Pedagogik akmeologiya fanining predmeti va maqsad hamda vazifalari

Yuklangan vaqt

2024-10-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

31,4 KB


 
 
 
 
 
 
Pedagogik akmeologiya fanining predmeti va maqsad hamda vazifalari 
 
 
 
        REJA : 
 Akmeologiya va pedagogik akmeologiya tushunchasi mazmuni. 
Pedagogik akmeologiyaning fan sifatida shkllanish zarurati. 
Pedagogik akmeologiyaning predmeti va vazifalari. 
 
   Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni 
«anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, 
zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson 
amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat 
jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har 
doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul 
kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan 
munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish). 
Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy 
insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi 
nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq, 
fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib 
chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti sifatida 
yondashishni aks ettiradi. 
Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina 
ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga 
chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki 
qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi. 
Pedagogik akmeologiya fanining predmeti va maqsad hamda vazifalari REJA : Akmeologiya va pedagogik akmeologiya tushunchasi mazmuni. Pedagogik akmeologiyaning fan sifatida shkllanish zarurati. Pedagogik akmeologiyaning predmeti va vazifalari. Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni «anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish). Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq, fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti sifatida yondashishni aks ettiradi. Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi.  
 
   Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )- 
qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis 
qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan. 
Aksiologik yondashuv insonparvarlik pedagogikasining uzviy o‘ziga xosligi 
bo‘lib, barcha odam unda jamoaviy rivojlanishning maksadi va jamiyatning oliy 
qadriyati sifatida qaraladi. Shuning uchun aksiologiyaga (tabiiy kadriyatlar haqidagi 
(nazariy) falsafiy nazariyalar) yangi ta’lim falsafasi sifatida va zamonaviy 
pedagogika metodologiyasiga uygun tarzda qaraladi. Aksiologik fikrlash markazida 
dunyodagi vokea-hodisalarning o‘zaro ta’siri va o‘zaro bog‘liqligi kontseptsiyasi 
turadi. U tasdiqlaydiki, bizning dunyo - bu butun insoniyat dunyosi, shuning uchun 
umumiylikni ko‘ra bilish lozim, faqatgina insoniyatni birlashtirib qolmay, balki har 
bir alohida shaxsni tavsiflaydi. 
Insondan tashqaridagi ijtimoiy taraqqiyotni qarash – uning insonparvarlik 
poydevoridan alohida fikrlashi demakdir.Aynan, ana shunday tarzdagi fikrlash 
zamonaviy jamiyat taraqqiyoti global tendentsiyada insonparvarlik kasb 
etadi,umuminsoniy qadriyatlarni ma’qullashi uning mazmunini tashkil etadi. 
   Pedagogik aksiologiya asosida inson hayoti, tarbiya va ta’lim,  pedagogik 
faoliyatning inson hayotidagi ahamiyatini tushunish va qaror toptirish yotadi. 
Ta’limni inson turmushi uchun asosiy qadriyat, deb asoslash pedagogik bilimlar 
tarakkiyotining barcha bosqichlarida o‘z o‘rniga ega. U o‘zaro aloqadorlik - jamiyat 
va inson o‘rtasida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan, ular ta’limning qadriyat 
statusini belgilab berishadi. Ta’limni insonparvarlashuvi goyasi, pedagogikada 
aksiologik yondashuvni qo‘llash esa,o‘zida katta falsafiy-antropologik, ijtimoiy-
siyosiy xususiyatni aks ettiradi Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi 
- uning shaxsni «anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. 
Bu esa, zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi.   Pedagogika va 
inson amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat 
jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har 
doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash,vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul 
kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan 
munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish). 
Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )- qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan. Aksiologik yondashuv insonparvarlik pedagogikasining uzviy o‘ziga xosligi bo‘lib, barcha odam unda jamoaviy rivojlanishning maksadi va jamiyatning oliy qadriyati sifatida qaraladi. Shuning uchun aksiologiyaga (tabiiy kadriyatlar haqidagi (nazariy) falsafiy nazariyalar) yangi ta’lim falsafasi sifatida va zamonaviy pedagogika metodologiyasiga uygun tarzda qaraladi. Aksiologik fikrlash markazida dunyodagi vokea-hodisalarning o‘zaro ta’siri va o‘zaro bog‘liqligi kontseptsiyasi turadi. U tasdiqlaydiki, bizning dunyo - bu butun insoniyat dunyosi, shuning uchun umumiylikni ko‘ra bilish lozim, faqatgina insoniyatni birlashtirib qolmay, balki har bir alohida shaxsni tavsiflaydi. Insondan tashqaridagi ijtimoiy taraqqiyotni qarash – uning insonparvarlik poydevoridan alohida fikrlashi demakdir.Aynan, ana shunday tarzdagi fikrlash zamonaviy jamiyat taraqqiyoti global tendentsiyada insonparvarlik kasb etadi,umuminsoniy qadriyatlarni ma’qullashi uning mazmunini tashkil etadi. Pedagogik aksiologiya asosida inson hayoti, tarbiya va ta’lim, pedagogik faoliyatning inson hayotidagi ahamiyatini tushunish va qaror toptirish yotadi. Ta’limni inson turmushi uchun asosiy qadriyat, deb asoslash pedagogik bilimlar tarakkiyotining barcha bosqichlarida o‘z o‘rniga ega. U o‘zaro aloqadorlik - jamiyat va inson o‘rtasida muhim ahamiyat kasb etadi. Aynan, ular ta’limning qadriyat statusini belgilab berishadi. Ta’limni insonparvarlashuvi goyasi, pedagogikada aksiologik yondashuvni qo‘llash esa,o‘zida katta falsafiy-antropologik, ijtimoiy- siyosiy xususiyatni aks ettiradi Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi - uning shaxsni «anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.Inson hayoti har doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash,vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-muhit bilan munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish).  
 
  Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy 
insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi 
nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq, 
fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib 
chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish,muloqot, ijod sub’ekti sifatida 
yondashishni aks ettiradi. Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida 
pedagogik bilish faqatgina ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la 
qondirish maqsadini ham ro‘yobga chiqaradi. Nazariy va amaliy 
bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki qadriyat sifatidagi 
yondashuv bajaradi.  
  Hozirgi paytda puxta o‘ylangan, ilmiy asoslangan davlat siyosati vositasida 
mamlakatimiz fuqarolarining tabiiy qobiliyati, bilimi, malakasi, kasb-hunarga 
layoqati va sa’y-harakat laridan oqilona foydalanish uchun qulay zam in yaratish, 
shuningdek, mustaqil O‘zbekistonning ravnaq topishida ularning  
yehtiyojlari, ijtimoiy manfaatlari, hayotiy istiqbollarini belgilab olish va 
ro‘yobga chiqarish muhim ahamiyat kasb etadi. 
   Islom Karimovning bu borada, «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan 
kambo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimll, dono va albatta 
baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan 
ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz beqiyos ahamiyat 
kasb etadi. Agar biz bu masalada hushyorlik va sezgirligimizni, qat’iyat va 
mas’uliyatimizni yo‘qotsak, bu o‘ta muhim ishni o‘z holiga, o‘zibo‘larchilikka 
tashlab qo‘yadigan bo‘lsak, muqaddas qadriyatlarimizga yo‘g‘rilgan va ulardan 
oziqlangan ma’naviyatimizdan, tarixiy xotiramizdan ayrilib,oxir-oqibatda o‘zimiz 
intilgan umumbashariy taraqqiyot yo‘lidan chetga chiqib qoiishimiz mumkin»‘, 
degan fikrlari ayni haqiqat. Bu vazifalami amalga oshirishda yuksak bilimli, yetuk 
professional kadrlami axloqiy kamolot ruhida shakllantirish, mamlakatimiz ravnaqi 
hamda gullab-yashnashi uchun xizmat qiladigan akmeshaxslami vujudga keltirish 
ustuvor vazifalarimizdan biriga aylanib bormoqda. Ushbu mexanizmlardan biri — 
inson resurslarini rivojlantirish, 
undan oqilona foydalanishning yangicha yo‘llarim izlab topish,ya’ni o‘ta muhim 
yechimlaridan biri —akmeologiyaning ijtimoiyaxloqiy muammolarining ilmiy 
Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq, fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish,muloqot, ijod sub’ekti sifatida yondashishni aks ettiradi. Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi. Hozirgi paytda puxta o‘ylangan, ilmiy asoslangan davlat siyosati vositasida mamlakatimiz fuqarolarining tabiiy qobiliyati, bilimi, malakasi, kasb-hunarga layoqati va sa’y-harakat laridan oqilona foydalanish uchun qulay zam in yaratish, shuningdek, mustaqil O‘zbekistonning ravnaq topishida ularning yehtiyojlari, ijtimoiy manfaatlari, hayotiy istiqbollarini belgilab olish va ro‘yobga chiqarish muhim ahamiyat kasb etadi. Islom Karimovning bu borada, «Biz xalqimizning dunyoda hech kimdan kambo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimll, dono va albatta baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz beqiyos ahamiyat kasb etadi. Agar biz bu masalada hushyorlik va sezgirligimizni, qat’iyat va mas’uliyatimizni yo‘qotsak, bu o‘ta muhim ishni o‘z holiga, o‘zibo‘larchilikka tashlab qo‘yadigan bo‘lsak, muqaddas qadriyatlarimizga yo‘g‘rilgan va ulardan oziqlangan ma’naviyatimizdan, tarixiy xotiramizdan ayrilib,oxir-oqibatda o‘zimiz intilgan umumbashariy taraqqiyot yo‘lidan chetga chiqib qoiishimiz mumkin»‘, degan fikrlari ayni haqiqat. Bu vazifalami amalga oshirishda yuksak bilimli, yetuk professional kadrlami axloqiy kamolot ruhida shakllantirish, mamlakatimiz ravnaqi hamda gullab-yashnashi uchun xizmat qiladigan akmeshaxslami vujudga keltirish ustuvor vazifalarimizdan biriga aylanib bormoqda. Ushbu mexanizmlardan biri — inson resurslarini rivojlantirish, undan oqilona foydalanishning yangicha yo‘llarim izlab topish,ya’ni o‘ta muhim yechimlaridan biri —akmeologiyaning ijtimoiyaxloqiy muammolarining ilmiy  
 
muomalaga kirib kelishidir. Shu bois, uchinchi ming yillik bo‘sag‘asida shiddatli 
kechgan intellektual izlanishlar davrida evriologiya, ergonologiya, refleksologiya 
bilan bir qatorda yuksak texnologiyalarni yaratish g‘oyalari, nafaqat an’anaviy ishlab 
chiqarish, balki insonning ijtimoiy-axloqiy faoliyatlarini o‘rganuvchi fan — 
akmeologiyaning rivojlanishi bilan bog‘landi. 
Akmeologiyaning ilmiy muomalaga kirib kelishiga asos solgan psixolog 
B.G.Ananev, «Insonning ruhiy bilish rivoji markazida dastlabki va so‘nggi 
ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol 
hayot fazasi bo‘lishi mumkin», deydi. 
Albatta, bu jarayonlarning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi 
yagona ilmiy-nazariy g‘oyaning maxsus fundam ental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik 
va yetuklikning yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi, degan 
nazariyalar ham yo‘q emas. Shu bois, akmeologiyaning predmeti individ, shaxs 
individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan maksimal yetukligi bo‘lmog‘i 
lozim (A. A. Bodalyov, N.V. Kuzmina, AA.Derkach va boshq), degan qat’iy 
konsepsiya yuzaga keldi. 
Maksimal yetuklik individ, shaxs rivojining cho‘qqisi va individual faoliyat bilan 
bogiiq ekan, demak ana shu cho‘qqi yunonchada «akte» deyiladi va bu soha 
akmeologiya deb yuritiladi. 
Shu bilan birga, «akme»da insonning faoliyati bilan bog‘liq holatlar ham nazarda 
tutiladi. Jumladan, shaxsning «yulduzli» onlari yoki shunga yaqin jarayonlar, ya ‘ni 
biror-bir sohada erishgan oliy yutuqlari (N. VKuzmina). 
Zamonaviy ilm-fanda insoniy yuksakliklaming «akte» kategoriyasi bilan bog‘liq 
bir necha talqinlari mavjud. Jumladan,birinchi, «akte» — bu qisqagina hayot 
kesimini qamrab olsada, ko‘p qirrali holat bo‘lib, insonning har doim jamiyatda 
qanchalik o‘z o‘ziga ega ekanligi, uning biror-bir soha mutaxassisi sifatida olib 
borayotgan salmoqli faoliyati, shaxs sifatida esa uni o‘rab turganlar bilan olib borgan 
ijtimoiy aloqasida qanchalik boy yoki qashshoqligi, turmush o‘rtoq va ota-ona 
sifatida tayyorlik darajasi bilan bir qatorda yaxshi tomonga o‘zgara olish darajasi va 
eng yashirin ezgu qobiliyatlarini ham k o‘rsata olish darajasiga ham bog‘liqdir. 
  Yunonlar, insonning nimagaki qodir bo‘lsa, qobiliyati va imkoniyati qirralarini 
ko‘rsatishga xizmat qiladigan barcha yetuklik belgilari namoyon bo‘lgan umrining 
muomalaga kirib kelishidir. Shu bois, uchinchi ming yillik bo‘sag‘asida shiddatli kechgan intellektual izlanishlar davrida evriologiya, ergonologiya, refleksologiya bilan bir qatorda yuksak texnologiyalarni yaratish g‘oyalari, nafaqat an’anaviy ishlab chiqarish, balki insonning ijtimoiy-axloqiy faoliyatlarini o‘rganuvchi fan — akmeologiyaning rivojlanishi bilan bog‘landi. Akmeologiyaning ilmiy muomalaga kirib kelishiga asos solgan psixolog B.G.Ananev, «Insonning ruhiy bilish rivoji markazida dastlabki va so‘nggi ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol hayot fazasi bo‘lishi mumkin», deydi. Albatta, bu jarayonlarning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi yagona ilmiy-nazariy g‘oyaning maxsus fundam ental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik va yetuklikning yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi, degan nazariyalar ham yo‘q emas. Shu bois, akmeologiyaning predmeti individ, shaxs individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan maksimal yetukligi bo‘lmog‘i lozim (A. A. Bodalyov, N.V. Kuzmina, AA.Derkach va boshq), degan qat’iy konsepsiya yuzaga keldi. Maksimal yetuklik individ, shaxs rivojining cho‘qqisi va individual faoliyat bilan bogiiq ekan, demak ana shu cho‘qqi yunonchada «akte» deyiladi va bu soha akmeologiya deb yuritiladi. Shu bilan birga, «akme»da insonning faoliyati bilan bog‘liq holatlar ham nazarda tutiladi. Jumladan, shaxsning «yulduzli» onlari yoki shunga yaqin jarayonlar, ya ‘ni biror-bir sohada erishgan oliy yutuqlari (N. VKuzmina). Zamonaviy ilm-fanda insoniy yuksakliklaming «akte» kategoriyasi bilan bog‘liq bir necha talqinlari mavjud. Jumladan,birinchi, «akte» — bu qisqagina hayot kesimini qamrab olsada, ko‘p qirrali holat bo‘lib, insonning har doim jamiyatda qanchalik o‘z o‘ziga ega ekanligi, uning biror-bir soha mutaxassisi sifatida olib borayotgan salmoqli faoliyati, shaxs sifatida esa uni o‘rab turganlar bilan olib borgan ijtimoiy aloqasida qanchalik boy yoki qashshoqligi, turmush o‘rtoq va ota-ona sifatida tayyorlik darajasi bilan bir qatorda yaxshi tomonga o‘zgara olish darajasi va eng yashirin ezgu qobiliyatlarini ham k o‘rsata olish darajasiga ham bog‘liqdir. Yunonlar, insonning nimagaki qodir bo‘lsa, qobiliyati va imkoniyati qirralarini ko‘rsatishga xizmat qiladigan barcha yetuklik belgilari namoyon bo‘lgan umrining  
 
shu qismini «akte» deb ataganlar. Akte — yunoncha («yuksalish», «cho‘qqi») 
kamolot,yuksalish, yetuklik ma’nolarini anglatadi. Akmeolog mutaxassislar 
shaxsning yuksak professionalizmi va ijodiy mahorati muammolarini oqilona 
yechishni muhim inson resurslaridan foydalanishda deb bilmoqdalar. Bu degani, 
ularni integrativ kompleks o‘rganish muhimlik g‘oyasini ilgari suradilar. Bizning 
fikrimizcha, faqatgina kasbiy yuksaklikka erishish g‘oyasi bilan chegaralanish 
muammoning yechimiga olib kelishi mushkul. 
Yetakchi faylasuf olim Xatima Shayxova bu borada:«Akmeologiya — 
zamonaviy yangi fan. Uning muhim vazifasi muayyan kasb-korlikning yuksak 
pog‘onaga ko‘tarilishidagi turli jihatlarini o‘rganishdir. Akmeologiyaning mazmun-
mohiyati —insonning har bir kasb-hunarni bilim orqali chuqur egallashi,uning 
jamiyat rivoji, millat ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning 
iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga 
xizmat qilishini chuqur anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch 
va mas’uliyatini ado etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga 
erishishni o‘rganishdan iborat», deydi. 
  Bizningcha esa, akmeologiya tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida 
nafaqat kasbiy mahoratning yuksak muvaffaqiyatga erishishi, balki insonning 
yetuklik bosqichida ham ruhan, ham ijtimoiy rivojlanish qonunlari va mexanizmlari, 
ijtimoiy, ruhiy yuksaklikka erishish darajalari fenomenologiyasini o‘rganish 
haqidagi fandir. Bunda biz Sharq allomalarining 
«komil inson», muhtaram Birinchi Yurtboshimiz Islom Karimov tomonidan 
ilgari surilgan «Barkamol inson» g‘oyalarini akmeologiyaning obekti «akmeshaxs» 
tushunchasi bilan bir qatorda tadqiq etgan holda, ushbu fanning fundamenti 
Markaziy Osiyo mutafakkirlarining qo‘lyozmalarida o‘z ifodasini topgan va bugungi 
kunda bizning mamlakatimizda keng foydalanilmoqda, desak, aslo adashmaymiz. 
  Yuqoridagi xulosalardan kelib chiqqan holda, «akte» tushunchasini albatta 
yuksak cho‘qqi, avj nuqta, eng oliy hissiyotlar (A.Maslou), deyish mumkin. 
  Akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik»iborasi botib, 
ushbu tushuncha shaxsning intiluvchanlik xossasini anglatadi.Akmeshaxs — 
akmeologiyaning asosiy predmeti bo‘lib, uning mazmun-mohiyati — insonning har 
bir kasb-hunarni ilm-bilim orqali chuqur egallashi, uning jam iyat rivoji, millat 
shu qismini «akte» deb ataganlar. Akte — yunoncha («yuksalish», «cho‘qqi») kamolot,yuksalish, yetuklik ma’nolarini anglatadi. Akmeolog mutaxassislar shaxsning yuksak professionalizmi va ijodiy mahorati muammolarini oqilona yechishni muhim inson resurslaridan foydalanishda deb bilmoqdalar. Bu degani, ularni integrativ kompleks o‘rganish muhimlik g‘oyasini ilgari suradilar. Bizning fikrimizcha, faqatgina kasbiy yuksaklikka erishish g‘oyasi bilan chegaralanish muammoning yechimiga olib kelishi mushkul. Yetakchi faylasuf olim Xatima Shayxova bu borada:«Akmeologiya — zamonaviy yangi fan. Uning muhim vazifasi muayyan kasb-korlikning yuksak pog‘onaga ko‘tarilishidagi turli jihatlarini o‘rganishdir. Akmeologiyaning mazmun- mohiyati —insonning har bir kasb-hunarni bilim orqali chuqur egallashi,uning jamiyat rivoji, millat ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga xizmat qilishini chuqur anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch va mas’uliyatini ado etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga erishishni o‘rganishdan iborat», deydi. Bizningcha esa, akmeologiya tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida nafaqat kasbiy mahoratning yuksak muvaffaqiyatga erishishi, balki insonning yetuklik bosqichida ham ruhan, ham ijtimoiy rivojlanish qonunlari va mexanizmlari, ijtimoiy, ruhiy yuksaklikka erishish darajalari fenomenologiyasini o‘rganish haqidagi fandir. Bunda biz Sharq allomalarining «komil inson», muhtaram Birinchi Yurtboshimiz Islom Karimov tomonidan ilgari surilgan «Barkamol inson» g‘oyalarini akmeologiyaning obekti «akmeshaxs» tushunchasi bilan bir qatorda tadqiq etgan holda, ushbu fanning fundamenti Markaziy Osiyo mutafakkirlarining qo‘lyozmalarida o‘z ifodasini topgan va bugungi kunda bizning mamlakatimizda keng foydalanilmoqda, desak, aslo adashmaymiz. Yuqoridagi xulosalardan kelib chiqqan holda, «akte» tushunchasini albatta yuksak cho‘qqi, avj nuqta, eng oliy hissiyotlar (A.Maslou), deyish mumkin. Akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik»iborasi botib, ushbu tushuncha shaxsning intiluvchanlik xossasini anglatadi.Akmeshaxs — akmeologiyaning asosiy predmeti bo‘lib, uning mazmun-mohiyati — insonning har bir kasb-hunarni ilm-bilim orqali chuqur egallashi, uning jam iyat rivoji, millat  
 
ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning iqtisodiy, siyosiy, 
ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga xizmat qilishini chuqur 
anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch va mas’uliyatini ado 
etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga erishishi jihatlarini fanlar 
bilan uyg‘unlikda o‘rganishdan iborat bo‘lib, insonning ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy 
dunyosida yuksakroq cho‘qqilarga, kasbiy kamolotda mukammallik bosqichiga 
erishish muammolarini o‘rganadi. 
  Rivojlangan mamlakatlarning asosiy takomillashuv mexanizmi raqobat bo‘lib, 
iinsonni doimo yuksaklik, komillikka, barkamollikka undaydi. Bu jihat 
akmeologiyada milliylik va umuminsoniylikning o‘zaro dialektik munosabatlarini 
shakllanishiga olib keladi. Akmeologiya inson kasbiy faoliyati doirasidagi 
professionallik va ijodiylikning akte shaklining rivojlanishi uchun zarur 
qonuniyatlami o‘rganuvchi fan bo‘lgani uchun «akmeologiya» atamasining 
mazmuni, mohiyati insonshunos olimlar tomonidan 
turli bahs va munozarali keltirib chiqarmoqda. Buning boisi, birinchidan, 
akmeologiya sohasida ilk davrlarda asosan pedagoglar, psixologlar tomonidan chop 
etilgan ilmiy asarlar, etika ixtisosligi bo‘yicha olib borilgan tadqiqot ishlari fanning 
u yoki bu jihatlarinigina qamrab olganligi sababli ayrim tushunmovchiliklarni 
keltirib chiqardi. 
  Izoh. Bugungi kungacha akmeologiya sohasida olib borilgan tadqiqot ishlari 
shaxsning psixologik xaritasi, uning xarakter xususiyatlarini aniqlash hamda uning 
u yoki bu sohaga qiziqishini alohida o‘rganishga qaratilgan. 
    Ikkinchidan, akmeologiyaning tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida 
kasbiy mahoratning yuksak takomiliga erishishi,insonning yetuklik bosqichida 
rivojlanish qonunlari va mexanizmi hamda bundanda yuksakroq darajali egallash 
fenomenologiyasini o‘rganishi, ya’ni biron kasbga, sohaga astoydil mehr 
qo‘yib,bilim va tajribaga tayanib, maqsad sari intilib yashashini bildirishi hamda 
akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik» iborasi ekanligining 
fanlar integratsiyasi kesimida kompleks o‘rganilmaganligidadir. Shu bois ham 
fikrimizcha, akmeologiyani faqat shaxs kasbiy faoliyatining psixologik va 
pedagogik jihatlarini tadqiq etish inson resurslarining barcha imkoniyatlarini 
kompleks tarzda o‘rganish y o‘lida yetarli emasligini alohida qayd etish maqsadga 
ravnaqi, turmush farovonligi hamda ijtimoiy taraqqiyotning iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy-huquqiy jihatlariga ijobiy ta ‘sirini kuchaytirishga xizmat qilishini chuqur anglashi, o‘z ijodiy faoliyatini, kasb-hunar sohasidagi burch va mas’uliyatini ado etishga sarflash maqsadida mukammallik va kamolotga erishishi jihatlarini fanlar bilan uyg‘unlikda o‘rganishdan iborat bo‘lib, insonning ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy dunyosida yuksakroq cho‘qqilarga, kasbiy kamolotda mukammallik bosqichiga erishish muammolarini o‘rganadi. Rivojlangan mamlakatlarning asosiy takomillashuv mexanizmi raqobat bo‘lib, iinsonni doimo yuksaklik, komillikka, barkamollikka undaydi. Bu jihat akmeologiyada milliylik va umuminsoniylikning o‘zaro dialektik munosabatlarini shakllanishiga olib keladi. Akmeologiya inson kasbiy faoliyati doirasidagi professionallik va ijodiylikning akte shaklining rivojlanishi uchun zarur qonuniyatlami o‘rganuvchi fan bo‘lgani uchun «akmeologiya» atamasining mazmuni, mohiyati insonshunos olimlar tomonidan turli bahs va munozarali keltirib chiqarmoqda. Buning boisi, birinchidan, akmeologiya sohasida ilk davrlarda asosan pedagoglar, psixologlar tomonidan chop etilgan ilmiy asarlar, etika ixtisosligi bo‘yicha olib borilgan tadqiqot ishlari fanning u yoki bu jihatlarinigina qamrab olganligi sababli ayrim tushunmovchiliklarni keltirib chiqardi. Izoh. Bugungi kungacha akmeologiya sohasida olib borilgan tadqiqot ishlari shaxsning psixologik xaritasi, uning xarakter xususiyatlarini aniqlash hamda uning u yoki bu sohaga qiziqishini alohida o‘rganishga qaratilgan. Ikkinchidan, akmeologiyaning tabiiy, umumjamoa va insoniy qoidalar asosida kasbiy mahoratning yuksak takomiliga erishishi,insonning yetuklik bosqichida rivojlanish qonunlari va mexanizmi hamda bundanda yuksakroq darajali egallash fenomenologiyasini o‘rganishi, ya’ni biron kasbga, sohaga astoydil mehr qo‘yib,bilim va tajribaga tayanib, maqsad sari intilib yashashini bildirishi hamda akmeologiyadagi asosiy iboralardan biri «akmeologik moyillik» iborasi ekanligining fanlar integratsiyasi kesimida kompleks o‘rganilmaganligidadir. Shu bois ham fikrimizcha, akmeologiyani faqat shaxs kasbiy faoliyatining psixologik va pedagogik jihatlarini tadqiq etish inson resurslarining barcha imkoniyatlarini kompleks tarzda o‘rganish y o‘lida yetarli emasligini alohida qayd etish maqsadga  
 
muvofiq, deb o‘ylaymiz.Umuman olganda, hozifgi globallashuv davrida 
jamiyatimiz o‘zining yuksak rivojlanish nuqtasi, fuqarolik jamiyatini barpo yetishga 
yaqinlashmoqda. Bu esa ayni paytda akmeologiyaning asosiy kategoriyalaridan 
mukammallik, yuksaklik, oliy daraja kabi tushunchalar kundalik turmushda ishlatilib 
kelingan bo‘lsada,ijtimoiy-falsafiy va axloqiy nuqtayi nazardan maxsus ilmiy 
tadqiqot sifatida to‘la o‘rganilmagan. 
«Akmeologiya», agar ularni hududga moslashtirilsa, insonshunoslikdagi barcha 
tajribalardan o‘zining yuqori samaradorligi va ta’lim berishdagi ayrim qulayliklari 
bilan ajralib, o‘quv jarayonining sifatini pedagogik mahoratdan ozod qiladi va ta 
‘lim-tarbiya jarayonining faqat yaxshi va a ‘lo darajada bolishligini kafolatlashi bilan 
birga, uni qaytadan tiklash imkonini beradi.Akmeologiya quyidagi tamoyillardan 
kelib chiqadi. 
  Birinchisi, mamlakatimizda demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini 
barpo qilishda barkamol avlod tarbiyasi katta ahamiyat kasb etadi. Kelajagimiz 
poydevori bo‘lgan yoshlarni tarbiyalashda sog‘lom ijtimoiy-axioqiy m uhitni 
yaratish, ta’lim- tarbiya tizimini tubdan isloh qilish, milliy va umum insoniy 
qadriyatlarni tiklash va e’zozlash, axloqan pok, intellektual yetuk, yuksak 
professional mutaxassis, ilg‘or fikrli, salohiyatli, bilimli, jahon standartlariga javob 
beradigan yuksak g‘oyali kadrlarni tayyorlash hozirgi paytda ustuvor vazifalardan 
bo‘lmog‘i lozim. 
  Ikkinchisi, zamonaviy tafakkur rivojida akmeshaxs qiyofasiga axloqiy 
munosabat zarur. Zero, yurt ravnaqi, millat rivoji, barqarorligini akmeshaxslarsiz 
tasavvur qilib bo‘lmaydi. Demak, O‘zbekistonda barkamol avlod tarbiyasida 
jismoniy, aqliy, ma’inaviy jihatlar kabi uch asosiy jihatga 
e’tibor berish o‘ta muhim va dolzarb masala bo‘lib, ijtimoiy jarayonlarning faol 
kechishida muhim omillardan hisoblanar ekan, shaxsning intellektual boy, 
yuksak m a’naviyatli akmeshaxs bo‘lib yetishishi «vaqt o‘zagi» yelagidan o‘tgan 
m a’naviy merosga bogliqligi yoshlar ongiga singdirib borilishi lozim. 
  Uchinchisi, respublikamizda yangilanish va taraqqiyot jadal davom etayotgan 
bir davrda jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolar bilan bir qatorda yoshlar 
muammosini respublika oldidagi umumiy vazifalardan ayri holda ko’rib chiqish 
mumkin yemas. Shu bois, yoshlar shaxsining shakllanishi, kamol topishi 
muvofiq, deb o‘ylaymiz.Umuman olganda, hozifgi globallashuv davrida jamiyatimiz o‘zining yuksak rivojlanish nuqtasi, fuqarolik jamiyatini barpo yetishga yaqinlashmoqda. Bu esa ayni paytda akmeologiyaning asosiy kategoriyalaridan mukammallik, yuksaklik, oliy daraja kabi tushunchalar kundalik turmushda ishlatilib kelingan bo‘lsada,ijtimoiy-falsafiy va axloqiy nuqtayi nazardan maxsus ilmiy tadqiqot sifatida to‘la o‘rganilmagan. «Akmeologiya», agar ularni hududga moslashtirilsa, insonshunoslikdagi barcha tajribalardan o‘zining yuqori samaradorligi va ta’lim berishdagi ayrim qulayliklari bilan ajralib, o‘quv jarayonining sifatini pedagogik mahoratdan ozod qiladi va ta ‘lim-tarbiya jarayonining faqat yaxshi va a ‘lo darajada bolishligini kafolatlashi bilan birga, uni qaytadan tiklash imkonini beradi.Akmeologiya quyidagi tamoyillardan kelib chiqadi. Birinchisi, mamlakatimizda demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini barpo qilishda barkamol avlod tarbiyasi katta ahamiyat kasb etadi. Kelajagimiz poydevori bo‘lgan yoshlarni tarbiyalashda sog‘lom ijtimoiy-axioqiy m uhitni yaratish, ta’lim- tarbiya tizimini tubdan isloh qilish, milliy va umum insoniy qadriyatlarni tiklash va e’zozlash, axloqan pok, intellektual yetuk, yuksak professional mutaxassis, ilg‘or fikrli, salohiyatli, bilimli, jahon standartlariga javob beradigan yuksak g‘oyali kadrlarni tayyorlash hozirgi paytda ustuvor vazifalardan bo‘lmog‘i lozim. Ikkinchisi, zamonaviy tafakkur rivojida akmeshaxs qiyofasiga axloqiy munosabat zarur. Zero, yurt ravnaqi, millat rivoji, barqarorligini akmeshaxslarsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Demak, O‘zbekistonda barkamol avlod tarbiyasida jismoniy, aqliy, ma’inaviy jihatlar kabi uch asosiy jihatga e’tibor berish o‘ta muhim va dolzarb masala bo‘lib, ijtimoiy jarayonlarning faol kechishida muhim omillardan hisoblanar ekan, shaxsning intellektual boy, yuksak m a’naviyatli akmeshaxs bo‘lib yetishishi «vaqt o‘zagi» yelagidan o‘tgan m a’naviy merosga bogliqligi yoshlar ongiga singdirib borilishi lozim. Uchinchisi, respublikamizda yangilanish va taraqqiyot jadal davom etayotgan bir davrda jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolar bilan bir qatorda yoshlar muammosini respublika oldidagi umumiy vazifalardan ayri holda ko’rib chiqish mumkin yemas. Shu bois, yoshlar shaxsining shakllanishi, kamol topishi  
 
muammosini o‘rganishda akmeologik bilimlardan foydalanish usuvor vazifalardan 
biri bo‘lib qolmog‘i lozim. 
Umuman olganda, B.G.Ananevning fikriga ko‘ra, «Insonning ruhiy bilish rivoji 
markazida dastlabki va so‘nggi ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq 
ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol hayot fazasi bolishi mumkin» Va  
bularning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi yagona ilmiy-
nazariy g‘oyaning maxsus fundamental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik va yetuklikning 
yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi. Shu bois, akmeologiyaning 
predmeti individ, shaxs individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan 
maksimal yetukligi bo‘lmog‘i lozim. 
   
Ammo, qobiliyat, iste’dod, komillik, insondagi intiluvchanlik akmeologiya bilan 
uzviy bog‘liq. Intiluvchanlik — istak, xohish,mayl, qiziqish, xobbi va boshqalar 
o‘zini ochiq yoki yashirin holda k o‘rsatadi. Bilim olishga ehtiyoj insonda k o‘payib 
boradi. Inson miyasi tirik ekan, fikr yuritishi tabiiydir, zero, «Bilim inson ongi va 
ruhining oziqasidir». 
  Yetuklik holati insoncla kutilmaganda va birdaniga paydo bolmaydi. Unga va 
uning qandayligi uchun insonni barcha o‘ychan hayoti «ishlab beradi», faqat 
tabiatdan berilgani uchun emas, balki insonni yetuklik bosqichiga qanday jismoniy 
mustahkamlik zaxirasi bilan yaqinlashuvi ko‘proq yashab o‘tilgan 
turmush tarzi bilan bog iiq bo‘ladi.Ushbu bosqichdan turib inson cho‘qqiga 
chiqish va tushib ketishlarini, qanchadan-qancha kechinmalarni boshidan 
o‘tkazishini unutish kerak emas. Bu uning sihat-salomatligi, shaxs sifatida va o‘zini 
turli faoliyatlarda ifodalashiga ham bog‘liq.Inson yetukligining qandaydir vaqt 
kesmasiga to‘g‘ri keladigan rivojlanishining eng yuqori darajasi, uning cho‘qqisi 
«akme»ning o‘zginasidir. 
1. Uning akmeologiya erishuvidagi faoliyatining natijalari 
bundan dalolat beradi. 
2. Uning qay darajada mazmunan k o‘p qirraligi, boy ijtimoiy 
buyukligi, tashabbuskor va originalligi. 
3. Ushbu professional cho‘qqining qaysi balandligini egallaganligidan dalolat 
beradi. 
muammosini o‘rganishda akmeologik bilimlardan foydalanish usuvor vazifalardan biri bo‘lib qolmog‘i lozim. Umuman olganda, B.G.Ananevning fikriga ko‘ra, «Insonning ruhiy bilish rivoji markazida dastlabki va so‘nggi ontogenez, «chetroqda» esa insonning ko‘proq ijodiyroq, samaraliroq ijtimoiy-faol hayot fazasi bolishi mumkin» Va bularning barchasi, shaxsning individual-ruhiy rivoji haqidagi yagona ilmiy- nazariy g‘oyaning maxsus fundamental ishlab chiqarilgan, o‘smirlik va yetuklikning yosh psixologiyasi qismisiz mavjud bo‘la olmaydi. Shu bois, akmeologiyaning predmeti individ, shaxs individual faoliyatining barcha sohalarida erishgan maksimal yetukligi bo‘lmog‘i lozim. Ammo, qobiliyat, iste’dod, komillik, insondagi intiluvchanlik akmeologiya bilan uzviy bog‘liq. Intiluvchanlik — istak, xohish,mayl, qiziqish, xobbi va boshqalar o‘zini ochiq yoki yashirin holda k o‘rsatadi. Bilim olishga ehtiyoj insonda k o‘payib boradi. Inson miyasi tirik ekan, fikr yuritishi tabiiydir, zero, «Bilim inson ongi va ruhining oziqasidir». Yetuklik holati insoncla kutilmaganda va birdaniga paydo bolmaydi. Unga va uning qandayligi uchun insonni barcha o‘ychan hayoti «ishlab beradi», faqat tabiatdan berilgani uchun emas, balki insonni yetuklik bosqichiga qanday jismoniy mustahkamlik zaxirasi bilan yaqinlashuvi ko‘proq yashab o‘tilgan turmush tarzi bilan bog iiq bo‘ladi.Ushbu bosqichdan turib inson cho‘qqiga chiqish va tushib ketishlarini, qanchadan-qancha kechinmalarni boshidan o‘tkazishini unutish kerak emas. Bu uning sihat-salomatligi, shaxs sifatida va o‘zini turli faoliyatlarda ifodalashiga ham bog‘liq.Inson yetukligining qandaydir vaqt kesmasiga to‘g‘ri keladigan rivojlanishining eng yuqori darajasi, uning cho‘qqisi «akme»ning o‘zginasidir. 1. Uning akmeologiya erishuvidagi faoliyatining natijalari bundan dalolat beradi. 2. Uning qay darajada mazmunan k o‘p qirraligi, boy ijtimoiy buyukligi, tashabbuskor va originalligi. 3. Ushbu professional cho‘qqining qaysi balandligini egallaganligidan dalolat beradi.  
 
Albatta, insonning akmesiga ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy,huquqiy, ijtimoiy-
psixologik vaziyatlar orqali hayot yo‘lining xususiy atlari ham bog‘liq bo‘ladi,  
ko‘tarilgan yetuklik bosqichiga u ko‘p jihatdan uning akmesining miqdor-sifat 
 ko‘rsatkichlari,qanday qilib dunyoqarashi tashkil topganligi, umumiy va maxsus 
intellektining shakllangani, axloqli yadrosi tuzilganligi va ijodkorlik 
qobiliyatlarining rivoj topganligi bilan belgilanadi. 
Insonlar noxush holatlarga qarshi turishlari va ularga qaramasdan o‘z fikrlarini 
amalga oshirishlari bilan bir-birlaridan farqlanadilar. Ularning akmelari paydo bo 
iishini konkret sharoitlarini hisobga olib baholash, har doim individ, shaxs, faoliyat 
subekti sifatida nimaga qodir ekanligini ko‘rsatadi.Aytib o‘tilganlar akmeologiya 
yechadigan vazifalarning quyidagi guruhini ochib beradi. Unga shaxs akmesining 
miqdor-sifat tavsifini belgilaydigan omillarning harakatini kuzatish, turli 
insonlardagi umumiylik va farqlarni ilmiy yoritish kabi masalalar kiradi. 
  Yuqoridagi masalaning birinchisi inson tomonidan to‘laqonli akmega 
erishishda va haqiqatan sodir bo‘lishda qonuniyatlar va mexanizmlar ochib 
berishning muhimligini anglatadi. 
 
Albatta, insonning akmesiga ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy,huquqiy, ijtimoiy- psixologik vaziyatlar orqali hayot yo‘lining xususiy atlari ham bog‘liq bo‘ladi, ko‘tarilgan yetuklik bosqichiga u ko‘p jihatdan uning akmesining miqdor-sifat ko‘rsatkichlari,qanday qilib dunyoqarashi tashkil topganligi, umumiy va maxsus intellektining shakllangani, axloqli yadrosi tuzilganligi va ijodkorlik qobiliyatlarining rivoj topganligi bilan belgilanadi. Insonlar noxush holatlarga qarshi turishlari va ularga qaramasdan o‘z fikrlarini amalga oshirishlari bilan bir-birlaridan farqlanadilar. Ularning akmelari paydo bo iishini konkret sharoitlarini hisobga olib baholash, har doim individ, shaxs, faoliyat subekti sifatida nimaga qodir ekanligini ko‘rsatadi.Aytib o‘tilganlar akmeologiya yechadigan vazifalarning quyidagi guruhini ochib beradi. Unga shaxs akmesining miqdor-sifat tavsifini belgilaydigan omillarning harakatini kuzatish, turli insonlardagi umumiylik va farqlarni ilmiy yoritish kabi masalalar kiradi. Yuqoridagi masalaning birinchisi inson tomonidan to‘laqonli akmega erishishda va haqiqatan sodir bo‘lishda qonuniyatlar va mexanizmlar ochib berishning muhimligini anglatadi.