PEDAGOGIKA FANI, UNING PREDMETI, METODOLOGIYASI, ILMIY-TADQIQOT METODLARI (Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari va tushunchalari, Pedagogika fanining tuzilishi va uning boshqa fanlar bilan bog’liqligi)

Yuklangan vaqt

2024-05-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

37,6 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
PEDAGOGIKA FANI, UNING PREDMETI, METODOLOGIYASI, ILMIY-
TADQIQOT METODLARI 
 
Reja:  
1. Pedagogika fani maqsadi va vazifalari. 
2. Pedagogika-tarbiya haqidagi fan va uning ijtimoiy hodisa ekanligi. 
3. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari va tushunchalari. 
4. Pedagogika fanining tuzilishi va uning boshqa fanlar bilan bog’liqligi. 
5. Ilmiy-pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi va tadqiqot metodlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz PEDAGOGIKA FANI, UNING PREDMETI, METODOLOGIYASI, ILMIY- TADQIQOT METODLARI Reja: 1. Pedagogika fani maqsadi va vazifalari. 2. Pedagogika-tarbiya haqidagi fan va uning ijtimoiy hodisa ekanligi. 3. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari va tushunchalari. 4. Pedagogika fanining tuzilishi va uning boshqa fanlar bilan bog’liqligi. 5. Ilmiy-pedagogik tadqiqotlar metodologiyasi va tadqiqot metodlari. Ilmiybaza.uz 
 
Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “Bola” va gogike – 
“yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda 
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim 
berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar 
tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari 
asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o‘rganadi. 
Pedagogika – ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan 
sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o‘qitish 
va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va 
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. 
Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos “o‘rgatuvchi”, didasko 
“o‘rganuvchi”) ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, qonun va 
qonuniyatlari, tamoyillari, o‘qituvchi va o‘qituvchi faoliyati, ta’limning maqsadi, 
mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish 
yo‘llari kabi masalalarni tadqiq etadi. 
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri 
bo‘lib, tarbiya jarayonining mazmuni, tarbiya turlari, shakl, metod, vosita va 
usullari, uni tashkil etish masalalarini o‘rganadi. Ijtimoiy tarbiya fuqarolik, aqliy, 
axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, iqtisodiy, ekologik tarbiya kabi 
yo‘nalishlarda tashkil etiladi. 
Tarixiy 
manbalarning 
koʻrsatishicha, 
qadimgi 
Yunonistonda 
oʻz 
xoʻjayinining bolalarini sayr qildirgan, ehtiyot qilgan, harbiy mahoratni oʻrgatgan 
tarbiyachini, yaʼni qullarni „pedagog“ (bola yetaklovchi) deb atashgan. Keyinchalik 
esa, maxsus oʻqitilgan va pedagoglikni oʻziga kasb qilib olgan kishilarni pedagog 
deb atay boshlashgan. 
Pedagogika (yun. Paidagogike) — tarbiya, taʼlim hamda maʼlumot berishning 
nazariy va amaliy jihatlarini oʻrganuvchi fanlar majmuasi. Ped. Institutlari va ayrim 
boshqa oʻquv yurtlarida mutaxassislik dasturi asosida oʻrganiladigan oʻquv predmeti 
ham P. Deb yuritiladi. P. Fan sifatida bola tarbiyasining nazariy asoslari bilan 
Ilmiybaza.uz Pedagogika (yunoncha paidagogike bo‘lib, paida – “Bola” va gogike – “yetaklayman”) ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim berishning mohiyati va muammolarini o‘rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g‘oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o‘rganadi. Pedagogika – ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o‘rganadigan fan sohasi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o‘qitish va tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos “o‘rgatuvchi”, didasko “o‘rganuvchi”) ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, qonun va qonuniyatlari, tamoyillari, o‘qituvchi va o‘qituvchi faoliyati, ta’limning maqsadi, mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo‘llari kabi masalalarni tadqiq etadi. Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo‘lib, tarbiya jarayonining mazmuni, tarbiya turlari, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish masalalarini o‘rganadi. Ijtimoiy tarbiya fuqarolik, aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy, iqtisodiy, ekologik tarbiya kabi yo‘nalishlarda tashkil etiladi. Tarixiy manbalarning koʻrsatishicha, qadimgi Yunonistonda oʻz xoʻjayinining bolalarini sayr qildirgan, ehtiyot qilgan, harbiy mahoratni oʻrgatgan tarbiyachini, yaʼni qullarni „pedagog“ (bola yetaklovchi) deb atashgan. Keyinchalik esa, maxsus oʻqitilgan va pedagoglikni oʻziga kasb qilib olgan kishilarni pedagog deb atay boshlashgan. Pedagogika (yun. Paidagogike) — tarbiya, taʼlim hamda maʼlumot berishning nazariy va amaliy jihatlarini oʻrganuvchi fanlar majmuasi. Ped. Institutlari va ayrim boshqa oʻquv yurtlarida mutaxassislik dasturi asosida oʻrganiladigan oʻquv predmeti ham P. Deb yuritiladi. P. Fan sifatida bola tarbiyasining nazariy asoslari bilan Ilmiybaza.uz 
shugʻullangan. Zamonaviy P. Bolalar bilan birgalikda kattalarning ham oʻquv-
tarbiyaviy, madaniy hamda maʼnaviy-maʼrifiy tarbiyasi bilan shug‘ullanishni 
koʻzda tutadi. Oʻzbekiston Respublikasida Pedagogikaga barkamol shaxs 
maʼnaviyatini shakllantirishning asosiy vositasi sifatida yondashiladi. Pedagogika 
tarbiya jarayonining qonuniyatlari, tarkibi va uni tashkil etish mexanizmlarini tadqiq 
etadi, tarbiyaviy va oʻquv ishlarining mazmuni, tamoyillari, ularni tashkil etish 
shakl, usul hamda yoʻnalishlarini belgilab beradi. Shaxsni tarbiyalash, oʻqitish va 
shakllantirish Pedagogikaning asosiy funksiyasi hisoblanadi. Shaxsni tarbiyalash 
Pedagogikadagi asosiy tushuncha sanalib, oila va jamiyatning barkamol shaxsni 
shakllantirishga yoʻnaltirilgan birgalikdagi faoliyatini anglatadi. Tarbiya yordamida 
inson shaxsining maʼnaviy jihatlarini qaror toptirish koʻzda tutiladi. Dunyoqarash, 
eʼtiqod, ezgulik, goʻzallik, yaxshilik, adolatga doir qarash va koʻnikmalarning shaxs 
sifatiga aylantirilishi tarbiya yordamidagina amalga oshiriladi. Insonlar orasida 
yashash, hayotda turmush kechirish va faoliyat koʻrsatish uchun zarur boʻlgan bilim, 
koʻnikma va malakalar yigʻindisini oʻzlashtirishga qaratilgan faoliyat oʻqitish 
tushunchasini ifoda etadi. Oʻqitish natijasida shaxs zaruriy bilimlar bilan 
taʼminlanib, kelgusida turli darajadagi maxsus maʼlumotni olish imkoniga ega 
boʻladi. Tarbiyalash va oʻqitish natijasida odamda muayyan shaxs sifatlari 
shakllantiriladi. Shaxsni tarbiyalash va oʻqitish orqali oʻzida oldin boʻlmagan 
maʼnaviy-intellektual sifatlarga ega boʻladi. Bu hol shaxsning umri mobaynida 
uzluksiz davom etadi va uning rivojlanishiga omil boʻladi. 
Pedagogika fani quyidagi vazifalarni bajaradi. 
1. Ma’naviy va axloqiy talabalarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni 
tarbiyalashga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonning mohiyatini o‘rganish. 
2. Shaxsni har tomonlama kamol toptirish qonuniyatlarini aniqlash.  
3. Ijtimoiy taraqqiyot darajasidan kelib chiqqan holda rivojlangan horijiy 
mamlakatlar ta’lim tizimi tajribasini o‘rganish asosida uzluksiz ta’lim tizimini 
takomillashtirish. 
4. Ta’lim muassasalari hamda ularda faoliyat olib borayotgan pedagoglar 
faoliyati mazmunini asoslash. 
Ilmiybaza.uz shugʻullangan. Zamonaviy P. Bolalar bilan birgalikda kattalarning ham oʻquv- tarbiyaviy, madaniy hamda maʼnaviy-maʼrifiy tarbiyasi bilan shug‘ullanishni koʻzda tutadi. Oʻzbekiston Respublikasida Pedagogikaga barkamol shaxs maʼnaviyatini shakllantirishning asosiy vositasi sifatida yondashiladi. Pedagogika tarbiya jarayonining qonuniyatlari, tarkibi va uni tashkil etish mexanizmlarini tadqiq etadi, tarbiyaviy va oʻquv ishlarining mazmuni, tamoyillari, ularni tashkil etish shakl, usul hamda yoʻnalishlarini belgilab beradi. Shaxsni tarbiyalash, oʻqitish va shakllantirish Pedagogikaning asosiy funksiyasi hisoblanadi. Shaxsni tarbiyalash Pedagogikadagi asosiy tushuncha sanalib, oila va jamiyatning barkamol shaxsni shakllantirishga yoʻnaltirilgan birgalikdagi faoliyatini anglatadi. Tarbiya yordamida inson shaxsining maʼnaviy jihatlarini qaror toptirish koʻzda tutiladi. Dunyoqarash, eʼtiqod, ezgulik, goʻzallik, yaxshilik, adolatga doir qarash va koʻnikmalarning shaxs sifatiga aylantirilishi tarbiya yordamidagina amalga oshiriladi. Insonlar orasida yashash, hayotda turmush kechirish va faoliyat koʻrsatish uchun zarur boʻlgan bilim, koʻnikma va malakalar yigʻindisini oʻzlashtirishga qaratilgan faoliyat oʻqitish tushunchasini ifoda etadi. Oʻqitish natijasida shaxs zaruriy bilimlar bilan taʼminlanib, kelgusida turli darajadagi maxsus maʼlumotni olish imkoniga ega boʻladi. Tarbiyalash va oʻqitish natijasida odamda muayyan shaxs sifatlari shakllantiriladi. Shaxsni tarbiyalash va oʻqitish orqali oʻzida oldin boʻlmagan maʼnaviy-intellektual sifatlarga ega boʻladi. Bu hol shaxsning umri mobaynida uzluksiz davom etadi va uning rivojlanishiga omil boʻladi. Pedagogika fani quyidagi vazifalarni bajaradi. 1. Ma’naviy va axloqiy talabalarga javob beruvchi yuqori malakali kadrni tarbiyalashga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonning mohiyatini o‘rganish. 2. Shaxsni har tomonlama kamol toptirish qonuniyatlarini aniqlash. 3. Ijtimoiy taraqqiyot darajasidan kelib chiqqan holda rivojlangan horijiy mamlakatlar ta’lim tizimi tajribasini o‘rganish asosida uzluksiz ta’lim tizimini takomillashtirish. 4. Ta’lim muassasalari hamda ularda faoliyat olib borayotgan pedagoglar faoliyati mazmunini asoslash. Ilmiybaza.uz 
5. Ilg‘or pedagogik tajribalarni umumlashtirish va amaliyotga joriy etish.  
6. Pedagoglarni pedagogika nazariyasiga oid bilimlar hamda ta’lim-tarbiya 
usullari bilan qurollantirish.  
7. Ta’lim-tarbiya birligi hamda ijtimoiy tarbiya yo‘nalishlari o‘rtasidagi o‘zaro 
aloqadorlikni ta’minlashning pedagogik shart-sharoitlarini o‘rganish.  
8. O‘qitish hamda tarbiyalash jarayonining samarali texnologiyalarini yaratish. 
9. Oila tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish yuzasidan ota-onalar uchun ilmiy-
metodik tavsiyalarni ishlab chiqish. 
Pedagogika fanining ob’yekti – yaxlit pedagogik jarayon. 
Pedagogika fanining predmeti – ta’lim-tarbiya jarayoni, mazmuni, 
qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari. 
Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. 
Bizga yaxshi ma’lumki, har bir fan o‘zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, 
tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan sifatida e’tirof 
etilishini kafolatlaydi. Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng muhim, asosiy 
tushuncha kategoriya deb ataladi. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs 
kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga erishishga haratilgan 
jarayonlarning umumiy mohiyatini yoritadi. Eng muhim kategoriyalar sirasiga 
quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o‘qitish, o‘qish), bilim, ko‘nikma, malaka, 
ma’lumot, rivojlanish. 
Shaxs - psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari 
bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega 
bo‘lgan jamiyat a’zosi. 
Tarbiya– muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba 
 asosida yosh avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi,  
xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. 
Ta’lim- o‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar  
bilan qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish  
va dunyoqarashlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayon.  
Bilim- shaxsning ongida tushunchalar, shemalar, ma’lum  
Ilmiybaza.uz 5. Ilg‘or pedagogik tajribalarni umumlashtirish va amaliyotga joriy etish. 6. Pedagoglarni pedagogika nazariyasiga oid bilimlar hamda ta’lim-tarbiya usullari bilan qurollantirish. 7. Ta’lim-tarbiya birligi hamda ijtimoiy tarbiya yo‘nalishlari o‘rtasidagi o‘zaro aloqadorlikni ta’minlashning pedagogik shart-sharoitlarini o‘rganish. 8. O‘qitish hamda tarbiyalash jarayonining samarali texnologiyalarini yaratish. 9. Oila tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish yuzasidan ota-onalar uchun ilmiy- metodik tavsiyalarni ishlab chiqish. Pedagogika fanining ob’yekti – yaxlit pedagogik jarayon. Pedagogika fanining predmeti – ta’lim-tarbiya jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. Bizga yaxshi ma’lumki, har bir fan o‘zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga ega. Aynan mana shu holat uning fan sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi. Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng muhim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim va tarbiya samaradorligiga erishishga haratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini yoritadi. Eng muhim kategoriyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim (o‘qitish, o‘qish), bilim, ko‘nikma, malaka, ma’lumot, rivojlanish. Shaxs - psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo‘lgan jamiyat a’zosi. Tarbiya– muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh avlodni har tomonlama o‘stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. Ta’lim- o‘quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko‘nikma va malakalar bilan qurollantirish, ularning bilish qobiliyatlarini o‘stirish va dunyoqarashlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan jarayon. Bilim- shaxsning ongida tushunchalar, shemalar, ma’lum Ilmiybaza.uz 
obrazlar ko‘rinishida aks etuvchi borliq  
haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. 
Ko‘nikma- shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. 
Malaka –muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan shakli. 
Ma’lumot– ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, hosil 
qilingan ko‘nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. 
Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon bo‘ladigan 
miqdor va sifat o‘zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon. 
      Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. 
► 1. Falsafa – shaxs rivojlanishi jarayonining dialektik xususiyatlari, muayyan 
pedagogik g‘oya, qarash hamda ta’limotlarning falsafiy jihatlari kabi 
masalalarni tahlil etishga imkon beradi. 
► 2. Iqtisod – ta’lim muassasalarining faoliyatini yo‘lga qo‘yish, o‘quv 
binolarini qurish, ta’lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish va ularning 
moddiy-texnika va zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash kabi 
masalalarning iqtisodiy jihatlarini anglashga xizmat qiladi. 
► 3. Sotsiologiya – ijtimoiy munosabatlar mazmuni, ularni tashkil etish shartlari 
xususida ma’lumotlarga ega bo‘lish asosida ta’lim-tarbiya jarayoni 
ishtirokchilarining o‘zaro munosabatlarini samarali tashkil etish uchun 
imkoniyat yaratadi. 
► 4. Etika- shaxs ma’naviyatini shakllantirish, unda eng oliy insoniy sifatlar, 
axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni tarbiyalashda muhim o‘rin 
tutuvchi nazariy g‘oyalarni pedagogik jarayonga tatbiq etishda alohida o‘rin 
tutadi. 
► 5. Estetika – shaxs tomonidan go‘zallikning his etilishi, unga intilishi, 
shuningdek, unda estetik didni tarbiyalashda muhim yo‘nalishlarni aniqlashga 
xizmat qiladi. 
► 6. Fiziologiya- o‘quv-tarbiya jarayonida bolalarning fiziologik, anatomik 
xususiyatlarini inobatga olinishi uchun boshlang‘ich asoslarni beradi. 
Ilmiybaza.uz obrazlar ko‘rinishida aks etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui. Ko‘nikma- shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish qobiliyati. Malaka –muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan shakli. Ma’lumot– ta’lim-tarbiya natijasida o‘zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim, hosil qilingan ko‘nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui. Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o‘sishida namoyon bo‘ladigan miqdor va sifat o‘zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon. Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. ► 1. Falsafa – shaxs rivojlanishi jarayonining dialektik xususiyatlari, muayyan pedagogik g‘oya, qarash hamda ta’limotlarning falsafiy jihatlari kabi masalalarni tahlil etishga imkon beradi. ► 2. Iqtisod – ta’lim muassasalarining faoliyatini yo‘lga qo‘yish, o‘quv binolarini qurish, ta’lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish va ularning moddiy-texnika va zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash kabi masalalarning iqtisodiy jihatlarini anglashga xizmat qiladi. ► 3. Sotsiologiya – ijtimoiy munosabatlar mazmuni, ularni tashkil etish shartlari xususida ma’lumotlarga ega bo‘lish asosida ta’lim-tarbiya jarayoni ishtirokchilarining o‘zaro munosabatlarini samarali tashkil etish uchun imkoniyat yaratadi. ► 4. Etika- shaxs ma’naviyatini shakllantirish, unda eng oliy insoniy sifatlar, axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni tarbiyalashda muhim o‘rin tutuvchi nazariy g‘oyalarni pedagogik jarayonga tatbiq etishda alohida o‘rin tutadi. ► 5. Estetika – shaxs tomonidan go‘zallikning his etilishi, unga intilishi, shuningdek, unda estetik didni tarbiyalashda muhim yo‘nalishlarni aniqlashga xizmat qiladi. ► 6. Fiziologiya- o‘quv-tarbiya jarayonida bolalarning fiziologik, anatomik xususiyatlarini inobatga olinishi uchun boshlang‘ich asoslarni beradi. Ilmiybaza.uz 
► 7. Gigiena – o‘quvchilarning salomatligini muhofazalash, ularning jinsiy 
jihatdan to‘g‘ri shakllantirishda nazariy va amaliy g‘oyalari bilan yordam 
beradi. 
► 8. Psixologiya – shaxsda ma’naviy-axloqiy, ruhiy-intellektual, hissiy-irodaviy 
sifatlarni tarkib toptirish uchun zamin yaratadi. 
► 9. Tarix – pedagogika fani taraqqiyoti, ta’lim-tarbiya jarayonlarining dinamik, 
dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, halq pedagogikasi 
g‘oyalarini kelgusi avlodga uzatish uchun yo‘naltiriladi. 
► 10. Madaniyatshunoslik – o‘quvchilarda insoniyat tomonidan yaratilgan 
moddiy va ma’naviy madaniyat asoslari haqidagi tasavvurni shakllantirish, 
ularda madaniy xulq-atvor xislatlarini tarkib toptirish uchun xizmat qiladi. 
► 11. Tibbiy fanlar – shaxsning fiziologik-anatomik jihatidan to‘g‘ri 
rivojlanishini ta’minlash, uning organizmida namoyon bo‘layotgan ayrim 
nuqsonlarni bartaraf etishga amaliy yondashuv, shuningdek, nuqsonli 
bolalarni 
o‘qitish 
hamda 
tarbiyalash 
muammolarini 
o‘rganishda 
ko‘maklashadi. 
Pedagogika fanlari tizimi. 
► 1.  Umumiy pedagogika – maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash va ularga 
ta’lim berish masalalarini o‘rganadi. 
► 2.  Maktabgacha ta’lim pedagogikasi – maktabgacha ta’lim yoshidagi 
bolalarni tarbiyalash, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy 
jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. 
► 3.  Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi – boshlang‘ich sinflar o‘quvchilarini 
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga hos psixologik hamda 
fiziologik xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, 
ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini 
o‘rganadi. 
► 4.  Korrektsion (maxsus) pedagogika – rivojlanishida turli psixologik va 
fiziologik nuqsonlari bo‘lgan bolalarni tarbiyalash va o‘qitish bilan bog‘liq 
muammolarni o‘rganadi. 
Ilmiybaza.uz ► 7. Gigiena – o‘quvchilarning salomatligini muhofazalash, ularning jinsiy jihatdan to‘g‘ri shakllantirishda nazariy va amaliy g‘oyalari bilan yordam beradi. ► 8. Psixologiya – shaxsda ma’naviy-axloqiy, ruhiy-intellektual, hissiy-irodaviy sifatlarni tarkib toptirish uchun zamin yaratadi. ► 9. Tarix – pedagogika fani taraqqiyoti, ta’lim-tarbiya jarayonlarining dinamik, dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, halq pedagogikasi g‘oyalarini kelgusi avlodga uzatish uchun yo‘naltiriladi. ► 10. Madaniyatshunoslik – o‘quvchilarda insoniyat tomonidan yaratilgan moddiy va ma’naviy madaniyat asoslari haqidagi tasavvurni shakllantirish, ularda madaniy xulq-atvor xislatlarini tarkib toptirish uchun xizmat qiladi. ► 11. Tibbiy fanlar – shaxsning fiziologik-anatomik jihatidan to‘g‘ri rivojlanishini ta’minlash, uning organizmida namoyon bo‘layotgan ayrim nuqsonlarni bartaraf etishga amaliy yondashuv, shuningdek, nuqsonli bolalarni o‘qitish hamda tarbiyalash muammolarini o‘rganishda ko‘maklashadi. Pedagogika fanlari tizimi. ► 1. Umumiy pedagogika – maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash va ularga ta’lim berish masalalarini o‘rganadi. ► 2. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi – maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni tarbiyalash, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. ► 3. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi – boshlang‘ich sinflar o‘quvchilarini tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o‘ziga hos psixologik hamda fiziologik xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o‘rganadi. ► 4. Korrektsion (maxsus) pedagogika – rivojlanishida turli psixologik va fiziologik nuqsonlari bo‘lgan bolalarni tarbiyalash va o‘qitish bilan bog‘liq muammolarni o‘rganadi. Ilmiybaza.uz 
Ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari. Pedagogika fani rivojining hozirgi 
bosqichida 
alohida 
dolzarb 
metodologik 
masalalarni 
hal 
etish 
bilan 
chegaralanmasdan xususiy bilimlar tizimi sifatida pedagogika fani metodologiyasini 
aniq belgilab olish zarur. Bu birinchidan, pedagogik nazariyalarning ishonchliligini 
ta’minlasa, boshqa tomondan metodologik bilimlarsiz pedagogik tadqiqotlarni 
samarli tashkil etish va o‘tkazish mumkin emasligini uqtiradi. Ijodiy jarayonda 
bugungi kunda pedagogika fani metodologiyasiga, uning predmetiga nisbatan 
turlicha yondashuvlar vujudga kelmoqdaki, ularning mohiyatini qisqacha 
tushuntirishga harakat qilamiz. 
Metodologiya alohida fan sifatida ikkita funktsiyani bajaradi: deskriptiv 
(ifodalovchi) va perskriptiv (me’yorlovchi). Birinchisi – ob’yektni nazariy jihatdan 
ifodalashni ko‘zlasa, keyingisi – tadqiqotchi uchun aniq mo‘ljal olishga shart-sharoit 
yaratadi. Bu ikki vazifaning mavjudligi pedagogika metodologiyasini ham ikki 
guruhga ajratishni taqozo etadi – nazariy va me’yoriy. 
Pedagogikaning nazariy metodologiyasiga quyidagilarni kiritish mumkin: 
“metodologiya” tushunchasi ta’rifi; fan metodologiyasining umumiy tavsifi, uning 
darajalari; metodologik bilimlar va faoliyat tizim sifatida; pedagogika sohasidagi 
tadqiqiy faoliyatni metodologik ta’minlash manbalari; pedagogik tadqiqot ob’yekti 
va predmetining metodologik tahlili. 
Me’yoriy asos quyidagi savollar doirasini qamrab oladi: Pedagogikani 
ob’yektiv borliqni ma’naviy jihatdan o‘zgartirishning boshqa shaklidan farqli 
tomonlarini ilmiy asoslash; Pedagogika sohasidagi ishlarni fanning fundamental 
asoslariga muvofiqligini aniqlash; Maqsadning aniqligi; maxsus tadqiqot ob’yektini 
ajratish; maxsus bilish metodlari va vositalarini qo‘llash; atamalarning bir xil 
qo‘llanilishi; Pedagogik tadqiqotlarni tizimlashtirish; Tadqiqot asosnomasi: 
muammo, mavzu, uning dolzarbligi, tadqiqot ob’yekti, predmeti, maqsad va 
vazifalari, farazi, himoya qilinadigan holatlar, ilmiy yangiligi, ilmiy-amaliy 
ahamiyati; Pedagogik tadqiqotning tarkibi va mantiqiy ketma-ketligi; 
Pedagogik fanlar tizimi, ularning o‘zaro aloqasi. Tadqiqot muammosi 
bo‘yicha qabul qilingan direktiv va me’yoriy hujjatlar ham bevosita 
Ilmiybaza.uz Ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari. Pedagogika fani rivojining hozirgi bosqichida alohida dolzarb metodologik masalalarni hal etish bilan chegaralanmasdan xususiy bilimlar tizimi sifatida pedagogika fani metodologiyasini aniq belgilab olish zarur. Bu birinchidan, pedagogik nazariyalarning ishonchliligini ta’minlasa, boshqa tomondan metodologik bilimlarsiz pedagogik tadqiqotlarni samarli tashkil etish va o‘tkazish mumkin emasligini uqtiradi. Ijodiy jarayonda bugungi kunda pedagogika fani metodologiyasiga, uning predmetiga nisbatan turlicha yondashuvlar vujudga kelmoqdaki, ularning mohiyatini qisqacha tushuntirishga harakat qilamiz. Metodologiya alohida fan sifatida ikkita funktsiyani bajaradi: deskriptiv (ifodalovchi) va perskriptiv (me’yorlovchi). Birinchisi – ob’yektni nazariy jihatdan ifodalashni ko‘zlasa, keyingisi – tadqiqotchi uchun aniq mo‘ljal olishga shart-sharoit yaratadi. Bu ikki vazifaning mavjudligi pedagogika metodologiyasini ham ikki guruhga ajratishni taqozo etadi – nazariy va me’yoriy. Pedagogikaning nazariy metodologiyasiga quyidagilarni kiritish mumkin: “metodologiya” tushunchasi ta’rifi; fan metodologiyasining umumiy tavsifi, uning darajalari; metodologik bilimlar va faoliyat tizim sifatida; pedagogika sohasidagi tadqiqiy faoliyatni metodologik ta’minlash manbalari; pedagogik tadqiqot ob’yekti va predmetining metodologik tahlili. Me’yoriy asos quyidagi savollar doirasini qamrab oladi: Pedagogikani ob’yektiv borliqni ma’naviy jihatdan o‘zgartirishning boshqa shaklidan farqli tomonlarini ilmiy asoslash; Pedagogika sohasidagi ishlarni fanning fundamental asoslariga muvofiqligini aniqlash; Maqsadning aniqligi; maxsus tadqiqot ob’yektini ajratish; maxsus bilish metodlari va vositalarini qo‘llash; atamalarning bir xil qo‘llanilishi; Pedagogik tadqiqotlarni tizimlashtirish; Tadqiqot asosnomasi: muammo, mavzu, uning dolzarbligi, tadqiqot ob’yekti, predmeti, maqsad va vazifalari, farazi, himoya qilinadigan holatlar, ilmiy yangiligi, ilmiy-amaliy ahamiyati; Pedagogik tadqiqotning tarkibi va mantiqiy ketma-ketligi; Pedagogik fanlar tizimi, ularning o‘zaro aloqasi. Tadqiqot muammosi bo‘yicha qabul qilingan direktiv va me’yoriy hujjatlar ham bevosita Ilmiybaza.uz 
metodologiyaning me’yoriy asosini tashkil etadi. Falsafiy nuqtai nazardan 
metodologiya nazariy va amaliy faoliyatni tashkil etish prinsiplari va usullari tizimi, 
shuningdek, bu tizim haqidagi ta’limot (nazariya) sifatida qabul qilinadi. Aniqrog‘i, 
metodologiya predmeti – faoliyatni tashkil etish haqidagi nazariya demakdir. 
Pedagogika metodologiyasi o‘zida pedagogikaning nazariy asoslari va tuzilmasi 
haqidagi bilimlar tizimini, pedagogik hodisa va jarayonlarni tadqiq qilishga doir 
yondashuvlarini, pedagogik voqelikni haqqoniy ifoda etadigan axborotlarni olish 
usullarini, shuningdek, mazkur bilimlar tizimini qo‘lga kiritishga doir faoliyat 
tizimini o‘zida mujassamlashtiradi. Ko‘rinib turibdiki, bu ta’rifda ilmiy bilishning 
ikki jihati – bilimlar tizimi va ilmiy-tadqiqiy faoliyat qamrab olingan. Yoki ikki 
faoliyat turi – metodologik tadqiqot va metodologik ta’minot hisobga olinyapti. 
Agar birinchisining vazifasi pedagogika fanlari rivojining qonuniyatlari va 
yo‘nalishlari, pedagogik tadqiqotlarning sifat va samaradorligini oshirish prinsiplari, 
ularning tushunchalari tarkibini aniqlashtirsa, ikkinchisi –metodologik bilimlardan 
tadqiqot dasturlarini asoslashda va sifatini baholashda foydalanishni anglatadi. Shu 
bilan birgalikda pedagogik muammolarning umumnazariy muammolar bilan 
almashtirishga yo‘l qo‘yib bo‘lmaydi. Chunki, birinchisi “qanday qilib 
metodologiyani pedagogikaga qo‘llash mumkin” degan savolni aniqlashtirsa, 
ikkinchisi – umumnazariy savollar esa pedagogikaning predmeti, uning boshqa 
fanlar bilan aloqasi, ta’lim va tarbiya mohiyati kabi umumiy savollar yechimiga 
qaratiladi. 
Pedagog kadrlar tayyorlash sifatini oshirish masalasi respublikamiz va jahon 
miqyosida tadqiqotchilarning diqqat markazida bo‘lib kelmoqda. Mazkur muammo 
ta’lim 
mazmunini 
modernizatsiyalash, 
ta’lim 
jarayonini 
tashkil 
qilish 
texnologiyalari va usullarini optimallashtirish bilan chambarchas bog‘langan. 
Ularning to‘laqonli hal etilishiga esa pedagogik tadqiqotlarni amalga oshirishda 
yanada moslashuvchan va taraqqiyparvar yondashuvlarni keng joriy etish orqaligina 
erishish mumkin. O‘z navbatida pedagogika fani boshqa fanlar kabi yangi-yangi 
faktlar, yuqori natijalarga erishish imkonini beruvchi texnologiyalar asosida 
rivojlanib boradi. Buning uchun esa ilmiy asoslangan tadqiqot metodlariga tayanish 
Ilmiybaza.uz metodologiyaning me’yoriy asosini tashkil etadi. Falsafiy nuqtai nazardan metodologiya nazariy va amaliy faoliyatni tashkil etish prinsiplari va usullari tizimi, shuningdek, bu tizim haqidagi ta’limot (nazariya) sifatida qabul qilinadi. Aniqrog‘i, metodologiya predmeti – faoliyatni tashkil etish haqidagi nazariya demakdir. Pedagogika metodologiyasi o‘zida pedagogikaning nazariy asoslari va tuzilmasi haqidagi bilimlar tizimini, pedagogik hodisa va jarayonlarni tadqiq qilishga doir yondashuvlarini, pedagogik voqelikni haqqoniy ifoda etadigan axborotlarni olish usullarini, shuningdek, mazkur bilimlar tizimini qo‘lga kiritishga doir faoliyat tizimini o‘zida mujassamlashtiradi. Ko‘rinib turibdiki, bu ta’rifda ilmiy bilishning ikki jihati – bilimlar tizimi va ilmiy-tadqiqiy faoliyat qamrab olingan. Yoki ikki faoliyat turi – metodologik tadqiqot va metodologik ta’minot hisobga olinyapti. Agar birinchisining vazifasi pedagogika fanlari rivojining qonuniyatlari va yo‘nalishlari, pedagogik tadqiqotlarning sifat va samaradorligini oshirish prinsiplari, ularning tushunchalari tarkibini aniqlashtirsa, ikkinchisi –metodologik bilimlardan tadqiqot dasturlarini asoslashda va sifatini baholashda foydalanishni anglatadi. Shu bilan birgalikda pedagogik muammolarning umumnazariy muammolar bilan almashtirishga yo‘l qo‘yib bo‘lmaydi. Chunki, birinchisi “qanday qilib metodologiyani pedagogikaga qo‘llash mumkin” degan savolni aniqlashtirsa, ikkinchisi – umumnazariy savollar esa pedagogikaning predmeti, uning boshqa fanlar bilan aloqasi, ta’lim va tarbiya mohiyati kabi umumiy savollar yechimiga qaratiladi. Pedagog kadrlar tayyorlash sifatini oshirish masalasi respublikamiz va jahon miqyosida tadqiqotchilarning diqqat markazida bo‘lib kelmoqda. Mazkur muammo ta’lim mazmunini modernizatsiyalash, ta’lim jarayonini tashkil qilish texnologiyalari va usullarini optimallashtirish bilan chambarchas bog‘langan. Ularning to‘laqonli hal etilishiga esa pedagogik tadqiqotlarni amalga oshirishda yanada moslashuvchan va taraqqiyparvar yondashuvlarni keng joriy etish orqaligina erishish mumkin. O‘z navbatida pedagogika fani boshqa fanlar kabi yangi-yangi faktlar, yuqori natijalarga erishish imkonini beruvchi texnologiyalar asosida rivojlanib boradi. Buning uchun esa ilmiy asoslangan tadqiqot metodlariga tayanish Ilmiybaza.uz 
talab etiladi. Ilmiy tadqiqot metodlari esa o‘z navbatida metodologiya tushunchasi 
bilan ataluvchi nazariy prinsiplar majmuasiga bog‘liq bo‘ladi. Pedagogik 
metodologiya sohasida amalga oshirilgan ilmiy ishlar tahlili “metodologiya”, 
shuningdek, 
“pedagogik 
metodologiya” 
tushunchasiga 
nisbatan 
turlicha 
yondashuvlar 
mavjudligini 
ko‘rsatadi. 
Pedagogika 
fanida 
metodologiya 
tushunchasining gnoseologik talqini ko‘proq ustuvorlik kasb etadi. Mazkur 
yondashuvga ko‘ra “Metodologiya” tushunchasi, mazmunan “gnoseologiya” (bilish 
to‘g‘risidagi fan), “Nazariy bilish” kabi tushunchalarga yaqin turadi. Ushbu 
yo‘nalish tarafdorlari masalaga bir tomonlama yondashib, metodologiyani faqat 
“Bilish metodlari to‘g‘risidagi ta’limot” yoki hodisalarni bilish jarayoni sifatida 
talqin qiladilar. Shu o‘rinda, ushbu tushunchaning «borliqni o‘zgartirish metodlari 
to‘g‘risidagi ta’limot» ekanligini e’tibordan chetda qoldiradilar va metodologiyani 
gnoseologik qolip bilan cheklab qo‘yadilar. Pedagogika fani metodologiyasi – 
jamiyatning rivojlanishi sharoitida uzluksiz taraqqiy etib boruvchi pedagogik muhit 
holatini haqqoniy aks ettiruvchi, pedagogika nazariyasi hamda amaliyoti, ta’lim 
olish hamda unga yondashuv mezonlari haqidagi bilimlar tizimi. Pedagogika fani 
rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida olib borilgan 
tadqiqot ishlarining g‘oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga ta’minlanadi. 
Ijtimoiy va ishlab chiqarish jarayonining keskin rivojlanishi shaxsni har tomonlama 
kamol toptirish imkonini beruvchi omil hamda pedagogik shart-sharoitlarni 
aniqlash, jamiyat va shaxs ma’naviyatiga ziyon yetkazuvchi holatlarni bartaraf 
etishni taqozo qiladi. Tarbiya jarayonlarining mohiyatini anglash ularni keng yoki 
tor doirada o‘rganish, mavjud ko‘rsatkichlar vositasida ularning sodir bo‘lish 
sabablarini o‘rganish, zarur chora-tadbirlarni belgilash ilmiy izlanishlarni tashkil 
etish zaruriyatini yuzaga keltiradi. Pedagogik izlanishlarning samarali kechishi bir 
qator obyektiv va subyektiv omillarga bog‘liq. Mazkur jarayonda maqsadga 
muvofiq keluvchi, maqbul, ayni vaqtda samarali bo‘lgan metodlarni tanlay olish 
ham muhimdir. 
Pedagogik ilmiy-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan 
yo‘nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyekti va 
Ilmiybaza.uz talab etiladi. Ilmiy tadqiqot metodlari esa o‘z navbatida metodologiya tushunchasi bilan ataluvchi nazariy prinsiplar majmuasiga bog‘liq bo‘ladi. Pedagogik metodologiya sohasida amalga oshirilgan ilmiy ishlar tahlili “metodologiya”, shuningdek, “pedagogik metodologiya” tushunchasiga nisbatan turlicha yondashuvlar mavjudligini ko‘rsatadi. Pedagogika fanida metodologiya tushunchasining gnoseologik talqini ko‘proq ustuvorlik kasb etadi. Mazkur yondashuvga ko‘ra “Metodologiya” tushunchasi, mazmunan “gnoseologiya” (bilish to‘g‘risidagi fan), “Nazariy bilish” kabi tushunchalarga yaqin turadi. Ushbu yo‘nalish tarafdorlari masalaga bir tomonlama yondashib, metodologiyani faqat “Bilish metodlari to‘g‘risidagi ta’limot” yoki hodisalarni bilish jarayoni sifatida talqin qiladilar. Shu o‘rinda, ushbu tushunchaning «borliqni o‘zgartirish metodlari to‘g‘risidagi ta’limot» ekanligini e’tibordan chetda qoldiradilar va metodologiyani gnoseologik qolip bilan cheklab qo‘yadilar. Pedagogika fani metodologiyasi – jamiyatning rivojlanishi sharoitida uzluksiz taraqqiy etib boruvchi pedagogik muhit holatini haqqoniy aks ettiruvchi, pedagogika nazariyasi hamda amaliyoti, ta’lim olish hamda unga yondashuv mezonlari haqidagi bilimlar tizimi. Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida olib borilgan tadqiqot ishlarining g‘oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga ta’minlanadi. Ijtimoiy va ishlab chiqarish jarayonining keskin rivojlanishi shaxsni har tomonlama kamol toptirish imkonini beruvchi omil hamda pedagogik shart-sharoitlarni aniqlash, jamiyat va shaxs ma’naviyatiga ziyon yetkazuvchi holatlarni bartaraf etishni taqozo qiladi. Tarbiya jarayonlarining mohiyatini anglash ularni keng yoki tor doirada o‘rganish, mavjud ko‘rsatkichlar vositasida ularning sodir bo‘lish sabablarini o‘rganish, zarur chora-tadbirlarni belgilash ilmiy izlanishlarni tashkil etish zaruriyatini yuzaga keltiradi. Pedagogik izlanishlarning samarali kechishi bir qator obyektiv va subyektiv omillarga bog‘liq. Mazkur jarayonda maqsadga muvofiq keluvchi, maqbul, ayni vaqtda samarali bo‘lgan metodlarni tanlay olish ham muhimdir. Pedagogik ilmiy-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan yo‘nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyekti va Ilmiybaza.uz 
subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va 
qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir. Ayni vaqtda, O‘zbekiston 
Respublikasida pedagogik yo‘nalishda olib borilayotgan ilmiy izlanishlar dialektik 
yondashuvga asoslanadi. Pedagogik hodisa, voqelik va ularning qonuniyatlarilarni 
aniqlashga bunday yondashuv pedagogik hodisa va jarayonlarning umumiy aloqasi, 
ularning izchil, uzluksiz rivojlanishi, bolaning fiziologik rivoji uning psixologik, 
intellektual jihatdan takomilashtirib borishini ta’minlashi, qarama-qarshiliklarning 
shaxs 
kamolotini 
ta’minlashdagi 
o‘rni 
va 
roli, 
shuningdek, 
dialektika 
kategoriyalarining ahamiyatini e’tirof etadi. Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga 
oshirish murakkab, muayyan muddatni taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, 
tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga ega bo‘lgan jarayon bo‘lib, uning 
samarali bo‘lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish zarur. Ular quyidagilardir: 
muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi; ilmiy farazlarning 
to‘g‘ri shakllantirilganligi; vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to‘g‘ri 
belgilanganligi; tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; tajriba-
sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik va shaxsiy 
xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to‘g‘ri hisobga 
olinganligi; tadqiqot natijalarini oldindan tashhislash va uning natijalarini aytib 
o‘tish; tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi. 
Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo‘nalishda, tadqiqotlarni olib borishda 
quyidagi metodlardan foydalanilmoqda: 
1. Pedagogik kuzatish metodi. 
2. Suhbat metodi. 
3. Anketa metodi. 
4. Intervyu metodi. 
5. Ta’lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi. 
6. Test metodi. 
7. Pedagogik tahlil metodi. 
8. Bolalar ijodini o‘rganish metodi. 
9. Pedagogik tajriba metodi. 
Ilmiybaza.uz subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir. Ayni vaqtda, O‘zbekiston Respublikasida pedagogik yo‘nalishda olib borilayotgan ilmiy izlanishlar dialektik yondashuvga asoslanadi. Pedagogik hodisa, voqelik va ularning qonuniyatlarilarni aniqlashga bunday yondashuv pedagogik hodisa va jarayonlarning umumiy aloqasi, ularning izchil, uzluksiz rivojlanishi, bolaning fiziologik rivoji uning psixologik, intellektual jihatdan takomilashtirib borishini ta’minlashi, qarama-qarshiliklarning shaxs kamolotini ta’minlashdagi o‘rni va roli, shuningdek, dialektika kategoriyalarining ahamiyatini e’tirof etadi. Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan muddatni taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga ega bo‘lgan jarayon bo‘lib, uning samarali bo‘lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish zarur. Ular quyidagilardir: muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi; ilmiy farazlarning to‘g‘ri shakllantirilganligi; vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to‘g‘ri belgilanganligi; tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; tajriba- sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to‘g‘ri hisobga olinganligi; tadqiqot natijalarini oldindan tashhislash va uning natijalarini aytib o‘tish; tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi. Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo‘nalishda, tadqiqotlarni olib borishda quyidagi metodlardan foydalanilmoqda: 1. Pedagogik kuzatish metodi. 2. Suhbat metodi. 3. Anketa metodi. 4. Intervyu metodi. 5. Ta’lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi. 6. Test metodi. 7. Pedagogik tahlil metodi. 8. Bolalar ijodini o‘rganish metodi. 9. Pedagogik tajriba metodi. Ilmiybaza.uz 
10. Matematik-statistik metod. 
Pedagogik kuzatish metodi. Uni qo‘llash jarayonida, ta’lim muassasalarining 
o‘quv-tarbiya ishlari jarayonini o‘rganish asosida tadqiq etilayotgan muammo holat 
aniqlanadi, tajriba avvali va yakunida qo‘lga kiritilgan ko‘rsatkichlar o‘rtasidagi farq 
to‘g‘risidagi ma’lumotga ega bo‘linadi. Pedagogik kuzatish murakkab va o‘ziga xos 
xususiyatlarga ega. Kuzatish aniq maqsad asosida, uzluksiz, izchil va tizimli amalga 
oshirilsa, kutilgan natijani qo‘lga kiritish mumkin. Olib borilayotgan pedagogik 
kuzatish ta’lim-tarbiya sifatini oshirish, o‘quvchi shaxsini shakllantirishga xizmat 
qilsa, mazkur metodning ahamiyati yanada oshadi. Pedagogik kuzatuvni tashkil 
etishda xatoga yo‘l qo‘ymaslik muhimdir. Buning uchun tadqiqotchidan quyidagilar 
talab etiladi: 
 Kuzatuv jarayonida aniq maqsadga egalik; 
 Kuzatishni tizimli ravishda yo‘lga qo‘yish; 
 Kuzatishning har bir bosqichida muayyan vazifalarni hal etish; 
 Har bir holatning mohiyatini sinchiklab o‘rganish; 
 Xulosa chiqarishga shoshilmaslik 
Suhbat metodi. Bu metod pedagogik kuzatish jarayonida ega bo‘lingan 
ma’lumotlarni boyitish, mavjud holatga to‘g‘ri baho berish, muammoning echimini 
topishga imkon beruvchi pedagogik shart-sharoitlarni yaratish, tajriba-sinov ishlari 
subyektlari imkoniyatlarini muammo echimiga jalb etishga yordam beradi. Suhbat 
maqsadga muvofiq holda indiviudal, guruhli hamda ommaviy shaklda o‘tkaziladi. 
Suhbat jarayonida respondentlarning imkoniyatlari to‘la-to‘kis namoyon bilishga 
erishish muhimdir. Uning samarali bo‘lishi uchun quyidagilarga amal qilish 
maqsadga muvofiq: Maqsaddan kelib chiqqan holda suhbat uchun belgilanuvchi 
savollarning mazmuni aniqlash hamda savollar o‘rtasidagi mantiqiylik va izchillikni 
ta’minlash; Suhbat joyi va vaqtini aniq belgilash; Suhbat ishtirokchilarining soni 
xususida ma’lum to‘xtamga kelish; Suhbatdosh to‘g‘risida avvaldan muayyan 
ma’lumotlarga ega bo‘lish; Suhbatdosh bilan samimiy munosabatda bo‘lish; 
Suhbatdoshning o‘z fikrlarini erkin va batafsil ayta olishi uchun sharoit yaratish; 
Ilmiybaza.uz 10. Matematik-statistik metod. Pedagogik kuzatish metodi. Uni qo‘llash jarayonida, ta’lim muassasalarining o‘quv-tarbiya ishlari jarayonini o‘rganish asosida tadqiq etilayotgan muammo holat aniqlanadi, tajriba avvali va yakunida qo‘lga kiritilgan ko‘rsatkichlar o‘rtasidagi farq to‘g‘risidagi ma’lumotga ega bo‘linadi. Pedagogik kuzatish murakkab va o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Kuzatish aniq maqsad asosida, uzluksiz, izchil va tizimli amalga oshirilsa, kutilgan natijani qo‘lga kiritish mumkin. Olib borilayotgan pedagogik kuzatish ta’lim-tarbiya sifatini oshirish, o‘quvchi shaxsini shakllantirishga xizmat qilsa, mazkur metodning ahamiyati yanada oshadi. Pedagogik kuzatuvni tashkil etishda xatoga yo‘l qo‘ymaslik muhimdir. Buning uchun tadqiqotchidan quyidagilar talab etiladi:  Kuzatuv jarayonida aniq maqsadga egalik;  Kuzatishni tizimli ravishda yo‘lga qo‘yish;  Kuzatishning har bir bosqichida muayyan vazifalarni hal etish;  Har bir holatning mohiyatini sinchiklab o‘rganish;  Xulosa chiqarishga shoshilmaslik Suhbat metodi. Bu metod pedagogik kuzatish jarayonida ega bo‘lingan ma’lumotlarni boyitish, mavjud holatga to‘g‘ri baho berish, muammoning echimini topishga imkon beruvchi pedagogik shart-sharoitlarni yaratish, tajriba-sinov ishlari subyektlari imkoniyatlarini muammo echimiga jalb etishga yordam beradi. Suhbat maqsadga muvofiq holda indiviudal, guruhli hamda ommaviy shaklda o‘tkaziladi. Suhbat jarayonida respondentlarning imkoniyatlari to‘la-to‘kis namoyon bilishga erishish muhimdir. Uning samarali bo‘lishi uchun quyidagilarga amal qilish maqsadga muvofiq: Maqsaddan kelib chiqqan holda suhbat uchun belgilanuvchi savollarning mazmuni aniqlash hamda savollar o‘rtasidagi mantiqiylik va izchillikni ta’minlash; Suhbat joyi va vaqtini aniq belgilash; Suhbat ishtirokchilarining soni xususida ma’lum to‘xtamga kelish; Suhbatdosh to‘g‘risida avvaldan muayyan ma’lumotlarga ega bo‘lish; Suhbatdosh bilan samimiy munosabatda bo‘lish; Suhbatdoshning o‘z fikrlarini erkin va batafsil ayta olishi uchun sharoit yaratish; Ilmiybaza.uz 
Savollarning aniq, qisqa va ravshan berilishiga erishish; Olingan ma’lumotlarni o‘z 
vaqtida tahlil qilish. 
Anketa metodi (fransuzcha – tekshirish). Ushbu metod yordamida pedagogik 
kuzatish va suhbat jarayonida to‘plangan dalillar boyitiladi. Anketa metodi ham 
tizimlangan savollar asosida respondentlar bilan muloqotni tashkil etishga 
asoslanadi. Anketa savollariga javoblar, ko‘p hollarda, yozma ravishda olinadi. 
O‘rganilayotgan jarayon mohiyatidan kelib chiqqan holda anketa savollari 
quyidagicha bo‘ladi: 
1) Ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun 
imkon beruvchi savollar); 
2)  yopiq turdagi savollar (respondentlar “Ha”, “Yo‘q”, “Qisman” yoki “Ijobiy”, 
“Qoniqarli”, “Salbiy” va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali 
savollarga javob beradilar). 
Anketa metodini qo‘llashda ham bir qator shartlarga amal qilish zarur. Ular 
quyidagilardir: 
 Anketa savollari tadqiq etilayotgan muammoning mohiyatini yoritishga 
xizmat qilishi lozim; 
 Anketa savollari yirik hajmli va noaniq bo‘lmasligi kerak; 
 Anketa savollari o‘quvchilarning dunyoqarashi, yosh va psixologik 
xususiyatlarini inobatga olish asosida tuzilishi zarur; 
 Anketa savollari respondentlar tomonidan to‘la javoblar berilishini 
ta’minlovchi vaqtni kafolatlay olishi zarur; 
 Anketa o‘quvchilarning pedagogik va psixologik tavsifnomalarini tuzish 
manbaiga aylantirib yuborilmasligi zarur; 
 Anketa javoblari muayyan mezonlar asosida puxta tahlil etilishi shart. 
Intervyu metodi respondent tomonidan tadqiq etilayotgan muammoning u yoki 
bu jihatini yorituvchi hodisaga nisbatan munosabat bildirilishini ta’minlaydi. 
Intervyu respondent e’tiboriga turkum savollarni havola etish asosida o‘tkaziladi. 
Intervyu jarayonida olingan savollarga nisbatan tadqiqotchi tomonidan munosabat 
bildirilishi uning samarasini oshiradi. 
Ilmiybaza.uz Savollarning aniq, qisqa va ravshan berilishiga erishish; Olingan ma’lumotlarni o‘z vaqtida tahlil qilish. Anketa metodi (fransuzcha – tekshirish). Ushbu metod yordamida pedagogik kuzatish va suhbat jarayonida to‘plangan dalillar boyitiladi. Anketa metodi ham tizimlangan savollar asosida respondentlar bilan muloqotni tashkil etishga asoslanadi. Anketa savollariga javoblar, ko‘p hollarda, yozma ravishda olinadi. O‘rganilayotgan jarayon mohiyatidan kelib chiqqan holda anketa savollari quyidagicha bo‘ladi: 1) Ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun imkon beruvchi savollar); 2) yopiq turdagi savollar (respondentlar “Ha”, “Yo‘q”, “Qisman” yoki “Ijobiy”, “Qoniqarli”, “Salbiy” va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali savollarga javob beradilar). Anketa metodini qo‘llashda ham bir qator shartlarga amal qilish zarur. Ular quyidagilardir:  Anketa savollari tadqiq etilayotgan muammoning mohiyatini yoritishga xizmat qilishi lozim;  Anketa savollari yirik hajmli va noaniq bo‘lmasligi kerak;  Anketa savollari o‘quvchilarning dunyoqarashi, yosh va psixologik xususiyatlarini inobatga olish asosida tuzilishi zarur;  Anketa savollari respondentlar tomonidan to‘la javoblar berilishini ta’minlovchi vaqtni kafolatlay olishi zarur;  Anketa o‘quvchilarning pedagogik va psixologik tavsifnomalarini tuzish manbaiga aylantirib yuborilmasligi zarur;  Anketa javoblari muayyan mezonlar asosida puxta tahlil etilishi shart. Intervyu metodi respondent tomonidan tadqiq etilayotgan muammoning u yoki bu jihatini yorituvchi hodisaga nisbatan munosabat bildirilishini ta’minlaydi. Intervyu respondent e’tiboriga turkum savollarni havola etish asosida o‘tkaziladi. Intervyu jarayonida olingan savollarga nisbatan tadqiqotchi tomonidan munosabat bildirilishi uning samarasini oshiradi. Ilmiybaza.uz 
Ta’lim muassasasi hujjatlarni tahlil qilish metodi. Pedagogik hodisa va 
dalillarni tekshirish maqsadida ta’lim muassasalari faoliyati mazmunini yorituvchi 
ma’lumotlarni tekshirish maqsadga muvofiqdir. Mazkur metod O‘zbekiston 
Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonuni hamda “Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi” talablarining ta’lim muassasalari amaliyotidagi bajarilish holatini o‘rganish, 
bu boradagi faolllik darajasi, erishilgan yutuq hamda yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni 
aniqlash, ilg‘or tajribalarni ommalashtirish va ta’lim muassasasi pedagogik 
tajribasini oshirish maqsadida qo‘llaniladi. Ta’lim muassasasi faoliyati mohiyatini 
yorituvchi hujjatlar quyidagilardan iborat: O‘quv mashg‘ulotlarining jadvali, o‘quv 
dasturi, guruh (yoki sinf) jurnallari, o‘quvchilarning shaxsiy varaqalari, buyruqlar, 
Pedagogik Kengash yig‘ilishi bayonnomalari yozilgan daftar, Pedagogik Kengash 
qarorlari, ta’lim muassasasi smetasi hamda pasporti, tarbiyaviy ishlar rejasi, o‘quv-
tarbiya ishlarini tashkil etish borasidagi hisobotlar, ta’lim muassasasi jihozlari 
(o‘quv partalari, stol stullar, yumshoq mebellar va hokazo-lar) qayd etilgan daftar 
va hokazolar. Mazkur metod muayyan yo‘nalishlarda o‘quv-tarbiya ishlari 
samaradorligi darajasi, o‘quvchilarda hosil bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar 
hajmi, ilg‘or pedagogik tajribalar mazmunini o‘rganishda muhim ahamiyatga ega. 
Test metodi. Ushbu metod respondentlar tomonidan muayyan fan sohasi yoki 
faoliyat (shu jumladan, kasbiy faoliyat) bo‘yicha o‘zlashtirilgan nazariy bilim va 
amaliy ko‘nikma, malakalar darajasini aniqlashga xizmat qiladi. Test o‘z mohiyatiga 
ko‘ra quyidagi savollardan iborat: 
1) Ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun 
imkon beruvchi savollar); 
2) yopiq turdagi savollar (respondentlar “Ha”, “Yo‘q”, “Qisman” yoki “Ijobiy”, 
“Qoniqarli”, “Salbiy” va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali 
savollarga javob beradilar). 
3) to‘g‘ri javob variantlari qayd etilgan savollar (respondentlar o‘z 
yondashuvlariga ko‘ra to‘g‘ri deb topgan javob variantini belgilaydilar). 
Test metodini qo‘llashda aniqlanishi zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalarni 
turkum asosida berilishiga e’tibor berish maqsadga muvofiqdir. Ushbu metodning 
Ilmiybaza.uz Ta’lim muassasasi hujjatlarni tahlil qilish metodi. Pedagogik hodisa va dalillarni tekshirish maqsadida ta’lim muassasalari faoliyati mazmunini yorituvchi ma’lumotlarni tekshirish maqsadga muvofiqdir. Mazkur metod O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonuni hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” talablarining ta’lim muassasalari amaliyotidagi bajarilish holatini o‘rganish, bu boradagi faolllik darajasi, erishilgan yutuq hamda yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni aniqlash, ilg‘or tajribalarni ommalashtirish va ta’lim muassasasi pedagogik tajribasini oshirish maqsadida qo‘llaniladi. Ta’lim muassasasi faoliyati mohiyatini yorituvchi hujjatlar quyidagilardan iborat: O‘quv mashg‘ulotlarining jadvali, o‘quv dasturi, guruh (yoki sinf) jurnallari, o‘quvchilarning shaxsiy varaqalari, buyruqlar, Pedagogik Kengash yig‘ilishi bayonnomalari yozilgan daftar, Pedagogik Kengash qarorlari, ta’lim muassasasi smetasi hamda pasporti, tarbiyaviy ishlar rejasi, o‘quv- tarbiya ishlarini tashkil etish borasidagi hisobotlar, ta’lim muassasasi jihozlari (o‘quv partalari, stol stullar, yumshoq mebellar va hokazo-lar) qayd etilgan daftar va hokazolar. Mazkur metod muayyan yo‘nalishlarda o‘quv-tarbiya ishlari samaradorligi darajasi, o‘quvchilarda hosil bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar hajmi, ilg‘or pedagogik tajribalar mazmunini o‘rganishda muhim ahamiyatga ega. Test metodi. Ushbu metod respondentlar tomonidan muayyan fan sohasi yoki faoliyat (shu jumladan, kasbiy faoliyat) bo‘yicha o‘zlashtirilgan nazariy bilim va amaliy ko‘nikma, malakalar darajasini aniqlashga xizmat qiladi. Test o‘z mohiyatiga ko‘ra quyidagi savollardan iborat: 1) Ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun imkon beruvchi savollar); 2) yopiq turdagi savollar (respondentlar “Ha”, “Yo‘q”, “Qisman” yoki “Ijobiy”, “Qoniqarli”, “Salbiy” va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali savollarga javob beradilar). 3) to‘g‘ri javob variantlari qayd etilgan savollar (respondentlar o‘z yondashuvlariga ko‘ra to‘g‘ri deb topgan javob variantini belgilaydilar). Test metodini qo‘llashda aniqlanishi zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalarni turkum asosida berilishiga e’tibor berish maqsadga muvofiqdir. Ushbu metodning Ilmiybaza.uz 
afzalligi respondentlar javoblarini aniq mezonlar bo‘yicha tahlil etish imkoniyati 
mavjudligi hamda vaqtning tejalishi bilan tavsiflanadi. Biroq, metod ayrim 
kamchilikdan ham holi emas. Chunonchi, aksariyat holatlarda javoblar yozma 
ravishda olinadi, shuningdek, respondent taklif etilayotgan javob variantlardan birini 
tanlashi zarur. Shu bois respondent o‘z fikrini batafsil ifoda etish imkoniyaga ega 
emas. 
Pedagogik tahlil metodi. Tadqiqotni olib borish jarayonida ushbu metodni 
qo‘llashdan ko‘zlangan maqsad tanlangan muammoning falsafiy, psixologik hamda 
pedagogik yo‘nalishlarda o‘rganilganlik darajasini aniqlashdan iborat bo‘lib, 
tadqiqotchi ilgari surayotgan g‘oyaning nazariy jihatdan haqqoniyligini asoslashga 
xizmat qiladi. 
Bolalar ijodini o‘rganish metodi. Mazkur metod o‘quvchilarning muayyan 
yo‘nalishlardagi layoqati, qobiliyati, shuningdek, ma’lum fan sohalari bo‘yicha 
bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash maqsadida qo‘llaniladi. Uni 
qo‘llashda o‘quvchilarning ijodiy ishlari – kundaliklari, insholari, yozma ishlari, 
referatlari, hisobotlari muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi. Metodning afzalligi 
shundaki, u ma’lum o‘quvchiga xos bo‘lgan individual imkoniyatni ko‘ra olish, 
baholash va uni rivojlantirish uchun zamin yaratadi. 
Bolalar ijodini o‘rganishning quyidagi shakllari mavjud: 
Bilimlar bellashuvi; 
Fan olimpiadalari; 
Turli mavzulardagi tanlovlar; 
Maktab ko‘rgazmalari; 
Festivallar; 
Musobaqalar. 
Pedagogik tajriba (eksperiment – lotincha «sinab ko‘rish», «tajriba qilib 
ko‘rish») metodi. Pedagogik tajriba metodidan muammo echimini topish 
imkoniyatlarini o‘rganish, mavjud pedagogik sharoitlarning maqsadga erishishning 
kafolatlay olishi, ilgari surilayotgan tavsiyalarning amaliyotda o‘z in’ikosiga ega 
bo‘la olishi hamda samaradorligini aniqlash maqsadida foydalaniladi. Muayyan 
Ilmiybaza.uz afzalligi respondentlar javoblarini aniq mezonlar bo‘yicha tahlil etish imkoniyati mavjudligi hamda vaqtning tejalishi bilan tavsiflanadi. Biroq, metod ayrim kamchilikdan ham holi emas. Chunonchi, aksariyat holatlarda javoblar yozma ravishda olinadi, shuningdek, respondent taklif etilayotgan javob variantlardan birini tanlashi zarur. Shu bois respondent o‘z fikrini batafsil ifoda etish imkoniyaga ega emas. Pedagogik tahlil metodi. Tadqiqotni olib borish jarayonida ushbu metodni qo‘llashdan ko‘zlangan maqsad tanlangan muammoning falsafiy, psixologik hamda pedagogik yo‘nalishlarda o‘rganilganlik darajasini aniqlashdan iborat bo‘lib, tadqiqotchi ilgari surayotgan g‘oyaning nazariy jihatdan haqqoniyligini asoslashga xizmat qiladi. Bolalar ijodini o‘rganish metodi. Mazkur metod o‘quvchilarning muayyan yo‘nalishlardagi layoqati, qobiliyati, shuningdek, ma’lum fan sohalari bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash maqsadida qo‘llaniladi. Uni qo‘llashda o‘quvchilarning ijodiy ishlari – kundaliklari, insholari, yozma ishlari, referatlari, hisobotlari muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi. Metodning afzalligi shundaki, u ma’lum o‘quvchiga xos bo‘lgan individual imkoniyatni ko‘ra olish, baholash va uni rivojlantirish uchun zamin yaratadi. Bolalar ijodini o‘rganishning quyidagi shakllari mavjud: Bilimlar bellashuvi; Fan olimpiadalari; Turli mavzulardagi tanlovlar; Maktab ko‘rgazmalari; Festivallar; Musobaqalar. Pedagogik tajriba (eksperiment – lotincha «sinab ko‘rish», «tajriba qilib ko‘rish») metodi. Pedagogik tajriba metodidan muammo echimini topish imkoniyatlarini o‘rganish, mavjud pedagogik sharoitlarning maqsadga erishishning kafolatlay olishi, ilgari surilayotgan tavsiyalarning amaliyotda o‘z in’ikosiga ega bo‘la olishi hamda samaradorligini aniqlash maqsadida foydalaniladi. Muayyan Ilmiybaza.uz 
muammo echimini topishga yo‘naltirilgan pedagogik tajriba ma’lum doirada, soni 
aniq belgilangan respondentlar ishtirokida amalga oshiriladi. Mazkur metoddan 
foydalanish tadqiqotchi tomonidan ilgari surilayotgan maxsus metodikaning 
samaradorligini aniqlay hamda unga baho bera olishi zarur. 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati: 
Asosiy adabiyotlar: 
1. 
http://arm.sies.uz/wp-content/uploads/2020/11/13Pedagogika-nazariyasi-va-
tarixi-2010-darslik-R.Mavlonova-va-bosh.pdf  
2.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://n.ziyouz.com/
books/kollej_va_otm_darsliklari/pedagogika/Pedagogika.%25201-
qism%2520(M.To%27xtaxo%27jayeva,%2520S.Nishonova).pdf&ved=2ahUKEwi
ql6OOlP31AhWUn4sKHVLLB6QQFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw29iJulREoVJc
-PryuKDKL6 
Qo’shimcha adabiyotlar: 
1. https://uzsmart.uz/kitoblar/files/Elektron%20kutubxona/Pedagogika_va_psi
xologiya/Pedagogika%20nazariyasi%20X.Ibragimov%20darslik%202008.p
df 
2. https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Pedagogika 
 
Ilmiybaza.uz muammo echimini topishga yo‘naltirilgan pedagogik tajriba ma’lum doirada, soni aniq belgilangan respondentlar ishtirokida amalga oshiriladi. Mazkur metoddan foydalanish tadqiqotchi tomonidan ilgari surilayotgan maxsus metodikaning samaradorligini aniqlay hamda unga baho bera olishi zarur. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati: Asosiy adabiyotlar: 1. http://arm.sies.uz/wp-content/uploads/2020/11/13Pedagogika-nazariyasi-va- tarixi-2010-darslik-R.Mavlonova-va-bosh.pdf 2.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://n.ziyouz.com/ books/kollej_va_otm_darsliklari/pedagogika/Pedagogika.%25201- qism%2520(M.To%27xtaxo%27jayeva,%2520S.Nishonova).pdf&ved=2ahUKEwi ql6OOlP31AhWUn4sKHVLLB6QQFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw29iJulREoVJc -PryuKDKL6 Qo’shimcha adabiyotlar: 1. https://uzsmart.uz/kitoblar/files/Elektron%20kutubxona/Pedagogika_va_psi xologiya/Pedagogika%20nazariyasi%20X.Ibragimov%20darslik%202008.p df 2. https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Pedagogika