O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

33,4 KB


O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING
IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI
1.Korrupsiya shakllanishining sabablari. 
2.Korrupsiyaning shakllari. 
3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyanibartarafetishmexanizmlari.
Tayanch  tushunchalar:  huquqiy  davlat,  qonun  ustuvorligi,  korrupsiya,
jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari.
Jamiyatimizda  korrupsiya,  turli  jinoyatlarni  sodir  etish  va  boshqa
huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga
jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash
bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur.
SH.Mirziyoev
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr –
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish,
byudjet  mablag‘larini  talon-taroj  qilish  va  korrupsiya  ortidan  boylik  orttirish
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi.
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va
huquq  ustuvorligi  asoslariga  putur  etkazadi,  inson  huquqlari  buzilishiga  olib
keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
O‘ZBEKISTONDA KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING IJTIMOIY, G‘OYAVIY ASOSLARI 1.Korrupsiya shakllanishining sabablari. 2.Korrupsiyaning shakllari. 3.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyanibartarafetishmexanizmlari. Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya, jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari. Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur. SH.Mirziyoev Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – “Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va PAGE \* MERGEFORMAT 1
odamlar  xavfsizligiga  tahdid  soladigan  uyushgan  jinoyatchilik,  terrorizm  va
boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli
hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha
mamlakatlarda  uchraydi.  Korrupsiya  past  iqtisodiy  ko‘rsatkichlarning  asosiy
sabablaridan  biri  bo‘lib,  kambag‘allik  darajasini  kamaytirish  va  rivojlanishni
ta’minlash uchun eng katta to‘siq hisoblanadi”.
“Korrupsiya”  so‘zining  lug‘aviy  ma’nosi  (lotin  tilidan  olingan)
Sindirmoq, zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona
predmet  bo‘yicha  majburiyat  munosabatlari  tomonlaridan  biridagi  bir  necha
ishtirokchilar tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni
“buzish, sotib olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya
albatta  bugun  paydo  bo‘lgan  illat  emas,  u  qadimdan  buyon  mavjud  bo‘lib
kelmoqda.    Qadimgi yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday
davlat tizimida – qonunlar va boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil
qilish kerakki, unda mansabdor shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l
qo‘ymaslik lozim.”   G‘arb mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani
quyidagicha talqin etgan. “Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat
vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum
bir maqsadga erishmaguncha shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid
munosabat Vatanimiz  tarixida ham ancha qadimdan mavjud.   Xususan, buyuk
bobomiz  Amir  Temurning  “Temur  tuzuklarida”  ham  amaldorlar  xalqdan
o‘lpon(soliq)  yig‘ishda  ham,  “Ipak  yo‘li”  dan  o‘tayotgan  savdogarlar
karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof bilan yondoshishlari
bel-gilab qo‘yilgan.   O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish A.Navoiy, Mirzo Ul-
ug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar tomonidan oddiy xalqni
ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga olingan. O‘zbekistonning
Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni  shunday: “Jinoyatning
yopiq va eng qabih turi bor.   Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu illat nafaqat
islohotlar  yo‘liga  jiddiy  to‘siq,  balki  o‘tish  davrida  belgilangan  maqsadlarga
erishishga bevosita tahdid tug‘diradi” deb ta’riflab, bu jinoyatchilikning oldini
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta to‘siq hisoblanadi”. “Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq, zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya albatta bugun paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda. Qadimgi yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.” G‘arb mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan. “Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz tarixida ham ancha qadimdan mavjud. Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan. O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish A.Navoiy, Mirzo Ul- ug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor. Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan maqsadlarga erishishga bevosita tahdid tug‘diradi” deb ta’riflab, bu jinoyatchilikning oldini PAGE \* MERGEFORMAT 1
olish  bo‘yicha  bir  qator  tavsiyalar  bergan  edi.  
 Davlatimiz  rahbari
Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va farovon,
demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz
”mavzusidagi ma’ruzasida:   “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni so-dir
etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik,
jinoyatga  jazo,  albatta,  muqarrar  ekani  to‘g‘risidagi  qonun  talablarini  amalda
ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi. 
BMTning  ma’lumotnoma-hujjatida  (1995):  Korrupsiya  –  shaxsiy
manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish. 
Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Kорруцияга қарши
кураш бўйича халқаро ҳуқуқ манбалари: 

Korrupsiyaga  qarshi  kurash  to‘g‘risida  Amerika  davlatlari
konvensiyasi (1996)

Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi
to‘g‘risida bitim (1998

Коррупция  учун  жиноий  жавобгарлик  тўғрисида  конвенция
(Европа Кенгаши, 1999)

Коррупция  учун  жиноий  жавобгарлик  тўғрисида  конвенция
(Африка Иттифоқи, 2003)

Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси (2003)
Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси(БМТ Бош
Ассамблеяси, 58/4-сонли қарор, 2003 йил 31 октябрь)
Преамбула  8 та боб,  71 та моддадан иборат. Преамбула (фр. preambue
– сўз боши, муқаддима) – ҳуқуқий ҳужжатлар, декларация, конвенция ва
бошқа  халқаро  шартномаларни  тайёрлашда  сўзбоши  сифатида  асосий
мақсадни белгилаш қисми.    Конвенция 2005 йилнинг 14 декабрида кучга
кирган. Уни 158 та давлат ратификация қилган.  
БМТ Бош котиблари коррупция ҳақида: Кофи Аннан  “Коррупция – бу
жамиятни  турли  йўллар  билан  исканжага  оладиган  даҳшатли  иллатдир.”
Антони гутеррриш “Коррупция – бу ижтимоий тараққиётни издан чиқарувчи,
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi. Davlatimiz rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida: “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni so-dir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi. BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish. Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Kорруцияга қарши кураш бўйича халқаро ҳуқуқ манбалари:  Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi (1996)  Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi to‘g‘risida bitim (1998  Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция (Европа Кенгаши, 1999)  Коррупция учун жиноий жавобгарлик тўғрисида конвенция (Африка Иттифоқи, 2003)  Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси (2003) Коррупцияга қарши кураш бўйича БМТ конвенцияси(БМТ Бош Ассамблеяси, 58/4-сонли қарор, 2003 йил 31 октябрь) Преамбула 8 та боб, 71 та моддадан иборат. Преамбула (фр. preambue – сўз боши, муқаддима) – ҳуқуқий ҳужжатлар, декларация, конвенция ва бошқа халқаро шартномаларни тайёрлашда сўзбоши сифатида асосий мақсадни белгилаш қисми. Конвенция 2005 йилнинг 14 декабрида кучга кирган. Уни 158 та давлат ратификация қилган. БМТ Бош котиблари коррупция ҳақида: Кофи Аннан “Коррупция – бу жамиятни турли йўллар билан исканжага оладиган даҳшатли иллатдир.” Антони гутеррриш “Коррупция – бу ижтимоий тараққиётни издан чиқарувчи, PAGE \* MERGEFORMAT 1
тенгсизлик ва адолатсизликни юзага келтирувчи, барча мамлакатни бузувчи
касалликдир.”
Mamlakatimizda  “Korrupsiyaga  qarshi  kurash  to‘g‘risida”gi  O‘zbekiston
Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul
qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan
2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan
iborat. Ushbu qonunning  4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy
prinsiplari, ya’ni:
 Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
 qonuniylik;
 fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;
 ochiqlik va shaffoflik;
 tizimlilik;
 davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;
 korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;
 javobgarlikningmuqarrarligi.
Qonunning
 5-moddada
 
esa
korrupsiyagaqarshikurashishsohasidagidavlatsiyosatiningasosiyyo‘nalishlari
berilgan.
 Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
 aholining  huquqiy  ongi  va  huquqiy  madaniyatini  yuksaltirish,  jamiyatda
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
 davlatvajamiyathayotiningbarchasohalaridakorrupsiyaningoldiniolishgadoirchora-
tadbirlarniamalgaoshirish;
 korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnio‘zvaqtidaaniqlash,
 
ulargachekqo‘yish,
ularningoqibatlarini, ulargaimkonberuvchisabablarvashart-sharoitlarnibartarafetish,
korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnisodiretganlikuchunjavobgarlikningmuqarrarligi
prinsipinita’minlash.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
тенгсизлик ва адолатсизликни юзага келтирувчи, барча мамлакатни бузувчи касалликдир.” Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan 2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari, ya’ni:  Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:  qonuniylik;  fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;  ochiqlik va shaffoflik;  tizimlilik;  davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;  korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;  javobgarlikningmuqarrarligi. Qonunning 5-moddada esa korrupsiyagaqarshikurashishsohasidagidavlatsiyosatiningasosiyyo‘nalishlari berilgan.  Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:  aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;  davlatvajamiyathayotiningbarchasohalaridakorrupsiyaningoldiniolishgadoirchora- tadbirlarniamalgaoshirish;  korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnio‘zvaqtidaaniqlash, ulargachekqo‘yish, ularningoqibatlarini, ulargaimkonberuvchisabablarvashart-sharoitlarnibartarafetish, korrupsiyagaoidhuquqbuzarliklarnisodiretganlikuchunjavobgarlikningmuqarrarligi prinsipinita’minlash. PAGE \* MERGEFORMAT 1
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida
mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini
bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash
joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy
baza shakllantirildi.
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat
organlari
 Porkuratura,  Milliy  xavfsizlik  xizmati,  Adliya,  Ichki  ishlar,
SVOJJDLQKD, Dalvt bojxona xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari
o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
qonuni  davlat  organlari  faoliyatining  ochiqligini  va  hisobdorligini  ta’minlash,
davlat boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor
shaxslarning  o‘z  zimmasiga  yuklatilgan  vazifalarni  bajarishi  yuzasidan
mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda. 
Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi
kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi. 
Qonun  asosida  davlatimiz  rahbari  SHavkat  Mirziyoevning  joriy  yil  2
fevraldagi «Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi
Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul
qilindi. Mazkur hujjatlar o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda
korrupsiyaga qarshi kurashning yangi bosqichini boshlab berdi.
Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirish  bo‘yicha  Harakatlar  strategiyasi  to‘g‘risida»gi  farmoni  bilan
tasdiqlangan  2017-2021  yillarda  O‘zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va
inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga
qarshi  kurashishning  tashkiliy-huquqiy  mexanizmlarini  takomillashtirish  va
korrupsiyaga  qarshi  kurashish  samaradorligini  oshirish  bo‘yicha  tadbirlar
belgilanganligi alohida qayd etildi. 
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza shakllantirildi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, SVOJJDLQKD, Dalvt bojxona xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor shaxslarning o‘z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishi yuzasidan mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda.  Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi.  Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning joriy yil 2 fevraldagi «Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashning yangi bosqichini boshlab berdi. Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar belgilanganligi alohida qayd etildi.  PAGE \* MERGEFORMAT 1
Qonun  normalarini  hayotga  tatbiq  etish  maqsadida  yuqorida  ko‘rsatilgan
Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi
kurashish  bo‘yicha  davlat  dasturi,  Korrupsiyaga  qarshi  kurashish  bo‘yicha
respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi. 
Davlat  dasturi  51  banddan  iborat  chora-tadbirlarni  qamrab  olgan.  Unda
korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va
sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti  hujjatlari,
chora-tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan. 
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z
vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi
sabablar  va  shart-sharoitlarni  bartaraf  etish  borasida  muayyan  ishlar  amalga
oshirilmoqda. 
Qonundan  ko‘zlangan  maqsad  korrupsiyaga  qarshi  kurashish  sohasidagi
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion
huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan.
Qonun  hujjatida  korrupsiyaga  qarshi  kurashishning  asosiy  tamoyillari
sifatida:
- qonuniylik;
- fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi;
- ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik;
- davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi;
-  korrupsiyadan  ogohlantirish  va  javobgarlikning  muqarrarligi  bo‘yicha
choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan.
Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika
idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli,
o‘quv ko‘rgazma nashr  etilib, respublikamizdagi  barcha ta’lim muassasalariga
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi.  Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora-tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan.  Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga oshirilmoqda.  Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan. Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari sifatida: - qonuniylik; - fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi; - ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik; - davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi; - korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan. Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli, o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga PAGE \* MERGEFORMAT 1
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari
ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad:
- yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish,
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
- davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish
bo‘yicha choralarni amalga oshirish;
-  korrupsion huquqbuzarliklarni  o‘z  vaqtida  aniqlash,  ular  oqibatlari  va
keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar
sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir.
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy
ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini
topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan,
huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish
korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar.
Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik,
poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday
ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb
vazifasidir.
KORRUPSIYA  –  jamiyat  taraqqiyoti,  barqarorligi  va  xavfsizligi  uchun
ulkan  tahdiddir.  Korrupsiya  internatsional  jinoyat  bo‘lib,  har  bir  mamlakat
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy
asoslarini  emiruvchi  jinoiy-illatdir.  Xalqning  davlat  boshqaruv  idoralariga
ishonchini  so‘ndiradigan,  azaliy  ezgu  maqsadlar  bilan  yo‘g‘rilgan  islohotlar
g‘oyasini obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani
butkul uzib qo‘yuvchi qora kuchdir.
Davlatimiz  tomonidan  Korrupsiyaga  qarshi  kurash  bo‘yicha  ko‘plab
normativ-huquqiy  hujjatlar  qabul  qilingan.  2008  yilda  BMTning  2003  yil  13
oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu
konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi  qo‘shilishi to‘g‘risida»gi  Qonun qabul
qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida Iqtisodiy
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad: - yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; - davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish bo‘yicha choralarni amalga oshirish; - korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan, huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar. Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik, poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb vazifasidir. KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul uzib qo‘yuvchi qora kuchdir. Davlatimiz tomonidan Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha ko‘plab normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 13 oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida Iqtisodiy PAGE \* MERGEFORMAT 1
hamkorlik  va  rivojlanish  tashkiloti  doirasida  Korrupsiyaga  qarshi  kurashning
Istanbul  rejasiga  (2003  yil  10  sentyabr)  qo‘shildik.  Bundan  tashqari,  so‘nggi
yillarda  korrupsiyaga  qarshi  kurashning  huquqiy  mexanizmlarini
takomillashtirishga qaratilgan Byudjet  va Bojxona kodekslari (yangi  tahrirda),
«Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi,
«Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi,
«Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki
ishlar  organlari  to‘g‘risida»gi  qonunlar  qabul  qilindi.  Bularningbari  tom
ma’nodadavlatimiztinchliginivaxalqfarovonligininghuquqiygarovidir.
2017
 
yil
 
4
yanvarkuniPrezidentimizSH.Mirziyoevtashabbusibilanqabulqilingan
“Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risida”giQonunkengjamoatchiliktomonidankatt
aquvonchbilankutibolindi.
 
Sababi,
bundanoldinaynanKorrupsiyavaungaqarshikurashsohasidagiamaliychora-
tadbirlarmazmun-
mohiyatinitubdanyoritibberuvchivadavlatorganlariningumumiyholatdavazifavamaj
buriyatlariniuzviyholatdabelgilovchinormativ-xuquqiyhujjatmavjudemasedi.
Qonunijtimoiy-adolatruhidatuzilganbo‘lib,
islohotlarsamaradorligivanatijadorligigasalbiyta’sirko‘rsatayotganomillarnio‘rgani
b,
 
xalqaroamaliyotbilantaqqoslashvauniodamlarimiz,
 
ayniqsa,
joylardagitadbirkorlar,
jamoatchiliktashkilotlaribilankengmuhokamaqilishasosidaishlabchiqildi.
SHuningdek,  jamiyatda  korrupsiyaga  qarshi  kurash  bo‘yicha  barcha  huquqni
muhofaza qiluvchi idoralar, davlat hokimiyat iorganlari qolaversa har bir fuqaro
mas’ul ekanliginichuqurizohlaydi.
 O‘zbekiston Respublikasining Qonuni   Korrupsiyaga  qarshi  kurashish
to‘g‘risida
 Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan.
 Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan.
 Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419.
 PAGE   \* MERGEFORMAT 1
Logotip
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi kurashning Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildik. Bundan tashqari, so‘nggi yillarda korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini takomillashtirishga qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), «Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, «Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, «Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki ishlar organlari to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularningbari tom ma’nodadavlatimiztinchliginivaxalqfarovonligininghuquqiygarovidir. 2017 yil 4 yanvarkuniPrezidentimizSH.Mirziyoevtashabbusibilanqabulqilingan “Korrupsiyagaqarshikurashishto‘g‘risida”giQonunkengjamoatchiliktomonidankatt aquvonchbilankutibolindi. Sababi, bundanoldinaynanKorrupsiyavaungaqarshikurashsohasidagiamaliychora- tadbirlarmazmun- mohiyatinitubdanyoritibberuvchivadavlatorganlariningumumiyholatdavazifavamaj buriyatlariniuzviyholatdabelgilovchinormativ-xuquqiyhujjatmavjudemasedi. Qonunijtimoiy-adolatruhidatuzilganbo‘lib, islohotlarsamaradorligivanatijadorligigasalbiyta’sirko‘rsatayotganomillarnio‘rgani b, xalqaroamaliyotbilantaqqoslashvauniodamlarimiz, ayniqsa, joylardagitadbirkorlar, jamoatchiliktashkilotlaribilankengmuhokamaqilishasosidaishlabchiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat hokimiyat iorganlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanliginichuqurizohlaydi.  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida  Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan.  Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan.  Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419. PAGE \* MERGEFORMAT 1