O‘ZBEKISTON XALQ DEMOKRATIK PARTIYASI VA UNING VAZIFALARI
Yuklangan vaqt
2024-03-02
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
64,8 KB
OLIY TA’LIM,FAN BA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI
O’ZBEKISTON TARIXI KAFEDRASI
Mustaqil ish
O‘ZBEKISTON XALQ DEMOKRATIK PARTIYASI VA UNING
VAZIFALARI
Bajardi:
Tekshirdi:
Toshkent-2023
Mavzu :
O‘ZBEKISTON XALQ DEMOKRATIK PARTIYASI VA UNING
VAZIFALARI
Kirish
Reja
1. Partiya tarixi
2. Partiyaning asosiy vazifalari
3. Partiyaning oldiga qo'ygan yo'nalishlari
Xulosa
Foydalanlgan Adabiyotlar
Kirish
“Davlat va jamiyat ishlarini boshqarishda fuqarolar ishtirokining
konstitutsiyaviy asosga ega bo‘lib, saylovlar demokratik boshqaruvni
taʼminlovchi vositalardan biri hisoblanadi, - deb taʼkidlaydi ekspert. - Partiyalar
fuqarolarning siyosiy hayotda, davlat boshqaruvida ishtirokini taʼminlash,
demokratik davlatda davlat hokimiyatining birdan bir manbai bo‘lmish – xalqni
siyosiy irodasini ifodalashning muhim vositasidir.
Siyosiy partiya – bu maʼlum aholi qatlamlarining yoki ijtimoiy birlikning
manfaatlarini, qiziqishlarini, siyosiy intilish va talablarini ifodalovchi hamda
ularni real hayotda amalga oshirish uchun saylovlarda qatnashish orqali davlat
boshqaruvida ishtirok etish maqsadini ko‘zlovchi, ixtiyoriy ravishda uyushgan
fuqarolarning nodavlat tashkilotidir.
Milliy
saylov
qonunchiligimizda
siyosiy
partiyalarning
saylov
jarayonidagi ishtiroki erkin, mustaqil, teng va adolatli sharoitlarda taʼminlanishi
uchun barcha qonuniy kafolatlar belgilangan. Saylovlar siyosiy partiyalarga
davlat hokimiyati organlarini shakllantirishda ishtirok etish, o‘z vakillari orqali
davlat va jamoat ishlarini idora etishda qatnashish, jamiyat muayyan qismining
siyosiy irodasini ro‘yobga chiqarish, saylab qo‘yiladigan davlat organlaridagi o‘z
vakillari orqali tegishli qarorlarni tayyorlashda ishtirok etish va nihoyat ustavda
nazarda tutilgan faoliyatini amalga oshirish imkoniyatini beradi.
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi dasturiy maqsadlarini, avvalo,
O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligini asrash va mustahkamlash, Vatan
ravnaqini ta’minlash, mamlakatda ijtimoiy barqarorlik, fuqarolar va millatlararo
hamjihatlik, har bir oila hamda butun xalq farovonligiga erishish kabi
umummilliy manfaatlardan kelib chiqib belgilaydi.
O‘zbekiston taraqqiyoti strategiyasining bosh maqsadi – aholi turmush
darajasi
yuqori
bo‘lgan rivojlangan
demokratik
davlatlar
qatoriga
qo‘shilish, jahon hamjamiyatida munosib o‘rin egallash maqsadi ushbu
manfaatlarga to‘liq mos keladi.
Bu masalada islohotlar samaradorligini tubdan oshirish, davlat va
jamiyatni har tomonlama jadal rivojlantirish, mamlakatni modernizatsiyalash va
hayotning barcha jabhalarini liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga
yo‘naltirilgan amaliy harakatlar muhim ahamiyat kasb etadi.
Mazkur jarayonda islohotlar samaradorligini tubdan oshirish, davlat va
jamiyatni har tomonlama jadal rivojlantirish, mamlakatni modernizatsiyalash
hamda barcha sohalarni liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan
amaliy harakatlar muhim ahamiyat kasb etadi.
Mazkur ustuvor vazifalarni hayotga izchil tatbiq etishda faol ishtirok etish
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi faoliyatining asosiy yo‘nalishi
O‘zbekiston XDP saylov kampaniyalarida faol ishtirok etib, o‘z nomzodlarining
ko‘pchilik saylovchilar tomonidan qo‘llab-quvvatlashiga erishish va shu orqali
davlat hokimiyati ijro organlarini shakllantirish, ijtimoiy-iqtisodiy va ijtimoiy-
siyosiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularga erishishning samarali
yo‘llarini belgilashda ta’sirga ega Qonunlarni qabul qilish uchun zarur
imkoniyatni qo‘lga kiritishni maqsad qilmoqda.
O‘zbekiston XDP saylov kampaniyalarida faol ishtirok etib, ko‘pchilik
saylovchilar ovozini to‘plashni, shu orqali qonunlarni qabul qilish, davlat
hokimiyati organlarini shakllantirish hamda ular tomonidan ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash va ro‘yobga chiqarish
jarayonlariga samarali ta’sir ko‘rsatishni maqsad qilgan.
1.Partiyaning tarixi.
1991 yil 14 sentyabrda – faollar guruhi o‘tish davrida manzilli ijtimoiy
yordam va ijtimoiy himoyaga muhtoj bo‘lgan aholi qatlamlari va guruhlari
manfaatlarini ifoda etuvchi va ilgari suruvchi partiyani tashkil etish tashabbusi
bilan chiqdi.1991 yil 1 noyabrda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining I
Ta’sis qurultoyi bo‘lib o‘tdi. Qurultoy partiya Ustavi va Dasturini qabul qildi,
uning ijtimoiy-siyosiy faoliyatining ustuvor yo‘nalishlarini belgiladi. Yangi
tashkil topgan partiya Markaziy Kengashining birinchi kotibi etib Mahmudjon
Mo‘minovich Rasulov saylandi.
Qurultoy
ishida
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidenti
Islom
Abdug‘aniyevich Karimov ishtirok etdi va so‘zga chiqdi.Haftasiga uch marta
o‘zbek tilida chop etiladigan «O‘zbekiston ovozi» gazetasi partiyaning markaziy
bosma nashriga aylandi.1991 yil dekabr oyida partiya O‘zbekiston Respublikasi
Adliya vazirligi tomonidan ro‘yxatga olindi. Dekabr oxiriga kelib partiyani
tashkiliy rasmiylashtirish va uning hududiy tashkilotlarini Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, barcha viloyatlar va Toshkent shahrida hamda mamlakatdagi
barcha tuman va shaharlarda tashkil etish jarayoni yakunlandi.
1992 yil 1 yanvarda – ushbu sana holatiga ko‘ra, partiya safida 347,7 ming
a’zo bo‘lib, ular 11,3 ming boshlang‘ich tashkilotlariga birlashdi.1992 yil 5
martda – partiyaning rus tilidagi haftalik «Golos Uzbekistana» gazetasi chop etila
boshlandi.1994 yil 1 noyabrda – O‘zbekiston XDPning II qurultoyi bo‘lib o‘tdi.
Qurultoy O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining 1994 yil dekabr oyida
mustaqil O‘zbekistonda Oliy Majlis va xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar
Kengashlariga ilk o‘tkazilgan ko‘p partiyaviylik saylovida ishtirok etishi
to‘g‘risida qaror qabul qildi.Qurultoyda partiyaning saylovoldi platformasi qabul
qilindi. Partiya Ustaviga O‘zbekiston XDP deputatlik birlashmalarini
shakllantirish va vakillik davlat hokimiyati organlaridagi faoliyati tartibini
belgilovchi o‘zgartirishlar kiritildi.
Abdulhofiz Marahimovich Jalolov partiya Markaziy Kengashi birinchi
kotibi etib saylandi.1995 yil yanvarda – saylov yakunlari bo‘yicha ilk bor
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisida O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi
fraksiyasi hamda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kenesida, barcha xalq
deputatlari viloyat, Toshkent shahar, barcha tuman va shaharlar Kengashlarida
partiya guruhlari tashkil etildi.1999 yil 8 oktyabrda O‘zbekiston XDP III
qurultoyi bo‘lib o‘tdi. Qurultoy mustaqil O‘zbekistonni isloh qilish va
demokratik modernizatsiyalash borasidagi navbatdagi bosqichi vazifalarini
e’tiborga olgan holda partiyaning ustuvorliklarini aniqlashtiruvchi yangi Dasturni
qabul qildi.Qurultoy partiyaning ijtimoiy himoyaga muhtoj aholi qatlamlari
manfaatlari va ehtiyojlariga yo‘naltirilganligini hamda uning mamlakatda amalga
oshirilayotgan islohotlar ijtimoy samaradorligini oshirish ustuvorliklariga
sodiqligini tasdiqladi.
Qurultoy partiyaning O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi va mahalliy
davlat vakillik organlariga navbatdagi saylovdagi ishtiroki to‘g‘risida
hamda 2000 yil yanvarda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentligiga ko‘p
partiyaviylik asosida ilk bora o‘tkazilgan saylovda ishtiroki to‘g‘risida qaror
qabul qildi. O‘zbekiston XDP Markaziy Kengashi birinchi kotibi Abdulhofiz
Marahimovich Jalolov partiyadan Prezidentlikka nomzod etib ko‘rsatilgan.2000
yil yanvar – 1999 yildagi davlat hokimiyati vakillik organlariga ikkinchi chaqiriq
umumxalq saylovi yakunlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisida
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi fraksiyasi hamda Xalq deputatlari barcha
viloyatlar, Toshkent shahar va tuman (shahar) Kengashlarida O‘zbekiston XDP
partiya guruhlari tashkil etildi.
2001 yil dekabr – partiya O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisini ikki
palatali parlamentga aylantirish masalalari bo‘yicha referendum o‘tkazilishini
qo‘llab-quvvatlab chiqdi.2002 – 2003 yillar – partiyaning parlamentdagi
fraksiyasi 2002 yil 27 yanvardagi referendum yakunlari bo‘yicha ikki palatali
parlamentni shakllantirishga qaratilgan qonun loyihalarini muhokama etish va
qabul qilishda faol ishtirok etgan.2003 yil 15 mart – O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasi Markaziy Kengashining navbatdagi V plenumida parlament
sohasida avj olayotgan islohotlar munosabati bilan partiyaning ustuvor vazifalari
belgilandi.2003 yil 27 dekabrda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi
Markaziy Kengashining VI plenumida Asliddin Ashurbayevich Rustamov MK
birinchi kotibi etib saylandi.
2004 yil 4 noyabrda partiya Markaziy Kengashi Ijroqo‘mi bayonot bilan
chiqdi, unda O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi mamlakatning siyosiy
hayotida so‘l qanotni egallaydi va bozor sharoitlarida ijtimoiy himoyaga muhtoj
ijtimoiy guruhlar va aholi qatlamlari himoyachisi sifatida maydonga chiqqanini
ma’lum qildi.2004 yil 6 noyabrda O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining
navbatdagi IV qurultoyi bo‘lib o‘tdi. Qurultoy partiya markaziy organlari yangi
tarkibini shakllantirdi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik
palatasiga deputatlikka nomzodlar ko‘rsatdi va O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasining Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va mahalliy davlat hokimiyati
vakillik
organlariga
2004
yil
saylovida
Saylovoldi
dasturini
tasdiqladi.Shuningdek, partiya Ustavi yangi tahrirda qabul qilindi.
2005 yil yanvarda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi yangi ikki
palatali parlamentga ilk bor bo‘lib o‘tgan ko‘ppartiyaviylik saylovi yakunlari
bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasida son
jihatdan ikkinchi fraksiyani shakllantirdi. Shuningdek, partiya o‘z o‘rnini
kuchaytirib, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kenesi, barcha xalq
deputatlari viloyat, Toshkent shahar va tuman (shahar) Kengashlarida
O‘zbekiston XDP guruhlari tashkil etildi.2005 yil 17 fevralda – O‘zbekiston XDP
fraksiyasi Qonunchilik palatasidagi O‘zLiDeP, «Fidokorlar» XDP va «Adolat»
SDP fraksiyalarining Demokratik blokka birlashishiga, ya’ni parlamentdagi
ko‘pchilikni tashkiliy rasmiylashtirilishiga javoban o‘z zimmasiga parlamentdagi
ozchilik muholifat rolini olishi haqida e’lon qildi.
2005 yil 1 iyunda – Markaziy Kengash tomonidan iyul oyi boshida
partiyaning so‘l siyosiy platformasiga mos bo‘lgan va parlament Qonunchilik
palatasiga 2004 yil saylovi natijalarini hisobga oladigan partiyaning yangi
Dasturini qabul qilish maqsadida O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining V
qurultoyini chaqirish haqidagi qaror qabul qilindi.2005 yil 2 iyulda – O‘zbekiston
Xalq demokratik partiyasining Vqurultoyi bo‘lib o‘tdi, u barcha sohalarda
partiyani chuqur isloh qilish bo‘yicha maqsadli ko‘rsatmalarni ishlab chiqdi.
Qurultoy xalq demokratiyasi umume’tirof etilgan tamoyillari — ijtimoiy tenglik
va ijtimoiy birdamlikka asoslangan partiyaning yangi Dasturini qabul
qildi.Qurultoyda
partiyaning
«butun
xalq»
partiyasi
bo‘lishga
oid
xomxayolligidan ozod bo‘lish sari amaliy qadamlar qilindi. Partiya tashkil
topgandan keyin ilk bor uning Dasturida doimiy elektorati — ijtimoiy ko‘makka
muhtoj va partiyaning siyosiy faoliyati uchun manfaatlarini belgilovchi
hisoblangan aholi qatlamlari aniq belgilandi.
2005 yil 9 iyulda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi Markaziy
Kengashining III plenumida partiya dasturiy maqsadlarini amalga oshirish
bo‘yicha 2005-2009 yillarga mo‘ljallangan umumpartiyaviy Harakat dasturi
qabul qilindi. Plenumda Latif Yoqubovich G‘ulomov O‘zbekiston XDP Markaziy
Kengashi raisi etib saylandi.2005 yil iyul–avgustda – Qoraqalpog‘iston
Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar partiya tashkilotlarida plenumlar va
partiya faollari yig‘ilishlarida O‘zbekiston XDP tashkilotlarining mamlakat
ijtimoiy-siyosiy hayotidagi ishtirokini faollashtirish, roli va mas’uliyatini oshirish
borasidagi chora-tadbirlar keng muhokama etildi.2005 yil 30 noyabrda –
partiyaning Qoraqalpog‘iston respublika, viloyatlar va Toshkent shahar
kengashlari huzurida Xalq demokratik partiyasi Jamoatchilik qabulxonalarini
tashkil etish to‘g‘risida qaror qabul qilindi.
2005 yil dekabr – 2006 yil yanvar – partiyaning «Faol ayollar» va
«Istiqbol» yoshlar qanotlari tashkil etildi va ularning jamoat kengashlari
shakllantirildi.2006 yil yanvar–avgust – partiya a’zolarini qayta ro‘yxatdan
o‘tkazdi. Uning amaliy natijasi sifatida O‘zbekiston XDPning turli sabablarga
ko‘ra partiya tashkilotlari ishida va partiya hayotida ishtirok etmagan, o‘zining
ustav vazifalarini bajarmagan, partiya mafkurasini qo‘llab-quvvatlamagan yoki
o‘z tashkilotlari bilan aloqani yo‘qotgan passiv a’zolardan holi bo‘lganini
ta’kidlash mumkin.
2006 yil 7–10 sentyabr – O‘zbekiston XDP delegatsiyasi Koreya
Respublikasi poytaxti Seul shahrida bo‘lib o‘tgan Osiyo mamlakatlari siyosiy
partiyalari Xalqaro konferensiyasining IV Bosh Assambleyasi ishida
qatnashdi.2007 yil 3 oktyabr – partiya Markaziy Kengashining VII plenumi
bo‘lib o‘tdi, unda O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining 2007 yil dekabrda
bo‘lib o‘tgan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovidagi ishtiroki
to‘g‘risida qaror qabul qilindi.2007 yil 5 noyabr – O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasining VI qurultoyi bo‘lib o‘tdi, unda O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentligiga nomzod sifatida partiyadan Qonunchilik palatasidagi partiya
fraksiyasi rahbari Asliddin Ashurbayevich Rustamov ko‘rsatildi.
2008 yil 3 dekabr – partiya tizimida ilk bor yosh siyosatchilar tanlovi
«Yosh siyosatchi – 2008» o‘tkazildi, u o‘sha vaqtdan boshlab har yili 4 ta
bosqichda
—
boshlang‘ich
partiya
tashkilotlari
darajasidan
boshlab
o‘tkaziladi.2009 yil 10 noyabrda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining
VII qurultoyi bo‘lib o‘tdi. Qurultoy partiya markaziy organlari yangi tarkibini
shakllantirdi, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi
deputatligiga nomzodlarni ko‘rsatdi va Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va
mahalliy davlat hokimiyati vakillik organlariga 2009 yildagi saylovda
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi Saylovoldi dasturini tasdiqladi.
2010 yil yanvarda – saylov yakunlari bo‘yicha Xalq demokratik
partiyasining Oliy Majlis Qonunchilik palatasidagi fraksiyasining yangi tarkibi
hamda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kenesi, barcha xalq deputatlari
viloyat, Toshkent shahri va tuman (shahar) kegashlarida partiya guruhlari
shakllantirildi.2010 yil 11 martda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi
Markaziy Kengashining II plenumi bo‘lib o‘tdi, unda partiya 2009 yildagi
saylovda ilgari surgan dasturiy maqsadlarni amalga oshirish bo‘yicha 2010-2014
yillarga mo‘ljallangan umumpartiyaviy amaliy harakatlar Dasturi qabul
qilindi.2010 yil 19 noyabrda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi Markaziy
Kengashining III plenumi bo‘lib o‘tdi, unda O‘zbekiston Respublikasi Birinchi
Prezidenti I.A.Karimov tomonidan ilgari surilgan “Mamlakatimizda demokratik
islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish
Konsepsiyasi”ni amalga oshirishda partiyaning amaliy ishtirokiga doir vazifalar
belgilandi. Plenum partiyaning 2010-2014 yillarga mo‘ljallangan amaliy
harakatlar Dasturiga tegishli qo‘shimcha va aniqliklarni kiritdi.
2013 yil 24 aprelda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi Markaziy
Kengashi VIII plenumida Xotamjon Abdurahmonovich Ketmonov Markaziy
Kengash raisi etib saylandi.2014 yil 19 sentyabrda – O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasi Markaziy Kengashi X plenumi O‘zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga 2014 yil
saylovida Xalq demokratik partiyasi ishtiroki to‘g‘risida hamda shu munosabat
bilan O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining navbatdagi VIII qurultoyini
chaqirish to‘g‘risida qaror qabul qildi.
2014 yil 5 noyabrda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi, xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga 2014 yil saylovida Xalq
demokratik partiyasi ishtiroki munosabati bilan chaqirilgan O‘zbekiston XDP
VIII qurultoyida partiya markaziy organlari amaldagi tarkibi shakllantirildi.
Qurultoy 2014 yildagi saylovda O‘zbekiston XDPning Saylovoldi dasturini
tasdiqladi va u 2019 yilgacha bo‘lgan davrda partiyaning amaldagi dasturiy
hujjati hisoblanadi. 2005 yilda qabul qilingan partiya Dasturiga nisbatan ushbu
Dasturda partiyaning dasturiy ustuvorliklari va maqsadlari uning doimiy
elektorati bazaviy manfaatlaridan kelib chiqib aniqlashtirilgan, bu esa partiyaning
siyosiy o‘ziga xosligini mustahkamlashga ko‘maklashdi.
2015 yil yanvarda – 2014 yil saylovi yakunlari bo‘yicha O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasining Oliy Majlis Qonunchilik palatasidagi fraksiyasi hamda
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kenesi, xalq deputatlari viloyatlar,
Toshkent shahar va barcha tuman va shahar Kengashlarida partiya guruhlarining
yangi tarkibi shakllantirildi va u deputatlik korpusida quyidagi vakillikka ega:
- O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi – 27
deputat;
- Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kenesi, xalq deputatlari
viloyatlar, Toshkent shahar Kengashlari – 210 deputat;
- xalq deputatlari tuman va shahar Kengashlari – 1646 deputat.
2015 yil 15 yanvarda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi Markaziy
Kengashi II plenumi partiyaning O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
saylovidagi ishtiroki to‘g‘risida va shu munosabat bilan O‘zbekiston
Respublikasi IX qurultoyini chaqirish to‘g‘risida qaror qabul qildi. 2015 yil 9
fevralda – O‘zbekiston XDP IX qurultoyi O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovidagi ishtiroki
munosabati bilan mahalliy partiya tashkilotlarining tashkiliy va siyosiy vazifalari
to‘g‘risidagi masalani ko‘rib chiqdi. Qurultoy, shuningdek, partiya Markaziy
Kengashi raisi Xotamjon Abdurahmonovich Ketmonovni O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasidan O‘zbekiston Respublikasi Prezidentligiga nomzod etib
ko‘rsatish haqida qaror qabul qildi. Qurultoyning tegishli qarori bilan uning
Saylovoldi dasturi ma’qullandi.
2015 yil 16 martda – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasidagi fraksiyasining
majlisi bo‘lib o‘tdi. «O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi
to‘g‘risida»gi Konstitutsiyaviy qonunning 251-moddasiga muvofiq, O‘zbekiston
Xalq demokratik partiyasining parlamentdagi fraksiyasi o‘zini O‘zLiDeP va
O‘zbekiston «Milliy tiklanish» demokratik partiyasi fraksiyalarini birlashtiruvchi
va parlament ko‘pchiligini tashkil etuvchi Demokratik kuchlar blokiga nisbatan
muholifat deb e’lon qilish haqida qaror qabul qildi. Ushbu qaror shu bilan
izohlandiki, O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi hukumatning Harakatlar
dasturi bilan ko‘zda tutilgan qator muhim iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarni hal
etish yo‘lida saylovoldi dasturida aks etgan o‘z nuqtai nazariga ega.
Bunda fraksiya bayonotida qayd etilishicha, tegishli ustuvor masalalar
yuzasidan O‘zbekiston XDP fraksiyasi Demokratik kuchlar blokiga birlashgan
partiyalar dasturiy yondashuvlariga to‘g‘ri kelmaydigan o‘z yechimlari yo‘llarini
taklif etish va himoya qilishga tayyor. 2015 yil 9 aprelda – O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasi Markaziy Kengashi III plenumi demokratik islohotlarning
bugungi bosqichida O‘zXDP tashkilotlari oldida turgan dolzarb vazifalar
haqidagi masalani ko‘rib chiqib, partiyaning 2015-2019 yillarga mo‘ljallangan
saylovoldi dasturiy maqsadlarini amalga oshirish bo‘yicha Harakatlar dasturini
qabul qildi.
2.Partiyaning maqsadi va vazifalari
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi siyosatining asosiy ustuvorligi
iqtisodiy islohotlarning ijtimoiy samaradorligini oshirishdir.Bu ustuvor maqsadni
amalga oshirishda O‘zbekistonni barqaror iqtisodiy rivojlanish orqali yaqin
istiqbolda aholi turmush darajasi va sifati bo‘yicha dunyoning o‘rtacha
rivojlangan mamlakatlaridan kam bo‘lmagan davlatlar qatoriga kiritish asosiy
yo‘nalishdir.
Partiya ushbu maqsadga erishish yo‘llarini belgilashda davlat va jamiyat
tomonidan ijtimoiy himoya hamda qo‘llab-quvvatlashga muhtoj quyidagi aholi
qatlamining ijtimoiy-iqtisodiy manfaatlaridan kelib chiqishni zarur, deb
hisoblaydi:
- pensiya va ijtimoiy nafaqalar miqdori turmush kechirish uchun yetarli
bo‘lmagan pensionerlar, nogironligi bo‘lgan shaxslar, nogironligi bo‘lgan
bolalarni tarbiyalayotgan ota-onalar, ko‘p bolali oilalardagi ayollar, ota-ona
qaramog‘idan mahrum bo‘lgan bolalar, yolg‘iz keksalar va aholining boshqa zaif
qatlamlari;
- mehnat bilan band bo‘lmagan mehnatga layoqatli aholi, ishga
joylashishda qiyinchilikka duch kelayotgan insonlar, jumladan, mehnat bozoriga
endi kirib kelgan ta’lim muassasalari bitiruvchilari;
- zarur kasbiy malakasi yo‘qligi sababli doimiy ish joyi va barqaror
daromadga ega bo‘lmagan kishilar, jumladan, ichki va tashqi mehnat migrantlari.
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasining fikricha, mamlakatning o‘sib
borayotgan iqtisodiy salohiyatidan aholining kam ta’minlangan qatlamlari
turmush darajasini yaxshilash uchun xizmat qilishi kerak.O‘zbekiston XDP
mamlakatning tobora yuksalayotgan iqtisodiy salohiyatidan aholining kam
ta’minlangan qatlamlari turmush darajasi va hayot sifatini oshirish yo‘lida
foydalanish kerak, deb hisoblaydi.
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi ijtimoiy ahamiyatga molik tovar va
xizmatlar narxlari, tariflari normativ hujjatlarda belgilangan me’yorlardan oshib
ketmasligi uchun ushbu narxlarni shakllantirish ustidan qat’iy davlat va
jamoatchilik nazoratini o‘rnatish tarafdori.
Shu maqsadda partiya quyidagilarni taklif etadi:
- muhim ijtimoiy ahamiyatga ega tovar va xizmatlarning narxlari hamda
ro‘yxatini belgilash davlat tomonidan tartibga solinishini qonuniy jihatdan
mustahkamlash;
- mamlakatimizda yetarli miqdorda ishlab chiqarilmayotgan muhim
ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan tovarlar uchun bojxona boji va to‘lovlari
bo‘yicha imtiyozli stavkalarni o‘rnatish;
- import o‘rnini bosuvchi ijtimoiy ahamiyatga ega mahsulot ishlab
chiqaruvchilarga import tovarlaridan olinadigan daromadlarning bir qismini
imtiyozli kredit shaklida berishga yo‘naltirish tartibini joriy etish;
- ijtimoiy ahamiyatga ega tovar va xizmatlarni ishlab chiqaruvchi
kompaniyalarning monopoliyasini cheklash, jumladan, monopol korxonalarni
majburiy ravishda bo‘linishi va ularning tarkibidan mustaqil xo‘jalik
sub’ektlarini ajratish bo‘yicha qonunchilikka tegishli protsessual me’yorlarni
kiritish.
- ilg‘or xorijiy tajribani hisobga olgan holda, milliy qonunchilik
me’yorlariga aholining kam ta’minlangan qatlamlari uchun ijtimoiy ahamiyatga
ega tovarlar va oziq-ovqat mahsulotlarini sotadigan do‘konlar tashkil etilishini
tartibga soluvchi mexanizmlarni joriy etish va bunday savdo tarmoqlarini
rivojlantirish bo‘yicha amaliy choralarni ko‘rish.
Buning uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish lozim:
- hashamatli ipoteka turar-joylarini qurayotgan qurilish kompaniyalari va
tijorat banklari daromadidan majburiy ajratmalarni qonunchilikka joriy
qilish. Ushbu mablag‘larni maxsus fondlarda jamlash va keyinchalik aholining
zaif qatlamlari, jumladan, uy-joysiz, yashash sharoiti o‘ta og‘ir ayollar,
“Mehribonlik” uylari bitiruvchilari uchun ijtimoiy turar-joylar qurilishi uchun
ishlatish;
- kam ta’minlangan aholi qatlamiga, jumladan, nogironligi bo‘lgan
shaxslar, nogironligi bo‘lgan bolalarni tarbiyalayotgan ota-onalar, og‘ir ijtimoiy
vaziyatga tushib qolgan xotin-qizlarga, kam ta’minlangan, farzandlarini to‘liqsiz
oilada tarbiyalayotgan va uy-joy sharoitini yaxshilashga muhtoj onalarga
maqbul arzon uy-joylar qurishni kengaytirish, hamda bu sohada imtiyozli ipoteka
krediti amaliyotini takomillashtirish.
Partiya uy-joy va kommunal xizmatlari hamda ko‘p xonadonli uylarda
ekspluatatsiya xizmatlari to‘lovlarining ijtimoiy maqbullik darajasini oshirish
maqsadida quyidagilarga erishishni ko‘zlamoqda:
- markazlashgan isitish va issiq suv ta’minotini, maishiy chiqindilarni olib
ketish va utilizatsiya qilish xizmatlarini ko‘rsatuvchi korxonalar tabiiy
monopoliyasi bo‘yicha qonunchilik me’yorlarini ko‘rib chiqish;
- muhandislik tarmoq infratuzilmasi bilan bog‘liq bo‘lmagan, kommunal
xizmatlar taqdim etish bo‘yicha muqobil avtonom (lokal) shakllarini
rivojlantirish;
- kommunal xizmatlar, uy-joy fondidan foydalanish uchun narx-navo va
tariflarni shakllantirish me’yorlarini hamda kommunal xizmatlar ko‘rsatuvchi
tashkilotlar rentabelligining
chegaralangan
darajasini qonunchilikda
mustahkamlash;
- kommunal xizmatlarni amalga oshiruvchi tashkilotlarning ishlab
chiqarish bilan bog‘liq bo‘lmagan yo‘qotishlarini qoplash maqsadida, narx-navo
va tariflar oshirilishi holatlariga yo‘l qo‘ymaslik uchun ma’lumotlar ochiqligini
ta’minlash
hamda kommunal
xizmatlarga
o‘rnatilgan
tariflar
ustidan jamoatchilik nazoratini kuchaytirish;
- uy-joy fondidan foydalanishni tashkil etish, asosiy kommunal xizmatlarni
yetkazib beruvchilar va ulardan foydalanuvchilarning o‘zaro mas’ulligini
kuchaytirish bo‘yicha qonunchilikni takomillashtirish.
- uy-joy fondini kommunal xizmatlar yetkazib beruvchi tashkilotlar
hisobidan elektr energiyasi, tabiiy gaz, ichimlik suvi, issiqlik energiyasi va issiq
suv hisoblash asboblari bilan to‘la qamrab olish;
- kommunal xizmatlarning barcha o‘lchov asboblari hisob-kitobini
yetkazib beruvchi tashkilotlar balansiga o‘tkazishda jihozlarga texnik xizmat
ko‘rsatish, ta’mirlash va muntazam tekshirib borish vazifasini ham ular
zimmasiga yuklash.
Partiya mazkur masalalarni hal etish maqsadida tegishli davlat organlari
bilan tizimli asosda hamkorlik qilishni, uning joylardagi bo‘linmalari faoliyati
ustidan parlament, deputatlik va jamoatchilik nazoratini amalga oshirishni
rejalashtirmoqda.
3. Partiyaning oldinga qo'ygan maqsadlari
Bandlikka oid siyosat
Partiya mehnatga layoqatli aholini manzilli ijtimoiy himoya qilishning
asosiy yo‘nalishi – bandlikni ta’minlash, deb hisoblaydi. Bunda mehnatga
layoqatli aholini ijtimoiy nafaqalardan yuqoriroq mehnat haqi to‘lanadigan
barqaror ish o‘rinlari bilan ta’minlash ustuvor vazifadir.
Shu bilan birga, partiya mehnatga layoqatli aholi bandligini uy
mehnatining zamonaviy shakllari orqali oshirish pirovard maqsadimiz emas, deb
biladi. Avvalambor, iqtisodiyot real sektorining ishlab chiqarish faoliyatiga band
bo‘lmagan aholini samarali jalb etish - YaIM o‘sishini ta’minlovchi muhim
omillardan biri hisoblanadi. Bu, shuningdek, ichki iste’mol bozorini
mamlakatimizda ishlab chiqarilgan tovarlar bilan yanada ko‘proq to‘ldirishga
yordam beradi. Mehnat faoliyatiga jalb qilinadigan inson ijtimoiy nafaqa
oluvchidan byudjetning daromad qismini to‘ldiruvchi manbaga aylanadi.
Partiya deputatlik birlashmalari orqali mazkur masalalar bo‘yicha Bandlik
va mehnat munosabatlari vazirligi, uning joylardagi bo‘linmalari bilan o‘zaro
hamkorlik qilgan holda, aholi bandligini ta’minlash va yangi ish o‘rinlari yaratish
bo‘yicha davlat buyurtmasi amalga oshirilishi ustidan parlament va deputatlik
nazoratini olib boradi. Shu bilan birga, partiya demokratik ta’sir mexanizmlaridan
foydalangan holda, qonunchilikda o‘rnatilgan kvotalarga asosan nogironligi
bo‘lgan shaxslarning mehnat bandligini ta’minlashga harakat qiladi. Shuningdek,
partiya nogironligi bo‘lgan shaxslar mehnati uchun markazlashgan davlat
investitsiyalari hisobidan ixtisoslashtirilgan korxonalar tashkil etish hamda ushbu
korxonalarga ijtimoiy ahamiyatga molik loyihalarni amalga oshirish uchun davlat
boshqaruvi organlari tomonidan davlat ijtimoiy buyurtmasini berish amaliyotini
rivojlantirish zarur, deb biladi.
Partiya ish topishda qiynalayotgan ayollarni, “Mehribonlik” uylari
bitiruvchilarini va boshqa ijtimoiy guruhlarni, shu jumladan, “Teng ish haqi - teng
ish uchun” tamoyiliga qat’iy rioya qilishni ta’minlash uchun huquqiy kafolatlar
darajasini oshirishga intiladi.Partiya uy mehnatini tashkillashtirishning yangi
samarali shakllarini rivojlantirishga harakat qiladi. Xususan, maktabgacha
yoshdagi bola tarbiyasi bilan mashg‘ul bo‘lgani bois ishlamaydigan ayollar
uchun uy mehnati hamda ularning tegishli davlat-xususiy sherikchiligi
shakllarida ishtirokini rivojlantirish bo‘yicha ehtiyojlarni aniqlash va ishlab
chiqilgan
takliflarni
xalq
deputatlari
Kengashlarida
ko‘rib
chiqishni
rejalashtirmoqda.Olis qishloq joylaridagi maktablar, qishloq vrachlik punktlari
va boshqa ijtimoiy sohalarga malakali va boy tajribaga ega mutaxassislarni jalb
etish maqsadida partiya ularni tegishli moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish
tizimini qonunchilik darajasida mustahkamlash lozim, deb hisoblaydi.
Tadbirkorlik sub’ektlarini o‘rtacha nominal hisoblangan ish haqidan
yuqori to‘lanadigan barqaror ish o‘rinlari yaratishga rag‘batlantirish muhimdir.
Shu maqsadda partiya quyidagilarni taklif etadi:
- mehnatga haq to‘lash miqdoridan kelib chiqib, ijtimoiy to‘lovlarning
differensial stavkalarini belgilash. Bunda korxonadagi o‘rtacha ish haqi qancha
yuqori bo‘lsa, shunga qarab yagona ijtimoiy to‘lov miqdorini pasaytirib borish;
- ish haqining o‘rtacha hisoblangan nominal miqdoridan past darajada
mehnat haqini to‘lovchi korxona va xususiy tadbirkorlar uchun qonunda ko‘zda
tutilgan soliq imtiyozlarini qo‘llamaslik va daromadga soliqning yuqori
stavkalarini belgilash.
Doimiy ish joyiga ega bo‘lmagan fuqarolar, birinchi navbatda, og‘ir
ijtimoiy vaziyatdagi ayollar ijtimoiy himoyasini kuchaytirish maqsadida partiya
o‘zining ijtimoiy sheriklari bilan birgalikda fuqarolarning vaqtincha bir martalik
ish bilan ta’minlanishini qonunchilik asosida tartibga solishga hamda amaliyotini
ta’minlashga intiladi.
Partiya
mamlakatimizda ijtimoiy
demokratiya
tizimini
shakllantirish tarafdori. Bu barcha, jumladan, aholining ijtimoiy himoyaga
muhtoj qatlamlari uchun davlat, jamiyat va sud-huquq sohasida tenglikni
ta’minlash demakdir.
Partiya ana shu maqsadda quyidagi masalalarni ko‘rib chiqib, hal etishni
taklif etadi:
- mamlakatimiz ijtimoiy-iqtisodiy hayotining eng muhim jabhalari,
aholining hayotiy ehtiyojlariga daxldor bo‘lgan va jamoatchilikda alohida
qiziqish uyg‘otadigan masalalar bo‘yicha ijro hokimiyati tomonidan qaror qabul
qilishda, parlamentdagi siyosiy partiyalar fraksiyalari hamda Xalq deputatlari
mahalliy Kengashlaridagi partiya guruhlari bilan majburiy jamoatchilik
maslahatlarini o‘tkazish mexanizmini joriy etish;
- aholining zaif qatlamlari ijtimoiy himoyasi bilan bog‘liq me’yoriy-
huquqiy hujjatlar loyihalari jamoatchilik muhokamasi va jamoatchilik
ekspertizasidan o‘tkazilishi shartligini qonuniy jihatdan mustahkamlash;
- Davlat xizmatlari markazlarida “elektron hukumat” tizimi orqali aholi
zaif qatlamlarining qonun loyihalari va turli me’yoriy-huquqiy hujjatlarning
jamoatchilik muhokamasi va jamoatchilik ekspertizasida erkin qatnashishi uchun
shoxobchalar tashkil etish. Shuningdek, qonunlar va turli me’yoriy-huquqiy
hujjatlar matnlari, ayniqsa, xalq deputatlari Kengashlarining, davlat ijro
hokimiyati idoralarining me’yoriy-huquqiy hujjatlari matnlari bilan tanishish
imkoniyatini kengaytirish.
Fuqarolarning huquqlarini himoya qilish bo‘yicha sud mexanizmlarining
maqbulligini ta’minlash, qonun ustuvorligini yanada mustahkamlash, qonun
oldida barchaning tengligi – huquqlar, majburiyatlar va imkoniyatlar tengligiga
qat’iy amal qilish partiyaning sud-huquq sohasini isloh etishdagi ustuvor
yo‘nalishlaridandir.
Partiya mazkur vazifalarni amaliy hal etish maqsadida quyidagilarga
erishishni ko‘zda tutadi:
- aholi zaif qatlamlarining fuqarolik, siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy
huquqlariga rioya etilishi ustidan jamoatchilik, deputatlik hamda parlament
nazorati samaradorligini oshirishga qaratilgan inson huquqlari bo‘yicha Milliy
harakatlar dasturini ishlab chiqish va qabul qilish;
- sog‘liqni saqlash va ta’lim xodimlarining sha’ni, qadr-qimmati, kasbiy
obro‘sini va xavfsizligini himoya qilish bo‘yicha aniq me’yor va protsessual
mexanizmlarini qonuniy jihatdan belgilash;
- aholining kam ta’minlagan qatlamlari uchun xuquqiy yordam va xizmat
ko‘rsatish bo‘yicha ijtimoiy maqbul bo‘lgan tizim yaratish, shu maqsadda
aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlariga bepul maslahatlar beradigan
ixtisoslashgan ijtimoiy korxona – “yuridik klinikalar” tarmog‘ini rivojlantirish.
Jumladan, xalq deputatlari Kengashlaridagi partiya guruhi va partiya tashkilotlari
qoshida shu kabi maslahat tuzilmalarini tashkil qilish;
- aholining huquqiy madaniyatini oshirish ishlari samaradorligini yanada
yaxshilash, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari negizida huquqiy
maslahat berish tizimini yaratish. Jumladan, aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj
qatlamlari hayotiy masalalar bo‘yicha davlat va vakillik organlariga
yuborayotgan murojaatlari yuzasidan maslahatlar berib borish.
mulkchilik shaklidan va moliyalashtirish manbalaridan qat’iy nazar,
barcha tibbiyot muassasalarida bepul taqdim etiladigan majburiy tibbiy xizmatlar
hajmini qonuniy jihatdan mustahkamlash, jumladan, tegishli majburiy tibbiy
sug‘urta mexanizmlarini joriy etish;
- mulkchilik shaklidan va moliyalashtirish manbalaridan qat’iy nazar,
barcha tibbiyot muassasalarida kam ta’minlangan oilalar, nogironligi bo‘lgan
shaxslar, aholiningboshqa zaif qatlamlarini har yili to‘liq ixtisoslashtirilgan
yuqori texnologiyali bepul tibbiy ko‘rikdan o‘tkazish tizimini takomillashtirish.
Xulosa
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi dasturiy maqsadlarini, avvalo,
O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligini asrash va mustahkamlash, Vatan
ravnaqini ta’minlash, mamlakatda ijtimoiy barqarorlik, fuqarolar va millatlararo
hamjihatlik, har bir oila hamda butun xalq farovonligiga erishish kabi
umummilliy manfaatlardan kelib chiqib belgilaydi.O‘zbekiston taraqqiyoti
strategiyasining
bosh
maqsadi
– aholi
turmush
darajasi
yuqori
bo‘lgan rivojlangan
demokratik
davlatlar
qatoriga
qo‘shilish, jahon
hamjamiyatida munosib o‘rin egallash maqsadi ushbu manfaatlarga to‘liq mos
keladi.
Bu masalada islohotlar samaradorligini tubdan oshirish, davlat va
jamiyatni har tomonlama jadal rivojlantirish, mamlakatni modernizatsiyalash va
hayotning barcha jabhalarini liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga
yo‘naltirilgan amaliy harakatlar muhim ahamiyat kasb etadi.Mazkur jarayonda
islohotlar samaradorligini tubdan oshirish, davlat va jamiyatni har tomonlama
jadal rivojlantirish, mamlakatni modernizatsiyalash hamda barcha sohalarni
liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan amaliy harakatlar muhim
ahamiyat kasb etadi.
Mazkur ustuvor vazifalarni hayotga izchil tatbiq etishda faol ishtirok etish
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi faoliyatining asosiy yo‘nalishi
hisoblanadi.O‘zbekiston XDP saylov kampaniyalarida faol ishtirok etib, o‘z
nomzodlarining ko‘pchilik saylovchilar tomonidan qo‘llab-quvvatlashiga
erishish va shu orqali davlat hokimiyati ijro organlarini shakllantirish, ijtimoiy-
iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularga
erishishning samarali yo‘llarini belgilashda ta’sirga ega Qonunlarni qabul qilish
uchun zarur imkoniyatni qo‘lga kiritishni maqsad qilmoqda.O‘zbekiston XDP
saylov kampaniyalarida faol ishtirok etib, ko‘pchilik saylovchilar ovozini
to‘plashni, shu orqali qonunlarni qabul qilish, davlat hokimiyati organlarini
shakllantirish hamda ular tomonidan ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor
yo‘nalishlarini belgilash va ro‘yobga chiqarish jarayonlariga samarali ta’sir
ko‘rsatishni maqsad qilgan.
Foydalanlgan Adabiyotlar
1. Murtazayeva.R.X.O'zbekiston tarixi .T.2015.
2. Mualliflar jamoasi.O'zbrkistonning eng Yangi tarix kitobi.Sharq
nashriyoti.2000.
3. Oʻzbekiston Xalq demokratik partiyasi" OʻzME. X-harfi Birinchi jild.
Toshkent, 2000-yil
Internet saytlar
1. ziyo.com.kutubxonasi.
2. https://xdp.uz
3. https://.Wikipedia.uz
4. uzprogeess.norodos.ru