O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI
Yuklangan vaqt
2024-04-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
36,4 KB
Ilmiybaza.uz
O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI
Reja:
1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati.
2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari.
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”.
4. Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili.
Ilmiybaza.uz
Tayanch so’z va iboralar: taraqqiyot yo’li, bozor iqtisodiyoti, O’zbekistonning
o’ziga xos xususiyatlari, shart-sharoitlari, taraqqiyotning “O’zbek modeli”, besh
tamoyil, iqtisodiy strategiya, iqtisodiyot tarkibini qayta qurish.
1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati. O’zbekiston
mustaqillikka erishganidan so’ng kun tartibida jahon andozalariga mos keladigan
davlat qurish, siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy sohada tub islohotlarni amalga oshirish,
ularni qonun bilan mustahkamlaydigan huquqiy tizimni vujudga keltirish vazifasi
turar edi. Chunki, sobiq sotsialistik tuzumga xos ijtimoiy munosabatlar va jarayonlar
endilikda mamlakatda barpo qilinajak yangi jamiyat manfaatlariga mos kelmas edi.
Mulkchilik, mulkka egalik va uni boshqarish, ishlab chiqarish omillari, bozor
mexanizmi, davlatning ijtimoiy-iqtisodiy hayotini normal izga solish ana shunday
jiddiy yangilanishlarni taqozo etardi.
Shuni ham aytish kerakki, jahonda hamma mamlakatbop ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning tamoyillari, barcha uchun tavsiya etish lozim bo’lgan tayyor
andozalari hech qachon bo’lmaydi. Shu bilan birga rivojlanishning madaniy,
ma’rifiy, tarixiy jihatdan asrlar mobaynida shakllangan an’analari mavjud bo’lgan
O’zbekistonday qadimiy makonda o’ziga xos yo’l tanlash uchun ancha-muncha
izlanish lozim edi. Biroq, vaqtni boy bermay, tezkorlik bilan ish tutish kerak edi.
Shuning uchun ham «mustaqil O’zbekiston tug‘ilgan kuniyoq oyoqqa turishga, o’zi
yurishga majbur edi».
Respublikaning boy imkoniyatlari, geosiyosiy sharoitidan kelib chiqib,
О‘zbekistonda demokratik huquqiy davlat barpo etish jarayonidagi eng muhim
vazifalaridan biri bozor munosabatlariga asoslangan iqtisodiyotni barpo etish
masalasi dastlabki kunlarning eng muhim vazifasi sifatida belgilandi.
Ma’lumki, hozirda rivojlangan mamlakatlar (AQSH, Yaponiya, Kanada,
Buyuk Britaniya, Germaniya, Fransiya, Rossiya)ning deyarli barchasi bozor
iqtisodiyoti yо‘lini tanlagan bо‘lib, shu asosda iqtisodiy taraqqiyotini belgilab
kelmoqda. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, bozor iqtisodiyotiga о‘tish
Ilmiybaza.uz
zamonaviy davrga xos bо‘lgan umumjahon voqeligidir. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish
kishilarning xohish – irodasi emas, balki obyektiv zaruratdir.
Bozor iqtisodiyoti deganda, tovar – pul munosabatlariga asoslangan va ularga
xos
iqtisodiy qonunlar, ya’ni bozor
munosabatlari tamoyillari asosida
boshqariladigan iqtisod tushuniladi. Bozor iqtisodiyoti azaldan mavjud. U bir necha
ming yillardan beri rivojlanib, turli iqtisodiy – ijtimoiy tizimlar doirasida saqlanib
keladi. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish – bu shunchaki maqsad emas, balki iqtisodda
bozor munosabatlarini shakllantirish, jamiyatni yangilash yо‘lidir, ya’ni iqtisodiy
faoliyat erkinligiga, mulkchilikning xilma – xilligiga, narx erkinligiga, raqobat
kurashiga, shaxsiy huquq va erkinliklarning qaror topishiga, daromadning
cheklanmaganligiga erishish demakdir. Faqat bozor munosabatlari zamonidagina
ishlab chiqarishni barqaror rivojlantirish, kо‘plab sifatli mahsulotlar yaratish, ularga
bо‘lgan talabni qondirish, tejamli xо‘jalik yuritish, tо‘kinchilik yaratib, xalqning
farovon turmushini ta’minlash, halol va samarali mehnatni qadrlash, adolat о‘rnatish
mumkin.
Bozor iqtisodiyoti — jamiyat taraqqayotini tezlashtiruvchi iqtisodiy aloqalar
majmuidir. Tarixan, bozor iqtisodiyotiga о‘tishda eng sо‘nggi navbatda
«sotsialistik» mamlakatlar о‘tdi. Xalqaro tajribada bozor iqtisodiyotiga о‘tishning
bir qancha modellari mavjud bо‘lib, ularni umumlashtirib, bozor iqtisodiyotiga
о‘tishni uch turga yoki modelga bо‘lishimiz mumkin:
1. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va boshqa rivojlangan mamlakatlar yо‘li.
2. Mustamlakachilikdan ozod bо‘lib, mustaqil taraqqiyot yо‘liga kirib
rivojlanayotgan Osiyo, Afrika, Lotin Amerikasi mamlakatlarining yо‘li.
3. Mustaqil Davlatlar hamdо‘stligi mamlakatlari, boshqacha aytganda,
«sotsialistik» rivojlanish yо‘lidan borgan va hozirda bozor iqtisodiyoti yо‘lini
tanlagan mamlakatlar yо‘li.
Sobiq sotsialistik mamlakatlarda, jumladan О‘zbekistonda davlatlashtirilgan,
о‘ta markazlashtirilgan va yagona bir markazdan boshqariluvchi iqtisodiyotdan —
bozor iqtisodiyotiga о‘tish zarurligi quyidagi bosqichlarni amalga oshirishni taqozo
etdi:
Ilmiybaza.uz
1. Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning huquqiy asoslarini yaratish, ya’ni uni
ta’minlovchi yuridik qonunlar tizimini yaratish.
2. Bozor infratuzilmasini shakllantirish. Bunda bozor iqtisodiyotiga xos
aloqalarni о‘rnatishga kо‘mak beruvchi, ya’ni bozorga xizmat kо‘rsatuvchi
sohalarni, tashkilot, korxona va muassasalarni yaratish.
3.
Mulkchilik
va
xо‘jalik
yuritish
usullarini
privatizatsiyalash
(xususiylashtirish).
4. Narx – navoni liberallashtirish, narxlarni erkin qо‘yib yuborish, narx
ustidan davlat nazoratini minimal darajaga keltirish.
Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning umumiyligi, masalan, xususiy mulkchilik,
iqtisodiy jarayonlarni boshqarish va takomillashtirishda talab, taklif qoidalarining
bir xil bо‘lishi bilan bir qatorda har bir mamlakatning о‘ziga xos xususiyatlaridan
kelib chiquvchi yо‘li mavjuddir. Bunda uning xо‘jalik tuzilishi va shart – sharoitlari,
joylashgan yeri, tabiati va iqlimi, milliy kelib chiqishi, rasm – rusumlari, an’ana va
milliy xarakteri hamda boshqa omillar sabab bо‘ladi.
Jahon tajribasi shuni kо‘rsatadiki, dunyodagi hamma mamlakatlar uchun
maqbul bо‘lgan bir xil taraqqiyot yо‘li, bir xil andoza bо‘lishi mumkin emas.
Hozirda bozor iqtisodiyotiga о‘tishning turli modellari mavjud bо‘lib, ular barcha
mamlakatlarni bitta manzilga — erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi.
Ammo, bozor munosabatlari shakllanishining sotsial – iqtisodiy, tarixiy, milliy va
xalqaro sharoiti har xil bо‘lganligi tufayli, unga о‘tishning milliy xususiyatlari ham
mavjud bо‘ladi. Shu nuqtai nazardan biror mamlakatning taraqqiyot yо‘lini yoki
taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib bо‘lmaydi. Natijada о‘ziga xos yо‘lni
tanlash muhim hisoblanadi.
Sobiq tuzumda amal qilgan va markazlashgan ma’muriy boshqarish tizimiga
asoslangan iqtisodiyot о‘zining hayotiy emasligini, aholining о‘sib boruvchi
ehtiyojlarini ta’minlay olmasligini aniq kо‘rsatdi. Natijada mustaqillik yillarida
mamlakat taraqqiyoti uchun О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga
xos yо‘lini ishlab chiqish va bu yо‘lda tub islohotlarni belgilash zarurati yuzaga
Ilmiybaza.uz
keldi. О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini ishlab chiqishga Prezidentimiz I.A.
Karimov boshchilik qildi.
Islom Karimov о‘n ikkinchi chaqiriq О‘zbekiston Respublikasi Oliy
Kengashining navbatdan tashqari 1992 yil 4 yanvardagi IX sessiyasida sо‘zlagan
dasturiy nutqida hamda 1992 yil avgust oyida nashr etilgan «О‘zbekistonning о‘z
istiqlol va taraqqiyot yо‘li» asarida О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini har
tomonlama puxta belgilab berdi.
О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li Islom Karimovning keyingi
asarlari, ma’ruza va nutqlarida yangi ma’no – mazmun bilan tо‘ldirilib,
aniqlashtirilib borildi.
О‘zbekistonda
ijtimoiy
yо‘naltirilgan
erkin
bozor
iqtisodiyotiga о‘tish modeli Islom Karimov tomonidan ishlab chiqildi. Besh
tamoyilini о‘z ichiga olgan bu modelning mazmuni va mohiyati Prezidentning 1993
yilda nashr etilgan «О‘zbekiston — bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga xos
yо‘li» nomli asarida asoslab berildi. Bu yо‘l xalqimiz tomonidan ham, xalqaro
maydonda ham taraqqiyotning «о‘zbek modeli» deb qabul qilindi.О‘zbek modelini
ishlab chiqishda, birinchidan, xalqaro tajriba asos qilib olindi. Ikkinchidan, xо‘jalik
imkoniyatlari, shart – sharoitlari, eski tuzumdan meros bо‘lib qolgan muammolar
hisobga olindi.
Shunday qilib, О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li nazariy va amaliy
jihatdan puxta belgilab olindi. Bu barcha tamoyillar demokratik va iqtisodiy qayta
о‘zgartishlar jarayonlarini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun hal qiluvchi
ahamiyat kasb etib, hayot sinovidan о‘tdi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan
XXI asr arafasi va uning dastlabki yillarida mamlakatimizning rivojlanish
strategiyasi, islohotlarni chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi
faoliyatimizni jadallashtirish maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV
sessiyasida (1999 yil 14 aprel) kuyidagi oltita ustuvor yо‘nalish bilan tо‘ldirildi:
1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada
erkinlashtirish.
2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish.
3. Kadrlar masalasi.
Ilmiybaza.uz
4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror о‘sishi, aholini yanada kuchli
ijtimoiy himoya qilish.
5. Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni ta’minlash.
6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni,
sarhadlarimiz daxlsizligini, mamlakatimiz yaxlitligini ta’minlash.
O’zbekiston o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan dastlabki paytda mamlakat
ichkarisida bo’lgani kabi uning tashqarisida ham unga ishonmaydigan, shubha bilan
qaraydiganlar bor edi. Hatto, sobiq markazdagi ayrim karomatgo’ylar O’zbekiston-
ga nisbatan «O’zlaringni mustaqil boshqarishga, mustaqil davlat qurishga qodir
emassizlar», «Sizlar mute, qaram millatsizlar», deb kamsitishsa, mamlakat
ichkarisidagi ayrim toifalar o’rtasida «Endi O’zbekiston qanday yo’ldan boradi?
Qanday jamiyat quradi? Markazsiz yashay oladimi? Respublikada barqarorlik
ta’minlanadimi?— qabilidagi savollar vujudga kelgan edi. Unga har kim o’zicha
javob qidirar edi.
Ziddiyatli va murakkab bir paytda O’zbekiston uchun o’ziga xos taraqqiyot
yo’lini tanlash, yangi jamiyat barpo qilish uchun o’z andozasini ishlab chiqish g‘oyat
dolzarb va ahamiyatli edi. O’z navbatida bunday vazifani uddalash O’zbekistondagi
ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy vaziyat, odamlar o’rtasida tarkib topgan munosabatlar,
ularning dunyoqarashi, jumladan, diniy e’tiqodi, ruhiyati va xulq-atvor me’yorlari
shuni taqozo etardi.
Ayni chog‘da, O’zbekistonning o’z ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish andozasini
ishlab chiqishda rivojlangan mamlakatlarning ko’p asrlik tajribasini o’rganish,
ularning foydali qismini o’zlashtirish bilan birga O’zbekiston xalqining turmush
tarzi va an’analariga ham tayanish lozim edi. Shuning uchun tub yangilanishlar
yo’nalishlarini belgilar ekan, Prezident I.Karimov O’zbekiston mustaqilligining
dastlabki kunidanoq, «jahon va o’zimizning amaliyotimizdan olingan barcha unumli
tajribani rad etmagan holda o’z ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy taraqqiyot
yo’limizni tanlab olish respublikaning qat’iy pozitsiyasidir» — degan edi.
Albatta, mamlakat uchun hayot-mamot bosqichi bo’lgan bir paytda uning
yangi jamiyatga o’tishi bilan bog‘liq vazifalarni bajarish davlat rahbaridan yangi
Ilmiybaza.uz
sharoitga mos boshqaruv tizimini ishlab chiqishni, jamiyatning iqtisodiy asosini
vujudga keltirishni taqozo qilardi. Aholining barcha toifalarini yagona maqsad
atrofida birlashtiruvchi g‘oyalar tizimini yaratishni talab etardi. O’zbekistonning
o’ziga xos taraqqiyot yo’li ana shu tarzda tanlandi.
2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari. Prezident
I.A.Karimov O’zbekistonning mustaqil taraqqiyot yo’lini ishlab chiqar ekan,
o’tmishdan, sobiq sovet tuzumidan meros bo’lib qolgan tajribadan saboq chiqardi.
U O’zbekistonning chinakam mustaqilligini ta’minlash yo’llarini ishlab chiqishda
avvalo respublikani rivojlantirishning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlarini
hisobga oldi. Bu xususiyatlar va shart-sharoitlar nimalardan iborat?
Birinchidan, o’zbek xalqi azaldan jamoa bo’lib, uyushib yashashga
odatlangan, to’yda ham, azada ham yonma-yon turib, oddiy kunlarda bir-biriga
ko’maklashgan. Kattalarni hurmat qilish, oila va farzandlar to’g‘risida g‘amxo’rlik
ko’rsatish, millatidan qat’iy nazar odamlarga xayrixohlik, o’zgalarga yordam
tuyg‘usi o’zbek xalqiga tarixan xosdir.
Ikkinchidan, O’zbekiston aholisi va mehnat resurslari yildan-yilga o’sib
boruvchi mintaqa hisoblanadi. 1991 yilda mamlakat aholisining 60 foizidan
ko’prog‘i qishloq joylarida istiqomat qilgan va ularning asosiy qismi dehqonchilik
sohasida ishlagan.
Uchinchidan, O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lini ishlab chiqishda uning qulay
geografik-siyosiy imkoniyati hisobga olindi. Demakki, mintaqalararo aloqalar,
dunyoviy integratsiyani yo’lga qo’yishga kirishildi.
To’rtinchidan, O’zbekistonning bozor munosabatlariga o’tishida ijtimoiy ong,
ijtimoiy psixologiya masalasini hisobga olish lozimligini ham ko’rsatib berildi.
Sho’rolar davrida kishilar ongida ijtimoiy tenglik tushunchasi, ya’ni yaxshi ishlasam
ham, yomon ishlasam ham davlat baribir boqadi, degan fikr shakllanib,
boqimandalik kayfiyatiga tushib qolgan, mulkka egalik tuyg‘usidan uzoqlashgan
edi.
Ilmiybaza.uz
Beshinchidan, mustaqil O’zbekiston siyosatini belgilashda islom diniga
munosabatni tubdan o’zgartirish lozim edi.
Oltinchidan, O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy va siyosiy mustaqilligini
himoya qilish va ta’minlash imkonini beradigan boy moddiy-ma’naviy hamda ishlab
chiqarish potensialiga va kadrlar qudratiga ega mamlakat ekanligidir. Endi hamma
gap ana shu imkoniyatlardan unumli foydalanishda edi.
Ushbu xulosalar I.Karimov tomonidan muntazam to’ldirilib, qadam-baqadam
yangi qoida va yo’1-yo’riqlar bilan boyitib borildi.
O’zbekiston mustaqilligining bir yilligi arafasida xalqimizga tuhfa etilgan
Prezidentning «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» nomli asarida
O’zbekiston istiqlolining ham nazariy, ham amaliy muammolari ilmiy jihatdan
o’rganilib, jamiyat siyosiy rivojining, iqtisodiy taraqqiyotining, ma’naviy
poklanishining asosiy yo’l-yo’riqlari yangicha mushohada va yondashuv bilan
ko’rsatib berildi.
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”. O’zbekiston o’z taraqqiyotining eng
maqbul yo’lini ishlab chiqar ekan, avvalo, mamlakatda yaratilajak jamiyat qanday
mazmun kasb etishiga e’tibor berdi va uning fikricha, O’zbekistonda bunyod
etiladigan jamiyat barcha «izm»lardan va u qanday nomlanishidan qat’iy nazar,
adolatli, xalqchil, insonparvar jamiyat bo’lmog‘i lozim edi.
Shuning uchun ham, respublika ichki va tashqi siyosatining asosiy yo’nalish-
lari pirovard natijada chinakam mustaqil O’zbekistonda yangi, adolatli jamiyat
barpo etishga qaratildi. «Respublikada sobitqadamlik bilan xalqchil, adolatli
jamiyatni bunyod etish — bosh vazifadir”, deb uqtirdi O’zbekiston birinchi
Prezidenti. Bu boradagi fikrini davom ettirib I.Karimov «O’zbekiston — kelajagi
buyuk davlat. Bu — mustaqil, demokratik, huquqiy davlatdir. Bu— insonparvarlik
qoidalariga asoslangan, millati, dini, ijtimoiy ahvoli, siyosiy e’tiqodlaridan qat’iy
nazar fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini ta’minlab beradigan davlatdir. Xalq
davlat hokimiyatining manbaidir», degan qoidani ilgari surdi. Bu mustaqillikning
bir yilligi arafasidayoq qat’iy qilib o’rtaga tashlangan davlat siyosati edi.
Ilmiybaza.uz
Mamlakat prezidenti l.Karimov o’zining «O’zbekistonning o’z istiqlol va
taraqqiyot yo’li» asarida yangilangan jamiyatda yashovchi kishining siyosiy,
iqtisodiy, ijtimoiy turmush tarzini kafolatlovchi yo’llarni ko’rsatib berdi.
Bu yo’llar siyosiy sohada — bu:
- xalq ham bevosita, ham o’z vakillari orqali davlat hokimiyatini amalga
oshirishda to’liq ishtirok etishi lozimligini;
- hokimiyat bo’linishining jahon tan olgan qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va
sud hokimiyatiga bo’linish tamoyilini joriy etish asosida demokratiyani
chuqurlashtirish hamda milliy davlatchilikni barpo qilishni;
- jamiyatning siyosiy tizimini, davlat idoralarining tuzilmasini tubdan yangi-
lashni;
- barcha fuqarolaming qonun oldidagi huquqiy tengligini va qonunning ustun-
ligini ta’minlashni;
- bir mafkuraning, bir dunyoqarashning yakka hokimligidan voz kechish,
siyosiy tashkilotlar, mafkuralar va fikrlar xilma-xilligini tan olishni;
demokratiyaning qonuniy tarkibi sifatida ko’ppartiyaviylikni shakllantirishni;
- O’zbekistonda tug‘ilib, uning zaminida yashayotgan, mehnat qilayotgan har
bir kishi, milliy mansubligi va e’tiqodidan qat’iy nazar respublikaning teng
huquqli fuqarosi bo’lishga erishishni bildiradi.
Iqtisodiy sohada — bu:
- milliy boylikning ko’payishini ta’minlaydigan barqaror, rivojlanib boruvchi
iqtisodiyotni barpo etishni;
- ijtimoiy jihatdan yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini bosqichma-bosqich
shakllantirishni;
- mulk egalari huquqlarining davlat yo’li bilan himoya qilishini ta’minlash va
barcha mulkchilik shakllarining huquqiy tengligini qaror toptirishni;
- iqtisodiyotni o’ta markazlashtirmasdan korxonalar va tashkilotlarning mus-
taqilligini kengaytirishni, davlatning xo’jalik faoliyatiga bevosita aralashuvi-
dan voz kechishni bildiradi.
Ijtimoiy va ma’naviy sohada — bu:
Ilmiybaza.uz
- insonparvarlik g‘oyalariga sodiqlikni, inson, uning hayoti va shaxsiy daxlsiz-
ligi, erkinligi, qadr-qimmati, yashash joyini tanlash huquqi saqlanib qolishi-
ni;
- ma’naviyatni qayta tiklashni;
- o’zbek tilini rivojlantirishni;
- hurfikrlilik, vijdon va din erkinligini qaror topdirishni;
- ijtimoiy adolat qoidalarini ro’yobga chiqarish, aholining eng nochor qatlam-
lari — keksalar, nogironlar, yetim-yesirlar, ko’p bolali oilalar, o’quvchi-
yoshlarning davlat tomonidan iqtisodiy muhofazaga bo’lgan kafolatli
huquqlarini ta’minlashni;
- odamlarning iste’dod qobiliyatlarini namoyon etish uchun shart-sharoit
yaratish, ma’naviy mulkni himoya qilishni bildiradi.
Prezident I.Karimovning O’zbekistonni huquqiy demokratik davlat sifatida qaror
toptirishning yuqoridagidek dasturiy qoidalari, mamlakatning bozor muno-
sabatlariga o’tishi, ichki va tashqi siyosatni shakllantirish tamoyillari, iqtisodiy islo-
hotlarni amalga oshirishning asosiy ustuvorliklari va yo’nalishlari jahon tajribasini
yanada rivojlantirdi va ularni yangi qoidalar bilan boyitdi.
4.Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili. Prezident yangilanayotgan
jamiyat mazmun-mohiyatini ko’rsatish bilan birga dolzarb vazifa qilib, eng avvalo
bozor iqtisodiga o’tish masalasini qo’yadi. Chunki, faqat iqtisodiy baquvvat
davlatgina kuchli bo’ladi va u har qanday islohotlarga qodir bo’lishini chuqur
tushunar edi.
Shuning uchun ham I.Karimov «O’zbekiston — bozor munosabatlariga
o’tishining o’ziga xos yo’li» risolasida (1993) “O’zbekiston o’zi uchun tanlab olgan
yol ijtimoiy sohaga yo’naltirilgan, respublikaning manfaatlariga, shart-sharoitlari va
xususiyatlariga eng ko’p darajada mos keladigan bozor iqtisodiyotini shakllan-
tirishga qaratilgandir.
Ayni mana shunday yo’l O’zbekiston xalqining munosib turmushini, uning
huquqlari va erkinliklarini kafolatlashi, milliy an’analari va madaniyatining qayta
Ilmiybaza.uz
tiklanishi, insonni shaxs sifatida ma’naviy axloqiy kamol topishini ta’minlashi
mumkin”, deb qat’iy ko’rsatib bergan edi.
l.Karimov mazkur asarida mamlakatning dastlabki yillardagi rivojlanish jara-
yonlarini chuqur tahlil qilib, O’zbekiston davlat qurilishi va iqtisodiyotini isloh qi-
lish dasturining o’zagi sifatida quyidagi beshta asosiy tamoyilni o’rtaga tashladi:
Birinchidan, iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi kerak,
u biror mafkuraga bo’ysundirilishi mumkin emas. Buning ma’nosi shuki, iqtisodiyot
siyosatdan ustun turishi kerak. Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni
mafkuradan holi qilish lozim.
Ikkinchidan, o’tish davrida davlat bosh islohotchi bo’lishi lozim. U
islohotlarning ustuvor yo’nalishlarini belgilab berishi, o’zgartishlar siyosatini ishlab
chiqishi va uni izchillik bilan o’tkazishi shart.
Uchinchidan, qonunlarga rioya etish ustuvor bo’lishi lozim. Buning ma’nosi
shuki, demokratik yo’l bilan qabul qilingan yangi Konstitutsiya va qonunlarni hech
istisnosiz hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya etishi lozim.
`To’rtinchidan, aholining demografik tarkibini hisobga olgan holda kuchli
ijtimoiy siyosat o’tkazish.
Bozor munosabatlarini joriy etish bilan bir vaqtda aholini ijtimoiy himoyalash
yuzasidan oldindan ta’sirchan choralar ko’rilishi lozim. Bu bozor iqtisodiyoti
yo’lidagi eng dolzarb vazifa bo’lib keldi va bundan keyin ham shunday bo’lib
qoladi.
Beshinchidan, bozor iqtisodiyotiga o’tish obyektiv iqtisodiy qonunlar
talablarini hisobga olgan holda, yaqin o’tmishimizdagi «inqilobiy sakrash»larsiz,
ya’ni evolyutsion yo’l bilan puxta o’ylab, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi
kerak.
Ana shu muhim beshta tamoyil O’zbekistonning mustaqil rivojlanish va
taraqqiyot yo’liga asos qilib olindi, yangi jamiyatga o’tish davrining negizini tashkil
etdi. O’tgan davr mobaynida bu qoidalarning amalga oshirilishi respublikada
ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni, eng muhimi, bozor munosabatlarini joriy etish
yo’lidan izchil harakat qilishni ta’minladi.
Ilmiybaza.uz
Shu bilan birga, I.Karimovning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich
o’tish haqidagi tamoyili vaqt o’tgani sayin o’zining hayotiy qiymatini, siyosiy
kuchini ko’rsatdi. Binobarin, bular yetakchi tamoyillar sifatida tan olindi. Chunki,
ular iqtisodiy islohotlarning butun ichki mantig‘ini, rivojlanish yo’lini va xarakterini
belgilab berdi.
Darhaqiqat, O’zbekistonning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich
o’tishi bir tomondan, avvaldan meros bo’lib qolgan barcha ijobiy tajribalarni chuqur
o’zlashtirish imkonini berdi, ikkinchi tomondan esa isloh qilishning asosiy
bosqichlarini aniq ajratib berdi. Bu bosqichlarning har bin uchun konkret maqsad-
larni, ularga erishish vositalarini belgilab olishga sharoit yaratdi. Aniqrog‘i, bu
tamoyil «yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik» haqidagi xalqning dono fikri-
ga asoslanganini ko’rsatadi.
Davlat mustaqilligini qо‘lga kiritgan О‘zbekistonga sobiq tuzumdan barbod
bо‘lgan iqtisodiy va moliyaviy tizim, izdan chiqqan iqtisodiy boshqaruv mexanizmi
va iqtisodiy munosabatlar meros bо‘lib qolgan edi. Respublika korxonalari sobiq
Ittifoqning boshqa mintaqalaridagi korxonalar bilan bog‘langan bо‘lib, Ittifoq
parchalangach, ular о‘rtasidagi aloqalar uzildi. Mustaqil Respublikalardagi
islohotlar jarayonida korxonalar xususiylashtirildi, mulk egaligi, mahsulot ishlab
chiqarish yо‘nalishlari о‘zgardi. Natijada korxonalarning bir – biriga xomashyo,
asbob – uskunalar yetkazib berish jarayoni tо‘xtab qoldi. Bu barcha respublikalar,
jumladan, О‘zbekiston iqtisodiyotiga ham salbiy ta’sir kо‘rsatdi.
О‘zbekistonning sanoat korxonalarida xomashyo va asbob – uskunalar
taqchilligi vujudga kelib, xо‘jalik yuritish murakkablashib qoldi. Masalan,
О‘zbekiston qishloq xо‘jalik mashinasozligi zavodlari, tо‘qimachilik va kimyo
sanoati korxonalari, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi va boshqa
korxonalarda mahsulot ishlab chiqarish keskin pasaydi. О‘zbekiston oldida
iqtisodiyotdagi tanglik holatlarini oldini olish, inqirozga yо‘l qо‘ymaslik,
makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish vazifasi kо‘ndalang bо‘lib turdi. Shuning
uchun iqtisodiy sohada О‘zbekistonning iqtisodiy strategiyasi asosan eng muhim
uch vazifani hal etishga yо‘naltirildi:
Ilmiybaza.uz
1. Ishlab chiqarishning pasayishini tо‘xtatish;
2. Iqtisodiy yuksalishning asosi sifatida makroiqtisodiy barqarorlikka
erishish;
3. Barqaror iqtisodiy rivojlanish uchun shart – sharoit yaratish.
О‘zbekistonda islohotlar endigina boshlangan 1992 yildayoq Prezident Islom
Karimov О‘zbekistondagi iqtisodiy о‘zgarishlar barqarorlik vaziyatida о‘tishi
kerakligini alohida ta’kidlagan edi.
Makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish uchun О‘zbekiston iqtisodiyotda
tarkibiy о‘zgarishlar qilish, raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga qodir
korxonalar qurish va buning uchun zarur investitsiyalar ajratish yо‘llaridan bordi.
О‘zbekistonda islohotlarning dastlabki yillaridanoq iqtisodiyotning quyidagi
tarmoqlarida chuqur tarkibiy о‘zgarishlarni amalga oshirish chora – tadbirlari kо‘rila
bordi:
- о‘zak tarmoqlarni — neft va gaz sanoatini, energetikani, oltin qazib olish,
rangli metallurgiya tarmoqlarini modernizatsiyalash, yangilash;
- transport va aloqa tizimini, muhandislik kommunikatsiyalarini va ishlab
chiqarish infratuzilma tizimini yangilash;
- qora metall va metall mahsulotlari ishlab chiqaruvchi Bekobod metallurgiya
kombinatini tubdan ta’mirlash;
- qishloq xо‘jalik mashinasozligini, paxtachilik uchun chigit ekish, g‘о‘zaga
ishlov berish va paxta terish mashinalari ishlab chiqaruvchi korxonalarni
tarkiban qayta qurish va yangilash;
- samolyotsozlik, radioelektronika, elektrotexnika sohasini rivojlantirish;
- О‘zbekiston uchun tamomila yangi bо‘lgan avtomobilsozlik sanoatini barpo
etish;
- kimyo sanoati kompleksini qayta qurish;
- qishloq xо‘jaligida va umuman agrosanoat kompleksida chuqur tarkibiy
о‘zgarishlar va progressiv siljishlarga erishish;
- paxta, pilla, meva va sabzavot, uzumni qayta ishlovchi tarmoqlarni yangi
texnika bilan qayta qurollantirish, ip yigirish va tо‘qimachilik sanoatida
Ilmiybaza.uz
tayyor mahsulotlar ishlab chiqaruvchi yangi korxonalar qurish va
boshqalar.
Iqtisodiyot tarkibini qayta qurish, yangi korxonalar barpo etish katta
mablag‘larni talab qilishi tabiiydir. Shu boisdan islohot yillarida iqtisodiyotga
mablag‘ – sarmoya jalb qilishning turli manbalari ishga solindi. Ular quyidagilardan
iborat:
- davlat byudjetidan ajratiladigan mablag‘lar;
- respublika banklaridan olinadigan kreditlar;
- korxonalarning о‘z sarmoyalari;
- aholi sarmoyalari;
- qarz beruvchi mamlakatlardan olinadigan davlat qarzlari;
- xalqaro
iqtisodiy
tashkilotlardan
olinadigan
moliya–kredit
resurslari;
- chet el firmalari va kompaniyalarining kiritayotgan bevosita
investitsiyalari.
Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni chuqurlashtirish va rivojlantirish uchun
barcha mablag‘lar hisobiga sarmoya solish yildan-yilga о‘sib bordi. О‘zbekistonda
xorijiy va mahalliy sarmoyadorlar uchun qulay, imtiyozli investitsiya muhiti
yaratildi. Natijada mustaqil taraqqiyot yillarida iqtisodiyotga 100 mlrd dollardan
ortiq investitsiya jalb qilindi. Buning 25 mlrd dollaridan ziyodini xorijiy
sarmoyadorlarning mablag‘lari tashkil etadi. Bu mablag‘lar yuksak texnologiyalar
bilan ishlaydigan yangi korxonalar qurishga, ishlab chiqarish tarmoqlarini
zamonaviy texnologiyalar va asbob – uskunalar bilan jihozlashga, sotsial sohalarni
rivojlantirishga sarflandi.
Takrorlash uchun savollar:
1. O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lni tanlab olishda qanday xususiyat va shart
sharoitlarni hisobga oldi?
2. O’zbekiston bozor iqtisodiyotiga o’tishining zaruriyati nimalardan iborat edi?
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli” deganda nimani tushunasiz?
Ilmiybaza.uz
4. “Yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik” tamoyili nimani bildiradi?
5. Iqtisotiyotda tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirishda qanday vazifalarni
bajarish belgilab olindi?
Adabiyotlar ro’yxati:
1. Karimov I.A. О‘zbekistonning о‘z istiqlol va taraqqiyot yо‘li. –Toshkent,
O’zbekiston, 1992.
2. Karimov I.A. O’zbekiston - bozor munosabatlariga o’tishining o’ziga xos
yo’li. –Toshkent, O’zbekiston, 1993.
3. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. T.1. –
Toshkent, O’zbekiston, 1996.
4. O‘zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). 2-tom. Mas’ul muharrirlar:
R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. – Toshkent, O‘zbekiston, 2019.
5. O‘zbekiston tarixi. R.H.Murtazaevaning umumiy tahriri ostida. - Toshkent,
2005.
6. Jo’rayev N. O’zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri) 3-kitob. –Toshkent,
“Sharq” nashriyoti, 2011.