O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rni va nufuzini ortib borishi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

35,7 KB


O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rni va
nufuzini ortib borishi
Reja:
1. Ijtimoiy-iqtisodiy soha indekslari haqida qisqacha ma’lumot.
        2.“O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini
yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli ishlashning
yangi mexanizmini joriy etish” borasidagi davlat siyosati.
      3.O‘zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va indekslar
bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlarni oshirishda  O‘zbekiston
Respublikasini  2030  yilga  qadar  ijtimoiy-iqtisodiy  kompleks  rivojlantirish
konsepsiyasining o‘rni.
. 
1. Ijtimoiy-iqtisodiy soha indekslari haqida qisqacha ma’lumot.
Aholi  turmush  darajasini  oshirish,  davlat  organlarining xalq manfaatlari
uchun  xizmat  qilishida  davlat  siyosatidagi  ustuvorligini  ta’minlash  hamda
mamlakatga kirib kelayotgan investitsiyalar oqimini jadallashtirish va investor
mulkini davlat tomonidan himoya qilish kabi mamlakatda turli sohalarda amalga
oshirilayotgan tub o‘zgarishlarni dunyo hamjamiyatiga namoyon etish maqsadida
turli sohalar bo‘yicha xalqaro tashkilotlar tomonidan tuziladigan xalqaro reyting va
indekslar muhim ahamiyat kasb etadi. Ko‘rsatkichlari bo‘yicha yuqori baholangan
har qanday xalqaro reytinglar samarasi sifatida ishbilarmonlardan tortib dunyo
aholisi barcha qatlamining e’tibori shu mamlakatga qaratiladi: investitsion muhit,
Logotip
O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rni va nufuzini ortib borishi Reja: 1. Ijtimoiy-iqtisodiy soha indekslari haqida qisqacha ma’lumot. 2.“O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli ishlashning yangi mexanizmini joriy etish” borasidagi davlat siyosati. 3.O‘zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va indekslar bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlarni oshirishda O‘zbekiston Respublikasini 2030 yilga qadar ijtimoiy-iqtisodiy kompleks rivojlantirish konsepsiyasining o‘rni. . 1. Ijtimoiy-iqtisodiy soha indekslari haqida qisqacha ma’lumot. Aholi turmush darajasini oshirish, davlat organlarining xalq manfaatlari uchun xizmat qilishida davlat siyosatidagi ustuvorligini ta’minlash hamda mamlakatga kirib kelayotgan investitsiyalar oqimini jadallashtirish va investor mulkini davlat tomonidan himoya qilish kabi mamlakatda turli sohalarda amalga oshirilayotgan tub o‘zgarishlarni dunyo hamjamiyatiga namoyon etish maqsadida turli sohalar bo‘yicha xalqaro tashkilotlar tomonidan tuziladigan xalqaro reyting va indekslar muhim ahamiyat kasb etadi. Ko‘rsatkichlari bo‘yicha yuqori baholangan har qanday xalqaro reytinglar samarasi sifatida ishbilarmonlardan tortib dunyo aholisi barcha qatlamining e’tibori shu mamlakatga qaratiladi: investitsion muhit,
turizm, xizmat ko‘rsatish sohasi rivojlanadi, buning natijasida aholining turmush
darajasi  va  farovonligi  yaxshilanadi.  Xalqaro  reyting  va  indekslarni  faoliyat
yo‘nalishiga qarab ijtimoiyiqtisodiy va siyosiy-huquqiy sohalarga ajratish mumkin.
Bunda  iqtisodiyot,  ishbilarmonlik,  byudjet,  sanoat,  investitsiya  va  barqaror
rivojlanish maqsadlarini ijtimoiy-iqtisodiy sohaga, huquq, korrupsiya, demokratiya
hamda boshqaruv sifatini siyosiy-huquqiy sohalarga kiritish maqsadga muvofiqdir.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 17 yanvardagi PF-5635-sonli
Farmoniga  asosan  Iqtisodiy  taraqqiyot  va  kambag‘allikni  qisqartirish  vazirligi
(keyingi o‘rinlarda Vazirlik) quyidagi halqaro reyting va indekslarga O‘zbekiston
Respublikasining xalqaro nufuzini yaxshilash uchun mas’ul etib belgilangan.
Indeksni  tuzuvchi  xalqaro  tashkilotlar  tegishli  davrlar  bo‘yicha  davlat
organlari  tomonidan  e’lon  qilingan  ochiq  ma’lumotlar  hamda  turli  xalqaro
tashkilotlarning (World Economic Forum, World Bank, International Monetary
Fund, UN, Transparency International va boshqalar) reyting hisobotlari natijalariga
asoslanib, indikatorlar natijalarini hisoblaydi hamda o‘zining rasmiy veb saytlarida
e’lon qilib boradi.
2020 yilgi reyting natijalariga ko‘ra Biznes yuritish va Iqtisodiy erkinlik
indeksida Yangi Zelandiya, Gong Kong hamda Singapurni yuqori 3 talik davlatlar
qatorida ko‘rish mumkin. Indikatorlar bo‘yicha reytingi yuqori davlatlar tahlil
qilinganda, Yangi Zelandiya Biznes yuritish indeksining korxonalarni ro‘yxatdan
o‘tkazish (100.0) va kredit olish indikatorida (100.0), Singapur kontraktlar ijrosini
ta’minlashda (84.5) hamda Gong Kong qurilish uchun ruxsatnoma olishda (93.5)
dunyoda yetakchilik qiladi. Umr ko‘rish davomiyligi 85.3 yil, kutilayotgan ta’lim
yillari 18.1 yil, o‘rtacha ta’lim yillari 12.6 yil hamda aholi jon boshiga yalpi milliy
daromad 68 059.0 AQSh dollari bo‘lgan Inson kamoloti indeksida Norvegiya
davlati 2001 yildan beri (2007, 2008 yillar bundan mustasno) ushbu reytingni
boshqarib kelmoqda.
So‘nggi reyting natijalariga ko‘ra, O‘zbekiston xalqaro reytinglar tasnifiga
ko‘ra,  Biznes  yuritish  indeksida  top  20-talik  islohotchimamlakatlar,  Iqtisodiy
erkinlik indeksida davlatda iqtisodiyot asosan erkin bo‘lmagan davlatlar, Inson
Logotip
turizm, xizmat ko‘rsatish sohasi rivojlanadi, buning natijasida aholining turmush darajasi va farovonligi yaxshilanadi. Xalqaro reyting va indekslarni faoliyat yo‘nalishiga qarab ijtimoiyiqtisodiy va siyosiy-huquqiy sohalarga ajratish mumkin. Bunda iqtisodiyot, ishbilarmonlik, byudjet, sanoat, investitsiya va barqaror rivojlanish maqsadlarini ijtimoiy-iqtisodiy sohaga, huquq, korrupsiya, demokratiya hamda boshqaruv sifatini siyosiy-huquqiy sohalarga kiritish maqsadga muvofiqdir. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 17 yanvardagi PF-5635-sonli Farmoniga asosan Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi (keyingi o‘rinlarda Vazirlik) quyidagi halqaro reyting va indekslarga O‘zbekiston Respublikasining xalqaro nufuzini yaxshilash uchun mas’ul etib belgilangan. Indeksni tuzuvchi xalqaro tashkilotlar tegishli davrlar bo‘yicha davlat organlari tomonidan e’lon qilingan ochiq ma’lumotlar hamda turli xalqaro tashkilotlarning (World Economic Forum, World Bank, International Monetary Fund, UN, Transparency International va boshqalar) reyting hisobotlari natijalariga asoslanib, indikatorlar natijalarini hisoblaydi hamda o‘zining rasmiy veb saytlarida e’lon qilib boradi. 2020 yilgi reyting natijalariga ko‘ra Biznes yuritish va Iqtisodiy erkinlik indeksida Yangi Zelandiya, Gong Kong hamda Singapurni yuqori 3 talik davlatlar qatorida ko‘rish mumkin. Indikatorlar bo‘yicha reytingi yuqori davlatlar tahlil qilinganda, Yangi Zelandiya Biznes yuritish indeksining korxonalarni ro‘yxatdan o‘tkazish (100.0) va kredit olish indikatorida (100.0), Singapur kontraktlar ijrosini ta’minlashda (84.5) hamda Gong Kong qurilish uchun ruxsatnoma olishda (93.5) dunyoda yetakchilik qiladi. Umr ko‘rish davomiyligi 85.3 yil, kutilayotgan ta’lim yillari 18.1 yil, o‘rtacha ta’lim yillari 12.6 yil hamda aholi jon boshiga yalpi milliy daromad 68 059.0 AQSh dollari bo‘lgan Inson kamoloti indeksida Norvegiya davlati 2001 yildan beri (2007, 2008 yillar bundan mustasno) ushbu reytingni boshqarib kelmoqda. So‘nggi reyting natijalariga ko‘ra, O‘zbekiston xalqaro reytinglar tasnifiga ko‘ra, Biznes yuritish indeksida top 20-talik islohotchimamlakatlar, Iqtisodiy erkinlik indeksida davlatda iqtisodiyot asosan erkin bo‘lmagan davlatlar, Inson
kamoloti  indeksi  bo‘yicha  inson  taraqqiyoti  darajasi  yuqori  bo‘lgan  davlatlar
qatoridan  o‘rin  oldi.  O‘zbekiston  Respublikasi  xalqaro  reytinglarda  o‘rnini
quyidagi ikki yo‘nalish bo‘yicha izohlash mumkin: - indikatorlar ko‘rsatkichining
o‘zgarishi:  Biznes  yuritish  indeksi  tarkibidagi  10  ta  yo‘nalishning  9  tasida
(to‘lovga  qobiliyatsizlikni  hal  qilishdan  tashqari),  Iqtisodiy  erkinlik  indeksi
tarkibidagi  (sud  faoliyati  samaradorligi  ko‘rsatkichidan  tashqari)  barcha
indikatorlarda hamda Inson kamoloti indeksi bo‘yicha umr ko‘rish davomiyligi
indikatorida  2020  yilda  2019  yilga  nisbatan  o‘sishga  erishgan;  -  indikatorlar
o‘rnining pastligi: turlari bo‘yicha eng so‘nggi reyting natijalariga ko‘ra, Biznes
yuritish indeksi tarkibidagi 3 yo‘nalish (qurilish uchun ruxsatnomalar olishda 132-
o‘rin, xalqaro savdoda 152-o‘rin va to‘lovga qobiliyatsizlikni hal qilishda 100-
o‘rin),  Iqtisodiy  erkinlik  indeksi  tarkibidagi  6  yo‘nalish  (sud  faoliyati
samaradorligida 123-o‘rin, davlat yaxlitligida 142-o‘rin, monetar erkinlikda 175-
o‘rin,  savdo  erkinligida  129-o‘rin,  investitsiyalar  erkinligida  169-o‘rin  va
moliyaviy  erkinlikda  162-o‘rin)  hamda  Inson  kamoloti  indeksi  bo‘yicha  3
yo‘nalish (umr ko‘rish davomiyligida 117-o‘rin, kutilayotgan ta’lim yillarida 128-
o‘rin va aholi jon boshiga YaMDda 126-o‘rin) indikatori juda past ko‘rsatkich
sifatida baholangan. Oxirgi to‘rt yil davomida barcha sohalarda bo‘lgani kabi
mamlakatimizning investitsiyaviy jozibadorligi va xalqaro maydondagi imidjini
mustahkamlash borasida ko‘plab shu jumladan, xalqaro reyting va indekslarda ham
salmoqli yutuqlarga erishildi. Bu yutuqlarni O‘zbekiston Respublikasining 2011-
2020 yillardagi xalqaro reyting va indekslardagi dinamikasi orqali ko‘rishimiz
mumkin. Yuqorida keltirilgan grafikdan mamlakatimizning Biznes yuritish indeksi
bo‘yicha 2020 yil 2011 yilga nisbatan 81 ta pog‘onaga, Iqtisodiy erkinlik indeksi
bo‘yicha 49 ta pog‘onaga hamda Inson kamoloti indeksi bo‘yicha esa 7 ta pog‘ona
(2020 yilgi reyting natijalari 2020 yil dekabr oyida e’lon qilinishini hisobga olib,
2019 yil yakunlariga nisbatan olindi)ga yuqorilab, bu borada bir qancha yutuqlarga
erishayotganini ko‘rish mumkin.
Mamlakatning investitsiyaviy jozibadorligi va xalqaro maydondagi imidjini
mustahkamlash maqsadida qabul qilingan PF-6003-sonli Farmonning 3-ilovasida
Logotip
kamoloti indeksi bo‘yicha inson taraqqiyoti darajasi yuqori bo‘lgan davlatlar qatoridan o‘rin oldi. O‘zbekiston Respublikasi xalqaro reytinglarda o‘rnini quyidagi ikki yo‘nalish bo‘yicha izohlash mumkin: - indikatorlar ko‘rsatkichining o‘zgarishi: Biznes yuritish indeksi tarkibidagi 10 ta yo‘nalishning 9 tasida (to‘lovga qobiliyatsizlikni hal qilishdan tashqari), Iqtisodiy erkinlik indeksi tarkibidagi (sud faoliyati samaradorligi ko‘rsatkichidan tashqari) barcha indikatorlarda hamda Inson kamoloti indeksi bo‘yicha umr ko‘rish davomiyligi indikatorida 2020 yilda 2019 yilga nisbatan o‘sishga erishgan; - indikatorlar o‘rnining pastligi: turlari bo‘yicha eng so‘nggi reyting natijalariga ko‘ra, Biznes yuritish indeksi tarkibidagi 3 yo‘nalish (qurilish uchun ruxsatnomalar olishda 132- o‘rin, xalqaro savdoda 152-o‘rin va to‘lovga qobiliyatsizlikni hal qilishda 100- o‘rin), Iqtisodiy erkinlik indeksi tarkibidagi 6 yo‘nalish (sud faoliyati samaradorligida 123-o‘rin, davlat yaxlitligida 142-o‘rin, monetar erkinlikda 175- o‘rin, savdo erkinligida 129-o‘rin, investitsiyalar erkinligida 169-o‘rin va moliyaviy erkinlikda 162-o‘rin) hamda Inson kamoloti indeksi bo‘yicha 3 yo‘nalish (umr ko‘rish davomiyligida 117-o‘rin, kutilayotgan ta’lim yillarida 128- o‘rin va aholi jon boshiga YaMDda 126-o‘rin) indikatori juda past ko‘rsatkich sifatida baholangan. Oxirgi to‘rt yil davomida barcha sohalarda bo‘lgani kabi mamlakatimizning investitsiyaviy jozibadorligi va xalqaro maydondagi imidjini mustahkamlash borasida ko‘plab shu jumladan, xalqaro reyting va indekslarda ham salmoqli yutuqlarga erishildi. Bu yutuqlarni O‘zbekiston Respublikasining 2011- 2020 yillardagi xalqaro reyting va indekslardagi dinamikasi orqali ko‘rishimiz mumkin. Yuqorida keltirilgan grafikdan mamlakatimizning Biznes yuritish indeksi bo‘yicha 2020 yil 2011 yilga nisbatan 81 ta pog‘onaga, Iqtisodiy erkinlik indeksi bo‘yicha 49 ta pog‘onaga hamda Inson kamoloti indeksi bo‘yicha esa 7 ta pog‘ona (2020 yilgi reyting natijalari 2020 yil dekabr oyida e’lon qilinishini hisobga olib, 2019 yil yakunlariga nisbatan olindi)ga yuqorilab, bu borada bir qancha yutuqlarga erishayotganini ko‘rish mumkin. Mamlakatning investitsiyaviy jozibadorligi va xalqaro maydondagi imidjini mustahkamlash maqsadida qabul qilingan PF-6003-sonli Farmonning 3-ilovasida
2030 yilgacha O‘zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va
indekslar bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlari (KPI) belgilab
berilgan.
Hozirgi kunda mamlakatimizning xalqaro hamjamiyatdagi nufuzini oshirish
va berilgan topshiriqlarni ijrosini ta’minlash maqsadida Vazirlik tomonidan har bir
indeks bo‘yicha tegishli  vazirlik, idora hamda ilmiy tadqiqot institutlari bilan
idoralararo ishchi guruh tarkibi tuzilmoqda hamda 2020 yil ikkinchi yarmi uchun
amalga oshirilishi zarur bo‘lgan choratadbirlar rejasi ishlab chiqilib, Respublika
Kengashiga tasdiqlash uchun kiritilmoqda.
        2.“O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi
o‘rnini yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli
ishlashning yangi mexanizmini joriy etish” borasidagi davlat siyosati.
Bugun  O‘zbekiston  mintaqada  barcha  sohalarda  jadal  sur’atlarda
rivojlanayotgan  mamlakat  –  bu  xalqaro  ekspertlar  tomonidan  bildirilayotgan
e’tirof. Rivojlanish, taraqqiyot esa o‘z-o‘zdan bo‘lmaydi. Iqtisodiyot va ijtimoiy
hayotda kuzatilayotgan hozirgi o‘zgarish va yutuqlar mamlakat rahbari tomonidan
ko‘tarilgan  keng  qamrovli  chora-tadbirlar  hamda  ijrochilarning  mashaqqatli
mehnat mahsuli ekanligi shubhasiz. Bu e’tiroflar, dastlabki yutuqlar o‘zimizniki
albatta.  Lekin  ularni  yanada  yaxshilash  mamlakat  siyosatining  asosiy
maqsadlaridan biridir.
Davlatimiz rahbarining «O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va
indekslardagi o‘rnini yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular
bilan tizimli ishlashning yangi mexanizmini joriy qilish to‘g‘risida»gi Farmoni ana
shu sa’y-harakatlarni yangi  pog‘onaga  olib  chiqishga  xizmat  qilishi  bilan
ahamiyatli.
Oliy  Majlis  Qonunchilik  palatasida  4  iyun  kuni  «O‘zbekiston
Respublikasining  xalqaro  reyting  va  indekslardagi  o‘rnini  yaxshilash  borasida
parlamentning,  xususan,  Qonunchilik  palatasining  roli»  mavzusida  o‘tkazilgan
seminar  ana  shu  mavzuga  qaratildi  va  Prezident  farmoni  mazmuni  va  unda
Logotip
2030 yilgacha O‘zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va indekslar bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlari (KPI) belgilab berilgan. Hozirgi kunda mamlakatimizning xalqaro hamjamiyatdagi nufuzini oshirish va berilgan topshiriqlarni ijrosini ta’minlash maqsadida Vazirlik tomonidan har bir indeks bo‘yicha tegishli vazirlik, idora hamda ilmiy tadqiqot institutlari bilan idoralararo ishchi guruh tarkibi tuzilmoqda hamda 2020 yil ikkinchi yarmi uchun amalga oshirilishi zarur bo‘lgan choratadbirlar rejasi ishlab chiqilib, Respublika Kengashiga tasdiqlash uchun kiritilmoqda. 2.“O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli ishlashning yangi mexanizmini joriy etish” borasidagi davlat siyosati. Bugun O‘zbekiston mintaqada barcha sohalarda jadal sur’atlarda rivojlanayotgan mamlakat – bu xalqaro ekspertlar tomonidan bildirilayotgan e’tirof. Rivojlanish, taraqqiyot esa o‘z-o‘zdan bo‘lmaydi. Iqtisodiyot va ijtimoiy hayotda kuzatilayotgan hozirgi o‘zgarish va yutuqlar mamlakat rahbari tomonidan ko‘tarilgan keng qamrovli chora-tadbirlar hamda ijrochilarning mashaqqatli mehnat mahsuli ekanligi shubhasiz. Bu e’tiroflar, dastlabki yutuqlar o‘zimizniki albatta. Lekin ularni yanada yaxshilash mamlakat siyosatining asosiy maqsadlaridan biridir. Davlatimiz rahbarining «O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash hamda davlat organlari va tashkilotlarida ular bilan tizimli ishlashning yangi mexanizmini joriy qilish to‘g‘risida»gi Farmoni ana shu sa’y-harakatlarni yangi pog‘onaga olib chiqishga xizmat qilishi bilan ahamiyatli. Oliy Majlis Qonunchilik palatasida 4 iyun kuni «O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash borasida parlamentning, xususan, Qonunchilik palatasining roli» mavzusida o‘tkazilgan seminar ana shu mavzuga qaratildi va Prezident farmoni mazmuni va unda
belgilangan  vazifalarni  amalga  oshirishda  parlament  oldida  turgan  masalalar
atroflicha muhokama qilindi.
Jahon banki, Birlashgan millatlar tashkiloti, Birlashgan millatlar tashkilotining
Taraqqiyot dasturi, Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti, Jahon iqtisodiy
forumi,  Xalqaro  byudjet  hamkorligi,  INSEAD  xalqaro  biznes-maktabi  va
Economist Intelligence Unit kabi xalqaro reyting agentliklari va tashkilotlari bilan
rasmiy aloqalar yo‘lga qo‘yildi.
O‘tgan davr mobaynida xalqaro reyting agentliklarining 2019-2020 yillarda
chop etilgan hisobotlariga binoan respublikaning iqtisodiy reytinglardagi o‘rni
sezilarli darajada o‘sdi. Xususan “Fitch Ratings” va “S&P Global Ratings” xalqaro
reyting agentliklarining bahosiga ko‘ra 2019 yilda mamlakatning suveren kredit
reytingi «BB–» barqaror darajada saqlanib qolmoqda.
Jahon banki «Biznes yuritish 2020» yangi yillik hisobotida (Doing Business
2020)  so‘nggi  bir  yilda  O‘zbekiston  Respublikasi  biznes  islohotini  amalga
oshirishda eng katta yutuqlarga erishgan 20 ta mamlakat qatoriga kirishga imkon
bergan  to‘rtta  islohotni  amalga  oshirgani  to‘g‘risidagi axborotni tarqatdi.
Shuningdek, 2019 yilda O‘zbekiston ushbu reyting hisobotida dunyoning 190
mamlakati orasida 69-o‘rinni egallab, 7 pog‘onaga ko‘tarildi.
2019  yilning  sentyabr  oyida  Jahon  bankining  Boshqaruv  sifati
indikatorlarining 2018 yil uchun e’lon qilgan hisobotida O‘zbekiston Respublikasi
bir  qator  indikatorlardan  yaxshilanganligini  ma’lum  bo‘ldi.  Xususan,
«Korrupsiyani nazorat qilish» indeksida 1 pog‘onaga, «Hukumat samaradorligi»
indeksida  3  pog‘onaga,  «Normativ  sifat»  indeksida  7  pog‘onaga,  «Qonun
ustuvorligi» indeksida 4 pog‘onaga, «So‘z erkinligi va hisobdorlik» indeksida
5 pog‘onaga ko‘tarildi.
Seminarda Prezidentimizning 2020 yil 2 iyundagi Farmoni bilan xalqaro
reyting va indekslar bilan ishlash bo‘yicha respublika kengashi tashkil etilayotgani,
davlat  organlarining  birinchi  rahbarlari  O‘zbekiston  Respublikasining  xalqaro
reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash uchun mas’ul qilib belgilangani alohida
qayd etib o‘tildi.
Logotip
belgilangan vazifalarni amalga oshirishda parlament oldida turgan masalalar atroflicha muhokama qilindi. Jahon banki, Birlashgan millatlar tashkiloti, Birlashgan millatlar tashkilotining Taraqqiyot dasturi, Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti, Jahon iqtisodiy forumi, Xalqaro byudjet hamkorligi, INSEAD xalqaro biznes-maktabi va Economist Intelligence Unit kabi xalqaro reyting agentliklari va tashkilotlari bilan rasmiy aloqalar yo‘lga qo‘yildi. O‘tgan davr mobaynida xalqaro reyting agentliklarining 2019-2020 yillarda chop etilgan hisobotlariga binoan respublikaning iqtisodiy reytinglardagi o‘rni sezilarli darajada o‘sdi. Xususan “Fitch Ratings” va “S&P Global Ratings” xalqaro reyting agentliklarining bahosiga ko‘ra 2019 yilda mamlakatning suveren kredit reytingi «BB–» barqaror darajada saqlanib qolmoqda. Jahon banki «Biznes yuritish 2020» yangi yillik hisobotida (Doing Business 2020) so‘nggi bir yilda O‘zbekiston Respublikasi biznes islohotini amalga oshirishda eng katta yutuqlarga erishgan 20 ta mamlakat qatoriga kirishga imkon bergan to‘rtta islohotni amalga oshirgani to‘g‘risidagi axborotni tarqatdi. Shuningdek, 2019 yilda O‘zbekiston ushbu reyting hisobotida dunyoning 190 mamlakati orasida 69-o‘rinni egallab, 7 pog‘onaga ko‘tarildi. 2019 yilning sentyabr oyida Jahon bankining Boshqaruv sifati indikatorlarining 2018 yil uchun e’lon qilgan hisobotida O‘zbekiston Respublikasi bir qator indikatorlardan yaxshilanganligini ma’lum bo‘ldi. Xususan, «Korrupsiyani nazorat qilish» indeksida 1 pog‘onaga, «Hukumat samaradorligi» indeksida 3 pog‘onaga, «Normativ sifat» indeksida 7 pog‘onaga, «Qonun ustuvorligi» indeksida 4 pog‘onaga, «So‘z erkinligi va hisobdorlik» indeksida 5 pog‘onaga ko‘tarildi. Seminarda Prezidentimizning 2020 yil 2 iyundagi Farmoni bilan xalqaro reyting va indekslar bilan ishlash bo‘yicha respublika kengashi tashkil etilayotgani, davlat organlarining birinchi rahbarlari O‘zbekiston Respublikasining xalqaro reyting va indekslardagi o‘rnini yaxshilash uchun mas’ul qilib belgilangani alohida qayd etib o‘tildi.
Shuningdek,  mazkur  hujjat  bilan  Adliya  vazirligi  markaziy  apparati
tuzilmasida Xalqaro reyting va indekslar bilan ishlash boshqarmasining tashkil
etilishi mazkur yo‘nalishda amalga oshirilayotgan ishlarni muvofiqlashtirib borish
imkoniyatini yaratishi, bu esa o‘z navbatida ko‘zlangan natijaga erishishda ayni
muddao bo‘lishi qayd etildi.
So‘nggi  to‘rt  yil  mobaynida  mamlakatimiz  Meros  jamg‘armasining
«Iqtisodiy  erkinlik»  indeksida  52  pog‘onaga,  Jahon  bankining  «Logistika
samaradorligi» indeksida 19 pog‘onaga, «Biznes yuritish» indeksida 18 pog‘onaga
ko‘tarilganligi e’tirof etilib, ushbu yo‘nalishdagi ishlarning natijasini aks ettirishga
mo‘ljallangan 2020 yil 1 oktyabrga qadar Internet tarmog‘ida ishga tushirilishi
belgilangan  «O‘zbekiston  Respublikasi  xalqaro  reytinglarda»  yagona  portali
haqida ma’lumot berildi.
Bu  borada  mamlakatimizda  reytinglar  bo‘yicha  tizimli  ishlar  amalga
oshirilayotganligi  va  mazkur  sohada  so‘nggi  yillarda  10  ga  yaqin  qonunosti
normativ-huquqiy  hujjatlari  qabul  qilingani,  biroq  mazkur  yo‘nalishning
ahamiyatini hisobga olgan holda parlamentning shu maqsadlarga yo‘naltirilgan
faoliyatini sezilarli darajada takomillashtirish lozimligi qayd etildi.
Xalqaro  reyting  va  indekslarni  belgilashda  qanday  faktorlar,
ko‘rsatgichlar mezon bo‘lib xizmat qiladi? Mamlakatimizning xalqaro hamjamiyat
o‘rtasidagi imidjini yaxshilash uchun, investorlar uchun jozibadorlikni ko‘tarish
uchun qanday omillarga e’tiborni kuchaytirish kerak? Aynan shunday maqsadlarga
erishilishini huquqiy jihatdan to‘liq ta’minlash uchun parlament qanday hujjatlar
qabul  qilinishiga  e’tiborni  oshirishi  talab  etiladi?  Seminarda  tegishli  mas’ul
vazirlik va idoralarning mutaxassislari deputatlar tomonidan ko‘tarilgan shunday
masalalarni atroflicha va to‘liq yoritganliklari iliq qabul qilindi. Parlament a’zolari
o‘zlarining qimmatli takliflarini bildirish barobarida ushbu yo‘nalish uchun xos
bo‘lgan o‘ta nozik jihatlarni, ko‘nikmalarni o‘rganganliklarini e’tirof etdilar.
Shu  bilan  birga  mamlakatning  ijtimoiy-iqtisodiy  va  siyosiy-huquqiy
taraqqiyot  darajasini  tizimli  tahlil  qilib  borish,  amalga  oshirilayotgan  tub
o‘zgarishlarning xalqaro reyting va indekslarda mamlakatning o‘rnini yaxshilash
Logotip
Shuningdek, mazkur hujjat bilan Adliya vazirligi markaziy apparati tuzilmasida Xalqaro reyting va indekslar bilan ishlash boshqarmasining tashkil etilishi mazkur yo‘nalishda amalga oshirilayotgan ishlarni muvofiqlashtirib borish imkoniyatini yaratishi, bu esa o‘z navbatida ko‘zlangan natijaga erishishda ayni muddao bo‘lishi qayd etildi. So‘nggi to‘rt yil mobaynida mamlakatimiz Meros jamg‘armasining «Iqtisodiy erkinlik» indeksida 52 pog‘onaga, Jahon bankining «Logistika samaradorligi» indeksida 19 pog‘onaga, «Biznes yuritish» indeksida 18 pog‘onaga ko‘tarilganligi e’tirof etilib, ushbu yo‘nalishdagi ishlarning natijasini aks ettirishga mo‘ljallangan 2020 yil 1 oktyabrga qadar Internet tarmog‘ida ishga tushirilishi belgilangan «O‘zbekiston Respublikasi xalqaro reytinglarda» yagona portali haqida ma’lumot berildi. Bu borada mamlakatimizda reytinglar bo‘yicha tizimli ishlar amalga oshirilayotganligi va mazkur sohada so‘nggi yillarda 10 ga yaqin qonunosti normativ-huquqiy hujjatlari qabul qilingani, biroq mazkur yo‘nalishning ahamiyatini hisobga olgan holda parlamentning shu maqsadlarga yo‘naltirilgan faoliyatini sezilarli darajada takomillashtirish lozimligi qayd etildi. Xalqaro reyting va indekslarni belgilashda qanday faktorlar, ko‘rsatgichlar mezon bo‘lib xizmat qiladi? Mamlakatimizning xalqaro hamjamiyat o‘rtasidagi imidjini yaxshilash uchun, investorlar uchun jozibadorlikni ko‘tarish uchun qanday omillarga e’tiborni kuchaytirish kerak? Aynan shunday maqsadlarga erishilishini huquqiy jihatdan to‘liq ta’minlash uchun parlament qanday hujjatlar qabul qilinishiga e’tiborni oshirishi talab etiladi? Seminarda tegishli mas’ul vazirlik va idoralarning mutaxassislari deputatlar tomonidan ko‘tarilgan shunday masalalarni atroflicha va to‘liq yoritganliklari iliq qabul qilindi. Parlament a’zolari o‘zlarining qimmatli takliflarini bildirish barobarida ushbu yo‘nalish uchun xos bo‘lgan o‘ta nozik jihatlarni, ko‘nikmalarni o‘rganganliklarini e’tirof etdilar. Shu bilan birga mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy taraqqiyot darajasini tizimli tahlil qilib borish, amalga oshirilayotgan tub o‘zgarishlarning xalqaro reyting va indekslarda mamlakatning o‘rnini yaxshilash
maqsadlariga  xizmat  qilishini  ta’minlashda  parlamentning  nazorat  va  qonun
ijodkorligi funksiyalarini takomillashtirish lozimligiga alohida ahamiyat qaratib
kelinmoqda. 
3.O‘zbekiston  Respublikasi  uchun  ustuvor  bo‘lgan  xalqaro  reyting  va
indekslar bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlarni oshirishda
O‘zbekiston Respublikasini 2030 yilga qadar ijtimoiy-iqtisodiy kompleks
rivojlantirish konsepsiyasining o‘rni.
2030  yilgacha  O‘zbekistonni  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlantirish
konsepsiyasida makroiqtisodiy barqarorlikni va iqtisodiy o‘sish bararorligini
ta’minlash,  iqtisodiyot  tarmoqlarining raqobatbardoshligini, investitsion  va
eksport salohiyatini  oshirish, tadbirkorlikni rivojlantirish va himoya qilish
uchun qulay shart-sharoitlar yaratish, mehnat bozorida keskinlik darajasini
pasaytirish, aholi daromadlari o‘sishi va kam ta’minlanganlikni qisqartirish
nazarda tutiladi.   
  2030  yilgacha  O‘zbekiston  Respublikasini  kompleks  ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish
 
konsepsiyasini ishlab
 
chiqish
 
mamlakatda
 
amalga
oshirilayotgan  
2017–2021
 
yillarda
 
O‘zbekiston
 
Respublikasini
rivojlantirishning  beshta  ustuvor  yo‘nalishlari  bo‘yicha  Harakatlar
strategiyasiga,  Hukumatning  moliyaviy-iqtisodiy  munosabatlarning  barcha
jihatlarini  isloh  qilish,  tarmoqlar  va  hududlarning  iqtisodiy  salohiyatini
oshirish  va  ijtimoiy  masalalarni  hal  etish  bilan  bog‘liq  qabul  qilingan
qarorlariga asoslanadi.  Konsepsiyani ishlab chiqish zarurati  uzoq muddatli
istiqbolda  iqtisodiyotning  barqaror  rivojlanishini  cheklaydigan  mavjud
ijtimoiy-iqtisodiy  muammolarni,  xavf-xatar  va  tahdidlarni  hal  etish,
shuningdek,  iqtisodiyot  va  ijtimoiy  sohaning  hozirgi  holatidan  barqaror
rivojlanishga  o‘tishning  maqsadlari  va  ustuvorliklarini  belgilash  va  aholi
hayot darajasini oshirish bilan bog‘liqdir.  
Logotip
maqsadlariga xizmat qilishini ta’minlashda parlamentning nazorat va qonun ijodkorligi funksiyalarini takomillashtirish lozimligiga alohida ahamiyat qaratib kelinmoqda. 3.O‘zbekiston Respublikasi uchun ustuvor bo‘lgan xalqaro reyting va indekslar bo‘yicha samaradorlikning eng muhim ko‘rsatkichlarni oshirishda O‘zbekiston Respublikasini 2030 yilga qadar ijtimoiy-iqtisodiy kompleks rivojlantirish konsepsiyasining o‘rni. 2030 yilgacha O‘zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish konsepsiyasida makroiqtisodiy barqarorlikni va iqtisodiy o‘sish bararorligini ta’minlash, iqtisodiyot tarmoqlarining raqobatbardoshligini, investitsion va eksport salohiyatini oshirish, tadbirkorlikni rivojlantirish va himoya qilish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish, mehnat bozorida keskinlik darajasini pasaytirish, aholi daromadlari o‘sishi va kam ta’minlanganlikni qisqartirish nazarda tutiladi.      2030 yilgacha O‘zbekiston Respublikasini kompleks ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish mamlakatda amalga oshirilayotgan  2017–2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha Harakatlar strategiyasiga, Hukumatning moliyaviy-iqtisodiy munosabatlarning barcha jihatlarini isloh qilish, tarmoqlar va hududlarning iqtisodiy salohiyatini oshirish va ijtimoiy masalalarni hal etish bilan bog‘liq qabul qilingan qarorlariga asoslanadi.  Konsepsiyani ishlab chiqish zarurati  uzoq muddatli istiqbolda iqtisodiyotning barqaror rivojlanishini cheklaydigan mavjud ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni, xavf-xatar va tahdidlarni hal etish, shuningdek, iqtisodiyot va ijtimoiy sohaning hozirgi holatidan barqaror rivojlanishga o‘tishning maqsadlari va ustuvorliklarini belgilash  va aholi hayot darajasini oshirish bilan bog‘liqdir.  
Konsepsiya  2030  yilgacha  bo‘lgan  davrda  belgilangan  O‘zbekiston
Respublikasini Barqaror rivojlantirish maqsadlari prinsiplari va vazifalariga,
aynan quyidagilarga javob beradi:
 1.Kam  ta’minlanganlik  darajasini  hamma  joyda  qisqartirish,  oziq-ovqat
xavfsizligini  ta’minlash,  qishloq  xo‘jaligini  barqaror  rivojlantirishga
ko‘maklashish,  sog‘lom turmush tarzini yuritish, barchani qamrab oladigan
sifatli ta’limni ta’minlash,  butun umr davomida ta’lim olish imkoniyatini
rag‘batlantirish, gender tenglik  vazifalarini hal etish.
 2.Suv resurslarini saqlash va oqilona foydalanish, sanitariyani rivojlantirish, 
 barcha uchun qimmat bo‘lmagan, ishonchli, barqaror va zamonaviy  energiya
manbalaridan foydalanishni ta’minlash.
3.Unumli bandlikni ta’minlash, puxta  infratuzilmani yaratish keng qamrovli
va  barqaror  industrlashtirish  va  innovatsiyalarga  ko‘maklashish  asosida
barqaror va  umum qamrovli iqtisodiy o‘sishga ko‘maklashish.
4.Shaharlar  va  aholi  punktlarining  ochiqligi,  xavfsizligi,  gavjumligi    va
ekologik  barqarorligini  ta’minlash,  shuningdek,  iste’mol  va  ishlab
chiqarishning  oqilona  modellariga  o‘tish,  iqlim  o‘zgarishi  va  uning
oqibatlariga qarshi kurashishning shoshilinch choralarini ko‘rish.
Konsepsiya  iqtisodiy siyosatni amalga oshirish yo‘nalishlari bo‘lib xizmat
qiladigan  O‘zbekiston  Respublikasini  o‘rtacha  va  uzoq  muddatli  ijtimoiy-
iqtisodiy  rivojlantirishning  maqsadlari,  ustuvorliklari  va  vazifalarini
belgilaydi va asoslaydi.
Bunda, maqsadlar sifatida Konsepsiyada jadal va barqaror o‘sish sharoitlarida
respublika har bir fuqarosining sog‘lom va samarali hayotini ta’minlaydigan
ijtimoiy  yo‘naltirilgan  bozor  iqtisodiyotini  shakllantirish,  yer,  suv  va
energetika resurslaridan ularni kelajak avlodning foydalanishi uchun saqlab
qolgan holda samarali foydalanish, ekologik muammolarni hal etish, Orol
dengizining  ekologik  inqirozi  oqibatlarini  bartaraf  etish,  atrof  muhitni
yaxshilash  ko‘rib chiqiladi 
Logotip
Konsepsiya 2030 yilgacha bo‘lgan davrda belgilangan O‘zbekiston Respublikasini Barqaror rivojlantirish maqsadlari prinsiplari va vazifalariga, aynan quyidagilarga javob beradi:  1.Kam ta’minlanganlik darajasini hamma joyda qisqartirish, oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash,  qishloq xo‘jaligini barqaror rivojlantirishga ko‘maklashish,  sog‘lom turmush tarzini yuritish, barchani qamrab oladigan sifatli ta’limni ta’minlash,  butun umr davomida ta’lim olish imkoniyatini rag‘batlantirish, gender tenglik  vazifalarini hal etish.  2.Suv resurslarini saqlash va oqilona foydalanish, sanitariyani rivojlantirish,  barcha uchun qimmat bo‘lmagan, ishonchli, barqaror va zamonaviy  energiya manbalaridan foydalanishni ta’minlash. 3.Unumli bandlikni ta’minlash, puxta  infratuzilmani yaratish keng qamrovli va  barqaror industrlashtirish va innovatsiyalarga ko‘maklashish asosida barqaror va  umum qamrovli iqtisodiy o‘sishga ko‘maklashish. 4.Shaharlar va aholi punktlarining ochiqligi, xavfsizligi, gavjumligi   va ekologik barqarorligini ta’minlash, shuningdek, iste’mol va ishlab chiqarishning oqilona  modellariga o‘tish, iqlim o‘zgarishi va uning oqibatlariga qarshi kurashishning shoshilinch choralarini ko‘rish. Konsepsiya  iqtisodiy siyosatni amalga oshirish yo‘nalishlari bo‘lib xizmat qiladigan O‘zbekiston Respublikasini o‘rtacha va uzoq muddatli ijtimoiy- iqtisodiy rivojlantirishning maqsadlari, ustuvorliklari va vazifalarini belgilaydi va asoslaydi. Bunda, maqsadlar sifatida Konsepsiyada jadal va barqaror o‘sish sharoitlarida respublika har bir fuqarosining sog‘lom va samarali hayotini ta’minlaydigan ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirish, yer, suv va energetika resurslaridan ularni kelajak avlodning foydalanishi uchun saqlab qolgan holda samarali foydalanish, ekologik muammolarni hal etish, Orol dengizining ekologik inqirozi oqibatlarini bartaraf etish, atrof muhitni yaxshilash  ko‘rib chiqiladi