Ilmiybaza.uz
Pedagogik konfliktlarning turlari.
REJA :
Pedagogik konfliktologiya fanining paydo bo‘lishi va rivojlanishi.
Pedagogik konfliktologiyaning mohiyati, ob’ekti va predmeti.
Konflikt predmeti va ob’ekti.
Pedagogik konfliktologiya fanining paydo bo‘lishi va rivojlanishi. Pedagogik
konfliktologiya fani hozirgi kunda barcha oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida olib
borilmoqda. Konfliktologiya fani o‘quv fani sifatida yetakchi o‘rinni egallaydi.
Pedagogik konfliktologiya bu o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ziddiyatlarini
o‘rganuvchi fandir. Zamonaviy sharoitda pedagogik konfliktologiyaning o‘qitilishi
o‘qituvchining pedagogik madaniyatini rivojlantiradi. Pedagogik konfliktlar
deganda biz o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ta’lim jarayonida kuzatiladigan
ziddiyatlar, tortishuvlar kelishmovchiliklar, qarama-qarshiliklarni tushunamiz.
Insonning jamiyatdagi yashash tarzini turli ziddiyatlarsiz tasavvur etib
bo‘lmaydi. Turli nizo va ziddiyatlar bilan umr davomida, har qanday yoshda, har
joyda, har qanday vaziyatda to‘qnash kelish mumkin. Konfliktlar uyda, ko‘chada,
maktabda, o‘quvchilar orasida, ota-onalar va farzandlar, xodim va uning rahbariyati
orasida, jamoa a’zolari o‘rtasida, sodir bo‘lishi mumkin. Konfliktlar, odatda, ko‘p
vaqt odamlar birga bo‘ladigan hollarda, ya’ni ular uzoq muddat bir-birlari bilan va
ruhiy muloqotda bo‘ladigan hollarda, ular ma’lum muddat o‘zaro birga bo‘lishga
majbur bo‘lgan paytlarida ko‘proq sodir bo‘ladi.
Konfliktologiya yoki konfliktlar yechimi sohasi yangi rivojlanib kelayotgan va
taraqqiy etayotgan fan sohalaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Shu bois konfliktologiya
sohasining nazariy asoslari, uning milliy xususiyatlari, ijtimoiy o‘ziga xosliklari,
konfliktlarning jamiyat hayoti bilan aloqadorligi, shaxslararo konfliktlar,
Ilmiybaza.uz
konfliktlarning huquqiy aspektlari, mehnat jamoasidagi konfliktlarmasalalari
ko‘pchilik tadqiqotchilarni qiziqtiradi. Konfliktologiyani o‘rganish jamiyatdagi
inqirozlarning kelib chikishi va ijtimoiy to‘qnashuvlarning oldini olishga ko‘mak
beradi.
Keyinchalik ilmiy qiziqishlarning ortib borishi bilan ijtimoiy, siyosiy, milliy,
guruhlararo va shaxslararo konfliktlar fan ob’ektiga aylana boshladi. Konfliktlar XX
asrning ikkinchi yarmidan boshlab fan sifatida shakllangandan so‘ng, jamiyatda
konfliktning tutgan o‘rnini o‘rganish jamiyat hayotida etnik va guruhlararo konfliktli
munosabatlarni o‘rganish tizimli asosda ularni tahlil qilish va o‘zaro to‘g‘ri
yechimga kelish zaruriy ehtiyojlardan biriga aylandi.
Konfliktlar va ularning yechimi bo‘yicha ma’lum bilimlar va ko‘nikmalarni
egallamasdan turib, zamonaviy ijtimoiy-iqtisodiy tizimlarda faoliyat olib borib
hamda ularni boshqarib bo‘lmaydi.
Pedagog har tomonlama o‘quvchilarga bilimlarini berishi uchun avvalo o‘zi
tarbiyalanishi lozimdir. O‘qituvchi tarbiyani aqliy, axloqiy ma’naviy estetik,
jismoniy, ruhiy mehnatsevarlik, tejamkorlik turlari bilan birga bilimni o‘quvchilarga
yetkazib berishi uchun chiroyli nutqda ega bo‘lishi o‘rinlidir. Pedagog o‘z
mutaxassisligini puxta egallashi keng bilim doirasiga ega bo‘lishi ta’lim jarayonini
olib borayotgan paytda ta’limni hayot bilan bog‘lashi lozimdir. O‘qituvchining
pedagogik
mahorati,
qobiliyati
asosan
sinf,
auditoriya
mashg‘ulotlari,
konferensiyalar jonli ma’ruzalarni tushuntirishida yaqqol ko‘zga tashlanadi.
O‘qituvchi ta’lim tarbiya jarayonini o‘rgatish bilan birgalikda, talabalarni ham jonli
muloqotga chorlay olishi, talabalarni mustaqil fikrlarini tinglay olishi, o‘qituvchi va
o‘quvchi o‘rtasidagi samimiy munosabatni ochiq ko‘ngillilikni, mehr-oqibatni,
hurmat-izzat asosiy maqsadga erishish uchun hamkorlik lozim. Pedagog guruh bilan
ishlashda guruhdagi har bir o‘quvchining temperamenti, xarakter qobiliyati, ruhiyati,
oilaviy muhiti, hulq-atvorini, bilim saviyasini o‘rganib, shunga qarab har bir
o‘quvchiga qanday yondashishni o‘rganishi lozimdir. Guruh rahbarining asosiy
vazifasi har tomonlama yetuk barkamol shaxslarni tarbiyalashda yangi kadrlarni
tarbiyalab berishdir. Pedagog o‘quvchilar bilan ishlash jarayonida ularga yakka
individual yoki kompleks holatlarida yondashmog‘i lozimdir. Sinf yoki
auditoriyalardagi dars jarayoniga e’tiborimizni qaratsa, ayrim talabalar berilayotgan
Ilmiybaza.uz
ma’lumotni birdaniga o‘zlashtira olmaydilar, bunday hollarda albatta pedagog ta’lim
jarayonida individuallikka tayanishi mumkin.
Sinf rahbarining kompleks yondashishi pedagog o‘z navbatida ota-onalari bilan
hamkorlikda bo‘lishi, ko‘proq ota-onalar bilan muloqotda bo‘lib, sinf majlislarida
yechilayotgan masalalarni ota-onalarni ham fikrlarini inobatga olishi lozimdi. Agar
o‘qituvchi tomonidan yuqoridagi fikrlarga e’tibor qaratilsa, o‘qituvchi va o‘quvchi
o‘rtasidagi konflikt paydo bo‘lishibartarf etiladi. O‘quvchi ham o‘qituvchiga
nisbatan samimiy munosabatda bo‘lishi, hurmatini joyiga qo‘yishi kerak. O‘qituvchi
va o‘quvchi o‘rtasida ma’lum bir masofa kontakt bo‘lishi lozimdir. Hozirgi kunda
ta’lim muassasalarida kontakt masofani yo‘qolib ketayotganligini ko‘rishimiz
mumkin. Buyuk Britaniyalik konfliktolog tadqiqotchilarning ta’kidlashlaricha,
«Hozirda konfliktlarni hal qilishga ko‘p kuch-g‘ayrat sarflanmoqda. XX asr 80-
yillarining oxiriga qadar bo‘lib o‘tgan urushlarning aksariyati mamlakatlar o‘rtasida
yuz bergan. Endilikda urushlarning ko‘pchiligi fuqarolik va o‘zaro urushlar bo‘lib,
qurbonlarning ko‘pi tinch aholiga to‘g‘ri keladi. Ayni paytda ko‘pincha erkaklar
nobud bo‘ladi, «bedarak yo‘qoladi» yoki harbiy harakatlarda qatnashishga majbur
bo‘ladilar, ayollar, keksalar va bolalar ko‘chib yurishga yoki qochoq bo‘lishga
majbur bo‘ladilar.
Konflikt va murosa qilish muammolarini o‘rganish turli ixtisoslikdagi
olimlardan katta kuch-g‘ayrat sarflashni taqozo etadi. G‘arb davlatlarida mana bir
necha o‘n yillar davomida va ayniqsa XX asrning oxirida bu ilmiy yo‘nalish asosli
ravishda rivojlantirildi. Konfliktlar va ularni hal qilish usullari haqida yuzlab kitoblar
chop etilgan, muntazam ravishda jurnallar, referatlar va maqolalar to‘plami nashr
qilib borilmoqda. Endilikda mustaqil majmuaviy fan sifatida konfliktologiyani
yaratish uchun barcha asoslar mavjud.
Pedagog kadrlarni ildam qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish,
raqobatbardosh darajada ularning kasbiy sifatlarini takomillashtirishni qo‘llab-
quvvatlash ta’minlanadi. Ushbu talablar zamirida ham o‘qituvchining pedagogik
malakasini uzluksiz takomillashtirib borish naqadar muhim va davr talabi ekanligi
ta’kidlanmoqda. Shu bois, konfliktlarni o‘rganish, ularni ilmiy anglash konfliktlar
bo‘yicha zamonaviy bilimlarni egallagan mutaxassislarni tarbiyalab-voyaga
yetkazish davr bilan hamnafas bo‘lishni anglatadi.
Ilmiybaza.uz
Konfliktologik
kayfiyat
va
xususiyatlarni
o‘rganish,
jamiyatdagi
inqirozlarning kelib chiqishi va ijtimoiy to‘qnashuvlarning oldini olishda
«Pedagogik konfliktologiya» fani o‘z oldiga maqsad va vazifalarni belgalab
oldi.
Pedagogik
konfliktologiya
fanini
o‘qitishdan
maqsad
–
bo‘lajak
o‘qituvchilarni zamonaviy pedagogik konfliktologiya asoslariga doir bilimlar
bilan qurollantirishdir. Shu bilan birga yoshlarga hayotdagi konfliktlar
bo‘yicha keng nazariy va amaliy bilimlar berish orqali yoshlarni jamiyatda
mustaqil va faol fuqaro sifatidagi ishtiroki uchun zamin yaratish, boshqa
insonlar bilan tabiiy bo‘lgan turli, ijtimoiy, iqtisodiy, ma’naviy-ruhiy,
psixologik muloqotlarda ular ongi, tafakkuri va axloqida kamtarlik,
mehribonlik, halollik, to‘g‘riso‘zlik, samimiylik, vijdoniylik, o‘z so‘zida turish
kabi hislatlarni tarbiyalashdan iboratdir.
Pedagogik konfliktologiya fanining vazifalari:
- gumanitar fanlar sohasi sifatida uning ob’ekti va predmetidagi izlanishdir va
asosiy kategoriyalari haqida bakalavrlarda nazariy tasavvurlarni shakllantirish;
- pedagogik faoliyatning insonparvarlikka yo‘naltirilganligini ochib berish;
- konfliktlarni bartaraf etish, oldini olish, yechimini topishning asosiy shakl va
usullarini egallash;
- pedagogik konfliktning qonuniyatlarini va omillari haqida to‘liq tasavvurni
shakllantirish;
- pedagogik konfliktli vaziyatlarni muvofiqlashtirish, tahlil qilish va tushunish,
umumiy ilmiy yondashishni aniqlay bilishdan iboratdir.
Pedagogik konfliktologiya fani bo‘yicha o‘qituvchi kasbga oid nazariy va amaliy
bilimlarni egallashi, pedagogik jamoa bilan doimiy muloqotda bo‘lish ijobiy
natijalar beradi. Binobarin, bunday muhitda o‘zaro fikr almashish, shaxsiy
mulohazalarni boshqalar tomonidan bildirilayotgan qarashlar bilan taqqoslab,
ularning to‘g‘riligiga, haqqoniyligiga ishonch hosil qilish, mavjud bilimlarni yanada
boyitish, xato yoki kamchiliklarni aniqlash hamda ularni bartaraf etish yo‘llarini
topish imkoniyati mavjud.
Pedagogik konfliktologiyaning mohiyati, ob’ekti va predmeti.
Ilmiybaza.uz
Pedagogik konflikt bu o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ziddiyatlarni,
kelishmovchiliklar, tortishuvlar majorolar, muloqot jarayonida bir-birlarini
tushunishlari, bir-birini idrok qilishlarini o‘rganadi albatta o‘qituvchi bu
muammolarni oldini olishi va yechimini topishi uchun o‘z mutaxassisligini puxta
o‘rgangan, muloqot sirlaridan habardor bo‘lishi, darsni tashkil etish bilan birgalikda
talabalarni jalb qila olishi kerakdir. Bundan tashqari talabalarni bilim saviyasini va
xulq-atvoriga xolisona baho berishi lozim
Mahmud Qoshg‘ariy o‘z asarida quyidagi fikrlarni bildiradi: men kishilarni tana
a’zolari kasalliklari kasallanganida yuzlarcha minglarcha kishi halok bo‘lishini,
ruhiy bilimsizlik o‘quvsizlik yuzminglarcha, o‘nminglarcha shaxslar halok
bo‘lishini aytadi va bu kasallikni oldini olishda men o‘qituvchilik kasbi orqali
erishdim degan fikrlarni bildirib o‘tgan.
Alisher Navoiy o‘qituvchilarni mehnatini xolisona baholab gohida, bola
tarbiyasini tarbiyalashda bir kishi bitta bolaga tarbiya berishda ojizlik qiladi.
O‘qituvchi bir guruh o‘quvchilarga o‘zida o‘zlashtirgan bilim, malaka,
ko‘nikmalarini ilmu-odobni o‘rgatadi. Bu jarayonni tashkil etishda o‘qituvchi ko‘p
aziyat chekadi va mashaqqatlarni boshidan o‘tkazadi. Shuning uchun shogirdlar
ustozlari oldida umrbod qarzdor ekanligini his etishlari darkordir. Agar shogird
podsholikka erishganda ham ustoziga qulluq qilsa arziydi. Alisher Navoiy ta’lim-
tarbiya maqsadi yosh avlodni xalqparvar, bilimli eng yaxshi fazilatlarga ega kishi
qilib yetishtirishdir. Pedagogik birgalikdagi ta’sir bu ta’lim va tarbiyani
hamkorligida amalga oshiriladi. Pedagogik konfliktni yuzaga keltirmasligi uchun
tarbiyachi nozik psixolog va mohir pedagog bo‘lishi lozim. Tarbiyachi tadqiqotchi
tashkilotchi, jamoatchi, fan sport texnika yoki san’atga shaxsiy bo‘lgan inson. U o‘z
qalbining butun boyligini tarbiyalanuvchilariga hadya etadi. Pedagogk muloqot
tarbiyachi va tarbiyalanuvchilar o‘rtasidagi o‘zaro munosabat fikrlar almashuvi, bir-
birlarini tushunishlari va tinglashlari pedagogik muloqotda amalga oshiriladi.
Pedagogik muloqotning samarali bo‘lishi pedagog va o‘quvchilarga bog‘liqdir.
Pedagog tinglash qobiliyatiga ega bo‘lsa, u konfliktni o‘quvchilar o‘rtasida yuzaga
keltirmaydi.
Tarbiyalanuvchilarni
ruhlantiradi,
yangi
fikr
g‘oyalarning
shakllanishiga sharoit yaratadi. Shuning uchun ham ma’ruzachi professorning har
bir chiqishi va ma’ruza agar talabalar tomonidan diqqat bilan tinglansa, bu pedagogik
Ilmiybaza.uz
muloqotdan ikkala tomon ham tarbiyasi va tarbiyalanuvchi ham teng yutadi.
Tarbiyachi hayotga endigina kirib kelayotgan, bolani barkamol shaxs sifatida
shakllanayotgan insonlarga yosh bolalar bilan muloqotda bo‘ladi. Tarbiyalanuvchi
muomala odabini asosan tarbiyachi timsolida anglab oladi. Sevimli tarbiyachi bola
uchun bir umr ideal, ibrat, namuna bo‘lib qolishi uchun konfliktlarni yo‘qotish uchun
harakatda bo‘lishi kerak.
Konflikt tushunchasi va ta’rifi. Konflikt tushunchasi ilmiy adabiyotda bir xil
ma’noda qo‘llanilmaydi. «Konflikt» atamasining juda ko‘p ta’riflari mavjud.
«Konflikt» tushunchasiga nisbatan eng umumiy yondoshuvga ko‘ra, u ziddiyatga
umumiy tushuncha sifatida, eng avvalo, ijtimoiy ziddiyat sifatida qaraladigan
tushunchadir.Bir guruh ingliz olimlarning fikricha, «Konfliktlar bu hayotning
muqarrar va ko‘pincha ijodiy bo‘lgan bir qismidir. Konfliktlar insonlarning
maqsadlari farqlanganda yuzaga keladi. Kelishmovchiliklar va konfliktlar odatda
zo‘rlik qo‘llanilmasdan hal qilinadi va ko‘pincha barcha jalb qilingan tomonlarning
ahvolini yaxshilanishiga olib keladi. Bu holat konfliktlar bizning mavjudligimizning
bir qismi bo‘lganligi bois to‘la adolatli hisoblanadi.»1.
Demak, ziddiyatlar muammolari muayyan darajada ilmiy adabiyotda olimlar
e’tiborini o‘ziga tortgan. Biroq, bu holatni konfliktlar nazariyasiga taalluqli deb
bo‘lmaydi, chunki mohiyat jihatidan unga umuman e’tibor berilmagan. Shunga
qaramasdan ziddiyatlar va konfliktni, bir tomondan, sinonimlar sifatida hisoblash
mumkin emas, boshqa tomondan esa, ularni bir-biriga qarama-qarshi qo‘yib ham
bo‘lmaydi. Ziddiyatlar, qarama-qarshi turishlik, tafovutlar - bular konflikt uchun
zarur, biroq yetarli shartlar emas. Qarama-qarshi turishlik va ziddiyatlar, qachonki
ularni ifodalovchi kuchlar o‘zaro ta’sirga, o‘zaro munosabatga kirisha boshlaganda
konfliktga aylanadi. Shunday qilib, konflikt ob’ektiv yoki sub’ektiv qarama-
qarshiliklar, ziddiyatlar bo‘lib, u taraflarning bir-biriga nisbatan qarama-qarshi
kurashida ifodalanadi.
Konflikt predmeti va ob’ekti. Konflikt predmeti deb taraflar o‘rtasidagi nifoq
(kelishmovchilik)ga sabab bulgan ob’ektiv mavjud bulgan yoki fikran tasavvur
qilingan muammoga aytiladi. Har qaysi taraf bu muammoni o‘z foydasiga hal
qilishdan manfaatdor buladi. Konflikt predmeti - bu shunday ziddiyatki, sub’ektlar
1Қаранг: Работа с конфликтом: навыки и стратегия действия. Лондон, Конфликтологический центр, 2001. С.23.
Ilmiybaza.uz
u uchun va uning hal qilinishi uchun qarama-qarshi kurashga kirishadilar. Bu
xokimiyatga intilish, biror boylikni egallash, ustun mavqega ega bo‘lish kabi
muammolar bo‘lishi mumkin. Konfliktni hal qilish yo‘llarini topishda uning
predmetini aniqlash muhim, biroq ko‘pincha bu qiyinlik bilan kechadi. Ko‘p
konfliktlar o‘ta chalkash va murakkab holatlar bilan bog‘liq bo‘ladi. Konfliktlarda
bir necha muammolar ustma-ust yuz berishi mumkin. Konflikt predmeti tarkibiy
qismlarga
bo‘linishi
mumkin.
Bunga
uzoq
davom
etadigan
oilaviy
kelishmovchiliklar yoki millatlararo konfliktlar misol bo‘ladi. Ishtirokchi taraflar
o‘rtasida olib boriladigan muzokaralarda konflikt predmeti oydinlashtiriladi, bunda
taraflar bir-birining maqsad va pozitsiyalarini aniqlashtiradilar.
Konflikt ob’ekti - deganda taraflar egallashga yoki undan foydalanishga
intiladigan muayyan moddiy yoki ma’naviy boylik tushuniladi.Konflikt ob’ekti
bo‘lib shaxsiy, guruhiy, ijtimoiy, davlat manfaatlarining predmeti bo‘lgan
moddiy dunyo va ijtimoiy borliqning istalgan elementi hisoblanadi. Bu element
konflikt predmeti bo‘lishi uchun turli ijtimoiy sub’ektlar manfaatlari to‘qnashadigan
nuqtada bo‘lishi kerak, sub’ektlar bunday element ustidan shaxsiy kontrol yuritishga
harakat kiladilar. Bunday vaziyatlarga misol : kichik yoshdagi bolalar chiroyli
o‘yinchok ustida talashadilar yoki u yoki bu hududning tegishliligi haqidagi masala
hal qilinmaganligi uchun davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarning taranglashuvi.
Konfilkt- so‘zi lotincha (Conflictus) so‘zdan olingan bo‘lib to‘qnashuv degan
ma’no anglatadi, ingliz nemis fransuz rus tillarida o‘zgarishsiz ishlatiladi. Turli
lug‘atlarda nizolarga turlicha izoh beriladi
Masalan:
1.Ochiq va uzoqka cho‘ziladigan urush:
2.Odamlar orasidagi disgarmoniyaning buzilishi natijasida kelib chiquvchi
to‘qnashuv;
3.Bir vaqtning o‘zida yuzaga kelgan bir-birini singdira olmaydigan
tendensiyalar, hoxish- istak psixologik kurash;
4.Turli xarakterlar kelishmovchiligi.
Nizolar quyidagi sinonimik qator ega – to‘qnashuv ,kurash ,janjal
,dushmanlik ,kelishmovchilik urush.