O‘ZBEKISTONNING MUSTAQILLIKKA KIRISHISH DAVRI, ISTIQLOLGA ERISHISHINING SERMASHAQQAT YO‘LI VA TAHLIKALI DAVRI
Yuklangan vaqt
2024-05-18
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
23
Faytl hajmi
73,3 KB
Ilmiybaza.uz
O‘ZBEKISTONNING MUSTAQILLIKKA KIRISHISH DAVRI,
ISTIQLOLGA ERISHISHINING SERMASHAQQAT YO‘LI VA
TAHLIKALI DAVRI
Reja:
1) Istiqlol arafasi va O‘zbekiston mustaqillikka erishish yo‘liga o‘tishi.
2) Demokratik davlat qurishning turli nazariyalari va modellari. O‘zbekistonda
demokratik taraqqiyot yo‘lini tanlashda jahon tajribasining chuqur
o‘rganilishi
3) Mamlakatni isloh etish strategiyasi asoslarini ishlab chiqish, milliy
davlatchilik va barqaror taraqqiyot poydevorini barpo etish yo‘lidagi dastlabki
qadamlar.
Ilmiybaza.uz
Bashariyat tarixi shundan dalolat beradiki, har bir xalq faqat erkin va ozod
bo‘lgan taqdirdagina, o‘z hayoti va kelajagini mustaqil barpo etish huquqiga ega
bo‘ladi. “Haq berilmas, haq olinur!” deb millat ozodligi yo‘lida jonini fido qilgan
ulug‘ ajdodlarimizning buyuk maqsadi ham shu edi.
Xalqimizning beqiyos jasorati va matonati bilan Birinchi Prezidentimiz
muhtaram Islom Abdug‘anievich Karimov boshchiligida qo‘lga kiritilgan davlat
mustaqilligi ana shu asriy orzumizni amalda ta’minlagan olamshumul voqeadir.
Biz qanday tahlikali va suronli davrlarni boshimizdan kechirmaylik, qanday yutuq
va natijalarga erishgan bo‘lmaylik, mustaqillik g‘oyasi, istiqlol ruhi bizga doimo
tog‘dek tayanch bo‘lmoqda.
Hap qanday davlat bopki, yukcak dapajadagi taraqqiyotga epishish,
pivojlangan davlatlap qatorida mynocib o‘pinga ega bo‘lish, o‘z fuqarolapi ychyn
fapovon typmysh tapzini yapatish maqsadida myayyan islohotlapni amalga oshipadi.
Davlatning eng muhim funksiyalaridan biri ham aynan islohotchilik funksiyasidir.
Islohotlap mazmyn-mohiyatiga ko‘pa bir qancha turlapga bo‘linadi. Ulap jymlaciga
iqtisodiy, ijtimoiy, ciyociy, ma’naviy, madaniy va h.q cohalapdagi islohotlapni
kipitish mymkin.
Vatanimizning mustaqillik yillarida bosib o‘tgan murakkab yo‘liga yana bir
bor nazar tashlash, shu yillar ichida amalga oshirilgan ishlar, ulkan yutuqlarga
erishishda qanday murakkab jarayonlardan o‘tilganligi haqidagi ma’lumotlarni
aholiga, jumladan yoshlarga yetkazish nihoyatda muhimdir.
Bu borada sobiq ittifoq parokandalikka yuz tutganda O‘zbekistonda yuzaga kelgan
iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy vaziyatni eslash maqsadga muvofiqdir
Sovetlar davrida Respublikaning ortda qolib ketishiga asosiy sabablardan biri
uning xom ashyo yetkazib beruvchi o‘lkaga aylanib qolganligi va paxta yakka
hokimligidir.1930 yillardan boshlab sho‘rolar paxta mustaqilligiga erishish
maqsadida O‘zbekistonni paxtaga ixtisoslashtirish siyosati natijasida respublika
iqtisodiyoti biryoqlama rivojlanib, Ittifoqning xom ashyo bazasiga aylanib qoldi.
Natijada O‘zbekiston eng oddiy sanoat mahsulotlariga bo‘lgan o‘z ehtiyojining
Ilmiybaza.uz
yarmini ham qondirishga qodir emas. Bir qancha viloyat va rayonlarda ekin
maydonlari nisbatida paxtazorlar 75-80 foizni tashkil qildi
1980 yillarda O‘zbekiston Ittifoqda yetishtiriladigan paxtaning 70 foizini
tayyorlashiga qaramasdan,etishtirilgan jami paxta tolasining atigi 7 foizi o‘zimizda
qayta ishlanar edi. Bu ko‘rsatkich bugungi kunda 44 foizni tashkil etmoqda.
Paxta yetishtirishda mehnatning 84 foizi O‘zbekiston zimmasiga tushgan, uni
dastlabki qayta ishlashdan tushadigan daromadning atigi 16 foizi respublikaga
tekkan.
Mustaqillikka qadar sanoatda tayyor mahsulotning ulushi bor-yo‘g‘i 50 foizni
tashkil etardi, qishloq xo‘jaligi mahsulotining 80 foizdan ko‘prog‘i mutlaqo qayta
ishlanmasdan respublika tashqarisiga chiqarilgan. Respublikadan olib ketilayotgan
mahsulotning uchdan ikki qismi xom ashyo, materiallar va chala tayyor mahsulotlar
bo‘lib, Respublikaga keltirilayotgan tovarlarning 60 foizi esa mashinalar, asbob-
uskunalar, yengil sanoat va oziq-ovqat sanoati mahsulotlaridir.
O‘zbekiston g‘alla va un mahsulotlariga bo‘lgan ichki ehtiyojning 80 foizdan ortig‘i
chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobidan qoplanar edi. Mustaqillikning dastlabki
yillarida respublikamizda xalq iste’moli mollarining 60-70 foizi chetdan olib kelinar
edi. O‘sha yillari mamlakat importi tarkibida oziq-ovqat mahsulotlarining ulushi
73,8 foizni tashkil etar edi.
Respublika barcha asosiy iqtisodiy va ijtimoiy ko‘rsatkichlar bo‘yicha
Ittifoqdagi o‘rtacha darajadan ham ancha orqada bo‘lib, mamlakatda oxirgi
o‘rinlardan birida edi. O‘zbekiston kishi boshiga yalpi ijtimoiy mahsulot ishlab
chiqarish bo‘yicha mamlakatda 12-o‘rinda, aholi jon boshiga milliy daromad ishlab
chiqarish bo‘yicha esa ko‘rsatkich Ittifoqdagi o‘rtacha darajadan ikki hissa past edi.
O‘zbekiston aholisi o‘rta hisobda go‘sht mahsulotlarini, sut va sut mahsulotlarini,
tuxumni, mamlakat aholisiga nisbatan ikki barobar kam iste’mol qilgan.
Masalan, O‘zbekistonda go‘sht iste’mol qilish har bir odamga o‘rtacha 29
kilogrammdan to‘g‘ri kelsa, bu ko‘rsatkich RSFSR da 71 kg ni, Ukrainada 67 kg ni,
qo‘shni Qozog‘istonda 63 kg ni tashkil etgan.
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston bolalar o‘limi bo‘yicha Ittifoqda birinchi o‘rinda turgan.Bu yerda 1980
yillarda har ming boladan 31 tasi bir yoshga yetmasdan nobud bo‘lgan, bu
ko‘rsatkich Ukrainada 17 tani, Belorussiyada 18 tani, Litvada 19 tani, Latviya va
Estoniyada 17 tani tashkil etgan.
1990 yilda davlat byudjeti harajatlarining atigi 31 foizi ijtimoiy sohalarni
moliyalashtirishga yo‘naltirilgan. 1992 yilda madaniy-ijtimoiy tadbirlar uchun
davlat byudjetining 35,43 foizi sarflangan, bu raqam 1993 yilda 37,79 foiz, 1994
yilda 43,03 foiz, 1995 yilda 45,29 foizni, 2008 yilda esa 50 foizdan oshiqni tashkil
etgan. 2016 yil byudjetida ijtimoiy sohaga qariyb 60 foiz mablag‘lar yo‘naltirildi.
Uning 34 foizi ta’lim, 15 foizi sog‘liqni saqlash sohasiga yo‘naltirilgan.
Shuni ham nazarda tutish zarurki, Mustaqillikka erishgan paytda yurtimizda o‘ta
qaltis ijtimoiy vaziyat vujudga kelgan edi. Aholining o‘sish sur’atlari o‘rtacha sobiq
ittifoq ko‘rsatkichdan 3 barobar yuqori edi. Buning ustiga, mehnat resurslari
aholining o‘rtacha o‘sish ko‘rsatkichidan 2 barobar tez o‘sayotgandi. Oxir-oqibatda
ishsizlik darajasi ortib, aholi daromadlari keskin tushib bormokda edi.
Mustaqillikning dastlabki yillarida Respublikadagi aholining sotsial ahvoli, ularni
sotsial ta’minoti va ijtimoiy himoya qilish mutlaqo qoniqarsiz edi.
Sog‘liqni saqlash, xalq ta’limi, maktabgacha bolalar muassasalari juda og‘ir
ahvolga tushib qolgan, maktab va kasalxonalarning 60 foizi nobop binolarda
joylashtirilgan, Respublikada 1700 ta maktab vayron holda, qurilayotgan maktablar
soni esa aholining ko‘payish sur’atini arang qondirardi. Sog‘liqni saqlash ishlari
bo‘yicha mamlakat eng oxirgi pog‘onalardan birida edi. Masalaning yana bir muhim
jihati shundan iborat ediki, Sobiq Ittifoq davrida ma’lum qadriyatlarga ega bo‘lgan
kishilarning muayyan ijtimoiy ongi shakllanganligini ham e’tiborga olmaslik
mumkin emas edi.Sobiq Ittifoq davrida xususiy mulkni yo‘qotish g‘oyasi
amaliyotga tatbiq etildi.
80-yillarning
o‘rtalarida
turli
olomonchilik
mitinglari,
ba’zi
norasmiy
tashkilotlarning bosh ko‘tarishi oqibatida uzoq totalitar davrda to‘planib qolgan
muammolar “qayta qurish” davrida paydo bo‘lgan muammolar bilan qo‘shilib,
ijtimoiy-siyosiy bo‘xronlarning alomatlari ochiqdan-ochiq ko‘rina boshladi.1989-
Ilmiybaza.uz
1990 yillarda Farg‘ona viloyati, Parkent tumanida va Andijon shahrida millatlararo
mojorolar va to‘qnashuvlar bo‘lib o‘tdi.
Bo‘lib o‘tgan mojorolar va to‘qnashuvlar sabablari yillar davomida ichida
to‘planib qolgan ijtimoiy muammolar, iqtisodiy tushkunlik, ma’naviy beqarorlik,
shuningdek, uzoq yillar yakka hokimlik bir mafkura ostida,qullik ruhiyati ostida
yashagan odamlarning olomonchilik harakati bilan o‘zining his-tuyg‘ularini
qondirishga intilishi kabi omillar edi. O‘zbekistonda ro‘y bergan voqealar 1989-
1990yillar davomida Ittifoqdagi barcha markaziy nashrlar-jurnallar va gazetalarda
bosildi. Televedinie va radioda maxsus ko‘rsatuv va eshittirishlar berildi. Ularning
barchasi bir g‘oyani ilgari surar edi:O‘zbekistonda chuqur inqirozlar boshlangan;
xalqning kayfiyati tushib ketgan; respublikada korrupsiya avjiga chiqqan;
rusiyzabon xalq O‘zbekistonni tashlab chiqib ketmoqda; millatchilik va millatlararo
ziddiyatlar kuchaygan; markazning yordamisiz bu yerdagi muammolarni hal etish
mumkin emas va hakazo. Albatta, bunday xatti-harakatlarning maqsadi aniq edi. O‘z
mustaqilligiga intilayotgan O‘zbekistonni yo‘ldan qaytarish.
1990 yil 20 iyunda bo‘lib o‘tgan O‘zbekiston Oliy Kengashining ikkinchi
sessiyasi bir ovozdan “Mustaqillik Deklaratsiyasi”ni qabul qildi. Boshqacha
aytganda, respublika qonunlari Ittifoq qonunlaridan ustuvorligi tamoyili qaror topdi.
E’tiborli tomoni shundaki, O‘zbekistondagi ana shu tarixiy voqealardan keyingina,
ya’ni 1990 yilning oxiriga kelib Litva, Latviya, Estoniya, Gruziya, Ozarbayjon
respublikalari Ittifoq tarkibidan chiqib ketishga doir huquqiy hujjatlarni qabul
qildilar. 1991 yilning 31 avgustida chiqarilgan O‘zbekiston Oliy Kengashining
sessiyasida deputatlar bir ovozdan Prezident ilgari surgan mustaqillik g‘oyalarini
qo‘llab-quvvatladilar. Natijada, sessiyada O‘zbekiston Respublikasining Davlat
mustaqilligi to‘g‘risidagi Qonun qabul qilindi. Qonunda 1 sentabr O‘zbekiston
Respublikasining Mustaqillik kuni deb belgilandi.
1991-yil 31-avgustda o‘z davlat mustaqilligini e’lon qilgan O‘zbekiston oldingi
totalitar jamiyat — sotsialistik jamiyatdan demokratik jamiyatga o‘tish yo‘lini tutdi.
Shu bilan biiga, Prezident I.A.Karimov mamlakatda fuqarolik jamiyati va huquqiy
davlat qurishni asosiy strategik pirovard maqsad sifatida e’lon qilishi bilan jamiyat
Ilmiybaza.uz
butunlay yangi rivojlanish yo‘liga kirdi. «Kuchli davlatdan — kuchli fuqarolik
jamiyati sari» tamoyili asosida «o‘zbek modeli»ga muvofiq ro‘y bergan bu
o‘zgarishlarning nazariy va arnaliy jihatlari haqida bilimlar berish, biz qurayotgan
fuqarolik jamiyatining nazariy jihatlarini yoshlarga yetkazish O‘zbekistonda
demokratik jamiyat qurish nazariyasi va amaliyoti fanining yana bir predmetini
tashkil etadi.
Mamlakat iqtisodiyotida ham tub o‘zgarishlar amalga oshirildi. Ko‘p ukladli
iqtisodiyotga o‘tildi. Tarixda birinchi marta xususiy mulkchilik qonunlashtirildi.
Jamiyatning iqtisodiy asosi bo‘lgan — kichik va o‘rta biznesni rivojlantirish davlat
siyosati darajasiga ko‘tarildi. O‘rta mulkdorlar ijtimoiy qatlamining shakllanishi
uchun barcha huquqiy va ijtimoiy asoslar yaratildi. Mamlakatda tezlik bilan bozor
iqtisodiyoti munosabatlari, uning zamonaviy infratuzilmasi shakllana boshladi.
o‘tish davri qiyinchiliklarini bartaraf etish maqsadida davlatning kuchli ijtimoiy
siyosat olib borishi belgilandi.
«Demokratiya», ya’ni «xalq hokimiyati» atamasi muhim masalalarni yechishda
barcha aholining bevosita ovoz berishi bilan hal qilingan qadimgi Afinaning o‘zini
o‘zi boshqaruv tizimi nomidan kelib chiqdi. Hozirgi davrda liberalizm,
konservatizm, sotsializm, millatchilik, fashizm, anarxizm kabi harbir mafkuraviy
oqimlaro‘z demokratik konsepsiyalarini «haqiqiy» demokratizm deb e’lon
qilmoqdalar. Demokratiya maqsad sifatida individ mustaqilligi va uning umumiy
manfaatlari ustunligini ta’minlaydi. U vosita sifatida esa nizolarni bartaraf etish,
zo‘ravonlikka chek qo‘yish, turli ijtimoiy guruhlarga siyosiy ta’sir qilish yo‘li bilan
ularning murosaga kelishini, konsensusini ta’minlaydi.
Demokratik jamiyat amal qilishi zarur bo‘lgan qonuniyatlar sifatida
demokratiyaning qator ustunlari qabul qilindi. Ular quyidagilardan iboratdir:
Xalq hokimiyati;
Fuqarolar roziligiga tayanuvchi hukumat;
Ko‘pchilikning ovozi qoidasi;
Ozchilik huquqlarini himoya etish;
Asosiy inson huquqlari kafolati;
Ilmiybaza.uz
Erkin va adolatli saylovlar;
Qonun oldida barchaning tengligi;
Odil sud yuritish;
Hukumat faoliyatining konstitutsiyaviy cheklanganligi;
Ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy pluralizm;
Tolerantlik, omilkorlik, hamkorlik, o‘zaro kelishuv
O‘zbekistonda demokratik fuqarolik jamiyati qurishda ikki muhim jihatga
e’tibor qaratdi:
1. rivojlangan mamlakatlarda tarixiy sinovlardan o‘tgan fuqarolik jamiyati
qurish tajribasi va jahonda e’tirof etilgan demokratik tamoyillar;
2. milliy tariximizda shakllangan, milliy-madaniy merosimizga mansub bo‘lgan,
o‘zida milliy xususiyatlami ifodalagan demokratik qadriyatlar.
Bu har ikkala tajriba bir-biri bilan o‘zaro uyg‘unlashishga moyil bo‘lib,
mamlakatda demokratikjamiyat qurishda mazkur har ikkala tajribaga amal qilinadi.
Mazkur tajribalami e’tirof etmaslik bir tomondan, islohotlarni umuminsoniy
qadriyatlarga, ikkinchi tomondan, milliy qadriyatlarga zid kelishiga olib kelishi
tabiiy bir holdir. Shuningdek, bu kabi holat nodemokratik rejimlaming kirib
kelishiga, yoki milliy manfaatlarga yot bo‘lgan tuzumning yana bosh ko‘tarishiga
sabab bo‘lishi, mamlakatda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish
strategiyasiga zid kelishi mumkin.
Mustaqillik davrida mamlakatda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlatga xos
bo‘lgan yangi demokratik institutlar shakllandi.
Hozirgi davrda ular yanada demokratlashish va takomillashish jarayonini o‘z
boshidan kechirmoqda. Xususan, mustaqillik davrida quyidagi siyosiy va ijtimoiy
institutlar shakllandi:
- ko‘ppartiyaviylik asosida shakllanadigan ikki palatali parlament;
- xalq irodasi va parlamentdagi ko‘pchilik irodasi asosida shakllanadigan hamda
faoliyat yuritadigan ijroiya hokimiyat;
- jamiyatdagi turli ijtimoiy qatlamlar manfaatlari asosida faoliyat yuritishga
qodir bo‘lgan ko‘ppartiyaviylik tizimi;
Ilmiybaza.uz
- qonun chiqaruvchi, ijroiya va sud hokimiyatlarini demokratik prinsiplar asosida
ucliga bo‘linishi va ulaming bir-birlaridan o‘zaro mas’uliyat asosida faoliyat yuritish
tajribasi;
- jamiyat instituti sifatida nodavlat notijorat tashkilotlar;
- demokratik prinsiplar asosida faoliyat yuritadigan o‘zini o‘zi boshqarish
organlari;
- o‘zida pluralistik qarashlarni ifodalovchi mustaqil ommaviy axborot vositalari
tizimi;
- hokimiyat organlari ustidan jamoatchilik nazorati olib borishning huquqiy
asoslari va bu sohadagi dastlabki tajribalar;
- yangi fuqarolik jamiyatining iqtisodiy asoslari — xususiy mulkchilik va
tadbirkorlik korxonalari, fermerlik xo‘jaliklari.
Hozirda 5 ta siyosiy partiya, o‘n mingga yaqin o‘zini o‘zi boshqarish organlari
(ulardan 8200 ga yaqini mahallalar) faoliyat yuritmoqda.
O‘zbekistonda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish asosiy strategik
pirovard maqsad, deb e’lon qilingan. Albatta, huquqiy davlat asoslarini
shakllantirmasdan turib fuqarolik jamiyatini qurib bo‘lmaydi. Chunki, huquqiy
davlat fuqarolik jamiyatisiz, aksincha, fuqarolik jamiyati huquqiy davlatsiz yashay
olmaydi. Shuning uchun ham huquqiy davlat va uning mazmun- mohiyatini
o‘rganish demokratik jamiyat qurish vazifasi bilan uzviy ravishda bogiiqdir.
Huquqiy davlat konstitutsion davlatchilikning real amalga oshishidir. Uning
asosida insonni davlat terrori, uning e’tiqodi ustidan kuch ishlatishi, hokimiyat
organlari tomonidan mayda homiylik qilishidan himoya qilishga intilish yotadi.
Huquqiy davlat suveren xalq irodasiga bo‘ysunuvchi, insonning erkinligi va boshqa
huquqlarini himoya qiluvchi, o‘z faoliyatini qonunlar bilan cheklovchi davlatdir.
Bunday davlatda shaxs bilan hokimiyat o‘rtasidagi munosabatlar konstitutsiyada
belgilab qo‘yiladi, shuningdek, xalq bilan hokimiyat o‘rtasidagi munosabatlar
«ijtimoiy bitimlar» asosida ro‘y beradi.
Turli mamlakatlarda huquqiy davlatlarning paydo bo‘lishi va rivojlanishi
tajribasi e’tiborga olinsa, bunday davlatning quyidagi belgilarga ega ekanligini
Ilmiybaza.uz
kuzatish mumkin:
1. Rivojlangan fuqarolik jamiyatining mavjudligi.
2. Shaxsning erkinligi
3. Barcha fuqarolaming huquqiy tengligi, qonunlardan inson huquqlarining
ustivorligi.
4. Huquqning umumiyligi, uning barcha fuqarolar, tashkilotlar, muassasalar,
jumladan davlat hokimiyati uchun ham teng taalluqli bo‘lishi.
5. Xalq suvereniteti, davlat suverenitetining konstitutsion — hu- quqiy
jihatlardan muvofiqlashtirilishi. Xalqning amalda hokimiyat manbayi bolishi, davlat
suverenitetining vakolatli xarakter kasb etishi.
6. Qonun chiqaruvchi, ijroiya va sud hokimiyatlarining bo‘linishi.birligi.
7. Davlatning
fuqarolik
munosabatlarini
muvofiqlashtirishda
ta’qiqlash
usulining chegaradan chiqish usuliga nisbatan ustuvorligi. Buning ma’nosi shuki,
huquqiy davlatda «Qonun bilan ta’qiqlanmagan barcha narsalarga ruxsat etiladi»
prinsipiga amal qilinadi. Bunda chegaradan chiqish usuli faqat davlatga nisbatan
qo‘llanilib, davlat faqat rasmiy qabul qilingan vakolatlar doirasidan chetga
chiqmasligi lozim.
8. Individ erkinligini cheklash faqat barcha kishilar erkinligi va huquqlarini
himoya qilish bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin. Huquqiy davlat shaxsning mutlaq
erkinligini bildirmaydi. Har bir shaxsning erkinligi boshqa kishining erkinligiga
zid kela boshlasa, xuddi shu yerda uning erkinligi chegarasi tugaydi.
Hozirgi davrda O‘zbekistonda huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati barpo
etishning konstitutsion va qonuniy asoslari yaratildi. Demokratik tipdagi milliy
davlatchilik shakllandi. Fuqarolik jamiyatining belgisi sifatida ko‘p partiyaviylik,
o‘zini o‘zi boshqarish organlari va nodavlat tashkilotlar tizimi shakllandi.
Shu bilan biiga, huquqiy davlat — bu dunyoviy davlat hamdir. Chunki, bu
kabi davlatda turli dinlar bilan bir qatorda turli maf- kuralar va g‘oyalar ham
jamiyatni rivojlantirish va uning barqarorligini ta’minlash omili sifatida erkin
yashaydi. Jamiyatda biron bir din yoki mafkuraning ustun yoki ustuvor
bo‘lishiga yo‘l qo‘yilmaydi. Shuning uchun ham O‘zbekiston Respublikasi
Ilmiybaza.uz
Konstitutsiyasining 12-moddasida quyidagi prinsip o‘z ifodasini topgan:
«O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy hayot siyosiy institutlar, mafkuralar va
fikrlarning xilma-xilligi asosida rivoj- lanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi
sifatida o‘rnatilishi mumkin emas». Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasining 61-moddasida «Diniy tashkilotlar va birlashmalar davlatdan
ajratilgan hamda qonun oldida tengdirlar. Davlat diniy birlashmalarning faoliyatiga
aralashmaydi», degan qoidaning kiritilishi O‘zbekiston Respublikasining dunyoviy
davlat ekanligini anglatadi.
Demokratik jamiyat qurishning jahon tajribasi
Demokratik jamiyat qurishning nazariyasi va amaliyoti hozirgi kunda
ko‘pchilikning e’tiborini o‘ziga jalb etayotgan siyosiy jarayondir. Buni jahonning
ko‘pgina mamlakatlarida avtoritar tuzumlarning ag‘darilgani va ularda demokratik
institutlarni barpo etish borasida olib borilayotgan hatti-harakatlarda ham ko‘rish
mumkin. Amerikalik taniqli olim S. Xantington
S. Xantington bu jarayonga mamlakatlarning katta guruhini qamrab olgan
demokratlashtirishning uchinchi to‘lqini deb ta’rif beradi. U bu jarayonni jahon
demokratik inqilobi deb ta’riflaydi, XX asrning 90-yillari boshiga kelib demokratiya
«har qanday avtoritar tuzumning yagona qonuniy va yashovchan muqobili» deb
baholanishini qayd etadi.
Demokratlashtirishning “birinchi to‘lqini”. 1828—1926 yillar. “Birinchi
to‘lqinning” ildizlari amerika va fransuz revolyusiyalariga borib taqaladi.
Demokratlashtirishning ravnaq topishi ketidan, odatda inqiroz keladi. Birinchi
inqiroz (orqaga qaytish) 1922–1942 yillarda qayd etildi. Demokratlashtirishning
“ikkinchi to‘lqin”i natsional-sotsializm ustidan erishilgan g‘alaba, avvalambor,
GDR, Italiya, Yaponiyada demokratiya o‘rnalitishi bilan boshlandi. Bu to‘lqin XX
asrning 60-yillar o‘rtalarigacha davom etdi (1943–1962 yillar). Ikkinchi inqiroz
(orqaga qaytish) 1958–1975 yillar oralig‘ida sodir bo‘ldi. 1974 yil, ya’ni Salazar
(Portugaliya diktatori) diktaturasi ag‘darilgan paytda demokratlashtirishning
uchinchi bosqichi boshlandi. U janubiy Yevropaning Ispaniya va Gresiya
Ilmiybaza.uz
mamlakatlarida yuz berdi, so‘ng Lotin Amerikasiga tarqaldi. XX asrning 80-yillar
o‘rtalariga kelib demokratlashtirish Osiyo, Markaziy va Sharqiy Yevropaning bir
qator mamlakatlariga, so‘ng esa SSSRga tarqaldi. Demokratlashtirishning
“uchinchi to‘lqini”ni boshidan kechirayotgan mamlakatlarning siyosiy rivojlanish
tajribasi mazkur jarayonning qanchalik murakkab va ziddiyatli tomonlari mavjud
ekanligini ko‘rsatib berdi.
Taraqqiyot yo‘lining turli modellari
XX asming 2- yarmidan boshlangan chuqur iqtisodiy- ijtimoiy va siyosiy
o‘zgarishlar natijasida rivojlanishning zamonaviy modellari shakllana boshladi.
«Model» tushunchasining talqinlari turlicha, Ba’zi olimlar modelni «davlat tuzumi»
desa, boshqalari «ijtimoiy-iqtisodiy formatsiya» deb talqin etadi. Yana ba’zilari esa
uni «ijtimoiy- iqtisodiy rivojlanish yo‘li shaklining chizgilari (ko‘rinishi)», deb
talqin etadi. Ba’zi o‘zbek olimlarining fikricha, model — «iqtisodiy bazisning asosi
bo‘lgan huquqiy, ma’muriy, xo‘jalik (bank, kredit, soliq va boshqa) mexanizmlar
yordamida muvofiqlashadigan o‘zaro iqtisodiy munosabatlaming keng koiamli
tizimidir»61. Shuningdek, model ko‘pincha «rivojlanish modeli» yoki «iqtisodiy
rivojlanish modeli» tushunchasi sifatida ilmiy muomalaga kira boshladi. Keyingi
o‘n yilliklarda bozor, buyruqbozlik va aralash modellami bir-biridan ajratib
ko‘rsatish rusumga kirdi. Aksariyat mamlakatlar intilayotgan model — bu bozor
iqtisodiyoti modelidir.
Bozor iqtisodiyotining asosiy prinsiplari quyidagilardan iboratdir: xo‘jalik
faoliyatining erkinligi; bozor subektlarining teng huquqli bo‘lishi; iqtisodiy
mas’uliyat va tadbirkorlar tavakkal qilishga moyilligi; iqtisodiy raqobat;
mollarga baho belgilash erkinligi; moliyaviy ko‘rsatkichlaming yetakchilik
roli; bozoming barchaga taalluqli bo‘lishi; bozoming ochiqligi; davlat
tomonidan muvofiqlashuvi; aholini ijtimoiy himoyalash.
Iqtisodiy jihatdan zaif mamlakatlarda an ‘anaviy iqtisodiy tizimga amal qilinadi.
Iqtisodiy tizimning bu xili uchun qoloq texnologiya, qo‘l mehnatining keng
tarqalishi, ko‘p ukladli iqtisodiyotning mavjudligi xosdir.
Ma’muriy-buyruqbozlik (markazlashgan-rejali) tizim ilgari SSSR, Sharqiy
Ilmiybaza.uz
Yevropa mamlakatlari, XXR, Kuba, Vetnam, KXDR kabi mamlakatlarda
hukmronlik qilgan edi63.
Xo‘jalik yuritishning bozor tizimi iqtisodiy rivojlanishning turli modelining
shakllanishini taqozo etdi. Ulaming ichida rivojla- nishning amerikacha, yapon,
nemis, shved, fransuz va janubiy Koreya modellari o‘zining samarali va
rivojlanuvchanligi bilan ajralib turadi.
Amerikacha model aholining faol qismini boyishiga, tadbirkorlik faolligini
har tomonlama rag‘batlantirish tizimi asosiga qurilgan. Aholining kam
ta’minlangan gumhlari uchun turli imtiyozlar va ko‘mak berish hisobidan
maqbul hayot darajasi yaratiladi. Bu modelda ijtimoiy tenglik masalasi
qo‘yilmaydi. Bu model yuqori mehnat unumdorligiga va shaxsiy muvafaqqiyat
qozonishga asoslanadi. Umuman amerikacha modelga iqtisodiy muvozanat va
barqaror vaziyatni qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan davlat ta’sirini qo‘llash xarakterli
jihatdir.
Amerika modeli uchun quyidagilar xarakteriidir:
- davlat mulki ulushining kamligi va davlatning muvofiqlashtirish rolining
kamligi;
-
tadbirkorlikning har tomonlama rag‘batlantirilishi (80 % yangi ish
o‘rinlari kichik biznes hisobiga ochiladi);
- aholining boy va kambag‘allarga keskin tabaqalashuvi;
- aholining kam ta’minlangan guruhlari uchun maqbul hayot darajasining
mavjudligi;
- fuqarolarning
mulkiy
va
ijtimoiy
jihatlardan
o‘zaro
notengligini
qisqartirishning oldindan ko‘zlanmasligi.
Yapon modeli uchun mehnat unumdorligining o‘sishiga nisbatan aholining
hayot darajasini (jumladan, ish haqi darajasi ham) orqada qolishi xarakterli
jihatdir. Ana shu hisobdan mahsulot tannarxini pasaytirishga erishiladi, bu
mahsulotlaming jahon bozoridagi raqobatbardoshligi oshib boradi. Bu kabi
model milliy o‘zini o‘zi anglashning yuqori darajasiga erishish, ayrim olingan inson
manfaatlaridan millat manfaatlarini ustuvorligini ta’minlash, aholini mamlakatni
Ilmiybaza.uz
gullab-yashnashi uchun fidoyilik qilish salohiyatini rivojlanishi natijasi asosidagina
yashay
oladi.
Yapon
modelining
yana
bir
xususiyati
iqtisodiyotni
modemizatsiyalash jarayonida (ayniqsa, uning boshlang‘ich davrida) davlatning faol
roli bilan izohlanadi.
Yapon modeli uchun xos jihatlar:
- iqtisodiyotning asosiy sohalariga davlat ta’sirining yuqoriligi;
- iqtisodiyotning rivojlantirilishni oldindan belgilanishi;
- firma rahbarlari bilan xizmatchilaming ish haqlari darajalari farqlarining
kamligi;
- modelning ijtimoiy yo‘naltirilganligi.
GFR ijtimoiy bozor xojaligi. Bu model fashistlar davridagi konsernlarni
tugatish, barcha turdagi xo‘jalik yuritish shakllariga (yirik, o‘rta, mayda)
barqaror rivojlanish imkoniyatlarini yaratish asosida shakllandi. Shu bilan birga,
mittelshtand deb ataluvchi, ya’ni mayda va o‘rta korxonalar, fermerlik xo‘jaliklari
homiylikning alohida turidan keng foydalanadi. Davlat baholashlar, bojlar va
texnikaviy me’yorlami o‘rnatishga faol ta’sir etadi. Bu tizim asosida yotadigan
bozor
iqtisodiyoti
yuqori
samarali
xo‘jalik
faoliyatiga
undaydigan
rag‘batlantirishlarga ega bo‘ldi.
Nemis modelining xarakterli jihatlari:
- iqtisodiyotga davlat ta’sirining yuqori darajada ekanligi;
- asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning oldindan bashorat qilinishi;
- firma rahbarlari bilan xizmatchilaming ish haqlan darajalari farqlarining
kamligi;
- modelning ijtimoiy yo‘naltirilganligi.
Shved modeli aholining kam ta’minlangan qatlamlari foydasiga milliy
daromadni qayta taqsimlash hisobiga mulkiy tengsizlikni qisqartirishga
mo‘ljallangan kuchli ijtimoiy siyosat yuritish bilan ajralib turadi. Bu davlat
hammasi bo‘lib 4 % asosiy fondlarga egalik qilsada, o‘tgan asming 90-yillaridan
boshlab davlat xarajatlari yalpi ichki mahsulotning 50 %idan ortiqrog‘ini tashkil eta
boshladi. Biroq, bu xarajatlarning yarmidan ko‘prog‘i ijtimoiy ehtiyojlar uchun
Ilmiybaza.uz
yo‘naltiriladi. Tabiiyki, bunga yuqori soliq yuki (ayniqsa, jismoniy shaxslar
hisobiga) sharoitidagina erishish mumkin.
Shved modelining xarakterli jihatlari:
- iqtisodiyotning ijtimoiy yo‘naltirilganligi;
- mulkiy tengsizlik milliy daromadni taqsimlash vositasida qisqartirilishi;
- aholining kam ta’minlangan qatlamlariga g‘amxo‘rlik qilish;
- davlatning mollarga baho belgilash va uni o‘rnatish jarayonlariga faol
aralashuvi;
- mulkchilikdagi davlat sektorining nodavlat va shaxsiy sektorga nisbatan yuqori
ulushga ega ekanligi.
Fransuz modeli:
- davlatning yuqori muvofiqlashtiruvchi roli (1947-yildan buyon rivojlanishning
besh yilliklar bo‘yicha istiqbolni belgilashga amal qilinadi);
- davlatning to‘g‘ridan to‘g‘ri ishbilarmonlik faoliyatining ancha keng miqyosli
ekanligi;
- davlatning kapital jamg‘arish jarayoniga aralashuvi.
Janubiy Koreya modelining yapon modeliga o‘xshash umumiy
jihatlari mavjud. Ularga mamlakat aholisining psixologik taxliti, yuqori darajada
mehnatsevarligi va o‘z burchiga mas’uliyat bilan yondashuvi, shuningdek
konfutsiychilik axloqiy me’yorlarga asoslanishini misol tariqasida keltirish mumkin.
Har ikkala model uchun xos jihat sifatida davlat organlarining iqtisodiyotni qayta
qurishda faol ishtirok etishlarini keltirish mumkin.
Iqtisodiyotni modemizatsiyalashni tezlashtirish maqsadlarida soliq, tarif va
valuta siyosatidan keng foydalaniladi. Uzoq vaqtlar resurslarbaholari, ishlab
chiqarish va iste’mol uchun mo‘ljallangan mollar ustidan nazorat qilish saqlanib
qoldi. Janubiy Koreyada yuzaga kelgan iqtisodiyotni davlat tomonidan
muvofiqlashtirish tizimi Janubiy Koreya mollarini jahon bozorida raqobatbar-
doshligining oshishiga imkoniyat yaratib berdi.
Shu tariqa, Yaponiyaga nisbatan ozroq bo‘lsada Janubiy Koreya bozor
munosabatlarining rivojlanishi chebol deb atala- digan yirik korporatsiyalar
Ilmiybaza.uz
timsolida (keyinchalik moliyaviy- sanoat guruhlariga o‘sib o‘tgan) bozor
iqtisodiyoti uchun kuchli poydevor yaratishga imkoniyatlar yaratdi.
Janubiy Koreya modelining yana bir unsuri — bu davlat tomonidan qisqa
muddatlar ichida mayda va o‘rta tadbirkorlikning qo‘llab-quvvatlashi
natijasida o‘rta sinfning shakllanishini keltirish mumkin. o‘tgan asming 90-
yillari oxirida Janubiy Koreya va yapon modellari bozor mexanizmlariga kuchli
davlat aralashuvini o‘z boshidan kechirdilar. Natijada yapon modelining jahon
moliyaviy inqiroziga moslashish darajasi kuchsiz ekanligi sezildi.
Janubiy Koreya modelining ba’zi xarakterli jihatlari:
- istiqbolni belgilash rejalarining tuzilishi (1962-yildan buyon besh yillik
istiqbolni belgilash rejalari ishlab chiqiladi);
- kredit-moliya sohasida davlat nazoratining mavjudligi;
- tashqi iqtisodiy sohada eksportni rag‘batlantirish va importni cheklashga
qaratilgan muvofiqlashtirishning mavjudligi.64
Tahlillardan ko‘rinib turibdiki, barcha rivojlangan mamlakatlar o‘z kuch-
qudratlarini oshirib borishida bozor iqtisodiyoti me- xanizmlari asosiy rol
o‘ynayotgan bo‘lsa-da, har bir mamlakatning rivojlanish modellarida o‘ziga xoslik
va tarixiy milliy rivojlanish tajribasining ta’siri mavjud bo‘lib, ular modellarning
o‘zaro bir- biridan farqlanishida sezilib turadi.
Shuning uchun ham O‘zbekiston davlati mustaqillik davrida sobiq sho‘rolar
davridagiga butunlay o‘xshamaydigan milliy iqtisodiyotni shakllantirish yoiini tutdi.
Bu rivojlanishning milliy va xalqaro tamoyillariga asoslangan «o‘zbek modeli» edi.
Uni keyingi o‘n yillikda barcha xorijiy davlatlar va xalqaro tashkilotlar nafaqat
e’tirof etdi, balki uni ba’zi o‘tish davrini o‘z boshidan kechirayotgan mamlakatlarda
qo‘llash zarurligini ham ta’kidlamoqda.
1. Mustaqillik arafasidagi ijtimoiy-iqtisodiy holat va «o‘zbek modeli»ni ishlab
chiqishning zarurati
Sobiq ittifoqning inqirozga yuz tutishi natijasida agrar mintaqa bo‘lgan
O‘zbekiston jar yoqasiga kelib qolgan edi. Xuddi shu davrda mamlakat rahbari
bo‘lib kelgan I.A.Karimov ijtimoiy- iqtisodiy va siyosiy vaziyatni chuqur tahlil etib,
Ilmiybaza.uz
hali mamlakat tarixi uchun butunlay yangi bo‘lgan rivojlanishning «o‘zbek
modeli»ni ishlab chiqishni boshlagan edi. Mazkur modelning mazmun-mohiyati
besh tamoyilda mujassamlashdi:
1) iqtisodiyotni mafkuradan xoli qilish;
2) qonun ustuvorligini ta’minlash;
3) davlatning bosh islohotchi sifatidagi boshqaruvchilik rolini tan olish;
4) mamlakatimizning o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan holda, kuchli
ijtimoiy siyosat yuritish;
5) islohotlarni bosqichma-bosqich amalga oshirishdan iborat edi.
O‘zbekistonning uzoq davr sho‘rolar mamlakati tarkibida rivojlanishi, kom
munistik partiya siyosati tufayli milliy o‘zlik, milliy qadriyatlar va madaniyatning
inqirozga uchrashi, sobiq totalitar tuzumdan merosbo‘lib qolgan rejali iqtisodiyot,
mam- lakatning inqirozlar arafasiga kelib qolganligi rivojlanishning faqat va faqat
O‘zbekistonga xos bo‘lgan modelini ishlab chiqish va qoMlash zaruratini keltirib
chiqargan edi.
O‘zbekiston sobiq ittifoq davrida ham milliy, ham yakka hokim mafkura zulmi
ostida yashadi. Kommunistik mafkura o‘z tabiatiga binoan totalitar ruhdagi mafkura
bo‘lib, u asosan hayotning barcha jabhalarini egallashga, har bir insonning shaxsiy
hayotini ham butunlay nazorat qilishga da’vogar edi. Totalitar mafkura o‘z tabiati
va xarakteridan kelib chiqib «buyuk kelajak» uchun o‘tmishni ham, boshqa har
qanday mafkuralami ham inkor etgan edi.
Jamiyatning barcha sohasidagi hokimiyat butunlay partiyaga tegishli boMib,
kommunistik partiya bilan davlat apparati bir-biri bilan chirmashib va qo‘shilib
ketgan edi. Shuningdek, jamiyatning davlatlashtirish darajasi ham o‘zining eng
yuksak cho‘qqisiga chiqib, davlatdan mustaqil boMgan ijtimoiy hayot va
jamiyatning demokratik institutlari butunlay yo‘q qilindi: kommunistik partiyadan
boshqa barcha partiyalar tor-mor qilindi, barcha jamoat tashkilotlari va nodavlat
birliklar hukmron partiyaga bo‘ysundirildi. Huquq va qonunlarning jamiyatdagi
o‘rni pasayib, kommunistik partiya qonun bilan cheklanmagan va qonunga
bo‘ysunmagan cheksiz vakolatlarga ega boMdi. Kommunistik partiya apparati
Ilmiybaza.uz
iqtisodiyotning barcha sohalarini monopoliya qilib olgan holda ma’muriy-
buyruqbozlik usulida rahbarlik qila boshladi.
Kommunistik partiya shaxs hayoti, oila, din, san’at, fan, madaniy an’analar kabi
ijtimoiy hayot sohalarini ham o‘z nazorati ostiga olib, bu sohalardagi qadriyat va
me’yorlami belgilab berishga ham da’vogarlik qila boshladi. Jamiyat a’zolarining
erkin fikrlash, mehnat qilish va o‘z shaxsini intellektual va ma’naviy jihatlardan
yuksaltirish, yaratuvchilik ijodiy qobiliyatini takomillashtirish kabi sifatlarini
rivojlantirish imkoniyatlari totalitar rejim tomonidan siqib qo‘yilganligi uchun ham
sobiq sho‘ro jamiyati o‘zini o‘zi rivojlantirish va yangilash imkoniyatlaridan deyarli
mahrum boMgan edi. Shuning uchun ham bu jamiyat tez o‘zgarayotgan dunyoga
nisbatan moslasha olmadi. Kommunistik partiya va davlatning ishlab chiqarish va
moddiy-ma’naviy boyliklarni taqsimlashdagi o‘mining beqiyosligi, ularning
xususiy mulkchilik va bozor raqobatchiligini ta’qiqlash siyosati, shuningdek,
ortiqcha ijtimoiy diflferensiatsiyaga yo‘l qo‘ymasligi oqibatlarida jamiyat va davlat
rivojlanishidagi barcha maqsadlar majburlash vositalarida amalga oshirila
boshlandi.
Boshqacha
aytganda,
boshqaruv
noiqtisodiy
usullarda,
ya’ni
iqtisodiyotning rivojlanish qonuniyatlarini hech bir hisobga olmagan holda amalga
oshirildi. Shuning uchun ham jamiyatda demokratiya unsurlarining shunchaki
yashashi uchun biron-bir imkoniyat ham yo‘q edi.
Davlat hokimiyatining barcha jabhasi faqat kommunistik partiyaga tegishli edi.
Bu holatni taniqli siyosatshunos Xanna Arendt o‘zining «Totalitarizm virusi» nomli
asarida quyidagicha ifodalaydi: «Partiya doimo jamiyatning tizilmalashuvi bilan
bog‘liq bo‘lib, un’ing ma’lum qatlamlari manfaatlarini ifoda etdi. Olomon uchun
tuzilmaviylikning yetishmasligi yangi tipdagi partiyaga bo‘lgan zaruriyatni
shakllantirdi. Butin bir jamiyat manfaatlarini ifoda etishga da’vogarlik qilayotgan
partiya fuqarolik jamiyatini olomon gumhlarga aylantirdi, partiyaning o‘zi esa
partiyaviy- byurokratik davlat tizimiga o‘sib o‘tdi»65.
Mamlakatda yakkahokim partiya va mafkuraning tazyiqi oqibatlarida shaxsning
erkin fikrlashi, o‘z atrofidagi voqelikni erkin va halol tahlil etishi, o‘z
tashabbuskorligi va ijodiy qobiliyatini toiiq namoyon qilishi, shuningdek, o‘zi
Ilmiybaza.uz
xohlagan tarzda ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy jarayonlarda ishtirok etishi uchun hech
bir shart-sharoitlar qolmagan edi. Shuning uchun ham jamiyat a’zolari o‘rtasida
ijtimoiy faolsizlik va boqimandalik kayfiyatlari mislsiz tarzda kuchaydi.
Rus olimi A.A.Kara-Murza sobiq sovet davridagi partiyaning hukmron
mavqeyini quyidagicha ifodalaydi: «Partiyaga uning safidan chiqarish imkoniyati
mavjud bo‘lganligi uchun ham qabul qiladilar. Mamlakatdagi barcha lavozimlarga
partiya a’zolari boshqalardan iste’dodli, a’lo, adolatli bo‘lganliklari uchun emas,
balki ularga nisbatan ko‘proq itoatgo‘y bo‘lganliklari uchun qo‘yiladilar — ulami
salgina itoatsizliklari uchun hech bir sudsiz qatl etish yoki qamoqqa tiqish mumkin.
Partiya va hokimiyatning kuchi partiyaviy «ta’sir»ning (shunday ataganlar) hamma
yerda mavjud bo‘lganligidadir. Partiyadan haydalgan odam bepoyon mamlakatning
biron-bir burchagida ham tazyiqdan panoh topish uchun joy topa olmas edi»66.
Partiya va sovet davlatining baravarlashtirish siyosati kishilardagi shaxsiy
tashabbus, ijodiy fikrlash, siyosiy yoki ishlab chiqarishdagi muammolarni mustaqil
tarzda yechish kabi qobiliyatlarini rivojlanishiga imkon bermadi.
Kommunistik partiya tomonidan O‘zbekiston ulkan mamlakatning paxta
xomashyosini yetkazib beruvchi bazasiga aylantirildi. Yetishtirilgan paxta hosiliga
markaz egalik qila
boshladi. Respublikaning xomashyo o‘lkasiga aylantirilishi uning agrar mintaqa
bo‘lishini taqozo etdi. Oqibatda respublika iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy hayotning
hamma sohalari boshqa ittifoqdosh respublikalardan bir necha marta orqada qolib
ketdi. Markazning ko‘zga ko‘rinmas, niqoblangan mustamlakachilik siyosati partiya
faoliyatining barcha sohalarida sezilar edi.
Deyarli barcha ekin maydonlarini paxtaga moslashtirish, muttasil bir xil ekin
ekilishidan charchagan dalalarga tobora ko‘proq kimyoviy va zaharli o‘g‘itlar solish
misli ko‘rilmagan darajada avj oldi. Buning natijasida havo, suv, oziq-ovqat, meva
va poliz mahsulotlarining zararlanishi inson salomatligiga xavf solib, ko‘plab
yangidan yangi kasalliklarni keltirib chiqardi. Bolalar oiimi nihoyatda ko‘paydi.
Suvdan istiqbolsiz, o‘rinsiz foydalanish Orol fojeasini keltirib chiqardi.
Turg‘unlik davrida ham ana shu eski siyosat madaniyroq va puxta niqoblangan
Ilmiybaza.uz
ravishda davom etdi. Ittifoqning Yevropa qismida to‘xtovsiz ravishda kuchayib
borayotgan xomashyoga bo‘lgan talabni qondirish maqsadida O‘zbekistonda paxta
yetishtirishning eng oxirgi imkoniyatlari ham ishga solindi. Natijada ekologik holat
yanada yomonlashdi, paxtakor mehnati juda og‘irlashdi. Xalqning turmush
kechirish darajasi qiyinlashib, iqtisodiy-ijtimoiy muam- molar yanada keskinlashdi.
Qayta qurish davrida qisman berilgan demokratik erkinliklar, oshkoralik,
xalqning o‘zini o‘zi boshqarish kafolatlari xalq ahvolini tubdan yaxshilay olmadi.
Chunki, boshqarish, ishlab chiqarish va mulkchilikning eski usullari bekor qilinib,
yangisi barpo qilinmaganligi, ittifoqdosh respublikalar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar
buzilganligi, markazning yana yakkahokimlik qilish siyosatidan qaytmaganligi,
o‘zaro ichki siyosiy kurashlar, RSFSR bilan ittifoq va uning tuzilmalari o‘rtasidagi
hokimiyat uchun o‘zaro kurashlar va uning iqtisodiy oqibatlari xalqning moddiy
ahvolini keskin yomonlashtirdi. Xalq iste’mol mollari, oziq-ovqat mahsulotlari
taqchilligi kuchayib bordi. Narx-navo ham to‘xtovsiz oshib bordi.
1989-yilda Prezident Islom Karimov respublika rahbari bo‘lgan davrda
mamlakat siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi ana shunday og‘ir siyosiy,
iqtisodiy vaziyat va bo‘xronlar mavjud edi. Bir tomondan, markazning ittifoqni
saqlab qolish umididagi tazyiqlari, ikkinchi tomondan, o‘zini muholifatchi deb
atagan turli guruh va oqimlar boshliqlarining xurujlari respublika hukumatini
barqaror siyosat olib borishini xavf ostiga qo‘ydi.
Ana shunday qiyinchiliklar davrida markazdagi oliy hokimiyat — KPSS
rahbarlaridan bir guruhning 1991-yil 19—21-avgust kunlari davlat to‘ntarishi
qilishga urinishlari va uning oqibatlari shuni ko‘rsatdiki, endi O‘zbekiston
markazning vassali bo‘lib qola olmaydi. Markazda g‘alaba qilgan siyosiy
kuchlarning ba’zi bir harakatlari, ittifoqning boshqarish tuzilmalarini boshqa
respublikalar bOan hech bir kelishmay turib ishg‘ol qilishga urinishlar, KPSS oliy
rahbariyati bir qismining davlat to‘ntarishida ishtirok etishi, KPSS faoliyatini
rasman to‘xtatib qo‘yilishi kabi voqealar O‘zbekistonning ittifoq tarkibida
rivojlanishini shubha ostiga qo‘ygan edi67.
Ana shunday qiyin, taxlikali va murakkab sharoitlarda O‘zbekiston
Ilmiybaza.uz
Respublikasining Davlat mustaqilligi e’lon qilindi. Umuman, milliy mustaqillikning
dastlabki davrida sobiq totalitar jamiyat qoldirgan meros mamlakat ijtimoiy-siyosiy
va iqtisodiy hayotining barcha sohalarini o‘ziga qamrab olgan edi. Mamlakatda hali
fuqarolik jamiyatining unsurlari shakllanmaganligi, bu sohadagi tajribalarning
kamligi, demokratik qadriyatlar xalq mentalitetiga singmaganligi, yangi jamiyatning
iqtisodiy asoslari shakllanmaganligi kabi yuzlab dolzarb muammolar o‘z yechimini
kutmoqda edi.
Jahon tajribasi shundan dalolat beradiki, o‘z davlatchiligini qo‘lga kiritish, milliy va
ijtimoiy ozodlikka erishish hech qaerda yengil va osonlikcha bo‘lmagan.
Mustaqilikka erishgan har bir mamlakat o‘z taraqqiyot yo‘lini izlaydi, yangi jamiyat
barpo etishda o‘z andozasini ishlab chiqishga intiladi. Dunyoda ijtimoiy taraqqiyot
yo‘lining turli variantlari mavjud. Turkiya, Janubiy Koreya, Shvesiya modellari va
boshqalar bunga misoldir. Bir qancha musulmon mamlakatlari va yangi industrial
mamlakatlarning tajribasi ham shuni ko‘rsatadi. Ikkinchi jahon urushidan so‘ng
Ovrupo mamlakatlari va Yaponiya iqtisodiyotini qayta tiklash ham buning amaliy
namunasidir. O‘zbekiston boshqa davlatlar taraqqiyoti jarayonida to‘plangan va
respublika sharoitiga tatbiq qilsa bo‘ladigan barcha ijobiy va maqbul tajribalardan
shak-shubhasiz samarali foydalandi.
Gap biron-bir modelni, hatto u ijobiy natijalar bergan taqdirda ham, ko‘r-ko‘rona
ko‘chirib olish to‘g‘risida borayotgani yo‘q. Aniq-ravshan vositalar va usullar qaysi
mamlakat uchun mo‘ljallangan bo‘lsa, o‘sha mamlakatning o‘ziga xos
sharoitidagina ijobiy natija beradi. Jahon va o‘zimizning amaliyotimizdan olingan
barcha unumli tajribani rad etmagan holda o‘z ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy
taraqqiyot yo‘limizni tanlab olish respublikaning qat’iy pozitsiyasidir. Shuni alohida
ta’kidlash zarurki, soxta inqilobiy sakrashlarsiz, fojiali oqibatlarsiz va kuchli
ijtimoiy larzalarsiz, evolyusion yo‘l bilan normal, madaniyatli taraqqiyotga o‘tish -
tanlab olingan yo‘lning asosiy mazmuni va mohiyatidir. Odamlarning ongi va
turmushiga o‘nlab yillar mobaynida, ko‘pincha zo‘ravonlik yo‘li bilan singdirilgan
narsalarni bir zumda o‘zgartirish mumkin emas. Buning uchun ijtimoiy guruhlar
o‘rtasidagi munosabatlarning keskinlashuviga va ularni bir-biriga qarama-qarshi
Ilmiybaza.uz
qo‘yishga barham berish bilan jamiyatni yangilash va o‘zgartirish zarurligiga
odamlarning o‘zini ishontirish, harakatga keltiruvchi kuchlarni va mehnatning
rag‘batlantiruvchi omillarini o‘zgartirish kerak.
Mavjud ijtimoiy-iqtisodiy muammolarning keskinligi, ularning o‘ziga xos
xususiyati bu muammolarni hal etishga alohida yondashuvni taqozo etadi. Turmush
sharoiti va tarzining milliy xususiyatlari, Sharq madaniyatiga mansublik ham shuni
talab etadi.
O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar boshlanguniga qadar ijtimoiy-iqtisodiy vaziyat
og‘ir edi. Yengil-yelpi, iqtisodiy, “kosmetik” yoki ko‘r-ko‘rona u yoki bu davlatning
iqtisodiy modeliga asoslangan holda islohotlarni amalga oshirish bilangina bu
holatdan chiqib ketish mumkin emas edi. Iqtisodiy inqirozdan chiqish uchun har
tomonlama puxta o‘ylangan, bir necha davlatlarning ijobiy tajribalariga suyanib,
milliy xususiyatlar va respublikadagi mavjud imkoniyatlarni to‘liq hisobga olib,
keng miqyosdagi tub iqtisodiy islohotlar rejasining nazariy asoslari va uni amalga
oshirish usullarini yaratish kerak degan xulosalarga kelindi va shu ish olib berildi.
Bu masalaga Birinchi Prezident I. Karimovning quyidagi fikrlari oydinlik kiritdi:
«Biz boshqa davlatlarning rivojlanish jarayonida to‘plagan va respublika sharoitiga
tatbiq qilsa bo‘ladigan barcha ijobiy tajribalardan foydalanish imkoniyatini istisno
qilmaymiz, ayni chog‘da biron-bir andazadan, hatto u muayyan mamlakatlarda
ijobiy natijalarga olib kelgan bo‘lsa ham, ko‘r-ko‘rona nusxa ko‘chirish mutlaq
noma’quldir”.
Muayyan vositalar va usullar qaysi mamlakatlar uchun mo‘ljallangan bo‘lsa, ular
o‘sha mamlakatlarga xos bo‘lgan alohida sharoitlardagina ijobiy samara berishi
mumkin. Begona, yot andozalar sun’iy ravishda tiqishtirilgan joylarda iqtisodiy
islohotlar muqarrar ravishda barbod bo‘laveradi. Bu yo‘l bozor iqtisodiyotining
umumiy tomonlarini e’tirof etgan holda O‘zbekistonning milliy xususiyatlarini
hisobga oladi. Bu yo‘l jahon tajribasiga tayangan holda, ammo mamlakatimizning
milliy manfaatini, undagi real sharoitlarni hisobga olib, bozor iqtisodiyotiga
inqilobiy sakrashlarsiz, ijtimoiy larzalarsiz, tinchlik va xotirjamlik sharoitida, xalqni
ijtimoiy himoya qilish orqali sekin-asta, bosqichma-bosqich o‘tilishini ta’minlaydi.
Ilmiybaza.uz
Bu tamoyilni inkor etishlik qanday natijalarga olib kelishini Sharqiy Yevropa
tanlagan yo‘l orqali bozor tomon harakat qilish misol bo‘la oladi. Bu yo‘lda, Xalqaro
valyuta fondining maslahatlariga amal qilib, narx-navoga tezroq erkin tus berishga,
soliq, kredit va valyuta siyosatining cheklangan choralari vositasida moliya-pul
barqarorligiga erishishga zo‘r berildi. "Falaj qilib davolash" ("shok terapiyasi")
usulidan foydalanish iqtisodiyotni totalitar tuzumdan birdaniga ajratib olish, pul-
moliyaviy usullarni bozor
munosabatlarini rivojlantirishning o‘ziga xos
tezlatkichiga aylantirishni maqsad qilib qo‘ygan edi.
Biroq bunday yondashuvning ijtimoiy oqibati juda og‘ir bo‘ldi. Yugoslaviyada
iqtisodiy islohotning amalga oshirilishi (A. Markovich rejasi) asosiy iqtisodiy
ko‘rsatkichlarni keskin ravishda pasaytiribgina qolmay (1991 yilda sanoat ishlab
chiqarishi 20 foiz, sarmoya sarflash 17 foiz kamaydi), federatsiyaning
parchalanishiga, millatlararo-etnik guruhlar o‘rtasida mojarolarning kelib chiqishiga
sabab bo‘ldi. Chexoslovakiyada islohotning "falaj qilib davolash" nusxasi (V. Klaus
rejasi) ham ishlab chiqarish tanazzuliga hamda sarmoya sarflashning to‘xtab
qolishiga, mamlakatning bo‘linib ketishiga olib keldi.
Bu usul Ruminiya va Bolgariyada pul qadrsizlanishining kuchayishiga, tashqi
iqtisodiy va ichki qarzlarning ko‘payishiga, ishsizlikka va ishlab chiqarishning
keskin pasayib ketishiga olib keldi. "Falaj qilib davolash" usulini (L. Balserovich
rejasini) G‘arb mamlakatlari va xalqaro moliya tashkilotlarining faol ko‘magi bilan
boshqa mamlakatlarga nisbatan izchilroq amalga oshirgan Polshada iqtisodiyot
tarkibida, ayniqsa qishloq xo‘jaligida xususiy sektorning ulushi ko‘pligiga qaramay,
bu yo‘l pulning haddan tashqari qadrsizlanishiga, aslida mamlakat sanoatining
barbod bo‘lishiga, tashqi qarzning nihoyatda oshib ketishiga olib keldi.
Xalqimizda "yangi uy qurmay turib, eskisini buzmang - boshpanasiz qolasiz", degan
naql bor. Unda respublika aholisining ruhiyati to‘la aks etgan. Shuni hisobga olib,
O‘zbekistonning islohotlarning bosqichma-bosqich, evolyusion yo‘li asos qilib
olingan. O‘zbekistondagi islohotlarning o‘ziga xos xususiyati ham shunda. Bir
bosqichni tugallab, zarur shart-sharoitni yaratib, shundan keyingina yangi bosqichga
o‘tiladi. Har bir bosqichda uning o‘ziga xos ustuvorliklari shakllanadi, ularni
Ilmiybaza.uz
ta’minlash vositalari takomillashadi. Har bir bosqichning qancha davom etishi unda
hal qilinishi lozim bo‘lgan muammolarga, tashqi omillarning nechog‘lik qulayligiga,
aholining fidokorona mehnatiga bog‘liqdir.
O‘zbekistonda islohotlarni amalga oshirish jarayonida quyidagi asosiy o‘ziga
xos xususiyatlar va shart-sharoitlar har tomonlama hisobga olingan.
Avvalo, u aholining milliy-tarixiy turmush va tafakkur tarzidan, xalq an’analari va
urf-odatlaridan kelib chiqadi.
Ikkinchidan, Respublikadagi o‘ziga xos demografik vaziyat - g‘oyat muhim
xususiyatlardan biridir.
Uchinchidan, Respublikaning yana bir xususiyati - milliy tarkibining o‘ziga
xosligidir.
To‘rtinchidan, Respublika qulay geostrategik mavqega ega.
Beshinchidan,
O‘zbekistonda
islohotlarni
amalga
oshirish
yo‘llari
va
yondashuvlarini tanlashga tabiiy-iqlim sharoitlarining o‘ziga xosligi belgilovchi
ta’sir o‘tkazmoqda.
Oltinchidan, O‘zbekiston Respublikaning siyosiy va iqtisodiy mustaqilligini
himoya qilish imkonini beradigan yetarli potensialga ega.
Yettinchidan, keyingi o‘n yillar mobaynida ma’lum qadriyatlarga ega bo‘lgan
kishilarning muayyan ijtimoiy ongi shakllanganligini ham e’tiborga olmaslik
mumkin emas.