Pedagogik konflikt- ta’lim tizimida pedagogik konfliktlarning vujudga kelish sabablari
Yuklangan vaqt
2024-10-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
36,1 KB
Ilmiybaza.uz
Pedagogik konflikt- ta’lim tizimida pedagogik konfliktlarning vujudga kelish
sabablari
REJA :
1.Konflikt va pedagogik konflikt tushunchasi mazmuni.
2. Konfliktologiya fani o‘quv fani sifatida
Konfliktlarning kelib chiqishining sabab va oqibatlarini o‘rganuvchi fan
«Konfliktologiya» u lotincha “conflictus” - to‘qnashuv demakdir. Ya’ni konflikt –
o‘zaro qarama-qarshi bo‘lgan ziddiyatli manfaatlar va munosabatlarning ochiq
to‘qnashuvidir. Fan nuqtai-nazaridan ilk marotaba konfliktni ilmiy o‘rganish davlat
hokimiyati, jamiyat a’zolari hamda alohida ijtimoiy guruhlar orasidagi ziddiyatlarni
o‘rganishdan boshlangan. Konflikt har birimizning turmushimiz va tirikligimizga
xos bo‘lgan, hayotimizga tegishli narsa. Ammo ko‘pchilik ongida an’anaviy mavjud
bo‘lgan fikrga ko‘ra, konflikt bu oddiy hol emas, u ziddiyatli hol, undan o‘zini
muhofaza qilish kerak, undan o‘zini tortish zarur, konfliktdan qochish kerak.
Keyinchalik ilmiy qiziqishlarning ortib borishi bilan ijtimoiy, siyosiy, milliy,
guruhlararo va shaxslararo konfliktlar fan ob’ektiga aylana boshlagan.
Konfliktologiya XX asrning ikkinchi yarmidan boshlab, fan sifatida shakllana
boshlagandan so‘ng, jamiyatda konfliktning tutgan o‘rnini o‘rganish jamiyat
hayotida juda muhimligi sababli, etnik va guruhlararo konfliktli munosabatlarni
o‘rganish, tizimli asosda ularni tahlil qilish va o‘zaro to‘g‘ri yechimga kelish zaruriy
ehtiyojlarda biriga aylandi.
Konflikt to‘qnashuv jarayonida ikki tomonning bir-birini tushunmagan holatida
vujudga keladi. Konfliktning vujudga kelishidagi birinchi shakli - bu mojarodir.
Ilmiybaza.uz
Mojaro konfliktning asosi hisoblanib, uning negizida ikki tomon uchun to‘qnashuvni
keltirib chiqaruvchi omillar mavjud bo‘ladi.
Ikkinchi shakli- norozilik bo‘lib, bir-biridan norozilik natijasida kelib chiquvchi
noxush kayfiyatni so‘z yoki xatti-harakat bilan bildirish natijasida konflikt yuzaga
keladi. Lekin norozilik hamma vaqt ham konfliktni vujudga keltirmaydi.
Mazkur muammoni hal etishning ilmiy jihatdan tahlili shuni ko‘rsatadiki, ta’lim
sohasining ilmiy-nazariy va amaliy muammolarini tadqiq etish masalalari bo‘yicha
Ye.I.Stepanov, S.V.Banыkina, A.N.Smarin, L.S.Vыgotskiy, N.I.Leonov kabi
olimlarning tadqiqot ishlarida har tomonlama o‘rganilgan.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasida yoshlarni har tomonlama komil
insonlar qilib tarbiyalash, konfliktologik kayfiyat va xususiyatlarni o‘rganish
bo‘yicha
o‘qituvchining
kasbiy,
axloqiy
fazilatlarini
shakllantirish,
rivojlantirishning ilmiy-nazariy masalalari bo‘yicha pedagog va psixolog olimlardan
O.Musurmonova,
V.Karimova,
E.G‘oziev,
X.Ibragimov,
N.Egamberdieva,
G.To‘ychieva, M.Axmedova va boshqalarning ilmiy kuzatishlari shular jumlasiga
kiradi.
Hozirgi zamon fani insoniyatning tarixiy o‘tmishiga nazar tashlar ekan,
konfliktni hamisha ijtimoiy taraqqiyotning doimiy yo‘ldoshi ekanligiga shubha
qilmaydi, chunki odamlar bor joyda konfliktlar mavjud bo‘lgan va bo‘laveradi.
Ijtimoiy hayotda konfliktlarning tutgan o‘rni va keng tarqalganligi uzoq o‘tmishda
ham e’tiborni o‘ziga tortgan.
O‘tgan asrlarda ijod qilgan faylasuflar, tarixchilar, yozuvchilarning asarlarida,
afsonalarida va g‘oyalarida vujudga kelishi ehtimol bo‘lgan konfliktlarning yuzaga
kelish sabablari va ularni tugatish yo‘llari haqida muayyan fikrlar bildirilgan.
O‘tmishda konfliktlarni hal etishning asosiy usuli sifatida urug‘-qabila oqsoqollari,
dohiylarining yakka hokimligi tushunilgan. Biroq ilk davlatchilik tuzilmalarining
vujudga kelishi har doim ham jamiyatda uyg‘unlikka olib kelmagan, ba’zida ijtimoiy
notenglikni keskinlashtirgan, konfliktlarni yaqqol namoyon etgan va kuchaytirgan.
Shu bois asrlar davomida insonlar urushlar bo‘lmaydigan, nizolar va adovat barham
topadigan mukammal kelajakka ishonch hissi bilan yashaganlar.
Qadimgi yunon faylasuflari birinchilardan bo‘lib ijtimoiy konfliktlarning
tabiatini to‘g‘ri tushunishga uringanlar. Mashhur qadimgi faylasuf-dialektik olim
Ilmiybaza.uz
Geraklit (er.av. 530-470 y.y.) urushlar va ijtimoiy konfliktlar haqidagi fikrlarini
borliqning tabiatiga bo‘lgan qarashlarning umumiy tizimi bilan bog‘lashga harakat
qilgan. Uning fikricha, «koinotda hukm suruvchi yagona umumiy qonun - bu
urushdir, u hamma narsaning otasi va shohidir. U kimlarnidir xudolar va kimlarnidir
insonlar qilib yaratadi, insonlarining ba’zilarini qul, boshqalarini erkin qilib
belgilaydi. Hamma narsa, shu jumladan inson muloqoti normalari ham abadiy
aylanma harakat va bir-biriga aylanish ta’sirida bo‘ladi. Dunyoda barcha narsa
adovat va nifoq orqali tug‘iladi». Geraklitning bu so‘zlari ijtimoiy taraqqiyot
jarayonida kurashning ijobiy rolini to‘g‘ri asoslashga bo‘lgan dastlabki urinishlardan
biri ekanligini ko‘rsatadi. Konfliktlar o‘zining yangi xususiyati bilan ijtimoiy
hayotning muhim atributi, ijtimoiy taraqqiyotning eng muhim va zarur sharti sifatida
namoyon bo‘ladi. Geraklitning konfliktlar va kurash barcha narsaning asosi sifatida
hisoblanishi haqidagi g‘oyalari boshqa qadimgi faylasuf-materialist-Epikur
(er.av.341-270 y.y.) tomonidan rivojlantirildi, ayni paytda u to‘qnashuvlarning
salbiy oqibatlari qachonlardir insonlarni doimiy tinch-totuv sharoitda yashashga
majbur qiladi deb hisoblagan. Shunday qilib, jamiyatning konfliktsiz holatda bo‘lishi
haqidagi g‘oyalar dastlabki nazariy xulosalar bilan to‘ldirildi.
Konfliktlar tabiati haqidagi ingliz faylasufi Frensis Bekon (1561-1626)
tomonidan bildirilgan fikrlar ham o‘ziga xosdir. U birinchi bo‘lib mamlakat
ichkarisidagi ijtimoiy konfliktlar sabablari majmuini chuqur nazariy tahlil qildi,
ijtimoiy tartibsizliklarning moddiy, siyosiy, ruhiy sharoitlarini hamda ularni bartaraf
qilish usullarini qarab chiqdi. U ijtimoiy tartibsizliklarni yuzaga kelishida moddiy
sabablarning hal qiluvchi rolini chuqur anglab yetdi. Shulardan biri xalqning nochor
moddiy ahvoli hisoblanadi.
F.Bekon konfliktlarni oldini olishning muayyan vositalariga ham e’tibor
qaratgan. U ijtimoiy konfliktlarning moddiy sabablarini mumkin bo‘lgan barcha
usullar bilan, ular ichida alohida o‘ringa ega bo‘lgan jamiyatdagi ayrim
tabaqalarning qoniqarsiz ahvolini mumkin qadar barcha vositalar bilan bartaraf
qilish zarurligini ta’kidlagan.
Yangi davrning tarixiy doirasida ham ijtimoiy konfliktlarning sabablari va ularni
oldini olish istiqbollari haqida turlicha fikrlar bildirilgan. Biroq bu fikrlar qanchalik
turli-tuman bo‘lmasin ularda jamiyat rivojlanishida odamlar o‘rtasidagi totuvlik va
Ilmiybaza.uz
hamjihatlikning hal qiluvchi rolini, o‘rta asr qoldiqlariga, tartibsizliklariga va
urushlarga umumiy salbiy baho berish, kelgusida «abadiy tinch» hayotga erishish
imkoniyatiga bo‘lgan umidlarni tan olinishi xosdir.
XIX asrga kelib bu masalaga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgara boshladi. Nemis
faylasufi Gegel urushlar va ijtimoiy konfliktlarga baho berishga boshqacha
yondashadi. Eng avvalo, u jamiyatning rivojlanishida urushlarning ijobiy rol
o‘ynashi xususida muayyan fikrlarni bildiradi. Shu bilan birga kuchli davlat
hokimiyati tarafdori bo‘lgan Gegel davlatning yaxlitliligini zaiflashtiruvchi
mamlakat ichkarisidagi ijtimoiy tartibsizliklar va qo‘zg‘olonlarga qarshi chiqadi.
Ijtimoiy taraqqiyotning murakkab jarayonlarini va jamiyat hayotida ijtimoiy
konfliktning o‘rnini yanada chuqur anglash tarixiy jarayonlarning borishi bilan
ob’ektiv tarzda belgilandi. XIX asrda jamiyat hayotining iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy
va boshqa sohalarida bo‘lib o‘tgan keskin o‘zgarishlar ijtimoiy nazariyalar
mazmuniga ta’sir etmasdan qolmadi. Bu nazariyalarda izohlanishicha, ijtimoiy
taraqqiyot davomida kurash, konfliktlar va to‘qnashuvlar nafaqat bo‘lishi mumkin,
balki ijtimoiy borliqning muqarrar voqeliklari hisoblanadi.
XIX - XX asrlar arafasida sotsiologiya konflikt muammolarini ishlab chiqishga
tobora ko‘proq ta’sir ko‘rsata bordi. Konflikt muammolarini ishlab chiqish
sotsiologiyadagi turli yo‘nalishlar tomonidan amalga oshirildi. Ularning hammasi
ham konfliktni sotsiologik konsepsiyalarning boshlang‘ich kategoriyasi deb tan
olmasalar-da, biroq ular konfliktlarning jamiyat hayotida muhim ahamiyatga ega
ekanligini va ularni nazariy tahlil qilishning zaruratini muayyan darajada
ta’kidlaganlar.
Nemis sotsiologi Georg Zemmel (1858-1918) birinchi bo‘lib ilmiy muomalaga
“konflikt sotsiologiyasi“ atamasini kiritgan. U tarixiy jarayon mohiyatini bilishdan
voz kechishni hamda ijtimoiy muloqot va o‘zaro ta’sirning “sof shakllari“ni tahlil
qilish bilan shug‘ullanishni tavsiya etgan. Ijtimoiy o‘zaro ta’sirning nisbatan qat’iy
shakllari ichida avtoritet, kelishish, bo‘ysunish, hamkorlik va boshqalar bo‘lib,
konflikt o‘zining alohida o‘rniga ega. Konflikt ijtimoiy hamkorlikka olib keladi,
muayyan ijtimoiy tuzilmalar xarakterini belgilaydi, ularni tashkil etish tamoyillari va
normalarini mustahkamlaydi.
Ilmiybaza.uz
G.Zemmelning nazariy qarashlarini XX asrning 20-yillarida Chikago
maktabining yirik vakillari Robert Park (1864-1944), Ernst Berdjess (1886-1966),
Albion Smoll (1854-1926)lar qo‘llab-quvvatlaganlar.
Ular ijtimoiy jarayonga o‘zaro ta’sirning o‘zaro bog‘liq 4 ta tipi nuqtai nazaridan
qaraganlar: musobaqalar, konflikt, moslashish va assimilatsiya. Konfliktlar ijtimoiy
o‘zaro ta’sirning bu tiplari orasida markaziy o‘rinni egallaydi, musobaqadan
moslashishga va assimilatsiyaga o‘tish rolini bajaradilar, shu tarzda ijtimoiy
o‘zgarishlarning muhim manbai hisoblanadilar. Sotsiologiyaning amaliy maqsadi -
konfliktlarni hamkorlikka aylanishiga yordam qilish, ijtimoiy guruhlar o‘rtasidagi
uyg‘un munosabatlarga ta’sir etishdir.
Konfliktlarni tadqiq qilishning nazariy jihatlarini ishlab chiqishda amerikalik
sotsiolog Tolkott Parsons (1902-1979) tomonidan asoslantirilgan tashkilotning
tuzilmaviy funksional modeli muhim o‘rin egallaydi. U jamiyatga insonlar
o‘rtasidagi munosabatlar tizimi, normalar va qadriyatlarga uni bog‘lovchi bo‘g‘in
deb qaragan. U quyidagi qoidalarga amal qilgan: a) har qanday ijtimoiy tizim
nisbatan barqaror, doimiy va yaxshi tashkil etilgan tuzilmadan iborat ; b) bu
tizimning har bir elementi muayyan funksiyani bajarishi bilan tizim barqarorligini
saqlashga o‘z ulushini qo‘shadi; v) bu ijtimoiy tuzilmaning amal qilishi zarur
barqarorlik va hamkorlikni ta’minlovchi jamiyat a’zolarining qo‘llab-quvvatlashiga
asoslanadi.
Parsonsning fikricha, ijtimoiy harakatning me’yoriy komponenti quyidagi to‘rtta
darajada namoyon bo‘ladi: organizm, shaxs, ijtimoiy tizim, madaniyat. Konfliktning
bo‘lishi ijtimoiylashuv jarayonining o‘zida mavjud, bunda inson nafaqat ijtimoiy
tizimning namoyon bo‘lish usullariga, shuningdek, tegishli madaniyatning
me’yorlari va qadriyatlariga ham jalb qilinadi. Ijtimoiylashuv jarayonida
organizmning ichki fiziologik ehtiyojlari bilan insonning ijtimoiy munosabatlardagi
ehtiyojlari o‘rtasida shakllanadigan nomuvofiqlik, muayyan tanglik konfliktga
aylanishi mumkin.
Bunda ijtimoiy tizimning ichki qarama-qarshiligini va demak, konfliktlarni
vujudga kelishining realligini tan olinishi juda muhim edi. Biroq, umuman olganda,
Parsons tizim elementlari o‘rtasidagi konfliktsiz , “uyg‘un“ munosabatlar tarafdori
Ilmiybaza.uz
bo‘lgan. U konfliktni ijtimoiy anomaliya, o‘ziga xos kasallik va uni yengish zarur
deb hisoblagan.
Ijtimoiy konflikt tabiatiga nisbatan Parsons tomonidan bildirilgan nuqtai nazar
XX asrning 30-40-yillarida “kishilar munosabatlari “ maktabi vakillari tomonidan
qo‘llab-quvvatlangan. Ular ham sanoati rivojlangan mamlakatlar qurishi kerak
bo‘lgan jamiyatning tabiiy holati uyg‘unlik va ijtimoiy konsensus holati bo‘lishi
lozim deb hisoblaganlar.
Bu maktabning yirik vakili, Garvard universiteti professori elton Meyo (1880-
1949) “hozirgi zamonning bosh muammosi“ bo‘lgan “sanoatda tinchlik“ni
o‘rnatishga yordam qilish zarur deb ta’kidlagan. U konfliktni xavfli “ijtimoiy illat“
deb bilgan. Undan iloji boricha qochish kerak, “ijtimoiy muvozanat“ga va
“hamkorlik holati“ga intilish kerak.
Turli mamlakatlar olimlari hech bir nuqsonsiz faoliyat ko‘rsatadigan va
boshqariladigan tashkilotlarda ham konfliktlar paydo bo‘lishiga e’tibor qaratganlar.
Bu holat barqaror konsensusni ta’minlashga qodir qandaydir ijtimoiy tizim modeli
borligiga shubhalanishga olib keldi. Shu bilan birga konfliktlarga o‘sib o‘tuvchi
ijtimoiy ziddiyatlarning tabiiy muqarrarligi va qonuniy xarakter kasb etishini
hisobga olish zarurligini tushunish ham mustahkamlanib bordi. Natijada XX asrning
50-yillarida AQSh, Germaniya, Frantsiya va qator g‘arb mamlakatlarida
konfliktning hozirgi zamon kontseptsiyalari shakllandi va keng tarqaldi.
M.Veber esa konfliktlarning paydo bo‘lishini faqat kambag‘allik va boylik
tafovutlariga bog‘liq deb hisoblamaydi. U notenglik xususiyatiga karab e’tibor,
hurmatning turli darajada bo‘lishi, bir xilda bo‘lmagan obro‘, mavqe, maqomli
guruhlar tushunchasini kiritgan. Bunda Veber turli guruhlarning moddiy va g‘oyaviy
manfaatlari bilan diniy ong o‘rtasidagi bog‘liqlikni ko‘rsatib o‘tgan.
R.Darendorf esa aynan sinflarni konfliktlashuvchi ijtimoiy guruhlar deb
hisoblagan. Uning fikricha,sinfiy konflikt jamiyat xarakteri bilan belgilanadi.
Konflikt odatda iqtisodiy munosabatlar bilan emas, balki boshliqlar va
bo‘ysunuvchilar o‘rtasidagi munosabatlar orqali vujudga keladi, uning bosh
sabablari kishilarning bir-birlari ustidan xukmronligi, hokimiyatga esa bo‘lishlaridir.
Konflikt uchun asos faqat ishchilar ustidan tadbirkorlar hokimiyatining o‘rnatilishi
emas, konflikt boshqaruvchilar va bo‘ysunuvchilar mavjud bo‘lgan har qanday
Ilmiybaza.uz
tashkilotda paydo bo‘lishi mumkin (kasalxonada, harbiy qismda, universitetda va
h.). Darendorf o‘zining «Industrial jamiyatda ijtimoiy sinflar va sinfiy konflikt»
nomli mashhur asarida ob’ektiv «yashirin» va anglashilgan «oshkora»
manfaatlarning mavjudligi haqidagi xulosani chiqarish uchun Marksning ko‘p
nazariy xulosalaridan foydalangan. Sinflar, uning fikricha, qachonki «yashirin»
manfaatlar «oshkora» manfaatlarga aylanganda vujudga keladilar.
Hozirgi zamon olimlaridan Per Burde esa hozirgi konfliktlarning rivojlanish
xususiyatlari ustida fikrlash uchun amaliy tavsiyalar beradi. Uning fikricha, sinflar
to‘g‘risidagi markscha nazariyaning kamchiligi ob’ektiv mavjud tafovutlar
majmuini e’tiborga olmaslik, ijtimoiy borliqning faqat iqtisodiy maydon bilan
cheklash natijasidir.
K.Boulding, L.Kraysberg, M.Krozelar fikricha, konfliktning o‘zi turli xil
maqsadlarga intiluvchi guruhlarning qarshi kurashidan iborat. K.Bouldingning
ta’kidlashicha, hamma konfliktlar umumiy elementlarga xamda rivojlanishning
umumiy me’yorlariga ega bo‘ladi, bu elementlarni o‘rganish konflikt hodisasini
uning istalgan ko‘rinishida o‘rganish, tasavvur qilishga imkon beradi.
Demak, konfliktlarni tushunishda va asoslashdagi asosiy yondashuvlar yirik
ijtimoiy uyushmalar o‘zaro munosabatlarining xususiyatlarini ko‘rib chiqish
doirasida shakllanganligini ko‘rishimiz mumkin.Axborotlashtirilgan jamiyatda
yashar ekanmiz, O‘zbekistonda ro‘y berayotgan o‘zgarishlar, yangiliklar islohotlar
yoshlar hayotiga ham ta’sir etmay qolmaydi. Shu bois, yoshlar ijtimoiy hayotida yuz
berayotgan voqea va hodisalarni mustaqillik mafkurasi, axloqiy tarbiya talabalari
asosida teran anglab olishlari va shularga asoslangan holda aqliy - jismoniy
qobiliyatlarini, ma’naviy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishlari zarur. Yoshlarda
bunday bilim, ko‘nikmalarni shakllantirmasdan va ma’naviy barkamol qilib voyaga
yetkazmasdan turib ko‘zlangan maqsadlarga erishish qiyin.
Shuning uchun «Pedagogik konfliktologiya» fani hozirgi kunda barcha oliy va
o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida olib borilmoqda. Konfliktologiya fani o‘quv fani
sifatida yetakchi o‘rinni egallaydi.
Pedagogik konfliktologiya bu o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ziddiyatlarini
o‘rganuvchi fandir. Zamonaviy sharoitda pedagogik konfliktologiyaning o‘qitilishi
o‘qituvchining pedagogik madaniyatini rivojlantiradi. Pedagogik konfliktlar
Ilmiybaza.uz
deganda biz o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ta’lim jarayonida kuzatiladigan
ziddiyatlar, tortishuvlar kelishmovchiliklar, qarama-qarshiliklarni tushunamiz.
Pedagog har tomonlama o‘quvchilarga bilimlarini berishi uchun avvolo o‘zi
tarbiyalanishi lozimdir. O‘qituvchi tarbiyani aqliy, axloqiy ma’naviy, estetik,
jismoniy, ruhiy, mehnatsevarlik, tejamkorlik turlari bilan birga bilimni o‘quvchilarga
yetkazib berishi uchun chiroyli nutqda ega bo‘lishi o‘rinlidir. Pedagog o‘z
mutaxassisligini puxta egallashi keng bilim doirasiga ega bo‘lishi ta’lim jarayonini
olib borayotgan vaqtda ta’limni hayot bilan bog‘lashi lozimdir. O‘qituvchining
pedagogik
mahorati,
qobiliyati
asosan
sinf
auditoriya
mashg‘ulotlari,
konferensiyalar, jonli ma’ruzalarni tushuntirishida yaqqol ko‘zga tashlanadi.
O‘qituvchi ta’lim - tarbiya jarayonini o‘rgatish bilan birgalikda, talabalarni jonli
muloqotga chorlay olishi, talabalarni mustaqil fikrlarini tinglay olishi, o‘qituvchi va
o‘quvchi o‘rtasidagi samimiy munosabatni, ochiq ko‘ngillilikni, mehr-oqibatni,
hurmat-izzat asosiy maqsadga erishish uchun hamkorlikda ishlashishi lozim.
Pedagog guruh bilan ishlashda guruhdagi har bir o‘quvchining temperamenti,
xarakter qobiliyati, ruhiyati, oilaviy muhiti, hulq-atvorini, bilim saviyasini o‘rganib,
shunga qarab har bir o‘quvchiga qanday yondashishni o‘rganishi lozimdir. Bir
guruhda nechta talaba o‘qishidan qat’iy nazar, har bir bolaning xarakteri jihatidan
farqli tomonlarini ko‘rishimiz lozim. Jamiyatda yashovchi shaxslarimiz tashqi
ko‘rinishlaridan gavdasining tuzilishi, ozg‘in, semizligi yoki boshqa belgilari yuz
tuzilishlari bilan o‘xshashi mumkin, lekin xarakterlari jihatdan keskin farqlanadi.
Masalan,
biri
qiziqqon
ko‘p
narsalarni
o‘zlashtirishga
harakat
qilishi
kirishuvchanligi bilan farqlansa, ikkinchisi tabiatan og‘ir so‘ragan savollarga javob
beruvchi bo‘lishi mumkin. Endi guruh misolida to‘xtalar ekanmiz, har bir guruhda
iqtidorli, talantli qiziquvchan yoshlar bilan bir qatorda layoqatsiz qobiliyati jihatidan
sust, yoki tabiatan og‘ir kamgap va serjahl o‘quvchilar ham buladi. Guruh
rahbarining asosiy vazifasi har tomonlama yetuk barkamol shaxslarni tarbiyalashda
yangi kadrlarni tarbiyalab berishdir. Pedagog o‘quvchilar bilan ishlash jarayonida
ularga individual yoki kompleks holatlarida yondashmog‘i lozimdir. Sinf yoki
aiditoriyalardagi dars jarayoniga e’tiborimizni qaratadigan bo‘lsak, ayrim talabalar
berilayotgan ma’lumotni birdaniga o‘zlashtira olmaydilar, bunday hollarda albatta
pedagog ta’lim jarayonida individuallikka tayanishi mumkin.
Ilmiybaza.uz
Sinf rahbarining kompleks yondashishi pedagog o‘z navbatida ota-onalari bilan
hamkorlikda bo‘lishi, ko‘proq ota-onalar bilan muloqotda bo‘lib, sinf majlislarida
yechilayotgan masalalarni ota-onalarni ham fikrlarini inobatga olishi lozimdir. Agar
o‘qituvchi tomonidan yuqoridagi fikrlarga e’tibor qaratilsa, o‘qituvchi va o‘quvchi
o‘rtasidagi konflikt paydo bo‘lishi bartaraf etiladi. O‘quvchi ham o‘qituvchiga
nisbatan samimiy munosabatda bo‘lishi, hurmatini joyiga qo‘yishi kerak. O‘qituvchi
va o‘quvchi o‘rtasida ma’lum bir masofa kontakt bo‘lishi lozimdir.
Pedagogik konflikt – ta’lim tizimida pedagogik konfliktlarning vujudga kelish
sabablari va tabiatini o‘rganadigan, ularni bartaraf etish usullari va amaliy
tavsiyalarni ishlab chiqadigan nazariy-amaliy yo‘nalish hisoblanadi. Pedagogik
konflikt ijtimoiy hayotdagi ko‘p uchraydigan holat hisoblanib, tabiiyki jamiyatning
kuchli ijtimoiy munosabatlari to‘plangan bo‘laklari maktab, oliy va o‘rta maxsus
ta’limda ko‘proq ko‘zga tashlanadi. Ta’limda o‘z «Meni»ni qattiq hurmat qilishga
odatlangan o‘quvchi yoki talabalar orasida konfliktli munosabatlarning bo‘lishi
tabiiy hodisadir, lekin amaliy ko‘nikmalarga, kuchli tayyorgarlikka ega bo‘lmagan
pedagog yoki rahbarlar ham konfliktli munosabatlarning vujudga kelishiga sharoit
yaratib berishi mumkin. Pedagogik konflikt bu o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi
ziddiyatlarni, kelishmovchiliklar tortishuvlar mojorolar, muloqot jarayonida bir-
birlarini tushunishlari, bir-birini idrok qilishlarini o‘rganadi. Albatta o‘qituvchi bu
muammolarning oldini olishi va yechimini topishi uchun o‘z mutaxassisligini puxta
o‘rgangan, muloqot sirlaridan habardor bo‘lishi, darsni tashkil etish bilan birgalikda
talabalarni jalb qila olishi kerakdir. Bundan tashqari talabalarni bilim saviyasini va
xulq-atvoriga xolisona baho berishi lozim.
Hozirgi kunda talaba va o‘quvchilarimiz faqat o‘qituvchilarning bilim saviyasini
kuzatibgina qolmay, o‘qituvchini ma’suliyatliligi, qobiliyatliligi, ishonchliligi,
pedagogik mahorati qobiliyati, samimiyligi ta’lim tizimiga qay tarzda yondashishiga
ham e’tiborlarini qaratadilar. Ta’lim-tarbiyaning samarasi, ta’sirchanligi, avvolo
o‘qituvchiga, uning bilim saviyasiga, kasbiy tayyorgarligiga va mahoratiga
bog‘liqdir. O‘qituvchi ijodiy fikrlovchi: umuminsoniy va milliy qadriyatlarni,
dunyoviy bilimlarni mukammal egallagan bo‘lishi o‘z kasbi va bolalarni yaxshi
ko‘radigan insonparvar adolatli, talabchan pedagogik odobli har bir o‘quvchisi
Ilmiybaza.uz
ulg‘ayib kelajakda yaxshi inson bo‘lishiga ishonadigan, ularning barkamol shaxs, ish
bilarmon kishi bo‘lib yetishishiga ko‘maklashadigan mutaxassis bo‘lmog‘i lozim.
Pedagogik konfliktologiya fanining maqsadi pedagogik muloqotning samarali
kechishiga to‘sqinlik qiluvchi ziddiyatli-stressli vaziyatlarni o‘rganish va ularning
oldini olish usullarini izlab topishdan iboratdir.
Yoshlarning ma’naviy qiyofasini belgilash vash u bilan bir qatorda sog‘lom
fikrli, uddaburon shaxs bo‘lib shakllanishida Prezidentimiz I.A.Karimov 2016 yilni
«Sog‘lom ona va bola» yili deb e’lon qilishlar bejiz emas. Chunki, oilada bolani
sog‘lom qilib tarbiyalash – mustahkam poydevorli jamiyat barpo etilishining
garovidir. Inson aslida baxt va ezgulik uchun dunyoga keladi, shu orzu umidlar bilan
yashaydi. Lekin bu bila nish bitmaydi, u shu niyatga yetish uchun harakat qilishi,
mehnat qilishi va yaxshilik qilishi lozim. Insonning inson bo‘lib shakllanishida,
hayotda o‘z o‘rnini topishida, el-yurt ichida izzat-hurmatga sazovor bo‘lishida,
yuksak axloq-odob qoidalarini o‘zida mujassam etishida oila asosiy o‘rinni
egallaydi. Oila shunday makonki, unda hayotning davomiyligini ta’minlovchi shaxs
shakllanadi, etnik madaniyat, urf-odatlar, axloqiy-ma’naviy qadriyatlar saqlanadi,
rivojlantiriladi, jamiyat taraqqiyotini belgilovchi iqtisodiy va ma’naviy hayot
poydevori quriladi hamda mustahkamlanadi. Oilada tarbiyaning negizlariga asos
solinadi. U bolada shakllanishi lozim bo‘lgan barcha insoniy munosabatlar va
fazilatlarni tarbiyalovchi hayot maktabi hisoblanadi.