O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TA’LIM TIZIMI

Yuklangan vaqt

2023-04-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

54,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TA’LIM TIZIMI 
 
Reja 
1. O‘zR “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni mohiyati. 
2. O‘zRning Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. 
3. Rivojlangan xorijiy davlatlar va mustaqil O‘zbekiston Respublikasi ta’lim 
tizimidagi o‘zaro hamkorlik masalalari. 
4.  
O‘zR “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni mohiyati. 
O‘zbekiston Respublikasining ta’lim sohasida aniq va ravshan hamda ilmiy 
asoslangan davlat siyosati mavjud bo‘lib, u insonparvarlik va demokratik 
tamoyillarga asoslanadi hamda har bir fuqaroning bilim olishi O‘zbekiston 
Respublikasi Konstitutsiyasida qonuniylashtirilgan. 
Ta’lim soxasida «Ta’lim to‘g‘risida» Qonun kabul kilinganligi, 1996-1997 
yildan boshlab birinchi sinflarda o‘kishning lotin yozuviga asoslangan yangi 
alifboda olib borilgani, ular uchun yangi alifboda dastur, ko‘llanma, darsliklarning 
yaratilganligi - bu ta’lim sohasida ko‘yilgan dastlabki odimlar edi. 
O‘tgan davrda yangi turdagi ta’lim muassasalari tashkil etildi. Oliy o‘kuv 
yurtlari qoshida akademik litseylar ochildi. Qobiliyatli o‘quvchilar chet ellarda 
ta’lim ola boshladi. o‘qituvchilar xorijiy davlatlarda bo‘lib, ilg‘or tajribalarni 
o‘rganib kela boshladilar. 
Viloyatlarda yangi - yangi biznes maktablari, kichik va o‘rta kasb hunar 
kurslari ochila boshladi va bozor iqtisodi sharoitida fermer, soliq va bojxona 
xodimlari, audit v.b. yangi mutaxassisliklar kiritildi. 
Oliy maktab sohasida test usuli joriy etildi. Viloyatlardagi pedagogika 
institutlari  universitetlarga aylantirildi, chet el mutaxassislari respublikamiz o‘kuv 
muassasalariga jalb etildi. 
Respublikamizda Davlat va jamiyat qurilish akademiyasi, Bank va Moliya 
Ilmiybaza.uz O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TA’LIM TIZIMI Reja 1. O‘zR “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni mohiyati. 2. O‘zRning Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. 3. Rivojlangan xorijiy davlatlar va mustaqil O‘zbekiston Respublikasi ta’lim tizimidagi o‘zaro hamkorlik masalalari. 4. O‘zR “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni mohiyati. O‘zbekiston Respublikasining ta’lim sohasida aniq va ravshan hamda ilmiy asoslangan davlat siyosati mavjud bo‘lib, u insonparvarlik va demokratik tamoyillarga asoslanadi hamda har bir fuqaroning bilim olishi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida qonuniylashtirilgan. Ta’lim soxasida «Ta’lim to‘g‘risida» Qonun kabul kilinganligi, 1996-1997 yildan boshlab birinchi sinflarda o‘kishning lotin yozuviga asoslangan yangi alifboda olib borilgani, ular uchun yangi alifboda dastur, ko‘llanma, darsliklarning yaratilganligi - bu ta’lim sohasida ko‘yilgan dastlabki odimlar edi. O‘tgan davrda yangi turdagi ta’lim muassasalari tashkil etildi. Oliy o‘kuv yurtlari qoshida akademik litseylar ochildi. Qobiliyatli o‘quvchilar chet ellarda ta’lim ola boshladi. o‘qituvchilar xorijiy davlatlarda bo‘lib, ilg‘or tajribalarni o‘rganib kela boshladilar. Viloyatlarda yangi - yangi biznes maktablari, kichik va o‘rta kasb hunar kurslari ochila boshladi va bozor iqtisodi sharoitida fermer, soliq va bojxona xodimlari, audit v.b. yangi mutaxassisliklar kiritildi. Oliy maktab sohasida test usuli joriy etildi. Viloyatlardagi pedagogika institutlari universitetlarga aylantirildi, chet el mutaxassislari respublikamiz o‘kuv muassasalariga jalb etildi. Respublikamizda Davlat va jamiyat qurilish akademiyasi, Bank va Moliya Ilmiybaza.uz 
akademiyasi tashkil etildi. 
Oliy ta’lim sohasida ham islohot o‘tkazishni talab qila boshladi. Bularning 
barchasi hisobga olinib, 1997 yil mart oyida Vazirlar Mahkamasining farmoyishiga 
muvofiq, ta’lim tizimini isloh etilish, kadrlar tayyorlash jarayoniga zamon talabi 
darajasida o‘zgartirishlar kiritish maqsadida maxsus komissiya tuzildi va natijada 
«Kadrlar tayyorlash milliy dastur» xamda «Ta’lim to‘g‘risida» Qonun Oliy Majlis 
sessiyasida qabul qilindi. 
Bu ikki hujjatga binoan ta’lim tizimi isloh qilishni bosqichma - bosqich 
amalga oshirish nazarda tutiladi : 
Birinchi bosqich - o‘tish davri. 1997 - 2001 yillar. Bu yillarda yangi talab 
doirasida pedagog kadrlar tayyorlash, ta’lim standartlarini yaratish, o‘quv dasturlari 
ustida ishlash, umumta’lim maktablarini qayta qurish, o‘rta - maxsus va kasb - xunar 
bilim yurtlari tizimigi zamin tayyorlash va uzluksiz ta’lim tizimiga asos solish. 
Ikkinchi bosqich - 2000-2005 yillarga mo‘ljallanadi. Bu davrda milliy 
dasturni to‘liq amalga oshirish mo‘ljallanadi. Uning ba’zi g‘oyalari va qoidalariga 
o‘zgartirishlar kiritilish ham ko‘zda tutilgan. 
Uchinchi bosqich - 2005 yil va undan keyingi yillar bo‘lib, isloxot tajribalari 
tahlil etilib, umumlashtiriladi xamda kadrlar tayyorlash tizimi takomillashtirilib, 
rivojlantirilib boriladi. 
«Ta’lim to‘g‘risidagi» Qonunga asosan Ta’lim O‘zbekiston Respublikasi 
ijtimoiy taraqqiyot sohasida ustuvor deb e’lon qilindi. 
Ta’lim sohasidagi davlatning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat deb 
ko‘rsatildi : 
-Talim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterida ekanligi; 
-Ta’limning uzluksiz va izchilligi; 
-Umumiy o‘rga, shuningdek o‘rta maxsus, kasb - hunar ta’limining 
majburiyligi; 
-O‘rta maxsus, kasb - xunar ta’limining yo‘nalishini: akademik litsey va kasb - 
xunar kollejida o‘qishni tanlash ixtayoriyligi: 
-ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi; 
Ilmiybaza.uz akademiyasi tashkil etildi. Oliy ta’lim sohasida ham islohot o‘tkazishni talab qila boshladi. Bularning barchasi hisobga olinib, 1997 yil mart oyida Vazirlar Mahkamasining farmoyishiga muvofiq, ta’lim tizimini isloh etilish, kadrlar tayyorlash jarayoniga zamon talabi darajasida o‘zgartirishlar kiritish maqsadida maxsus komissiya tuzildi va natijada «Kadrlar tayyorlash milliy dastur» xamda «Ta’lim to‘g‘risida» Qonun Oliy Majlis sessiyasida qabul qilindi. Bu ikki hujjatga binoan ta’lim tizimi isloh qilishni bosqichma - bosqich amalga oshirish nazarda tutiladi : Birinchi bosqich - o‘tish davri. 1997 - 2001 yillar. Bu yillarda yangi talab doirasida pedagog kadrlar tayyorlash, ta’lim standartlarini yaratish, o‘quv dasturlari ustida ishlash, umumta’lim maktablarini qayta qurish, o‘rta - maxsus va kasb - xunar bilim yurtlari tizimigi zamin tayyorlash va uzluksiz ta’lim tizimiga asos solish. Ikkinchi bosqich - 2000-2005 yillarga mo‘ljallanadi. Bu davrda milliy dasturni to‘liq amalga oshirish mo‘ljallanadi. Uning ba’zi g‘oyalari va qoidalariga o‘zgartirishlar kiritilish ham ko‘zda tutilgan. Uchinchi bosqich - 2005 yil va undan keyingi yillar bo‘lib, isloxot tajribalari tahlil etilib, umumlashtiriladi xamda kadrlar tayyorlash tizimi takomillashtirilib, rivojlantirilib boriladi. «Ta’lim to‘g‘risidagi» Qonunga asosan Ta’lim O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy taraqqiyot sohasida ustuvor deb e’lon qilindi. Ta’lim sohasidagi davlatning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat deb ko‘rsatildi : -Talim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterida ekanligi; -Ta’limning uzluksiz va izchilligi; -Umumiy o‘rga, shuningdek o‘rta maxsus, kasb - hunar ta’limining majburiyligi; -O‘rta maxsus, kasb - xunar ta’limining yo‘nalishini: akademik litsey va kasb - xunar kollejida o‘qishni tanlash ixtayoriyligi: -ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi; Ilmiybaza.uz 
-davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqlish: 
-ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv: 
-bilimli bo‘lish va iste’dodni rag‘batlantirish: 
-ta’lim tizmida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg‘unlantirish: 
Xalq ta’limining asosiy bo‘g‘ini - uzluksiz ta’lim tizimini tashkil etadi. 
O‘zbekiston Respublikasida kuyidagi uzluksiz ta’lim tizimi asos qilib olingan. 
Uzluksiz ta’lim bir nechta ta’lim turlarini o‘z ichiga oldi. Ya’ni: maktabgacha 
ta’lim, umumiy o‘rta ta’lim, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o‘quv 
yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash, 
maktabdan tashqari ta’lim. 
Maktabgacha ta’lim bolaning sog‘lom, har tomonlama kamol topib 
shakllanishini ta’minlaydi, unda o‘qishga intilish hissini uyg‘otadi, uni muntazam 
ta’lim olishga tayyorlaydi hamda bola olti-yetti yoshga yetguncha davlat va nodavlat 
maktabgacha ta’lim muassasalari va oilalarda amalga oshiriladi. Bu kabi ta’lim 
muassasalarining faoliyatini tashkil etishda mahallalar, jamoat, xayriya tashkilotlari, 
xalqaro fondlar ishtirok etadi. 
Umumiy o‘rta ta’lim to‘qqiz yillik majburiy xarakterdagi umumiy 
(boshlang‘ich va umumiy) va uch yillik majburiy-ixtiyoriy xarakterdagi o‘rta 
maxsus, kasb-hunar ta’limidan iborat. O‘qish muddati uch yil bo‘lgan majburiy-
ixtiyoriy o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining mustaqil turi 
bo‘lib, umumiy o‘rta ta’lim negizida tashkil etildi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Akademik litsey (AL) o‘quvchilarning imkoniyatlari, qiziqishlariga ko‘ra ularning jadal 
intellektual rivojlanishi chuqur, sohalashtirilgan, tabaqalashtirilgan, kasbga yo‘naltirilgan 
ta’lim olishlarini ta’minlash maqsadida DTSga muvofiq o‘rta maxsus ta’lim beruvchi, yuridik 
maqomga ega ta’lim muassasasi 
Kasb-hunar kolleji (KHK) o‘quvchilarning kasb-hunarga moyilligi, bilim va ko‘nikmalarini 
chuqur rivojlantiruvchi, tanlab olingan kasb-hunar bo‘yicha bir yoki bir necha ixtisosni 
egallash imkonini yaratish maqsadida tegishli DTS doirasida o‘rta maxsus, kasb-hunar 
ta’limini beruvchi, yuridik maqomga ega ta’lim muassasasi 
Ilmiybaza.uz -davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqlish: -ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv: -bilimli bo‘lish va iste’dodni rag‘batlantirish: -ta’lim tizmida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg‘unlantirish: Xalq ta’limining asosiy bo‘g‘ini - uzluksiz ta’lim tizimini tashkil etadi. O‘zbekiston Respublikasida kuyidagi uzluksiz ta’lim tizimi asos qilib olingan. Uzluksiz ta’lim bir nechta ta’lim turlarini o‘z ichiga oldi. Ya’ni: maktabgacha ta’lim, umumiy o‘rta ta’lim, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash, maktabdan tashqari ta’lim. Maktabgacha ta’lim bolaning sog‘lom, har tomonlama kamol topib shakllanishini ta’minlaydi, unda o‘qishga intilish hissini uyg‘otadi, uni muntazam ta’lim olishga tayyorlaydi hamda bola olti-yetti yoshga yetguncha davlat va nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalari va oilalarda amalga oshiriladi. Bu kabi ta’lim muassasalarining faoliyatini tashkil etishda mahallalar, jamoat, xayriya tashkilotlari, xalqaro fondlar ishtirok etadi. Umumiy o‘rta ta’lim to‘qqiz yillik majburiy xarakterdagi umumiy (boshlang‘ich va umumiy) va uch yillik majburiy-ixtiyoriy xarakterdagi o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limidan iborat. O‘qish muddati uch yil bo‘lgan majburiy- ixtiyoriy o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining mustaqil turi bo‘lib, umumiy o‘rta ta’lim negizida tashkil etildi. Akademik litsey (AL) o‘quvchilarning imkoniyatlari, qiziqishlariga ko‘ra ularning jadal intellektual rivojlanishi chuqur, sohalashtirilgan, tabaqalashtirilgan, kasbga yo‘naltirilgan ta’lim olishlarini ta’minlash maqsadida DTSga muvofiq o‘rta maxsus ta’lim beruvchi, yuridik maqomga ega ta’lim muassasasi Kasb-hunar kolleji (KHK) o‘quvchilarning kasb-hunarga moyilligi, bilim va ko‘nikmalarini chuqur rivojlantiruvchi, tanlab olingan kasb-hunar bo‘yicha bir yoki bir necha ixtisosni egallash imkonini yaratish maqsadida tegishli DTS doirasida o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini beruvchi, yuridik maqomga ega ta’lim muassasasi Ilmiybaza.uz 
 
 
 
AL va KHKning bitiruvchilariga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplom 
beriladi. Diplom asosida bitiruvchilar ta’limning keyingi bosqichlarida o‘qishni davom 
ettirish yoki egallangan ixtisos va kasb-hunar bo‘yicha mehnat faoliyati bilan shug‘ullanish 
huquqini berdi.  
Oliy ta’lim o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi asosida ikki bosqich (bakalavriyat, 
magistratura)da tashkil etildi, yo‘nalishlari bo‘yicha xalq xo‘jaligining turli 
sohalariga oliy ma’lumotli mutaxassislarni tayyorlaydi. Oliy ta’lim muassasalariga 
talabalarni qabul qilish davlat grantlari va pullik-shartnomaviy asosda amalga 
oshiriladi. 
 
 
 
 
 
 
 
Oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va ilmiy-
pedagog kadrlarga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, shaxsning kasb-hunar 
manfaatlarini qanoatlantirishga qaratilib, mustaqil tadqiqotchilik faoliyatini tashkil 
etish asosida amalga oshiriladi. 
Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayonida asosiy 
e’tibor mutaxassislarning kasb bilimlari va ko‘nikmalarini yangilash hamda 
chuqurlashtirishga qaratiladi.  
Maktabdan tashqari ta’lim maktabdan tashqari davlat va nodavlat ta’lim 
muassasalarida davlat organlari, jamoat tashkilotlari, yuridik va jismoniy shaxslar 
tomonidan madaniy-estetik, ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo‘nalishlarda 
yo‘lga qo‘yilib, bolalar hamda o‘smirlarning ta’limga bo‘lgan, yakka tartibdagi, 
Magistr ma’lum ixtisoslik bo‘yicha ta’lim olgan yuqori malakali, aspiranturaga kirish huquqiga ega 
mutaxassis hisoblanib, u ilm-fan sohasida, ishlab chiqarishning mas’uliyatli lavozimlarida faoliyat 
ko‘rsatadi  
Bakalavr o‘zi tanlagan soha bo‘yicha oliy ma’lumotli mutaxassis bo‘lib, davlat klassifikatorida 
belgilangan lavozimda ishlash huquqiga ega 
Ilmiybaza.uz AL va KHKning bitiruvchilariga davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi diplom beriladi. Diplom asosida bitiruvchilar ta’limning keyingi bosqichlarida o‘qishni davom ettirish yoki egallangan ixtisos va kasb-hunar bo‘yicha mehnat faoliyati bilan shug‘ullanish huquqini berdi. Oliy ta’lim o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi asosida ikki bosqich (bakalavriyat, magistratura)da tashkil etildi, yo‘nalishlari bo‘yicha xalq xo‘jaligining turli sohalariga oliy ma’lumotli mutaxassislarni tayyorlaydi. Oliy ta’lim muassasalariga talabalarni qabul qilish davlat grantlari va pullik-shartnomaviy asosda amalga oshiriladi. Oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim jamiyatning oliy malakali ilmiy va ilmiy- pedagog kadrlarga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, shaxsning kasb-hunar manfaatlarini qanoatlantirishga qaratilib, mustaqil tadqiqotchilik faoliyatini tashkil etish asosida amalga oshiriladi. Kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayonida asosiy e’tibor mutaxassislarning kasb bilimlari va ko‘nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga qaratiladi. Maktabdan tashqari ta’lim maktabdan tashqari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarida davlat organlari, jamoat tashkilotlari, yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan madaniy-estetik, ilmiy, texnikaviy, sport va boshqa yo‘nalishlarda yo‘lga qo‘yilib, bolalar hamda o‘smirlarning ta’limga bo‘lgan, yakka tartibdagi, Magistr ma’lum ixtisoslik bo‘yicha ta’lim olgan yuqori malakali, aspiranturaga kirish huquqiga ega mutaxassis hisoblanib, u ilm-fan sohasida, ishlab chiqarishning mas’uliyatli lavozimlarida faoliyat ko‘rsatadi Bakalavr o‘zi tanlagan soha bo‘yicha oliy ma’lumotli mutaxassis bo‘lib, davlat klassifikatorida belgilangan lavozimda ishlash huquqiga ega Ilmiybaza.uz 
ortib boruvchi talab-ehtiyojlarini qondirish, ularning bo‘sh vaqti va dam olishini 
tashkil etish maqsadida olib borildi. 
 Keyingi vaqtlarda ota- onalar va jamoatchilikning fikrlari va takliflari 
e’tiborga olinib, 2018 yil 25 yanvarda “Umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va kasb-hunar 
ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5313-
sonli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni e’lon qilindi.Unga ko‘ra;  
- 2018-2019 o‘quv yilidan boshlab umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limi 
11 yillik muddatda; 
- 2019-2020 o‘quv yilidan boshlab kasbiy ta’limga umumiy o‘rta maktabni 
11 sinf bitiruvchilari ixtiyoriylik asosida tegishli mutaxassislikka ega 
bo‘lishi uchun 6 oydan 2 yilgacha bo‘lgan muddatda o‘qishi belgilangan. 
O
‘
t
a
’
 
o‘quvchilarni baholash dasturi (PISA) reytingi bo‘yicha jahonning birinchi 30 ta 
i
l
g
‘
  
t
a
’
 
  
o
‘
t
a
’
  
t
a
’
 
o
‘
t
a
’
o
‘
t
a
’
 
 
ta’lim, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasbiy ta’lim, oliy ta’lim, oliy 
t
a
’
t
a
’
t
a
’
 
 
 “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora – tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ – 
2909 – sonli qarori chiqarildi. Ung ko‘ra, oliy ta’lim jarayoniga zamonaviy 
m
a
’
 
O
‘
t
a
’
 
Hududlarda davlat va nodavdat oliy ta’lim muassasalari faoliyatini tashkil etish, 
oliy ta’lim qamrov darajasini 50 foizdan oshirish, sohada sog‘lom raqobatni 
Ilmiybaza.uz ortib boruvchi talab-ehtiyojlarini qondirish, ularning bo‘sh vaqti va dam olishini tashkil etish maqsadida olib borildi. Keyingi vaqtlarda ota- onalar va jamoatchilikning fikrlari va takliflari e’tiborga olinib, 2018 yil 25 yanvarda “Umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5313- sonli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni e’lon qilindi.Unga ko‘ra; - 2018-2019 o‘quv yilidan boshlab umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limi 11 yillik muddatda; - 2019-2020 o‘quv yilidan boshlab kasbiy ta’limga umumiy o‘rta maktabni 11 sinf bitiruvchilari ixtiyoriylik asosida tegishli mutaxassislikka ega bo‘lishi uchun 6 oydan 2 yilgacha bo‘lgan muddatda o‘qishi belgilangan. O ‘ t a ’ o‘quvchilarni baholash dasturi (PISA) reytingi bo‘yicha jahonning birinchi 30 ta i l g ‘ t a ’ o ‘ t a ’ t a ’ o ‘ t a ’ o ‘ t a ’ ta’lim, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasbiy ta’lim, oliy ta’lim, oliy t a ’ t a ’ t a ’ “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora – tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ – 2909 – sonli qarori chiqarildi. Ung ko‘ra, oliy ta’lim jarayoniga zamonaviy m a ’ O ‘ t a ’ Hududlarda davlat va nodavdat oliy ta’lim muassasalari faoliyatini tashkil etish, oliy ta’lim qamrov darajasini 50 foizdan oshirish, sohada sog‘lom raqobatni Ilmiybaza.uz 
yaratish, O‘zbekiston Milliy universiteti va Samarqand davlat universitetini 
mamlakat ta’lim muassasalarining flagmaniga aylantirish, respublikada kamida 10 
ta oliy ta’lim muassasini xalqaro e’tirof etilgan ta’lim reytingining birinchi 1000 ta 
o‘rindagi oliy ta’lim muassasalari ro‘yxatiga, shu jumladan,O‘zbekiston Milliy 
universiteti va Samarqand davlat universitetini birinchi 500 ta o‘rindagi oliy ta’lim 
muassasalari ro‘yxatiga kiritish, oliy ta’lim muassasalarida o‘quv jarayonini 
bosqichma – bosqich kredit – modul tizimiga o‘tkazish kabi masalarni qamrab 
oldi. 
Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari. Mustaqillik yillarida 
O‘zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’limi tizimini takomillashtirish ustuvor 
yo‘nalish sifatida e’tirof etildi. Respublikaning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunida 
uzluksiz ta’lim tizimining mohiyati, yo‘nalishlari, ta’lim mazmuni, ta’limning 
huquqiy asoslari batafsil ochib berilgan.  
Ta’lim O‘zR ijtimoiy taraqqiyotida ustuvor soha deb e’tirof qilindi. Ta’lim 
sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari fuqarolarning ijtimoiy kelib 
chiqishi, irqi, tili, e’tiqodi, ijtimoiy mavqeidan qat’iy nazar ta’lim olishda teng 
huquqqa ega ekanliklarini ifodalaydi. Davlat ta’limiy siyosatining asosiy 
prinsiplari quyidagilar: 
Ta’limning insonparvar va demokratik xarakterda ekanligi shaxsning 
ijodiy qobiliyatlarini ro‘yobga chiqarishga imkon yaratadi. Shuningdek, ta’lim 
jarayonida uning ma’naviy-axloqiy ehtiyojlari, xohish-istaklari va qiziqishlarini 
hisobga olishni nazarda tutadi. Ya’ni, ta’lim-tarbiya jarayoni shaxsni har tomonlama 
kamol topishini ta’minlashga yo‘naltiriladi, uning shaxsiga nisbatan hurmat bilan 
yondashiladi. 
Ta’lim mazmunining ochiqligi, o‘quv materiallari, ta’lim shakl va 
metodlarining xilma-xilligi, milliy-hududiy xususiyatlarning inobatga olinishi, 
shuningdek, tarbiya jarayonining demokratik g‘oyalarga muvofik tashkil etilishini 
anglatadi. Tamoyil mazmuniga ko‘ra o‘quvchilarning xohishlariga ko‘ra dars 
jadvaliga qo‘shimcha fanlar kiritiladi, yuqori sinflarda muayyan fanlar 
chuqurlashtirilib o‘rgatiladi, fakultativ mashg‘ulot va to‘garaklar tashkil etiladi, 
Ilmiybaza.uz yaratish, O‘zbekiston Milliy universiteti va Samarqand davlat universitetini mamlakat ta’lim muassasalarining flagmaniga aylantirish, respublikada kamida 10 ta oliy ta’lim muassasini xalqaro e’tirof etilgan ta’lim reytingining birinchi 1000 ta o‘rindagi oliy ta’lim muassasalari ro‘yxatiga, shu jumladan,O‘zbekiston Milliy universiteti va Samarqand davlat universitetini birinchi 500 ta o‘rindagi oliy ta’lim muassasalari ro‘yxatiga kiritish, oliy ta’lim muassasalarida o‘quv jarayonini bosqichma – bosqich kredit – modul tizimiga o‘tkazish kabi masalarni qamrab oldi. Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari. Mustaqillik yillarida O‘zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’limi tizimini takomillashtirish ustuvor yo‘nalish sifatida e’tirof etildi. Respublikaning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunida uzluksiz ta’lim tizimining mohiyati, yo‘nalishlari, ta’lim mazmuni, ta’limning huquqiy asoslari batafsil ochib berilgan. Ta’lim O‘zR ijtimoiy taraqqiyotida ustuvor soha deb e’tirof qilindi. Ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari fuqarolarning ijtimoiy kelib chiqishi, irqi, tili, e’tiqodi, ijtimoiy mavqeidan qat’iy nazar ta’lim olishda teng huquqqa ega ekanliklarini ifodalaydi. Davlat ta’limiy siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilar: Ta’limning insonparvar va demokratik xarakterda ekanligi shaxsning ijodiy qobiliyatlarini ro‘yobga chiqarishga imkon yaratadi. Shuningdek, ta’lim jarayonida uning ma’naviy-axloqiy ehtiyojlari, xohish-istaklari va qiziqishlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Ya’ni, ta’lim-tarbiya jarayoni shaxsni har tomonlama kamol topishini ta’minlashga yo‘naltiriladi, uning shaxsiga nisbatan hurmat bilan yondashiladi. Ta’lim mazmunining ochiqligi, o‘quv materiallari, ta’lim shakl va metodlarining xilma-xilligi, milliy-hududiy xususiyatlarning inobatga olinishi, shuningdek, tarbiya jarayonining demokratik g‘oyalarga muvofik tashkil etilishini anglatadi. Tamoyil mazmuniga ko‘ra o‘quvchilarning xohishlariga ko‘ra dars jadvaliga qo‘shimcha fanlar kiritiladi, yuqori sinflarda muayyan fanlar chuqurlashtirilib o‘rgatiladi, fakultativ mashg‘ulot va to‘garaklar tashkil etiladi, Ilmiybaza.uz 
darslarning yakka va guruhli shaklda bo‘lishiga e’tibor qaratiladi. 
Ta’limning uzluksizligi va izchilligi uzluksiz ta’lim tizimining barcha 
bosqichlarida o‘qitish o‘zaro aloqadorlik, bog‘liqlik asosida yo‘lga qo‘yilishini 
ifodalaydi. Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv dasturlari akademik litsey va 
kasb-hunar kollejlarining, o‘z navbatida ularning o‘quv dasturlari oliy o‘quv yurti 
o‘quv dasturlari bilan mutanosiblikda yaratilib, biri o‘zidan avvalgi bosqichda 
o‘zlashtirilgan ma’lumotni boyitadi va rivojlantiradi. 
Umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limining majburiyligi 
o‘quvchilarning imkoniyatlari va qiziqishlarini hisobga olgan holda ularning jadal 
intellektual rivojlanishi, kasb-hunarga moyilligi, bilim va ko‘nikmalarini chuqur 
rivojlantirish, tanlab olingan kasb-hunar bo‘yicha bir yoki bir necha ixtisoslikni 
egallash imkoniyatini yaratishni ifodalaydi. 
O‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limi yo‘nalishini tanlashning ixtiyoriyligi 
yangi turdagi o‘quv muassasalarida ta’lim olish yo‘nalishining o‘quvchi tomonidan 
ixtiyoriy tanlanishi mumkinligini anglatadi. Akademik litsey yoki kasb-hunar 
kollejida ta’lim olishni o‘quvchilar o‘z iqtidorlari va xohish-istaklariga ko‘ra 
tanlaydilar.  
Ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi mamlakatda ta’lim 
taraqqiyotining rivoji ilmiy asoslarga ega bo‘lib, u fan-texnika, madaniyatning 
yutuqlariga bog‘liq holda rivojlanib borishini anglatadi. 
O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni (4-modda)da fuqarolar millati, tili, 
jinsi, yoshi, diniy e’tiqodi, ijtimoiy kelib chiqishi, mavqei, xizmat turi, turar joyi, 
respublika hududida qancha vaqt yashayotganligidan qat’iy nazar bilim olish 
huquqiga egaliklari aytiladi.  
Davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun 
ochiqligi tamoyili aynan mana shu holatni yoritishga xizmat qiladi. Ushbu tamoyil, 
shuningdek, chet ellik fuqarolarning respublika hududida xalqaro shartnomalarga 
muvofiq bilim olish huquqiga egaliklarini ham ifodalaydi. O‘zRda istiqomat 
qilayotgan fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar bilim olishda respublika fuqarolari bilan 
teng huquqlarga ega bo‘ladilar. 
Ilmiybaza.uz darslarning yakka va guruhli shaklda bo‘lishiga e’tibor qaratiladi. Ta’limning uzluksizligi va izchilligi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bosqichlarida o‘qitish o‘zaro aloqadorlik, bog‘liqlik asosida yo‘lga qo‘yilishini ifodalaydi. Umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv dasturlari akademik litsey va kasb-hunar kollejlarining, o‘z navbatida ularning o‘quv dasturlari oliy o‘quv yurti o‘quv dasturlari bilan mutanosiblikda yaratilib, biri o‘zidan avvalgi bosqichda o‘zlashtirilgan ma’lumotni boyitadi va rivojlantiradi. Umumiy o‘rta, o‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limining majburiyligi o‘quvchilarning imkoniyatlari va qiziqishlarini hisobga olgan holda ularning jadal intellektual rivojlanishi, kasb-hunarga moyilligi, bilim va ko‘nikmalarini chuqur rivojlantirish, tanlab olingan kasb-hunar bo‘yicha bir yoki bir necha ixtisoslikni egallash imkoniyatini yaratishni ifodalaydi. O‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limi yo‘nalishini tanlashning ixtiyoriyligi yangi turdagi o‘quv muassasalarida ta’lim olish yo‘nalishining o‘quvchi tomonidan ixtiyoriy tanlanishi mumkinligini anglatadi. Akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olishni o‘quvchilar o‘z iqtidorlari va xohish-istaklariga ko‘ra tanlaydilar. Ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda ekanligi mamlakatda ta’lim taraqqiyotining rivoji ilmiy asoslarga ega bo‘lib, u fan-texnika, madaniyatning yutuqlariga bog‘liq holda rivojlanib borishini anglatadi. O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni (4-modda)da fuqarolar millati, tili, jinsi, yoshi, diniy e’tiqodi, ijtimoiy kelib chiqishi, mavqei, xizmat turi, turar joyi, respublika hududida qancha vaqt yashayotganligidan qat’iy nazar bilim olish huquqiga egaliklari aytiladi. Davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi tamoyili aynan mana shu holatni yoritishga xizmat qiladi. Ushbu tamoyil, shuningdek, chet ellik fuqarolarning respublika hududida xalqaro shartnomalarga muvofiq bilim olish huquqiga egaliklarini ham ifodalaydi. O‘zRda istiqomat qilayotgan fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar bilim olishda respublika fuqarolari bilan teng huquqlarga ega bo‘ladilar. Ilmiybaza.uz 
Ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv. 
O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni (7-modda)da o‘z ifodasini topgan. Davlat 
ta’lim standartlari (DTS) umumiy o‘rta, o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim 
mazmuni, sifatiga qo‘yiladigan talablarni belgilab beradi. Davlat ta’lim 
standartlarini bajarish barcha ta’lim muassasalari uchun majburiydir. Biroq, ta’lim 
muassasalari DTS asosida o‘quv dasturlari variantini ishlab chiqib, undan 
foydalanishlari mumkin. 
Bilimli bo‘lishni va iste’dodni rag‘batlantirish ta’lim sohasidagi davlat 
siyosatining asosiy tamoyillaridan biri sanalib, ta’limning barcha bosqichlarida bu 
tamoyilga to‘la amal qilinadi. Ta’lim oluvchilarning iste’dod va qobiliyatlari davlat 
tomonidan moddiy va ma’naviy jihatdan rag‘batlantirilib boriladi.  
Ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg‘unlashtirish ta’limni 
tashkil etish, sifatini oshirish, bunda davlat va jamiyatning hamkorlikka erishishni 
nazarda tutadi. Ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvi ta’lim samaradorligini 
oshirishga zamin yaratadi. 
Bugungi kunda ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari 
ham quyidagicha belgilab berildi: 
Ta’lim va tarbiya uyg‘unlikda olib borilishi; 
ta’lim va tarbiyaning insonparvar demokratik xususiyatga egaligi; 
ta’limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi; 
12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar bir yil davomida umumiy o‘rta 
ta’limga tayyorlash hamda 11 yillik umumiy o‘rta va o‘rta maxsus) ta’limning 
majburiyligi; 
ta’lim tizimining dunyoviy xarakterga egaligi, davlat ta’lim standartlari va 
davlat ta’lim talablari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi; 
ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv; 
bilimli bo‘lish va ist’edodni rag‘batlantirish; 
insonning butun hayoti davomida ta’lim olishi; 
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi; 
ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.  
Ilmiybaza.uz Ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv. O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni (7-modda)da o‘z ifodasini topgan. Davlat ta’lim standartlari (DTS) umumiy o‘rta, o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim mazmuni, sifatiga qo‘yiladigan talablarni belgilab beradi. Davlat ta’lim standartlarini bajarish barcha ta’lim muassasalari uchun majburiydir. Biroq, ta’lim muassasalari DTS asosida o‘quv dasturlari variantini ishlab chiqib, undan foydalanishlari mumkin. Bilimli bo‘lishni va iste’dodni rag‘batlantirish ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri sanalib, ta’limning barcha bosqichlarida bu tamoyilga to‘la amal qilinadi. Ta’lim oluvchilarning iste’dod va qobiliyatlari davlat tomonidan moddiy va ma’naviy jihatdan rag‘batlantirilib boriladi. Ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvini uyg‘unlashtirish ta’limni tashkil etish, sifatini oshirish, bunda davlat va jamiyatning hamkorlikka erishishni nazarda tutadi. Ta’lim tizimida davlat va jamiyat boshqaruvi ta’lim samaradorligini oshirishga zamin yaratadi. Bugungi kunda ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplari ham quyidagicha belgilab berildi: Ta’lim va tarbiya uyg‘unlikda olib borilishi; ta’lim va tarbiyaning insonparvar demokratik xususiyatga egaligi; ta’limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi; 12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalar bir yil davomida umumiy o‘rta ta’limga tayyorlash hamda 11 yillik umumiy o‘rta va o‘rta maxsus) ta’limning majburiyligi; ta’lim tizimining dunyoviy xarakterga egaligi, davlat ta’lim standartlari va davlat ta’lim talablari doirasida ta’lim olishning hamma uchun ochiqligi; ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv; bilimli bo‘lish va ist’edodni rag‘batlantirish; insonning butun hayoti davomida ta’lim olishi; jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi; ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish. Ilmiybaza.uz 
O‘zRning Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. Mustaqillik 
yillarida O‘zRda uzluksiz ta’limni takomillashtirish va rivojlantirishga alohida 
e’tibor qaratildi. Ana shu maqsadda keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirildi.  
Har qanday jamiyatning kuchi fuqarolarning ma’naviy yetukligi, intellektual 
salohiyatga egaligi bilan belgilanadi. Fuqarolarning ma’naviy yetukligi, intellektual 
salohiyati esa ta’lim tizimining mazmuni, shaxsning har tomonlama shakllanishi 
uchun xizmat qiluvchi moddiy va ma’naviy shart-sharoitlarning mavjudligi, 
jamiyatda qaror topgan ijtimoiy sog‘lom muhit darajasi, ijtimoiy munosabatlar 
mohiyati, shuningdek, aholining etnopsixologik xususiyatlari, axloqiy qarashlari va 
hayotiy e’tiqodlari asosida shakllantiriladi. 
 “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni 
g‘oyalariga muvofiq, milliy tajribaning tahlili va ta’lim tizimidagi jahon 
miqyosidagi yutuqlar asosida tayyorlangan hamda yuksak umumiy va kasb-hunar 
madaniyatiga, ijodiy va ijtimoiy faollikka, ijtimoiy-siyosiy hayotda mustaqil 
ravishda mo‘ljalni to‘g‘ri ola bilish mahoratiga ega bo‘lgan, istiqbol vazifalarini 
ilgari surish va hal etishga qodir kadrlarning yangi avlodini shakllantirishga 
yo‘naltirilgandir. 
Dasturning maqsadi – ta’lim sohasini tubdan isloh qilish, uni o‘tmishdan 
qolgan mafkuraviy qarash va sarqitlardan to‘la xalos etish, rivojlangan demokratik 
davlatlar darajasida, yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori 
malakali kadrlar tayyorlash Milliy tizimini yaratishdan iboratdir. 
Ushbu maqsadni ro‘yobga chiqarish bir qator vazifalarning ijobiy hal 
qilinishini nazarda tutadi. Ya’ni: 
- O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq ta’lim tizimini isloh 
qilish, davlat va nodavlat ta’lim muassasalari hamda ta’lim va kadrlar tayyorlash 
sohasida raqobat muhitini shakllantirish negizida ta’lim tizimini yagona o‘quv, 
ilmiy-ishlab chiqarish majmui sifatida izchil rivojlantirishni ta’minlash; 
- ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimini jamiyatda amalga oshirayotgan 
demokratik huquqiy davlat qurilishi jarayonlariga moslashtirish; 
Ilmiybaza.uz O‘zRning Kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati. Mustaqillik yillarida O‘zRda uzluksiz ta’limni takomillashtirish va rivojlantirishga alohida e’tibor qaratildi. Ana shu maqsadda keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirildi. Har qanday jamiyatning kuchi fuqarolarning ma’naviy yetukligi, intellektual salohiyatga egaligi bilan belgilanadi. Fuqarolarning ma’naviy yetukligi, intellektual salohiyati esa ta’lim tizimining mazmuni, shaxsning har tomonlama shakllanishi uchun xizmat qiluvchi moddiy va ma’naviy shart-sharoitlarning mavjudligi, jamiyatda qaror topgan ijtimoiy sog‘lom muhit darajasi, ijtimoiy munosabatlar mohiyati, shuningdek, aholining etnopsixologik xususiyatlari, axloqiy qarashlari va hayotiy e’tiqodlari asosida shakllantiriladi. “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni g‘oyalariga muvofiq, milliy tajribaning tahlili va ta’lim tizimidagi jahon miqyosidagi yutuqlar asosida tayyorlangan hamda yuksak umumiy va kasb-hunar madaniyatiga, ijodiy va ijtimoiy faollikka, ijtimoiy-siyosiy hayotda mustaqil ravishda mo‘ljalni to‘g‘ri ola bilish mahoratiga ega bo‘lgan, istiqbol vazifalarini ilgari surish va hal etishga qodir kadrlarning yangi avlodini shakllantirishga yo‘naltirilgandir. Dasturning maqsadi – ta’lim sohasini tubdan isloh qilish, uni o‘tmishdan qolgan mafkuraviy qarash va sarqitlardan to‘la xalos etish, rivojlangan demokratik davlatlar darajasida, yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrlar tayyorlash Milliy tizimini yaratishdan iboratdir. Ushbu maqsadni ro‘yobga chiqarish bir qator vazifalarning ijobiy hal qilinishini nazarda tutadi. Ya’ni: - O‘zRning “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq ta’lim tizimini isloh qilish, davlat va nodavlat ta’lim muassasalari hamda ta’lim va kadrlar tayyorlash sohasida raqobat muhitini shakllantirish negizida ta’lim tizimini yagona o‘quv, ilmiy-ishlab chiqarish majmui sifatida izchil rivojlantirishni ta’minlash; - ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimini jamiyatda amalga oshirayotgan demokratik huquqiy davlat qurilishi jarayonlariga moslashtirish; Ilmiybaza.uz 
- kadrlar tayyorlash tizimi muassasalarini yuqori malakali mutaxassislar bilan 
ta’minlash, pedagogik faoliyatining nufuzi va ijtimoiy maqomini ko‘tarish; 
- kadrlar tayyorlash tizimi va mazmunini mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyoti 
istiqbollaridan, jamiyat ehtiyojlaridan, fan, madaniyat, texnika va texnologiyaning zamonaviy 
yutuqlaridan kelib chiqqan holda qayta qurish; 
- ta’lim oluvchilarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning va ma’rifiy ishlarning samarali 
shakllari hamda uslublarini ishlab chiqish va joriy etish; 
- ta’lim va kadrlar tayyorlash, ta’lim muassasalarini attestatsiyadan o‘tkazish va 
akkreditatsiya qilish sifatiga baho berishning xolis tizimini joriy qilish; 
- yangi ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarda ta’limning talab qilinadigan darajasi va 
sifatini, kadrlar tayyorlash tizimining amalda faoliyat ko‘rsatishi va barqaror 
rivojlanishining kafolatlarini, ustuvorligini ta’minlovchi normativ, moddiy-texnika va 
axborot bazasini yaratish; 
- ta’lim, 
fan, 
ishlab 
chiqarish 
samarali 
integratsiyalashuvini 
ta’minlash, 
tayyorlanayotgan kadrlarning miqdori va sifatiga nisbatan davlatning talablarini, shuningdek, 
nodavlat tuzilmalari, korxonalar va tashkilotlarning buyurtmalarini shakllantirishning 
mexanizmlarini ishlab chiqish; 
- uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimiga budjetdan tashqari mablag‘lar, 
shu jumladan, chet el investitsiyalari jalb etishning real mexanizmlarini ishlab 
chiqish va amaliyotga joriy etish; 
- kadrlar tayyorlash sohasida xalqaro hamkorlikni rivojlantirish. 
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari. Kadrlar 
tayyorlash milliy modeli faqat ta’lim-tarbiya jarayonini qamrab olmay, shu bilan 
birga ishlab chiqarish va ijtimoiy munosabatlarni ham o‘z ichiga oladi.  
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”ning asosida kadrlar tayyorlash milliy 
modeli va uning mohiyati yoritiladi. Kadrlar tayyorlash milliy modeli shaxs, 
davlat va jamiyat, uzluksiz ta’lim, fan va ishlab chiqarish kabi tarkibiy qismlarning 
o‘zaro hamkorligi, ular o‘rtasidagi o‘zaro aloqadorlik asosida “yuksak ma’naviy va 
axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrlarni tayyorlash Milliy 
tizimi” mohiyatini aks ettiruvchi andoza, loyiha hisoblanadi. 
Ilmiybaza.uz - kadrlar tayyorlash tizimi muassasalarini yuqori malakali mutaxassislar bilan ta’minlash, pedagogik faoliyatining nufuzi va ijtimoiy maqomini ko‘tarish; - kadrlar tayyorlash tizimi va mazmunini mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyoti istiqbollaridan, jamiyat ehtiyojlaridan, fan, madaniyat, texnika va texnologiyaning zamonaviy yutuqlaridan kelib chiqqan holda qayta qurish; - ta’lim oluvchilarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning va ma’rifiy ishlarning samarali shakllari hamda uslublarini ishlab chiqish va joriy etish; - ta’lim va kadrlar tayyorlash, ta’lim muassasalarini attestatsiyadan o‘tkazish va akkreditatsiya qilish sifatiga baho berishning xolis tizimini joriy qilish; - yangi ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarda ta’limning talab qilinadigan darajasi va sifatini, kadrlar tayyorlash tizimining amalda faoliyat ko‘rsatishi va barqaror rivojlanishining kafolatlarini, ustuvorligini ta’minlovchi normativ, moddiy-texnika va axborot bazasini yaratish; - ta’lim, fan, ishlab chiqarish samarali integratsiyalashuvini ta’minlash, tayyorlanayotgan kadrlarning miqdori va sifatiga nisbatan davlatning talablarini, shuningdek, nodavlat tuzilmalari, korxonalar va tashkilotlarning buyurtmalarini shakllantirishning mexanizmlarini ishlab chiqish; - uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimiga budjetdan tashqari mablag‘lar, shu jumladan, chet el investitsiyalari jalb etishning real mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish; - kadrlar tayyorlash sohasida xalqaro hamkorlikni rivojlantirish. Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari. Kadrlar tayyorlash milliy modeli faqat ta’lim-tarbiya jarayonini qamrab olmay, shu bilan birga ishlab chiqarish va ijtimoiy munosabatlarni ham o‘z ichiga oladi. “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”ning asosida kadrlar tayyorlash milliy modeli va uning mohiyati yoritiladi. Kadrlar tayyorlash milliy modeli shaxs, davlat va jamiyat, uzluksiz ta’lim, fan va ishlab chiqarish kabi tarkibiy qismlarning o‘zaro hamkorligi, ular o‘rtasidagi o‘zaro aloqadorlik asosida “yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrlarni tayyorlash Milliy tizimi” mohiyatini aks ettiruvchi andoza, loyiha hisoblanadi. Ilmiybaza.uz 
Milliy modelning o‘ziga xos xususiyati mustaqil ravishda to‘qqiz yillik umumiy o‘rta 
hamda uch yillik o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini joriy etilishi bilan belgilanadi. Bu esa 
o‘z navbatida umumiy ta’lim dasturlaridan o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi dasturlariga 
o‘tilishiga zamin yaratadi. 
Kadrlar tayyorlash milliy modelning tarkibiy qismlari quyidagilardir:  
1. Shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim 
sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchidir. Shaxs 
uzluksiz ta’lim jarayonida dunyoviy, ilmiy bilimlarni o‘zlashtiradi, fan asoslarini 
puxta egallaydi, ishlab chiqarish sohalari bilan tanishadi, shuningdek, o‘zida 
ijtimoiy ta’sirlar yordamida ma’naviy-axloqiy sifatlarni tarbiyalab boradi. Shaxsda 
o‘zlashtirilgan bilim, faoliyat ko‘nikmalari va hayotiy tajriba asosida kasbiy mahorat 
ham shakllanib boradi. Yuksak ma’naviy-axloqiy sifatlar va yuqori darajadagi 
kasbiy malakaga ega bo‘lish uchun shaxs o‘z oldiga muayyan maqsadni qo‘ya olishi 
hamda unga erishish yo‘lida tinimsiz izlanishi, o‘qib-o‘rganishi lozim. Shundagina u 
ijtimoiy raqobatga chidamli, malakali kadr bo‘lib shakllanadi. 
2. 
 Davlat va jamiyat ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi faoliyatini 
tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi kadrlarni tayyorlash va ularni 
qabul qilib olishning kafillaridir. 
Davlat va jamiyat ta’lim muassasalarining yuqori malakali raqobatbardosh 
mutaxassislarni tayyorlash yo‘lidagi faoliyatini ham uyg‘unlashtiradi hamda 
quyidagilarga kafolat beradi: fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o‘z 
malakasini oshirish huquqlarning ro‘yobga chiqarilishiga; majburiy umumiy o‘rta 
ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo‘nalishini 
tanlash huquqi asosida majburiy o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini olishga; davlat 
grantlari yoki pulli-shartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o‘quv yurtidan keyingi 
ta’limni olish huquqiga; davlat ta’lim muassasalarini mablag‘ bilan ta’minlashga; 
ta’lim oluvchilarning o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish 
borasidagi vazifalarning hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; 
ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo‘llab-quvvatlashga; sog‘liq va 
rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan shaxslarning ta’lim olishiga.  
Ilmiybaza.uz Milliy modelning o‘ziga xos xususiyati mustaqil ravishda to‘qqiz yillik umumiy o‘rta hamda uch yillik o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini joriy etilishi bilan belgilanadi. Bu esa o‘z navbatida umumiy ta’lim dasturlaridan o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi dasturlariga o‘tilishiga zamin yaratadi. Kadrlar tayyorlash milliy modelning tarkibiy qismlari quyidagilardir: 1. Shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchidir. Shaxs uzluksiz ta’lim jarayonida dunyoviy, ilmiy bilimlarni o‘zlashtiradi, fan asoslarini puxta egallaydi, ishlab chiqarish sohalari bilan tanishadi, shuningdek, o‘zida ijtimoiy ta’sirlar yordamida ma’naviy-axloqiy sifatlarni tarbiyalab boradi. Shaxsda o‘zlashtirilgan bilim, faoliyat ko‘nikmalari va hayotiy tajriba asosida kasbiy mahorat ham shakllanib boradi. Yuksak ma’naviy-axloqiy sifatlar va yuqori darajadagi kasbiy malakaga ega bo‘lish uchun shaxs o‘z oldiga muayyan maqsadni qo‘ya olishi hamda unga erishish yo‘lida tinimsiz izlanishi, o‘qib-o‘rganishi lozim. Shundagina u ijtimoiy raqobatga chidamli, malakali kadr bo‘lib shakllanadi. 2. Davlat va jamiyat ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi faoliyatini tartibga solish va nazorat qilishni amalga oshiruvchi kadrlarni tayyorlash va ularni qabul qilib olishning kafillaridir. Davlat va jamiyat ta’lim muassasalarining yuqori malakali raqobatbardosh mutaxassislarni tayyorlash yo‘lidagi faoliyatini ham uyg‘unlashtiradi hamda quyidagilarga kafolat beradi: fuqarolarning bilim olish, kasb tanlash va o‘z malakasini oshirish huquqlarning ro‘yobga chiqarilishiga; majburiy umumiy o‘rta ta’lim hamda akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida ta’lim olish yo‘nalishini tanlash huquqi asosida majburiy o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limini olishga; davlat grantlari yoki pulli-shartnomaviy asosda oliy ta’lim va oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’limni olish huquqiga; davlat ta’lim muassasalarini mablag‘ bilan ta’minlashga; ta’lim oluvchilarning o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalarning hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga; ta’lim jarayoni qatnashchilarini ijtimoiy jihatdan qo‘llab-quvvatlashga; sog‘liq va rivojlanishida nuqsoni bo‘lgan shaxslarning ta’lim olishiga. Ilmiybaza.uz 
3. Uzluksiz ta’lim malakali, raqobatbardosh kadrlar tayyorlashning asosi bo‘lib, 
ta’limning barcha turlari, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi 
tuzilmasini o‘z ichiga oladi.  
Uzluksiz ta’lim O‘zRning taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va 
davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy ehtiyojlarini 
qondiruvchi ustuvor soha bo‘lib, ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxsni 
shakllantirish va yuqori malakali raqobatbardosh kadrlarni tayyorlash uchun 
sharoitlarni yaratadi. 
Uzluksiz ta’lim jarayoni shaxsning har tomonlama qaror topishi uchun eng 
qulay davr sanaladi. O‘zRda uzluksiz ta’lim Davlat ta’lim standartlari hamda o‘quv 
dasturlari talablariga muvofiq tashkil etiladi.  
Uzluksiz ta’lim, ta’lim muassasalarida amalga oshiriladi.  
4. Fan yuqori malakali mutaxassisni tayyorlovchi, undan foydalanuvchi, ilg‘or 
pedagogik, axborot texnologiyalarini ishlab chiqaruvchi sanaladi.  
5. Ishlab chiqarish – kadrlarga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyojni shuningdek, ularning 
tayyorgalik sifati va saviyasiga nisbatan qo‘yiladigan talablarni belgilovchi asosiy 
buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliyaviy va moddiy-texnika jihatdan ta’minlash 
jarayonining qatnashchisi.  
 
 
 
Ilmiybaza.uz 3. Uzluksiz ta’lim malakali, raqobatbardosh kadrlar tayyorlashning asosi bo‘lib, ta’limning barcha turlari, davlat ta’lim standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi tuzilmasini o‘z ichiga oladi. Uzluksiz ta’lim O‘zRning taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy ehtiyojlarini qondiruvchi ustuvor soha bo‘lib, ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy boy shaxsni shakllantirish va yuqori malakali raqobatbardosh kadrlarni tayyorlash uchun sharoitlarni yaratadi. Uzluksiz ta’lim jarayoni shaxsning har tomonlama qaror topishi uchun eng qulay davr sanaladi. O‘zRda uzluksiz ta’lim Davlat ta’lim standartlari hamda o‘quv dasturlari talablariga muvofiq tashkil etiladi. Uzluksiz ta’lim, ta’lim muassasalarida amalga oshiriladi. 4. Fan yuqori malakali mutaxassisni tayyorlovchi, undan foydalanuvchi, ilg‘or pedagogik, axborot texnologiyalarini ishlab chiqaruvchi sanaladi. 5. Ishlab chiqarish – kadrlarga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyojni shuningdek, ularning tayyorgalik sifati va saviyasiga nisbatan qo‘yiladigan talablarni belgilovchi asosiy buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliyaviy va moddiy-texnika jihatdan ta’minlash jarayonining qatnashchisi.