O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

20,5 KB


O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning
mohiyati.
Reja:
1. Kadrlar tayyorlash Milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari
2. Davlat va jamiyat.
3. Kadrlar tayyorlash tizimida fan.
4. Kadrlar tayyorlash tizimida ishlab chiqarish.
Kadrlar tayyorlashning milliy modeli.
Kadrlar  tayyorlash  milliy  modelining  asosiy  tarkibiy  qismlari
quyidagilardan iboratdir:
shaxs — kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim
sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi;
davlat va jamiyat — ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining faoliyatini
tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi'kadrlar tayyorlash va ularni
qabul qilib olishning kafillari;
uzluksiz  ta’lim malakali  raqobatbardosh  kadrlar  tayyorlashning  asosi
bo`lib, ta’limning barcha turlarini, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash
tizimi tuzilmasi va uning faoliyat ko`rsatish muhitini o`z ichiga oladi;
fan yukori malakali mutaxassislar tayyorlovchi va ulardan foydalanuvchi,
ilg`or pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiquvchi;
ishlab  chiqarish kadrlarga  bo`lgan  ehtiyojni,  shuningdek  ularning
tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo`yiladigan talablarni belgilovchi asosiy
buyurtmachi,  kadrlar  tayyorlash  tizimini  moliya  va  moddiy-texnika  jihatidan
ta’minlash jarayonining qatnashchisi.
Logotip
O‘zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. Reja: 1. Kadrlar tayyorlash Milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari 2. Davlat va jamiyat. 3. Kadrlar tayyorlash tizimida fan. 4. Kadrlar tayyorlash tizimida ishlab chiqarish. Kadrlar tayyorlashning milliy modeli. Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan iboratdir: shaxs — kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi; davlat va jamiyat — ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining faoliyatini tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi'kadrlar tayyorlash va ularni qabul qilib olishning kafillari; uzluksiz ta’lim malakali raqobatbardosh kadrlar tayyorlashning asosi bo`lib, ta’limning barcha turlarini, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi tuzilmasi va uning faoliyat ko`rsatish muhitini o`z ichiga oladi; fan yukori malakali mutaxassislar tayyorlovchi va ulardan foydalanuvchi, ilg`or pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiquvchi; ishlab chiqarish kadrlarga bo`lgan ehtiyojni, shuningdek ularning tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo`yiladigan talablarni belgilovchi asosiy buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliya va moddiy-texnika jihatidan ta’minlash jarayonining qatnashchisi.
Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha uchun
ochiq bo`lishini va hayot o`zgarishlariga moslashuvchanligini ta’minlaydi.
O`zbekiston Respublikasi tomonidan inson huquqlari, ta’lim, bola huquqi
sohasidagi  shartnomalar  va  konventsiyalarning  bajarilishi,  kadrlar  tayyorlash
sohasida jahon ilg`or tajribasini hisobga olish uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash
tizimining barcha jihatlariga daxldor bo`lib, uning rivojlanishi omillaridan biridir.
Shaxs.
Kadrlar  tayyorlash  sohasidagi  davlat  siyosati  insonni  intellektual  va
ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog`liq bo`lgan uzluksiz ta’lim
tizimi  orqali  har  tomonlama barkamol  shaxs  fuqaroni  shakllantirishni  nazarda
tutadi. SHu tarzda fuqaroning eng asosiy konstituttsiyaviy huquqlaridan biri bilim
olish, ijodiy qobiliyatni  namoyon etish, intellektual  jihatdan rivojlanish,  kasbi
bo`yicha mehnat qilish huquqi ro`yobga chiqariladi.
«Ta’lim to`g`risida»gi Qonun umumiy o`rta va o`rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi standartlari orqali sifatli ta’lim olish, shuningdek ta’lim va kasb-hunar
jihatdan tayyorgarlikning shakllari va turlarini tanlashni, uzluksiz malaka oshirib
borish, zarurat taqozo etsa, tegishli qayta tayyorgarlikdan o`tish huquqini va keng
imkoniyatlarini nazarda tutadi.
Ta’lim  xizmatlarining  iste’molchisi  sifatida  shaxsga  davlat  ta’lim
standartlari  orqali  sifatli  ta’lim  olish  va  kasb-hunar  tayyorgarligi  ko`rish
kafolatlanadi.  Ta’lim  olish  jarayonida  shaxs  davlat  ta’lim  standartlarida  ifoda
etilgan talablarni bajarishi shart.
Shaxs ta’lim xizmatlarining yaratuvchisi sifatida tegishli malaka darajasini
olgach,  ta’lim,  moddiy  ishlab  chiqarish,  fan,  madaniyat  va  xizmat  ko`rsatish
sohasida faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi.
Davlat va jamiyat.
Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining
kafillari,  yuqori  malakali  raqobatbardosh  mutaxassislarni  tayyorlash  bo`yicha
ta’lim muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi.
Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi:
-
Fuqarolarning  bilim  olish,  kasb  tanlash  va  o`z  malakasini  oshirish
huquqlari ro`yobga chiqarilishiga;
Logotip
Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha uchun ochiq bo`lishini va hayot o`zgarishlariga moslashuvchanligini ta’minlaydi. O`zbekiston Respublikasi tomonidan inson huquqlari, ta’lim, bola huquqi sohasidagi shartnomalar va konventsiyalarning bajarilishi, kadrlar tayyorlash sohasida jahon ilg`or tajribasini hisobga olish uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimining barcha jihatlariga daxldor bo`lib, uning rivojlanishi omillaridan biridir. Shaxs. Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash bilan uzviy bog`liq bo`lgan uzluksiz ta’lim tizimi orqali har tomonlama barkamol shaxs fuqaroni shakllantirishni nazarda tutadi. SHu tarzda fuqaroning eng asosiy konstituttsiyaviy huquqlaridan biri bilim olish, ijodiy qobiliyatni namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanish, kasbi bo`yicha mehnat qilish huquqi ro`yobga chiqariladi. «Ta’lim to`g`risida»gi Qonun umumiy o`rta va o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi standartlari orqali sifatli ta’lim olish, shuningdek ta’lim va kasb-hunar jihatdan tayyorgarlikning shakllari va turlarini tanlashni, uzluksiz malaka oshirib borish, zarurat taqozo etsa, tegishli qayta tayyorgarlikdan o`tish huquqini va keng imkoniyatlarini nazarda tutadi. Ta’lim xizmatlarining iste’molchisi sifatida shaxsga davlat ta’lim standartlari orqali sifatli ta’lim olish va kasb-hunar tayyorgarligi ko`rish kafolatlanadi. Ta’lim olish jarayonida shaxs davlat ta’lim standartlarida ifoda etilgan talablarni bajarishi shart. Shaxs ta’lim xizmatlarining yaratuvchisi sifatida tegishli malaka darajasini olgach, ta’lim, moddiy ishlab chiqarish, fan, madaniyat va xizmat ko`rsatish sohasida faoliyat ko`rsatadi va o`z bilimi va tajribasini o`rgatishda ishtirok etadi. Davlat va jamiyat. Davlat va jamiyat kadrlar tayyorlash tizimi amal qilishi va rivojlanishining kafillari, yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislarni tayyorlash bo`yicha ta’lim muassasalarining faoliyatini uyg`unlashtiruvchi sifatida faoliyat ko`rsatadi. Davlat va jamiyat quyidagilarga, chunonchi: - Fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o`z malakasini oshirish huquqlari ro`yobga chiqarilishiga;
-
Majburiy umumiy o`rta ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar
kollejida ta’lim olish yo`nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus,
kasb-hunar ta’limi olishga;
-
Davlat grantlari yoki pullikshartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy
o`quv yurtidan keyingi ta’lim olish hukuqiga;
-
Davlat ta’lim muassasalarini mablag` bilan ta’minlashga;
-
Ta’lim  oluvchilarning  o`qishi,  turmushi  va  dam  olishi  uchun
shartsharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini
rivojlantirishga;
-
Ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llabkuvvatlashga;
Sog`liq va rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat
beradilar.
Uzluksiz ta’lim.
Uzluksiz  ta’lim  kadrlar  tayyorlash  tizimining  asosi,  O`zbekiston
Respublikasining ijtimoiyiqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va
davlatning  iqtisodiy,  ijtimoiy,  ilmiytexnikaviy  va  madaniy  ehtiyojlarini
kondiruvchi ustuvor sohadir.
Uzluksiz ta’lim ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxs shakllanishi va
yuqori  malakali  raqobatbardosh  kadrlar  ildam  tayyorlanishi  uchun  zarur
shartsharoitlar yaratadi.
Uzluksiz ta’limni tashkil etish va rivojlantirish printsiplari
Oliy ta’lim o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi negiziga asoslanadi hamda ikki
(bakalavriat va magistratura) bosqichga ega.
Oliy ta’lim muassasalariga talabalar qabul qilish davlat grantlari negizida
va pullikshartnomaviy asosda amalga oshiriladi.
Bakalavriat mutaxassisliklar yo`nalishi bo`yicha fundamental va amaliy
bilim beradigan, ta’lim muddati kamida to`rt yil davom etadigan tayanch oliy
ta’limdir.
Bakalavrlik  dasturi  tugallanganidan  so`ng  bitiruvchilarga  davlat
attestatsiyasi  yakunlariga binoan kasb bo`yicha "bakalavr" darajasi beriladi va
davlat  tomonidan  tasdiqlangan  namunadagi,  kasb-hunar  faoliyati  bilan
shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi.
Logotip
- Majburiy umumiy o`rta ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo`nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi olishga; - Davlat grantlari yoki pullikshartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim olish hukuqiga; - Davlat ta’lim muassasalarini mablag` bilan ta’minlashga; - Ta’lim oluvchilarning o`qishi, turmushi va dam olishi uchun shartsharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; - Ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo`llabkuvvatlashga; Sog`liq va rivojlanishda nuqsoni bo`lgan shaxslar ta’lim olishiga kafolat beradilar. Uzluksiz ta’lim. Uzluksiz ta’lim kadrlar tayyorlash tizimining asosi, O`zbekiston Respublikasining ijtimoiyiqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiytexnikaviy va madaniy ehtiyojlarini kondiruvchi ustuvor sohadir. Uzluksiz ta’lim ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxs shakllanishi va yuqori malakali raqobatbardosh kadrlar ildam tayyorlanishi uchun zarur shartsharoitlar yaratadi. Uzluksiz ta’limni tashkil etish va rivojlantirish printsiplari Oliy ta’lim o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi negiziga asoslanadi hamda ikki (bakalavriat va magistratura) bosqichga ega. Oliy ta’lim muassasalariga talabalar qabul qilish davlat grantlari negizida va pullikshartnomaviy asosda amalga oshiriladi. Bakalavriat mutaxassisliklar yo`nalishi bo`yicha fundamental va amaliy bilim beradigan, ta’lim muddati kamida to`rt yil davom etadigan tayanch oliy ta’limdir. Bakalavrlik dasturi tugallanganidan so`ng bitiruvchilarga davlat attestatsiyasi yakunlariga binoan kasb bo`yicha "bakalavr" darajasi beriladi va davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi.
Magistratura  aniq mutaxassislik  bo`yicha  fundamental  va  amaliy bilim
beradigan, bakalavriat negizida ta’lim muddati kamida ikki yil davom etadigan oliy
ta’limdir.
«Magistr»  darajasini  beradigan  davlat  malaka  attestatsiyasi  magistrlik
dasturining intihosidir. Magistrlarga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi,
kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi.
Ikki  bosqichli  oliy ta’lim  tizimini  tashkil  etish  va rivojlantirish  uchun
quyidagilarni amalga oshirish zarur:
-
bakalavriat va magistratura uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab
chiqish va joriy etish;
-
oliy ta’lim muassasalari uchun professoro`kituvchi kadrlar tayyorlash,
shu jumladan chet ellardagi etakchi o`kuv va ilmiy markazlarda tayyorlash;
-
oliy ta’lim muassasalarida tarkibiy o`zgartishlar o`tkazish;
-
oliy  ta’lim  muassasalari  boshqaruvini  takomillashtirish,  Au
muassasalarning  mustaqilligini  kuchaytirish,  muassislar,  vasiylar  kengashlari,
jamoat nazorat kengashlari shaklidagi jamoat boshqaruvini joriy etish;
-
ta’limning  fan  va  ishlab  chiqarish  bilan  integratsiyasi  ta’sirchan
mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish;
-
o`qishni, mustaqil bilim olishni individuallashtirish hamda distantsion
ta’lim tizimi texnologiyasi va vositalarini ishlab chiqish va o`zlashtirish;
-
yangi  pedagogik va  axborot  texnologiyalari,  tayyorgarlikning  modul
tizimidan foydalangan holda talabalarni o`qitishni jadallashtirish;
-
xalqning  boy  ma’naviy  va  intellektual  merosi  va  umumbashariy
qadriyatlar asosida ta’limning insonparvarlik yo`nalishini ta’minlash.
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim.
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va
ilmiy-pedagog  kadrlarga  bo`lgan  ehtiyojlarini  qondirishga,  shaxsning  ijodiy
ta’limkasb-hunar manfaatlarini kanoatlantirishga qaratilgan.
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni oliy o`kuv yurtlarida va ilmiytadqiqot
muassasalarida (aspirantura, ad’yunktura, doktorantura, mustaqil tadqiqotchilik)
olish  mumkin.  Oliy  o`quv  yurtidan  keyingi  ta’lim  bosqichlari  (aspirantura,
doktorantura)  dissertatsiya  himoyasi  bilan  yakunlanadi.  Yakuniy  davlat
Logotip
Magistratura aniq mutaxassislik bo`yicha fundamental va amaliy bilim beradigan, bakalavriat negizida ta’lim muddati kamida ikki yil davom etadigan oliy ta’limdir. «Magistr» darajasini beradigan davlat malaka attestatsiyasi magistrlik dasturining intihosidir. Magistrlarga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb-hunar faoliyati bilan shug`ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi. Ikki bosqichli oliy ta’lim tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun quyidagilarni amalga oshirish zarur: - bakalavriat va magistratura uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish va joriy etish; - oliy ta’lim muassasalari uchun professoro`kituvchi kadrlar tayyorlash, shu jumladan chet ellardagi etakchi o`kuv va ilmiy markazlarda tayyorlash; - oliy ta’lim muassasalarida tarkibiy o`zgartishlar o`tkazish; - oliy ta’lim muassasalari boshqaruvini takomillashtirish, Au muassasalarning mustaqilligini kuchaytirish, muassislar, vasiylar kengashlari, jamoat nazorat kengashlari shaklidagi jamoat boshqaruvini joriy etish; - ta’limning fan va ishlab chiqarish bilan integratsiyasi ta’sirchan mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; - o`qishni, mustaqil bilim olishni individuallashtirish hamda distantsion ta’lim tizimi texnologiyasi va vositalarini ishlab chiqish va o`zlashtirish; - yangi pedagogik va axborot texnologiyalari, tayyorgarlikning modul tizimidan foydalangan holda talabalarni o`qitishni jadallashtirish; - xalqning boy ma’naviy va intellektual merosi va umumbashariy qadriyatlar asosida ta’limning insonparvarlik yo`nalishini ta’minlash. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog kadrlarga bo`lgan ehtiyojlarini qondirishga, shaxsning ijodiy ta’limkasb-hunar manfaatlarini kanoatlantirishga qaratilgan. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni oliy o`kuv yurtlarida va ilmiytadqiqot muassasalarida (aspirantura, ad’yunktura, doktorantura, mustaqil tadqiqotchilik) olish mumkin. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim bosqichlari (aspirantura, doktorantura) dissertatsiya himoyasi bilan yakunlanadi. Yakuniy davlat
attestatsyasi natijalariga ko`ra tegishli ravishda fan nomzodi va fan doktori ilmiy
darajasi berilib, davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplomlar topshiriladi.
Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni qo`llabquvvatlash va rivojlantirish
tadbirlari quyidagilarni o`z ichiga oladi:
-
«Ta’lim  to`g`risida»gi  Qonunga  hamda  mamlakatni  ijtimoiy  va
iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog
kadrlarni tayyorlash va attestatsiyadan o`tkazish tizimini takomillashtirish;
-
kasb ta’limi tizimi uchun oliy malakali ilmiy-pedagog kadrlarni hamda
ilg`or  pedagogik  texnologiyalar  sohasida  ilmiy  kadrlarni  ustuvor  ravishda
tayyorlash;
-
rivojlangan  mamlakatlarning  ilg`or  ta’lim  muassasalari  va  ilmiy
markazlarida ustuvor yo`nalishlar bo`yicha oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog
kadrlar tayyorlanishi uchun sharoitlar yaratib berish;
-
fan,  texnologiya  va  ta’lim  sohasida  rivojlangan  mamlakatlar  bilan
xalqaro hamkorlikni chuqurlashtirish.
Kadrlar  malakasini  oshirish  va  ularni  qayta  tayyorlash
Kadrlar malakasini  oshirish va ularni qayta tayyorlash mutaxassislarning kasb
bilimlari va ko`nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga karatilgan. Kadrlar
malakasini  oshirish  va  ularni  qayta  tayyorlash  ta’lim  muassasalaridagi  o`qish
natijalariga ko`ra davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi guvohnoma yoki
sertifikat topshiriladi.
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimini tashkil etish
va rivojlantirish uchun quyidagilar zarur:
-
kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimi faoliyatida
yangicha tarkib, mazmun hamda bu tizimni boshqarishni shakllantirish;
-
yuqori malakali o`qituvchimutaxassis kadrlar tayyorlash va sohani ular
bilan to`ldirib borishni ta’minlash;
-
kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimining bu
sohada raqobatga asoslangan muhitni shakllantirishni va samarali faoliyat olib
borishni ta’minlovchi normativ bazasini yaratish;
Logotip
attestatsyasi natijalariga ko`ra tegishli ravishda fan nomzodi va fan doktori ilmiy darajasi berilib, davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplomlar topshiriladi. Oliy o`quv yurtidan keyingi ta’limni qo`llabquvvatlash va rivojlantirish tadbirlari quyidagilarni o`z ichiga oladi: - «Ta’lim to`g`risida»gi Qonunga hamda mamlakatni ijtimoiy va iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog kadrlarni tayyorlash va attestatsiyadan o`tkazish tizimini takomillashtirish; - kasb ta’limi tizimi uchun oliy malakali ilmiy-pedagog kadrlarni hamda ilg`or pedagogik texnologiyalar sohasida ilmiy kadrlarni ustuvor ravishda tayyorlash; - rivojlangan mamlakatlarning ilg`or ta’lim muassasalari va ilmiy markazlarida ustuvor yo`nalishlar bo`yicha oliy malakali ilmiy va ilmiy-pedagog kadrlar tayyorlanishi uchun sharoitlar yaratib berish; - fan, texnologiya va ta’lim sohasida rivojlangan mamlakatlar bilan xalqaro hamkorlikni chuqurlashtirish. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash mutaxassislarning kasb bilimlari va ko`nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga karatilgan. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim muassasalaridagi o`qish natijalariga ko`ra davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi guvohnoma yoki sertifikat topshiriladi. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimini tashkil etish va rivojlantirish uchun quyidagilar zarur: - kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimi faoliyatida yangicha tarkib, mazmun hamda bu tizimni boshqarishni shakllantirish; - yuqori malakali o`qituvchimutaxassis kadrlar tayyorlash va sohani ular bilan to`ldirib borishni ta’minlash; - kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimining bu sohada raqobatga asoslangan muhitni shakllantirishni va samarali faoliyat olib borishni ta’minlovchi normativ bazasini yaratish;
-
kadrlar  malakasini  oshirish  va  ularni  qayta  tayyorlash  ta’lim
muassasalarini davlat attestatsiyasi va akkreditatsiyasidan o`tkazish tizimini ishlab
chiqish va amaliyotga joriy etish;
-
iqtisodiyotning  davlat  va  nodavlat  sektorlari,  mulkchilikning  turli
shaklidagi  tashkilot  va  muassasalarning  talabehtiyojlariga  muvofiq  kadrlar  va
mutaxassislarni  ildam  qayta  tayyorlash  va  ularning  malakasini  oshirishni
ta’minlovchi  davlat  va  nodavlat  ta’lim  muassasalarini  tashkil  etish  va
rivojlantirishga ko`maklashish;
-
professional treningning ilg`or texnologiya va uskunalarini, shuningdek
murakkab,  fan  yutuqlarini  talab  qiluvchi  texnologiya  jarayonlari  imitatorlarini
ishlab chiqish, yaratish va amaliy o`zlashtirib olish.
Maktabdan tashqari ta’lim.
Bolalar va o`smirlarning ta’limga bo`lgan, yakka tartibdagi, ortib boruvchi
talabehtiyojlarini qondirish, ularning bo`sh vaktini va dam olishini tashkil etish
uchun  davlat  organlari,  jamoat  tashkilotlari,  shuningdek  boshqa  yuridik  va
jismoniy  shaxslar  madaniy  estetik,  ilmiy,  texnikaviy,  sport  va  boshqa
yo`nalishlarda maktabdan tashkari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil
etadilar.
Maktabdan  tashqari  ta’limni  rivojlantirish,  uning  tuzilmasi  va
mazmunmundarijasini takomillashtirish vazifalarini hal etish uchun quyidagilarni
amalga oshirish kerak:
-
ta’lim berish va kamol toptirishga yo`naltirilgan xizmatlar ko`rsatuvchi
muassasalar tarmog`ini kengaytirish va bunday xizmatlar turlarini ko`paytirish;
-
milliy pedagogik kadriyatlarga asoslangan va jahondagi ilg`or tajribani
inobatga oluvchi dasturlar va uslubiy materiallar ishlab chiqish;
-
o`quvchilarning bo`sh vaqtini tashkil etishning, shu jumladan ommaviy
sport va jismoniy tarbiyasog`lomlashtirish tadbirlarining, bolalar turizmining, xalq
hunarmandchiligining mavjud turlari va shakllarini takomillashtirish, milliy turlari
va shakllarini tiklash hamda amaliyotga joriy etish.
 Kadrlar tayyorlash tizimida fan.
Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga
oladi, bu sohada:
Logotip
- kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim muassasalarini davlat attestatsiyasi va akkreditatsiyasidan o`tkazish tizimini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; - iqtisodiyotning davlat va nodavlat sektorlari, mulkchilikning turli shaklidagi tashkilot va muassasalarning talabehtiyojlariga muvofiq kadrlar va mutaxassislarni ildam qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni ta’minlovchi davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish va rivojlantirishga ko`maklashish; - professional treningning ilg`or texnologiya va uskunalarini, shuningdek murakkab, fan yutuqlarini talab qiluvchi texnologiya jarayonlari imitatorlarini ishlab chiqish, yaratish va amaliy o`zlashtirib olish. Maktabdan tashqari ta’lim. Bolalar va o`smirlarning ta’limga bo`lgan, yakka tartibdagi, ortib boruvchi talabehtiyojlarini qondirish, ularning bo`sh vaktini va dam olishini tashkil etish uchun davlat organlari, jamoat tashkilotlari, shuningdek boshqa yuridik va jismoniy shaxslar madaniy estetik, ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo`nalishlarda maktabdan tashkari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etadilar. Maktabdan tashqari ta’limni rivojlantirish, uning tuzilmasi va mazmunmundarijasini takomillashtirish vazifalarini hal etish uchun quyidagilarni amalga oshirish kerak: - ta’lim berish va kamol toptirishga yo`naltirilgan xizmatlar ko`rsatuvchi muassasalar tarmog`ini kengaytirish va bunday xizmatlar turlarini ko`paytirish; - milliy pedagogik kadriyatlarga asoslangan va jahondagi ilg`or tajribani inobatga oluvchi dasturlar va uslubiy materiallar ishlab chiqish; - o`quvchilarning bo`sh vaqtini tashkil etishning, shu jumladan ommaviy sport va jismoniy tarbiyasog`lomlashtirish tadbirlarining, bolalar turizmining, xalq hunarmandchiligining mavjud turlari va shakllarini takomillashtirish, milliy turlari va shakllarini tiklash hamda amaliyotga joriy etish. Kadrlar tayyorlash tizimida fan. Kadrlar tayyorlash milliy modeli salmoqli element sifatida fanni o`z ichiga oladi, bu sohada: