Pedagogik konfliktlarni hal etish yo‘lari va usullari
Yuklangan vaqt
2024-06-09
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
58,5 KB
Ilmiybaza.uz
Pedagogik konfliktlarni hal etish yo‘lari va usullari
Reja:
1. Pedagogik nizolarning asosiy sabablari.
2. pedagoglar faoliyatida odatda yul ko‘yiladigan xatolar va ularni yengish yullari.
3. Pedagogik nizolar va ularni bartaraf etish texnologiyasi
4. Pedagogik nizolarni bartaraf etishda psixotrening metodlarning amaliyotda
qo‘llash.
Ilmiybaza.uz
Pedagogik konflikt bu o‘qituvchi bilan o‘quvchi o‘rtasida muammolar
tortishuvlar, kelishmovchiliklar bo‘lib o‘qituvchi shu muammolarni oldini olishi,
unga yo‘l qo‘ymasligi, va shu muammolarni yechimini topishi kerak.
Chex pedagogi Yan Amos Komenskiy o‘qituvchilik kasbi yer yuzidagi har qanday
kasbdan ko‘ra yuqoriroq darajada turadigan faxrli kasb hisoblaydi. A. Navoiyning
fikricha gohida bir kishi bitta bolaga tarbiya berishga ojizlik qiladi. Muallim esa,
bir guruh bolalarga ilmu- adab o‘rgatadi. Bu jarayonda muallim ko‘p aziyat
chekadi, mashaqqatlarni o‘z boshidan kechiradi. Shu bois shogirdlar ustoz olidda
umurbod qarzdor ekanliklarini his etishlari darkor. Shogird podsholik martabasiga
erishsa ham,muallimga qulluq qilsa arziydi deydi. Hazrat A. Navoiy Bolalarga
yaxshilik qilish, o‘qituvchilik sha’ni, qadr qimmati, o‘qituvchilik ma’suliyati,
o‘qituvchilik vijdoni, talabchan va adolatli bo‘lishi o‘qituvchining ma’naviy
qiyofasi halololigi, pokligi, rostgo‘yligi kabilar o‘qituvchi axloqining muhim
fazilatlari hisoblanadi. Ularni chuqur va puxta o‘zlashtirishi bulajak o‘qituvchi
uchun katta amaliyot ahamiyat kasb etadi. Ota-bobolarimiz doimo yaxshi niyat
yaxshi orzu-istaklar bilan yashaganlar. O‘zlaridan yaxshinom qoldirishga
intilganlar. Pedagogik konflikt psixologik nuqtai-nazardan olib qaraganda
pedagogika va psixologiya fanlari bir-biriga o‘zviy bog‘liqdir. Ularning har ikkisi,
bitta umumiy jarayonni-insonni psixik faoliyati hamda uning xulq-atvorini tadqiq
etadi. Zamonaviy o‘qituvchi ijtimoiy psixologik bo‘lmasligi mumkin emas.
Shuning uchun ham o‘quvchilar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarini yo‘lga sola
olishi, bolalar jamoasida ijtimoiy-psixologik mexanizmlardan foydalanishni bilishi
zarurdir. Shaxs shakllanishida u yashayotgan muxit kishilar jamiyatning roli juda
kattadir. Birinchidan aytganda. Ijtimoiy muhitdagi turli hodisalar odamning ongiga
bevosita ta’sir qilib, unda chuqur qoldiradi. O‘qituvchi bolalarni psixikasini va
xarakterini o‘rganadi.
Psixologiyada 4 ta temperament mavjud. Har bir shaxs shu 4 ta
temperamentdan biriga ega bo‘ladi.
1. Xolerik-temperament,
2. Melanxolik temperament,
Ilmiybaza.uz
3 sangvinik temperament,
4. Flegmatik temperament.
1. Xolerik temperamentga ega bo‘lganlar xissiyotining tez va kuchli
quzg‘aluvchanligi, barqaror bo‘lishi, bilan farq qiladi. Xolerik temperamentli
kishilarning xissiyotlari ularning imo-ishoralarida miminalarida xarakatlarida va
nuqtalarida yaqqol ko‘rinib turadi. Xoleriklar qo‘zg‘aluvchan va tijanglikka moyil
bo‘ladilar. Bunday temperamentli kishilar chaqqon, xarakatchan va serg‘ayrat
bo‘ladilar. Bunday kishilar ishga kirishsalar, oxiriga yetkazadigan bo‘ladi. Ularda
faol va yetakchilik ulardagi asosiy xususiyatlardan sanaladi.
2.
Melanxolik
temperament
xissiyotining
sekin,
lekin
kuchli
qo‘zg‘aluvchanligi va barqaror bo‘lishi bilan farq qiladi. Melanxoliklarning tashqi
irodasi
juda
zaif
bo‘ladi.
Ular
sustkash,ular
birdaniga
ishga
kirisha
olmaydilar,lekin bir ishga kirishsa, oxirigacha yetkazmay qo‘ymaydilar. Bunday
xissiyotli kishilar mo‘min-qobil, yuvosh bo‘ladi.
Ular uyatchan va tortinchoq ekanligini sezdirib qo‘yadi. Tez xafa bo‘ladi.
Bir ishga tez kirishib qolmaydi, lekin kirishganda saboat va chidamli matonatli
ekanligini namoyish qiladi.
3. Sangvinik temperamentli kishilar xissiyoti tez kuchli qo‘zg‘aluvchan lekin
barqaror bo‘lgan bilan- farq qiladi. Ularning kayfiyati tez-tez o‘zgarib, turadi.
Bular
ildam
chaqqon,
serxarakat,
jushqin
bo‘ladilar.
Tevarak-atrofdagi
voqealardan tez ta’sirlanadilar.
Mafaqiyatsizliklardan ko‘ngilsizliklardan uncha qattiq xafa bo‘lib, tez ishga
kirishadilar va tez ishdan soviydilar. Bir xil ishlarni uzoq davom ettirishga moyil
bo‘lmaydilar ular chin ko‘ngildan va’da beradilar, lekin ko‘pincha va’dani
unitib,uni bansarmasliklari mumkin. Ular tez xafa bo‘ladilar va tez ochiladilar. O‘z
xafaliklarini kulgu bilan almashtirishlari mumkin.
4.
Flegmatik
temperament
kishilar
xissiyoti
o‘ta
sekin,
kuchsiz,qo‘zg‘aluvchanligi uzoq vaqt davom etmasligi bilan farq qiladi. Bunday
kishilar odamlarning xursand qilishi, yoki xafa qilishi, g‘azablantirishi juda qiyin.
Bu tipdagi shaxslar nixoyatda og‘ir-vazmin, yuvosh xarakatlari salmoqli bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Biror ishga kirishsalar uni qat’iyat bilan bajaradilar ko‘pchilikka darrov
qo‘shilmaydi. Janjal va tupolonlardan o‘zini olib qochadi. O‘yin kulguga moyil
emas, hech kimga tegmaydi, hech kimni ranjitmaydi.
Ichki shaxsiy konflikt turlari: axloqiy konflikt, shaxslararo va guruhlararo konflikt
turlari.
Shaxs ijtimoiy munosabatlar mahsulidir. Bunday deyishning asosiy sababi
uning doimo insonlar davrasida ular bilan o‘zaro ta’sir doirasida bo‘lishini
anglatadi. Bu shaxsning eng yetakchi va nufuzli faoliyatlaridan biri muloqot
ekanligini ishora qiladilar har bir normal inson o‘zgalarni tenglashga, o‘z fikrini
birovlarga yetkazishga, ya’ni gapirishga, fikrlarini ba’zan yozma tarzda bayon
etishga tug‘ma qobiliyatliday o‘zini tasavvur qiladi. Lekin ona shu birovlarni
tushunish va o‘z fikrlarimiz, o‘ylarimizni birovlarga yetkaza olish qobiliyatli aslida
bizning insoniy munosabatlar tizimida eakanligimizni, har birimiz o‘zimizga
o‘xshash insonjamiyatsiz mavjud bo‘la olmasligimizni bildiradi. Shaxs va jamiyat
takomillashuvining
samarasi
ularning
holatidagi
sifat
o‘zgarish
shaxs
takomillashuvining manbai ziddiyatlar va ularning qondirish yo‘llari o‘rtasidagi
ziddiyatlaridir. Shaxs va jamiyatning takomillashuvi ham qarama-qarshiliklarning
birligi hamda kurashi natijasida amalga oshadigan o‘z-o‘zidan harakatlanishdir.
Motivatsion konflikt-bu shaxsning biror faoliyatini boshqarish jarayonidagi
ikkilanishidir. Faoliyat jarayonidagi ziddiyat o‘yin faoliyat o‘qish, mehnat
faoliyatiga bo‘linadi.
O‘yin faoliyati asosan bog‘cha yoshiga to‘g‘ri keladi, bunda bolalarni o‘yin
jarayonida o‘yinchoqni talashib qolishlari kiradi. Agar bolalarni kuzatsangiz ular
ko‘proq yorqin ranglardagi o‘yinchoqlarni yaxshi ko‘radilar ma’lum muddat
o‘ynab keyin yana bir o‘yinchoqni ko‘rsatsangiz yangisini ko‘rishiga qiziqadilar.
Bola mana shu o‘yinchoqlarni o‘ynamaguncha kattalar hatti-harakatlarining ma’no
va mohiyatini anglab yetolmaydi.
O‘qish faoliyatidagi ziddiyatlar bu faoliyat asosan ta’lim muassasalarida
maktab, litsey kollej yoki oliygohlarda ta’lim tarbiya jarayonidagi turli
tanlovlardagi, asosan dars jarayonidagi ziddiyatli holatlar hisoblanadi. Ziddiyatli
Ilmiybaza.uz
holatlar o‘quvchilarda bilim ko‘nikma malakalar bo‘lganidagina yuzaga keladi.
O‘qituvchi darsni baho yoki munozara tarzda tashkil etayotgan bir paytda mavzu
fikrlar bildiriladi. Bunga hollarda o‘quvchida tushuncha bo‘lsada boshqa
talabalarni fikrini tinglab chalg‘iydi va o‘z fikrlariga nisbatan ikkilanish ya’ni
motivatsion konflikt holatlari yuzaga kelishini kuzatishimiz mumkin. Motivatsion
konfliktlar o‘z-o‘zidan paydo bo‘lavermaydi. Mashg‘ulotlar jarayonida muammoli
vaziyatni vujudga keltirish yoki shu mavzuni o‘rganishda kishi hayoti uchun
ahamiyatli bo‘lgan o‘quv-bilish vazifalarini qo‘ya bilish motivatsion konflikt hosil
qilish monivatsion konflikt hosil qilish usullaridan biridir. Fizika, ximiya,
matematika adabiyotini o‘rganishda hayotiy muamomolarni hal etishga doir o‘tkir
vaziyatlar ko‘proq uchraydi.
Mehnat faoliyatiga asosan shaxsning shakllanib biror bir kasb egallagandan
keyingi davr hisoblanadi. Shaxslarimiz o‘z egallagan kasblarida ba’zi holatlarda
ajablanib ikkilanish holatlarini ko‘ramiz. Ikkilanishning asosiy sababi o‘z
mutaxassisligini mukammal darajada egallamagn oilasidagilar hohishiga binoan
kasbni tanlangan. Qiynalgan holatlarida o‘z-o‘zidan savol tug‘iladi, bekor shu
kasbni tanlagan ekanman.
Xulosa qilib aytganda har bir mutaxassis o‘z kasbini mukamal darajada bilishi va
seva olishi lozimdir.
Axloqiy konflikt-axloq ijtimoiy ong shakllaridan biridir, u muayyan jamiyatda
yashovchi kishikor amal qilishi-shaxslarning bir-biriga, jamiyatga, halq mulkiga,
oilaga ishlab chiqarish vositalariga, muayyan tartibga solinadigan hatti
harakatlarda tizimida ko‘rishimizmumkin.
Shaxs muloqotda bo‘lgani sari ular o‘rtasidagi munosabatlar tajribasi ortgan
sari umumiylik va o‘xshashalik va uyg‘unlik kabi sifatlar paydo bo‘ladiki, ular bir-
birini bir qarashda tushunadilar yoki yarmiga jumladan fikr ayon bo‘lib qoladigan
bo‘lib qoladi.
Ammo shunday muloqot tizimidagi teskari reaksiyalarni bir-biridan charchab
gapiradigan gapining qolmasligi kabi vaziyatni ya’ni, shaxslar va shaxyalararo
ziddiyatlarni keltirib chiqaradi.
Ilmiybaza.uz
Guruhlararo
ziddiyatlar-
Odamning
o‘rtasidagi
yoki
shaxslararo
munosabatlar asosan guruh sharoitida shaxs ma’lum insonlar davrasida, guruhda
jamoada bo‘lgan taqdirdagina ro‘y beradi. Guruhlararo ziddiyatlar guruh a’zolarida
lidirlarni ko‘rishimiz mumkin. Ledirlar : rasmiy va norasmiy bo‘ladilar rasmiy
lider o‘qituvchi tomonidan tanlangan guruh staritsasidir norasmiy lidir boshqa
guruhdagi shaxslarni o‘ziga jalb qila oladigan boshqalarni o‘ziga tortadigan
shaxsdir. Bunday holatlarda rasmiy va yeorasmiy lidir o‘rtasida konflikt yuzaga
keladi.