O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MAVJUD ERKIN IQTISODIY ZONALAR TURLARI VA ULARNING TAVSIFI
Yuklangan vaqt
2024-07-27
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
655,0 KB
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MAVJUD ERKIN IQTISODIY
ZONALAR TURLARI VA ULARNING TAVSIFI
Tayanch iboralar: Maxsus erkin iqtisodiy zonalar, maxsus sanoat zonalar, erkin
savdo zonalari, sanoat zonalari, texnologik zonalar, tashqi iqtisodiy faoliyat, bozor
infratuzilmasi, mustaqil byudjet, industrial mamlakatlar.
Reja: 1.O‘zbekiston Respublikasida Erkin iqtisodiy zonalar turlari va tashkil etilishi.
2.“Navoiy” ESIZ, “Angren” va “Jizzax” MSZ larning faoliyat ko‘rsatishining
o‘ziga xos xususiyatlari.
3.«Angren» MSZ.
4.«Jizzax» MSZ.
1.O‘zbekiston Respublikasida Erkin iqtisodiy zonalar turlari va tashkil
etilishi. O‘zbekiston Respublikasi Erkin iqtisodiy zona O‘zbekiston Respublikasi
Hukumatining Qarori bilan yaratiladi. Erkin iqtisodiy zonaning maqomi,
shuningdek uning amal qilish muddati uni yaratish to‘g‘risidagi qaror bilan
belgilanadi. Erkin iqtisodiy zonaning chegaralari O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Faoliyat ko‘rsatish muddatini uzaytirish va erkin iqtisodiy zona maqomini bekor
qilish O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarori O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 1995 yil 14 fevraldagi №54 «1994 yilda iqtisodiy
islohotlarni amalga oshirish va ularni yanada chuqurlashtirishning asosiy
yo‘nalishlari to‘g‘risida» gi Qaroriga muvofiq. O‘zbekiston Respublikasining 1996
yil 25 apreldagi №220-I «Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida» gi Qonuni bilan,
zonaning belgilangan amal qilish muddati tugashidan kamida 3 yil oldin amalga
oshiriladi.
Erkin iqtisodiy zonalar nafaqat rivojlanib kelayotgan davlatlar hududida, balki
sanoati rivojlangan mamlakatlarda, yangi industrial mamlakatlarda hamda o‘tish
iqtisodiyoti davrida bo‘lgan mamlakatlarda mavjud bo‘lib, ularning boy tajribasidan
to‘g‘ri foydalanish hozirgi zamon davr talabiga mos keladi. O‘zbekistonning “Erkin
iqtisodiy zonalar” to‘g‘risidagi qonuniga asosan, Respublika hududida bunday
zonalarning uch modeli, ya’ni
1) erkin savdo zonalari;
2) sanoat zonalari;
3) texnologik zonalarni rivojlantirish ko‘zda tutilgan.
Respublikamizda erkin hamkorlikda iqtisodiy faoliyat olib borish uchun barcha
shart-sharoitlar yaratilgandir. Xorijiy investorlar uchun xalqaro amaliyotda qabul
qilingan, inson huquq va erkinliklari ustuvorligidan kelib chiqadigan huquqiy
qoidalar va normativlar yaratilgan.
6.1-rasm.Tashkil etilayotgan EIZ.
Qonunda O‘zbekistonda EIZ lar erkin savdo zonalari, erkin ishlab chiqarish
zonalari, eokin ilmiy-texnik zonalar va boshqa zonalar ko‘rinishida yaratilishi
mumkinligi belgilab qo‘yilgan. Yuridik va jismoniy shaxslar–EIZ larning
rezidentlarining huquqlari va manfaatlarining kafolatlari mustahkamlangan.
Shu narsa belgilab qo‘yilganki, erkin iqtisodiy zonani rivojlantirish dasturi ishlab
chiqarish va bozor infratuzilmasini yaratish, maxsus huquqiy rejimni ta’minlash,
yuridik va jismoniy shaxslarning faoliyatini iqtisodiy rag‘batlantirish choralarini o‘z
ichiga olishi lozim. Erkin iqtisodiy zonalarni rivojlantirish dasturlarini moliyaviy
ta’minlash zonaning o‘zining resurslari va xususiy va boshqa manbalarning
mablag‘larini jalb qilish hisobidan amalga oshiriladi, xalqarodasturlarga
ajratiladigan
mablag‘lar,
shuningdek
mazkur
hududni
ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish uchun Respublika byudjeti va mahalliy byudjetlardan ajratiladigan
mablag‘lar ham shu hisobga kiradi.
Qonunning 11-14 moddalarida yaratiladigan EIZ larning hududida o‘rnatiladigan
huquqiy rejimning o‘ziga xos xususiyatlari, maxsus bojxona va valyuta rejimining
faoliyat ko‘rsatish tartibi, shuningdek soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlar bo‘yicha
imtiyozlarni taqdim qilish tartibi ko‘rsatilgan. O‘zbekiston Respublikasi hududidagi
erkin iqtisodiy zonalar uchun tashqi iqtisodiy faoliyatning maxsus rejimini (bojxona,
valyuta, soliq rejimi va boshqalar) o‘rnatish O‘zbekiston Respublikasining 2000 yil
26 maydagi № 77-II «Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida» gi Qonunining 28-
moddasida ham mustahkamlangan.
Erkin iqtisodiy zona o‘zining mustaqil byudjetiga ega bo‘ladi. Erkin iqtisodiy
zonani shakllantirish bosqichida Respublika byudjeti va mahalliy byudjetlardan
kreditlar taqdim qilish yoki ishlab chiqarish va ijtimoiy infratuzilma ob’ektlarini
to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalash shaklida mablag‘larni jalb qilish mumkin.
Erkin iqtisodiy zonaning byudjeti erkin iqtisodiy zonaning Ma’muriy
Kengashining tasarrufida va boshqaruvi ostida bo‘lgan yer, binolar va inshootlarni
ijaraga berish, xizmatlar ko‘rsatishdan keladigan daromadlar, shuningdek
qonunchilik bilan ta’qiqlanmagan boshqa daromadlardan shakllantiriladi.
Qonunda erkin iqtisodiy zonalarni boshqarish masalalariga katta e’tibor
qaratilgan. Maxsus iqtisodiy zonalarning faoliyati O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi tomonidan tashkil qilinadigan Ma’muriy Kengash tomonidan
muvofiqlashtiriladi. Ma’muriy Kengashga rais boshchilik qiladi.
Ma’muriy Kengashning vakolatlariga quyidagilar kiradi:
maxsus huquqiy rejimga rioya qilinishini nazorat qilishni amalga oshirish;
erkin iqtisodiy zonani rivojlantirish dasturini ishlab chiqish;
erkin iqtisoday zonaga joylashtirish uchun investorlarni tanlashni amalga
oshirish;
davlat boshqaruvi organlari, joylardagi davlat hokimiyati organlarining erkin
iqtisodiy zonaning faoliyat ko‘rsatishi bilan bog‘lanadigan masalalar bo‘yicha
faoliyatini muvofiqlashtirish;
erkin iqtisodiy zonaga investitsiyalarni jalb qilish uchun qo‘shimcha shartlarni
o‘rnatish;
erkin iqtisodiy zonaning har yillik byudjetini ko‘rib chiqish va tasdiqlash.
Ma’muriy Kengash shuningdek amaldagi qonunchilikka muvofiq boshqa
vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin. Ma’muriy Kengashning uning
vakolatlari doirasida qabul qilingan qarorlari erkin iqtisodiy zona hududida xo‘jalik
faoliyatini olib boradigan barcha ishtirokchilar uchun majburiy bo‘lib hisoblanadi.
Erkin iqtisodiy zonani operativ boshqarish organi erkin iqtisodiy zonaning
Direksiyasi bo‘lib hisoblanadi, u qonunchilikda belgilangan tartibda tashkil qilinadi
va yuridik shaxs bo‘lib hisoblanadi.
Direksiyaning funksiyalariga quyidagilar kiradi:
maxsus huquqiy rejimning amal qilishini ta’minlash;
Ma’muriy Kengash tomonidan tanlab olingan investorlarning o‘zlarining
majburiyatlarini tegishlicha bajarishini nazorat qilishni amalga oshirish;
erkin iqtisodiy zonani rivojlantirish dasturining amalga oshishini ta’minlash;
erkin iqtisodiy zona hududidagi xo‘jalik faoliyati ishtirokchilarini (yuridik va
jismoniy shaxslarni) ro‘yxatga olishni amalga oshirish;
ekologik holatning yaxshilanishini nazorat qilish, uningdek uning zimmasiga
tarixiy-madaniy yodgorliklarning saqlanishi uchun javobgarlik ham yuklanadi.
Direksiya amaldagi qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni ham amalga
oshirishi mumkin, biroq u qonunchilikda ko‘zda tutilgan holatlardan boshqa
hollarda yuridik vajismoniy shaxslarning operativ xo‘jalik, moliya va boshqa
faoliyatiga aralashishga haqli emas.
Mazkur qonunning mazmuni u qabul qilingandan keyin kiritilgan barcha
o‘zgartirishlarni hisobga olish bilan qayta ko‘rib chiqilgan41. Ushbu qonunni oxirgi
marta o‘zgartirish “Navoiy” erkin sanoat iqtisodiy zonasi yaratilgandan keyin sodir
bo‘lgan.
Umuman olganda, qonunchilikni yangilash ularga yuqori texnologiyali, eksportga
yo‘naltirilgan, davlatning iqtisodiy siyosatining ustivor Ushbu yo‘nalishlariga javob
bera oladigan ishlab chiqarishlarni joylashtirish uchun EIZ larning jalb
qiluvchanligini oshirish, EIZ larni yaratish va ularning faoliyat ko‘rsatish tartibini
reglamentlash, bu zonalarning faoliyat ko‘rsatish muddatlarini belgilash, davlat
organlarining funksiyalari va vakolatlarini belgilash, ishtirokchilarning huquqlari va
majburiyatlarini belgilash, qonunchilik o‘zgarganda investorlarga kafolatlarni
taqdim qiladigan me’yorlarni kuchaytirish, shuningdek kafolatlarni taqdim qilish
muddatlarini oshirishga yo‘naltirilgan1.
«Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida» gi Qonunga kiritilgan qo‘shimchalar va
o‘zgartirishlar
O‘zbekiston
iqtisodiyoti
tarmoqlarining
kelgusida
yanada
rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashi va ta’minlashi, tadbirkorlik faoliyati va
investitsiyalar, texnologiyalar va zamonaviy menejment uslublarini jalb qilishning
samaradorligini oshirishga xizmat qilishi, shuningdek mamlakatda yangi yuqori
samarali va raqobatbardosh ishlab chiqarishlarni yaratishga xizmat qilishi lozim.
2.“Navoiy”
ESIZ,
“Angren”
va
“Jizzax”
MSZ
larning
faoliyat
ko‘rsatishining o‘ziga xos xususiyatlari. Hozirgi kunda O‘zbekistonda “Navoiy”
erkin sanoat iqtisodiy zonasi (“Navoiy” ESIZ), “Angren” maxsus sanoat zonasi
(“Angren” MSZ) va “Jizzax” maxsus sanoat zonasi (“Jizzax” MSZ) faoliyat
1 www.UzA.Uz
ko‘rsatmoqda, ular o‘zida ishlab chiqarish zonalarining turlaridan birini taqdim
qiladi (bu zonalarda imtiyozlar va preferensiyalarning qo‘llanilishining o‘ziga xos
xususiyati ilovadan qaralsin).
“Navoiy” ESIZ
“Navoiy” erkin sanoat iqtisodiy zonasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
2008 yil 2 dekabrdagi №PF-4059 Farmoni bilan yaratilgan. “Navoiy” ESIZ
O‘zbekistonning eng sanoatlashgan shaharlaridan biri - Navoiy shahri yaqinidagi
564 ga maydonga ega bo‘lgan hududda va O‘zbekistonning yirik shaharlari va
sanoat markazlari bo‘lib hisoblanadigan Buxoro va Samarqand shaharlaridan 100-
175 km masofada joylashgan.
“Navoiy” ESIZ da xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar faoliyatining asosiy yo‘nalishi
zamonaviy xorijiy yuqori unumdor asbob-uskunalar va texnikani, texnologik
liniyalar va modullarni, innovatsion texnologiyalarni joriy qilish hisobiga yuqori
texnologiyali, jahon bozorlarida raqobatbardosh bo‘lgan mahsulotlarning keng
spektrini ishlab chiqarish deb belgilangan.
“Navoiy” ESIZ xalqaro aeroport, xalqaro ahamiyatga ega bo‘lgan Ye-40
avtomagistrali va temir yo‘llarning bevosita yaqinida joylashgan, bu Navoiy
multimodal transport-logistika tugunining afzalliklaridan maksimal darajada
samarali foydalanish imkonini beradi.
Navoiy aeroporti o‘zida xalqaro yuk oqimlarini boshqarish uchun ideal bo‘lgan
mintaqaviy markazni taqdim qiladi.
«Korean air» koreys aviakompaniyasi bilan kelishuv asosida xalqaro intermodal
logistika markazini yaratish va sutkasiga 300 t yukka ishlov berish imkonini
beradigan yuk terminalini qurish bilan Navoiy aeroportini modernizatsiyalashning
birinchi bosqichi tugallangan. Kelgusida yuk oqimlarining ortib borishiga qarab yuk
terminalining quvvatini sutkasiga 1000 tonnagacha yetkazish ko‘zda tutilgan.
Logistika markazi Navoiy aeroporti orqali kirib keladigan yuklarni yer usti
transporti bilan mintaqa bo‘ylab tarqatadigan, shuningdek yuk oqimlarini havo
kemalari bilan Shimol-Janub va G‘arb-Sharq yo‘nalishlarida qayta taqsimlaydigan
to‘laqonli tizim funksiyalarini bajarishga qaratilgan.
6.2-rasm. Navoyi ESIZning transport geografiyasi.
Navoiyda qo‘nib o‘tish bilan havo yo‘laklaridan foydalanish yuklarni tashishga
ketadigan vaqt va xarajatlarni anchagina tejash imkonini beradi. Masalan, Janubiy-
Sharqiy Osiyodan Yevropagacha Navoiy orqali bo‘lgan masofa Dubay orqali
bo‘lgan masofaga qaraganda 1 ming km ga qisqa. Bunda aviauchishni amalga
oshirishda vaqtni tejash 1,5 soatni, yoqilg‘ini tejash esa – har bir avialaynerga 15
tonnani tashkil qiladi.
“Navoiy” ESIZ Ye-40 avtomobil magistralining atrofida joylashgan, bu magistral
eng qisqa yo‘l bilan Yevropani Xitoy bilan bog‘laydi. Yuklarni avtomobillar bilan
Xitoy-Yevropa yo‘nalishida O‘zbekiston orqali tashish Xitoy-Rossiya chegarasi
orqali o‘tadigan marshrut bilan tashishga qaraganda qariyb 1000 km ga qisqa. Bu
transport xarajatlarini har bir avtomobilga taxminan 800 dollarga qisqartirish
imkonini beradi.
Shuningdek “Navoiy” ESIZ” ning yaqinida temir yo‘l joylashgan bo‘lib, u
Markaziy Osiyo, MDH, Janubiy-Sharqiy Osiyo, Yevropa, Yaqin Sharq va Fors
Ko‘rfazi mamlakatlarining bozorlariga chiqishga ega. Toshkentdan Bandar-Abbos
portigacha bo‘lgan yo‘lni konteyner poezdi 7 sutkada, Toshkentdan Tehron orqali
Istambulgacha bo‘lgan yo‘lni esa – 10 kunda bosib o‘tadi. Bu O‘zbekistonni aylanib
o‘tish bilan amalga oshiriladigan tashishlarga qaraganda qariyb 2 marta tezroq.
Navoiy orqali mintaqaning janubda Eron va Turkiyaning portlariga, g‘arbda va
shimolda esa – Qora dengiz va Boltiq dengizi portlariga chiqadigan barcha asosiy
temir yo‘l trassalari o‘tadi. Xitoydan Yevropaga bo‘lgan eng qisqa temir yo‘l
marshruti ham Navoiy orqali o‘tadi. “G‘uzor-Boysun-Qumqo‘rg‘on” temir yo‘li
ekspluatatsiyaga kiritilgandan keyin Afg‘oniston, Pokiston va Hindistonga eng
qisqa tranzit bog‘lanish paydo bo‘ldi.
“Navoiy” ESIZ hududida sanoatning barcha tarmoqlarida ishlab chiqarishning
xomashyodan tayyor mahsulotgacha bo‘lgan to‘liq sikliga ega bo‘ladigan sanoat
majmualarini yaratish uchun barcha shart-sharoitlar yaratilgan.
“Navoiy” ESIZ ni yaratish konsepsiyasi va tanlangan ustivor yo‘nalishlardan
kelib chiqish bilan “Navoiy” ESIZ da quyidagi tarmoqlar va yo‘nalishlarning
korxonalari joylashtiriladi:
elektronika va elektrotexnika mahsulotlari;
aniq mashinasozlik, priborsozlik va avtomobillar uchun butlovchi
qasmlarni ishlab chiqarish;
farmasevtika sanoati va tibbiyot buyumlari;
oziq-ovqat sanoati;
plastik va polimer buyumlar.
3.«Angren» MSZ. «Angren» maxsus sanoat zonasi O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2012 yil 13 apreldagi №PF-4436 Farmoni bilan yaratilgan.
«Angren» MSZ ning umumiy hududi 14,5 ming ga ni tashkil qiladi, u Toshkent
viloyatidagi Angren va Ohangaron shaharlarining hududlarini va ularning orasida
joylashgan hududlarni o‘z ichiga oladi.
«Angren» MSZ ni yaratishning asosiy maqsadi yuqori qo‘shimcha qiymatga ega
bo‘lgan raqobatbardosh mahsulotlarni ishlab chiqarishni ta’minlaydigan zamonaviy
yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarni yaratish uchun mamlakatdagi va xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha qulay shart-sharoitlarni shakllantirish,
shuningdek Toshkent viloyatining ishlab chiqarish va resurs potensialidan
majmuaviy va samarali foydalanish, shu asosda yangi ish o‘rinlarini yaratish va
aholining daromadlarini oshirish bo‘lib hisoblanadi.
«Angren» MSZ ning afzalliklaridan biri uning qulay joylashuvi, ya’ni
O‘zbekistonning yirik shaharlarining yaqinida joylashganligi bo‘lib hisoblanadi.
Respublika poytaxti – Toshkentgacha bo‘lgan masofa – 80 km ni, Farg‘ona
vodiysining shaharlarigacha bo‘lgan masofa - 240 km ni tashkil qiladi.
Bundan tashqari, «Angren» MSZ da 30 ga umumiy maydonga ega bo‘lgan va 300
tadan oshiq yuk avtotransport vositalarini sig‘dira oladigan «Angren» xalqaro
logistika markazi joylashgan. Logistika markazining quvvati 4 mln t yuk
operatsiyalarini tashkil qiladi.
«Angren» MSZ ning asosiy vazifalari va faoliyat yo‘nalishlari quyidagilar bo‘lib
hisoblanadi:
yuqori qo‘shimcha qiymatga ega bo‘lgan, ichki va tashqi bozorlarda
raqobatbardosh bo‘lgan mahsulotlarni ishlab chiqarish bo‘yicha zamonaviy yuqori
texnologiyali ishlab chiqarishlarni yaratish va ularning samarali faoliyat ko‘rsatishi
uchun investitsiyalarni, avvalambor to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalarni jalb qilish
bo‘yicha qulay shart-sharoitlarni shakllantirish;
maxsus sanoat zonasiga kiradigan mintaqaning ishlab chiqarish va resurs
potensialidan maksamal darajada va samarali foydalanish, mineral-xomashyo
resurslarini yanada chuqurroq qayta ishlash bo‘yicha yangi ishlab chiqarish
quvvatlarini yaratish;
mahalliy xomashyo va materiallar bazasida, maxsus sanoat zonasining
korxonalari o‘rtasida va umuman Respublikadagi korxonalar o‘rtasida jips
kooperatsion bog‘lanishlarni o‘rnatish va sanoat kooperatsiyasini rivojlantirish
asosida yuqori texnologiyali mahsulotlarni ishlab chiqarishni mahalliylashtirish
jarayonlarini chuqurlashtirish;
transport, muhandislik-kommunikatsion va ijtimoiy infratuzilmaning jadal
rivojlanishi va ulardan samarali foydalanishni ta’minlash, “Angren” logistika
markazi, yaratilgan yuklarni avtomobillar va konteynerlar bilan tashish tizimini
yanada rivojlantirish va uning potensialidan keng foydalanish.
“Angren” MSZ da xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar faoliyatining asosiy yo‘nalishi
maxsus sanoat zonasiga kiradigan mintaqaning ishlab chiqarish va resurs
potensialidan samarali foydalanish hisobiga yuqori texnologiyali, jahon bozorlarida
raqobatbardosh bo‘lgan mahsulotlarning keng spektrini ishlab chiqarish deb
belgilangan.
«Angren» MSZ hududida mineral-xomashyo resurslarini yanada chuqurroq qayta
ishlash bo‘yicha ishlab chiqarishlarni rivojlantirish, mahalliy xomashyo va
materiallar bazasida, maxsus sanoat zonasining korxonalari o‘rtasida va umuman
Respublikadagi korxonalar o‘rtasida jips kooperatsion bog‘lanishlarni o‘rnatish va
sanoat kooperatsiyasini rivojlantirish asosida yuqori texnologiyali mahsulotlarni
ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun barcha shart-sharoitlar yaratilgan.
Korxonalarni tarmoq bo‘yicha joylashtirish konsepsiyasidan kelib chiqish bilan
«Angren» MSZ hududida quyidagi tarmoqlar va yo‘nalishlarning korxonalari
joylashtiriladi:
o elektronika va elektrotexnika,
o mashinasozlik,
o kimyo va neft-kimyo,
o oziq-ovqat sanoati va meva-sabzavot mahsulotlarini chuqur qayta ishlash,
o qurilish materiallari ishlab chiqarish,
o teri-ko‘nchilik sanoati va boshqalar.
4.«Jizzax» MSZ. «Jizzax» maxsus sanoat zonasi O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2013 yil 18 martdagi №PF-4516 Farmoni bilan, O‘zbekistonda
o‘zbek-xitoy sanoat parkini yaratish loyihasini yaratish bo‘yicha o‘zaro anglashuv
memorandumiga muvofiq yaratilgan.
6.3.rasm.«Jizzax» MSZ transport geografiyasi.
«Jizzax» MSZ Jizzax viloyatining Jizzax shahri hududida joylashgan va Sirdaryo
viloyatining Sirdaryo tumanida filialga ega.
«Jizzax» MSZ ni yaratishning asosiy maqsadi yuqori qo‘shimcha qiymatga ega
bo‘lgan raqobatbardosh mahsulotlarni ishlab chiqarishni ta’minlaydigan zamonaviy
yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarni yaratish uchun mamlakatdagi va xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha qulay shart-sharoitlarni shakllantirish,
shuningdek Jizzax va Sirdaryo viloyatlarining ishlab chiqarish va resurs
potensialidan majmuaviy va samarali foydalanish, shu asosda yangi ish o‘rinlarini
yaratish va aholining daromadlarini oshirish bo‘lib hisoblanadi.
«Jizzax» MSZ ning asosiy vazifalari va faoliyat yo‘nalishlari quyidagilar bo‘lib
hisoblanadi:
o yuqori qo‘shimcha qiymatga ega bo‘lgan, ichki va tashqi bozorlarda
raqobatbardosh bo‘lgan mahsulotlarni ishlab chiqarish bo‘yicha zamonaviy
yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarni yaratish va ularning samarali
faoliyat ko‘rsatishi uchun investitsiyalarni, avvalambor to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha qulay shart-sharoitlarni shakllantirish;
o maxsus sanoat zonasiga kiradigan mintaqalarning ishlab chiqarish va resurs
potensialidan maksamal darajada va samarali foydalanishni ta’minlash,
mineral-xomashyo resurslari va qishloq xo‘jaligi xomashyosini yanada
chuqurroq qayta ishlash bo‘yicha yangi ishlab chiqarish quvvatlarini
yaratish;
o mahalliy xomashyo va materiallar bazasida, maxsus sanoat zonasining
korxonalari o‘rtasida va umuman Respublikadagi korxonalar o‘rtasida jips
kooperatsion bog‘lanishlarni o‘rnatish va sanoat kooperatsiyasini
rivojlantirish asosida yuqori texnologiyali mahsulotlarni ishlab chiqarishni
mahalliylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish;
o “Jizzax” MIZ hududida transport, muhandislik-kommunikatsion va
ijtimoiy infratuzilmaning jadal rivojlanishi va ulardan samarali
foydalanishni ta’minlash.
o Shuni qayd qilish lozimki, erkin iqtisodiy zonalarni yaratish uchun joyni
tanlash mintaqalarning sanoat va investitsion potensialini, ularning tashqi
bozorlarga chiqish uchun qulay joylashuvini diqqat bilan tahlil qilish
asosida amalga oshirilgan.