PEDAGOGIKA FANI PREDMETI VA VAZIFALARI. PEDAGOGIKANING METODOLOGIYASI VA TADQIQOT METODLARI

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

27,9 KB


 
 
 
 
 
 
PEDAGOGIKA FANI PREDMETI VA VAZIFALARI. 
PEDAGOGIKANING METODOLOGIYASI VA TADQIQOT METODLARI 
 
 
 
Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paidagogos «bola» va 
«etaklayman») ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda 
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash xamda unga ta’lim 
berishning moxiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar 
tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod xamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari 
asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o‘rganadi. 
Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muxim jixati – uni o‘qitish va 
tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va 
tarbiya nazariyasi fanning muxim tarkibiy qismlari xisoblanadi. 
Didaktika ((ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «O‘rgatuvchi», didasko 
«O‘rganuvchi») ta’limning nazariy jixatlari, ta’lim jarayonining moxiyati, 
tamoyillari, qonuniyatlari, o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, 
mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish 
yo‘llari va xokazo muammolarni tadqiq etadi. 
Ta’lim o‘z moxiyatiga ko‘ra umumiy va maxsus kabi turlarga ajratiladi. 
Umumiy ta’lim xar bir shaxsning kamol topishi xamda u tomonidan xayotiy 
faoliyatni tashkil eta olishi uchun zarur bO‘lgan ma’lumotlarni berishga 
yo‘naltiriladi. Umumiy ta’lim asosida O‘zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida 
shaxsning kasbiy tayyorgarligini ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi 
uchun asos bO‘ladi. Maxsus ta’lim – o‘zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon 
PEDAGOGIKA FANI PREDMETI VA VAZIFALARI. PEDAGOGIKANING METODOLOGIYASI VA TADQIQOT METODLARI Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paidagogos «bola» va «etaklayman») ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash xamda unga ta’lim berishning moxiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod xamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o‘rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muxim jixati – uni o‘qitish va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muxim tarkibiy qismlari xisoblanadi. Didaktika ((ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «O‘rgatuvchi», didasko «O‘rganuvchi») ta’limning nazariy jixatlari, ta’lim jarayonining moxiyati, tamoyillari, qonuniyatlari, o‘quvchi va o‘qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo‘llari va xokazo muammolarni tadqiq etadi. Ta’lim o‘z moxiyatiga ko‘ra umumiy va maxsus kabi turlarga ajratiladi. Umumiy ta’lim xar bir shaxsning kamol topishi xamda u tomonidan xayotiy faoliyatni tashkil eta olishi uchun zarur bO‘lgan ma’lumotlarni berishga yo‘naltiriladi. Umumiy ta’lim asosida O‘zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida shaxsning kasbiy tayyorgarligini ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bO‘ladi. Maxsus ta’lim – o‘zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon  
 
qilib, shaxsga muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni 
berish asosida amaliy ko‘nikma xamda malakalarni shakllantirishga xizmat qiladi. 
Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalga oshirishiga 
ko‘ra maktabgacha ta’lim, umumiy o‘rta ta’lim, o‘rta maxsus, kasb-xunar ta’limi, 
oliy ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni 
qayta tayyorlash xamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo‘linadi. 
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muxim tarkibiy qismlaridan biri bo‘lib, 
tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish 
muammolarini o‘rganadi. 
Tarbiya muayyan, aniq maqsad xamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh 
avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib 
toptirish jarayonidir. 
Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mexnat, estetik, iqtisodiy, xuquqiy, 
ekologik 
va 
jinsiy 
tarbiya 
kabi 
yo‘nalishlarda 
tashkil 
etiladi. 
Ijtimoiy tarbiya va uning bosqichlari. Insoniyatning yashash uchun kurashish va turli 
tabiiy ofatlardan ximoyalanish yo‘lida olib borgan harakatlari tarbiya g‘oyalarining 
shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qilgan. 
Ibtidoiy jamoa tuzumida odamlarning gurux-gurux bo‘lib xayot kechirishi 
sababli bolalarga tirikchilik o‘tkazish yO‘lidagi faoliyat (O‘simlik mevalari, 
ildizlarini terish, xayvonlarni ovlash)ni tashkil etish borasidagi tajribalarni o‘rgatish 
gurux a’zolari tomonidan birdek amalga oshirilgan. Bilimlar, aksariyat xollarda, 
mexnat va o‘yin jarayonlarida o‘zlashtirilgan. Mexnat faoliyatini tashkil etish jinsiy 
xarakterga ega bo‘lganligi bois o‘g‘il va qiz bolalarni tarbiyalashda o‘ziga xos 
jixatlar ko‘zga tashlangan. 
Oila, xususiy mulk va davlatning paydo bo‘lishi ijtimoiy tarbiya mazmunida 
xam tub o‘zgarishlarning sodir etilishi, quldorlarning paydo bo‘lishi olib keldi. 
Aynan mana shu davrdan tarbiya jamiyatning ijtimoiy talab va extiyojlari asosida 
yo‘lga qo‘yila boshladi. Erkin fuqarolarni tarbiyaning maqsadi, vazifalari, mazmuni 
va vositalari borasidagi fikrlar Demokratik, Platon va Aristotellarning asarlarida 
muxim o‘rin egallagan. Mutafakkirlarning asarlarida ushbu fikrlar mustaqil 
qilib, shaxsga muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosida amaliy ko‘nikma xamda malakalarni shakllantirishga xizmat qiladi. Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalga oshirishiga ko‘ra maktabgacha ta’lim, umumiy o‘rta ta’lim, o‘rta maxsus, kasb-xunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash xamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo‘linadi. Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muxim tarkibiy qismlaridan biri bo‘lib, tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish muammolarini o‘rganadi. Tarbiya muayyan, aniq maqsad xamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayonidir. Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mexnat, estetik, iqtisodiy, xuquqiy, ekologik va jinsiy tarbiya kabi yo‘nalishlarda tashkil etiladi. Ijtimoiy tarbiya va uning bosqichlari. Insoniyatning yashash uchun kurashish va turli tabiiy ofatlardan ximoyalanish yo‘lida olib borgan harakatlari tarbiya g‘oyalarining shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qilgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida odamlarning gurux-gurux bo‘lib xayot kechirishi sababli bolalarga tirikchilik o‘tkazish yO‘lidagi faoliyat (O‘simlik mevalari, ildizlarini terish, xayvonlarni ovlash)ni tashkil etish borasidagi tajribalarni o‘rgatish gurux a’zolari tomonidan birdek amalga oshirilgan. Bilimlar, aksariyat xollarda, mexnat va o‘yin jarayonlarida o‘zlashtirilgan. Mexnat faoliyatini tashkil etish jinsiy xarakterga ega bo‘lganligi bois o‘g‘il va qiz bolalarni tarbiyalashda o‘ziga xos jixatlar ko‘zga tashlangan. Oila, xususiy mulk va davlatning paydo bo‘lishi ijtimoiy tarbiya mazmunida xam tub o‘zgarishlarning sodir etilishi, quldorlarning paydo bo‘lishi olib keldi. Aynan mana shu davrdan tarbiya jamiyatning ijtimoiy talab va extiyojlari asosida yo‘lga qo‘yila boshladi. Erkin fuqarolarni tarbiyaning maqsadi, vazifalari, mazmuni va vositalari borasidagi fikrlar Demokratik, Platon va Aristotellarning asarlarida muxim o‘rin egallagan. Mutafakkirlarning asarlarida ushbu fikrlar mustaqil  
 
pedagogik nazariya sifatida emas, balki falsafiy xarashlar yoki jamiyatni tashkil 
etish loyixasining muxim komponenti tarzida bayon etilgan. Ushbu davrda tabiiy-
ijtimoiy fanlar tizimi shakllanishi uchun boshlang‘ich asoslar qO‘yildi. 
Quldorlik tuzumida erkin bo‘lmagan kishilar (qullar)ning xaq-xuquqlari 
cheklanganligi bois tarbiya tizimi faqatgina quldorlar, ularning farzandlari uchun 
xizmat qilgan. 
Quldorlik tuzumi o‘rnida shakllangan feodal tuzumda pedagogik g‘oyalar 
feodallar manfaatini ifoda eta boshladi. Mazkur davr pedagogik jarayonni tashkil 
etishda diniy g‘oyalar etakchi O‘rin egallashi bilan tavsiflanadi. Ijtimoiy xayotda 
diniy muassasalar (G‘arbda cherkov, SHarqda esa machitlar)ning roli osha borib, 
bolalarni o‘qitish va tarbiyalash ishlari asosan shu maskanlarda tashkil etildi. Garchi 
dunyoviy g‘oyalarni ilgari surish, ilmiy nazariyalarni yaratish va targ‘ib etishning 
din peshvolari tomonidan qoralanishi kabi xolatlar xam ko‘zga tashlangan bO‘lsa-
da, ammo savdo-iqtisodiy aloqalar ko‘lamining kengayishi, tabiiy ofatlarga qarshi 
keskin chora ko‘rish extiyoji ilmiy bilimlarning rivojlantirish xayotiy zaruriyat 
ekanligini isbotladi. Insoniyat tarixidan mustaxkam o‘rin olgan SHarq Uyg‘onishi 
deb nom olgan tarixiy jarayon aynan feodal tuzumi – O‘rta asrlar davrida sodir 
bo‘ldi. SHarqda buyuk allomalar - Muxammad Muso al-Xorazmiy, Abu Nasr 
Forobiy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Axmad al-Farg‘oniy, G‘arbda esa 
T.Mor, T.Kampanella, E.Rotterdamskiy, F.Rable, M.Monten va boshqalar 
tomonidan xar tomonlama rivojlangan, ruxiy va jismoniy jixatdan sog‘lom, antik 
dunyo va burjaziya davri yutuqlari asosida ilmiy bilimlarni o‘zlashtira olgan shaxsni 
tarbiyalash 
g‘oyasi 
ilgari 
surildi 
va 
puxta 
asoslab 
berildi. 
Savdo, xunarmandchilik va manifaktura negizida rivojlanib borayotgan ishlab 
chiqarishni yanada takomillashtirish yo‘lidagi amaliy harakatlar bu boradagi 
muvaffaqiyat murakkab texnikani boshqara oladigan shaxsni shakllantirish evaziga 
xal etilishi tasdiqladi. Mazkur davrda ilg‘or, progressiv pedagogik g‘oyalar ilgari 
surildi. 
Aksariyat g‘oyalar mazmunida bilim olishga nisbatan ijtimoiy tenglikni qaror 
toptirish 
borasidagi 
qarash 
o‘z 
ifodasini 
topdi. 
pedagogik nazariya sifatida emas, balki falsafiy xarashlar yoki jamiyatni tashkil etish loyixasining muxim komponenti tarzida bayon etilgan. Ushbu davrda tabiiy- ijtimoiy fanlar tizimi shakllanishi uchun boshlang‘ich asoslar qO‘yildi. Quldorlik tuzumida erkin bo‘lmagan kishilar (qullar)ning xaq-xuquqlari cheklanganligi bois tarbiya tizimi faqatgina quldorlar, ularning farzandlari uchun xizmat qilgan. Quldorlik tuzumi o‘rnida shakllangan feodal tuzumda pedagogik g‘oyalar feodallar manfaatini ifoda eta boshladi. Mazkur davr pedagogik jarayonni tashkil etishda diniy g‘oyalar etakchi O‘rin egallashi bilan tavsiflanadi. Ijtimoiy xayotda diniy muassasalar (G‘arbda cherkov, SHarqda esa machitlar)ning roli osha borib, bolalarni o‘qitish va tarbiyalash ishlari asosan shu maskanlarda tashkil etildi. Garchi dunyoviy g‘oyalarni ilgari surish, ilmiy nazariyalarni yaratish va targ‘ib etishning din peshvolari tomonidan qoralanishi kabi xolatlar xam ko‘zga tashlangan bO‘lsa- da, ammo savdo-iqtisodiy aloqalar ko‘lamining kengayishi, tabiiy ofatlarga qarshi keskin chora ko‘rish extiyoji ilmiy bilimlarning rivojlantirish xayotiy zaruriyat ekanligini isbotladi. Insoniyat tarixidan mustaxkam o‘rin olgan SHarq Uyg‘onishi deb nom olgan tarixiy jarayon aynan feodal tuzumi – O‘rta asrlar davrida sodir bo‘ldi. SHarqda buyuk allomalar - Muxammad Muso al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Axmad al-Farg‘oniy, G‘arbda esa T.Mor, T.Kampanella, E.Rotterdamskiy, F.Rable, M.Monten va boshqalar tomonidan xar tomonlama rivojlangan, ruxiy va jismoniy jixatdan sog‘lom, antik dunyo va burjaziya davri yutuqlari asosida ilmiy bilimlarni o‘zlashtira olgan shaxsni tarbiyalash g‘oyasi ilgari surildi va puxta asoslab berildi. Savdo, xunarmandchilik va manifaktura negizida rivojlanib borayotgan ishlab chiqarishni yanada takomillashtirish yo‘lidagi amaliy harakatlar bu boradagi muvaffaqiyat murakkab texnikani boshqara oladigan shaxsni shakllantirish evaziga xal etilishi tasdiqladi. Mazkur davrda ilg‘or, progressiv pedagogik g‘oyalar ilgari surildi. Aksariyat g‘oyalar mazmunida bilim olishga nisbatan ijtimoiy tenglikni qaror toptirish borasidagi qarash o‘z ifodasini topdi.  
 
Aynan shu davrda pedagogika fani asoslari muayyan tizimga solindi va ilmiy 
jixatdan asoslandi. Bu o‘rinda pedagogika fani rivojiga o‘zining munosib xissasini 
qo‘shgan mutafakkirlar: G‘arbda - YA.A.Komenskiy, D.Didro, J.J.Russo, 
F.Gerbart, V.V.Disterveg, K.D.Ushinskiy, A.S.Makarenko, V.A.Suxomlinskiy, 
SHarqda I.Ibrat, S.Siddiqiy, A.SHakuriy, S.Ayniy, A.Avloniy, A.Fitrat, 
X.X.Niyoziy, M.Abdurashidov, M.Bexbudiylar shaxsga ta’lim berish va uni 
tarbiyalash borasidagi qarashlarni yanda boyitdilar xamda ta’lim tizimiga ilm-fan, 
texnika yangiliklarini tadbiq etish, o‘qitishni yangi tizim (izchil, uzluksiz, 
asoslangan) asosida tashkil etish kabi g‘oyalarni ilgari surdilar. 
Sobiq SHo‘ro davrida pedagogika fani mazmunan ilm-fan, texnika va 
texnologiya yutuqlari asosida boyidi, ta’lim muassasalari tizimi shakllantirildi, 
shuningdek, xar tomonlama (garmonik) rivojlangan shaxsni shakllantirish 
nazariyasi asoslandi. Biroq, mazkur nazariya g‘oyalarini amaliyotga tadbiq 
etishning 
puxta 
asoslangan 
mexanizmi 
yaratilmadi. 
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikni qo‘lga kiritgach, rivojlanish va taraqqiyot 
yo‘li demokratik, insonparvar va xuquqiy jamiyatni barpo etishdan iboratligi e’tirof 
etilib, «ta’lim tizimini tubdan islox qilish, uni o‘tmishdan qolgan mafkuraviy 
qarashlar va sarqitlardan to‘la xalos etish»1 davlat siyosatining ustuvor 
yo‘nalishlaridan biri deya belgilandi. Asosiy e’tibor yuksak ma’naviy va axloqiy 
talabalarga javob beruvchi, yuqori malakali kadrlarni tayyorlashga qaratildi. 
Respublikada ta’lim soxasida amalga oshirilayotgan isloxotlarning asosiy mazmun 
xamda yO‘nalishlari O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni 
va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» kabi me’yoriy xujjatlarda belgilab berilgan. 
Demak, mavjud sharoitda pedagogika fani barkamol shaxs va malakali mutaxassisni 
tayyorlashga yO‘naltirilgan ijtimoiy xrakat istiqbollari, bu boradagi muammolar va 
ularni xal etish yO‘llarini o‘rganadi. 
Pedagogika fanining vazifalari. Pedagogika fani shaxsni shakllantirishdek 
ijtimoiy buyurtmani bajarish asosida jamiyat taraqqiyotini ta’minlashga aloxida 
xissa qo‘shadi. Pedagogika fani maqsadi va vazifalarining belgilanishida ijtimoiy 
munosabatlar mazmuni, davlat va jamiyat qurilishi, uning xayotida etakchi o‘rin 
Aynan shu davrda pedagogika fani asoslari muayyan tizimga solindi va ilmiy jixatdan asoslandi. Bu o‘rinda pedagogika fani rivojiga o‘zining munosib xissasini qo‘shgan mutafakkirlar: G‘arbda - YA.A.Komenskiy, D.Didro, J.J.Russo, F.Gerbart, V.V.Disterveg, K.D.Ushinskiy, A.S.Makarenko, V.A.Suxomlinskiy, SHarqda I.Ibrat, S.Siddiqiy, A.SHakuriy, S.Ayniy, A.Avloniy, A.Fitrat, X.X.Niyoziy, M.Abdurashidov, M.Bexbudiylar shaxsga ta’lim berish va uni tarbiyalash borasidagi qarashlarni yanda boyitdilar xamda ta’lim tizimiga ilm-fan, texnika yangiliklarini tadbiq etish, o‘qitishni yangi tizim (izchil, uzluksiz, asoslangan) asosida tashkil etish kabi g‘oyalarni ilgari surdilar. Sobiq SHo‘ro davrida pedagogika fani mazmunan ilm-fan, texnika va texnologiya yutuqlari asosida boyidi, ta’lim muassasalari tizimi shakllantirildi, shuningdek, xar tomonlama (garmonik) rivojlangan shaxsni shakllantirish nazariyasi asoslandi. Biroq, mazkur nazariya g‘oyalarini amaliyotga tadbiq etishning puxta asoslangan mexanizmi yaratilmadi. O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikni qo‘lga kiritgach, rivojlanish va taraqqiyot yo‘li demokratik, insonparvar va xuquqiy jamiyatni barpo etishdan iboratligi e’tirof etilib, «ta’lim tizimini tubdan islox qilish, uni o‘tmishdan qolgan mafkuraviy qarashlar va sarqitlardan to‘la xalos etish»1 davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri deya belgilandi. Asosiy e’tibor yuksak ma’naviy va axloqiy talabalarga javob beruvchi, yuqori malakali kadrlarni tayyorlashga qaratildi. Respublikada ta’lim soxasida amalga oshirilayotgan isloxotlarning asosiy mazmun xamda yO‘nalishlari O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» kabi me’yoriy xujjatlarda belgilab berilgan. Demak, mavjud sharoitda pedagogika fani barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tayyorlashga yO‘naltirilgan ijtimoiy xrakat istiqbollari, bu boradagi muammolar va ularni xal etish yO‘llarini o‘rganadi. Pedagogika fanining vazifalari. Pedagogika fani shaxsni shakllantirishdek ijtimoiy buyurtmani bajarish asosida jamiyat taraqqiyotini ta’minlashga aloxida xissa qo‘shadi. Pedagogika fani maqsadi va vazifalarining belgilanishida ijtimoiy munosabatlar mazmuni, davlat va jamiyat qurilishi, uning xayotida etakchi o‘rin  
 
tutuvchi g‘oyalar moxiyatini muxim axamiyatga ega.O‘zbekiston Respublikasida 
demokratik, insonparvar xamda xuquqiy jamiyatni barpo etish sharoitida mazkur fan 
yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni 
tarbiyalash tizimini ishlab chiqish, milliy istiqlol g‘oyasi asosida ta’lim va tarbiya 
nazariyasini ijodiy rivojlantirish vazifasini xal etadi. Mazkur jarayonda quyidagi 
vazifalarni bajarishga e’tibor qaratiladi: 
1. 
Ma’naviy va axloqiy talabalarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni 
tarbiyalashga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonning moxiyatini o‘rganish. 
2. 
SHaxsni xar tomonlama kamol toptirish qonuniyatlarini aniqlash. 
3. 
Ijtimoiy taraqqiyot darajasidan kelib chiqqan xolda rivojlangan xorijiy 
mamlakatlar ta’lim tizimi tajribasini o‘rganish asosida uzluksiz ta’lim tizimini 
takomillashtirish. 
4. 
Ta’lim muassasalari xamda ularda faoliyat olib borayotgan pedagoglar 
faoliyati mazmunini asoslash. 
5. 
Ilg‘or pedagogik tajribalarni umumlashtirish va amaliyotga joriy etish. 
6. 
Pedagoglarni pedagogika nazariyasiga oid bilimlar xamda ta’lim-
tarbiya usullari bilan qurollantirish. 
7. 
Ta’lim-tarbiya birligi xamda ijtimoiy tarbiya yo‘nalishlari o‘rtasidagi 
o‘zaro aloqadorlikni ta’minlashning pedagogik shart-sharoitlarini O‘rganish. 
8. 
O‘qitish xamda tarbiyalash jarayonining samarali texnologiyalarini 
yaratish. 
9. 
Oila tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish yuzasidan ota-onalar uchun 
ilmiy-metodik tavsiyalarni ishlab chiqish. 
Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. Bizga yaxshi ma’lumki, xar bir fan 
o‘zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. 
Aynan mana shu xolat uning fan sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning 
moxiyatini ochibberuvchi eng muxim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. 
Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim 
va tarbiya samaradorligiga erishishga qaratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini 
tutuvchi g‘oyalar moxiyatini muxim axamiyatga ega.O‘zbekiston Respublikasida demokratik, insonparvar xamda xuquqiy jamiyatni barpo etish sharoitida mazkur fan yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalash tizimini ishlab chiqish, milliy istiqlol g‘oyasi asosida ta’lim va tarbiya nazariyasini ijodiy rivojlantirish vazifasini xal etadi. Mazkur jarayonda quyidagi vazifalarni bajarishga e’tibor qaratiladi: 1. Ma’naviy va axloqiy talabalarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalashga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonning moxiyatini o‘rganish. 2. SHaxsni xar tomonlama kamol toptirish qonuniyatlarini aniqlash. 3. Ijtimoiy taraqqiyot darajasidan kelib chiqqan xolda rivojlangan xorijiy mamlakatlar ta’lim tizimi tajribasini o‘rganish asosida uzluksiz ta’lim tizimini takomillashtirish. 4. Ta’lim muassasalari xamda ularda faoliyat olib borayotgan pedagoglar faoliyati mazmunini asoslash. 5. Ilg‘or pedagogik tajribalarni umumlashtirish va amaliyotga joriy etish. 6. Pedagoglarni pedagogika nazariyasiga oid bilimlar xamda ta’lim- tarbiya usullari bilan qurollantirish. 7. Ta’lim-tarbiya birligi xamda ijtimoiy tarbiya yo‘nalishlari o‘rtasidagi o‘zaro aloqadorlikni ta’minlashning pedagogik shart-sharoitlarini O‘rganish. 8. O‘qitish xamda tarbiyalash jarayonining samarali texnologiyalarini yaratish. 9. Oila tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish yuzasidan ota-onalar uchun ilmiy-metodik tavsiyalarni ishlab chiqish. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. Bizga yaxshi ma’lumki, xar bir fan o‘zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu xolat uning fan sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning moxiyatini ochibberuvchi eng muxim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga erishishga qaratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini  
 
yoritadi. Eng muhim kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim 
(o‘qitish, o‘qish), bilim, ko‘nikma, malaka, ma’lumot, rivojlanish. 
SHaxs – psixologik jixatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-
harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va 
dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyat a’zosi. 
Tarbiya - muayyan, aniq maqsad xamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh 
avlodni xar tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib 
toptirish jarayoni. 
Ta’lim –O‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar bilan 
qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish va dunyoqarashlarini 
shakllantirishga 
yo‘naltirilgan 
jarayon. 
Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar ko‘rinishida aks 
etuvchi borliq xaqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. 
Ko‘nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. 
Malaka –muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan shakli. 
Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, xosil 
qilingan ko‘nikma va malakalar xamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. 
Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon 
bo‘ladigan miqdor va sifat o‘zgarishlar moxiyatini ifoda etuvchi murakkab 
jarayon.Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. Ijtimoiy tarbiya moxiyatini 
ilmiy jixatdan asoslash ma’lum pedagogik xodisaning muayyan vaziyatlarda 
namoyon bo‘lish qonuniyatlarini bilishni taqozo etadi. Bizga ma’lumki, pedagogik 
xodisa murakkab tuzilmaga ega bo‘lib, uning umumiy moxiyatini to‘laqonli anglash 
uchun bir qator fanlarning imkoniyatlariga tayaniladi. Ana shu nuqati nazardan 
pedagogika fani bilan quyidagi fanlar o‘rtasida yaqin aloqadorlik mavjud: 
1. Falsafa – shaxs rivojlanishi jarayonining dialektik xususiyatlari, muayyan 
pedagogik g‘oya, qarash xamda ta’limotlarning falsafiy jixatlari kabi masalalarni 
taxlil etishga imkon beradi. 
2. Iqtisod – ta’lim muassasalarining faoliyatini yo‘lga qo‘yish, o‘quv 
binolarini qurish, ta’lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish va ularning moddiy-
yoritadi. Eng muhim kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o‘qitish, o‘qish), bilim, ko‘nikma, malaka, ma’lumot, rivojlanish. SHaxs – psixologik jixatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti- harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyat a’zosi. Tarbiya - muayyan, aniq maqsad xamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh avlodni xar tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Ta’lim –O‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar bilan qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish va dunyoqarashlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayon. Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, sxemalar, ma’lum obrazlar ko‘rinishida aks etuvchi borliq xaqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. Ko‘nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. Malaka –muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan shakli. Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, xosil qilingan ko‘nikma va malakalar xamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon bo‘ladigan miqdor va sifat o‘zgarishlar moxiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon.Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. Ijtimoiy tarbiya moxiyatini ilmiy jixatdan asoslash ma’lum pedagogik xodisaning muayyan vaziyatlarda namoyon bo‘lish qonuniyatlarini bilishni taqozo etadi. Bizga ma’lumki, pedagogik xodisa murakkab tuzilmaga ega bo‘lib, uning umumiy moxiyatini to‘laqonli anglash uchun bir qator fanlarning imkoniyatlariga tayaniladi. Ana shu nuqati nazardan pedagogika fani bilan quyidagi fanlar o‘rtasida yaqin aloqadorlik mavjud: 1. Falsafa – shaxs rivojlanishi jarayonining dialektik xususiyatlari, muayyan pedagogik g‘oya, qarash xamda ta’limotlarning falsafiy jixatlari kabi masalalarni taxlil etishga imkon beradi. 2. Iqtisod – ta’lim muassasalarining faoliyatini yo‘lga qo‘yish, o‘quv binolarini qurish, ta’lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish va ularning moddiy-  
 
texnika va zamonaviy texnologiyalar bilan jixozlash kabi masalalarning iqtisodiy 
jixatlarini anglashga xizmat qiladi. 
3. Sotsiologiya – ijtimoiy munosabatlar mazmuni, ularni tashkil etish shartlari 
xususida 
ma’lumotlarga 
ega 
bO‘lish 
asosida 
ta’lim-tarbiya 
jarayoni 
ishtirokchilarining o‘zaro munosabatlarini samarali tashkil etish uchun imkoniyat 
yaratadi. 
4. Etika- shaxs ma’naviyatini shakllantirish, unda eng oliy insoniy sifatlar, 
axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni tarbiyalashda muxim o‘rin tutuvchi 
nazariy g‘oyalarni pedagogik jarayonga tatbiq etishda aloxida o‘rin tutadi. 
5. Estetika – shaxs tomonidan go‘zallikning xis etilishi, unga intilishi, 
shuningdek, unda estetik didni tarbiyalashda muxim yo‘nalishlarni aniqlashga 
xizmat qiladi. 
6. Fiziologiya- o‘quv-tarbiya jarayonida bolalarning fiziologik, anatomik 
xususiyatlarini inobatga olinishi uchun boshlang‘ich asoslarni beradi. 
7. Gigiena – o‘quvchilarning salomatligini muxofazalash, ularning jinsiy 
jixatdan to‘g‘ri shakllantirishda nazariy va amaliy g‘oyalari bilan yordam beradi. 
8. Psixologiya – shaxsda ma’naviy-axloqiy, ruxiy-intellektual, xissiy-irodaviy 
sifatlarni tarkib toptirish uchun zamin yaratadi. 
9. Tarix – pedagogika fani taraqqiyoti, ta’lim-tarbiya jarayonlarining dinamik, 
dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, xalq pedagogikasi g‘oyalarini 
kelgusi avlodga uzatish uchun yo‘naltiriladi. 
10. Madaniyatshunoslik – o‘quvchilarda insoniyat tomonidan yaratilgan 
moddiy va ma’naviy madaniyat asoslari xaqidagi tasavvurni shakllantirish, ularda 
madaniy xulq-atvor xislatlarini tarkib toptirish uchun xizmat qiladi. 
11. Tibbiy fanlar – shaxsning fiziologik-anatomik jixatidan to‘g‘ri 
rivojlanishini ta’minlash, uning organizmida namoyon bo‘layotgan ayrim 
nuqsonlarni bartaraf etishga amaliy yondashuv, shuningdek, nuqsonli bolalarni 
O‘qitish xamda tarbiyalash muammolarini o‘rganishda ko‘maklashadi. 
Pedagogika fanlari tizimi. SHaxs kamolotini ta’minlash, uning intellektual, 
ma’naviy-axloqiy xamda jismoniy jixatdan rivojlanishiga erishishda turli yosh 
texnika va zamonaviy texnologiyalar bilan jixozlash kabi masalalarning iqtisodiy jixatlarini anglashga xizmat qiladi. 3. Sotsiologiya – ijtimoiy munosabatlar mazmuni, ularni tashkil etish shartlari xususida ma’lumotlarga ega bO‘lish asosida ta’lim-tarbiya jarayoni ishtirokchilarining o‘zaro munosabatlarini samarali tashkil etish uchun imkoniyat yaratadi. 4. Etika- shaxs ma’naviyatini shakllantirish, unda eng oliy insoniy sifatlar, axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni tarbiyalashda muxim o‘rin tutuvchi nazariy g‘oyalarni pedagogik jarayonga tatbiq etishda aloxida o‘rin tutadi. 5. Estetika – shaxs tomonidan go‘zallikning xis etilishi, unga intilishi, shuningdek, unda estetik didni tarbiyalashda muxim yo‘nalishlarni aniqlashga xizmat qiladi. 6. Fiziologiya- o‘quv-tarbiya jarayonida bolalarning fiziologik, anatomik xususiyatlarini inobatga olinishi uchun boshlang‘ich asoslarni beradi. 7. Gigiena – o‘quvchilarning salomatligini muxofazalash, ularning jinsiy jixatdan to‘g‘ri shakllantirishda nazariy va amaliy g‘oyalari bilan yordam beradi. 8. Psixologiya – shaxsda ma’naviy-axloqiy, ruxiy-intellektual, xissiy-irodaviy sifatlarni tarkib toptirish uchun zamin yaratadi. 9. Tarix – pedagogika fani taraqqiyoti, ta’lim-tarbiya jarayonlarining dinamik, dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, xalq pedagogikasi g‘oyalarini kelgusi avlodga uzatish uchun yo‘naltiriladi. 10. Madaniyatshunoslik – o‘quvchilarda insoniyat tomonidan yaratilgan moddiy va ma’naviy madaniyat asoslari xaqidagi tasavvurni shakllantirish, ularda madaniy xulq-atvor xislatlarini tarkib toptirish uchun xizmat qiladi. 11. Tibbiy fanlar – shaxsning fiziologik-anatomik jixatidan to‘g‘ri rivojlanishini ta’minlash, uning organizmida namoyon bo‘layotgan ayrim nuqsonlarni bartaraf etishga amaliy yondashuv, shuningdek, nuqsonli bolalarni O‘qitish xamda tarbiyalash muammolarini o‘rganishda ko‘maklashadi. Pedagogika fanlari tizimi. SHaxs kamolotini ta’minlash, uning intellektual, ma’naviy-axloqiy xamda jismoniy jixatdan rivojlanishiga erishishda turli yosh  
 
davrlari, xar bir davrning o‘ziga xos jixatlari, shuningdek, bolaning fiziologik, 
psixologik xolatini inobatga olish maqsadga muvofiqdir. SHu bois yaxlit pedagogik 
jarayon muayyan turkumni tashkil etuvchi pedagogik fanlar tomonidan o‘rganiladi. 
Ular quyidagilardir: 
Umumiy pedagogika – maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash va ularga 
ta’lim berish masalalarini o‘rganadi. 
1. 
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi – maktabgacha ta’lim yoshidagi 
bolalarni tarbiyalash, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jixatdan 
kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. 
2. 
Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi – boshlang‘ich sinflar o‘quvchilarini 
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning O‘ziga xos psixologik xamda fiziologik 
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va 
jismoniy jixatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. 
3. 
Korreksion (maxsus) pedagogika – rivojlanishida turli psixologik va 
fiziologik nuqsonlari bo‘lgan bolalarni tarbiyalash va O‘qitish bilan bog‘liq 
muammolarni o‘rganadi. 
 
davrlari, xar bir davrning o‘ziga xos jixatlari, shuningdek, bolaning fiziologik, psixologik xolatini inobatga olish maqsadga muvofiqdir. SHu bois yaxlit pedagogik jarayon muayyan turkumni tashkil etuvchi pedagogik fanlar tomonidan o‘rganiladi. Ular quyidagilardir: Umumiy pedagogika – maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash va ularga ta’lim berish masalalarini o‘rganadi. 1. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi – maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni tarbiyalash, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jixatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. 2. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi – boshlang‘ich sinflar o‘quvchilarini tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning O‘ziga xos psixologik xamda fiziologik xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jixatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. 3. Korreksion (maxsus) pedagogika – rivojlanishida turli psixologik va fiziologik nuqsonlari bo‘lgan bolalarni tarbiyalash va O‘qitish bilan bog‘liq muammolarni o‘rganadi.