O‘ZBEKISTONDA MAXSUS YORDAMGA MUXTOJ BOLALAR UCHUN TASHKIL ETILGAN MUASSASALAR.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

20,6 KB


O‘ZBEKISTONDA MAXSUS YORDAMGA MUXTOJ BOLALAR UCHUN
TASHKIL ETILGAN MUASSASALAR.
Reja:
1. Xalq ta’limi vazirliga qoshidagi maktabgacha va maktab yoshigacha bolalar 
uchun tashkil etilgan maxsus ta’lim – tarbiya muassasalari.
2. Sog’liqni saqlash vazirligi qoshidagi muassasalar. 
3. Ijtimoiy ta’minot vazirligi qoshidagi muassasalar. 
4. Nuqsonli bolalarni maxsus muassasalarga saralash. 
Tayanch iboralar.
T.P.K. - tibbiy pedagogik komissiya 
B.S.F.- bolalar serebral falaji.
  Jamiyatimiz  oldida  turgan  dolzarb  vazifalardan  biri  buyuk  Vatanimizning
kelajagini  yaratuvchi  yosh  avlodni  har  tomonlama  barkamol  insonlarni
tarbiyalashdir. Bu ishni amalga oshirishda, ya’ni sog’lom avlodni shakllantirish
ishlarida oila asosiy o’rinni egallaydi.Bugungi kunda har bir oila bolaning unga
bitilgan sog’lom tarbiya ertangi kun yaratuvchisini sog’lom bo’lib yetishishini
ta’minlaydi. 
  “Sog’lom avlod uchun”, “Oila kodeksi”, “Ta’lim” to’g’risidagi qabul qilingan
qarorlar va dasturlar nogironlikni oldini olish ularning muhitini yaxshilash, ilk bor
nogironlikni  aniqlash,  saralash,  maxsus  ta’lim-tarbiya  berish  va  korreksion-
pedagogik ishlar orqali korreksiyalash, kasbga yo’naltirish, jismoniy tarbiyalash,
nogironlar bilan ishlash uchun kadrlar tayyorlash masalalari yoritilgan. 
Respublikamizda qabul qilingan “Bolalik ” nogironligi masalalari, ularga
g’amxo’rlik  qilish,  hayotga  moslashtirish  ishlarini  tashkil  etish  konsepsiyasi
Logotip
O‘ZBEKISTONDA MAXSUS YORDAMGA MUXTOJ BOLALAR UCHUN TASHKIL ETILGAN MUASSASALAR. Reja: 1. Xalq ta’limi vazirliga qoshidagi maktabgacha va maktab yoshigacha bolalar uchun tashkil etilgan maxsus ta’lim – tarbiya muassasalari. 2. Sog’liqni saqlash vazirligi qoshidagi muassasalar. 3. Ijtimoiy ta’minot vazirligi qoshidagi muassasalar. 4. Nuqsonli bolalarni maxsus muassasalarga saralash. Tayanch iboralar. T.P.K. - tibbiy pedagogik komissiya B.S.F.- bolalar serebral falaji. Jamiyatimiz oldida turgan dolzarb vazifalardan biri buyuk Vatanimizning kelajagini yaratuvchi yosh avlodni har tomonlama barkamol insonlarni tarbiyalashdir. Bu ishni amalga oshirishda, ya’ni sog’lom avlodni shakllantirish ishlarida oila asosiy o’rinni egallaydi.Bugungi kunda har bir oila bolaning unga bitilgan sog’lom tarbiya ertangi kun yaratuvchisini sog’lom bo’lib yetishishini ta’minlaydi. “Sog’lom avlod uchun”, “Oila kodeksi”, “Ta’lim” to’g’risidagi qabul qilingan qarorlar va dasturlar nogironlikni oldini olish ularning muhitini yaxshilash, ilk bor nogironlikni aniqlash, saralash, maxsus ta’lim-tarbiya berish va korreksion- pedagogik ishlar orqali korreksiyalash, kasbga yo’naltirish, jismoniy tarbiyalash, nogironlar bilan ishlash uchun kadrlar tayyorlash masalalari yoritilgan. Respublikamizda qabul qilingan “Bolalik ” nogironligi masalalari, ularga g’amxo’rlik qilish, hayotga moslashtirish ishlarini tashkil etish konsepsiyasi
umumjahon  tajribalariga  asoslangan  xolda  ishlab  chiqilgan  bo’lib,  nuqsonni
bartaraf etishni faollashtirishning qo’yidagi dolzarb muammolarini hal etishni va
amalga oshirishni maqsad qilib qo’yadi. 
O’zbekistonda maxsus ta’lim tizimi umuminsoniy qadriyatlarga asoslanib,
sivilizatsiya  yutuqlaridan  foydalangan  holda  rivojlanib  borishni  talab  etadi.
Ommaviy va maxsus maktab va maktabgacha muassasalar o’rtasidagi to’siqlarni
yo’qotish yangi turdagi ta’limni tashkil etish.
Har  bir  oila, mahalla hududida yashovchi  nogiron bolani  erta  aniqlash,
saralash.
Yoshlar,  yangi  turmush  qurgan  oilalar  orasida  axborot  vasitalari  orqali
tashviqot ishlarini olib borib, nogironlik muammolari haqida tushunchalar hosil
qilish. 
Nogiron bolalarni aniqlash, o’rganish ishlarini takomillashtirish.
Oilada yashovchi murakkab nuqsonli bolalar uchun maxsus murabbiylar
uylarini tashkil etish va korreksion ishlarini takomillashtirish.
Oila hamkorligida jismoniy, ruhiy nuqsonli bolalar va o’smirlarni ijtimoiy
foydali mehnatga jalb etish. 
Respublikamizda nuqsonli bolalarga yordam ko’rsatish uch yo’nalishda: xalq
ta’limi, sog’liqni saqlash va ijtimoiy ta’minot vazirliklari orqali olib boriladi.
Xalq ta’limi vazirligi qoshida tashkil etilgan muassasalar.
Aqli  zaif  bolalar  uchun  maktabgacha  ta’lim  muassasalari,  yordamida
maktab,  maktab  internatlari  mavjud.  Maxsus  maktabgacha  muassasalarga  3-6
yoshdagi debil bolalar qabul qilinadi. Bolalar uylariga yetimlari, bog’chalarga ota-
onasi  bor  bolalar  qabul  qilinadi.  Maxsus  bog’chalarda  bolalar  maktabga
tayyorlanadi.
Yordamchi maktab, maktab internatlariga 7 yoshdan debil bolalar qabul
qilinadi. Sinflarda o’quvchilar soni, 12 tagacha bo’ladi. Maxsus muassasalarda
oliygofpedagog, vrach, psixolik, logoped, tarbiyachilar ishlaydilar. Muassasalarda
komplektlash T.P.K tomonidan amalga oshiriladi.
Eshitishida  nuqsoni  bor  bolalar  uchun  kar,  zaif  eshituvchilar,  ta’lim
muassasalari, maktab internatlari mavjud yasli bog’chalarga 1.5 yosh, bog’chasiga
Logotip
umumjahon tajribalariga asoslangan xolda ishlab chiqilgan bo’lib, nuqsonni bartaraf etishni faollashtirishning qo’yidagi dolzarb muammolarini hal etishni va amalga oshirishni maqsad qilib qo’yadi. O’zbekistonda maxsus ta’lim tizimi umuminsoniy qadriyatlarga asoslanib, sivilizatsiya yutuqlaridan foydalangan holda rivojlanib borishni talab etadi. Ommaviy va maxsus maktab va maktabgacha muassasalar o’rtasidagi to’siqlarni yo’qotish yangi turdagi ta’limni tashkil etish. Har bir oila, mahalla hududida yashovchi nogiron bolani erta aniqlash, saralash. Yoshlar, yangi turmush qurgan oilalar orasida axborot vasitalari orqali tashviqot ishlarini olib borib, nogironlik muammolari haqida tushunchalar hosil qilish. Nogiron bolalarni aniqlash, o’rganish ishlarini takomillashtirish. Oilada yashovchi murakkab nuqsonli bolalar uchun maxsus murabbiylar uylarini tashkil etish va korreksion ishlarini takomillashtirish. Oila hamkorligida jismoniy, ruhiy nuqsonli bolalar va o’smirlarni ijtimoiy foydali mehnatga jalb etish. Respublikamizda nuqsonli bolalarga yordam ko’rsatish uch yo’nalishda: xalq ta’limi, sog’liqni saqlash va ijtimoiy ta’minot vazirliklari orqali olib boriladi. Xalq ta’limi vazirligi qoshida tashkil etilgan muassasalar. Aqli zaif bolalar uchun maktabgacha ta’lim muassasalari, yordamida maktab, maktab internatlari mavjud. Maxsus maktabgacha muassasalarga 3-6 yoshdagi debil bolalar qabul qilinadi. Bolalar uylariga yetimlari, bog’chalarga ota- onasi bor bolalar qabul qilinadi. Maxsus bog’chalarda bolalar maktabga tayyorlanadi. Yordamchi maktab, maktab internatlariga 7 yoshdan debil bolalar qabul qilinadi. Sinflarda o’quvchilar soni, 12 tagacha bo’ladi. Maxsus muassasalarda oliygofpedagog, vrach, psixolik, logoped, tarbiyachilar ishlaydilar. Muassasalarda komplektlash T.P.K tomonidan amalga oshiriladi. Eshitishida nuqsoni bor bolalar uchun kar, zaif eshituvchilar, ta’lim muassasalari, maktab internatlari mavjud yasli bog’chalarga 1.5 yosh, bog’chasiga
uch yoshli bolalar qabul qilinadi. Guruhlarda 10-12 ta murakkab nuqsoni bo’lgan
bolalar guruhlarida 8 ta bola tarbiyalanadi.
Maktab  internatiga  7  yoshdan  bola  qabul  qilinadi.  Sinfda  10-12  nafar,
murakkab  nuqsonli  bolalar  sinfda  5-7  ta  o’quvchidan  iborat  bo’ladi.  Maxsus
muassasalarda  surdopedogog,  vrach,  logoped,  tarbiyachilar  ishlaydi.  Maxsus
muassasalarga komplektlash TPK tomonidan amalga oshiriladi.
Ko’rishda nuqsoni bor bolalar uchun ko’r, zaif ko’ruvchi maktabgacha ta’lim
muassasalari, maktab internatlari mavjud.
Maktabgacha  ta’lim  muassasalarga  2-3  yoshdan  bolalar  qabul  qilinadi.
Guruhlarda  10-12  ta  bolalar  bo’ladi.  Muassasalarda  bolalar  maktab  ta’limiga
tayyorlanadi.
Maxsus maktab internatlarida, ko’r va zaif ko’ruvchi bolalar 7 yoshdan
maktabga qabul qiladi. Bu muassasalarning maqsadi bolalarning buzilgan ko’rish
funksiyalarini imkor qadar tiklash va rivojlantirish, bolalarni tarbiyalash, davolash
ishlaridan iborat.
Ko’r,  ko’zi  ojiz  ,  aqlan  zaif  bo’lgan  bolalar  uchun  maktab  internatlari
mavjud. Sinflarda 12 ta o’quvchi, murakkab sinflarda 5-7 ta o’quvchidan iborat. Bu
muassasalarga  bolalar TPK tomonidan yuboriladi. Muassasalarda tiflopedagog,
vrach oftalmolog, psixolog tarbiyachilar ishlaydi.
Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar uchun maktab internatlar mavjud.
Harakat- tayanch azolari jarohatlangan bolalar uchun maktabgacha ta’lim
muassasalari, maktab internatlar mavjud. Bu muassasalarga o’zi mustaqil harakat
qila oladigan bolalar (bolalar serebral falaj) qabul qilinadi. Maxsus muassasalarga
bolalar TPK tomonidan yuboriladi. 
Maktabgacha ta’lim muassasalarga 3 yoshdan 6 yoshgacha bolalar, maktab
internatiga  7  yoshdan  o’quvchilar  qabul  qilinadi.  Muassasalarda  o’qituvchilar,
tarbiyachi, logoped, defektolog ishlaydi.
Nutq  bog’  chalarida  3  yoshdan  6  yoshgacha  bo’lgan  bolalar,  nutqi  umuman
rivojlanmagan  bolalar  guruhi,  bolalarni  umumta’lim  maktablari  yoki  nutq
maktablaridan  bilim  olish  uchun  tayyorlaydi.  Duduqlanuvchi  bolalar  guruhi
umumta’lim yoki nutq maktablaridan bilim olish uchun tayyorlanadi. 
Logotip
uch yoshli bolalar qabul qilinadi. Guruhlarda 10-12 ta murakkab nuqsoni bo’lgan bolalar guruhlarida 8 ta bola tarbiyalanadi. Maktab internatiga 7 yoshdan bola qabul qilinadi. Sinfda 10-12 nafar, murakkab nuqsonli bolalar sinfda 5-7 ta o’quvchidan iborat bo’ladi. Maxsus muassasalarda surdopedogog, vrach, logoped, tarbiyachilar ishlaydi. Maxsus muassasalarga komplektlash TPK tomonidan amalga oshiriladi. Ko’rishda nuqsoni bor bolalar uchun ko’r, zaif ko’ruvchi maktabgacha ta’lim muassasalari, maktab internatlari mavjud. Maktabgacha ta’lim muassasalarga 2-3 yoshdan bolalar qabul qilinadi. Guruhlarda 10-12 ta bolalar bo’ladi. Muassasalarda bolalar maktab ta’limiga tayyorlanadi. Maxsus maktab internatlarida, ko’r va zaif ko’ruvchi bolalar 7 yoshdan maktabga qabul qiladi. Bu muassasalarning maqsadi bolalarning buzilgan ko’rish funksiyalarini imkor qadar tiklash va rivojlantirish, bolalarni tarbiyalash, davolash ishlaridan iborat. Ko’r, ko’zi ojiz , aqlan zaif bo’lgan bolalar uchun maktab internatlari mavjud. Sinflarda 12 ta o’quvchi, murakkab sinflarda 5-7 ta o’quvchidan iborat. Bu muassasalarga bolalar TPK tomonidan yuboriladi. Muassasalarda tiflopedagog, vrach oftalmolog, psixolog tarbiyachilar ishlaydi. Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar uchun maktab internatlar mavjud. Harakat- tayanch azolari jarohatlangan bolalar uchun maktabgacha ta’lim muassasalari, maktab internatlar mavjud. Bu muassasalarga o’zi mustaqil harakat qila oladigan bolalar (bolalar serebral falaj) qabul qilinadi. Maxsus muassasalarga bolalar TPK tomonidan yuboriladi. Maktabgacha ta’lim muassasalarga 3 yoshdan 6 yoshgacha bolalar, maktab internatiga 7 yoshdan o’quvchilar qabul qilinadi. Muassasalarda o’qituvchilar, tarbiyachi, logoped, defektolog ishlaydi. Nutq bog’ chalarida 3 yoshdan 6 yoshgacha bo’lgan bolalar, nutqi umuman rivojlanmagan bolalar guruhi, bolalarni umumta’lim maktablari yoki nutq maktablaridan bilim olish uchun tayyorlaydi. Duduqlanuvchi bolalar guruhi umumta’lim yoki nutq maktablaridan bilim olish uchun tayyorlanadi.
Poliklinikalar qoshida logopedik punktlar mavjud, bo’lib, nutq nuqsonlarini
oldini olish va bartaraf etish ishlari olib boriladi. 
Sog’liqni saqlash vazirligiga qarashli muassasalar.
Maktabgacha  tarbiya  yoshdagi  aqli  zaif  bolalar  uchun  psixonevrologik
sanatoriyalar, maxsuslashtirilgan kasalxonalarga bolalar bo’limi, maxsus bolalar
uyida  (tug’ulgan  3-4  yoshgacha)  yoshlarga  (1-3  yoshgacha)  klinik  jihatdan
murakkab guruh ya’ni serebral falajning turli formalari, daun, inbisil bolalar qabul
qilinadi. 
Psixonevrologik sanatoriya maxsus va uzoq vaqt davolash kerak bo’lgan
bolalarga xizmat qiladi. 
Sanatoriyalarda harakat-tayanch apparatlaridan nuqsoni bo’lgan bolalar, aqli
zaif bolalar davolanadi. 
Psixonevrologik  sanatoriyalarga,  nevrozlar,  serebrosteniya,  markaziy
sestemasining erta jarohatlanishi natijasida nevrotik holatlar miya funksiyasida
somatok  kasalliklari  bo’lgan  bolalar  davolanadilar.  Bu  yerda  nuqsonlarni
korreksiyalashga qaratilgan pedagogik ishlar olib boriladi.
Maxsuslashtirilgan  kasalxonalarning  bolalar  bo’limida  maxsus  davolash
kursini o’tash yoki tashhisini aniqlash uchun yuboriladi. Kasalxonalarda bolalar
qisqa vaqt bo’lishlariga qaramay, ruhiy xolati yaxshilanish, rivojlanish, nutqini va
dunyoqarashini rivojlantirish ishlari amalga oshiriladi. 
Sanotoriyalarning  vazifasi  bolalar  nutq  buzilishini  tuzatish  va  bartaraf  etish
maqsadida davolash, sog’lomlashtirish va logopedik tadbirlarni tashkil etishdan
iborat.
Maktab yoshdagi bolalar bilan umumta’lim fanlari bo’yicha sinflarga mos
holda o’qitish ishlari olib boriladi. 
Ishtimoiy  ta’minot  vazirligiga  qarashli  muassasalar.  Ishtimoiy  ta’minot
vazirligiga qarashli maktabgacha bolalar uylarida, bolalar uylariga 4-yoshdan 10
yoshgacha imbesil bolalar qabul qilinadi. Ko’r, kar, saqov bolalar uchun bolalar
uylari  mavjud.  Imbisil  va  idiot  darajasidagi  chuqur  aqli  zaif  bolalar  uchun
maktabgacha  tarbiya  va  tayyorlash  guruhlaridagi  tarbiyaviy  ishning  asosiy
maqsadi,  ularning  psixik  va  jismoniy  nuqsonlarini  kompensatsiya  qilish  va
mehnatga tayyorlashdir.
Logotip
Poliklinikalar qoshida logopedik punktlar mavjud, bo’lib, nutq nuqsonlarini oldini olish va bartaraf etish ishlari olib boriladi. Sog’liqni saqlash vazirligiga qarashli muassasalar. Maktabgacha tarbiya yoshdagi aqli zaif bolalar uchun psixonevrologik sanatoriyalar, maxsuslashtirilgan kasalxonalarga bolalar bo’limi, maxsus bolalar uyida (tug’ulgan 3-4 yoshgacha) yoshlarga (1-3 yoshgacha) klinik jihatdan murakkab guruh ya’ni serebral falajning turli formalari, daun, inbisil bolalar qabul qilinadi. Psixonevrologik sanatoriya maxsus va uzoq vaqt davolash kerak bo’lgan bolalarga xizmat qiladi. Sanatoriyalarda harakat-tayanch apparatlaridan nuqsoni bo’lgan bolalar, aqli zaif bolalar davolanadi. Psixonevrologik sanatoriyalarga, nevrozlar, serebrosteniya, markaziy sestemasining erta jarohatlanishi natijasida nevrotik holatlar miya funksiyasida somatok kasalliklari bo’lgan bolalar davolanadilar. Bu yerda nuqsonlarni korreksiyalashga qaratilgan pedagogik ishlar olib boriladi. Maxsuslashtirilgan kasalxonalarning bolalar bo’limida maxsus davolash kursini o’tash yoki tashhisini aniqlash uchun yuboriladi. Kasalxonalarda bolalar qisqa vaqt bo’lishlariga qaramay, ruhiy xolati yaxshilanish, rivojlanish, nutqini va dunyoqarashini rivojlantirish ishlari amalga oshiriladi. Sanotoriyalarning vazifasi bolalar nutq buzilishini tuzatish va bartaraf etish maqsadida davolash, sog’lomlashtirish va logopedik tadbirlarni tashkil etishdan iborat. Maktab yoshdagi bolalar bilan umumta’lim fanlari bo’yicha sinflarga mos holda o’qitish ishlari olib boriladi. Ishtimoiy ta’minot vazirligiga qarashli muassasalar. Ishtimoiy ta’minot vazirligiga qarashli maktabgacha bolalar uylarida, bolalar uylariga 4-yoshdan 10 yoshgacha imbesil bolalar qabul qilinadi. Ko’r, kar, saqov bolalar uchun bolalar uylari mavjud. Imbisil va idiot darajasidagi chuqur aqli zaif bolalar uchun maktabgacha tarbiya va tayyorlash guruhlaridagi tarbiyaviy ishning asosiy maqsadi, ularning psixik va jismoniy nuqsonlarini kompensatsiya qilish va mehnatga tayyorlashdir.