O`zbekiston Respublikasining Ma`muriy – Hududiy tuzulishi
Yuklangan vaqt
2024-03-10
Yuklab olishlar soni
13
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
75,6 KB
OLIY TA`LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ fanidan
«O`zbekiston Respublikasining Ma`muriy – Hududiy
tuzulishi» mavzusidagi
KURS ISHI
TOSHKENT- 2023
1
MAVZU: O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING MA’MURIY HUDUDIY
TUZILISHI
M U N D A R I J A
KIRISH ………………………………………………………………………….……3-6
I. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING MA’MURIY-HUDUDIY
TUZILISHI
1.1 O`zbekiston respublikasining ma`muriy-hududiy tuzilishi………………………8-13
1.2 O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasini davlat
tomonidan tartibga solish……………………………………………………….…14-19
II MA’MURIY-HUDUDIY BIRLIKLARNI TUZISH VA TUGATISH
2.1. Viloyatlarni Respublika bo‘ysunuvidagi shaharlarni, shaharchalarni, qishloqlarni
va ovullarni tuzish hamda tugatish…………………………………………….……20-22
2.2. Ma’muriy-hududiy birliklar bo‘ysunuvini o‘zgartirish……………………....23-25
XULOSA…………………………………………………………...……26-27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI……………….…28
2
KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. O’zbekiston Respublikasining davlat tuzilish
jamiyatimizning siyosiy tashkillashtirilishida muhim o’rin tutadi va mustaqillikning real
ifodasi hisoblanadi. Bu davlatning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati bilan belgilangan
hududiy tashkillashtirishdir. Ushbu masala davlatning tarkibiy qismlarga bo’linishini,
bir butun davlat bilan uning tarkibiy qismlari o’rtasidagi munosabatini bu qismlarning
har birini huquqiy holatini qamrab oladi.
Ma`muriy-huquqiy bo’linma - bu ma`muriy-huquqiy tuzilish tizimining mustaqil
tarkibiy qismi bo’lib, bunda davlatning vazifalari va asosiy funksiyalariga muvofiq
tarzda davlat apparati mahalliy organlarining strukturasi tuziladi va faoliyati amalga
oshiriladi.
Ma`muriy huquqiy bo’linmalar deganda, har bir davlatning joylardagi huquqiy
bo’laklari tushuniladi.
Ma`muriy hududiy bo’linish ikki xilda namoyon bo’ladi:
- siyosiy-hududiy bo’linish;
- ma`muriy-hududiy bo’linish.
Ma`lum davlat hududida siyosiy jihatdan alohida davlat mavjud bo’lsa, bunday
davlatning hududiy bo’linishi murakkab hisoblanib, u siyosiy-hududiy bo’linishga ega
bo’lgan davlat deyiladi. Agar davlat faqat ma`muriy-hududiy bo’laklardan iborat bo’lsa,
bunday davlat ma`muriy-hududiy bo’linishga ega davlat deyiladi.
O’zbekiston Respublikasining ma`muriy-hududiy tuzilish jarayoni dastlab ikki
bosqichda o’tkazildi. Birinchi bu – O’rta Osiyo milliy davlat chegaralanishi 1bo’lib u
davlat tarixiga ma`muriy-hududiy rivojlantiruv degan nom bilan kirib keldi (1924-1925
yillar).
Ikkinchi bosqich – oblast, uezd, volst, qishloq soveti shakllaridagi to’rt bo‘g’ inli
ma`muriy bo’linishdan – okrug, rayon, qishloq soveti shakllariga o’tish orqali amalga
1 Buxoro davlat Universiteti Axborot Axborot texnologiyalar markazi 2019
3
oshirildi. 1930 yildan boshlab okrug ma`muriy birligi oblast` ma`muriy birligi bilan
almashtirildi.
O’zbekiston davlati o’z mustaqilligiga konstitusiyaviy, tinch yo’l bilan erishdi.
Uning ma`muriy-hududiy tuzilishi ham barcha davlat organlari institutlari singari
o’zining
konstitusiyaviy
kafolatlariga
egadir.
Bu
to’grisida
Respublikamiz
Konstitutsiyasining yuqorida ko’rsatilgan 16 bobi 68-moddada tasdiqlangan.2
Bu moddada Qoraqalpog’iston Respublikasining huquqiy holati ham ko’rastib
o’tilgan.
Qoraqalpog’iston Respublikasi suveren bo’lib, O’zbekiston Respublikasi
tarkibiga kiradi. Qoraqalpog’iston Respublikasi o’z Konstitutsiyasini o’zi tasdiqlaydi.
O’zining ma`muriy-hududiy tuzilishi masalalarini o’zi mustaqil hal qiladi, davlat
hokimiyati organlari va boshqaruv tizimini o’zi belgilaydi. Davlat hokimiyati tizimini
qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud organlariga taqsimlanishi asosiga quradi,
O’zbekiston Respublikasi siyosatiga mos holda o’z mustaqil siyosatini yurgizadi.
Qoraqalpog’iston Respublikasi hududi bo’linmas daxlsizdir. Bu millatning o’z eriga o’z
boyliklariga o’zi egalik qilishidir. Bu tenglararo teng bo’lish, keng dunyo minbariga
chiqish, xalqaro munosabatlar o’rnatish huquqidir. Koraqalpoqiston Respublikasi davlat
tili qoraqalpoq va o’zbek tilidir.
Bu millatning o’z taqdirini o’zi belgilashi va farzandlari istiqbolini o’zi yaratishi,
hal qilishidir. Bular O’zbekiston Respublikasi tomonidan muhofaza qilinadi.
Qoraqalpog’iston Respublikasi Konstitutsiyasi O’zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi singari ishlab chiqilib, umumxalq muhokamasiga qo’yilgan, so’ngra
xalq erkin-irodasini hisobga olib, qabul qilingan. Koraqalpoqiston Respublikasi
Konstitutsiyasi O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga aslo zid emas. Chunki
Qoraqalpog’istonning O’zbekiston tarkibiga suveren davlat bo’lib kirishiga rozilik
bildirgan xalq Qoraqalpog’iston Konstitutsiyasining ham O’zbekiston Konstitutsiyasiga
zid bo’lishini aslo istamaydi. Chunki bu konstitusiyalar umuminsoniy qoyalar-tenglik,
2 08.12.1992 O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi 68-modda
4
erkinlik, birodarlik, xalqlar va mamlakatlararo do’stlik, mamlakat va dunyo barqarorligi
kabi eng uluq qoyalarga xizmat qiladi. Mana shu yangidan bunyod etilgan
Qoraqalpog’iston suveren Respublika va mustaqil O’zbekiston Respublikasi
xalqlarining abadiy birligi va qon-qarindoshligini Qoraqalpog’istonning yangi qabul
qilingan Asosiy qonuni ham tasdiqlaydi va Qoraqalpog’iston Respublikasi
Konstitutsiyasi boshdan-oyoq ana shunday olijanob manfaatlar ruhi bilan suqorilgandir.
O’zbekiston Respublikasining fuqaroligi, unga qanday asoslarda ega bo’lganidan
qat`iy nazar, hamma uchun tengdir va bu bilan u Konstitutsiyamiz va qonunlarimizda
mustahkamlanib qo’yilgan huquq va erkinliklarga ega buladi. huningdek, u ma`lum
burchlarni bajarishga majburdir. hu ma`noda O’zbekiston Respublikasi qonunlarining
Qoraqalpog’iston
Respublikasi
hududida
ham
majburiyligi,
ayni
vaqtda,
Qoraqalpog’iston fuqarolari uchun ham majburiydir.3
O’zbekiston
Respublikasining
hozirgi
ma`muriy-hududiy
bo’linishi
respublikaning ishlab chiqarish kuchlar ahvolini, ularning joylashish xarakterini,
transport va aloqa vositalarining rivojlanishini, joylardagi boshqaruvning tashkiliy
tuzilishini aks ettiradi.
Viloyat respublika ma`muriy-hududiy tizimidagi yuqori bo’qinidir va eng yirik
bo’linma sifatida alohida o’rin tutadi. Hududiy tizimining qolgan bo’qinlari - tuman,
shahar, shaharcha, qishloq, ovul, viloyatning tarkibiy qismlari, ichki bo’qinlari bo’lib,
shu tariqa u muhim tashkiliy funkciyani bajaradi. Chunki u orqali respublika davlat
vakillik hokimiyat organi va boshqaruv idoralari bilan aloqa boqlashning butun tizimi
amalga oshadi. Bunday holat viloyat quyi turuvchi hokimiyat vakillik va ijroiya
organlari faoliyatiga nafaqat rahbarlik qilishini, balki ularni umumdavlat va mahalliy
manfaatlardan kelib chiqib birlashtirishni anglatadi.
Tuman-qishloq joylardagi iqtisodiy xo’jalik va ijtimoiy-madaniy hayotga
bevosita rahbarlik qilishning muhim bo’qinidir. O’zbekistonning ishlab chiqarish
kuchlarining rivojlanishi bilan, yangi tabiiy resurslarni o’zlashtirish hamda aholi
3 Darslik Konistitutsiyaviy huquq O.T.Husanov
5
sonining o’sishi bilan ma`muriy-hududiy bo’linmalarining chegarasi, o’zgarishlar,
avvalo, qishloqdagi tuman bo’qinlari hisobiga ro’y beradi.
O’zbekiston Respublikasidagi shaharlar respublika itoatidagi (Toshkent shahri),
viloyat, Qoraqalpog’iston Respublikasi va tuman itoatidagi shaharlarga bo’linadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi. Ozbekiston Respublikasi
Amudaryo va Sirdaryo oralig‘ida joylashgan maydoni 449,8 ming kv km. Bu jihatdan
Respublika jahon miqyosida 55-o‘rinda turadi. Respublika chegarasi g‘arbdan sharqqa
1425 km shimoldan janubga qadar 930 km.
Davlat chegarasining umumiy uzunligi 6221 kmni tashkil etadi. Respublika
shimoli sharqda Qozog‘iston bilan 223 km, sharqda va janubiy sharqda Qirg‘iziston
bilan 1099 km va janubi sharqda Tojikiston bilan 1161 km g‘arbda Turkmaniston
1621km janubda esa Avg‘aniston bilan 137 km masofada chegaradoshdir.
O‘zbekistonning dengizga chiqish yo‘li yo‘q. Respublikaning hududi va chegaralari
daxlsiz davlat tomonidan qo‘riqlanadi
O‘zbekiston qadimda ham hozirda ham sharq va g‘arb, shimol va janub orasidagi
ko‘plab xalqlar va mamlakatlar orasidagi aloqalarni bir biri bilan bog‘lovchi
mamlakatdir.
O‘zbekiston markaziy osiyo davlatlari orasida juda qulay tabiiy-geografik
sharoitga ega.4
Kurs ishi obekti – o‘zbekiston respublikasining ma’muriy-hududiy birliklarini
tuzish va tugatish ularning chegaralarini ozgartirish shuningdek ularni nomini
belgilash.
Kurs ishi predmeti. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy
birliklarini chegaralarini o‘zgartirish va viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar,
qishloqlar va ovular tuzish.
Kurs ishining nazariy va amaliy axamiyati. Kurs ishida O‘zbekiston
respublikasida ma’muriy-hududiy birliklarni o‘zgartirishdagi O‘zbekiston
4 O’zbekistonning Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishini o’rganish va baholash
6
respublikasi Oliy Majlisi vakolatlari belgilabb qo‘yilgan. Shuningdek ma’muriy-
hududiy birliklarni tuzish tugatish va ularning nomlarini o‘zgartirishdagi ishlarda
O‘zbekiston respublikasi Vazirlar Mahkamasining ham alohida vakolatlari
ko‘rsatilib o‘tilagan.Shuni ham takidlash lozimki ma’muriy-hududiy birliklarni yani
viloyatlarni, Respublika bo‘ysinuvidagi shaharlarni, tumanlarni, shaharlarni,
shaharchalarni, qishloq va ovullarni tuzish tugatish ularni nomini o‘zgartirishda
viloyat, tuman, shahar, hokimlarining ham vakolatlari belgilab qo‘yilgan.
Kurs ishining tuzilishi va xajmi. Kurs ishi kirish va asosiy a qismi (bitta
bob) xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar royhatidan iborat. Bitta bob uchta
paragrafdan tashkil topgan bolib,kurs ishining umumiy xajmi 30 betdan iborat.
7
I-BOB
1.1 O‘zbekiston respublikasining mamuriy-hududiy tuzilishi.
Har qanday mamlakat, jumladan, O‘zbekiston ham ma’lum geografik joyda
belgilangan chegaralar doirasida joylashgan. Bu mamlakatning hududi hisoblanadi.
Aniq chegaralangan hududga ega bo‘lish davlatni davlat sifatida ko‘rsatuvchi asosiy
shartlardandir. Ma’lum hududsiz davlat bo‘lishi mumkin emas. Davlat aniq bir hududda
faoliyat ko‘rsatadi va davlat faoliyati shu hududda amal qiladi. Hudud - davlatga tegishli
maydon. Hudud yer, suv, osmon chegaralaridan iborat bo‘ladi. Har bir mamlakatning
hududi katta-kichikligiga, aholisining soniga qarab, tegishli bo‘lakchalarga bo‘lib idora
etiladi. Bu bo‘lakchalar bir necha pog‘onadan iborat bo‘lib, ularning har biri o‘z
hududiga
(chegarasiga)
ega.
0‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining alohida to‘rtinchi bo‘limi va uning ikki
bobi (XVI, XVII boblar) ma’muriy-hududiy va davlat tuzilishi masalalariga
bag‘ishlangan. Uning alohida-alohida moddalarida ma’muriyhududiy tuzilish
masalalari huquqiy tartibga solingan.
Har bir mamlakat ma’muriy-hududiy tuzilishini belgilashda butun hududni
boshqarishga oson bo‘lishi, markaz ta’sirining joylarda samarali bo‘lishi, xalqning
davlat organlariga yaqin bo‘lishi, ishlab chiqarishni tashkil etishning unumli, arzon,
samarali bo‘lishi, sanoatni xom ashyo bilan ta’minlash darajasi, 194 aholining urf-
odatlari, qadriyatlari, tarixiy tajribasini hisobga oladi va o‘ziga ma’qul ma’muriy-
hududiy birliklarni o‘rnatadi.
Ma’muriy-hududiy tuzilish konstitutsiyaviy asosda hal qilinadigan ijtimoiy
munosobatlar qatoriga kiradi.
Shuning uchun, 0‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 68-moddasida: «
O‘zbekiston Respublikasi
viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullar, shuningdek
Qoraqalpog‘iston Respublikasidan iborat», - deb belgilangan.
8
Bu, birinchidan, O‘zbekiston hududi nimalardan iborat bolishini, ikkinchidan,
O‘zbekiston hududining, qanday ma’muriy birliklardan tashkil topganini ko‘rsatadi. Bu
hududiy birliklarning huquqiy maqomi, hududiy holati, aholisining soni, moddiy
ne’matlar ishlab chiqishi yoki aholi mashg‘ulotiga qarab bir-biridan farq qiladi.
O‘zbekiston ma’muriy-hududiy birliklarini huquqiy maqomi, darajasiga qarab uchga
bo‘lish mumkin.
Birinchisi, yuqori pog‘ona - unga Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va
Toshkent shahri; ikkinchisiga, tuman va shaharlar; uchinchisiga, shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar va ovullar kiradi. Tuman va shahar bir maqomdagi ma’muriy-
hududiy birlik bo‘lsa-da, ular ijtimoiy hayot, kishilarning asosiy mashg‘ulotlari, ishlab
chiqarishdagi ishtirokiga qarab bir-biridan farq qiladi.
Tumanlar, asosan, qishloq xo‘jaligi bilan, shaharlar sanoat ishlab chiqarishi bilan
shug‘ullanadi. Bundan tashqari, tumanga bo‘ysunuvchi shahar va shahar tarkibidagi
tumanlar ham mavjud, ularning faoliyat doirasidan maqomi belgilanadi. Ma’muriy-
hududiy birliklarni tashkil etish, tugatish tartibi Konstitutsiyaning 69-moddasida:
«Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahrining chegaralarini
o‘zgartirish, shuningdek, viloyatlar, shaharlar, tumanlar tashkil qilish va ularni tugatish
0 ‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga
oshiriladi», - deb belgilangan.
Viloyatlar, tumanlar, shaharlarni tashkil qilish, qo‘shib yuborish, tugatish, mamlakat
iqtisodi, boshqaruv samarasi, fuqarolarning davlat hokimiyati organlariga murojaat
qilishningqulay-noqulayligi hisobga olinib,
umummanfaatlar ko‘zlangan holda amalga oshiriladi. Shuning uchun ham bu
masalaning asosi Konstitutsiyada belgilangan.
Konstitutsiyaning 69-moddasida: «Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar,
Toshkent shahrining chegaralarini o‘zgartirish, shuningdek, viloyatlar, shaharlar,
tumanlar tashkil qilish Va ularni tugatish 0 ‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining
roziligi bilan amalga oshiriladi», — deb mustahkamlangan.Bu modda qoidalari,
birinchidan,
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining,
viloyatlarning,
shaharlarning
9
chegarasini o‘zgartirish masalasini; ikkinchidan, viloyatlar, shaharlar, tumanlarni
tashkil qilish, uchinchidan, ularni tugatish (qo‘shib 195 yuborish) masalalarini qanday
hal qilish tartibini, asoslarini belgilagan. Har uchala holatda ham bu hududiy
birliklarning chegarasini o‘zgartirish, yangidan tashkil qilish, tugatish masalasi Oliy
Majlisning roziligi bilan hal qilinishi belgilangan.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 78-moddasi 10-bandiga asosan,
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini qonun yo‘li
bilan tartibga solish, chegaralarini o‘zgartirish Oliy Majlis palatalarining birgalikdagi
vakolatlari qatoriga kiritilgan. Ya’ni ma’muriy-hududiy tuzilish va ularning chegarasini
o‘zgartirish faqat qonun yo‘li bilan hal qilinadi. 2012-yil 12-oktabrda o‘tkazilgan
islohotlar natijasida ushbu Qonunning mazmun-mohiyati tubdan o‘zgardi. Ya’ni
O‘zbekiston Respublikasining «Geografik obyektlarning nomlari to‘g ‘risida»gi Qonuni
qabul qilinishi munosabati bilan 1996-yil 30-apreldagi Qonunning nomi « O‘zbekiston
Respublikasida ma’muriyhududiy tuzilish masalalarini hal etish to‘g‘risida» deb
o‘zgartirildi. Qaror bilan oʻlchash vositalarini davlat sinovlaridan oʻtkazish qoidalari
tasdiqlandi.
Unga koʻra, davlat metrologik tekshiruvi va nazorati tatbiq etiladigan doirada
Oʻzbekistonning oʻlchash vositalari davlat reyestriga kiritilgan tasdiqlangan turdagi
oʻlchash vositalarini qoʻllashga ruxsat beriladi.
Ishlab chiqariladigan va (yoki) seriyalab ishlab chiqarilishi moʻljallangan
oʻlchash vositalari va Oʻzbekiston hududida toʻp holida ishlab chiqariladigan va (yoki)
olib kiriladigan oʻlchash vositalari davlat sinovlaridan oʻtkaziladi.
Oʻlchash vositalarini davlat sinovlaridan oʻtkazish ishlari uchun haq shartnomaga
muvofiq ariza beruvchi tomonidan toʻlanadi.5
Oʻlchash vositalarini davlat sinovlaridan oʻtkazish davomiyligi 25 ish kunidan
oshmasligi kerak.
5 Oʻzbekiston Respublikasining maʼmuriy-hududiy tuzilishi toʻgʻrisidagi qonun
10
Oʻlchash vositalarini davlat sinovlaridan oʻtkazish natijalari ijobiy boʻlganda
ijrochi 2 ish kuni mobaynida oʻlchash vositalarini sinovdan oʻtkazish natijalariga ega
boʻlgan hujjatlarni “Oʻzstandart” agentligiga yuboradi hamda Agentlik oʻlchash
vositalarining turini tasdiqlaydi va reyestrda roʻyxatga oladi.
13
obyektlarga nom berish via ularning nomlarini o‘zgartirish munosabatlariga oid
normalar chiqarib tashlandi. Bu munosabatlar «Geografik obyektlarning nomlari
to‘g ‘risida»gi Qonun bilan tartibga solinishi belgilandi. Unga asosan, viloyatlarni
tuzish, tugatish Vazirlar Mahkamasining taklifiga muvofiq Oliy Majlis tomonidan
amalga oshiriladi. Tumanlarni tuzish va tugatish tegishli viloyat va Toshkent shahar
hokimlarining iltimosiga ko‘ra, Vazirlar Mahkamasi tomonidan kiritilgan taklifga
asosan, Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi.
Qishloqlar, ovullar tuzish va
tugatish tegishli tuman hokimlarining
iltimosnomasiga asosan xalq deputatlari viloyat Kengashlari tomonidan amalga
oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasida
tumanlarni
tuzish
va
tugatish
Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga oshiriladi.
Qishloq va ovullarni tuzish 4hamda tugatish Qoraqalpog‘istonda tum an
hokimlarining iltimosnomasiga asosan Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining chegarasi faqat uning roziligi bilan Jo‘qorg‘i
Kenges qaroriga asosan Oliy Majlis tomonidan o‘zgartirilishi mumkin. Viloyatlar va
tumanlarning chegarasini o‘zgartirish tegishli viloyatlar va Toshkent shahri
hokimlarining
iltimosnomasiga
asosan,
O‘zbekiston
Respublikasi
Vazirlar
Mahkamasining taklifiga ko‘ra, Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida tumanlarning chegarasini ozgartirish tegishli tuman
hokimlarining iltimosnomasiga asosan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining
taklifiga muvofiq, Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi. Qishloqlar, ovullar
chegarasini o‘zgartirish, aholi punktlarini birlashtirish tegishli tuman hokimlarining
iltimosnomasiga asosan xalq deputatlari viloyat 196 Kengashlari tomonidan,
Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa - Jo‘qorg‘i Kenges
14
tomonidan amalga oshiriladi. M a’muriy-hududiy birliklarning markazlarini belgilash,
ko‘chirish
ham
qonun
asosida
amalga
oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasiningpoytaxtini belgilash va ko‘chirish O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining roziligi bilan Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Viloyatlarning ma’muriy markazini belgilash va ko‘chirish tegishli viloyat
hokimlarining
iltimosnomasiga
asosan
O‘zbekiston
Respublikasi
Vazirlar
Mahkamasining taklifiga muvofiq Oliy Majlis tomonidan, tumanlar, qishloqlar,
ovullarning ma’muriy markazlarini belgilash va ko‘chirish tegishli tuman hokimlarining
iltimosnomasiga
asosan
xalq
deputatlari
viloyat
Kengashlari
tomonidan,
Qoraqalpog'iston Respublikasida esa - Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Shaharlarning chegaralarini belgilash va kengaytirish tegishli viloyat, tegishli shahar
hokimlarining
iltimosnomasiga
asosan,
O‘zbekiston
Respublikasi
Vazirlar
Mahkamasining taklifiga muvofiq, Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida shaharlarning chegaralarini belgilash va
kengaytirish tegishli tuman va shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan
Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi. Shaharchalarning chegaralarini belgilash va kengaytirish
tegishli tuman va shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan, xalq deputatlari viloyat
Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa - Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi .
Qoraqalpog‘iston Respublikasida shaharlarni Respublika bo‘ysunuvidagi
shaharlar turkumiga kiritish, ularni qayta tuzish Qoraqalpog‘iston Respublikasi
hukumatining taklifiga muvofiq, Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar turkumiga, qoida tariqasida, kamida olti ming
aholisi bo‘lgan, sanoat korxonalari va rivojlangan infrastrukturasi mavjud shaharchalar,
aholi punktlarini kiritish mumkin. Shahar yoki aholi punktini shunday punktga kiritish
uchun ma’lum miqdorda aholiga ega bo‘lishi, iqtisodi normal rivojlangan va tegishli
rivojlanishini ta’minlaydigan darajada infrastrukturaga ega bo‘lishi kerak.
15
1.2 O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasini davlat
tomomidan tartibga solish.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining O‘zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari o‘z vakolatlari doirasida:
- O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir qarorlar
qabul qiladi;
- O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining O‘zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini ko‘rib chiqadi;
-
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Jo‘qorg‘i
Kengesining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini kelishadi.
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko‘rib chiqish
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari tomonidan ularning reglamentlari
asosida amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining O‘zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi o‘z vakolatlari doirasida:
- O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflar
tayyorlaydi;
- O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib chiqish uchun kiritadi;
viloyatlar va Toshkent shahar hokimlarining O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-
hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha iltimosnomalarini ko‘rib chiqadi;
- O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha
komissiya tashkil etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi qonun hujjatlariga muvofiq boshqa
vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
16
-
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Jo‘qorg‘i
Kengesining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi o‘z vakolatlari doirasida:
- Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
qarorlar qabul qiladi;
-
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini ko‘rib
chiqadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib chiqish uchun kiritadi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko‘rib
chiqish Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi tomonidan uning Reglamenti
asosida amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi o‘z vakolatlari doirasida:
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflar tayyorlaydi;
tumanlar va shaharlar hokimlarining Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-
hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha iltimosnomalarini ko‘rib chiqadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesiga ko‘rib chiqish uchun
kiritadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha
komissiya tashkil etadi.
Mahalliy davlat hokimiyati organlarining ma’muriy-hududiy tuzilish sohasidagi
vakolatlari
Xalq deputatlari viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlari o‘z
vakolatlari doirasida ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir qarorlar qabul qiladi.
17
Xalq deputatlari viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlari
tomonidan ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir qarorlar qabul qilish tartibi
ularning reglamentlarida belgilanadi.
Viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlari o‘z vakolatlari doirasida:
ma’muriy-hududiy tuzilish masalalari bo‘yicha iltimosnomalar kiritadi;
ma’muriy-hududiy tuzilish masalalari bo‘yicha komissiyalar tashkil etadi;
ma’muriy-hududiy
tuzilish
masalalari
bo‘yicha
iltimosnomalarning
davlat
ekspertizasidan o‘tkazilishini ta’minlaydi;
ma’muriy-hududiy
birliklarning
chegaralovchi
marza
belgilari
o‘rnatilishini
ta’minlaydi.
Mahalliy davlat hokimiyati organlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni
ham amalga oshirishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi huzuridagi Kadastr agentligining
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi
O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi huzuridagi Kadastr agentligi o‘z
vakolatlari doirasida6:
- O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining topshirig‘iga ko‘ra O‘zbekiston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir hujjatlarni, shu
jumladan xaritalar va chegaralar chizig‘i tavsifini tayyorlaydi, chegaralar nuqtalari
koordinatalarining katalogini tuzadi;
- ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining nizoli uchastkalariga aniqlik kiritish
bo‘yicha takliflarni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritadi;
ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarini kelishib olish uchun xaritalar tayyorlaydi;
nashr qilinadigan xaritalarda ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining to‘g‘ri aks
ettirilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
6 28.08.2020. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risidagi qonun 19-modda
18
- ma’muriy-hududiy birliklarning davlat reyestrini yuritish tartibini ishlab chiqadi va
tasdiqlash uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga taqdim etadi hamda
uni yuritadi;
- ma’muriy-hududiy birliklarning navbatchi xaritalarini tayyorlash tartibini va ularga
doir talablarni tasdiqlaydi hamda navbatchi xaritalarni yuritadi;
ma’muriy-hududiy birliklarning qo‘shni chegaralari ko‘rsatilgan xaritalarni kelishib
olish uchun tayyorlaydi;
- ma’muriy-hududiy birliklarning chegaralarini joyida marza belgilari bilan belgilash
bo‘yicha yer tuzish, geodeziya va kartografiya ishlarini bajaradi.
O‘zbekiston
Respublikasi
Oliy
Majlisi
palatalarining
O‘zbekiston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari o‘z vakolatlari doirasida:
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir qarorlar
qabul qiladi;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining O‘zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini ko‘rib chiqadi;
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Jo‘qorg‘i
Kengesining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini kelishadi.
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko‘rib chiqish
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari tomonidan ularning reglamentlari
asosida amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining O‘zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi o‘z vakolatlari doirasida:
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflar
tayyorlaydi;
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarni
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib chiqish uchun kiritadi;
19
viloyatlar va Toshkent shahar hokimlarining O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-
hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha iltimosnomalarini ko‘rib chiqadi;
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha
komissiya tashkil etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi qonun hujjatlariga muvofiq boshqa
vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Jo‘qorg‘i
Kengesining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi o‘z vakolatlari doirasida:
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
qarorlar qabul qiladi;
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir takliflarini ko‘rib
chiqadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib chiqish uchun kiritadi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko‘rib
chiqish Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi tomonidan uning Reglamenti
asosida amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashining
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi o‘z vakolatlari doirasida:
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflar tayyorlaydi;
tumanlar va shaharlar hokimlarining Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-
hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha iltimosnomalarini ko‘rib chiqadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesiga ko‘rib chiqish uchun
kiritadi;
20
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalari bo‘yicha
komissiya tashkil etadi.
Mahalliy davlat hokimiyati organlarining ma’muriy-hududiy tuzilish sohasidagi
vakolatlari.
Xalq deputatlari viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlari o‘z
vakolatlari doirasida ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir qarorlar qabul qiladi.
Xalq deputatlari viloyatlar, Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar (Qoraqalpog‘iston
Respublikasi tumanlari va shaharlari) Kengashlari tomonidan ma’muriy-hududiy
tuzilish masalalariga doir qarorlar qabul qilish tartibi ularning reglamentlarida
belgilanadi.
Ko‘rib chiqiladigan masalalar mazmuniga qarab, komissiyalar tarkibiga davlat
hokimiyati organlarining, davlat boshqaruvi organlarining mansabdor shaxslari,
shuningdek fuqarolik jamiyati institutlarining vakillari ham kiritilishi mumkin.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar,
tumanlar va shaharlar hokimlari tomonidan tashkil etiladigan komissiyalar tarkibiga
ko‘rib chiqiladigan masalalar mazmuniga qarab, davlat boshqaruvi organlari va
mahalliy davlat hokimiyati organlari tegishli hududiy bo‘linmalarining mansabdor
shaxslari, shuningdek fuqarolik jamiyati institutlarining vakillari kiritilishi mumkin.
Komissiyalarning ishlash va ularning faoliyatini tugatish tartibi O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
Salbiy xulosa chiqarilgan taqdirda, taqdim etilgan materiallar ma’muriy-hududiy
tuzilish masalalari bo‘yicha taklif yoki iltimosnoma tayyorlagan davlat organiga
maromiga yetkazish uchun qaytariladi.
Davlat soliq qo‘mitasi huzuridagi Kadastr agentligiga kiritishi shart.
7
7 28.08.2020. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida
21
II. MA’MURIY-HUDUDIY BIRLIKLARNI TUZISH VA
TUGATISH
2.1.Viloyatlarni tuzish va tugatish.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
viloyatni tuzish yoki tugatish zarurligi va maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining va Senatining qarorlari
loyihalari;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tashkil etilgan komissiya
xulosasi;
viloyat chegaralarining va viloyat tarkibiga hududlari o‘tkazilayotgan ma’muriy-
hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi hamda viloyat chegaralari
chizig‘ining tavsifi (viloyatni tuzish to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga tugatilayotgan viloyat hududi o‘tkazilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar
chegaralarining kartografik chizmasi va ma’muriy-hududiy birliklar chegaralari
chizig‘ining tavsifi (viloyatni tugatish to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
viloyatni tuzish yoki tugatish bilan bog‘liq tegishli hisob-kitoblar va xarajatlarni
moliyalashtirish manbalari.
Respublika bo‘ysunuvidagi shaharlarni tuzish va tugatish.
Respublika bo‘ysunuvidagi shaharlarni tuzish va tugatish O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining taklifiga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
tomonidan amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
respublika bo‘ysunuvidagi shaharni tuzish yoki tugatish zarurligi va maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining va Senatining qarorlari
loyihalari;
22
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tashkil etilgan komissiya
xulosasi;
respublika bo‘ysunuvidagi shahar chegaralarining va respublika bo‘ysunuvidagi shahar
tarkibiga hududlari o‘tkazilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining
kartografik chizmasi hamda respublika bo‘ysunuvidagi shahar chegaralari chizig‘ining
tavsifi (respublika bo‘ysunuvidagi shaharni tuzish to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
tarkibiga tugatilayotgan respublika bo‘ysunuvidagi shahar hududi o‘tkazilayotgan
ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi va ma’muriy-hududiy
birliklar chegaralari chizig‘ining tavsifi (respublika bo‘ysunuvidagi shaharni tugatish
to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
respublika bo‘ysunuvidagi shaharni tuzish yoki tugatish bilan bog‘liq tegishli hisob-
kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Shaharchalarni, qishloqlarni va ovullarni tuzish hamda tugatish.
Shaharchalarni, qishloqlarni va ovullarni tuzish hamda tugatish tegishli tumanlar
hokimlarining iltimosnomalari asosida xalq deputatlari viloyat Kengashi tomonidan
amalga oshiriladi.
Tegishli tuman hokimi xalq deputatlari viloyat Kengashiga quyidagi hujjatlarni taqdim
etadi:
shaharcha, qishloq yoki ovulni tuzish yoki tugatish zarurligi va maqsadga muvofiqligi
asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli tuman xalq deputatlari Kengashining shaharcha, qishloq yoki ovulni tuzish yoki
tugatish masalasiga doir qarori;
tuman hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;8
shaharcha, qishloq yoki ovul chegaralarining va shaharcha, qishloq yoki ovul tarkibiga
hududlari o‘tkazilayotgan ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining kartografik
chizmasi hamda shaharcha, qishloq yoki ovul chegaralari chizig‘ining tavsifi
(shaharcha, qishloq yoki ovulni tuzish to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
8 28.08.2020. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida
23
tarkibiga tugatilayotgan shaharcha, qishloq yoki ovul hududi o‘tkazilayotgan ma’muriy-
hududiy birliklar chegaralarining kartografik chizmasi va ma’muriy-
hududiy birliklar chegaralari chizig‘ining tavsifi (shaharcha, qishloq yoki ovulni
tugatish to‘g‘risidagi taklifga ilova qilinadi);
shaharcha, qishloq yoki ovulni tuzish yoki tugatish bilan bog‘liq tegishli hisob-kitoblar
va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Xalq deputatlari viloyat Kengashi tegishli tuman hokimining shaharcha, qishloq yoki
ovulni tuzish yoki tugatish haqidagi iltimosnomasini iltimosnoma kelib tushganidan
keyin o‘ttiz kun ichida ko‘rib chiqadi va uni ma’qullash yoki rad etish to‘g‘risida qaror
qabul qiladi.
24
2.2. Ma’muriy- hududiy birliklar bo‘ysunuvini o‘zgartirish
Shaharlarni respublika bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
Shaharlarni respublika bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining taklifiga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
shaharni respublika bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish zarurligi va maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining va Senatining qarorlari
loyihalari;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tashkil etilgan komissiya
xulosasi;
shaharni respublika bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish bilan bog‘liq tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Shaharlarni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
Shaharlarni
viloyat
bo‘ysunuvidagi
shaharlar
toifasiga
kiritish
O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining taklifiga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi tomonidan tegishli viloyatlar hokimlarining iltimosnomalari asosida amalga
oshiriladi.
Tegishli viloyat hokimi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga quyidagi
hujjatlarni taqdim etadi:
shaharni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish zarurligi va maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
xalq deputatlari viloyat Kengashining shaharni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar
toifasiga kiritish masalasiga doir qarori;
viloyat hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
shaharni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish bilan bog‘liq tegishli hisob-
kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
25
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tegishli viloyat hokimining shaharni
viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish haqidagi iltimosnomasini
iltimosnoma kelib tushganidan keyin o‘ttiz kun ichida ko‘rib chiqadi va uni ma’qullaydi
yoki rad etadi.
Viloyat hokimining shaharni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
haqidagi iltimosnomasi ma’qullangan taqdirda, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi shaharni viloyat bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish haqidagi taklifni
hamda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining va Senatining
qarorlari loyihalarini o‘n kun ichida tayyorlaydi hamda ushbu moddaning ikkinchi
qismida nazarda tutilgan hujjatlar bilan birga O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga
ko‘rib chiqish uchun kiritadi.
Shaharchalarni tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
Shaharchalarni tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining taklifiga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi tomonidan tegishli viloyatlar hokimlarining iltimosnomalari asosida amalga
oshiriladi. Tegishli viloyat hokimi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga
quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
shaharchani tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish zarurligi va maqsadga
muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;
xalq deputatlari viloyat Kengashining shaharchani tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar
turkumiga kiritish masalasiga doir qarori;
viloyat hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
shaharchani tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish bilan bog‘liq tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.9
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tegishli viloyat hokimining shaharchani
tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish haqidagi iltimosnomasini
9 28.08.2020. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida
26
iltimosnoma kelib tushganidan keyin o‘ttiz kun ichida ko‘rib chiqadi va uni ma’qullaydi
yoki rad etadi.
Tegishli viloyat hokimining shaharchani tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga
kiritish haqidagi iltimosnomasi ma’qullangan taqdirda, O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi shaharchani tuman bo‘ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
haqidagi taklifni hamda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik
palatasining va Senatining qarorlari loyihalarini o‘n kun ichida tayyorlaydi hamda
ushbu moddaning ikkinchi qismida nazarda tutilgan hujjatlar bilan birga O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisiga ko‘rib chiqish uchun kiritadi.
Qishloqlar va ovullarni shaharchalar toifasiga kiritish
Qishloqlar va ovullarni shaharchalar toifasiga kiritish xalq deputatlari viloyat Kengashi
tomonidan tegishli tumanlar hokimlarining iltimosnomalari asosida amalga oshiriladi.
Tegishli tuman hokimi xalq deputatlari viloyat Kengashiga quyidagi hujjatlarni taqdim
etadi:
qishloqni yoki ovulni shaharchalar toifasiga kiritish zarurligi va maqsadga muvofiqligi
asoslantirilgan iltimosnoma;
tegishli tuman xalq deputatlari Kengashining qishloqlar va ovullarni shaharchalar
toifasiga kiritish masalasiga doir qarori;
tuman hokimi tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
qishloqni yoki ovulni shaharchalar toifasiga kiritish bilan bog‘liq tegishli hisob-kitoblar
va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Xalq deputatlari viloyat Kengashi tegishli tuman hokimining qishloq yoki ovulni
shaharchalar toifasiga kiritish haqidagi iltimosnomasini iltimosnoma kelib tushganidan
keyin o‘ttiz kun ichida ko‘rib chiqadi va uni ma’qullash yoki rad etish to‘g‘risida qaror
qabul qiladi.
27
Xulosa
Ma’muriy-hududiy tuzilish – unitar davlat hududi yoki federativ davlat sub’yektlari
hududining ma’lum qismlar (viloyatlar , guberniyalar , departamentlar va shahar)ga
bo‘linishi . Mahalliy davlat hokimiyati organlari tizimi ana shu bo‘linishga muvofiq
tuziladi va ish olib boradi . Bunday bo‘linish idora etishning qulay, davlat organlari
aholiga yaqin bo‘lishini , ishlab chiqarishni samarali tashkil etishga yordam beradi.
Qolaversa, ma`muriy-hududiy tuzilish davlatning ishlab chiqaruvchi kuchlari va
ularning ahvoli, joylashish xususiyatlaridan tortib to transport va aloqa vositalarining
qay tarzda rivojlanishi, joylarda mavjud boshqaruvning tashkiliy tuzilmalarining
tuzilishini o’zida aks ettirib beradi.
O’zbekiston Respublikasi ma`muriy-hududiy tuzilishida viloyat eng yirik bo’linma
hisoblanib, yuqori bo’g’inni tashkil etadi. Qolgan hududiy tizimning bo’g’inlari
viloyatning tarkibiy qismilari bo’lib, ichki bo’g’inlar hisoblanadi. Bunga misol qilib
shahar, shaharcha, tuman, qishloq, ovul kabilarni misol qilib keltirishimiz mumkin.
Ma`muriy-hududiy tuzlishida bo’g’inlarning nomlanishi ham alohida ahamiyat kasb
etadi.
Bo’g’inlarning
nomlanishi,
chegaralarining
o’zgartirilishi,
ma`muriy
markazlarning ko’chirlishi ham qonun doirasida amalga oshiriladi. Ma`muriy-hududiy
tuzilishda bo’g’inlar bir-biriga bo’ysunadi. Ya`niki kichik bo’g’inlar katta bo’g’inlarga
bo’ysunadi. Xususan, qishloq joylardagi iqtisodiy , ijtimoiy, madaniy va xo’jalik hayoti
tumanlar orqali bevosita rahbarlik asosida amlaga oshiriladi.
Qishloq, ovul, shaharacha Respublika ma`muriy-hududiy tizimidagi eng quyi
bo’g’inlar hisoblanib, ularning aynan shu bo’g’inga kirishi uchun ma`lum bir shartlar,
belgilar mavjud.
Bularga misol qilib, sanoat korxonalarining mavjud bo’lishi, kommunal
xo’jaligi, uy-joy fondining mavjudligi,, umumiy ovqatlanish, maishiy xizmat ko’rsatish
korxonalari, savdo, rivojlangan ijtimoiy-madaniy muassasalarining mavjudligi kabi
shartlardan tortib to aholi soni kabi talablari mavjud hisoblandi. Xulosa qilib aytadigan
28
bo’lsak, mamlakatning ichki tartib qoidalarining amal qilinishida, turli ta`sis etilayotgan
yangiliklar, qonun, farmon, qarorlarning amaliyotga tatbiq etilishida, amal qilinishida
muhim ahamiyatga egadir.
Qolaversa, iqtisodiy sohaning rivojlanishi va undagi o’zgarishlar, yoinki qaysi
hududga qanday iqtisodiy yangilik kiritilishi, qaysi hududni iqtisodiy zonaga aylantirsh
ko’proq boshqa hududlarga nisbatan qulayligi, natijasi ko’pligi bilan farq qilishi kabi
masalalarda ham aynan hududiy tuzilish asqotadi. Bevosita boshqa sohalarning
faoliyati, rivoji, o’zgarishida ham alohida o’ringa ega.
Ma`muriy-hududiy tuzilish ulkan mamlakatni boshqarishni yanad qulaylashtirib,
osonlaytirishi rostdir. Bundan tashqari ma`muriy-hududiy tuzilish jamiyat hayotida ham
muhim o’ringa egadir. U jamiyatning obyektiv rivojlanishining tomonlaridan bir bo’lagi
hisoblanib, u jamiyatning nisbatan avtonom va differentsiatsiyalangan qismlarining
ichki tartibliligini talab qiladi.
Ma`muriy-hududiy bo’linish – davlatning hududini uning tabiati, funksiyalari,
vazifalariga qarab mos ravishda qismlarga ajratish, shuningdek, xuddi shunday
bo’linishga mos keladigan mahalliy davlat boshqaruv organlari va hokimiyat tizimini
tashkil etish ham deb belgilasak xato bo’lmaydi.
29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
RAHBARIY ADABIYOTLAR.
1.Karimov I.A. O‘zbekistoning o‘z istiqlol va taraqqiyot yo‘li. - T.:
O‘zbekiston,1992. – 20-bet
ME’YORIY HUQUQIY HUJJATLAR.
1. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik Palatasi tog’risidagi qonuni
8-modda 9,10 bandlari.
2. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g’risidagi qonuni.
5,7,11moddalar
3. O‘zbekiston Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishini o‘rganish va baholash.
4. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g’risidagi qonuni.
21,23,28 moddalari.
5. Buxoro davlat universiteti Axborot texnologiyalar markazi.
6. Ozbekiston Respublikasi Konistitutsiyasining 16 bob 83,84 moddalar.
DARSLIK, O‘QUV QO‘LLAANMALAR VA MONOGRAFIYALAR.
Konstitutsiyaviy huquq O.T. Husanov darsligi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.- T.: O‘zbekiston -2023
III.INTERNET SAHIFALARI.
LEX.UZ O‘bekiston qonun hujjatlari ma’lumitlari milliy bazasi.