O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI

Yuklangan vaqt

2024-04-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

36,4 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI 
 
Reja: 
1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati.  
2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari. 
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”. 
4. Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI Reja: 1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati. 2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari. 3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”. 4. Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili. Ilmiybaza.uz 
Tayanch so’z va iboralar: taraqqiyot yo’li, bozor iqtisodiyoti, O’zbekistonning 
o’ziga xos xususiyatlari, shart-sharoitlari, taraqqiyotning “O’zbek modeli”, besh 
tamoyil, iqtisodiy strategiya, iqtisodiyot tarkibini qayta qurish. 
 
  
1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati. O’zbekiston 
mustaqillikka erishganidan so’ng kun tartibida jahon andozalariga mos keladigan 
davlat qurish, siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy sohada tub islohotlarni amalga oshirish, 
ularni qonun bilan mustahkamlaydigan huquqiy tizimni vujudga keltirish vazifasi 
turar edi. Chunki, sobiq sotsialistik tuzumga xos ijtimoiy munosabatlar va jarayonlar 
endilikda mamlakatda barpo qilinajak yangi jamiyat manfaatlariga mos kelmas edi. 
Mulkchilik, mulkka egalik va uni boshqarish, ishlab chiqarish omillari, bozor 
mexanizmi, davlatning ijtimoiy-iqtisodiy hayotini normal izga solish ana shunday 
jiddiy yangilanishlarni taqozo etardi. 
Shuni ham aytish kerakki, jahonda hamma mamlakatbop ijtimoiy-iqtisodiy 
rivojlanishning tamoyillari, barcha uchun tavsiya etish lozim bo’lgan tayyor 
andozalari hech qachon bo’lmaydi. Shu bilan birga rivojlanishning madaniy, 
ma’rifiy, tarixiy jihatdan asrlar mobaynida shakllangan an’analari mavjud bo’lgan 
O’zbekistonday qadimiy makonda o’ziga xos yo’l tanlash uchun ancha-muncha 
izlanish lozim edi. Biroq, vaqtni boy bermay, tezkorlik bilan ish tutish kerak edi. 
Shuning uchun ham «mustaqil O’zbekiston tug‘ilgan kuniyoq oyoqqa turishga, o’zi 
yurishga majbur edi». 
Respublikaning boy imkoniyatlari, geosiyosiy sharoitidan kelib chiqib, 
О‘zbekistonda demokratik huquqiy davlat barpo etish jarayonidagi eng muhim 
vazifalaridan biri bozor munosabatlariga asoslangan iqtisodiyotni barpo etish 
masalasi dastlabki kunlarning eng muhim vazifasi sifatida belgilandi.  
Ma’lumki, hozirda rivojlangan mamlakatlar (AQSH, Yaponiya, Kanada, 
Buyuk Britaniya, Germaniya, Fransiya, Rossiya)ning deyarli barchasi bozor 
iqtisodiyoti yо‘lini tanlagan bо‘lib, shu asosda iqtisodiy taraqqiyotini belgilab 
kelmoqda. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, bozor iqtisodiyotiga о‘tish 
Ilmiybaza.uz Tayanch so’z va iboralar: taraqqiyot yo’li, bozor iqtisodiyoti, O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari, shart-sharoitlari, taraqqiyotning “O’zbek modeli”, besh tamoyil, iqtisodiy strategiya, iqtisodiyot tarkibini qayta qurish. 1. O’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash zarurati. O’zbekiston mustaqillikka erishganidan so’ng kun tartibida jahon andozalariga mos keladigan davlat qurish, siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy sohada tub islohotlarni amalga oshirish, ularni qonun bilan mustahkamlaydigan huquqiy tizimni vujudga keltirish vazifasi turar edi. Chunki, sobiq sotsialistik tuzumga xos ijtimoiy munosabatlar va jarayonlar endilikda mamlakatda barpo qilinajak yangi jamiyat manfaatlariga mos kelmas edi. Mulkchilik, mulkka egalik va uni boshqarish, ishlab chiqarish omillari, bozor mexanizmi, davlatning ijtimoiy-iqtisodiy hayotini normal izga solish ana shunday jiddiy yangilanishlarni taqozo etardi. Shuni ham aytish kerakki, jahonda hamma mamlakatbop ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning tamoyillari, barcha uchun tavsiya etish lozim bo’lgan tayyor andozalari hech qachon bo’lmaydi. Shu bilan birga rivojlanishning madaniy, ma’rifiy, tarixiy jihatdan asrlar mobaynida shakllangan an’analari mavjud bo’lgan O’zbekistonday qadimiy makonda o’ziga xos yo’l tanlash uchun ancha-muncha izlanish lozim edi. Biroq, vaqtni boy bermay, tezkorlik bilan ish tutish kerak edi. Shuning uchun ham «mustaqil O’zbekiston tug‘ilgan kuniyoq oyoqqa turishga, o’zi yurishga majbur edi». Respublikaning boy imkoniyatlari, geosiyosiy sharoitidan kelib chiqib, О‘zbekistonda demokratik huquqiy davlat barpo etish jarayonidagi eng muhim vazifalaridan biri bozor munosabatlariga asoslangan iqtisodiyotni barpo etish masalasi dastlabki kunlarning eng muhim vazifasi sifatida belgilandi. Ma’lumki, hozirda rivojlangan mamlakatlar (AQSH, Yaponiya, Kanada, Buyuk Britaniya, Germaniya, Fransiya, Rossiya)ning deyarli barchasi bozor iqtisodiyoti yо‘lini tanlagan bо‘lib, shu asosda iqtisodiy taraqqiyotini belgilab kelmoqda. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, bozor iqtisodiyotiga о‘tish Ilmiybaza.uz 
zamonaviy davrga xos bо‘lgan umumjahon voqeligidir. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish 
kishilarning xohish – irodasi emas, balki obyektiv zaruratdir.  
Bozor iqtisodiyoti deganda, tovar – pul munosabatlariga asoslangan va ularga 
xos 
iqtisodiy qonunlar, ya’ni bozor 
munosabatlari tamoyillari asosida 
boshqariladigan iqtisod tushuniladi. Bozor iqtisodiyoti azaldan mavjud. U bir necha 
ming yillardan beri rivojlanib, turli iqtisodiy – ijtimoiy tizimlar doirasida saqlanib 
keladi. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish – bu shunchaki maqsad emas, balki iqtisodda 
bozor munosabatlarini shakllantirish, jamiyatni yangilash yо‘lidir, ya’ni iqtisodiy 
faoliyat erkinligiga, mulkchilikning xilma – xilligiga, narx erkinligiga, raqobat 
kurashiga, shaxsiy huquq va erkinliklarning qaror topishiga, daromadning 
cheklanmaganligiga erishish demakdir. Faqat bozor munosabatlari zamonidagina 
ishlab chiqarishni barqaror rivojlantirish, kо‘plab sifatli mahsulotlar yaratish, ularga 
bо‘lgan talabni qondirish, tejamli xо‘jalik yuritish, tо‘kinchilik yaratib, xalqning 
farovon turmushini ta’minlash, halol va samarali mehnatni qadrlash, adolat о‘rnatish 
mumkin. 
Bozor iqtisodiyoti — jamiyat taraqqayotini tezlashtiruvchi iqtisodiy aloqalar 
majmuidir. Tarixan, bozor iqtisodiyotiga о‘tishda eng sо‘nggi navbatda 
«sotsialistik» mamlakatlar о‘tdi. Xalqaro tajribada bozor iqtisodiyotiga о‘tishning 
bir qancha modellari mavjud bо‘lib, ularni umumlashtirib, bozor iqtisodiyotiga 
о‘tishni uch turga yoki modelga bо‘lishimiz mumkin: 
1. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va boshqa rivojlangan mamlakatlar yо‘li. 
2. Mustamlakachilikdan ozod bо‘lib, mustaqil taraqqiyot yо‘liga kirib 
rivojlanayotgan Osiyo, Afrika, Lotin Amerikasi mamlakatlarining yо‘li. 
3. Mustaqil Davlatlar hamdо‘stligi mamlakatlari, boshqacha aytganda, 
«sotsialistik» rivojlanish yо‘lidan borgan va hozirda bozor iqtisodiyoti yо‘lini 
tanlagan mamlakatlar yо‘li. 
Sobiq sotsialistik mamlakatlarda, jumladan О‘zbekistonda davlatlashtirilgan, 
о‘ta markazlashtirilgan va yagona bir markazdan boshqariluvchi iqtisodiyotdan — 
bozor iqtisodiyotiga о‘tish zarurligi quyidagi bosqichlarni amalga oshirishni taqozo 
etdi: 
Ilmiybaza.uz zamonaviy davrga xos bо‘lgan umumjahon voqeligidir. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish kishilarning xohish – irodasi emas, balki obyektiv zaruratdir. Bozor iqtisodiyoti deganda, tovar – pul munosabatlariga asoslangan va ularga xos iqtisodiy qonunlar, ya’ni bozor munosabatlari tamoyillari asosida boshqariladigan iqtisod tushuniladi. Bozor iqtisodiyoti azaldan mavjud. U bir necha ming yillardan beri rivojlanib, turli iqtisodiy – ijtimoiy tizimlar doirasida saqlanib keladi. Bozor iqtisodiyotiga о‘tish – bu shunchaki maqsad emas, balki iqtisodda bozor munosabatlarini shakllantirish, jamiyatni yangilash yо‘lidir, ya’ni iqtisodiy faoliyat erkinligiga, mulkchilikning xilma – xilligiga, narx erkinligiga, raqobat kurashiga, shaxsiy huquq va erkinliklarning qaror topishiga, daromadning cheklanmaganligiga erishish demakdir. Faqat bozor munosabatlari zamonidagina ishlab chiqarishni barqaror rivojlantirish, kо‘plab sifatli mahsulotlar yaratish, ularga bо‘lgan talabni qondirish, tejamli xо‘jalik yuritish, tо‘kinchilik yaratib, xalqning farovon turmushini ta’minlash, halol va samarali mehnatni qadrlash, adolat о‘rnatish mumkin. Bozor iqtisodiyoti — jamiyat taraqqayotini tezlashtiruvchi iqtisodiy aloqalar majmuidir. Tarixan, bozor iqtisodiyotiga о‘tishda eng sо‘nggi navbatda «sotsialistik» mamlakatlar о‘tdi. Xalqaro tajribada bozor iqtisodiyotiga о‘tishning bir qancha modellari mavjud bо‘lib, ularni umumlashtirib, bozor iqtisodiyotiga о‘tishni uch turga yoki modelga bо‘lishimiz mumkin: 1. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va boshqa rivojlangan mamlakatlar yо‘li. 2. Mustamlakachilikdan ozod bо‘lib, mustaqil taraqqiyot yо‘liga kirib rivojlanayotgan Osiyo, Afrika, Lotin Amerikasi mamlakatlarining yо‘li. 3. Mustaqil Davlatlar hamdо‘stligi mamlakatlari, boshqacha aytganda, «sotsialistik» rivojlanish yо‘lidan borgan va hozirda bozor iqtisodiyoti yо‘lini tanlagan mamlakatlar yо‘li. Sobiq sotsialistik mamlakatlarda, jumladan О‘zbekistonda davlatlashtirilgan, о‘ta markazlashtirilgan va yagona bir markazdan boshqariluvchi iqtisodiyotdan — bozor iqtisodiyotiga о‘tish zarurligi quyidagi bosqichlarni amalga oshirishni taqozo etdi: Ilmiybaza.uz 
1. Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning huquqiy asoslarini yaratish, ya’ni uni 
ta’minlovchi yuridik qonunlar tizimini yaratish. 
2. Bozor infratuzilmasini shakllantirish. Bunda bozor iqtisodiyotiga xos 
aloqalarni о‘rnatishga kо‘mak beruvchi, ya’ni bozorga xizmat kо‘rsatuvchi 
sohalarni, tashkilot, korxona va muassasalarni yaratish. 
3. 
Mulkchilik 
va 
xо‘jalik 
yuritish 
usullarini 
privatizatsiyalash 
(xususiylashtirish). 
4. Narx – navoni liberallashtirish, narxlarni erkin qо‘yib yuborish, narx 
ustidan davlat nazoratini minimal darajaga keltirish. 
 
Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning umumiyligi, masalan, xususiy mulkchilik, 
iqtisodiy jarayonlarni boshqarish va takomillashtirishda talab, taklif qoidalarining 
bir xil bо‘lishi bilan bir qatorda har bir mamlakatning о‘ziga xos xususiyatlaridan 
kelib chiquvchi yо‘li mavjuddir. Bunda uning xо‘jalik tuzilishi va shart – sharoitlari, 
joylashgan yeri, tabiati va iqlimi, milliy kelib chiqishi, rasm – rusumlari, an’ana va 
milliy xarakteri hamda boshqa omillar sabab bо‘ladi.  
Jahon tajribasi shuni kо‘rsatadiki, dunyodagi hamma mamlakatlar uchun 
maqbul bо‘lgan bir xil taraqqiyot yо‘li, bir xil andoza bо‘lishi mumkin emas. 
Hozirda bozor iqtisodiyotiga о‘tishning turli modellari mavjud bо‘lib, ular barcha 
mamlakatlarni bitta manzilga — erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. 
Ammo, bozor munosabatlari shakllanishining sotsial – iqtisodiy, tarixiy, milliy va 
xalqaro sharoiti har xil bо‘lganligi tufayli, unga о‘tishning milliy xususiyatlari ham 
mavjud bо‘ladi. Shu nuqtai nazardan biror mamlakatning taraqqiyot yо‘lini yoki 
taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib bо‘lmaydi. Natijada о‘ziga xos yо‘lni 
tanlash muhim hisoblanadi.  
Sobiq tuzumda amal qilgan va markazlashgan ma’muriy boshqarish tizimiga 
asoslangan iqtisodiyot о‘zining hayotiy emasligini, aholining о‘sib boruvchi 
ehtiyojlarini ta’minlay olmasligini aniq kо‘rsatdi. Natijada mustaqillik yillarida 
mamlakat taraqqiyoti uchun О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga 
xos yо‘lini ishlab chiqish va bu yо‘lda tub islohotlarni belgilash zarurati yuzaga 
Ilmiybaza.uz 1. Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning huquqiy asoslarini yaratish, ya’ni uni ta’minlovchi yuridik qonunlar tizimini yaratish. 2. Bozor infratuzilmasini shakllantirish. Bunda bozor iqtisodiyotiga xos aloqalarni о‘rnatishga kо‘mak beruvchi, ya’ni bozorga xizmat kо‘rsatuvchi sohalarni, tashkilot, korxona va muassasalarni yaratish. 3. Mulkchilik va xо‘jalik yuritish usullarini privatizatsiyalash (xususiylashtirish). 4. Narx – navoni liberallashtirish, narxlarni erkin qо‘yib yuborish, narx ustidan davlat nazoratini minimal darajaga keltirish. Bozor iqtisodiyotiga о‘tishning umumiyligi, masalan, xususiy mulkchilik, iqtisodiy jarayonlarni boshqarish va takomillashtirishda talab, taklif qoidalarining bir xil bо‘lishi bilan bir qatorda har bir mamlakatning о‘ziga xos xususiyatlaridan kelib chiquvchi yо‘li mavjuddir. Bunda uning xо‘jalik tuzilishi va shart – sharoitlari, joylashgan yeri, tabiati va iqlimi, milliy kelib chiqishi, rasm – rusumlari, an’ana va milliy xarakteri hamda boshqa omillar sabab bо‘ladi. Jahon tajribasi shuni kо‘rsatadiki, dunyodagi hamma mamlakatlar uchun maqbul bо‘lgan bir xil taraqqiyot yо‘li, bir xil andoza bо‘lishi mumkin emas. Hozirda bozor iqtisodiyotiga о‘tishning turli modellari mavjud bо‘lib, ular barcha mamlakatlarni bitta manzilga — erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. Ammo, bozor munosabatlari shakllanishining sotsial – iqtisodiy, tarixiy, milliy va xalqaro sharoiti har xil bо‘lganligi tufayli, unga о‘tishning milliy xususiyatlari ham mavjud bо‘ladi. Shu nuqtai nazardan biror mamlakatning taraqqiyot yо‘lini yoki taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib bо‘lmaydi. Natijada о‘ziga xos yо‘lni tanlash muhim hisoblanadi. Sobiq tuzumda amal qilgan va markazlashgan ma’muriy boshqarish tizimiga asoslangan iqtisodiyot о‘zining hayotiy emasligini, aholining о‘sib boruvchi ehtiyojlarini ta’minlay olmasligini aniq kо‘rsatdi. Natijada mustaqillik yillarida mamlakat taraqqiyoti uchun О‘zbekistonda bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga xos yо‘lini ishlab chiqish va bu yо‘lda tub islohotlarni belgilash zarurati yuzaga Ilmiybaza.uz 
keldi. О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini ishlab chiqishga Prezidentimiz I.A. 
Karimov boshchilik qildi. 
Islom Karimov о‘n ikkinchi chaqiriq О‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Kengashining navbatdan tashqari 1992 yil 4 yanvardagi IX sessiyasida sо‘zlagan 
dasturiy nutqida hamda 1992 yil avgust oyida nashr etilgan «О‘zbekistonning о‘z 
istiqlol va taraqqiyot yо‘li» asarida О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini har 
tomonlama puxta belgilab berdi. 
О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li Islom Karimovning keyingi 
asarlari, ma’ruza va nutqlarida yangi ma’no – mazmun bilan tо‘ldirilib, 
aniqlashtirilib borildi.  
О‘zbekistonda 
ijtimoiy 
yо‘naltirilgan 
erkin 
bozor 
iqtisodiyotiga о‘tish modeli Islom Karimov tomonidan ishlab chiqildi. Besh 
tamoyilini о‘z ichiga olgan bu modelning mazmuni va mohiyati Prezidentning 1993 
yilda nashr etilgan «О‘zbekiston — bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga xos 
yо‘li» nomli asarida asoslab berildi. Bu yо‘l xalqimiz tomonidan ham, xalqaro 
maydonda ham taraqqiyotning «о‘zbek modeli» deb qabul qilindi.О‘zbek modelini 
ishlab chiqishda, birinchidan, xalqaro tajriba asos qilib olindi. Ikkinchidan, xо‘jalik 
imkoniyatlari, shart – sharoitlari, eski tuzumdan meros bо‘lib qolgan muammolar 
hisobga olindi. 
Shunday qilib, О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li nazariy va amaliy 
jihatdan puxta belgilab olindi. Bu barcha tamoyillar demokratik va iqtisodiy qayta 
о‘zgartishlar jarayonlarini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun hal qiluvchi 
ahamiyat kasb etib, hayot sinovidan о‘tdi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan 
XXI asr arafasi va uning dastlabki yillarida mamlakatimizning rivojlanish 
strategiyasi, islohotlarni chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi 
faoliyatimizni jadallashtirish maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV 
sessiyasida (1999 yil 14 aprel) kuyidagi oltita ustuvor yо‘nalish bilan tо‘ldirildi: 
1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada 
erkinlashtirish. 
2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish. 
3. Kadrlar masalasi. 
Ilmiybaza.uz keldi. О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini ishlab chiqishga Prezidentimiz I.A. Karimov boshchilik qildi. Islom Karimov о‘n ikkinchi chaqiriq О‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining navbatdan tashqari 1992 yil 4 yanvardagi IX sessiyasida sо‘zlagan dasturiy nutqida hamda 1992 yil avgust oyida nashr etilgan «О‘zbekistonning о‘z istiqlol va taraqqiyot yо‘li» asarida О‘zbekistonning taraqqiyot yо‘lini har tomonlama puxta belgilab berdi. О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li Islom Karimovning keyingi asarlari, ma’ruza va nutqlarida yangi ma’no – mazmun bilan tо‘ldirilib, aniqlashtirilib borildi. О‘zbekistonda ijtimoiy yо‘naltirilgan erkin bozor iqtisodiyotiga о‘tish modeli Islom Karimov tomonidan ishlab chiqildi. Besh tamoyilini о‘z ichiga olgan bu modelning mazmuni va mohiyati Prezidentning 1993 yilda nashr etilgan «О‘zbekiston — bozor munosabatlariga о‘tishning о‘ziga xos yо‘li» nomli asarida asoslab berildi. Bu yо‘l xalqimiz tomonidan ham, xalqaro maydonda ham taraqqiyotning «о‘zbek modeli» deb qabul qilindi.О‘zbek modelini ishlab chiqishda, birinchidan, xalqaro tajriba asos qilib olindi. Ikkinchidan, xо‘jalik imkoniyatlari, shart – sharoitlari, eski tuzumdan meros bо‘lib qolgan muammolar hisobga olindi. Shunday qilib, О‘zbekistonning о‘ziga xos taraqqiyot yо‘li nazariy va amaliy jihatdan puxta belgilab olindi. Bu barcha tamoyillar demokratik va iqtisodiy qayta о‘zgartishlar jarayonlarini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun hal qiluvchi ahamiyat kasb etib, hayot sinovidan о‘tdi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan XXI asr arafasi va uning dastlabki yillarida mamlakatimizning rivojlanish strategiyasi, islohotlarni chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi faoliyatimizni jadallashtirish maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV sessiyasida (1999 yil 14 aprel) kuyidagi oltita ustuvor yо‘nalish bilan tо‘ldirildi: 1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada erkinlashtirish. 2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish. 3. Kadrlar masalasi. Ilmiybaza.uz 
4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror о‘sishi, aholini yanada kuchli 
ijtimoiy himoya qilish. 
5. Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni ta’minlash. 
6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni, 
sarhadlarimiz daxlsizligini, mamlakatimiz yaxlitligini ta’minlash. 
O’zbekiston o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan dastlabki paytda mamlakat 
ichkarisida bo’lgani kabi uning tashqarisida ham unga ishonmaydigan, shubha bilan 
qaraydiganlar bor edi. Hatto, sobiq markazdagi ayrim karomatgo’ylar O’zbekiston-
ga nisbatan «O’zlaringni mustaqil boshqarishga, mustaqil davlat qurishga qodir 
emassizlar», «Sizlar mute, qaram millatsizlar», deb kamsitishsa, mamlakat 
ichkarisidagi ayrim toifalar o’rtasida «Endi O’zbekiston qanday yo’ldan boradi? 
Qanday jamiyat quradi? Markazsiz yashay oladimi? Respublikada barqarorlik 
ta’minlanadimi?— qabilidagi savollar vujudga kelgan edi. Unga har kim o’zicha 
javob qidirar edi. 
Ziddiyatli va murakkab bir paytda O’zbekiston uchun o’ziga xos taraqqiyot 
yo’lini tanlash, yangi jamiyat barpo qilish uchun o’z andozasini ishlab chiqish g‘oyat 
dolzarb va ahamiyatli edi. O’z navbatida bunday vazifani uddalash O’zbekistondagi 
ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy vaziyat, odamlar o’rtasida tarkib topgan munosabatlar, 
ularning dunyoqarashi, jumladan, diniy e’tiqodi, ruhiyati va xulq-atvor me’yorlari 
shuni taqozo etardi. 
Ayni chog‘da, O’zbekistonning o’z ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish andozasini 
ishlab chiqishda rivojlangan mamlakatlarning ko’p asrlik tajribasini o’rganish, 
ularning foydali qismini o’zlashtirish bilan birga O’zbekiston xalqining turmush 
tarzi va an’analariga ham tayanish lozim edi. Shuning uchun tub yangilanishlar 
yo’nalishlarini belgilar ekan, Prezident I.Karimov O’zbekiston mustaqilligining 
dastlabki kunidanoq, «jahon va o’zimizning amaliyotimizdan olingan barcha unumli 
tajribani rad etmagan holda o’z ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy taraqqiyot 
yo’limizni tanlab olish respublikaning qat’iy pozitsiyasidir» — degan edi. 
Albatta, mamlakat uchun hayot-mamot bosqichi bo’lgan bir paytda uning 
yangi jamiyatga o’tishi bilan bog‘liq vazifalarni bajarish davlat rahbaridan yangi 
Ilmiybaza.uz 4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror о‘sishi, aholini yanada kuchli ijtimoiy himoya qilish. 5. Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni ta’minlash. 6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni, sarhadlarimiz daxlsizligini, mamlakatimiz yaxlitligini ta’minlash. O’zbekiston o’z mustaqilligini qo’lga kiritgan dastlabki paytda mamlakat ichkarisida bo’lgani kabi uning tashqarisida ham unga ishonmaydigan, shubha bilan qaraydiganlar bor edi. Hatto, sobiq markazdagi ayrim karomatgo’ylar O’zbekiston- ga nisbatan «O’zlaringni mustaqil boshqarishga, mustaqil davlat qurishga qodir emassizlar», «Sizlar mute, qaram millatsizlar», deb kamsitishsa, mamlakat ichkarisidagi ayrim toifalar o’rtasida «Endi O’zbekiston qanday yo’ldan boradi? Qanday jamiyat quradi? Markazsiz yashay oladimi? Respublikada barqarorlik ta’minlanadimi?— qabilidagi savollar vujudga kelgan edi. Unga har kim o’zicha javob qidirar edi. Ziddiyatli va murakkab bir paytda O’zbekiston uchun o’ziga xos taraqqiyot yo’lini tanlash, yangi jamiyat barpo qilish uchun o’z andozasini ishlab chiqish g‘oyat dolzarb va ahamiyatli edi. O’z navbatida bunday vazifani uddalash O’zbekistondagi ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy vaziyat, odamlar o’rtasida tarkib topgan munosabatlar, ularning dunyoqarashi, jumladan, diniy e’tiqodi, ruhiyati va xulq-atvor me’yorlari shuni taqozo etardi. Ayni chog‘da, O’zbekistonning o’z ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish andozasini ishlab chiqishda rivojlangan mamlakatlarning ko’p asrlik tajribasini o’rganish, ularning foydali qismini o’zlashtirish bilan birga O’zbekiston xalqining turmush tarzi va an’analariga ham tayanish lozim edi. Shuning uchun tub yangilanishlar yo’nalishlarini belgilar ekan, Prezident I.Karimov O’zbekiston mustaqilligining dastlabki kunidanoq, «jahon va o’zimizning amaliyotimizdan olingan barcha unumli tajribani rad etmagan holda o’z ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy-huquqiy taraqqiyot yo’limizni tanlab olish respublikaning qat’iy pozitsiyasidir» — degan edi. Albatta, mamlakat uchun hayot-mamot bosqichi bo’lgan bir paytda uning yangi jamiyatga o’tishi bilan bog‘liq vazifalarni bajarish davlat rahbaridan yangi Ilmiybaza.uz 
sharoitga mos boshqaruv tizimini ishlab chiqishni, jamiyatning iqtisodiy asosini 
vujudga keltirishni taqozo qilardi. Aholining barcha toifalarini yagona maqsad 
atrofida birlashtiruvchi g‘oyalar tizimini yaratishni talab etardi. O’zbekistonning 
o’ziga xos taraqqiyot yo’li ana shu tarzda tanlandi. 
 
2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari. Prezident 
I.A.Karimov O’zbekistonning mustaqil taraqqiyot yo’lini ishlab chiqar ekan, 
o’tmishdan, sobiq sovet tuzumidan meros bo’lib qolgan tajribadan saboq chiqardi. 
U O’zbekistonning chinakam mustaqilligini ta’minlash yo’llarini ishlab chiqishda 
avvalo respublikani rivojlantirishning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlarini 
hisobga oldi. Bu xususiyatlar va shart-sharoitlar nimalardan iborat? 
Birinchidan, o’zbek xalqi azaldan jamoa bo’lib, uyushib yashashga 
odatlangan, to’yda ham, azada ham yonma-yon turib, oddiy kunlarda bir-biriga 
ko’maklashgan. Kattalarni hurmat qilish, oila va farzandlar to’g‘risida g‘amxo’rlik 
ko’rsatish, millatidan qat’iy nazar odamlarga xayrixohlik, o’zgalarga yordam 
tuyg‘usi o’zbek xalqiga tarixan xosdir. 
Ikkinchidan, O’zbekiston aholisi va mehnat resurslari yildan-yilga o’sib 
boruvchi mintaqa hisoblanadi. 1991 yilda mamlakat aholisining 60 foizidan 
ko’prog‘i qishloq joylarida istiqomat qilgan va ularning asosiy qismi dehqonchilik 
sohasida ishlagan. 
Uchinchidan, O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lini ishlab chiqishda uning qulay 
geografik-siyosiy imkoniyati hisobga olindi. Demakki, mintaqalararo aloqalar, 
dunyoviy integratsiyani yo’lga qo’yishga kirishildi. 
To’rtinchidan, O’zbekistonning bozor munosabatlariga o’tishida ijtimoiy ong, 
ijtimoiy psixologiya masalasini hisobga olish lozimligini ham ko’rsatib berildi. 
Sho’rolar davrida kishilar ongida ijtimoiy tenglik tushunchasi, ya’ni yaxshi ishlasam 
ham, yomon ishlasam ham davlat baribir boqadi, degan fikr shakllanib, 
boqimandalik kayfiyatiga tushib qolgan, mulkka egalik tuyg‘usidan uzoqlashgan 
edi. 
Ilmiybaza.uz sharoitga mos boshqaruv tizimini ishlab chiqishni, jamiyatning iqtisodiy asosini vujudga keltirishni taqozo qilardi. Aholining barcha toifalarini yagona maqsad atrofida birlashtiruvchi g‘oyalar tizimini yaratishni talab etardi. O’zbekistonning o’ziga xos taraqqiyot yo’li ana shu tarzda tanlandi. 2. O’zbekistonning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlari. Prezident I.A.Karimov O’zbekistonning mustaqil taraqqiyot yo’lini ishlab chiqar ekan, o’tmishdan, sobiq sovet tuzumidan meros bo’lib qolgan tajribadan saboq chiqardi. U O’zbekistonning chinakam mustaqilligini ta’minlash yo’llarini ishlab chiqishda avvalo respublikani rivojlantirishning o’ziga xos xususiyatlari va shart-sharoitlarini hisobga oldi. Bu xususiyatlar va shart-sharoitlar nimalardan iborat? Birinchidan, o’zbek xalqi azaldan jamoa bo’lib, uyushib yashashga odatlangan, to’yda ham, azada ham yonma-yon turib, oddiy kunlarda bir-biriga ko’maklashgan. Kattalarni hurmat qilish, oila va farzandlar to’g‘risida g‘amxo’rlik ko’rsatish, millatidan qat’iy nazar odamlarga xayrixohlik, o’zgalarga yordam tuyg‘usi o’zbek xalqiga tarixan xosdir. Ikkinchidan, O’zbekiston aholisi va mehnat resurslari yildan-yilga o’sib boruvchi mintaqa hisoblanadi. 1991 yilda mamlakat aholisining 60 foizidan ko’prog‘i qishloq joylarida istiqomat qilgan va ularning asosiy qismi dehqonchilik sohasida ishlagan. Uchinchidan, O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lini ishlab chiqishda uning qulay geografik-siyosiy imkoniyati hisobga olindi. Demakki, mintaqalararo aloqalar, dunyoviy integratsiyani yo’lga qo’yishga kirishildi. To’rtinchidan, O’zbekistonning bozor munosabatlariga o’tishida ijtimoiy ong, ijtimoiy psixologiya masalasini hisobga olish lozimligini ham ko’rsatib berildi. Sho’rolar davrida kishilar ongida ijtimoiy tenglik tushunchasi, ya’ni yaxshi ishlasam ham, yomon ishlasam ham davlat baribir boqadi, degan fikr shakllanib, boqimandalik kayfiyatiga tushib qolgan, mulkka egalik tuyg‘usidan uzoqlashgan edi. Ilmiybaza.uz 
Beshinchidan, mustaqil O’zbekiston siyosatini belgilashda islom diniga 
munosabatni tubdan o’zgartirish lozim edi. 
Oltinchidan, O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy va siyosiy mustaqilligini 
himoya qilish va ta’minlash imkonini beradigan boy moddiy-ma’naviy hamda ishlab 
chiqarish potensialiga va kadrlar qudratiga ega mamlakat ekanligidir. Endi hamma 
gap ana shu imkoniyatlardan unumli foydalanishda edi. 
Ushbu xulosalar I.Karimov tomonidan muntazam to’ldirilib, qadam-baqadam 
yangi qoida va yo’1-yo’riqlar bilan boyitib borildi. 
O’zbekiston mustaqilligining bir yilligi arafasida xalqimizga tuhfa etilgan 
Prezidentning «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» nomli asarida 
O’zbekiston istiqlolining ham nazariy, ham amaliy muammolari ilmiy jihatdan 
o’rganilib, jamiyat siyosiy rivojining, iqtisodiy taraqqiyotining, ma’naviy 
poklanishining asosiy yo’l-yo’riqlari yangicha mushohada va yondashuv bilan 
ko’rsatib berildi. 
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”. O’zbekiston o’z taraqqiyotining eng 
maqbul yo’lini ishlab chiqar ekan, avvalo, mamlakatda yaratilajak jamiyat qanday 
mazmun kasb etishiga e’tibor berdi va uning fikricha, O’zbekistonda bunyod 
etiladigan jamiyat barcha «izm»lardan va u qanday nomlanishidan qat’iy nazar, 
adolatli, xalqchil, insonparvar jamiyat bo’lmog‘i lozim edi. 
Shuning uchun ham, respublika ichki va tashqi siyosatining asosiy yo’nalish-
lari pirovard natijada chinakam mustaqil O’zbekistonda yangi, adolatli jamiyat 
barpo etishga qaratildi. «Respublikada sobitqadamlik bilan xalqchil, adolatli 
jamiyatni bunyod etish — bosh vazifadir”, deb uqtirdi O’zbekiston birinchi 
Prezidenti. Bu boradagi fikrini davom ettirib I.Karimov «O’zbekiston — kelajagi 
buyuk davlat. Bu — mustaqil, demokratik, huquqiy davlatdir. Bu— insonparvarlik 
qoidalariga asoslangan, millati, dini, ijtimoiy ahvoli, siyosiy e’tiqodlaridan qat’iy 
nazar fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini ta’minlab beradigan davlatdir. Xalq 
davlat hokimiyatining manbaidir», degan qoidani ilgari surdi. Bu mustaqillikning 
bir yilligi arafasidayoq qat’iy qilib o’rtaga tashlangan davlat siyosati edi. 
Ilmiybaza.uz Beshinchidan, mustaqil O’zbekiston siyosatini belgilashda islom diniga munosabatni tubdan o’zgartirish lozim edi. Oltinchidan, O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy va siyosiy mustaqilligini himoya qilish va ta’minlash imkonini beradigan boy moddiy-ma’naviy hamda ishlab chiqarish potensialiga va kadrlar qudratiga ega mamlakat ekanligidir. Endi hamma gap ana shu imkoniyatlardan unumli foydalanishda edi. Ushbu xulosalar I.Karimov tomonidan muntazam to’ldirilib, qadam-baqadam yangi qoida va yo’1-yo’riqlar bilan boyitib borildi. O’zbekiston mustaqilligining bir yilligi arafasida xalqimizga tuhfa etilgan Prezidentning «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» nomli asarida O’zbekiston istiqlolining ham nazariy, ham amaliy muammolari ilmiy jihatdan o’rganilib, jamiyat siyosiy rivojining, iqtisodiy taraqqiyotining, ma’naviy poklanishining asosiy yo’l-yo’riqlari yangicha mushohada va yondashuv bilan ko’rsatib berildi. 3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli”. O’zbekiston o’z taraqqiyotining eng maqbul yo’lini ishlab chiqar ekan, avvalo, mamlakatda yaratilajak jamiyat qanday mazmun kasb etishiga e’tibor berdi va uning fikricha, O’zbekistonda bunyod etiladigan jamiyat barcha «izm»lardan va u qanday nomlanishidan qat’iy nazar, adolatli, xalqchil, insonparvar jamiyat bo’lmog‘i lozim edi. Shuning uchun ham, respublika ichki va tashqi siyosatining asosiy yo’nalish- lari pirovard natijada chinakam mustaqil O’zbekistonda yangi, adolatli jamiyat barpo etishga qaratildi. «Respublikada sobitqadamlik bilan xalqchil, adolatli jamiyatni bunyod etish — bosh vazifadir”, deb uqtirdi O’zbekiston birinchi Prezidenti. Bu boradagi fikrini davom ettirib I.Karimov «O’zbekiston — kelajagi buyuk davlat. Bu — mustaqil, demokratik, huquqiy davlatdir. Bu— insonparvarlik qoidalariga asoslangan, millati, dini, ijtimoiy ahvoli, siyosiy e’tiqodlaridan qat’iy nazar fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini ta’minlab beradigan davlatdir. Xalq davlat hokimiyatining manbaidir», degan qoidani ilgari surdi. Bu mustaqillikning bir yilligi arafasidayoq qat’iy qilib o’rtaga tashlangan davlat siyosati edi. Ilmiybaza.uz 
Mamlakat prezidenti l.Karimov o’zining «O’zbekistonning o’z istiqlol va 
taraqqiyot yo’li» asarida yangilangan jamiyatda yashovchi kishining siyosiy, 
iqtisodiy, ijtimoiy turmush tarzini kafolatlovchi yo’llarni ko’rsatib berdi. 
Bu yo’llar siyosiy sohada — bu: 
- xalq ham bevosita, ham o’z vakillari orqali davlat hokimiyatini amalga 
oshirishda to’liq ishtirok etishi lozimligini; 
- hokimiyat bo’linishining jahon tan olgan qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va 
sud hokimiyatiga bo’linish tamoyilini joriy etish asosida demokratiyani 
chuqurlashtirish hamda milliy davlatchilikni barpo qilishni; 
- jamiyatning siyosiy tizimini, davlat idoralarining tuzilmasini tubdan yangi- 
lashni; 
- barcha fuqarolaming qonun oldidagi huquqiy tengligini va qonunning ustun- 
ligini ta’minlashni; 
- bir mafkuraning, bir dunyoqarashning yakka hokimligidan voz kechish, 
siyosiy tashkilotlar, mafkuralar va fikrlar xilma-xilligini tan olishni; 
demokratiyaning qonuniy tarkibi sifatida ko’ppartiyaviylikni shakllantirishni; 
- O’zbekistonda tug‘ilib, uning zaminida yashayotgan, mehnat qilayotgan har 
bir kishi, milliy mansubligi va e’tiqodidan qat’iy nazar respublikaning teng 
huquqli fuqarosi bo’lishga erishishni bildiradi. 
Iqtisodiy sohada — bu: 
- milliy boylikning ko’payishini ta’minlaydigan barqaror, rivojlanib boruvchi 
iqtisodiyotni barpo etishni; 
- ijtimoiy jihatdan yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini bosqichma-bosqich 
shakllantirishni; 
- mulk egalari huquqlarining davlat yo’li bilan himoya qilishini ta’minlash va 
barcha mulkchilik shakllarining huquqiy tengligini qaror toptirishni; 
- iqtisodiyotni o’ta markazlashtirmasdan korxonalar va tashkilotlarning mus- 
taqilligini kengaytirishni, davlatning xo’jalik faoliyatiga bevosita aralashuvi- 
dan voz kechishni bildiradi. 
Ijtimoiy va ma’naviy sohada — bu: 
Ilmiybaza.uz Mamlakat prezidenti l.Karimov o’zining «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» asarida yangilangan jamiyatda yashovchi kishining siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy turmush tarzini kafolatlovchi yo’llarni ko’rsatib berdi. Bu yo’llar siyosiy sohada — bu: - xalq ham bevosita, ham o’z vakillari orqali davlat hokimiyatini amalga oshirishda to’liq ishtirok etishi lozimligini; - hokimiyat bo’linishining jahon tan olgan qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga bo’linish tamoyilini joriy etish asosida demokratiyani chuqurlashtirish hamda milliy davlatchilikni barpo qilishni; - jamiyatning siyosiy tizimini, davlat idoralarining tuzilmasini tubdan yangi- lashni; - barcha fuqarolaming qonun oldidagi huquqiy tengligini va qonunning ustun- ligini ta’minlashni; - bir mafkuraning, bir dunyoqarashning yakka hokimligidan voz kechish, siyosiy tashkilotlar, mafkuralar va fikrlar xilma-xilligini tan olishni; demokratiyaning qonuniy tarkibi sifatida ko’ppartiyaviylikni shakllantirishni; - O’zbekistonda tug‘ilib, uning zaminida yashayotgan, mehnat qilayotgan har bir kishi, milliy mansubligi va e’tiqodidan qat’iy nazar respublikaning teng huquqli fuqarosi bo’lishga erishishni bildiradi. Iqtisodiy sohada — bu: - milliy boylikning ko’payishini ta’minlaydigan barqaror, rivojlanib boruvchi iqtisodiyotni barpo etishni; - ijtimoiy jihatdan yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotini bosqichma-bosqich shakllantirishni; - mulk egalari huquqlarining davlat yo’li bilan himoya qilishini ta’minlash va barcha mulkchilik shakllarining huquqiy tengligini qaror toptirishni; - iqtisodiyotni o’ta markazlashtirmasdan korxonalar va tashkilotlarning mus- taqilligini kengaytirishni, davlatning xo’jalik faoliyatiga bevosita aralashuvi- dan voz kechishni bildiradi. Ijtimoiy va ma’naviy sohada — bu: Ilmiybaza.uz 
- insonparvarlik g‘oyalariga sodiqlikni, inson, uning hayoti va shaxsiy daxlsiz- 
ligi, erkinligi, qadr-qimmati, yashash joyini tanlash huquqi saqlanib qolishi- 
ni; 
- ma’naviyatni qayta tiklashni; 
- o’zbek tilini rivojlantirishni; 
- hurfikrlilik, vijdon va din erkinligini qaror topdirishni; 
- ijtimoiy adolat qoidalarini ro’yobga chiqarish, aholining eng nochor qatlam- 
lari — keksalar, nogironlar, yetim-yesirlar, ko’p bolali oilalar, o’quvchi- 
yoshlarning davlat tomonidan iqtisodiy muhofazaga bo’lgan kafolatli 
huquqlarini ta’minlashni; 
- odamlarning iste’dod qobiliyatlarini namoyon etish uchun shart-sharoit 
yaratish, ma’naviy mulkni himoya qilishni bildiradi. 
Prezident I.Karimovning O’zbekistonni huquqiy demokratik davlat sifatida qaror 
toptirishning yuqoridagidek dasturiy qoidalari, mamlakatning bozor muno-
sabatlariga o’tishi, ichki va tashqi siyosatni shakllantirish tamoyillari, iqtisodiy islo-
hotlarni amalga oshirishning asosiy ustuvorliklari va yo’nalishlari jahon tajribasini 
yanada rivojlantirdi va ularni yangi qoidalar bilan boyitdi. 
 4.Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili. Prezident yangilanayotgan 
jamiyat mazmun-mohiyatini ko’rsatish bilan birga dolzarb vazifa qilib, eng avvalo 
bozor iqtisodiga o’tish masalasini qo’yadi. Chunki, faqat iqtisodiy baquvvat 
davlatgina kuchli bo’ladi va u har qanday islohotlarga qodir bo’lishini chuqur 
tushunar edi. 
Shuning uchun ham I.Karimov «O’zbekiston — bozor munosabatlariga 
o’tishining o’ziga xos yo’li» risolasida (1993) “O’zbekiston o’zi uchun tanlab olgan 
yol ijtimoiy sohaga yo’naltirilgan, respublikaning manfaatlariga, shart-sharoitlari va 
xususiyatlariga eng ko’p darajada mos keladigan bozor iqtisodiyotini shakllan-
tirishga qaratilgandir. 
Ayni mana shunday yo’l O’zbekiston xalqining munosib turmushini, uning 
huquqlari va erkinliklarini kafolatlashi, milliy an’analari va madaniyatining qayta 
Ilmiybaza.uz - insonparvarlik g‘oyalariga sodiqlikni, inson, uning hayoti va shaxsiy daxlsiz- ligi, erkinligi, qadr-qimmati, yashash joyini tanlash huquqi saqlanib qolishi- ni; - ma’naviyatni qayta tiklashni; - o’zbek tilini rivojlantirishni; - hurfikrlilik, vijdon va din erkinligini qaror topdirishni; - ijtimoiy adolat qoidalarini ro’yobga chiqarish, aholining eng nochor qatlam- lari — keksalar, nogironlar, yetim-yesirlar, ko’p bolali oilalar, o’quvchi- yoshlarning davlat tomonidan iqtisodiy muhofazaga bo’lgan kafolatli huquqlarini ta’minlashni; - odamlarning iste’dod qobiliyatlarini namoyon etish uchun shart-sharoit yaratish, ma’naviy mulkni himoya qilishni bildiradi. Prezident I.Karimovning O’zbekistonni huquqiy demokratik davlat sifatida qaror toptirishning yuqoridagidek dasturiy qoidalari, mamlakatning bozor muno- sabatlariga o’tishi, ichki va tashqi siyosatni shakllantirish tamoyillari, iqtisodiy islo- hotlarni amalga oshirishning asosiy ustuvorliklari va yo’nalishlari jahon tajribasini yanada rivojlantirdi va ularni yangi qoidalar bilan boyitdi. 4.Iqtisodiy islohotlarning besh tamoyili. Prezident yangilanayotgan jamiyat mazmun-mohiyatini ko’rsatish bilan birga dolzarb vazifa qilib, eng avvalo bozor iqtisodiga o’tish masalasini qo’yadi. Chunki, faqat iqtisodiy baquvvat davlatgina kuchli bo’ladi va u har qanday islohotlarga qodir bo’lishini chuqur tushunar edi. Shuning uchun ham I.Karimov «O’zbekiston — bozor munosabatlariga o’tishining o’ziga xos yo’li» risolasida (1993) “O’zbekiston o’zi uchun tanlab olgan yol ijtimoiy sohaga yo’naltirilgan, respublikaning manfaatlariga, shart-sharoitlari va xususiyatlariga eng ko’p darajada mos keladigan bozor iqtisodiyotini shakllan- tirishga qaratilgandir. Ayni mana shunday yo’l O’zbekiston xalqining munosib turmushini, uning huquqlari va erkinliklarini kafolatlashi, milliy an’analari va madaniyatining qayta Ilmiybaza.uz 
tiklanishi, insonni shaxs sifatida ma’naviy axloqiy kamol topishini ta’minlashi 
mumkin”, deb qat’iy ko’rsatib bergan edi. 
l.Karimov mazkur asarida mamlakatning dastlabki yillardagi rivojlanish jara-
yonlarini chuqur tahlil qilib, O’zbekiston davlat qurilishi va iqtisodiyotini isloh qi-
lish dasturining o’zagi sifatida quyidagi beshta asosiy tamoyilni o’rtaga tashladi: 
Birinchidan, iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi kerak, 
u biror mafkuraga bo’ysundirilishi mumkin emas. Buning ma’nosi shuki, iqtisodiyot 
siyosatdan ustun turishi kerak. Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni 
mafkuradan holi qilish lozim. 
Ikkinchidan, o’tish davrida davlat bosh islohotchi bo’lishi lozim. U 
islohotlarning ustuvor yo’nalishlarini belgilab berishi, o’zgartishlar siyosatini ishlab 
chiqishi va uni izchillik bilan o’tkazishi shart. 
Uchinchidan, qonunlarga rioya etish ustuvor bo’lishi lozim. Buning ma’nosi 
shuki, demokratik yo’l bilan qabul qilingan yangi Konstitutsiya va qonunlarni hech 
istisnosiz hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya etishi lozim. 
`To’rtinchidan, aholining demografik tarkibini hisobga olgan holda kuchli 
ijtimoiy siyosat o’tkazish. 
Bozor munosabatlarini joriy etish bilan bir vaqtda aholini ijtimoiy himoyalash 
yuzasidan oldindan ta’sirchan choralar ko’rilishi lozim. Bu bozor iqtisodiyoti 
yo’lidagi eng dolzarb vazifa bo’lib keldi va bundan keyin ham shunday bo’lib 
qoladi. 
Beshinchidan, bozor iqtisodiyotiga o’tish obyektiv iqtisodiy qonunlar 
talablarini hisobga olgan holda, yaqin o’tmishimizdagi «inqilobiy sakrash»larsiz, 
ya’ni evolyutsion yo’l bilan puxta o’ylab, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi 
kerak. 
Ana shu muhim beshta tamoyil O’zbekistonning mustaqil rivojlanish va 
taraqqiyot yo’liga asos qilib olindi, yangi jamiyatga o’tish davrining negizini tashkil 
etdi. O’tgan davr mobaynida bu qoidalarning amalga oshirilishi respublikada 
ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni, eng muhimi, bozor munosabatlarini joriy etish 
yo’lidan izchil harakat qilishni ta’minladi. 
Ilmiybaza.uz tiklanishi, insonni shaxs sifatida ma’naviy axloqiy kamol topishini ta’minlashi mumkin”, deb qat’iy ko’rsatib bergan edi. l.Karimov mazkur asarida mamlakatning dastlabki yillardagi rivojlanish jara- yonlarini chuqur tahlil qilib, O’zbekiston davlat qurilishi va iqtisodiyotini isloh qi- lish dasturining o’zagi sifatida quyidagi beshta asosiy tamoyilni o’rtaga tashladi: Birinchidan, iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi kerak, u biror mafkuraga bo’ysundirilishi mumkin emas. Buning ma’nosi shuki, iqtisodiyot siyosatdan ustun turishi kerak. Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni mafkuradan holi qilish lozim. Ikkinchidan, o’tish davrida davlat bosh islohotchi bo’lishi lozim. U islohotlarning ustuvor yo’nalishlarini belgilab berishi, o’zgartishlar siyosatini ishlab chiqishi va uni izchillik bilan o’tkazishi shart. Uchinchidan, qonunlarga rioya etish ustuvor bo’lishi lozim. Buning ma’nosi shuki, demokratik yo’l bilan qabul qilingan yangi Konstitutsiya va qonunlarni hech istisnosiz hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya etishi lozim. `To’rtinchidan, aholining demografik tarkibini hisobga olgan holda kuchli ijtimoiy siyosat o’tkazish. Bozor munosabatlarini joriy etish bilan bir vaqtda aholini ijtimoiy himoyalash yuzasidan oldindan ta’sirchan choralar ko’rilishi lozim. Bu bozor iqtisodiyoti yo’lidagi eng dolzarb vazifa bo’lib keldi va bundan keyin ham shunday bo’lib qoladi. Beshinchidan, bozor iqtisodiyotiga o’tish obyektiv iqtisodiy qonunlar talablarini hisobga olgan holda, yaqin o’tmishimizdagi «inqilobiy sakrash»larsiz, ya’ni evolyutsion yo’l bilan puxta o’ylab, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi kerak. Ana shu muhim beshta tamoyil O’zbekistonning mustaqil rivojlanish va taraqqiyot yo’liga asos qilib olindi, yangi jamiyatga o’tish davrining negizini tashkil etdi. O’tgan davr mobaynida bu qoidalarning amalga oshirilishi respublikada ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni, eng muhimi, bozor munosabatlarini joriy etish yo’lidan izchil harakat qilishni ta’minladi. Ilmiybaza.uz 
Shu bilan birga, I.Karimovning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich 
o’tish haqidagi tamoyili vaqt o’tgani sayin o’zining hayotiy qiymatini, siyosiy 
kuchini ko’rsatdi. Binobarin, bular yetakchi tamoyillar sifatida tan olindi. Chunki, 
ular iqtisodiy islohotlarning butun ichki mantig‘ini, rivojlanish yo’lini va xarakterini 
belgilab berdi. 
Darhaqiqat, O’zbekistonning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich 
o’tishi bir tomondan, avvaldan meros bo’lib qolgan barcha ijobiy tajribalarni chuqur 
o’zlashtirish imkonini berdi, ikkinchi tomondan esa isloh qilishning asosiy 
bosqichlarini aniq ajratib berdi. Bu bosqichlarning har bin uchun konkret maqsad-
larni, ularga erishish vositalarini belgilab olishga sharoit yaratdi. Aniqrog‘i, bu 
tamoyil «yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik» haqidagi xalqning dono fikri-
ga asoslanganini ko’rsatadi. 
Davlat mustaqilligini qо‘lga kiritgan О‘zbekistonga sobiq tuzumdan barbod 
bо‘lgan iqtisodiy va moliyaviy tizim, izdan chiqqan iqtisodiy boshqaruv mexanizmi 
va iqtisodiy munosabatlar meros bо‘lib qolgan edi. Respublika korxonalari sobiq 
Ittifoqning boshqa mintaqalaridagi korxonalar bilan bog‘langan bо‘lib, Ittifoq 
parchalangach, ular о‘rtasidagi aloqalar uzildi. Mustaqil Respublikalardagi 
islohotlar jarayonida korxonalar xususiylashtirildi, mulk egaligi, mahsulot ishlab 
chiqarish yо‘nalishlari о‘zgardi. Natijada korxonalarning bir – biriga xomashyo, 
asbob – uskunalar yetkazib berish jarayoni tо‘xtab qoldi. Bu barcha respublikalar, 
jumladan, О‘zbekiston iqtisodiyotiga ham salbiy ta’sir kо‘rsatdi.  
О‘zbekistonning sanoat korxonalarida xomashyo va asbob – uskunalar 
taqchilligi vujudga kelib, xо‘jalik yuritish murakkablashib qoldi. Masalan, 
О‘zbekiston qishloq xо‘jalik mashinasozligi zavodlari, tо‘qimachilik va kimyo 
sanoati korxonalari, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi va boshqa 
korxonalarda mahsulot ishlab chiqarish keskin pasaydi. О‘zbekiston oldida 
iqtisodiyotdagi tanglik holatlarini oldini olish, inqirozga yо‘l qо‘ymaslik, 
makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish vazifasi kо‘ndalang bо‘lib turdi. Shuning 
uchun iqtisodiy sohada О‘zbekistonning iqtisodiy strategiyasi asosan eng muhim 
uch vazifani hal etishga yо‘naltirildi: 
Ilmiybaza.uz Shu bilan birga, I.Karimovning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o’tish haqidagi tamoyili vaqt o’tgani sayin o’zining hayotiy qiymatini, siyosiy kuchini ko’rsatdi. Binobarin, bular yetakchi tamoyillar sifatida tan olindi. Chunki, ular iqtisodiy islohotlarning butun ichki mantig‘ini, rivojlanish yo’lini va xarakterini belgilab berdi. Darhaqiqat, O’zbekistonning bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o’tishi bir tomondan, avvaldan meros bo’lib qolgan barcha ijobiy tajribalarni chuqur o’zlashtirish imkonini berdi, ikkinchi tomondan esa isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq ajratib berdi. Bu bosqichlarning har bin uchun konkret maqsad- larni, ularga erishish vositalarini belgilab olishga sharoit yaratdi. Aniqrog‘i, bu tamoyil «yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik» haqidagi xalqning dono fikri- ga asoslanganini ko’rsatadi. Davlat mustaqilligini qо‘lga kiritgan О‘zbekistonga sobiq tuzumdan barbod bо‘lgan iqtisodiy va moliyaviy tizim, izdan chiqqan iqtisodiy boshqaruv mexanizmi va iqtisodiy munosabatlar meros bо‘lib qolgan edi. Respublika korxonalari sobiq Ittifoqning boshqa mintaqalaridagi korxonalar bilan bog‘langan bо‘lib, Ittifoq parchalangach, ular о‘rtasidagi aloqalar uzildi. Mustaqil Respublikalardagi islohotlar jarayonida korxonalar xususiylashtirildi, mulk egaligi, mahsulot ishlab chiqarish yо‘nalishlari о‘zgardi. Natijada korxonalarning bir – biriga xomashyo, asbob – uskunalar yetkazib berish jarayoni tо‘xtab qoldi. Bu barcha respublikalar, jumladan, О‘zbekiston iqtisodiyotiga ham salbiy ta’sir kо‘rsatdi. О‘zbekistonning sanoat korxonalarida xomashyo va asbob – uskunalar taqchilligi vujudga kelib, xо‘jalik yuritish murakkablashib qoldi. Masalan, О‘zbekiston qishloq xо‘jalik mashinasozligi zavodlari, tо‘qimachilik va kimyo sanoati korxonalari, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi va boshqa korxonalarda mahsulot ishlab chiqarish keskin pasaydi. О‘zbekiston oldida iqtisodiyotdagi tanglik holatlarini oldini olish, inqirozga yо‘l qо‘ymaslik, makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish vazifasi kо‘ndalang bо‘lib turdi. Shuning uchun iqtisodiy sohada О‘zbekistonning iqtisodiy strategiyasi asosan eng muhim uch vazifani hal etishga yо‘naltirildi: Ilmiybaza.uz 
1. Ishlab chiqarishning pasayishini tо‘xtatish; 
2. Iqtisodiy yuksalishning asosi sifatida makroiqtisodiy barqarorlikka 
erishish; 
3. Barqaror iqtisodiy rivojlanish uchun shart – sharoit yaratish. 
О‘zbekistonda islohotlar endigina boshlangan 1992 yildayoq Prezident Islom 
Karimov О‘zbekistondagi iqtisodiy о‘zgarishlar barqarorlik vaziyatida о‘tishi 
kerakligini alohida ta’kidlagan edi. 
Makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish uchun О‘zbekiston iqtisodiyotda 
tarkibiy о‘zgarishlar qilish, raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga qodir 
korxonalar qurish va buning uchun zarur investitsiyalar ajratish yо‘llaridan bordi.  
О‘zbekistonda islohotlarning dastlabki yillaridanoq iqtisodiyotning quyidagi 
tarmoqlarida chuqur tarkibiy о‘zgarishlarni amalga oshirish chora – tadbirlari kо‘rila 
bordi: 
- о‘zak tarmoqlarni — neft va gaz sanoatini, energetikani, oltin qazib olish, 
rangli metallurgiya tarmoqlarini modernizatsiyalash, yangilash; 
- transport va aloqa tizimini, muhandislik kommunikatsiyalarini va ishlab 
chiqarish infratuzilma tizimini yangilash; 
- qora metall va metall mahsulotlari ishlab chiqaruvchi Bekobod metallurgiya 
kombinatini tubdan ta’mirlash; 
- qishloq xо‘jalik mashinasozligini, paxtachilik uchun chigit ekish, g‘о‘zaga 
ishlov berish va paxta terish mashinalari ishlab chiqaruvchi korxonalarni 
tarkiban qayta qurish va yangilash;  
- samolyotsozlik, radioelektronika, elektrotexnika sohasini rivojlantirish; 
- О‘zbekiston uchun tamomila yangi bо‘lgan avtomobilsozlik sanoatini barpo 
etish; 
- kimyo sanoati kompleksini qayta qurish; 
- qishloq xо‘jaligida va umuman agrosanoat kompleksida chuqur tarkibiy 
о‘zgarishlar va progressiv siljishlarga erishish; 
- paxta, pilla, meva va sabzavot, uzumni qayta ishlovchi tarmoqlarni yangi 
texnika bilan qayta qurollantirish, ip yigirish va tо‘qimachilik sanoatida 
Ilmiybaza.uz 1. Ishlab chiqarishning pasayishini tо‘xtatish; 2. Iqtisodiy yuksalishning asosi sifatida makroiqtisodiy barqarorlikka erishish; 3. Barqaror iqtisodiy rivojlanish uchun shart – sharoit yaratish. О‘zbekistonda islohotlar endigina boshlangan 1992 yildayoq Prezident Islom Karimov О‘zbekistondagi iqtisodiy о‘zgarishlar barqarorlik vaziyatida о‘tishi kerakligini alohida ta’kidlagan edi. Makroiqtisodiyotni barqarorlashtirish uchun О‘zbekiston iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlar qilish, raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishga qodir korxonalar qurish va buning uchun zarur investitsiyalar ajratish yо‘llaridan bordi. О‘zbekistonda islohotlarning dastlabki yillaridanoq iqtisodiyotning quyidagi tarmoqlarida chuqur tarkibiy о‘zgarishlarni amalga oshirish chora – tadbirlari kо‘rila bordi: - о‘zak tarmoqlarni — neft va gaz sanoatini, energetikani, oltin qazib olish, rangli metallurgiya tarmoqlarini modernizatsiyalash, yangilash; - transport va aloqa tizimini, muhandislik kommunikatsiyalarini va ishlab chiqarish infratuzilma tizimini yangilash; - qora metall va metall mahsulotlari ishlab chiqaruvchi Bekobod metallurgiya kombinatini tubdan ta’mirlash; - qishloq xо‘jalik mashinasozligini, paxtachilik uchun chigit ekish, g‘о‘zaga ishlov berish va paxta terish mashinalari ishlab chiqaruvchi korxonalarni tarkiban qayta qurish va yangilash; - samolyotsozlik, radioelektronika, elektrotexnika sohasini rivojlantirish; - О‘zbekiston uchun tamomila yangi bо‘lgan avtomobilsozlik sanoatini barpo etish; - kimyo sanoati kompleksini qayta qurish; - qishloq xо‘jaligida va umuman agrosanoat kompleksida chuqur tarkibiy о‘zgarishlar va progressiv siljishlarga erishish; - paxta, pilla, meva va sabzavot, uzumni qayta ishlovchi tarmoqlarni yangi texnika bilan qayta qurollantirish, ip yigirish va tо‘qimachilik sanoatida Ilmiybaza.uz 
tayyor mahsulotlar ishlab chiqaruvchi yangi korxonalar qurish va 
boshqalar. 
Iqtisodiyot tarkibini qayta qurish, yangi korxonalar barpo etish katta 
mablag‘larni talab qilishi tabiiydir. Shu boisdan islohot yillarida iqtisodiyotga 
mablag‘ – sarmoya jalb qilishning turli manbalari ishga solindi. Ular quyidagilardan 
iborat: 
- davlat byudjetidan ajratiladigan mablag‘lar; 
- respublika banklaridan olinadigan kreditlar; 
- korxonalarning о‘z sarmoyalari;  
- aholi sarmoyalari;  
- qarz beruvchi mamlakatlardan olinadigan davlat qarzlari;  
- xalqaro 
iqtisodiy 
tashkilotlardan 
olinadigan 
moliya–kredit 
resurslari; 
- chet el firmalari va kompaniyalarining kiritayotgan bevosita 
investitsiyalari. 
Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni chuqurlashtirish va rivojlantirish uchun 
barcha mablag‘lar hisobiga sarmoya solish yildan-yilga о‘sib bordi. О‘zbekistonda 
xorijiy va mahalliy sarmoyadorlar uchun qulay, imtiyozli investitsiya muhiti 
yaratildi. Natijada mustaqil taraqqiyot yillarida iqtisodiyotga 100 mlrd dollardan 
ortiq investitsiya jalb qilindi. Buning 25 mlrd dollaridan ziyodini xorijiy 
sarmoyadorlarning mablag‘lari tashkil etadi. Bu mablag‘lar yuksak texnologiyalar 
bilan ishlaydigan yangi korxonalar qurishga, ishlab chiqarish tarmoqlarini 
zamonaviy texnologiyalar va asbob – uskunalar bilan jihozlashga, sotsial sohalarni 
rivojlantirishga sarflandi. 
 
Takrorlash uchun savollar: 
1. O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lni tanlab olishda qanday xususiyat va shart 
sharoitlarni hisobga oldi? 
2. O’zbekiston bozor iqtisodiyotiga o’tishining zaruriyati nimalardan iborat edi? 
3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli” deganda nimani tushunasiz? 
Ilmiybaza.uz tayyor mahsulotlar ishlab chiqaruvchi yangi korxonalar qurish va boshqalar. Iqtisodiyot tarkibini qayta qurish, yangi korxonalar barpo etish katta mablag‘larni talab qilishi tabiiydir. Shu boisdan islohot yillarida iqtisodiyotga mablag‘ – sarmoya jalb qilishning turli manbalari ishga solindi. Ular quyidagilardan iborat: - davlat byudjetidan ajratiladigan mablag‘lar; - respublika banklaridan olinadigan kreditlar; - korxonalarning о‘z sarmoyalari; - aholi sarmoyalari; - qarz beruvchi mamlakatlardan olinadigan davlat qarzlari; - xalqaro iqtisodiy tashkilotlardan olinadigan moliya–kredit resurslari; - chet el firmalari va kompaniyalarining kiritayotgan bevosita investitsiyalari. Iqtisodiyotda tarkibiy о‘zgarishlarni chuqurlashtirish va rivojlantirish uchun barcha mablag‘lar hisobiga sarmoya solish yildan-yilga о‘sib bordi. О‘zbekistonda xorijiy va mahalliy sarmoyadorlar uchun qulay, imtiyozli investitsiya muhiti yaratildi. Natijada mustaqil taraqqiyot yillarida iqtisodiyotga 100 mlrd dollardan ortiq investitsiya jalb qilindi. Buning 25 mlrd dollaridan ziyodini xorijiy sarmoyadorlarning mablag‘lari tashkil etadi. Bu mablag‘lar yuksak texnologiyalar bilan ishlaydigan yangi korxonalar qurishga, ishlab chiqarish tarmoqlarini zamonaviy texnologiyalar va asbob – uskunalar bilan jihozlashga, sotsial sohalarni rivojlantirishga sarflandi. Takrorlash uchun savollar: 1. O’zbekiston o’z taraqqiyot yo’lni tanlab olishda qanday xususiyat va shart sharoitlarni hisobga oldi? 2. O’zbekiston bozor iqtisodiyotiga o’tishining zaruriyati nimalardan iborat edi? 3. Taraqqiyotning “O’zbek modeli” deganda nimani tushunasiz? Ilmiybaza.uz 
4. “Yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik” tamoyili nimani bildiradi? 
5. Iqtisotiyotda tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirishda qanday vazifalarni 
bajarish belgilab olindi? 
 
Adabiyotlar ro’yxati: 
1. Karimov I.A. О‘zbekistonning о‘z istiqlol va taraqqiyot yо‘li. –Toshkent, 
O’zbekiston, 1992. 
2. Karimov I.A. O’zbekiston - bozor munosabatlariga o’tishining o’ziga xos 
yo’li. –Toshkent, O’zbekiston, 1993. 
3. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. T.1. –
Toshkent, O’zbekiston, 1996. 
4. O‘zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). 2-tom. Mas’ul muharrirlar: 
R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. – Toshkent, O‘zbekiston, 2019. 
5. O‘zbekiston tarixi. R.H.Murtazaevaning umumiy tahriri ostida. - Toshkent, 
2005. 
6. Jo’rayev N. O’zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri) 3-kitob. –Toshkent, 
“Sharq” nashriyoti, 2011. 
 
 
 
Ilmiybaza.uz 4. “Yangi uy qurmay turib, eskisini buzmaslik” tamoyili nimani bildiradi? 5. Iqtisotiyotda tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirishda qanday vazifalarni bajarish belgilab olindi? Adabiyotlar ro’yxati: 1. Karimov I.A. О‘zbekistonning о‘z istiqlol va taraqqiyot yо‘li. –Toshkent, O’zbekiston, 1992. 2. Karimov I.A. O’zbekiston - bozor munosabatlariga o’tishining o’ziga xos yo’li. –Toshkent, O’zbekiston, 1993. 3. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. T.1. – Toshkent, O’zbekiston, 1996. 4. O‘zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). 2-tom. Mas’ul muharrirlar: R.Abdullaev, Q.Rajabov, M.Rahimov. – Toshkent, O‘zbekiston, 2019. 5. O‘zbekiston tarixi. R.H.Murtazaevaning umumiy tahriri ostida. - Toshkent, 2005. 6. Jo’rayev N. O’zbekiston tarixi (Milliy istiqlol davri) 3-kitob. –Toshkent, “Sharq” nashriyoti, 2011.