Pedagogik akmeologiya fanining predmeti va maqsad hamda vazifalari
Yuklangan vaqt
2024-10-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
31,4 KB
Pedagogik akmeologiya fanining predmeti va maqsad hamda vazifalari
REJA :
Akmeologiya va pedagogik akmeologiya tushunchasi mazmuni.
Pedagogik akmeologiyaning fan sifatida shkllanish zarurati.
Pedagogik akmeologiyaning predmeti va vazifalari.
Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni
«anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa,
zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson
amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat
jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har
doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul
kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan
munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish).
Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy
insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi
nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq,
fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib
chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti sifatida
yondashishni aks ettiradi.
Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina
ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga
chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki
qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi.
Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )-
qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis
qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan.
Aksiologik yondashuv insonparvarlik pedagogikasining uzviy o‘ziga xosligi
bo‘lib, barcha odam unda jamoaviy rivojlanishning maksadi va jamiyatning oliy
qadriyati sifatida qaraladi. Shuning uchun aksiologiyaga (tabiiy kadriyatlar haqidagi
(nazariy) falsafiy nazariyalar) yangi ta’lim falsafasi sifatida va zamonaviy
pedagogika metodologiyasiga uygun tarzda qaraladi. Aksiologik fikrlash markazida
dunyodagi vokea-hodisalarning o‘zaro ta’siri va o‘zaro bog‘liqligi kontseptsiyasi
turadi. U tasdiqlaydiki, bizning dunyo - bu butun insoniyat dunyosi, shuning uchun
umumiylikni ko‘ra bilish lozim, faqatgina insoniyatni birlashtirib qolmay, balki har
bir alohida shaxsni tavsiflaydi.
Insondan tashqaridagi ijtimoiy taraqqiyotni qarash – uning insonparvarlik
poydevoridan alohida fikrlashi demakdir.Aynan, ana shunday tarzdagi fikrlash
zamonaviy jamiyat taraqqiyoti global tendentsiyada insonparvarlik kasb
etadi,umuminsoniy qadriyatlarni ma’qullashi uning mazmunini tashkil etadi.
Pedagogik aksiologiya asosida inson hayoti, tarbiya va ta’lim, pedagogik
faoliyatning inson hayotidagi ahamiyatini tushunish va qaror toptirish yotadi.
Ta’limni inson turmushi uchun asosiy qadriyat, deb asoslash pedagogik bilimlar
tarakkiyotining barcha bosqichlarida o‘z o‘rniga ega. U o‘zaro aloqadorlik - jamiyat
va inson o‘rtasida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan, ular ta’limning qadriyat
statusini belgilab berishadi. Ta’limni insonparvarlashuvi goyasi, pedagogikada
aksiologik yondashuvni qo‘llash esa,o‘zida katta falsafiy-antropologik, ijtimoiy-
siyosiy xususiyatni aks ettiradi Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi
- uning shaxsni «anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir.
Bu esa, zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va
inson amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat
jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har
doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash,vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul
kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan
munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish).
Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy
insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi
nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq,
fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib
chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish,muloqot, ijod sub’ekti sifatida
yondashishni aks ettiradi. Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida
pedagogik bilish faqatgina ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la
qondirish maqsadini ham ro‘yobga chiqaradi. Nazariy va amaliy
bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki qadriyat sifatidagi
yondashuv bajaradi.
Hozirgi paytda puxta o‘ylangan, ilmiy asoslangan davlat siyosati vositasida
mamlakatimiz fuqarolarining tabiiy qobiliyati, bilimi, malakasi, kasb-hunarga
layoqati va sa’y-harakat laridan oqilona foydalanish uchun qulay zam in yaratish,
shuningdek, mustaqil O‘zbekistonning ravnaq topishida ularning
yehtiyojlari, ijtimoiy manfaatlari, hayotiy istiqbollarini belgilab olish va
ro‘yobga chiqarish muhim ahamiyat kasb etadi.
Islom Karimovning bu borada, «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan
kambo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimll, dono va albatta
baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan
ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz beqiyos ahamiyat
kasb etadi. Agar biz bu masalada hushyorlik va sezgirligimizni, qat’iyat va
mas’uliyatimizni yo‘qotsak, bu o‘ta muhim ishni o‘z holiga, o‘zibo‘larchilikka
tashlab qo‘yadigan bo‘lsak, muqaddas qadriyatlarimizga yo‘g‘rilgan va ulardan
oziqlangan ma’naviyatimizdan, tarixiy xotiramizdan ayrilib,oxir-oqibatda o‘zimiz
intilgan umumbashariy taraqqiyot yo‘lidan chetga chiqib qoiishimiz mumkin»‘,
degan fikrlari ayni haqiqat. Bu vazifalami amalga oshirishda yuksak bilimli, yetuk
professional kadrlami axloqiy kamolot ruhida shakllantirish, mamlakatimiz ravnaqi
hamda gullab-yashnashi uchun xizmat qiladigan akmeshaxslami vujudga keltirish
ustuvor vazifalarimizdan biriga aylanib bormoqda. Ushbu mexanizmlardan biri —
inson resurslarini rivojlantirish,
undan oqilona foydalanishning yangicha yo‘llarim izlab topish,ya’ni o‘ta muhim
yechimlaridan biri —akmeologiyaning ijtimoiyaxloqiy muammolarining ilmiy
muomalaga kirib kelishidir. Shu bois, uchinchi ming yillik bo‘sag‘asida shiddatli
kechgan intellektual izlanishlar davrida evriologiya, ergonologiya, refleksologiya
bilan bir qatorda yuksak texnologiyalarni yaratish g‘oyalari, nafaqat an’anaviy ishlab
chiqarish, balki insonning ijtimoiy-axloqiy faoliyatlarini o‘rganuvchi fan —
akmeologiyaning rivojlanishi bilan bog‘landi.
Akmeologiyaning ilmiy muomalaga kirib kelishiga asos solgan psixolog
B.G.Ananev, «Insonning ruhiy bilish rivoji markazida dastlabki va so‘nggi
ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol
hayot fazasi bo‘lishi mumkin», deydi.
Albatta, bu jarayonlarning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi
yagona ilmiy-nazariy g‘oyaning maxsus fundam ental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik
va yetuklikning yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi, degan
nazariyalar ham yo‘q emas. Shu bois, akmeologiyaning predmeti individ, shaxs
individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan maksimal yetukligi bo‘lmog‘i
lozim (A. A. Bodalyov, N.V. Kuzmina, AA.Derkach va boshq), degan qat’iy
konsepsiya yuzaga keldi.
Maksimal yetuklik individ, shaxs rivojining cho‘qqisi va individual faoliyat bilan
bogiiq ekan, demak ana shu cho‘qqi yunonchada «akte» deyiladi va bu soha
akmeologiya deb yuritiladi.
Shu bilan birga, «akme»da insonning faoliyati bilan bog‘liq holatlar ham nazarda
tutiladi. Jumladan, shaxsning «yulduzli» onlari yoki shunga yaqin jarayonlar, ya ‘ni
biror-bir sohada erishgan oliy yutuqlari (N. VKuzmina).
Zamonaviy ilm-fanda insoniy yuksakliklaming «akte» kategoriyasi bilan bog‘liq
bir necha talqinlari mavjud. Jumladan,birinchi, «akte» — bu qisqagina hayot
kesimini qamrab olsada, ko‘p qirrali holat bo‘lib, insonning har doim jamiyatda
qanchalik o‘z o‘ziga ega ekanligi, uning biror-bir soha mutaxassisi sifatida olib
borayotgan salmoqli faoliyati, shaxs sifatida esa uni o‘rab turganlar bilan olib borgan
ijtimoiy aloqasida qanchalik boy yoki qashshoqligi, turmush o‘rtoq va ota-ona
sifatida tayyorlik darajasi bilan bir qatorda yaxshi tomonga o‘zgara olish darajasi va
eng yashirin ezgu qobiliyatlarini ham k o‘rsata olish darajasiga ham bog‘liqdir.
Yunonlar, insonning nimagaki qodir bo‘lsa, qobiliyati va imkoniyati qirralarini
ko‘rsatishga xizmat qiladigan barcha yetuklik belgilari namoyon bo‘lgan umrining
shu qismini «akte» deb ataganlar. Akte — yunoncha («yuksalish», «cho‘qqi»)
kamolot,yuksalish, yetuklik ma’nolarini anglatadi. Akmeolog mutaxassislar
shaxsning yuksak professionalizmi va ijodiy mahorati muammolarini oqilona
yechishni muhim inson resurslaridan foydalanishda deb bilmoqdalar. Bu degani,
ularni integrativ kompleks o‘rganish muhimlik g‘oyasini ilgari suradilar. Bizning
fikrimizcha, faqatgina kasbiy yuksaklikka erishish g‘oyasi bilan chegaralanish
muammoning yechimiga olib kelishi mushkul.
Yetakchi faylasuf olim Xatima Shayxova bu borada:«Akmeologiya —
zamonaviy yangi fan. Uning muhim vazifasi muayyan kasb-korlikning yuksak
pog‘onaga ko‘tarilishidagi turli jihatlarini o‘rganishdir. Akmeologiyaning mazmun-
mohiyati —insonning har bir kasb-hunarni bilim orqali chuqur egallashi,uning
jamiyat rivoji, millat ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning
iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga
xizmat qilishini chuqur anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch
va mas’uliyatini ado etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga
erishishni o‘rganishdan iborat», deydi.
Bizningcha esa, akmeologiya tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida
nafaqat kasbiy mahoratning yuksak muvaffaqiyatga erishishi, balki insonning
yetuklik bosqichida ham ruhan, ham ijtimoiy rivojlanish qonunlari va mexanizmlari,
ijtimoiy, ruhiy yuksaklikka erishish darajalari fenomenologiyasini o‘rganish
haqidagi fandir. Bunda biz Sharq allomalarining
«komil inson», muhtaram Birinchi Yurtboshimiz Islom Karimov tomonidan
ilgari surilgan «Barkamol inson» g‘oyalarini akmeologiyaning obekti «akmeshaxs»
tushunchasi bilan bir qatorda tadqiq etgan holda, ushbu fanning fundamenti
Markaziy Osiyo mutafakkirlarining qo‘lyozmalarida o‘z ifodasini topgan va bugungi
kunda bizning mamlakatimizda keng foydalanilmoqda, desak, aslo adashmaymiz.
Yuqoridagi xulosalardan kelib chiqqan holda, «akte» tushunchasini albatta
yuksak cho‘qqi, avj nuqta, eng oliy hissiyotlar (A.Maslou), deyish mumkin.
Akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik»iborasi botib,
ushbu tushuncha shaxsning intiluvchanlik xossasini anglatadi.Akmeshaxs —
akmeologiyaning asosiy predmeti bo‘lib, uning mazmun-mohiyati — insonning har
bir kasb-hunarni ilm-bilim orqali chuqur egallashi, uning jam iyat rivoji, millat
ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning iqtisodiy, siyosiy,
ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga xizmat qilishini chuqur
anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch va mas’uliyatini ado
etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga erishishi jihatlarini fanlar
bilan uyg‘unlikda o‘rganishdan iborat bo‘lib, insonning ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy
dunyosida yuksakroq cho‘qqilarga, kasbiy kamolotda mukammallik bosqichiga
erishish muammolarini o‘rganadi.
Rivojlangan mamlakatlarning asosiy takomillashuv mexanizmi raqobat bo‘lib,
iinsonni doimo yuksaklik, komillikka, barkamollikka undaydi. Bu jihat
akmeologiyada milliylik va umuminsoniylikning o‘zaro dialektik munosabatlarini
shakllanishiga olib keladi. Akmeologiya inson kasbiy faoliyati doirasidagi
professionallik va ijodiylikning akte shaklining rivojlanishi uchun zarur
qonuniyatlami o‘rganuvchi fan bo‘lgani uchun «akmeologiya» atamasining
mazmuni, mohiyati insonshunos olimlar tomonidan
turli bahs va munozarali keltirib chiqarmoqda. Buning boisi, birinchidan,
akmeologiya sohasida ilk davrlarda asosan pedagoglar, psixologlar tomonidan chop
etilgan ilmiy asarlar, etika ixtisosligi bo‘yicha olib borilgan tadqiqot ishlari fanning
u yoki bu jihatlarinigina qamrab olganligi sababli ayrim tushunmovchiliklarni
keltirib chiqardi.
Izoh. Bugungi kungacha akmeologiya sohasida olib borilgan tadqiqot ishlari
shaxsning psixologik xaritasi, uning xarakter xususiyatlarini aniqlash hamda uning
u yoki bu sohaga qiziqishini alohida o‘rganishga qaratilgan.
Ikkinchidan, akmeologiyaning tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida
kasbiy mahoratning yuksak takomiliga erishishi,insonning yetuklik bosqichida
rivojlanish qonunlari va mexanizmi hamda bundanda yuksakroq darajali egallash
fenomenologiyasini o‘rganishi, ya’ni biron kasbga, sohaga astoydil mehr
qo‘yib,bilim va tajribaga tayanib, maqsad sari intilib yashashini bildirishi hamda
akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik» iborasi ekanligining
fanlar integratsiyasi kesimida kompleks o‘rganilmaganligidadir. Shu bois ham
fikrimizcha, akmeologiyani faqat shaxs kasbiy faoliyatining psixologik va
pedagogik jihatlarini tadqiq etish inson resurslarining barcha imkoniyatlarini
kompleks tarzda o‘rganish y o‘lida yetarli emasligini alohida qayd etish maqsadga
muvofiq, deb o‘ylaymiz.Umuman olganda, hozifgi globallashuv davrida
jamiyatimiz o‘zining yuksak rivojlanish nuqtasi, fuqarolik jamiyatini barpo yetishga
yaqinlashmoqda. Bu esa ayni paytda akmeologiyaning asosiy kategoriyalaridan
mukammallik, yuksaklik, oliy daraja kabi tushunchalar kundalik turmushda ishlatilib
kelingan bo‘lsada,ijtimoiy-falsafiy va axloqiy nuqtayi nazardan maxsus ilmiy
tadqiqot sifatida to‘la o‘rganilmagan.
«Akmeologiya», agar ularni hududga moslashtirilsa, insonshunoslikdagi barcha
tajribalardan o‘zining yuqori samaradorligi va ta’lim berishdagi ayrim qulayliklari
bilan ajralib, o‘quv jarayonining sifatini pedagogik mahoratdan ozod qiladi va ta
‘lim-tarbiya jarayonining faqat yaxshi va a ‘lo darajada bolishligini kafolatlashi bilan
birga, uni qaytadan tiklash imkonini beradi.Akmeologiya quyidagi tamoyillardan
kelib chiqadi.
Birinchisi, mamlakatimizda demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini
barpo qilishda barkamol avlod tarbiyasi katta ahamiyat kasb etadi. Kelajagimiz
poydevori bo‘lgan yoshlarni tarbiyalashda sog‘lom ijtimoiy-axioqiy m uhitni
yaratish, ta’lim- tarbiya tizimini tubdan isloh qilish, milliy va umum insoniy
qadriyatlarni tiklash va e’zozlash, axloqan pok, intellektual yetuk, yuksak
professional mutaxassis, ilg‘or fikrli, salohiyatli, bilimli, jahon standartlariga javob
beradigan yuksak g‘oyali kadrlarni tayyorlash hozirgi paytda ustuvor vazifalardan
bo‘lmog‘i lozim.
Ikkinchisi, zamonaviy tafakkur rivojida akmeshaxs qiyofasiga axloqiy
munosabat zarur. Zero, yurt ravnaqi, millat rivoji, barqarorligini akmeshaxslarsiz
tasavvur qilib bo‘lmaydi. Demak, O‘zbekistonda barkamol avlod tarbiyasida
jismoniy, aqliy, ma’inaviy jihatlar kabi uch asosiy jihatga
e’tibor berish o‘ta muhim va dolzarb masala bo‘lib, ijtimoiy jarayonlarning faol
kechishida muhim omillardan hisoblanar ekan, shaxsning intellektual boy,
yuksak m a’naviyatli akmeshaxs bo‘lib yetishishi «vaqt o‘zagi» yelagidan o‘tgan
m a’naviy merosga bogliqligi yoshlar ongiga singdirib borilishi lozim.
Uchinchisi, respublikamizda yangilanish va taraqqiyot jadal davom etayotgan
bir davrda jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolar bilan bir qatorda yoshlar
muammosini respublika oldidagi umumiy vazifalardan ayri holda ko’rib chiqish
mumkin yemas. Shu bois, yoshlar shaxsining shakllanishi, kamol topishi
muammosini o‘rganishda akmeologik bilimlardan foydalanish usuvor vazifalardan
biri bo‘lib qolmog‘i lozim.
Umuman olganda, B.G.Ananevning fikriga ko‘ra, «Insonning ruhiy bilish rivoji
markazida dastlabki va so‘nggi ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq
ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol hayot fazasi bolishi mumkin» Va
bularning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi yagona ilmiy-
nazariy g‘oyaning maxsus fundamental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik va yetuklikning
yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi. Shu bois, akmeologiyaning
predmeti individ, shaxs individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan
maksimal yetukligi bo‘lmog‘i lozim.
Ammo, qobiliyat, iste’dod, komillik, insondagi intiluvchanlik akmeologiya bilan
uzviy bog‘liq. Intiluvchanlik — istak, xohish,mayl, qiziqish, xobbi va boshqalar
o‘zini ochiq yoki yashirin holda k o‘rsatadi. Bilim olishga ehtiyoj insonda k o‘payib
boradi. Inson miyasi tirik ekan, fikr yuritishi tabiiydir, zero, «Bilim inson ongi va
ruhining oziqasidir».
Yetuklik holati insoncla kutilmaganda va birdaniga paydo bolmaydi. Unga va
uning qandayligi uchun insonni barcha o‘ychan hayoti «ishlab beradi», faqat
tabiatdan berilgani uchun emas, balki insonni yetuklik bosqichiga qanday jismoniy
mustahkamlik zaxirasi bilan yaqinlashuvi ko‘proq yashab o‘tilgan
turmush tarzi bilan bog iiq bo‘ladi.Ushbu bosqichdan turib inson cho‘qqiga
chiqish va tushib ketishlarini, qanchadan-qancha kechinmalarni boshidan
o‘tkazishini unutish kerak emas. Bu uning sihat-salomatligi, shaxs sifatida va o‘zini
turli faoliyatlarda ifodalashiga ham bog‘liq.Inson yetukligining qandaydir vaqt
kesmasiga to‘g‘ri keladigan rivojlanishining eng yuqori darajasi, uning cho‘qqisi
«akme»ning o‘zginasidir.
1. Uning akmeologiya erishuvidagi faoliyatining natijalari
bundan dalolat beradi.
2. Uning qay darajada mazmunan k o‘p qirraligi, boy ijtimoiy
buyukligi, tashabbuskor va originalligi.
3. Ushbu professional cho‘qqining qaysi balandligini egallaganligidan dalolat
beradi.
Albatta, insonning akmesiga ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy,huquqiy, ijtimoiy-
psixologik vaziyatlar orqali hayot yo‘lining xususiy atlari ham bog‘liq bo‘ladi,
ko‘tarilgan yetuklik bosqichiga u ko‘p jihatdan uning akmesining miqdor-sifat
ko‘rsatkichlari,qanday qilib dunyoqarashi tashkil topganligi, umumiy va maxsus
intellektining shakllangani, axloqli yadrosi tuzilganligi va ijodkorlik
qobiliyatlarining rivoj topganligi bilan belgilanadi.
Insonlar noxush holatlarga qarshi turishlari va ularga qaramasdan o‘z fikrlarini
amalga oshirishlari bilan bir-birlaridan farqlanadilar. Ularning akmelari paydo bo
iishini konkret sharoitlarini hisobga olib baholash, har doim individ, shaxs, faoliyat
subekti sifatida nimaga qodir ekanligini ko‘rsatadi.Aytib o‘tilganlar akmeologiya
yechadigan vazifalarning quyidagi guruhini ochib beradi. Unga shaxs akmesining
miqdor-sifat tavsifini belgilaydigan omillarning harakatini kuzatish, turli
insonlardagi umumiylik va farqlarni ilmiy yoritish kabi masalalar kiradi.
Yuqoridagi masalaning birinchisi inson tomonidan to‘laqonli akmega
erishishda va haqiqatan sodir bo‘lishda qonuniyatlar va mexanizmlar ochib
berishning muhimligini anglatadi.