O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD TIZIMI

Yuklangan vaqt

2024-03-03

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

25

Faytl hajmi

1,6 MB


24-§. O‘ZBEKISTON 
RESPUBLIKASINING SUD TIZIMI
9-SINF  KONSTITUTSIYAVIY  
HUQUQ ASOSLARI
24-§. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD TIZIMI 9-SINF KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ ASOSLARI O‘zbekiston Respublikasida sud
hokimiyatining
tashkil etilishi va faoliyati prinsiplari haqida;
Sudyalarning
huquq
va
majburiyatlari,
sudyani
tayinlashda uning shaxsiga qo‘yiladigan talablar haqida
bilib olasiz.
Mavzu ustida ishlash natijasida:
O‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyatining tashkil etilishi va faoliyati prinsiplari haqida; Sudyalarning huquq va majburiyatlari, sudyani tayinlashda uning shaxsiga qo‘yiladigan talablar haqida bilib olasiz. Mavzu ustida ishlash natijasida: Savol: Adolatni, haqqoniyatni qidiruvchi, adolat istovchi, 
adolat ko‘rsatuvchi, adolatparvar; Buxoro va Xiva 
xonliklarida yuqori martabalardan biri bo‘lib, u amir yoki  
xon nomiga yozilgan iltimosnomalar-arznomalarni qabul 
qilib, ularning egalariga yozma yoki og‘zaki  javoblar 
qaytargan mansabdor shaxs.
JAVOB:  DODHOH
Savol: Adolatni, haqqoniyatni qidiruvchi, adolat istovchi, adolat ko‘rsatuvchi, adolatparvar; Buxoro va Xiva xonliklarida yuqori martabalardan biri bo‘lib, u amir yoki xon nomiga yozilgan iltimosnomalar-arznomalarni qabul qilib, ularning egalariga yozma yoki og‘zaki javoblar qaytargan mansabdor shaxs. JAVOB: DODHOH «Asosiy
maqsadimiz,
fuqarolarning
huquq
va
erkinliklarini
himoya
qilish
orqali
xalqimizning
sud
tizimiga
bo‘lgan
ishonchini
qat’iy mustahkamlash, sudni
tom
ma’noda
“Adolat
qo‘rg‘oni”ga
• aylantirishdan iboratdir».
Shavkat Mirziyoyev
«Asosiy maqsadimiz, fuqarolarning huquq va erkinliklarini himoya qilish orqali xalqimizning sud tizimiga bo‘lgan ishonchini qat’iy mustahkamlash, sudni tom ma’noda “Adolat qo‘rg‘oni”ga • aylantirishdan iboratdir». Shavkat Mirziyoyev Sud-– odil sudlovni amalga oshirishga haqli birdan
bir davlat hokimiyati organidir. Sudyalar hal qiluvchi
qarorlar va hukmlarini davlat nomidan chiqaradilar. Bu
narsa hal qiluv qarorlari va hukmlar barcha tomonidan, shu
jumladan, davlat organlari tomonidan so‘zsiz ijro etilishi
shart ekanligini anglatadi.
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD 
TIZIMI
Sud-– odil sudlovni amalga oshirishga haqli birdan bir davlat hokimiyati organidir. Sudyalar hal qiluvchi qarorlar va hukmlarini davlat nomidan chiqaradilar. Bu narsa hal qiluv qarorlari va hukmlar barcha tomonidan, shu jumladan, davlat organlari tomonidan so‘zsiz ijro etilishi shart ekanligini anglatadi. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD TIZIMI O‘zbekiston Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyev 2017-yil 
6-aprelda mamlakat
Konstitutsiyasiga sud 
tizimini yangilashni nazarda 
tutuvchi o‘zgartirishlar
va qo‘shimchalar kiritilishi 
to‘g‘risidagi Qonunni 
imzoladi.
O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017-yil 6-aprelda mamlakat Konstitutsiyasiga sud tizimini yangilashni nazarda tutuvchi o‘zgartirishlar va qo‘shimchalar kiritilishi to‘g‘risidagi Qonunni imzoladi. O‘zbekiston
Respublikasida
sud
hokimiyati
konstitutsiyaviy, ma’muriy, fuqarolik, iqtisodiy va jinoyat
sudlovi orqali amalga oshiriladi. Sudlar orasidagi bunday
taqsimot sudga tegishlilik, ya’ni ish ko‘rib chiqiladigan
konkret sudning belgilanishi deb ataladi.
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD 
TIZIMI
O‘zbekiston Respublikasida sud hokimiyati konstitutsiyaviy, ma’muriy, fuqarolik, iqtisodiy va jinoyat sudlovi orqali amalga oshiriladi. Sudlar orasidagi bunday taqsimot sudga tegishlilik, ya’ni ish ko‘rib chiqiladigan konkret sudning belgilanishi deb ataladi. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING SUD TIZIMI Konstitutsiyaning 80, 81, 83, 93, 107, 110, 111 va
112-moddalariga
o‘zgartirishlar
kiritildi.
Oliy
sud
fuqarolik, jinoyat, ma’muriy va iqtisodiy sudlov ishlari
sohasida sud hokimiyati yagona organiga – O‘zbekiston
Respublikasi Oliy sudiga birlashtirildi.
Konstitutsiyaning 80, 81, 83, 93, 107, 110, 111 va 112-moddalariga o‘zgartirishlar kiritildi. Oliy sud fuqarolik, jinoyat, ma’muriy va iqtisodiy sudlov ishlari sohasida sud hokimiyati yagona organiga – O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudiga birlashtirildi. Yangi institut – O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar
oliy kengashi joriy etildi. U sudyalar hamjamiyati organi
bo‘lib, O‘zbekistonda sud
hokimiyati mustaqilligiga oid
konstitutsiyaviy
tamoyilga
rioya
etilishini
ta’minlashga
ko‘maklashadi.
Yangi institut – O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi joriy etildi. U sudyalar hamjamiyati organi bo‘lib, O‘zbekistonda sud hokimiyati mustaqilligiga oid konstitutsiyaviy tamoyilga rioya etilishini ta’minlashga ko‘maklashadi. O‘zbekiston Respublikasi 
Oliy sudi
O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyaviy sudi
O‘zbekiston
Respublikasi
Harbiy sudi
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, 
viloyatlar va
Toshkent shahar
iqtisodiy sudlari
Qoraqalpog‘ison
Respublikasi, 
viloyatlar va
Toshkent shahar
ma’muriy
sudlari
Fuqarolik ishlari
bo‘yicha
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, 
viloyatlar va
Toshkent shahar
sudlari
Jinoyat ishlari
bo‘yicha
Qoraqalpog‘is
ton
Respublikasi, 
viloyatlar va
Toshkent 
shahar sudlari
Harbiy 
sudlar
Tumanlararo, 
tuman
(shahar) 
iqtisodiy
sudlari
Tuman
(shahar) 
ma’muriy
sudlari
Fuqarolik
ishlari bo‘yicha
tumanlararo, 
tuman (shahar) 
sudlari
Jinoyat ishlari
bo‘yicha
tuman
(shahar) 
sudlari
SUD TIZIMI TUZILMASI
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudi Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar iqtisodiy sudlari Qoraqalpog‘ison Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar ma’muriy sudlari Fuqarolik ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari Jinoyat ishlari bo‘yicha Qoraqalpog‘is ton Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar sudlari Harbiy sudlar Tumanlararo, tuman (shahar) iqtisodiy sudlari Tuman (shahar) ma’muriy sudlari Fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudlari Jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudlari SUD TIZIMI TUZILMASI O‘zbekiston
Respublikasida
sudlar
ish
kategoriyasiga
ko‘ra
ixtisoslashtirilishi
mumkin.
Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 107-
moddasi.
O‘zbekiston Respublikasida sud ishlarini
yuritish o‘zbek, qoraqalpoq tillarida yoki o‘sha
hududdagi ko‘pchilik aholi so‘zlashadigan tilda
olib
boriladi.
Sud
olib
borilayotgan
tilni
bilmaydigan
sud
ishtirokchisi
uchun
tarjimon
orqali sud materiallari bilan to‘liq tanishish, sud
harakatlarida qatnashish va o‘z ona tilida so‘zga
chiqish huquqi ta’minlanadi.
O‘zbekiston  Respublikasi Konstitutsiyasi 
115-moddasi.
O‘zbekiston Respublikasida sudlar ish kategoriyasiga ko‘ra ixtisoslashtirilishi mumkin. Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l qo‘yilmaydi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 107- moddasi. O‘zbekiston Respublikasida sud ishlarini yuritish o‘zbek, qoraqalpoq tillarida yoki o‘sha hududdagi ko‘pchilik aholi so‘zlashadigan tilda olib boriladi. Sud olib borilayotgan tilni bilmaydigan sud ishtirokchisi uchun tarjimon orqali sud materiallari bilan to‘liq tanishish, sud harakatlarida qatnashish va o‘z ona tilida so‘zga chiqish huquqi ta’minlanadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 115-moddasi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi:
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyaviy
sudi
qonun
chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyat hujjatlarining Konstitutsiyaga
muvofiqligi
to‘g‘risidagi
ishlarni
ko‘rib
chiqadi.
O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyaviy
sudi
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining taqdimiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisining Senati tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar
oliy
kengashi
tavsiya
etgan
siyosat
va
huquq
sohasidagi
mutaxassislar orasidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasining vakilini
qo‘shgan holda saylanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
108-moddasi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi: O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyat hujjatlarining Konstitutsiyaga muvofiqligi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rib chiqadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining taqdimiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Senati tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Sudyalar oliy kengashi tavsiya etgan siyosat va huquq sohasidagi mutaxassislar orasidan, Qoraqalpog‘iston Respublikasining vakilini qo‘shgan holda saylanadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 108-moddasi. Konstitutsiyaviy
sudning
hujjati
rasmiy
e’lon
qilingan
kundan
e’tiboran
kuchga
kiradi.
Konstitutsiyaviy
sudni
tashkil
etish
va
uning
faoliyati tartibi qonun bilan belgilanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
109-moddasi
Konstitutsiyaviy sudning hujjati rasmiy e’lon qilingan kundan e’tiboran kuchga kiradi. Konstitutsiyaviy sudni tashkil etish va uning faoliyati tartibi qonun bilan belgilanadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 109-moddasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi fuqarolik, jinoiy,
iqtisodiy va ma’muriy sud ishlarini yuritish sohasida sud
hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. U qabul qilgan hujjatlar
qat’iy
va
O‘zbekiston
Respublikasining
barcha
hududida
bajarilishi majburiydir. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi quyi
sudlarning
sudlov
faoliyati
ustidan
nazorat
olib
borish
huquqiga ega va oliy instansiya sudi sifatida hamda nazorat
tartibida ishlarni ko‘rib chiqadi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi fuqarolik, jinoiy, iqtisodiy va ma’muriy sud ishlarini yuritish sohasida sud hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. U qabul qilgan hujjatlar qat’iy va O‘zbekiston Respublikasining barcha hududida bajarilishi majburiydir. O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi quyi sudlarning sudlov faoliyati ustidan nazorat olib borish huquqiga ega va oliy instansiya sudi sifatida hamda nazorat tartibida ishlarni ko‘rib chiqadi. O‘zbekiston
Respublikasi
Oliy
sudi
tomonidan
birinchi
instansiyada
ko‘rib
chiqilgan
ishlar shikoyat qilish (protest berish) huquqiga ega
shaxslar tanlashiga qarab apellatsiya yoki kassatsiya
tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin. Apellatsiya tartibida
ko‘rib
chiqilgan
ishlar
kassatsiya
tartibida
ko‘rib
chiqilishi mumkin emas.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi tomonidan birinchi instansiyada ko‘rib chiqilgan ishlar shikoyat qilish (protest berish) huquqiga ega shaxslar tanlashiga qarab apellatsiya yoki kassatsiya tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin. Apellatsiya tartibida ko‘rib chiqilgan ishlar kassatsiya tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin emas. Sudyalar
mustaqildirlar,
faqat
qonunga
bo‘ysunadilar. Sudyalarning odil sudlovni amalga
oshirish
borasidagi
faoliyatiga
biron-bir
tarzda
aralashishga yo‘l qo‘yilmaydi va bunday aralashish
qonunga
muvofiq
javobgarlikka
sabab
bo‘ladi.
Sudyalarning daxlsizligi qonun bilan kafolatlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
112-moddasi
Sudyalar mustaqildirlar, faqat qonunga bo‘ysunadilar. Sudyalarning odil sudlovni amalga oshirish borasidagi faoliyatiga biron-bir tarzda aralashishga yo‘l qo‘yilmaydi va bunday aralashish qonunga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi. Sudyalarning daxlsizligi qonun bilan kafolatlanadi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 112-moddasi Hamma sudlarda ishlar ochiq ko‘riladi. Ishlarni
yopiq
majlisda
tinglashga
qonunda
belgilangan
hollardagina yo‘l qo‘yiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
113-moddasi
Hamma sudlarda ishlar ochiq ko‘riladi. Ishlarni yopiq majlisda tinglashga qonunda belgilangan hollardagina yo‘l qo‘yiladi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 113-moddasi «O‘ttiz yoshdan kichik bo‘lmagan,
oliy
yuridik
ma’lumotga
va
yuridik
ixtisosligi bo‘yicha, avvalambor, huquqni
muhofaza
qiluvchi
organlarda
kamida
besh yillik mehnat stajiga ega bo‘lgan
O‘zbekiston
Respublikasi
fuqarosi
fuqarolik
ishlari
bo‘yicha
tumanlararo,
tuman (shahar) sudining, jinoyat ishlari
bo‘yicha
tuman
(shahar)
sudining,
tumanlararo,
tuman
(shahar)
iqtisodiy
sudining,
tuman
(shahar)
ma’muriy
sudining, hududiy harbiy sudning sudyasi
bo‘lishi mumkin.
«O‘ttiz yoshdan kichik bo‘lmagan, oliy yuridik ma’lumotga va yuridik ixtisosligi bo‘yicha, avvalambor, huquqni muhofaza qiluvchi organlarda kamida besh yillik mehnat stajiga ega bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi fuqarolik ishlari bo‘yicha tumanlararo, tuman (shahar) sudining, jinoyat ishlari bo‘yicha tuman (shahar) sudining, tumanlararo, tuman (shahar) iqtisodiy sudining, tuman (shahar) ma’muriy sudining, hududiy harbiy sudning sudyasi bo‘lishi mumkin. Oliy
yuridik
ma’lumotga
va
yuridik ixtisosligi bo‘yicha kamida
yetti yillik, shu jumladan, qoida
tariqasida, sudya sifatida kamida
ikki yillik mehnat stajiga ega bo‘lgan
O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
sudining, viloyat sudining, Toshkent
shahar
sudining,
O‘zbekiston
Respublikasi
Harbiy
sudining
sudyasi bo‘lishi mumkin.
Oliy yuridik ma’lumotga va yuridik ixtisosligi bo‘yicha kamida yetti yillik, shu jumladan, qoida tariqasida, sudya sifatida kamida ikki yillik mehnat stajiga ega bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi Qoraqalpog‘iston Respublikasi sudining, viloyat sudining, Toshkent shahar sudining, O‘zbekiston Respublikasi Harbiy sudining sudyasi bo‘lishi mumkin. Oliy yuridik ma’lumotga va
yuridik
ixtisosligi
bo‘yicha
kamida o‘n yillik, shu jumladan,
qoida tariqasida, sudya sifatida
kamida
besh
yillik
mehnat
stajiga ega bo‘lgan O‘zbekiston
Respublikasi
fuqarosi
O‘zbekiston
Respublikasi
Oliy
sudining
sudyasi
bo‘lishi
mumkin.
Oliy yuridik ma’lumotga va yuridik ixtisosligi bo‘yicha kamida o‘n yillik, shu jumladan, qoida tariqasida, sudya sifatida kamida besh yillik mehnat stajiga ega bo‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining sudyasi bo‘lishi mumkin. Yodda tuting!
Sud
tizimi
–
o‘z
vakolatlari,
maqsadlari
va
vazifalariga
muvofiq
ish
ko‘radigan
davlatning
butun
sudlov organlari.
Birinchi instansiya sudi – qonunga muvofiq sud
majlisida birinchi bo‘lib ish holatlarini aniqlovchi va ish
yuzasidan qarorlar yoki hukm chiqaruvchi sud. Birinchi
instansiya sudi qarori ustidan kassatsiya yoki apellatsiya
tartibida yuqori turuvchi sudga shikoyat qilish mumkin.
Kassatsiya
tomonlar
shikoyati
yoki
prokuror
protestiga ko‘ra Oliy sud instansiya tomonidan hukmni
bekor qilish haqidagi arizadir.
Yodda tuting! Sud tizimi – o‘z vakolatlari, maqsadlari va vazifalariga muvofiq ish ko‘radigan davlatning butun sudlov organlari. Birinchi instansiya sudi – qonunga muvofiq sud majlisida birinchi bo‘lib ish holatlarini aniqlovchi va ish yuzasidan qarorlar yoki hukm chiqaruvchi sud. Birinchi instansiya sudi qarori ustidan kassatsiya yoki apellatsiya tartibida yuqori turuvchi sudga shikoyat qilish mumkin. Kassatsiya tomonlar shikoyati yoki prokuror protestiga ko‘ra Oliy sud instansiya tomonidan hukmni bekor qilish haqidagi arizadir. 1.Konstitutsiyaning 80, 81, 83, 93, 107, 110,
111
va
112-moddalariga
o‘zgartirishlar
kiritildi.
2. Hamma sudlarda ishlar yopiq ko‘riladi.
3. Konstitutsiyaviy sudning hujjati qat’iy va
uning ustidan shikoyat qilinishi mumkin.
4. Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l qo‘yiladi.
5. Apellatsiya tartibida ko‘rib chiqilgan ishlar
kassatsiya tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin
emas.
1.Konstitutsiyaning 80, 81, 83, 93, 107, 110, 111 va 112-moddalariga o‘zgartirishlar kiritildi. 2. Hamma sudlarda ishlar yopiq ko‘riladi. 3. Konstitutsiyaviy sudning hujjati qat’iy va uning ustidan shikoyat qilinishi mumkin. 4. Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l qo‘yiladi. 5. Apellatsiya tartibida ko‘rib chiqilgan ishlar kassatsiya tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin emas. 2.
Hamma
sudlarda
ishlar
ochiq
ko‘riladi.
3. Konstitutsiyaviy sudning hujjati qat’iy
va
uning
ustidan
shikoyat
qilinishi
mumkin emas.
4. Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l
qo‘yilmaydi.
2. Hamma sudlarda ishlar ochiq ko‘riladi. 3. Konstitutsiyaviy sudning hujjati qat’iy va uning ustidan shikoyat qilinishi mumkin emas. 4. Favqulodda sudlar tuzilishiga yo‘l qo‘yilmaydi. XULOSA  CHIQARAMIZ!
Sudlar – inson
huquqlari
himoyasidagi asosiy
bo‘g‘in.
Sudyalar – mustaqil
va daxlsizdir, faqat
qonunga
bo‘ysunadi
Sud – odil sudlovni amalga oshiruvchi
birdan bir hokimiyat
organi.
Prinsiplar: oshkoralik, 
obyektivlik, 
qonuniylik, adolat.
XULOSA CHIQARAMIZ! Sudlar – inson huquqlari himoyasidagi asosiy bo‘g‘in. Sudyalar – mustaqil va daxlsizdir, faqat qonunga bo‘ysunadi Sud – odil sudlovni amalga oshiruvchi birdan bir hokimiyat organi. Prinsiplar: oshkoralik, obyektivlik, qonuniylik, adolat. UYGA VAZIFA:
Mavzuni o‘qib o‘rganish, vaziyatli
topshiriqlarni yechish.
UYGA VAZIFA: Mavzuni o‘qib o‘rganish, vaziyatli topshiriqlarni yechish.