O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA TA’LIM SOHASIDA AMALGA
OSHIRILGAN ISLOHOTLAR
Reja:
1. Mustaqillik ostonasida O‘zbekiston SSRda ta’lim tizimining holati.
2. O‘zbekistonda mustaqillik yillarida ta’lim tizimidagi islohotlar.
3. Ta’lim tizimining mazmun mohiyatining jaxon standartlariga mos
keltirish borasidagi o‘zgarishlar.
4. Yangilanayotgan O‘zbekistonda ta’lim sohasining sifat o‘zgarishlari
hamda xalqarolashtirish tamoyillari.
5. Fan, oliy ta’lim va ishlab chiqaruvchilar integrsiyasining qabul
ko‘rsatkichlardagi o‘rni.
Aholi turmush farovonligi darajasi mamlakatning faqat iqtisodiy taraqqiyot
darajasi bilan emas, balki ijtimoiy sohalar taraqqiyoti darajasi bilan ham
ifodalanadi. Aynan ijtimoiy sohada davlatning insonparvarlik darajasi har
tomonlama yaqqol namoyon bo‘ladi. Ijtimoiy soha taraqqiyotining qay darajadaligi
ma’lum jihatdan mamlakatdagi siyosiy va psixologik muhitni, aholining umumiy
kayfiyatini belgilaydi. Ijtimoiy sohalarning o‘sishi xududlarning umumiy iqtisodiy
taraqqiyot darajasini ko‘rsatuvchi belgi bo‘lib xizmat qiladi.
1
Sovetlar tuzumi yillarida partiya yakkaxokimlikning vujudga kelishiga
jamiyat ijtimoiy hayotining barcha jabhalarida o‘z mafkuraviy ta’sirini o‘tkazib
bordi. Ayniqsa, bu kishilar ongini o‘zgartirishda muhim olim bo‘lgan ta’limda,
ilmda va madaniyatda jiddiy tus oldi. Xalqning ma’rifatga, fanga va milliy
madaniyatga bo‘lgan intilishi xukmron kuchlar tomonidan uzoqni ko‘zlamay va
yaxshi o‘ylamay olib borgan siyosatlari natijasida siyosiy manfaatlar yo‘liga
burildi.
Yangi ziyoli kadrlarni shakallantirish, eski mavjud ziyolilarni yo‘q qilish ana
shu maqsadlarni ko‘zlab amalga oshirildi. Savodxonlik darajasini o‘sishi
byurokratik boshqaruv tizimini mustahkamlanib borishi, texnika taraqqiyoti tomon
yurish va ilmiy muassasalarning tashkil topish jarayonlari ular ustidan qattiq
mafkuraviy nazoratning o‘rnatilishi bilan hamohang ravishda yuz berdi.
Savodsizlik davri tugatildi. 1941 yilga kelib maktablar soni 5504 taga, ularda
o‘qiyotgan o‘quvchilar soni esa 1 mln 315 taga yetdi. Sovetlarning “madaniy
inqilob” tadbiri jamiyatning barcha jabhalarini, ayniqsa uning har bir sohasini
qamrab oldi. Maktablarda siyosiy tarbiyani yo‘lga qo‘yishga va uni takomillashtirib
borishga e’tibor berildi.
Ikkinchi jahon urushidagi katta yo‘qotishlar oliy ma’lumotli xodimlarning
son va sifat jihatidan kamayib ketishiga olib keldi. Bu esa o‘z navbatida urushdan
keyingi yillarda oliy ta’limni rivojlantirish zarur ekanligini taqazo etardi. Oliy
ta’limni rivojlantirish dinamikasi quyidagicha kechdi. 1950-1953 yillarda 16.600 ta
mutaxassis tayyorlandi. 1959 yilda 31 ta oliy o‘quv yurtida 88 ming kishi ta’lim
oldi. 1985 yilga kelib, 42 ta oliy o‘quv yurtlarida 285.5 ming kishi ta’lim oldi. 1960
yilda 30 ta oliy o‘quv yurtlarida mutaxassislar tayyorlangan bo‘lsa, 1985 yilda
ularning soni 42 tani tashkil etdi.
Biroq, bular miqdor ko‘rsatkichlaridagi ayrim siljishlar edi. Lekin
masalaning asosiy jihati – oliy ta’lim muassasalarini bitirib chiqayotgan
mutaxassislarning sifati va saviyasi masalasida ko‘plab muammolar mavujud edi.
2
Shu o‘rinda jahon fanlar tizimida o‘z mavqesiga ega olimlar qatlami yetishib
chiqganligi va texnikada katta yutuqlar qo‘lga kiritilganli gini inkor etib bo‘lmaydi.
Ammo ma’muriy buyruqbozlikka asoslangan ulkan siyosiy va iqtisodiy
boshqaruv bu yutuqlarni xalq xo‘jaligiga jalb eta olmadi. Novatorlik ishlanmalarni
byurokratik chig‘iriqdan o‘tgunicha ahamiyatini yo‘qotar edi. Fanning ko‘p
tarmoqlari militarlashgan harbiy uslubga yo‘naltirildi. Shu bilan birga, oliy va o‘rta
maxsus ta’lim tizimida o‘quv-tarbiyaviy ishlarni mafkuraviy andozaga solish
kuchaydi, xalqaro fanlararo aloqalar qattiq nazorat ostiga olindi.
O‘zbekistonda malakali kadrlarni tayyorlashdagi, aholining ilmiy
madaniy,ta’lim-tarbiyaviy taraqqiyotini ta’minlashda yetarlicha natijalar
an’analarni o‘zida jamlagan kuchli potensial jamlangan. Shuning uchun
O‘zbekistondagi oliy ta’lim oldida to‘plangan ijobiy tajribalarni saqlash va
mazmunan boyitish dunyo ta’lim kengliklarida o‘zining munosib o‘rnini egallash
kabi favqulodda jiddiy vazifa turib qoldi. Ayniqsa, bir necha o‘n yillab mafkuraviy
iskanjada bo‘lgan fan, madaniyat, ta’limning undan bo‘shatish, yangi qadriyatlar,
innovatsiyalar orqali jonlantirish mustaqil O‘zbekiston xalqi oldida sharafli va
sermashaqqat vazifalardan biri edi.
O‘zbekiston mustaqillik ostonasida turar ekan, respublika rahbariyati
dastlabki vazifalardan biri ilm-fanni, ta’lim tizimini isloh qilish, modernizatsiya
qilish lozimligini chuqur anglar edi. O‘zbekiston rahbari I.Karimov 1988 yil 20
noyabrda O‘zbekiston SSR Fanlar Akademiyasida bo‘lgan uchrashuvda shunday
degan edi: “Respublika hayotining barcha sohalarida ilm-fan mavqeini prinsip
e’tibori bilan yangi sifat darajasiga ko‘tarish respublika Fanlar Akademiyasining
asosiy vazifasidir, deb o‘ylaymiz. Ilm-fan ahliga buyruq berish, quruq
ma’muriyatchilik, olimlarga apparat xodimlari kabinetlarida paydo bo‘ladigan
“ijtimoiy buyurtmani” ro‘baro‘ qilish davri o‘tib ketdi. Ijodiy izlanishlarning
natijalarini qamrab olgan Fanlar akadepmiyasi olimlarining asarlari va tavsiyalari
respublika taraqqiyotining istiqbolini belgilaydigan keklajakdagi hisob-kitoblar va
siyosatning poydevori bo‘lishi darkor...
3
Fanga iste’dodli yoshlarning kirib kelishini ta’minlash uchun kompleks
tadbirlar turkumini amalga oshirish zarur. Bu borada oliy maktabning, hatto
umumiy ta’lim maktablarining faoliyatini tubdan qayta qurish kerak”.1
Mustaqillik yillarida O‘zbekiston Respublikasida islohotlarni boshidan
kechirgan va natijasini ko‘rsata olgan sohalardan biri ta’lim tizimidir. O‘zbekiston
ilm-fanga alohida e’tibor qaratila boshlandi. Zamonning tezkor taraqqiyotiga
xizmat qiluvchi yangi fan sohalari bo‘yicha tadqiqotlar yo‘lga qo‘yildi. Tabiiy va
aniq fanlarni o‘qitish va ilmiy tadqiqotlar olib borish davlat siyosati darajasiga
ko‘tarildi. O‘zbekiston Respublikasida ilm-fanni rivojlantirishda O‘zbekiston
Respublikasi Fanlar Akademiyasining o‘rni beqiyosdir. Shuningdek, respublika
oliy ta’lim muassasalaridagi professor-o‘qituvchilar faoliyatining salmoqli qismi
ilmiy tadqiqotlargna qaratilganligi o‘z samarasini bera boshladi. “Fan, ta’lim va
ishlab chiqarish integratsiyasi” O‘zbekistonda ilmu-fan rivojlanishiga bosh
maqsadlardan biri etib belgilandi.
1992 yilda O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidentining farmoniga
binoan Respublika Vazirlar Mahkamasi huzurida Oliy Attestatsiya Komissiyasi
tashkil etilishi munosabati bilan Fanlar Akademiyasiningning mavqei ortdi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ilmiy tadqiqot faoliyatini tashkil
etishni takomillashtirish to‘g‘risida” 2002 yil 20 fevraldagi farmoni ilmiy
tadqiqotlar va texnologik ishlanmalar sifatiga qo‘yilgan talablarga muvofiq iolmiy
texnika va innovatsiya faoliyatini yanada rivojlantirishda, shuningdek, mamlakat
ilmiy salohiyatidan samarali foydalanishni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega
bo‘ldi.
Respublikaning ilmiy tadqiqot majmuini Akademiya, oliy ta’lim va boshqa
tarmoqlaridagi 350 dan ortiq muassasani, jumladan, ilmiy tadqiqot institutlari, oliy
o‘quv yurtlaridagi ilmiy tadqiqot bo‘linmalari, loyiha konstruktorlik tashkilotlari,
ilmiy ishlab chiqarish birlashmalari va tajriba korxonalari, axborot-hisoblash
markazlari o‘z ichiga oladi. 2006 yildagi natijalar bo‘yicha fanning turli tarmoqlari
1 Каримов И. “Илм-фан имкониятларидан тўлароқ фойдаланалайлик”, Ўзбекистон мустақилликка эришиш
остонасида, Тошкент, “Ўзбекистон”. 2012, 72-б.
4
bo‘yicha 34 mingdan ortiq ilmiy xodim faoliyat ko‘rsatgan. Ularning 2.4 mingi fan
doktori, 2.4 mingi fan nomzodlari edi.
O‘zbekistonning mustaqillikka erishuvi xalq ta’limi tizimi taraqqiyotiga
ijobiy ta’sir ko‘rsatdi. Milliy pedagogik tafakkur ta’sirichan ta’limning
sog‘lomlashtirish jarayoni boshlandi. Uzoq vaqt mobaynida tashqi dunyodan uzib
qo‘yilgan, o‘zga mamlakatlar tarixiy tajribasidan ham, milliy
ma’rifiy merosdan
ham bahramand bo‘lmagan milliy pedagogika jahon maydoniga chiqdi. Erishilgan
natijalarni o‘zgalarniki bilan qiyoslash, boshqalardan ijobiy jihatlarni o‘zlashtirish
imkoniyati paydo bo‘ldi.
Respublikamizda ta’limning yangi tizimini amalga oshirishda O‘zbekiston
xukumati tariximizdagi ta’lim jarayonlarini o‘rganib chiqib, ta’limni isloh qilish
dasturini tayyorladi. Barcha e’tibor ta’lim tizimlarini demokratik va insonparvarlik
tamoyillari asosida takomillashtirilib, uning moddiy-texnik bazasini zamon va davr
talablari darajasiga ko‘tarish va O‘zbekiston ma’rifiy salohiyatini kuchaytirishga
qaratildi.
O‘zbekiston Respublikasida 1992 yil 2 iyulda qabul qilingan “Ta’lim
to‘g‘risidagi” qonun ilgari erishilgan muvaffaqiyatlarni saqlab qolishga xizmat
qildi. Ushbu qonun o‘z vaqtida muhim bo‘lgan bo‘lsa-da, ammo ta’lim tizimini
isloh qilishning amaliy chora-tadbirlari, ta’lim tarbiya va o‘quv jarayonlarining
tarkibini, bosqislarini bir-biri bilan uzviy bog‘lash, ya’ni uzluksizlikni ta’minlash
muammolarini yecha olmadi. Ta’lim tizimidagi yig‘ilib qolgan muammolar 1997
yil 29 avgustda qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi yangi qonunni va kadrlar
tayyorlash milliy dasturining yaratilishiga sabab bo‘ldi.
Milliy dastur muammolar va kadrlar tayyorlash tizimini tubdan isloh qilish
omillari, milliy dasturning maqsadi, vazifalari va uni ro‘yobga chiqarish
bosqichlari, kadrlar tayyorlashning ilmiy modeli, kadarlar tayyorlash tizimini
rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari kabi bo‘limlarni qamrab olgan. O‘zbekiston
Respublikasi “Ta’lim to‘g‘risidagi” Qonunning mohiyatini o‘zida aks ettirgan bu
dastur respublika ta’lim tizimining istiqbolli kelajagiga mo‘ljallangan bo‘lib, uni
5
kompleks rivojlantirishga qaratilgan. Milliy Dastur va dasturlarning xayotga tatbiq
etilishi natijasida mazkur soha tubdan isloh qilindi, zamonaviy uzluksiz ta’lim va
tarbiya tizimi yaratildi.
Mamlakatimizda yangicha ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarda shakllanayotgan
maktabgacha ta’lim tizimi bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Maktabgacha
ta’lim muassasalarining yangi tarmog‘i paydo bo‘lmoqda. Misol tariqasida
“Xonadon bog‘chasi”, “Fermer xo‘jaligi bog‘chasi”, “Bolalar bog‘chasi –
boshlang‘ich maktab” majmualari vujudga kelmoqda. So‘nggi uch yilda yangi
ijobiy yutuqlardan biri maktabgacha ta’lim muassasalari xususiy sektorning ulushi
oshib bormoqda. MDH davlatlari doirasida noyob tajribalardan biri maktabgacha
ta’lim xalq ta’limidan mustaqil Vazirlik tasarrufida boshqarilmoqda. Zero bu soha
ulkan xajmga ega. 2006 yilda 6565 ta maktabgacha ta’lim muassasasi bo‘lib,
571157 bola ta’lim tarbiya olgan. 59595 nafar pedagog xodim shu sohaga jalb
etilgan. Ammo bu raqam shuni ham ko‘rsatadiki, 21,4 %gina maktabgacha
bolalarni qamrab olgan.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Miziyoevning 2017 yil 30
sentyabrdagi Qaroriga muvofiq yurtimizda birinchi marta Maktabgacha ta’lim
vazirligi tashkil etildi. Bu sohada faoliyat tubdan yangiga negizga qurildi. O‘tgan
qisqa davrda 980 dan ortiq bog‘chalar ishga tushirildi. So‘nggi 2 yil ichida esa
bolalar bog‘chalari soni 1 ming 400 taga ortib, 6 ming 367 taga yetdi. Ularda ta’lim
va tarbiya ishlari mazmun va sifat jihatidan eng ilg‘or usul va vositalar yordamida
olib borilmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Miziyoev Oliy majlisga
Murojaatida O‘zbekistonda ta’lim tizimi taraqqiyoti davlat siyosatining ajralmas
qismi ekanligini ta’kidlab shunday dedi: “Uchinchidan, ilm-fan, zamonaviy
va
uzluksiz ta’lim tizimini yanada takomillashtirish zarur. Xalqimizda “ta’lim va
tarbiya beshikdan boshlanadi” degan bir xikmatli so‘z bor. Faqat ma’rifat insonni
kamolga, jamiyatni taraqqiyotga yetaklaydi. Shu sababli, ta’lim sohasidagi davlat
6
siyosati uzluksiz ta’lim tizimi prinsipiga asoslanishi, ya’ni, ta’lim bog‘chadan
boshlanishi va butun umr davom etishi lozim”.2
Ta’lim tizimi aholining katta qismini jalb qiladi. Umumiy o‘rta ta’lim
uzluksiz ta’lim tizimidagi asosiy bo‘g‘in bo‘lib, u bilimlarni zarur xajmini beradi,
mustaqil fikrlash, tashkilotchilik qobiliyati va amaliy tajriba ko‘rikmalarini
rivojlantiradi.
1997 yilda O‘zbekistonda 59 ta oliy o‘quv yurti, 258 ta o‘rta maxsus o‘quv
yurti, 75 ta kollej faoliyat yuritdi.
1998-2000 yillarda mamlakatda 160 ming o‘quvchiga mo‘ljallangan 47 ta
akademik litsey va 260 ta kasb-xunar kollejlari qurilib foydalanishga topshirildi.
Shu maqsadlar uchun 135 mlr.so‘m sarflandi.
2000 yil boshiga kelib, mamlakatimizda 61 ta oliy, 25 ta o‘rta maxsus o‘quv
yurtlari, shu jumladan, 75 ta kollejlarda 360 mingdan oshiq talaba tahsil oldi.
O‘zbekistonda 2006 yilda 9748 ta maktab bo‘lib, ularda 5 mln 926860 ta
o‘quvchilar ta’lim oladi. Ular uchun 451567 ta o‘qituvchilar faoliyat yuritib 463
nomda 16,8 mln nusxa darslik nashr etiladi.
Ta’lim tizimining eng mas’uliyatli bo‘g‘inlaridan biri bo‘lgan oliy ta’limni
tubdan o‘zgartirilishi mustaqil O‘zbekistonda islohatlarning tarkibiy qismi bo‘ldi.
Mamlakat kelajagi va taraqqiyoti bevosita yoshlarning milliy istiqlol g‘oyasi ruhida
tarbiyalanganligi bilan belgilanadi. Bu murakkab vazifa esa zamonaviy ta’lim va
tarbiya tizimini vujudga keltirish orqali amalga oshiriladi. Shu bois ta’lim tizimida
ma’naviy-ma’rifiy ishlarni zamon talablari darajasida rivojlantirish ustivor vazifa
sifatida belgilangan. Yoshlarning tegishli mutaxassislik, hunar va kasblarini chuqur
egallashlari Vatan va millat manfaatlari yo‘lida fidoyilik ko‘rsata oladigan
barkamol shaxsni tarbiyalash ham oliy ta’lim zimmasidagi asosiy vazifa ekanligi
belgilangan.
Oliy ta’lim uzluksiz ta’lim tizimini bosh bo‘g‘inlaridan biri hisoblanadi. Bu
soha jamiyatning iqtisodiyoti, fani, madaniyati va texnologik jarayoni bilan yaxlit
2Мирзиёев Ш. Нияти улуғ халқнинг иши ҳам улуғ, ҳаёти ёруғ ва келажаги фаровон бўлади. Тошкент,
“Ўзбекистон, 2019, 29-б.
7
xolda chasbarchas bog‘liqdir. Shuning uchun uning taraqqiyoti umummilliy
rivojlanish strategiyasining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi. XXI asr
globalizatsiya bilan bog‘liq holda oliy ta’limga yangi an’analar va yangi
muammolarni yetkazib berdi. Bu jarayon dunyoning barcha universitetlariga o‘z
ta’sirini o‘tkazmoqda. Bugungi kunda barcha universitetlar uchun dunyo ta’lim
kengliklarida o‘z mavqeini saqlab qolish, teng huquqli hamkor sifatida bo‘lish
muhim vazifalardan biri bo‘lib qolmoqda.3
Birinchi galda universitetlar ta’lim tizimini zamonaviy loyihasi tayyorlanib,
ta’lim tizimining asosi bo‘lgan yangi o‘quv rejalar, dasturlar yaratildi. 1993 yildan
davlat ta’lim standartlari ishlab chiqildi va bakalavrlar tayyorlashda qo‘llanila
boshladi. Viloyat markazlarida tashkil etilgan oliy o‘quv yurtlarida mutaxassislar
tayyorlash sifatini oshirish, ularning ilmiy intellektual imkoniyat va moddiy texnika
bazasini mustahkamlash maqsadida 1995 yil 31 mayda O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi “O‘zbekiston Respublikasi mintaqaviy oliy o‘quv yurtlarini
yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” maxsus qaror qabul qilindi.
O‘zbekiston Respublikasi ning “Ta’lim to‘g‘risida” qonuni va Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi asosida oliy ta’lim muassasalari moddiy texnika bazasini
mustahkamlash va rivojlantirish, ularni zamonaviy o‘quv laboratoriya uskunalari va
kompyuter texnikasi bilan jihozlash, darslik va o‘quv uslubiy materiallar, pedagog
kadrlar bilan ta’minlash amalga oshirildi. Bu davrda Toshkent Islom universiteti,
Jahon iqtisodiyoti va diplomatika universiteti kabi o‘nlab universitet va institutlar
tashkil etildi. Moskva Davlat universitetining filiali, xalqaro Vestminstr
universiteti, Turin politexnika instituti kabi nufuzli oliy ta’lim dargohlari minglab
yoshlarga ilg‘or xorijiy tajribani qo‘llab, ta’lim berishi mamlakatimizda kadrlar
tayyorlashni yana bir pog‘ona yuqori ko‘tarilishiga omil bo‘ldi. Shuningdek,
mamlakatimiz oliy o‘quv yurtlarida ta’lim sifatini oshirish, xorijda tayyorlanadigan
mutaxassisliklarni qo‘shma fakultet va institutlar ko‘magida tayyorlash tajribasi
yo‘lga qo‘yildi. O‘zbekistonda oliy o‘quv yurtlari nufuzini oshirish, nodavlat ta’lim
3Сиддиқов Р.Б. Вопросы инноваций в изучении реформирования высшего образования Республики
Узбекистан. Ўзбекистон тарихи фанидаги инновациялар (илмий тўплам), “Noshir”, Тошкент, 2012, 232 б.
8
maskanlari sonini ko‘paytirib, sohaga yuqori malakali kadrlarni jalb etish va
raqobatni kuchaytirish yo‘lga qo‘yilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi 2008 yil 28 yanvardagi Farmoni bilan Toshkent
Davlat universitetiga “Milliy universitet” maqomi berildi. Respublikamizda emas
balki Markaziy Osiyoda oliy ta’limni tashkil topishida va rivojlanishida Toshkent
Davlat Universiteti katta o‘rin tutadi. Davrlar mobaynida ushbu universitetning
qator fakultetlari negizida bir nechta mustaqil institutlar tashkil topdi. “Milliy
universitet” mustaqillik yillarida oliy ta’lim rivojiga munosib xissasini qo‘shdi va
kadrlar tayyorlash Milliy Dasturining ijrosida haqiqiy bayroqdorlik qildi.4 Shu
o‘rinda oliy ta’lim sohasida ko‘plab sohalarga bosh mezonni belgilovchi
O‘zbekiston Milliy universitetida 30 dan ziyod ilmiy maktablar shakllangan bo‘lib,
ulardagi ilmiy natijalar ilmu fan taraqqiyotiga xizmat qilayotganligi quvonarli
xoldir.
2006 yil respublikada 62 ta oliy o‘quv yurtida 265438 talabaga 21409 ta
professor-o‘qituvchi, jumladan 1662 nafar fan doktori va professorlar, 7360 ta fan
nomzodlari va dotsentlar ta’lim berdi.
Oliy ta’limdagi tubdan o‘zgarishning asosiylaridan biri yangi avlod
darsliklarini yaratilishi, davlat ta’lim standartini shakllantirish bo‘ldi. Bu oliy
ta’lim, shuningdek, akademik tizimdagi olimlarning ulkan hajmdagi mashaqqatli,
mas’uliyatli vazifalaridan biri bo‘lib, zamonaviy ilmiy qarashlarni o‘zida jamlagan
bilimlar to‘plami vujudga keldi.
Oliy ta’limning maqsadi mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy rivojini
ta’minlashga, o‘zi tanlagan mutaxassislik bo‘yicha bozor iqtisodiyoti sharoitida
mustaqil ishlashga layoqatli, yuqori malakali, raqobatdardosh kadrlarni
tayyorlashdan iborat. Respublika oliy o‘quv yurtlarida talabalar bilim olish bilan
birgalikda ilmiy tadqiqot ishlarini ham olib boradilar. Ilmiy mavzularp ko‘pincha
talabalarning ixtisosligi bo‘yicha tegishli ishlab chiqarish korxonalari, ilmiy
tadqiqot muassasalari bilan bog‘liq holda amalga oshiriladi.
4С.Ғуломов, Э. Убайдуллаева, Э.Ахмедов. Мустақил Ўзбекистон, “Меҳнат”, Тошкент, 2001. 61-б.
9
O‘zbekiston oliy ta’lim muassasalarining xorijdagi nufuzli oliy ta’lim
muassasaldari bilan aloqani kuchaytirish, chet el investitsiyalarini ta’lim sohasiga
jalb etishga alohida e’tibor qaratilgan. Oliy ta’lim muassasalarining xalqaro
hamkorligi ta’lim tizimini takomillashtirish va uni jahon andozalariga ko‘tarish,
malakali ilmiy-pedagog kadrlar tayyorlash, xorijiy ta’lim muassasalari bilan o‘zaro
manfaatli aloqalar o‘rnatish, professor-o‘qituvchi, doktorant aspirant va
talabalarning til va kasbiy malakasini oshirish hamda ta’limning turli yo‘nalishlari
bo‘yicha tajriba almashtirish maqsadlarida amalga oshirilmoqda.
AQSh, Janubiy Koreya, Rossiya hamda Yevropa mamlakatlarining yetakchi
oliy o‘quv yurtlarida malaka oshirishning tizimli asosi yaratildi. Shuningdek, oxirgi
yillarda yana bir ijobiy yutuq xorijdagi vatandoshlarimiz ilmiy salohiyatidan
unumli foydalanish, iqtidorli xorijlik olimlarning O‘zbekiston oliy ta’lim
muassasalarida dars berishlari yo‘lga qo‘yildi. Shuningdek, o‘qitishning yangi
texnologiya va usullarini o‘rgatmoqdalar. Ilm ahli chet eldagi olimlar bilan
mustahkam ijodiy aloqalar o‘rnatildi. “Umid”, “Iste’dod” hamda “El-yurt umidi”
fondlari tomonidan ilm fan, ta’lim namoyondalarini jorijiy tajribaga o‘rganish
muhim vazifa qilib qo‘yildi. Buning natijasida tabiat va texnika-texnologiya
haqidagi fanlar ham jahon andozasi darajasiga ko‘tarila boshlandi. 1997 yilning
dekabrida “Ustoz” jamg‘armasi tashkil topdi. Ushbu jamg‘armaning asosiy
maqsadi professor-o‘qituvchilar orasidan yuqori malakali pedagog-ustozlarni
tayyorlashdan iborat. Bu jarayonni amalga oshirishda rivojlangan demokratik
mamlakatlarda mavjud bo‘lgan tajribalar o‘rganildi va ular tatbiq etildi.
Davlatimiz rahbarining 2018 yil 25 sentyabrdagi farmoni bilan Vazirlar
Mahkamasi huzurida “El yurt umidi” jamg‘armasi tashkil etildi. Ushbu jamg‘arma
chet ellarda faoliyat ko‘rsatayotgan salahiyatli vatandagi olimlar, mutaxassislar va
ekspertlarini O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan keng qamrovli islohatlarga faol
jal etishga shuningdek iqtidorli yoshlarning rivojlangan mamlakatlarda ta’lim olish,
yetakchi xalqaro institutlar xamda xorijiy tashkilotlarda malaka oshirishda
ko‘maklashadi.
10
Mustaqilligimiz kelajagi yoshlar qo‘lida ekan bilimdon, ma’naviyatli,
mustaqil fikrlab, mustaqil ish yuritadigan yoshlarni, mamlakat rahbari ta’biri bilan
aytganda, jamiyatimizning eng katta boyligi, millatimizning intellektual, aql-
zakovat boyligi bo‘lmish yigit-qizlarimizni tarbiyalash mamlakatimiz hayotida
birinchi darajali vazifa ekanligi ko‘p bor ta’kidlandi.5
Respublikadan tashqarida ham keng tanilgan – Toshkent va Samarqand
davlat universitetlari, Jahon iqtisodiyoti va diplomatiya universitetlari, Jahon tillari
universiteti, Toshkent iqtisodiyot universiteti, Texnika universiteti, Agrar
universitet, Konservatoriya, San’at instituti, shuningdek, respublikaning barcha
mintaqalarida joylashgan tibbiyot, gumanitar tarmog‘i ta’lim tizimining o‘zagi
bo‘lib qoldi.
Bozor munosabatlarini rivojlantirish, xo‘jalik yuritishning ilg‘or usullari va
ishlab chiqarishni ilmiy-texnikaviy rivojlantirish, tashqi iqtisodiy faoliyat bilan
bog‘liq bilim sohalari bo‘yicha mutaxassislar tayyorlash kengayib bordi. Shu
yillarda oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida 360 mingdan ortiq talaba o‘qib,
malaka egalladi.6
Ta’kidlash joizki, 2011-2016 yillarda oliy ta’lim muassasalari moddiy-
texnika bazasini mustahkamlash va yuqori malakali mutaxassislar tayyorlash
sharoitini tubdan yaxshilash chora-tadbirlari dasturini amalga oshirish doirasida 25
ta oliy ta’lim muassasasining 202 ta ob’ektida yangi qurildi, kapital ta’mirlash va
rekonstruksiya ishlari bajarildi. Iqtisodiyotni real sektori talablaridan kelib chiqib,
muhandislik ishlab chiqarish va qurilish yo‘nalishlari va ixtisosliklari bo‘yicha
o‘qishga qabul qilish uning umumiy soniga nisbatan 23 foizdan 33.2 foizga oshdi.
Mamlakatimizda 2016 yilda siyosiy-huquqiy, iqtisodiy, ma’naviy sohalar
bilan bir qatorda, ijtimoiy sohalarda ham chuqur sifat o‘zgarishlari ro‘y berdi.
Jamiyat ijtimoiy sohasining eng muhim tarkibiy qismlaridan biri ta’lim-tarbiya
sohasi bo‘lib, uning rivoji siyosiy, huquqiy iqtisodiy va ma’naviy sohalarga
5Муртазаева Р.Х. Ўзбекистон тарихи.
6Каримов И. Ўзбекистон ХХI аср бўсағасида: хавфсизликка таҳдид, барқарорлик шартлари ва тараққиёт
кафолатлари. “Ўзбекистон”, Тошкент, 1997, 25-б.
11
bevosita ta’sir etadi hamda ijtimoiy sohalar me’yoriy mohiyati, kamolot darajasini
belgilab beradi.
2017 yil yilda ta’lim davlat siyosatining eng ustivor yo‘nalishiga aylandi.
Davlat byudjetidan ta’limga ajratilgan mablag‘lar byudjet xarajatilari qismining
33.7 foizi darajasida rejalashtirilib, ta’lim sohasiga yo‘naltirilayotgan harajatlar
hajmi mamlakatimiz YaIM tarkibida 10-12 foizni tashkil etadi.
O‘zbekiston ta’lim maydoni ulkan hajmga ega bo‘lib, 10 mingga yaqin
maktab, 1556 ta litsey va kollejlar, 100 dan ziyod oliy o‘quv yurtlarida yangi ta’lim
tizim asosida bilim va tarbiya olib, zamonaviy kasb-hunarlarga ega bo‘lib,
mamlakatimiz ta’lim modelining samarasini namoyon etmoqdalar.
Yangilanayotgan O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy
islohotlar zamirida oliy ta’limning o‘rni va ahamiyatiga ulkan xissa qo‘shildi.
O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan ilm-fan taraqqiyoti, ta’lim rivojlanishining
kelgusidagi har bir muvaffaqiyati, muammoli masalalari yechim topishi xayotiy
masala ekanligi teran tushuntirildi.
Biz yuqorida ta’kidlaganimizdek ta’lim tizimi bir necha million fuqaroni
birlashtirib, mamlakatning ertangi kuniga birinchi galdagi daxldor soha ekanligi
barchamizga ayon bo‘lib bormoqda. Shuningdek, globallashuv jarayoni shiddat
bilan rivojlanishni taqazo etayotganligi ham kundek ravshan. Bejizga 2016-2020
yillarning may oyigacha oliy ta’lim tizimini yangi bosqichga olib chiqishga
qaratilgan 62 dan ortiq me’yoriy huquqiy xujjatlar qabul qilinmaganligini teran
anglamog‘imiz lozim. Biz shu o‘rinda ularning ba’zilariga to‘xtalib o‘tsak,
mavzuning mazmun moxiyatini tushunarli bo‘ladi. Oliy ta’limning yangi sifat
bochqichiga ko‘tarilishiga xizmat qiluvchi ushbu Farmon va qarorlarning qabul
qilishni yoshlarimizning jaxonning rivojlangan mamlakatlardagi ta’lim
standartlariga to‘la mos keladigan bilimlarni egallashlariga, ularning ijodiy va
intelektual salohiyatini oshirishga xizmat qilmoqda. Ushbu me’yoriy xujjatlar yana
shunisi bilan e’tiborliki unda faqatgina yutuqlar sanab o‘tilmay, ishchan tanqid,
12
muammolarni e’tirof etish orqali kelajak taraqqiyot uchun konstruktiv g‘oya va
takliflar belgilangan.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti vazifasini bajaruvchi, mamlakat Bosh
Vaziri Sh. Mirziyoev 2016 yil 30 sentyabrda “1 oktyabr – O‘qituvchilar va
murabbiylar kuni” munosabati bilan yo‘llagan tabrigida shunday degan edi: “Ayni
paytda bugungi kunda oldimizda yanada muhim va dolzarb vazifalar turganini
hammamiz yaxshi tushunamiz. Shu borada ilm-fan va ta’lim tarbiya sohasini
moddiy texnika bazasini yanda mustahkamlash, uning nafaqat davr bilan hamohang
bo‘lishini, balki zamondanoldinda yurishini ta’minlash,pedagog kadrlarni
tayyorlash va qayta tayyorlashning ilg‘or usullarnidan keng foydalanish, bu ishlarni
xorijdagi nufuzli markazlar bilan hamkorlikda olib borish, sohaga zamonaviy
texnologiyalarni joriy etish, o‘qituvchi va domlalarning mashaqqatli va mas’uliyatli
mehnatini har tomonlama rag‘batlantirish bilan bog‘liq vazifalarni amalga oshirish,
qisqa qilib aytganda, hayotimizga katta kuch bo‘lib kirayotgan yanrgi avlodimizni
kamol toptirish uchun davlatimiz tomonidan barcha imkoniyatlar safarbar etiladi”.7
Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati – O‘zbekiston Liberal-demokratik
partiyasining VIII s’ezdi (2016 yil 19 oktyabr) O‘zbekiston rahbari Sh.Mirziyoev
ilm ahliga, ta’lim namoyandalarini sharaflab shunday degan edi: “Ma’lumki,
O‘zbekiston ulkan tabiiy zahiralar, iqtisodiy va insoniy salohiyatga boy mamlakat.
Ammo Yaratganning o‘zi ato etgan yana bir bebaho boyligimiz borki, u ham
bo‘lsa, xalqimizning beqiyos intellektual va ma’naviy salohiyatidir.
Ilm-fan namoyondalarining, ta’bir joiz bo‘lsa “igna bilan quduq qaziydigan”
zahmatkash olimlarimizning mashaqqatli ilmiy izlanishlari mamlakatimiz, uning
bugungi va kelgusi ravnaqi uchun juda katta ahamiyatga ega. Bu fidoyi insonlar
uchun har tomonlama qulay sharoitlar yaratish maqsadida biz bor kuch va
imkoniyatlarimizni safarbar etamiz. Bugungi kunda dunyoda innovatsion g‘oyasiz,
ilm-fan yutuqlarisiz bironta sohani rivojlantirish mumkin emas.8 Ushbu niyat va
7Мирзиёев Ш. Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз (1-
қисм), Ўзбекистон, Тошкент, 2018, 25-б.
8Мирзиёев Ш. Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз (1-
қисм), Ўзбекистон, Тошкент, 2018, 85-б.
13
fikrlar kelgusida aniq rejalar asosida amalga oshirildi va ta’lim tizimida ulkan sifat
o‘zgarishlariga asos bo‘ldi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Miziyoev prezidentlik lavozimiga
kirishgan kunlardanoq O‘zbekistonda ilmu-fanni taraqqiy toptirish, ta’lim tizimini
shu jumladan, oliy ta’limni zabardast sohaga aylantirishga tizimli amaliy ko‘mak
berishga bosh bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi salohiyati
oshirildi. O‘zbekiston Fanlar Akademiyasi tizimi takomillashtirildi, moddiy texnika
bazasi mustahkamlandi, uning tarkibida bir qator ilmiy tadqiqot institutlari va
markazlar faoliyati tiklandi. Ko‘p yillik tanaffusdan so‘ng Fanlar akadmiyasiga
saylov o‘tkazilib, o‘zining ilmiy ishlari bilan mamlakatimiz va xalqaro miqyosda
nom qozongan iste’dodli olimlar akademik degan yuksak sharafga sazovor
bo‘ldilar. 2016 yil 30 dekabrda O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoevning
mamlakatimizning yetakchi ilm-fan namoyondalari bilan uchrashuvida qayt
etilganidek, fan, ta’lim va ishlab chiqarish integratsiyasiga yanada
takomillashtirishni muhim axamiyatga ega. Bugun jahonnning yetakchi
universitetlari iliy markazlari va fanlar akademiyalari bilan ilmiy xamkorlikni
yanada mustaxkamlashni zamonni o‘zi talab etmoqda. Mamlakatimiz va
jamiyatimizning zamon talablari darajasi rivojlanishini ilm-fansiz tasavvur qilish
qiyin.
Olimlarni qo‘llab-quvvatlash, ilmiy tadqiqotlarni yangi bosqichga ko‘tarish
ilmu fanni iqtisodiyot tarmoqlaridagi ulushini oshirish maqsadida Innovatsion
rivojlanish Vazirligi tashkil etildi. Bunda istiqbolli ilmiy loyihalarga katta hajmda
davlat grantlari ajratilmoqda.
Davlatimiz rahbari 2019 yil 24 may kuni O‘zbekiston Milliy universitetida
oliy ta’lim va ilm-fan namoyondalari bilan uchrashdi. Uchrashuv chog‘ida bugunda
ilmiy tadqiqotlar, ta’lim tizimida sifat jihatidan tubdan yaxshilash borasida qator
fikrlar bildirildi va moddiy texnika bazasini yaxshilash uchun 6 mln dollar hajmida
moliyaviy ko‘mak ajratishga ko‘rsatmalar berildi.
14
Olim va pedagoglarning ijtimoiy sharoitlarini yaxshilash masalalari alohida
e’tibor qaratib, ular uchun ko‘p qavatli uylar qurish bo‘yicha ko‘rsatmalar berildi.
Shunga muvofiq Talabalar shaharchasi 6 ta 9 qavatli uylardagi 216 ta xonadosh
tayyor xolda foydalanishga topshirildi. Davlatimiz rahbari Olmazor musaniga
tashrifi doirasida mazkur uylarda yaratilgan sharoitlarni ko‘zdan kechirdi, xonadon
egalari bilan suhbatlashdi. Xonadon egalarini tabriklar ekanlar, “Biz olim va
pedagoglardan natija kutardigu, sharoitini so‘ramasdik. Sizlarni ham rozi qiladigan
vaqt soat keldi. Ilmli odamlar – mamlakatimizni oltin fondi. Ularning qo‘lida
kelajagimiz bo‘lgan bolalarimiz tarbiyalanadi”- deb niyat bildirdi. yuqoridagi
fikrlar, niyatlar amaliy ish xarakatga aylanayotganligi xayotning o‘zi ko‘rsatib
turibdi.
Ushbu safar davomida Innovatsion rivojlanish Vazirligining yangi binosi
bilan tanishish chog‘ida Prezident: “Mamlakatimiz yuqori texnologik
sohalarbo‘yicha dunyoda ortda qolib ketgan. Barcha sohalarni modernizatsiya
qilish, jahon bilan hamqadam bo‘lish uchun Innovatsion rivojlanish Vazirligi
tashkil etilib, shunday sharoitlar yaratdik. Bu jamoa yil yakuni bo‘yicha aniq
amaliy natijalarni ko‘rsatishi kerak,- deya ta’kidladi.
Bugungi kunda Innovatsion rivojlanish vazirligi tomonidan ilm-fan va ishlab
chiqarish o‘rtasidagi integratsiyani ta’minlash uchun zarur tizim yaratildi. Ilmiy
tadqiqot muassasalari va olimlarning innovatsion g‘oya va loyihalari qo‘llab-
quvvatlanib, qiymati 28.2 milliard so‘mlik 31 ta startap loyiha moliyalashtirildi.
Xalqaro hamkorlik doirasida 2020 yil birinchi choragi davrida Germaniya, Rossiya,
Belorusiyadagi sheriklar bilan 9.6 mlrd so‘mlik 38 ta qo‘shma loyiha amalga
oshirilmoqda.
Olimlarga yaratilayotgan sharoitlar, ilmiy tadqiqotlar natijalari bilan tanishuv
chog‘ida davqlatimiz rahbari talaba yoshlarning chuqur bilim olishlari masalasiga
to‘xtalib, “Yoshlar imtixondan o‘tish uchun emas, bilimli mutaxassis bo‘lish uchun
o‘qishlari lozim”, deb ta’kidladi. Chunki davlatimiz tomonidan amalga
15
oshirilayotgan barcha sa’yi-harakatlar, xalqimizning orzu-umidi yoshlarimizning
yetuk, bilimdon, sog‘lom fikrli bo‘lishida namoyon bo‘ladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 8 oktyabrdagi
Farmoyishiga ko‘ra tuzilgan Ishchi guruh tomonidan oliy ta’lim tizimidagi holatni
o‘rganish natijalariga ko‘ra, bir qator oliy ta’lim muassasalarida hali ham ilmiy
pedagogik salohiyatni pastligi, ta’lim jarayonlarini axborot uslubiy va o‘quv
adabiyotlari bilan ta’minlash zamonaviy talablarga javob bermasligi, ularning
moddiy-texnika bajasini tizimli yangilashga muxtojligi aniqlandi. Oliy ta’lim
tizimida o‘quv jarayoniga ilg‘or xalqaro tajribani keng joriy etish, yetakchim
xorijiy turdosh ilmiy-ta’lim muassasalari bilan yaqin hamkorlik aloqfalarini yo‘lga
qo‘yish orqali pedagog va ilmiy kadrlar malakasini oshirish borasida ishlar talab
darajasida emasligi ham ko‘rsatib o‘tildi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 20 apreldagi “Oliy ta’lim
tizimini yanada rivojlantirish” to‘g‘risidagi Qarori oliy ta’lim rivojlanishiga katta
hissa qo‘shdi. Qarorda “har bir oliy ta’lim muassasasi tomonidan xorijdagi yetakchi
turdosh ilmiy-ta’lim muassasalari bilan istiqbolli hamkorlik aloqalarini yaqindan
yo‘lga qo‘yish, o‘quv jarayoniga xalqaro ta’lim standartlariga asoslangan eng
zamonaviy pedagogik texnilogiyalar, ta’lim dasturlari va o‘quv metodik
materiallarini keng joriy etish, ilmiy-pedagogik faoliyatga yuqori malakali chet el
o‘qituvchilari va olimlarini jalb etish” belgilandi.
Shuningdek, belgilangan vazifalar sirasiga “oliy ta’lim muassasalarining
ilmiy salohiyatini mustahkamlash, oliy ta’lim tizimida ilmiy tadqiqotlarni yanada
rivojlantirish, ularning akademik ilm-fan bilan integratsiyasini kuchaytirish,
professor-o‘qituvchilar tarkibining ilmiy faoliyati samaradorligini oshirish, iqtidorli
talaba yoshlarni ilmiy faoliyat bilan shug‘ullanishga jalb etish”ga ham e’tibor
berildi.
Oliy ta’lim tizimini yanada takomillashtirish borasida ham ko‘plab ishlar
amalga oshirildi. Jumladan, 2017-2021 yillarda oliy ta’lim tizimini kompleks
rivojlantirish Dasturi qabul qilindi. Dasturga muvofiq 48 ta OTMlarda 180 ta
16
o‘quv, ilmiy-laboratoriya binosi, sport inshootlari va ijtimoiy-muxandislik
infratuzilmalarida qurilish va kapital ta’mirlash olib boriladi. 53 ta OTMlarda 400
ta o‘quv laboratoriyalari bosqichma-bosqich eng zamonaviy o‘quv-laboratoriya
uskunalari bilan jihozlanadi. Bakalavriat va magistraturaga talabalar qabul qilishni
2021 yilgacha 18 foizga oshirish ko‘rsatib o‘tildi. Ushbu Dasturning amalga
oshirilishiga yo‘naltiriladigan mablag‘lar 1.7 trillion so‘mdan ziyod ekanligi
ko‘rsatib o‘tildi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar Stategiyasi to‘g‘risida”gi
Farmoni bilan Harakatlar stratugiyasini “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari
yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturining “Ijtimoiy sohani rivojlantirish”
deb nomlangan to‘rtinchi yo‘nalishida maktabgacha ta’lim muassasalarining
qulayligini ta’minlash, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va oliy ta’lim sifatini yaxshilash
hamda ularni rivojlantirish chora-tadbirlari turadi.
2017 yilda yangi ta’lim muassasalari qurish, mavjudlarini ta’mirlashga
alohija e’tibor qaratildi. 12 ta umumta’lim maktabi yangitdan barpo etildi, 320 tasi
rekonstruksiya qilindi, 152 ta maktab kapital ta’mirlandi.
Ko‘plab ota-onalar, o‘qituvchilar va o‘quvchilar hamda keng jamoatchilik
tomonidan bildirilgan takliflar asosida 11 yillik ta’lim qayta tiklandi.
Joylardagi o‘qituvchilarga bo‘lgan ehtiyojni qoplash uchun Toshkent
viloyatida Chirchiq davlat pedagogik instituti tashkil etildi. Bundan tashqari, 15 ta
oliy ta’lim muassasalarida tashkil etilgan maxsus sirtqi bo‘limlrda o‘rta maxsus
ma’lumotga ega bo‘lgan 5 mingdan ortiq pedagoglar uchun oliy ma’lumotlar olish
imkoniyati yaratildi.
Ta’lim tizimidan innovatsion va kreativ yondashuvlar asosida Muxammad
Xorazmiy va Mirzo Ulug‘bek nomlari bilan ataladigan, aniq fanlar chuqur
o‘qitiladigan maxsus maktablar tashkil etildi.
O‘zbekistonda 2017 yilda yangi tashkil etilgan institut va filiallar hisobidan
yurtimizdagi oliy ta’lim muassasalari soni 81 tani, hududlardagi filiallar soni 15
17
taga, xorijiy universitetlar filiallari 7 taga yetdi. Oliy ta’lim muassasalarida
iqtisodiyot real sektordagi talab va ehtiyojlardan kelib chiqib, sirtqi va kechki
bo‘limlar ochildi. Bunda 260 mingdan ziyod talaba 850 dan ortiq yo‘nalish va
mutaxassisliklar bo‘yicha bilim olishdi.
2018 yil Investitsiya dasturi doirasida 356 ta ta’lim muassasasida 684
milliard 700 mln so‘mlik” “Rbod qishliq”, “Obod mahalla” dasturlari bo‘yicha 371
ta umumta’lim maktablarida 424 mlrd so‘mdan ziyod qurilish rekonstruksiya
ishlari amalga oshirildi. 2018 yilning avgust oyiga qadar davlat byudjetidan 12
trillion 366 mlr. So‘m yoki yalpi xarajatlarning 26 foizdan ziyoda aynan ta’lim-
tarbiya sohasiga yo‘naltirilganligini hisobga oladigan bo‘lsak, ushbu tizimdagi
islohotlarimizning ko‘lami va miqyosi yanada yaqqol namoyon bo‘ladi.
Ta’lim tizimining keyingi bosqichi oliy ta’lim sohasida ham ulkan islohatlar
olib borishmoqda. 2018 yilda yurtimizda xalqaro talablarga javob beradigan oliy
ta’lim tizimini yaratish bo‘yicha keng qamrovli ishlar amalga oshirildi. 2018
yilning o‘zida mamlakatimizda jami 13 ta oliy ta’lim muassasasi jumladan
Samarqanda “Ipak yo‘li” turizm xalqaro universiteti, Janubiy Koreyaning Puchon
universiteti, Inxa universitetlari filiallari, AQShning Vebster universiteti filiali ish
boshladi. Turkiyaning Iqtisodiyot va texnologiyalar universitetining Toshkent
shahridagi filiali, Toshkent shahridagi ““MEI” Milliy tadqiqot universiteti” Federal
davlat byudjeti oliy ta’lim muassasasi filiali, “MMFI” milliy tadqiqot yadro
universiteti” federal davlat avtonom OTMning Toshkent filiali, Toshkent
shahridagi Belarus-O‘zbekiston qo‘shma tarmoqlararo amaliy texnik
kvalifikatsiyalar instituti faoliyat olib bormoqdalar. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2020 yil 8 iyundagi PQ–4740-son qaroriga muvofiq Geologiya
fanlari universiteti tashkil etildi.
2018 yilda ilk bor xalqaro tajribalar asosida oliy ta’lim muassasalarining
milliy reytinggi yaratildi, ta’lim ilmiy tadqiqot jarayoni taxlil etildi.
Mazkur taxlil sohada qator muammo xamda kamchiliklar borligini ko‘rsatdi.
Xususan oliy ta’lim muassasalari qabul kvotasi qamrovi umumta’lim maktablar,
18
akademik litsey va kasb-xunar kolleji bitiruvchilarining atigi 7-9 foizini tashkil
etadi. Bu ko‘rsatkich Rossiyada 74, Koreya respublikasida 96 foizdir.
Oliy ta’lim 2019 yilda: Yangi oliy ta’lim muassasalarining tashkil etilishi va
oliy ta’limga qamrovning oshishi quyidagicha bo‘ldi:
2019 yilda jami 14 ta yangi oliy ta’lim muassasasi tashkil etildi: 6 ta
mahalliy oliy ta’lim muassasasining filiali; 8 ta xorijiy oliy ta’lim muassasasining
filiali.
Yangi tashkiletilgan 14 ta oliyta’limmuassasasida:
40 ta yangita’limyo‘nalishi (bakalavriatura); 41 ta yangimutaxassislik
(magistratura) ochildi.
Oliyma’lumotlikadrlargabo‘lganehtiyojyuqoribo‘lganolis,
chekkavatog‘lihududlardajoylashganumumta’limmaktablariuchunmaqsadliqabulko
‘rsatkichlaribelgilandi.
Yoshlarningoliyta’limbilanqamrovi
20
foizgaetkazildi.
Oliyta’limmuassasalaridatalabalar soni 423 mingnafardanoshdi (2016 yilda 273
mingnafar). Oliy ta’lim muassasalariga qabul ko‘rsatkichlari 121 mingdan oshdi
(2016 yilga nisbatan ikki barobar).
Magistraturagaqabul 7705 tanitashkiletib, 2016 yilganisbatan 1,5 barobarga
(54%) oshirildi:
Tabiiyvamuhandis-texnik
sohamutaxassisliklaribo‘yichato‘liqdavlatgrantiasosidabelgilandihamdadavlatgranti
ulushi 54 % ga oshirildi;
55 ta oliyta’limmuassasasida 21 ta xorijiydavlatning (AQSh, Germaniya,
Turkiya, Finlyandiya, Fransiya, Gollandiya, Indoneziya, Isroil, Italiya vaboshqa)
yetakchiuniversitetlaribilanhamkorlikdaqo‘shmata’limdasturlariasosidakadrlartayy
orlashyo‘lgaqo‘yildi. Jumladan:
83 ta ta’limyo‘nalishi (bakalavriatura)
64 ta mutaxassislik (magistratura) bo‘yicha.
19