PEDAGOGIK PRAGDIGMALAR VA ULARNING IJTIMOIY TARAQQIYOTIDAGI AHAMIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

36,7 KB


PEDAGOGIK PRAGDIGMALAR VA ULARNING IJTIMOIY
TARAQQIYOTIDAGI AHAMIYATI.
Reja:
1.Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi.
2.O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari.
TAYANCH SO’ZLAR: ta’lim, paradigma, ta’limiy paradigma, an’anaviy
ta’lim, bixiviorizm, fenomen, texnokratiya, ezoterika. 
Barchamizga  ma’lumki,  shaxs  tarbiyasi  xilma-xil  qadriyatlarga  tayanib,
amalga oshiriladi:
- transtsendental (tarbiyalanuvchini mutlaq qadriyatlar – Haqiqat, Yaratguvchiga
yaqinlashtirish);
 
-  sotsiotsentrik  (erkinlik,  tenglik,  mehnat,  tinchlik,  ijod,  insonparvarlik  va
boshqalar);
 
- antropotsentrik (individuallik, foydalilik, o‘z-o‘zini namoyon etish va boshqalar).
Shaxsning har tomonlama kamol toptirishdagi tayanch qadriyatlarni belgilab olish
o‘z  navbatida  ta’limiy  paradigmalarni  tanlab  olishga  ham  imkon  beradi.  
Paradigma  (grekcha,  paradeigma)  so‘zining  o‘zi  keng  ma’noda  turmush  va
fikrlashining biror sohasining fundamental asoslarini aniqlab beruvchi o‘ziga xos
tuzilishga
 
ega
 
nazariya,
 
deb
 
izohlanadi.
 
Logotip
PEDAGOGIK PRAGDIGMALAR VA ULARNING IJTIMOIY TARAQQIYOTIDAGI AHAMIYATI. Reja: 1.Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi. 2.O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari. TAYANCH SO’ZLAR: ta’lim, paradigma, ta’limiy paradigma, an’anaviy ta’lim, bixiviorizm, fenomen, texnokratiya, ezoterika. Barchamizga ma’lumki, shaxs tarbiyasi xilma-xil qadriyatlarga tayanib, amalga oshiriladi: - transtsendental (tarbiyalanuvchini mutlaq qadriyatlar – Haqiqat, Yaratguvchiga yaqinlashtirish); - sotsiotsentrik (erkinlik, tenglik, mehnat, tinchlik, ijod, insonparvarlik va boshqalar); - antropotsentrik (individuallik, foydalilik, o‘z-o‘zini namoyon etish va boshqalar). Shaxsning har tomonlama kamol toptirishdagi tayanch qadriyatlarni belgilab olish o‘z navbatida ta’limiy paradigmalarni tanlab olishga ham imkon beradi. Paradigma (grekcha, paradeigma) so‘zining o‘zi keng ma’noda turmush va fikrlashining biror sohasining fundamental asoslarini aniqlab beruvchi o‘ziga xos tuzilishga ega nazariya, deb izohlanadi.
Pedagogikada paradigma atamasining ikki xil ma’nosini ajratib ko‘rsatish mumkin.
Birinchidan, bu faylasuf T.Kunning klassik ta’limotiga yaqin bo‘lib, umummilliy
tushuncha hisoblangan paradigmalar ilmiy faoliyat modeli, tadqiqot me’yorlari,
mezonlari, standartlari yig‘indisi, paradigma – ilmiy jamiyatdagi aniq fanlar yoki
qator  fanlarda  umumiy tarzda  qabul  qilingan dunyoni  tushuntirishga  yetakchi
yondashuv,  bir  butun  g‘oyalar,  qadriyatlar  yig‘indisi.  E.V.Berejkova,
V.V.Kraevskiy, N.A.Korshunova kabi olimlar ham xuddi shunday nuqtai nazarga
asoslanadilar. 
Xususan, E.V.Berejkova va V.V.Kraevskiylar tomonidan paradigma tushunchasiga
shunday ta’rif berilgan: “Paradigma – fanning obyekti emas, uning o‘zi nazariy
standartlar, metodologik me’yorlar, qadriyatli mezonlar sifatidagi ilmiy faoliyat.
Paradigma – aniq vaqt doirasida ilmiy jamoatchilikka muammolarni qo‘yish va
ularni hal etish modeli sifatida taqdim etiladigan barcha ilmiy yutuqlarga tegishli
tadqiqot vazifalarini hal etish namunasi sifatida qabul qilingan nazariya (yoki
muammolarni qo‘yish modeli). 
Paradigmani ikkinchi tarzda tushunish uni ta’lim tizimini loyihalashning asosi,
g‘oya, yondashuv, tayanch modeli yoki ta’lim strategiyasi  sifatida izohlanadi.
Bunday  talqin  etishda  qoidaga  muvofiq  ta’limiy  paradigmalar  tushunchasidan
foydalaniladi  va  u  ta’limning  asosiy  yo‘nalganligini  aks  ettiruvchi  atamalar,
qo‘yilgan pedagogik g‘oyalarning manbai va usulini o‘ziga qo‘shib oladi. Demak,
shakllantiruvchi, insonparvar va ezoterik (I.A.Kolesnikov) avtoritar, manipulyativ
va  qo‘llab-quvvatlovchi  (G.B.Kornetov),  an’anaviy  shakllantiruvchi,  an’anaviy
rivojlantiruvchi, shaxsga yo‘naltirilgan (S.V.Kulnevich) an’anaviy, ratsional va
insonparvar (V.Ya.Pilipovskiy) ma’naviy va dunyoviy (I.A.Solovsova), pedagogik,
androgogik,  akmeologik,  kognitiv  va  kommunikativ  (Yu.G.Fokin)  va  boshqa
paradigmalar ajratib ko‘rsatiladi. 
A.Kostinning  tasnifiga  muvofiq  fundamental  zamonaviy  paradigmalarga
quyidagilar kiradi. 
- asosida faoliyatli yondashuv turadigan, markazida bilim turadigan, ob’ektiv-
axboriy yondashuvli ta’lim mazmunini tashkil etishning fanga doir modeli; 
Logotip
Pedagogikada paradigma atamasining ikki xil ma’nosini ajratib ko‘rsatish mumkin. Birinchidan, bu faylasuf T.Kunning klassik ta’limotiga yaqin bo‘lib, umummilliy tushuncha hisoblangan paradigmalar ilmiy faoliyat modeli, tadqiqot me’yorlari, mezonlari, standartlari yig‘indisi, paradigma – ilmiy jamiyatdagi aniq fanlar yoki qator fanlarda umumiy tarzda qabul qilingan dunyoni tushuntirishga yetakchi yondashuv, bir butun g‘oyalar, qadriyatlar yig‘indisi. E.V.Berejkova, V.V.Kraevskiy, N.A.Korshunova kabi olimlar ham xuddi shunday nuqtai nazarga asoslanadilar. Xususan, E.V.Berejkova va V.V.Kraevskiylar tomonidan paradigma tushunchasiga shunday ta’rif berilgan: “Paradigma – fanning obyekti emas, uning o‘zi nazariy standartlar, metodologik me’yorlar, qadriyatli mezonlar sifatidagi ilmiy faoliyat. Paradigma – aniq vaqt doirasida ilmiy jamoatchilikka muammolarni qo‘yish va ularni hal etish modeli sifatida taqdim etiladigan barcha ilmiy yutuqlarga tegishli tadqiqot vazifalarini hal etish namunasi sifatida qabul qilingan nazariya (yoki muammolarni qo‘yish modeli). Paradigmani ikkinchi tarzda tushunish uni ta’lim tizimini loyihalashning asosi, g‘oya, yondashuv, tayanch modeli yoki ta’lim strategiyasi sifatida izohlanadi. Bunday talqin etishda qoidaga muvofiq ta’limiy paradigmalar tushunchasidan foydalaniladi va u ta’limning asosiy yo‘nalganligini aks ettiruvchi atamalar, qo‘yilgan pedagogik g‘oyalarning manbai va usulini o‘ziga qo‘shib oladi. Demak, shakllantiruvchi, insonparvar va ezoterik (I.A.Kolesnikov) avtoritar, manipulyativ va qo‘llab-quvvatlovchi (G.B.Kornetov), an’anaviy shakllantiruvchi, an’anaviy rivojlantiruvchi, shaxsga yo‘naltirilgan (S.V.Kulnevich) an’anaviy, ratsional va insonparvar (V.Ya.Pilipovskiy) ma’naviy va dunyoviy (I.A.Solovsova), pedagogik, androgogik, akmeologik, kognitiv va kommunikativ (Yu.G.Fokin) va boshqa paradigmalar ajratib ko‘rsatiladi. A.Kostinning tasnifiga muvofiq fundamental zamonaviy paradigmalarga quyidagilar kiradi. - asosida faoliyatli yondashuv turadigan, markazida bilim turadigan, ob’ektiv- axboriy yondashuvli ta’lim mazmunini tashkil etishning fanga doir modeli;
- asosida faoliyatli yondashuv turadigan texnologik o‘qitish yoki o‘quvchilarning
faoliyatiga bog‘liq holdagi tuzilishga muvofiq ta’lim mazmunini tashkil etishning
texnologik yo‘naltirilgan modeli; 
- asosida o‘z mavqeini belgilab olish usullari, ta’limning individual yo‘nalganligi
turadigan,  asosiysi  semantik  individual  rivojlanish  bilan  ta’lim  mazmunining
qo‘shilish  usullari  bo‘lgan  ta’lim  mazmunini  tashkil  etishning  shaxsga
yo‘naltirilgan, ya’ni antroponimik (P.G Izedrovich bo‘yicha) modeli; 
- asosida so‘nggi ijtimoiy madaniy mexanizmlarni translyasiya qilish va ta’limiy
qadriyatlarni qaytadan tiklash turadigan uyushma, xalq, etnik guruhlarning turli-
tuman  ijtimoiy-madaniy  o‘ziga  xosliklari  asosida  tashkil  etiladigan  ta’lim
mazmunini tanlab olishning ijtimoiy modeli; 
- ta’limning maqsadli yo‘nalganligi yaxlit tarzda shaxsning rivojlanishini va o‘z-
o‘zini rivojlanishiga yordam berish hamda zaruriy shart-sharoitlarni yaratishga
asoslangan  axborotlashtirishga  almashtiriladi.  SHu  nuqtai  nazardan  dunyoning
ehtimoliy  modeli,  uni  o‘zlashtirish  darajasini  nafaqat  uning  bilishi,  qanchalik
darajada tushunishini, ya’ni mazmunini egallaganligini aniqlab beradi;
ta’lim jarayonining ta’lim oluvchilarning ehtiyoj, qiziqish va imkoniyatlari bilan
bog‘liqlikda tashkil etilishi, shaxsiy fikriy faoliyatni ta’minlash, mazkur ehtiyoj,
qiziqish, imkoniyatlarni  namoyon etish uchun zarur  sharoitni yaratish asosida
ta’lim oluvchiga nisbatan nuktai nazar o‘zgaradi. 
Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim konsepsiyasini ishlab chiqishni talab etadigan yangi
paradigmalarning  paydo  bo‘lishi  amaliyotchi  pedagoglarda  ular  asosida  o‘z
faoliyatini qayta qurish ehtiyojini keltirib chiqaradi. Biroq “shaxsga yo‘naltirilgan
ta’lim”,  “shaxsga  yo‘naltirilgan  o‘qitish”  tushunchalari  mazmuni  kundalik,
shuningdek  ilmiy  darajada  ham  bir  xil  ma’noni  ifoda  etmaydi.  SHaxsga
yo‘naltirilgan  o‘qitishning  mavjud  konsepsiyasi  uning  an’anaviy,  fanga
yo‘naltirilgan  o‘qitishdan  o‘ziga  xosligi  va  farqi,  eng  avvalo  shundaki,
o‘zlashtirilgan bilim va faoliyat usullari faqat birgina maqsadni aks ettirmay, balki
insonning “shaxs bo‘lish” ehtiyojini amalga oshirish (A.V.Petrovskiy), “uning
sub’ektivligini  shakllantirish”,  shaxsning  sub’ektiv  tajribasini  boyitish
Logotip
- asosida faoliyatli yondashuv turadigan texnologik o‘qitish yoki o‘quvchilarning faoliyatiga bog‘liq holdagi tuzilishga muvofiq ta’lim mazmunini tashkil etishning texnologik yo‘naltirilgan modeli; - asosida o‘z mavqeini belgilab olish usullari, ta’limning individual yo‘nalganligi turadigan, asosiysi semantik individual rivojlanish bilan ta’lim mazmunining qo‘shilish usullari bo‘lgan ta’lim mazmunini tashkil etishning shaxsga yo‘naltirilgan, ya’ni antroponimik (P.G Izedrovich bo‘yicha) modeli; - asosida so‘nggi ijtimoiy madaniy mexanizmlarni translyasiya qilish va ta’limiy qadriyatlarni qaytadan tiklash turadigan uyushma, xalq, etnik guruhlarning turli- tuman ijtimoiy-madaniy o‘ziga xosliklari asosida tashkil etiladigan ta’lim mazmunini tanlab olishning ijtimoiy modeli; - ta’limning maqsadli yo‘nalganligi yaxlit tarzda shaxsning rivojlanishini va o‘z- o‘zini rivojlanishiga yordam berish hamda zaruriy shart-sharoitlarni yaratishga asoslangan axborotlashtirishga almashtiriladi. SHu nuqtai nazardan dunyoning ehtimoliy modeli, uni o‘zlashtirish darajasini nafaqat uning bilishi, qanchalik darajada tushunishini, ya’ni mazmunini egallaganligini aniqlab beradi; ta’lim jarayonining ta’lim oluvchilarning ehtiyoj, qiziqish va imkoniyatlari bilan bog‘liqlikda tashkil etilishi, shaxsiy fikriy faoliyatni ta’minlash, mazkur ehtiyoj, qiziqish, imkoniyatlarni namoyon etish uchun zarur sharoitni yaratish asosida ta’lim oluvchiga nisbatan nuktai nazar o‘zgaradi. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim konsepsiyasini ishlab chiqishni talab etadigan yangi paradigmalarning paydo bo‘lishi amaliyotchi pedagoglarda ular asosida o‘z faoliyatini qayta qurish ehtiyojini keltirib chiqaradi. Biroq “shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim”, “shaxsga yo‘naltirilgan o‘qitish” tushunchalari mazmuni kundalik, shuningdek ilmiy darajada ham bir xil ma’noni ifoda etmaydi. SHaxsga yo‘naltirilgan o‘qitishning mavjud konsepsiyasi uning an’anaviy, fanga yo‘naltirilgan o‘qitishdan o‘ziga xosligi va farqi, eng avvalo shundaki, o‘zlashtirilgan bilim va faoliyat usullari faqat birgina maqsadni aks ettirmay, balki insonning “shaxs bo‘lish” ehtiyojini amalga oshirish (A.V.Petrovskiy), “uning sub’ektivligini shakllantirish”, shaxsning sub’ektiv tajribasini boyitish
(I.S.Yakimanskaya),  “shaxsiy  vazifalar”ni  amalga  oshirish  (V.V.Serikov),
madaniyat kishisi sifatidagi individning shakllanishi (E.V.Bondarevskaya) sharti,
vositasidir.  Shaxsga  yo‘naltirilgan  ta’lim  va  o‘qitish  jarayonlarini
aynanlashtirishga  intilish  shaxsga  o‘qitishning  madaniy  uyg‘unligi,  insoniy
muvofiqligi  va  hayotiy  moslashuvchanlik  tavsifi,  eng  avvalo,  didaktik  emas,
tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirishga yo‘nalganligi bilan bog‘liqdir. 
Shunday qilib,  shaxsga  yo‘naltirilgan  ta’lim  jarayonining asosiy  tavsifi  uning
boshqa maqsadga yo‘nalganligi va ishtirokchilarga boshqacha yondashuvni ifoda
etishidadir: talabalarni o‘z hayotiy faoliyat usullari, o‘z individualligini talabga
javob beradigan tarzda amalga oshiruvchi o‘quv jarayonining haqiqiy sub’yektiga,
o‘qituvchini  esa,  talaba  faoliyati  tashkilotchisi,  boshqaruvchisi,  talabalar  va
madaniyat orasidagi bog‘lovchi bo‘g‘in, talabani madaniyatga olib kirish va undagi
o‘z o‘rnini belgilab olishni ta’minlovchisiga aylantirishdir. 
Ta’limning  yangi  paradigmasining  paydo  bo‘lishi  faqat  ijtimoiy-iqtisodiy
o‘zgarishlar bilan bog‘liq bo‘lmasdan, u butun madaniy rivojlanish jarayonida
yuzaga  kelgan.  Uning  shakllanishida  insonparvarlik  falsafasi  va  psixologiyasi
(E.Fromm, J.P.Sartr, V.Frankl, N.Berdyaev, A.Maslou, K.Rodjers va boshqalar)
asosiy o‘rin egallaydi. Mazkur  konsepsiyaning asosiy nuqtai nazari – har bir
alohida inson hayotining o‘ziga xosligi, har bir shaxs noyob, individual, shartsiz
qadriyat  ekanligini  e’tirof  etish.  Insonparvar  falsafa va  psixologiya  o‘z-o‘zini
realizatsiyalash, o‘z-o‘zini rivojlantirish ehtiyojini insonning yuksak ehtiyoji deya
e’tirof etib, insonning o‘z noyobligini asrash va rivojlantirish, insonning erkinlikka
erishish mexanizmi sifatida individual shaxsiy tanlovni amalga oshirishni o‘zida
namoyon etish, qilingan tanlov uchun javobgarlikni bo‘yniga olishda ularni amalga
oshirishning muhim shartini ko‘radi. Shuning uchun shaxsning rivojlanishi va
insonning shakllanishi boshqalar bilan hamjihatlikda, ishonch, oshkoralik, sevgiga
asoslangan  insonparvar  munosabatlarni  o‘rnatish  jarayonida  sodir  bo‘ladi.  
Asosida  ta’limga  yangicha  yondashuv  yotadigan  g‘oyalarning  rivojlanishida
psixologlar ham muhim hissa qo‘shishgan: yaqin zonadan rivojlanish va inson
rivojlanishida  birgalikdagi  faoliyatni  roli  haqidagi  ta’limot  (L.S.Vigotskiy),
Logotip
(I.S.Yakimanskaya), “shaxsiy vazifalar”ni amalga oshirish (V.V.Serikov), madaniyat kishisi sifatidagi individning shakllanishi (E.V.Bondarevskaya) sharti, vositasidir. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim va o‘qitish jarayonlarini aynanlashtirishga intilish shaxsga o‘qitishning madaniy uyg‘unligi, insoniy muvofiqligi va hayotiy moslashuvchanlik tavsifi, eng avvalo, didaktik emas, tarbiyaviy maqsadlarni amalga oshirishga yo‘nalganligi bilan bog‘liqdir. Shunday qilib, shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim jarayonining asosiy tavsifi uning boshqa maqsadga yo‘nalganligi va ishtirokchilarga boshqacha yondashuvni ifoda etishidadir: talabalarni o‘z hayotiy faoliyat usullari, o‘z individualligini talabga javob beradigan tarzda amalga oshiruvchi o‘quv jarayonining haqiqiy sub’yektiga, o‘qituvchini esa, talaba faoliyati tashkilotchisi, boshqaruvchisi, talabalar va madaniyat orasidagi bog‘lovchi bo‘g‘in, talabani madaniyatga olib kirish va undagi o‘z o‘rnini belgilab olishni ta’minlovchisiga aylantirishdir. Ta’limning yangi paradigmasining paydo bo‘lishi faqat ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlar bilan bog‘liq bo‘lmasdan, u butun madaniy rivojlanish jarayonida yuzaga kelgan. Uning shakllanishida insonparvarlik falsafasi va psixologiyasi (E.Fromm, J.P.Sartr, V.Frankl, N.Berdyaev, A.Maslou, K.Rodjers va boshqalar) asosiy o‘rin egallaydi. Mazkur konsepsiyaning asosiy nuqtai nazari – har bir alohida inson hayotining o‘ziga xosligi, har bir shaxs noyob, individual, shartsiz qadriyat ekanligini e’tirof etish. Insonparvar falsafa va psixologiya o‘z-o‘zini realizatsiyalash, o‘z-o‘zini rivojlantirish ehtiyojini insonning yuksak ehtiyoji deya e’tirof etib, insonning o‘z noyobligini asrash va rivojlantirish, insonning erkinlikka erishish mexanizmi sifatida individual shaxsiy tanlovni amalga oshirishni o‘zida namoyon etish, qilingan tanlov uchun javobgarlikni bo‘yniga olishda ularni amalga oshirishning muhim shartini ko‘radi. Shuning uchun shaxsning rivojlanishi va insonning shakllanishi boshqalar bilan hamjihatlikda, ishonch, oshkoralik, sevgiga asoslangan insonparvar munosabatlarni o‘rnatish jarayonida sodir bo‘ladi. Asosida ta’limga yangicha yondashuv yotadigan g‘oyalarning rivojlanishida psixologlar ham muhim hissa qo‘shishgan: yaqin zonadan rivojlanish va inson rivojlanishida birgalikdagi faoliyatni roli haqidagi ta’limot (L.S.Vigotskiy),
shaxsning  hayotiy  faoliyatdagi  vazifalari,  fikriy  soha,  insonning  refleksiv
imkoniyatlarining rivojlanishi, o‘quv faoliyati jarayonida uning psixik rivojlanish
qonuniyatlari  haqidagi  tadqiqotlar  (A.Leontev,  L.Ansiferova,  A.Petrovskiy,
P.Galperin, V.Davidov va boshqalar). 
O‘z-o‘zini tashkillash, o‘z-o‘zini rivojlantirish, o‘z o‘rnini belgilab olish, o‘z-
o‘zini  realizatsiyalash,  o‘z-o‘zini  aktuallashtirish  g‘oyalarini  sinergetika,
insonparvar  falsafa  va psixologiya  tomonidan  tantanali  suratda  e’lon  qilinishi
mohiyatida  quyidagilar  aks  etadigan  ta’limga  shaxsga  yo‘naltirilgan
paradigmasining namoyon bo‘lishini belgilab berish zamonaviy ijtimoiy-madaniy
vaziyatlarda  ayniqsa  talab  etilishini  ko‘rsatdi:  inson  murakkab,  o‘z-o‘zini
rivojlantiruvchi  tizim  sifatida  qaraladi,  har  bir  shaxsning  noyobligi  va
takrorlanmasligi hamda uning rivojlanish traektoriyasi, o‘z qadr-qimmati e’tirof
etiladi. 
Zamonaviy pedagogik fanlardagi maqsadiga (ta’limiy, tarbiyaviy), ta’limning bosh
maqsadi  –  madaniyatga  yondashuvga,  o‘quv-tarbiya  jarayoni  doirasida  hal
etiladigan vazifalariga, pedagog va talabalar orasidagi o‘zaro ta’sir etish tavsifiga
ko‘ra paradigmalar farqlanadi. 
Biz esa, quyida ko‘proq va keng tarqalgan besh paradigmaga alohida to‘xtalib
o‘tamiz: 
1. An’anaviy-konservativ (bilimga yo‘naltirilgan paradigma). 
2. Fenomenologik (insonparvarlik paradigmasi). 
3. Ratsionalistik (bixevioristik, xulq-atvorli). 
4. Texnokratik. 
5. Ezoterik.  Paradigma yunoncha, “paradeigma” so’zidan olingan bo’lib misol,
namuna ma’nosini anglatadi.
Pedagogika fani rivoji va ma’lim bosqichida ta’lim va tarbiya muammolarini
hal  etish  namunasi  (modeli,  standarti)  sifatida  e’tirof  etilgan  nazariy  va
metodologik  ko’rsatmalar  to’plami  hisoblanib,  konseptual  model  sifatida
qo’llaniladi.
Logotip
shaxsning hayotiy faoliyatdagi vazifalari, fikriy soha, insonning refleksiv imkoniyatlarining rivojlanishi, o‘quv faoliyati jarayonida uning psixik rivojlanish qonuniyatlari haqidagi tadqiqotlar (A.Leontev, L.Ansiferova, A.Petrovskiy, P.Galperin, V.Davidov va boshqalar). O‘z-o‘zini tashkillash, o‘z-o‘zini rivojlantirish, o‘z o‘rnini belgilab olish, o‘z- o‘zini realizatsiyalash, o‘z-o‘zini aktuallashtirish g‘oyalarini sinergetika, insonparvar falsafa va psixologiya tomonidan tantanali suratda e’lon qilinishi mohiyatida quyidagilar aks etadigan ta’limga shaxsga yo‘naltirilgan paradigmasining namoyon bo‘lishini belgilab berish zamonaviy ijtimoiy-madaniy vaziyatlarda ayniqsa talab etilishini ko‘rsatdi: inson murakkab, o‘z-o‘zini rivojlantiruvchi tizim sifatida qaraladi, har bir shaxsning noyobligi va takrorlanmasligi hamda uning rivojlanish traektoriyasi, o‘z qadr-qimmati e’tirof etiladi. Zamonaviy pedagogik fanlardagi maqsadiga (ta’limiy, tarbiyaviy), ta’limning bosh maqsadi – madaniyatga yondashuvga, o‘quv-tarbiya jarayoni doirasida hal etiladigan vazifalariga, pedagog va talabalar orasidagi o‘zaro ta’sir etish tavsifiga ko‘ra paradigmalar farqlanadi. Biz esa, quyida ko‘proq va keng tarqalgan besh paradigmaga alohida to‘xtalib o‘tamiz: 1. An’anaviy-konservativ (bilimga yo‘naltirilgan paradigma). 2. Fenomenologik (insonparvarlik paradigmasi). 3. Ratsionalistik (bixevioristik, xulq-atvorli). 4. Texnokratik. 5. Ezoterik. Paradigma yunoncha, “paradeigma” so’zidan olingan bo’lib misol, namuna ma’nosini anglatadi. Pedagogika fani rivoji va ma’lim bosqichida ta’lim va tarbiya muammolarini hal etish namunasi (modeli, standarti) sifatida e’tirof etilgan nazariy va metodologik ko’rsatmalar to’plami hisoblanib, konseptual model sifatida qo’llaniladi.
Ayni vaqtda ta’lim paradigmalarini belgilashga nisbatan uch xil yondoshuv
mavjud bular quydagilar
1-qadriyatli (aksiologik) yondoshuv- madaniyat inson hayotining mazmuni
sifatida tushuniladi.
2-Faoliyatli yondoshuv asosat madaniyat moddiy va ma’naviy boyliklarni
yaratishga yo’naltirilgan faoliyatning sinalgan usullari sifatida talqin etiladi.
3-Shaxsiy yondoshuv –madaniyat muayyan shaxs timsolida namoyon bo’ladi.
Har  bir  paradigma  muayyan  ta’lim  muammolarini  hal  etishga
yo’naltiriladi. Hususan
- ijtimoiy institut sifatida o’quv muassasalarining vazifalari;
- ta’limning samarali tizimi;
- o’quv yurtlari oldida turgan eng muhim ustuvor masala;
- ta’limning ijtimoiy ahamiyatli maqsadlari;
- muayyan bilim, ko’nikma va malakalarning qimmatli hisoblanishi.
Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi.
A n’anaviy –konservati v (bilim ga yo’nalti rilgan) 
parad igm a;
Ratsionalisti k  (bixevioristi k, xulq- atvorga 
doir) p aradigm a; 
G um anisti k (yunoncha phainom enon 
fenom enologik hisoblangan, alohida nodir 
odan, m ashxur) paradigm a :
  Texnokrati k (aniq bilim larni berish)  ilm iy-
texnik paradigm a :   
Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin, ) 
paradigm a : 
Logotip
Ayni vaqtda ta’lim paradigmalarini belgilashga nisbatan uch xil yondoshuv mavjud bular quydagilar 1-qadriyatli (aksiologik) yondoshuv- madaniyat inson hayotining mazmuni sifatida tushuniladi. 2-Faoliyatli yondoshuv asosat madaniyat moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratishga yo’naltirilgan faoliyatning sinalgan usullari sifatida talqin etiladi. 3-Shaxsiy yondoshuv –madaniyat muayyan shaxs timsolida namoyon bo’ladi. Har bir paradigma muayyan ta’lim muammolarini hal etishga yo’naltiriladi. Hususan - ijtimoiy institut sifatida o’quv muassasalarining vazifalari; - ta’limning samarali tizimi; - o’quv yurtlari oldida turgan eng muhim ustuvor masala; - ta’limning ijtimoiy ahamiyatli maqsadlari; - muayyan bilim, ko’nikma va malakalarning qimmatli hisoblanishi. Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi. A n’anaviy –konservati v (bilim ga yo’nalti rilgan) parad igm a; Ratsionalisti k (bixevioristi k, xulq- atvorga doir) p aradigm a; G um anisti k (yunoncha phainom enon fenom enologik hisoblangan, alohida nodir odan, m ashxur) paradigm a : Texnokrati k (aniq bilim larni berish) ilm iy- texnik paradigm a : Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin, ) paradigm a :