“O‘ZBEKISTONNING ENG YANGI TARIXI” O‘QUV FANINING PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI, NAZARIY-METODOLOGIK TAMOYILLARI (O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi)

Yuklangan vaqt

2024-04-14

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

39,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
“O‘ZBEKISTONNING ENG YANGI TARIXI” O‘QUV FANINING 
PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI, NAZARIY-METODOLOGIK 
TAMOYILLARI 
 
 
Reja: 
1. O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi. 
2. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” o‘quv fanining predmeti, maqsad va 
vazifalari. Fanni o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari. 
3. Intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil 
insonni voyaga yetkazishda mamlakat eng yangi tarixining tutgan o‘rni. 
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning ma’naviy yetuk 
shaxsni tarbiyalashda tarixiy xotiraning o‘rni va saboqlari to‘g‘risidagi 
fikrlari. 
5. XXI globallashuv asrida ta’lim sohasida mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy-
konseptual yondashuv va ilg‘or innovatsiyalar. 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz “O‘ZBEKISTONNING ENG YANGI TARIXI” O‘QUV FANINING PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI, NAZARIY-METODOLOGIK TAMOYILLARI Reja: 1. O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi. 2. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” o‘quv fanining predmeti, maqsad va vazifalari. Fanni o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari. 3. Intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazishda mamlakat eng yangi tarixining tutgan o‘rni. 4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning ma’naviy yetuk shaxsni tarbiyalashda tarixiy xotiraning o‘rni va saboqlari to‘g‘risidagi fikrlari. 5. XXI globallashuv asrida ta’lim sohasida mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy- konseptual yondashuv va ilg‘or innovatsiyalar.
Ilmiybaza.uz 
 
1.O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi. 
O‘zbekiston tarixi ko‘hna bo‘lib, olamshumul voqeliklarga juda boy. 
Mamlakatimiz jahon sivilizatsiyasining beshiklaridan biri hisoblanib, O‘zbekiston 
tarixi qadim va yaqin ajdodlarimizning hayotiy kechmishlari qanday bo‘lganligi, 
jahon tarixi taraqqiyotiga qo‘shgan hissalarini  holisona va haqqoniy o‘rganadi. 
Umuman, O‘zbekiston tarixi fani ajdolarimiz hayotida sodir bo‘lgan tarixiy 
voqealarni tahlil qilishni, ularning sabablari va mohiyatini, ichki va tashqi omillarini, 
umumiy va o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishni ko‘zda tutadi. 
O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi o‘ta muhim masala bo‘lib, u 
fanning tub ilmiy-nazariy asoslarini tashkil etadi. Ma’lumki O‘zbekiston tarixi 
sovet  davrida eng qadimgi davrdan boshlab 5 ta taraqqiyot bosqichiga: ibtidoiy, 
quldorlik, 
feodalizm, 
kapitalistik, 
sotsialistik 
(kommunistik) 
jamiyatlarga 
bo‘lingandi. 
Mustaqillik yillarida tarixchi olimlar “Yangi tarix” ta’limoti va tarix fanini 
o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslariga suyangan holda shonli boy tariximizni 
ilmiy asosdadavrlashtirish sohasida ma’lum yutuqlarni qo‘lga kiritdilar va tarixni 
sinflar kurashidan iborat, deb tushunish, uni  5 ta formatsiyaga bo‘lishdan batamom 
voz kechdilar. O‘zbekiston tarixiga oid dastur, darslik, va o‘quv qo‘llanmalari sovet 
tuzumi davrining soxta, to‘qima materiallaridan butunlay holi qilindi. Ularda 
O‘zbekiston tarixi shartli ravishda eng muhim davrlarga, o‘zbek davlatchiligi tarixiy 
davrlariga, xususan, dastlabki davlatlar (qadimgi davrlardan IX asrgacha), IX-XII 
asrlarda o‘zbek davlatchiligi, Amir Temur va Temuriylar davrida o‘zbek 
davlatchiligi. Amir Temur va Temuriylar davrida o‘zbek davlatchiligi, O‘rta Osiyo 
hududlarining xonliklarga bo‘linib ketishi, uning sabablari va oqibatlari, Rossiya 
imperiyasining Turkistonda yuritgan mustamlakachilik siyosati, Sovetlar davri 
siyosati va Mustaqil O‘zbekiston davlati tarixiy davrlariga bo‘lindi. 
O‘zbekiston tarixi fani uchun tarixiy manbalarning o‘rni va ahamiyati 
nihoyatda katta. Zotan, manbalar tarixni tilga kiritadi. Manbalar o‘z holatiga ko‘ra, 
Ilmiybaza.uz 1.O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi. O‘zbekiston tarixi ko‘hna bo‘lib, olamshumul voqeliklarga juda boy. Mamlakatimiz jahon sivilizatsiyasining beshiklaridan biri hisoblanib, O‘zbekiston tarixi qadim va yaqin ajdodlarimizning hayotiy kechmishlari qanday bo‘lganligi, jahon tarixi taraqqiyotiga qo‘shgan hissalarini holisona va haqqoniy o‘rganadi. Umuman, O‘zbekiston tarixi fani ajdolarimiz hayotida sodir bo‘lgan tarixiy voqealarni tahlil qilishni, ularning sabablari va mohiyatini, ichki va tashqi omillarini, umumiy va o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishni ko‘zda tutadi. O‘zbekiston tarixini davrlashtirish masalasi o‘ta muhim masala bo‘lib, u fanning tub ilmiy-nazariy asoslarini tashkil etadi. Ma’lumki O‘zbekiston tarixi sovet davrida eng qadimgi davrdan boshlab 5 ta taraqqiyot bosqichiga: ibtidoiy, quldorlik, feodalizm, kapitalistik, sotsialistik (kommunistik) jamiyatlarga bo‘lingandi. Mustaqillik yillarida tarixchi olimlar “Yangi tarix” ta’limoti va tarix fanini o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslariga suyangan holda shonli boy tariximizni ilmiy asosdadavrlashtirish sohasida ma’lum yutuqlarni qo‘lga kiritdilar va tarixni sinflar kurashidan iborat, deb tushunish, uni 5 ta formatsiyaga bo‘lishdan batamom voz kechdilar. O‘zbekiston tarixiga oid dastur, darslik, va o‘quv qo‘llanmalari sovet tuzumi davrining soxta, to‘qima materiallaridan butunlay holi qilindi. Ularda O‘zbekiston tarixi shartli ravishda eng muhim davrlarga, o‘zbek davlatchiligi tarixiy davrlariga, xususan, dastlabki davlatlar (qadimgi davrlardan IX asrgacha), IX-XII asrlarda o‘zbek davlatchiligi, Amir Temur va Temuriylar davrida o‘zbek davlatchiligi. Amir Temur va Temuriylar davrida o‘zbek davlatchiligi, O‘rta Osiyo hududlarining xonliklarga bo‘linib ketishi, uning sabablari va oqibatlari, Rossiya imperiyasining Turkistonda yuritgan mustamlakachilik siyosati, Sovetlar davri siyosati va Mustaqil O‘zbekiston davlati tarixiy davrlariga bo‘lindi. O‘zbekiston tarixi fani uchun tarixiy manbalarning o‘rni va ahamiyati nihoyatda katta. Zotan, manbalar tarixni tilga kiritadi. Manbalar o‘z holatiga ko‘ra,
Ilmiybaza.uz 
yozma va moddiy ko‘rinishlarga ega bo‘ladi, tariximizning eng qadimgi, ya’ni 
yozuvsiz zamonlarga oid davrini o‘rganishda arxeologik, antropologik va etnogafik 
manbalar yordamga keladi. 
Moddiy ashyoviy manbalarga qadimda inson qo‘li bilan yaratilgan hamma 
narsalar kiradi. Yozma manbalarga esa qoyatoshlarga, sopol, yog‘och, teriga va 
xokazolarga bitilan qadimgi yozuvlar va kitoblar kiradi. O‘zbekiston tarixi bo‘yicha 
eng 
qadimgi  
yozma 
manba 
zardushtiylik 
dining 
muqaddas 
kitobi 
“Avesto”dir.Tarixiy manbalar davr nuqtai nazaridan qadimiy va joriy (kundalik) 
ahamiyatga ega bo‘ladi. Shuningdek, o‘z mazmun va mohiyatiga ko‘ra birlamchi va 
ikkilamchi maqomga egadir. Birlamchi manbaga tarixiy hujjatlarning asl nusxasi 
kirsa, ikkilamchi manbaga esa, mana shu birlamchi manbalarning e’lon qilingan 
nusxalari, kitob holatiga keltirilganlari kiradi. 
Manbalar o‘z holatiga ko‘ra yozma va moddiy ko‘rinishlarga ega bo‘ladi. 
Yozma manbalar eng qadimgi yozuvlar, bitiklar va kitoblardan iborat. 
Tariximizning eng qadimgiyozuvsiz zamonlarga oid davrini o‘rganishda arxeologik, 
antropologik va etnografik manbalar yordamga keladi. Bularga qadimgi 
manzilgohlar, shahar harobalari, qo‘rg‘on qoldiqlari, turmush va xo‘jalikda 
ishlatiladigan buyumlar, mehnat va jang qurollari, turli-tuman ashyolar kiradi. 
O‘zbekiston tarixi fani boshqa ijtimoiy fanlarga nisbatan aniq fan. Shuning uchun 
ham u matematika usulidan keng foydalaniladi. Tarixiy voqea va hodisalar qat’iy 
aniqlikda, davriy ketma-ketlik-xronologik asosda o‘rganiladi. Shu bilan birga tarixiy 
voqelikning sabab va oqibatlari aniqlanib, shakl-shamoyillari va holati belgilanadi. 
O‘zbekiston tarixi o‘tmishda ijtimoiy-iqtisodiy hayotining rivojlanishi va 
tanazzulning sabab va oqibatlarini o‘rganib, ulardan kelajak uchun zarur saboq va 
xulosalar chiqaradi. O‘zbekiston tarixi insoniyat jamiyatining  faqat bir qirrasini 
emas, balki hamma tomonlarini uzviy bog‘liqlikda, bir butunlikda o‘rganadi. 
Mustaqillik yillarida O‘zbekiston Respublikasida davlat boshqaruv tizimi, 
ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va ma’naviy sohalarda katta o‘zgarishlar amalga oshirildi. 
SHuningdek, ta’lim sohasida ham bir qator islohotlar o‘tkazilib, barkamol avlodni 
shakllantirishga yo‘naltirilgan islohotlar rivojlantirilib borilmoqda. Bugun jahonda 
Ilmiybaza.uz yozma va moddiy ko‘rinishlarga ega bo‘ladi, tariximizning eng qadimgi, ya’ni yozuvsiz zamonlarga oid davrini o‘rganishda arxeologik, antropologik va etnogafik manbalar yordamga keladi. Moddiy ashyoviy manbalarga qadimda inson qo‘li bilan yaratilgan hamma narsalar kiradi. Yozma manbalarga esa qoyatoshlarga, sopol, yog‘och, teriga va xokazolarga bitilan qadimgi yozuvlar va kitoblar kiradi. O‘zbekiston tarixi bo‘yicha eng qadimgi yozma manba zardushtiylik dining muqaddas kitobi “Avesto”dir.Tarixiy manbalar davr nuqtai nazaridan qadimiy va joriy (kundalik) ahamiyatga ega bo‘ladi. Shuningdek, o‘z mazmun va mohiyatiga ko‘ra birlamchi va ikkilamchi maqomga egadir. Birlamchi manbaga tarixiy hujjatlarning asl nusxasi kirsa, ikkilamchi manbaga esa, mana shu birlamchi manbalarning e’lon qilingan nusxalari, kitob holatiga keltirilganlari kiradi. Manbalar o‘z holatiga ko‘ra yozma va moddiy ko‘rinishlarga ega bo‘ladi. Yozma manbalar eng qadimgi yozuvlar, bitiklar va kitoblardan iborat. Tariximizning eng qadimgiyozuvsiz zamonlarga oid davrini o‘rganishda arxeologik, antropologik va etnografik manbalar yordamga keladi. Bularga qadimgi manzilgohlar, shahar harobalari, qo‘rg‘on qoldiqlari, turmush va xo‘jalikda ishlatiladigan buyumlar, mehnat va jang qurollari, turli-tuman ashyolar kiradi. O‘zbekiston tarixi fani boshqa ijtimoiy fanlarga nisbatan aniq fan. Shuning uchun ham u matematika usulidan keng foydalaniladi. Tarixiy voqea va hodisalar qat’iy aniqlikda, davriy ketma-ketlik-xronologik asosda o‘rganiladi. Shu bilan birga tarixiy voqelikning sabab va oqibatlari aniqlanib, shakl-shamoyillari va holati belgilanadi. O‘zbekiston tarixi o‘tmishda ijtimoiy-iqtisodiy hayotining rivojlanishi va tanazzulning sabab va oqibatlarini o‘rganib, ulardan kelajak uchun zarur saboq va xulosalar chiqaradi. O‘zbekiston tarixi insoniyat jamiyatining faqat bir qirrasini emas, balki hamma tomonlarini uzviy bog‘liqlikda, bir butunlikda o‘rganadi. Mustaqillik yillarida O‘zbekiston Respublikasida davlat boshqaruv tizimi, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va ma’naviy sohalarda katta o‘zgarishlar amalga oshirildi. SHuningdek, ta’lim sohasida ham bir qator islohotlar o‘tkazilib, barkamol avlodni shakllantirishga yo‘naltirilgan islohotlar rivojlantirilib borilmoqda. Bugun jahonda
Ilmiybaza.uz 
yuz berayotgan voqea va hodisalar, mafkuraviy qarama-qarshiliklarning mazmun-
mohiyatini tahlil etish, turli xil yot g‘oyalardan yoshlarni himoya qilish uchun tarixiy 
tafakkurni shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Shu o‘rinda ta’kidlash kerakki, 
Oliy o‘quv yurtlarida O‘zbekistonning eng yangi davri tarixini chuqur o‘rganish 
yosh mutaxassislarning bugungi davr siyosatini, jahon hamjamiyatidagi o‘rnini, 
davr qahramonlarini, ayniqsa o‘zining ham shu jarayon ishtirokchisi ekanligini 
to‘g‘ri va to‘liq anglashi jamiyat taraqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. 
  
2. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” o‘quv fanining predmeti, maqsad 
va vazifalari. Fanni o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari. 
Tarixiy haqiqat to‘la ro‘yobga chiqishida, haqqoniy tarix yozilishida tarix fani 
predmetining to‘g‘ri belgilanishi o‘ta muhim ahamiyatga ega. O‘zbekiston tarixi 
fani boshqa ijtimoiy fanlardan farqli o‘laroq mustaqil fan. Bu uning o‘rganish 
predmeti hamda vazifasida to‘la namoyon bo‘ladi. U fan sifatida o‘zining butun 
diqqat e’tiborini faqat o‘tmishga qaratadi, undan saboq beradi, xulosi chiqaradi, 
ajdodlarimiz yaratgan madaniy, ma’naviy-mafkuraviy qadriyatlarni o‘rganadi. 
O‘zbekiston tarixi fanining o‘ziga xos xususiyatlari bilan ajralib turadi. O‘zbekiston 
tarixini o‘rganish predmetiga Vatanimiz hududidagi jamiki xilma-xil voqea va 
hodisalar, ulardagi umumiy aloqadorlik va yaxlit birlik hamda qonuniyatlar va 
jarayonlar, umuman, xalq va insonning yaratuvchanlik faoliyatiga kiradi. 
Aniq tarixiy davr, makon, zamon va geografik mintaqaviy chegaralar, ma’lum 
bir xalq, mamlakat tarixi bilan bog‘liq bo‘lib, shular doirasidagi voqea va hodisalarni 
yaxlitlikda o‘z ichiga oladi. Predmet esa mana shu bir butun zamon va makon 
ichidagi aniq tarixiy-madaniy jarayondir. 
Tarix bilan boshqa ijtimoiy gumanitar fanlarning o‘rganish ob’ekti bitta, ya’ni 
jamiyat. Shuning uchun ham boshqa fanlar tarix fani taraqqiyotiga, tarixiy 
haqiqatning ro‘yobga chiqishiga bevosita yordam beradi. Shu bilan birga tarix 
boshqa fanlarning ham tarixidir, chunki ularning hammasi tarixiy ong, tafakkur, 
umuman tarixning mahsulidir. Boshqa fanlarning hammasi ham, tabiat va jamiyat 
Ilmiybaza.uz yuz berayotgan voqea va hodisalar, mafkuraviy qarama-qarshiliklarning mazmun- mohiyatini tahlil etish, turli xil yot g‘oyalardan yoshlarni himoya qilish uchun tarixiy tafakkurni shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Shu o‘rinda ta’kidlash kerakki, Oliy o‘quv yurtlarida O‘zbekistonning eng yangi davri tarixini chuqur o‘rganish yosh mutaxassislarning bugungi davr siyosatini, jahon hamjamiyatidagi o‘rnini, davr qahramonlarini, ayniqsa o‘zining ham shu jarayon ishtirokchisi ekanligini to‘g‘ri va to‘liq anglashi jamiyat taraqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. 2. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” o‘quv fanining predmeti, maqsad va vazifalari. Fanni o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari. Tarixiy haqiqat to‘la ro‘yobga chiqishida, haqqoniy tarix yozilishida tarix fani predmetining to‘g‘ri belgilanishi o‘ta muhim ahamiyatga ega. O‘zbekiston tarixi fani boshqa ijtimoiy fanlardan farqli o‘laroq mustaqil fan. Bu uning o‘rganish predmeti hamda vazifasida to‘la namoyon bo‘ladi. U fan sifatida o‘zining butun diqqat e’tiborini faqat o‘tmishga qaratadi, undan saboq beradi, xulosi chiqaradi, ajdodlarimiz yaratgan madaniy, ma’naviy-mafkuraviy qadriyatlarni o‘rganadi. O‘zbekiston tarixi fanining o‘ziga xos xususiyatlari bilan ajralib turadi. O‘zbekiston tarixini o‘rganish predmetiga Vatanimiz hududidagi jamiki xilma-xil voqea va hodisalar, ulardagi umumiy aloqadorlik va yaxlit birlik hamda qonuniyatlar va jarayonlar, umuman, xalq va insonning yaratuvchanlik faoliyatiga kiradi. Aniq tarixiy davr, makon, zamon va geografik mintaqaviy chegaralar, ma’lum bir xalq, mamlakat tarixi bilan bog‘liq bo‘lib, shular doirasidagi voqea va hodisalarni yaxlitlikda o‘z ichiga oladi. Predmet esa mana shu bir butun zamon va makon ichidagi aniq tarixiy-madaniy jarayondir. Tarix bilan boshqa ijtimoiy gumanitar fanlarning o‘rganish ob’ekti bitta, ya’ni jamiyat. Shuning uchun ham boshqa fanlar tarix fani taraqqiyotiga, tarixiy haqiqatning ro‘yobga chiqishiga bevosita yordam beradi. Shu bilan birga tarix boshqa fanlarning ham tarixidir, chunki ularning hammasi tarixiy ong, tafakkur, umuman tarixning mahsulidir. Boshqa fanlarning hammasi ham, tabiat va jamiyat
Ilmiybaza.uz 
ham avvalo tarixda aks etadi. Ular ham tarix fanini o‘rganish ob’ekti va predmeti 
hisoblanadi. Xulosa shuki, Vatan tarixi millatni murabbiysi sifatida uni ravnaq 
topishida muhim o‘rin tutadi. Mustaqillik sharofati bilan bu fanni o‘rganishga 
bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgarib, uni barcha oliy o‘quv yurtlarida shu paytga 
qadar o‘qitilib kelindi. 
Har qanday fan kabi O‘zbekiston tarixi fani ham o‘zining g‘oyaviy nazariy 
asoslari, ilmiy ta’limotlari, usuli va uslubiy talab va tamoyillarga ega. Bular bu 
fanning asosini tashkil etib, uning maqsad va vazifasini to‘laroq ro‘yobga 
chiqarishga yordam beradi va tarixiy haqiqatni yuzaga chiqarishga xizmat qiladi. 
O‘zbekiston tarixi fanining ilmiy-nazariy uslublari v uning tamoyillari 
quyidagilardan iborat: 
- Tarixiy hodisa va voqealarni, hujjat va faktlarni ilmiy, xolisona o‘rganish va 
tahlil qilish; 
- tarixni milliylik va umuminsoniylik asosida o‘rganish va tahlil qilish;  
- tarixni haqqoniy, tarixiy-falsafiy mantiqiylik asosida o‘rganish va yozish; 
- tarixga milliy va umuminsoniy xotira va qadriyat sifatida hurmat va ehtirom 
bilan e’tiborli bo‘lish; 
- xalq, buyuk davlat arboblari va rahbarlari, iste’dodli va qobiliyatli, fidokor va 
qahramon kishilarning tarixda tutgan o‘rniga alohida e’tibor berish; 
- tarixiy voqea va hodisa, hujjat va faktlarning to‘g‘ri va noto‘g‘riligini 
aniqlashda tarixiy-tanqidiylik usuliga amal qilish; 
- tarixni o‘rganishda tarixiy izchillikka amal qilish; 
- tarixni ilmiy-ijodiy qiyoslash va tanqidiy asosda o‘rganish; 
- etnografiya, arxeologiya, antropologiya, geneologiya va boshqa fanlarning 
yutuqlari hamda usullaridan foydalanish; 
- tarixni o‘rganishga vorisiylik va uzviylikka, eng muhimi mantiqiylikka amal 
qilish. 
O‘zbekiston tarixi jahon tarixi bilan hamda dinlar bilan bog‘liq. Ijtimoiy hayotni 
dindan ajratib bo‘lmaganidek, tarixni dindan ajratib bo‘lmaydi. Tarixni 
Ilmiybaza.uz ham avvalo tarixda aks etadi. Ular ham tarix fanini o‘rganish ob’ekti va predmeti hisoblanadi. Xulosa shuki, Vatan tarixi millatni murabbiysi sifatida uni ravnaq topishida muhim o‘rin tutadi. Mustaqillik sharofati bilan bu fanni o‘rganishga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgarib, uni barcha oliy o‘quv yurtlarida shu paytga qadar o‘qitilib kelindi. Har qanday fan kabi O‘zbekiston tarixi fani ham o‘zining g‘oyaviy nazariy asoslari, ilmiy ta’limotlari, usuli va uslubiy talab va tamoyillarga ega. Bular bu fanning asosini tashkil etib, uning maqsad va vazifasini to‘laroq ro‘yobga chiqarishga yordam beradi va tarixiy haqiqatni yuzaga chiqarishga xizmat qiladi. O‘zbekiston tarixi fanining ilmiy-nazariy uslublari v uning tamoyillari quyidagilardan iborat: - Tarixiy hodisa va voqealarni, hujjat va faktlarni ilmiy, xolisona o‘rganish va tahlil qilish; - tarixni milliylik va umuminsoniylik asosida o‘rganish va tahlil qilish; - tarixni haqqoniy, tarixiy-falsafiy mantiqiylik asosida o‘rganish va yozish; - tarixga milliy va umuminsoniy xotira va qadriyat sifatida hurmat va ehtirom bilan e’tiborli bo‘lish; - xalq, buyuk davlat arboblari va rahbarlari, iste’dodli va qobiliyatli, fidokor va qahramon kishilarning tarixda tutgan o‘rniga alohida e’tibor berish; - tarixiy voqea va hodisa, hujjat va faktlarning to‘g‘ri va noto‘g‘riligini aniqlashda tarixiy-tanqidiylik usuliga amal qilish; - tarixni o‘rganishda tarixiy izchillikka amal qilish; - tarixni ilmiy-ijodiy qiyoslash va tanqidiy asosda o‘rganish; - etnografiya, arxeologiya, antropologiya, geneologiya va boshqa fanlarning yutuqlari hamda usullaridan foydalanish; - tarixni o‘rganishga vorisiylik va uzviylikka, eng muhimi mantiqiylikka amal qilish. O‘zbekiston tarixi jahon tarixi bilan hamda dinlar bilan bog‘liq. Ijtimoiy hayotni dindan ajratib bo‘lmaganidek, tarixni dindan ajratib bo‘lmaydi. Tarixni
Ilmiybaza.uz 
soxtalashtirmasdan, qanday bo‘lsa, shundayligicha o‘rganish kerak, degan 
tushuncha hamisha ustuvor bo‘lishi kerak. 
O‘zbekiston tarixi fanining uzviy va mantiqiy davomi sifatida “O‘zbekistonning 
eng yangi tarixi” fanini o‘qitish xaqida so‘z ketganda, avvalo mustaqillik qo‘lga 
kiritilganidan keyingi, ya’ni 1991 yildan beri mamlakatimiz bosib o‘tgan tarixiy 
yo‘lning mazmun-mohiyati va ahamiyatini tushunish kerak. Ushbu jarayon qanday 
o‘tganini, mamlakatimiz mustaqillikka erishgunga qadar va mustaqillikning 
dastlabki yillarida qanday muammolarga duch kelganligini tushunish muhimdir. 
“O‘zbekistonning eng yangi tarixi”, ya’ni O‘zbekistonning davlat mustaqilligiga 
erishishi arafasida yuzaga kelgan murakkab vaziyat, respublika mustaqilligining 
e’lon qilinishi, mustaqillik yillarida mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-
siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy sohalardagi islohotlar va ularning bosqichlarini, 
O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga har tomonlama integratsiyasini, xalqaro 
munosabatlar, xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, 
tinchliksevar tashqi siyosat kabi masalalarning ilmiy va amaliy ahamiyati ochib 
beriladi. 
“O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘qitishning maqsadi – mustaqillik 
yillarida O‘zbekiston Respublikasida yuz bergan muhim o‘zgarishlar, tub 
islohotlarning mazmun-mohiyatini ko‘rsatish va jamiyat hayotida aholining, 
jumladan, talaba-yoshlarning o‘rnini, o‘zligini anglatishdan iborat. 
O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘qitishning vazifalari – mustaqillikka 
erishish arafasida O‘zbekistonda yuzaga kelgan murakkab vaziyatni hamda 
mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va ma’naviy 
hamda boshqa sohalardagi islohotlarning mazmun-mohiyatini talabalarga 
tushuntirib berish, ularni Vatanga sadoqat va muhabbat ruhida tarbiyalash hamda 
milliy g‘ururni shakllantirishdan iborat. 
“O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari 
O‘zbekistondagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va murakkab vaziyatlar tarixini, 
shuningdek mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va 
ma’naviy hamda boshqa sohalardagi islohotlarning mazmun-mohiyatini yoritishda 
Ilmiybaza.uz soxtalashtirmasdan, qanday bo‘lsa, shundayligicha o‘rganish kerak, degan tushuncha hamisha ustuvor bo‘lishi kerak. O‘zbekiston tarixi fanining uzviy va mantiqiy davomi sifatida “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘qitish xaqida so‘z ketganda, avvalo mustaqillik qo‘lga kiritilganidan keyingi, ya’ni 1991 yildan beri mamlakatimiz bosib o‘tgan tarixiy yo‘lning mazmun-mohiyati va ahamiyatini tushunish kerak. Ushbu jarayon qanday o‘tganini, mamlakatimiz mustaqillikka erishgunga qadar va mustaqillikning dastlabki yillarida qanday muammolarga duch kelganligini tushunish muhimdir. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi”, ya’ni O‘zbekistonning davlat mustaqilligiga erishishi arafasida yuzaga kelgan murakkab vaziyat, respublika mustaqilligining e’lon qilinishi, mustaqillik yillarida mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy- siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy sohalardagi islohotlar va ularning bosqichlarini, O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga har tomonlama integratsiyasini, xalqaro munosabatlar, xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, tinchliksevar tashqi siyosat kabi masalalarning ilmiy va amaliy ahamiyati ochib beriladi. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘qitishning maqsadi – mustaqillik yillarida O‘zbekiston Respublikasida yuz bergan muhim o‘zgarishlar, tub islohotlarning mazmun-mohiyatini ko‘rsatish va jamiyat hayotida aholining, jumladan, talaba-yoshlarning o‘rnini, o‘zligini anglatishdan iborat. O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘qitishning vazifalari – mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekistonda yuzaga kelgan murakkab vaziyatni hamda mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va ma’naviy hamda boshqa sohalardagi islohotlarning mazmun-mohiyatini talabalarga tushuntirib berish, ularni Vatanga sadoqat va muhabbat ruhida tarbiyalash hamda milliy g‘ururni shakllantirishdan iborat. “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fanini o‘rganishning nazariy-uslubiy asoslari O‘zbekistondagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va murakkab vaziyatlar tarixini, shuningdek mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va ma’naviy hamda boshqa sohalardagi islohotlarning mazmun-mohiyatini yoritishda
Ilmiybaza.uz 
ilmiy tadqiqotlar olib borishning ilmiylik, tizimlilik, tarixiylik, ob’ektivlik va 
qiyosiy tahlil usullaridan foydalanildi. 
  
3. Intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil 
insonni voyaga yetkazishda mamlakat eng yangi tarixining tutgan o‘rni. 
Mustaqillik tufayli O‘zbekistonda milliy, demakki, ma’naviy-ruhiy erkinliklarga 
keng yo‘l ochildi, mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, g‘oyaviy, madaniy 
hayotining muhim tarmog‘i hisoblangan, ma’naviyatni shakllantirishga bevosita 
ta’sir qiladigan hayotiy muhim omillardan bo‘lgan yuksak ma’naviyatli, 
dunyoqarashi keng qamrovli, intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni 
tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazish, umuman olganda, ta’lim-tarbiya 
tizimini rivojlantirishga davlat siyosati darajasida e’tibor qaratilib kelinmoqda 
hamda bu borada beqiyos ishlar amalga oshirilmoqda. 
Mustaqil O‘zbekiston davlati hamisha demokratik taraqqiyot, modernizatsiya va 
yangilanish borasida belgilangan maqsadlarga erishishda eng muhim qadriyat va hal 
qiluvchi kuch bo‘lgan bilimli va intellektual rivojlangan avlodni tarbiyalash 
vazifasini o‘zining asosiy ustuvor yo‘nalishlari qatoriga qo‘yib kelmoqda. Ayni 
paytda, O‘zbekiston tarixi fani, uning mantiqiy davomi bo‘lgan O‘zbekistonning eng 
yangi tarixi”ni o‘qitish, uning mazmun-mohiyatini ularga tushuntirish orqali, yuksak 
ma’naviyatli, dunyoqarashi keng qamrovli, intellektual salohiyatli, ma’naviy 
barkamol avlodni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazishdek mas’uliyatli 
vazifa turibdi. Buyuk shaxslar ta’kidlaganidek, “Yoshlar bilan ishlashda ham yangi 
yondashuvlar kerak...”. Zero, bugungi yoshlarimizning nafaqat jismoniy va 
ma’naviy sog‘lom o‘sishi, balki ularning eng zamonaviy intellektual bilimlarga ega 
bo‘lgan, uyg‘un rivojlangan insonlar bo‘lib, XXI asr talablariga to‘liq javob 
beradigan barkamol avlod bo‘lib voyaga etishi uchun zarur barcha imkoniyat va 
sharoitlarni yaratish hukumatimiz oldiga qo‘yilgan eng oliy maqsadlardandir. Shu 
nuqtai nazardan, bugungi kunda yoshlar ijtimoiy-siyosiy kuch sifatidagi 
faoliyatining muhimligi va amaliy ahamiyati, O‘zbekistonda mustaqillik  yillarida 
Ilmiybaza.uz ilmiy tadqiqotlar olib borishning ilmiylik, tizimlilik, tarixiylik, ob’ektivlik va qiyosiy tahlil usullaridan foydalanildi. 3. Intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazishda mamlakat eng yangi tarixining tutgan o‘rni. Mustaqillik tufayli O‘zbekistonda milliy, demakki, ma’naviy-ruhiy erkinliklarga keng yo‘l ochildi, mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, g‘oyaviy, madaniy hayotining muhim tarmog‘i hisoblangan, ma’naviyatni shakllantirishga bevosita ta’sir qiladigan hayotiy muhim omillardan bo‘lgan yuksak ma’naviyatli, dunyoqarashi keng qamrovli, intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazish, umuman olganda, ta’lim-tarbiya tizimini rivojlantirishga davlat siyosati darajasida e’tibor qaratilib kelinmoqda hamda bu borada beqiyos ishlar amalga oshirilmoqda. Mustaqil O‘zbekiston davlati hamisha demokratik taraqqiyot, modernizatsiya va yangilanish borasida belgilangan maqsadlarga erishishda eng muhim qadriyat va hal qiluvchi kuch bo‘lgan bilimli va intellektual rivojlangan avlodni tarbiyalash vazifasini o‘zining asosiy ustuvor yo‘nalishlari qatoriga qo‘yib kelmoqda. Ayni paytda, O‘zbekiston tarixi fani, uning mantiqiy davomi bo‘lgan O‘zbekistonning eng yangi tarixi”ni o‘qitish, uning mazmun-mohiyatini ularga tushuntirish orqali, yuksak ma’naviyatli, dunyoqarashi keng qamrovli, intellektual salohiyatli, ma’naviy barkamol avlodni tarbiyalash, komil insonni voyaga yetkazishdek mas’uliyatli vazifa turibdi. Buyuk shaxslar ta’kidlaganidek, “Yoshlar bilan ishlashda ham yangi yondashuvlar kerak...”. Zero, bugungi yoshlarimizning nafaqat jismoniy va ma’naviy sog‘lom o‘sishi, balki ularning eng zamonaviy intellektual bilimlarga ega bo‘lgan, uyg‘un rivojlangan insonlar bo‘lib, XXI asr talablariga to‘liq javob beradigan barkamol avlod bo‘lib voyaga etishi uchun zarur barcha imkoniyat va sharoitlarni yaratish hukumatimiz oldiga qo‘yilgan eng oliy maqsadlardandir. Shu nuqtai nazardan, bugungi kunda yoshlar ijtimoiy-siyosiy kuch sifatidagi faoliyatining muhimligi va amaliy ahamiyati, O‘zbekistonda mustaqillik yillarida
Ilmiybaza.uz 
amalga oshirilgan ijtimoiy-siyosiy islohotlar, jamiyat hayotining barcha jabhalarini 
modernizatsiyalash va yangilash masalasi bilan chambarchas bog‘liqligida 
hisoblanadi. Chunki, mamlakat aholisining asosiy qismini yoshlar tashkil qiladi. 
Yuqoridagi mulohaza O‘zbekiston yoshlar davlati ekanligini yana bir karra 
tasdiqlaydi. 
Yoshlarning bilim olishi, ta’lim-tarbiyasi, kasbiy tayyorgarligi masalalari 
O‘zbekistonda huquqiy demokratik davlat qurish, fuqarolik jamiyatini shakllantirish 
jarayonida muhim ahamiyat kasb etadi. Binobarin, O‘zbekiston yoshlari ijtimoiy-
siyosiy faolligi masalalariga zamon talablari asosida e’tibor qaratish lozim. 
Mustaqillikning dastlabki kunlaridan boshlab shaxsni har tomonlama kamolga 
yetkazish va rivojlantirish masalasiga alohida g‘amxo‘rlik ko‘rsatilib, yoshlarga oid 
qonun, qaror va davlat dasturlari qabul qilindi hamda izchil ravishda hayotga tatbiq 
etilmoqda. Bu siyosatning mazmun-mohiyati, asosiy yo‘nalishlari, yoshlarga 
beriladigan ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va huquqiy kafolatlar O‘zbekiston 
Respublikasining 1991 yil 20 noyabrdagi “O‘zbekistonda yoshlarga oid davlat 
siyosatining asoslari to‘g‘risida”gi qonunida belgilab qo‘yilgan. 
Qonunga ko‘ra, yoshlar masalasi O‘zbekiston Respublikasi davlat siyosatining 
ustuvor yo‘nalishi bo‘lib, uning maqsadi yoshlarning bilim olishi, ta’lim-tarbiyasi, 
kasbiy tayyorgarligi, ijtimoiy-siyosiy shakllanishi va kamol topishi, ijodiy 
iqtidorining to‘liq ro‘yobga chiqishi uchun ijtimoiy, iqtisodiy, huquqiy, tashkiliy 
jihatdan shart-sharoit yaratish hamda ularni kafolatlashdan iborat. Bu qonunning 
qabul qilinishi o‘sib kelayotgan yosh avlodni barkamol etib tarbiyalash yuzasidan 
“Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun, “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”, “Maktab ta’limini 
rivojlantirishning umummilliy dasturi” kabi qator hujjatlar ishlab chiqilishga 
mustahkam zamin yaratdi. 
Respublika yoshlarini birlashtirib, keng qamrovli faoliyat olib borayotgan yangi 
shakllangan yoshlar tashkiloti barkamol avlodni tarbiyalashda ulkan ishlarni amalga 
oshirmoqda. 
Shuningdek, 
iqtidorli 
yoshlarni 
qo‘llab-quvvatlash, 
ularning 
iste’dodini ro‘yobga chiqarish uchun keng imkoniyatlar yaratib berayotgan turli 
jamg‘armalar faoliyatini ham yuksak baholash mumkin. O‘zbekiston yoshlari 
Ilmiybaza.uz amalga oshirilgan ijtimoiy-siyosiy islohotlar, jamiyat hayotining barcha jabhalarini modernizatsiyalash va yangilash masalasi bilan chambarchas bog‘liqligida hisoblanadi. Chunki, mamlakat aholisining asosiy qismini yoshlar tashkil qiladi. Yuqoridagi mulohaza O‘zbekiston yoshlar davlati ekanligini yana bir karra tasdiqlaydi. Yoshlarning bilim olishi, ta’lim-tarbiyasi, kasbiy tayyorgarligi masalalari O‘zbekistonda huquqiy demokratik davlat qurish, fuqarolik jamiyatini shakllantirish jarayonida muhim ahamiyat kasb etadi. Binobarin, O‘zbekiston yoshlari ijtimoiy- siyosiy faolligi masalalariga zamon talablari asosida e’tibor qaratish lozim. Mustaqillikning dastlabki kunlaridan boshlab shaxsni har tomonlama kamolga yetkazish va rivojlantirish masalasiga alohida g‘amxo‘rlik ko‘rsatilib, yoshlarga oid qonun, qaror va davlat dasturlari qabul qilindi hamda izchil ravishda hayotga tatbiq etilmoqda. Bu siyosatning mazmun-mohiyati, asosiy yo‘nalishlari, yoshlarga beriladigan ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy va huquqiy kafolatlar O‘zbekiston Respublikasining 1991 yil 20 noyabrdagi “O‘zbekistonda yoshlarga oid davlat siyosatining asoslari to‘g‘risida”gi qonunida belgilab qo‘yilgan. Qonunga ko‘ra, yoshlar masalasi O‘zbekiston Respublikasi davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishi bo‘lib, uning maqsadi yoshlarning bilim olishi, ta’lim-tarbiyasi, kasbiy tayyorgarligi, ijtimoiy-siyosiy shakllanishi va kamol topishi, ijodiy iqtidorining to‘liq ro‘yobga chiqishi uchun ijtimoiy, iqtisodiy, huquqiy, tashkiliy jihatdan shart-sharoit yaratish hamda ularni kafolatlashdan iborat. Bu qonunning qabul qilinishi o‘sib kelayotgan yosh avlodni barkamol etib tarbiyalash yuzasidan “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun, “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi”, “Maktab ta’limini rivojlantirishning umummilliy dasturi” kabi qator hujjatlar ishlab chiqilishga mustahkam zamin yaratdi. Respublika yoshlarini birlashtirib, keng qamrovli faoliyat olib borayotgan yangi shakllangan yoshlar tashkiloti barkamol avlodni tarbiyalashda ulkan ishlarni amalga oshirmoqda. Shuningdek, iqtidorli yoshlarni qo‘llab-quvvatlash, ularning iste’dodini ro‘yobga chiqarish uchun keng imkoniyatlar yaratib berayotgan turli jamg‘armalar faoliyatini ham yuksak baholash mumkin. O‘zbekiston yoshlari
Ilmiybaza.uz 
mamlakatdagi o‘ziga xos ijtimoiy-siyosiy munosabatlarni shakllantirishda asosiy 
etakchi kuch bo‘lib, ularning intilishlari, muammolari hamda O‘zbekistonda 
islohotlarni amalga oshirishdagi ishtirokini har tomonlama qo‘llab-quvvatlashga 
alohida e’tibor qaratilmoqda. 
Darhaqiqat, mustaqillik yillari O‘zbekiston yoshlari hayotida tub burilish yasadi. 
Bu davrda yosh avlod ta’lim-tarbiyasiga bag‘ishlangan qonun, davlat dasturlarining 
qabul qilinishi hamda ularga alohida e’tibor berib kelinayotganligi yutuq va 
muvaffaqiyatlar garovi bo‘ldi. 
Ilmu ma’rifatli, tarbiyali, yuksak ma’naviyatli, dunyoqarashi keng qamrovli 
barkamol avlodni tarbiyalash bugungi kundagi dolzarb masalalar sirasiga kiradi. 
Jamiyat taraqqiyotining hozirgi bosqichida shaxsni har tomonlama kamolga 
yetkazish va rivojlantirish eng muhim vazifalardan biri bo‘lganligi boisdan ham, 
talabalarga “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fani o‘qitilishi bugungi kunning eng 
muhim dolzarb masalasiga asosiy e’tibor qaratilmoqda. 
Shundan kelib chiqib, bugun yuksak ma’naviy va axloqiy fazilatlarga ega, 
bilimli, samarali mehnat qilishga qodir fuqarolar jamiyatning eng muhim boyligi va 
asosiy kapitali, uni harakatga keltiruvchi kuch ekanligini teran anglash asnosida 
milliy qadriyatlar, qadimiy an’analarimizni, jahon sivilizatsiyasi tarixida o‘chmas iz 
qoldirgan ajdodlarimizni yangi sharoitda yana bir bor kashf etamiz, qaytadan 
dunyoga tanitish imkoniyatiga ega bo‘lamiz hamda yoshlarga ibrat sifatida 
ko‘rsatamiz, buyuk zotlarga munosib bo‘lishga undaymiz. 
Mamlakatning intellektual va ma’naviy salohiyatni yuksaltirishdan manfaatdor 
ekanligi, globallashuv sharoitida bilimlilik mamlakatni iqtisodiy rivojlantirish va 
uning milliy boyligini ko‘paytirishning muhim tarkibiy qismiga aylanib 
borayotganligi, aholining yuksak ma’naviy darajasi esa odamlarda huquqiy 
madaniyatni, erkin va demokratik huquqiy davlatda yashash hamda mehnat qilish 
qobiliyatini shakllantirish, o‘z huquq va erkinliklarini anglash, ulardan shaxs, davlat 
hamda jamiyat manfaatlari yo‘lida foydalanish imkonini beradi.  
Ta’lim 
tuzilishini 
modernizatsiyalash, 
uni 
demokratlashtirish, 
kompyuterlashtirish va insonparvarlashtirish, ta’lim dasturini erkin tanlash, uzluksiz 
Ilmiybaza.uz mamlakatdagi o‘ziga xos ijtimoiy-siyosiy munosabatlarni shakllantirishda asosiy etakchi kuch bo‘lib, ularning intilishlari, muammolari hamda O‘zbekistonda islohotlarni amalga oshirishdagi ishtirokini har tomonlama qo‘llab-quvvatlashga alohida e’tibor qaratilmoqda. Darhaqiqat, mustaqillik yillari O‘zbekiston yoshlari hayotida tub burilish yasadi. Bu davrda yosh avlod ta’lim-tarbiyasiga bag‘ishlangan qonun, davlat dasturlarining qabul qilinishi hamda ularga alohida e’tibor berib kelinayotganligi yutuq va muvaffaqiyatlar garovi bo‘ldi. Ilmu ma’rifatli, tarbiyali, yuksak ma’naviyatli, dunyoqarashi keng qamrovli barkamol avlodni tarbiyalash bugungi kundagi dolzarb masalalar sirasiga kiradi. Jamiyat taraqqiyotining hozirgi bosqichida shaxsni har tomonlama kamolga yetkazish va rivojlantirish eng muhim vazifalardan biri bo‘lganligi boisdan ham, talabalarga “O‘zbekistonning eng yangi tarixi” fani o‘qitilishi bugungi kunning eng muhim dolzarb masalasiga asosiy e’tibor qaratilmoqda. Shundan kelib chiqib, bugun yuksak ma’naviy va axloqiy fazilatlarga ega, bilimli, samarali mehnat qilishga qodir fuqarolar jamiyatning eng muhim boyligi va asosiy kapitali, uni harakatga keltiruvchi kuch ekanligini teran anglash asnosida milliy qadriyatlar, qadimiy an’analarimizni, jahon sivilizatsiyasi tarixida o‘chmas iz qoldirgan ajdodlarimizni yangi sharoitda yana bir bor kashf etamiz, qaytadan dunyoga tanitish imkoniyatiga ega bo‘lamiz hamda yoshlarga ibrat sifatida ko‘rsatamiz, buyuk zotlarga munosib bo‘lishga undaymiz. Mamlakatning intellektual va ma’naviy salohiyatni yuksaltirishdan manfaatdor ekanligi, globallashuv sharoitida bilimlilik mamlakatni iqtisodiy rivojlantirish va uning milliy boyligini ko‘paytirishning muhim tarkibiy qismiga aylanib borayotganligi, aholining yuksak ma’naviy darajasi esa odamlarda huquqiy madaniyatni, erkin va demokratik huquqiy davlatda yashash hamda mehnat qilish qobiliyatini shakllantirish, o‘z huquq va erkinliklarini anglash, ulardan shaxs, davlat hamda jamiyat manfaatlari yo‘lida foydalanish imkonini beradi. Ta’lim tuzilishini modernizatsiyalash, uni demokratlashtirish, kompyuterlashtirish va insonparvarlashtirish, ta’lim dasturini erkin tanlash, uzluksiz
Ilmiybaza.uz 
ta’lim 
tizimini 
rivojlantirish 
tobora 
kuchayib 
bormoqda. 
Ta’limni 
fundamentallashtirish, ma’naviy mas’ul shaxsni shakllantirish, bilishni emas, balki 
fikrlashni o‘rgatish zarurligi yaqqol ko‘zga tashlanmoqda. Zero, yosh avlodning har 
tomonlama kamol topishi uchun zamon ruhiga mos yangidan-yangi qonun 
loyihalarini ishlab chiqish va ularni amaliyotga tadbiq etish bo‘yicha innovatsion 
loyihalar ishlab chiqish, ta’lim tizimining barcha bosqichlarida sifat o‘zgarishlariga 
erishish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni yanada kuchaytirish zarur. 
Binobarin, hukumatimiz yoshlar bilan ishlashda asosiy e’tiborni, avvalo, ularni 
tabiatimizga begona bo‘lgan g‘arazli oqimlardan asrab, zamonaviy bilim va 
tajribaga, intellektual salohiyat va ilg‘or texnologiyalarga ega, ma’naviy yuksak, 
komil insonlar etib voyaga yetkazish, jamiyatda o‘z oldiga qo‘ygan strategik 
maqsadlarga erisha olishiga va munosib o‘rin egallashiga qaratadi. 
  
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning ma’naviy 
yetuk shaxsni tarbiyalashda tarixiy xotiraning o‘rni va saboqlari to‘g‘risidagi 
fikrlari. 
Mustaqillik yillarida ma’naviyat va tarixiy xotira masalalari davlat siyosatida 
ustuvor ahamiyat kasb etib kelmoqda. Chunki “millatning o‘zligini anglashi tarixni 
bilishdan boshlanadi”. Ushbu haqiqatni anglash masalasi davlat siyosati darajasiga 
ko‘tarilishi zarurligi ta’kidlangan edi. Saboq beradigan, ogohlikka undaydigan va 
donolik bag‘ishlaydigan tarix bizlarni o‘sha dahshatli yillardan qanchalik 
uzoqlashtirgan sayin, urush haqidagi muqaddas tarixiy xotira shunchalik buyuk 
ma’naviy kuchga aylana boradi. Zero, o‘tmish xotirasiga ega bo‘lmagan, o‘z 
xalqining tarixiy tajribasidan mahrum kishi butunlay tarixiy istiqbolni his qilishdan 
ayrilib qoladi. Teran va dono bir hikmat bor, o‘z qahramonlarining xotirasini 
muqaddas bilib e’zozlovchi xalqgina buyuk bo‘lishga, buyukman deb da’vo qilishga 
munosibdir. 
Xalqimizni o‘z tarixi bilan qurollantirish ma’naviyat va milliy mafkurani 
shakllantirish sohasidagi kechiktirib bo‘lmas vazifa ekanligi Birinchi Prezident 
Ilmiybaza.uz ta’lim tizimini rivojlantirish tobora kuchayib bormoqda. Ta’limni fundamentallashtirish, ma’naviy mas’ul shaxsni shakllantirish, bilishni emas, balki fikrlashni o‘rgatish zarurligi yaqqol ko‘zga tashlanmoqda. Zero, yosh avlodning har tomonlama kamol topishi uchun zamon ruhiga mos yangidan-yangi qonun loyihalarini ishlab chiqish va ularni amaliyotga tadbiq etish bo‘yicha innovatsion loyihalar ishlab chiqish, ta’lim tizimining barcha bosqichlarida sifat o‘zgarishlariga erishish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni yanada kuchaytirish zarur. Binobarin, hukumatimiz yoshlar bilan ishlashda asosiy e’tiborni, avvalo, ularni tabiatimizga begona bo‘lgan g‘arazli oqimlardan asrab, zamonaviy bilim va tajribaga, intellektual salohiyat va ilg‘or texnologiyalarga ega, ma’naviy yuksak, komil insonlar etib voyaga yetkazish, jamiyatda o‘z oldiga qo‘ygan strategik maqsadlarga erisha olishiga va munosib o‘rin egallashiga qaratadi. 4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyevning ma’naviy yetuk shaxsni tarbiyalashda tarixiy xotiraning o‘rni va saboqlari to‘g‘risidagi fikrlari. Mustaqillik yillarida ma’naviyat va tarixiy xotira masalalari davlat siyosatida ustuvor ahamiyat kasb etib kelmoqda. Chunki “millatning o‘zligini anglashi tarixni bilishdan boshlanadi”. Ushbu haqiqatni anglash masalasi davlat siyosati darajasiga ko‘tarilishi zarurligi ta’kidlangan edi. Saboq beradigan, ogohlikka undaydigan va donolik bag‘ishlaydigan tarix bizlarni o‘sha dahshatli yillardan qanchalik uzoqlashtirgan sayin, urush haqidagi muqaddas tarixiy xotira shunchalik buyuk ma’naviy kuchga aylana boradi. Zero, o‘tmish xotirasiga ega bo‘lmagan, o‘z xalqining tarixiy tajribasidan mahrum kishi butunlay tarixiy istiqbolni his qilishdan ayrilib qoladi. Teran va dono bir hikmat bor, o‘z qahramonlarining xotirasini muqaddas bilib e’zozlovchi xalqgina buyuk bo‘lishga, buyukman deb da’vo qilishga munosibdir. Xalqimizni o‘z tarixi bilan qurollantirish ma’naviyat va milliy mafkurani shakllantirish sohasidagi kechiktirib bo‘lmas vazifa ekanligi Birinchi Prezident
Ilmiybaza.uz 
Islom Karimov tomonidan mamlakatning tarixchi olimlari va jurnalistlari bilan 
o‘tkazilgan suhbat (1998 yil 26 iyun) hamda “Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q” nomli 
asarda (1998) o‘z ifodasini topgan. Zero, “tarix xalq ma’naviyatining asosidir”. 
Binobarin, mustaqillik sharofati bilan falsafa. tarix, ayniqsa, Vatan tarixini 
o‘rganish, uning uslubiyatiga,  “oq dog‘lari”ga doir masalalar faol muhokama etila 
boshlandi. Ijtimoiy-gumanitar fanlarda jamiyat va shaxs masalalari, madaniy meros, 
til muammolari kabi masalalarni hal etishga intilish yuzaga keldi. Bu masalalarga 
bag‘ishlangan ilmiy, ayniqsa, publitsistik maqolalar gazeta va jurnallar sahifalarida 
muntazam bosilib turdi. Ana shunday masalalar sirasiga kiradigan voqelikni 
xotirlab, Prezident Shavkat Mirziyoyev: “Barchangiz yaxshi eslaysiz, muhtaram 
Yurtboshimizning tashabbuslari bilan istiqlolga erishganimizning ikkinchi yili 
Sharof Rashidovning nomi to‘la–to‘kis oqlandi. O‘sha yili u kishining 75 yilligi 
yurtimizda keng nishonlandi”, deya ta’kidlaydi. 
Respublikani juda murakkab va og‘ir yillarda boshqarib, mamlakat taraqqiyoti 
yo‘lida fidokorona xizmat qilgan, ijtimoiy va ijodiy faoliyati bilan milliy adabiyot 
va madaniyat rivojiga katta hissa qo‘shgan atoqli davlat arbobi, taniqli yozuvchi 
SHarof Rashidovdek insonga nisbatan adolatsizlik qilindi. Inson tirik paytida uni 
ko‘klarga ko‘tarib, vafotidan keyin er bilan yakson etsa, qadrini beobro‘ qilsa, bu 
o‘zi qanday davlat, qanday jamiyat bo‘ldi, deya hayqirasan kishi. Biroq, afsuski 
yaqin o‘tmishimizda ana shunday achchiq va achinarli adolatsizlik sodir etildi. Bu 
borada Prezident Sh.Mirziyoyev shunday xulosa yasaydi: “Lekin, tarix guvoh, 
hayotda shunday adolatsizliklar ham bo‘lar ekan. Agar har bir xalq, har bir davlat 
mustaqil bo‘lmasa, boshqalar uning nafaqat dehqonini, nafaqat ishchisini, hattoki 
shoiru olimini ham, davlat arbobini ham istagancha tahqirlashi, insoniy sha’nini 
tuproqqa qorishi mumkin ekan”. Darhaqiqat, biz yaqin o‘tmishimizda kechgan ana 
shunday ayanchli voqealar misolida qo‘lga kiritgan mustaqilligimizning naqadar 
buyuk ne’mat ekanligini, uning ahamiyati va mohiyatini, qadr-qimmatini yanada 
teran anglab etishimiz, uni har qanday yovuz kuchlardan himoya qilishga doimo 
tayyor turishimiz shartligini, sobiq sovetlar hududining ba’zi o‘lkalarida eski 
tuzumni yana qaytarishga urinishlar bo‘layotgan hozirgi paytda bu achchiq haqiqatni 
Ilmiybaza.uz Islom Karimov tomonidan mamlakatning tarixchi olimlari va jurnalistlari bilan o‘tkazilgan suhbat (1998 yil 26 iyun) hamda “Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q” nomli asarda (1998) o‘z ifodasini topgan. Zero, “tarix xalq ma’naviyatining asosidir”. Binobarin, mustaqillik sharofati bilan falsafa. tarix, ayniqsa, Vatan tarixini o‘rganish, uning uslubiyatiga, “oq dog‘lari”ga doir masalalar faol muhokama etila boshlandi. Ijtimoiy-gumanitar fanlarda jamiyat va shaxs masalalari, madaniy meros, til muammolari kabi masalalarni hal etishga intilish yuzaga keldi. Bu masalalarga bag‘ishlangan ilmiy, ayniqsa, publitsistik maqolalar gazeta va jurnallar sahifalarida muntazam bosilib turdi. Ana shunday masalalar sirasiga kiradigan voqelikni xotirlab, Prezident Shavkat Mirziyoyev: “Barchangiz yaxshi eslaysiz, muhtaram Yurtboshimizning tashabbuslari bilan istiqlolga erishganimizning ikkinchi yili Sharof Rashidovning nomi to‘la–to‘kis oqlandi. O‘sha yili u kishining 75 yilligi yurtimizda keng nishonlandi”, deya ta’kidlaydi. Respublikani juda murakkab va og‘ir yillarda boshqarib, mamlakat taraqqiyoti yo‘lida fidokorona xizmat qilgan, ijtimoiy va ijodiy faoliyati bilan milliy adabiyot va madaniyat rivojiga katta hissa qo‘shgan atoqli davlat arbobi, taniqli yozuvchi SHarof Rashidovdek insonga nisbatan adolatsizlik qilindi. Inson tirik paytida uni ko‘klarga ko‘tarib, vafotidan keyin er bilan yakson etsa, qadrini beobro‘ qilsa, bu o‘zi qanday davlat, qanday jamiyat bo‘ldi, deya hayqirasan kishi. Biroq, afsuski yaqin o‘tmishimizda ana shunday achchiq va achinarli adolatsizlik sodir etildi. Bu borada Prezident Sh.Mirziyoyev shunday xulosa yasaydi: “Lekin, tarix guvoh, hayotda shunday adolatsizliklar ham bo‘lar ekan. Agar har bir xalq, har bir davlat mustaqil bo‘lmasa, boshqalar uning nafaqat dehqonini, nafaqat ishchisini, hattoki shoiru olimini ham, davlat arbobini ham istagancha tahqirlashi, insoniy sha’nini tuproqqa qorishi mumkin ekan”. Darhaqiqat, biz yaqin o‘tmishimizda kechgan ana shunday ayanchli voqealar misolida qo‘lga kiritgan mustaqilligimizning naqadar buyuk ne’mat ekanligini, uning ahamiyati va mohiyatini, qadr-qimmatini yanada teran anglab etishimiz, uni har qanday yovuz kuchlardan himoya qilishga doimo tayyor turishimiz shartligini, sobiq sovetlar hududining ba’zi o‘lkalarida eski tuzumni yana qaytarishga urinishlar bo‘layotgan hozirgi paytda bu achchiq haqiqatni
Ilmiybaza.uz 
hech qachon unutmasligimiz, mustaqillikning qadriga etishimiz zarurligini 
unutmasligimiz lozim. 
Tariximiz, eng avvalo o‘tgan buyuk siymolar xalq orasidan chiqqan shu omma 
taqdiri bilan hamnafas ajdodlarimiz hayot yo‘lida, ularning Vatan oldidagi benazir 
xizmatlarida yaqqol namoyon bo‘ladi. Ana shu buyuk zotlarimizning bebaho merosi 
hamisha boshimizni baland, qaddimizni tik qiladi, o‘zbek millatining kelajagi buyuk 
davlat qurishda jahon ayvonida turib, o‘z iymoni, e’tiqodlari, ma’naviy ruhlari bilan 
qo‘llab-quvvatlab, olg‘a etaklaydi. Mustaqillik bergan buyuk ne’matlardan biri ham 
shundaki, millatimizni o‘tmishi kamida uch ming yilga borib taqaladigan haqqoniy 
tarix bilan qurollantirish hamda uzoq va yaqin o‘tmishda yashab o‘tgan buyuk 
zotlarimizni hotirlab, ularning hurmatini bajo keltirish imkoniyatini berdi. Bu esa, 
yoshlarni ajdodlarga munosib avlodlar ruhida tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb 
etadi. 
Millat o‘zligini qanchalik chuqur anglasa, o‘zining izzatini, qadr-qimmatini 
joyiga qo‘ysa, uni boshqalar ham ulug‘laydi, hurmat qiladi. Azaliy qadriyatlarimiz, 
islom diniga xos qoidalar, qadimiy an’ana va qadriyatlarga sodiq o‘zbek millati 
o‘zining insonparvarlik g‘oyalari bilan asrlar osha nom qozonib kelmoqda. O‘zbek 
millatining bugungi kunida yaqqol namoyon bo‘layotgan insonparvarligi keksa 
yoshdagi ulug‘ kishilarga hurmat, kichiklarga mehr-shafqat, izzat, muhtojlarga xayr-
sahovat qilish, ota-ona izmida turish, qarindosh-urug‘ning, qo‘ni-qo‘shnining 
og‘irini engil qilib, tashvishu-quvonchlariga sherik bo‘lish kabi insoniylik fazilatlari 
behisobdir. Ana shu ezgu xislatlarga zid qarashlarni o‘zida shakllantirgan xudbinlar, 
millatfurushlar, xoinlar, qora niyatli kishilar oz bo‘lsa-da, uchraydi. Shu nuqtai 
nazardan qaraganda, millati uchun qayg‘urgan, uni turli xil g‘arazli xuruj va 
hamlalardan, tuhmat va bo‘xtonlardan himoya qilgan, o‘zbek xalqi boy 
madaniyatining ezgu g‘oyalarini keng targ‘ib qilishda jonbozlik qilgan insonlarni, 
millat g‘ururiga aylangan insonlarni ulug‘lash, ularning nomlarini abadiylashtirish 
bugungi kundagi eng dolzarb masaladir. 
Hozirgi kunda ana shu noyob va mo‘‘tabar inson qoldirgan boy merosning qay 
darajada saqlanib, avaylanib kelinayotgani, uni har tomonlama o‘rganish, keng 
Ilmiybaza.uz hech qachon unutmasligimiz, mustaqillikning qadriga etishimiz zarurligini unutmasligimiz lozim. Tariximiz, eng avvalo o‘tgan buyuk siymolar xalq orasidan chiqqan shu omma taqdiri bilan hamnafas ajdodlarimiz hayot yo‘lida, ularning Vatan oldidagi benazir xizmatlarida yaqqol namoyon bo‘ladi. Ana shu buyuk zotlarimizning bebaho merosi hamisha boshimizni baland, qaddimizni tik qiladi, o‘zbek millatining kelajagi buyuk davlat qurishda jahon ayvonida turib, o‘z iymoni, e’tiqodlari, ma’naviy ruhlari bilan qo‘llab-quvvatlab, olg‘a etaklaydi. Mustaqillik bergan buyuk ne’matlardan biri ham shundaki, millatimizni o‘tmishi kamida uch ming yilga borib taqaladigan haqqoniy tarix bilan qurollantirish hamda uzoq va yaqin o‘tmishda yashab o‘tgan buyuk zotlarimizni hotirlab, ularning hurmatini bajo keltirish imkoniyatini berdi. Bu esa, yoshlarni ajdodlarga munosib avlodlar ruhida tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi. Millat o‘zligini qanchalik chuqur anglasa, o‘zining izzatini, qadr-qimmatini joyiga qo‘ysa, uni boshqalar ham ulug‘laydi, hurmat qiladi. Azaliy qadriyatlarimiz, islom diniga xos qoidalar, qadimiy an’ana va qadriyatlarga sodiq o‘zbek millati o‘zining insonparvarlik g‘oyalari bilan asrlar osha nom qozonib kelmoqda. O‘zbek millatining bugungi kunida yaqqol namoyon bo‘layotgan insonparvarligi keksa yoshdagi ulug‘ kishilarga hurmat, kichiklarga mehr-shafqat, izzat, muhtojlarga xayr- sahovat qilish, ota-ona izmida turish, qarindosh-urug‘ning, qo‘ni-qo‘shnining og‘irini engil qilib, tashvishu-quvonchlariga sherik bo‘lish kabi insoniylik fazilatlari behisobdir. Ana shu ezgu xislatlarga zid qarashlarni o‘zida shakllantirgan xudbinlar, millatfurushlar, xoinlar, qora niyatli kishilar oz bo‘lsa-da, uchraydi. Shu nuqtai nazardan qaraganda, millati uchun qayg‘urgan, uni turli xil g‘arazli xuruj va hamlalardan, tuhmat va bo‘xtonlardan himoya qilgan, o‘zbek xalqi boy madaniyatining ezgu g‘oyalarini keng targ‘ib qilishda jonbozlik qilgan insonlarni, millat g‘ururiga aylangan insonlarni ulug‘lash, ularning nomlarini abadiylashtirish bugungi kundagi eng dolzarb masaladir. Hozirgi kunda ana shu noyob va mo‘‘tabar inson qoldirgan boy merosning qay darajada saqlanib, avaylanib kelinayotgani, uni har tomonlama o‘rganish, keng
Ilmiybaza.uz 
omma, ayniqsa, yoshlar ongiga singdirish, jahon jamoatchiligiga targ‘ib etish 
borasida amaliy ishlar faol olib borilmoqda. Vatanimiz kelajagi bo‘lgan barkamol 
avlodni etishtirish uchun millatimizning har bir vakili o‘z farzandini milliy 
g‘oyamiz, qadriyatlarimiz, tilimiz, qadimiy tariximiz, madaniy boy o‘tmishimizda 
chuqur iz qoldirgan buyuk siymolarimizga muhabbat va hurmat ruhida tarbiyalash 
bilan birga jahoniy o‘zigagina xos bo‘lgan insonparvarlik, baynalmilallik, 
samimiylik va bag‘rikenglik ruhida ham ta’lim va tarbiya berishimiz, bugungi kunda 
har qachongidan ham zarurroqdir. 
Dunyodagi har qanday millatning o‘zigagina xos milliy qiyofasini namoyish 
etadigan, belgilab turadigan xususiyatlari bo‘ladi: davlati, tili, dini, urf-odatlari, 
qadriyatlari, madaniyati, musiqasi, san’ati, mashhur shaxslari, ruhiyati, iftixor 
tuyg‘usi... Nazarimizda milliy g‘oya tushunchasi millatga xos bo‘lgan, hozir sanab 
o‘tilgan xususiyatlar zaminida shakllanadi, muayyan bir qolipga tushadi, uning 
tarixini shakllantiradi. 
Bugunga kelib dunyoda o‘ziga yarasha yuksak salohiyati, benazir nufuziga mos 
ravishda o‘rin egallayotgan mustaqil O‘zbekiston atalmish davlat bor ekan, bu 
yurtda ana shu nomga munosib millat yashamoqda. Bu yurtda uning ota-bobolari, 
avlod-ajdodlari, buyuk zotlari yashab o‘tgan. Dunyoda millatlar ko‘p, ular ichida 
buyuk tarixiy o‘tmishga ega bo‘lgan o‘zbek millati ham bor. Jahon ahli 
O‘zbekistonga qarab, bizning millat sifatidagi qiyofamizni, millatimizga xos 
bo‘lgan bag‘rikengligimizni ko‘radi. 
Xalqimizning otashqalb farzandi, mamlakat taraqqiyoti yo‘lida fidokorona 
xizmat qilgan, ijtimoiy va ijodiy faoliyati bilan milliy adabiyot va madaniyat rivojiga 
katta hissa qo‘shgan atoqli davlat arbobi va yozuvchi Sharof Rashidovning yorqin 
xotirasini ulug‘lash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat 
Mirziyoyev 2017 yil 27 mart kuni “Atoqli davlat arbobi va yozuvchi Sharof 
Rashidov tavalludining 100 yilligini nishonlash to‘g‘risida” gi qarorga imzo chekdi. 
Hamda mazkur yubiley tantanalari yuqori saviyada nishonlandi. Bu bilan el-
yurtimiz taqdiriga daxldor tarixiy adolatni tiklash, ajdodlarimizning ezgu ishlari, 
jasoratini ulug‘lash va abadiylashtirish, mamlakatimizda inson manfaatlarini 
Ilmiybaza.uz omma, ayniqsa, yoshlar ongiga singdirish, jahon jamoatchiligiga targ‘ib etish borasida amaliy ishlar faol olib borilmoqda. Vatanimiz kelajagi bo‘lgan barkamol avlodni etishtirish uchun millatimizning har bir vakili o‘z farzandini milliy g‘oyamiz, qadriyatlarimiz, tilimiz, qadimiy tariximiz, madaniy boy o‘tmishimizda chuqur iz qoldirgan buyuk siymolarimizga muhabbat va hurmat ruhida tarbiyalash bilan birga jahoniy o‘zigagina xos bo‘lgan insonparvarlik, baynalmilallik, samimiylik va bag‘rikenglik ruhida ham ta’lim va tarbiya berishimiz, bugungi kunda har qachongidan ham zarurroqdir. Dunyodagi har qanday millatning o‘zigagina xos milliy qiyofasini namoyish etadigan, belgilab turadigan xususiyatlari bo‘ladi: davlati, tili, dini, urf-odatlari, qadriyatlari, madaniyati, musiqasi, san’ati, mashhur shaxslari, ruhiyati, iftixor tuyg‘usi... Nazarimizda milliy g‘oya tushunchasi millatga xos bo‘lgan, hozir sanab o‘tilgan xususiyatlar zaminida shakllanadi, muayyan bir qolipga tushadi, uning tarixini shakllantiradi. Bugunga kelib dunyoda o‘ziga yarasha yuksak salohiyati, benazir nufuziga mos ravishda o‘rin egallayotgan mustaqil O‘zbekiston atalmish davlat bor ekan, bu yurtda ana shu nomga munosib millat yashamoqda. Bu yurtda uning ota-bobolari, avlod-ajdodlari, buyuk zotlari yashab o‘tgan. Dunyoda millatlar ko‘p, ular ichida buyuk tarixiy o‘tmishga ega bo‘lgan o‘zbek millati ham bor. Jahon ahli O‘zbekistonga qarab, bizning millat sifatidagi qiyofamizni, millatimizga xos bo‘lgan bag‘rikengligimizni ko‘radi. Xalqimizning otashqalb farzandi, mamlakat taraqqiyoti yo‘lida fidokorona xizmat qilgan, ijtimoiy va ijodiy faoliyati bilan milliy adabiyot va madaniyat rivojiga katta hissa qo‘shgan atoqli davlat arbobi va yozuvchi Sharof Rashidovning yorqin xotirasini ulug‘lash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017 yil 27 mart kuni “Atoqli davlat arbobi va yozuvchi Sharof Rashidov tavalludining 100 yilligini nishonlash to‘g‘risida” gi qarorga imzo chekdi. Hamda mazkur yubiley tantanalari yuqori saviyada nishonlandi. Bu bilan el- yurtimiz taqdiriga daxldor tarixiy adolatni tiklash, ajdodlarimizning ezgu ishlari, jasoratini ulug‘lash va abadiylashtirish, mamlakatimizda inson manfaatlarini
Ilmiybaza.uz 
ta’minlashga qaratilayotgan e’tibor xalqimizning inson xotirasi va uning qadr-
qimmatiga ehtirom ko‘rsatishdek o‘lmas qadriyatlari, bebaho ma’naviy fazilatlarini 
namoyon etib kelmoqda. 
Shu munosabat bilan tarixni dohiylar emas, balki ongli va bunyodkor inson, xalq 
yaratishi haqidagi fikrlar yangicha mazmun va falsafiy ruh bilan bayon qilindi. 
Haqiqatdan ham, tarixni xalq yaratadi, uni yaratishda faol qatnashgan, xalq ruhida, 
ongida va qalbida o‘zlaridan chuqur va o‘chmas iz qoldirgan tarixiy shaxslar ham 
xalq farzandlaridir. Shu sababli tarixchi mutaxassislar ramziy ma’noda tarixni uni 
yaratgan va yaratayotgan xalqning tarjimai holiga qiyoslashadi. Shuning uchun ham 
qadimgi tarix, o‘rta asrlar tarixi, zamona tarixi kabi iboralar ishlatiladi. Bular yaxlit 
holatda Vatanimiz tarixini anglatadi. 
Ma’lumki, xalqimiz o‘zining ming yilliklar mobaynida shakllangan adolatparvar 
siyosati, ma’naviy barkamol milliy davlatchilik an’analari bilan jahon davlatchiligi 
va siyosati taraqqiyotiga katta ta’sir ko‘rsatgan. 
Xalq o‘z tarixini asosan o‘z davlatini qurishdan boshlab yaratishga kirishadi. 
Ma’lumki, turkiy tilli xalq o‘z tarixida ko‘plab buyuk va shavkatli saltanat qurgan 
xalqdir. Olis o‘tmishimizga nazar tashlab, uning butun borlig‘ini jamlab baholar 
ekanmiz xalqimizning voqealarga boy ko‘p ming yillik tarixi davomida ko‘p 
sinovlarni boshidan kechirganligi, madaniyat, ilm-fan, o‘z davlatchiligi yutuqlaridan 
bahra olganligiga amn bo‘lamiz. SHu bilan birga, tarixning o‘yini ham, omonsiz 
jangu jadallar ham, tabiiy ofatlar va ochlik ham xalqimizning insoniylik tabiatiga 
dog‘ tushira olmaganligini teran anglaymiz. 
Mustaqillik tufayli milliy o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, Vatan uchun iftixor, 
g‘ururlanish va shu singari boshqa tuyg‘ular yana bir bor cho‘qqiga ko‘tarildi, 
xalqimizning mustaqil fikrlashi, ma’naviy dunyosi, ijtimoiy-siyosiy faolligi o‘sib 
bordi, bu esa yangidan-yangi yutuqlar garoviga, kuch-qudrat manbaiga aylandi, 
intellektual salohiyatni yuksaltirdi. Shuningdek, o‘tmishdagi buyuk zotlarimiz, 
Vatanni bosqinchilardan himoya qilgan, Jaloliddin Manguberdi, Temur Malik, 
buyuk Sohibqiron bobomiz Amir Temur vasiyatlari va o‘gitlarini hamda qoldirgan 
Ilmiybaza.uz ta’minlashga qaratilayotgan e’tibor xalqimizning inson xotirasi va uning qadr- qimmatiga ehtirom ko‘rsatishdek o‘lmas qadriyatlari, bebaho ma’naviy fazilatlarini namoyon etib kelmoqda. Shu munosabat bilan tarixni dohiylar emas, balki ongli va bunyodkor inson, xalq yaratishi haqidagi fikrlar yangicha mazmun va falsafiy ruh bilan bayon qilindi. Haqiqatdan ham, tarixni xalq yaratadi, uni yaratishda faol qatnashgan, xalq ruhida, ongida va qalbida o‘zlaridan chuqur va o‘chmas iz qoldirgan tarixiy shaxslar ham xalq farzandlaridir. Shu sababli tarixchi mutaxassislar ramziy ma’noda tarixni uni yaratgan va yaratayotgan xalqning tarjimai holiga qiyoslashadi. Shuning uchun ham qadimgi tarix, o‘rta asrlar tarixi, zamona tarixi kabi iboralar ishlatiladi. Bular yaxlit holatda Vatanimiz tarixini anglatadi. Ma’lumki, xalqimiz o‘zining ming yilliklar mobaynida shakllangan adolatparvar siyosati, ma’naviy barkamol milliy davlatchilik an’analari bilan jahon davlatchiligi va siyosati taraqqiyotiga katta ta’sir ko‘rsatgan. Xalq o‘z tarixini asosan o‘z davlatini qurishdan boshlab yaratishga kirishadi. Ma’lumki, turkiy tilli xalq o‘z tarixida ko‘plab buyuk va shavkatli saltanat qurgan xalqdir. Olis o‘tmishimizga nazar tashlab, uning butun borlig‘ini jamlab baholar ekanmiz xalqimizning voqealarga boy ko‘p ming yillik tarixi davomida ko‘p sinovlarni boshidan kechirganligi, madaniyat, ilm-fan, o‘z davlatchiligi yutuqlaridan bahra olganligiga amn bo‘lamiz. SHu bilan birga, tarixning o‘yini ham, omonsiz jangu jadallar ham, tabiiy ofatlar va ochlik ham xalqimizning insoniylik tabiatiga dog‘ tushira olmaganligini teran anglaymiz. Mustaqillik tufayli milliy o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, Vatan uchun iftixor, g‘ururlanish va shu singari boshqa tuyg‘ular yana bir bor cho‘qqiga ko‘tarildi, xalqimizning mustaqil fikrlashi, ma’naviy dunyosi, ijtimoiy-siyosiy faolligi o‘sib bordi, bu esa yangidan-yangi yutuqlar garoviga, kuch-qudrat manbaiga aylandi, intellektual salohiyatni yuksaltirdi. Shuningdek, o‘tmishdagi buyuk zotlarimiz, Vatanni bosqinchilardan himoya qilgan, Jaloliddin Manguberdi, Temur Malik, buyuk Sohibqiron bobomiz Amir Temur vasiyatlari va o‘gitlarini hamda qoldirgan