O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING MA’MURIY-HUDUDIY VA DAVLAT TUZILISHI. QORAQALPOG‘ISTON RESPUBLIKASI
Yuklangan vaqt
2025-03-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
23,8 KB
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING MA’MURIY-HUDUDIY VA
1. O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi
2. Qoraqalpog‘iston Respublikasi
83-modda. O‘zbekiston Respublikasi viloyatlar, tumanlar, shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar, ovullar, shuningdek Qoraqalpog‘iston Respublikasidan
iborat.
Tarixiy jarayonlar va jahon davlatlarining rivojlanish tajribasi, davlat va
ma’muriy-hududiy tuzilish muammolari siyosiy va huquqiy nuqtai nazardan juda
dolzarb ekanligini ko‘rsatmoqda.
Ma’lumki, har qanday davlat muayyan hududga ega bo‘ladi. Uning fuqarolari
ham xuddi shu hududda istiqomat qilishadi. Davlat o‘z oldida turgan asosiy
vazifalarni, masalan, aholining iqtisodiy turmushini tashkil etish, uning xavfsizligini
ta’minlash va boshqa funksiyalarni bajarish maqsadida turli xil faoliyatni amalga
oshiradi. Davlatda aholining soni qancha ko‘p bo‘lsa, hududiy jihatdan katta bo‘lsa,
bu sharoitlarda uni yuqoridan turib tartibga solish mushkullashadi.
Davlat tuzilishi yoki milliy davlat tuzilishi deganda, davlatning mohiyatidan
kelib chiquvchi uning hududiy tuzilishi yoki milliy-hududiy tuzilishi, davlat bilan
uning tarkibiga kiruvchi bo‘laklarni (kismlarni) davlat munosabati shakllari va
huquqiy holatlari tushuniladi.
Fuqarolar soni va hudud ko‘lami muayyan chegaraga yetganda, mamlakat
hududini okruglar, viloyatlar, o‘lkalar, shtatlar, kantonlar, guberniyalar, tumanlar
singari hududlarga bo‘lish hamda shu hududiy tuzilmalarda hokimiyatning mahalliy
(hududiy) organlarini tuzish zarurati tug‘iladi. Shu tariqa hokimiyat va
boshqaruvning markaziy hamda mahalliy organlari o‘rtasida vakolatlarni bo‘lish
ehtiyoji ham paydo bo‘ladi.
Davlatshunos olimlar tomonidan davlat tuzilishi tushunchasiga ko‘plab ta’riflar
berilgan. Ularning qariyb barchasi davlat tuzilishi shakli deganda – davlat
hokimiyatining ma’muriy-hududiy tashkil etilishi, davlat bilan uni tashkil etuvchi
qismlar o‘rtasidagi, davlatning alohida qismlari o‘rtasidagi, markaziy va mahalliy
organlar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar xarakterini tushunish kerak, deb
hisoblashadi.
Tuzilish tarkibiga ko‘ra davlatlar oddiy – unitar hamda murakkab – federativ
yoki konfederativ davlatlarga bo‘linadi. Davlatning tuzilish shakli nafaqat ommaviy
hokimiyat bilan, balki davlatning yana bir muhim xususiyati – aholining hududiy
tashkiloti bilan ham chambarchas bog‘liqdir.
Unitar1 davlat – oddiy tuzilishga ega yaxlit davlat hisoblanadi. Unitar
davlatlarning aksariyati muayyan ma’muriy-hududiy bo‘linishga ega, ya’ni
tumanlar, viloyatlar, kantonlardan iborat bo‘ladi. Mazkur ma’muriy-hududiy
bo‘linmalar davlat suvereniteti alomatiga ega emas. Unitar davlatlarda butun hudud
bo‘yicha yagona oliy organlar tizimi va yagona qonunchilik tizimi mavjud bo‘ladi.
Unitar davlatlarning tuzilishi oddiydir.
Unitar davlatdagi ma’muriy-hududiy bo‘linmalar faqat mahalliy masalalarni
hal qilish huquqiga ega, markaziy yagona davlat hokimiyati kuchi davlatning barcha
hududiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Unitar davlatlarga ko‘plab misollar keltirish
mumkin. Masalan, Italiya, Fransiya, Buyuk Britaniya, Ukraina, Qozog‘iston,
Qirg‘iziston, shu jumladan, O‘zbekiston Respublikasi ham unitar davlat hisoblanadi.
Davlat tuzilishi shaklining ikkinchisi – bu murakkab davlatlar. Murakkab
davlatlarga – federatsiya, konfederatsiya va boshqa davlat tuzilmalari kiradi.
Federativ2 davlat – bu davlatlarning shartnoma va qonuniy tartibga solingan
birlashuvini ta’sis etishga asoslangan ittifoqdir. Demak, o‘zaro birlashishga
1 «Унитар» сўзи лотинча «unus» – «бир» сўзидан олинган бўлиб, «ягона» деган маънони англатади.
2 «Федератив» сўзи лотинча «feodus» сўзидан олинган бўлиб, «иттифоқ», «шартнома» маъноларини
англатади.
intiluvchi bir qancha mustaqil davlatlar mavjud bo‘lgan joydagina federatsiya
tashkil etilishi mumkin.
Federativ shakldagi davlat qonun chiqaruvchi organlarga, ijro etuvchi va sud
organlariga ega bo‘lgan bir necha davlatlar – sub’ektlar birlashmasidan, ittifoqidan
tashkil topadi. Federativ davlatlarda sub’ektlar o‘ziga xos nomlar bilan – respublika,
shtatlar, kantonlar, yerlar deb ataladi. Amerika Qo‘shma Shtatlari, Rossiya
Federatsiyasi, Germaniya Federativ Respublikasi va boshqa ko‘pgina davlatlar
federativ davlatlar hisoblanadi.
Federativ davlat bir necha suveren davlatlarning ittifoqidan tashkil topgan
suveren davlatdir. Federatsiyada umumfederativ davlatning hokimiyati va
boshqaruv organlari, konstitutsiyasi, byudjeti, davlat ramzlari bo‘lishi bilan birga
unga kiruvchi davlatlarning ham o‘z hokimiyati va boshqaruv organlari,
konstitutsiyasi mavjud bo‘ladi.
Hozirgi vaqtda davlatlarning rivojlanishi «sof holda»gi unitar va federativ
davlat tuzilmasiga ta’sir o‘tkazib kelmoqda. Unitar davlatlar ayrim huquqlarini
ma’muriy-hududiy bo‘linmalariga bermoqda, federativ shakldagi davlatlarda esa
ularning markaziy organlari hokimiyatlarini butun federatsiya hududida
mustahkamlashga harakat qilmoqdalar.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy Osiyoning o‘rta va shimoliy qismida
joylashgan bo‘lib, shimoliy-sharqda Qirg‘iziston, shimol va shimoliy-g‘arbda
Qozog‘iston respublikalari, janubiy-g‘arbda Turkmaniston, janubiy-sharqda
Tojikiston Respublikasi bilan, janubda qisman Afg‘oniston bilan chegaradosh.
O‘zbekiston Respublikasining maydoni – 447,4 ming kv. km.
O‘zbekiston Respublikasining davlat tuzilishiga keladigan bo‘lsak, u
tuzilishiga ko‘ra, unitar (oddiy) davlat hisoblanadi. Boshqa unitar davlatlardan farq
qilgan holda, O‘zbekiston Respublikasining davlat tuzilishi o‘ziga xos
xususiyatlarga ega. Chunki uning tarkibiga mustaqil Koraqalpog‘iston Respublikasi
ham kiritilgan.
Demak, O‘zbekiston Respublikasi alohida huquqiy maqomga ega bo‘lgan
Qoraqalpog‘iston Respublikasidan, viloyatlardan hamda Toshkent shahridan tashkil
topgan.
Viloyat – O‘zbekiston Respublikasi ma’muriy-hududiy birliklar tizimida eng
yuqori bo‘g‘in bo‘lib, alohida o‘rin tutadi. Viloyat o‘z tarkibiga boshqa ma’muriy-
hududiy bo‘laklarning hammasini oladi va shu tariqa muhim tashkiliy funksiyani
bajaradi. Bu hududiy bo‘linma joylarni markaz bilan bog‘lab turadigan aloqa
tuzilmasidir. Respublika miqyosidagi davlat organlari o‘z vazifalarini, joylardagi
organlar bilan aloqalarini faqat viloyat va uning davlat boshqaruv organlari – viloyat
hokimligi orqali amalga oshiradi. Shu bilan birga, viloyat o‘z tarkibiga kiruvchi quyi
hokimiyat vakillik va ijroiya organlari faoliyatiga rahbarlik qiladi hamda ularni
umumdavlat va mahalliy manfaatlardan kelib chiqib birlashtiradi.
Viloyat hududlari o‘z navbatida tumanlarga va viloyatga bo‘ysunuvchi
shaharlarga bo‘linadi. Har bir viloyatda tumanlarning soni turlicha bo‘ladi.
Viloyat yirik ma’muriy-hududiy bo‘linma sifatida barqaror bo‘lishi lozim.
Uning tuzilishi, mustahkamlanishi, yiriklashishi yoki bo‘linishi iqtisodiy jihatdan
asoslantirilishi lozim. Mazkur ma’muriy-hududiy birlik iktisodiyotning barcha
sohalarini kompleks rivojlanishiga olib kelishi lozim.
84-modda. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahrining
chegaralarini o‘zgartirish, shuningdek viloyatlar, shaharlar, tumanlar tashkil qilish
va ularni tugatish O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga
oshiriladi.
Viloyat va respublikaga (Qoraqalpog‘iston Respublikasiga) bo‘ysunuvchi
shaharlar turkumiga kamida 30 ming aholisi, muhim sanoat ahamiyatiga ega bo‘lgan
istiqbolli iqtisodiy va madaniy markaz hisoblangan shaharlar kiradi.
Tumanga bo‘ysunuvchi shaharlar toifasiga sanoat korxonalari, kommunal
xo‘jaligi, davlat uy-joy fondi, rivojlangan ijtimoiy-madaniy muassasalari, savdo,
umumiy ovqatlanish, maishiy xizmat ko‘rsatish korxonalari mavjud bo‘lgan hamda
aholisi 7 ming kishidan kam bo‘lmagan va uning uchdan ikki qismini ishchi,
xizmatchi hamda ularning oila a’zolari tashkil etgan shaharchalar va boshqa aholi
manzillari kiritiladi. Bunda mazkur aholi punktining ma’muriy ahamiyati va
rivojlanish istiqbollari e’tiborga olinadi.
Shaharchalar ham ma’muriy-hududiy birlik bo‘lib, uning turkumiga sanoat
korxonalari, qurilishlar, temir yo‘l stansiyalari va boshqa muhim ob’ektlar yaqinida
joylashgan hamda kamida ikki ming aholisi bo‘lgan aholi punktlari kiritilishi
mumkin.
Qishloqlar – ma’muriy-hududiy bo‘linishning quyi bo‘g‘inlaridan biridir.
Shahar hududlariga kirmaydigan, ma’lum aholi soniga ega bo‘lgan qishloq
markazlari va ma’lum sanoat ob’ektlari atrofida istiqomat qiluvchi aholining
yashash joylari qishloqlar bo‘lishi mumkin.
Ovullar esa qishloqlarga qaraganda kichikroq hajmdagi yashash va turar
joylardan iborat aholi punktlaridir. Ovullarda, ko‘p hollarda, chorvador oilalar
istiqomat qilib, ular, aso san, ko‘chib yuruvchi bir necha cho‘ponlar oilalaridan
tashkil topadi.
XVII bob. Qoraqalpog‘iston Respublikasi
85-modda. Suveren Qoraqalpog‘iston Respublikasi O‘zbekiston Respublikasi
tarkibiga kiradi. Qoraqalpog‘iston Respublikasining suvereniteti O‘zbekiston
Respublikasi tomonidan muhofaza etiladi.
O‘zbekiston
Respublikasi
ma’muriy-hududiy
bo‘linishi
tizimida
Qoraqalpog‘iston Respublikasi alohida ahamiyat kasb etadi.
Har bir millatning o‘z taqdirini o‘zi belgilash tamoyili asosida qoraqalpoq
millati O‘zbekiston hududida o‘z davlatini muxtor Respublika shaklida tashkil etgan
edi. O‘zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligiga erishganidan so‘ng,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi mustaqil-suveren deb e’lon qilindi. Ushbu maqom
O‘zbekiston
Respublikasining
Mustaqillik
deklaratsiyasida,
O‘zbekiston
Respublikasining
Davlat
mustaqilligi
asoslari
to‘g‘risidagi
qonunda
va
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Konstitutsiyasi3da o‘z ifodasini topdi.
3
Қорақалпоғистон Республикаси Конституцияси 1993 йил 9 апрелда қабул қилинган.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining
ma’muriy-hududiy
tuzilishi
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Konstitutsiyasida o‘z ifodasini topgan bo‘lib, 66-
moddaga binoan Qoraqalpog‘iston Respublikasi tumanlardan, shaharlardan,
shaharchalardan, ovullardan iborat.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida eng yirik ma’muriy-hududiy birlik – bu
tuman hisoblanadi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi O‘zbekiston Respublikasining shimoliy-
g‘arbida joylashgan. Maydoni 164,9 ming kv. km. Qoraqalpog‘iston Respublikasida
15 ta tuman, 12 ta shahar, 16 ta shaharcha, 112 ovul bor.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining poytaxti Nukus shahridir.
O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishida Toshkent
shahri alohida o‘rin tutadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 6-
moddasiga binoan O‘zbekiston Respublikasining poytaxti – Toshkent shahri.
Poytaxt shahar bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Unda davlat va jamoat
tashkilotlarining markaziy idoralari, davlat boshlig‘ining qarorgohi, chet el
diplomatik vakolatxonalari joylashadi, davlatning asosiy siyosiy va iqtisodiy
tadbirlari amalga oshiriladi
Toshkent shahri Toshkent viloyatining ma’muriy markazi bo‘lib, maydoni
256 kv. km.
Ma’muriy-hududiy bo‘linish – bu qonun asosida tuzilgan, ma’lum nomga,
tegishli davlat-huquqiy maqomga ega bo‘lgan va boshqa ma’muriy-hududiy
bo‘laklar bilan, boshqaruv va bo‘ysunish munosabatlari bilan bog‘liq O‘zbekiston
Respublikasi hududining tarkibiy qismidir.
O‘zbekiston Respublikasi hududining ma’lum ma’muriy bo‘laklarga
bo‘linishi, davlatning asosiy funksiya va vazifalarini amalga oshirishda zarur tadbir
bo‘lib hisoblanadi.
Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari ma’muriy-hududiy bo‘lakda o‘z
vazifalarini shu davlat hududiy bo‘laklari orqali amalga oshiradilar. Demak,
ma’muriy-hududiy bo‘laklarga mos ravishda davlat apparatining tegishli bo‘g‘inlari
ham takomillashtiriladi.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasida
tumanlarni
tuzish
va
tugatish
Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga
oshiriladi.
Qishloqlar, ovullarni tuzish va tugatish tegishli tuman hokimlarining
iltimosnomasiga asosan xalq deputatlari viloyat Kengashlari tomonidan,
Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa – Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga
oshiriladi.
«O‘zbekiston
Respublikasida
ma’muriy-hududiy
tuzilish,
toponimik
ob’ektlarga nom berish va ularning nomlarini o‘zgartirish masalalarini hal etish
tartibi to‘g‘risida»gi qonunning 4-6-moddalariga binoan esa Qoraqalpog‘iston
Respublikasining chegarasi faqat uning roziligi bilan Jo‘qorg‘i Kenges qaroriga
asosan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan o‘zgartirilishi mumkin.
Viloyatlar va tumanlarning chegaralarini o‘zgartirish tegishli viloyatlar,
Toshkent shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining taklifiga muvofiq Oliy Majlis tomonidan amalga
oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida tumanlarning chegaralarini o‘zgartirish
tegishli
tuman
hokimlarining
iltimosnomasiga
binoan
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga
oshiriladi.
Qishloqlar va ovullar chegarasini o‘zgartirish, aholi punktlarini birlashtirish
tegishli tuman hokimlarining iltimosnomasiga asosan xalq deputatlari viloyat
Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa – Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining poytaxtini belgilash va ko‘chirish
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi.
Viloyatlarning ma’muriy markazlarini belgilash va ko‘chirish tegishli viloyat
hokimlarining iltimosnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining taklifiga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
tomonidan amalga oshiriladi.
Tumanlar, qishloqlar, ovullarning ma’muriy markazlarini belgilash va
ko‘chirish tegishli tuman hokimlarining iltimosnomasiga binoan xalq deputatlari
viloyat Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa – Jo‘qorg‘i
Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Shaharlarning chegaralarini belgilash va kengaytirish tegishli viloyat,
Toshkent shahri hokimlarining iltimosnomasiga asosan O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining taklifiga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida shaharlarning chegaralarini belgilash va
kengaytirish tegishli tuman, shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan
Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo‘qorg‘i Kenges
tomonidan amalga oshiriladi.
Shaharchalarning chegaralarini belgilash va kengaytirish tegishli tuman
hokimlarining iltimosnomasiga asosan xalq deputatlari viloyat Kengashlari
tomonidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasida esa – Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan
amalga oshiriladi.
Viloyatlar, tumanlar, shaharlarga nom berish va ularning nomini o‘zgartirish
tegishli viloyat hokimlarining iltimosnomasiga asosan O‘zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida tumanlar, shaharlarga nom berish va
ularning nomini o‘zgartirish tegishli tuman, shahar hokimlarining iltimosnomasiga
asosan Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Shaharchalar, qishloqlar, ovullar, aholi punktlariga nom berish va ularning
nomini o‘zgartirish tegishli tuman, shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan
xalq deputatlari viloyat Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasida
esa – Jo‘qorg‘i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Viloyatlar, tumanlar, shaharlarga nom berish va ularning nomini o‘zgartirish
vaqtida O‘zbekiston Respublikasida mavjud bo‘lgan nomlarni berishga,
shaharchalar, qishloqlar, ovullar, aholi punktlariga esa Qoraqalpog‘iston
Respublikasi yoki ushbu viloyatda mavjud bo‘lgan nomlarni berishga yo‘l
qo‘yilmaydi.
Viloyatlar, shaharlar, tumanlar, qishloqlar, ovullar, shaharchalar, aholi
punktlariga odamlarning nomini berishga, shuningdek ularni tarixiy voqealar
sharafiga nomlashga qoida tariqasida yo‘l qo‘yilmaydi.
Viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullarni tuzish,
tugatish, chegaralarini o‘zgartirish, ma’muriy markazlarni boshqa joyga ko‘chirish,
aholi yashaydigan punktlarni shaharchalar toifasiga ko‘chirish, ma’muriy-hududiy
birliklarni nomlash, nomini o‘zgartirish masalasiga bag‘ishlangan qarorlar albatta
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Axborotnomasida chop etilishi lozim.
86-modda. Qoraqalpog‘iston Respublikasi o‘z Konstitutsiyasiga ega.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining Konstitutsiyasi O‘zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasiga zid bo‘lishi mumkin emas.
O‘zbekistonning
davlat
mustaqilligiga
erishishi,
o‘z
navbatida,
Qoraqalpog‘istonning ham davlat suverenitetini qo‘lga kiritishiga olib keldi.
Qoraqalpog‘iston davlat suverenitetining poydevorini yaratishda dastlabki asos
sifatida, 1990 yil 20 iyunda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasining
suvereniteti to‘g‘risidagi Deklaratsiya”ni ko‘rsatib o‘tish mumkin. Mazkur hujjatda
Qoraqalpog‘iston O‘zbekiston Respublikasi tarkibidagi suveren respublika, deb
e’lon qilingan edi. Shu bilan birga, Qoraqalpog‘istonning 1990 yil 14 dekabrda
qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog‘iston Respublikasi
suvereniteti to‘g‘risidagi Deklaratsiyasi”da ham uning suveren maqomi belgilab
qo‘yilgan. Mazkur Deklaratsiyaning 9-bandida Qoraqalpog‘iston Respublikasining
suvereniteti uning Konstitutsiyasi bilan ta’minlanadi, O‘zbekiston Respublikasi
Qoraqalpog‘iston Respublikasi manfaatlarini uning Asosiy Qonuniga ko‘ra va
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq himoya qiladi, deb qayd
etilgan edi.
Binobarin, Qoraqalpog‘iston Respublikasining O‘zbekiston Respublikasi
tarkibidagi huquqiy maqomini mustahkamlashda 1991 yil 31 avgustda qabul
qilingan “O‘zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligi asoslari to‘g‘risida“gi
Qonun muhim o‘rin tutadi. Unda Qoraqalpog‘iston Respublikasining hududiy
yaxlitligi va suvereniteti tan olinadi.
O‘zbekiston Respublikasini Qoraqalpog‘iston Respublikasini o‘z tarkibiga
olgan unitar davlat sifatida e’tirof etish bilan birga, mamlakatimiz davlat tuzilishida
federalizmning ba’zi xususiyatlari ham mavjud ekanligini ta’kidlash joizdir.
87-modda.
O‘zbekiston
Respublikasi
qonunlari
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi hududida ham majburiydir.
Suveren Qoraqalpog‘iston Respublikasining huquqiy maqomini belgilab
beruvchi muhim huquqiy hujjatlar sifatida O‘zbekiston Respublikasi va
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Konstitutsiyalarini e’tirof etish mumkin.
1993 yil 9 aprelda qabul qilingan Qoraqalpog‘iston Respublikasining
Konstitutsiyasi davlat tuzilishining asosiy prinsiplarini, davlat hokimiyatining
tizimini va davlat, jamiyat, shaxs munosabatlarining huquqiy asoslarini belgilab
berdi. Ta’kidlash joizki, mazkur konstitutsiya o‘zida jahon konstitutsiyaviy
tajribasini, inson huquqlari va erkinliklarini himoya qilish va tartibga solishning
ilg‘or amaliyotini, jamiyatning demokratik asoslarini mujassamlashtirgan.
Qoraqalpog‘iston Respublikasining Konstitutsiyasi 6 bo‘lim, 26 ta bob va 119
ta moddadan iborat.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi
ustunligini so‘zsiz tan oladi. Xususan, Qoraqalpog‘iston Respublikasining
Konstitutsiyasi 1-moddasida “Qoraqalpog‘iston – O‘zbekiston Respublikasi
tarkibiga kiradigan suveren demokratik respublika... O‘zbekiston Respublikasi bilan
Qoraqalpog‘iston Respublikasining o‘zaro munosabatlari O‘zbekiston Respublikasi
va
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
o‘rtasida
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi doirasida tuzilgan shartnomalar hamda bitimlar bilan tartibga
solinadi”, – deb belgilab qo‘yilgan.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 15-moddasiga muvofiq,
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida (Qoraqalpog‘iston esa uning tarkibiy
qismidir) O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlari ustunligi
so‘zsiz tan olinadi.
Ushbu modda demokratik huquqiy davlatning eng asosiy belgilaridan biri
Konstitutsiya va qonun ustuvorligi tamoyilidan kelib chiqadi. Shu bilan birga,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Konstitutsiyasining 15-moddasida Qoraqalpog‘iston
Respublikasida O‘zbekiston Respublikasi va Qoraqalpog‘iston Respublikasining
Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so‘zsiz tan olinishi belgilab qo‘yilgan.
88-modda. Qoraqalpog‘iston Respublikasining hududi va chegaralari uning
roziligisiz o‘zgartirilishi mumkin emas. Qoraqalpog‘iston Respublikasi o‘z
ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini mustaqil hal qiladi.
Davlat hokimiyatining ta’siri ma’lum hududga va tegishlicha aholiga joriy
qilinishi har qanday davlatning muhim belgisidir.
Davlatning o‘z hududida Konstitutsiyasining va qonunlarining ustunligi
suverenitet belgilarining biri hisoblanadi. Konstitutsiyaning ushbu moddasida
Qoraqalpog‘iston o‘z ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini mustaqil hal qiladi,
davlat hokimiyati organlari tizimini belgilaydi, deb mustahkamlangan.
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
Konstitutsiyasining
XVI
bobi
Qoraqalpog‘iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga
bag‘ishlangan bo‘lib, uning 67-moddasida “Tumanlar, shaharlar tashkil qilish va
ularni tugatish, shuningdek, ularning chegaralarini o‘zgartirish Qoraqalpog‘iston
Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi tomonidan amalga oshiriladi” deb belgilab
qo‘yilgan.
O‘zbekiston va Qoraqalpog‘iston hududlarini ajratib turadigan chegaralarni
o‘zgartirish zaruriyati tug‘ilsa, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligini
olish lozim bo‘ladi.
89-modda.Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
O‘zbekiston
Respublikasi
tarkibidan Qoraqalpog‘iston Respublikasi xalqining umumiy referendumi asosida
ajralib chiqish huquqiga ega.
Mazkur moddada bayon qilingan qoida Qoraqalpog‘iston Respublikasi
Konstitutsiyasining 1- va 9-moddalarida hamda referendumga oid O‘zbekiston
Respublikasi va Qoraqalpog‘iston Respublikasining qonun hujjatlarida yanada
rivojlantirilgan.
Referendum o‘tkazish haqidagi qarorni Qoraqalpog‘iston Respublikasining
Jo‘qorg‘i Kengesi qabul qiladi, ovoz berish sanasini ham uning o‘zi belgilaydi.
Referendumda qabul qilingan qaror Qoraqalpog‘iston Respublikasi hududida oliy
yuridik kuchga ega va faqat referendum yo‘li bilan o‘zgartirilishi yoki bekor
qilinishi mumkin.
Mazkur konstitutsiyaviy norma Qoraqalpog‘iston xalqining o‘z taqdirini o‘zi
hal qilish huquqini, shuningdek, Qoraqalpog‘iston Respublikasining suverenitetini
O‘zbekiston tan olganligini anglatadi. Shu bilan birga, ushbu qoida xalqaro huquq
normalariga mos keladi. Xususan, 1966 yil 16 dekabrdagi “Fuqarolik va siyosiy
huquqlar haqidagi xalqaro Pakt”da barcha xalqlar o‘z taqdirini o‘zi belgilash
huquqiga egadirlar, deb belgilangan.
Ushbu
moddada,
shuningdek,
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining
O‘zbekiston
tarkibidan
chiqish
huquqini
amalga
oshirish
mexanizmi
mustahkamlangan bo‘lib, bunda jamiyat va davlat hayotining eng muhim
masalalarini fuqarolarning to‘g‘ridan-to‘g‘ri ovoz berishi (umumxalq referendumi)
bilan hal etilishi lozimligi to‘g‘risidagi demokratik talab o‘z ifodasini topgan.
90-modda.
O‘zbekiston
Respublikasi
bilan
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining
o‘zaro
munosabatlari
O‘zbekiston
Respublikasi
va
Qoraqalpog‘iston Respublikasi o‘rtasida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
doirasida tuzilgan shartnomalar hamda bitimlar bilan tartibga solinadi. O‘zbekiston
Respublikasi va Qoraqalpog‘iston Respublikasi o‘rtasidagi nizolar murosaga
keltiruvchi vositalar yordamida hal etiladi.
Sharhlanayotgan moddada Qoraqalpog‘iston Respublikasining O‘zbekiston
Respublikasi tarkibidagi huquqiy maqomi ikki tomon o‘rtasidagi munosabatlarda
davlat suverenitetini o‘zaro hurmat qilish va tan olish zamirida, qonunlar
ustuvorligiga tayanib va unga rioya etib ish yuritish asosida amalga oshirilishi
huquqiy jihatdan mustaqkamlangan.
Ikkala davlat konstitutsiyalarining normalari bilan bir qatorda, bu
munosabatlar ular tuzadigan shartnomalar hamda bitimlar bilan tartibga solinadi.
O‘zbekiston va Qoraqalpog‘istonning munosabatlarini shartnomalar va
bitimlar
ko‘rinishida
huquqiy
mustahkamlab
qo‘yish,
o‘z
navbatida,
Qoraqalpog‘iston Respublikasining, boshqa ma’muriy-hududiy birliklardan farqli
o‘laroq, alohida maqomga ega ekanligini anglatadi.
Ta’kidlash joizki, har qanday huquq sub’ektlarining o‘zaro munosabatlarida
muayyan masalalar yuzasidan nizolar va ziddiyatlar yuzaga kelishiga tabiiy hol
sifatida qarash kerak. Bunda yuzaga keladigan nizolar murosaga keltiruvchi
vositalar yordamida, ya’ni nizoli masalaning mohiyatini jiddiy va chuqur o‘rganish
hamda buning natijasida har ikkala tomonning manfaatini e’tiborga olgan holda
murosali qarorga kelinadi.
Ushbu
o‘rinda
alohida
qayd
etish
lozimki,
mustaqillik
yillarida
Qoraqalpog‘iston Respublikasining rivojlanish jarayonida uning ijtimoiy hayotiga
oid bo‘lgan barcha masalalar va muammolar O‘zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi doirasida hal etib kelinmoqda.
O‘zbekiston
bilan
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
o‘rtasidagi
o‘zaro
munosabatlarni tashkiliy jihatdan mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Qoraqalpog‘iston Respublikasi
Vazirlar Kengashining Doimiy Vakolatxonasi tuzilgan. Ushbu vakolatxona
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashining O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi bilan, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari,
davlat qo‘mitalari, idoralari va boshqa tashkilotlari bilan xo‘jalik hamda madaniy
qurilish masalalari bo‘yicha kundalik aloqalarini amalga oshiruvchi organ
hisoblanadi.