O’zbekiston Respublikasida ta’lim tizimini rivojlantirishning konseptual asoslari

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

22,6 KB


 
 
 
 
 
 
O‘zbekiston Respublikasida ta’lim tizimini rivojlantirishning 
konseptual asoslari 
 
Mavzu rejasi: 
1. 
Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi asosida jadal taraqqiyot 
va yangilanish sari. 
2. 
O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida” gi Qonuni. Ta’lim 
sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari. 
3. 
Ta’lim tizimi va turlari. 
4. 
Professional ta’lim mazmuni. 
5. 
Ta’limning xalqaro standart tasniflagich darajalari.  
 
1. 
Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi asosida jadal 
taraqqiyot va yangilanish sari.  
  Yangi O’zbekistonda mutlaqo yangi milliy huquqiy tizim shakllanmoqda. 
Ya’ni, “Inson, uning huquqlari, erkinliklari, ayniqsa, qadri – eng muhim 
qadriyat” degan tamoyil e’tirof etilmoqda. Eng asosiysi: Yangi O’zbekiston 
taraqqiyot strategiyasida yillar davomida amal qilib kelgan “davlat – jamiyat – 
inson” tamoyili “inson – jamiyat – davlat” tamoyiliga o‘zgartirilmoqda.  
  Prezident Shavkat Mirziyoev taqdim etgan Yangi O’zbekistonning 2022–
2026 yillarga mo’ljallangan taraqqiyot strategiyasi loyihasida belgilab berilgan 
ustuvor yo’nalishlar va eng muhim vazifalarning atroflicha tahlili shundan dalolat 
beradi. 
Yangi hujjat – Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasi endi Yangi 
O’zbekistonning poydevorini tiklash va binosini qurishga qaratilgan. Bu buyuk 
bunyodkorlik jarayoni 2026 yilgacha bo’lgan davrni qamrab oladi va yilma-yil 
O‘zbekiston Respublikasida ta’lim tizimini rivojlantirishning konseptual asoslari Mavzu rejasi: 1. Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi asosida jadal taraqqiyot va yangilanish sari. 2. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida” gi Qonuni. Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari. 3. Ta’lim tizimi va turlari. 4. Professional ta’lim mazmuni. 5. Ta’limning xalqaro standart tasniflagich darajalari. 1. Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi asosida jadal taraqqiyot va yangilanish sari. Yangi O’zbekistonda mutlaqo yangi milliy huquqiy tizim shakllanmoqda. Ya’ni, “Inson, uning huquqlari, erkinliklari, ayniqsa, qadri – eng muhim qadriyat” degan tamoyil e’tirof etilmoqda. Eng asosiysi: Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasida yillar davomida amal qilib kelgan “davlat – jamiyat – inson” tamoyili “inson – jamiyat – davlat” tamoyiliga o‘zgartirilmoqda. Prezident Shavkat Mirziyoev taqdim etgan Yangi O’zbekistonning 2022– 2026 yillarga mo’ljallangan taraqqiyot strategiyasi loyihasida belgilab berilgan ustuvor yo’nalishlar va eng muhim vazifalarning atroflicha tahlili shundan dalolat beradi. Yangi hujjat – Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasi endi Yangi O’zbekistonning poydevorini tiklash va binosini qurishga qaratilgan. Bu buyuk bunyodkorlik jarayoni 2026 yilgacha bo’lgan davrni qamrab oladi va yilma-yil  
 
amalga oshirib boriladi. Shunday qilib, Yangi O’zbekistonning 2022–2026 yillarga 
mo’ljallangan taraqqiyot strategiyasida quyidagi yettita ustuvor yo’nalish nazarda 
tutilgan:  
birinchi ustuvor yo’nalish – inson qadrini yuksaltirish va erkin fuqarolik 
jamiyatini yanada rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish; 
ikkinchi ustuvor yo’nalish – mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi 
tamoyillarini taraqqiyotning eng asosiy va zarur shartiga aylantirish; 
uchinchi ustuvor yo’nalish – milliy iqtisodiyotni rivojlantirish, uning o’sish 
sur’atlarini zamon talablari darajasida ta’minlash; 
to’rtinchi ustuvor yo’nalish – adolatli ijtimoiy siyosat yuritish, inson 
kapitalini rivojlantirish;  
beshinchi ustuvor yo’nalish – ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash, ushbu 
sohani tubdan isloh etish va yangi bosqichga olib chiqish; 
oltinchi ustuvor yo’nalish – umumbashariy muammolarga milliy 
manfaatlardan kelib chiqqan holda yechim topish; 
yettinchi ustuvor yo’nalish – mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa 
salohiyatini kuchaytirish, ochiq va pragmatik, faol tashqi siyosat olib borish.  
Eng asosiysi, Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasidagi 7 ustuvor 
yo’nalishning 
bosh 
g’oyasi 
– 
inson 
qadrini 
ta’minlashdir. 
Chunki, 
Prezidentimizning saylovoldi dasturidagi asosiy g’oya ham “Inson qadri uchun” 
tamoyili edi. 
Muxtasar aytganda, Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasi loyihasi 
negizida bir qancha yangi dasturlar, yangi konsepsiyalar, yangi qonun hujjatlari 
qabul qilinishi nazarda tutilmoqda. Bu bilan mamlakatimizning siyosiy, iqtisodiy, 
ijtimoiy, madaniy va ekologik rivojlanishining keyingi bosqichida amalga 
oshiriladigan islohotlar keng qamrab olinmoqda. 
Shunday ekan, Taraqqiyot strategiyasining tasdiqlanishi va muvaffaqiyatli 
amalga oshirilishi O’zbekistonda demokratik huquqiy davlat barpo etish hamda 
erkin fuqarolik jamiyatini rivojlantirish orqali inson qadrini ulug’lashga qaratilgan 
ulkan maqsad va vazifalarimizga erishish imkonini beradi.  
amalga oshirib boriladi. Shunday qilib, Yangi O’zbekistonning 2022–2026 yillarga mo’ljallangan taraqqiyot strategiyasida quyidagi yettita ustuvor yo’nalish nazarda tutilgan: birinchi ustuvor yo’nalish – inson qadrini yuksaltirish va erkin fuqarolik jamiyatini yanada rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish; ikkinchi ustuvor yo’nalish – mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi tamoyillarini taraqqiyotning eng asosiy va zarur shartiga aylantirish; uchinchi ustuvor yo’nalish – milliy iqtisodiyotni rivojlantirish, uning o’sish sur’atlarini zamon talablari darajasida ta’minlash; to’rtinchi ustuvor yo’nalish – adolatli ijtimoiy siyosat yuritish, inson kapitalini rivojlantirish; beshinchi ustuvor yo’nalish – ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash, ushbu sohani tubdan isloh etish va yangi bosqichga olib chiqish; oltinchi ustuvor yo’nalish – umumbashariy muammolarga milliy manfaatlardan kelib chiqqan holda yechim topish; yettinchi ustuvor yo’nalish – mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa salohiyatini kuchaytirish, ochiq va pragmatik, faol tashqi siyosat olib borish. Eng asosiysi, Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasidagi 7 ustuvor yo’nalishning bosh g’oyasi – inson qadrini ta’minlashdir. Chunki, Prezidentimizning saylovoldi dasturidagi asosiy g’oya ham “Inson qadri uchun” tamoyili edi. Muxtasar aytganda, Yangi O’zbekiston taraqqiyot strategiyasi loyihasi negizida bir qancha yangi dasturlar, yangi konsepsiyalar, yangi qonun hujjatlari qabul qilinishi nazarda tutilmoqda. Bu bilan mamlakatimizning siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy va ekologik rivojlanishining keyingi bosqichida amalga oshiriladigan islohotlar keng qamrab olinmoqda. Shunday ekan, Taraqqiyot strategiyasining tasdiqlanishi va muvaffaqiyatli amalga oshirilishi O’zbekistonda demokratik huquqiy davlat barpo etish hamda erkin fuqarolik jamiyatini rivojlantirish orqali inson qadrini ulug’lashga qaratilgan ulkan maqsad va vazifalarimizga erishish imkonini beradi.  
 
Insoniyat mavjud ekan, har doim taraqqiyot sari intiladi va yangidan-yangi 
fan yutuqlarini qo’lga kiritib boradi. Ta’lim tizimi esa ana shu fan yangiliklarini 
kelajak avlodga yetkazib berishni ta’minlaydi. Shu bois ta’lim tizimining dunyoviy 
xarakterda bo’lishi talab etiladi. Shuningdek, ta’lim oluvchilarning ushbu 
yutuqlardan oqilona foydalangan holda ulardan to’g’ri xulosalar chiqarib, kelajakda 
o’zlarining munosib o’rinlarini topishga zamin yaratadi. 
2. 
O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida” gi Qonuni. 
Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari.  
  Hozirgi kunda mamlakatimizda ta’lim-tarbiya tizimini rivojlantirish davlat 
siyosati darajasiga ko’tarilib, farzandlarimizning jahon andozalariga mos 
sharoitlarda zamonaviy bilim va kasb-hunarlarni egallashlari, jismoniy va ma’naviy 
jihatdan yetuk insonlar bo’lib voyaga yetishlarini ta’minlash, ularning qobiliyat va 
iste’dodi, intellektual salohiyatini ro’yobga chiqarish, yoshlarimiz qalbida ona 
yurtga sadoqat va fidoyilik tuyg’ularini kamol toptirish borasida ulkan ishlar amalga 
oshirilmoqda. Xususan, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-
fevraldagi "O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar 
strategiyasi to’g’risida"gi farmonida ijtimoiy soha, xususan, ta’lim va ilm-fan 
sohalarini takomillashtirish borasida qator vazifalar belgilangan. Ushbu vazifalardan 
kelib chiqib, ta’lim tizimini takomilashtirish, o’quv adabiyotlari bilan sifatli 
ta’minlash, yoshlarni vatanparvarlik ruhida ta’rbiyalash shuningdek, amaldagi 
ta’lim tizimini isloh qilish va ilg’or xorijiy tajribaga mos ravishda ta’lim tizimini 
yaratish bo’yicha bir qancha o’zgarishlar bo’ldi. 
Jumladan, ta’lim sohasidagi munosabatlarni tartibga soladigan O’zbekiston 
Respublikasining yangi tahrirdagi “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni qabul qilinib, 
mazkur qonun 2020-yilning 23-sentabrdagi O’RQ-637-son kunidan kuchga kirdi. 
Ushbu qonunga ko’ra ilk bor inklyuziv ta’lim joriy etildi. Inklyuziv ta’lim alohida 
ta’lim ehtiyojlari va individual imkoniyatlarning xilma-xilligini hisobga olgan holda 
barcha ta’lim oluvchilar uchun ta’lim tashkilotlarida ta’lim olishga bo’lgan teng 
imkoniyatlarni ta’minlashga qaratilgan ta’lim olish shakli hisoblanadi. Bunda ta’lim 
olish shakllarining tasnifi kengaytirildi: 
Insoniyat mavjud ekan, har doim taraqqiyot sari intiladi va yangidan-yangi fan yutuqlarini qo’lga kiritib boradi. Ta’lim tizimi esa ana shu fan yangiliklarini kelajak avlodga yetkazib berishni ta’minlaydi. Shu bois ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda bo’lishi talab etiladi. Shuningdek, ta’lim oluvchilarning ushbu yutuqlardan oqilona foydalangan holda ulardan to’g’ri xulosalar chiqarib, kelajakda o’zlarining munosib o’rinlarini topishga zamin yaratadi. 2. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risida” gi Qonuni. Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari. Hozirgi kunda mamlakatimizda ta’lim-tarbiya tizimini rivojlantirish davlat siyosati darajasiga ko’tarilib, farzandlarimizning jahon andozalariga mos sharoitlarda zamonaviy bilim va kasb-hunarlarni egallashlari, jismoniy va ma’naviy jihatdan yetuk insonlar bo’lib voyaga yetishlarini ta’minlash, ularning qobiliyat va iste’dodi, intellektual salohiyatini ro’yobga chiqarish, yoshlarimiz qalbida ona yurtga sadoqat va fidoyilik tuyg’ularini kamol toptirish borasida ulkan ishlar amalga oshirilmoqda. Xususan, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7- fevraldagi "O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida"gi farmonida ijtimoiy soha, xususan, ta’lim va ilm-fan sohalarini takomillashtirish borasida qator vazifalar belgilangan. Ushbu vazifalardan kelib chiqib, ta’lim tizimini takomilashtirish, o’quv adabiyotlari bilan sifatli ta’minlash, yoshlarni vatanparvarlik ruhida ta’rbiyalash shuningdek, amaldagi ta’lim tizimini isloh qilish va ilg’or xorijiy tajribaga mos ravishda ta’lim tizimini yaratish bo’yicha bir qancha o’zgarishlar bo’ldi. Jumladan, ta’lim sohasidagi munosabatlarni tartibga soladigan O’zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni qabul qilinib, mazkur qonun 2020-yilning 23-sentabrdagi O’RQ-637-son kunidan kuchga kirdi. Ushbu qonunga ko’ra ilk bor inklyuziv ta’lim joriy etildi. Inklyuziv ta’lim alohida ta’lim ehtiyojlari va individual imkoniyatlarning xilma-xilligini hisobga olgan holda barcha ta’lim oluvchilar uchun ta’lim tashkilotlarida ta’lim olishga bo’lgan teng imkoniyatlarni ta’minlashga qaratilgan ta’lim olish shakli hisoblanadi. Bunda ta’lim olish shakllarining tasnifi kengaytirildi:  
 
- 
ishlab chiqarishdan ajralgan (kunduzgi) va ajralmagan holda (sirtqi, 
kechki, masofaviy); 
- 
nazariy - ta’lim tashkiloti negizida, amaliy - ta’lim oluvchining ish 
joyida birga olib boriladigan dual ta’lim; 
- 
oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish; 
- 
katta yoshdagilarni o’qitish va ularga ta’lim berish; 
- 
jismoniy, aqliy, sensor (sezgi) yoki ruhiy nuqsonlari bo’lgan bolalar 
(shaхslar) uchun inklyuziv ta’lim; 
- 
eksternat tartibidagi ta’lim - o’quv dasturlarini mustaqil ravishda 
o’zlashtirishni o’z ichiga olib, uning yakunlari bo’yicha ta’lim oluvchilardan davlat 
ta’lim muassasalarida yakuniy va davlat attestatsiyalaridan o’tish; 
- 
mudofaa, хavfsizlik va huquqni muhofaza qilish faoliyati sohasida 
kadrlar tayyorlash.  
Qonunga muvofiq, davlat oliy ta’lim, o’rta maxsus, professional ta’lim 
muassasalari va ularning filiallari, shuningdek davlat ishtirokidagi oliy, o’rta 
maxsus, professional ta’lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki 
Hukumat qarorlari bilan tashkil etilishi hamda nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil 
etish ularning ta’sischilari tomonidan amalga oshirilishi belgilab qo’yildi. Nodavlat 
ta’lim tashkilotlariga litsenziya esa Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi 
tomonidan berish joriy etildi. Bundan tashqari mazkur qonun bilan pedagog 
xodimlarning maqomi va ular faoliyatining kafolatlari belgilab qo’yildi. Xususan, 
pedagog xodimlarning maqomi jamiyat va davlat tomonidan tan olinishi, pedagog 
xodimlar ijtimoiy qo’llab-quvvatlanashi, o’z kasbiy faoliyatini amalga oshirishi, 
ularning ijtimoiy maqomi va obro’sini oshirish uchun tashkiliy-huquqiy shart-
sharoitlar yaratilishi, shuningdek o’z huquq va qonuniy manfaatlarini amalga 
oshirish uchun kafolatlar berilishi nazarda tutilgan.  
Xulosa qilib aytganda, ushbu qonun bilan joriy qilinayotgan yangiliklar ta’lim 
muassasalarida pedagog kadrlar salohiyati va ta’lim sifatining oshirilishida, oliy 
ta’lim muassasalariga eng iqtidorli yoshlarning qabul qilinishida, mamlakatimizda 
- ishlab chiqarishdan ajralgan (kunduzgi) va ajralmagan holda (sirtqi, kechki, masofaviy); - nazariy - ta’lim tashkiloti negizida, amaliy - ta’lim oluvchining ish joyida birga olib boriladigan dual ta’lim; - oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish; - katta yoshdagilarni o’qitish va ularga ta’lim berish; - jismoniy, aqliy, sensor (sezgi) yoki ruhiy nuqsonlari bo’lgan bolalar (shaхslar) uchun inklyuziv ta’lim; - eksternat tartibidagi ta’lim - o’quv dasturlarini mustaqil ravishda o’zlashtirishni o’z ichiga olib, uning yakunlari bo’yicha ta’lim oluvchilardan davlat ta’lim muassasalarida yakuniy va davlat attestatsiyalaridan o’tish; - mudofaa, хavfsizlik va huquqni muhofaza qilish faoliyati sohasida kadrlar tayyorlash. Qonunga muvofiq, davlat oliy ta’lim, o’rta maxsus, professional ta’lim muassasalari va ularning filiallari, shuningdek davlat ishtirokidagi oliy, o’rta maxsus, professional ta’lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki Hukumat qarorlari bilan tashkil etilishi hamda nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish ularning ta’sischilari tomonidan amalga oshirilishi belgilab qo’yildi. Nodavlat ta’lim tashkilotlariga litsenziya esa Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tomonidan berish joriy etildi. Bundan tashqari mazkur qonun bilan pedagog xodimlarning maqomi va ular faoliyatining kafolatlari belgilab qo’yildi. Xususan, pedagog xodimlarning maqomi jamiyat va davlat tomonidan tan olinishi, pedagog xodimlar ijtimoiy qo’llab-quvvatlanashi, o’z kasbiy faoliyatini amalga oshirishi, ularning ijtimoiy maqomi va obro’sini oshirish uchun tashkiliy-huquqiy shart- sharoitlar yaratilishi, shuningdek o’z huquq va qonuniy manfaatlarini amalga oshirish uchun kafolatlar berilishi nazarda tutilgan. Xulosa qilib aytganda, ushbu qonun bilan joriy qilinayotgan yangiliklar ta’lim muassasalarida pedagog kadrlar salohiyati va ta’lim sifatining oshirilishida, oliy ta’lim muassasalariga eng iqtidorli yoshlarning qabul qilinishida, mamlakatimizda  
 
amalga oshirilayotgan keng qamrovli hamda tizimli o’zgarishlarda ta’lim 
muassasalarining faol ishtirok etishini ta’minlashda qo’l keladi. 
Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari O’zbekiston 
Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonunining 3-moddasida ta’lim sohasidagi 
davlat siyosatining asosiy tamoyillari ko’rsatib o’tilgan. Ular quyidagilardan iborat:  
- 
ta’lim-tarbiyaning insonparvar va demokratik xarakterda bo’lishi, 
- 
ta’lim tizimining uzluksizligi va izchilligi;  
- 
umumiy o’rta, shuningdek, o’rta maxsus kasb-hunar ta’limining 
yo’nalishlarini tanlashning ixtiyorligi;  
- 
ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi; davlat ta’lim standarti 
doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi;  
- 
ta’lim dasturini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondoshuv;  
- 
bilimli bo’lishni rag’batlantirish;  
- 
ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg’unlashtirish.  
  O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonunining 3-
moddasida ta’lim sohasida davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri ta’lim va 
tarbiyaning insonparvar va demokratik xarakterda bo’lishi ko’rsatilgan. Ta’lim va 
tarbiyaning insonparvarlashuvi insonni intellektual va ma’naviy-axloqiy jihatdan 
tarbiyalash bilan uzviy bog’liq bo’lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama 
barkamol shaxsni shakllantirishni nazarda tutadi. Ta’limni insonparvarlashtirish 
shaxsning ijodiy qobiliyatlarini ro’yobga chiqarishga imkon yaratadi. Bir so’z bilan 
aytganda, ta’lim-tarbiya jarayoni shaxsni har tomonlama kamol topishini 
ta’minlashga yo’naltiriladi, uning shaxsiga nisbatan hurmat bilan yondashiladi. 
Shuningdek, davlat ta’lim standartlari talablariga muvofiq faoliyat olib borayotgan 
uzluksiz ta’lim tizimi mazmuniga ko’ra bir tipdagi o’quv yurtlarining biridan 
ikkinchisiga o’tib o’qish imkoniyati mavjud. Chunonchi, ta’lim oluvchilar bir 
maktabdan ikkinchi maktabga, bir akademik litseydan ikkinchi akademik litseyga 
bir shaharda faoliyat yuritayotgan oliy o’quv yurtidan ikkinchi shaharda joylashgan 
oliy o’quv yurtiga o’tib ta’limni davom ettirish huquqiga egalar. Ta’lim tizimining 
dunyoviy xarakterda ekanligi mamlakatda ta’lim taraqqiyotining rivoji ilmiy 
amalga oshirilayotgan keng qamrovli hamda tizimli o’zgarishlarda ta’lim muassasalarining faol ishtirok etishini ta’minlashda qo’l keladi. Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonunining 3-moddasida ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari ko’rsatib o’tilgan. Ular quyidagilardan iborat: - ta’lim-tarbiyaning insonparvar va demokratik xarakterda bo’lishi, - ta’lim tizimining uzluksizligi va izchilligi; - umumiy o’rta, shuningdek, o’rta maxsus kasb-hunar ta’limining yo’nalishlarini tanlashning ixtiyorligi; - ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi; davlat ta’lim standarti doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi; - ta’lim dasturini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondoshuv; - bilimli bo’lishni rag’batlantirish; - ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg’unlashtirish. O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi Qonunining 3- moddasida ta’lim sohasida davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri ta’lim va tarbiyaning insonparvar va demokratik xarakterda bo’lishi ko’rsatilgan. Ta’lim va tarbiyaning insonparvarlashuvi insonni intellektual va ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog’liq bo’lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama barkamol shaxsni shakllantirishni nazarda tutadi. Ta’limni insonparvarlashtirish shaxsning ijodiy qobiliyatlarini ro’yobga chiqarishga imkon yaratadi. Bir so’z bilan aytganda, ta’lim-tarbiya jarayoni shaxsni har tomonlama kamol topishini ta’minlashga yo’naltiriladi, uning shaxsiga nisbatan hurmat bilan yondashiladi. Shuningdek, davlat ta’lim standartlari talablariga muvofiq faoliyat olib borayotgan uzluksiz ta’lim tizimi mazmuniga ko’ra bir tipdagi o’quv yurtlarining biridan ikkinchisiga o’tib o’qish imkoniyati mavjud. Chunonchi, ta’lim oluvchilar bir maktabdan ikkinchi maktabga, bir akademik litseydan ikkinchi akademik litseyga bir shaharda faoliyat yuritayotgan oliy o’quv yurtidan ikkinchi shaharda joylashgan oliy o’quv yurtiga o’tib ta’limni davom ettirish huquqiga egalar. Ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi mamlakatda ta’lim taraqqiyotining rivoji ilmiy  
 
asoslarga ega bo’lib, u fan-texnika, madaniyatning yuksala borishi bilan 
chambarchas holda rivojlanib borishini nazarda tutadi. 
3. 
Ta’lim tizimi va turlari. Ta’lim tizimi:  
- davlat ta’lim standartlarini, davlat ta’lim talablarini, o’quv rejalari va o’quv 
dasturlarini;  
- davlat ta’lim standartlarini, davlat ta’lim talablari va o’quv dasturlarini 
amalga oshiruvchi ta’lim tashkilotlarini;  
- ta’lim sifatini baholashni amalga oshiruvchi tashkilotlarni;  
- ta’lim tizimining faoliyat ko’rsatishi va rivojlanishini ta’minlash uchun zarur 
bo’lgan tadqiqot ishlarini bajaruvchi ilmiy-pedagogik muassasalarni;  
- ta’lim sohasidagi davlat boshqaruvi organlarini, shuningdek ularning 
tasarrufidagi tashkilotlarni o’z ichiga oladi. Ta’lim tizimi yagona va uzluksizdir.  
Ta’lim turlari quyidagilardan iborat:  
- 
maktabgacha ta’lim va tarbiya; 
- 
umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim; 
- 
professional ta’lim;  
- 
oliy ta’lim;  
- 
oliy ta’limdan keyingi ta’lim;  
- 
kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;  
- 
maktabdan tashqari ta’lim. 
4. 
Professional ta’lim mazmuni. Professional ta’lim egallanadigan kasb 
va mutaxassislik bo’yicha quyidagi darajalarni o’z ichiga oladi:  
- boshlang’ich professional ta’lim;  
- o’rta professional ta’lim; 
- o’rta maxsus professional ta’lim.  
Boshlang’ich professional ta’lim kasb-hunar maktablarida IX sinf 
bitiruvchilari negizida bepul asosda kunduzgi ta’lim shakli bo’yicha umumta’lim 
fanlarining va mutaxassislik fanlarining ikki yillik integratsiyalashgan dasturlari 
asosida amalga oshiriladi.  
asoslarga ega bo’lib, u fan-texnika, madaniyatning yuksala borishi bilan chambarchas holda rivojlanib borishini nazarda tutadi. 3. Ta’lim tizimi va turlari. Ta’lim tizimi: - davlat ta’lim standartlarini, davlat ta’lim talablarini, o’quv rejalari va o’quv dasturlarini; - davlat ta’lim standartlarini, davlat ta’lim talablari va o’quv dasturlarini amalga oshiruvchi ta’lim tashkilotlarini; - ta’lim sifatini baholashni amalga oshiruvchi tashkilotlarni; - ta’lim tizimining faoliyat ko’rsatishi va rivojlanishini ta’minlash uchun zarur bo’lgan tadqiqot ishlarini bajaruvchi ilmiy-pedagogik muassasalarni; - ta’lim sohasidagi davlat boshqaruvi organlarini, shuningdek ularning tasarrufidagi tashkilotlarni o’z ichiga oladi. Ta’lim tizimi yagona va uzluksizdir. Ta’lim turlari quyidagilardan iborat: - maktabgacha ta’lim va tarbiya; - umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim; - professional ta’lim; - oliy ta’lim; - oliy ta’limdan keyingi ta’lim; - kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish; - maktabdan tashqari ta’lim. 4. Professional ta’lim mazmuni. Professional ta’lim egallanadigan kasb va mutaxassislik bo’yicha quyidagi darajalarni o’z ichiga oladi: - boshlang’ich professional ta’lim; - o’rta professional ta’lim; - o’rta maxsus professional ta’lim. Boshlang’ich professional ta’lim kasb-hunar maktablarida IX sinf bitiruvchilari negizida bepul asosda kunduzgi ta’lim shakli bo’yicha umumta’lim fanlarining va mutaxassislik fanlarining ikki yillik integratsiyalashgan dasturlari asosida amalga oshiriladi.  
 
O’rta professional ta’lim kollejlarda davlat buyurtmasi yoki to’lov-shartnoma 
asosida kasblar hamda mutaxassisliklarning murakkabligidan kelib chiqqan holda, 
davomiyligi ikki yilgacha bo’lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari 
bo’yicha umumiy o’rta, o’rta maxsus ta’lim hamda boshlang’ich professional ta’lim 
negizida amalga oshiriladi. 
O’rta maxsus professional ta’lim texnikumlarda umumiy o’rta, o’rta maxsus, 
boshlang’ich professional va o’rta professional ta’lim negizida davlat buyurtmasi 
yoki to’lov-shartnoma asosida kasblar hamda mutaxassisliklarning murakkabligidan 
kelib chiqqan holda, davomiyligi kamida ikki yil bo’lgan kunduzgi, kechki va sirtqi 
ta’lim shakllari bo’yicha amalga oshiriladi. 
Ushbu Qonun kuchga kirguniga qadar o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi 
(to’qqiz yillik umumiy o’rta va uch yillik o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi) olgan 
fuqarolar ham o’rta professional va o’rta maxsus professional ta’lim olish huquqiga 
ega. Kasb-hunar maktablari, kollejlar va texnikumlar ta’lim oluvchilarning o’zi 
tanlagan kasbga va mutaxassislikka ega bo’lishini ta’minlaydi. Fuqarolar shartnoma 
asosida ikkinchi va undan keyingi professional ta’limni olish huquqiga ega. 
5. 
Ta’limning xalqaro standart tasniflagich darajalari. 2019-yil 6-
sentyabrda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Professional ta’lim tizimini 
yanada takomillashtirishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi PF-5812-
son farmoni qabul qilindi. Farmonga ko’ra 2020-2021 o’quv yilidan boshlab 
yurtimizda Ta’limning xalqaro standart tasniflagichi darajalari bilan uyg’unlashgan 
yangi boshlang’ich, o’rta va o’rta maxsus professional ta’lim tizimi hamda 
tabaqalashtirilgan ta’lim dasturlari joriy etiladigan ta’lim muassasalari tarmog’i 
tashkil etiladi. Kasb-hunar maktablari, kollejlar va texnikumlarga idoraviy 
bo’ysunuvidan qatinazar o’quv-metodik rahbarlik qilish hamda bu sohada davlat 
siyosatini yuritish Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan amalga oshiriladi. 
Farmon bilan 2020-2021 o’quv yilidan boshlab xalqaro tasniflagichning 
tegishli darajalariga mos keluvchi dasturlar asosida tegishli kadrlar tayyorlaydigan 
ta’lim muassasalari ro’yxatlari tasdiqlandi: 
O’rta professional ta’lim kollejlarda davlat buyurtmasi yoki to’lov-shartnoma asosida kasblar hamda mutaxassisliklarning murakkabligidan kelib chiqqan holda, davomiyligi ikki yilgacha bo’lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari bo’yicha umumiy o’rta, o’rta maxsus ta’lim hamda boshlang’ich professional ta’lim negizida amalga oshiriladi. O’rta maxsus professional ta’lim texnikumlarda umumiy o’rta, o’rta maxsus, boshlang’ich professional va o’rta professional ta’lim negizida davlat buyurtmasi yoki to’lov-shartnoma asosida kasblar hamda mutaxassisliklarning murakkabligidan kelib chiqqan holda, davomiyligi kamida ikki yil bo’lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari bo’yicha amalga oshiriladi. Ushbu Qonun kuchga kirguniga qadar o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi (to’qqiz yillik umumiy o’rta va uch yillik o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi) olgan fuqarolar ham o’rta professional va o’rta maxsus professional ta’lim olish huquqiga ega. Kasb-hunar maktablari, kollejlar va texnikumlar ta’lim oluvchilarning o’zi tanlagan kasbga va mutaxassislikka ega bo’lishini ta’minlaydi. Fuqarolar shartnoma asosida ikkinchi va undan keyingi professional ta’limni olish huquqiga ega. 5. Ta’limning xalqaro standart tasniflagich darajalari. 2019-yil 6- sentyabrda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Professional ta’lim tizimini yanada takomillashtirishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi PF-5812- son farmoni qabul qilindi. Farmonga ko’ra 2020-2021 o’quv yilidan boshlab yurtimizda Ta’limning xalqaro standart tasniflagichi darajalari bilan uyg’unlashgan yangi boshlang’ich, o’rta va o’rta maxsus professional ta’lim tizimi hamda tabaqalashtirilgan ta’lim dasturlari joriy etiladigan ta’lim muassasalari tarmog’i tashkil etiladi. Kasb-hunar maktablari, kollejlar va texnikumlarga idoraviy bo’ysunuvidan qatinazar o’quv-metodik rahbarlik qilish hamda bu sohada davlat siyosatini yuritish Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan amalga oshiriladi. Farmon bilan 2020-2021 o’quv yilidan boshlab xalqaro tasniflagichning tegishli darajalariga mos keluvchi dasturlar asosida tegishli kadrlar tayyorlaydigan ta’lim muassasalari ro’yxatlari tasdiqlandi:  
 
- Boshlang’ich professional ta’lim bosqichida kadrlar tayyorlaydigan ta’lim 
muassasalari (Kasb-hunar maktablari) ro’yxati;  
- O’rta professional ta’lim bosqichida kadrlar tayyorlaydigan ta’lim 
muassasalari (kollejlar) ro’yxati;  
- Oliy ta’lim muassasalari huzurida tashkil etiladigan texnikumlar. 
  
- Boshlang’ich professional ta’lim bosqichida kadrlar tayyorlaydigan ta’lim muassasalari (Kasb-hunar maktablari) ro’yxati; - O’rta professional ta’lim bosqichida kadrlar tayyorlaydigan ta’lim muassasalari (kollejlar) ro’yxati; - Oliy ta’lim muassasalari huzurida tashkil etiladigan texnikumlar.