Pedagogik konfliktlarni xal etish yo‘lari va usullari.
Yuklangan vaqt
2024-10-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
30,5 KB
Ilmiybaza.uz
Pedagogik konfliktlarni xal etish yo‘lari va usullari.
Reja:
1.Pedagogik nizolarning asosiy sabablari.
2.pedagoglar faoliyatida odatda yul ko‘yiladigan xatolar va ularni yengish
yullari.
3.Pedagogik nizolar va ularni bartaraf etish texnologiyasi
4.Pedagogik nizolarni bartaraf etishda psixotrening metodlarning amaliyotda
qo‘llash.
Pedagogik konflikt bu o‘qituvchi bilan o‘quvchi o‘rtasida muammolar
tortishuvlar, kelishmovchiliklar bo‘lib o‘qituvchi shu muammolarni oldini olishi,
unga yo‘l qo‘ymasligi, va shu muammolarni yechimini topishi kerak.
Chex pedagogi Yan Amos Komenskiy o‘qituvchilik kasbi yer yuzidagi har
qanday kasbdan ko‘ra yuqoriroq darajada turadigan faxrli kasb hisoblaydi. A.
Navoiyning fikricha gohida bir kishi bitta bolaga tarbiya berishga ojizlik qiladi.
Muallim esa, bir guruh bolalarga ilmu- adab o‘rgatadi. Bu jarayonda muallim ko‘p
aziyat chekadi, mashaqqatlarni o‘z boshidan kechiradi. Shu bois shogirdlar ustoz
olidda umurbod qarzdor ekanliklarini his etishlari darkor. Shogird podsholik
martabasiga erishsa ham,muallimga qulluq qilsa arziydi deydi. Hazrat A. Navoiy
Bolalarga yaxshilik qilish, o‘qituvchilik sha’ni, qadr qimmati, o‘qituvchilik
ma’suliyati, o‘qituvchilik vijdoni, talabchan va adolatli bo‘lishi o‘qituvchining
ma’naviy qiyofasi halololigi, pokligi, rostgo‘yligi kabilar o‘qituvchi axloqining
muhim fazilatlari hisoblanadi. Ularni chuqur va puxta o‘zlashtirishi bulajak
o‘qituvchi uchun katta amaliyot ahamiyat kasb etadi. Ota-bobolarimiz doimo yaxshi
niyat yaxshi orzu-istaklar bilan yashaganlar. O‘zlaridan yaxshinom qoldirishga
Ilmiybaza.uz
intilganlar. Pedagogik konflikt psixologik nuqtai-nazardan olib qaraganda
pedagogika va psixologiya fanlari bir-biriga o‘zviy bog‘liqdir. Ularning har ikkisi,
bitta umumiy jarayonni-insonni psixik faoliyati hamda uning xulq-atvorini tadqiq
etadi. Zamonaviy o‘qituvchi ijtimoiy psixologik bo‘lmasligi mumkin emas. Shuning
uchun ham o‘quvchilar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarini yo‘lga sola olishi, bolalar
jamoasida ijtimoiy-psixologik mexanizmlardan foydalanishni bilishi zarurdir. Shaxs
shakllanishida u yashayotgan muxit kishilar jamiyatning roli juda kattadir.
Birinchidan aytganda. Ijtimoiy muhitdagi turli hodisalar odamning ongiga bevosita
ta’sir qilib, unda chuqur qoldiradi. O‘qituvchi bolalarni psixikasini va xarakterini
o‘rganadi.
Psixologiyada 4 ta temperament mavjud. Har bir shaxs shu 4 ta temperamentdan
biriga ega bo‘ladi.
1. Xolerik-temperament, 2. Melanxolik temperament, 3 sangvinik temperament,
4. Flegmatik temperament.
1. Xolerik temperamentga ega bo‘lganlar xissiyotining tez va kuchli
quzg‘aluvchanligi, barqaror bo‘lishi, bilan farq qiladi. Xolerik temperamentli
kishilarning xissiyotlari ularning imo-ishoralarida miminalarida xarakatlarida va
nuqtalarida yaqqol ko‘rinib turadi. Xoleriklar qo‘zg‘aluvchan va tijanglikka moyil
bo‘ladilar. Bunday temperamentli kishilar chaqqon, xarakatchan va serg‘ayrat
bo‘ladilar. Bunday kishilar ishga kirishsalar, oxiriga yetkazadigan bo‘ladi. Ularda
faol va yetakchilik ulardagi asosiy xususiyatlardan sanaladi.
2. Melanxolik temperament xissiyotining sekin, lekin kuchli qo‘zg‘aluvchanligi
va barqaror bo‘lishi bilan farq qiladi. Melanxoliklarning tashqi irodasi juda zaif
bo‘ladi. Ular sustkash,ular birdaniga ishga kirisha olmaydilar,lekin bir ishga kirishsa,
oxirigacha yetkazmay qo‘ymaydilar. Bunday xissiyotli kishilar mo‘min-qobil,
yuvosh bo‘ladi.
Ular uyatchan va tortinchoq ekanligini sezdirib qo‘yadi. Tez xafa bo‘ladi. Bir
ishga tez kirishib qolmaydi, lekin kirishganda saboat va chidamli matonatli
ekanligini namoyish qiladi.
3. Sangvinik temperamentli kishilar xissiyoti tez kuchli qo‘zg‘aluvchan lekin
barqaror bo‘lgan bilan- farq qiladi. Ularning kayfiyati tez-tez o‘zgarib, turadi. Bular
Ilmiybaza.uz
ildam chaqqon, serxarakat, jushqin bo‘ladilar. Tevarak-atrofdagi voqealardan tez
ta’sirlanadilar.
Mafaqiyatsizliklardan ko‘ngilsizliklardan uncha qattiq xafa bo‘lib, tez ishga
kirishadilar va tez ishdan soviydilar. Bir xil ishlarni uzoq davom ettirishga moyil
bo‘lmaydilar ular chin ko‘ngildan va’da beradilar, lekin ko‘pincha va’dani unitib,uni
bansarmasliklari mumkin. Ular tez xafa bo‘ladilar va tez ochiladilar. O‘z
xafaliklarini kulgu bilan almashtirishlari mumkin.
4.
Flegmatik
temperament
kishilar
xissiyoti
o‘ta
sekin,
kuchsiz,qo‘zg‘aluvchanligi uzoq vaqt davom etmasligi bilan farq qiladi. Bunday
kishilar odamlarning xursand qilishi, yoki xafa qilishi, g‘azablantirishi juda qiyin.
Bu tipdagi shaxslar nixoyatda og‘ir-vazmin, yuvosh xarakatlari salmoqli bo‘ladi.
Biror ishga kirishsalar uni qat’iyat bilan bajaradilar ko‘pchilikka darrov
qo‘shilmaydi. Janjal va tupolonlardan o‘zini olib qochadi. O‘yin kulguga moyil
emas, hech kimga tegmaydi, hech kimni ranjitmaydi.
Ichki shaxsiy konflikt turlari: axloqiy konflikt, shaxslararo va guruhlararo
konflikt turlari.
Shaxs ijtimoiy munosabatlar mahsulidir. Bunday deyishning asosiy sababi uning
doimo insonlar davrasida ular bilan o‘zaro ta’sir doirasida bo‘lishini anglatadi. Bu
shaxsning eng yetakchi va nufuzli faoliyatlaridan biri muloqot ekanligini ishora
qiladilar har bir normal inson o‘zgalarni tenglashga, o‘z fikrini birovlarga
yetkazishga, ya’ni gapirishga, fikrlarini ba’zan yozma tarzda bayon etishga tug‘ma
qobiliyatliday o‘zini tasavvur qiladi. Lekin ona shu birovlarni tushunish va o‘z
fikrlarimiz, o‘ylarimizni birovlarga yetkaza olish qobiliyatli aslida bizning insoniy
munosabatlar
tizimida
eakanligimizni,
har
birimiz
o‘zimizga
o‘xshash
insonjamiyatsiz mavjud bo‘la olmasligimizni bildiradi. Shaxs va jamiyat
takomillashuvining
samarasi
ularning
holatidagi
sifat
o‘zgarish
shaxs
takomillashuvining manbai ziddiyatlar va ularning qondirish yo‘llari o‘rtasidagi
ziddiyatlaridir. Shaxs va jamiyatning takomillashuvi ham qarama-qarshiliklarning
birligi hamda kurashi natijasida amalga oshadigan o‘z-o‘zidan harakatlanishdir.
Motivatsion konflikt-bu shaxsning biror faoliyatini boshqarish jarayonidagi
ikkilanishidir. Faoliyat jarayonidagi ziddiyat o‘yin faoliyat o‘qish, mehnat
faoliyatiga bo‘linadi.
Ilmiybaza.uz
O‘yin faoliyati asosan bog‘cha yoshiga to‘g‘ri keladi, bunda bolalarni o‘yin
jarayonida o‘yinchoqni talashib qolishlari kiradi. Agar bolalarni kuzatsangiz ular
ko‘proq yorqin ranglardagi o‘yinchoqlarni yaxshi ko‘radilar ma’lum muddat o‘ynab
keyin yana bir o‘yinchoqni ko‘rsatsangiz yangisini ko‘rishiga qiziqadilar. Bola mana
shu o‘yinchoqlarni o‘ynamaguncha kattalar hatti-harakatlarining ma’no va
mohiyatini anglab yetolmaydi.
O‘qish faoliyatidagi ziddiyatlar bu faoliyat asosan ta’lim muassasalarida maktab,
litsey kollej yoki oliygohlarda ta’lim tarbiya jarayonidagi turli tanlovlardagi, asosan
dars jarayonidagi ziddiyatli holatlar hisoblanadi. Ziddiyatli holatlar o‘quvchilarda
bilim ko‘nikma malakalar bo‘lganidagina yuzaga keladi. O‘qituvchi darsni baho
yoki munozara tarzda tashkil etayotgan bir paytda mavzu fikrlar bildiriladi. Bunga
hollarda o‘quvchida tushuncha bo‘lsada boshqa talabalarni fikrini tinglab chalg‘iydi
va o‘z fikrlariga nisbatan ikkilanish ya’ni motivatsion konflikt holatlari yuzaga
kelishini kuzatishimiz mumkin. Motivatsion konfliktlar o‘z-o‘zidan paydo
bo‘lavermaydi. Mashg‘ulotlar jarayonida muammoli vaziyatni vujudga keltirish
yoki shu mavzuni o‘rganishda kishi hayoti uchun ahamiyatli bo‘lgan o‘quv-bilish
vazifalarini qo‘ya bilish motivatsion konflikt hosil qilish monivatsion konflikt hosil
qilish usullaridan biridir. Fizika, ximiya, matematika adabiyotini o‘rganishda
hayotiy muamomolarni hal etishga doir o‘tkir vaziyatlar ko‘proq uchraydi.
Mehnat faoliyatiga asosan shaxsning shakllanib biror bir kasb egallagandan
keyingi davr hisoblanadi. Shaxslarimiz o‘z egallagan kasblarida ba’zi holatlarda
ajablanib ikkilanish holatlarini ko‘ramiz. Ikkilanishning asosiy sababi o‘z
mutaxassisligini mukammal darajada egallamagn oilasidagilar hohishiga binoan
kasbni tanlangan. Qiynalgan holatlarida o‘z-o‘zidan savol tug‘iladi, bekor shu kasbni
tanlagan ekanman.
Xulosa qilib aytganda har bir mutaxassis o‘z kasbini mukamal darajada bilishi
va seva olishi lozimdir.
Axloqiy konflikt-axloq ijtimoiy ong shakllaridan biridir, u muayyan jamiyatda
yashovchi kishikor amal qilishi-shaxslarning bir-biriga, jamiyatga, xalq mulkiga,
oilaga ishlab chiqarish vositalariga, muayyan tartibga solinadigan hatti harakatlarda
tizimida ko‘rishimizmumkin.
Ilmiybaza.uz
Shaxs muloqotda bo‘lgani sari ular o‘rtasidagi munosabatlar tajribasi ortgan sari
umumiylik va o‘xshashalik va uyg‘unlik kabi sifatlar paydo bo‘ladiki, ular bir-birini
bir qarashda tushunadilar yoki yarmiga jumladan fikr ayon bo‘lib qoladigan bo‘lib
qoladi.
Ammo shunday muloqot tizimidagi teskari reaksiyalarni bir-biridan charchab
gapiradigan gapining qolmasligi kabi vaziyatni ya’ni, shaxslar va shaxyalararo
ziddiyatlarni keltirib chiqaradi.
Guruhlararo ziddiyatlar- Odamning o‘rtasidagi yoki shaxslararo munosabatlar
asosan guruh sharoitida shaxs ma’lum insonlar davrasida, guruhda jamoada bo‘lgan
taqdirdagina ro‘y beradi. Guruhlararo ziddiyatlar guruh a’zolarida lidirlarni
ko‘rishimiz mumkin. Ledirlar : rasmiy va norasmiy bo‘ladilar rasmiy lider o‘qituvchi
tomonidan tanlangan guruh staritsasidir norasmiy lidir boshqa guruhdagi shaxslarni
o‘ziga jalb qila oladigan boshqalarni o‘ziga tortadigan shaxsdir. Bunday holatlarda
rasmiy va yeorasmiy lidir o‘rtasida konflikt yuzaga keladi.