O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI RIVOJLANTIRISHDA HARAKATLAR STRATEGIYASINING TUTGAN O‘RNI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

64,7 KB


O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI RIVOJLANTIRISHDA
HARAKATLAR STRATEGIYASINING TUTGAN O‘RNI
Reja
1. O‘zbekiston  Respublikasini  yanada  rivojlantirish  bo‘yicha  Harakatlar
strategiyasining ahamiyati va zarurati.
2. Fuqarolik jamiyati institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va
siyosiy faolligini oshirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar.
3.
Qonun ustuvorligini ta’minlash – fuqarolar huquq va erkinliklarining
muhim garovi.
4.
Tadbirkorlikni  rivojlantirishning  zamonaviy  prinsiplari  va  ko‘p
tarmoqli fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish mexanizmlari. 
Mustaqillik yillarida mamlakatda huquqiy demokratik davlat, kuchli fuqarolik
jamiyati qurishga, erkin bozor munosabatlariga va xususiy mulk ustuvorligiga
asoslangan  iqtisodiyotni  rivojlantirishga,  xalq  osoyishta  va  farovon  hayot
kechirishi uchun shart-sharoitlar yaratishga, xalqaro maydonda O‘zbekistonning
munosib o‘rin egallashiga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Bosib o‘tilgan yo‘l va orttirilgan tajribani xolisona baholashdan, mustaqillik
yillarida erishilgan yutuqlarni tahlil qilishdan hamda zamon talablaridan kelib
chiqqan  holda,  oldimizda  demokratik  islohotlarni  yanada  chuqurlashtirish  va
Logotip
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI RIVOJLANTIRISHDA HARAKATLAR STRATEGIYASINING TUTGAN O‘RNI Reja 1. O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasining ahamiyati va zarurati. 2. Fuqarolik jamiyati institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va siyosiy faolligini oshirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar. 3. Qonun ustuvorligini ta’minlash – fuqarolar huquq va erkinliklarining muhim garovi. 4. Tadbirkorlikni rivojlantirishning zamonaviy prinsiplari va ko‘p tarmoqli fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish mexanizmlari. Mustaqillik yillarida mamlakatda huquqiy demokratik davlat, kuchli fuqarolik jamiyati qurishga, erkin bozor munosabatlariga va xususiy mulk ustuvorligiga asoslangan iqtisodiyotni rivojlantirishga, xalq osoyishta va farovon hayot kechirishi uchun shart-sharoitlar yaratishga, xalqaro maydonda O‘zbekistonning munosib o‘rin egallashiga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi. Bosib o‘tilgan yo‘l va orttirilgan tajribani xolisona baholashdan, mustaqillik yillarida erishilgan yutuqlarni tahlil qilishdan hamda zamon talablaridan kelib chiqqan holda, oldimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va
mamlakat  taraqqiyotini  jadallashtirishning  muhim  ustuvorliklarini  hamda  aniq
marralarini belgilash vazifasi turgan edi.
Mazkur  vazifani  amalga  oshirish  yo‘lida  aholining  keng  qatlamlari,
jamoatchilik va ishbilarmon doiralar vakillari, davlat organlarining rahbarlari va
mutaxassislari bilan amaliy suhbat hamda muhokamalar olib borildi, shuningdek
amaldagi  qonun  hujjatlari,  milliy  va  xalqaro  tashkilotlarning  axborot-tahliliy
materiallari, ma’ruzalari, tavsiyalari va sharhlari o‘rganildi, rivojlangan xorijiy
mamlakatlar tajribasi tahlil qilindi.
Taraqqiyot va yuksak rivojlanishga erishgan davlatlar tajribasiga ko‘ra, har
bir xalq o‘z oldiga ulug‘ va istiqbol maqsadlarni qo‘yishi hamda uni amalga
oshirish salohiyatlari bilan jahon hamjamiyatida munosib o‘rin egallaydi. Bugun
O‘zbekiston ham o‘z tarixining ana shunday mas’uliyatli chorrahasida turibdi,
desak, mubolag‘a bo‘lmaydi. Binobarin, Prezident Shavkat Mirziyoev tomonidan
ishlab chiqilgan Harakatlar strategiyasi istiqbolimiz taqdirini hal etuvchi muhim va
yangi davr bosqichini ifodalovchi milliy g‘oyaga aylanmoqda.
Strategiya — bu ta’limotni izlash, ifodalash va rivojlantirish tizimi bo‘lib, u
izchillik  bilan  va  to‘liq  amalga  oshirilganda  uzoq  muddatli  muvaffaqiyatni
ta’minlaydi.
Kelib tushgan takliflarni jamlash, chuqur o‘rganish hamda umumlashtirish
asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini
yanada  rivojlantirish  bo‘yicha  Harakatlar  strategiyasi  to‘g‘risida”gi
Farmoni loyihasi ishlab chiqilib, u bilan:
2017-2021  yillarda  O‘zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning  beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi  va  Harakatlar strategiyasini
“Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat
dasturi tasdiqlandi.
Loyihalarni tayyorlash davomida aholining keng qatlamlari orasida qizg‘in
muhokamalar olib borildi. Loyihalar muhokama uchun turli axborot maydonlariga
joylashtirildi,  ularning  natijasida  ko‘plab  taklif  va  mulohazalar  kelib  tushdi.
Logotip
mamlakat taraqqiyotini jadallashtirishning muhim ustuvorliklarini hamda aniq marralarini belgilash vazifasi turgan edi. Mazkur vazifani amalga oshirish yo‘lida aholining keng qatlamlari, jamoatchilik va ishbilarmon doiralar vakillari, davlat organlarining rahbarlari va mutaxassislari bilan amaliy suhbat hamda muhokamalar olib borildi, shuningdek amaldagi qonun hujjatlari, milliy va xalqaro tashkilotlarning axborot-tahliliy materiallari, ma’ruzalari, tavsiyalari va sharhlari o‘rganildi, rivojlangan xorijiy mamlakatlar tajribasi tahlil qilindi. Taraqqiyot va yuksak rivojlanishga erishgan davlatlar tajribasiga ko‘ra, har bir xalq o‘z oldiga ulug‘ va istiqbol maqsadlarni qo‘yishi hamda uni amalga oshirish salohiyatlari bilan jahon hamjamiyatida munosib o‘rin egallaydi. Bugun O‘zbekiston ham o‘z tarixining ana shunday mas’uliyatli chorrahasida turibdi, desak, mubolag‘a bo‘lmaydi. Binobarin, Prezident Shavkat Mirziyoev tomonidan ishlab chiqilgan Harakatlar strategiyasi istiqbolimiz taqdirini hal etuvchi muhim va yangi davr bosqichini ifodalovchi milliy g‘oyaga aylanmoqda. Strategiya — bu ta’limotni izlash, ifodalash va rivojlantirish tizimi bo‘lib, u izchillik bilan va to‘liq amalga oshirilganda uzoq muddatli muvaffaqiyatni ta’minlaydi. Kelib tushgan takliflarni jamlash, chuqur o‘rganish hamda umumlashtirish asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni loyihasi ishlab chiqilib, u bilan: 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi  va Harakatlar strategiyasini “Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturi tasdiqlandi. Loyihalarni tayyorlash davomida aholining keng qatlamlari orasida qizg‘in muhokamalar olib borildi. Loyihalar muhokama uchun turli axborot maydonlariga joylashtirildi, ularning natijasida ko‘plab taklif va mulohazalar kelib tushdi.
Fuqarolar  siyosiy-huquqiy  borada  yuksak  faollik  ko‘rsatib,  olib  borilayotgan
islohotlarga alohida qiziqish va daxldorlikni namoyon qildilar.
Xususan, loyihalarning “Qonun hujjatlari ta’sirini baholash tizimi” portalida
yo‘lga qo‘yilgan jamoatchilik muhokamasi natijalari bo‘yicha 1 310 ta taklif va
mulohaza kelib tushib, ular asosida Davlat dasturining 41 ta bandi qayta ko‘rib
chiqildi.
Harakatlar  strategiyasiga O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat
Mirziyoev  tomonidan  saylovoldi  jarayoni,  jamoatchilik,  ishbilarmon  doiralar
vakillari  hamda  davlat  organlari  bilan  uchrashuvlar  chog‘ida  bildirilgan
mamlakatni
 
ijtimoiy-siyosiy,
 
sotsial-iqtisodiy,
 
madaniy-gumanitar
rivojlantirishning konseptual masalalari kiritildi.
Harakatlar  strategiyasining  maqsadi  olib  borilayotgan  islohotlar
samaradorligini tubdan oshirishdan, davlat va jamiyatning har tomonlama va jadal
rivojlanishini  ta’minlash  uchun  shart-sharoitlar  yaratishdan,  mamlakatni
modernizatsiyalash va hayotning barcha sohalarini erkinlashtirishdan iboratdir.
Xususan,  mamlakatni  rivojlantirishning quyidagi  5 ta ustuvor  yo‘nalishi
belgilangan:
1. Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish;
2. Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilish;
3. Iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirish;
4. Ijtimoiy sohani rivojlantirish;
5.  Xavfsizlik,  millatlararo  totuvlik  va  diniy  bag‘rikenglikni  ta’minlash,
chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish.
Mazkur  yo‘nalishlarning  har  biri  mamlakatdagi  islohotlarni  va
yangilanishlarni yanada chuqurlashtirishga oid aniq bo‘limlardan iborat. Harakatlar
strategiyasini besh bosqichda amalga oshirish nazarda tutilmoqda, bunda yillarga
beriladigan nomlarga muvofiq har yili uni amalga oshirish bo‘yicha Davlat dasturi
tasdiqlanadi.
Davlat dasturining “Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish” deb
nomlangan birinchi yo‘nalishini amalga oshirishda davlat hokimiyati tizimida Oliy
Logotip
Fuqarolar siyosiy-huquqiy borada yuksak faollik ko‘rsatib, olib borilayotgan islohotlarga alohida qiziqish va daxldorlikni namoyon qildilar. Xususan, loyihalarning “Qonun hujjatlari ta’sirini baholash tizimi” portalida yo‘lga qo‘yilgan jamoatchilik muhokamasi natijalari bo‘yicha 1 310 ta taklif va mulohaza kelib tushib, ular asosida Davlat dasturining 41 ta bandi qayta ko‘rib chiqildi. Harakatlar strategiyasiga O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev tomonidan saylovoldi jarayoni, jamoatchilik, ishbilarmon doiralar vakillari hamda davlat organlari bilan uchrashuvlar chog‘ida bildirilgan mamlakatni ijtimoiy-siyosiy, sotsial-iqtisodiy, madaniy-gumanitar rivojlantirishning konseptual masalalari kiritildi. Harakatlar strategiyasining maqsadi olib borilayotgan islohotlar samaradorligini tubdan oshirishdan, davlat va jamiyatning har tomonlama va jadal rivojlanishini ta’minlash uchun shart-sharoitlar yaratishdan, mamlakatni modernizatsiyalash va hayotning barcha sohalarini erkinlashtirishdan iboratdir. Xususan, mamlakatni rivojlantirishning quyidagi 5 ta ustuvor yo‘nalishi belgilangan: 1. Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish; 2. Qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilish; 3. Iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirish; 4. Ijtimoiy sohani rivojlantirish; 5. Xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish. Mazkur yo‘nalishlarning har biri mamlakatdagi islohotlarni va yangilanishlarni yanada chuqurlashtirishga oid aniq bo‘limlardan iborat. Harakatlar strategiyasini besh bosqichda amalga oshirish nazarda tutilmoqda, bunda yillarga beriladigan nomlarga muvofiq har yili uni amalga oshirish bo‘yicha Davlat dasturi tasdiqlanadi. Davlat dasturining “Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish” deb nomlangan birinchi yo‘nalishini amalga oshirishda davlat hokimiyati tizimida Oliy
Majlisning  rolini  kuchaytirish,  qonun  ijodkorligi  faoliyatining  sifatini  tubdan
yaxshilash, davlatning hayotida siyosiy partiyalarning rolini kuchaytirish nazarda
tutilgan.
Davlat boshqaruvini takomillashtirish, eng avvalo davlat xizmatini isloh
qilish,  iqtisodiyotda  davlat  boshqaruvini  kamaytirish,  davlat  va  xususiy
sektorlarning  o‘zaro  foydali  hamkorligining  zamonaviy  shakllarini,  “Elektron
hukumat”  tizimini  rivojlantirish  bo‘yicha  chora-tadbirlarni  amalga  oshirish
rejalashtirilgan.
Xalq bilan samarali muloqotni ta’minlash Davlat dasturining eng muhim va
dolzarb vazifalaridan biri bo‘ldi. Shu munosabat  bilan jamoatchilik nazoratini
takomillashtirish, nodavlat notijorat tashkilotlarini, ommaviy axborot vositalarini
yanada  rivojlantirish,  shuningdek  mahallaning  jamiyat  hayotidagi  rolini
kuchaytirish nazarda tutilmoqda.
Prezidentimizning  2019  yil  30  oktyabrdagi  “Fuqarolik  jamiyatini
rivojlantirish markazi faoliyatini qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
qarori  bu  boradagi  ishlarni  yangi  bosqichda  davom  ettirishning  istiqbolli
yo‘nalishlarini belgilab bergani bilan ahamiyatli bo‘ldi.
Davlatimiz rahbari mamlakatimiz Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali
marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisida “Erkin va
farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz” mavzusida
qilgan nutqida ham bu borada to‘xtalib, “Kuchli davlatdan – kuchli fuqarolik
jamiyati sari” degan muhim tamoyilni amalga oshirishda biz, avvalo, ana shu
ijtimoiy institutlarning kuch va imkoniyatlariga tayanamiz” deya alohida ta’kidlab
o‘tgan edi. Shunga muvofiq mamlakatimizni jadal sur’atlar bilan rivojlantirish,
modernizatsiya qilish hamda hayotning barcha sohalarini liberallashtirish bo‘yicha
ustuvor yo‘nalishlarni amalga oshirish maqsadida 2017-2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini  rivojlantirishning  5  ustuvor  yo‘nalishi  bo‘yicha  Harakatlar
strategiyasi  tasdiqlandi.  Ayni  paytda  Davlat  dasturining  “Davlat  va  jamiyat
qurilishini  takomillashtirish”  yo‘nalishi  ijrosi  doirasida  fuqarolik  jamiyati
institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va siyosiy faolligini oshirishga
Logotip
Majlisning rolini kuchaytirish, qonun ijodkorligi faoliyatining sifatini tubdan yaxshilash, davlatning hayotida siyosiy partiyalarning rolini kuchaytirish nazarda tutilgan. Davlat boshqaruvini takomillashtirish, eng avvalo davlat xizmatini isloh qilish, iqtisodiyotda davlat boshqaruvini kamaytirish, davlat va xususiy sektorlarning o‘zaro foydali hamkorligining zamonaviy shakllarini, “Elektron hukumat” tizimini rivojlantirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish rejalashtirilgan. Xalq bilan samarali muloqotni ta’minlash Davlat dasturining eng muhim va dolzarb vazifalaridan biri bo‘ldi. Shu munosabat bilan jamoatchilik nazoratini takomillashtirish, nodavlat notijorat tashkilotlarini, ommaviy axborot vositalarini yanada rivojlantirish, shuningdek mahallaning jamiyat hayotidagi rolini kuchaytirish nazarda tutilmoqda. Prezidentimizning 2019 yil 30 oktyabrdagi “Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish markazi faoliyatini qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori bu boradagi ishlarni yangi bosqichda davom ettirishning istiqbolli yo‘nalishlarini belgilab bergani bilan ahamiyatli bo‘ldi. Davlatimiz rahbari mamlakatimiz Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag‘ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo‘shma majlisida “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz” mavzusida qilgan nutqida ham bu borada to‘xtalib, “Kuchli davlatdan – kuchli fuqarolik jamiyati sari” degan muhim tamoyilni amalga oshirishda biz, avvalo, ana shu ijtimoiy institutlarning kuch va imkoniyatlariga tayanamiz” deya alohida ta’kidlab o‘tgan edi. Shunga muvofiq mamlakatimizni jadal sur’atlar bilan rivojlantirish, modernizatsiya qilish hamda hayotning barcha sohalarini liberallashtirish bo‘yicha ustuvor yo‘nalishlarni amalga oshirish maqsadida 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning 5 ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi tasdiqlandi. Ayni paytda Davlat dasturining “Davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish” yo‘nalishi ijrosi doirasida fuqarolik jamiyati institutlarini rivojlantirish hamda ularning ijtimoiy va siyosiy faolligini oshirishga
qaratilgan  kompleks  chora-tadbirlar  amalga  oshirilmoqda. Bu mamlakatimizda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish uchun davlat siyosati darajasida izchil, tizimli
ishlar amalga oshirilayotganiga yaqqol dalildir.
Ma’lumki, kuchli va adolatli fuqarolik jamiyatini qurish bo‘yicha amalga
oshirilayotgan islohotlarni kompleks o‘rganish, tahlil qilish va baholashning yaxlit,
mustaqil tizimini shakllantirish lozim. Qolaversa, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik
nazorati mexanizmlari samaradorligini oshirish, ularni yanada rivojlantirishga oid
takliflarni  ishlab  chiqish  uchun  ilmiy-amaliy  maydon  yaratish,  O‘zbekiston
Respublikasi  Prezidenti  huzuridagi  Fuqarolik jamiyatini  rivojlantirish bo‘yicha
maslahat  kengashining  samarali  faoliyatini  ta’minlash  bu  boradagi  ishlar
samaradorligini oshirishda muhim o‘ringa ega. Shu ma’noda Prezidentimizning
mazkur qarori bilan Fuqarolik jamiyati shakllanishini monitoring qilish mustaqil
instituti  ta’sischilar  kengashining  institutni  “Fuqarolik  jamiyatini  rivojlantirish
markazi” etib qayta tashkil etish haqidagi taklifiga rozilik bildirilgani ayni muddao
bo‘ldi. Shuningdek, ushbu hujjat asosida markazning asosiy vazifalari va faoliyati
yo‘nalishlari belgilab berildi. Mazkur yo‘nalishlarning har biri fuqarolik jamiyatida
olib borilayotgan islohotlarni va yangilanishlarni yanada chuqurlashtirishga oid
aniq bo‘limlardan iborat.
2016  yilda  ilk  bor  mamlakat  aholisi  va  hukumatning  to‘g‘ridan-to‘g‘ri
muloqoti  yo‘lga  qo‘yildi.  Xalq  bilan  samarali  muloqotni  ta’minlash  dolzarb
vazifalardan biri bo‘ldi. Ushbu qaror bilan endilikda bu borada olib borilayotgan
ishlarni, xalq bilan muloqot holati va rivojlanishini o‘rganish, davlat organlari
faoliyati  ochiqligini  tizimli  tahlil  qilish  zarurligi  yuklandi.  Mamlakatimizda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirish sohasida ilmiy va ekspert doiralar ishtirokida
amaliy tadqiqotlar o‘tkazish, ularning natijalarini umumlashtirish asosida kelajakda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirishning milliy modelini yanada takomillashtirish va
strategik yo‘nalishlarini belgilash bo‘yicha takliflar ishlab chiqish vazifasi qo‘yildi.
Bu jarayonda yangi tashkil etilayotgan markaz tomonidan fuqarolik jamiyati
rivojlanishining normativ-huquqiy tartibga solinishi holatini hamda ushbu sohada
huquqni qo‘llash amaliyoti, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik nazoratini amalga
Logotip
qaratilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Bu mamlakatimizda fuqarolik jamiyatini rivojlantirish uchun davlat siyosati darajasida izchil, tizimli ishlar amalga oshirilayotganiga yaqqol dalildir. Ma’lumki, kuchli va adolatli fuqarolik jamiyatini qurish bo‘yicha amalga oshirilayotgan islohotlarni kompleks o‘rganish, tahlil qilish va baholashning yaxlit, mustaqil tizimini shakllantirish lozim. Qolaversa, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik nazorati mexanizmlari samaradorligini oshirish, ularni yanada rivojlantirishga oid takliflarni ishlab chiqish uchun ilmiy-amaliy maydon yaratish, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish bo‘yicha maslahat kengashining samarali faoliyatini ta’minlash bu boradagi ishlar samaradorligini oshirishda muhim o‘ringa ega. Shu ma’noda Prezidentimizning mazkur qarori bilan Fuqarolik jamiyati shakllanishini monitoring qilish mustaqil instituti ta’sischilar kengashining institutni “Fuqarolik jamiyatini rivojlantirish markazi” etib qayta tashkil etish haqidagi taklifiga rozilik bildirilgani ayni muddao bo‘ldi. Shuningdek, ushbu hujjat asosida markazning asosiy vazifalari va faoliyati yo‘nalishlari belgilab berildi. Mazkur yo‘nalishlarning har biri fuqarolik jamiyatida olib borilayotgan islohotlarni va yangilanishlarni yanada chuqurlashtirishga oid aniq bo‘limlardan iborat. 2016 yilda ilk bor mamlakat aholisi va hukumatning to‘g‘ridan-to‘g‘ri muloqoti yo‘lga qo‘yildi. Xalq bilan samarali muloqotni ta’minlash dolzarb vazifalardan biri bo‘ldi. Ushbu qaror bilan endilikda bu borada olib borilayotgan ishlarni, xalq bilan muloqot holati va rivojlanishini o‘rganish, davlat organlari faoliyati ochiqligini tizimli tahlil qilish zarurligi yuklandi. Mamlakatimizda fuqarolik jamiyatini rivojlantirish sohasida ilmiy va ekspert doiralar ishtirokida amaliy tadqiqotlar o‘tkazish, ularning natijalarini umumlashtirish asosida kelajakda fuqarolik jamiyatini rivojlantirishning milliy modelini yanada takomillashtirish va strategik yo‘nalishlarini belgilash bo‘yicha takliflar ishlab chiqish vazifasi qo‘yildi. Bu jarayonda yangi tashkil etilayotgan markaz tomonidan fuqarolik jamiyati rivojlanishining normativ-huquqiy tartibga solinishi holatini hamda ushbu sohada huquqni qo‘llash amaliyoti, ijtimoiy sheriklik va jamoatchilik nazoratini amalga
oshirishni  o‘rganish,  davlat  organlarining  fuqarolik  jamiyati  institutlari  bilan
samarali hamkorligini yo‘lga qo‘yish, ularning faoliyatini qo‘llab-quvvatlash va
rag‘batlantirishning  zamonaviy  mexanizmlarini  joriy  etish  yuzasidan  takliflar
ishlab  chiqiladi.  Bundan  tashqari,  jamiyatda  siyosiy  partiyalar  rolini  oshirish,
raqobatdosh ko‘p partiyali tizimning rivojlanish darajasini tahlil qilish va siyosiy
partiyalar  tomonidan  o‘tkaziladigan  tadbirlarning  elektorat  manfaatiga  xizmat
qilishini  ta’minlovchi  loyihalar  joriy  etiladi.  Mamlakatni  ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda nodavlat notijorat
tashkilotlari  ishtirokining  muammolarini  tizimli  o‘rgangan  holda  fuqarolik
jamiyatini  tashvishga  solayotgan  dolzarb  masalalar  bo‘yicha  ilmiy-amaliy
konferensiyalar,  seminarlar  va  jamoatchilik  eshituvlari  o‘tkaziladi.  E’tiborlisi,
rivojlangan demokratik davlatlar tajribasi asosida davlat va jamiyat o‘rtasida ochiq
muloqotni tashkil etib, fuqarolarning dolzarb muammolarini hal etishning optimal
yondashuvlarini  ishlab  chiqish  ham  Markazning  asosiy  vazifalaridan  biri  etib
belgilandi.
Markazga  fuqarolik  jamiyati  rivojlanishini,  uning  institutlarining  davlat
organlari va tashkilotlari bilan o‘zaro hamkorlik darajasini, ularning mamlakatni
sotsial-iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatdan rivojlantirishga, shu jumladan, 2030
yilgacha  bo‘lgan  davrda  BMTning  Barqaror  taraqqiyot  maqsadlarini  amalga
oshirish doirasida qo‘shgan hissasini baholash indikatorlarini ishlab chiqish va
tasdiqlash tavsiya etilgan. Bu esa islohotlarning ilmiy va tahliliy jihatdan puxta
ishlab  chiqilishi  va  natijada  mamlakatimizning  kelajakda  har  tomonlama
rivojlanishida muhim poydevor vazifasini o‘taydi.
Mamlakatimiz  tub  o‘zgarishlarga  yuz  tutgan  hozirgi  paytda  mazkur
vazifalarni  bajarishda  davlat  organlari  rahbarlari  Markazga  har  tomonlama
ko‘maklashadi, so‘ralgan ma’lumotlarni o‘z vaqtida taqdim etadi, undan olingan
materiallar va tavsiyalarni ko‘rib chiqadi. Markaz o‘z vazifalarini bajarishi uchun
shartnoma asosida yetakchi, shu jumladan, xorijiy muassasalar ekspertlarini jalb
etish  huquqiga  egadir.  Aynan  qarorda  ilg‘or  xalqaro  tajribalarni  o‘rganib,
O‘zbekiston  sharoitida  uni  joriy  etish  uchun  2020-2022  yillarda  Markaz
Logotip
oshirishni o‘rganish, davlat organlarining fuqarolik jamiyati institutlari bilan samarali hamkorligini yo‘lga qo‘yish, ularning faoliyatini qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirishning zamonaviy mexanizmlarini joriy etish yuzasidan takliflar ishlab chiqiladi. Bundan tashqari, jamiyatda siyosiy partiyalar rolini oshirish, raqobatdosh ko‘p partiyali tizimning rivojlanish darajasini tahlil qilish va siyosiy partiyalar tomonidan o‘tkaziladigan tadbirlarning elektorat manfaatiga xizmat qilishini ta’minlovchi loyihalar joriy etiladi. Mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda nodavlat notijorat tashkilotlari ishtirokining muammolarini tizimli o‘rgangan holda fuqarolik jamiyatini tashvishga solayotgan dolzarb masalalar bo‘yicha ilmiy-amaliy konferensiyalar, seminarlar va jamoatchilik eshituvlari o‘tkaziladi. E’tiborlisi, rivojlangan demokratik davlatlar tajribasi asosida davlat va jamiyat o‘rtasida ochiq muloqotni tashkil etib, fuqarolarning dolzarb muammolarini hal etishning optimal yondashuvlarini ishlab chiqish ham Markazning asosiy vazifalaridan biri etib belgilandi. Markazga fuqarolik jamiyati rivojlanishini, uning institutlarining davlat organlari va tashkilotlari bilan o‘zaro hamkorlik darajasini, ularning mamlakatni sotsial-iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy jihatdan rivojlantirishga, shu jumladan, 2030 yilgacha bo‘lgan davrda BMTning Barqaror taraqqiyot maqsadlarini amalga oshirish doirasida qo‘shgan hissasini baholash indikatorlarini ishlab chiqish va tasdiqlash tavsiya etilgan. Bu esa islohotlarning ilmiy va tahliliy jihatdan puxta ishlab chiqilishi va natijada mamlakatimizning kelajakda har tomonlama rivojlanishida muhim poydevor vazifasini o‘taydi. Mamlakatimiz tub o‘zgarishlarga yuz tutgan hozirgi paytda mazkur vazifalarni bajarishda davlat organlari rahbarlari Markazga har tomonlama ko‘maklashadi, so‘ralgan ma’lumotlarni o‘z vaqtida taqdim etadi, undan olingan materiallar va tavsiyalarni ko‘rib chiqadi. Markaz o‘z vazifalarini bajarishi uchun shartnoma asosida yetakchi, shu jumladan, xorijiy muassasalar ekspertlarini jalb etish huquqiga egadir. Aynan qarorda ilg‘or xalqaro tajribalarni o‘rganib, O‘zbekiston sharoitida uni joriy etish uchun 2020-2022 yillarda Markaz
xodimlarini fuqarolik jamiyatini rivojlantirishga ixtisoslashgan yetakchi xorijiy
tadqiqot va tahliliy institutlariga ish o‘rganish uchun yuborish bo‘yicha Vazirlar
Mahkamasiga takliflar kiritish zarurligi alohida belgilab qo‘yildi.
Bugungi axborot asrida har bir ish ko‘lami, uning sifati hamda samaradorligi
oshib borishi targ‘ibot-tashviqot ishlariga bog‘liq. Shu boisdan hujjatda fuqarolik
jamiyati  rivojlanishini  o‘rganish  va  tahlil  qilish  natijalari  ommaviy  axborot
vositalarida,  markaziy  davlat  telekanallarida,  matbuot  nashrlarida  doimiy
yoritilishi belgilab qo‘yildi. Bundan ko‘zlangan maqsad jamiyatdagi islohotlarda
fuqarolarning faolligini oshirishdir.
Davlat  dasturining ikkinchi  yo‘nalishi qonun  ustuvorligini  va  sudning
chinakam mustaqilligini ta’minlash chora-tadbirlarini nazarda tutadi. Jumladan,
qarorlar qabul qilishda sudlar mustaqilligini ta’minlashi kerak bo‘lgan Oliy sud
kengashini  tuzish,  professional  sudyalar  korpusini  shakllantirish,  sudyalarning
huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga doir chora-tadbirlarni amalga
oshirish rejalashtirilmoqda.
Yurtimizda
 
sud-huquq
 
tizimini
 
demokratlashtirish,
 
sudlar
tomonidanfuqarolarning  qonuniy  manfaatlarini  himoya  qilish  borasidagi
vazifalarumume’tirof
 
etilgan
 
normalar
 
asosida
 
takomillashib
bormoqda.Mamlakatimizni  demokratik  yangilashning  bugungi  bosqichdagi
engmuhim
 
yo‘nalishlaridan
 
biri
 
–
 
qonun
 
ustuvorligi
 
va
qonuniyliknimustahkamlash,  shaxs  huquqi  va  manfaatlarini  ishonchli  himoya
qilishgaqaratilgan
 
sud-huquq
 
tizimini
 
izchil
 
demokratlashtirish
valiberallashtirish.O‘tgan  davr  mobaynida  sud-huquq  tizimini  isloh  qilish  va
jinoyatqonunchiligini  liberallashtirish  borasida  amalga  oshirilganislohotlar
izchilligini quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin:
Birinchi bosqich, 1991-2000 yillarni o‘z ichiga olib, bu davrda, yangi
davlatvajamiyatbarpoetishningoqilonastrategiyasiishlabchiqildi.
Sudhokimiyatiningmustaqilliginita’minlashninghuquqiyasoslari
yaratilib,
 
mamlakatimiztarixidailk
 
bor
 
Konstitutsiyaviy
 
sud
qarortopib,yangimazmundagiumumiy
 
yurisdiksiya
 
sudlari,
Logotip
xodimlarini fuqarolik jamiyatini rivojlantirishga ixtisoslashgan yetakchi xorijiy tadqiqot va tahliliy institutlariga ish o‘rganish uchun yuborish bo‘yicha Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritish zarurligi alohida belgilab qo‘yildi. Bugungi axborot asrida har bir ish ko‘lami, uning sifati hamda samaradorligi oshib borishi targ‘ibot-tashviqot ishlariga bog‘liq. Shu boisdan hujjatda fuqarolik jamiyati rivojlanishini o‘rganish va tahlil qilish natijalari ommaviy axborot vositalarida, markaziy davlat telekanallarida, matbuot nashrlarida doimiy yoritilishi belgilab qo‘yildi. Bundan ko‘zlangan maqsad jamiyatdagi islohotlarda fuqarolarning faolligini oshirishdir. Davlat dasturining ikkinchi yo‘nalishi qonun ustuvorligini va sudning chinakam mustaqilligini ta’minlash chora-tadbirlarini nazarda tutadi. Jumladan, qarorlar qabul qilishda sudlar mustaqilligini ta’minlashi kerak bo‘lgan Oliy sud kengashini tuzish, professional sudyalar korpusini shakllantirish, sudyalarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga doir chora-tadbirlarni amalga oshirish rejalashtirilmoqda. Yurtimizda sud-huquq tizimini demokratlashtirish, sudlar tomonidanfuqarolarning qonuniy manfaatlarini himoya qilish borasidagi vazifalarumume’tirof etilgan normalar asosida takomillashib bormoqda.Mamlakatimizni demokratik yangilashning bugungi bosqichdagi engmuhim yo‘nalishlaridan biri – qonun ustuvorligi va qonuniyliknimustahkamlash, shaxs huquqi va manfaatlarini ishonchli himoya qilishgaqaratilgan sud-huquq tizimini izchil demokratlashtirish valiberallashtirish.O‘tgan davr mobaynida sud-huquq tizimini isloh qilish va jinoyatqonunchiligini liberallashtirish borasida amalga oshirilganislohotlar izchilligini quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin: Birinchi bosqich, 1991-2000 yillarni o‘z ichiga olib, bu davrda, yangi davlatvajamiyatbarpoetishningoqilonastrategiyasiishlabchiqildi. Sudhokimiyatiningmustaqilliginita’minlashninghuquqiyasoslari yaratilib, mamlakatimiztarixidailk bor Konstitutsiyaviy sud qarortopib,yangimazmundagiumumiy yurisdiksiya sudlari,
xo‘jaliksudlarijoriyetildi.  “Sudlarto‘g‘risida”giQonun,  Jinoyatkodeksi,  Jinoyat-
protsessualkodeksi,
odilsudlovgaoidboshqaqonunchilikbazasivujudgakeldi.Fuqarolarning
 
sud
himoyasiga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlari
kafolatlandi.2000  yil  14  dekabrda  “Sudlar  to‘  .risida”gi  Qonunning  yangi
tahrirdaqabul
 
qilinishi
 
protsessual
 
qonunchilikka
 
sudlarda
 
ish
yuritishdatortishuvchilik  prinsipini  ta’minlash  va  amalga  oshirish,  jinoyat
vafuqarolik tartibidagi ishlarni ko‘rishning barcha bosqichlarida prokurorhamda
advokatning tengligini ta’minlash, odil sudlovni sifatli va tezkoramalga oshirish,
sud qarorlari adolatliligini ta’minlash, yuqori turuvchisudlarni yakuniy qaror qabul
qilishda  mas’uliyatini  kuchaytirishgaqaratilgan  qator  o‘zgartish  hamda
qo‘shimchalar  kiritilishini  belgilabberdi.  Shu  maqsadda  ishlarni  apellyatsiya
bosqichida ko‘rish tartibi joriyetilib, kassatsiya instansiyasi isloh qilindi. Natijada
fuqarolik  vajinoyat  sudlarida  birinchi  instansiya  va  tergov  organi  tomonidan
yo‘lqo‘yilgan  xato  kamchiliklarni  tez  hamda  samarali  ravishda  bartaraf
etishimkoniyati yuzaga keldi.
Ikkinchi  bosqich,  2001-2009  yillarni  o‘z  ichiga  olib,  ushbu  bosqich
faoldemokratik  yangilanishlar  va  mamlakatni  modernizatsiya  qilish  davri
bo‘lib,bunda iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi, siyosiy hayot, qonunchilik,sud-
huquq tizimi va ijtimoiy sohalarni izchil isloh qilish ta’minlandi.Jinoiy jazolarni
liberallashtirishning  yangi  bosqichi  2001  yil29  avgustda  “Jinoiy  jazolarning
liberallashtirilishi  munosabati  bilanO‘zbekiston  Respublikasi  Jinoyat,  Jinoyat-
protsessual  kodekslari  hamdaMamuriy  javobgarlik  to‘g‘risidagi  kodeksga
o‘zgartishlar va qo‘shimchalarkiritish haqida”gi Qonunning qabul qilinishi bilan
boshlandi. MazkurQonunga ko‘ra:
- jinoyatlarning tasnifi o‘zgartirilib, og‘ir va o‘ta og‘ir  toifadagijinoyatlarning
qariyb 75 foizi ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan va unchaog‘ir bo‘lmagan jinoyatlar
toifasiga o‘tkazildi;
-  jinoiy  jazo  tizimidan  insonparvarlik  tamoyillariga  mutlaqo  zidbo‘lgan  mol-
mulkni musodara qilish tarzidagi jazo turi chiqarib tashlandi;
Logotip
xo‘jaliksudlarijoriyetildi. “Sudlarto‘g‘risida”giQonun, Jinoyatkodeksi, Jinoyat- protsessualkodeksi, odilsudlovgaoidboshqaqonunchilikbazasivujudgakeldi.Fuqarolarning sud himoyasiga bo‘lgan konstitutsiyaviy huquqlari kafolatlandi.2000 yil 14 dekabrda “Sudlar to‘ .risida”gi Qonunning yangi tahrirdaqabul qilinishi protsessual qonunchilikka sudlarda ish yuritishdatortishuvchilik prinsipini ta’minlash va amalga oshirish, jinoyat vafuqarolik tartibidagi ishlarni ko‘rishning barcha bosqichlarida prokurorhamda advokatning tengligini ta’minlash, odil sudlovni sifatli va tezkoramalga oshirish, sud qarorlari adolatliligini ta’minlash, yuqori turuvchisudlarni yakuniy qaror qabul qilishda mas’uliyatini kuchaytirishgaqaratilgan qator o‘zgartish hamda qo‘shimchalar kiritilishini belgilabberdi. Shu maqsadda ishlarni apellyatsiya bosqichida ko‘rish tartibi joriyetilib, kassatsiya instansiyasi isloh qilindi. Natijada fuqarolik vajinoyat sudlarida birinchi instansiya va tergov organi tomonidan yo‘lqo‘yilgan xato kamchiliklarni tez hamda samarali ravishda bartaraf etishimkoniyati yuzaga keldi. Ikkinchi bosqich, 2001-2009 yillarni o‘z ichiga olib, ushbu bosqich faoldemokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davri bo‘lib,bunda iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi, siyosiy hayot, qonunchilik,sud- huquq tizimi va ijtimoiy sohalarni izchil isloh qilish ta’minlandi.Jinoiy jazolarni liberallashtirishning yangi bosqichi 2001 yil29 avgustda “Jinoiy jazolarning liberallashtirilishi munosabati bilanO‘zbekiston Respublikasi Jinoyat, Jinoyat- protsessual kodekslari hamdaMamuriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksga o‘zgartishlar va qo‘shimchalarkiritish haqida”gi Qonunning qabul qilinishi bilan boshlandi. MazkurQonunga ko‘ra: - jinoyatlarning tasnifi o‘zgartirilib, og‘ir va o‘ta og‘ir toifadagijinoyatlarning qariyb 75 foizi ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan va unchaog‘ir bo‘lmagan jinoyatlar toifasiga o‘tkazildi; - jinoiy jazo tizimidan insonparvarlik tamoyillariga mutlaqo zidbo‘lgan mol- mulkni musodara qilish tarzidagi jazo turi chiqarib tashlandi;
- iqtisodiyot sohasidagi jinoyat ishlari bo‘yicha qamoq va ozodlikdanmahrum etish
jazolari o‘rniga jarima shaklidagi iqtisodiy sanksiyaniqo‘llash imkoniyati ancha
kengaytirildi,  11  ta  moddaga  yetkazilgan  moddiyzararning  o‘rni  qoplangan
taqdirda  ozodlikdan  mahrum  qilish  tariqasidagijazo  qo‘llanmasligi  haqidagi
qoidalar kiritildi;
- jinoyat qonunchiligiga o‘zbek xalqining rahmdillik va kechirimlilikkabi ko‘p
asrlik an’analariga mos bo‘lgan yarashuv instituti kiritilib,o‘tgan yillar davomida
yarashganlik munosabati bilan jinoiyjavobgarlikdan ozod qilish mumkin bo‘lgan
jinoyatlar  doirasi  hamkengaytirib  borildi.  Respublikamiz  bo‘yicha  2015  yilda
14.482 nafar shaxs,2016 yilda esa 14.843 nafar shaxsga nisbatan qo‘zg‘atilgan
jinoyat  ishitomonlarning  yarashganligi  munosabati  bilan  tugatilib,  ushbu
shaxslar“sudlangan” degan ijtimoiy-huquqiy oqibatdan xalos bo‘lgan;
-  ehtiyot  chorasi  tariqasida  qamoqqa  olishning  bir  yarim  yildan  o‘noygacha
qisqartirilishi,  alohida  hollarda  esa,  bir  yilgacha  muddatgauzaytirilishi
mumkinligining  belgilanishi,  tuman  va  shaharprokurorlarining  tergov  va
ayblanuvchini qamoqda saqlash muddatlarini
uzaytirish huquqlari bekor qilinishi odil sudlovni amalga oshirishga,sudga qadar
ish  yuritishning  tezkorligi  va  sifatini  oshirishga,  ayblanuvchitariqasida  jalb
qilingan shaxslarni asossiz ravishda uzoq muddatdaqamoqda saqlanishining oldini
olishga imkon berdi;
- jinoyat ishini sudda ko‘rishning 2 oylik muddatining belgilanishi vasudlarda ishni
ko‘rish  muddatini  uzaytirish  tartibining  joriy  etilishijinoyat  ishlarini  ko‘rishni
asossiz ravishda kechiktirilishining oldiniolishga xizmat qildi.
Bu davr jinoiy jazolar tizimidagi o‘lim jazosini bekorqilinishibilan ham
ahamiyatlidir.  Favqulodda  jazo  chorasi  hisoblangano‘lim  jazosi2008  yil  1
yanvardan e’tiboran jinoiy jazolar tizimidan chiqarilib,o‘rniga og‘irlashtiruvchi
holatlarda  qasddan  odam  o‘ldirish  vaog‘irlashtiruvchi  holatlarda  terrorizm
jinoyatini sodir etganlik uchunumrbod ozodlikdan mahrum qilish jazosi belgilandi.
Mazkurbosqichningo‘zigaxosxususiyatiyanashundaniboratki, bunda
Logotip
- iqtisodiyot sohasidagi jinoyat ishlari bo‘yicha qamoq va ozodlikdanmahrum etish jazolari o‘rniga jarima shaklidagi iqtisodiy sanksiyaniqo‘llash imkoniyati ancha kengaytirildi, 11 ta moddaga yetkazilgan moddiyzararning o‘rni qoplangan taqdirda ozodlikdan mahrum qilish tariqasidagijazo qo‘llanmasligi haqidagi qoidalar kiritildi; - jinoyat qonunchiligiga o‘zbek xalqining rahmdillik va kechirimlilikkabi ko‘p asrlik an’analariga mos bo‘lgan yarashuv instituti kiritilib,o‘tgan yillar davomida yarashganlik munosabati bilan jinoiyjavobgarlikdan ozod qilish mumkin bo‘lgan jinoyatlar doirasi hamkengaytirib borildi. Respublikamiz bo‘yicha 2015 yilda 14.482 nafar shaxs,2016 yilda esa 14.843 nafar shaxsga nisbatan qo‘zg‘atilgan jinoyat ishitomonlarning yarashganligi munosabati bilan tugatilib, ushbu shaxslar“sudlangan” degan ijtimoiy-huquqiy oqibatdan xalos bo‘lgan; - ehtiyot chorasi tariqasida qamoqqa olishning bir yarim yildan o‘noygacha qisqartirilishi, alohida hollarda esa, bir yilgacha muddatgauzaytirilishi mumkinligining belgilanishi, tuman va shaharprokurorlarining tergov va ayblanuvchini qamoqda saqlash muddatlarini uzaytirish huquqlari bekor qilinishi odil sudlovni amalga oshirishga,sudga qadar ish yuritishning tezkorligi va sifatini oshirishga, ayblanuvchitariqasida jalb qilingan shaxslarni asossiz ravishda uzoq muddatdaqamoqda saqlanishining oldini olishga imkon berdi; - jinoyat ishini sudda ko‘rishning 2 oylik muddatining belgilanishi vasudlarda ishni ko‘rish muddatini uzaytirish tartibining joriy etilishijinoyat ishlarini ko‘rishni asossiz ravishda kechiktirilishining oldiniolishga xizmat qildi. Bu davr jinoiy jazolar tizimidagi o‘lim jazosini bekorqilinishibilan ham ahamiyatlidir. Favqulodda jazo chorasi hisoblangano‘lim jazosi2008 yil 1 yanvardan e’tiboran jinoiy jazolar tizimidan chiqarilib,o‘rniga og‘irlashtiruvchi holatlarda qasddan odam o‘ldirish vaog‘irlashtiruvchi holatlarda terrorizm jinoyatini sodir etganlik uchunumrbod ozodlikdan mahrum qilish jazosi belgilandi. Mazkurbosqichningo‘zigaxosxususiyatiyanashundaniboratki, bunda
sud
 
hokimiyatibosqichma-bosqichmustahkamlandi,
sudlarningmustaqilligita’minlandi,
 
buesao‘znavbatida
 
sud
tiziminiijroetuvchihokimiyatorganlarinazorativata’siridanchiqarishimkoniniberdi.J
umladan, sudlar faoliyatini tashkiliy jihatdan ta’minlash, sudtizimi uchun kadrlar
masalalari bilan shug‘ullanish vazifasi maxsus organ –O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash valavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha
oliy malaka komissiyasiga yuklatildi.
O‘z  navbatida,  “Sud  hujjatlari  va  boshqa  organlar  hujjatlariniijro  etish
to‘g‘risida”gi  Qonunning  qabul  qilinishi  natijasida  sudhujjatlari  majburiy  ijro
etilayotganda  yuzaga  keladigan  mulkiy  yokinomulkiy  munosabatlarni  tartibga
solib, sudlar sud qarorlarini ijroetish kabi o‘zlariga xos bo‘lmagan vazifalardan
ozod  qilindi.Shuningdek,  prokuratura  organlarining  sud  jarayoniga
aralashuvinicheklash,  prokuratura  vakolatlarining  bir  qismini  sudlarga
o‘tkazishmaqsadida  2005  yil  8  avgustdagi  O‘zbekiston  Respublikasi
Prezidentining“Qamoqqa  olishga  sanksiya  berish  huquqini  sudlarga  o‘tkazish
to‘g‘risida”giFarmoni  qabul  qilinib,  mazkur  tartib  2008  yil  1  yanvardan
e’tiboranamalga oshirilishi belgilandi.
Ushbu bosqichda amalga oshirilgan islohotlar natijasida siyosiy,iqtisodiy,
davlat-huquqiy munosabatlarning butun tizimi modernizatsiya
qilinib, fuqarolik jamiyatini shakllantirish, inson huquq va erkinliklarini himoya
etishning huquqiy asoslari yaratildi.
Uchinchi  bosqich,  2010  yildan  2016  yilga  qadar  bo‘lgan  davrni  o‘zi
ichigaolib,  mazkur  bosqichdagi  sud-huquq  islohotlari  O‘zbekiston
RespublikasiPrezidentining  2010  yil  12  dekabrda  Oliy  Majlis  Qonunchilik
palatasiva  Senatining  qo‘shma  yig‘ilishida  so‘zlagan  “Mamlakatimizda
demokratikislohotlarni
 
yanada
 
chuqurlashtirish
 
va
 
fuqarolik
jamiyatinirivojlantirish  Konsepsiyasi”  bilan  bog‘liq  bo‘lib,  unda  kuchli
fuqarolikjamiyatiga  asoslangan  huquqiy  davlat  barpo  etishda  sud-huquq
tiziminiizchil isloh qilishning eng muhim jihatlari aks etdi.Natijada, O‘zbekiston
Respublikasi  Oliy  Majlisining  2012  yil18  sentyabrdagi  “Sud-huquq  tizimini
Logotip
sud hokimiyatibosqichma-bosqichmustahkamlandi, sudlarningmustaqilligita’minlandi, buesao‘znavbatida sud tiziminiijroetuvchihokimiyatorganlarinazorativata’siridanchiqarishimkoniniberdi.J umladan, sudlar faoliyatini tashkiliy jihatdan ta’minlash, sudtizimi uchun kadrlar masalalari bilan shug‘ullanish vazifasi maxsus organ –O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlash valavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasiga yuklatildi. O‘z navbatida, “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlariniijro etish to‘g‘risida”gi Qonunning qabul qilinishi natijasida sudhujjatlari majburiy ijro etilayotganda yuzaga keladigan mulkiy yokinomulkiy munosabatlarni tartibga solib, sudlar sud qarorlarini ijroetish kabi o‘zlariga xos bo‘lmagan vazifalardan ozod qilindi.Shuningdek, prokuratura organlarining sud jarayoniga aralashuvinicheklash, prokuratura vakolatlarining bir qismini sudlarga o‘tkazishmaqsadida 2005 yil 8 avgustdagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining“Qamoqqa olishga sanksiya berish huquqini sudlarga o‘tkazish to‘g‘risida”giFarmoni qabul qilinib, mazkur tartib 2008 yil 1 yanvardan e’tiboranamalga oshirilishi belgilandi. Ushbu bosqichda amalga oshirilgan islohotlar natijasida siyosiy,iqtisodiy, davlat-huquqiy munosabatlarning butun tizimi modernizatsiya qilinib, fuqarolik jamiyatini shakllantirish, inson huquq va erkinliklarini himoya etishning huquqiy asoslari yaratildi. Uchinchi bosqich, 2010 yildan 2016 yilga qadar bo‘lgan davrni o‘zi ichigaolib, mazkur bosqichdagi sud-huquq islohotlari O‘zbekiston RespublikasiPrezidentining 2010 yil 12 dekabrda Oliy Majlis Qonunchilik palatasiva Senatining qo‘shma yig‘ilishida so‘zlagan “Mamlakatimizda demokratikislohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatinirivojlantirish Konsepsiyasi” bilan bog‘liq bo‘lib, unda kuchli fuqarolikjamiyatiga asoslangan huquqiy davlat barpo etishda sud-huquq tiziminiizchil isloh qilishning eng muhim jihatlari aks etdi.Natijada, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 2012 yil18 sentyabrdagi “Sud-huquq tizimini
yanada isloh qilish munosabati bilanO‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun
hujjatlariga o‘zgartish vaqo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq
lavozimdanchetlashtirish  va  shaxsni  tibbiy  muassasaga  joylashtirish
tarzidagiprotsessual  majburlov  choralarini  sudyaning  sanksiyasi  asosida
qo‘llashtartibi joriy etilib, jinoyat protsessida “Xabeas korpus” institutiniqo‘llash
sohasini  yanada  kengaytirish  imkonini  berdi.  Bundan  tashqariushbu  Qonunga
muvofiq  sudning  jinoyat  ishi  qo‘zg‘atishga  doir  vakolatichiqarildi.Amaldagi
qonunchilikda prokurorning sud majlisida ayblov
xulosasini o‘qib eshittirish bo‘yicha majburiyati aniq belgilanmaganligi
sudningmaqsadvavazifalarigazidravishdaayblovxulosasinisudyalar
tomonidano‘qibeshittirilishigasababbo‘lgan.
 
YuqoridagiQonungako‘ra,
O‘zbekistonRespublikasiJinoyat-protsessualkodeksining
 
439-moddasiga
o‘zgartishkiritilib,
 
birinchi
 
instansiya
sudidaishbo‘yichaayblovxulosasinio‘qibeshittirishmajburiyati
 
prokuror
zimmasigayuklatildi.
Shuningdek,  jinoiyjazolarniliberallashtirishborasidagiislohotlarhamdavomettirilib,
2015
 
yil
 
11
 
avgustda
“O‘zbekistonRespublikasiningayrimqonunhujjatlarigao‘zgartishvaqo‘shimchalarki
ritishto‘g‘risida”giQonunningqabulqilinishinatijasidajinoiyjazolartizimigaozodlikd
anmahrumqilishjazosigamuqobilbo‘lganyangijazo
 
turi
 
–
ozodliknicheklashjazosikiritildi.Yurtimizda  amalga  oshirilayotgan  iqtisodiy
islohotlarning  maqsaditadbirkorlik  sub’ektlariga  erkinliklar  yaratish,  ularni
jadalrivojlantirishga  qaratilgan  bo‘lib,  2015  yil  20  avgustdagi
“O‘zbekistonRespublikasining
 
ayrim
 
qonun
 
hujjatlariga
 
xususiy
mulkni,tadbirkorlik  sub’ektlarini  ishonchli  himoya  qilishni  yanada
kuchaytirishga,ularni  jadal  rivojlantirish  yo‘lidagi  to‘siqlarni  bartaraf
etishgaqaratilgan  o‘zgartish  va  qo‘shimchalar  kiritish  to‘g‘risida”gi  Qonunga
ko‘ra,Jinoyat
 
kodeksi
 
189-moddasining
 
birinchi
 
va
 
ikkinchi
qismlaridekriminalizatsiya
 
qilinib,
 
jinoiy
 
qilmishlar
 
doirasidan
Logotip
yanada isloh qilish munosabati bilanO‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartish vaqo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq lavozimdanchetlashtirish va shaxsni tibbiy muassasaga joylashtirish tarzidagiprotsessual majburlov choralarini sudyaning sanksiyasi asosida qo‘llashtartibi joriy etilib, jinoyat protsessida “Xabeas korpus” institutiniqo‘llash sohasini yanada kengaytirish imkonini berdi. Bundan tashqariushbu Qonunga muvofiq sudning jinoyat ishi qo‘zg‘atishga doir vakolatichiqarildi.Amaldagi qonunchilikda prokurorning sud majlisida ayblov xulosasini o‘qib eshittirish bo‘yicha majburiyati aniq belgilanmaganligi sudningmaqsadvavazifalarigazidravishdaayblovxulosasinisudyalar tomonidano‘qibeshittirilishigasababbo‘lgan. YuqoridagiQonungako‘ra, O‘zbekistonRespublikasiJinoyat-protsessualkodeksining 439-moddasiga o‘zgartishkiritilib, birinchi instansiya sudidaishbo‘yichaayblovxulosasinio‘qibeshittirishmajburiyati prokuror zimmasigayuklatildi. Shuningdek, jinoiyjazolarniliberallashtirishborasidagiislohotlarhamdavomettirilib, 2015 yil 11 avgustda “O‘zbekistonRespublikasiningayrimqonunhujjatlarigao‘zgartishvaqo‘shimchalarki ritishto‘g‘risida”giQonunningqabulqilinishinatijasidajinoiyjazolartizimigaozodlikd anmahrumqilishjazosigamuqobilbo‘lganyangijazo turi – ozodliknicheklashjazosikiritildi.Yurtimizda amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning maqsaditadbirkorlik sub’ektlariga erkinliklar yaratish, ularni jadalrivojlantirishga qaratilgan bo‘lib, 2015 yil 20 avgustdagi “O‘zbekistonRespublikasining ayrim qonun hujjatlariga xususiy mulkni,tadbirkorlik sub’ektlarini ishonchli himoya qilishni yanada kuchaytirishga,ularni jadal rivojlantirish yo‘lidagi to‘siqlarni bartaraf etishgaqaratilgan o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi Qonunga ko‘ra,Jinoyat kodeksi 189-moddasining birinchi va ikkinchi qismlaridekriminalizatsiya qilinib, jinoiy qilmishlar doirasidan
chiqarildi,shuningdek, 184-moddasi: “Birinchi marta jinoyat sodir etgan shaxs,
agar u
soliqtekshiruvimateriallariniko‘ribchiqishnatijalaribo‘yichadavlat
soliqxizmatiorganiningqaroriniolgankundane’tiborano‘ttiz
 
kun
ichidasoliqlarvaboshqamajburiyto‘lovlar,
 
shu
 
jumladan,
penyalarvaboshqamoliyaviysanksiyalartarzidadavlatgaetkazilganzararningo‘rninito
‘liqqoplasa, javobgarlikdanozodqilinadi”, deganbeshinchiqismbilanto‘ldirildi.
Sud-huquq tizimini isloh qilishning to‘rtinchi bosqichi 2016 yil
sentyabr oyidan keyingi davr bo‘lib, ushbu bosqichda O‘zbekistonRespublikasi
Prezidentining 2016 yil 21 oktyabrdagi “Sud-huquq tiziminiyanada isloh qilish,
fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  ishonchlihimoya  qilish  kafolatlarini
kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”giFarmoni, 2017 yil 7 fevraldagi Farmoni
bilan
 
tasdiqlangan
 
“2017-2021yillarda
 
O‘zbekiston
 
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvoryo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi”, 2017
yil  20  fevraldagi“O‘zbekiston  Respublikasi  sud  tizimi  tuzilmasini
tubdantakomillashtirish  va  faoliyati  samaradorligini  oshirish  chora-
tadbirlarito‘g‘risida”gi Farmonining qabul qilinishi bilan sifat jihatdan yangidavr
boshlandi.
Qabul qilingan ushbu normativ hujjatlarda:
- sudlarning chinakam mustaqilligini ta’minlash maqsadida sudyaliklavozimiga
birinchi marotaba besh yil muddatga va keyin o‘n yil muddatga,
shundan so‘ng muddatsiz davrga tayinlash (saylash);
-  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  huzuridagi  Sudyalarni  tanlashva
lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasi tugatilib,uning o‘rniga
Sudyalar hamjamiyatining organi hisoblanadigan vaO‘zbekiston Respublikasida
sud  hokimiyati  mustaqilliginingkonstitutsiyaviy  prinsipiga  rioya  etilishini
ta’minlashga ko‘maklashadiganO‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi
tashkil etish;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sud hokimiyatining fuqarolik, jinoiy,
ma’muriy va iqtisodiy sudlov sohasida yagona oliy organi sifatida davr talablari
Logotip
chiqarildi,shuningdek, 184-moddasi: “Birinchi marta jinoyat sodir etgan shaxs, agar u soliqtekshiruvimateriallariniko‘ribchiqishnatijalaribo‘yichadavlat soliqxizmatiorganiningqaroriniolgankundane’tiborano‘ttiz kun ichidasoliqlarvaboshqamajburiyto‘lovlar, shu jumladan, penyalarvaboshqamoliyaviysanksiyalartarzidadavlatgaetkazilganzararningo‘rninito ‘liqqoplasa, javobgarlikdanozodqilinadi”, deganbeshinchiqismbilanto‘ldirildi. Sud-huquq tizimini isloh qilishning to‘rtinchi bosqichi 2016 yil sentyabr oyidan keyingi davr bo‘lib, ushbu bosqichda O‘zbekistonRespublikasi Prezidentining 2016 yil 21 oktyabrdagi “Sud-huquq tiziminiyanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchlihimoya qilish kafolatlarini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”giFarmoni, 2017 yil 7 fevraldagi Farmoni bilan tasdiqlangan “2017-2021yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvoryo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi”, 2017 yil 20 fevraldagi“O‘zbekiston Respublikasi sud tizimi tuzilmasini tubdantakomillashtirish va faoliyati samaradorligini oshirish chora- tadbirlarito‘g‘risida”gi Farmonining qabul qilinishi bilan sifat jihatdan yangidavr boshlandi. Qabul qilingan ushbu normativ hujjatlarda: - sudlarning chinakam mustaqilligini ta’minlash maqsadida sudyaliklavozimiga birinchi marotaba besh yil muddatga va keyin o‘n yil muddatga, shundan so‘ng muddatsiz davrga tayinlash (saylash); - O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Sudyalarni tanlashva lavozimlarga tavsiya etish bo‘yicha oliy malaka komissiyasi tugatilib,uning o‘rniga Sudyalar hamjamiyatining organi hisoblanadigan vaO‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyati mustaqilliginingkonstitutsiyaviy prinsipiga rioya etilishini ta’minlashga ko‘maklashadiganO‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi tashkil etish; O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sud hokimiyatining fuqarolik, jinoiy, ma’muriy va iqtisodiy sudlov sohasida yagona oliy organi sifatida davr talablari
asosida yangidan shakllantirilgani, odil sudlovning mazmun-mohiyatiga mutlaqo
to‘g‘ri  kelmaydigan  holat  –  sudlar  tomonidan  jinoyat  ishlarini  qo‘shimcha
tergovga  qaytarish  amaliyotiga  chek  qo‘yilgandi.  Bugungi  kunda  xalqimiz
kutayotgan  adolatli  qarorlar  qabul  qilishga  har  tomonlama  qodir,  irodasi
mustahkam, yuksak kasb va ma’naviy fazilatlarga ega bo‘lgan sud xodimlari
tarkibini shakllantirish eng muhim vazifa bo‘lib qolmoqda. 
- 2017 yil 1 iyundan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi va Oliyxo‘jalik sudini
birlashtirish, fuqarolik, jinoiy, ma’muriy va iqtisodiysud ish yurituvi sohasidagi
sud hokimiyatining yagona oliy organi –O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudini
tashkil  etish,  ommaviy-huquqiymunosabatlardan  kelib  chiqadigan  ma’muriy
nizolarni,shuningdek,  ma’muriy  huquqbuzarliklar  to‘g‘risidagi  ishlarni
ko‘ribchiqishga  vakolatli  bo‘lgan  Qoraqalpog‘iston  Respublikasi,  viloyatlar
vaToshkent shahar ma’muriy sudlarini, tuman (shahar) ma’muriy sudlarini
tashkil etish belgilandi.
Mazkur Farmon va Harakatlar strategiyasida qayd etilgan vazifalardankelib
chiqib,  O‘zbekiston  Respublikasi  Oliy  Majlisi  tomonidan  2017yil  29  aprelda
“Fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  himoya  qilishkafolatlarini  ta’minlashga
doir qo‘shimcha chora-tadbirlar qabulqilinganligi munosabati bilan O‘zbekiston
Respublikasi  ayrim  qonunhujjatlariga  o‘zgartish  va  qo‘shimchalar  kiritish
to‘g‘risida”gi, 2017 yil6 aprelda “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga
o‘zgartishlar vaqo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi va “O‘zbekiston Respublikasi
Sudyalaroliy kengashi to‘g‘risida”gi Qonunlar qabul qilindi.Sud hokimiyatining
chinakam mustaqilligini ta’minlash,fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli
himoyaqilish kafolatlarini kuchaytirish, odil sudlovga erishish darajasinioshirish
kabi vazifalar bu boradagi ishlarning asosini tashkil etadi.
2017 yilning 1 aprelidan jinoyat, jinoyat-protsessual, fuqarolikprotsessual va
boshqa qonun hujjatlariga inson huquq va erkinliklariustuvorligini ta’minlash, sud
muhokamasini adolatli va o‘z vaqtidao‘tkazish, jazoning adolatli va insoniyligi
kafolatlarini  kuchaytirishniinobatga  olgan  holda  odil  sudlov  samaradorligini
oshirishga qaratilganbir qator o‘zgartishlar kiritilmoqda.Jumladan, qamoq tarzidagi
Logotip
asosida yangidan shakllantirilgani, odil sudlovning mazmun-mohiyatiga mutlaqo to‘g‘ri kelmaydigan holat – sudlar tomonidan jinoyat ishlarini qo‘shimcha tergovga qaytarish amaliyotiga chek qo‘yilgandi. Bugungi kunda xalqimiz kutayotgan adolatli qarorlar qabul qilishga har tomonlama qodir, irodasi mustahkam, yuksak kasb va ma’naviy fazilatlarga ega bo‘lgan sud xodimlari tarkibini shakllantirish eng muhim vazifa bo‘lib qolmoqda. - 2017 yil 1 iyundan O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi va Oliyxo‘jalik sudini birlashtirish, fuqarolik, jinoiy, ma’muriy va iqtisodiysud ish yurituvi sohasidagi sud hokimiyatining yagona oliy organi –O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudini tashkil etish, ommaviy-huquqiymunosabatlardan kelib chiqadigan ma’muriy nizolarni,shuningdek, ma’muriy huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlarni ko‘ribchiqishga vakolatli bo‘lgan Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar vaToshkent shahar ma’muriy sudlarini, tuman (shahar) ma’muriy sudlarini tashkil etish belgilandi. Mazkur Farmon va Harakatlar strategiyasida qayd etilgan vazifalardankelib chiqib, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan 2017yil 29 aprelda “Fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qilishkafolatlarini ta’minlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar qabulqilinganligi munosabati bilan O‘zbekiston Respublikasi ayrim qonunhujjatlariga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi, 2017 yil6 aprelda “O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga o‘zgartishlar vaqo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi va “O‘zbekiston Respublikasi Sudyalaroliy kengashi to‘g‘risida”gi Qonunlar qabul qilindi.Sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini ta’minlash,fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoyaqilish kafolatlarini kuchaytirish, odil sudlovga erishish darajasinioshirish kabi vazifalar bu boradagi ishlarning asosini tashkil etadi. 2017 yilning 1 aprelidan jinoyat, jinoyat-protsessual, fuqarolikprotsessual va boshqa qonun hujjatlariga inson huquq va erkinliklariustuvorligini ta’minlash, sud muhokamasini adolatli va o‘z vaqtidao‘tkazish, jazoning adolatli va insoniyligi kafolatlarini kuchaytirishniinobatga olgan holda odil sudlov samaradorligini oshirishga qaratilganbir qator o‘zgartishlar kiritilmoqda.Jumladan, qamoq tarzidagi
jinoiy jazo turi tugatilib, uning o‘rnigaozodlikdan mahrum qilish bilan bog‘liq
bo‘lmagan jazoning muqobilturlarini qo‘llash imkoniyati kengaytirilmoqda.Ya’ni,
jinoiy jazolar tizimidan nisbatan qattiq ta’sir choralaridanbiri chiqarilayotganligi
jinoiy  jazolarni  liberallashtirishga,huquqbuzarlarga  nisbatan  tarbiyaviy-tuzatish
ta’sir  choralarining  ilg‘orshakl  va  uslublarini  keng  qo‘llash  bo‘yicha  olib
borilayotgan  siyosatningmantiqiy  davomi  hisoblanadi.Jinoyat  protsessida
fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  himoyaqilishning  huquqiy  kafolatlarini
kuchaytirish, jinoyat ishlarini tergov
qilishning tezkorligini oshirish maqsadida jinoyat sodir etishda gumon
qilingan shaxslarni ushlab turish muddati 72 soatdan 48 soatga, qamoqqa
olish va uy qamog‘i tarzidagi ehtiyot choralarini qo‘llashning,shuningdek, jinoyat
ishlari  bo‘yicha  dastlabki  tergovning  eng  ko‘pmuddatlari  1  yildan  7  oyga
qisqartirilmoqda.
Shuningdek, “Xabeas korpus” institutiqo‘llanishdoirasiniyanada
kengaytirishhamko‘zdatutilmoqda.Fuqarolikishibo‘yicha
 
sud
qarorininazorattartibidaqaytako‘ribchiqishimkoniyatiniberuvchimuddatning
 
3
yildan
 
1
yilgaqisqartirilishifuqarolikhuquqiymunosabatlarningbarqarorligi,fuqarolikprotsess
iishtirokchilarininghuquqvaqonuniymanfaatlarihimoyaqilinishinita’minlashgaxizm
atqiladi.Yarashuv  institutini  jinoyat  protsessida  qo‘llash  doirasinikengaytirish,
ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan ayrim turdagi jinoyattarkiblarini jinoyat toifasidan
chiqarish,  jabrlanuvchining  arizasiasosida  jinoyat  ishi  qo‘zg‘atilishi  mumkin
bo‘lgan  jinoyat  tarkiblariro‘yxatini  kengaytirish  nazarda  tutilmoqda.Bundan
tashqari,  qonuniylikni  ta’minlash  va  mamlakatimizdaislohotlarni  samarali
ro‘yobga  chiqarishda  yuridik  xizmatlar  rolinioshirish  maqsadida  davlat
organlarining yuridik xizmatlari faoliyatiniyanada takomillashtirishga doir aniq
chora-tadbirlar nazarda tutilmoqda.Darhaqiqat, yurtimizda amalga oshirilayotgan
sud-huquqislohotlarining  tub  mohiyati  sud  hokimiyatining  chinakam
Logotip
jinoiy jazo turi tugatilib, uning o‘rnigaozodlikdan mahrum qilish bilan bog‘liq bo‘lmagan jazoning muqobilturlarini qo‘llash imkoniyati kengaytirilmoqda.Ya’ni, jinoiy jazolar tizimidan nisbatan qattiq ta’sir choralaridanbiri chiqarilayotganligi jinoiy jazolarni liberallashtirishga,huquqbuzarlarga nisbatan tarbiyaviy-tuzatish ta’sir choralarining ilg‘orshakl va uslublarini keng qo‘llash bo‘yicha olib borilayotgan siyosatningmantiqiy davomi hisoblanadi.Jinoyat protsessida fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoyaqilishning huquqiy kafolatlarini kuchaytirish, jinoyat ishlarini tergov qilishning tezkorligini oshirish maqsadida jinoyat sodir etishda gumon qilingan shaxslarni ushlab turish muddati 72 soatdan 48 soatga, qamoqqa olish va uy qamog‘i tarzidagi ehtiyot choralarini qo‘llashning,shuningdek, jinoyat ishlari bo‘yicha dastlabki tergovning eng ko‘pmuddatlari 1 yildan 7 oyga qisqartirilmoqda. Shuningdek, “Xabeas korpus” institutiqo‘llanishdoirasiniyanada kengaytirishhamko‘zdatutilmoqda.Fuqarolikishibo‘yicha sud qarorininazorattartibidaqaytako‘ribchiqishimkoniyatiniberuvchimuddatning 3 yildan 1 yilgaqisqartirilishifuqarolikhuquqiymunosabatlarningbarqarorligi,fuqarolikprotsess iishtirokchilarininghuquqvaqonuniymanfaatlarihimoyaqilinishinita’minlashgaxizm atqiladi.Yarashuv institutini jinoyat protsessida qo‘llash doirasinikengaytirish, ijtimoiy xavfi katta bo‘lmagan ayrim turdagi jinoyattarkiblarini jinoyat toifasidan chiqarish, jabrlanuvchining arizasiasosida jinoyat ishi qo‘zg‘atilishi mumkin bo‘lgan jinoyat tarkiblariro‘yxatini kengaytirish nazarda tutilmoqda.Bundan tashqari, qonuniylikni ta’minlash va mamlakatimizdaislohotlarni samarali ro‘yobga chiqarishda yuridik xizmatlar rolinioshirish maqsadida davlat organlarining yuridik xizmatlari faoliyatiniyanada takomillashtirishga doir aniq chora-tadbirlar nazarda tutilmoqda.Darhaqiqat, yurtimizda amalga oshirilayotgan sud-huquqislohotlarining tub mohiyati sud hokimiyatining chinakam
mustaqilligi,fuqarolar  huquq  va  erkinliklarining  ishonchli  himoyasini
ta’minlash,shuningdek odil sudlovga erishish darajasini oshirishga xizmat qiladi1.
Ma’muriy  sudlarni,  xo‘jalik  sudlari  tizimida  mintaqaviy  apellyatsiya
sudlarini tuzish, sudya yordamchisi lavozimini ta’sis etish orqali sudlarni kelgusida
ixtisoslashtirish va ularning devonini mustahkamlash nazarda tutilmoqda.
Sansalorlikka  va  ishlarning  ko‘rib  chiqilishi  sudlar  tomonidan  asossiz
cho‘zib yuborilishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida protsessual qonun hujjatlarini
takomillashtirish,  quyi  instansiya  sudlarining  kamchiliklarini  mustaqil  bartaraf
etish  va  uzil-kesil  qaror  qabul  qilish  yuzasidan  yuqori  sud  instansiyalarining
vakolatlarini kengaytirish rejalashtirilmoqda.
Ushbu  yo‘nalish  doirasida  barcha  huquqni  muhofaza  qilish  va  nazorat
organlari, davlat hamda xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati
organlari  rahbarlarining  xalq  bilan  bevosita  muloqotini  yo‘lga  qo‘yish  chora-
tadbirlarini ro‘yobga chiqarish, aholi ularga erkin murojaat eta olishini ta’minlash,
jismoniy  va  yuridik  shaxslarning  huquqlari  hamda  erkinliklari  buzilganligi
to‘g‘risidagi  murojaatlarning,  xabarlarning  o‘z  vaqtida  olinishini  ta’minlash
nazarda tutilmoqda.
Huquqbuzarliklarning oldini olish tizimiga, jinoyatchilikka qarshi kurashish
va jamoat tartibini saqlash bo‘yicha ichki ishlar organlarining faoliyatini tubdan
takomillashtirishga alohida e’tibor qaratiladi.
Shuningdek  ushbu  yo‘nalish  2018-2021  yillarda  jinoyat  va  jinoyat-
protsessual  qonun  hujjatlarini  yanada  takomillashtirish  konsepsiyasini  ishlab
chiqishni, sud, huquqni muhofaza qilish va nazorat organlari xodimlarini o‘qitish,
tanlash va joy-joyiga qo‘yish tizimini takomillashtirishni, murojaatlarni muntazam
tahlil  qilishni  hamda  vaqti-vaqti  bilan  uning  natijalarini  e’lon  qilib  borishni,
advokaturani rivojlantirishni, notariat tizimini va FHDYo organlarini isloh qilishni
ham o‘z ichiga oladi.
2017 yil 13 iyun kuni Toshkent shahrida sud organlari tizimida odil
sudlovni ta’minlash borasidagi ishlarning ahvoli, muammolar va istiqboldagi
1Қурбонов. М. Фидойинг бўлгаймиз сенинг Ўзбекистон. Ўқув қўлланма, Тошкент: Маънавият, 2017.
Logotip
mustaqilligi,fuqarolar huquq va erkinliklarining ishonchli himoyasini ta’minlash,shuningdek odil sudlovga erishish darajasini oshirishga xizmat qiladi1. Ma’muriy sudlarni, xo‘jalik sudlari tizimida mintaqaviy apellyatsiya sudlarini tuzish, sudya yordamchisi lavozimini ta’sis etish orqali sudlarni kelgusida ixtisoslashtirish va ularning devonini mustahkamlash nazarda tutilmoqda. Sansalorlikka va ishlarning ko‘rib chiqilishi sudlar tomonidan asossiz cho‘zib yuborilishiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida protsessual qonun hujjatlarini takomillashtirish, quyi instansiya sudlarining kamchiliklarini mustaqil bartaraf etish va uzil-kesil qaror qabul qilish yuzasidan yuqori sud instansiyalarining vakolatlarini kengaytirish rejalashtirilmoqda. Ushbu yo‘nalish doirasida barcha huquqni muhofaza qilish va nazorat organlari, davlat hamda xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari rahbarlarining xalq bilan bevosita muloqotini yo‘lga qo‘yish chora- tadbirlarini ro‘yobga chiqarish, aholi ularga erkin murojaat eta olishini ta’minlash, jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari hamda erkinliklari buzilganligi to‘g‘risidagi murojaatlarning, xabarlarning o‘z vaqtida olinishini ta’minlash nazarda tutilmoqda. Huquqbuzarliklarning oldini olish tizimiga, jinoyatchilikka qarshi kurashish va jamoat tartibini saqlash bo‘yicha ichki ishlar organlarining faoliyatini tubdan takomillashtirishga alohida e’tibor qaratiladi. Shuningdek ushbu yo‘nalish 2018-2021 yillarda jinoyat va jinoyat- protsessual qonun hujjatlarini yanada takomillashtirish konsepsiyasini ishlab chiqishni, sud, huquqni muhofaza qilish va nazorat organlari xodimlarini o‘qitish, tanlash va joy-joyiga qo‘yish tizimini takomillashtirishni, murojaatlarni muntazam tahlil qilishni hamda vaqti-vaqti bilan uning natijalarini e’lon qilib borishni, advokaturani rivojlantirishni, notariat tizimini va FHDYo organlarini isloh qilishni ham o‘z ichiga oladi. 2017 yil 13 iyun kuni Toshkent shahrida sud organlari tizimida odil sudlovni ta’minlash borasidagi ishlarning ahvoli, muammolar va istiqboldagi 1Қурбонов. М. Фидойинг бўлгаймиз сенинг Ўзбекистон. Ўқув қўлланма, Тошкент: Маънавият, 2017.
vazifalarga  bag‘ishlangan  videoselektor  yig‘ilishi  bo‘lib  o‘tdi.  Yig‘ilishda
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev nutq so‘zladi. Davlatimiz
rahbari adolat xalqimiz uchun azal-azaldan tinch va farovon hayot mezoni, barcha
ezguliklar  manbai  bo‘lib  kelgani,  Sohibqiron  Amir  Temur  bobomiz  "Kuch  –
adolatda"  degan  hikmatga  amal  qilib,  davlat  boshqaruvini  tashkil  qilish,  el-
yurtning tinchligi va obodligini ta’minlashga erishganini qayd etib, bugungi kunda
mamlakatimizda  huquqiy  demokratik  davlat,  fuqarolik  jamiyati  barpo  etishda
qonun va adolat ustuvorligini ta’minlash eng muhim vazifa bo‘lib qolayotganini
ta’kidladi.  Bu  borada  davlat  hokimiyatining  mustaqil  tarmog‘i  bo‘lgan  sud
tizimining  o‘rni  va ahamiyati  g‘oyat  katta.  Bu  haqiqatni  biz  bugungi  kunda,
mamlakatimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko‘tarishga qaratilgan keng ko‘lamli
islohotlar jarayonida tobora chuqur his etmoqdamiz, dedi Prezidentimiz2. 
Istiqlol yillarida mamlakatimizda sud hokimiyati mustaqilligini ta’minlash
va nufuzini oshirish, uni ilgarigi jazolovchi organdan inson huquq va erkinliklarini
ishonchli  himoya  qiladigan,  jamiyatdagi  demokratik  o‘zgarishlarning  muhim
vositasi bo‘lgan institutga aylantirishga qaratilgan keng qamrovli ishlar amalga
oshirilmoqda. 
Jamoat  tartibini  saqlash,  avvalambor,  voyaga  yetmagan  va  yoshlar
o‘rtasidagi  huquqbuzarliklar  profilaktikasi  va  jinoyatchilikka  qarshi  kurashish
samaradorligini oshirish, huquqni muhofaza qiluvchi tuzilmalarning buzg‘unchi
tahdidlarni barvaqt aniqlash bo‘yicha yakdil harakatlarni, ularni hamkorlikda va
sifatli bartaraf etilishini ta’minlash maqsadida 2018 yil 14 fevralda O‘zbekiston
Respublikasi  Prezidentining  “Toshkent  shahrida  jamoat  tartibini  saqlash,
huquqbuzarliklar  profilaktikasi  va  jinoyatchilikka  qarshi  kurashishning  sifat
jihatidan  yangi  tizimini  joriy  etish  to‘g‘risida”gi  qarori  qabul  qilindi.  Ushbu
qarorga ko‘ra taraqqiy etayotgan poytaxt xavfsizligining garovi sifatida harakatlar
yakdilligi asosida barcha davlat organlari, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari  va  fuqarolik  jamiyatining  boshqa  institutlari  bilan  o‘zaro  hamkorlik
2Мирзиёев  Ш.М.  Қонун  устуворлиги   ва  инсон  манфаатларини  таъминлаш  юрт  тараққиёти  ва  халқ
фаровонлигининг гарови. - Тошкент: Ўзбекистон, 2017.
Logotip
vazifalarga bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi. Yig‘ilishda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev nutq so‘zladi. Davlatimiz rahbari adolat xalqimiz uchun azal-azaldan tinch va farovon hayot mezoni, barcha ezguliklar manbai bo‘lib kelgani, Sohibqiron Amir Temur bobomiz "Kuch – adolatda" degan hikmatga amal qilib, davlat boshqaruvini tashkil qilish, el- yurtning tinchligi va obodligini ta’minlashga erishganini qayd etib, bugungi kunda mamlakatimizda huquqiy demokratik davlat, fuqarolik jamiyati barpo etishda qonun va adolat ustuvorligini ta’minlash eng muhim vazifa bo‘lib qolayotganini ta’kidladi. Bu borada davlat hokimiyatining mustaqil tarmog‘i bo‘lgan sud tizimining o‘rni va ahamiyati g‘oyat katta. Bu haqiqatni biz bugungi kunda, mamlakatimiz taraqqiyotini yangi bosqichga ko‘tarishga qaratilgan keng ko‘lamli islohotlar jarayonida tobora chuqur his etmoqdamiz, dedi Prezidentimiz2.  Istiqlol yillarida mamlakatimizda sud hokimiyati mustaqilligini ta’minlash va nufuzini oshirish, uni ilgarigi jazolovchi organdan inson huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qiladigan, jamiyatdagi demokratik o‘zgarishlarning muhim vositasi bo‘lgan institutga aylantirishga qaratilgan keng qamrovli ishlar amalga oshirilmoqda. Jamoat tartibini saqlash, avvalambor, voyaga yetmagan va yoshlar o‘rtasidagi huquqbuzarliklar profilaktikasi va jinoyatchilikka qarshi kurashish samaradorligini oshirish, huquqni muhofaza qiluvchi tuzilmalarning buzg‘unchi tahdidlarni barvaqt aniqlash bo‘yicha yakdil harakatlarni, ularni hamkorlikda va sifatli bartaraf etilishini ta’minlash maqsadida 2018 yil 14 fevralda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Toshkent shahrida jamoat tartibini saqlash, huquqbuzarliklar profilaktikasi va jinoyatchilikka qarshi kurashishning sifat jihatidan yangi tizimini joriy etish to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. Ushbu qarorga ko‘ra taraqqiy etayotgan poytaxt xavfsizligining garovi sifatida harakatlar yakdilligi asosida barcha davlat organlari, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari bilan o‘zaro hamkorlik 2Мирзиёев Ш.М. Қонун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш юрт тараққиёти ва халқ фаровонлигининг гарови. - Тошкент: Ўзбекистон, 2017.