Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

31,8 KB


Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi
Reja:
1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar.
2. Oʻrta  asrlarda  Oʻrta  Osiyo  qomusiy  olimlarining  ijtimoiy-pedagogik
gʻoyalari.
3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari.
4. XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat.
4.1. “Avestoʻ  va  adabiy  manbalarda  ijtimoiy-pedagogik  gʻoyalar.
Ijtimoiy pedagogika fani bundan 200 ming yil oldin ham mavjud boʻlgan. Faqat
unda bu fan pedagogikaning tarkibida boʻlgan. Pedagogik sotsiologiya fanning ilk
kurtaklari Yevropa va Osiyoda yozilgan. Bu fan asosan 820-829-yillardan boshlab
rivojlangan, albatta fan boʻlib emas. Hozirda pedagogik sotsiologiya fan sifatida
kiritilgan. Pedagogik sotsiologiya fanining integratsiya tarmogʻi sifatida.
Har bir fan aniq bir  haqiqatdan “oʻsib chiqadi”, uning aksini ifodalaydi.
Ilmiy  bilimlar  amaliy  faoliyatidan  uzilgan  holda  rivojlana  olmaydi.  Aynan
amaliyot istalgan fanning manbai hisoblanadi. Boshqa tomondan, barcha amaliy
faoliyat ham agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan boʻlsa yanada samarali boʻladi.
Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida ham, amaliy faoliyat muhiti sifatida ham
farqlaydilar, aslida ular bir-biri bilan oʻzaro bogʻliq. Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy
pedagogikaning aniq bir bola yoki bolalar guruhi bilan olib boradigan ishidir. 
Logotip
Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi tarixi Reja: 1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. 2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy-pedagogik gʻoyalari. 3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari. 4. XX asr boshlarida ijtimoiy- pedagogik faoliyat. 4.1. “Avestoʻ va adabiy manbalarda ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar. Ijtimoiy pedagogika fani bundan 200 ming yil oldin ham mavjud boʻlgan. Faqat unda bu fan pedagogikaning tarkibida boʻlgan. Pedagogik sotsiologiya fanning ilk kurtaklari Yevropa va Osiyoda yozilgan. Bu fan asosan 820-829-yillardan boshlab rivojlangan, albatta fan boʻlib emas. Hozirda pedagogik sotsiologiya fan sifatida kiritilgan. Pedagogik sotsiologiya fanining integratsiya tarmogʻi sifatida. Har bir fan aniq bir haqiqatdan “oʻsib chiqadi”, uning aksini ifodalaydi. Ilmiy bilimlar amaliy faoliyatidan uzilgan holda rivojlana olmaydi. Aynan amaliyot istalgan fanning manbai hisoblanadi. Boshqa tomondan, barcha amaliy faoliyat ham agar ilm-fan yutuqlariga asoslangan boʻlsa yanada samarali boʻladi. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida ham, amaliy faoliyat muhiti sifatida ham farqlaydilar, aslida ular bir-biri bilan oʻzaro bogʻliq. Amaliy faoliyat – bu ijtimoiy pedagogikaning aniq bir bola yoki bolalar guruhi bilan olib boradigan ishidir.
Ijtimoiy  pedagogika  oʻquv  fani  sifatida  ham  oldinga  chiqishi  mumkin.
Oʻquv fani –bu umumtaʼlim yoki maxsus taʼlim muassasalalarida oʻrganiladigan
predmetdir.  Oʻzbekistonda  ijtimoiy  pedagogikaning  rivojlanishi  oʻziga  xos
xususiyatga ega – fan, ilmiy bilimlar sohasida maxsus amaliy faoliyat hamda oʻquv
fani  sifatida.  Qadim  antik  davrlardayoq  bolani  himoya  qilish  maqsadida  oʻz
ijtimoiy  pedagogik  tarbiyaga  oid  muammolarni  oldinga  surganlar.  Eramizdan
avvalgi 7-6 asrlar Markaziy Osiyo hududida jahon dinlari orasida eng qadimgi din
zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir qildi, yani
insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylarning muqaddas kitobi “Avesto”
(olovga sigʻinish) oʻz erasining oʻziga xos qomusiy asari deb hisoblash mumkin.
Zardushtiy dinda axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan
edi. “Avesto” da inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar va savobli
ishlar qilishi lozim deb yozilgan (xulq atvor).
“Avesto”  ning  katta  qismi  boʻlgan  “Yasna”  larda  inson  kamolini
koʻrsatuvchi axloq – odob mezoni ana shu uchlikda humata (gumata) – yaxshi fikr,
hukta (gukta) – yaxshi soz va hvarsha (gvarshta) – yaxshi ishlarda ifodalanadi.
“Men yaxshi fikr, yaxshi soʻz, yaxshi ishga shon-shavkat bahsh etaman. Men
yaxshilikdan iborat qonunga shon-shavkat baxsh etaman” (“yasna”, 14), deyiladi. 
“Avesto” tadqiqotchisi A.O.Makovelskiy inson firi, soʻzlari va ishlariga ikki
qarama -qarshi kuch: Voxu Mana (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovoʻz  fikr”)
taʼsir koʻrsatadi deydi. Barcha fikrlar, soʻzlar va ishlar ichida aslida ezgulik va
yovuzlik yotadi. “Yaxshi fikr” deganda ilohiy-qonun ruhidagi kishisiga mehribon
boʻlish, muhtojlarga koʻmaklashishga, yovuzlikka qarshi kurashishga tayyor turish,
kishilarni  baxt-saodati  uchun  harakat  qilish,  ahillik  va  doʻstlik,  totuvlikda
yashashga intilish ruhidagi niyatlar va fikrlar musaffoligi tushunilgan. Inson oʻz
fikri hayolida boshqalarga hasad qilmasligi lozim. Yaxshi niyatli kishi dargʻazab
boʻlmaydi va boshqa jihatlarga berilmaydi. Chunki bunday holatda inson yaxshi
niyatni  yoʻqotadi, burch va adolat  haqida unutadi va nojoʻya  haraktalar qiladi.
Zardushtiylik dinida uchlik asosga tayangan holda axloqiy meʼyorlar: yaxshi fikr
Logotip
Ijtimoiy pedagogika oʻquv fani sifatida ham oldinga chiqishi mumkin. Oʻquv fani –bu umumtaʼlim yoki maxsus taʼlim muassasalalarida oʻrganiladigan predmetdir. Oʻzbekistonda ijtimoiy pedagogikaning rivojlanishi oʻziga xos xususiyatga ega – fan, ilmiy bilimlar sohasida maxsus amaliy faoliyat hamda oʻquv fani sifatida. Qadim antik davrlardayoq bolani himoya qilish maqsadida oʻz ijtimoiy pedagogik tarbiyaga oid muammolarni oldinga surganlar. Eramizdan avvalgi 7-6 asrlar Markaziy Osiyo hududida jahon dinlari orasida eng qadimgi din zardushtiylik dini hukmronlik qildi. Bu din insoniyatga katta taʼsir qildi, yani insonni birinchi oʻringa olib chiqdi. Zardushtiylarning muqaddas kitobi “Avesto” (olovga sigʻinish) oʻz erasining oʻziga xos qomusiy asari deb hisoblash mumkin. Zardushtiy dinda axloqiy meʼyorlar asosi (axloqiy mezonlar) uchlikka tayangan edi. “Avesto” da inson yaxshi fikrlarga ega boʻlishi, faqat yaxshi soʻzlar va savobli ishlar qilishi lozim deb yozilgan (xulq atvor). “Avesto” ning katta qismi boʻlgan “Yasna” larda inson kamolini koʻrsatuvchi axloq – odob mezoni ana shu uchlikda humata (gumata) – yaxshi fikr, hukta (gukta) – yaxshi soz va hvarsha (gvarshta) – yaxshi ishlarda ifodalanadi. “Men yaxshi fikr, yaxshi soʻz, yaxshi ishga shon-shavkat bahsh etaman. Men yaxshilikdan iborat qonunga shon-shavkat baxsh etaman” (“yasna”, 14), deyiladi. “Avesto” tadqiqotchisi A.O.Makovelskiy inson firi, soʻzlari va ishlariga ikki qarama -qarshi kuch: Voxu Mana (“Ezgu fikr”) va Apo Mana (“Yovoʻz fikr”) taʼsir koʻrsatadi deydi. Barcha fikrlar, soʻzlar va ishlar ichida aslida ezgulik va yovuzlik yotadi. “Yaxshi fikr” deganda ilohiy-qonun ruhidagi kishisiga mehribon boʻlish, muhtojlarga koʻmaklashishga, yovuzlikka qarshi kurashishga tayyor turish, kishilarni baxt-saodati uchun harakat qilish, ahillik va doʻstlik, totuvlikda yashashga intilish ruhidagi niyatlar va fikrlar musaffoligi tushunilgan. Inson oʻz fikri hayolida boshqalarga hasad qilmasligi lozim. Yaxshi niyatli kishi dargʻazab boʻlmaydi va boshqa jihatlarga berilmaydi. Chunki bunday holatda inson yaxshi niyatni yoʻqotadi, burch va adolat haqida unutadi va nojoʻya haraktalar qiladi. Zardushtiylik dinida uchlik asosga tayangan holda axloqiy meʼyorlar: yaxshi fikr
yaxshi soʻz   yaxshi  (xulq-atvor) qadimgi davrlardanoq shunday insoniy hislatlar
qadrlangan.
Inson bilimlarga ega boʻlishi (Yaʼni kasb-hunarga ega boʻlishi), adolatli
boʻlishi (yaʼni insoniy boʻlishi), shunday axloqiy xususiyatlarga ega boʻlishi lozim
ediki, yaʼni mehribon, kamtarin, jasur, chiroyli nutqga ega, vatanparvar kuchli
iroda, bilim sohibi boʻlishi zarur edi.
4.2.  Oʻrta  asrlarda  Oʻrta  Osiyo  qomusiy  olimlarining  ijtimoiy-
pedagogik gʻoyalari.
Pedagogika fani tarixi qadimgi davrlariga borib taqaladi. Koʻp ming asrlar
mobaynida pedagogika falsafaning ichida rivojlandi. Qadimgi zamonlardan buyon
olamda insonning oʻrni va roli, shaxsning axloqiy shakllanishida madaniyat va
dinning ahamiyati barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar. Sharq
uygʻonish davri (9-11asrlar) qomusiy olimlari Abu Nasr al Farobiy (873–1037)
shunday ijtimoiy pedagogik gʻoyalarni aytib oʻtganlarki, bolani ayni goʻdaklik
chogʻidanoq  tarbiyalay boshlashning  zarurati, shuningdek bolaning tarbiyasiga
tabiat atrof — muhitning taʼsiri va boshqa fikrlar kabidir. 15-16 asrlarda Markaziy
Osiyoda  tabiatshunos-faylasuflari,  tarixchi,  shoir  va  rassom-musavvirlari  oʻz
ijodlarida ijtimoiy fanlarga alohida eʼtibor bilan qarab, tabiat sirlarini oʻrganishga
intilganlar. Bular qatorida Nuriddin Abdurahmon Jomiy (1414-1492), Jaloliddin
Davoniy( 1427–1502), Alisher Navoiy (1441–1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440-
1505)  oʻz  asarlarida  inson  aqli  tafakkuri,  uning  qobiliyati,  insonning  alohida
axloqiy  hislatlari, insoniylik gʻoyalari, bolalar tarbiyasida umuminsoniy qadriyat
hisoblanadi. Shu jumladan, oʻzbek tilini asoschisi buyuk alloma, musiqachi, davlat
arbobi,  Alisher  Navoiyning  ijtimoiy  pedagogik  gʻoyalari,  yuksak  darajada
insonparvarligi bilan ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda eng oliy
mavjudot  deb  hisoblagan.  Bolani  esa  oilaga  quvonch  ham  baxt  keltiruvchi
muqaddas  inʼom  sifatida  uyni  yoritib  yuboradi  deb  hisoblaydi.  Inson  oʻz
farzandigina emas, balki kelajak avlod boʻlgan barcha bolalarni sevmogʻi shart deb
yozadi shoir.
Logotip
yaxshi soʻz yaxshi (xulq-atvor) qadimgi davrlardanoq shunday insoniy hislatlar qadrlangan. Inson bilimlarga ega boʻlishi (Yaʼni kasb-hunarga ega boʻlishi), adolatli boʻlishi (yaʼni insoniy boʻlishi), shunday axloqiy xususiyatlarga ega boʻlishi lozim ediki, yaʼni mehribon, kamtarin, jasur, chiroyli nutqga ega, vatanparvar kuchli iroda, bilim sohibi boʻlishi zarur edi. 4.2. Oʻrta asrlarda Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy- pedagogik gʻoyalari. Pedagogika fani tarixi qadimgi davrlariga borib taqaladi. Koʻp ming asrlar mobaynida pedagogika falsafaning ichida rivojlandi. Qadimgi zamonlardan buyon olamda insonning oʻrni va roli, shaxsning axloqiy shakllanishida madaniyat va dinning ahamiyati barkamol shaxs rivojlanishi masalalari va shu kabilar. Sharq uygʻonish davri (9-11asrlar) qomusiy olimlari Abu Nasr al Farobiy (873–1037) shunday ijtimoiy pedagogik gʻoyalarni aytib oʻtganlarki, bolani ayni goʻdaklik chogʻidanoq tarbiyalay boshlashning zarurati, shuningdek bolaning tarbiyasiga tabiat atrof — muhitning taʼsiri va boshqa fikrlar kabidir. 15-16 asrlarda Markaziy Osiyoda tabiatshunos-faylasuflari, tarixchi, shoir va rassom-musavvirlari oʻz ijodlarida ijtimoiy fanlarga alohida eʼtibor bilan qarab, tabiat sirlarini oʻrganishga intilganlar. Bular qatorida Nuriddin Abdurahmon Jomiy (1414-1492), Jaloliddin Davoniy( 1427–1502), Alisher Navoiy (1441–1501), Xusayn Voiz Koshifiy (1440- 1505) oʻz asarlarida inson aqli tafakkuri, uning qobiliyati, insonning alohida axloqiy hislatlari, insoniylik gʻoyalari, bolalar tarbiyasida umuminsoniy qadriyat hisoblanadi. Shu jumladan, oʻzbek tilini asoschisi buyuk alloma, musiqachi, davlat arbobi, Alisher Navoiyning ijtimoiy pedagogik gʻoyalari, yuksak darajada insonparvarligi bilan ajralib turadi. U insonni butun koinotda, bu olamda eng oliy mavjudot deb hisoblagan. Bolani esa oilaga quvonch ham baxt keltiruvchi muqaddas inʼom sifatida uyni yoritib yuboradi deb hisoblaydi. Inson oʻz farzandigina emas, balki kelajak avlod boʻlgan barcha bolalarni sevmogʻi shart deb yozadi shoir.
Ijtimoiy  pedagogika  oid  fikrlarni  bizning  olim  va  allomalarimiz,
marifatparvarlarimiz, jadidchilik  harakati yetakchilari, 20 asr boshlarida yashab,
ijod  qilgan  allomalar  Maxmudhoʻja  Behbudiy  (1874-1919),  Munavvar  qori
Abdurashidov (1878-1931), Abdulla Avloniy (1878-1934), Abduqodir  Shakuriy
(1875-1943), X.H.Niyoziy (1839-1929) va boshqalarning asarlarida ham koʻplab
keltirish mumkin.
Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi 20 asr 20-30-yillari
alohida  oʻrin  tutadi.  Bu  davrda  A.Avloniy,  A.Shakuriy,  Munavvar qori
Abdurashidxonov,
 
X.H.Niyoziy,
 
V.F.Lubensov,
 
N.P.Arxongeliskiy,
O.Sharofiddinov kabi pedagoglarning faoliyati muhim ahamiyatga molik. Ular
avvalo ijtimoiy izdan chiqib ketayotgan bolalarga yordam koʻrsatish, yaʼni bu
allomalar ijtimoiy pedagoglar boʻlib, ular tashkil etgan maktablar shuningdek,
boshqa  pedagoglar  tajribalariga  tayanganlar.  A.Avloniy  nomidagi
X.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar tajriba maktablari va boshqa muassasalar
ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai boʻlib hisoblanadilar.
Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy pedagogik gʻoyalari. Ijtimoiy
pedagogik  gʻoyalar  va  nazariyalarning  shakllanishida  sharq  uygʻonishi  davri
olimlarining asarlari beqiyos oʻringa ega. Ular faoliyatining mohiyati shuki avval
mavjud boʻlgan oʻsha davrni ijtimoiylashtirish usullari ilmiy asoslangan tizimi
asosida  toʻplanganligidadir.  yetuk  olimlarning  faoliyat  xarakteri-ilm  bilan
mashgʻul  boʻlish  ijtimoiy  pedagogik  qarashlarning  mazmuniga  oʻz  taʼsirini
koʻrsatdi. 
Buyuk olim Al-Xorazmiy (783-850 y)ning asarlari yorqin didaktik xarakterga
egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qo‘lga kiritilishini, bu jarayonda shaxs
boshqalar bilan munosabatlarga kiritilishini, jamiyatning faol aʼzosiga aylanishini
taʼkidlagan.
Al-Xorazmiy-Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulugʻbek-kabi olimlar oʻz ilmiy va
pedagogik faoliyatlarida rivojlantiruvchi, tarbiyalovchi va taʼlim beruvchi taʼsir
kuchlarini oʻsib kelayotgan avlodga qaratish gʻoyasini tushunishgan va buni tadbiq
etishgan. Bu avvalambor ular taʼlimning maqsadi hayotga tayyorlash, axloqiy
Logotip
Ijtimoiy pedagogika oid fikrlarni bizning olim va allomalarimiz, marifatparvarlarimiz, jadidchilik harakati yetakchilari, 20 asr boshlarida yashab, ijod qilgan allomalar Maxmudhoʻja Behbudiy (1874-1919), Munavvar qori Abdurashidov (1878-1931), Abdulla Avloniy (1878-1934), Abduqodir Shakuriy (1875-1943), X.H.Niyoziy (1839-1929) va boshqalarning asarlarida ham koʻplab keltirish mumkin. Ijtimoiy pedagogikaning fan sifatida vujudga kelishi 20 asr 20-30-yillari alohida oʻrin tutadi. Bu davrda A.Avloniy, A.Shakuriy, Munavvar qori Abdurashidxonov, X.H.Niyoziy, V.F.Lubensov, N.P.Arxongeliskiy, O.Sharofiddinov kabi pedagoglarning faoliyati muhim ahamiyatga molik. Ular avvalo ijtimoiy izdan chiqib ketayotgan bolalarga yordam koʻrsatish, yaʼni bu allomalar ijtimoiy pedagoglar boʻlib, ular tashkil etgan maktablar shuningdek, boshqa pedagoglar tajribalariga tayanganlar. A.Avloniy nomidagi X.G.Chernishevskiy nomidagi bolalar tajriba maktablari va boshqa muassasalar ijtimoiy pedagogikaning amaliy manbai boʻlib hisoblanadilar. Oʻrta Osiyo qomusiy olimlarining ijtimoiy pedagogik gʻoyalari. Ijtimoiy pedagogik gʻoyalar va nazariyalarning shakllanishida sharq uygʻonishi davri olimlarining asarlari beqiyos oʻringa ega. Ular faoliyatining mohiyati shuki avval mavjud boʻlgan oʻsha davrni ijtimoiylashtirish usullari ilmiy asoslangan tizimi asosida toʻplanganligidadir. yetuk olimlarning faoliyat xarakteri-ilm bilan mashgʻul boʻlish ijtimoiy pedagogik qarashlarning mazmuniga oʻz taʼsirini koʻrsatdi. Buyuk olim Al-Xorazmiy (783-850 y)ning asarlari yorqin didaktik xarakterga egadir. U savol-javob metodi orqali bilimlar qo‘lga kiritilishini, bu jarayonda shaxs boshqalar bilan munosabatlarga kiritilishini, jamiyatning faol aʼzosiga aylanishini taʼkidlagan. Al-Xorazmiy-Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Ulugʻbek-kabi olimlar oʻz ilmiy va pedagogik faoliyatlarida rivojlantiruvchi, tarbiyalovchi va taʼlim beruvchi taʼsir kuchlarini oʻsib kelayotgan avlodga qaratish gʻoyasini tushunishgan va buni tadbiq etishgan. Bu avvalambor ular taʼlimning maqsadi hayotga tayyorlash, axloqiy
norma va qoidalar, kasbiy malakalar va chuqur bilimlarga ega boʻlishida deb
bilganliklarida namoyon boʻlgan. 
Buyuk qomusiy olim  Abu Rayxon Beruniy (973-1050 y) taʼlim jarayoniga
qoʻllaniladigan ilmiy usullarni ishlab chiqqan. U shuningdek taʼlim tamoyillarini
ham tasniflagan. Uning pedagogik qarashlarining ijtimoiy yoʻnaltirilishi u axloqni
ijtimoiy  xususiyatlar  va  hissiyotlarning  ifodasi  sifatida  tushunganligida  oʻz
ifodasini  topgan.  Olimning  tarbiya,  shaxsning  shakllanishida  va  jamiyatdagi
amaliy hayot uchun ilm va mehnatning ahamiyati haqidagi gʻoyalari hozirgacha
muhimligini saqlab qolgan.
Buyuk qomusiy olim  Abu Ali ibn Sino (980-1037 y) oʻz davrining barcha
bilim  sohalarini  qamrab  oluvchi  katta  ilmiy  meros  qoldirgan.  Uning  barcha
asarlarida  pedagogik  qarashlar  mavjud.  Biz  uning  bilim,  iroda  va  insonning
rivojlanish jarayonidagi maqsadga intiluvchanligi, atrof-muhit taʼsiri, axloqiy va
mehnat tarbiyasi, muomala sanʼati, bolalarni jamoada oʻqitish haqidagi gʻoyalari
muhim hisoblanadi. 
Forobiy,  Ibn  Sino,  Beruniy  taʼlim  muammolari  boʻyicha  bir  xil  fikrlar
bildirgan  va  insonning  jamiyatga  sermahsul  xizmat  qilishi  uchun  oʻz  aqliy,
jismoniy,  axloqiy,  estetik  va  mehnat  qobiliyatlaridan  samarali  foydalanish
imkonini  beruvchi  taʼlim  vazifasini  ajratib  koʻrsatganlar.  Taʼlimning
rivojlatiruvchi  vazifasini  amalga  oshirish  maqsadida  ular  quyidagi  didaktik
tamoyillardan foydalanishni maslahat berganlar:

asta-sekin tushunchalarning murakkablashuvi;

amaliyotni tajriba bilan bogʻlash;

qabul qila olishlik;

koʻrgazmalilik.
Ibn  Sinoning  fikricha  ijtimoiylashtirish  koʻnikmalari  jamoa  boʻlib  oʻqitish
shaklida yaxshi shakllanadi. Buning uchun u quyidagilarga asoslanishi lozim:
1.Taʼlim oluvchilar, oʻqituvchi va oʻquvchilar orasida tajriba, bilim, maʼnaviy va
axloqiy qadriyatlar almashinuvini tashkil qilish.
2.Musobaqalashuv elementidan foydalanish.
Logotip
norma va qoidalar, kasbiy malakalar va chuqur bilimlarga ega boʻlishida deb bilganliklarida namoyon boʻlgan. Buyuk qomusiy olim Abu Rayxon Beruniy (973-1050 y) taʼlim jarayoniga qoʻllaniladigan ilmiy usullarni ishlab chiqqan. U shuningdek taʼlim tamoyillarini ham tasniflagan. Uning pedagogik qarashlarining ijtimoiy yoʻnaltirilishi u axloqni ijtimoiy xususiyatlar va hissiyotlarning ifodasi sifatida tushunganligida oʻz ifodasini topgan. Olimning tarbiya, shaxsning shakllanishida va jamiyatdagi amaliy hayot uchun ilm va mehnatning ahamiyati haqidagi gʻoyalari hozirgacha muhimligini saqlab qolgan. Buyuk qomusiy olim Abu Ali ibn Sino (980-1037 y) oʻz davrining barcha bilim sohalarini qamrab oluvchi katta ilmiy meros qoldirgan. Uning barcha asarlarida pedagogik qarashlar mavjud. Biz uning bilim, iroda va insonning rivojlanish jarayonidagi maqsadga intiluvchanligi, atrof-muhit taʼsiri, axloqiy va mehnat tarbiyasi, muomala sanʼati, bolalarni jamoada oʻqitish haqidagi gʻoyalari muhim hisoblanadi. Forobiy, Ibn Sino, Beruniy taʼlim muammolari boʻyicha bir xil fikrlar bildirgan va insonning jamiyatga sermahsul xizmat qilishi uchun oʻz aqliy, jismoniy, axloqiy, estetik va mehnat qobiliyatlaridan samarali foydalanish imkonini beruvchi taʼlim vazifasini ajratib koʻrsatganlar. Taʼlimning rivojlatiruvchi vazifasini amalga oshirish maqsadida ular quyidagi didaktik tamoyillardan foydalanishni maslahat berganlar:  asta-sekin tushunchalarning murakkablashuvi;  amaliyotni tajriba bilan bogʻlash;  qabul qila olishlik;  koʻrgazmalilik. Ibn Sinoning fikricha ijtimoiylashtirish koʻnikmalari jamoa boʻlib oʻqitish shaklida yaxshi shakllanadi. Buning uchun u quyidagilarga asoslanishi lozim: 1.Taʼlim oluvchilar, oʻqituvchi va oʻquvchilar orasida tajriba, bilim, maʼnaviy va axloqiy qadriyatlar almashinuvini tashkil qilish. 2.Musobaqalashuv elementidan foydalanish.
3.Oʻquvchining ijtimoiy axloqiy xususiyatlarini-muomala, oʻzaro tushunish, oʻzaro
yordam, doʻstlik hissini rivojlantirish.
Buyuk  olimlarning  pedagogik  qarashlari  va  faoliyatlarining  ijtimoiy
pedagogik  yoʻnaltirilganligi,  ularning  avvalambor  hayotga  har  tomonlama
tayyorlash  hisoblangan  taʼlim  maqsadini  sharhlashlarida  oʻz  ifodasini  topgan.
Shaxsning jamiyatda oʻz oʻrnini belgilab olishini taʼminlab beruvchi eng muhim
xususiyatlar  deb,  ular  mehribonlik,  yaqinlarga  yordam, gʻurur,  vijdon,  yaxshi
niyatlilik, sabrni bilishgan. Oʻquvchilarning har tomonlama intellektual va mehnat
tayyorgarliklariga katta eʼtibor qaratib, Forobiy va Ibn Sino yoshlarning jamiyatga
“kirish”larining eng muhim omillari sifatida, faollik, mustaqil tashabbuskorlik,
intiluvchanlik, qiziquvchanlik, ijodiy qobiliyatni hisoblashgan.
Ijtimoiy  tarbiyada  oʻqituvchiga  yetakchi  oʻrin  ajratib,  Forobiy  uning
faoliyatini,  jamiyatning  kelajagi  unga  bogʻliq  boʻlgan  hukmdor  faoliyatiga
qiyoslaydi.  Forobiy  ham  Ibn  Sino  kabi  pedagog  oʻquvchilarning  bilimlarini
hayotga tadbiq etishlariga eʼtibor berish lozimligiga ishora qilgan.
Qomusiy olimlar shaxsiy namunaga nihoyatda katta eʼtibor berishgan hamda
oʻzlari ham intiluvchanlik, yuqori ijtimoiy mavqeʼga erishganlik namunasi boʻlib
xizmat qilishgan. Forobiy nihoyatda mehnatsevar, irodali, kamtar, sodda boʻlgan
va doim yordamga intilgan. Forobiyning oʻquvchilarning individual psixologik va
aqliy  xususiyatlariga  mos  tushuvchi  taʼlimni  usuli,  kasb  tanlash  muhimligi
haqidagi fikrlari hozir ham katta ahamiyatga ega.
Oʻrta  Osiyo  olimlari  tomonidan  tarbiya  va  taʼlimning  ijtimoiy  oʻrnini
tushunishlari  shunda namoyon boʻldiki, ular ijtimoiylashuvining mikroomillar-
muhit, oila, oʻquvchilar guruhiga eʼtibor qaratganlar va ota-onalar, pedagog va
oʻquvchining harakatlarini mujassamlashtirishni maslahat berganlar.
Shunday qilib, oʻrta asr olimlari  ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganlikga ega
katta pedagogik meros qoldirganlar. Ularning ilmiy pedagogik asarlari zamonaviy
ijtimoiy pedagogika ilmining rivojlantirish uchun muhim manba hisoblanadi.
4.3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari.
Logotip
3.Oʻquvchining ijtimoiy axloqiy xususiyatlarini-muomala, oʻzaro tushunish, oʻzaro yordam, doʻstlik hissini rivojlantirish. Buyuk olimlarning pedagogik qarashlari va faoliyatlarining ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganligi, ularning avvalambor hayotga har tomonlama tayyorlash hisoblangan taʼlim maqsadini sharhlashlarida oʻz ifodasini topgan. Shaxsning jamiyatda oʻz oʻrnini belgilab olishini taʼminlab beruvchi eng muhim xususiyatlar deb, ular mehribonlik, yaqinlarga yordam, gʻurur, vijdon, yaxshi niyatlilik, sabrni bilishgan. Oʻquvchilarning har tomonlama intellektual va mehnat tayyorgarliklariga katta eʼtibor qaratib, Forobiy va Ibn Sino yoshlarning jamiyatga “kirish”larining eng muhim omillari sifatida, faollik, mustaqil tashabbuskorlik, intiluvchanlik, qiziquvchanlik, ijodiy qobiliyatni hisoblashgan. Ijtimoiy tarbiyada oʻqituvchiga yetakchi oʻrin ajratib, Forobiy uning faoliyatini, jamiyatning kelajagi unga bogʻliq boʻlgan hukmdor faoliyatiga qiyoslaydi. Forobiy ham Ibn Sino kabi pedagog oʻquvchilarning bilimlarini hayotga tadbiq etishlariga eʼtibor berish lozimligiga ishora qilgan. Qomusiy olimlar shaxsiy namunaga nihoyatda katta eʼtibor berishgan hamda oʻzlari ham intiluvchanlik, yuqori ijtimoiy mavqeʼga erishganlik namunasi boʻlib xizmat qilishgan. Forobiy nihoyatda mehnatsevar, irodali, kamtar, sodda boʻlgan va doim yordamga intilgan. Forobiyning oʻquvchilarning individual psixologik va aqliy xususiyatlariga mos tushuvchi taʼlimni usuli, kasb tanlash muhimligi haqidagi fikrlari hozir ham katta ahamiyatga ega. Oʻrta Osiyo olimlari tomonidan tarbiya va taʼlimning ijtimoiy oʻrnini tushunishlari shunda namoyon boʻldiki, ular ijtimoiylashuvining mikroomillar- muhit, oila, oʻquvchilar guruhiga eʼtibor qaratganlar va ota-onalar, pedagog va oʻquvchining harakatlarini mujassamlashtirishni maslahat berganlar. Shunday qilib, oʻrta asr olimlari ijtimoiy pedagogik yoʻnaltirilganlikga ega katta pedagogik meros qoldirganlar. Ularning ilmiy pedagogik asarlari zamonaviy ijtimoiy pedagogika ilmining rivojlantirish uchun muhim manba hisoblanadi. 4.3. XI-XIX asr maʼrifatparvarlarining ijtimoiy-pedagogik qarashlari.
Farobiy,  Ibn  Sinolarning  falsafiy  va  pedagogik  konsepsiyalari  keyingi
davrlarning yetakchi taʼlimotlarini rivojlantirish uchun asos boʻlib xizmat qilgan.
XI-XII asr Markaziy Osiyo maʼrifatparvar olimlari turli fanlar, shu jumladan
pedagogikaning rivojiga katta hissa qoʻshishdi. Yusuf Xos Xojib, Burxoniddin
Zarnujiy va Ahmad Yugnakiylar bolalarning jamiyatda oʻz oʻrnini topib olishi
uchun  bilimning,  ota-onaning,  oilasining  oʻrniga  eʼtibor  qaratishgan.  Ular
tarbiyaning asosiy maqsadi deb yaxshi odam qilib tarbiyalash, unga yetishish
vositasi deb esa qattiqqoʻllik, doimiy mehnatga oʻrgatish deb bilishgan.
Zarnujiyning  Yusuf  Xos  Xojibning  “Qutadgʻu  bilig”  asari  Oʻrta  Osiyoda
“Taʼlimda oʻquvchiga pandlar” kitobi Markaziy Osiyoda pedagogikadan birinchi
kitob hisoblanadi?
Tarbiyaning ijtimoiy xarakteri haqidagi gʻoyalar  Alisher Navoiyning sheʼriy
merosida  nihoyatda  aniq  ifodasini  topgan.  Shoirning  pedagogik  qarashlari
insonparvar xarakterga ega. Inson egallashi lozim boʻlgan barcha bilim va kasb-
hunarlar u tomonidan vatan foydasi uchun qoʻllanilishi kerak. 
XIX  asrning  maʼrifatparvar  shoirlari  Munis  Xorazmiy   (1778-1829),
Muhammad Ogahiy (1809-1874), Ubaydulla Zavqiy (1853-1921) birinchi oʻringa
keng ommaning maʼrifatli qilish va taʼlim masalalarini qo‘yishgan. Taʼlimning
asosiy vazifasi ular axloqiy mukammallashuvida va mehnatga oʻrgatishda deb
bilishgan.
Saidahmad Siddiqiyning (1864-1927)  qarashlari  oʻzoqni koʻra olishlik va
zakovati bilan ajralib turgan. Dehqon oilasidan chiqqan pedagog, demokrat shoir
oʻz  qishlogʻi  hovlisida  dehqon  va  xunarmandlar  uchun  ilk  maktabni  ochgan,
kattalar uchun maktab tuzgan, 1914-yil kitob, darslik va oʻquv qoʻllanmalari bilan
savdo qiluvchi  doʻkon ochgan.  Keyinchalik  Siddiqiy yana  bir  nechta qishloq
maktablari ochgan va ularda oʻzbek, tojik, rus bolalariga taʼlim-tarbiya bergan.
Tabiatshunoslik va geografiya darslari tabiat qoʻynida oʻtkazilgan. 
XX  asr  demokrat  shoirlarining  
 ijtimoiy  pedagogik  qarashlari.
Maʼrifatparvarlik va demokratik gʻoyalari XIX asrning oxiri XX asr boshlarida oʻz
choʻqqisiga koʻtarildi. Oʻrta asr islom gʻoyalari: soʻfiylik, zohidlik, dogmatizm,
Logotip
Farobiy, Ibn Sinolarning falsafiy va pedagogik konsepsiyalari keyingi davrlarning yetakchi taʼlimotlarini rivojlantirish uchun asos boʻlib xizmat qilgan. XI-XII asr Markaziy Osiyo maʼrifatparvar olimlari turli fanlar, shu jumladan pedagogikaning rivojiga katta hissa qoʻshishdi. Yusuf Xos Xojib, Burxoniddin Zarnujiy va Ahmad Yugnakiylar bolalarning jamiyatda oʻz oʻrnini topib olishi uchun bilimning, ota-onaning, oilasining oʻrniga eʼtibor qaratishgan. Ular tarbiyaning asosiy maqsadi deb yaxshi odam qilib tarbiyalash, unga yetishish vositasi deb esa qattiqqoʻllik, doimiy mehnatga oʻrgatish deb bilishgan. Zarnujiyning Yusuf Xos Xojibning “Qutadgʻu bilig” asari Oʻrta Osiyoda “Taʼlimda oʻquvchiga pandlar” kitobi Markaziy Osiyoda pedagogikadan birinchi kitob hisoblanadi? Tarbiyaning ijtimoiy xarakteri haqidagi gʻoyalar Alisher Navoiyning sheʼriy merosida nihoyatda aniq ifodasini topgan. Shoirning pedagogik qarashlari insonparvar xarakterga ega. Inson egallashi lozim boʻlgan barcha bilim va kasb- hunarlar u tomonidan vatan foydasi uchun qoʻllanilishi kerak. XIX asrning maʼrifatparvar shoirlari Munis Xorazmiy (1778-1829), Muhammad Ogahiy (1809-1874), Ubaydulla Zavqiy (1853-1921) birinchi oʻringa keng ommaning maʼrifatli qilish va taʼlim masalalarini qo‘yishgan. Taʼlimning asosiy vazifasi ular axloqiy mukammallashuvida va mehnatga oʻrgatishda deb bilishgan. Saidahmad Siddiqiyning (1864-1927) qarashlari oʻzoqni koʻra olishlik va zakovati bilan ajralib turgan. Dehqon oilasidan chiqqan pedagog, demokrat shoir oʻz qishlogʻi hovlisida dehqon va xunarmandlar uchun ilk maktabni ochgan, kattalar uchun maktab tuzgan, 1914-yil kitob, darslik va oʻquv qoʻllanmalari bilan savdo qiluvchi doʻkon ochgan. Keyinchalik Siddiqiy yana bir nechta qishloq maktablari ochgan va ularda oʻzbek, tojik, rus bolalariga taʼlim-tarbiya bergan. Tabiatshunoslik va geografiya darslari tabiat qoʻynida oʻtkazilgan. XX asr demokrat shoirlarining ijtimoiy pedagogik qarashlari. Maʼrifatparvarlik va demokratik gʻoyalari XIX asrning oxiri XX asr boshlarida oʻz choʻqqisiga koʻtarildi. Oʻrta asr islom gʻoyalari: soʻfiylik, zohidlik, dogmatizm,
sxolastikaga qarshi chiqib oʻzbek demokratlari eski sharoitlarga umuman mos
kelmaydigan taʼlim usullari va tamoyillarini ilgari surdilar: har tomonlama (aqliy,
axloqiy,  jismoniy,  mehnat)  dunyoviy,  oʻgʻil  bolalar  va  qizlar  uchun  bir  xil,
insoniylik, demokratiya, vatanparvarlik ruhidagi tarbiyani ilgari surdilar va asoslab
berdilar. 
Oʻzbekistondagi  demokratik  pedagogik  gʻoyaning  taraqqiyparvar
yoʻnalishining yirik vakillaridan biri Abdulla Avloniydir (1878-1934) sharq tillari
va adabiyotini yoshligida chuqur oʻrganib, u mumtoz oʻzbek sheʼriyati taʼsirida
sheʼrlar yozgan. Uzoq vaqt mobaynida Toshkent maktablarining birida bolalarga
taʼlim bergan. Avloniyning oʻzbek pedagogikasiga qoʻshgan hissasi shuki, u ilk
marta tarbiya oldida ijtimoiy vazifalarini qoʻya olgan. Bu shoir va pedagogning
katta  jasorati  oʻz  asarlarida  shaxsning  rivojlanishida  tarbiyaning  hal  qiluvchi
rolining  eʼtirof  etilishi  boʻldi.  Uning  fikricha,  tarbiya  ijtimoiy  maqsadlarini
koʻzlashi kerak. Avloniy “yangi kishi” tushunchasini shaxsiy emas, balki ijtimoiy
manfaatlardan  kelib  chiquvchi  jamoat  arbobi  sifatida  taʼriflaydi.  Tarbiyaning
muvaffaqiyati  Avloniy  fikricha  oila,  ota-onalar  va  pedagoglarning  shaxsiy
namunaviy roli bilan belgilanadi. Eng muhim ijtimoiy xususiyat deb u mustaqillik,
tashabbuskorlik, amaliy tajribani bilgan.
Oʻzbek  maʼrifatparvarlarning  yorqin  vakili  boʻlgan  Avloniy  “toʻgʻri”
gʻoyalarning kengaytirib va “notoʻgʻri” gʻoyalarni bartaraf qilibgina yovuzlikni
yoʻqotish  mumkinligiga  ishongan.  Shuning  uchun  tarbiya  mavzusi  maʼrifat
gazetasi boʻlmish “Shuhrat” gazetasida keng yoritilgan. 
Mustamlaka Turkiston sharoitlarida matbuot cheklangan oʻquvchilarga ega
boʻlgan, chunki  aksariyat  aholi  savodsiz  boʻlishgan. Bu  holatda dramaturgiya
maʼrifiy gʻoyalarni tatbiq qilishning eng samarali usuli boʻlgan. Teatr Avloniy
uchun odamlarni tarbiyalash, birlashtirish vositasi boʻlgan. 1913-yilda Toshkentda
Avloniy “Turon” nomli teatr truppasini tashkil qildi. Truppaning maqsad-vazifalari
Toshkentdagi  “Turon”  dramatik  sanʼat  jamiyatining  nizomida  aniqlangan:
“sahnaga  nisbatan  muhabbat  va  jiddiy  munosabat  tugʻdirish,  xalq  uchun
spektakllar tashkil qilish”.
Logotip
sxolastikaga qarshi chiqib oʻzbek demokratlari eski sharoitlarga umuman mos kelmaydigan taʼlim usullari va tamoyillarini ilgari surdilar: har tomonlama (aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat) dunyoviy, oʻgʻil bolalar va qizlar uchun bir xil, insoniylik, demokratiya, vatanparvarlik ruhidagi tarbiyani ilgari surdilar va asoslab berdilar. Oʻzbekistondagi demokratik pedagogik gʻoyaning taraqqiyparvar yoʻnalishining yirik vakillaridan biri Abdulla Avloniydir (1878-1934) sharq tillari va adabiyotini yoshligida chuqur oʻrganib, u mumtoz oʻzbek sheʼriyati taʼsirida sheʼrlar yozgan. Uzoq vaqt mobaynida Toshkent maktablarining birida bolalarga taʼlim bergan. Avloniyning oʻzbek pedagogikasiga qoʻshgan hissasi shuki, u ilk marta tarbiya oldida ijtimoiy vazifalarini qoʻya olgan. Bu shoir va pedagogning katta jasorati oʻz asarlarida shaxsning rivojlanishida tarbiyaning hal qiluvchi rolining eʼtirof etilishi boʻldi. Uning fikricha, tarbiya ijtimoiy maqsadlarini koʻzlashi kerak. Avloniy “yangi kishi” tushunchasini shaxsiy emas, balki ijtimoiy manfaatlardan kelib chiquvchi jamoat arbobi sifatida taʼriflaydi. Tarbiyaning muvaffaqiyati Avloniy fikricha oila, ota-onalar va pedagoglarning shaxsiy namunaviy roli bilan belgilanadi. Eng muhim ijtimoiy xususiyat deb u mustaqillik, tashabbuskorlik, amaliy tajribani bilgan. Oʻzbek maʼrifatparvarlarning yorqin vakili boʻlgan Avloniy “toʻgʻri” gʻoyalarning kengaytirib va “notoʻgʻri” gʻoyalarni bartaraf qilibgina yovuzlikni yoʻqotish mumkinligiga ishongan. Shuning uchun tarbiya mavzusi maʼrifat gazetasi boʻlmish “Shuhrat” gazetasida keng yoritilgan. Mustamlaka Turkiston sharoitlarida matbuot cheklangan oʻquvchilarga ega boʻlgan, chunki aksariyat aholi savodsiz boʻlishgan. Bu holatda dramaturgiya maʼrifiy gʻoyalarni tatbiq qilishning eng samarali usuli boʻlgan. Teatr Avloniy uchun odamlarni tarbiyalash, birlashtirish vositasi boʻlgan. 1913-yilda Toshkentda Avloniy “Turon” nomli teatr truppasini tashkil qildi. Truppaning maqsad-vazifalari Toshkentdagi “Turon” dramatik sanʼat jamiyatining nizomida aniqlangan: “sahnaga nisbatan muhabbat va jiddiy munosabat tugʻdirish, xalq uchun spektakllar tashkil qilish”.
Bu  maqsadga  erishish  uchun  jamiyat  kechalar,  konsertlar,  spektakllar  va
boshqa ommaviy chiqishlarni tashkil etishga oʻz nomiga klub va musiqa kurslari,
kutubxona  va  qiroatxona  tashkil  qilishga,  boshlangʻich  maktablar  ochishga,
taʼlimni oʻrta va oliy oʻquv yurtlarida davom ettirish uchun stipendiyalar taʼsis
etish  huquqiga  ega  boʻlgan.  Shuningdek,  u  mavjud  hayriya  va  taʼlim
muassasalariga moddiy yordam koʻrsatishi mumkin.
Avloniyning maʼrifiy gʻoyalari nafaqat ijodda ilgari surgan. U tomonidan
1908-yilda kambagʻallar uchun maktab ochilgan va u yerda ona tilini oʻqitishning
yangi usullari qoʻllanilgan. Pedagogik faoliyat bilan sermahsul shugʻullanishni
kanda  qilmay  u  darslik  va  qoʻllanmalar  yoza  boshlagan.  Oʻz  vaqtida  uning
“Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”, “Turkiy guliston yoxud axloq” darsligi
mashhur edi. 
Avloniydan soʻng maʼrifatning va dunyoviy bilimlarning faol targʻibchisi
Miskin edi. Miskinning taʼlim va maʼrifiy qarashlari ijtimoiy-siyosiy mohiyatga
ega edi va oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyalarining rivojiga katta hissa qoʻshgan.
Insonni reallikdan ajratib oluvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukm
surgan musulmon pedagogikasiga qarshi Miskin taʼlim jarayonini yosh avlodni
xalqqa  xizmat  qilish  uchun  tarbiyalash  deb  tushungan  va  oʻz  qarashini
rivojlantirgan.  Miskin  va  boshqa  oʻzbek  maʼrifatparvarlarining  intilishlari
tarbiyaning  ijtimoiy  jihatini  oshirishga,  ijtimoiy  tarbiyani  kengaytirishga,
insonning  turli  ijtimoiy  munosabatlarga  kirishi,  boshqa  davlatlar  va  xalqlar
hayotini oʻrganishga qaratilgan edi. Biroq bu ijtimoiy xususiyatlar bilan birga
oʻzbek maʼrifatparvarlari XIX asr ikkinchi yarmida oʻz qarashlarining ketma-ket
emasligi,  ularning  feodal-mustamlaka  tuzumga  qarshi  kurashdagi  ojizliklarini
keltirib chiqaruvchi mustahkam siyosiy dasturning yoʻqligi bilan ajralib turardilar.
Biroq ularning dunyoqarashining cheklanganligi va qarama-qarshiligiga qaramay
ular Oʻzbekistonda ilgʻor gʻoyaning rivojiga oʻz hissalarini qoʻshishdi.
XX  asr  boshidagi  oʻzbek  pedagogik  gʻoyasida  3  asosiy  yoʻnalishni  ajratsa
boʻladi:
1) koʻproq hukmronlik qiluvchi oʻrta asr feodal klerikal yoʻnalishi;
Logotip
Bu maqsadga erishish uchun jamiyat kechalar, konsertlar, spektakllar va boshqa ommaviy chiqishlarni tashkil etishga oʻz nomiga klub va musiqa kurslari, kutubxona va qiroatxona tashkil qilishga, boshlangʻich maktablar ochishga, taʼlimni oʻrta va oliy oʻquv yurtlarida davom ettirish uchun stipendiyalar taʼsis etish huquqiga ega boʻlgan. Shuningdek, u mavjud hayriya va taʼlim muassasalariga moddiy yordam koʻrsatishi mumkin. Avloniyning maʼrifiy gʻoyalari nafaqat ijodda ilgari surgan. U tomonidan 1908-yilda kambagʻallar uchun maktab ochilgan va u yerda ona tilini oʻqitishning yangi usullari qoʻllanilgan. Pedagogik faoliyat bilan sermahsul shugʻullanishni kanda qilmay u darslik va qoʻllanmalar yoza boshlagan. Oʻz vaqtida uning “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”, “Turkiy guliston yoxud axloq” darsligi mashhur edi. Avloniydan soʻng maʼrifatning va dunyoviy bilimlarning faol targʻibchisi Miskin edi. Miskinning taʼlim va maʼrifiy qarashlari ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ega edi va oʻzbek ilgʻor pedagogik gʻoyalarining rivojiga katta hissa qoʻshgan. Insonni reallikdan ajratib oluvchi va uni shukronalik ruhida tarbiyalovchi hukm surgan musulmon pedagogikasiga qarshi Miskin taʼlim jarayonini yosh avlodni xalqqa xizmat qilish uchun tarbiyalash deb tushungan va oʻz qarashini rivojlantirgan. Miskin va boshqa oʻzbek maʼrifatparvarlarining intilishlari tarbiyaning ijtimoiy jihatini oshirishga, ijtimoiy tarbiyani kengaytirishga, insonning turli ijtimoiy munosabatlarga kirishi, boshqa davlatlar va xalqlar hayotini oʻrganishga qaratilgan edi. Biroq bu ijtimoiy xususiyatlar bilan birga oʻzbek maʼrifatparvarlari XIX asr ikkinchi yarmida oʻz qarashlarining ketma-ket emasligi, ularning feodal-mustamlaka tuzumga qarshi kurashdagi ojizliklarini keltirib chiqaruvchi mustahkam siyosiy dasturning yoʻqligi bilan ajralib turardilar. Biroq ularning dunyoqarashining cheklanganligi va qarama-qarshiligiga qaramay ular Oʻzbekistonda ilgʻor gʻoyaning rivojiga oʻz hissalarini qoʻshishdi. XX asr boshidagi oʻzbek pedagogik gʻoyasida 3 asosiy yoʻnalishni ajratsa boʻladi: 1) koʻproq hukmronlik qiluvchi oʻrta asr feodal klerikal yoʻnalishi;