Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sosiologiya fanining paydo boʻlishining madaniy-tarixiy, ijtimoiy-huquqiy shart-sharoitlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

25,1 KB


Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sosiologiya fanining paydo
boʻlishining madaniy-tarixiy, ijtimoiy-huquqiy shart-sharoitlari
Reja:
1. Mehribonlik  va  xayr-saxovat  ijtimoiy-pedagogik  faoliyatning  madaniy-
tarixiy anʼanasi sifatida.
2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari.
3. Oʻzbekistonda “Ijtimoiy pedagog” kasbining paydo boʻlishi.
Tayanch  iboralar:  rahmdillik,  ijtimoiy  pedagog,  madaniy-tarixiy  anʼana,
hayr-saxovat, rivojlanish, koʻmaklashish, turmush, eʼtiqod, hadis, rahmdillik.
1.  Mehribonlik  va  xayr-saxovat  ijtimoiy-pedagogik  faoliyatning
madaniy-tarixiy  anʼanasi  sifatida.  “Muruvvat”  va  “saxovat”  tushunchalari
oʻrtasida  qanday  farq  mavjud?  Jamiyatimiz  ijtimoiy  hayotida  muruvvat  va
saxovatpeshalik  muhim  oʻrin  tutadi.  Mazkur  ijtimoiy  qadriyatlar  zamirida
insoniylikni saqlash, oʻz shaxsiy manfaatlariga berilmaslik, oʻzgalar manfaatini
hisobga  olish,  el-yurt,  davlat  va  jamiyat  muammolarini  hal  etishda  faollik
koʻrsatish, jamiyatda sogʻlom maʼnaviy muhit yaratish kabi yuksak tushunchalar
oʻz aksini topgan. 
Muruvvat  va  saxovat  sharq  xalqlari  hayotida  milliy  qadriyat  darajasiga
koʻtarilgan.  “Muruvvat”  soʻzi  mardlik,  odamgarchilik  maʼnolarini  ifoda  etsa,
“Saxovat” esa saxiylik, qoʻli ochiqlik maʼnolarini bildiradi. Saxovat tushunchasi
oʻzida quyidagi maʼnolarni ifoda etadi: 
Logotip
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sosiologiya fanining paydo boʻlishining madaniy-tarixiy, ijtimoiy-huquqiy shart-sharoitlari Reja: 1. Mehribonlik va xayr-saxovat ijtimoiy-pedagogik faoliyatning madaniy- tarixiy anʼanasi sifatida. 2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari. 3. Oʻzbekistonda “Ijtimoiy pedagog” kasbining paydo boʻlishi. Tayanch iboralar: rahmdillik, ijtimoiy pedagog, madaniy-tarixiy anʼana, hayr-saxovat, rivojlanish, koʻmaklashish, turmush, eʼtiqod, hadis, rahmdillik. 1. Mehribonlik va xayr-saxovat ijtimoiy-pedagogik faoliyatning madaniy-tarixiy anʼanasi sifatida. “Muruvvat” va “saxovat” tushunchalari oʻrtasida qanday farq mavjud? Jamiyatimiz ijtimoiy hayotida muruvvat va saxovatpeshalik muhim oʻrin tutadi. Mazkur ijtimoiy qadriyatlar zamirida insoniylikni saqlash, oʻz shaxsiy manfaatlariga berilmaslik, oʻzgalar manfaatini hisobga olish, el-yurt, davlat va jamiyat muammolarini hal etishda faollik koʻrsatish, jamiyatda sogʻlom maʼnaviy muhit yaratish kabi yuksak tushunchalar oʻz aksini topgan. Muruvvat va saxovat sharq xalqlari hayotida milliy qadriyat darajasiga koʻtarilgan. “Muruvvat” soʻzi mardlik, odamgarchilik maʼnolarini ifoda etsa, “Saxovat” esa saxiylik, qoʻli ochiqlik maʼnolarini bildiradi. Saxovat tushunchasi oʻzida quyidagi maʼnolarni ifoda etadi:
1) oliyhimmatlilik, saxiylik; himmat qilish; yordam qoʻlini uzatish; himmat
bilan ehsonu inʼomlar ulashish; 
2)  koʻchma  maʼnoda  tabiiy  boylik;  moʻl  hosil;  toʻkinlik,  moʻl-koʻllik.
Saxovatlilik insonga xos boʻlgan xususiyatlarning eng oliyjanobidir. Saxovatlilik
sidqidildan qilingan yaxshilik boʻlib, u be’minnatlilikning nishonasidir. Muruvvat
–  insonparvarlik,  biror  kishiga  qilingan  xolisona  insoniy  yordam,  yaxshilik,
saxovat, lutf. Muruvvat saxovatli, mehr-muhabbatli, oqibatli insonlarning nafaqat
oʻz tashvishi bilan, balki oʻzgalar tashvishi bilan yashashida, ularning kimgadir
moddiy  va  maʼnaviy  koʻmaklashishi,  xayru-ehson  qilish,  koʻnglini  koʻtarish
singari  insoniy  xatti-harakatlarida  namoyon  boʻladi.  Bunday  insonlar  kam
taʼminlangan,  boquvchisini  yoʻqotgan  muhtojlarga,  nogironlarga,  yetimlarga
moddiy yordam berish bilan birga, bu kabi ezgu amallarni bajarishni oʻz insoniy
burchi deb biladi. Muruvvat insondagi eng yaxshi fazilatlar ifodasi, joʻmardlik
belgisi boʻlib, u turli shakllarda namoyon boʻladi: gʻarib va ojiz kishilarning
koʻnglini koʻtarish; yetim-esirlar, keksa va nogironlarning boshini silash, topgan
boyligidan  bir  qismini  nogironlarga  ulashish  va  boshqalar.  Demak,  muruvvat
moddiy yordamdangina iborat emas, aslida mardlik va oliyjanoblikning har qanday
koʻrinishi  muruvvatdir.  Bilmasdan  notoʻgʻri  ish  qilgan  kishini  kechirish,
yoshlarning xato va kamchiligini bilib-bilmaslikka olish, ammo mavridi kelganda,
buni  nozik  ishoralar  bilan  tushuntirib  qoʻyish  kabilar  ham  muruvvatning  bir
koʻrinishidir.
Mazkur ikki tushuncha oʻzaro bir-biri bilan bogʻliq boʻlsada, biroq ular
mohiyatiga koʻra turli sifat va fazilatlarni ifodalashi bilan muayyan farqliklarga
ega. 
Muruvvat – bu insonning pok axloqiy tuygʻular, sifat va xususiyatlarga ega
ekanligini bildirsa, saxovat esa ana shu fazilatlarning amalda roʻyobga chiqishidir.
Shu  maʼnoda  “Muruvvat”  deganda  yaxshilikka,  ezgulikka,  mardlikka  boʻlgan
xohish-istakni,  “Saxovat”  deganda  esa  ijobiy  xatti-harakatlar  majmuini
tushunamiz.  Mazkur  ikki  tushunchada  yaxlitlikda  insonparvarlik,  olijanoblik,
mardlik,  qoʻli  ochiqlik,  odamlarni  yaxshi  koʻrish,  rahmdillik,  boshqalarga
Logotip
1) oliyhimmatlilik, saxiylik; himmat qilish; yordam qoʻlini uzatish; himmat bilan ehsonu inʼomlar ulashish; 2) koʻchma maʼnoda tabiiy boylik; moʻl hosil; toʻkinlik, moʻl-koʻllik. Saxovatlilik insonga xos boʻlgan xususiyatlarning eng oliyjanobidir. Saxovatlilik sidqidildan qilingan yaxshilik boʻlib, u be’minnatlilikning nishonasidir. Muruvvat – insonparvarlik, biror kishiga qilingan xolisona insoniy yordam, yaxshilik, saxovat, lutf. Muruvvat saxovatli, mehr-muhabbatli, oqibatli insonlarning nafaqat oʻz tashvishi bilan, balki oʻzgalar tashvishi bilan yashashida, ularning kimgadir moddiy va maʼnaviy koʻmaklashishi, xayru-ehson qilish, koʻnglini koʻtarish singari insoniy xatti-harakatlarida namoyon boʻladi. Bunday insonlar kam taʼminlangan, boquvchisini yoʻqotgan muhtojlarga, nogironlarga, yetimlarga moddiy yordam berish bilan birga, bu kabi ezgu amallarni bajarishni oʻz insoniy burchi deb biladi. Muruvvat insondagi eng yaxshi fazilatlar ifodasi, joʻmardlik belgisi boʻlib, u turli shakllarda namoyon boʻladi: gʻarib va ojiz kishilarning koʻnglini koʻtarish; yetim-esirlar, keksa va nogironlarning boshini silash, topgan boyligidan bir qismini nogironlarga ulashish va boshqalar. Demak, muruvvat moddiy yordamdangina iborat emas, aslida mardlik va oliyjanoblikning har qanday koʻrinishi muruvvatdir. Bilmasdan notoʻgʻri ish qilgan kishini kechirish, yoshlarning xato va kamchiligini bilib-bilmaslikka olish, ammo mavridi kelganda, buni nozik ishoralar bilan tushuntirib qoʻyish kabilar ham muruvvatning bir koʻrinishidir. Mazkur ikki tushuncha oʻzaro bir-biri bilan bogʻliq boʻlsada, biroq ular mohiyatiga koʻra turli sifat va fazilatlarni ifodalashi bilan muayyan farqliklarga ega. Muruvvat – bu insonning pok axloqiy tuygʻular, sifat va xususiyatlarga ega ekanligini bildirsa, saxovat esa ana shu fazilatlarning amalda roʻyobga chiqishidir. Shu maʼnoda “Muruvvat” deganda yaxshilikka, ezgulikka, mardlikka boʻlgan xohish-istakni, “Saxovat” deganda esa ijobiy xatti-harakatlar majmuini tushunamiz. Mazkur ikki tushunchada yaxlitlikda insonparvarlik, olijanoblik, mardlik, qoʻli ochiqlik, odamlarni yaxshi koʻrish, rahmdillik, boshqalarga
hamdardlik,  boshqalarni  qoʻllab-quvvatlash,  begʻarazlik,  mehr-oqibatlilik  kabi
sifatlar oʻz aksini topadi.
Insonparvarlik tushunchasi boshqa odamlarga va yer yuzidagi barcha tirik
mavjudotga ezgu, rahmdil, gʻamxoʻr munosabatni namoyon etadigan shaxs sifati,
insoniylik  tarzida  baholanadi.  “Falsafa  qomusiy  lugʻat”da  insonparvarlik
“Odamlarga mehr-muhabbat bilan qarash, ularni hurmat qilish, insonning moddiy
farovonligini yuksaltirish va kishilarda yuksak maʼnaviy failatlarni rivojlantirishga
gʻamxoʻrlik  qilish  gʻoyalari  bilan  sugʻorilgan  dunyoqarash”  sifatida  qaraladi.
“Pedagogik ensiklopedik lugʻat”da esa, insonparvarlik shaxs sifatida inson, uning
erkin rivojlanishi va oʻz qobiliyatlarini namoyon eta olishini qadriyat sifatida qabul
qilish ekanligi uqtiriladi. 
Keng  maʼnoda  insonparvarlik  –  insonni  shaxs  sifatida  qadriyat  deb
belgilaydigan,  uning  erkinlik,  baxtga  boʻlgan  huquqi,  oʻzining  qobiliyatlarini
namoyon etishi va rivojlantirishi, ijtimoiy institutlarning baholash mezonlarida
inson  ravnaqini  hisobga  oladigan  qarashlarning  tarixiy  oʻzgaruvchan  tizimi,
insoniylik – odamlar orasida kutiladigan meʼyoriy munosabat. 
Mardlik insonning maʼnaviy xislati boʻlib, or-nomus, vijdon va sadoqat,
shaxning olijanobligini oʻzida ifoda etadi. Mardlik soʻzi xalqimiz oʻrtasida keng
isteʼmol etiladigan va millatimiz uchun xos boʻlgan fazilatni ifoda etadigan soʻz
hisoblanadi.  Mardlik  soʻzi  jasorat,  qoʻrqmaslik,  botirlik  kabi  soʻzlar  bilan
maʼnodoshdir. Oʻz nafatida mardlik soʻzi insof tushunchasi bilan ham ugʻunlashib
ketadi. 
Insof  –  bu  adolat  va  vijdon  amri  bilan  ish  tutish  tuygʻusi,  kishilarga
munosabatda halollik, toʻgʻrilik, tenglik, sofdillik va haqiqatgoʻylikdir. Mardlik
nima ekanligini anglagan inson ojizlarni himoya qiladi, kambagʻallarga yordam
beradi, zabunlarning koʻnglini koʻtaradi. 
Ochiqqoʻllik  –  inson  maʼnafiy  qiyofasini  belgilovchi  muhim  xususiyat
boʻlib, saxiylik, qoʻli ochiqlik, hotamtoylik maʼnolarini anglatadi. Ochiqqoʻllik
xalqimiz maʼnaviyatidan chuqur oʻrin olgan, milliy mentalitetimizga xos xususiyat
sifatida qadrlanadi. Ochiqqoʻllik xususiyatiga ega kishilar kam taʼminlangan, koʻp
Logotip
hamdardlik, boshqalarni qoʻllab-quvvatlash, begʻarazlik, mehr-oqibatlilik kabi sifatlar oʻz aksini topadi. Insonparvarlik tushunchasi boshqa odamlarga va yer yuzidagi barcha tirik mavjudotga ezgu, rahmdil, gʻamxoʻr munosabatni namoyon etadigan shaxs sifati, insoniylik tarzida baholanadi. “Falsafa qomusiy lugʻat”da insonparvarlik “Odamlarga mehr-muhabbat bilan qarash, ularni hurmat qilish, insonning moddiy farovonligini yuksaltirish va kishilarda yuksak maʼnaviy failatlarni rivojlantirishga gʻamxoʻrlik qilish gʻoyalari bilan sugʻorilgan dunyoqarash” sifatida qaraladi. “Pedagogik ensiklopedik lugʻat”da esa, insonparvarlik shaxs sifatida inson, uning erkin rivojlanishi va oʻz qobiliyatlarini namoyon eta olishini qadriyat sifatida qabul qilish ekanligi uqtiriladi. Keng maʼnoda insonparvarlik – insonni shaxs sifatida qadriyat deb belgilaydigan, uning erkinlik, baxtga boʻlgan huquqi, oʻzining qobiliyatlarini namoyon etishi va rivojlantirishi, ijtimoiy institutlarning baholash mezonlarida inson ravnaqini hisobga oladigan qarashlarning tarixiy oʻzgaruvchan tizimi, insoniylik – odamlar orasida kutiladigan meʼyoriy munosabat. Mardlik insonning maʼnaviy xislati boʻlib, or-nomus, vijdon va sadoqat, shaxning olijanobligini oʻzida ifoda etadi. Mardlik soʻzi xalqimiz oʻrtasida keng isteʼmol etiladigan va millatimiz uchun xos boʻlgan fazilatni ifoda etadigan soʻz hisoblanadi. Mardlik soʻzi jasorat, qoʻrqmaslik, botirlik kabi soʻzlar bilan maʼnodoshdir. Oʻz nafatida mardlik soʻzi insof tushunchasi bilan ham ugʻunlashib ketadi. Insof – bu adolat va vijdon amri bilan ish tutish tuygʻusi, kishilarga munosabatda halollik, toʻgʻrilik, tenglik, sofdillik va haqiqatgoʻylikdir. Mardlik nima ekanligini anglagan inson ojizlarni himoya qiladi, kambagʻallarga yordam beradi, zabunlarning koʻnglini koʻtaradi. Ochiqqoʻllik – inson maʼnafiy qiyofasini belgilovchi muhim xususiyat boʻlib, saxiylik, qoʻli ochiqlik, hotamtoylik maʼnolarini anglatadi. Ochiqqoʻllik xalqimiz maʼnaviyatidan chuqur oʻrin olgan, milliy mentalitetimizga xos xususiyat sifatida qadrlanadi. Ochiqqoʻllik xususiyatiga ega kishilar kam taʼminlangan, koʻp
bolali, iqtisodiy jihatdan qiynalib qolgan oilalarga savob uchun doimiy yordam
koʻrsatib keladi. Oʻz navbatida ochiqqoʻllik saxiylik xislati bilan uygʻunlashadi.
Saxiylik hech kimdan narsasini, yaxshiligini ayamaslik, hotamlikni ifoda etadi.
Saxiylik qoʻlidan kelgancha insonlarga yaxshilik, muruvvat koʻrsatish xususiyatini
oʻzida mujassam etadigan fazilatdir. Saxiylik qilib nochorlarga yordam qoʻlini
uzatgan odam, yaxshilik yoʻlida qadr topadi. Saxiylik kishining koʻrki, uning
zaynatidir.
Rahmdillik oʻzgalarga nisbatan mehr-shafqat, mehribonlik, insonparvarlik
tuygʻusini ifodalovchi tushuncha boʻlib, uning tub mohiyati insonni hurmat qilish,
qadr-qimmatini  bilish  hamda  ularga  mehribonlik  koʻrsatishdin  iboratdir.
Rahmdillik oʻzgalarga mehr-shafqat koʻrsatish, amaliy koʻmak berish kabi insoniy
fazilatlarda namoyon boʻladi. Insondagi rahmdillik va mehribonlik uning maʼnaviy
goʻzalligidan,  nozik  tabiat  egasi  ekanligidan  dalolat  beradi.  Rahmdil  inson
yaxshilikdan  kuch  olib,  el  manfaatini  koʻzlaydi,  oʻzgalarga  manfaatini  oʻz
manfaatidan ustun qoʻyadi. 
Muruvvatlilik  va  saxovatlilik  fazilatlarini  shakllantirish  muayyan
mezonlarga asoslanishni  talab etadi. Mazkur mezonlarga quyidagilarni kiritish
mumkin:

begʻarazlik;

ixtiyoriylik;

aniqlik;

yoʻnaltirilganlik;

vaqt bilan bogʻliq;

meʼyor bilan bogʻliq.
Shuningdek, muruvvatlilik va saxovatlilik  fazilatlari  quyidagi  tamoyillar
birligini ham talab etadi:
1. Oshkoralik. Ushbu tamoyil muruvvat va saxovat ochiq, toʻgʻridan toʻgʻri,
hech qanday yashirin maqsad bilan amalga oshirilmasligi lozimligini iofda etadi.
Logotip
bolali, iqtisodiy jihatdan qiynalib qolgan oilalarga savob uchun doimiy yordam koʻrsatib keladi. Oʻz navbatida ochiqqoʻllik saxiylik xislati bilan uygʻunlashadi. Saxiylik hech kimdan narsasini, yaxshiligini ayamaslik, hotamlikni ifoda etadi. Saxiylik qoʻlidan kelgancha insonlarga yaxshilik, muruvvat koʻrsatish xususiyatini oʻzida mujassam etadigan fazilatdir. Saxiylik qilib nochorlarga yordam qoʻlini uzatgan odam, yaxshilik yoʻlida qadr topadi. Saxiylik kishining koʻrki, uning zaynatidir. Rahmdillik oʻzgalarga nisbatan mehr-shafqat, mehribonlik, insonparvarlik tuygʻusini ifodalovchi tushuncha boʻlib, uning tub mohiyati insonni hurmat qilish, qadr-qimmatini bilish hamda ularga mehribonlik koʻrsatishdin iboratdir. Rahmdillik oʻzgalarga mehr-shafqat koʻrsatish, amaliy koʻmak berish kabi insoniy fazilatlarda namoyon boʻladi. Insondagi rahmdillik va mehribonlik uning maʼnaviy goʻzalligidan, nozik tabiat egasi ekanligidan dalolat beradi. Rahmdil inson yaxshilikdan kuch olib, el manfaatini koʻzlaydi, oʻzgalarga manfaatini oʻz manfaatidan ustun qoʻyadi. Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlarini shakllantirish muayyan mezonlarga asoslanishni talab etadi. Mazkur mezonlarga quyidagilarni kiritish mumkin:  begʻarazlik;  ixtiyoriylik;  aniqlik;  yoʻnaltirilganlik;  vaqt bilan bogʻliq;  meʼyor bilan bogʻliq. Shuningdek, muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari quyidagi tamoyillar birligini ham talab etadi: 1. Oshkoralik. Ushbu tamoyil muruvvat va saxovat ochiq, toʻgʻridan toʻgʻri, hech qanday yashirin maqsad bilan amalga oshirilmasligi lozimligini iofda etadi.
2. Halollik. Halollik jamiyatning axloqiy meʼyorlariga ongli ravishda va
ixtiyoriy amalga qilishga undovchi hodisa boʻlib, inson xarakterining mohiyatidan
kelib chiqib, insoniylik burchining vijdonan va ongli bajarilishini talab etadi.
3. Qonuniylik.  Qonuniylik  muruvvat  va  saxovat  koʻrsatish  maqsadga
muvofiqlik, qonun va qonun osti hujjatlari hamda davlat-jamiyat manfaatlariga
mos kelishini taqozo etadi.
4. Xolislik. Muruvvat va saxovat insonning oʻz xoxish-irodasi timsoli boʻlib
qolishi kerak emas, u umuminsoniy meʼyor va talablar ifodasi sifatida namoyon
boʻlishi zarur.
Muruvvatlilik  va  saxovatlilik  fazilatlari  maʼlum  manbalardan  doimiy
oziqlanib  turadi.  Ularga  tarixiylik,  vorislik  va  zamonaviylik  kabilarni  kiritish
mumkin.  Chunki  oʻtmishda  kishilarga  mehr-muruvvat  koʻrsatish,  yaxshilik
qilishga doir anʼanalar kishini ajdodlariga mos fikr yuritishi, oʻz xatti-harakatlarini
zamonaviylik bilan uygʻunlashtirishiga imkon beradi.
2.2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari. “Futuvvat” va
“javonmardlik”  tushunchalarini  qanday  izohlash  mumkin?  Bugungi  kunda
axloqning umuminsoniy tushunchalari sifatida eʼtirof etilgan ezgulik va yovuzlik,
vijdon, muhabbat, burch va qadr-qimmat, hayot mazmuni va baxt tushunchalari
eng  avvalo,  Sharq  falsafiy-axloqiy  taʼlimotida  talqin  qilib  berilgan.  Mashhur
faylasuf-axloqshunos  olim  G.A.Golubevaning  fikricha:  “Mutaxassislar  axloq
masalalari boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi ming yillik oʻrtalarida bir
vaqtda va bir-biridan mustaqil boʻlgan uch hududda – Qadimgi Xitoy (Konfutsiy),
Qadimgi Hindiston (Budda) va Qadimgi Yunoniston (yetti donishmand) paydo
boʻldi” Mazkur fikrga qoʻshilgan holda, unga qisman toʻldirish va oʻzgartirish
kiritish lozim: “Axloq masalalari boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi
ming yillikning oʻrtalarida bir vaqtda va bir-biridan mustaqil boʻlgan toʻrt hududda
–  Oʻrta  Osiyo  (Zardoʻsht),  Qadimgi  Xitoy  (Konfutsiy),  Qadimgi  Hindiston
(Budda) va Qadimgi Yunoniston (etti donishmand) paydo boʻldi”. Bunday fikr
yuritishga  oʻziga  xos  asoslar  mavjud.  Jumladan,  nemis  faylasufi  Artur
Shopengaurning  “Koʻpgina  dinlarga  Zardoʻshtiylik  asos  boʻlgan,  masalan,  bu
Logotip
2. Halollik. Halollik jamiyatning axloqiy meʼyorlariga ongli ravishda va ixtiyoriy amalga qilishga undovchi hodisa boʻlib, inson xarakterining mohiyatidan kelib chiqib, insoniylik burchining vijdonan va ongli bajarilishini talab etadi. 3. Qonuniylik. Qonuniylik muruvvat va saxovat koʻrsatish maqsadga muvofiqlik, qonun va qonun osti hujjatlari hamda davlat-jamiyat manfaatlariga mos kelishini taqozo etadi. 4. Xolislik. Muruvvat va saxovat insonning oʻz xoxish-irodasi timsoli boʻlib qolishi kerak emas, u umuminsoniy meʼyor va talablar ifodasi sifatida namoyon boʻlishi zarur. Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari maʼlum manbalardan doimiy oziqlanib turadi. Ularga tarixiylik, vorislik va zamonaviylik kabilarni kiritish mumkin. Chunki oʻtmishda kishilarga mehr-muruvvat koʻrsatish, yaxshilik qilishga doir anʼanalar kishini ajdodlariga mos fikr yuritishi, oʻz xatti-harakatlarini zamonaviylik bilan uygʻunlashtirishiga imkon beradi. 2.2. Oʻzbekistonda xayr-sahovatning rivojlanish bosqichlari. “Futuvvat” va “javonmardlik” tushunchalarini qanday izohlash mumkin? Bugungi kunda axloqning umuminsoniy tushunchalari sifatida eʼtirof etilgan ezgulik va yovuzlik, vijdon, muhabbat, burch va qadr-qimmat, hayot mazmuni va baxt tushunchalari eng avvalo, Sharq falsafiy-axloqiy taʼlimotida talqin qilib berilgan. Mashhur faylasuf-axloqshunos olim G.A.Golubevaning fikricha: “Mutaxassislar axloq masalalari boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi ming yillik oʻrtalarida bir vaqtda va bir-biridan mustaqil boʻlgan uch hududda – Qadimgi Xitoy (Konfutsiy), Qadimgi Hindiston (Budda) va Qadimgi Yunoniston (yetti donishmand) paydo boʻldi” Mazkur fikrga qoʻshilgan holda, unga qisman toʻldirish va oʻzgartirish kiritish lozim: “Axloq masalalari boʻyicha talqinlar miloddan avvalgi birinchi ming yillikning oʻrtalarida bir vaqtda va bir-biridan mustaqil boʻlgan toʻrt hududda – Oʻrta Osiyo (Zardoʻsht), Qadimgi Xitoy (Konfutsiy), Qadimgi Hindiston (Budda) va Qadimgi Yunoniston (etti donishmand) paydo boʻldi”. Bunday fikr yuritishga oʻziga xos asoslar mavjud. Jumladan, nemis faylasufi Artur Shopengaurning “Koʻpgina dinlarga Zardoʻshtiylik asos boʻlgan, masalan, bu
dindan  Yahudiylik  kelib  chiqqan:  Ormuzd  –  Yaxvega,  Axriman  –  Iblisga
aylantirilgan”  degan  fikrini  va  Fridrix  Nitsshening  “Mening  Zardoʻshtim”
kitoblarini yodga olishning oʻzi kifoya.
Miloddan avvalgi VII-VI asrlarda jahon dinlari orasida eng qadimgi din, Oʻrta
Osiyo hududida zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir
etdi, yaʼni insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylar muqaddas kitobi
“Avesto”ni oʻz erasining oʻziga xos ijtimoiy-qomusiy asari deb hisoblash mumkin.
Zardushtiylik dinida axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan
edi. “Avesto”da “Inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar soʻzlashi
va savobli ishlar qilishi lozim” deb yozilgan.
Zardushtiylikda  axloqiylikning  asosi,  saxovatlilik  belgisi  –  mehnat  deb
koʻrsatilsa, ishyoqmaslik barcha nuqsonlarni keltirib chiqaruvchi sabab ekanligiga
urgʻu beriladi. 
“Avesto”da bayon qilingan axloq falsafasiga koʻra, odamzot, tabiat va tirik
jonzotlar  abadiy  muqaddaslik  himoyasida  boʻladi.  Bu  abadiy  muqaddaslik
quyidagilardir:
1. Ezgu niyat (Vohu-Mana).
2. Ezgu haqiqat (Asha-Vaxishta).
3. Cheksiz muruvvat (Spenta-Armayta).
4. Xohish moʻtadilligi (Xshatra-Variya).
5. Ezgu maqsad (Xarvatot).
6. Abadiylik (Amaretat).
Bu tushunchalarga amal qilish odamlarning ongida “Yaxshilik qilish – eng
muhim  maqsad” degan  qadriyatning  tarkib  topishiga  olib  kelgan.  Natijada
oʻzgalarga  yaxshilikni  kasb  qilib  olgan  “ijtimoiy  guruhlar”  paydo  boʻlgan.
Masalan,  “Avesto”da  ana  shunday  guruhlardan  biri  sifatida  Turon  harbiylari
koʻrsatiladi. Unga koʻra Turon harbiylari ezgulikdan kuch olib, odamlar, tabiat va
jonzotlarga  yaxshilik  qilishni  kasb  qilganlar;  yomonlikka qarshi  kurashganlar.
Harbiy  kishilarning  bunday  aqidaga  ega  boʻlishi  Sharq  xalqlari,  jumladan,
Oʻzbekiston  xalqi  hayotida  muhtojlarga  yaxshilik  qilish  va  ularni  qoʻllab-
Logotip
dindan Yahudiylik kelib chiqqan: Ormuzd – Yaxvega, Axriman – Iblisga aylantirilgan” degan fikrini va Fridrix Nitsshening “Mening Zardoʻshtim” kitoblarini yodga olishning oʻzi kifoya. Miloddan avvalgi VII-VI asrlarda jahon dinlari orasida eng qadimgi din, Oʻrta Osiyo hududida zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir etdi, yaʼni insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylar muqaddas kitobi “Avesto”ni oʻz erasining oʻziga xos ijtimoiy-qomusiy asari deb hisoblash mumkin. Zardushtiylik dinida axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan edi. “Avesto”da “Inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar soʻzlashi va savobli ishlar qilishi lozim” deb yozilgan. Zardushtiylikda axloqiylikning asosi, saxovatlilik belgisi – mehnat deb koʻrsatilsa, ishyoqmaslik barcha nuqsonlarni keltirib chiqaruvchi sabab ekanligiga urgʻu beriladi. “Avesto”da bayon qilingan axloq falsafasiga koʻra, odamzot, tabiat va tirik jonzotlar abadiy muqaddaslik himoyasida boʻladi. Bu abadiy muqaddaslik quyidagilardir: 1. Ezgu niyat (Vohu-Mana). 2. Ezgu haqiqat (Asha-Vaxishta). 3. Cheksiz muruvvat (Spenta-Armayta). 4. Xohish moʻtadilligi (Xshatra-Variya). 5. Ezgu maqsad (Xarvatot). 6. Abadiylik (Amaretat). Bu tushunchalarga amal qilish odamlarning ongida “Yaxshilik qilish – eng muhim maqsad” degan qadriyatning tarkib topishiga olib kelgan. Natijada oʻzgalarga yaxshilikni kasb qilib olgan “ijtimoiy guruhlar” paydo boʻlgan. Masalan, “Avesto”da ana shunday guruhlardan biri sifatida Turon harbiylari koʻrsatiladi. Unga koʻra Turon harbiylari ezgulikdan kuch olib, odamlar, tabiat va jonzotlarga yaxshilik qilishni kasb qilganlar; yomonlikka qarshi kurashganlar. Harbiy kishilarning bunday aqidaga ega boʻlishi Sharq xalqlari, jumladan, Oʻzbekiston xalqi hayotida muhtojlarga yaxshilik qilish va ularni qoʻllab-
quvvatlash qadimdan axloqiy madaniyat unsuri sifatida qabul qilinganidan dalolat
beradi.
Bunday  qarash  va  amallar  odamlarning  ongi  va  qalbiga  singib  ketdi.
Masalan,  bu holni  keyinchalik turkiy xalqlar hayotida yana uchratamiz. Turk
hoqonligi hayotida bunga misollar koʻp. Bir oʻrinda shahzoda Toʻnyuquq shunday
deydi: “Kunduzi oʻtirmay yuzimning qonini yoʻqotib, terimni gupillatib mehnat
qildim, elni tuzatdim va tomogʻini but qilib, tarbiya qildim. Davlat ham, davlat
boʻldi,  xalq  ham  xalq  boʻldi”.  Demak,  endi  yaxshilik  qilish  gʻoyasi  davlat
xizmatchilari  guruhining  bosh  maslagiga  aylanganiga  duch  kelamiz.  Buning
natijasida davlat va xalq farovonlikka erishgan. Hatto shahzoda Qul Tegin deydiki:
“Butun  xalqni  mamnun  qildim,  endi  yovuz  emas”.  Demak,  yaxshilik  qilish
qadriyati xalqni moddiy jihatdan farovon, maʼnaviy jihatdan ezgu boʻlishga olib
keladi.  Shahzoda  Qultegin  yana  deydi:  “Qashshoq  xalqni  yaxshilab  oyoqqa
turgʻizib qoʻydim, uni boy qildim va oz xalqni koʻpaytirdim. Bu soʻzimning
yolgʻoni yoʻq. Ey beklar, ey xalq, buni eshiting: turkiy xalqni toʻplab, davlat
tuting”.
Muruvvatlilik  va  saxovatlilik  fazilatlari  haqida  fikr  yuritilganda,  uning
maʼnaviy  mazmuniga  alohida  eʼtibor  qaratish  lozim.  Muruvvatli  va  saxovatli
boʻlish koʻp hollarda real namoyon boʻlsada, lekin bu tuygʻu eng avvalo, kishi
ongida, qalbida tarkib topishi kerak. Bu borada Budda shunday taʼlim beradi:
“Mulk tuygʻusi narsalar bilan emas, fikr bilan oʻlchanadi; narsalarga ega boʻla
turib,  mulkdor  boʻlmaslik  mumkin”.  Buning  maʼnosi  shuki,  muruvvatli  va
saxovatli boʻlish uchun mulk egasi boʻlish shart emas. Inson yaxshi soʻzi, fikri va
xushmuomalasi  bilan  ham  muruvvat  va  saxovat  koʻrsatishi  mumkin.  Sharq
falsafiy-axloqiy taʼlimotida masalaning aynan mana shu jihatiga diqqat qaratiladi.
Natijada Sharqda har bir kishi ijtimoiy mavqeidan qatʼiy nazar oʻzini olijanob his
qiladi. Ana shu sababli Budda mazkur masalaga alohida eʼtibor bergan: “Olijanob
odamni topish mushkul ish, u hamma erda ham tugʻilavermaydi; biroq qayerda
shunday  odamlar  boʻlsa,  oʻsha  yerda  baxtiyor  avlod  yashaydi”.  Muruvvat  va
saxovat ana shunday katta kuchga ega.
Logotip
quvvatlash qadimdan axloqiy madaniyat unsuri sifatida qabul qilinganidan dalolat beradi. Bunday qarash va amallar odamlarning ongi va qalbiga singib ketdi. Masalan, bu holni keyinchalik turkiy xalqlar hayotida yana uchratamiz. Turk hoqonligi hayotida bunga misollar koʻp. Bir oʻrinda shahzoda Toʻnyuquq shunday deydi: “Kunduzi oʻtirmay yuzimning qonini yoʻqotib, terimni gupillatib mehnat qildim, elni tuzatdim va tomogʻini but qilib, tarbiya qildim. Davlat ham, davlat boʻldi, xalq ham xalq boʻldi”. Demak, endi yaxshilik qilish gʻoyasi davlat xizmatchilari guruhining bosh maslagiga aylanganiga duch kelamiz. Buning natijasida davlat va xalq farovonlikka erishgan. Hatto shahzoda Qul Tegin deydiki: “Butun xalqni mamnun qildim, endi yovuz emas”. Demak, yaxshilik qilish qadriyati xalqni moddiy jihatdan farovon, maʼnaviy jihatdan ezgu boʻlishga olib keladi. Shahzoda Qultegin yana deydi: “Qashshoq xalqni yaxshilab oyoqqa turgʻizib qoʻydim, uni boy qildim va oz xalqni koʻpaytirdim. Bu soʻzimning yolgʻoni yoʻq. Ey beklar, ey xalq, buni eshiting: turkiy xalqni toʻplab, davlat tuting”. Muruvvatlilik va saxovatlilik fazilatlari haqida fikr yuritilganda, uning maʼnaviy mazmuniga alohida eʼtibor qaratish lozim. Muruvvatli va saxovatli boʻlish koʻp hollarda real namoyon boʻlsada, lekin bu tuygʻu eng avvalo, kishi ongida, qalbida tarkib topishi kerak. Bu borada Budda shunday taʼlim beradi: “Mulk tuygʻusi narsalar bilan emas, fikr bilan oʻlchanadi; narsalarga ega boʻla turib, mulkdor boʻlmaslik mumkin”. Buning maʼnosi shuki, muruvvatli va saxovatli boʻlish uchun mulk egasi boʻlish shart emas. Inson yaxshi soʻzi, fikri va xushmuomalasi bilan ham muruvvat va saxovat koʻrsatishi mumkin. Sharq falsafiy-axloqiy taʼlimotida masalaning aynan mana shu jihatiga diqqat qaratiladi. Natijada Sharqda har bir kishi ijtimoiy mavqeidan qatʼiy nazar oʻzini olijanob his qiladi. Ana shu sababli Budda mazkur masalaga alohida eʼtibor bergan: “Olijanob odamni topish mushkul ish, u hamma erda ham tugʻilavermaydi; biroq qayerda shunday odamlar boʻlsa, oʻsha yerda baxtiyor avlod yashaydi”. Muruvvat va saxovat ana shunday katta kuchga ega.