O‘ZBEKISTONNING JANUBIY TURISTIK MINTAQASI.
Reja:
1. O‘zbekistonning janubiy turistik mintaqasining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy
hayotidagi o‘rni.
2. Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari.
3. Mintaqaning turistik resurslari salohiyati.
4.Mintaqada turizm turlarini rivojlantirish imkoniyatlari.
1.O‘zbekistonning janubiy turistik mintaqasining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy
hayotidagi o‘rni.
Janubiy turistik rayon ma’muriy jihatdan Qashqadaryo va Surxondaryo
viloyatlaridan iborat bo’lib, tarixiy va tabiiy turistik resurslarga ega.
Qashqadaryo viloyati o’zining qadimiy shaharlariga ega. Qadimda yirik
savdo va hunarmandchilik markazi hisoblangan Shahrisabz shahri Amir
Temur qurdirgan Oqsaroy ansambli ko’plab diniy ziyoratgohlarga
boydir.Viloyat markazi hisoblanagan Qarshi bir necha arxitektura
yodgorliklarga ega. Bular: Ko’kgumbaz masjidi (1463y), Jome’ masjidi,
Minorali Qo’rg’oncha, Xo’ja Abdulaziz madrasasi, Qilichboy madrasasi,
Zaxox – Moron shaharchasi xarobalari va Qashqadaryo daryosi ustidan
o’tgan qadimiy ko’prik kabilar. Mazkur shaharning 2006 yilda 2700 yillik
yubileyi munosabati bilan yuqoridagi arxitektura obidalarning jozibadorligi
yanada oshdi.
Turistik rayonning yana bir qadimiy shaharlaridan biri Termizdir.
Termiz shahri eramizdan oldingi II-I asrlarda Hindistonni Markaziy Osiyo
orqali Yevropa bilan bog’lovchi korvon yo’llarining chorrahasida paydo
bo’lgan. Termiz yonida eramizdan oldingi III-II asrlarda Yunon – Baqtriya
davlatiga tegishli turar joylar topilgan. Qoratepada Budda madaniyatiga
tegishli turli yodgorliklar, Fayoztepada Budda ibodatxonasi xarobalari
mavjudligi, bu joylarga sharqiy Osiyolik turistlarni jalb qilmoqda.
Turistik rayon tabiiy – iqlimiy turistik resurslarga ham boy hisoblanadi.
Mintaqaning tabiiy go’zal va o’ziga xos tabiati, relyefi turizmni turli
yo’nalishlari rivojlantirish imkoni beradi. Ayniqsa, Hisor tog’ining go’zal
manzarasi va undagi ko’plab shifobaxsh buloq va chashmalar aholini dam
olish va salomatligini tiklashda ahamiyati katta. Yana rayondagi alohida
muhofaza qilinadigan hududlar hisoblangan Kitob geologik qo’riqxognasi,
Hisor, Surxondaryo, Payg’ambarorol davlat qo’riqxonalarida ekologik
turizmni rivojlantirish imkoniyatlari mavjud. Shuningdek, bu mintaqada
yashayotganxalqning o’zoq o’tmish an’analari, san’ati, madaniyati va urf –
odatlari mahalliy hamda xorij turistlarini qiziqtirishi shubhasizdir.
1.
Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari.
Qashqadaryo rayoni O’zbekistonning janubiy qismida joylashgan bo’lib, u
cho’l, dasht, tog’oldi va tog’li xududlardan iborat. Bu rayonda yoz va bahor
oylarida cho’l va dashtlarda, yilning barcha fasllarida esa tog’ oldi va tog’li
hududlariga ekoturlar uyushtirish mumkin. Qashqadaryo rayonida 1979 yilda
tashkil etilgan, 3938 ga maydonga ega bo’lgan, MDH davlatlari ichida yagona
- "Kitob davlat geologiya qo’riqxonasi", 1992 yilda tashkil etilgan "Muborak
buyurtmaxonasi", 1992 yilda tashkil etilgan "Sechenko’l buyurtmaxonasi"
mavjud. Qashqadaryo rayonida ekoturizmni tarixiy, diniy turizm bilan
birgalikda olib borish uchun birqancha arxitektura yodgorliklari va diniy
qadamjoylar mavjud.
Hisor rayonida 1983 yilda tashkil toptan O’zbekiston Respublikasi Qishloq va
suv vazirligiga qarashli, absolyut balandligi 1150-4349 m.bo’lgan, 870 xil
o’simlik, 140 xil hayvonot olamiga ega, maydoni 80,9 ming ga bo’lgan Hisor
davlat qo’riqxonasi mavjud. Bu rayonda ekoturlarni mahalliy aholining
madaniyatini aks etgiruvchi "Boysun" etnografik-folklor ansambli chiqishlari
bilan uyg’unlikda olib borish sayohlarni o’ziga ko’proq jalb qilish
imkoniyatini beradi.
Surxondaryo rayonida Kuhitang tog’li hududda 1987 yil tashkil etilgan 53,7
ming ga maydonda 800 xil o’simlik va 290 ta qush hamda 20 dan ortiq hayvon
turlarini muhofaza qilishga yo’naltirilgan "Surxon davlat qo’riqxonasi"
mavjud. Surxondaryo rayoni Respublikamizning o’ziga xos rayonlaridan biri
hisoblanib, bu yerda quruq subtropik iqlim mintaqasi hukmron. Shuning
uchun ham yilning ko’p oylarida ekoturlar uyushtirish imkoniyati bor.
Xulosa qilib aytganda, ekoturistik rayonlashtirishni joyning geoekologik
xususiyatlaridan kelib chikkan tarzda amalga oshirish tabiat va jamiyat
o’rtasidagi munosabatlarni uyg’unlashtirishga xizmat qiladi.
3.Mintaqaning turistik resurslari salohiyati.
Hakim at-Termiziy yodgorlik majmuasi. X-XIV asrlar. Bu me’moriy
obida Eski Termiz qal’asining shimoliy-g`arbida barpo etilgan. Abu Abdulloh
Muhammad ibn Ali ibn Hasan ibn Bashir al-Hakim at-Termiziy qator diniy-
falsafiy asarlar muallifi, din arbobi, yirik mutasavvif va mashhur olimdir.
Hakim at-Termiziy maqbarasi qadimgi xonaqoh hujralaridan biri bo`lib,
alloma shu yerda faoliyat yuritgan: muridlari, shogirdlari va boshqa
darvishlarni qabul qilgan, ular bilan suhbatlashgan. SHu xonaqohda dafn
etilgan. Qabr ustiga Amir Temur o`g`li SHohruh Mirzo zamonida katta
qabrtosh o`rnatilgan. Qabrtosh Temuriylar davridagi toshtaroshlik,
o`ymakorlik va bezakchilik san’atidan dalolatdir. Hakim at-Termiziy 880 yil
Termizda vafot etgan. Hayoti davomida to`rt yuzdan ortiq asar yozgan.
SHulardan o`ndan ziyodrog`i bizning zamonamizgacha yetib kelgan. Hadis
ilmiga bag`ishlangan "Jome’ al-usul" nomli qo`lyozma asari O`zbekiston
musulmonlari idorasi kutubxonasida saqlanmoqda.
Sulton Saodat majmuasi. XI asr. Sulton Saodat sayyidlar sulolasining
maqbarasidir. Bu me’moriy majmua oilaviy maqbaralar va marosim
xonalaridan iborat bo`lib, asrlar davomida tashkil topgan yaxlit inshootdir.
Birinchi maqbarada IX asrning ikkinchi yarmida vafot etgan Hasan al-Amir
ismli sayyidning xoki yotibdi. U shu atrofdagi yerlarning egasi,
Payg`ambarimiz avlodlaridan hisoblanadi. Sulton Saodat mo`g`ullar istilosi
paytida vayron qilingan edi. Termizning sharqiy tomoniga joylashgan bu
ziyoratgoh yangidan bunyod etilgan. Qariyb yetti asr (X - XVII) davomida
shakllangan bu me’moriy majmua jami yigirmaga yaqin qabrni o`z ichiga
oladi.
Abu Iso at-Termiziy maqbarasi. Hozirgi SHerobod tumani hududida
joylashgan ushbu maqbara XI- XII asrlar me’moriy yodgorliklaridan
hisoblanadi. At-Termiziy hijriy 209 yilda (mil. 824-825 y.) tavallud topgan.
Hofiz az-Zahabiy "Miyzon al-e’tidol "kitobida Termiziyning hijriy 279 yilda
vafot etganini zikr qilib, "Vafot etgan vaqtlarida 70 yoshda edilar", deydi.
Ismu nasablari - Muhammad ibn Iso ibn Savra ibn Muso ibn az-Zahhok as-
Sulamiy al-Bug`iy at-Termiziy. Alloma to`plagan hadislar ishonchliligi va
mo`’tabarligi jihatidan "Sihohi sitta" (oltita eng sahih hadislar to`plami)ning
biri sanaladi. Yoshliklarida ko`p yillar davomida Iroq, Hijoz kabi arab
o`lkalarida hadis o`rganib, ularni jamlagan. 250 hijriy yilda Termizga
qaytganlar. SHu yili Nishopurda Imom al-Buxoriy bilan uchrashib ko`p
hadislar xususida mubohasalar olib borganlar. Bu buyuk vatandoshimizdan
"Al-Jome’ as-Sahih" ("Sunani Termiziy"), "Ash-SHamoil" ("SHamoili
Muhammadiya"), "Al-Hol", "At-Tarix", "Az-Zuhd", "Al-Asmou val-kunya"
("Ismlar va kunyalar") kabi asarlar bizgacha yetib kelgan.
Jarqo`rg`on minorasi. XII asr boshi. Hozirgi Jarqo`rg`on tumanining Alisher
Navoiy nomidagi jamoa xo`jaligida joylashgan. O`rta Osiyoning shu turdagi
minoralari orasida o`zining jimjimador o`n olti tutamlik yarim ustuni bilan
ajralib turadi. Bu ustunlar qavariq, (qovurg`a) shaklida bo`lib, yuzasi yotiq
kesimda ko`p yaproqli gulga o`xshaydi. Quyiga tusha borgan sari qavariqlar
go`yo yig`ilib ketganday tuyuladi. YUqori qismida esa ular ravoqchalar
zanjiri va enli epigrafik hoshiya bilan jipslashgan. Minora asosi baland sakkiz
qirrali kursiga o`rnatilgan. Har bir qirraning markazida xushbichim ravoqli
tahmonlar bor. Ana shu tahmonlardan bittasi janubiy-g`arbiy qirrada minora
ichki aylana zinasiga olib chiqadi.
Oqsaroy. XIV asr. 1378-1379 yillarda Amir Temur Xorazmdagi barcha usta
va hunarmandlarni Keshga keltirib, shaharda ulkan obodonlashtirshi