O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

58,8 KB


O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT
YO‘LI
Reja
1.O‘zbekistonning  o‘ziga  xos  taraqqiyot  yo‘lini  tanlashi.  Taraqqiyotning
“O‘zbek modeli” va uning o‘ziga xos xususiyatlari. 
2.O‘zbekistonning  ijtimoiy-siyosiy  rivojlanish  strategiyasi:  yangilanish  va
taraqqiyot yo‘li. 
3.O‘zbekistonning iqtisodiy mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan strategiya
asoslari. 
4.Mustaqillik – me’yoriy-huquqiy asoslarining yaratilishi. 
5. Yangi Konstitutsiyaning qabul qilinishi va uning tarixiy ahamiyati. 
6.Davlat ramzlari.
Tarixdan ma’lumki, o‘z mamlakati milliy manfaatlarini hisobga olmay, Vatan
taraqqiyoti va xalq farovonligini ta’minlash mumkin emas. Turli xorijiy mamlakatlar
taraqqiyot  modeliga  ko‘r-ko‘rona  tayanib,  ish  tutgan  MDH  doirasidagi  ayrim
mamlakatlarda islohotlarda depsinish hollari, tashqi qarzga botish, jahon moliyaviy-
iqtisodiy inqirozi sharoitida ochilib, o‘zining zaif tomonlarini ko‘rsatdi. Dunyoda XX
asrning  boshlarida  mamlakatlar  iqtisodiy  rivojlanishining  Amerika  va  Yevropa
modellari, Ikkinchi jahon urushidan keyin esa o‘ziga xos Germaniya va Yaponiya
modellari  shakllandi. Keyinchalik o‘zini  to‘liq oqlagan Janubiy  Koreya,  Janubi-
Sharqiy  Osiyo  mamlakatlarida  taraqqiyot  modellari  yuzaga  keldi.  Shuningdek,
Logotip
O‘ZBEKISTONNING O‘ZIGA XOS ISTIQLOL VA TARAQQIYOT YO‘LI Reja 1.O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘lini tanlashi. Taraqqiyotning “O‘zbek modeli” va uning o‘ziga xos xususiyatlari. 2.O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy rivojlanish strategiyasi: yangilanish va taraqqiyot yo‘li. 3.O‘zbekistonning iqtisodiy mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan strategiya asoslari. 4.Mustaqillik – me’yoriy-huquqiy asoslarining yaratilishi. 5. Yangi Konstitutsiyaning qabul qilinishi va uning tarixiy ahamiyati. 6.Davlat ramzlari. Tarixdan ma’lumki, o‘z mamlakati milliy manfaatlarini hisobga olmay, Vatan taraqqiyoti va xalq farovonligini ta’minlash mumkin emas. Turli xorijiy mamlakatlar taraqqiyot modeliga ko‘r-ko‘rona tayanib, ish tutgan MDH doirasidagi ayrim mamlakatlarda islohotlarda depsinish hollari, tashqi qarzga botish, jahon moliyaviy- iqtisodiy inqirozi sharoitida ochilib, o‘zining zaif tomonlarini ko‘rsatdi. Dunyoda XX asrning boshlarida mamlakatlar iqtisodiy rivojlanishining Amerika va Yevropa modellari, Ikkinchi jahon urushidan keyin esa o‘ziga xos Germaniya va Yaponiya modellari shakllandi. Keyinchalik o‘zini to‘liq oqlagan Janubiy Koreya, Janubi- Sharqiy Osiyo mamlakatlarida taraqqiyot modellari yuzaga keldi. Shuningdek,
mustaqillikka erishgan Osiyo va Afrika mamlakatlarida ko‘proq boshqa modellardan
andoza olingan yo‘llar tanlandi.
Lekin  ushbu  davlatlar  tajribasi  biron  bir  davlatning  rivojlanish  yo‘lini
to‘g‘ridan-to‘g‘ri  qabul  qilib  bo‘lmasligini  amalda  isbotladi.  Yuqorida  ko‘rib
chiqilgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning turli modellari barcha mamlakatlarni bitta
manzilga – erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. Ammo, bozor munosabatlari
shakllanishining  ijtimoiy-iqtisodiy,  tarixiy,  milliy  va  xalqaro  sharoiti  har  xil
bo‘lganligi tufayli, unga o‘tishning milliy xususiyatlari ham mavjud bo‘ladi. Shu
nuqtai  nazardan  biror  mamlakatning  taraqqiyot  yo‘lini  yoki  taraqqiyot  modelini
borligicha qabul qilib bo‘lmaydi. Fransiyada chop etiladigan «Liberason» gazetasi
muxbirining  «Turkiya  modeli»  xususida  bergan  savoliga  O‘zbekiston
Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov quyidagicha javob bergan edi:
«Turkiya bozor munosabatlari yo‘liga o‘tib erishgan tub o‘zgarishlari bilan ham
hurmatga loyiqdir. Biroq, mustaqil O‘zbekiston Turkiya yo‘lidan ko‘r-ko‘rona nusxa
ko‘chirmoqchi emas. 
Odamzod birovning bo‘yiga qarab o‘ziga to‘n bichmaydi». Joriy yilning 8
sentyabrida  O‘zbekiston  Respublikasining  Prezidenti  Shavkat  Miromonovich
Mirziyoev  Oliy  Majlis  Qonunchilik  palatasi  va  Senatining  qo‘shma  majlisidagi
nutqida xaqli  ravishda  ta’kidlaganidek:  «Zamonaviy O‘zbekistonning tarixi  - bu
mamlakatimizning  haqiqiy  mustaqillikka  erishish  yo‘lida  Islom  Abdug‘anievich
Karimov rahnamoligida olib borilgan o‘ta murakkab va og‘ir kurashlar tarixidir». 
Chorak asr mobaynida umrboqiy modelga aylanib ulgurgan, jamiyatimizni
isloh etish, demokratlashtirish va liberallashtirish, mamlakatimizni modernizatsiya
qilish hamda tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish bo‘yicha puxta o‘ylangan,
dunyoda «o‘zbek modeli» nomi bilan tan olingan taraqqiyot strategiyasini amalga
oshirish  orqali  O‘zbekiston  zamonaviy  jadal  va  barqaror  rivojlanib  borayotgan
davlatga aylandi. 
Shunday qilib, O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘li nazariy va amaliy
jihatdan belgilab olindi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan XXI asr arafasi va
uning  dastlabki  yillarida  mamlakatimizning  rivojlanish  strategiyasi,  islohotlarni
Logotip
mustaqillikka erishgan Osiyo va Afrika mamlakatlarida ko‘proq boshqa modellardan andoza olingan yo‘llar tanlandi. Lekin ushbu davlatlar tajribasi biron bir davlatning rivojlanish yo‘lini to‘g‘ridan-to‘g‘ri qabul qilib bo‘lmasligini amalda isbotladi. Yuqorida ko‘rib chiqilgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning turli modellari barcha mamlakatlarni bitta manzilga – erkin bozor iqtisodiyoti tizimiga olib keladi. Ammo, bozor munosabatlari shakllanishining ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy va xalqaro sharoiti har xil bo‘lganligi tufayli, unga o‘tishning milliy xususiyatlari ham mavjud bo‘ladi. Shu nuqtai nazardan biror mamlakatning taraqqiyot yo‘lini yoki taraqqiyot modelini borligicha qabul qilib bo‘lmaydi. Fransiyada chop etiladigan «Liberason» gazetasi muxbirining «Turkiya modeli» xususida bergan savoliga O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov quyidagicha javob bergan edi: «Turkiya bozor munosabatlari yo‘liga o‘tib erishgan tub o‘zgarishlari bilan ham hurmatga loyiqdir. Biroq, mustaqil O‘zbekiston Turkiya yo‘lidan ko‘r-ko‘rona nusxa ko‘chirmoqchi emas. Odamzod birovning bo‘yiga qarab o‘ziga to‘n bichmaydi». Joriy yilning 8 sentyabrida O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Miromonovich Mirziyoev Oliy Majlis Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma majlisidagi nutqida xaqli ravishda ta’kidlaganidek: «Zamonaviy O‘zbekistonning tarixi - bu mamlakatimizning haqiqiy mustaqillikka erishish yo‘lida Islom Abdug‘anievich Karimov rahnamoligida olib borilgan o‘ta murakkab va og‘ir kurashlar tarixidir». Chorak asr mobaynida umrboqiy modelga aylanib ulgurgan, jamiyatimizni isloh etish, demokratlashtirish va liberallashtirish, mamlakatimizni modernizatsiya qilish hamda tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish bo‘yicha puxta o‘ylangan, dunyoda «o‘zbek modeli» nomi bilan tan olingan taraqqiyot strategiyasini amalga oshirish orqali O‘zbekiston zamonaviy jadal va barqaror rivojlanib borayotgan davlatga aylandi. Shunday qilib, O‘zbekistonning o‘ziga xos taraqqiyot yo‘li nazariy va amaliy jihatdan belgilab olindi. Amaliy islohotlar jarayonida, xususan XXI asr arafasi va uning dastlabki yillarida mamlakatimizning rivojlanish strategiyasi, islohotlarni
chuqurlashtirish  va  jamiyatni  yangilash  borasidagi  faoliyatimizni  jadallashtirish
maqsadida  bu  tamoyillar  Oliy  Majlisning  XIV  sessiyasida  (1999-yil  14-  aprel)
quyidagi oltita ustuvor yo‘nalish bilan to‘ldirildi: 
1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada
erkinlashtirish. 
2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish. 
3. Kadrlar masalasi 
4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror o‘sishi, aholini yanada kuchli
ijtimoiy himoya qilish. 
5. Iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni ta’minlash. 
6.  Jamiyatdagi  barqarorlik  tinchlik,  millatlar  va  fuqarolararo  totuvlikni
sarhadlarimiz daxlsizligini, malakatimiz yaxlitligini ta’minlash. 
Yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish tamoyillari asosida g‘oyat mas’uliyatli
va  murakkab  vazifa–iqtisodiy  islohotlar  strategiyasi  ishlab  chiqildi.  Iqtisodiy
strategiyaning  boshlang‘ich  nuqtasi  ijtimoiy-iqtisodiy  o‘zgarishlarning  pirovard
maqsadini  belgilab  olishdan  iboratdir.  Bu  vazifa  markazlashtirilgan,  ma’muriy
buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor munosabatlariga, bir sifat holatidan
ikkinchi sifat holatiga o‘tishdan iboratdir. 
Bozor  islohotlarini  amalga  oshirish  dasturiga  ko‘ra  ustuvor  vazifalar
bosqichma-bosqich hal qilinadi. 
Birinchi bosqichda totalitar tuzumdan hozirgi zamon bozor munosabatlariga
o‘tish davridagi bir-biriga bog‘liq ikki vazifani bir vaqtda hal qilishga to‘g‘ri keldi:
ma’muriy  buyruqbozlik  tizimining  og‘ir  oqibatlarini  tugatib,  iqtisodni
barqarorlashtirish va bozor munosabatlarining negizini shakllantirish. Bu bosqich
jarayonida  iqtisodiy  islohotning  asosiy  yo‘nalishlari  O‘zbekistonning  Birinchi
Pezidenti tomonidan belgilab berildi: 
-o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy-
huquqiy bazasini mustahkamlash va rivojlantirish; 
-qishloq xo‘jaligida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; 
-ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish. 
Logotip
chuqurlashtirish va jamiyatni yangilash borasidagi faoliyatimizni jadallashtirish maqsadida bu tamoyillar Oliy Majlisning XIV sessiyasida (1999-yil 14- aprel) quyidagi oltita ustuvor yo‘nalish bilan to‘ldirildi: 1. Mamlakat siyosiy, iqtisodiy hayotini, davlat va jamiyat qurilishini yanada erkinlashtirish. 2. Jamiyat ma’naviyatini yanada yuksaltirish. 3. Kadrlar masalasi 4. Xalq turmush darajasining izchil va barqaror o‘sishi, aholini yanada kuchli ijtimoiy himoya qilish. 5. Iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni ta’minlash. 6. Jamiyatdagi barqarorlik tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni sarhadlarimiz daxlsizligini, malakatimiz yaxlitligini ta’minlash. Yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish tamoyillari asosida g‘oyat mas’uliyatli va murakkab vazifa–iqtisodiy islohotlar strategiyasi ishlab chiqildi. Iqtisodiy strategiyaning boshlang‘ich nuqtasi ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlarning pirovard maqsadini belgilab olishdan iboratdir. Bu vazifa markazlashtirilgan, ma’muriy buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor munosabatlariga, bir sifat holatidan ikkinchi sifat holatiga o‘tishdan iboratdir. Bozor islohotlarini amalga oshirish dasturiga ko‘ra ustuvor vazifalar bosqichma-bosqich hal qilinadi. Birinchi bosqichda totalitar tuzumdan hozirgi zamon bozor munosabatlariga o‘tish davridagi bir-biriga bog‘liq ikki vazifani bir vaqtda hal qilishga to‘g‘ri keldi: ma’muriy buyruqbozlik tizimining og‘ir oqibatlarini tugatib, iqtisodni barqarorlashtirish va bozor munosabatlarining negizini shakllantirish. Bu bosqich jarayonida iqtisodiy islohotning asosiy yo‘nalishlari O‘zbekistonning Birinchi Pezidenti tomonidan belgilab berildi: -o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy- huquqiy bazasini mustahkamlash va rivojlantirish; -qishloq xo‘jaligida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; -ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish.
Dastlabki vaqtning o‘zida iqtisodiy munosabatlarning huquqiy negizini barpo
etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun xujjatlari qabul qilingan bo‘lib, ularni mazmun-
mohiyati jihatidan quyidagi yo‘nalishlarga bo‘lish mukin: 
1. Mulkchilik munosabatlari va ko‘p ukladli iqtisodiyotni shakllantiruvchi
qonunlar. Bu yo‘nalish doirasida mulchilik to‘g‘risida, mulkni davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida, yer to‘g‘risida, ijara to‘g‘risida, davlat uy-
joy fondini xususiylashtirish to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. 
2.  Xo‘jalik  yuritishni  tartibga  soluvchi  qonunlar,  ya’ni  xususiylashtirish,
mulkchilik,  tadbirkorlik,  korxonalar,  fermer  xo‘jaligi,  dehqon  xo‘jaligi,  shirkat
xo‘jaligi to‘g‘risida qonunlar qabul qilindi. Bozor infratuzilmasini  yaratuvchi va
uning  faoliyatini  tartibga  solib  turuvchi  banklar  va  bank  faoliyati,  pul  tizimi,
tadbirkorlik, sug‘urta, birjalar va birja faoliyati to‘g‘risida, qimmatli qog‘ozlar va
fond birjasi  to‘g‘risida  va boshqa qonunlar  qabul  qilindi. Korxona  bilan davlat
o‘rtasidagi, korxonalar o‘rtasidagi munosbatlarni tartibga soluvchi, soliq kodeksi,
bojxona kodeksi, monopolistik faoliyatni cheklash, korxonalarning bankrot bo‘lishi
haqidagi qonunlar qabul qilindi. 
O‘zbekistonning  tashqi  iqtisodiy  faoliyatini  belgilab  beruvchi  huquqiy
normalar  yaratildi.  Tashqi  iqtisodiy  faoliyat  to‘g‘risida  qabul  qilingan  qonunlar,
xalqaro pakt va bitimlar, ularning O‘zbekiston tomonidan belgilanishi mamlakatimiz
tashqi aloqalarining rivojlanishi tarixida yangi sahifa ochdi. 
O‘zbek modelining hayotga izchil tatbiq etilishi yurtimizning iqtisodiy va
ijtimoiy qiyofasini tubdan o‘zgartirib yubordi. Bugun O‘zbekiston iqtisodiyoti izchil,
barqaror  va  jadal  o‘sayotgan  jahondagi  juda  kam  sonli  mamlakatlar  safidan
mustahkam o‘rin oldi. Ijtimoiy, madaniy sohalarda erishilayotgan ulkan yutuqlar
nufuzli  xalqaro  tashkilot  va  ekspertlar  tomonidan  keng  e’tirof  etilib,  yuksak
baholanmoqda. 
Taraqqiyotning o‘zbek modeli yuksak zamonaviy texnika va texnologiyaning
mavjudligi,  ishlab  chiqarishning  industrial  tavsifi,  rivojlanishda  axborot
texnologiyalarining o‘rni va ahamiyatining yuqoriligi, xizmat ko‘rsatish sohasining
muttasil o‘sib borishi, iqtisodiy o‘sishning intensiv yo‘li ustuvorligi, iqtisodiyotning
Logotip
Dastlabki vaqtning o‘zida iqtisodiy munosabatlarning huquqiy negizini barpo etadigan 100 ga yaqin asosiy qonun xujjatlari qabul qilingan bo‘lib, ularni mazmun- mohiyati jihatidan quyidagi yo‘nalishlarga bo‘lish mukin: 1. Mulkchilik munosabatlari va ko‘p ukladli iqtisodiyotni shakllantiruvchi qonunlar. Bu yo‘nalish doirasida mulchilik to‘g‘risida, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida, yer to‘g‘risida, ijara to‘g‘risida, davlat uy- joy fondini xususiylashtirish to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. 2. Xo‘jalik yuritishni tartibga soluvchi qonunlar, ya’ni xususiylashtirish, mulkchilik, tadbirkorlik, korxonalar, fermer xo‘jaligi, dehqon xo‘jaligi, shirkat xo‘jaligi to‘g‘risida qonunlar qabul qilindi. Bozor infratuzilmasini yaratuvchi va uning faoliyatini tartibga solib turuvchi banklar va bank faoliyati, pul tizimi, tadbirkorlik, sug‘urta, birjalar va birja faoliyati to‘g‘risida, qimmatli qog‘ozlar va fond birjasi to‘g‘risida va boshqa qonunlar qabul qilindi. Korxona bilan davlat o‘rtasidagi, korxonalar o‘rtasidagi munosbatlarni tartibga soluvchi, soliq kodeksi, bojxona kodeksi, monopolistik faoliyatni cheklash, korxonalarning bankrot bo‘lishi haqidagi qonunlar qabul qilindi. O‘zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyatini belgilab beruvchi huquqiy normalar yaratildi. Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida qabul qilingan qonunlar, xalqaro pakt va bitimlar, ularning O‘zbekiston tomonidan belgilanishi mamlakatimiz tashqi aloqalarining rivojlanishi tarixida yangi sahifa ochdi. O‘zbek modelining hayotga izchil tatbiq etilishi yurtimizning iqtisodiy va ijtimoiy qiyofasini tubdan o‘zgartirib yubordi. Bugun O‘zbekiston iqtisodiyoti izchil, barqaror va jadal o‘sayotgan jahondagi juda kam sonli mamlakatlar safidan mustahkam o‘rin oldi. Ijtimoiy, madaniy sohalarda erishilayotgan ulkan yutuqlar nufuzli xalqaro tashkilot va ekspertlar tomonidan keng e’tirof etilib, yuksak baholanmoqda. Taraqqiyotning o‘zbek modeli yuksak zamonaviy texnika va texnologiyaning mavjudligi, ishlab chiqarishning industrial tavsifi, rivojlanishda axborot texnologiyalarining o‘rni va ahamiyatining yuqoriligi, xizmat ko‘rsatish sohasining muttasil o‘sib borishi, iqtisodiy o‘sishning intensiv yo‘li ustuvorligi, iqtisodiyotning
ochiqligi, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish, raqobat muhitini yaratish,
erkin tadbirkorlikka keng yo‘l ochish orqali bozor munosabatlarini chuqurlashtirish,
iqtisodiyotning  ijtimoiy  yo‘naltirilganligi,  xalq  farovonligining  izchil  yuksalishi,
milliy  iqtisodiyotning  global  iqtisodiyot  bilan  integratsiyalashuvining  kuchayishi
tendensiyalari bilan tavsiflanmoqda. 
Taraqqiyotning o‘zbek modeli qotib qolgan statik tushuncha emas, albatta.
Uning xarakteri va shakl-shamoyilini belgilaydigan asosiy tamoyillar saqlanib qolgan
holda doimo yangi vazifa va qoidalar bilan bo-yitilib, takomillashtirilib borilmoqda.
Zero, hayot barcha tartib qoidalarga o‘z tuzatishlarini kiritib boraveradi. Jamiyat
hayotining  barcha  jabhalarini  modernizatsiyalash,  ishlab  chiqarishning  tarkibiy
tuzilishini diversifikatsiyalash, innovatsion texnologiyani izchil rivojlantirish, sanoat
mahsulotlari  yetkazib  berishni  yanada  kengroq  mahalliylashtirish  — «o‘zbekcha
taraqqiyot»ning mantiqiy davomidir. 
Yuqorida qayd etilgan Vazirlar Mahkamasi majlisidagi davlatimiz rahbari
ma’ruzasida O‘zbekistonni joriy yilda rivojlantirishning 6 ta eng muhim ustuvor
yo‘nalishi orasida iqtisodiyot va uning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya qilish,
texnik  hamda  texnologik  yangilashni  jadallashtirish,  ishlab  chiqarishni
diversifikatsiya  qilish  markaziy  o‘ringa  qo‘yildi.  Shu  maqsadda  370  dan  ortiq
strategik  loyihani  ko‘zda  tutadigan  investitsiya  dasturi  ishlab  chiqilgan.  Barcha
investitsiyalarning to‘rtdan uch qismi ichki manbalar hisobidan moliyalashtirilib, ular
yangi  quvvatlarni  yaratish,  rekonstruksiya  va  modernizatsiya  qilishga
yo‘naltirilmoqda.  Bularning  hammasi  oxir-oqibatda  milliy  iqtisodiyotimiz
rivojlanishini sifat jihatdan yangi bosqichga ko‘tarish, o‘zbek modelining hayotbaxsh
kuchini butun dunyoga yana bir bor namoyish etish imkonini beradi.
O‘zbekiston  Respublikasi  mustaqillikning  dastlabki  yillaridanoq  aholini
ijtimoiy himoya qilishni ustuvor vazifalardan biri sifatida belgilab oldi. Bu esa olib
borilayotgan islohotlarning avvalo  inson  manfaatlariga  xizmat  qilishining  yorqin
dalili ekanligini isbotlaydi. Dunyo e’tirof etgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning besh
tamoyilning aynan biri ham kuchli ijtimoiy himoyaga yo‘naltirilgan. O‘zbekiston
Logotip
ochiqligi, davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish, raqobat muhitini yaratish, erkin tadbirkorlikka keng yo‘l ochish orqali bozor munosabatlarini chuqurlashtirish, iqtisodiyotning ijtimoiy yo‘naltirilganligi, xalq farovonligining izchil yuksalishi, milliy iqtisodiyotning global iqtisodiyot bilan integratsiyalashuvining kuchayishi tendensiyalari bilan tavsiflanmoqda. Taraqqiyotning o‘zbek modeli qotib qolgan statik tushuncha emas, albatta. Uning xarakteri va shakl-shamoyilini belgilaydigan asosiy tamoyillar saqlanib qolgan holda doimo yangi vazifa va qoidalar bilan bo-yitilib, takomillashtirilib borilmoqda. Zero, hayot barcha tartib qoidalarga o‘z tuzatishlarini kiritib boraveradi. Jamiyat hayotining barcha jabhalarini modernizatsiyalash, ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilishini diversifikatsiyalash, innovatsion texnologiyani izchil rivojlantirish, sanoat mahsulotlari yetkazib berishni yanada kengroq mahalliylashtirish — «o‘zbekcha taraqqiyot»ning mantiqiy davomidir. Yuqorida qayd etilgan Vazirlar Mahkamasi majlisidagi davlatimiz rahbari ma’ruzasida O‘zbekistonni joriy yilda rivojlantirishning 6 ta eng muhim ustuvor yo‘nalishi orasida iqtisodiyot va uning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya qilish, texnik hamda texnologik yangilashni jadallashtirish, ishlab chiqarishni diversifikatsiya qilish markaziy o‘ringa qo‘yildi. Shu maqsadda 370 dan ortiq strategik loyihani ko‘zda tutadigan investitsiya dasturi ishlab chiqilgan. Barcha investitsiyalarning to‘rtdan uch qismi ichki manbalar hisobidan moliyalashtirilib, ular yangi quvvatlarni yaratish, rekonstruksiya va modernizatsiya qilishga yo‘naltirilmoqda. Bularning hammasi oxir-oqibatda milliy iqtisodiyotimiz rivojlanishini sifat jihatdan yangi bosqichga ko‘tarish, o‘zbek modelining hayotbaxsh kuchini butun dunyoga yana bir bor namoyish etish imkonini beradi. O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholini ijtimoiy himoya qilishni ustuvor vazifalardan biri sifatida belgilab oldi. Bu esa olib borilayotgan islohotlarning avvalo inson manfaatlariga xizmat qilishining yorqin dalili ekanligini isbotlaydi. Dunyo e’tirof etgan bozor iqtisodiyotiga o‘tishning besh tamoyilning aynan biri ham kuchli ijtimoiy himoyaga yo‘naltirilgan. O‘zbekiston
Respublikasining Birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlab o‘tganlaridek, «Bozor
mexanizmlarini  joriy  etishdan  oldin  insonlarni  ijtimoiy  himoya  qilish  tadbirlari
amalga oshirilmog‘i lozim. Davlat o‘z aholisini himoya qila olgan taqdirdagina,
insonparvar hisoblanadi»69 deyilgan. 
Shu maqsadda har yili ijtimoiy himoya tizimiga ajratiladigan saramoyalarning
ko‘lami ortib bormoqda. Masalan, 2006 yilda byudjet mablag‘larining 51,9% i 2008
―Ijtimoiy himoya yili Davlat dasturi doirasida aholining ijtimoiy himoyasiga 484
mlrd, so‘mdan ortiq (53,8%), «Yoshlar yili» da 1,5 trln. so‘mdan ortiq (54,6%),
«Barkamol avlod yili» doirasida 1 trillion 700 milliard so‘m, «Kichik biznes va
xususiy tadbirkorlik» yilida 2 trillion so‘m miqdorida mablag‘ ajratildi. 2016 yil –
Sog‘lom  ona  va  bola  yilida  mamlakatimiz  tibbiyot  muassasalarini  zamonaviy
diagnostika  va  davolash  uskunalari  bilan  jihozlash  uchun  80  million  dollar
qiymatidagi  kredit  va  grant  mablag‘lari  yo‘naltirildi,  farzand  ko‘rish  yoshidagi
ayollar va bolalar tibbiy ko‘rikdan o‘tkazilib, sog‘lomlashtirildi. 
Yuqoridagi raqamlardan ko‘rinib turganidek aholining ijtimoiy himoyasiga
yo‘naltirilgan mablag‘larning miqdori yildan-yilga ortib bormoqda va bu boshqa
sohalarga nisbatan ham ko‘pni tashkil qiladi. 
Shunday  ekan,  mustaqillikning  dastlabki  yillaridanoq  aholining  kam
ta’minlangan ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlarini moddiy qo‘llab quvvatlashning
qonunchilik  tizimi  izchil  shakllana  bordi.  Jumladan,  O‘zbekiston  Respublikasi
Konstitutsiyasining  39-moddasida:  «Har  bir  shaxs  qariganda,  mehnat  layoqatini
yo‘qotganda, boquvchisidan mahrum bo‘lganda va qonunda nazarda tutilgan boshqa
hollarda davlat ijtimoiy taminotini olishga haqli» deb mustahkamlangan. O‘zbekiston
Respublikasida imkoniyati cheklanganlarni ijtimoiy himoya qilish pensiya, ijtimoiy
yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi. Ijtimoiy himoyaning bir
ko‘rinishi sifatida pensiya 3 xil toifadagi fuqarolarga beriladi. 
1. Yoshga doir 
2. Nogironlik 
3. Boquvchisini yo‘qotganligi munosabati bilan beriladigan pensiya sifatida
ta’minlanadi. 
Logotip
Respublikasining Birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlab o‘tganlaridek, «Bozor mexanizmlarini joriy etishdan oldin insonlarni ijtimoiy himoya qilish tadbirlari amalga oshirilmog‘i lozim. Davlat o‘z aholisini himoya qila olgan taqdirdagina, insonparvar hisoblanadi»69 deyilgan. Shu maqsadda har yili ijtimoiy himoya tizimiga ajratiladigan saramoyalarning ko‘lami ortib bormoqda. Masalan, 2006 yilda byudjet mablag‘larining 51,9% i 2008 ―Ijtimoiy himoya yili Davlat dasturi doirasida aholining ijtimoiy himoyasiga 484 mlrd, so‘mdan ortiq (53,8%), «Yoshlar yili» da 1,5 trln. so‘mdan ortiq (54,6%), «Barkamol avlod yili» doirasida 1 trillion 700 milliard so‘m, «Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik» yilida 2 trillion so‘m miqdorida mablag‘ ajratildi. 2016 yil – Sog‘lom ona va bola yilida mamlakatimiz tibbiyot muassasalarini zamonaviy diagnostika va davolash uskunalari bilan jihozlash uchun 80 million dollar qiymatidagi kredit va grant mablag‘lari yo‘naltirildi, farzand ko‘rish yoshidagi ayollar va bolalar tibbiy ko‘rikdan o‘tkazilib, sog‘lomlashtirildi. Yuqoridagi raqamlardan ko‘rinib turganidek aholining ijtimoiy himoyasiga yo‘naltirilgan mablag‘larning miqdori yildan-yilga ortib bormoqda va bu boshqa sohalarga nisbatan ham ko‘pni tashkil qiladi. Shunday ekan, mustaqillikning dastlabki yillaridanoq aholining kam ta’minlangan ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlarini moddiy qo‘llab quvvatlashning qonunchilik tizimi izchil shakllana bordi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 39-moddasida: «Har bir shaxs qariganda, mehnat layoqatini yo‘qotganda, boquvchisidan mahrum bo‘lganda va qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda davlat ijtimoiy taminotini olishga haqli» deb mustahkamlangan. O‘zbekiston Respublikasida imkoniyati cheklanganlarni ijtimoiy himoya qilish pensiya, ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rinishlarda namoyon bo‘ladi. Ijtimoiy himoyaning bir ko‘rinishi sifatida pensiya 3 xil toifadagi fuqarolarga beriladi. 1. Yoshga doir 2. Nogironlik 3. Boquvchisini yo‘qotganligi munosabati bilan beriladigan pensiya sifatida ta’minlanadi.
1997 yilda ijtimoiy-madaniy tadbirlarni moliyaviy ta’minlash uchun davlat
byudjetidan 123 milliard so‘m yoki byudjet xarajatlarining 40 foizi ajratildi. Shu
jumladan, aholini ijtimoiy muhofaza qilish bo‘yicha 30mlrd so‘m sog‘liqni saqlash,
gazlashtirish, suv ta’minoti va jtimoiy sohaning boshqa ob’ektlari qurilishi uchun 34
mldr  so‘m  ajratildi.  Yil  davomida  6.7  mln.kv.metr  uy-joy  ishga  tushirildi.  16
yoshgacha  farzandi  bor  bo‘lgan  oilalarga  nafaqa  to‘lash  uchun  9.6  mlrd.  So‘m
sarflandi. 
Aholining  kam  ta’minlangan  qatlamlarining  davlat  tomonidan  moddiy
ta’minlash doimiy ravishda takomillashtirilib bormoqda. 1997 yil sentyabr oyidan
boshlab, xar yili 1 sinf o‘quvchilariga bepul o‘quv anjomlari, darsliklarni berish joriy
etildi kam ta’minlangan oilalarning boshlangich sinflarda uqiydigan bolalariga bepul
qishki issiq kiyimlar berish yulga quyildi. Serfarzand va kam ta’minlangan oilalarni
ijtimoiy himoyalash tizimi o‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Kam ta’minlangan
oilalarga  va  ko‘p  bolali  muhtoj  oilalarga  moddiy  yordam  to‘lovlarini
moliyalashtirishning asosiy manbasi Respublika va maxalliy byudjet vositalaridir.
Kam ta’minlangan oilalarga 1998 yilda tulangan nafaqalarning umumiy miqdori 3
mlrd.  so‘mni  tashkil  qildi,  16  yoshgacha  bo‘lgan  farzandli  oilalarga  to‘langan
nafaqalar - 15,6 mlrd. so‘mni tashkil qildi. 
Nogironligi  bo‘lgan  shaxslarga  ijtimoiy  yordam  tizimini  kuchaytirish
maqsadida Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 7 dekabrdagi qarori bilan 2000-2005
yillarda  yolg‘iz  keksalar,  pensionerlar  va  nogironlarni  ijtimoiy  himoya  qilishni
kuchaytirishga qaratilgan chora-tadbirlar dasturi qabul qilindi. 
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Sh.M.Mirziyoev  ta’kidlaganlaridek,
«Nogironlik  guruhini  aniqlash  hamda  protez-ortopediya  va  reabilitatsiya  texnika
vositalari bilan ta’minlashda tibbiy-maslahat komissiyalari va tibbiy-mehnat ekspert
komissiyalari faoliyatida byurokratik tartib tamoyillar bartaraf etilmagan. 
Har yili davlat tomonidan nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy himoya
qilish uchun millyardlab mablag‘ ajratiladi. Masalan, «2007-2010 yillarda yolg‘iz
keksalar, pensinerlar va nogironlarni aniq manzilli ijtimoiy himoya qilish va ijtimoiy
xizmat  tizimini  kuchaytirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida»gi  Dasturining  mantiqiy
Logotip
1997 yilda ijtimoiy-madaniy tadbirlarni moliyaviy ta’minlash uchun davlat byudjetidan 123 milliard so‘m yoki byudjet xarajatlarining 40 foizi ajratildi. Shu jumladan, aholini ijtimoiy muhofaza qilish bo‘yicha 30mlrd so‘m sog‘liqni saqlash, gazlashtirish, suv ta’minoti va jtimoiy sohaning boshqa ob’ektlari qurilishi uchun 34 mldr so‘m ajratildi. Yil davomida 6.7 mln.kv.metr uy-joy ishga tushirildi. 16 yoshgacha farzandi bor bo‘lgan oilalarga nafaqa to‘lash uchun 9.6 mlrd. So‘m sarflandi. Aholining kam ta’minlangan qatlamlarining davlat tomonidan moddiy ta’minlash doimiy ravishda takomillashtirilib bormoqda. 1997 yil sentyabr oyidan boshlab, xar yili 1 sinf o‘quvchilariga bepul o‘quv anjomlari, darsliklarni berish joriy etildi kam ta’minlangan oilalarning boshlangich sinflarda uqiydigan bolalariga bepul qishki issiq kiyimlar berish yulga quyildi. Serfarzand va kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoyalash tizimi o‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Kam ta’minlangan oilalarga va ko‘p bolali muhtoj oilalarga moddiy yordam to‘lovlarini moliyalashtirishning asosiy manbasi Respublika va maxalliy byudjet vositalaridir. Kam ta’minlangan oilalarga 1998 yilda tulangan nafaqalarning umumiy miqdori 3 mlrd. so‘mni tashkil qildi, 16 yoshgacha bo‘lgan farzandli oilalarga to‘langan nafaqalar - 15,6 mlrd. so‘mni tashkil qildi. Nogironligi bo‘lgan shaxslarga ijtimoiy yordam tizimini kuchaytirish maqsadida Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 7 dekabrdagi qarori bilan 2000-2005 yillarda yolg‘iz keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni kuchaytirishga qaratilgan chora-tadbirlar dasturi qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoev ta’kidlaganlaridek, «Nogironlik guruhini aniqlash hamda protez-ortopediya va reabilitatsiya texnika vositalari bilan ta’minlashda tibbiy-maslahat komissiyalari va tibbiy-mehnat ekspert komissiyalari faoliyatida byurokratik tartib tamoyillar bartaraf etilmagan. Har yili davlat tomonidan nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy himoya qilish uchun millyardlab mablag‘ ajratiladi. Masalan, «2007-2010 yillarda yolg‘iz keksalar, pensinerlar va nogironlarni aniq manzilli ijtimoiy himoya qilish va ijtimoiy xizmat tizimini kuchaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi Dasturining mantiqiy
davomi sifatida qabul qilingan 2011 yil 30 maydagi «2011-2015 yillarda yolg‘iz
keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni yanada kuchaytirish
bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi Qaroriga muvofiq nogironlarni
reabilitatsiya qilish va protezlash milliy markazinining 150 o‘ringa mo‘ljallangan
davolash  korpusi  ta’mirlandi.  Samarqand  viloyati  nogironlar  uchun  rebilitatsiya
markazida esa 75 o‘rinli yangi reabilitatsiya binosini qurish ishlari yakunlandi90.
Keksalar va nogironlar istiqomat qiladigan «Sahovat» va «Muruvvat» uylarida ham
yolg‘iz qariya va nogironlar uchun uyidagidek sharoit yaratish maqsadida 2012 yilda
9573,0 mln. so‘mlik qurilish va ta’mirlash ishlari amalga oshirildi. 
2011  yilga  kelib  O‘zbekiston  Respublikasi  Mehnat  va  aholini  ijtimoiy
muhofaza qilish vazirining «O‘zgalar parvarishiga muhtoj yolg‘iz fuqarolarga uyda
ijtimoiy yordam ko‘rsatish haqidagi nizomni tasdiqlash to‘g‘risida»93 gi Buyrug‘iga
asosan ijtimoiy xizmat xodimlarining asosiy vazifalari tizimi ishlab chiqildi. Unga
ko‘ra  ijtimoiy  xizmat  xodimlari  tomonidan  nogironlar  uchun  zarur  oziq-ovqat
mahsulotlarini uyiga yetkazib berish, kiyimlari va uy anjomlarini tozalab berish,
tibbiy yordam ko‘rsatish kabi vazifalar yuklangan va ular aholining ishsiz qatlamidan
saralab olinadi. Tuman badlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish
markazlari  tomonidan  ijtimoiy  xizmat  xodimlarining  faoliyati  monitoring  qilib
boriladi  va  har  haftalik  natijaga  ko‘ra  uning  faoliyatiga  baho  beriladi.  Lekin,
mehribonlik uylari, bolalar uylariga ijtimoiy xizmat ko‘rsatish  va himoya qilish
Respublika reabilitatsiya markazida bor-yo‘g‘i bir necha oliy ma’lumotli ijtimoiy
xizmatchi lavozimi joriy etilgan. Ya’ni, Respublika bo‘ylab atigi 40 ta professional
ijtimoiy xizmatchi lavozimi mavjud. 
Manzilli  ijtimoiy  himoyani  kuchaytirish,  ijtimoiy  qo‘llab  quvvatlashga
ehtiyojmand  aholi  qatlamlarining  turmush  darajasi  sifatini  oshirish,  2008-2013
yillarda  O‘zbekistonda  nogironlar  jamiyati  tarkibidagi  viloyat  tuman  nogironlar
jamiyatlari  jismoniy  imkoniyatlari  cheklangan  turli  yoshdagi  aholi  qatlamlarini
qo‘llab quvvatlashga yo‘naltirilgan 135 dan ortiq loyiha uchun 1 mlard 614,5 mln
so‘mdan ortiq mablag‘lar yo‘naltirilgan. «Mustahkam  oila yili» Davlat  dasturini
(2012 yil) amalga oshirish doirasida NNT va fuqarolik jamiyati boshqa institutlarini
Logotip
davomi sifatida qabul qilingan 2011 yil 30 maydagi «2011-2015 yillarda yolg‘iz keksalar, pensionerlar va nogironlarni ijtimoiy himoya qilishni yanada kuchaytirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi Qaroriga muvofiq nogironlarni reabilitatsiya qilish va protezlash milliy markazinining 150 o‘ringa mo‘ljallangan davolash korpusi ta’mirlandi. Samarqand viloyati nogironlar uchun rebilitatsiya markazida esa 75 o‘rinli yangi reabilitatsiya binosini qurish ishlari yakunlandi90. Keksalar va nogironlar istiqomat qiladigan «Sahovat» va «Muruvvat» uylarida ham yolg‘iz qariya va nogironlar uchun uyidagidek sharoit yaratish maqsadida 2012 yilda 9573,0 mln. so‘mlik qurilish va ta’mirlash ishlari amalga oshirildi. 2011 yilga kelib O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining «O‘zgalar parvarishiga muhtoj yolg‘iz fuqarolarga uyda ijtimoiy yordam ko‘rsatish haqidagi nizomni tasdiqlash to‘g‘risida»93 gi Buyrug‘iga asosan ijtimoiy xizmat xodimlarining asosiy vazifalari tizimi ishlab chiqildi. Unga ko‘ra ijtimoiy xizmat xodimlari tomonidan nogironlar uchun zarur oziq-ovqat mahsulotlarini uyiga yetkazib berish, kiyimlari va uy anjomlarini tozalab berish, tibbiy yordam ko‘rsatish kabi vazifalar yuklangan va ular aholining ishsiz qatlamidan saralab olinadi. Tuman badlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan ijtimoiy xizmat xodimlarining faoliyati monitoring qilib boriladi va har haftalik natijaga ko‘ra uning faoliyatiga baho beriladi. Lekin, mehribonlik uylari, bolalar uylariga ijtimoiy xizmat ko‘rsatish va himoya qilish Respublika reabilitatsiya markazida bor-yo‘g‘i bir necha oliy ma’lumotli ijtimoiy xizmatchi lavozimi joriy etilgan. Ya’ni, Respublika bo‘ylab atigi 40 ta professional ijtimoiy xizmatchi lavozimi mavjud. Manzilli ijtimoiy himoyani kuchaytirish, ijtimoiy qo‘llab quvvatlashga ehtiyojmand aholi qatlamlarining turmush darajasi sifatini oshirish, 2008-2013 yillarda O‘zbekistonda nogironlar jamiyati tarkibidagi viloyat tuman nogironlar jamiyatlari jismoniy imkoniyatlari cheklangan turli yoshdagi aholi qatlamlarini qo‘llab quvvatlashga yo‘naltirilgan 135 dan ortiq loyiha uchun 1 mlard 614,5 mln so‘mdan ortiq mablag‘lar yo‘naltirilgan. «Mustahkam oila yili» Davlat dasturini (2012 yil) amalga oshirish doirasida NNT va fuqarolik jamiyati boshqa institutlarini
aholining ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlariga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatishga
yanada keng jalb qilish, ularning sifatini yaxshilash va yangi ish o‘rinlari yaratish
yo‘lida jamoat fondi va parlament komissiyasi o‘z tajribasida davlat granti ajratish
bo‘yicha birinchi marta qo‘shma tanlov o‘tkazdi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 18 yanvardagi ―Uy-joylar
qurishni  rivojlantirish  bo‘yicha  maqsadli  Dasturlarini  samarali  amalga  oshirish
to‘g‘risida‖gi  PQ-3480  sonli  qaroriga  asosan  2018  yil  Dasturiga  22  145  ta
yangilangan namunaviy loyihalar bo‘yicha arzon uy-joylar qurilishi belgilangan. 
2019 yillarda nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan xotin-qizlarga jami  3
mingta  uy berilishi rejalashtirilgan, shundan  1 ming 640 tasi  sentyabr oyigacha
berilishi mo‘ljallangan bo‘lib, shu kungacha jami 1 ming 691 nafar uy-joyga muhtoj,
nogironligi bo‘lgan xotin-qizlarga uy-joy ajratildi. 
O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasining 2018 yil 12 apreldagi
―Og‘ir ijtimoiy vaziyatga tushib qolgan xotin-qizlarni, nogironligi bo‘lgan, kam
ta’minlangan  farzandlarini  to‘liqsiz  oilada  tarbiyalayotgan  va  uy  joy  sharoitini
yaxshilashga muhtoj onalarga arzon uylarni berish to‘g‘risidagi 285-son qaroriga
muvofiq, Xotin-qizlar qo‘mitasi qoshidagi Xotin-qizlarni va oilani qo‘lab quvvatlash
jamoat fondi orqali 2020 yilning 1 yanvar holatiga 1207 nafar uy-joyga muhtoj, og‘ir
turmush  sharoitidagi  va nogironligi  bo‘lgan xotin-qizlar  uchun  jami  47,7 mlrd.
so‘mlik  boshlang‘ich  to‘lov  miqdori  to‘lab  berildi.  Umumiy  qilib  olganda,
O‘zbekiston  Respublikasida  ijtimoiy  yordam  va  ijtimoiy  xizmat  ko‘rsatishning
kompleks tizimi yaratildi.
Umumiy qilib olganda, Respublika bo‘yicha har yili 100 ming nafardan ortiq
fuqaroga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatish uchun 150 milliard so‘m miqdoridagi mablag‘
ajratiladi. Birgina Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimida 95 mingdan ortiq keksa va
nogironlar ijtimoiy yordam olishadi. Shulardan 30 ming nafari sog‘lomlashtirish
maskanlarida, 17 mingi reabilitatsiya markazlarida, 16 mingiga uyda ijtimoiy xizmat
ko‘rsatiladi,  12  mingiga  har  yili  protez-ortopediya  mahsulotlari  taqdim  qilinadi.
O‘zbekiston  Respublikasida  ijtimoiy  yordam  va  ijtimoiy  xizmat  ko‘rsatishning
kompleks tizimi yaratildi.
Logotip
aholining ijtimoiy ko‘makka muhtoj qatlamlariga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatishga yanada keng jalb qilish, ularning sifatini yaxshilash va yangi ish o‘rinlari yaratish yo‘lida jamoat fondi va parlament komissiyasi o‘z tajribasida davlat granti ajratish bo‘yicha birinchi marta qo‘shma tanlov o‘tkazdi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 18 yanvardagi ―Uy-joylar qurishni rivojlantirish bo‘yicha maqsadli Dasturlarini samarali amalga oshirish to‘g‘risida‖gi PQ-3480 sonli qaroriga asosan 2018 yil Dasturiga 22 145 ta yangilangan namunaviy loyihalar bo‘yicha arzon uy-joylar qurilishi belgilangan. 2019 yillarda nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan xotin-qizlarga jami 3 mingta uy berilishi rejalashtirilgan, shundan 1 ming 640 tasi sentyabr oyigacha berilishi mo‘ljallangan bo‘lib, shu kungacha jami 1 ming 691 nafar uy-joyga muhtoj, nogironligi bo‘lgan xotin-qizlarga uy-joy ajratildi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 12 apreldagi ―Og‘ir ijtimoiy vaziyatga tushib qolgan xotin-qizlarni, nogironligi bo‘lgan, kam ta’minlangan farzandlarini to‘liqsiz oilada tarbiyalayotgan va uy joy sharoitini yaxshilashga muhtoj onalarga arzon uylarni berish to‘g‘risidagi 285-son qaroriga muvofiq, Xotin-qizlar qo‘mitasi qoshidagi Xotin-qizlarni va oilani qo‘lab quvvatlash jamoat fondi orqali 2020 yilning 1 yanvar holatiga 1207 nafar uy-joyga muhtoj, og‘ir turmush sharoitidagi va nogironligi bo‘lgan xotin-qizlar uchun jami 47,7 mlrd. so‘mlik boshlang‘ich to‘lov miqdori to‘lab berildi. Umumiy qilib olganda, O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning kompleks tizimi yaratildi. Umumiy qilib olganda, Respublika bo‘yicha har yili 100 ming nafardan ortiq fuqaroga ijtimoiy xizmatlar ko‘rsatish uchun 150 milliard so‘m miqdoridagi mablag‘ ajratiladi. Birgina Sog‘liqni saqlash vazirligi tizimida 95 mingdan ortiq keksa va nogironlar ijtimoiy yordam olishadi. Shulardan 30 ming nafari sog‘lomlashtirish maskanlarida, 17 mingi reabilitatsiya markazlarida, 16 mingiga uyda ijtimoiy xizmat ko‘rsatiladi, 12 mingiga har yili protez-ortopediya mahsulotlari taqdim qilinadi. O‘zbekiston Respublikasida ijtimoiy yordam va ijtimoiy xizmat ko‘rsatishning kompleks tizimi yaratildi.
2017 yilda O‘zbekiston  Respublikasining  ijtimoiy-iqtisodiy sur’ati  tubdan
o‘zgardi. Harakatlar strategiyasiga muvofiq, iqtisodiy rivojlanish, avvalo, aholining
hayot  darajasi  va  sifatini  oshirishga  qaratilgan  mutlaqo  yangi  bosqichga  o‘tdi.
Amalga  oshirilgan  barcha  islohotlar  ―Inson  manfaatlari  va  farovonligi  hamma
narsadan ustun degan tamoyilga asoslandi. Bu borada, eng avvalo, mamlakatimizda
makroiqtisodiy  barqarorlikni  yanada  mustahkamlash,  qat’iy  pul-kredit  siyosatini
yuritish, milliy valyuta va ichki bozordagi narxlar barqarorligini ta’minlash, soliq-
byudjet islohotlarini olib borishga asosiy e’tibor qaratildi. 
Valyuta  bozorini  liberallashtirish  bo‘yicha  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan
kompleks  chora-tadbirlar  amalga  oshirildi  va  2017  yil  5  sentyabrdan  milliy
valyutamiz  –  so‘mning  erkin  ayirboshlanishi  ta’minlandi.  Xo‘jalik  yurituvchi
sub’ektlarning o‘z valyuta resurslarini erkin tasarruf etishlari yo‘lidagi barcha sun’iy
to‘siqlar bartaraf etildi va ular tomonidan valyuta tushumlarini sotish majburiyatlari
bekor  qilindi.  Yuridik  shaxslar  uchun  mahsulotlarni  import  qilishda  chet  el
valyutasini erkin xarid qilish va chet el investorlarining foydani erkin olib chiqish
imkoniyati yaratildi. Fuqarolarga chet elda ta’lim olish yoki davolanish, turizm,
biznes va boshqa maqsadlar uchun valyuta mablag‘larini hech qanday to‘siqlarsiz
qonuniy sotib olishi va sotish imkoniyati yaratildi. Mazkur islohotlar dunyoning
yetakchi moliya institutlari, shu jumladan, Xalqaro valyuta fondi, Jahon banki va
Osiyo tarraqiyot banki tomonidan e’tirof etildi. Inflyatsiya darajasi hamda ichki
bozorda iste’mol  tovarlar  narxlarining  barqarorligini  nazorat  qilish  kuchaytirildi.
Ushbu maqsadda, resurs bazasi 100 million dollarga teng ichki iste’mol bozorida
narx-navoni barqarorlashtirish jamg‘armasi tashkil etildi. Hayot uchun zarur bo‘lgan
dori-darmonlarni sotib olish uchun qo‘shimcha 70 million dollar ajratildi. Tashqi
savdoni  liberallashtirish  va  samarador  bozor  iqtisodiyotini  yaratish  maqsadida
bojxona  to‘lovlari  stavkalari  ikki  baravar  pasaytirildi.  Ichki  bozor  uchun  zarur
bo‘lgan  8  ming  turdan  ziyod  import  tovarlari  uchun  bojxona  to‘lovlari  keskin
pasaytirildi, jumladan, import boji bo‘yicha 3 550 ta va aksiz solig‘i bo‘yicha 1 122
ta mahsulotlarga nisbatan nol darajali stavkalar belgilandi. Xalqaro andozalarga mos
Logotip
2017 yilda O‘zbekiston Respublikasining ijtimoiy-iqtisodiy sur’ati tubdan o‘zgardi. Harakatlar strategiyasiga muvofiq, iqtisodiy rivojlanish, avvalo, aholining hayot darajasi va sifatini oshirishga qaratilgan mutlaqo yangi bosqichga o‘tdi. Amalga oshirilgan barcha islohotlar ―Inson manfaatlari va farovonligi hamma narsadan ustun degan tamoyilga asoslandi. Bu borada, eng avvalo, mamlakatimizda makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash, qat’iy pul-kredit siyosatini yuritish, milliy valyuta va ichki bozordagi narxlar barqarorligini ta’minlash, soliq- byudjet islohotlarini olib borishga asosiy e’tibor qaratildi. Valyuta bozorini liberallashtirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlar amalga oshirildi va 2017 yil 5 sentyabrdan milliy valyutamiz – so‘mning erkin ayirboshlanishi ta’minlandi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning o‘z valyuta resurslarini erkin tasarruf etishlari yo‘lidagi barcha sun’iy to‘siqlar bartaraf etildi va ular tomonidan valyuta tushumlarini sotish majburiyatlari bekor qilindi. Yuridik shaxslar uchun mahsulotlarni import qilishda chet el valyutasini erkin xarid qilish va chet el investorlarining foydani erkin olib chiqish imkoniyati yaratildi. Fuqarolarga chet elda ta’lim olish yoki davolanish, turizm, biznes va boshqa maqsadlar uchun valyuta mablag‘larini hech qanday to‘siqlarsiz qonuniy sotib olishi va sotish imkoniyati yaratildi. Mazkur islohotlar dunyoning yetakchi moliya institutlari, shu jumladan, Xalqaro valyuta fondi, Jahon banki va Osiyo tarraqiyot banki tomonidan e’tirof etildi. Inflyatsiya darajasi hamda ichki bozorda iste’mol tovarlar narxlarining barqarorligini nazorat qilish kuchaytirildi. Ushbu maqsadda, resurs bazasi 100 million dollarga teng ichki iste’mol bozorida narx-navoni barqarorlashtirish jamg‘armasi tashkil etildi. Hayot uchun zarur bo‘lgan dori-darmonlarni sotib olish uchun qo‘shimcha 70 million dollar ajratildi. Tashqi savdoni liberallashtirish va samarador bozor iqtisodiyotini yaratish maqsadida bojxona to‘lovlari stavkalari ikki baravar pasaytirildi. Ichki bozor uchun zarur bo‘lgan 8 ming turdan ziyod import tovarlari uchun bojxona to‘lovlari keskin pasaytirildi, jumladan, import boji bo‘yicha 3 550 ta va aksiz solig‘i bo‘yicha 1 122 ta mahsulotlarga nisbatan nol darajali stavkalar belgilandi. Xalqaro andozalarga mos
ravishda, hukumat, barcha vazirlik va idoralar hamda Markaziy bank tomonidan
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar, davlat byudjeti ijrosi, pul muomalasi va oltin-valyuta
zaxiralari  holati  to‘g‘risidagi  barcha  statistik  va  tahliliy  ma’lumotlarni  doimiy
ravishda ochiq chop etib borilishi yo‘lga qo‘yildi. 
 Iqtisodiyotni isloh qilishning yana bir o‘ziga xos ustuvor yo‘nalishi, bu
davlatning iqtisodiyotdagi ishtirokini qisqartirish, iqtisodiyotda xususiy sektorning
o‘rni va ahamiyatini oshirishdir. Bunda, eng avvalo, xususiylashtirilgan korxonalar
bilan ishlash, ularning faoliyati samaradorligini oshirish, shuningdek, davlat mulkini
boshqarish  uslublari  tamoman  o‘zgartirilib,  quyidagi  ijobiy  natijalarga  erishildi:
birinchidan, korxonalarni xususiylashtirishdan keyingi qo‘llab-quvvatlashning yangi
amaliyoti joriy etildi, ishlamayotgan korxonalar faoliyatini qayta tiklash bo‘yicha
investitsiya  loyihalarini  ishlab  chiqishda  davlat  tomonidan ko‘maklashish  yo‘lga
qo‘yildi. Tadbirkorlik sub’ektlariga faoliyat yuritmayotgan va to‘liq quvvat bilan
ishlamayotgan korxonalar maydonlarida yangi ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil
etish imkoniyati berildi. Bu esa, yuqori qiymatdagi investitsiyalarni o‘zlashtirish va
minglab ish o‘rinlarini tashkil etish imkoniyatini berdi. Ushbu loyihalarni moliyaviy
qo‘llab-quvvatlash uchun Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish maxsus
jamg‘armasi tashkil etildi va ushbu jamg‘arma tomonidan tegishli kredit liniyalari
ochildi. 
Mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya bozorida
1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy hamkorlik
va  rivojlanish  tashkiloti  tomonidan  O‘zbekistonning  kreditga  doir  tavakkalchilik
reytingi oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi. 
Energetika,  neft-gaz,  geologiya,  transport,  yo‘l  qurilishi,  qishloq  va  suv
xo‘jaligi, ichimlik suvi va issiqlik ta’minoti hamda boshqa qator tarmoqlarda chuqur
tarkibiy  islohotlar  boshlandi.  Sanoatning  12  ta  yetakchi  tarmog‘ida
modernizatsiyalash  va  raqobatdoshlikni  kuchaytirish  dasturlari  jadal  amalga
oshirilmoqda. Natijada o‘tgan yili iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etdi. Sanoat
mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi.  Oltin-
Logotip
ravishda, hukumat, barcha vazirlik va idoralar hamda Markaziy bank tomonidan makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar, davlat byudjeti ijrosi, pul muomalasi va oltin-valyuta zaxiralari holati to‘g‘risidagi barcha statistik va tahliliy ma’lumotlarni doimiy ravishda ochiq chop etib borilishi yo‘lga qo‘yildi. Iqtisodiyotni isloh qilishning yana bir o‘ziga xos ustuvor yo‘nalishi, bu davlatning iqtisodiyotdagi ishtirokini qisqartirish, iqtisodiyotda xususiy sektorning o‘rni va ahamiyatini oshirishdir. Bunda, eng avvalo, xususiylashtirilgan korxonalar bilan ishlash, ularning faoliyati samaradorligini oshirish, shuningdek, davlat mulkini boshqarish uslublari tamoman o‘zgartirilib, quyidagi ijobiy natijalarga erishildi: birinchidan, korxonalarni xususiylashtirishdan keyingi qo‘llab-quvvatlashning yangi amaliyoti joriy etildi, ishlamayotgan korxonalar faoliyatini qayta tiklash bo‘yicha investitsiya loyihalarini ishlab chiqishda davlat tomonidan ko‘maklashish yo‘lga qo‘yildi. Tadbirkorlik sub’ektlariga faoliyat yuritmayotgan va to‘liq quvvat bilan ishlamayotgan korxonalar maydonlarida yangi ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil etish imkoniyati berildi. Bu esa, yuqori qiymatdagi investitsiyalarni o‘zlashtirish va minglab ish o‘rinlarini tashkil etish imkoniyatini berdi. Ushbu loyihalarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash uchun Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish maxsus jamg‘armasi tashkil etildi va ushbu jamg‘arma tomonidan tegishli kredit liniyalari ochildi. Mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya bozorida 1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan O‘zbekistonning kreditga doir tavakkalchilik reytingi oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi. Energetika, neft-gaz, geologiya, transport, yo‘l qurilishi, qishloq va suv xo‘jaligi, ichimlik suvi va issiqlik ta’minoti hamda boshqa qator tarmoqlarda chuqur tarkibiy islohotlar boshlandi. Sanoatning 12 ta yetakchi tarmog‘ida modernizatsiyalash va raqobatdoshlikni kuchaytirish dasturlari jadal amalga oshirilmoqda. Natijada o‘tgan yili iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etdi. Sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi. Oltin-
valyuta zaxiralarimiz 2019 yil davomida 2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard
dollarga yetdi. 
Uchinchidan,  faoliyat  yuritmayotgan,  bo‘shab  yotgan  va  samarali
foydalanilmayotgan yirik ob’ektlar va yer uchastkalarida yil davomida 45 ta yangi
kichik sanoat zonalari tashkil etilib, ularning umumiy soni 75 taga yetkazildi. Ularda
yuqori talabga ega bo‘lgan sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarishga qaratilgan yirik
investitsiya  loyihalari  amalga  oshirildi.  Hududlarda  ijtimoiy-iqtisodiy  siyosat
o‘zgartirildi, bunda ish o‘rinlarini tashkil etish va odamlar uchun munosib turmush
sharoitlarini yaratish ustuvor maqsad etib belgilandi. 
Erkin iqtisodiy zonalar, texnoparklar, kichik sanoat  hududlarining tashkil
qilinishi  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  chet  el  investitsiyalarini  jalb  qilish,  yangi  yuqori
texnologik  ishlab  chiqarishni  tashkil  qilish,  hududlarning  tabiiy-iqtisodiy
salohiyatidan samarali foydalanishning asosiy omili bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti  Shavkat  Mirziyoev  joylarda  ijtimoiy-iqtisodiy  islohotlarning  borishi,
xalqimizning hayot darajasi va sifatini yanada oshirishga qaratilgan bunyodkorlik va
obodonlashtirish  ishlari  bilan  yaqindan  tanishish,  hududlarni  ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish  bo‘yicha  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan  dasturlarni  qabul  qilish
maqsadida  2017  yilning  o‘tgan  davri  mobaynida  respublikaning  barcha
mintaqalariga,  ayrimlariga  esa  takror  tashrif  buyurdilar.  Har  bir  tashrif  natijasi
bo‘yicha  har  bir  hududni  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlantirishga  qaratilgan  kompleks
chora-tadbirlar tasdiqlandi. 
Milliy  valyutaning  tezkor  o‘zgarishining  salbiy  oqibatlarini  yumshatish
maqsadida  iqtisodiyotning  bazaviy  tarmoqlari  korxonalariga  moliyaviy  yordam
berish bo‘yicha tegishli qonun hujjatlari qabul qilindi. Xususan, neft va gaz, kimyo va
energetika tarmoqlari korxonalarining yillar mobaynida to‘planib qolgan debitorlik
va kreditorlik qarzdorliklari kamaytirildi, neft mahsulotlari bo‘yicha hisoblangan
aksiz solig‘i neftni qayta ishlash zavodlariga qoldirildi, O‘zbekiston tiklanish va
tarraqiyot jamg‘armasi tomonidan imtiyozli kreditlar ajratish choralari ko‘rildi. Yangi
tashkil etilgan sanoat korxonalarida yetti mingdan ortiq ishlab chiqarish quvvatlari
foydalanishga topshirildi, yuzdan ortiq yangi turdagi mahsulotlar ishlab chiqarish
Logotip
valyuta zaxiralarimiz 2019 yil davomida 2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga yetdi. Uchinchidan, faoliyat yuritmayotgan, bo‘shab yotgan va samarali foydalanilmayotgan yirik ob’ektlar va yer uchastkalarida yil davomida 45 ta yangi kichik sanoat zonalari tashkil etilib, ularning umumiy soni 75 taga yetkazildi. Ularda yuqori talabga ega bo‘lgan sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarishga qaratilgan yirik investitsiya loyihalari amalga oshirildi. Hududlarda ijtimoiy-iqtisodiy siyosat o‘zgartirildi, bunda ish o‘rinlarini tashkil etish va odamlar uchun munosib turmush sharoitlarini yaratish ustuvor maqsad etib belgilandi. Erkin iqtisodiy zonalar, texnoparklar, kichik sanoat hududlarining tashkil qilinishi to‘g‘ridan-to‘g‘ri chet el investitsiyalarini jalb qilish, yangi yuqori texnologik ishlab chiqarishni tashkil qilish, hududlarning tabiiy-iqtisodiy salohiyatidan samarali foydalanishning asosiy omili bo‘ldi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev joylarda ijtimoiy-iqtisodiy islohotlarning borishi, xalqimizning hayot darajasi va sifatini yanada oshirishga qaratilgan bunyodkorlik va obodonlashtirish ishlari bilan yaqindan tanishish, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo‘yicha aniq maqsadga yo‘naltirilgan dasturlarni qabul qilish maqsadida 2017 yilning o‘tgan davri mobaynida respublikaning barcha mintaqalariga, ayrimlariga esa takror tashrif buyurdilar. Har bir tashrif natijasi bo‘yicha har bir hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlar tasdiqlandi. Milliy valyutaning tezkor o‘zgarishining salbiy oqibatlarini yumshatish maqsadida iqtisodiyotning bazaviy tarmoqlari korxonalariga moliyaviy yordam berish bo‘yicha tegishli qonun hujjatlari qabul qilindi. Xususan, neft va gaz, kimyo va energetika tarmoqlari korxonalarining yillar mobaynida to‘planib qolgan debitorlik va kreditorlik qarzdorliklari kamaytirildi, neft mahsulotlari bo‘yicha hisoblangan aksiz solig‘i neftni qayta ishlash zavodlariga qoldirildi, O‘zbekiston tiklanish va tarraqiyot jamg‘armasi tomonidan imtiyozli kreditlar ajratish choralari ko‘rildi. Yangi tashkil etilgan sanoat korxonalarida yetti mingdan ortiq ishlab chiqarish quvvatlari foydalanishga topshirildi, yuzdan ortiq yangi turdagi mahsulotlar ishlab chiqarish
o‘zlashtirildi. Natijada qayta ishlash sanoatining jami sanoatdagi ulushi 80 foizdan
ortiqni tashkil etdi, mehnat unumdorligi qariyb 6 foizga oshdi. Mahalliy xom ashyoni
chuqur qayta ishlash bo‘yicha yangi yuqori texnologik ishlab chiqarish quvvatlarini
tashkil etishga qaratilgan yirik investitsion loyihalarning amalga oshirilishi qariyb
67,4 trillion so‘mlik kapital qo‘yilmalarni o‘zlartirish imkonini berdi. 
Iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish mamlakat eksport hajmini baoqarorligini
oshirish va uning tarkibida ijobiy o‘zgarishlarga erishish muhim omilga aylanib,
eksport tarkibida raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ulushi barqaror sur’atlar bilan
o‘sib bormoqda. 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasini amalga
oshirish  bo‘yicha  dasturda  ―Sanoatni  rivojlantirishga  alohida  e’tibor  qaratish,
investitsiya  loyihalarini  amalga  oshirishga  yangicha  yondashuv  chora  tadbirlari
belgilab berilgan. 
Birinchidan,  hamkor  mamlakatlar  va  xalqaro  moliya  institutlari  bilan
munosabatlardagi yondashuv o‘zgartirildi. Oliy darajadagi tashriflar chog‘ida, Xitoy
Xalq Respublikasi, Rossiya, AQSh, Koreya, Turkiya, Qozog‘iston va Qirg‘iziston
bilan  savdo-iqtisodiy  va  investitsiyaviy  aloqalarni  rivojlantirish  bo‘yicha  ikki
tomonlama davlatlararo shartnomalar imzolandi. Yevropa tiklanish va tarraqqiyot
banki  bilan  to‘laqonli  munosabatlar  tiklandi,  bank  tomonidan  kichik  biznes  va
xususiy tadbirkorlikka 190 million AQSh dollari miqdorida kredit liniyasi ajratildi.
Turli yo‘nalishlarda 20 dan ortiq loyihalar ishlab chiqildi. Yevropa investitsiya banki,
Fransiya rivojlanish agentligi bilan hamkorlik o‘rnatildi. O‘zbekiston yangi tuzilgan
Osiyo infratuzilmaviy investitsiyalar bankining teng huquqli a’zosiga aylandi. 
Ikkinchidan, tashqi savdo faoliyatidagi barcha sun’iy to‘siqlar olib tashlandi.
Xususan, oldindan to‘lovlarsiz va kafolat majburiyatlarisiz eksport qilish tartibi joriy
etildi. Ortiqcha va eskirgan ruxsat beruvchi talablar bekor qilindi. Qishloq xo‘jaligi
mahsulotlarini eksport qilish mexanizmlari soddalashtirildi. Amalga oshirilgan chora-
tadbirlar natijasida eksport hajmi 11,3 milliard AQSh dollarini tashkil etdi va oldingi
yil shu davr ko‘rsatkichiga nisbatan 126 foizga oshdi. Tashqi savdo saldosi 519,5
million dollarni tashkil etdi. MDH davlatlari ichida mahsulot eksport qilinadigan eng
yirik davlatlar qatoriga Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston hamda uzoq
Logotip
o‘zlashtirildi. Natijada qayta ishlash sanoatining jami sanoatdagi ulushi 80 foizdan ortiqni tashkil etdi, mehnat unumdorligi qariyb 6 foizga oshdi. Mahalliy xom ashyoni chuqur qayta ishlash bo‘yicha yangi yuqori texnologik ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil etishga qaratilgan yirik investitsion loyihalarning amalga oshirilishi qariyb 67,4 trillion so‘mlik kapital qo‘yilmalarni o‘zlartirish imkonini berdi. Iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish mamlakat eksport hajmini baoqarorligini oshirish va uning tarkibida ijobiy o‘zgarishlarga erishish muhim omilga aylanib, eksport tarkibida raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ulushi barqaror sur’atlar bilan o‘sib bormoqda. 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasini amalga oshirish bo‘yicha dasturda ―Sanoatni rivojlantirishga alohida e’tibor qaratish, investitsiya loyihalarini amalga oshirishga yangicha yondashuv chora tadbirlari belgilab berilgan. Birinchidan, hamkor mamlakatlar va xalqaro moliya institutlari bilan munosabatlardagi yondashuv o‘zgartirildi. Oliy darajadagi tashriflar chog‘ida, Xitoy Xalq Respublikasi, Rossiya, AQSh, Koreya, Turkiya, Qozog‘iston va Qirg‘iziston bilan savdo-iqtisodiy va investitsiyaviy aloqalarni rivojlantirish bo‘yicha ikki tomonlama davlatlararo shartnomalar imzolandi. Yevropa tiklanish va tarraqqiyot banki bilan to‘laqonli munosabatlar tiklandi, bank tomonidan kichik biznes va xususiy tadbirkorlikka 190 million AQSh dollari miqdorida kredit liniyasi ajratildi. Turli yo‘nalishlarda 20 dan ortiq loyihalar ishlab chiqildi. Yevropa investitsiya banki, Fransiya rivojlanish agentligi bilan hamkorlik o‘rnatildi. O‘zbekiston yangi tuzilgan Osiyo infratuzilmaviy investitsiyalar bankining teng huquqli a’zosiga aylandi. Ikkinchidan, tashqi savdo faoliyatidagi barcha sun’iy to‘siqlar olib tashlandi. Xususan, oldindan to‘lovlarsiz va kafolat majburiyatlarisiz eksport qilish tartibi joriy etildi. Ortiqcha va eskirgan ruxsat beruvchi talablar bekor qilindi. Qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini eksport qilish mexanizmlari soddalashtirildi. Amalga oshirilgan chora- tadbirlar natijasida eksport hajmi 11,3 milliard AQSh dollarini tashkil etdi va oldingi yil shu davr ko‘rsatkichiga nisbatan 126 foizga oshdi. Tashqi savdo saldosi 519,5 million dollarni tashkil etdi. MDH davlatlari ichida mahsulot eksport qilinadigan eng yirik davlatlar qatoriga Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston hamda uzoq
xorijiy mamlakatlar – Xitoy, Turkiya, Afg‘oniston, Eron, Koreya Respublikasi va
Fransiya  davlatlarini  kiritish  mumkin.  Barcha  qayd  etib  o‘tilgan  mamlakatlar
bo‘yicha eksportning o‘sish dinamikasiga erishildi. 
O‘zbekiston  mustaqillikka  erishganidan  so‘ng,  huquqiy  jamiyat  va
demokratik davlat barpo etish yo‘lida siyosiy islohotlarni amalga oshirishni kun
tartibidagi dolzarb masala sifatida belgilab oldi. 
O‘zbekistonda davlat boshqaruvining Prezidentlik shakli  zamonaviy tizim
o‘zagini tashkil etadi. 1991 yil 18 noyabrda Oliy Kengash VIII-sessiyasida “Prezident
saylovlari to‘g‘risida” Qonun va “Prezident saylovini tayinlash to‘g‘risida” Qaror
qabul qilindi. 
Bu qonunga ko‘ra, Prezident lavozimiga 35 yoshga to‘lgan, davlat  tilini
biladigan,  saylovgacha  kamida  10  yil  O‘zbekistonda  muqim  yashayotgan
O‘zbekiston fuqarosi saylanishi mumkin. 
Prezident 7 (5) yil muddatga saylanadi, bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan
ortiq  Prezident  bo‘lishi  mumkin  emas,  Prezident  saylashning  asosiy  prinsiplari:
umumiy, teng, to‘g‘ridan to‘g‘ri, yashirin ovoz berish bilan, fuqarolarning saylovda
ixtiyoriy qatnashishi, saylov kunigacha 18 yoshga to‘lgan fuqarolarning saylovda
qatnashishi hisoblanadi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy maqomi respublika
Konstitutsiyasining  19-bobida  aniq  belgilab  qo‘yilgan.  Konstitutsiyaning  89-
moddasida Prezident davlat boshlig‘i va davlat organlarining faoliyatini ta’minlashi
qayd etilgan. Prezidentning shaxsi daxlsiz bo‘lib, u qonun bilan muhofaza etiladi
deya, belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 93-moddasida Prezidentning vazifalari,
uning vakolatiga kiradigan masalalar doirasi belgilangan. 
Prezident bir vaqtning o‘zida Konstitutsiya, inson va fuqaro huquqlarining
kafili  bo‘lib,  davlat  hokimiyat  organlari  faoliyatini  ta’minlaydi,  qonunlar  ishlab
chiqishda bevosita ishtirok etadi. Prezident bir vaqtning o‘zida Qurolli kuchlar Oliy
bosh qo‘mondoni, Xavfsizlik kengashining raisi bo‘lib ham hisoblanadi. Vakolati
Logotip
xorijiy mamlakatlar – Xitoy, Turkiya, Afg‘oniston, Eron, Koreya Respublikasi va Fransiya davlatlarini kiritish mumkin. Barcha qayd etib o‘tilgan mamlakatlar bo‘yicha eksportning o‘sish dinamikasiga erishildi. O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan so‘ng, huquqiy jamiyat va demokratik davlat barpo etish yo‘lida siyosiy islohotlarni amalga oshirishni kun tartibidagi dolzarb masala sifatida belgilab oldi. O‘zbekistonda davlat boshqaruvining Prezidentlik shakli zamonaviy tizim o‘zagini tashkil etadi. 1991 yil 18 noyabrda Oliy Kengash VIII-sessiyasida “Prezident saylovlari to‘g‘risida” Qonun va “Prezident saylovini tayinlash to‘g‘risida” Qaror qabul qilindi. Bu qonunga ko‘ra, Prezident lavozimiga 35 yoshga to‘lgan, davlat tilini biladigan, saylovgacha kamida 10 yil O‘zbekistonda muqim yashayotgan O‘zbekiston fuqarosi saylanishi mumkin. Prezident 7 (5) yil muddatga saylanadi, bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan ortiq Prezident bo‘lishi mumkin emas, Prezident saylashning asosiy prinsiplari: umumiy, teng, to‘g‘ridan to‘g‘ri, yashirin ovoz berish bilan, fuqarolarning saylovda ixtiyoriy qatnashishi, saylov kunigacha 18 yoshga to‘lgan fuqarolarning saylovda qatnashishi hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining konstitutsiyaviy maqomi respublika Konstitutsiyasining 19-bobida aniq belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 89- moddasida Prezident davlat boshlig‘i va davlat organlarining faoliyatini ta’minlashi qayd etilgan. Prezidentning shaxsi daxlsiz bo‘lib, u qonun bilan muhofaza etiladi deya, belgilab qo‘yilgan. Konstitutsiyaning 93-moddasida Prezidentning vazifalari, uning vakolatiga kiradigan masalalar doirasi belgilangan. Prezident bir vaqtning o‘zida Konstitutsiya, inson va fuqaro huquqlarining kafili bo‘lib, davlat hokimiyat organlari faoliyatini ta’minlaydi, qonunlar ishlab chiqishda bevosita ishtirok etadi. Prezident bir vaqtning o‘zida Qurolli kuchlar Oliy bosh qo‘mondoni, Xavfsizlik kengashining raisi bo‘lib ham hisoblanadi. Vakolati
tugagach, iste’foga chiqqan Prezident umrbod parlament yuqori palatasi - senat a’zosi
lavozimini egallaydi. 
Shu o‘rinda qayd etish kerakki, Prezident vakolat muddati 2007 yil dekabrda
tugashi  munosabati  bilan  2007  yil  23  dekabrda  navbatdagi  Prezident  saylovi
o‘tkazildi.  XDPdan  A.Rustamov,  Adolat  SDPdan  D.Toshmuhammedova,
saylovchilar tashabbuskor guruhi (STG)dan A.Saidov, LDP dan I.Karimov nomzodi
ko‘rsatildi. Saylovda ro‘yxatga olingan 16.297.000 saylovchidan 90,6 %i qatnashdi.
I.Karimov uchun saylovchilarning 88,1 %i ovoz berdi. 2007 yil 27 dekabrda bo‘lgan
Markaziy saylov komissiyasi majlisida I.Karimov Prezident lavozimiga saylandi deb
qaror qilindi.
2015 yil 29 mart kuni muqobillik asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
saylovi bo‘lib o‘tdi. Uning natijalariga ko‘ra Konstitutsiyaga kiritilgan o‘zgarishlarga
muvofiq Islom Karimov 5 yillik muddatga mamlakatning oliy lavozimiga saylandi. 
Islom  Karimov  O‘zbekiston  davlati  va  davlatchiligini  barpo  qilish,
demokratik  fuqarolik  jamiyati  qurish  asoslarini  yaratdi,  mamlakatimiz
taraqqiyotining  asosiy  yo‘nalishini  ishlab  chiqdi,  yurtimizning  yorug‘  istiqboli
yo‘lida ko‘pmillatli xalqimizni birlashtirib, uni ulug‘ maqsadlar sari boshlab bordi.
Mana shunday buyuk ishlarni amalga oshirgan O‘zbekiston Respublikasining birinchi
Prezidenti Islom Abdug‘anievich Karimov 2016 yil 2 sentyabr kuni 78 yoshida
Toshkent shahrida vafot etdi. U 2016 yil 3 sentyabr kuni Samarqand shahrida dafn
etildi.  Dafn  marosimida  jahonning  17  ta  mamlakatidan  delegatsiyalar,  davlat
rahbarlari, ko‘plab rasmiy doira vakillari, respublikaning keng jamoatchilik a’zolari
ishtirok etdilar. 
2016 yil 8 sentyabr’ kuni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik
palatasi va Senatining qo‘shma majlisida parlament palatalarining qo‘shma qaroriga
muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vazifa va vakolatlarini bajarish
vaqtincha  O‘zbekiston  Respublikasi  Bosh  vaziri  Sh.M.Mirziyoev  zimmasiga
yuklandi.
O‘zbekiston  Respublikasi  Markaziy  saylov  komissiyasi  okrug  saylov
komissiyalaridan kelgan bayonnomalarga asosan 2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib
Logotip
tugagach, iste’foga chiqqan Prezident umrbod parlament yuqori palatasi - senat a’zosi lavozimini egallaydi. Shu o‘rinda qayd etish kerakki, Prezident vakolat muddati 2007 yil dekabrda tugashi munosabati bilan 2007 yil 23 dekabrda navbatdagi Prezident saylovi o‘tkazildi. XDPdan A.Rustamov, Adolat SDPdan D.Toshmuhammedova, saylovchilar tashabbuskor guruhi (STG)dan A.Saidov, LDP dan I.Karimov nomzodi ko‘rsatildi. Saylovda ro‘yxatga olingan 16.297.000 saylovchidan 90,6 %i qatnashdi. I.Karimov uchun saylovchilarning 88,1 %i ovoz berdi. 2007 yil 27 dekabrda bo‘lgan Markaziy saylov komissiyasi majlisida I.Karimov Prezident lavozimiga saylandi deb qaror qilindi. 2015 yil 29 mart kuni muqobillik asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi bo‘lib o‘tdi. Uning natijalariga ko‘ra Konstitutsiyaga kiritilgan o‘zgarishlarga muvofiq Islom Karimov 5 yillik muddatga mamlakatning oliy lavozimiga saylandi. Islom Karimov O‘zbekiston davlati va davlatchiligini barpo qilish, demokratik fuqarolik jamiyati qurish asoslarini yaratdi, mamlakatimiz taraqqiyotining asosiy yo‘nalishini ishlab chiqdi, yurtimizning yorug‘ istiqboli yo‘lida ko‘pmillatli xalqimizni birlashtirib, uni ulug‘ maqsadlar sari boshlab bordi. Mana shunday buyuk ishlarni amalga oshirgan O‘zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti Islom Abdug‘anievich Karimov 2016 yil 2 sentyabr kuni 78 yoshida Toshkent shahrida vafot etdi. U 2016 yil 3 sentyabr kuni Samarqand shahrida dafn etildi. Dafn marosimida jahonning 17 ta mamlakatidan delegatsiyalar, davlat rahbarlari, ko‘plab rasmiy doira vakillari, respublikaning keng jamoatchilik a’zolari ishtirok etdilar. 2016 yil 8 sentyabr’ kuni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo‘shma majlisida parlament palatalarining qo‘shma qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vazifa va vakolatlarini bajarish vaqtincha O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri Sh.M.Mirziyoev zimmasiga yuklandi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasi okrug saylov komissiyalaridan kelgan bayonnomalarga asosan 2016 yil 4 dekabr’ kuni bo‘lib