O‘zbekiston va jahon hamjamiyati
1.
O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining asosiy ustuvor
tamoyillari.
2.
O‘zbekiston Respublikasining BMTga a’zo bo‘lishi hamda jahon
hamjamiyatidagi o‘rni va nufuzini ortib borishi.
3.
O‘zbekistonning Yevropa Ittifoqi mamlakatlari bilan istiqbolli
hamkorliklari.
4.
O‘zbekistonning ShHT bilan aloqalari.
5.
O‘zbekistonning MDHdagi o‘rni va Markaziy Osiyo davlatlari bilan
o‘zaro hamkorlik aloqalari.
XX asrning oxirgi o‘n yilligi insoniyat tarixiga buyuk o‘zgarishlar davri
bo‘lib kirdi, chunki yer yuzida vaziyat, kuchlar nisbati keskin o‘zgarib, bir-biriga
qarama-qarshi bo‘lgan SSSR va AQSh yetakchilik qilgan ikki ijtimoiy-siyosiy
tuzum, ikki harbiy-siyosiy blok barham topdi. Sotsialistik tuzum yemirilishi
bilvosita butun mamlakatlar taqdiriga ta’sir etdi. Dunyo yangilanishi jarayonida
har bir davlat o‘z taraqqiyot ko‘lami bilan jahon hamjamiyatidan munosib o‘rin
olish uchun harakat boshladi. Shular qatori O‘zbekiston ham jahon
hamjamiyatidan munosib o‘rin olish maqsadida o‘zining ijtimoiy-siyosiy
yangilanish dasturini ishlab chiqdi. O‘zbekistonning o‘z taraqqiyot istiqbollari
uchun qulay jo‘g‘rofiy-siyosiy imkoniyatlarga ega ekanligi ham mustaqil tashqi
siyosat yuritish, jahon hamjamiyatidan munosib o‘rin olish uchun imkon berdi.
Xususan, O‘zbekistonning Markaziy Osiyo mintaqasidagi o‘rni, bu xududda
istiqomat qiladigan xalqlarning qadimdan hamfikr bo‘lib kelgani Markaziy Osiyo
mintaqasida tashqi siyosat yuritishda ijtimoiy zarurat hisoblanib kelinmoqda.
Ma’lumki, sobiq ittifoq davrida O‘zbekiston tashqi siyosatda boshqa
davlatlar bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri aloqa qilish imkonidan mahrum bo‘lib,
respublikaning o‘rni faqat qog‘ozlarda federatsiya sub’ekti sifatida
mustahkamlangan edi, xolos. O‘zbekiston o‘z imkoniyatlarini dunyo miqyosida
ko‘rsatishdan ajrab qolgan, xorij bilan xalqaro aloqalar faqat markazning ruxsati
bilan amalga oshirilar edi.
Istiqlolning dastlabki kunlaridan boshlab O‘zbekistonda xalqaro
tashkilotlarning faoliyatini o‘rganish, xorijiy davlatlar bilan diplomatik, turistik
aloqalarni yo‘lga qo‘yish va bu ishlarda faoliyat yuritish uchun yuqori malakali
milliy kadrlar etishtirish ehtiyoji kelib chiqdi. Shuni ta’kidlash kerakki,
O‘zbekiston bu ishlarni rejali tarzda amalga oshirdi.
“Xalqaro hamjamiyatning to‘la huquqli a’zosi bo‘lgan O‘zbekiston
Respublikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq sub’ekti
sifatida qatnashadi, uning maqsadlari mustahkam tinchlik, qurolsizlanish, o‘z
hududini qurol-yarog‘lardan xoli qilish, yadroviy qurolni va boshqa ommaviy
qirg‘in qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va ziddiyatlarni hal
etishda kuch ishlatish va tazyiqqa yo‘l qo‘ymaslikdan iborat”, - deb 1991 yil 31
avgustda Oliy Kengash VI sessiyasida qabul qilingan “Mustaqillik haqidagi
Bayonot”da o‘z tashqi siyosatining asosiy yo‘lini belgilab olgan O‘zbekiston
Respublikasi 1992 yil 8 dekabrda qabul qilingan Konstitutsiyamizning 17-
moddasida bu yo‘lni qonun bilan mustahkamladi. O‘zbekiston Respublikasi tashqi
siyosatining asosiy ustuvor tamoyillari quyidagilarni tashkil etadi:
·
milliy-davlat manfaatlarini ustun qo‘ygan holda tashqi siyosatda
davlatlarning suveren tengligini hisobga olish;
·
umumbashariy qadriyatlarni ustun qo‘ygan xolda nizoli mojarolarni
tinch yo‘l bilan hal etish;
·
tashqi siyosatdagi teng huquqlilik va o‘zaro manfaatdorlikni
o‘rnatishda boshqa mamlakatlarning ichki ishlariga aralashmaslik
·
barcha tinchliksevar davlatlar bilan tashqi aloqalarni o‘rnatishga
intilish;
·
xalqaro huquq normalarini tan olgan xolda jahon hamjamiyatida
xalqaro talablarga rioya qilish;
·
tashqi siyosatda ko‘p tomonlama aloqalarni o‘rnatishda xalqaro
tashkilotlar doirasida aloqalarni kengaytirish masalalari kiritildi.
O‘zbekiston Respublikasi butun jahon jamoatchiligi oldida xalqaro
huquqning umumjahon e’tirof etgan normalariga sodiqligini Konstitutsiya
darajasida ham mustahkamladi. Halqaro huquqning tamoyillari va normalarining
butun bu majmui Konstitutsiyaga BMT Ustavidan, Inson huquqlari umumiy
deklaratsiyasidan va inson huquqlariga oid boshqa halqaro huquq bitimlardan,
Xelsinki bitimi, Parij va Madrid xartiyalariga asoslandi. Shuningdek, asosiy
qonunga kiritilgan qonunlarni rivojlantirish maqsadida “Diplomatik
munosabatlarni o‘rganish tartibi”, “O‘zbekistonda xalqaro shartnomalarni tuzish,
ijro etish va bekor qilish” haqida aktlar ham qabul qilindi. Ularda tashqi
siyosatning har tomonlama asoslangan tamoyillari o‘z aksini topdi.
Shu o‘rinda aytib o‘tmoq lozimki, bu tamoyillar yosh suveren davlatning
asosiy tashqi siyosiy doktrinasini ifoda etish bilan birga davlatlararo munosabatlar
yo‘nalishlarining rivojlanishi va keng doiradagi tashqi muammolarni hal qilish
imkonini berdi. Mamlakatimizni jahon xalqlari tinchligi va xavfsizligini
mustahkamlashga qaratilgan tinchliksevar tashqi siyosati uning jahon miqyosida
mustaqil davlat sifatida tezda tan olinishini ta’minladi. O‘zbekiston Respublikasi
o‘zining tashqi siyosatdagi yo‘nalishlarini demokratik pritsiplarga asoslangan
holda olib borar ekan, 1991 yil dekabrdan 1992 yil iyul oyigacha bo‘lgan davr
ichida respublikani 111 davlat, 2015 yilga qadar esa O‘zbekiston mustaqilligini
180 dan ortiq davlat tan oldi. 2018 yilga kelib, ularning 134 tasi bilan diplomatik,
siyosiy, iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy aloqalar o‘rnatildi. Toshkentda
AQSh, Turkiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk Britaniya, Xitoy, Hindiston,
Pokiston va boshqa rivojlangan mamlakatlarning elchixonalari ochildi. Poytaxtda
44 ta davlat diplomatik missiyasi akkreditatsiyadan o‘tdi. Shuningdek,
O‘zbekistonda 88 ta xorijiy mamlakatlar va xalqaro tashkilotlarning, 24 ta
hukumatlararo va 13 ta nohukumat tashkilotlarning vakolatxonalari faoliyat
ko‘rsatmoqda. O‘z navbatida O‘zbekistonning elchilari dunyodagi 46 ta
davlatlarda faoliyat ko‘rsatmoqdalar.
Mustaqil O‘zbekiston tashqi siyosatining asosini ochiq-oydinlik, teng
huquqlik, demokratik pritsiplariga sodiqlik, umuminsoniy qadriyatlarini ulug‘lash,
respublika ijtimoiy hayotidagi demokratik jarayonga ta’sir qilish kabilar tashkil
etadi va Respublika tashqi siyosati tinchlik va xavfsizlik uchun umumjahon e’tirof
etgan ochiq yakdillik talablariga asoslanadi. 1992 yil 2 martda O‘zbekiston xalqaro
munosabatlarning to‘la huquqli sub’ekti sifatida Birlashgan Millatlar Tashkilotiga
a’zo bo‘lib dunyo miqyosida tan olindi. Bu voqea Respublikaning mustaqil davlat
sifatida xalqaro hamjamiyatda munosib o‘rin olishda ham katta ahamiyatga ega
bo‘ldi. 1993 yil fevral oyiga kelib Toshkentda BMT vakolatxonasi ochildi. Xolid
Malik BMTning O‘zbekistondagi vakili etib tayinlandi.
O‘zbekiston BMTning to‘laqonli a’zosi sifatida Birlashgan Millatlar
Tashkilotining yig‘ilishlarida ishtirok etishi bilan o‘zining xalqaro hamjamiyatga
kirish jarayonini davom ettirdi. O‘zbekiston rahbariyatining dunyodagi global
muammolarga jahon miqyosida e’tiborini qaratishi O‘zbekistonning tashqi
siyosatda tutgan aniq o‘rnini belgilab berdi. Chunonchi, 1993 yil Birlashgan
Millatlar Tashkiloti Bosh Assambleyasining 48-sessiyasidagi ma’ruzasida
O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti I.A.Karimovning ilgari surgan
birinchi xalqaro tashabbusi O‘zbekistonning xalqaro miqyosdagi adolatparvar
siyosatidan darak berdi.
O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti I.A.Karimov 1995 yil
BMTning ellik yilligi munosabati bilan Bosh Assambleyaning maxsus tantanali
yig‘ilishida so‘zlagan nutqida ham asosiy e’tiborni bu tashkilotning faoliyatini
yanada kengaytirish bilan bir qatorda yana mintaqaviy xavfsizlik va barqarorlik,
ekstremizm, terrorizm, narkobiznesga qarshi kurash masalalariga qaratdi. Prezident
muayyan “olovli nuqtalar” deb atalayotgan mintaqalarda birgalashib harakat qilib,
tinchlik va barqarorlikka erishish lozimligi haqidagi aniq takliflarni kiritdi va
O‘zbekiston “ommaviy qirg‘in qurollarini tarqatmaslikni ta’minlash bo‘yicha
kerakli xalqaro kafolatlarni qabul qilishni, yadro sinovlarini butunlay to‘xtatish
xaqidagi shartnomaning tezda tuzilishi tarafdori” ekanligini ham ko‘rsatib o‘tdi.
Ushbu yig‘ilishda Orol dengizi qurishi bilan bog‘liq bo‘lgan global
muammo ham ko‘tarildi. Prezident I.A.Karimov “Orol dengizining qurishi bilan
bog‘liq ekologik fojea, butun yer yuzini qamrab oladigan biosfera, o‘nlab million
kishilarning hayot sharoitlari, salomatligi, nasliga halokatli ta’sir ko‘rsatuvchi
global muammo” ekanligini ko‘rsatib, bugungi kunda BMTning tashkilotchilik
faoliyatisiz bu muammoni hal etish mumkin emasligini ham asoslab berdi.
1995 yil 16 sentyabrda Toshkentda BMTning Markaziy Osiyoda xavfsizlik
va hamkorlik masalalariga bag‘ishlangan seminar-kengashi ish boshladi.
Dunyoning ko‘p davlatlari ishtirok etgan bu seminarda O‘zbekiston rahbarining
so‘zlagan nutqi bosh hujjat sifatida qabul qilindi.
Xalqaro munosabatlar ravnaqi mamlakatimizda xavfsizlik va
barqarorlikning, aholi turmush darajasini yuksaltirishning o‘ziga xos kafolati
ekanligi hech kimga sir emas. Shu bois ham O‘zbekiston rahbariyatining tashqi
siyosatda mintaqaviy barqarorlikni saqlab qolish maqsadida ilgari surgan
tashabbuslari ko‘pgina davlatlar va BMT tomonidan doimo tasdiqlanib kelindi.
BMT Bosh Assambleyasining sessiyalarida, Yevropada Xavfsizlik va Hamkorlik
Tashkiloti sammitidagi yig‘ilishlarda O‘zbekiston prezidentining kiritgan aniq
tashabbuslari, mintaqa xavfsizligini ta’minlashga qaratilgan taklifi, BMT
boshchiligidagi “6+2” guruhining tuzilishiga asos bo‘lgan edi. (O‘zbekiston, XXR,
Rossiya, Eron, Pokiston, Tojikiston, kuzatuvchi sifatida BMT, Birlashgan front va
“Tolibon” harakati) Ushbu guruhning 1999 yil iyul oyida Toshkentda o‘tkazgan
uchrashuvi muhim xalqaro voqea bo‘ldiki, bu uchrashuv mintaqaning o‘zida bo‘lib
o‘tdi. Uchrashuvning yakuni sifatida 19 iyul kuni “Afg‘onistondagi mojarolarni
tinch yo‘l bilan hal qilishning asosiy pritsiplari to‘g‘risidagi” tarixiy hujjat
imzolandi. Ushbu hujjat BMTning rasmiy hujjati sifatida tarqatildi. Mazkur
anjuman O‘zbekiston rahbariyatining ko‘p yillik sa’y-harakatlari natijasi edi. 2017
yil 4-6 dekabr kunlari Afg‘oniston Prezidentining mamlakatimizga rasmiy tashrifi
ikki davlat munosabatlarida yangi sahifa ochdi. Muzokaralar yakuni bo‘yicha
siyosiy, savdo-iqtisodiy va madaniy-gumanitar sohalarga oid qator hujjatlar
imzolandi. O‘zbekiston tomoni Afg‘onistonda tinchlik va barqarorlikni o‘rnatish
yo‘lida e’tiborga molik tashabbuslar bilan chiqdi. Xususan, Prezident
Sh.M.Mirziyoev tashabbusi bilan 2018 yilning 26-27 mart kunlari “Tinchlik
jarayoni, xavfsizlik sohasida hamkorlik va mintaqaviy sheriklik” mavzuida
Afg‘oniston bo‘yicha yuqori darajadagi Toshkent xalqaro konferensiyasi bo‘lib
o‘tdi. Ushbu anjumanda 20 dan ortiq davlatlar, nufuzli xalqaro tashkilotlar
delegatsiyalari ishtirok etdi.
2010 yil sentyabrda bo‘lib o‘tgan BMTning insoniyat rivojlanish
maqsadlariga bag‘ishlangan “Ming yillik” sammitida O‘zbekiston ushbu nufuzli
xalqaro tashkilot tomonidan qo‘yilgan ijtimoiy dasturlarni bajarish borasidagi
e’tirofga molik mulohazalar bilan chiqdi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoev 2017 yil sentyabrda
bo‘lgan BMT Bosh Assambleyasining 72-sessiyasida nutq so‘zlab, zamonaviy
dunyodagi ma’lum global muammolarga jahon hamjamiyatining e’tiborini qaratdi.
Jumladan, Prezident o‘z nutqida Afg‘onistonda tinchlik o‘rnatish, Orol fojeasi,
yoshlar ta’lim-tarbiyasi, ma’rifat, bag‘rikenglik masalalariga alohida to‘xtaldi.
Prezident Sh.M.Mirziyoev tomonidan “Ma’rifat va diniy bag‘rikenglik” tamoyilini
xalqaro tashkilot tomonidan qabul qilinishi to‘g‘risidagi taklif davlat rahbarlari va
delegatsiyalari o‘rtasida yuksak e’tirofga sazovor bo‘ldi. Ushbu tamoyil 50 dan
ziyod davlatning qo‘llab-quvvatlashi natijasida 2018 yil 12 dekabr kuni BMT
tomonidan qabul qilindi. BMT Bosh kotibi A.Guterrish bilan O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning 2017 yil 10 iyunda Samarqand
shahridagi uchrashuvi va keyingi bir qator uchrashuvlar xalqaro nufuzli
tashkilotning O‘zbekistonning jahonda tinchlik va barqarorlik, hamjihatlik va
hamkorlik aloqalarini rivojlantirishdagi sa’y-harakatiga berilgan yuqori bahosidan
darak beradi.
O‘zbekistonning tashqi siyosatida mintaqalararo xavfsizlikni ta’minlashda
xalqaro tashkilotlar faoliyatidan, ularning dasturlaridan ham keng foydalanishi
istiqbolli natijalarni ko‘rsatdi. Ko‘pgina mintaqaviy tashkilotlar, chunonchi,
NATO, EKO, Islom konferensiya, Qo‘shilmaslik harakati va boshqalar bilan ham
samarali hamkorliklar yo‘lga qo‘yildi. 1994 yil iyul oyida O‘zbekiston NATOning
“Tinchlik yo‘lidagi hamkorlik” Dasturiga qo‘shildi. Bu dasturga ko‘ra,
O‘zbekiston harbiy qismlari Shimoliy Korolina (AQSh)dagi Kemp Lejyup dengiz
piyodalari poligonida o‘tkazilgan harbiy mashqlarda, O‘zbekiston xududida
amerikaliklar bilan o‘tkazilgan desantchilarning “Ultrabalans 96” harbiy
mashqlarida qatnashdilar. Shuningdek respublika harbiy bilim yurti talabalari 1997
yil Norvegiyada o‘tkazilgan “Kooperativ bankers-97” mashqlarida ham
qatnashdilar. Bu kabi hamkorliklar jangchilarimiz uchun o‘ziga xos mahorat
maktabi, tajriba bo‘lib, ularning jangovarlik qobiliyatini oshirishlariga yordam
berdi. O‘zbekistonning “Tinchlik yo‘lida hamkorlik” Dasturida ishtiroki Markaziy
Osiyo mintaqasida kollektiv xavfsizlik va barqarorlikning keng tizimini vujudga
keltirishni rejalashtirishda O‘zbekistonning ishtirokini kafolatladi. NATO Bosh
kotibi X.Solana va AQShning NATOdagi doimiy vakili R.Xanterning
O‘zbekistonga tashriflari O‘zbekiston va mazkur tashkilot o‘rtasidagi tinchlik
yo‘lidagi siyosatining hamohang ekanligini ham ko‘rsatdi.
O‘zbekiston BMTga a’zo bo‘lib kirgan yillari Yevropa xavfsizlik va
hamkorlik tashkilotining (EXHT) katta mansabdor xodimlari qo‘mitasining
Pragadagi yig‘ilishida MDH tarkibidagi davlatlarni ushbu tashkilotga a’zo bo‘lib
kirishi masalasi ko‘tarildi. 1992 yil 26 fevralga kelib O‘zbekiston ham bu tashkilot
kengashining yakunlovchi hujjatiga imzo chekdi. Mazkur hujjat imzolangan
vaqtdan beri O‘zbekistonning Yevropa xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti
bo‘linmalaridagi ishtiroki tobora kengayib bormoqda. YeXHTning Markaziy
Osiyo bilan aloqalari bo‘yicha Byurosi mintaqada barqarorlikni ta’minlash
maqsadida mintaqadagi respublikalar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olgani
quvonarli holdir. Ushbu byuroning tashabbusi bilan Toshkentda YeXHTning
“Inson xuquqlari bo‘yicha milliy institutlar”, “Ommaviy axborot vositalari
demokratlashtirish sharoitida” mavzusidagi bir qator anjumanlari o‘tkazildi.
Seminarlar Markaziy va Sharqiy Yevropada inson huquqlari bo‘yicha milliy
institutlar faoliyatini rivojlantirish, xalq ta’limi va ommaviy axborot vositalarining
inson huquqlari sohasidagi roli masalasini ko‘rib chiqdi. Bunday yig‘ilishlarda
O‘zbekistonning ishtiroki tanchlikparvar tashqi siyosat yuritishida asosiy omil
bo‘lib qoldi. O‘zbekistonning 1996 yil Lissabon Sammitida ishtiroki respublika
rahbariyatining xavfsizlik doirasiga kiruvchi qarashlarini bayon etishga ham imkon
berdi.
1999 yil 18-19 noyabr kunlari 54 mamlakat rahbarlarining Turkiyaning
Istambul shahrida Oliy darajadagi uchrashuvi bo‘lib, mazkur anjumanda ancha
dolzarb muammolar, jumladan Yevropada xavfsizlik va hamkorlikni
mustahkamlashning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan edi. Yig‘ilishda
O‘zbekiston rahbarining ma’ruzasi dunyo mamlakatlari iqtisodiy taraqqiyotini,
fuqarolarning ijtimoiy turmush tarzini faqatgina xavfsizlikni ta’minlagandagina
amalga oshirish mumkinligiga qaratildi. O‘zbekiston Respublikasi Birinchi
Prezidenti yig‘ilishda global ahamiyatga ega bo‘lgan terorrizmga qarshi markaz
tuzish haqidagi taklifini kiritdi va turli qabih niyatdagilarga yordam berayotgan
tashkilotlarni ildizi bilan yo‘qotish orqaligina mamlakatlar xavfsizligini ta’minlash
mumkinligini alohida ta’kidladi. XX asr oxiri XXI asr boshlari xalqaro terrorizmga
qarshi keskin kurash davri bo‘ldi. Bu kurashga O‘zbekiston o‘zining katta hissasini
qo‘shmoqda. Buni AQSh senatorlaridan biri bo‘lgan Liberman tasdiqlab,
quyidagilarni ta’kidlagan edi: “O‘zbekistonsiz bizning Afg‘onistondagi
aksilterrorchilarga qarshi kurashimiz muvaffaqiyatli bo‘lmas edi”, - deydi.
Bu o‘rinda O‘zbekistonning Yevropa Ittifoqi bilan hamkorligi masalasiga
ham to‘xtab o‘tmoq joiz. Mazkur ittifoq bilan hamkorlik uchun tuziladigan bitim
bo‘yicha ishlar respublikada 1995 yildan boshlangan bo‘lib, bu muzokaralar 1996
yilga qadar davom etdi. Bu muzokaralarning natijasi o‘laroq O‘zbekiston bilan
Yevropa Ittifoqi o‘rtasidagi bitim 1996 yil 21-22 iyun kunlari Italiyaning
Florensiya shahrida Yevropa Ittifoqi davlatlari rahbarlarining yig‘ilishida
imzolandi. Florensiyaning “Fortezza de basso” qal’asida Yevropa Ittifoqiga
kiruvchi davlatlar va hukumat boshliqlarining navbatdagi uchrashuvi-sammitda
imzolangan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi bu hujjat O‘zbekistonning jahon
hamjamiyatiga dadil kirib borishida o‘z o‘rni va ovoziga ega bo‘lishida katta
ahamiyat kasb etdi. 2017 yil noyabrida Yevropa Ittifoqi delegatsiyasining
Samarqandga tashrifi o‘zaro hamkorlik borasida yangi sahifani ochdi. 2018 yil 23
noyabrda Bryusselda bo‘lib o‘tgan Markaziy Osiyo va Yevropa Ittifoqi davlatlari
tashqi ishlar vazirlarining uchrashuvida bir qator dolzarb masalalarga e’tibor
qaratildi.
O‘zbekiston Respublikasi “Islom konferensiyasi tashkiloti”, “Qo‘shilmaslik
harakati” kabi mintaqaviy tashkilotlar bilan ham samarali aloqalar o‘rnatdi. Bular
orasida, ayniqsa, 1985 yilda tuzilgan, yuzdan ortiq a’zoga ega “Qo‘shilmaslik
harakati” tomonidan olib borilayotgan siyosat O‘zbekiston tashqi siyosatining
asosiy tamoyillariga, xalqaro kelishmovchiliklarni tinch yo‘l bilan hal qilish, turli
harbiy-siyosiy bloklar faoliyatida qatnashmaslik, tinchliksevarlik kabi
yo‘nalishlarga to‘la mos keladi. O‘zbekiston bu tashkilotga 105-a’zo bo‘lib kirdi.
O‘zbekistonning milliy manfaatlariga mos keladigan puxta tashqi siyosatida
jaxon hamjamiyatiga qo‘shilish, xorijiy mamlakatlar bilan siyosiy, diplomatik,
iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy aloqalar o‘rnatish masalalari dolzarb vazifalar
qatoriga kirdi. Shu bois O‘zbekiston jahon iqtisodiyotida integratsiyalashish
yo‘lidan borib, Jahon banki, Xalqaro Valyuta fondi, Xalqaro moliya
korporatsiyasi, Iqtisodiy taraqqiyotga ko‘maklashuv tashkiloti va boshqa
moliyaviy iqtisodiy tashkilotlarga a’zo bo‘lib kirdi va ular bilan hamkorlikni
yo‘lga qo‘yib oldi. Shu bilan birga O‘zbekiston BMT doirasidagi ixtisoslashgan
muassasalar - Jahon sog‘liqni saqlash tashkiloti, Xalqaro Mehnat tashkiloti, Jahon
intellektual mulk tashkiloti, BMTning bolalar fondi, Xalqaro pochta ittifoqi,
Yelektr aloqasi bo‘yicha xalqaro ittifoq, Jahon meteorologiya tashkiloti, Xalqaro
olimpiada qo‘mitasi, Xalqaro avtomobilchilar ittifoqi va boshqa tashkilotlar bilan
o‘zaro aloqalarni tiklab oldi. Ularning vakolatxonalari Respublikamizda ochildi va
faoliyat ko‘rsatmoqda. BMTning ta’lim, ilm-fan va madaniyat masalalariga
ixtisoslashgan YuNESKO tashkiloti bilan ham Respublikamiz o‘rtasidagi
hamkorlik munosabatlari shu kunlarda muhim ahamiyat kasb etib bormoqda.
O‘zbekiston 1993 yil YuNESKOga a’zo bo‘lgan edi.
1994 yilga kelib esa O‘zbekiston Respublikasining YuNESKO ishlari
bo‘yicha Milliy komissiyasi tashkil etildi va bu ham o‘zaro hamkorligimizning
samaradorligini oshirishda muhim qadam bo‘ldi. 1996 yilga kelib Toshkentda
YuNESKOning vakolatxonasi ochildi. Shu o‘tgan vaqtdan beri O‘zbekiston va
YuNESKO tashkiloti o‘rtasidagi aloqalar yildan-yilga kengayib bordi.
1996 yil O‘zbekiston Prezidenti ham YuNESKO qarorgohiga rasmiy tashrif
bilan bordi. Bu tashrif chog‘ida I.A.Karimov YuNESKO Ijroiya kengashining 149-
sessiyasida nutq so‘zladi. YuNESKOning Bosh direktori va Fransiya Prezidenti
ishtirokida YuNESKO qarorgoxida “Temuriylar davrida fan, madaniyat va
ma’rifatning gullab-yashnashi” ko‘rgazmasini ochdi.
O‘zbekiston bilan YuNESKOning o‘zaro hamkorligi kengayshi natijasida
YuNESKO ishtirokida Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti ochildi, 2000
yil 28 dekabrda esa Shahrisabz shahri YuNESKO ro‘yxatiga kiritildi. Shaxrisabz
bu ro‘yxatga kiritilgan respublikamizdagi uchinchi shahar bo‘ldi. Bunday aloqalar
o‘z navbatida munosabatlarimizni yanada yuqori pog‘onaga ko‘tarib,
hamkorligimiz sohalarini kengaytirdi. Mustaqillik yillari respublikada o‘tkazilgan
barcha tadbirlarda YuNESKO ishtirok etmoqda. Xususan, Amir Temur tavallud
topgan kunining 660 yilligi, Ahmad al-Farg‘oniy, Imom al-Buxoriy, Jaloliddin
Manguberdi kabi buyuk shaxslarning yubiley tantanalari, Buxoro va Xiva
shaharlarining 2500 yilligi, Samarqandda shahrining 2750 yilligi, Toshkent
shahrining 2200 yilligi, Marg‘ilon shahrining 2000 yilligi, “Alpomish” dostonining
1000 yilligi kabi tadbirlar bevosita YuNESKO homiyligida o‘tkazildi. Keyingi
yillarda bu aloqalar yanada kengaymoqda.
Xususan, 2018 yil 8 oktyabr kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Sh.M.Mirziyoev Fransiya davlatiga bo‘lgan rasmiy tashrifi chog‘ida YuNESKO
Bosh direktori Odri Azule bilan uchrashib, birgalikda O‘zbekiston bilan
YuNESKO aloqalarini rivojlantirishga qaratilgan 2021 yilgacha hamkorlik
dasturini imzoladilar. 2019 yil avgust oyining oxirgi o‘n kunligida YuNESKO
Bosh direktori Odri Azule Samarqand shahrida bo‘lib o‘tgan XII xalqaro “Sharq
taronalari” musiqa festivalida bevosita ishtirok etdi.
Mustaqil O‘zbekiston 2001 yilning iyun oyida “Shanxay beshligi” deb
yuritilgan xalqaro tashkilotning XXRni Shanxay shahrida chaqirilgan Sammitida
bu tashkilotning to‘la huquqli a’zosi bo‘ldi. 1998 yili tashkil etilgan “Shanxay
beshligi”da Xitoy, Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston Respublikalari
a’zodir. Shundan keyin “Shanxay hamkorlik tashkiloti” nomi bilan yuritilib bosh
maqsad har tomonlama hamkorlik o‘rnatishdan iborat bo‘lib, ayni bir vaqtda
xalqaro terrorizm va ekstremizmga qarshi kurashni tashkilotning faoliyat
markazida turadigan bo‘ldi. Terrorizmga qarshi kurash qarorgohi (shtabi)
Bishkekdan Toshkentga ko‘chirildi. Tashkilotning aniq vazifalarini tashqi ishlar,
mudofaa vazirliklarining kengashlarida hal qilinadi.
2005 yilning 2 iyul kuni Qozog‘istonning Astana shahrida “Shanxay
hamkorligi” tashkilotining o‘ninchi marta uchrashuvi o‘tdi. Sammitda doimiy a’zo
davlat rahbarlaridan tashqari Mo‘g‘uliston Respublikasining vakili kuzatuvchi
sifatida qatnashdi. Kengash Hindiston, Pokiston va Eron davlatlarini tashkilotga
kuzatuvchi sifatida qabul qilingan edi. 2016 yil iyun oyida Toshkent shahrida
bo‘lib o‘tgan ShHT yig‘ilishidaPokiston va Hindiston tashkilotning teng a’zosi
sifatida qabul qilindi. Astana uchrashuvi qatnashchilari “Terrorizm va
ekstremizmga qarshi kurash konsepsiyasi”ni yakdillik bilan qabul qildi. O‘zaro
iqtisodiy aloqalarni kengaytirish to‘g‘risida hujjatlarni imzoladi. Tashkilotning
faoliyat ko‘lamini kengaytirish maqsadida 2005-2006 yillarda ShHTning
Banklararo birlashmasi, Ishbilarmonlar kengashi va Forumi tashkil qilindi.
2017 yil 9 iyunda Astanada bo‘lib o‘tgan ShHT davlatlari yig‘ilishida
iqtisodiy va madaniy-ma’rifiy hayot bobidagi qator masalalar bo‘yicha fikr
almashilib, umumiy xulosalarga kelindi.
2018 yil 9-10 iyun kunlari Xitoyning Sindao shahrida Shanxay hamkorlik
tashkiloti Davlat rahbarlari kengashi majlisi bo‘lib o‘tdi. A’zo davlatlar rahbarlari
2017 yilgi Astana sammiti yakunlarining ijrosini hamda jahon siyosati va
iqtisodiyotida kechayotgan jarayonlar asnosida ShHTni yanada rivojlantirishga
doir birinchi galdagi vazifalarni ko‘rib chiqdilar. Tomonlarning o‘zaro kelishilgan
pozitsiyasi qabul qilingan Sindao deklaratsiyasida o‘z ifodasini topdi.
A’zo davlatlar ShHT Xartiyasining maqsad va prinsiplariga rioya etgan
hamda “Shanxay ruhi”ga tayangan holda ShHTni 2025 yilgacha mo‘ljallangan
rivojlantirish strategiyasida belgilangan vazifalarni izchil amalga oshirayotganlari
qayd etildi. Bugungi kunda ShHT noyob, nufuzli va obro‘li mintaqaviy birlashma
sifatida qaror topgani, Tashkilotga Hindiston va Pokiston a’zo bo‘lgandan so‘ng
uning salohiyati sezilarli darajada oshgani ta’kidlandi.
Mustaqil O‘zbekiston Respublikasi dunyo mamlakatlari bilan ko‘p
tomonlama aloqalar o‘rnatish bilan bir vaqtda taraqqiy etgan davlatlar va qo‘shni
mamlakatlar bilan ikki tomonlama aloqalarni rivojlantirdi.
Keyingi yillarda yosh mustaqil davlatlar ichida Markaziy Osiyo davlatlari
uchun dini, urf-odatlari va an’analari yaqin bo‘lgan Sharq mamlakatlari bilan
o‘zaro aloqalar olib borish imkoniyatlari bu mamlakatlar o‘rtasidagi
munosabatlarni kengaytirdi. Shuningdek, O‘zbekiston 1992 yil 6 fevralda Turkiya,
Pokiston, Eron tomonidan tuzilgan iqtisodiy hamkorlik tashkilotiga a’zo bo‘lib
kirdi va 1992 yil Eron, Turkiya, Pokiston, Turkmaniston, Qozog‘iston davlat va
hukumat rahbarlari bilan imzolangan “Trans-Osiyo” temir yo‘l aloqasini tiklash
maqsadida Tajan-Seraxs-Mashhad yo‘li qurilishi haqidagi bitimda faol ishtirok
etdi. Bu O‘zbekiston uchun dengiz yo‘llariga, xalqaro transport tarmog‘iga, tovar
va kapital xalqaro bozoriga chiqish imkoniyatini berdi. Arab mamlakatlari bilan
olib borilgan aloqalar madaniy va diniy tomondan ham uzviy bog‘liq bo‘ldi. Bu
yo‘ldagi harakatlar natijasida savdo-sotiq, turizmni rivojlantirish va kadrlarni
o‘qitish imkoniyatlariga yo‘l ochildi.
O‘zbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan savdo-iqtisodiy aloqalarida
Qozog‘iston alohida o‘rin egallaydi. 2018 yilga kelib Qozog‘iston bilan o‘zaro
hamkorlik aloqalariga oid 170 dan ziyod hujjatlar imzolangan bo‘lib, ular orasida
“Abadiy do‘stlik” va “Strategik sheriklik” to‘g‘risidagi shartnomalar alohida o‘rin
egallaydi. Oxirgi yillarda bu hamkorlik aloqalariga katta ahamiyat berilib,
Qozog‘iston va O‘zbekiston davlat rahbarlari o‘rtasida oliy darajadagi bir qator
uchrashuvlar bo‘lib o‘tdi. Xususan, 2017 yil mart oyida bo‘lib o‘tgan Prezident
Sh.M.Mirziyoevning Qozog‘istonga rasmiy tashrifi yaxshi qo‘shnichilik
aloqalarini yanada rivojlantirishda yangi sahifani ochdi.
O‘zbekistonda
qozog‘istonlik investorlar ishtirokida 260 ta korxona faoliyati yo‘lga qo‘yilgan
bo‘lsa, qo‘shni davlatda yurtimiz ishbilarmonlari ishtirokida 105 ta biznes sub’ekti
faoliyat olib bormoqda. 2017 yil Ostona va Toshkent shaharlarida bo‘lib o‘tgan
biznes-forumlar natijasi bo‘yicha umumiy qiymati 1,2 milliard AQSh dollari
miqdoridagi kelishuvlarga erishildi. Siyosiy jabhadagi muloqotlar rivoji iqtisodiy
aloqalarni yanada jadallashtirish uchun qulay muhit yaratadi. Bu nafaqat savdo
aylanmasi va sarmoyalar hajmini kengaytirishga xizmat qiladi, balki madaniy-
gumanitar aloqalar rivojini ham kafolatlaydi. O‘tgan yilning sentyabr oyida ikki
davlat rahbarlari 2018 yilda Qozog‘istonda O‘zbekiston yili hamda 2019 yilda
O‘zbekistonda Qozog‘iston yilini o‘tkazishga kelishib olgan edi. Qozog‘iston
Respublikasi 2018 yilni mamlakatda O‘zbekiston yili deb e’lon qildi. Bu qozoq eli
va Qozog‘iston davlatining o‘zbek xalqiga hurmati, yurtimizga yuksak ehtiromi
ramzidir. Shuningdek, 2017 yildan boshlab Tojikiston, Turkmaniston, Qirg‘iziston,
Afg‘oniston davlatlari bilan ham o‘zaro hamkorlikni yangi bosqichga olib chiqish
masalasida qator amaliy ishlar hayotga tatbiq etildi. A’zo davlatlar rahbarlari 2017
yilgi Ostona sammiti yakunlarining ijrosini hamda jahon siyosati va iqtisodiyotida
kechayotgan jarayonlar asnosida ShHTni yanada rivojlantirishga doir birinchi
galdagi vazifalarni ko‘rib chiqdilar. Tomonlarning o‘zaro kelishilgan pozitsiyasi
qabul qilingan Sindao deklaratsiyasida o‘z ifodasini topdi.
A’zo davlatlar ShHT Xartiyasining maqsad va prinsiplariga rioya etgan
hamda “Shanxay ruhi”ga tayangan holda ShHTni 2025 yilgacha mo‘ljallangan
rivojlantirish strategiyasida belgilangan vazifalarni izchil amalga oshirayotganlari
qayd etildi. Bugungi kunda ShHT noyob, nufuzli va obro‘li mintaqaviy birlashma
sifatida qaror topgani, Tashkilotga Hindiston va Pokiston a’zo bo‘lgandan so‘ng
uning salohiyati sezilarli darajada oshgani ta’kidlandi.
O‘zbekistonning AQSh, Rossiya Federatsiyasi, Xitoy Xalq Respublikasi,
Hindiston, Yaponiya, Germaniya, Turkiya, Italiya, Buyuk Britaniya, Koreya
Respublikasi bilan aloqalari kengayib, bu davlatlar bilan o‘zaro manfaatli
hamkorlik bir-birining ishiga aralashmaslik, xalqaro huquq normalarida
belgilangan qoidalarga va tamoyillara asoslandi.
Hech bir mamlakat iqtisodiy hamkorliksiz rivojlana olmasligini hozirgi kun
voqeligi isbotlab turibdi. O‘zbekiston rahbariyatining bu vaziyatga chuqur
yo‘ndoshishi orqali tashqi iqtisodiy aloqalarda Respublikamiz iqtisodiyotiga
xorijiy sarmoyalarni jalb etishga katta ahamiyat berildi. Iqtisodiyotga xorijiy
sarmoyalarni jalb etishda O‘zbekiston quyidagi tamoyillarga amal qiladi:
- Tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirish;
- O‘zbekiston iqtisodiyotiga xorijiy sarmoyadorlarni keng jalb qilishni
ta’minlaydigan huquqiy ijtimoiy, iqtisodiy shart-sharoitlar yaratish, tashkilotlar va
muassasalar tuzish;
- Ilg‘or texnologiyaning kirib kelishiga, xo‘jalik tarkibini zamonaviylashiga
ko‘maklashadigan xorijiy sarmoyalarga nisbatan “ochiq eshiklar” siyosatini
o‘tkazish;
- Respublika mustaqilligini ta’minlaydigan o‘ta muhim sohalarni ishlab
chiqarish vositalar bilan ta’minlash hamda raqobat bardosh mahsulot ishlab
chiqarishga qaratish;
O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy aloqalarni kengaytirishi va bu aloqalarni
erkinlashtirishida huquqiy jihatdan ta’minlovchi qonunlarning ahamiyati katta
bo‘ldi. “Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida”, “Chet el investitsiyalari
to‘g‘risida”gi va “Xorijiy investorlar va investitsiyalarga kafolat berish
to‘g‘risida”gi, “Bankrotlik to‘g‘risida”gi qonunlar va boshqa me’yoriy hujjatlar
shular jumlasiga kiradi. Shu qatorda respublika chet el investitsiyalarini ishonchli
sug‘urta bilan himoyalashni ham ta’minladi. Bu huquqiy hujjatlar tashqi iqtisodiy
faoliyatni kengaytirish, xalqaro shartnomalar tuzish va ularni bajarish uchun shart-
sharoitlar yaratdi. Amaldagi qonunlar chet ellik investorlar uchun kafolatlar bilan
bir qatorda soliq sohasida keng imtiyozlar berdi. Birinchi navbatda O‘zbekiston
iqtisodiga umumiy hajmi 50 million dollardan ortiq miqdorda qilinadigan
investitsiyalar boj to‘lashdan ozod qilindi. Bu investitsiyalarning davlat
investitsiya dasturiga kiritilgan loyihalarda ishtiroki natijasida yetti yil mobaynida
foydadan soliq to‘lashdan va korxonalar daromadlarining ishlab chiqarishni
kengaytirishga va texnologiya bilan qayta jihozlashga sarflanadigan qismi ham
soliq to‘lashdan ozod qilindi. Ishlab chiqarilgan tovarlarni import va eksport qilish
uchun bojxona to‘lovlari ancha kamaytirildi.
Bu o‘rinda shuni aytib o‘tmoq lozimki, chet ellik investorlarga yordam
ko‘rsatish maqsadida O‘zbekistonda ixtisoslashtirilgan tashkilotlar va muassasalar
tarmog‘i tashkil etildi. Bular qatorida “O‘zbekinvest” Milliy eksport-import
sug‘urta kompaniyasi, chet el investitsiyalari bo‘yicha agentlik, tovar ishlab
chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi katta ahamiyatga ega bo‘ldi.
Mustaqillikning dastlabki kunlaridan boshlab O‘zbekistonga 12 milliard
amerika dollari miqdorida xorijiy investitsiyalar jalb qilindi. O‘zbekistonga
kiritilgan chet el kapitali yordamida respublika hududida qayd qilingan qo‘shma
korxonalarning soni esa shu kunlargacha 1810 taga etdi.
O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy aloqalarda o‘z mavqeiga ega bo‘lib borishi
quvonarli holdir. Bu o‘rinda mustaqillikning dastlabki kunlaridan boshlab AQSh
bilan o‘zaro hamkorlik aloqalari bu ikki davlat o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarni keng
miqyosda olib borilishi xususida to‘xtab o‘tmoq lozim. O‘zbekistonda
mustaqillikning dastlabki yillaridan AQSh bilan O‘zbekiston o‘rtasida imzolangan
o‘zaro manfaatli shartnomalar asosida O‘zbekistonga AQShning sarmoyalari kirib
keldi. Bu sarmoyalar ishtirokida respublikada qo‘shma korxonalar tashkil topib
faoliyat ko‘rsatib turibdi. O‘zaro tuzilgan shartnomalarga ko‘ra, AQSh
O‘zbekistondagi bepoyon yer osti va yer usti boyliklarini o‘zlashtirish uchun katta
sarmoya mablag‘larni ajratishni o‘z zimmasiga oldi, natijada respublikaga
Amerikaning zamonaviy texnikasi kirib keldi. O‘zbekistonda Amerikaning
“Nyumont-Mayning” kompaniyasi bilan hamkorlikda oltin qazib oladigan
“Zarafshon-Nyumont” qo‘shma korxonasi qurib ishga tushirildi.
Shuningdek, xorjiy sarmoyalar natijasida O‘zbekistonda “SamKuchavto”,
“UzDEUavto”, Ko‘kdumaloq kompressor stansiyasi, Buxoro neftni qayta ishlash
zavodi va boshqalar qurildi.
Koreya Respublikasi sarmoyadorlari bilan “O‘zDEUavto”, “O‘zDEU
elektroniks” hissadorlik birlashmalari keng faoliyat natijasi o‘laroq O‘zbekiston
jahondagi avtomobil ishlab chiqaruvchi 28 mamlakat qatoridan o‘rin egalladi va
yuqori baholarga sazovor bo‘ldi. Bu mamlakat bilan hamkorlikda telefon
tarmoqlari yangilandi.
1991 yil 8 dekabrda Minsk shahri yaqinida sobiq ittifoqning barham topishi
munosabati bilan Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligiga asos solindi. MDHning
vujudga kelishi haqidagi hujjatga dastlab Rossiya Federatsiyasi, Ukraina va
Belorusiya davlatlari imzo chekdilar. 13 dekabrda Ashxobodda o‘tgan O‘rta Osiyo
va Qozog‘iston Respublika rahbarlarining kengashida hamdo‘stlikni kengaytirish
zarur deb topdi. Natijada shu yili 21 dekabrda Almatida o‘tgan uchrashuvda jami
11 davlat MDHga a’zo bo‘lib kirdi. Ular bu bitimda davlatlarning hududiy
butunligini tan olish, amaldagi chegaralar, ularning ochiqligi, fuqarolarning
harakati erkinligiga, xalqaro tinchlik va xavfsizlikni ta’minlash, harbiy harakat va
qurol-yarog‘ tarqatishning oldini olishda birgalikda harakat qilishga kelishib
oldilar.
MDH a’zolarining birgalikdagi harakatlariga quyidagi vazifalar kiritildi:
- tashqi siyosiy faoliyatlarni muvofiqlashtirish, mudofaa siyosati va tashqi
chegarani muxofaza qilish;
- umumiy iqtisodiy muhitni rivojlantirish va Umumevropa, YevroOsiyo
bozorini shakllantirish;
- iqtisodiy islohot o‘tkazish;
- bojxona siyosatini birga olib borish;
-transport, aloqa, energetika tizimlarini rivojlantirish;
- ekologik, atrof-muhit xavfsizligini ta’minlash;
- uyushgan jinoyatchilikka qarshi kurashish;
Umuman aytganda, O‘zbekiston Respublikasi tashqi siyosatida Hamdo‘stlik
mamlakatlari bilan ikki tomonlama hamkorlikni yo‘lga qo‘yish va rivojlantirishga
alohida ahamiyat berdi.
O‘zbekiston MDH doirasidagi hamkorlikka katta e’tibor berib, uning
ishtiroki quyidagi holatlarda belgilab berildi:
- yangi mustaqil davlatlarning ko‘p yillar mobaynida tarkib topgan
munosabatlari chuqurlashishi halqaro maydonda vaziyatni chigallashtirishga olib
kelishi mumkinligi;
- respublika iqtisodiyoti yagona transport va energetika tizimiga ega bo‘lgan
sobiq umumittifoq iqtisodiy makoni doirasida shakllanganligi, mustaqillik yillarida
bo‘lsa, MDH doirasidagi davlatlarning o‘zaro aloqalarini uzib qo‘yishi ishlab
chiqarish hajmlarining pasayib ketishiga olib kelishi mumkinligi;
- MDH doirasidagi davlatlarda chegaralarning ochiqligini saqlab qolish
respublikada ijtimoiy-iqtisodiy barqarorlikni va millatlararo munosabatlarda
totuvlikni ta’minlashda muhim rol o‘ynashi;
- mustaqil davlatlarning o‘zaro hamkorligi xalqaro maqomda o‘z mavqeini
saqlab qolishi uchun muhim omil bo‘lib hisoblanishi;
1991-2000 yillarda MDH davlatlari boshliqlarining 30 ga yaqin kengashlari
bo‘lib o‘tdi va muhim hujjatlar imzolandi. Ular orasida xavfsizlik masalalari,
tinchlikni saqlash, iqtisodiy hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olish uchun davlatlalaro
iqtisodiy qo‘mita tuzish, iqtisodiy integratsiyani to‘laqonli amalga oshirish,
bojxona va ittifoq to‘lovi masalalarini izga solib olish kabilar muhim o‘rin
egalladi. O‘zbekiston MDH doirasida siyosiy, iqtisodiy, madaniy sohalar bo‘yicha
shartnoma hamda kelishuvlarni Rossiya, Ukraina, Belorussiya, Moldaviya va
boshqa mamlakatlari bilan imzolab o‘zaro manfaatli hamdo‘stlik aloqalari uchun
mustahkam asos yaratdi.
Ayni vaqtda O‘zbekiston 1996 yil Venada sobiq ittifoqdosh davlatlar
Gruziya, Ukraina, Ozarbayjon, Moldova davlatlari asos solgan o‘ziga xos
tuzilmaga ham 1999 yil aprel oyida a’zo bo‘ldi. Natijada, bu tuzilma unga
uyushgan davlatlarning nomidan olingan bosh harflar asosida GUUAM deb
yuritila boshlandi. Mazkur tuzilma mintaqaviy hamkorlik doirasidagi Osiyo-
Kavkaz-Yevropa transport yo‘lagini rivojlantirish, iqtisodiy hamkorlikni
kengaytirishni maqsad qilib oldi. 2001 yil iyun oyida ana shu tashkilotga a’zo
davlatlarning uchrashuvi bo‘lib, unda O‘zbekiston ham ishtirok etdi. Yaltada
bo‘lib o‘tgan sammitda hamkorlikni mustahkamlashga doir ayrim masalalar ko‘rib
chiqildi.
So‘nggi yillarda GUUAM davlatlarining ko‘pchiligida ichki va tashqi
siyosatida yuz bergan keskin o‘zgarishlar yuz berishi oqibatida O‘zbekiston bu
tashkilotga a’zoligini bekor qildi.
Rossiya Federatsiyasi bilan mustaqillik yillarida bo‘layotgan o‘zaro
manfaatli va teng huquqli hamkorlik yaxshi samara berayotganini ta’kidlab o‘tmoq
joizdir. Bu ikki mamlakat o‘rtasidagi 1992 yil o‘rnatilgan diplomatik aloqalardan
so‘ng siyosiy, iqtisodiy sohalarda 150 dan ortiq shartnomalar imzolandi.
2003 yilning avgustida ikki mamlakat Prezidentlarining navbatdagi
uchrashuvi Samarqand shahrida bo‘lib o‘tdi. Rossiyaning “Gazprom” va “Lukoyl”
kompaniyalarining O‘zbekistonda neft va gaz manbalarini qidiruv ishlayotgan
korxonalarni texnika jihatidan qayta qurish masalalarini muhokama qildi. Ikki
davlat o‘rtasidagi tovar almashuv 2002 yili bir milliard AQSh dollarini tashkil
etgan bo‘lsa, 2003 yili bu ko‘rsatkich 25 foizga oshdi.
2004 yili Rossiya va O‘zbekiston o‘rtasidagi munosabatlar yana ham
mustahkamlandi. Shu yili ikki davlat Prezidentlari jami yetti marta uchrashdi.
O‘zbekistonda 32 marotaba Rossiya hukumati delegatsiyalari tashrif buyurdi, shu
jumladan, Rossiya davlati xavfsizlik kengashining raisi, Mudofaa, Tashqi ishlar,
Transport vazirlari O‘zbekistonlik davlat rahbarlari bilan muhim masalalar
bo‘yicha bitimlar tuzdi. Shu yili 16 iyunda ikki davlat o‘rtasida strategik hamkorlik
to‘g‘risida bitim tuzildi. Bunda siyosiy, harbiy, harbiy-texnika, iqtisodiy-ijtimoiy
va boshqa masalalar bo‘yicha alohida bitimlar imzolandi.
O‘zbekistonda 350 korxona Rossiya investitsiyasi asosida ishlab, shundan
300 tasi qo‘shma korxonalarda, Rossiyada esa 100 dan ortiq O‘zbekiston-Rossiya
qo‘shma korxonalari ishga tushdi.
Rossiya Federatsiyasi Prezidenti V.V.Putin O‘zbekiston bilan o‘zaro
munosabatlarga to‘xtalib: “...biz har xil sohalarda munosabatlarni rivojlantirishdan
manfaatdormiz” - degan edi.