Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi va metodlari. Ilmiy adabiyotlarni o’qish qoidalari va kitob bilan ishlash

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

44,6 KB


Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi va metodlari. Ilmiy adabiyotlarni
o’qish qoidalari va kitob bilan ishlash
Umummiy ma’lumot: Mustaqil respublikamizda yuz berayotgan sivosiy,
iqtisodiy, ilmiy - texnikaviy va madaniy o'zgarishlar uzluksiz ta’lim tizimida ham
o’z  aksini  topmoqda.  Shu  asosda  ta’lim  sifatini  jahon  andozalari  darajasiga
yetkazish eng dolzarb vazifaga aylandi.
Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi o’z ichiga pedagogning metodologik
madaniyatini, pedagogik tadqiqotning mantiqiy - gnoseologik modelini, pedagogik
tadqiqotlarning metodologik tamoyillarini, pedagogik tadqiqotlarni tashkil etish
texnologiyasiniqamrabolgan.
Metodologiya  deganda,  faoliyatning  metodlari,  strukturasi,  mantiqiy
shakllanishi  va  vositalarini  o’rgatuvchi  ta’limot  tushuniladi.  Maxsus  -  ilmiy
metodologiya o’z navbatida bir necha pog’onaga bo’linadi: 
 - umumiy va ilmiy metodologik konsepsiyalar;
 - alohida, maxsus fanlar metodologiyasi;
 - taqiqotlar metodikasi;
Demak, metodologiya barcha fanlarning rivojlanishi uchun, uni o‘rganish,
tadqiq qilishda qo‘llaniladigan eng umumiy tushunchalar, prinsplar, yondashuvlar,
muammolar, shuningdek, eng umumiy metodlarning majmuasidan iborat.
Pedagogik tadqiqot metodologiyasining maqsadi va vazifalari.
Maqsadi: magistrantlarni pedagogik tadqiqotlarni tashkil etish va amalga
oshirishga tayyorlash, metodologik madaniyatni tarkib toptirish.
Vazifasi: 
magistrlarning  pedagogik  tadqiqotlarni  tashkil  etishning
metodologik qoidalarini egallashlarini ta‘minlash;
- ularning  tadqiqotlarni  tashkil  etish  va  o'tkazish  mantiqini
o'zlashtirishlari uchun sharoit yaratish; 
Logotip
Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi va metodlari. Ilmiy adabiyotlarni o’qish qoidalari va kitob bilan ishlash Umummiy ma’lumot: Mustaqil respublikamizda yuz berayotgan sivosiy, iqtisodiy, ilmiy - texnikaviy va madaniy o'zgarishlar uzluksiz ta’lim tizimida ham o’z aksini topmoqda. Shu asosda ta’lim sifatini jahon andozalari darajasiga yetkazish eng dolzarb vazifaga aylandi. Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi o’z ichiga pedagogning metodologik madaniyatini, pedagogik tadqiqotning mantiqiy - gnoseologik modelini, pedagogik tadqiqotlarning metodologik tamoyillarini, pedagogik tadqiqotlarni tashkil etish texnologiyasiniqamrabolgan. Metodologiya deganda, faoliyatning metodlari, strukturasi, mantiqiy shakllanishi va vositalarini o’rgatuvchi ta’limot tushuniladi. Maxsus - ilmiy metodologiya o’z navbatida bir necha pog’onaga bo’linadi: - umumiy va ilmiy metodologik konsepsiyalar; - alohida, maxsus fanlar metodologiyasi; - taqiqotlar metodikasi; Demak, metodologiya barcha fanlarning rivojlanishi uchun, uni o‘rganish, tadqiq qilishda qo‘llaniladigan eng umumiy tushunchalar, prinsplar, yondashuvlar, muammolar, shuningdek, eng umumiy metodlarning majmuasidan iborat. Pedagogik tadqiqot metodologiyasining maqsadi va vazifalari. Maqsadi: magistrantlarni pedagogik tadqiqotlarni tashkil etish va amalga oshirishga tayyorlash, metodologik madaniyatni tarkib toptirish. Vazifasi: magistrlarning pedagogik tadqiqotlarni tashkil etishning metodologik qoidalarini egallashlarini ta‘minlash; - ularning tadqiqotlarni tashkil etish va o'tkazish mantiqini o'zlashtirishlari uchun sharoit yaratish;
- magistrlarni magistrlik dissertatsiyasini bajarish jaravonida pedagogik
tadqiqotlarni o'tkazishga tayyorlashdan iborat;
Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasini o’zlashtirish jarayonida quyidagilar
amalga oshiriladi:
 - pedagogik tadqiqotlarning mazmun-mohiyati; 
 - pedagogik tadqiqotlarning asosiy tushunchalari;
 - pedagogik tadqiqotlarda ilmiy dalillar va ularning roli;
 -  fundamental,  amaliy  va  innovatsion  pedagogik  tadqiqotlarni  amalga
oshirish shart-sharoitlari haqida bilimga ega bo’lish;
 - pedagogik tafakkur uslublari;
 - pedagogik tadqiqotning metodologik tamoyillari;
 - pedagogik ilmiv tadqiqot metodlari;
 - pedagogiktadqiqotlarnitashkiletishvao'tkazish;
 - pedagogiktadqiqotlarsamaradorligimezonlarinianiqlash;
Pedagogik tadqiqotlarda tizimli yondoshuv va ma’lumotlarni qayta ishlash
texnologiyasini qo’llash ko’nikmalariga ega bo'lishi;
 - pedagogik tadqiqotlar samaradorligini baholash;
 - pedagogik tadqiqot natijalarini interpretatsiya qilish;
 -  pedagogik  tadqiqot  ishlarini  himoyaga  tayyorlashva  ommalashtirish
malakalarigaega bo ‘lishi lozim.
Pedagogik tadqiqot metodlarining umumiy tavsifi:
- adabiyotlar va arxiv materiallarini o'rganish metodi;
- kuzatish metodi;
- suhbat metodi;
- so'rov metodi;
- test metodi;
- experiment metodi;
- empirik tadqiqot metodlari; 
- faoliyat natijalarini o'rganish va germenevtik metodlar;
- ilg'or pedagogik tajribalarni o'rganish va umumlashtirish metodi;
Kreativlik  lotincha  ,  inglizcha  ,,create”-  yaratish  ,,kreative”-  yaratuvchi
ijodkorlik,  individning  yangi  g’oyalarini  ishlab  chiqarishga  tayyorligini
Logotip
- magistrlarni magistrlik dissertatsiyasini bajarish jaravonida pedagogik tadqiqotlarni o'tkazishga tayyorlashdan iborat; Pedagogik tadqiqotlar metodologiyasini o’zlashtirish jarayonida quyidagilar amalga oshiriladi: - pedagogik tadqiqotlarning mazmun-mohiyati; - pedagogik tadqiqotlarning asosiy tushunchalari; - pedagogik tadqiqotlarda ilmiy dalillar va ularning roli; - fundamental, amaliy va innovatsion pedagogik tadqiqotlarni amalga oshirish shart-sharoitlari haqida bilimga ega bo’lish; - pedagogik tafakkur uslublari; - pedagogik tadqiqotning metodologik tamoyillari; - pedagogik ilmiv tadqiqot metodlari; - pedagogiktadqiqotlarnitashkiletishvao'tkazish; - pedagogiktadqiqotlarsamaradorligimezonlarinianiqlash; Pedagogik tadqiqotlarda tizimli yondoshuv va ma’lumotlarni qayta ishlash texnologiyasini qo’llash ko’nikmalariga ega bo'lishi; - pedagogik tadqiqotlar samaradorligini baholash; - pedagogik tadqiqot natijalarini interpretatsiya qilish; - pedagogik tadqiqot ishlarini himoyaga tayyorlashva ommalashtirish malakalarigaega bo ‘lishi lozim. Pedagogik tadqiqot metodlarining umumiy tavsifi: - adabiyotlar va arxiv materiallarini o'rganish metodi; - kuzatish metodi; - suhbat metodi; - so'rov metodi; - test metodi; - experiment metodi; - empirik tadqiqot metodlari; - faoliyat natijalarini o'rganish va germenevtik metodlar; - ilg'or pedagogik tajribalarni o'rganish va umumlashtirish metodi; Kreativlik lotincha , inglizcha ,,create”- yaratish ,,kreative”- yaratuvchi ijodkorlik, individning yangi g’oyalarini ishlab chiqarishga tayyorligini
tavsiflovchi va mustaqil  omil  sifatida iqtidorlilikning tarkibiga kiruvchi  ijodiy
qobiliyat.
Kreativ fikrlash muayyan masala yuzasidan har tomonlama chuqur fikrlash
sanaladi.
Kasbiy ijodiy faoliyat:
- amaliy ko’nikma va malakalarning integratsiyasi
- faoliyatni samarali tashkil etish usul va vositalarini ishlab chiqish
- kasbiy ijodkorlik metodologiyasidan habardor bo’lish
- ijodiy tafakkurni rivojlantirish
-
kreativharaktergaegashaxsiysifatlarniyetarlidarajadao’zlashtirishnitalabetadi.
Pedagogik kreativlik bu - pedagogning an’anaviy fikrlashdan farqli ravishda
ta’lim va tarbiya jarayonining samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi yangi
g’oyalarni yaratish mavjud pedagogic muammolarni ijodiy hal qilishga bo’lgan
tayyorgarligini tavsiflovchi qobiliyat.
O’qish qoidalari vao‘qish madaniyatini tarbiyalashning maqsad va
vazifalari.
Jamiyatimizda kitobxonlik masalasiga  yondoshuv turli  davrlarda turlicha
bo‘lgan.  Har  bir  davrning  o‘z  ehtiyojidan  kelib  chiqib,  kitobxonlik  darajasi
belgilangan.Binobarin,  har  qanday  davlatning  kuch-qudrati  o‘z  fuqarolarining
ongliligi  bilan belgilanar  ekan, bunda, albatta, kitobxonlik masalasiga  alohida
e'tibor  berilgan.Bugungi  kunda  ,,Mutolaa  madaniyati”,  ,,Kitobxonlik
madaniyati”,  ,,O‘qish  madaniyati”  kabi  atamalar  bilan  qo'llanilib  kelayotgan
ijtimoiy hodisalar axborot olish madaniyatining tarkibiy qismlaridir.
,,Mutolaa” so'zi arabcha ,,o'qish” degan ma'noga ega bo'lsa - da, bugungi
kunda u kitob o'qishdan  ko'ra  kengroq tushunchani  anglatmoqda. A. Umarov
fikricha:  ,,Mutolaa”  madaniyati  ijtimoiy  guruhlar,  uyushmalar  va  alohida
individlarning umumiy ma'lumot olishga yo'naltirilgan jarayon, xulq - atvor va
faoliyatlari  mazmuni  hamda  tarkibiy  tizimlarida  yuz  beruvchi  o'zgarishlar
majmuini ifodalovchi bilimlar, me'yorlar, ijtimoiy hodisalar va boshqa atributlardir.
Ayni  chog'da  mutolaa  madaniyatini  ta'lim  tizimlari  orqali  maxsus
Logotip
tavsiflovchi va mustaqil omil sifatida iqtidorlilikning tarkibiga kiruvchi ijodiy qobiliyat. Kreativ fikrlash muayyan masala yuzasidan har tomonlama chuqur fikrlash sanaladi. Kasbiy ijodiy faoliyat: - amaliy ko’nikma va malakalarning integratsiyasi - faoliyatni samarali tashkil etish usul va vositalarini ishlab chiqish - kasbiy ijodkorlik metodologiyasidan habardor bo’lish - ijodiy tafakkurni rivojlantirish - kreativharaktergaegashaxsiysifatlarniyetarlidarajadao’zlashtirishnitalabetadi. Pedagogik kreativlik bu - pedagogning an’anaviy fikrlashdan farqli ravishda ta’lim va tarbiya jarayonining samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi yangi g’oyalarni yaratish mavjud pedagogic muammolarni ijodiy hal qilishga bo’lgan tayyorgarligini tavsiflovchi qobiliyat. O’qish qoidalari vao‘qish madaniyatini tarbiyalashning maqsad va vazifalari. Jamiyatimizda kitobxonlik masalasiga yondoshuv turli davrlarda turlicha bo‘lgan. Har bir davrning o‘z ehtiyojidan kelib chiqib, kitobxonlik darajasi belgilangan.Binobarin, har qanday davlatning kuch-qudrati o‘z fuqarolarining ongliligi bilan belgilanar ekan, bunda, albatta, kitobxonlik masalasiga alohida e'tibor berilgan.Bugungi kunda ,,Mutolaa madaniyati”, ,,Kitobxonlik madaniyati”, ,,O‘qish madaniyati” kabi atamalar bilan qo'llanilib kelayotgan ijtimoiy hodisalar axborot olish madaniyatining tarkibiy qismlaridir. ,,Mutolaa” so'zi arabcha ,,o'qish” degan ma'noga ega bo'lsa - da, bugungi kunda u kitob o'qishdan ko'ra kengroq tushunchani anglatmoqda. A. Umarov fikricha: ,,Mutolaa” madaniyati ijtimoiy guruhlar, uyushmalar va alohida individlarning umumiy ma'lumot olishga yo'naltirilgan jarayon, xulq - atvor va faoliyatlari mazmuni hamda tarkibiy tizimlarida yuz beruvchi o'zgarishlar majmuini ifodalovchi bilimlar, me'yorlar, ijtimoiy hodisalar va boshqa atributlardir. Ayni chog'da mutolaa madaniyatini ta'lim tizimlari orqali maxsus
shakllantiradigan, ixtisoslashgan ma'lumotni inson hayoti davomida turli manbaalar
- kitoblar (badiiy, ilmiy, o'quv, qomusiy), ommaviy axborot vositalari (gazeta,
jurnal,  televideniya,  radio  va  shu  kabilar),  zamonaviy  axborot  texnologiyalari
(internet, elektron gazeta, jurnal, qo'llanma va hokazolar), shuningdek, subyekt
bilan  bevosita  muloqotga  kirishuvchi  shaxslar  (oila  a'zolari,...)  orqali  ega
bo'linadigan  turli  yo'nalish  va  shakldagi  umumiy  ma'lumotdan  farqlash  lozim
bo'ladi” . 
Professor E.I.Yo'ldoshev ,,O'qish madaniyati” tushunchasiga shunday ta'rif
beradi: ,,O‘qish madaniyati - juda keng qamrovli tushuncha bo'lib, kitobga qiziqish
va uni sevish, adabiyot bilan kengroq tanishishni, kitob va u bilan ishlash haqidagi
maxsus bilimlarga ega bo'lishni, shuningdek, kitobdan to'la ravishda foydalanishga
yordam beruvchi ko'nikma va malakaga ega bo'lishni taqozo etadi”. Jumladan,
axborot olish madaniyati badiiy adabiyotni to'g'ri tushunish, undan estetik zavq
olish,  shuningdek,  ilmiy  adabiyotlar,  barcha  turdagi  resurslar  bilan  ishlash,
ma'lumot-bibliografiya va barcha turdagi axborot materiallaridan o'zini qiziqtirgan
ma'lumotlarni qidirib topish, cheksiz axborot oqimlari orasidan kerakli, muhim
bo'lgan ma'lumotlarni ola bilish, o'z kasbiy malakalarini oshirishda foydalanish,
axborot-kutubxona  muassasasidan  to'g'ri  foydalanish  yo'llarini  o'rganish  ham
axborot olish madaniyati tushunchasi doirasiga kiradi. Axborot olish madaniyatini
to'liq egallagan shaxsga nisbatan esa kitobxon terminini qo'llash o'rinlidir.
Safo Matchon: ,,Kitobxonlik - o'qilgan kitoblar soni bilan belgilanmaydi,
balki u tushunib o'qish, ya'ni maqsadli  o'qishdir. Shundan kelib chiqib aytish
mumkinki, kitobxonning yozuvchi aytmoqchi bo'lgan fikrini nechog'li uqishini,
ya'ni asar ,,tili” ga tushunishi kitobxonlik madaniyati, talanti darajasini ko'rsatadi.
Shu tufayli adabiyotimiz talantli yozuvchilar bilan birga talantli kitobxonlarga ham
hamisha  ehtiyoj  sezadi”.Uning  fikricha  kitobxonlik  talanti  tug'ma  emas,  balki
tarbiya  vositasida  kamol  topadi.  Kitobxonlik  haqida  gap  ketganda,  olmon
mutafakkiri Gyotening quyidagi fikrini keltirish joizdir: ,,Kitobxonlikka o'rganish
uchun qanchalik ko'p vaqt sarf qilinishini odamlar tasavvur qilmaydilar, buning
uchun men hayotimning 80 yilini bag'ishladim, lekin hali ham o'rgandim, deb ayta
olmayman”. 
Logotip
shakllantiradigan, ixtisoslashgan ma'lumotni inson hayoti davomida turli manbaalar - kitoblar (badiiy, ilmiy, o'quv, qomusiy), ommaviy axborot vositalari (gazeta, jurnal, televideniya, radio va shu kabilar), zamonaviy axborot texnologiyalari (internet, elektron gazeta, jurnal, qo'llanma va hokazolar), shuningdek, subyekt bilan bevosita muloqotga kirishuvchi shaxslar (oila a'zolari,...) orqali ega bo'linadigan turli yo'nalish va shakldagi umumiy ma'lumotdan farqlash lozim bo'ladi” . Professor E.I.Yo'ldoshev ,,O'qish madaniyati” tushunchasiga shunday ta'rif beradi: ,,O‘qish madaniyati - juda keng qamrovli tushuncha bo'lib, kitobga qiziqish va uni sevish, adabiyot bilan kengroq tanishishni, kitob va u bilan ishlash haqidagi maxsus bilimlarga ega bo'lishni, shuningdek, kitobdan to'la ravishda foydalanishga yordam beruvchi ko'nikma va malakaga ega bo'lishni taqozo etadi”. Jumladan, axborot olish madaniyati badiiy adabiyotni to'g'ri tushunish, undan estetik zavq olish, shuningdek, ilmiy adabiyotlar, barcha turdagi resurslar bilan ishlash, ma'lumot-bibliografiya va barcha turdagi axborot materiallaridan o'zini qiziqtirgan ma'lumotlarni qidirib topish, cheksiz axborot oqimlari orasidan kerakli, muhim bo'lgan ma'lumotlarni ola bilish, o'z kasbiy malakalarini oshirishda foydalanish, axborot-kutubxona muassasasidan to'g'ri foydalanish yo'llarini o'rganish ham axborot olish madaniyati tushunchasi doirasiga kiradi. Axborot olish madaniyatini to'liq egallagan shaxsga nisbatan esa kitobxon terminini qo'llash o'rinlidir. Safo Matchon: ,,Kitobxonlik - o'qilgan kitoblar soni bilan belgilanmaydi, balki u tushunib o'qish, ya'ni maqsadli o'qishdir. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, kitobxonning yozuvchi aytmoqchi bo'lgan fikrini nechog'li uqishini, ya'ni asar ,,tili” ga tushunishi kitobxonlik madaniyati, talanti darajasini ko'rsatadi. Shu tufayli adabiyotimiz talantli yozuvchilar bilan birga talantli kitobxonlarga ham hamisha ehtiyoj sezadi”.Uning fikricha kitobxonlik talanti tug'ma emas, balki tarbiya vositasida kamol topadi. Kitobxonlik haqida gap ketganda, olmon mutafakkiri Gyotening quyidagi fikrini keltirish joizdir: ,,Kitobxonlikka o'rganish uchun qanchalik ko'p vaqt sarf qilinishini odamlar tasavvur qilmaydilar, buning uchun men hayotimning 80 yilini bag'ishladim, lekin hali ham o'rgandim, deb ayta olmayman”.
Professor  V.F.Asmus  o'zining  ,,Kitobxonlik  -  mehnat  va  ijod”  nomli
maqolasida esa kitobxonlikka shunday ta'rif beradi: ,,Mutolaa vaqtida asar bir
ko'zadan ikkinchi ko'zaga kuyilgan suv kabi kitobxon miyasiga quyilib qolmay,
balki ijodkor kitobxon tomonidan qayta idrok etiladi”. ,,Taraqqiy etgan  хorijiy
mamlakatlarda,  -  deb  yozadi  H.To'xtaboуev,-  kitobxonlik  fan  darajasiga
ko'tarilgan.  Kitobxonlik  kitobni  targ'ib  qilishgina  emas,  balki  kitob  o'qishni,
o'qiladigan kitobni tanlay olishni, mag’zini chaqishni, ya'ni kitob yordamida o'zini
anglashni o'rgatish hamdir”.
,,Axborot  olish  madaniyati”  kontekstida  uning  tarbiyaga  muhtoj
elementlarini aniqlaymiz:
 - o'qishga, axborot olishga mayl, havas, ishtiyoqini shakllantirish;
 - o'qilgan kitob orqali fikrlash yo'llarini o'rgatish;
 - mavjud kitobxonlik malakalarini takomillashtirish.
Ta'lim  o'qitish,  o'qish,  rivojlanish  mujassam  amalga  oshiriladigan
jarayondir.Axborot olish madaniyatini tarbiyalash ta'lim jarayonida amalga oshadi.
Egallangan bilimlar o'quvchilarni izchil shakllantirib borishni ta’minlaydi.Ta'lim
jarayonining mazmunini tashkil qiluvchi bilim, ko'nikma va malakalar faqatgina
sinfda  o'qitiladigan  darslarda  shakllanib  kolmasdan,  balki  sinfdan  tashqari,
aniqrog’i axborot-kutubxona muassasalarida mustaqil tarzda shug’ullanish orqali
egallanadi. 
Axborot - kutubxonachilik ishidagi mavjud tajriba shuni ko'rsatadiki, axborot olish
madaniyatini tarbiyalashning eng samarali vositasi - axborot - kutubxonachilik
bilimlarini o'quvchilar orasida targ'ib qilishdir. Buning eng samarali yo'llaridan biri
bo'lib axborot - kutubxonachilik darslarini tashkil etish hisoblanadi.
Axborot olish, u bilan ishlashning asosiy usullari haqida ma'lumot berish
axborot-kutubxonachilik  darslarining  negizini  tashkil  etadi.Ushbu  darslarda
axborot bilan ishlash, kitob bilan tanishish, kitobni bevosita o'qish, eng muhimi,
uni  uqish,  o'rganish  malakalari  singdirib  borilishi  kerak.Shuningdek,  elektron
kutubxonadan  foydalanish, elektron  kataloglar,  ma'lumotlar  bazalari  haqida
axborotga ega bo'lish, ulardan foydalanishni o'rganish kabilar kiradi. Bu esa o'z -
o'zidan  amalga  oshadigan,  jo'n  narsa  emas,  albatta.  Buning  uchun  axborot  -
kutubxona  muassasalari  mutaxassislaridan  juda  keng  bilim,  mahorat  talab
Logotip
Professor V.F.Asmus o'zining ,,Kitobxonlik - mehnat va ijod” nomli maqolasida esa kitobxonlikka shunday ta'rif beradi: ,,Mutolaa vaqtida asar bir ko'zadan ikkinchi ko'zaga kuyilgan suv kabi kitobxon miyasiga quyilib qolmay, balki ijodkor kitobxon tomonidan qayta idrok etiladi”. ,,Taraqqiy etgan хorijiy mamlakatlarda, - deb yozadi H.To'xtaboуev,- kitobxonlik fan darajasiga ko'tarilgan. Kitobxonlik kitobni targ'ib qilishgina emas, balki kitob o'qishni, o'qiladigan kitobni tanlay olishni, mag’zini chaqishni, ya'ni kitob yordamida o'zini anglashni o'rgatish hamdir”. ,,Axborot olish madaniyati” kontekstida uning tarbiyaga muhtoj elementlarini aniqlaymiz: - o'qishga, axborot olishga mayl, havas, ishtiyoqini shakllantirish; - o'qilgan kitob orqali fikrlash yo'llarini o'rgatish; - mavjud kitobxonlik malakalarini takomillashtirish. Ta'lim o'qitish, o'qish, rivojlanish mujassam amalga oshiriladigan jarayondir.Axborot olish madaniyatini tarbiyalash ta'lim jarayonida amalga oshadi. Egallangan bilimlar o'quvchilarni izchil shakllantirib borishni ta’minlaydi.Ta'lim jarayonining mazmunini tashkil qiluvchi bilim, ko'nikma va malakalar faqatgina sinfda o'qitiladigan darslarda shakllanib kolmasdan, balki sinfdan tashqari, aniqrog’i axborot-kutubxona muassasalarida mustaqil tarzda shug’ullanish orqali egallanadi.  Axborot - kutubxonachilik ishidagi mavjud tajriba shuni ko'rsatadiki, axborot olish madaniyatini tarbiyalashning eng samarali vositasi - axborot - kutubxonachilik bilimlarini o'quvchilar orasida targ'ib qilishdir. Buning eng samarali yo'llaridan biri bo'lib axborot - kutubxonachilik darslarini tashkil etish hisoblanadi. Axborot olish, u bilan ishlashning asosiy usullari haqida ma'lumot berish axborot-kutubxonachilik darslarining negizini tashkil etadi.Ushbu darslarda axborot bilan ishlash, kitob bilan tanishish, kitobni bevosita o'qish, eng muhimi, uni uqish, o'rganish malakalari singdirib borilishi kerak.Shuningdek, elektron kutubxonadan foydalanish, elektron kataloglar, ma'lumotlar bazalari haqida axborotga ega bo'lish, ulardan foydalanishni o'rganish kabilar kiradi. Bu esa o'z - o'zidan amalga oshadigan, jo'n narsa emas, albatta. Buning uchun axborot - kutubxona muassasalari mutaxassislaridan juda keng bilim, mahorat talab
qilinadi.Axborot - kutubxonachilik darslarini qay tarzda tashkil etish mumkin,
degan savolga ham javob berib o'tish lozim. Tajriba shuni ko'rsatadiki, axborot -
kutubxonachilik darslarini o'tkazish uchun sinfdan tashqari darslar va tarbiyaviy
soatlardan alohida soatlar ajratib olish mumkin. Dars jadvali tuzishda asosan sinflar
soni, nazariy va amaliy dars soatlari, o'qituvchi va kutubxonachi o'tkazadigan
soatlar, darsni o'tkazish joyini, ya'ni sinfda yoki axborot-kutubxona muassasasida
o'tkazilishini aniqab olish zarur.
Ayni paytda bir necha tashkiliy masalalarni ham hal etish zarur. Chunonchi,
ko'pgina o'qituvchilar dars berish uslubiyotini  yaxshi  egallagan bo'lsalar  - da,
axborot- kutubxonachilik sohasida yetarli bilim va malakaga ega bo'lmaydilar.
Kutubxonachilar  esa  aksincha.Shu  sababli  ham  o'qituvchilarga  axborot  -
kutubxonachilik sohasidan ma'ruzalar o'qib, ularni axborot-kutubxonalar faoliyati
bilan tanishtirish, kutubxonachilarga esa dars o'tish qoidalari, uslubiyotini o'rgatish
muhimdir. Bizningcha, hozirgi kun talablaridan kelib chiqqan holda o'quvchilarda
axborot olish madaniyatini tarbiyalashning o'ta muhimligini hisobga olib axborot-
kutubxonachilik darslarini ommalashtirish, yo'lga qo'yish zarur. Avvalo, buning
uchun  masalaning  tashkiliy  jihatini  hal  etish,  ya'ni  axborot-kutubxonachilik
darslarini yo'lga qo'yish yuzasidan qaror qabul qilish, shu qarorga asosan umumiy
o'rta  ta'lim  muassasalari  va  axborot-kutubxona  muassasalar  faoliyatini
muvofiqlashtirish, axborot-kutubxonachilik darslarini tashkil etish va o'tkazishning
aniq shakllarini ishlab chiqish zarur. 
Axborot-kutubxona  muassasasida  o'quvchilar  axborot  olish  madaniyatini
tarbiyalash  masalasini  hal  qilish  faqat  ta'lim-tarbiya  jarayoniga  aloqador
bo'lmasdan,  balki  jamiyatning  ijtimoiy  rivojlanishi,  ma'naviy  yuksalishi  bilan
bog’liq,  davlatning  strategik  maqsadlariga  xizmat  qiluvchi  faoliyatiga  ham
daxldordir.Shu sababli ham mazkur muammo ijtimoiy hayotning boshqa sohalari
bilan  kompleks  o'rganishni  taqozo  qiladi.Binobarin,  tadqiqot  natijalari
ko'rsatganidek, kutubxonada o'quvchilar axborot olish madaniyatini tarbiyalash
masalasi  pedagogika,  psixologiya,  falsafa,  adabiyotshunoslik,  sosiologiya  kabi
qator fanlar erishgan yutuqlarga tayangan holdagina hal etilishi mumkin.
Axborot-kutubxona  muassasasida  axborot  olish  madaniyatini  tarbiyalash
masalasi borasida quyidagi xulosalarni keltirish mumkin:
Logotip
qilinadi.Axborot - kutubxonachilik darslarini qay tarzda tashkil etish mumkin, degan savolga ham javob berib o'tish lozim. Tajriba shuni ko'rsatadiki, axborot - kutubxonachilik darslarini o'tkazish uchun sinfdan tashqari darslar va tarbiyaviy soatlardan alohida soatlar ajratib olish mumkin. Dars jadvali tuzishda asosan sinflar soni, nazariy va amaliy dars soatlari, o'qituvchi va kutubxonachi o'tkazadigan soatlar, darsni o'tkazish joyini, ya'ni sinfda yoki axborot-kutubxona muassasasida o'tkazilishini aniqab olish zarur. Ayni paytda bir necha tashkiliy masalalarni ham hal etish zarur. Chunonchi, ko'pgina o'qituvchilar dars berish uslubiyotini yaxshi egallagan bo'lsalar - da, axborot- kutubxonachilik sohasida yetarli bilim va malakaga ega bo'lmaydilar. Kutubxonachilar esa aksincha.Shu sababli ham o'qituvchilarga axborot - kutubxonachilik sohasidan ma'ruzalar o'qib, ularni axborot-kutubxonalar faoliyati bilan tanishtirish, kutubxonachilarga esa dars o'tish qoidalari, uslubiyotini o'rgatish muhimdir. Bizningcha, hozirgi kun talablaridan kelib chiqqan holda o'quvchilarda axborot olish madaniyatini tarbiyalashning o'ta muhimligini hisobga olib axborot- kutubxonachilik darslarini ommalashtirish, yo'lga qo'yish zarur. Avvalo, buning uchun masalaning tashkiliy jihatini hal etish, ya'ni axborot-kutubxonachilik darslarini yo'lga qo'yish yuzasidan qaror qabul qilish, shu qarorga asosan umumiy o'rta ta'lim muassasalari va axborot-kutubxona muassasalar faoliyatini muvofiqlashtirish, axborot-kutubxonachilik darslarini tashkil etish va o'tkazishning aniq shakllarini ishlab chiqish zarur.  Axborot-kutubxona muassasasida o'quvchilar axborot olish madaniyatini tarbiyalash masalasini hal qilish faqat ta'lim-tarbiya jarayoniga aloqador bo'lmasdan, balki jamiyatning ijtimoiy rivojlanishi, ma'naviy yuksalishi bilan bog’liq, davlatning strategik maqsadlariga xizmat qiluvchi faoliyatiga ham daxldordir.Shu sababli ham mazkur muammo ijtimoiy hayotning boshqa sohalari bilan kompleks o'rganishni taqozo qiladi.Binobarin, tadqiqot natijalari ko'rsatganidek, kutubxonada o'quvchilar axborot olish madaniyatini tarbiyalash masalasi pedagogika, psixologiya, falsafa, adabiyotshunoslik, sosiologiya kabi qator fanlar erishgan yutuqlarga tayangan holdagina hal etilishi mumkin. Axborot-kutubxona muassasasida axborot olish madaniyatini tarbiyalash masalasi borasida quyidagi xulosalarni keltirish mumkin:
Axborot olish madaniyatini tarbiyalash masalasi ijtimoiy, ma'naviy-ma'rifiy,
umummilliy muammo hisoblanadi.Bu ma'lum davr bilan chegaralanadigan hodisa
bo'lmasdan, inson umr bo'yi o'rganadigan ma'naviy ehtiyojdir.
Axborot  olish  madaniyatini  tarbiyalaydigan  asosiy  maskan  -  axborot-
kutubxona  muassasalaridir.  Axborot-kutubxona  muassasalari  o'z  imkoniyatlari
bilan nafaqat maktab dasturlarining, davlat ta'lim standartlarining bajarilishida,
balki mustaqil ta'lim olish sari yo'llaydi.
Axborot  olish  madaniyatini  tarbiyalashda  maktab-oila-kutubxona
hamkorligini  yo'lga  qo'yish  muhim  ahamiyatga  ega.  Axborot  -  kutubxona
muassasalarining  axborot  olish  madaniyatini  tarbiyalashdagi  asosiy  vazifalarni
belgilash
 
zarur. 
Axborot - kutubxona muassasalarda axborot olish madaniyatini tarbiyalashning
pedagogic - psixologik asoslarini o'rganmasdan turib, haqiqiy kitobxonni kamol
toptirish  mumkin  emas.  Xususan,  Axborot-kutubxona  muassasalarda
foydalanuvchilarning yosh  xususiyatlari,  tipologik  jihatlari,  ularning  psixologik
tayyorgarligi,  ayniqsa,  ulardagi  fiziologik  o'zgarishlar  albatta  hisobga  olinishi
zarur.
Axborot-kutubxona muassasalarida o'quvchilar axborot olish madaniyatini
tarbiyalashda quyidagi asosiy yo'nalishlarga jiddiy e'tibor qaratilishi lozim:
- kitobxonnning oilaviy sharoiti,  oilada  axborot-kutubxona muassasasining
bor-yo'qligi,  bolaning  yosh  xususiyatlari  va  psixologik  tayyorgarlik  darajasini
o'rganish; 
- umumta'lim  muassasasi  dasturidagi  fanlarni  hisobga  olish,  bolaning
qiziqishlari doirasini aniqlash hamda shunga muvofiq tarzda yakka va ommaviy
rahbarlik yo'l-yo'riqlarini ishlab chiqish; 
- o'quvchida o'z ustida mustaqil ishlash ko'nikmalarini shakllantirib borish,
axborot olish malakalarini shakllantirish;
- o'quvchining yosh xususiyatlari va psixologik imkoniyatlarini hisobga olgan
holda  turli-tuman  ommaviy  shakllardan  samarali  foydalana  olish,  mavjud
sharoitdan kelib chiqib yangi shakllarni izlab topish va amalda qo'llash mahoratiga
ega bo'lish;
Logotip
Axborot olish madaniyatini tarbiyalash masalasi ijtimoiy, ma'naviy-ma'rifiy, umummilliy muammo hisoblanadi.Bu ma'lum davr bilan chegaralanadigan hodisa bo'lmasdan, inson umr bo'yi o'rganadigan ma'naviy ehtiyojdir. Axborot olish madaniyatini tarbiyalaydigan asosiy maskan - axborot- kutubxona muassasalaridir. Axborot-kutubxona muassasalari o'z imkoniyatlari bilan nafaqat maktab dasturlarining, davlat ta'lim standartlarining bajarilishida, balki mustaqil ta'lim olish sari yo'llaydi. Axborot olish madaniyatini tarbiyalashda maktab-oila-kutubxona hamkorligini yo'lga qo'yish muhim ahamiyatga ega. Axborot - kutubxona muassasalarining axborot olish madaniyatini tarbiyalashdagi asosiy vazifalarni belgilash zarur.  Axborot - kutubxona muassasalarda axborot olish madaniyatini tarbiyalashning pedagogic - psixologik asoslarini o'rganmasdan turib, haqiqiy kitobxonni kamol toptirish mumkin emas. Xususan, Axborot-kutubxona muassasalarda foydalanuvchilarning yosh xususiyatlari, tipologik jihatlari, ularning psixologik tayyorgarligi, ayniqsa, ulardagi fiziologik o'zgarishlar albatta hisobga olinishi zarur. Axborot-kutubxona muassasalarida o'quvchilar axborot olish madaniyatini tarbiyalashda quyidagi asosiy yo'nalishlarga jiddiy e'tibor qaratilishi lozim: - kitobxonnning oilaviy sharoiti, oilada axborot-kutubxona muassasasining bor-yo'qligi, bolaning yosh xususiyatlari va psixologik tayyorgarlik darajasini o'rganish;  - umumta'lim muassasasi dasturidagi fanlarni hisobga olish, bolaning qiziqishlari doirasini aniqlash hamda shunga muvofiq tarzda yakka va ommaviy rahbarlik yo'l-yo'riqlarini ishlab chiqish;  - o'quvchida o'z ustida mustaqil ishlash ko'nikmalarini shakllantirib borish, axborot olish malakalarini shakllantirish; - o'quvchining yosh xususiyatlari va psixologik imkoniyatlarini hisobga olgan holda turli-tuman ommaviy shakllardan samarali foydalana olish, mavjud sharoitdan kelib chiqib yangi shakllarni izlab topish va amalda qo'llash mahoratiga ega bo'lish;