O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning bosqichlari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri va uning O‘zbekistondagi xususiyatlari

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

32,3 KB


 
 
 
 
 
 
O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning bosqichlari. Bozor 
iqtisodiyotiga o‘tish davri va uning O‘zbekistondagi xususiyatlari 
 
 
Reja 
1. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari. Bozor iqtisodiyotiga 
o’tishning o’zbek modeli, uning tamoyillari va xususiyatlari. O’zbek modelida 
hozirgi davrdagi jahon moliyaviy iqtisodiy inqirozining salbiy taʼsirlaridan himoya 
vositasining mujassamlashganligi.  
2. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning bosqichlari. Iqtisodiy 
islohotlarning mazmuni. O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish 
konsepsiyasi va strategiyasi.  
3. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari. Iqtisodiy 
islohotlarning bosqichlari va ularning vazifalari. O’zbekistonda islohotlarni 
chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirishning asosiy yo’nalishlari.  
4. O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning 
mazmuni va vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi 
bosqich – faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish 
davrining vazifalari.  
5. Modernizatsiyalash 
jarayonining 
mazmuni 
va 
ahamiyati. 
Modernizatsiyalash jarayonining tamoyillari, asosiy belgi va tarkibiy qismlari. 
O’zbekistonda modernizatsiyalash jarayonlarining asosiy yo’nalishlari. 
 
 
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning 
o’zbek modeli, uning tamoyillari va xususiyatlari. 
O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning bosqichlari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri va uning O‘zbekistondagi xususiyatlari Reja 1. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’zbek modeli, uning tamoyillari va xususiyatlari. O’zbek modelida hozirgi davrdagi jahon moliyaviy iqtisodiy inqirozining salbiy taʼsirlaridan himoya vositasining mujassamlashganligi. 2. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning bosqichlari. Iqtisodiy islohotlarning mazmuni. O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish konsepsiyasi va strategiyasi. 3. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari. Iqtisodiy islohotlarning bosqichlari va ularning vazifalari. O’zbekistonda islohotlarni chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirishning asosiy yo’nalishlari. 4. O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning mazmuni va vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi bosqich – faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davrining vazifalari. 5. Modernizatsiyalash jarayonining mazmuni va ahamiyati. Modernizatsiyalash jarayonining tamoyillari, asosiy belgi va tarkibiy qismlari. O’zbekistonda modernizatsiyalash jarayonlarining asosiy yo’nalishlari. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning milliy modellari. Bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’zbek modeli, uning tamoyillari va xususiyatlari.  
 
Markazlashgan ma’muriy buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor 
iqtisodiyotiga o’tishda maqsad bir xil bo’lsada, turli mamlakatlar turli yollarni 
tanlashlari mumkin. Yuqorida ta’kidlanganidek, bir tizimdan ikkinchi tizimga 
o’tishning revolyusion va evolyusion yo’llari mavjud. Polsha, Chexoslovakiya, 
Rossiya va boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o’tishning revolyusion 
yo’lini, birdaniga katta to’ntarishlar qilish yolini tanladilar. O’zbekistonda esa 
o’ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy xususiyatlarni hamda bu yo’ldagi 
jahon tajribasini hisobga olgan holda revolyusion to’ntarishlarsiz, ijtimoiy 
to’qnashuvlarsiz, ijtimoiy himoyani kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin 
qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o’tish yo’li 
tanlandi. 
«Faqatgina biz tanlagan bosqichma-bosqich, tadrijiy rivojlanish yo’li 
xalqimiz ko’zlagan ezgu niyatlarga erishishga, zamonaviy demokratik 
talablarga javob beradigan davlat, inson manfaatlari, huquq va erkinliklari 
eng oliy qadriyat bo’lgan qonun ustuvorligini ta’minlaydigan jamiyat barpo 
etishga olib kelishi muqarrar. Buni hayotimizning o’zi bugun isbotlab 
bermoqda». 
 
 
Markazlashgan ma’muriy buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor iqtisodiyotiga o’tishda maqsad bir xil bo’lsada, turli mamlakatlar turli yollarni tanlashlari mumkin. Yuqorida ta’kidlanganidek, bir tizimdan ikkinchi tizimga o’tishning revolyusion va evolyusion yo’llari mavjud. Polsha, Chexoslovakiya, Rossiya va boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o’tishning revolyusion yo’lini, birdaniga katta to’ntarishlar qilish yolini tanladilar. O’zbekistonda esa o’ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy xususiyatlarni hamda bu yo’ldagi jahon tajribasini hisobga olgan holda revolyusion to’ntarishlarsiz, ijtimoiy to’qnashuvlarsiz, ijtimoiy himoyani kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o’tish yo’li tanlandi. «Faqatgina biz tanlagan bosqichma-bosqich, tadrijiy rivojlanish yo’li xalqimiz ko’zlagan ezgu niyatlarga erishishga, zamonaviy demokratik talablarga javob beradigan davlat, inson manfaatlari, huquq va erkinliklari eng oliy qadriyat bo’lgan qonun ustuvorligini ta’minlaydigan jamiyat barpo etishga olib kelishi muqarrar. Buni hayotimizning o’zi bugun isbotlab bermoqda».  
 
O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning bosqichlari. Iqtisodiy 
islohotlarning mazmuni. O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga 
oshirish konsepsiyasi va strategiyasi. 
О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tish va keyingi taraqqiyot yoli 
ijtimoiy-yo’naltirilgan zamonaviy bozor iqtisodiyotini shakllantirishga yo’l bo’lib, 
puxta o’ylab, ishlab chiqilgan, iqtisodiyotni tubdan isloh qilishga qaratilgan “o’zbek 
modeli” deb nom qozongan taraqqiyot yo’li edi. Bu yo’lni amalga oshirishga 
birinchi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim 
tamoyil asos qilib olingan: 
- iqtisodiyotni mafkuradan holi qilish, uning siyosatga nisbatan ustuvorligini 
ta’minlash; 
- o’tish davrida davlatning bosh islohotchi bo’lishi; 
- butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar 
ustuvorligining ta’minlanishi; 
- bozor munosabatlariga o’tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash 
sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish; 
- bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. 
Bozor munosabatlariga o’tishda bu tamoyillarning hammasi ham muhim 
ahamiyatga egadir, lekin ularing ichida bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich 
o’tish tamoyili alohida e’tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozor 
infratuzilmalarini yaratish, odamlarda bozor ko’nikmalarini hosil qilish, yangi 
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo’ladi. 
Ushbu holatni yana bir bor e’tirof etgan holda, birinchi Prezidentimiz shunday 
ta’kidlaydi: “Jamiyatimizni isloh qilish borasidagi maqsad va vazifalarimizning 
ma’no-mohiyatini ana shunday tushunishdan kelib chiqib bayon etilgan “Islohotlar 
- islohot uchun emas, awalo, inson uchun”, “Yangi uyni qurmasdan turib eskisini 
buzmang” degan mashhur shiorlar el-yurtimiz o’rtasida keng yoyilib, qo’llab-
quwatlanayotgani bejiz emas, albatta». 
Biz tanlab olgan va mashhur besh tamoyilga asoslangan taraqqiyot 
modelining naqadar to’g’ri ekani siyosiy va iqtisodiy tizimni demokratlashtirish, 
O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tishning bosqichlari. Iqtisodiy islohotlarning mazmuni. O’zbekistonda iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish konsepsiyasi va strategiyasi. О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tish va keyingi taraqqiyot yoli ijtimoiy-yo’naltirilgan zamonaviy bozor iqtisodiyotini shakllantirishga yo’l bo’lib, puxta o’ylab, ishlab chiqilgan, iqtisodiyotni tubdan isloh qilishga qaratilgan “o’zbek modeli” deb nom qozongan taraqqiyot yo’li edi. Bu yo’lni amalga oshirishga birinchi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyil asos qilib olingan: - iqtisodiyotni mafkuradan holi qilish, uning siyosatga nisbatan ustuvorligini ta’minlash; - o’tish davrida davlatning bosh islohotchi bo’lishi; - butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar ustuvorligining ta’minlanishi; - bozor munosabatlariga o’tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish; - bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. Bozor munosabatlariga o’tishda bu tamoyillarning hammasi ham muhim ahamiyatga egadir, lekin ularing ichida bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o’tish tamoyili alohida e’tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozor infratuzilmalarini yaratish, odamlarda bozor ko’nikmalarini hosil qilish, yangi sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo’ladi. Ushbu holatni yana bir bor e’tirof etgan holda, birinchi Prezidentimiz shunday ta’kidlaydi: “Jamiyatimizni isloh qilish borasidagi maqsad va vazifalarimizning ma’no-mohiyatini ana shunday tushunishdan kelib chiqib bayon etilgan “Islohotlar - islohot uchun emas, awalo, inson uchun”, “Yangi uyni qurmasdan turib eskisini buzmang” degan mashhur shiorlar el-yurtimiz o’rtasida keng yoyilib, qo’llab- quwatlanayotgani bejiz emas, albatta». Biz tanlab olgan va mashhur besh tamoyilga asoslangan taraqqiyot modelining naqadar to’g’ri ekani siyosiy va iqtisodiy tizimni demokratlashtirish,  
 
umuman, mamlakatimiz hayotidagi tub o’zgarishlar, O’zbekistonning istiqlol 
yillaridagi jadal rivojlanishi misolida o’zining amaliy tasdig’ini topmoqda. Bundan 
tashqari, bozor munosabatlariga o’tish faqatgina iqtisodiyot sohalarini o’zgartirish 
bilan cheklanmaydi. U ijtimoiy hayotning bir-birlari bilan uzviy bog’liq bo’lgan 
barcha sohalarini, shu jumladan siyosiy, ma’naviy-axloqiy, maishiy va boshqa 
sohalarni ham tubdan o’zgartirishni taqozo qiladi. Bularing hammasi bozor 
iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich, evolyusion yol bilan o’tish haqidagi g’oya juda 
muhim va afzal ekanligini ko’rsatadi. Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich 
o’tish tamoyilini amalga oshirish iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini 
aniq farqlash, bu bosqichlarning har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish 
vositalarini belgilab olishni talab qiladi. 
Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovning asarlarida bozor iqtisodiyotiga 
o’tishning birinchi bosqichida eng avvalo, quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal 
qilish maqsad qilib qo’yilganligi ta’kidlanadi: 
- totalitar tizimning og’ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, 
iqtisodiyotni barqarorlashtirish; 
- Respublikaning o’ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda 
bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish. 
Shu vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning quyidagi 
muhim yo’nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi: 
- o’tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarining qonuniy-
huquqiy negizini mustahkamlash; 
- mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat korxonalarini, uy-joy fondini 
xususiylashtirish, qishloq xo’jaligida va xalq xo’jaligining boshqa sohalarida 
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; 
- ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish, moliyaviy ahvolning 
barqarorlashuvini ta’minlash. 
Respublikada bozor munosabatlariga o’tishning 
birinchi bosqichida 
iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o’zgarishlar uning o’z taraqqiyotida 
keyingi sifat jihatdan yangi bosqichga o’ta boshlash uchun mustahkam shart-sharoit 
umuman, mamlakatimiz hayotidagi tub o’zgarishlar, O’zbekistonning istiqlol yillaridagi jadal rivojlanishi misolida o’zining amaliy tasdig’ini topmoqda. Bundan tashqari, bozor munosabatlariga o’tish faqatgina iqtisodiyot sohalarini o’zgartirish bilan cheklanmaydi. U ijtimoiy hayotning bir-birlari bilan uzviy bog’liq bo’lgan barcha sohalarini, shu jumladan siyosiy, ma’naviy-axloqiy, maishiy va boshqa sohalarni ham tubdan o’zgartirishni taqozo qiladi. Bularing hammasi bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich, evolyusion yol bilan o’tish haqidagi g’oya juda muhim va afzal ekanligini ko’rsatadi. Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o’tish tamoyilini amalga oshirish iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu bosqichlarning har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni talab qiladi. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimovning asarlarida bozor iqtisodiyotiga o’tishning birinchi bosqichida eng avvalo, quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad qilib qo’yilganligi ta’kidlanadi: - totalitar tizimning og’ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, iqtisodiyotni barqarorlashtirish; - Respublikaning o’ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish. Shu vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning quyidagi muhim yo’nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi: - o’tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarining qonuniy- huquqiy negizini mustahkamlash; - mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat korxonalarini, uy-joy fondini xususiylashtirish, qishloq xo’jaligida va xalq xo’jaligining boshqa sohalarida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; - ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish, moliyaviy ahvolning barqarorlashuvini ta’minlash. Respublikada bozor munosabatlariga o’tishning birinchi bosqichida iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o’zgarishlar uning o’z taraqqiyotida keyingi sifat jihatdan yangi bosqichga o’ta boshlash uchun mustahkam shart-sharoit  
 
yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi 
bosqichning strategik maqsadlari va ustun yo’nalishlarini aniq belgilab olish 
imkonini berdi. 
Ikkinchi bosqichda investitsiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy 
o’zgarishlarni amalga oshirish va shuning negizida iqtisodiy o’sishni ta’minlab, 
bozor munosabatlarini to’liq joriy qilish maqsad qilib qo'yiladi. Shu maqsaddan 
kelib chiqib I.A.Karimov mazkur bosqichda amalga oshirilishi lozim bo’lgan 
quyidagi bir qator vazifalarni ko’rsatib berdi: 
- davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga 
yetkazish; 
- ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va 
makroiqtisodiy 
barqarorlikni ta’minlash; 
- milliy valyuta - so’mni yanada mustahkamlash; 
- iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini tubdan o’zgartirish, xomashyo yetkazib 
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish. 
O’tish davrining ikkinchi bosqichida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini 
ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam ко‘rsatish borasida 
birinchi bosqichda tutilgan yo’l davom ettirildi. 
Birinchi Prezidentimiz I.Karimov ta’kidlab o’tganlaridek, hozirgi bosqichda 
«erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish nafaqat iqtisodiy, balki ham 
ijtimoiy, ham siyosiy vazifalarni hal qilishning asosiy shartidir». Bu esa iqtisodiyot 
sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko’zda tutadi: 
- iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini 
izchillik bilan o’tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish; 
- xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida amalda 
mulkdorlar sinfini shakllantirish; 
- mamlakat iqtisodiyotiga xorij sarmoyasini, avvalo, bevosita yo’naltirilgan 
sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay huquqiy shart-sharoit, kafolat va iqtisodiy 
omillarni yanada kuchaytirish; 
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning iqtisodiy taraqqiyotda ustuvor o’rin 
yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi bosqichning strategik maqsadlari va ustun yo’nalishlarini aniq belgilab olish imkonini berdi. Ikkinchi bosqichda investitsiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish va shuning negizida iqtisodiy o’sishni ta’minlab, bozor munosabatlarini to’liq joriy qilish maqsad qilib qo'yiladi. Shu maqsaddan kelib chiqib I.A.Karimov mazkur bosqichda amalga oshirilishi lozim bo’lgan quyidagi bir qator vazifalarni ko’rsatib berdi: - davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga yetkazish; - ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash; - milliy valyuta - so’mni yanada mustahkamlash; - iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini tubdan o’zgartirish, xomashyo yetkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o’tish. O’tish davrining ikkinchi bosqichida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam ко‘rsatish borasida birinchi bosqichda tutilgan yo’l davom ettirildi. Birinchi Prezidentimiz I.Karimov ta’kidlab o’tganlaridek, hozirgi bosqichda «erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish nafaqat iqtisodiy, balki ham ijtimoiy, ham siyosiy vazifalarni hal qilishning asosiy shartidir». Bu esa iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko’zda tutadi: - iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini izchillik bilan o’tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish; - xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida amalda mulkdorlar sinfini shakllantirish; - mamlakat iqtisodiyotiga xorij sarmoyasini, avvalo, bevosita yo’naltirilgan sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay huquqiy shart-sharoit, kafolat va iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish; - kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning iqtisodiy taraqqiyotda ustuvor o’rin  
 
egallashiga erishish; 
- mamlakatning eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash, 
iqtisodiyotimizning jahon iqtisodiy tizimiga keng koiamda integratsiyalashuvini 
ta’minlash; 
- iqtisodiyotda 
mamlakatimiz 
iqtisodiy 
mustaqilligini 
yanada 
mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o’zgarishlarni izchil davom ettirish. Mashhur 
besh tamoyilga - asoslangan o’zbek modeli bozor munosabatlariga asoslangan 
huquqiy demokratik davlat qurish strategiyasi sifatida barcha amaliy ishlarimizning 
mustahkam poydevori, taraqqiyotimizning asosiy yo’nalishiga aylandi. 
Shu narsani aytish mumkinki, bu strategik ahamiyatga ega bo’lgan bu model 
bozor iqtisodiyoti nazariyalarini yanada boyitdi, o’tish davrini boshidan 
kechirayotgan davlatlar uchun yana bir namunaga aylandi. 
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari. Iqtisodiy 
islohotlarning bosqichlari va ularning vazifalari. O’zbekistonda islohotlarni 
chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirishning asosiy yo’nalishlari. 
O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning mazmuni va 
vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi bosqich – 
faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davrining 
vazifalari. 
Iqtisodiy munosabatlar va tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarining bir turidan 
butunlay boshqa yangi turiga o’tish, iqtisodiy islohotlar strategiyasini ishlab chiqish 
va uning asosiy yo’nalishlarini aniq-lab olishni taqozo qiladi. Iqtisodiy islohotlar 
iqtisodiyotda tub o’zgarishlarni amalga oshirishga qaratilgan iqtisodiy chora-
tadbirlar majmui. 
Iqtisodiy islohotlardan ko’zda tutilgan maqsad mamlakat aholisi uchun yashash 
va faoliyat ko’rsatishning eng yaxshi sharoitlarini yaratish, ularing ma’naviy-
axloqiy yetukligiga erishish, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlashdan 
iborat. 
Islohotlarni amalga oshirishdan oldin bozor iqtisodiyotiga o’tishning nazariy 
modeli yaratildi. 
egallashiga erishish; - mamlakatning eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash, iqtisodiyotimizning jahon iqtisodiy tizimiga keng koiamda integratsiyalashuvini ta’minlash; - iqtisodiyotda mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligini yanada mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o’zgarishlarni izchil davom ettirish. Mashhur besh tamoyilga - asoslangan o’zbek modeli bozor munosabatlariga asoslangan huquqiy demokratik davlat qurish strategiyasi sifatida barcha amaliy ishlarimizning mustahkam poydevori, taraqqiyotimizning asosiy yo’nalishiga aylandi. Shu narsani aytish mumkinki, bu strategik ahamiyatga ega bo’lgan bu model bozor iqtisodiyoti nazariyalarini yanada boyitdi, o’tish davrini boshidan kechirayotgan davlatlar uchun yana bir namunaga aylandi. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari. Iqtisodiy islohotlarning bosqichlari va ularning vazifalari. O’zbekistonda islohotlarni chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirishning asosiy yo’nalishlari. O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning mazmuni va vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi bosqich – faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davrining vazifalari. Iqtisodiy munosabatlar va tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarining bir turidan butunlay boshqa yangi turiga o’tish, iqtisodiy islohotlar strategiyasini ishlab chiqish va uning asosiy yo’nalishlarini aniq-lab olishni taqozo qiladi. Iqtisodiy islohotlar iqtisodiyotda tub o’zgarishlarni amalga oshirishga qaratilgan iqtisodiy chora- tadbirlar majmui. Iqtisodiy islohotlardan ko’zda tutilgan maqsad mamlakat aholisi uchun yashash va faoliyat ko’rsatishning eng yaxshi sharoitlarini yaratish, ularing ma’naviy- axloqiy yetukligiga erishish, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat. Islohotlarni amalga oshirishdan oldin bozor iqtisodiyotiga o’tishning nazariy modeli yaratildi.  
 
Bu modelda yangi iqtisodiyotga o’tishning umumiy tomonlari va milliy 
xususiyatlari nazarda tutiladi, islohotlarning asosiy yo’nalishlari belgilanadi. 
Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari 
quyidagilardan iborat: 
 mulkiy munosabatlarni isloh qilish; 
 agrar islohotlar; 
 moliya-kredit va narx-navo islohoti; 
 boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzilmasini yaratish; 
 tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti; 
 ijtimoiy islohotlar. 
Iqtisodiy islohotlarning bosh bo’g’ini mulkchilik munosabatlarini tubdan 
o’zgartirishdir, chunki shu orqali ko’p ukladli iqtisodiyot va raqobatlashish muhiti 
shakllantiriladi hamda bozor iqtisodiyotiga o’tishning shart-sharoitlari vujudga 
keltiriladi. Shu sababli respublikada mulkiy munosabatlarni isloh qilishdan ko’zda 
tutilgan maqsad davlat mulki monopolizmini tugatish va bu mulkni xususiylashtirish 
hisobiga ko’p ukladli iqtisodiyotni real shakllantirishdan iborat. 
Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning dastlabki 
bosqichidayoq qishloq xo’jaligini isloh qilishga ustunlik berildi. Bunga quyidagilar 
sabab boldi: 
- Respublikamiz iqtisodiyotida agrar sohaning salmoqli o’ringa egaligi, ishchi 
kuchining ko’pgina qismi qishloq xo’jaligida bandligi, iqtisodiy o’sishning ko’p 
jihatdan shu tarmoq ahvoliga bogliqligi; 
- Respublika butun sanoat potensialining yarmiga yaqinini tashkil qiladigan 
sanoat tarmoqlarini (paxta tozalash, to’qimachilik, yengil, oziq-ovqat, kimyo 
sanoati, qishloq xo’jalik mashinasozligi va boshqalar) rivojlantirish istiqbollari 
bevosita qishloq xo’jaligiga bog’liqligi; 
- o’tish davrining boshlarida qishloq xo’jalik mahsulotlari (asosan paxta), 
valyuta resurslari, respublika uchun zarur bo’lgan oziq-ovqat mahsulotlari, dori-
darmonlar, texnika va texnologiya uskunalarini chetdan sotib olishni ta’minlayotgan 
Bu modelda yangi iqtisodiyotga o’tishning umumiy tomonlari va milliy xususiyatlari nazarda tutiladi, islohotlarning asosiy yo’nalishlari belgilanadi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat:  mulkiy munosabatlarni isloh qilish;  agrar islohotlar;  moliya-kredit va narx-navo islohoti;  boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzilmasini yaratish;  tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti;  ijtimoiy islohotlar. Iqtisodiy islohotlarning bosh bo’g’ini mulkchilik munosabatlarini tubdan o’zgartirishdir, chunki shu orqali ko’p ukladli iqtisodiyot va raqobatlashish muhiti shakllantiriladi hamda bozor iqtisodiyotiga o’tishning shart-sharoitlari vujudga keltiriladi. Shu sababli respublikada mulkiy munosabatlarni isloh qilishdan ko’zda tutilgan maqsad davlat mulki monopolizmini tugatish va bu mulkni xususiylashtirish hisobiga ko’p ukladli iqtisodiyotni real shakllantirishdan iborat. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning dastlabki bosqichidayoq qishloq xo’jaligini isloh qilishga ustunlik berildi. Bunga quyidagilar sabab boldi: - Respublikamiz iqtisodiyotida agrar sohaning salmoqli o’ringa egaligi, ishchi kuchining ko’pgina qismi qishloq xo’jaligida bandligi, iqtisodiy o’sishning ko’p jihatdan shu tarmoq ahvoliga bogliqligi; - Respublika butun sanoat potensialining yarmiga yaqinini tashkil qiladigan sanoat tarmoqlarini (paxta tozalash, to’qimachilik, yengil, oziq-ovqat, kimyo sanoati, qishloq xo’jalik mashinasozligi va boshqalar) rivojlantirish istiqbollari bevosita qishloq xo’jaligiga bog’liqligi; - o’tish davrining boshlarida qishloq xo’jalik mahsulotlari (asosan paxta), valyuta resurslari, respublika uchun zarur bo’lgan oziq-ovqat mahsulotlari, dori- darmonlar, texnika va texnologiya uskunalarini chetdan sotib olishni ta’minlayotgan  
 
asosiy manba ekanligi; 
- mustaqillik sharoitida qishloq xo’jaligining oziq-ovqat muammosini hal 
etishdagi rolining ortib borishi. 
Mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor munosabatlariga o’sib 
o’tishida moliya-kredit sohasini isloh qilish alohida о‘rin tutadi. Moliyaviy 
munosabatlarda davlat byudjeti taqchilligini kamaytirib borish, byudjetdan 
beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarni bosqichma-bosqich qisqartirish, birinchi 
darajali, eng zarur umum- davlat ehtiyojlari uchungina byudjetdan mablag1 ajratish, 
iqtisodiyotni rivojlantirishda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish islo- 
hotlarning asosiy yo’nalishlari hisoblanadi. 
Iqtisodiyotni isloh qilishning eng asosiy muammolaridan biri narxlarni 
erkinlashtirishdir. Narxlarning erkin shakllanishi uchun narxlar tizimini isloh 
qilish ham zarurdir. Dastlab davlat xarid narxlarining amal qilish doirasi 
qisqartiriladi va keyin ichki narxlar jahon narxlariga muvofiqlashtirib boriladi. 
Shuningdek, narxlarni erkinlashtirishda ayrim turdagi xomashyo va mahsulot 
narxlari bilan aholi va korxonalar daromadlari o’rtasidagi tenglikka erishishga 
harakat qilinadi. 
Narxlar islohoti boshlangandan 1994-yilgacha hamma turdagi xomashyo va 
mahsulotlar bo’yicha erkin narxlarga o’tildi, barcha iste’mol mollari narxi ustidan 
davlat nazorati bekor qilindi. 
Isloh qilishning dastlabki bosqichida (1992-yil) keng doiradagi ishlab 
chiqarish-texnik vositasi bo’lgan mahsulotlar, ayrim turdagi xalq iste’mol mollari, 
bajarilgan ishlar va xizmatlarning kelishilgan narxlari va ta’riflarga o’tildi. Aholini 
himoyalash maqsadida cheklangan doiradagi oziq-ovqat va sanoat tovarlari 
narxlarining chegarasi belgilab qo’yildi. Narxlar islohotining ikkinchi bosqichida 
(1993- yil) kelishilgan ulgurji narxlarni davlat tomonidan tartibga solish umuman 
to’xtatildi. Narxlarni erkinlashtirishning uchinchi bosqichida (1994-yil oktyabr-
noyabr) xalq iste’mol mollari asosiy turlarining narxi erkin qo’yib yuborildi. 
Shunday qilib, iqtisodiyotni isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni to iiq 
erkinlashtirish bilan tugadi. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish boshqarishning 
asosiy manba ekanligi; - mustaqillik sharoitida qishloq xo’jaligining oziq-ovqat muammosini hal etishdagi rolining ortib borishi. Mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor munosabatlariga o’sib o’tishida moliya-kredit sohasini isloh qilish alohida о‘rin tutadi. Moliyaviy munosabatlarda davlat byudjeti taqchilligini kamaytirib borish, byudjetdan beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarni bosqichma-bosqich qisqartirish, birinchi darajali, eng zarur umum- davlat ehtiyojlari uchungina byudjetdan mablag1 ajratish, iqtisodiyotni rivojlantirishda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish islo- hotlarning asosiy yo’nalishlari hisoblanadi. Iqtisodiyotni isloh qilishning eng asosiy muammolaridan biri narxlarni erkinlashtirishdir. Narxlarning erkin shakllanishi uchun narxlar tizimini isloh qilish ham zarurdir. Dastlab davlat xarid narxlarining amal qilish doirasi qisqartiriladi va keyin ichki narxlar jahon narxlariga muvofiqlashtirib boriladi. Shuningdek, narxlarni erkinlashtirishda ayrim turdagi xomashyo va mahsulot narxlari bilan aholi va korxonalar daromadlari o’rtasidagi tenglikka erishishga harakat qilinadi. Narxlar islohoti boshlangandan 1994-yilgacha hamma turdagi xomashyo va mahsulotlar bo’yicha erkin narxlarga o’tildi, barcha iste’mol mollari narxi ustidan davlat nazorati bekor qilindi. Isloh qilishning dastlabki bosqichida (1992-yil) keng doiradagi ishlab chiqarish-texnik vositasi bo’lgan mahsulotlar, ayrim turdagi xalq iste’mol mollari, bajarilgan ishlar va xizmatlarning kelishilgan narxlari va ta’riflarga o’tildi. Aholini himoyalash maqsadida cheklangan doiradagi oziq-ovqat va sanoat tovarlari narxlarining chegarasi belgilab qo’yildi. Narxlar islohotining ikkinchi bosqichida (1993- yil) kelishilgan ulgurji narxlarni davlat tomonidan tartibga solish umuman to’xtatildi. Narxlarni erkinlashtirishning uchinchi bosqichida (1994-yil oktyabr- noyabr) xalq iste’mol mollari asosiy turlarining narxi erkin qo’yib yuborildi. Shunday qilib, iqtisodiyotni isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni to iiq erkinlashtirish bilan tugadi. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish boshqarishning  
 
tegishli tizimini yaratishni talab qiladi. Shunga asosan respublikada butun 
iqtisodiyotni, tarmoqlar va hududlarni boshqarishning eng maqbul va hozirgi 
davrga mos bo’lgan tuzilmalari ishlab chiqildi. Ko’plab markaziy iqtisodiy organlar 
va vazirliklar tugatildi (Davlat reja qo’mitasi, Davlat ta’minot qo’mitasi, Davlat 
narxlar qo’mitasi, Davlat agrosanoat qo’mitasi va boshqa qo’mita hamda vazirliklar) 
yoki ularing faoliyati tubdan qayta qurildi. Faoliyati tugatilgan ma’muriy apparatlar 
o’miga bozor iqtisodiyotiga xos yangi boshqarish bo’g’inlari tuzildi. 
Boshqarishning mahalliy darajasida (viloyat, tuman, shahar) ijroi va boshqaruv 
vazifalarini bajarish uchun hokimliklar joriy qilindi. Quyi bo’g’in boshqaruvida 
korxona va tashkilotlarga iqtisodiy erkinlik berilib, ular yangicha ish uslubiga o’tdi. 
Isloh qilish natijasida tarkib topgan boshqaruv tizimi bozor iqtisodiyotiga o’tib 
borish bilan yanada takomillashib va rivojlanib boradi. 
Bozor islohotlari bozor infratuzilmasini yaratish chora-tadbilarini ham 
qamrab oladi. Bunda moliya, bank-kredit tizimi muassasalari, sug’urta, auditorlik, 
yuridik va konsalting firmalari hamda kompaniyalarini, birja tizimini yaratish 
taqozo qilinadi. Respublikada bozor infratuzilmasini yaratish bir qator yo’nalishlar 
bo’yicha bordi. Birinchi yo’nalish bo’yicha tovar-xomashyo birjasi tizimi rivoj- 
landi. Bu, o’z navbatida, brokerlik va dilerlik idoralari, savdo uylari, vositachi 
firmalar paydo bo’lishiga olib keldi. Ikkinchi yo’nalishda kapital bozorining ishini 
ta’minlaydigan tuzilmalar vujudga keltirildi. Kredit resurslari bozori va valyuta 
bozori vujudga keltirildi hamda davlatga qarashli bo’lmagan 
sug’urta 
kompaniyalari tuzildi. Uchinchi yo’nalish ishchi kuchi bozorini shakllantirishdan 
iborat bo’lib, bu sohada 240 dan ortiq bandlikka ko’maklashuvchi markazlarni o’z 
ichiga oluvchi katta tarmoq tuzildi. 
Bozor islohotlari tashqi iqtisodiy aloqalarga ham tegishlidir. Bu sohada 
islohotlarni amalga oshirish borasida respublikaning zamonaviy tashqi iqtisodiy 
kompleksi 
mutlaqo 
yangidan 
shakllantirildi, 
tashqi 
iqtisodiy 
faoliyatni 
boshqarishning mohiyat e’tibori bilan yangi mexanizmi vujudga keltirildi. Tashqi 
iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanishi zamr bo’lgan muassasalar (Tashqi iqtisodiy 
faoliyat milliy banki, bojxonalar xizmati) barpo etildi. Respublikaning barcha 
tegishli tizimini yaratishni talab qiladi. Shunga asosan respublikada butun iqtisodiyotni, tarmoqlar va hududlarni boshqarishning eng maqbul va hozirgi davrga mos bo’lgan tuzilmalari ishlab chiqildi. Ko’plab markaziy iqtisodiy organlar va vazirliklar tugatildi (Davlat reja qo’mitasi, Davlat ta’minot qo’mitasi, Davlat narxlar qo’mitasi, Davlat agrosanoat qo’mitasi va boshqa qo’mita hamda vazirliklar) yoki ularing faoliyati tubdan qayta qurildi. Faoliyati tugatilgan ma’muriy apparatlar o’miga bozor iqtisodiyotiga xos yangi boshqarish bo’g’inlari tuzildi. Boshqarishning mahalliy darajasida (viloyat, tuman, shahar) ijroi va boshqaruv vazifalarini bajarish uchun hokimliklar joriy qilindi. Quyi bo’g’in boshqaruvida korxona va tashkilotlarga iqtisodiy erkinlik berilib, ular yangicha ish uslubiga o’tdi. Isloh qilish natijasida tarkib topgan boshqaruv tizimi bozor iqtisodiyotiga o’tib borish bilan yanada takomillashib va rivojlanib boradi. Bozor islohotlari bozor infratuzilmasini yaratish chora-tadbilarini ham qamrab oladi. Bunda moliya, bank-kredit tizimi muassasalari, sug’urta, auditorlik, yuridik va konsalting firmalari hamda kompaniyalarini, birja tizimini yaratish taqozo qilinadi. Respublikada bozor infratuzilmasini yaratish bir qator yo’nalishlar bo’yicha bordi. Birinchi yo’nalish bo’yicha tovar-xomashyo birjasi tizimi rivoj- landi. Bu, o’z navbatida, brokerlik va dilerlik idoralari, savdo uylari, vositachi firmalar paydo bo’lishiga olib keldi. Ikkinchi yo’nalishda kapital bozorining ishini ta’minlaydigan tuzilmalar vujudga keltirildi. Kredit resurslari bozori va valyuta bozori vujudga keltirildi hamda davlatga qarashli bo’lmagan sug’urta kompaniyalari tuzildi. Uchinchi yo’nalish ishchi kuchi bozorini shakllantirishdan iborat bo’lib, bu sohada 240 dan ortiq bandlikka ko’maklashuvchi markazlarni o’z ichiga oluvchi katta tarmoq tuzildi. Bozor islohotlari tashqi iqtisodiy aloqalarga ham tegishlidir. Bu sohada islohotlarni amalga oshirish borasida respublikaning zamonaviy tashqi iqtisodiy kompleksi mutlaqo yangidan shakllantirildi, tashqi iqtisodiy faoliyatni boshqarishning mohiyat e’tibori bilan yangi mexanizmi vujudga keltirildi. Tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanishi zamr bo’lgan muassasalar (Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki, bojxonalar xizmati) barpo etildi. Respublikaning barcha  
 
vazirliklari 
va 
idoralari, 
korxonalarida 
tashqi 
iqtisodiy 
faoliyat 
bilan 
shug’ullanuvchi maxsus bo’limlar, tashkilotlar va firmalar tuzildi. 
O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning mazmuni va 
vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi bosqich – 
faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davrining 
vazifalari. 
Amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning asl maqsadi insonga munosib 
yashash va faoliyat ko’rsatish sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat. Shu sababli 
iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning butun davri davomida aholini ijtimoiy 
himoyalash bo’yicha chora- tadbirlar ko’rish obyektiv zaruratdir. 
Respublikada 
aholini 
ij’timoiy 
himoyalash 
chora-tadbirlari 
quyidagi 
yo’nalishlar bo’yicha amalga oshirildi: 
birinchi yo’nalish - narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi 
ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini 
muntazam oshirib borish; 
ikkinchi yo’nalish - Respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish 
hamda oziq-ovqat mahsulotlari va sanoat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan 
darajada saqlab turish; 
uchinchi yo’nalish - islohotlarning dastlabki bosqichida aholining kam 
ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoyalash va qo’llab- quwatlash. 
Respublika uchun ijtimoiy himoyalash tizimini tanlab olishda xalqning uzoq 
yillar davomida qaror topgan ma’naviy ahloqiy qadriyatlari, turmush tarzi va 
dunyoqarash xususiyatlari hisobga olinadi. Shunday qilib, islohotlarning barcha 
yo’nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o’sib 
o’tishiga qaratildi. Bu islohotlar O’zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan 
ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan rivojlangan va xalqaro miqyosda obro’-e’tiborli 
mamlakatga aylantirishga xizmat qildi. 
Islohotlarni 
chuqurlashtirish, 
mamlakatni 
modernizatsiyalash 
asosida 
taraqqiyotni jadallashtirish bugungi kunning muhim bosqichiga aylanmoqda. 
 
vazirliklari va idoralari, korxonalarida tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug’ullanuvchi maxsus bo’limlar, tashkilotlar va firmalar tuzildi. O’zbekistonda milliy taraqqiyot bosqichlari. Dastlabki bosqichning mazmuni va vazifalari. Ularni amalga oshirish orqali erishilgan natijalar. Ikkinchi bosqich – faol demokratik yangilanishlar va mamlakatni modernizatsiya qilish davrining vazifalari. Amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning asl maqsadi insonga munosib yashash va faoliyat ko’rsatish sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat. Shu sababli iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning butun davri davomida aholini ijtimoiy himoyalash bo’yicha chora- tadbirlar ko’rish obyektiv zaruratdir. Respublikada aholini ij’timoiy himoyalash chora-tadbirlari quyidagi yo’nalishlar bo’yicha amalga oshirildi: birinchi yo’nalish - narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o’rtacha darajasini muntazam oshirib borish; ikkinchi yo’nalish - Respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish hamda oziq-ovqat mahsulotlari va sanoat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan darajada saqlab turish; uchinchi yo’nalish - islohotlarning dastlabki bosqichida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoyalash va qo’llab- quwatlash. Respublika uchun ijtimoiy himoyalash tizimini tanlab olishda xalqning uzoq yillar davomida qaror topgan ma’naviy ahloqiy qadriyatlari, turmush tarzi va dunyoqarash xususiyatlari hisobga olinadi. Shunday qilib, islohotlarning barcha yo’nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o’sib o’tishiga qaratildi. Bu islohotlar O’zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan rivojlangan va xalqaro miqyosda obro’-e’tiborli mamlakatga aylantirishga xizmat qildi. Islohotlarni chuqurlashtirish, mamlakatni modernizatsiyalash asosida taraqqiyotni jadallashtirish bugungi kunning muhim bosqichiga aylanmoqda.