O‘ZBEKISTONNING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH SIYOSATI
Yuklangan vaqt
2025-03-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
28,1 KB
Ilmiybaza.uz
O‘ZBEKISTONNING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH SIYOSATI
Reja:
1.Korrupsiyaga qarshi kurashda tizimli yondashuvning zarurati.
2.Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro huquq normalarining O‘zbekiston
qonun hujjatlariga implementatsiya qilinishining ahamiyati mexanizmlari.
3.O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashning tashkiliy asoslari.
4.Korrupsiyaning ma’muriy huquqbuzarlik va jinoyat sifatidagi tahlili va uni
bartaraf etishda jamoatchilik nazoratini kuchaytirishning ahamiyati.
5.Korrupsiya namoyon bo‘lishining ijtimoiy sohalari, psixologik jihatlari.
Korrupsioner xulq atvorining umumiy tavsifi.
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya,
jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari.
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa
huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo
albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha
qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur.
Sh.Mirziyoyev
O‘zbekiston Respublikasi Birlashgan Millatlar tashkilotining Korrupsiyaga
qarshi konvensiyasiga 2008 yil 7 iyuldagi O‘RQ-158-sonli Qonuni bilan qo‘shilgan
bo‘lib, ushbu Qonunga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokuraturasi,
Ichki ishlar vazirligi, Milliy xavfsizlik xizmati va Adliya vazirligi korrupsiyaning
oldini olish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda
boshqa Ishtirokchi-davlatlarga yordam ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan organlar sifatida
belgilab qo‘yilgan.
Ushbu Konvensiyada nazarda tutilgan va korrupsiya sifatida e’tirof etilishi
mumkin bo‘lgan qilmishlar O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat Kodeksining bir qator
moddalari bilan jinoiy qilmish sifatida ta’qib qilinadi.
Korrupsiyaga qarshi kurashda jahon mamlakatlari tajribasini o‘rganish shuni
ko‘rsatadiki faqatgina jinoiy qonunchilikni og‘irlashtirish yo‘li bilan bu salbiy
illatga qarshi kurashib bo‘lmaydi (XXR da juda ko‘p miqdorda pora olganlik uchun
o‘lim jazosi mavjud). Bu illatni engish uchun birinchi navbatda aholining huquqiy
savodxonligini oshirish, fuqarolik institutlari faoliyatini kuchaytirish lozim bo‘ladi.
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr –
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish,
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi.
Ilmiybaza.uz
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi,
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik,
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi.
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib,
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta
to‘siq hisoblanadi”.
Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul
qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan
2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan
iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy
prinsiplari, ya’ni:
Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
qonuniylik;
fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;
ochiqlik va shaffoflik;
tizimlilik;
davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;
korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;
javobgarlikning muqarrarligi.
Qonunning 5-moddada esa korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat
siyosatining asosiy yo‘nalishlari berilgan.
Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
Ilmiybaza.uz
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlarni amalga oshirish;
korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish,
ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf
etish, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etganlik uchun javobgarlikning
muqarrarligi prinsipini ta’minlash.
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida
mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini
bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash
joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza
shakllantirildi.
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat
organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, Dalvt bojxona
xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu
boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat
boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor
shaxslarning
o‘z
zimmasiga
yuklatilgan
vazifalarni
bajarishi
yuzasidan
mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda.
Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi
kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi.
Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning «Korrupsiyaga
qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini
amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar
o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi
kurashning yangi bosqichini boshlab berdi.
Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan
Ilmiybaza.uz
tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va
inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga
qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va
korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar
belgilanganligi alohida qayd etildi.
Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan
Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi
kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha
respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi.
Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda
korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va
sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora-
tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan.
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z
vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi
sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga
oshirilmoqda.
Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion
huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan.
Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari
sifatida:
- qonuniylik;
- fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi;
- ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik;
- davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi;
Ilmiybaza.uz
- korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha
choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan.
Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika
idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli,
o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari
ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad:
- yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish,
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
- davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish
bo‘yicha choralarni amalga oshirish;
- korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va
keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar
sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir.
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy
ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini
topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan,
huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish
korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar.
Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik,
poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday
ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb
vazifasidir.
KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan
tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini
emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini
so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini
Ilmiybaza.uz
obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul
uzib qo‘yuvchi qora kuchdir.
Davlatimiz tomonidan Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha ko‘plab
normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 13
oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu
konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun qabul
qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida Iqtisodiy
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi kurashning
Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildi. Bundan tashqari, so‘nggi yillarda
korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini takomillashtirishga
qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), «Huquqbuzarliklar
profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, «Davlat hokimiyati
va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, «Tezkor-qidiruv
faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki ishlar organlari
to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularning bari tom ma’noda davlatimiz
tinchligini va xalq farovonligining huquqiy garovidir.
2017 yil 4 yanvar kuni Prezidentimiz SH.Mirziyoev tashabbusi bilan qabul
qilingan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun keng jamoatchilik
tomonidan katta quvonch bilan kutib olindi. Sababi, bundan oldin aynan Korrupsiya
va unga qarshi kurash sohasidagi amaliy chora-tadbirlar mazmun-mohiyatini tubdan
yoritib beruvchi va davlat organlarining umumiy holatda vazifa va majburiyatlarini
uzviy holatda belgilovchi normativ-xuquqiy hujjat mavjud emas edi. Qonun
ijtimoiy-adolat ruhida tuzilgan bo‘lib, islohotlar samaradorligi va natijadorligiga
salbiy ta’sir ko‘rsatayotgan omillarni o‘rganib, xalqaro amaliyot bilan taqqoslash va
uni odamlarimiz, ayniqsa, joylardagi tadbirkorlar, jamoatchilik tashkilotlari bilan
keng muhokama qilish asosida ishlab chiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga
qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat
hokimiyati organlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanligini chuqur izohlaydi.
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari
o‘zaro baahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini
Ilmiybaza.uz
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi
yana bir karra eslatildi.
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy
madaniyatini
yuksaltirishda,
jamiyatda
korrupsiyaga
nisbatan
murosasiz
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin.
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash,
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida,
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning
ahamiyati juda katta. SHu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini
mustahkamlaydi.
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul
qilingan.
Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan.
Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419.
Matbuotda 2017 yil 4 yanvarda e’lon qilingan.
3-modda. Asosiy tushunchalar
Ushbu Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi:
korrupsiya — shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy
manfaatlarini yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy yoki
nomoddiy naf olish maqsadida qonunga xilof ravishda foydalanishi, xuddi
shuningdek bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim etish;
korrupsiyaga oid huquqbuzarlik — korrupsiya alomatlariga ega bo‘lgan, sodir
etilganligi uchun qonun hujjatlarida javobgarlik nazarda tutilgan qilmish;
manfaatlar to‘qnashuvi — shaxsiy (bevosita yoki bilvosita) manfaatdorlik
shaxsning mansab yoki xizmat majburiyatlarini lozim darajada bajarishiga
ta’sir ko‘rsatayotgan yoxud ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan hamda shaxsiy
manfaatdorlik bilan fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki
davlatning huquqlari va qonuniy manfaatlari o‘rtasida qarama-qarshilik
yuzaga kelayotgan yoki yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan vaziyat.
7-modda. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga
oshiruvchi davlat organlari
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni bevosita amalga oshiruvchi
davlat organlari quyidagilardan iborat:
O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasi;
O‘zbekistonRespublikasi Milliy xavfsizlik xizmati;
O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi;
O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi;
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Soliq, valyutaga oid
jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish
departamenti.
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi.
18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi
huquqiy ta’lim va tarbiya
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy
ta’lim va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga
qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan
holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy
tayyorlashning
sifatini
oshirishga,
ta’lim
dasturlarini
doimiy
ravishda
takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi.
14-modda. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining, nodavlat notijorat
tashkilotlarining va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok
etishi
Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari
va fuqarolar;
Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa
dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etishi;
Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda ishtirok etishi;
Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining ijro etilishi
ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi;
21-modda.Manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish va uni bartaraf etishga
doir chora-tadbirlar
Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish
chog‘ida manfaatlar to‘qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo‘lgan
shaxsiy manfaatdorlikka yo‘l qo‘ymasligi kerak.
Ilmiybaza.uz
Manfaatlar to‘qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining
xodimlari o‘zining bevosita rahbarini darhol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar
to‘qnashuvi mavjudligi to‘g‘risida ma’lumotlar olgan rahbar bu to‘qnashuvning
oldini olish yoki uni bartaraf etish yuzasidan o‘z vaqtida choralar ko‘rishi shart.
Davlat organlarining maxsus bo‘linmalari yoki odob komissiyalari manfaatlar
to‘qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga
oshiradi.
Davlat organlarining manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf
etish talablari buzilishiga yo‘l qo‘ygan xodimlari, shuningdek ularning rahbarlari
qonun hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari
o‘zaro bahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi
yana bir karra eslatildi.
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy
madaniyatini
yuksaltirishda,
jamiyatda
korrupsiyaga
nisbatan
murosasiz
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun
Ilmiybaza.uz
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin.
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash,
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida,
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning
ahamiyati juda katta. Shu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini
mustahkamlaydi.
O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashishning iqtisodiy-siyosiy va
ijtimoiy - huquqiy mexanizmlari.
Insonni qiyin ahvolga tushiradigan, ruhan ezadigan holatlar ichida eng og‘iri
adolatsizlik hisoblanadi, deyish mumkin. Uning bir ildizi korrupsiya bilan bog‘liq
bo‘lib, bu shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy manfaatlarini
yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy naf olish maqsadida
qonunga xilof ravishda foydalanishi, bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim
etishida ifodalanadi.
Prezidentimiz SHavkat Mirziyoev xalqimiz azaldan yuksak qadrlab
keladigan, hamma narsadan ustun qo‘yadigan adolat tuyg‘usini hayotimizda yanada
keng qaror toptirish birinchi darajali vazifa ekaniga alohida e’tibor qaratmoqda.
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik
holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar
ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar
ko‘rish zarurligi ta’kidlanmoqda.
2017 yil 4 yanvardan O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi
kurashish to‘g‘risida”gi qonuni kuchga kirgani korrupsiyaga barham berish uchun
barcha asoslarni yaratib berdi. Mazkur qonun ijrosi to‘liq va samarali ta’minlanishi
Ilmiybaza.uz
uchun 2017 yil 2 fevralda davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida"gi O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori qabul qilindi.
Jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabat qaror toptirish o‘ta
dolzarb masala bo‘lib, garchi uni bajarish doirasida mas’ul idoralar belgilangan
bo‘lsa-da, uning to‘laqonli ro‘yobga chiqishi uchun har bir fuqaro o‘zida mas’uliyat
his etsa, qo‘yilgan maqsad va muddaolar echimi paydo bo‘ladi. Har birimiz qaerda,
qanday muammoga duch kelsak, uning hal etilishida mas’ul shaxslarning
mas’uliyatsizligi yoki ta’magirligiga guvoh bo‘lganda sharoitga bo‘ysunish,
indamay
ketaverish
yoxud
chidash
o‘rniga
bong
urishimiz
kerak.
Mas’uliyatsizlikka, adolatsizlikka nisbatan murosasizlikni o‘zimizdan boshlashimiz
darkor. SHunda mudrayotgan mansabdor uyg‘onadi, zimmasida qanday mas’uliyat
borligini his etadi.
"Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi qonunda bizning bu boradagi
huquqlarimiz kafolatlangan. Qonunga ko‘ra, jismoniy va yuridik shaxslarning
korrupsiyaga oid huquqbuzarlik faktlariga doir murojaatlari to‘liq, xolisona va o‘z
vaqtida ko‘rib chiqiladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar to‘g‘risida axborot
bergan shaxslarning himoya qilinishi ta’minlanadi.
Davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi
O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida"gi qarori asosida "2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi
kurashish bo‘yicha davlat dasturi" tasdiqlandi. Korrupsiyaga qarshi kurashish
bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tuzildi.
Mazkur komissiya korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat
dasturlarining va boshqa dasturlarning ishlab chiqilishi hamda amalga oshirilishini
tashkil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi
va
unda
ishtirok
etuvchi
organlar
hamda
tashkilotlarning
faoliyatini
muvofiqlashtiradi va hamkorligini ta’minlaydi. Aholining huquqiy ongi va huquqiy
madaniyatini
yuksaltirishga,
jamiyatda
korrupsiyaga
nisbatan
murosasiz
munosabatni shakllantirishga doir chora-tadbirlarning ishlab chiqilishi hamda
Ilmiybaza.uz
amalga oshirilishini tashkil etadi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini
olishga, ularni aniqlashga, ularga chek qo‘yishga, ularning oqibatlarini, ularga
imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etishga doir chora-tadbirlar
samaradorligi oshirilishini ta’minlaydi.
Komissiya korrupsiyaning holati va tendensiyalari to‘g‘risidagi axborotni
yig‘adi va tahlil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha chora-tadbirlar
amalga oshirilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Ushbu sohadagi mavjud
tashkiliy-amaliy
va
huquqiy
mexanizmlarning
samaradorligini
baholash,
korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish va
ushbu sohadagi ishlarni yaxshilash yuzasidan takliflar tayyorlaydi. Korrupsiyaga
qarshi
kurashish
bo‘yicha
hududiy
idoralararo
komissiyalar
faoliyatini
muvofiqlashtirish ishlarini amalga oshiradi.
Bu vazifalar tegishli idoralar va mas’ul shaxslar tomonidan izchil
ta’minlanadi. Zero, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo
komissiyasining o‘z vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlari barcha davlat
hokimiyati va boshqaruvi organlari, jamoat birlashmalari va boshqa tashkilotlar
tomonidan ijro etilishi majburiydir.
Xalqimizning tom ma’nodagi adolat qaror topgan jamiyatda yashashi uchun
nafaqat mas’ul shaxslar, balki har bir fuqaro o‘z hissasini qo‘shishi zarur. Bu
fuqarolarimizda korrupsiyaga, aniqroq aytganda, har qanday qonunbuzarlikka
nisbatan murosasizlik kayfiyati, madaniyati shakllanishiga ham bog‘liq. Chunki har
qanday qonunbuzarliklar sodir etilishiga, ko‘payishiga ko‘p hollarda o‘zimizning
befarqligimiz, loqaydligimiz sabab bo‘lib kelmoqda. Barchaning yakdilligi, yurt
taqdiriga daxldorligi kuchayishi har qanday illatning batamom barham topishiga
xizmat qiladi.
Nazorat ishi:
1.Korrupsiya shakllanishining qanday sabablari mavlyd?
2.Korrupsiyaning qanday shakllari mavjud?
3.Mamkatimizda korrupsiyani bartaraf etish borasida qanday qrnunlar qabul
qilingan?
Ilmiybaza.uz
4.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyani bartaraf etishning qanday mexanizmlari
mavjud?