O‘ZBEKISTONNING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH SIYOSATI

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

28,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
  
O‘ZBEKISTONNING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH SIYOSATI 
 
      Reja: 
1.Korrupsiyaga qarshi kurashda tizimli yondashuvning zarurati.  
2.Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro huquq normalarining O‘zbekiston 
qonun hujjatlariga implementatsiya qilinishining ahamiyati mexanizmlari. 
3.O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashning tashkiliy asoslari. 
4.Korrupsiyaning ma’muriy huquqbuzarlik va jinoyat sifatidagi tahlili va uni 
bartaraf etishda jamoatchilik nazoratini kuchaytirishning ahamiyati. 
5.Korrupsiya namoyon bo‘lishining ijtimoiy sohalari, psixologik jihatlari. 
Korrupsioner xulq atvorining umumiy tavsifi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz O‘ZBEKISTONNING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH SIYOSATI Reja: 1.Korrupsiyaga qarshi kurashda tizimli yondashuvning zarurati. 2.Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro huquq normalarining O‘zbekiston qonun hujjatlariga implementatsiya qilinishining ahamiyati mexanizmlari. 3.O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashning tashkiliy asoslari. 4.Korrupsiyaning ma’muriy huquqbuzarlik va jinoyat sifatidagi tahlili va uni bartaraf etishda jamoatchilik nazoratini kuchaytirishning ahamiyati. 5.Korrupsiya namoyon bo‘lishining ijtimoiy sohalari, psixologik jihatlari. Korrupsioner xulq atvorining umumiy tavsifi. Ilmiybaza.uz 
 
Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya, 
jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari. 
 
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa 
huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo 
albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha 
qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur. 
Sh.Mirziyoyev 
 
O‘zbekiston Respublikasi Birlashgan Millatlar tashkilotining Korrupsiyaga 
qarshi konvensiyasiga 2008 yil 7 iyuldagi O‘RQ-158-sonli Qonuni bilan qo‘shilgan 
bo‘lib, ushbu Qonunga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokuraturasi, 
Ichki ishlar vazirligi, Milliy xavfsizlik xizmati va Adliya vazirligi korrupsiyaning 
oldini olish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda 
boshqa Ishtirokchi-davlatlarga yordam ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan organlar sifatida 
belgilab qo‘yilgan. 
Ushbu Konvensiyada nazarda tutilgan va korrupsiya sifatida e’tirof etilishi 
mumkin bo‘lgan qilmishlar O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat Kodeksining bir qator 
moddalari bilan jinoiy qilmish sifatida ta’qib qilinadi. 
Korrupsiyaga qarshi kurashda jahon mamlakatlari tajribasini o‘rganish shuni 
ko‘rsatadiki faqatgina jinoiy qonunchilikni og‘irlashtirish yo‘li bilan bu salbiy 
illatga qarshi kurashib bo‘lmaydi (XXR da juda ko‘p miqdorda pora olganlik uchun 
o‘lim jazosi mavjud). Bu illatni engish uchun birinchi navbatda aholining huquqiy 
savodxonligini oshirish, fuqarolik institutlari faoliyatini kuchaytirish lozim bo‘ladi. 
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – 
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng 
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash 
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, 
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish 
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: huquqiy davlat, qonun ustuvorligi, korrupsiya, jinoyatchilik, xalqaro hujjatlar, fuqarolik jamiyati institutlari. Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur. Sh.Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi Birlashgan Millatlar tashkilotining Korrupsiyaga qarshi konvensiyasiga 2008 yil 7 iyuldagi O‘RQ-158-sonli Qonuni bilan qo‘shilgan bo‘lib, ushbu Qonunga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokuraturasi, Ichki ishlar vazirligi, Milliy xavfsizlik xizmati va Adliya vazirligi korrupsiyaning oldini olish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda boshqa Ishtirokchi-davlatlarga yordam ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan organlar sifatida belgilab qo‘yilgan. Ushbu Konvensiyada nazarda tutilgan va korrupsiya sifatida e’tirof etilishi mumkin bo‘lgan qilmishlar O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat Kodeksining bir qator moddalari bilan jinoiy qilmish sifatida ta’qib qilinadi. Korrupsiyaga qarshi kurashda jahon mamlakatlari tajribasini o‘rganish shuni ko‘rsatadiki faqatgina jinoiy qonunchilikni og‘irlashtirish yo‘li bilan bu salbiy illatga qarshi kurashib bo‘lmaydi (XXR da juda ko‘p miqdorda pora olganlik uchun o‘lim jazosi mavjud). Bu illatni engish uchun birinchi navbatda aholining huquqiy savodxonligini oshirish, fuqarolik institutlari faoliyatini kuchaytirish lozim bo‘ladi. Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – “Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. Ilmiybaza.uz 
 
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu 
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va 
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, 
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar 
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar 
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, 
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. 
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, 
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta 
to‘siq hisoblanadi”. 
Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston 
Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul 
qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan 
2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan 
iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy 
prinsiplari, ya’ni: 
 Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat: 
 qonuniylik; 
 fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi; 
 ochiqlik va shaffoflik; 
 tizimlilik; 
 davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi; 
 korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi; 
 javobgarlikning muqarrarligi. 
Qonunning 5-moddada esa korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat 
siyosatining asosiy yo‘nalishlari berilgan. 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari 
quyidagilardan iborat: 
 aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda 
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; 
Ilmiybaza.uz Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta to‘siq hisoblanadi”. Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan 2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari, ya’ni:  Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:  qonuniylik;  fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;  ochiqlik va shaffoflik;  tizimlilik;  davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;  korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;  javobgarlikning muqarrarligi. Qonunning 5-moddada esa korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari berilgan.  Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:  aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; Ilmiybaza.uz 
 
 davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir 
chora-tadbirlarni amalga oshirish; 
 korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, 
ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf 
etish, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etganlik uchun javobgarlikning 
muqarrarligi prinsipini ta’minlash. 
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida 
mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini 
bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash 
joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza 
shakllantirildi. 
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat 
organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, Dalvt bojxona 
xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu 
boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi. 
O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi 
qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat 
boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor 
shaxslarning 
o‘z 
zimmasiga 
yuklatilgan 
vazifalarni 
bajarishi 
yuzasidan 
mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va 
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda.  
Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi 
kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi.  
Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning «Korrupsiyaga 
qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini 
amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar 
o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi 
kurashning yangi bosqichini boshlab berdi. 
Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada 
rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan 
Ilmiybaza.uz  davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlarni amalga oshirish;  korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etganlik uchun javobgarlikning muqarrarligi prinsipini ta’minlash. BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza shakllantirildi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, Dalvt bojxona xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor shaxslarning o‘z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishi yuzasidan mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda. Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi. Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning «Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashning yangi bosqichini boshlab berdi. Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan Ilmiybaza.uz 
 
tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning 
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va 
inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga 
qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va 
korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar 
belgilanganligi alohida qayd etildi.  
Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan 
Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi 
kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha 
respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi.  
Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda 
korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va 
sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora-
tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot 
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan.  
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida 
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir 
chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z 
vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi 
sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga 
oshirilmoqda.  
Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi 
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion 
huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan. 
Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari 
sifatida: 
- qonuniylik; 
- fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi; 
- ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik; 
- davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi; 
Ilmiybaza.uz tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar belgilanganligi alohida qayd etildi. Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi. Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora- tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan. Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga oshirilmoqda. Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan. Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari sifatida: - qonuniylik; - fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi; - ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik; - davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi; Ilmiybaza.uz 
 
- korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha 
choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan. 
Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika 
idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli, 
o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga 
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari 
ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad: 
- yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish, 
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; 
- davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish 
bo‘yicha choralarni amalga oshirish; 
- korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va 
keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar 
sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir. 
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy 
ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini 
topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan, 
huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish 
korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar. 
Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik, 
poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday 
ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb 
vazifasidir. 
KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan 
tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini 
emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini 
so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini 
Ilmiybaza.uz - korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan. Shu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli, o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad: - yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish; - davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish bo‘yicha choralarni amalga oshirish; - korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan, huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar. Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik, poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb vazifasidir. KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy- iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini Ilmiybaza.uz 
 
obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul 
uzib qo‘yuvchi qora kuchdir. 
Davlatimiz tomonidan Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha ko‘plab 
normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 13 
oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu 
konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun qabul 
qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida Iqtisodiy 
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi kurashning 
Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildi. Bundan tashqari, so‘nggi yillarda 
korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini takomillashtirishga 
qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), «Huquqbuzarliklar 
profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, «Davlat hokimiyati 
va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, «Tezkor-qidiruv 
faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki ishlar organlari 
to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularning bari tom ma’noda davlatimiz 
tinchligini va xalq farovonligining huquqiy garovidir. 
2017 yil 4 yanvar kuni Prezidentimiz SH.Mirziyoev tashabbusi bilan qabul 
qilingan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun keng jamoatchilik 
tomonidan katta quvonch bilan kutib olindi. Sababi, bundan oldin aynan Korrupsiya 
va unga qarshi kurash sohasidagi amaliy chora-tadbirlar mazmun-mohiyatini tubdan 
yoritib beruvchi va davlat organlarining umumiy holatda vazifa va majburiyatlarini 
uzviy holatda belgilovchi normativ-xuquqiy hujjat mavjud emas edi. Qonun 
ijtimoiy-adolat ruhida tuzilgan bo‘lib, islohotlar samaradorligi va natijadorligiga 
salbiy ta’sir ko‘rsatayotgan omillarni o‘rganib, xalqaro amaliyot bilan taqqoslash va 
uni odamlarimiz, ayniqsa, joylardagi tadbirkorlar, jamoatchilik tashkilotlari bilan 
keng muhokama qilish asosida ishlab chiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga 
qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat 
hokimiyati organlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanligini chuqur izohlaydi. 
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari 
o‘zaro baahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini 
Ilmiybaza.uz obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul uzib qo‘yuvchi qora kuchdir. Davlatimiz tomonidan Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha ko‘plab normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil 13 oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va ushbu konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi kurashning Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildi. Bundan tashqari, so‘nggi yillarda korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini takomillashtirishga qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda), «Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi, «Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi, «Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki ishlar organlari to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularning bari tom ma’noda davlatimiz tinchligini va xalq farovonligining huquqiy garovidir. 2017 yil 4 yanvar kuni Prezidentimiz SH.Mirziyoev tashabbusi bilan qabul qilingan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun keng jamoatchilik tomonidan katta quvonch bilan kutib olindi. Sababi, bundan oldin aynan Korrupsiya va unga qarshi kurash sohasidagi amaliy chora-tadbirlar mazmun-mohiyatini tubdan yoritib beruvchi va davlat organlarining umumiy holatda vazifa va majburiyatlarini uzviy holatda belgilovchi normativ-xuquqiy hujjat mavjud emas edi. Qonun ijtimoiy-adolat ruhida tuzilgan bo‘lib, islohotlar samaradorligi va natijadorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatayotgan omillarni o‘rganib, xalqaro amaliyot bilan taqqoslash va uni odamlarimiz, ayniqsa, joylardagi tadbirkorlar, jamoatchilik tashkilotlari bilan keng muhokama qilish asosida ishlab chiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat hokimiyati organlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanligini chuqur izohlaydi. Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari o‘zaro baahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini Ilmiybaza.uz 
 
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining 
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini 
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib 
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi 
yana bir karra eslatildi. 
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan 
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari 
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul 
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning 
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga 
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish 
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy 
madaniyatini 
yuksaltirishda, 
jamiyatda 
korrupsiyaga 
nisbatan 
murosasiz 
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik 
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun 
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va 
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. 
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy 
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash, 
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, 
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning 
ahamiyati juda katta. SHu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi 
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning 
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy 
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini 
mustahkamlaydi. 
Ilmiybaza.uz o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi yana bir karra eslatildi. Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch- g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash, barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning ahamiyati juda katta. SHu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini mustahkamlaydi. Ilmiybaza.uz 
 
 O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Korrupsiyaga qarshi kurashish 
to‘g‘risida 
 Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul 
qilingan. 
 Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. 
 Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419. 
 Matbuotda 2017 yil 4 yanvarda e’lon qilingan.  
 3-modda. Asosiy tushunchalar 
 Ushbu Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi: 
 korrupsiya — shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy 
manfaatlarini yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy yoki 
nomoddiy naf olish maqsadida qonunga xilof ravishda foydalanishi, xuddi 
shuningdek bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim etish; 
 korrupsiyaga oid huquqbuzarlik — korrupsiya alomatlariga ega bo‘lgan, sodir 
etilganligi uchun qonun hujjatlarida javobgarlik nazarda tutilgan qilmish; 
 manfaatlar to‘qnashuvi — shaxsiy (bevosita yoki bilvosita) manfaatdorlik 
shaxsning mansab yoki xizmat majburiyatlarini lozim darajada bajarishiga 
ta’sir ko‘rsatayotgan yoxud ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan hamda shaxsiy 
manfaatdorlik bilan fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki 
davlatning huquqlari va qonuniy manfaatlari o‘rtasida qarama-qarshilik 
yuzaga kelayotgan yoki yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan vaziyat. 
 7-modda. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga 
oshiruvchi davlat organlari 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni bevosita amalga oshiruvchi 
davlat organlari quyidagilardan iborat: 
 O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasi; 
 O‘zbekistonRespublikasi Milliy xavfsizlik xizmati; 
 O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi; 
 O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi; 
Ilmiybaza.uz  O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida  Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan.  Oliy Majlis Senati tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan.  Prezident tomonidan:2017 yil 3 yanvarda imzolangan. № O‘RQ – 419.  Matbuotda 2017 yil 4 yanvarda e’lon qilingan.  3-modda. Asosiy tushunchalar  Ushbu Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi:  korrupsiya — shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy manfaatlarini yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy yoki nomoddiy naf olish maqsadida qonunga xilof ravishda foydalanishi, xuddi shuningdek bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim etish;  korrupsiyaga oid huquqbuzarlik — korrupsiya alomatlariga ega bo‘lgan, sodir etilganligi uchun qonun hujjatlarida javobgarlik nazarda tutilgan qilmish;  manfaatlar to‘qnashuvi — shaxsiy (bevosita yoki bilvosita) manfaatdorlik shaxsning mansab yoki xizmat majburiyatlarini lozim darajada bajarishiga ta’sir ko‘rsatayotgan yoxud ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan hamda shaxsiy manfaatdorlik bilan fuqarolarning, tashkilotlarning, jamiyatning yoki davlatning huquqlari va qonuniy manfaatlari o‘rtasida qarama-qarshilik yuzaga kelayotgan yoki yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan vaziyat.  7-modda. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat organlari  Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni bevosita amalga oshiruvchi davlat organlari quyidagilardan iborat:  O‘zbekistonRespublikasi Bosh prokuraturasi;  O‘zbekistonRespublikasi Milliy xavfsizlik xizmati;  O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi;  O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi; Ilmiybaza.uz 
 
 O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Soliq, valyutaga oid 
jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish 
departamenti. 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni qonun hujjatlariga muvofiq 
boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi. 
 
18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi 
huquqiy ta’lim va tarbiya 
 
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy 
ta’lim va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi. 
 
Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga 
qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan 
holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy 
tayyorlashning 
sifatini 
oshirishga, 
ta’lim 
dasturlarini 
doimiy 
ravishda 
takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi. 
 14-modda. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining, nodavlat notijorat 
tashkilotlarining va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok 
etishi 
 Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari 
va fuqarolar; 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa 
dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etishi; 
 Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda 
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda ishtirok etishi; 
 Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining ijro etilishi 
ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi; 
 
21-modda.Manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish va uni bartaraf etishga 
doir chora-tadbirlar 
 
Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish 
chog‘ida manfaatlar to‘qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo‘lgan 
shaxsiy manfaatdorlikka yo‘l qo‘ymasligi kerak. 
Ilmiybaza.uz  O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Soliq, valyutaga oid jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish departamenti.  Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni qonun hujjatlariga muvofiq boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi. 18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi. Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy tayyorlashning sifatini oshirishga, ta’lim dasturlarini doimiy ravishda takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi.  14-modda. Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining, nodavlat notijorat tashkilotlarining va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi  Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar;  Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etishi;  Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda ishtirok etishi;  Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarining ijro etilishi ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi; 21-modda.Manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish va uni bartaraf etishga doir chora-tadbirlar Davlat organlarining xodimlari mansab yoki xizmat majburiyatlarini bajarish chog‘ida manfaatlar to‘qnashuviga olib keladigan yoki olib kelishi mumkin bo‘lgan shaxsiy manfaatdorlikka yo‘l qo‘ymasligi kerak. Ilmiybaza.uz 
 
 
Manfaatlar to‘qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining 
xodimlari o‘zining bevosita rahbarini darhol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar 
to‘qnashuvi mavjudligi to‘g‘risida ma’lumotlar olgan rahbar bu to‘qnashuvning 
oldini olish yoki uni bartaraf etish yuzasidan o‘z vaqtida choralar ko‘rishi shart. 
 
Davlat organlarining maxsus bo‘linmalari yoki odob komissiyalari manfaatlar 
to‘qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga 
oshiradi. 
 
Davlat organlarining manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf 
etish talablari buzilishiga yo‘l qo‘ygan xodimlari, shuningdek ularning rahbarlari 
qonun hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi 
 
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari 
o‘zaro bahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining 
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini 
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib 
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi 
yana bir karra eslatildi. 
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan 
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari 
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul 
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning 
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini 
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga 
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish 
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy 
madaniyatini 
yuksaltirishda, 
jamiyatda 
korrupsiyaga 
nisbatan 
murosasiz 
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik 
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun 
Ilmiybaza.uz Manfaatlar to‘qnashuvi yuzaga kelgan taqdirda, davlat organlarining xodimlari o‘zining bevosita rahbarini darhol xabardor qilishi kerak. Manfaatlar to‘qnashuvi mavjudligi to‘g‘risida ma’lumotlar olgan rahbar bu to‘qnashuvning oldini olish yoki uni bartaraf etish yuzasidan o‘z vaqtida choralar ko‘rishi shart. Davlat organlarining maxsus bo‘linmalari yoki odob komissiyalari manfaatlar to‘qnashuvini hal etish qoidalariga rioya etilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Davlat organlarining manfaatlar to‘qnashuvining oldini olish yoki uni bartaraf etish talablari buzilishiga yo‘l qo‘ygan xodimlari, shuningdek ularning rahbarlari qonun hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari o‘zaro bahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi yana bir karra eslatildi. Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishda, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun Ilmiybaza.uz 
 
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va 
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. 
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy 
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash, 
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, 
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning 
ahamiyati juda katta. Shu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi 
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning 
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy 
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini 
mustahkamlaydi. 
O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashishning iqtisodiy-siyosiy va 
ijtimoiy - huquqiy mexanizmlari. 
Insonni qiyin ahvolga tushiradigan, ruhan ezadigan holatlar ichida eng og‘iri 
adolatsizlik hisoblanadi, deyish mumkin. Uning bir ildizi korrupsiya bilan bog‘liq 
bo‘lib, bu shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy manfaatlarini 
yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy naf olish maqsadida 
qonunga xilof ravishda foydalanishi, bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim 
etishida ifodalanadi. 
Prezidentimiz SHavkat Mirziyoev xalqimiz azaldan yuksak qadrlab 
keladigan, hamma narsadan ustun qo‘yadigan adolat tuyg‘usini hayotimizda yanada 
keng qaror toptirish birinchi darajali vazifa ekaniga alohida e’tibor qaratmoqda. 
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik 
holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar 
ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar 
ko‘rish zarurligi ta’kidlanmoqda. 
2017 yil 4 yanvardan O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi 
kurashish to‘g‘risida”gi qonuni kuchga kirgani korrupsiyaga barham berish uchun 
barcha asoslarni yaratib berdi. Mazkur qonun ijrosi to‘liq va samarali ta’minlanishi 
Ilmiybaza.uz hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin. Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch- g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash, barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida, fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning ahamiyati juda katta. Shu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini mustahkamlaydi. O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashishning iqtisodiy-siyosiy va ijtimoiy - huquqiy mexanizmlari. Insonni qiyin ahvolga tushiradigan, ruhan ezadigan holatlar ichida eng og‘iri adolatsizlik hisoblanadi, deyish mumkin. Uning bir ildizi korrupsiya bilan bog‘liq bo‘lib, bu shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy manfaatlarini yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy naf olish maqsadida qonunga xilof ravishda foydalanishi, bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim etishida ifodalanadi. Prezidentimiz SHavkat Mirziyoev xalqimiz azaldan yuksak qadrlab keladigan, hamma narsadan ustun qo‘yadigan adolat tuyg‘usini hayotimizda yanada keng qaror toptirish birinchi darajali vazifa ekaniga alohida e’tibor qaratmoqda. Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rish zarurligi ta’kidlanmoqda. 2017 yil 4 yanvardan O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonuni kuchga kirgani korrupsiyaga barham berish uchun barcha asoslarni yaratib berdi. Mazkur qonun ijrosi to‘liq va samarali ta’minlanishi Ilmiybaza.uz 
 
uchun 2017 yil 2 fevralda davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish 
to‘g‘risida"gi O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish 
chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori qabul qilindi. 
Jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabat qaror toptirish o‘ta 
dolzarb masala bo‘lib, garchi uni bajarish doirasida mas’ul idoralar belgilangan 
bo‘lsa-da, uning to‘laqonli ro‘yobga chiqishi uchun har bir fuqaro o‘zida mas’uliyat 
his etsa, qo‘yilgan maqsad va muddaolar echimi paydo bo‘ladi. Har birimiz qaerda, 
qanday muammoga duch kelsak, uning hal etilishida mas’ul shaxslarning 
mas’uliyatsizligi yoki ta’magirligiga guvoh bo‘lganda sharoitga bo‘ysunish, 
indamay 
ketaverish 
yoxud 
chidash 
o‘rniga 
bong 
urishimiz 
kerak. 
Mas’uliyatsizlikka, adolatsizlikka nisbatan murosasizlikni o‘zimizdan boshlashimiz 
darkor. SHunda mudrayotgan mansabdor uyg‘onadi, zimmasida qanday mas’uliyat 
borligini his etadi. 
"Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi qonunda bizning bu boradagi 
huquqlarimiz kafolatlangan. Qonunga ko‘ra, jismoniy va yuridik shaxslarning 
korrupsiyaga oid huquqbuzarlik faktlariga doir murojaatlari to‘liq, xolisona va o‘z 
vaqtida ko‘rib chiqiladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar to‘g‘risida axborot 
bergan shaxslarning himoya qilinishi ta’minlanadi. 
Davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi 
O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari 
to‘g‘risida"gi qarori asosida "2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi 
kurashish bo‘yicha davlat dasturi" tasdiqlandi. Korrupsiyaga qarshi kurashish 
bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tuzildi. 
Mazkur komissiya korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat 
dasturlarining va boshqa dasturlarning ishlab chiqilishi hamda amalga oshirilishini 
tashkil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi 
va 
unda 
ishtirok 
etuvchi 
organlar 
hamda 
tashkilotlarning 
faoliyatini 
muvofiqlashtiradi va hamkorligini ta’minlaydi. Aholining huquqiy ongi va huquqiy 
madaniyatini 
yuksaltirishga, 
jamiyatda 
korrupsiyaga 
nisbatan 
murosasiz 
munosabatni shakllantirishga doir chora-tadbirlarning ishlab chiqilishi hamda 
Ilmiybaza.uz uchun 2017 yil 2 fevralda davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori qabul qilindi. Jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabat qaror toptirish o‘ta dolzarb masala bo‘lib, garchi uni bajarish doirasida mas’ul idoralar belgilangan bo‘lsa-da, uning to‘laqonli ro‘yobga chiqishi uchun har bir fuqaro o‘zida mas’uliyat his etsa, qo‘yilgan maqsad va muddaolar echimi paydo bo‘ladi. Har birimiz qaerda, qanday muammoga duch kelsak, uning hal etilishida mas’ul shaxslarning mas’uliyatsizligi yoki ta’magirligiga guvoh bo‘lganda sharoitga bo‘ysunish, indamay ketaverish yoxud chidash o‘rniga bong urishimiz kerak. Mas’uliyatsizlikka, adolatsizlikka nisbatan murosasizlikni o‘zimizdan boshlashimiz darkor. SHunda mudrayotgan mansabdor uyg‘onadi, zimmasida qanday mas’uliyat borligini his etadi. "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi qonunda bizning bu boradagi huquqlarimiz kafolatlangan. Qonunga ko‘ra, jismoniy va yuridik shaxslarning korrupsiyaga oid huquqbuzarlik faktlariga doir murojaatlari to‘liq, xolisona va o‘z vaqtida ko‘rib chiqiladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar to‘g‘risida axborot bergan shaxslarning himoya qilinishi ta’minlanadi. Davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori asosida "2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha davlat dasturi" tasdiqlandi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tuzildi. Mazkur komissiya korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarining va boshqa dasturlarning ishlab chiqilishi hamda amalga oshirilishini tashkil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi va unda ishtirok etuvchi organlar hamda tashkilotlarning faoliyatini muvofiqlashtiradi va hamkorligini ta’minlaydi. Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishga, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirishga doir chora-tadbirlarning ishlab chiqilishi hamda Ilmiybaza.uz 
 
amalga oshirilishini tashkil etadi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini 
olishga, ularni aniqlashga, ularga chek qo‘yishga, ularning oqibatlarini, ularga 
imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etishga doir chora-tadbirlar 
samaradorligi oshirilishini ta’minlaydi. 
Komissiya korrupsiyaning holati va tendensiyalari to‘g‘risidagi axborotni 
yig‘adi va tahlil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha chora-tadbirlar 
amalga oshirilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Ushbu sohadagi mavjud 
tashkiliy-amaliy 
va 
huquqiy 
mexanizmlarning 
samaradorligini 
baholash, 
korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish va 
ushbu sohadagi ishlarni yaxshilash yuzasidan takliflar tayyorlaydi. Korrupsiyaga 
qarshi 
kurashish 
bo‘yicha 
hududiy 
idoralararo 
komissiyalar 
faoliyatini 
muvofiqlashtirish ishlarini amalga oshiradi. 
Bu vazifalar tegishli idoralar va mas’ul shaxslar tomonidan izchil 
ta’minlanadi. Zero, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo 
komissiyasining o‘z vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlari barcha davlat 
hokimiyati va boshqaruvi organlari, jamoat birlashmalari va boshqa tashkilotlar 
tomonidan ijro etilishi majburiydir. 
 Xalqimizning tom ma’nodagi adolat qaror topgan jamiyatda yashashi uchun 
nafaqat mas’ul shaxslar, balki har bir fuqaro o‘z hissasini qo‘shishi zarur. Bu 
fuqarolarimizda korrupsiyaga, aniqroq aytganda, har qanday qonunbuzarlikka 
nisbatan murosasizlik kayfiyati, madaniyati shakllanishiga ham bog‘liq. Chunki har 
qanday qonunbuzarliklar sodir etilishiga, ko‘payishiga ko‘p hollarda o‘zimizning 
befarqligimiz, loqaydligimiz sabab bo‘lib kelmoqda. Barchaning yakdilligi, yurt 
taqdiriga daxldorligi kuchayishi har qanday illatning batamom barham topishiga 
xizmat qiladi. 
Nazorat ishi: 
1.Korrupsiya shakllanishining qanday sabablari mavlyd?  
2.Korrupsiyaning qanday shakllari mavjud? 
3.Mamkatimizda korrupsiyani bartaraf etish borasida qanday qrnunlar qabul 
qilingan? 
Ilmiybaza.uz amalga oshirilishini tashkil etadi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini olishga, ularni aniqlashga, ularga chek qo‘yishga, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etishga doir chora-tadbirlar samaradorligi oshirilishini ta’minlaydi. Komissiya korrupsiyaning holati va tendensiyalari to‘g‘risidagi axborotni yig‘adi va tahlil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha chora-tadbirlar amalga oshirilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Ushbu sohadagi mavjud tashkiliy-amaliy va huquqiy mexanizmlarning samaradorligini baholash, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish va ushbu sohadagi ishlarni yaxshilash yuzasidan takliflar tayyorlaydi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha hududiy idoralararo komissiyalar faoliyatini muvofiqlashtirish ishlarini amalga oshiradi. Bu vazifalar tegishli idoralar va mas’ul shaxslar tomonidan izchil ta’minlanadi. Zero, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasining o‘z vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlari barcha davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, jamoat birlashmalari va boshqa tashkilotlar tomonidan ijro etilishi majburiydir. Xalqimizning tom ma’nodagi adolat qaror topgan jamiyatda yashashi uchun nafaqat mas’ul shaxslar, balki har bir fuqaro o‘z hissasini qo‘shishi zarur. Bu fuqarolarimizda korrupsiyaga, aniqroq aytganda, har qanday qonunbuzarlikka nisbatan murosasizlik kayfiyati, madaniyati shakllanishiga ham bog‘liq. Chunki har qanday qonunbuzarliklar sodir etilishiga, ko‘payishiga ko‘p hollarda o‘zimizning befarqligimiz, loqaydligimiz sabab bo‘lib kelmoqda. Barchaning yakdilligi, yurt taqdiriga daxldorligi kuchayishi har qanday illatning batamom barham topishiga xizmat qiladi. Nazorat ishi: 1.Korrupsiya shakllanishining qanday sabablari mavlyd? 2.Korrupsiyaning qanday shakllari mavjud? 3.Mamkatimizda korrupsiyani bartaraf etish borasida qanday qrnunlar qabul qilingan? Ilmiybaza.uz 
 
4.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyani bartaraf etishning qanday mexanizmlari 
mavjud?  
 
 
 
Ilmiybaza.uz 4.Dunyo va O‘zbekistonda korrupsiyani bartaraf etishning qanday mexanizmlari mavjud?