O'ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MEHNAT BOZORINING SHAKLLANISHI VA ISHSIZLIKNI O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

31

File size

Fayl hajmi

1,0 MB


O'ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MEHNAT BOZORINING
SHAKLLANISHI VA ISHSIZLIKNI O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI.
                                                     REJA:
KIRISH
ASOSIY QISM
1. Mehnat bozorining mohiyati va ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni
2.  O'zbekistonda  mehnat  va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  organlari
faoliyatlarining mezonlari va ko‘rsatkichlari
3.  O'zbekistonda Mehnat  va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  organlari
faoliyatlarining samaradorligini baholash usullari
4. O'zbekiston Respublikasida mehnat bozori va ishsizlikni o'ziga xos xususiyatlari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1
Logotip
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MEHNAT BOZORINING SHAKLLANISHI VA ISHSIZLIKNI O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. REJA: KIRISH ASOSIY QISM 1. Mehnat bozorining mohiyati va ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni 2. O'zbekistonda mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining mezonlari va ko‘rsatkichlari 3. O'zbekistonda Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini baholash usullari 4. O'zbekiston Respublikasida mehnat bozori va ishsizlikni o'ziga xos xususiyatlari XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 1
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Bozor munosabatlarining rivojlanishi mos ravishda
ijtimoiy mehnat sohasidagi  munosabatlarning rivojlanishini ham taqozo qiladi.
O‘z-o‘zidan  ayonki,  har  qanday  iqtisodiy  munosabatning  tashkiliy-iqtisodiy
bazasiz  amalga  oshishi  mushkul.  Mehnat  munosabatlari  amalga  oshishining
shunday  asoslari  birinchi  navbatda  qanday  darajadagi  tashkiliy  tuzilmaning
mavjudligi, uning mehnat munosabatlarini barqaror rivojlanishiga ijobiy ta’siri,
sohasidagi huquq va kafolatlarning amalga oshishida ko‘mak va imkon berishi
bilan belgilanadi.
Bu  esa  ijtimoiy  va  iqtisodiy  munosabatlar  rivojlanishining  ob’ektiv
qonunlaridan samarali foydalanish zarur. O‘z-o‘zidan ayonki, har qanday iqtisodiy
munosabatning  tashkiliy-iqtisodiy  bazasiz  amalga  oshishi  mushkul.  Mehnat
munosabatlari amalga oshishining shunday asoslari birinchi navbatda Mehnat va
aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirish
va  ular  samarali  shakllanishining  sifat  ko‘rsatkichi  bo‘lgan  malakali  kadrlar
tayyorlash holatiga bog‘liqdir.
O’zbekiston Respublikasida ishsizlik va u bilan bog’liq muammolar mehnat
bozoridagi ijtimoiy- mehnat munosabatlarining asosiy mazmunini tashkil qiladi.
Ishsizlik muammosini o’rganishdan asosiy maqsad aholining ish bilan bandligini
yaxshilash  orqali  mamlakat  ishlab  chiqarishini  kengaytirish  va  aholi  turmush
darajasini  yanada  yaxshilashga  aloqador  tadbirlar  ishlab  chiqishdan  iborat.
Jamiyatdagi ishsizlik darajasini pasaytirish uchun qo’shimcha ishchi o’rinlarini
yaratish, ularni ishga tushirish aholining tabiiy o’sishidan orqada qolmasligi kerak.
Iqtisodiy nuqtai nazardan ishsizlik deganda — ishchi kuchining ish joyi bilan
ta`minlanmaganligi va natijada, uning biron-bir qonuniy daromad manbaiga ega
bo’lmasligining muayyan (aniq) holati tushuniladi. Odatda, jahon mamlakatlari
ishsizlik  tushunchasini  BMT,  Xalqaro  Mehnat  Tashkiloti  (XMT),  Iqtisodiy
hamkorlik  va rivojlanish  jamiyati  talablariga  ko’ra  ishlab  chiqishadi.  Xalqaro
tashkilotlarning bergan ta`rifiga binoan «ishsiz shaxslar» deganda — ishga ega
bo’lmagan, ishlashga tayyor va ish izlayotgan fuqarolar tushuniladi. Mana shu
2
Logotip
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Bozor munosabatlarining rivojlanishi mos ravishda ijtimoiy mehnat sohasidagi munosabatlarning rivojlanishini ham taqozo qiladi. O‘z-o‘zidan ayonki, har qanday iqtisodiy munosabatning tashkiliy-iqtisodiy bazasiz amalga oshishi mushkul. Mehnat munosabatlari amalga oshishining shunday asoslari birinchi navbatda qanday darajadagi tashkiliy tuzilmaning mavjudligi, uning mehnat munosabatlarini barqaror rivojlanishiga ijobiy ta’siri, sohasidagi huquq va kafolatlarning amalga oshishida ko‘mak va imkon berishi bilan belgilanadi. Bu esa ijtimoiy va iqtisodiy munosabatlar rivojlanishining ob’ektiv qonunlaridan samarali foydalanish zarur. O‘z-o‘zidan ayonki, har qanday iqtisodiy munosabatning tashkiliy-iqtisodiy bazasiz amalga oshishi mushkul. Mehnat munosabatlari amalga oshishining shunday asoslari birinchi navbatda Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirish va ular samarali shakllanishining sifat ko‘rsatkichi bo‘lgan malakali kadrlar tayyorlash holatiga bog‘liqdir. O’zbekiston Respublikasida ishsizlik va u bilan bog’liq muammolar mehnat bozoridagi ijtimoiy- mehnat munosabatlarining asosiy mazmunini tashkil qiladi. Ishsizlik muammosini o’rganishdan asosiy maqsad aholining ish bilan bandligini yaxshilash orqali mamlakat ishlab chiqarishini kengaytirish va aholi turmush darajasini yanada yaxshilashga aloqador tadbirlar ishlab chiqishdan iborat. Jamiyatdagi ishsizlik darajasini pasaytirish uchun qo’shimcha ishchi o’rinlarini yaratish, ularni ishga tushirish aholining tabiiy o’sishidan orqada qolmasligi kerak. Iqtisodiy nuqtai nazardan ishsizlik deganda — ishchi kuchining ish joyi bilan ta`minlanmaganligi va natijada, uning biron-bir qonuniy daromad manbaiga ega bo’lmasligining muayyan (aniq) holati tushuniladi. Odatda, jahon mamlakatlari ishsizlik tushunchasini BMT, Xalqaro Mehnat Tashkiloti (XMT), Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish jamiyati talablariga ko’ra ishlab chiqishadi. Xalqaro tashkilotlarning bergan ta`rifiga binoan «ishsiz shaxslar» deganda — ishga ega bo’lmagan, ishlashga tayyor va ish izlayotgan fuqarolar tushuniladi. Mana shu 2
asosiy shartlarga rioya qilgan holda, turli mamlakatlarda fuqaroni ishsiz shaxs deb
e`tirof  etish  uchun  qo’shimcha  shartlar  talab  qilinadi.  O’zbekiston
Respublikasining «Aholini ish bilan ta`minlash to’g’risida»gi Qonuniga binoan
ishsiz shaxs deb, mehnatga qobiliyatli (o’n olti yoshdan boshlab to pensiya bilan
ta`minlanish huquqini olgunga qadar), ishga va ish haqiga (mehnat daromadiga)
ega bo’lmagan, ish qidiruvchi shaxs sifatida mahalliy mehnat organida ro’yxatga
olingan,  mehnat  qilishga,  kasbga  tayyorlash  va  qayta  tayyorlashdan  o’tishga,
malakasini oshirishga tayyor mehnatga qobiliyatli shaxslar e`tirof etiladi.  
 Kurs ishining maqsad va vazifalari: O’zbekiston Respublikasida mehnat
bozori hamda ishsizlik va uning o’ziga xos xususiyatlarini o’rganish hamda zarur
xulosalarni berish kurs ishimning asosiy maqsad va vazifasi hisoblanadi.
Kurs  ishining  obyekti: Kurs  ishimizning  obyekti  etib  O’zbekiston
Respublikasining ish bilan band bo’lmagan aholisi olindi va bu aholining qanday
qilib ish bilan taminlash masalalari haqida bir qancha ko’rsatmalar berib o’tildi.
Kurs ishi tarkibiy jihatdan kirish, asosiy qismda 4 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
3
Logotip
asosiy shartlarga rioya qilgan holda, turli mamlakatlarda fuqaroni ishsiz shaxs deb e`tirof etish uchun qo’shimcha shartlar talab qilinadi. O’zbekiston Respublikasining «Aholini ish bilan ta`minlash to’g’risida»gi Qonuniga binoan ishsiz shaxs deb, mehnatga qobiliyatli (o’n olti yoshdan boshlab to pensiya bilan ta`minlanish huquqini olgunga qadar), ishga va ish haqiga (mehnat daromadiga) ega bo’lmagan, ish qidiruvchi shaxs sifatida mahalliy mehnat organida ro’yxatga olingan, mehnat qilishga, kasbga tayyorlash va qayta tayyorlashdan o’tishga, malakasini oshirishga tayyor mehnatga qobiliyatli shaxslar e`tirof etiladi. Kurs ishining maqsad va vazifalari: O’zbekiston Respublikasida mehnat bozori hamda ishsizlik va uning o’ziga xos xususiyatlarini o’rganish hamda zarur xulosalarni berish kurs ishimning asosiy maqsad va vazifasi hisoblanadi. Kurs ishining obyekti: Kurs ishimizning obyekti etib O’zbekiston Respublikasining ish bilan band bo’lmagan aholisi olindi va bu aholining qanday qilib ish bilan taminlash masalalari haqida bir qancha ko’rsatmalar berib o’tildi. Kurs ishi tarkibiy jihatdan kirish, asosiy qismda 4 ta reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 3
ASOSIY QISM.
1. Mehnat bozorining mohiyati va ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni
Bugungi kunda iqtisodiyotning oldida turgan dolzarb muammolardan biri
mehnat bozorini samarali shakillantirish va rivojlantirishdir. Buning uchun, avvalo,
ijtimoiy  va  iqtisodiy  tizimlar  rivojlanishining  ob’ektiv  qonunlaridan  savodli
foydalanish zarur.
Mehnat  bozori  bozorning  boshqa  tizimchalari  bilan  uzviy  bog‘langan.
Haqiqatdan ham talabga ega bo‘lish uchun ishchi kuchi jismoniy, aqliy va kasbiy
qobiliyatlarning  belgilangan  majmuasiga  ega  bo‘lishi  kerak.  Ishlab  chiqarish
jarayoniga bu qobiliyatlarni tatbiq eta turib, u o‘z iste’mol sifatlarini yo‘qotmasligi
uchun doimo qayta ishlab chiqarilishi lozim. Nafaqat o‘zini qayta ishlab chiqarish,
balki mehnat resurslari va butun aholining sifat ko‘rsatkichlari ham yaxshilanishi
darajasini oshirib yoki pasaytirib, ushbu tengsizlikni yo‘q qilishi mumkin. Ishchi
kuchiga jami talab investitsiya va ishlab chiqarish hajmlari bilan tartibga solinadi.
Mehnat bozori - bu, mehnatga qobiliyatli aholining ish bilan band bo‘lgan va
band bo‘lmagan qismlari va ish beruvchilar o‘rtasidagi munosabatlarni hamda
ularning shaxsiy manfaatlarini hisobga oluvchi kontraktlar (mehnat kelishuvlari)
asosida  “mehnatga  qobiliyatlarini”  xarid  qilish  -  sotishni  amalga  oshiruvchi,
shuningdek, ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasidagi nisbatlarni bevosita tartibga
soluvchi,  bozor  iqtisodiyotining  murakkab,  ko‘p  aspektli,  o‘suvchi  va  ochiq
ijtimoiy-iqtisodiy tizimchasidir.
- mehnat bozori tarkibiy qismining asosiy elementlariga quyidagilar kiradi:
ishchi kuchiga talab va uning taklifi, qiymati, bahosi va yollashdagi raqobat. Talab
agrosanoat majmuasi, ishlab chiqarish ijtimoiy infratuzilmasi va xalq xo‘jaligining
boshqa  sohalari  mehnat  bozoriga  buyurtma  etgan,  ish  haqi  fondi,  shaxsiy
yordamchi  xo‘jaliklardan  daromadlar  va  boshqa  hayotiy  vositalar  bilan
ta’minlangan ehtiyojning hajmi ishchi kuchiga talab va taklifning hajmi, tarkibi va
4
Logotip
ASOSIY QISM. 1. Mehnat bozorining mohiyati va ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni Bugungi kunda iqtisodiyotning oldida turgan dolzarb muammolardan biri mehnat bozorini samarali shakillantirish va rivojlantirishdir. Buning uchun, avvalo, ijtimoiy va iqtisodiy tizimlar rivojlanishining ob’ektiv qonunlaridan savodli foydalanish zarur. Mehnat bozori bozorning boshqa tizimchalari bilan uzviy bog‘langan. Haqiqatdan ham talabga ega bo‘lish uchun ishchi kuchi jismoniy, aqliy va kasbiy qobiliyatlarning belgilangan majmuasiga ega bo‘lishi kerak. Ishlab chiqarish jarayoniga bu qobiliyatlarni tatbiq eta turib, u o‘z iste’mol sifatlarini yo‘qotmasligi uchun doimo qayta ishlab chiqarilishi lozim. Nafaqat o‘zini qayta ishlab chiqarish, balki mehnat resurslari va butun aholining sifat ko‘rsatkichlari ham yaxshilanishi darajasini oshirib yoki pasaytirib, ushbu tengsizlikni yo‘q qilishi mumkin. Ishchi kuchiga jami talab investitsiya va ishlab chiqarish hajmlari bilan tartibga solinadi. Mehnat bozori - bu, mehnatga qobiliyatli aholining ish bilan band bo‘lgan va band bo‘lmagan qismlari va ish beruvchilar o‘rtasidagi munosabatlarni hamda ularning shaxsiy manfaatlarini hisobga oluvchi kontraktlar (mehnat kelishuvlari) asosida “mehnatga qobiliyatlarini” xarid qilish - sotishni amalga oshiruvchi, shuningdek, ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasidagi nisbatlarni bevosita tartibga soluvchi, bozor iqtisodiyotining murakkab, ko‘p aspektli, o‘suvchi va ochiq ijtimoiy-iqtisodiy tizimchasidir. - mehnat bozori tarkibiy qismining asosiy elementlariga quyidagilar kiradi: ishchi kuchiga talab va uning taklifi, qiymati, bahosi va yollashdagi raqobat. Talab agrosanoat majmuasi, ishlab chiqarish ijtimoiy infratuzilmasi va xalq xo‘jaligining boshqa sohalari mehnat bozoriga buyurtma etgan, ish haqi fondi, shaxsiy yordamchi xo‘jaliklardan daromadlar va boshqa hayotiy vositalar bilan ta’minlangan ehtiyojning hajmi ishchi kuchiga talab va taklifning hajmi, tarkibi va 4
nisbatini shakllantirish;
- bozor  uslubida  xo‘jalik  yuritishining  iqtisodiy,  ijtimoiy  va  huquqiy
mexanizmlari yordamida ishchi kuchiga talab va taklifni tartibga solish;
- mehnat  resurslarining  oqilona  bandligini  ta’minlashga  bevosita  ta’sir
ko‘rsatish;
- ishsizlar ish topishiga, ularning malakasi va raqobat qobiliyatini oshirishga
ko‘maklashish;
- ishlab  chiqarish  xarajatlarini  qisqartirish  va  mehnat  taqsimotini
o‘zgartirishva  tarkibini  aks  ettiradi.  Taklif  yollanish  sharti  bilan  ishga  ega
bo‘lishdan manfaatdor bo‘lgan qishloq ishchi kuchining miqdor va sifat (soni,
jinsi,  yoshi,  ma’lumoti, kasbi,  malakasi,  millati, ishlab  chiqishi,  daromadi  va
boshqalar bo‘yicha) tarkibini ifodalaydi.
SHuni ta’kidlash joizki, “mehnat bozori” tushunchasining ijtimoiy-iqtisodiy
mazmuni va uning tarkibiy qismlarining tadqiqoti mazkur bozorning o‘tish davrida
bajariladigan asosiy vazifalarni ham aniqlashga imkon beradi.
Mehnatning erkinligi va ixtiyoriyligi - mehnat bozori shakllanishining asosiy
sharoiti yohud shartidir.
SHu  bilan  bir  qatorda  mehnat  bozorining  shakllanishiga  bevosita  ta’sir
ko‘rsatayotgan bir qator iqtisodiy, ijtimoiy, demografik, tabiiy-iqlimiy va huquqiy
shart-sharoitlar va omillar mavjudki, ularni biz quyida batafsilroq ko‘rib chiqamiz.
Mehnat bozori (MB) shakllanishining asosiy iqtisodiy shart-sharoiti bo‘lib,
yollanma xodimlarni o‘z ishchi kuchlariga nisbatan shaxsiy mulkchiliklari va ish
beruvchilarning ish joylariga jamoa yoki xususiy mulkchiligi xizmat qiladi. Bu
erda  shuni  nazarda  tutish  kerakki,  mazkur  sub’ektlarni  o‘zaro  almashuv
munosabatiga kirishiga ularning shaxsiy manfaatlari majbur qiladi, uning orqasida
shaxsiy  iste’molchilik  yotadi.  Ular  ham,  o‘z  navbatida,  qayta  takror  ishlab
chiqarishda aholi ijtimoiy-iqtisodiy turmushining faqat kerakli ijtimoiy ehtiyoji
ifodalanishi bo‘ladi.
MBining  vujudga  kelishi  ishchi  kuchiga  talab  va  taklif  o‘rtasidagi
5
Logotip
nisbatini shakllantirish; - bozor uslubida xo‘jalik yuritishining iqtisodiy, ijtimoiy va huquqiy mexanizmlari yordamida ishchi kuchiga talab va taklifni tartibga solish; - mehnat resurslarining oqilona bandligini ta’minlashga bevosita ta’sir ko‘rsatish; - ishsizlar ish topishiga, ularning malakasi va raqobat qobiliyatini oshirishga ko‘maklashish; - ishlab chiqarish xarajatlarini qisqartirish va mehnat taqsimotini o‘zgartirishva tarkibini aks ettiradi. Taklif yollanish sharti bilan ishga ega bo‘lishdan manfaatdor bo‘lgan qishloq ishchi kuchining miqdor va sifat (soni, jinsi, yoshi, ma’lumoti, kasbi, malakasi, millati, ishlab chiqishi, daromadi va boshqalar bo‘yicha) tarkibini ifodalaydi. SHuni ta’kidlash joizki, “mehnat bozori” tushunchasining ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni va uning tarkibiy qismlarining tadqiqoti mazkur bozorning o‘tish davrida bajariladigan asosiy vazifalarni ham aniqlashga imkon beradi. Mehnatning erkinligi va ixtiyoriyligi - mehnat bozori shakllanishining asosiy sharoiti yohud shartidir. SHu bilan bir qatorda mehnat bozorining shakllanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatayotgan bir qator iqtisodiy, ijtimoiy, demografik, tabiiy-iqlimiy va huquqiy shart-sharoitlar va omillar mavjudki, ularni biz quyida batafsilroq ko‘rib chiqamiz. Mehnat bozori (MB) shakllanishining asosiy iqtisodiy shart-sharoiti bo‘lib, yollanma xodimlarni o‘z ishchi kuchlariga nisbatan shaxsiy mulkchiliklari va ish beruvchilarning ish joylariga jamoa yoki xususiy mulkchiligi xizmat qiladi. Bu erda shuni nazarda tutish kerakki, mazkur sub’ektlarni o‘zaro almashuv munosabatiga kirishiga ularning shaxsiy manfaatlari majbur qiladi, uning orqasida shaxsiy iste’molchilik yotadi. Ular ham, o‘z navbatida, qayta takror ishlab chiqarishda aholi ijtimoiy-iqtisodiy turmushining faqat kerakli ijtimoiy ehtiyoji ifodalanishi bo‘ladi. MBining vujudga kelishi ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasidagi 5
muvozanatga erishish uchun o‘zaro raqobat qilishga tayyor erkin va teng huquqli
sheriklar iqtisodiy munosabatlarda bo‘lishlarini taqozo etadi. Bozorda yollanma
xodim va ish beruvchi shaxsiy erkinlik va iqtisodiy zaruriyat nuqtai nazaridan
o‘zaro bog‘langan hamda bir-birlariga qaram bo‘lsalar ham bir-birlariga qarshi
turadilar.
Ishchi kuchi talab va taklifi o‘rtasida bozor muvozanatiga erishish MBining
shakllanishida hal qiluvchi iqtisodiy shartlardan biri hisoblanadi. Ammo bunday
muvozanat mavjud emas. Buning asosiy sababi - taklif qilingan mehnatga layoqatli
aholi sonining unga talab miqdoriga nisbatan tez o‘sishi.
Mehnat  bozori  kon’yukturasi  shakllanishining  ijtimoiy  shart-sharoitlari
ichida  yollanma  xodimlar  va  ish  beruvchilarning  sifat  ko‘rsatkichlari  oshishi
etakchi o‘rin egallaydi.
Ish beruvchi  va yollanma xodim  o‘rtasida  tuzilgan mehnat  shartnomasi
(kontrakt) mehnat bozorida ishchi kuchini sotish, sotib olishning hal  qiluvchi
huquqiy shart-sharoiti hisoblanadi.
Ishchi kuchiga talab va taklif nisbati yaxshilanishiga tabiiy-iqlim sharoitlari
muhim rag‘batlantiruvchi omil bo‘lib xizmat qiladi. YUqori unumdor qishloq
xo‘jaligi erlarida va etarlicha suv bilan ta’minlangan yashash joylarida ishchi kuchi
ko‘proq jamlanadi va ishchi joylari normal faoliyat ko‘rsatadi. YAngi ish joylarini
yaratish va ishlab turgan korxonalarni kengaytirish yo‘li bilan ishchi kuchiga talab
va  taklif  o‘rtasidagi  muvozanatni  ta’minlashga  ma’lum  darajada  imkoniyatlar
vujudga keltiriladi. Bu esa, mehnat resurslarining ortiqchalik darajasini, demak,
ishsizlik miqyosini ham keskin kamaytirishga bevosita ta’sir etadi.
Shu bilan birga ortiqcha mehnat resurslariga ega respublikamiz hududlarida
ishchi kuchiga talabning oshishi va uning taklifi pasayishiga bevosita ta’sir etuvchi
omillarni tadqiq qilish eng muhim ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyat kasb etadi. Ishchi
kuchiga talabning oshishini asoslovchi  omillarga quyidagilar kiradi: noqishloq
xo‘jaligi tarmoqlarda yangi ish joylarini yaratish, mehnat qo‘llaniladigan amaldagi
mintaqalarni texnik qayta jihozlash, modernizatsiyalash, qayta ta’mirlash, xorijiy
sarmoyalarni jalb qilish, yangi erlarni o‘zlashtirish, qayta ishlash sanoati, xizmatlar
6
Logotip
muvozanatga erishish uchun o‘zaro raqobat qilishga tayyor erkin va teng huquqli sheriklar iqtisodiy munosabatlarda bo‘lishlarini taqozo etadi. Bozorda yollanma xodim va ish beruvchi shaxsiy erkinlik va iqtisodiy zaruriyat nuqtai nazaridan o‘zaro bog‘langan hamda bir-birlariga qaram bo‘lsalar ham bir-birlariga qarshi turadilar. Ishchi kuchi talab va taklifi o‘rtasida bozor muvozanatiga erishish MBining shakllanishida hal qiluvchi iqtisodiy shartlardan biri hisoblanadi. Ammo bunday muvozanat mavjud emas. Buning asosiy sababi - taklif qilingan mehnatga layoqatli aholi sonining unga talab miqdoriga nisbatan tez o‘sishi. Mehnat bozori kon’yukturasi shakllanishining ijtimoiy shart-sharoitlari ichida yollanma xodimlar va ish beruvchilarning sifat ko‘rsatkichlari oshishi etakchi o‘rin egallaydi. Ish beruvchi va yollanma xodim o‘rtasida tuzilgan mehnat shartnomasi (kontrakt) mehnat bozorida ishchi kuchini sotish, sotib olishning hal qiluvchi huquqiy shart-sharoiti hisoblanadi. Ishchi kuchiga talab va taklif nisbati yaxshilanishiga tabiiy-iqlim sharoitlari muhim rag‘batlantiruvchi omil bo‘lib xizmat qiladi. YUqori unumdor qishloq xo‘jaligi erlarida va etarlicha suv bilan ta’minlangan yashash joylarida ishchi kuchi ko‘proq jamlanadi va ishchi joylari normal faoliyat ko‘rsatadi. YAngi ish joylarini yaratish va ishlab turgan korxonalarni kengaytirish yo‘li bilan ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanatni ta’minlashga ma’lum darajada imkoniyatlar vujudga keltiriladi. Bu esa, mehnat resurslarining ortiqchalik darajasini, demak, ishsizlik miqyosini ham keskin kamaytirishga bevosita ta’sir etadi. Shu bilan birga ortiqcha mehnat resurslariga ega respublikamiz hududlarida ishchi kuchiga talabning oshishi va uning taklifi pasayishiga bevosita ta’sir etuvchi omillarni tadqiq qilish eng muhim ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyat kasb etadi. Ishchi kuchiga talabning oshishini asoslovchi omillarga quyidagilar kiradi: noqishloq xo‘jaligi tarmoqlarda yangi ish joylarini yaratish, mehnat qo‘llaniladigan amaldagi mintaqalarni texnik qayta jihozlash, modernizatsiyalash, qayta ta’mirlash, xorijiy sarmoyalarni jalb qilish, yangi erlarni o‘zlashtirish, qayta ishlash sanoati, xizmatlar 6
ko‘rsatish va shaxsiy mehnat faoliyati ko‘lamini kengaytirish, kichik va o‘rta
biznes hamda xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish va boshqalar. SHu bilan bir
vaqtda  ishchi  kuchi  taklifini  va  ish  joylariga  ehtiyojni  pasaytiruvchi  omillar
vujudga keladi va ular ta’sir qila boshlaydi: shaxsiy yordamchi xo‘jalik, yakka
mehnat  faoliyati,  xususiy  tadbirkorlik  va  o‘z-o‘zini  band  qilishning  boshqa
sohalarini  rivojlantirish,  bandlikning  egiluvchan  va  nostandart  shakllarini
kengaytirish, ishlab chiqarish va mehnatni tashkil qilishning bozor usullarini tatbiq
etish,  inflyasiya  va  ishsizlikni  pasaytirish,  mahalliy  kadrlarning  mobilligini
(safarbarligini) hamda malakasini oshirish va boshqalar.
Mehnat resurslari bilan kam ta’minlangan hududlarda esa bir qator omillar
ishchi kuchiga talabning pasayishiga ko‘maklashadi. Xususan, bu ijara va xususiy
mulkchilikni  rivojlantirish,  to‘lash  qobiliyatiga  ega  bo‘lmagan  yoki  ekologik
zararli  korxonalarni  yopish,  yangi  erlarni  o‘zlashtirish  ko‘lamini  qisqartirish,
moddiy-texnikaviy  va  moliyaviy  resurslar  ta’minotini  yaxshilash,  intensiv
texnologiyani  qo‘llash,  mehnat  unumdorligini  oshirish  va  hokazo.  Bundan
tashqari, mazkur hududlarda ishchi  kuchi taklifini oshiruvchi omillar mavjud:
kadrlarning malakasi, ma’lumoti, mobillik va eksportabellik darajasining pastligi,
mehnat resurslari soni o‘sish sur’atining ish joylari miqdoriga nisbatan yuqoriligi,
qishloq xo‘jaligida ishlovchilarni ish joyidan ozod etishning ko‘payishi, mehnatni
qo‘llash mintaqalarining etishmasligi va boshqalar.
SHu bilan birga shunday omillar ham borki, ular kompleks holida ishchi
kuchi taklifining shakllanishi holatiga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi. Ularga
quyidagilar  kiradi:  ishlashni  xohlovchilar,  yollangan  xodimlar  va  ish
beruvchilarning  tabiiy  va  mexanik  harakatlari;  turmush  uchun  zarur  bo‘lgan
mablag‘lar jamg‘armasi; yollangan xodimlarning pul daromadlari; nafaqaxo‘rlar
va bolali ayollarning mehnat va ijtimoiy pensiyalari, imtiyozlari va kafolatlari;
kasbiy  tayyorlash  yoki  qayta  tayyorlash  va  malakasini  oshirishga  zaruriyati
bo‘lgan  shaxslarni  mablag‘lar  bilan  ta’minlovchi  davlat,  korxona  va  oilaning
moliyaviy  imkoniyatlari;  shaxsiy  yordamchi  xo‘jaligida  va  yollanmasdan  “uy
mehnati”da band bo‘lganlar soni; qurolli Kuchlarda xizmat qiluvchilar soni va
7
Logotip
ko‘rsatish va shaxsiy mehnat faoliyati ko‘lamini kengaytirish, kichik va o‘rta biznes hamda xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish va boshqalar. SHu bilan bir vaqtda ishchi kuchi taklifini va ish joylariga ehtiyojni pasaytiruvchi omillar vujudga keladi va ular ta’sir qila boshlaydi: shaxsiy yordamchi xo‘jalik, yakka mehnat faoliyati, xususiy tadbirkorlik va o‘z-o‘zini band qilishning boshqa sohalarini rivojlantirish, bandlikning egiluvchan va nostandart shakllarini kengaytirish, ishlab chiqarish va mehnatni tashkil qilishning bozor usullarini tatbiq etish, inflyasiya va ishsizlikni pasaytirish, mahalliy kadrlarning mobilligini (safarbarligini) hamda malakasini oshirish va boshqalar. Mehnat resurslari bilan kam ta’minlangan hududlarda esa bir qator omillar ishchi kuchiga talabning pasayishiga ko‘maklashadi. Xususan, bu ijara va xususiy mulkchilikni rivojlantirish, to‘lash qobiliyatiga ega bo‘lmagan yoki ekologik zararli korxonalarni yopish, yangi erlarni o‘zlashtirish ko‘lamini qisqartirish, moddiy-texnikaviy va moliyaviy resurslar ta’minotini yaxshilash, intensiv texnologiyani qo‘llash, mehnat unumdorligini oshirish va hokazo. Bundan tashqari, mazkur hududlarda ishchi kuchi taklifini oshiruvchi omillar mavjud: kadrlarning malakasi, ma’lumoti, mobillik va eksportabellik darajasining pastligi, mehnat resurslari soni o‘sish sur’atining ish joylari miqdoriga nisbatan yuqoriligi, qishloq xo‘jaligida ishlovchilarni ish joyidan ozod etishning ko‘payishi, mehnatni qo‘llash mintaqalarining etishmasligi va boshqalar. SHu bilan birga shunday omillar ham borki, ular kompleks holida ishchi kuchi taklifining shakllanishi holatiga sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatadi. Ularga quyidagilar kiradi: ishlashni xohlovchilar, yollangan xodimlar va ish beruvchilarning tabiiy va mexanik harakatlari; turmush uchun zarur bo‘lgan mablag‘lar jamg‘armasi; yollangan xodimlarning pul daromadlari; nafaqaxo‘rlar va bolali ayollarning mehnat va ijtimoiy pensiyalari, imtiyozlari va kafolatlari; kasbiy tayyorlash yoki qayta tayyorlash va malakasini oshirishga zaruriyati bo‘lgan shaxslarni mablag‘lar bilan ta’minlovchi davlat, korxona va oilaning moliyaviy imkoniyatlari; shaxsiy yordamchi xo‘jaligida va yollanmasdan “uy mehnati”da band bo‘lganlar soni; qurolli Kuchlarda xizmat qiluvchilar soni va 7
ularda  xizmat  qilish  muddati;  muqobil  va  malakali  kasbiy  xizmatlarni
takomillashtirish va hokazo.
Ishchi  kuchiga  talabning  o‘sishi  yoki  kamayishi  (dinamikasi)  quyidagi
miqdor va sifat ko‘rsatkichlarining o‘zgarishi bilan aniqlanadi: mavjud bo‘lgan va
yangidan yaratiladigan ishchi joylari; investitsiya salohiyati va uning takror ishlab
chiqarish tuzilishi; iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgarishlar; mulkchilik shakllarining
turli-tumanligi; korxonalar va tashkilotlarning to‘lovga qodir emasligi (bankrotligi)
va hokazo.
Demografik jarayonlarga bog’liq holda, yurtimizda mehnat resurslari soni
yil sayin ortib bormoqda (1-rasm va 1-jadval). 
1-rasm.
 
1-rasm: Mehnatga layoqatli aholi ko’rsatkichi1.
1-jadval; Mehnatga layoqatli aholi bo’yicha ma’lumotlar.
1 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
8
Logotip
ularda xizmat qilish muddati; muqobil va malakali kasbiy xizmatlarni takomillashtirish va hokazo. Ishchi kuchiga talabning o‘sishi yoki kamayishi (dinamikasi) quyidagi miqdor va sifat ko‘rsatkichlarining o‘zgarishi bilan aniqlanadi: mavjud bo‘lgan va yangidan yaratiladigan ishchi joylari; investitsiya salohiyati va uning takror ishlab chiqarish tuzilishi; iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgarishlar; mulkchilik shakllarining turli-tumanligi; korxonalar va tashkilotlarning to‘lovga qodir emasligi (bankrotligi) va hokazo. Demografik jarayonlarga bog’liq holda, yurtimizda mehnat resurslari soni yil sayin ortib bormoqda (1-rasm va 1-jadval). 1-rasm. 1-rasm: Mehnatga layoqatli aholi ko’rsatkichi1. 1-jadval; Mehnatga layoqatli aholi bo’yicha ma’lumotlar. 1 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 8
Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
1-jadvaldan ko’rinib turganidek, 2020-2024 yillar davomida mehnat resurslari
soni 2093,0 ming kishiga yoki 1,37 foizga ortgan. Bu davrda mehnat resurslari
sonining  o’rtacha  yillik  o’sish  sur’ati  2,6 foizni  tashkil  qilgan.  Ko’rilayotgan
davrda  mehnat  resurslari  sonining  o’sish  sur’ati  respublika  hududlarida  bir
me’yorda  kechmagan.  Jumladan,  Andijon,  Jizzax,  Qashqadaryo,  Namangan,
Samarqand,  Surxondaryo  va  Farg’ona  viloyatlarida  respublika  o’rtacha
ko’rsatkichidan yuqori, qolgan barcha hududlarda (Qoraqalpog’iston Respublikasi,
Buxoro,  Navoiy,  Sirdaryo,  Xorazm  viloyatlari  va  Toshkent  shahri)  esa  past
bo’lgan. 2022 yilning 1 yanvar holatiga ko’ra, mehnat resurslari jami aholining 59
foizini tashkil qilib, uning asosiy qismi (qariyb 60 foizi) Samarqand, Farg’ona,
Andijon, Qashqadaryo, Toshkent viloyatlari va Toshkent shahrida to’plangan.
Yangi  ish  o’rinlarini  tashkil  etish,  iqtisodiyot  tarmoqlari  tarkibini
diversifikasiya qilish, malakali mutaxassislar tayyorlash va shuningdek, 12 yillik
majburiy ta’lim tizimiga o’tish borasida ko’rilgan chora-tadbirlar aholining bandlik
darajasini yanada oshirish imkonini berdi (2-jadval).
 2-jadval
Ko‘rsatkichlar
Yillar
2023 yilda 2019
yilga nisbatan
o‘zgarishi
2019
2020
2021
2022
2023
+Г
foiz
Jami aholi soni
27072,2
27533,3
28001,4
28453,7
30123,3
3051,1
111,2
Shundan:
Shahar aholisi
9584,6
9758,3
14327,8
14618,4
15897,4
5312,8
165,8
Qishloq aholisi
17487,6
17775,0
13673,6
13835,3
14225,9
-3261,7
81,3
O‘zbekistonda 2019-2023 yillar 1 yanvar holatiga ko‘ra aholi sonining
o‘zgarish dinamikasi (ming kishi)2*
Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
Aholining iqtisodiy faollik darajasi bilan bog‘liq xususiyatlar. Demografik
omillardan tashqari mehnat qobilyatiga ega aholining turli demografik va etnik
guruhlari  iqtisodiy  faolligi  darajasi  ham  bozor  dinamikasining  muhim  omili
2 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
9
Logotip
Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 1-jadvaldan ko’rinib turganidek, 2020-2024 yillar davomida mehnat resurslari soni 2093,0 ming kishiga yoki 1,37 foizga ortgan. Bu davrda mehnat resurslari sonining o’rtacha yillik o’sish sur’ati 2,6 foizni tashkil qilgan. Ko’rilayotgan davrda mehnat resurslari sonining o’sish sur’ati respublika hududlarida bir me’yorda kechmagan. Jumladan, Andijon, Jizzax, Qashqadaryo, Namangan, Samarqand, Surxondaryo va Farg’ona viloyatlarida respublika o’rtacha ko’rsatkichidan yuqori, qolgan barcha hududlarda (Qoraqalpog’iston Respublikasi, Buxoro, Navoiy, Sirdaryo, Xorazm viloyatlari va Toshkent shahri) esa past bo’lgan. 2022 yilning 1 yanvar holatiga ko’ra, mehnat resurslari jami aholining 59 foizini tashkil qilib, uning asosiy qismi (qariyb 60 foizi) Samarqand, Farg’ona, Andijon, Qashqadaryo, Toshkent viloyatlari va Toshkent shahrida to’plangan. Yangi ish o’rinlarini tashkil etish, iqtisodiyot tarmoqlari tarkibini diversifikasiya qilish, malakali mutaxassislar tayyorlash va shuningdek, 12 yillik majburiy ta’lim tizimiga o’tish borasida ko’rilgan chora-tadbirlar aholining bandlik darajasini yanada oshirish imkonini berdi (2-jadval). 2-jadval Ko‘rsatkichlar Yillar 2023 yilda 2019 yilga nisbatan o‘zgarishi 2019 2020 2021 2022 2023 +Г foiz Jami aholi soni 27072,2 27533,3 28001,4 28453,7 30123,3 3051,1 111,2 Shundan: Shahar aholisi 9584,6 9758,3 14327,8 14618,4 15897,4 5312,8 165,8 Qishloq aholisi 17487,6 17775,0 13673,6 13835,3 14225,9 -3261,7 81,3 O‘zbekistonda 2019-2023 yillar 1 yanvar holatiga ko‘ra aholi sonining o‘zgarish dinamikasi (ming kishi)2* Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. Aholining iqtisodiy faollik darajasi bilan bog‘liq xususiyatlar. Demografik omillardan tashqari mehnat qobilyatiga ega aholining turli demografik va etnik guruhlari iqtisodiy faolligi darajasi ham bozor dinamikasining muhim omili 2 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 9
hisoblanadi. Masalan, ayollarning ijtimoiy roli faollashishi ta’siri ostida ularning
ishchi kuchi tarkibiga jadal jalb qilinishi ishchi kuchi taklifining o‘sishiga olib
keldi.
Bunda  ishlab  chiqarish  yo’nalishi  talab  etilayotgan  muayyan  kasbiy
malakaga  ega  amaldagi  xodimlar  soni  bilan  mavjud  ish  joylari  o’rtasidagi
bog’liqlikni  ifodalaydi.  Qayta  hosil  qilish  yo’nalishi  mavjud,  yangidan  jalb
etilayotgan hamda ishdan bo’shayotgan ish kuchi mutanosibligini ta’minlashga
qaratilgan. Shaxsiy yo’nalish aholiga ular ehtiyojiga javob beradigan ish joylarini
taklif etish xususiyatini aks ettiradi. Aholi moddiy ne’matlarni yaratuvchi va ularni
iste’mol etuvchi sifatida mehnat salohiyati ko’rsatkichiga ham egadir.
Yuqorida qayd etilgan mehnat bozorini tartibga solish bilan bog’liq bo’lgan
tashkiliy-huquqiy va tuzilmaviy shart-sharoitlar mehnat bozori rivojlanishining
quyidagi asosiy tamoyillarini to’liq amalga tadbiq etgan holda, mazkur bozorni
shakllanishiga samarali ta’sir ko’rsatadi:
• mehnat  va  ish  bilan  bandlikda erkinlikni  ta’minlash.  Insonga  ijtimoiy
mehnatda qatnashishi yoki qatnashmaslikni tanlash ustuvor huquqi berilishi;
• ish  kuchini  talab  va  taklif  qilish  o’rtasidagi  eng  samarali  o’zaro
hamkorlikni ta’minlovchi normativ-huquqiy mexanizmni yaratish;
• ish bilan bandlik bo’yicha yagona davlat siyosatini amalga oshirish. Ish
bilan bandlik bo’yicha davlat siyosatining atrofida hamma darajadagi ma’muriy
hududlarning aholini ish bilan ta’minlash faoliyatidagi mustaqilligini hisobga olib
yagona umumdavlat ish bilan bandlik siyosatini yuritish;
• ish  bilan  bandlikni  ta’minlash  bo’yicha  nazorat.  Ish  bilan  bandlikni
ta’minlash  bo’yicha  chora-tadbirlarni  amalga  oshirishda  kasaba  uyushmasi,
tadbirkorlar assosiasiyasining  boshqaruv organlari bilan hamkorlikda nazoratni
amalga oshirish;
• ijtimoiy mehnat munosabatlarini tartibga solishda uch tomonlama ijtimoiy
hamkorlik (hukumat, kasaba uyushmalari vakillari va tadbirkorlar vakillari);
• ish  haqi  va  boshqa  qonuniy  daromadlar  chegarasini  O’zbekiston
10
Logotip
hisoblanadi. Masalan, ayollarning ijtimoiy roli faollashishi ta’siri ostida ularning ishchi kuchi tarkibiga jadal jalb qilinishi ishchi kuchi taklifining o‘sishiga olib keldi. Bunda ishlab chiqarish yo’nalishi talab etilayotgan muayyan kasbiy malakaga ega amaldagi xodimlar soni bilan mavjud ish joylari o’rtasidagi bog’liqlikni ifodalaydi. Qayta hosil qilish yo’nalishi mavjud, yangidan jalb etilayotgan hamda ishdan bo’shayotgan ish kuchi mutanosibligini ta’minlashga qaratilgan. Shaxsiy yo’nalish aholiga ular ehtiyojiga javob beradigan ish joylarini taklif etish xususiyatini aks ettiradi. Aholi moddiy ne’matlarni yaratuvchi va ularni iste’mol etuvchi sifatida mehnat salohiyati ko’rsatkichiga ham egadir. Yuqorida qayd etilgan mehnat bozorini tartibga solish bilan bog’liq bo’lgan tashkiliy-huquqiy va tuzilmaviy shart-sharoitlar mehnat bozori rivojlanishining quyidagi asosiy tamoyillarini to’liq amalga tadbiq etgan holda, mazkur bozorni shakllanishiga samarali ta’sir ko’rsatadi: • mehnat va ish bilan bandlikda erkinlikni ta’minlash. Insonga ijtimoiy mehnatda qatnashishi yoki qatnashmaslikni tanlash ustuvor huquqi berilishi; • ish kuchini talab va taklif qilish o’rtasidagi eng samarali o’zaro hamkorlikni ta’minlovchi normativ-huquqiy mexanizmni yaratish; • ish bilan bandlik bo’yicha yagona davlat siyosatini amalga oshirish. Ish bilan bandlik bo’yicha davlat siyosatining atrofida hamma darajadagi ma’muriy hududlarning aholini ish bilan ta’minlash faoliyatidagi mustaqilligini hisobga olib yagona umumdavlat ish bilan bandlik siyosatini yuritish; • ish bilan bandlikni ta’minlash bo’yicha nazorat. Ish bilan bandlikni ta’minlash bo’yicha chora-tadbirlarni amalga oshirishda kasaba uyushmasi, tadbirkorlar assosiasiyasining boshqaruv organlari bilan hamkorlikda nazoratni amalga oshirish; • ijtimoiy mehnat munosabatlarini tartibga solishda uch tomonlama ijtimoiy hamkorlik (hukumat, kasaba uyushmalari vakillari va tadbirkorlar vakillari); • ish haqi va boshqa qonuniy daromadlar chegarasini O’zbekiston 10
Respublikasi Konstitusiyasida belgilangan “kun kechirish uchun zarur miqdordan
kam bo’lmaslik”ka rioya qilgan holda erkin belgilash.
11
Logotip
Respublikasi Konstitusiyasida belgilangan “kun kechirish uchun zarur miqdordan kam bo’lmaslik”ka rioya qilgan holda erkin belgilash. 11
2.  Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining
mezonlari va ko‘rsatkichlari.
Bugungi  kunda  mehnat  resurslari  tarkibiga  aholining  tabiiy  harakati
o‘zgarishining  ko‘payishi  ta’sir  ko‘rsatmoqda.  SHuni  ta’kidlash  muhimki,
mehnatga qobiliyatli yoshga kirayotgan yigit va qizlarning ko‘pchiligi mehnatga
qobiliyatli aholini kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni emas, balki uning tabiiy
yo‘q bo‘lishi o‘rnini qoplaydi, ya’ni avlodlarning jadal almashuvi sodir bo‘ladi, u
mehnat resurslarining sifat tarkibi keskin o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Ayni vaqtda
kelgusida xodimlarning ommaviy ravishda bo‘shatilishi natijasida ish bilan bandlik
vaziyati mehnatga qobiliyatli aholining o‘sishi sezilarli darajada ko‘payishi tufayli
murakkablashuvi mumkin. 
2-rasm: 2020-2024 yillarda mehnat bozorida amalga oshirilgan ishlar va
erishilgan hamda 2030-yilgacha erishilishi kerak bo’lgan natijalar3.
Ish bilan bandlik ijtimoiy totuvlik va barqarorlikka erishuvning, jamiyat
iqtisodiy  rivojining  muhim  omilidir.O‘tish  davrida  bandlik  sohasidagi
hukumatimizning inson omiliga qaratilgan strategiyasida mehnatga qodir har bir
inson  o‘z  qobiliyatlarini  o‘stirishi  va  o‘z  mehnat  tarzini  ta’minlashi  uchun
3 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
12
Logotip
2. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining mezonlari va ko‘rsatkichlari. Bugungi kunda mehnat resurslari tarkibiga aholining tabiiy harakati o‘zgarishining ko‘payishi ta’sir ko‘rsatmoqda. SHuni ta’kidlash muhimki, mehnatga qobiliyatli yoshga kirayotgan yigit va qizlarning ko‘pchiligi mehnatga qobiliyatli aholini kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni emas, balki uning tabiiy yo‘q bo‘lishi o‘rnini qoplaydi, ya’ni avlodlarning jadal almashuvi sodir bo‘ladi, u mehnat resurslarining sifat tarkibi keskin o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Ayni vaqtda kelgusida xodimlarning ommaviy ravishda bo‘shatilishi natijasida ish bilan bandlik vaziyati mehnatga qobiliyatli aholining o‘sishi sezilarli darajada ko‘payishi tufayli murakkablashuvi mumkin. 2-rasm: 2020-2024 yillarda mehnat bozorida amalga oshirilgan ishlar va erishilgan hamda 2030-yilgacha erishilishi kerak bo’lgan natijalar3. Ish bilan bandlik ijtimoiy totuvlik va barqarorlikka erishuvning, jamiyat iqtisodiy rivojining muhim omilidir.O‘tish davrida bandlik sohasidagi hukumatimizning inson omiliga qaratilgan strategiyasida mehnatga qodir har bir inson o‘z qobiliyatlarini o‘stirishi va o‘z mehnat tarzini ta’minlashi uchun 3 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 12
sharoitlar yaratishi nazarda tutiladi.
Ish bilan bandlik xarakteri kishilarning mulkiy maqomiga bog‘liq bo‘ladi.
O‘tish  davrida  mehnat  resurslarining  ukladlararo  erkin  taqsimlanishi  bo‘lib
tursada,  turli  ukladlardagi  bandlik  darajasi,  bandlikning daromad  keltirishi  va
qanchaga tushishi bir xil emas, albatta. Bu tabiiy ravishda ukladlardagi korxonalar
salohiyatiga,  ularning  bozor  bilan  ta’minlanishiga,  umumiqtisodiy  vaziyatga
bog‘liq. Bir uklad uchun bandlik sharoiti qulay bo‘lgani holda, boshqasi uchun
noqulay bo‘ladi.
Bozor iqtisodiyoti nuqtai-nazaridan, ishchi haqi darajasi ishchi kuchining
muvozanatlashgan  narxidan  yuqori  o‘rnatilganda,  taklifning  talabga  nisbatan
ko‘pligi paydo bo‘ladi, talab oshgani sari ish haqi ham oshadi, talab kamaygan sari
esa, ish haqi ham kamayadi.
Hozirgi vaqtgacha mavjud bo‘lgan ish bilan bandlikning tarmoq tuzilishi
jamiyat mehnat potensialidan foydalanish samaradorligining darajasi pastligini aks
ettiradi va u tubdan o‘zgartirishga muhtojdir.
Ish bilan bandlikdagi tarkibiy tanazzulning bevosita oqibatlari, aqliy mehnat
kishilarining boshqa mamlakatlarga ketib qolishi - ilm-fan sohasidan va ilmiy
bilimlar ko‘proq talab qilinadigan ishlab chiqarish tarmoqlaridan xodimlarning
vositachilik  sohalariga,  shuningdek,  malakasini  yo‘qotib,  norasmiy  faoliyat
sohalariga o‘tib ishlashidir. Qayd qilingan ishsizlik darajasidagi tarkibiy orqaga
ketish ish bilan bandlik xizmati mijozlari orasida mutaxassislar ulushining yuqori
ekanligida namoyon bo‘lmoqda. Holbuki, kadrlar potensialini, ayniqsa, oliy va
o‘rta  maxsus  ma’lumotli  mutaxassislarni  shakllantirish  uzoq  vaqtni  hamda
mablag‘ni talab qiladi
Mehnat  bozorining  asosiy  indikatorlaridan  biri  ishlovchilarning  ishga
joylashish  ko‘rsatkichidir.  SHu  nuqtai-nazardan  olib  qaraladigan  bo‘lsa,  ishga
joylashganlar  sonining  ham  mutlaq,  ham  nisbiy  ko‘rsatkichlarning
oshayotganligini mehnat bozoridagi ijobiy tendensiya sifatida baholash mumkin.
Tajribaning ko‘rsatishicha mamlakat mehnat bozoridagi talab asosan malakasiz
mehnatga yo‘naltirilgan degan fikrni qisman tasdiqlaydi. Ishlovchilar orasida ish
13
Logotip
sharoitlar yaratishi nazarda tutiladi. Ish bilan bandlik xarakteri kishilarning mulkiy maqomiga bog‘liq bo‘ladi. O‘tish davrida mehnat resurslarining ukladlararo erkin taqsimlanishi bo‘lib tursada, turli ukladlardagi bandlik darajasi, bandlikning daromad keltirishi va qanchaga tushishi bir xil emas, albatta. Bu tabiiy ravishda ukladlardagi korxonalar salohiyatiga, ularning bozor bilan ta’minlanishiga, umumiqtisodiy vaziyatga bog‘liq. Bir uklad uchun bandlik sharoiti qulay bo‘lgani holda, boshqasi uchun noqulay bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti nuqtai-nazaridan, ishchi haqi darajasi ishchi kuchining muvozanatlashgan narxidan yuqori o‘rnatilganda, taklifning talabga nisbatan ko‘pligi paydo bo‘ladi, talab oshgani sari ish haqi ham oshadi, talab kamaygan sari esa, ish haqi ham kamayadi. Hozirgi vaqtgacha mavjud bo‘lgan ish bilan bandlikning tarmoq tuzilishi jamiyat mehnat potensialidan foydalanish samaradorligining darajasi pastligini aks ettiradi va u tubdan o‘zgartirishga muhtojdir. Ish bilan bandlikdagi tarkibiy tanazzulning bevosita oqibatlari, aqliy mehnat kishilarining boshqa mamlakatlarga ketib qolishi - ilm-fan sohasidan va ilmiy bilimlar ko‘proq talab qilinadigan ishlab chiqarish tarmoqlaridan xodimlarning vositachilik sohalariga, shuningdek, malakasini yo‘qotib, norasmiy faoliyat sohalariga o‘tib ishlashidir. Qayd qilingan ishsizlik darajasidagi tarkibiy orqaga ketish ish bilan bandlik xizmati mijozlari orasida mutaxassislar ulushining yuqori ekanligida namoyon bo‘lmoqda. Holbuki, kadrlar potensialini, ayniqsa, oliy va o‘rta maxsus ma’lumotli mutaxassislarni shakllantirish uzoq vaqtni hamda mablag‘ni talab qiladi Mehnat bozorining asosiy indikatorlaridan biri ishlovchilarning ishga joylashish ko‘rsatkichidir. SHu nuqtai-nazardan olib qaraladigan bo‘lsa, ishga joylashganlar sonining ham mutlaq, ham nisbiy ko‘rsatkichlarning oshayotganligini mehnat bozoridagi ijobiy tendensiya sifatida baholash mumkin. Tajribaning ko‘rsatishicha mamlakat mehnat bozoridagi talab asosan malakasiz mehnatga yo‘naltirilgan degan fikrni qisman tasdiqlaydi. Ishlovchilar orasida ish 13
joyini tez-tez o‘zgartiradigan, hamda uncha yuqori malakaga ega bo‘lmaganlarning
ko‘pligi mehnat bozoridagi vaziyatni keskinlashtiradigan holatlardan biridir. Ishchi
kuchining qayta taqsimlanishi, uning mehnat bozoridagi harakatiga, binobarin,
ishchi  kuchiga  bo‘lgan  talab  va  taklif  o‘rtasidagi  miqdor-sifat  jihatidan
muvofiqlikka  erishish  ko‘lamlariga  bevosita  ta’sir  etuvchi  omillar  ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanishning yangicha sharoitlarini shakllantiradigan makroomillarga
bog‘liq.  SHuning  uchun  ham  ishsizlik  miqyosining  haddan  tashqari  oshib
ketishining oldini olish va ishsizlarni  ishga joylashtirishga  yordam berishning
samarali tadbirlarini ishlab chiqish lozim.
3-rasm. Mehnatga layoqatli aholining viloyatlar kesimida taqsimlanishi4.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mehnatga bo‘lgan talabni rag‘batlantirishning
birdan-bir vositasi investitsiyalar samaradorligini ta’minlashdir. Mehnatga bo‘lgan
talabning navbatdagi omili o‘zaro bir-birini to‘ldiradigan mehnat resurslari bilan
bog‘liqdir. Agar bitta stanokni xodim boshqarsa va bu xildagi stanoklar narxi
oshsa,  u  holda  bu  stanoklarda  ishlaydigan  ishchilarga  talab  boshqa  teng
sharoitlarda pasayadi va aksincha bo‘ladi.
Amaliyotda  inflyasiya  ko‘rsatkichlari  bilan  aholini  ish  bilan  samarali
bandligi o‘rtasida teskari mutanosiblik mavjud. Inflyasiya sharoitida, daromad
4 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
14
Logotip
joyini tez-tez o‘zgartiradigan, hamda uncha yuqori malakaga ega bo‘lmaganlarning ko‘pligi mehnat bozoridagi vaziyatni keskinlashtiradigan holatlardan biridir. Ishchi kuchining qayta taqsimlanishi, uning mehnat bozoridagi harakatiga, binobarin, ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklif o‘rtasidagi miqdor-sifat jihatidan muvofiqlikka erishish ko‘lamlariga bevosita ta’sir etuvchi omillar ijtimoiy- iqtisodiy rivojlanishning yangicha sharoitlarini shakllantiradigan makroomillarga bog‘liq. SHuning uchun ham ishsizlik miqyosining haddan tashqari oshib ketishining oldini olish va ishsizlarni ishga joylashtirishga yordam berishning samarali tadbirlarini ishlab chiqish lozim. 3-rasm. Mehnatga layoqatli aholining viloyatlar kesimida taqsimlanishi4. Bozor iqtisodiyoti sharoitida mehnatga bo‘lgan talabni rag‘batlantirishning birdan-bir vositasi investitsiyalar samaradorligini ta’minlashdir. Mehnatga bo‘lgan talabning navbatdagi omili o‘zaro bir-birini to‘ldiradigan mehnat resurslari bilan bog‘liqdir. Agar bitta stanokni xodim boshqarsa va bu xildagi stanoklar narxi oshsa, u holda bu stanoklarda ishlaydigan ishchilarga talab boshqa teng sharoitlarda pasayadi va aksincha bo‘ladi. Amaliyotda inflyasiya ko‘rsatkichlari bilan aholini ish bilan samarali bandligi o‘rtasida teskari mutanosiblik mavjud. Inflyasiya sharoitida, daromad 4 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 14
solig‘i yukining yashirin, norasmiy oshishi yuz beradi. Inflyasiyasiz va daromad
solig‘i chegaralarini qayta ko‘rib chiqmasdan, kompensatsiya qilish maqsadida
oylik ish haqini 10 foiz oshirish daromad solig‘idan tushadigan tushumlarni 16
foizga ko‘taradi, demak soliqlarning real oshishi 6 foizga teng. Bunday holat fiskal
nuqtai-nazaridan  olib  qaralganda  davlat  uchun  inflyasiyaga  nisbatan  iltifotli
bo‘lishga rag‘bat tug‘diradi. Lekin bu erda quyidagilarni nazardan qochirmaslik
kerak,  ya’ni  bu  hodisaning  teskari  tomoni  ham  mavjud  -  ishchilar  real
daromadining mos ravishda qisqarishi, talab to‘lov qobiliyatining pasayishi, bu
tovar aylanishining kamayishiga olib keladi va oxir - oqibatda ishlab chiqarish
qisqaradi. Bu esa, mehnat bozorida ish kuchiga bo‘lgan talabni pasayishiga rag‘bat
bo‘luvchi inflyasion moyillikni vujudga keltiradi.
Mehnat  va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  organlari  tarkibiy
qismlarilarning faoliyatida ish kuchiga bo‘lgan talabni oshirish bo‘yicha davlat
siyosatini  bajarishga  qarab  mexanizmning  ishlab  chiqilishi  oqilona  ish  bilan
bandlikni ta’minlash sharti hisoblanadi.
Tashkiliy  jihatdan  mehnat  bozori  ijtimoiy  institutlar  tizimi  sifatida
maydonga chiqar ekan, mazkur bozorda Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza
qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirish aholining oqilona ish bilan
bandligini shakllanishida muhim tashkiliy tuzilmalar majmui hisoblanadi. Mehnat
va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  organlari  faoliyatlarining  samaradorligini
oshirishning  asosiy  maqsadlari  mehnatdan  foydalanish  muammolari,  uning
samaradorligini oshirish bilan bog‘liqdir.
Yuqorida  respublikamizda  ish  bilan  bandlik  holati  bo‘yicha  mehnat  va
ijtimoiy-siyosat  sohasidagi  ba’zi  kamchiliklar  Mehnat  va  aholini  ijtimoiy
muhofaza  qilish  organlari  faoliyatlarining  samaradorligini  oshirishiga  teskari
mutonasiblikda ta’sir etuvchi omillardir.
Amaliyotda aholining oqilona ish bilan bandligi ishchi kuchiga talab va
taklif  o‘rtasidagi  bozor  muvozanatiga  erishishni  bildiradi.  Bunday  holda
ishsizlikning  yo‘l  qo‘yilishi  mumkin (tabiiy)  darajasi  vujudga keladi. Bunday
muvozanat  ish  beruvchilar  va  “mehnat  qobiliyati”  kishilarining  iqtisodiy
15
Logotip
solig‘i yukining yashirin, norasmiy oshishi yuz beradi. Inflyasiyasiz va daromad solig‘i chegaralarini qayta ko‘rib chiqmasdan, kompensatsiya qilish maqsadida oylik ish haqini 10 foiz oshirish daromad solig‘idan tushadigan tushumlarni 16 foizga ko‘taradi, demak soliqlarning real oshishi 6 foizga teng. Bunday holat fiskal nuqtai-nazaridan olib qaralganda davlat uchun inflyasiyaga nisbatan iltifotli bo‘lishga rag‘bat tug‘diradi. Lekin bu erda quyidagilarni nazardan qochirmaslik kerak, ya’ni bu hodisaning teskari tomoni ham mavjud - ishchilar real daromadining mos ravishda qisqarishi, talab to‘lov qobiliyatining pasayishi, bu tovar aylanishining kamayishiga olib keladi va oxir - oqibatda ishlab chiqarish qisqaradi. Bu esa, mehnat bozorida ish kuchiga bo‘lgan talabni pasayishiga rag‘bat bo‘luvchi inflyasion moyillikni vujudga keltiradi. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari tarkibiy qismlarilarning faoliyatida ish kuchiga bo‘lgan talabni oshirish bo‘yicha davlat siyosatini bajarishga qarab mexanizmning ishlab chiqilishi oqilona ish bilan bandlikni ta’minlash sharti hisoblanadi. Tashkiliy jihatdan mehnat bozori ijtimoiy institutlar tizimi sifatida maydonga chiqar ekan, mazkur bozorda Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirish aholining oqilona ish bilan bandligini shakllanishida muhim tashkiliy tuzilmalar majmui hisoblanadi. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirishning asosiy maqsadlari mehnatdan foydalanish muammolari, uning samaradorligini oshirish bilan bog‘liqdir. Yuqorida respublikamizda ish bilan bandlik holati bo‘yicha mehnat va ijtimoiy-siyosat sohasidagi ba’zi kamchiliklar Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirishiga teskari mutonasiblikda ta’sir etuvchi omillardir. Amaliyotda aholining oqilona ish bilan bandligi ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasidagi bozor muvozanatiga erishishni bildiradi. Bunday holda ishsizlikning yo‘l qo‘yilishi mumkin (tabiiy) darajasi vujudga keladi. Bunday muvozanat ish beruvchilar va “mehnat qobiliyati” kishilarining iqtisodiy 15
manfaatlarini eng muqobil darajada amalga oshirilishini ta’minlaydi. Bunda ishchi
kuchiga kasbiy malaka tayyorgarligi bo‘yicha mos narxlar belgilanadi. Xuddi
shular tufayli, aholining oqilona ish bilan bandligi, ijtimoiy takror ishlab chiqarish
va ishchi kuchining qiymati asosida “mehnat qilish qobiliyati”ni bozorda sotish
uchun taklif qilganlarning turmush darajasi shakllanishi ham ta’minlanadi.
4-rasm: Mehnatga layoqatli aholi ulushi ko’rsatkichlari5.
Yuqorida tushuncha nuqtai nazaridan qaraganda respublikamizda aholining
oqilona ish  bilan bandligini  shakllanishiga  ham  to‘la erishilgani  yo‘q. Bunga
quyidagi  sabablar  asosiy  to‘siq  bo‘lmoqda:  davlat  mulkini  xususiylashtirish
samaradorligining  past  darajasi;  iqtisodiyotda  tubdan  tarkibiy  islohotlarning
sekinlik bilan borishi; mehnat haqining uning yakuniy natijalaridan uzilib qolishi;
ish joylarining past sifatli moddiy-texnika jihozlar bilan ta’minlanishi; ishchi kuchi
taklifini unga bo‘lgan talabga nisbatan ko‘proq o‘sayotganligi; bo‘sh ish joylari
haqida ishonchli axborotlarning kamligi va mehnat bozorining samarali tartibga
5 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti.
16
Logotip
manfaatlarini eng muqobil darajada amalga oshirilishini ta’minlaydi. Bunda ishchi kuchiga kasbiy malaka tayyorgarligi bo‘yicha mos narxlar belgilanadi. Xuddi shular tufayli, aholining oqilona ish bilan bandligi, ijtimoiy takror ishlab chiqarish va ishchi kuchining qiymati asosida “mehnat qilish qobiliyati”ni bozorda sotish uchun taklif qilganlarning turmush darajasi shakllanishi ham ta’minlanadi. 4-rasm: Mehnatga layoqatli aholi ulushi ko’rsatkichlari5. Yuqorida tushuncha nuqtai nazaridan qaraganda respublikamizda aholining oqilona ish bilan bandligini shakllanishiga ham to‘la erishilgani yo‘q. Bunga quyidagi sabablar asosiy to‘siq bo‘lmoqda: davlat mulkini xususiylashtirish samaradorligining past darajasi; iqtisodiyotda tubdan tarkibiy islohotlarning sekinlik bilan borishi; mehnat haqining uning yakuniy natijalaridan uzilib qolishi; ish joylarining past sifatli moddiy-texnika jihozlar bilan ta’minlanishi; ishchi kuchi taklifini unga bo‘lgan talabga nisbatan ko‘proq o‘sayotganligi; bo‘sh ish joylari haqida ishonchli axborotlarning kamligi va mehnat bozorining samarali tartibga 5 Manba: www.stat.uz rasmiy sayti. 16
solish mexanizmi takomillashmaganligi.
Mehnat  bozorining  mehnat  munosabatlarini  tartibga  solishning  samarali
mexanizmini takomillashmaganligi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish
organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirishga va buning natijasi o‘laroq
aholining oqilona ish bilan bandligini shakllanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Aholining oqilona ish bilan bandligini ta’minlashning takomillashtirilgan
yangi  mexanizmi  quyidagi  asosiy  shart-sharoitlarning  ta’sirini  tartibga  solishi
lozim: ishchi kuchiga talabning oshishi va unga taklifning kamayishi; yollanma ish
kuchiga mehnat haqini (narxini) eng past miqdorini aholi jon boshiga to‘g‘ri
keladigan minimal iste’mol byudjetidan kam bo‘lmagan holda belgilash; mehnatga
qobiliyatli o‘smirlar, pensionerlar, ko‘p bolalik ayollar va nogironlar ish bilan
bandligini oshirishni rag‘batlantirish; ishsizlarning malakasi, raqobat qobiliyati va
safarbarligini  oshirish,  ish  bilan  bandlik  xizmati  infratuzilmasining  samarali
rivojlanishini ta’minlash va boshqalar.
O‘zbekistonda zamonaviy mehnat bozori hali tarkib topish jarayonidadir. U
hali mezon asosida o‘zining yaqqol qiyofasiga ega bo‘lib ulgurganicha yo‘q. Bu
jihatdan uni birinchi turga intiluvchi aralash mehnat bozori deb atash mumkin.
Mazkur  bozorning  shu  jihatlarini  e’tiborga  olgan  holda  uning  infratuzilmasi
rivojlanishining barcha demografik, ijtimoiy, iqtisodiy va boshqa jihatlari quyidagi
mezonlarda  o‘z  aksini  topadi:  ishchi  kuchiga  talab  va  taklif  o‘rtasida  bozor
muvozanatiga  erishish;  mehnat  bozorining  sifat  ko‘rsatkichlarini  ta’minlash;
aholining ish bilan bandligiga oid axborotlar tizimini takomillashtirish; kadrlarning
kasbiy harakatchanligi va eksportabelligini rivojlantirish; ishsizlikni kamaytirish;
malakali mehnat bozorini shakllantirish va boshqalar.
Mazkur mezonlar quyidagi ko‘rsatkichlar yordamida aniqlanadi: mavjud va
yangi yaratilgan ish joylarining soni, mulkchilikning turli xil shakllari, aholi jon
boshiga  ishlab  chiqarilgan YAIMning  hajmi;  ishchi  kuchi  eksportidan  kelgan
tushum  miqdori,  aholining  migratsion  oqimi,  eksport  qilingan  ishchi  kuchi
salmog‘i; mehnat resurslarining malaka va ma’lumot darajasi, mehnat bozoridagi
raqobatbardoshlik, mehnat bozori institutsion tuzilmalari samaradorligi, samarali
17
Logotip
solish mexanizmi takomillashmaganligi. Mehnat bozorining mehnat munosabatlarini tartibga solishning samarali mexanizmini takomillashmaganligi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini oshirishga va buning natijasi o‘laroq aholining oqilona ish bilan bandligini shakllanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Aholining oqilona ish bilan bandligini ta’minlashning takomillashtirilgan yangi mexanizmi quyidagi asosiy shart-sharoitlarning ta’sirini tartibga solishi lozim: ishchi kuchiga talabning oshishi va unga taklifning kamayishi; yollanma ish kuchiga mehnat haqini (narxini) eng past miqdorini aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan minimal iste’mol byudjetidan kam bo‘lmagan holda belgilash; mehnatga qobiliyatli o‘smirlar, pensionerlar, ko‘p bolalik ayollar va nogironlar ish bilan bandligini oshirishni rag‘batlantirish; ishsizlarning malakasi, raqobat qobiliyati va safarbarligini oshirish, ish bilan bandlik xizmati infratuzilmasining samarali rivojlanishini ta’minlash va boshqalar. O‘zbekistonda zamonaviy mehnat bozori hali tarkib topish jarayonidadir. U hali mezon asosida o‘zining yaqqol qiyofasiga ega bo‘lib ulgurganicha yo‘q. Bu jihatdan uni birinchi turga intiluvchi aralash mehnat bozori deb atash mumkin. Mazkur bozorning shu jihatlarini e’tiborga olgan holda uning infratuzilmasi rivojlanishining barcha demografik, ijtimoiy, iqtisodiy va boshqa jihatlari quyidagi mezonlarda o‘z aksini topadi: ishchi kuchiga talab va taklif o‘rtasida bozor muvozanatiga erishish; mehnat bozorining sifat ko‘rsatkichlarini ta’minlash; aholining ish bilan bandligiga oid axborotlar tizimini takomillashtirish; kadrlarning kasbiy harakatchanligi va eksportabelligini rivojlantirish; ishsizlikni kamaytirish; malakali mehnat bozorini shakllantirish va boshqalar. Mazkur mezonlar quyidagi ko‘rsatkichlar yordamida aniqlanadi: mavjud va yangi yaratilgan ish joylarining soni, mulkchilikning turli xil shakllari, aholi jon boshiga ishlab chiqarilgan YAIMning hajmi; ishchi kuchi eksportidan kelgan tushum miqdori, aholining migratsion oqimi, eksport qilingan ishchi kuchi salmog‘i; mehnat resurslarining malaka va ma’lumot darajasi, mehnat bozoridagi raqobatbardoshlik, mehnat bozori institutsion tuzilmalari samaradorligi, samarali 17
va egiluvchan mehnat bozorini shakllantirish va rivojlantirish; malakali kadrlardan
foydalanish  samaradorligi;  malakali  kadrlarni  tayyorlashda  moddiy-texnik
ta’minot, oliy va o‘rta toifadagi mutaxassislar salmog‘i; ijtimoiy ishlab chiqarishda
band bo‘lmagan shaxslar va ishsizlik soni hamda ularning nafaqa miqdori, yangi
ishga joylashtirish, xizmat bo‘yicha boshqa ishga o‘tish munosabati bilan qayta
tayyorgarlik,  yangi  ish  joyiga  ko‘chirib  keltirish;  mehnat  bo‘limida  hisobda
bo‘lgan bo‘sh ish o‘rinlari va lavozimlarining to‘liq ro‘yxati, mehnat bo‘limida
hujjatlarni  rasmiylashtirish  bo‘yicha  ma’lumotlar,  ishsizning  huquqlari  va
majburiyatlari to‘g‘risidagi to‘liq axborot, ish beruvchilar to‘g‘risidagi axborot,
yangi kasbga tayyorlash va qayta tayyorlash imkoniyatlari to‘g‘risidagi axborot,
mulkchilikning turli xil shakllari va h.k.  Yuqorida qayd etilgan mezonlar va
ularning  ko‘rsatkichlaridan  mehnatga  layoqatli  aholining  oqilona  ish  bilan
bandligini  shakllantirishni  tartibga  solish  mexanizmlarini,  tegishli  maqsadli
kompleks  dasturini  hamda  kompleks  tahlili  va  istiqbolini  belgilashning
metodologik asoslarini yaratishda va ularni tadbiq etishda foydalanish mumkin.
3. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining
samaradorligini baholash usullari.
Ish bilan bandlik xizmati o‘zining asosiy mijozlari bilan ishini shunday
tashkil qiladiki, bunda ish beruvchi mehnat bozorining holatiga qarab ishchi kuchi
talabining  kelajakdagi  o‘zgarishi  bo‘yicha  oldindan  o‘z  strategiyasini  ishlab
chiqishi va oldinroq kadrlar tayyorlash masalasini hal qilishi zarur; ishsizlarda esa,
kasbiy malakalarini o‘sishiga ichki talabni rivojlantirish va mehnat bozoridagi
raqobat kurashiga psixologik jihatdan tayyor bo‘lishlari zarurligini ifodalaydi.
Biz ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholash uchun
optimal  usullardan  foydalanishga  harakat  qilamiz.  Bu  bilan  bog‘liqlikda  biz
oldimizga quyidagi masalalarni qo‘yamiz:
1. Ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholash uchun
tadbiq etilayotgan usullarni tizimlashtirish;
2. Hududiy  ish  bilan  bandlik  xizmati  faoliyatining  samaradorligini
baholashda ko‘rsatkichlar tizimi va usullarini tahlil etish;
18
Logotip
va egiluvchan mehnat bozorini shakllantirish va rivojlantirish; malakali kadrlardan foydalanish samaradorligi; malakali kadrlarni tayyorlashda moddiy-texnik ta’minot, oliy va o‘rta toifadagi mutaxassislar salmog‘i; ijtimoiy ishlab chiqarishda band bo‘lmagan shaxslar va ishsizlik soni hamda ularning nafaqa miqdori, yangi ishga joylashtirish, xizmat bo‘yicha boshqa ishga o‘tish munosabati bilan qayta tayyorgarlik, yangi ish joyiga ko‘chirib keltirish; mehnat bo‘limida hisobda bo‘lgan bo‘sh ish o‘rinlari va lavozimlarining to‘liq ro‘yxati, mehnat bo‘limida hujjatlarni rasmiylashtirish bo‘yicha ma’lumotlar, ishsizning huquqlari va majburiyatlari to‘g‘risidagi to‘liq axborot, ish beruvchilar to‘g‘risidagi axborot, yangi kasbga tayyorlash va qayta tayyorlash imkoniyatlari to‘g‘risidagi axborot, mulkchilikning turli xil shakllari va h.k. Yuqorida qayd etilgan mezonlar va ularning ko‘rsatkichlaridan mehnatga layoqatli aholining oqilona ish bilan bandligini shakllantirishni tartibga solish mexanizmlarini, tegishli maqsadli kompleks dasturini hamda kompleks tahlili va istiqbolini belgilashning metodologik asoslarini yaratishda va ularni tadbiq etishda foydalanish mumkin. 3. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish organlari faoliyatlarining samaradorligini baholash usullari. Ish bilan bandlik xizmati o‘zining asosiy mijozlari bilan ishini shunday tashkil qiladiki, bunda ish beruvchi mehnat bozorining holatiga qarab ishchi kuchi talabining kelajakdagi o‘zgarishi bo‘yicha oldindan o‘z strategiyasini ishlab chiqishi va oldinroq kadrlar tayyorlash masalasini hal qilishi zarur; ishsizlarda esa, kasbiy malakalarini o‘sishiga ichki talabni rivojlantirish va mehnat bozoridagi raqobat kurashiga psixologik jihatdan tayyor bo‘lishlari zarurligini ifodalaydi. Biz ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholash uchun optimal usullardan foydalanishga harakat qilamiz. Bu bilan bog‘liqlikda biz oldimizga quyidagi masalalarni qo‘yamiz: 1. Ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholash uchun tadbiq etilayotgan usullarni tizimlashtirish; 2. Hududiy ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholashda ko‘rsatkichlar tizimi va usullarini tahlil etish; 18
3. Ish  bilan  bandlik  xizmati  faoliyatining  samaradorligini  baholash
usullarini  takomillashtirish  bo‘yicha  tatqiqotlar  o‘tkazish  va  tavsiyalar  ishlab
chiqish.
Mehnat  sohasida ish bilan bandlik xizmati har qanday davlat tashkiloti
singari ierarxiyali (pog‘onali) tuzilmalarga ega, shuning uchun uning faoliyatini
baholash turli darajalardagi boshqaruv organlari sifatida amalga oshiriladi: yuqori
darajada - respublika miqyosida; o‘rta darajada - hudud (viloyat) miqyosida; quyi
darajada - joylardagi mehnat organlari (tuman) miqyosida.
Ko‘pchilik  MDH  davlatlarida  yaqin  vaqtlargacha,  Mehnat  va  aholini
ijtimoiy muhofaza qilish vazirliklari tomonidan hududiy ish bilan bandlik xizmati
organlari  faoliyatlarining  samarali  yoki  samarasiz  ekanligi  quyidagi  ikkita
ko‘rsatkich  bilan  baholangan:  birinchisi  -  aholini  ish  bilan  ta’minlash
jamg‘armasiga  yig‘ilgan  sug‘urta  ajratmalari  va  bu mablag‘larning ishsizlarga
nafaqa to‘lovlari uchun etarliligi; ikkinchisi- ishsizlik darajasi, mehnat organlari
ro‘yxatidan o‘tgan jami ishsizlar sonini jami iqtisodiy faol aholiga nisbati. Bu
ko‘rsatkichlar  va  natijalar  ish  bilan  bandlik  xizmati  faoliyatini  samarali  yoki
samarasiz ekanligini baholash uchun etarli hisoblangan.
Respublikamiz  Mehnat  va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  vazirligi
tavsiyasiga muvofiq, hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatlarining
samaradorligini hisoblash metodikasini qarab chiqamiz.
Respublikamiz Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi hududiy
ish  bilan  bandlik  xizmati  organlarining  faoliyatlarini  takomillashtirish  hamda
mehnat bozori monitoringini mustahkamlash maqsadida, hududiy ish bilan bandlik
xizmati organlari faoliyatining samaradorligini baholash bo‘yicha ko‘rsatkichlar
tizimini kengaytirish zarur.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining "Aholi bandligini oshirish hamda
mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza hilish organlari faoliyatini takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g'risida" 2007 yil 6 apreldagi PQ-616-son qaroriga muvofiq
ishlab chiqilgan hamda ishga joylashtirishga muhtoj mehnat bilan band bo‘lmagan
aholi  sonini  mintaqalar  bo‘yicha  hisoblab  chiqish  va  shu  asosda  mehnat
19
Logotip
3. Ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligini baholash usullarini takomillashtirish bo‘yicha tatqiqotlar o‘tkazish va tavsiyalar ishlab chiqish. Mehnat sohasida ish bilan bandlik xizmati har qanday davlat tashkiloti singari ierarxiyali (pog‘onali) tuzilmalarga ega, shuning uchun uning faoliyatini baholash turli darajalardagi boshqaruv organlari sifatida amalga oshiriladi: yuqori darajada - respublika miqyosida; o‘rta darajada - hudud (viloyat) miqyosida; quyi darajada - joylardagi mehnat organlari (tuman) miqyosida. Ko‘pchilik MDH davlatlarida yaqin vaqtlargacha, Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirliklari tomonidan hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatlarining samarali yoki samarasiz ekanligi quyidagi ikkita ko‘rsatkich bilan baholangan: birinchisi - aholini ish bilan ta’minlash jamg‘armasiga yig‘ilgan sug‘urta ajratmalari va bu mablag‘larning ishsizlarga nafaqa to‘lovlari uchun etarliligi; ikkinchisi- ishsizlik darajasi, mehnat organlari ro‘yxatidan o‘tgan jami ishsizlar sonini jami iqtisodiy faol aholiga nisbati. Bu ko‘rsatkichlar va natijalar ish bilan bandlik xizmati faoliyatini samarali yoki samarasiz ekanligini baholash uchun etarli hisoblangan. Respublikamiz Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi tavsiyasiga muvofiq, hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatlarining samaradorligini hisoblash metodikasini qarab chiqamiz. Respublikamiz Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi hududiy ish bilan bandlik xizmati organlarining faoliyatlarini takomillashtirish hamda mehnat bozori monitoringini mustahkamlash maqsadida, hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatining samaradorligini baholash bo‘yicha ko‘rsatkichlar tizimini kengaytirish zarur. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining "Aholi bandligini oshirish hamda mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza hilish organlari faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g'risida" 2007 yil 6 apreldagi PQ-616-son qaroriga muvofiq ishlab chiqilgan hamda ishga joylashtirishga muhtoj mehnat bilan band bo‘lmagan aholi sonini mintaqalar bo‘yicha hisoblab chiqish va shu asosda mehnat 19
resurslarining tegishli balansini ishlab chiqish tartibini belgilaydi.
Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi tomonidan ish bilan
bandlik  xizmati  organlari  faoliyatining  samaradorligini  baholash  uch  qismga
bo‘linadi. 1) Ish izlovchi fuqarolarning ish bilan bandlik xizmatiga talab etilganlik
darajasini baholash. 2) Ish topish maqsadida murojaat qilgan fuqarolarni ishga
joylashtirishga  ko‘maklashish  bo‘yicha  ish  bilan  bandlik  xizmati  faoliyatining
samaradorligi. 3) Ish beruvchilar bilan ishlash.
Hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatining samaradorligini
baholash bo‘yicha yuqorida keltirilgan ko‘rsatkichlar ish bilan bandlik xizmati
organlari rivojlanishining turli bosqichlarida kengayib bormoqda va maqsaddan
kelib  chiqqan  holda  hamda  faoliyat  yo‘nalishlaridan  bog‘liq  ravishda
o‘zgarmoqda.
Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, Samarqand viloyati ish bilan bandlik xizmati
faoliyatining  natijalarini  respublikamizning  boshqa  hududiy  ish  bilan  bandlik
xizmati  organlari  faoliyatlari  bilan  har  tomonlama  baholash  bo‘yicha
solishtirishning aniq mezoni ishlab chiqilmagan. SHu sababli, viloyatlar ish bilan
bandlik  xizmati  organlari  faoliyatlarining  natijalarini  har  tomonlama  o‘zaro
solishtirish mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichlar tizimining dasturiy ta’minotini ishlab
chiqish va amaliyotga tatbiq etish kerak.
Biz  o‘ylaymizki,  ishga  joylashtirishga  ko‘maklashish  masalasi  ish
beruvchilar  va  ishsizlar  o‘rtasida  murosaviy  munosabatlarni  shakllantirishni
nazarda tutadi. Murosaga kelishni bunday baholash mezoni ish beruvchilar va
ishsizlar talabini qondirish imkoniyatlari hisoblanadi. SHunday ekan, ish bilan
bandlik  xizmati  ishining  samaradorligini  baholash  uchun  ish  beruvchilar  va
ishsizlar talabini qondirilish darajasini aniqlash zarur.
20
Logotip
resurslarining tegishli balansini ishlab chiqish tartibini belgilaydi. Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi tomonidan ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatining samaradorligini baholash uch qismga bo‘linadi. 1) Ish izlovchi fuqarolarning ish bilan bandlik xizmatiga talab etilganlik darajasini baholash. 2) Ish topish maqsadida murojaat qilgan fuqarolarni ishga joylashtirishga ko‘maklashish bo‘yicha ish bilan bandlik xizmati faoliyatining samaradorligi. 3) Ish beruvchilar bilan ishlash. Hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatining samaradorligini baholash bo‘yicha yuqorida keltirilgan ko‘rsatkichlar ish bilan bandlik xizmati organlari rivojlanishining turli bosqichlarida kengayib bormoqda va maqsaddan kelib chiqqan holda hamda faoliyat yo‘nalishlaridan bog‘liq ravishda o‘zgarmoqda. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, Samarqand viloyati ish bilan bandlik xizmati faoliyatining natijalarini respublikamizning boshqa hududiy ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatlari bilan har tomonlama baholash bo‘yicha solishtirishning aniq mezoni ishlab chiqilmagan. SHu sababli, viloyatlar ish bilan bandlik xizmati organlari faoliyatlarining natijalarini har tomonlama o‘zaro solishtirish mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichlar tizimining dasturiy ta’minotini ishlab chiqish va amaliyotga tatbiq etish kerak. Biz o‘ylaymizki, ishga joylashtirishga ko‘maklashish masalasi ish beruvchilar va ishsizlar o‘rtasida murosaviy munosabatlarni shakllantirishni nazarda tutadi. Murosaga kelishni bunday baholash mezoni ish beruvchilar va ishsizlar talabini qondirish imkoniyatlari hisoblanadi. SHunday ekan, ish bilan bandlik xizmati ishining samaradorligini baholash uchun ish beruvchilar va ishsizlar talabini qondirilish darajasini aniqlash zarur. 20
4. O'zbekiston Respublikasida mehnat bozori va ishsizlikni o'ziga xos
xususiyatlari.
O`zbekistonda amalga oshiralayotgan barcha islohotlarning tub maqsadi – bu
inson farovonligi, uning munosib turmush darajasini ta`milash hisoblanadi. Bu esa
o`z navbatida davlat tomonidan aholining samarali ish bilan band bo`lishiga barcha
shart-  sharoitlarning  yaratib  berilishida  mehnat  bozoriga  bo`lgan  e`tiborni
kuchayishiga  olib  keladi.  Aholining  munosib  va  rasmiy  ish  bilan  bandligini
ta’minlash maqsadida “O‘zbekiston Respublikasining 2021-2030 yillarda aholi
bandligiga ko‘maklashish strategiyasi” ishlab chiqildi. Ushbu strategiyani amalga
oshirish natijasida erishiladigan maqsadli ko‘rsatkich va indikatorlar 2030 yilgacha
bo‘lgan davrda barqaror rivojlanish sohasidagi milliy maqsad va vazifalar samarali
va  munosib  ish  bilan  bandlikni  oshirish  asosida  barqaror  va  umumqamrovli
iqtisodiy o‘sishga xizmat qiladi.   Shu bilan bir qatorda O`zbekiston Respublikasi
Prezidentning 16.09.2021 yildagi PQ-5245 son qarori bilan Mustaqil Davlatlar
Hamdoʻstligi ishtirokchi davlatlarining aholi bandli giga koʻmaklashish sohasida
hamkorlik  toʻgʻrisidagi  bitim  tasdiqlandi.  Bundan  bizga  ma`lumki  Milliy
iqtisodiyotimiz o`sishida va aholi ishsizlik ko`rsatkichalarini pasayib borishda ,
Mehnat bozoriga yetuk malakali kadrlarni tayyorlab berishimiz ham muhim o`rin
tutadi. Har bir davlat rivojlanish darajasi uning aholisining farovon turmush tarzi
bilan o`lchanadi. Aholi farovonligi bevosita uning ish biland bandligiga, ish bilan
bandlilik esa o`z o`zidan Mehnat bozoriga borib taqaladi. Mehnat bozori muhim
ahamiyat kasb e`tishi bizga ko`p jabhada ma`lum bo`ldi , keling endi bu haqida
atroflicha ta`rif berib o`tsak.Mehnat bozori- bu ish kuchi oldi sotdi qilinadigan
bozor  hisoblanib,  uning  asosiy  ishtirokchilari  ishga  yollovchilar,  ishga
yollanuvchilar va ular o`rtasidagi turli vositachilar hisoblanadi. Turli vositachi
firmalar, tashkilotlar  va agentliklar  Mehnat  bozorining infratuzilmasini  tashkil
etadi. Ish kuchi maxsus tovar sifatida uning boshliqlari tomonidan bozorga taklif
etiladi. Ishga yollovchilar Mehnat bozoriga talab bilan chiqadi. Ish kuchining oldi-
sotdisi  xaridor  bilan  sotuvchi  o`rtasida  to`g`ridan  to`g`ri  yoki  vositachilar
ishtirokida yuz berishi mumkin. Yuqorida imzolangan bitimda ham keng qamrovli
21
Logotip
4. O'zbekiston Respublikasida mehnat bozori va ishsizlikni o'ziga xos xususiyatlari. O`zbekistonda amalga oshiralayotgan barcha islohotlarning tub maqsadi – bu inson farovonligi, uning munosib turmush darajasini ta`milash hisoblanadi. Bu esa o`z navbatida davlat tomonidan aholining samarali ish bilan band bo`lishiga barcha shart- sharoitlarning yaratib berilishida mehnat bozoriga bo`lgan e`tiborni kuchayishiga olib keladi. Aholining munosib va rasmiy ish bilan bandligini ta’minlash maqsadida “O‘zbekiston Respublikasining 2021-2030 yillarda aholi bandligiga ko‘maklashish strategiyasi” ishlab chiqildi. Ushbu strategiyani amalga oshirish natijasida erishiladigan maqsadli ko‘rsatkich va indikatorlar 2030 yilgacha bo‘lgan davrda barqaror rivojlanish sohasidagi milliy maqsad va vazifalar samarali va munosib ish bilan bandlikni oshirish asosida barqaror va umumqamrovli iqtisodiy o‘sishga xizmat qiladi. Shu bilan bir qatorda O`zbekiston Respublikasi Prezidentning 16.09.2021 yildagi PQ-5245 son qarori bilan Mustaqil Davlatlar Hamdoʻstligi ishtirokchi davlatlarining aholi bandli giga koʻmaklashish sohasida hamkorlik toʻgʻrisidagi bitim tasdiqlandi. Bundan bizga ma`lumki Milliy iqtisodiyotimiz o`sishida va aholi ishsizlik ko`rsatkichalarini pasayib borishda , Mehnat bozoriga yetuk malakali kadrlarni tayyorlab berishimiz ham muhim o`rin tutadi. Har bir davlat rivojlanish darajasi uning aholisining farovon turmush tarzi bilan o`lchanadi. Aholi farovonligi bevosita uning ish biland bandligiga, ish bilan bandlilik esa o`z o`zidan Mehnat bozoriga borib taqaladi. Mehnat bozori muhim ahamiyat kasb e`tishi bizga ko`p jabhada ma`lum bo`ldi , keling endi bu haqida atroflicha ta`rif berib o`tsak.Mehnat bozori- bu ish kuchi oldi sotdi qilinadigan bozor hisoblanib, uning asosiy ishtirokchilari ishga yollovchilar, ishga yollanuvchilar va ular o`rtasidagi turli vositachilar hisoblanadi. Turli vositachi firmalar, tashkilotlar va agentliklar Mehnat bozorining infratuzilmasini tashkil etadi. Ish kuchi maxsus tovar sifatida uning boshliqlari tomonidan bozorga taklif etiladi. Ishga yollovchilar Mehnat bozoriga talab bilan chiqadi. Ish kuchining oldi- sotdisi xaridor bilan sotuvchi o`rtasida to`g`ridan to`g`ri yoki vositachilar ishtirokida yuz berishi mumkin. Yuqorida imzolangan bitimda ham keng qamrovli 21