O‘zbekiston Respublikasida saylov tizimi

Yuklangan vaqt

2024-03-06

Yuklab olishlar soni

9

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

5,4 MB


Mavzu:O‘zbekiston Respublikasida
saylov tizimi
9-sinf  Konstitutsiyaviy huquq asoslari
Mavzu:O‘zbekiston Respublikasida saylov tizimi 9-sinf Konstitutsiyaviy huquq asoslari
Saylov – bu har bir fuqaro o‘z haq-
huquqlarini bilgan holda ongli 
tanlashdir.
Saylov – bu har bir fuqaro o‘z haq- huquqlarini bilgan holda ongli tanlashdir.
1
• Umumxalq saylovi – mamlakat
taraqqiyot yo‘lini tanlashdir.
2
• Saylovning qaysi modeli
yaxshiroq? 
3
• Demokratik saylov prinsiplari.
Reja:
1 • Umumxalq saylovi – mamlakat taraqqiyot yo‘lini tanlashdir. 2 • Saylovning qaysi modeli yaxshiroq? 3 • Demokratik saylov prinsiplari. Reja:
Umumxalq saylovlari yo‘li bilan davlat 
hokimiyati organlarini shakllantirish  demokratik 
huquqiy davlatning muhim alomatlaridan biri 
hisoblanadi.
UMUMXALQ SAYLOVI – MAMLAKAT TARAQQIYOT 
YO‘LINI TANLASHDIR.
Umumxalq saylovlari yo‘li bilan davlat hokimiyati organlarini shakllantirish demokratik huquqiy davlatning muhim alomatlaridan biri hisoblanadi. UMUMXALQ SAYLOVI – MAMLAKAT TARAQQIYOT YO‘LINI TANLASHDIR.
O‘zbekiston
Respublikasining
fuqarolari davlat hokimiyati vakillik
organlariga
saylash
va
saylanish
huquqiga egadirlar. Har bir saylovchi
bir ovozga ega. Ovoz berish huquqi,
o‘z xohish-irodasini bildirish tengligi
va erkinligi qonun bilan kafolatlanadi.
O‘zbekiston
Respublikasining
o‘n
sakkiz
yoshga
to‘lgan
fuqarolari
saylash
huquqiga
egadirlar.
Sud
tomonidan muomalaga layoqatsiz deb
topilgan fuqarolar, shuningdek
sud
hukmi bilan ozodlikdan mahrum etish
joylarida
saqlanayotgan
shaxslar
saylanishi mumkin emas va saylovda
qatnashmaydilar.
O‘zbekiston Respublikasining 
Konstitutsiyasi, 117-modda.
O‘zbekiston Respublikasining fuqarolari davlat hokimiyati vakillik organlariga saylash va saylanish huquqiga egadirlar. Har bir saylovchi bir ovozga ega. Ovoz berish huquqi, o‘z xohish-irodasini bildirish tengligi va erkinligi qonun bilan kafolatlanadi. O‘zbekiston Respublikasining o‘n sakkiz yoshga to‘lgan fuqarolari saylash huquqiga egadirlar. Sud tomonidan muomalaga layoqatsiz deb topilgan fuqarolar, shuningdek sud hukmi bilan ozodlikdan mahrum etish joylarida saqlanayotgan shaxslar saylanishi mumkin emas va saylovda qatnashmaydilar. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, 117-modda.
«Saylov» atamasi ovoz berish yo‘li bilan saylab qo‘yiladigan hokimiyat
organlarini shakllantirishni anglatadi. Shunday ekan, eng munosibini saylash
imkoniyati tug‘ilishi uchun bir necha nomzodlar bo‘lishi kerak. Bunday
saylov muqobil saylov deb ataladi. Muqobil bo‘lmaganda saylovchilarda
taklif etilgan nomzodni saylashni rad etish imkoniyati bo‘lishi lozim.
“SAYLOV” ATAMASI
«Saylov» atamasi ovoz berish yo‘li bilan saylab qo‘yiladigan hokimiyat organlarini shakllantirishni anglatadi. Shunday ekan, eng munosibini saylash imkoniyati tug‘ilishi uchun bir necha nomzodlar bo‘lishi kerak. Bunday saylov muqobil saylov deb ataladi. Muqobil bo‘lmaganda saylovchilarda taklif etilgan nomzodni saylashni rad etish imkoniyati bo‘lishi lozim. “SAYLOV” ATAMASI
SAYLOVDA 
QAYSI 
MODEL 
YAXSHIROQ?
•
Saylovlar o‘z-o‘zicha
demokratiya kafolati bo‘la
olmaydi. 
•
Buning uchun saylov
tizimining ahamiyati
muhimdir.
Saylov tizimi – O‘zbekiston Respublikasida
saylov tizimi deganda, keng ma’noda Oliy
hokimiyat vakillik organlari hamda mahalliy
vakillik
organlarini
shakllantirish
tartibi
tushuniladi.
Xalqaro
amaliyotda
saylov
tizimining turli modellari mavjud, bular:
majoritar va proporsional.
O‘zbekiston
Respublikasi
saylov
tizimi
majoritar saylov tizimiga asoslangan.
SAYLOV TIZIMI
SAYLOVDA QAYSI MODEL YAXSHIROQ? • Saylovlar o‘z-o‘zicha demokratiya kafolati bo‘la olmaydi. • Buning uchun saylov tizimining ahamiyati muhimdir. Saylov tizimi – O‘zbekiston Respublikasida saylov tizimi deganda, keng ma’noda Oliy hokimiyat vakillik organlari hamda mahalliy vakillik organlarini shakllantirish tartibi tushuniladi. Xalqaro amaliyotda saylov tizimining turli modellari mavjud, bular: majoritar va proporsional. O‘zbekiston Respublikasi saylov tizimi majoritar saylov tizimiga asoslangan. SAYLOV TIZIMI
Majoritar
tizimda
saylovchilarning
qonun
bilan
belgilangan
ko‘pchilik ovozini (kamida 51% + 1 ta ovoz) olgan nomzod ayni shu
saylov
okrugi bo‘yicha saylangan hisoblanadi. Agar nomzod
saylovlarda ishtirok etgan saylovchilar ovozining yarmidan kamini
olsa, eng ko‘p ovozlar miqdorini olgan ikki nomzod qatnashadigan
ikkinchi bosqich o‘tkaziladi. Ikkinchi bosqichda eng ko‘p ovozlar
sonini olgan nomzod saylangan hisoblanadi.
Proporsional (mutanosiblik) saylov tizimi asosiga saylovchilar 
tomonidan partiya uchun berilgan ovozlar va partiya tomonidan 
olingan deputat  vakolatlarining qonuniyligini guvohlantiruvchi 
hujjatlar o‘rtasidagi proporsionallik (mutanosiblik) prinsipi 
qo‘yilgan. Bunday tizimda siyosiy partiyalar tomonidan familiyasiga 
qarab emas, balki ro‘yxatlar bilan ko‘rsatiladi va saylovchilar 
umumiyligicha u yoki bu partiyaning ro‘yxatiga ovoz beradilar.
Majoritar tizimda saylovchilarning qonun bilan belgilangan ko‘pchilik ovozini (kamida 51% + 1 ta ovoz) olgan nomzod ayni shu saylov okrugi bo‘yicha saylangan hisoblanadi. Agar nomzod saylovlarda ishtirok etgan saylovchilar ovozining yarmidan kamini olsa, eng ko‘p ovozlar miqdorini olgan ikki nomzod qatnashadigan ikkinchi bosqich o‘tkaziladi. Ikkinchi bosqichda eng ko‘p ovozlar sonini olgan nomzod saylangan hisoblanadi. Proporsional (mutanosiblik) saylov tizimi asosiga saylovchilar tomonidan partiya uchun berilgan ovozlar va partiya tomonidan olingan deputat vakolatlarining qonuniyligini guvohlantiruvchi hujjatlar o‘rtasidagi proporsionallik (mutanosiblik) prinsipi qo‘yilgan. Bunday tizimda siyosiy partiyalar tomonidan familiyasiga qarab emas, balki ro‘yxatlar bilan ko‘rsatiladi va saylovchilar umumiyligicha u yoki bu partiyaning ro‘yxatiga ovoz beradilar.
O‘zbekiston Respublikasining saylov tizimini tanlashda mamlakatda shakllangan
an’analar va siyosiy tizim rivoji darajasi inobatga olingan. Aksariyat huquqshunos
olimlar va siyosatshunoslar mamlakatimizda majoritar tizimdan foydalanish ko‘proq
maqsadga muvofiqdir, negaki u qo‘llashda ancha oddiy va barqaror siyosiy tartibot
sharoitida, ayniqsa, samaralidir, degan xulosaga kelishdi.
O‘zbekiston Respublikasining saylov tizimini tanlashda mamlakatda shakllangan an’analar va siyosiy tizim rivoji darajasi inobatga olingan. Aksariyat huquqshunos olimlar va siyosatshunoslar mamlakatimizda majoritar tizimdan foydalanish ko‘proq maqsadga muvofiqdir, negaki u qo‘llashda ancha oddiy va barqaror siyosiy tartibot sharoitida, ayniqsa, samaralidir, degan xulosaga kelishdi.
Ovoz
berish
chetdan
qandaydir
nazorat
bo‘lmasligi
va
begona
kishilar ishtirokisiz ovoz
berish
imkoniyatini
saylovchiga kafolatlaydi.
Saylov
chog‘ida
huquqbuzarliklar sodir etish
ehtimolini
cheklaydi,
ovozlarni sanab hisoblashda
va
rasmiy
natijalarni
e’lon
qilayotganda
halollikni
ta’minlaydi.
Har
qaysi
saylovchi ovozi
teng kuchga ega
ekanligini
anglatadi.
DEMOKRATIK 
SAYLOV 
PRINSIPLARI
Ovoz berish chetdan qandaydir nazorat bo‘lmasligi va begona kishilar ishtirokisiz ovoz berish imkoniyatini saylovchiga kafolatlaydi. Saylov chog‘ida huquqbuzarliklar sodir etish ehtimolini cheklaydi, ovozlarni sanab hisoblashda va rasmiy natijalarni e’lon qilayotganda halollikni ta’minlaydi. Har qaysi saylovchi ovozi teng kuchga ega ekanligini anglatadi. DEMOKRATIK SAYLOV PRINSIPLARI
DEMOKRATIK 
SAYLOV 
PRINSIPLARI
Umumiylik prinsipi ham saylovchilar
uchun,
ham
nomzodlar
uchun
ro‘yxatdan
o‘tishning
ochiqligini
ta’minlaydi.
Saylov
o‘tkaziladigan
kunga
qadar
18
yoshga
to‘lgan
fuqarolarga
saylovda
ishtirok
etish
huquqi beriladi.
DEMOKRATIK SAYLOV PRINSIPLARI Umumiylik prinsipi ham saylovchilar uchun, ham nomzodlar uchun ro‘yxatdan o‘tishning ochiqligini ta’minlaydi. Saylov o‘tkaziladigan kunga qadar 18 yoshga to‘lgan fuqarolarga saylovda ishtirok etish huquqi beriladi.
Yagona qonun – yagona tartib
Mazkur Kodeks Prezident, Qonunchilik
palatasi
deputatlari,
Senat
a’zolari,
mahalliy
kengashlar
deputatlari
saylovlariga
tayyorgarlik
ko‘rish
va
ularni o‘tkazish tartibini belgilaydi.
O‘ZBEKISTON 
RESPUBLIKASINING 
SAYLOV KODEKSI
25.06.2019
18-BOB 
103 ta moddadan iborat.
Yagona qonun – yagona tartib Mazkur Kodeks Prezident, Qonunchilik palatasi deputatlari, Senat a’zolari, mahalliy kengashlar deputatlari saylovlariga tayyorgarlik ko‘rish va ularni o‘tkazish tartibini belgilaydi. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SAYLOV KODEKSI 25.06.2019 18-BOB 103 ta moddadan iborat.