PEDAGOGIKA FANI, UNING PREDMETI, METODOLOGIYASI, ILMIY-TADQIQOT OB’EKTI, METODLARI. RIVOJLANISHNING ASOSIY QONUNIYATLARI. (Xorijiy mamlakatlarda boshlang’ich ta’lim-tarbiya tizimi yuzasidan qisqacha izoh)
Yuklangan vaqt
2024-04-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
39
Faytl hajmi
476,5 KB
Ilmiybaza.uz
PEDAGOGIKA FANI, UNING PREDMETI, METODOLOGIYASI,
ILMIY-TADQIQOT OB’EKTI, METODLARI. RIVOJLANISHNING
ASOSIY QONUNIYATLARI.
REJA:
1.1. “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun.
1.2. Ta’limning uzviyligi va uzluksizligi. Uzluksiz ta’lim.
1.3. Pedagogika fani, uning predmeti, metodologiyasi, ilmiy-tadqiqot obekti,
metodlari.
1.4. Pedagogik antropologiya.
1.5. Shaxs va uning rivojlanish qonuniyatlari.
1.6. Xorijiy mamlakatlarda boshlang’ich ta’lim-tarbiya tizimi yuzasidan
qisqacha izoh.
Ilmiybaza.uz
Tayanch so’zlar: pedagogika, maqsad, vazifa, ob’yekt, predmet, kategoriya,
pedagogikaning sohalari, pegagika fani metodologiyasi, ilmiy-tadqiqot metodlari.
“Bizning asosiy maqsadimiz – yoshlarning sifatli ta’lim olish
imkoniyatiga ega bo’lishiga erishish, ularning o’z qobiliyati va iste’dodini
ro’yobga chiqarish uchun barcha zarur sharoitlarni yaratib berishdan
iborat”.
Sh.M.Mirziyoyev
1.1“Ta’lim to’g’risida”gi Qonun.
.Mamlakatimizda Ta’lim to’g’risidagi Qonun dastlab 1992 yilda qabul qilingan
bo’lsa , 1997 yil 29-avgustda da esa yangi tahrirdagisi qabul qilingan edi.
2020 yil 23 sentabrda qabul qilingan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunda ta’lim
sohasida hozirgi davrdagi amalga oshirilgan islohotlar o‘z aksini topdi.
Qonun loyihasini takomillashtirish davomida 238 ta norma va qoida qayta
ko‘rib chiqildi, idoraviy normativ-huquqiy hujjatlarni qisqartirish imkoniyatidan
foydalangan holda 123 ta norma loyiha tarkibidan chiqarildi hamda 54 ta to‘g‘ridan-
to‘g‘ri amal qiluvchi modda bilan almashtirildi. Shuningdek, ma’muriy byurokratik
mexanizmga
doir
7
ta
modda
butunlay
chiqarib
tashlandi.
Mazkur Qonunda ushbu yangi norma va qoidalar o‘z aksini topishi natijasida qonun
11 bob va 75 moddadan iborat tartibda ishlab chiqildi.
“Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunning mazmun-mohiyati
Ushbu Qonun bilan jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi,
shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar, har kimga ta’lim olish uchun teng
huquqlar kafolatlanadi.
Ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
• maktabgacha ta’lim va tarbiya;
• umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim;
Ilmiybaza.uz
• professional ta’lim;
• oliy ta’lim;
• oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
• kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
• maktabdan tashqari ta’lim.
Umumiy o’rta ta’lim I–XI sinflarni o’z ichiga oladi.
O’rta maxsus ta’lim akademik litseylarda 9 yillik tayanch o’rta ta’lim asosida
2 yil mobaynida amalga oshiriladi.
Professional ta’lim boshlang’ich, o’rta va o’rta maxsus professional ta’lim
darajalariga ajratiladi.
Boshlang’ich
professional
ta’lim kasb-hunar
maktablarida
IX
sinf
bitiruvchilari negizida kunduzgi ta’lim shaklida 2 yillik integratsiyalashgan dastur
asosida bepul amalga oshiriladi.
O’rta professional ta’lim kollejlarda davlat buyurtmasi yoki to’lov-shartnoma
asosida davomiyligi 2 yilgacha bo’lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari
bo’yicha amalga oshiriladi.
O’rta maxsus professional ta’lim texnikumlarda davlat buyurtmasi yoki
to’lov-shartnoma asosida davomiyligi kamida 2 yil bo’lgan kunduzgi, kechki va
sirtqi ta’lim shakllari bo’yicha amalga oshiriladi.
Oliy ta’limdan keyingi ta’limni oliy ta’lim va ilmiy tashkilotlarda olish
mumkin.
Oliy ta’limdan keyingi ta’lim doktorlik dissertatsiyasini tayyorlash va himoya
qilish maqsadida mutaxassislikni chuqur o’rganishni va ilmiy izlanishlar olib
borishni nazarda tutadigan tayanch doktorantura, doktorantura va mustaqil
izlanuvchanlik asosida ilmiy darajaga ega ilmiy va ilmiy-pedagogik kadrlar
tayyorlashni ta’minlaydi.
Ta’lim olish shakllari:
ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olish (kunduzgi);
ishlab chiqarishdan ajralmagan holda ta’lim olish (sirtqi, kechki, masofaviy);
dual ta’lim;
Ilmiybaza.uz
oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
katta yoshdagilarni o’qitish va ularga ta’lim berish;
inklyuziv ta’lim;
eksternat tartibidagi ta’lim;
mudofaa, xavfsizlik va huquqni muhofaza qilish faoliyati sohasida kadrlar
tayyorlash.
Qonunga ko’ra, davlat oliy ta’lim, o’rta maxsus, professional ta’lim muassasalari
va ularning filiallari, shuningdek davlat ishtirokidagi oliy, o’rta maxsus, professional
ta’lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki Hukumat qarorlari bilan
tashkil etiladi.
Nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish ularning ta’sischilari tomonidan
amalga oshiriladi.
Nodavlat ta’lim tashkilotlariga litsenziya Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat
inspektsiyasi tomonidan beriladi.
Ta’lim tashkilotlariga o’qishga qabul qilish barcha talabgorlar uchun ta’lim
olishga doir teng imkoniyatlarning ta’minlanishi printsipi asosida amalga oshiriladi,
shaxslarning ayrim toifalari bundan mustasno, ularga qonun hujjatlariga muvofiq
imtiyozlar berilishi mumkin.
Ta’lim tashkilotlari talabgorlarni va (yoki) ularning ota-onasini yoki boshqa
qonuniy vakillarini ustav, litsenziya (nodavlat ta’lim tashkilotlari uchun), davlat
akkreditatsiyasi to’g’risidagi sertifikat, o’quv dasturi hamda ta’lim faoliyatini
tartibga soluvchi boshqa hujjatlar, ta’lim oluvchilarning huquqlari va majburiyatlari
bilan tanishtirishi shart.
Jismoniy, aqliy, sensor (sezgi) yoki ruhiy nuqsonlari bo’lgan bolalar o’qishga
o’z ota-onasining yoki boshqa qonuniy vakillarining roziligiga va tibbiy-psixologik-
pedagogik komissiyaning xulosasiga binoan qabul qilinadi.
Ayrim ta’lim tashkilotlariga (oliy ta’lim muassasalariga, akademik litseylarga,
Prezident, ijod, ixtisoslashtirilgan maktablar va boshqalarga) o’qishga qabul
qilish tanlov asosida amalga oshiriladi.
Ilmiybaza.uz
Davlat oliy ta’lim va professional ta’lim muassasalariga o’qishga qabul
qilish davlat granti va (yoki) to’lov-shartnoma asosida amalga oshiriladi.
Chet ellik fuqarolarni O’zbekistonning davlat ta’lim muassasalariga qabul
qilish to’lov-shartnoma asosida (bundan davlat granti ajratilgan hollar mustasno)
amalga oshiriladi.
Davlat ta’lim muassasalariga o’qishga qabul qilish tartibi Vazirlar Mahkamasi
tomonidan belgilanadi.
Nodavlat ta’lim tashkilotlariga o’qishga qabul qilish tartibi ushbu ta’lim
tashkilotlari tomonidan belgilanadi.
Oliy ta’lim muassasalariga davlat granti asosida o’qishga qabul qilish
parametrlari Prezident tomonidan belgilanadi.
Oliy ta’lim muassasalariga o’qishga qabul qilish chog’ida imtiyozli kontingent
uchun qo’shimcha qabul parametrlari belgilanadi.
Shuningdek, mazkur Qonun bilan 1997 yil 29 avgustdagi “Ta’lim to’g’risida”gi
hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida”gi Qonunlar o’z kuchini
yo’qotdi.
Ushbu Qonun rasmiy e’lon qilingan kundan e’tiboran kuchga kiradi.
1.2. Ta’limning uzviyligi va uzluksizligi. Uzluksiz ta’lim.
“Ta’limda uzviylik ikki xil turda qo’llaniladi. Birinchidan, ta’lim turlari
(bo’g’inlari) orasidagi uzviylik. Bunda ta’limning keyingi turi mazmuni avvalgisini
qisman takrorlab, mazmun jihatidan uzviy bog’langan holda uning keyingi ta’lim
turlarida davom etadi. Ikkinchidan, o’quv fanlari orasidagi uzviylik. Bu odatda
fanlararo yoki predmetlararo bog’lanish orqali amalga oshiriladi.
Uzviylik tushunchasi uzluksiz ta’lim tizimining har bir turida o’quvchilar
bilimi, ko’nikma va malakalariga qo’yiladigan talablarni xarakterlaydi.
Uzviylik o’quv materialining muayyan ketma-ketlikda, tizimli joylashtirilishi,
bilimlarni o’zlashtirishda mavjud bilimlarga tayanish, o’quv materialining ma’lum
darajada
navbatdagi
bosqichlarda
qo’llanilishi,
o’quv-tarbiya
jarayoni
bosqichlarining davomiyligini anglatadi. Mazkur hodisa o’quv predmeti
materiallarini joylashtirish hamda ushbu predmet (fan) asoslarini o’zlashtirish
Ilmiybaza.uz
faoliyati turlarining samarali tanlanishiga yordam beradi. Bu jarayonda quyidagi
ikki omil: muayyan fanning mazmuni mantig’i (o’quv predmetida uzviylikning
mavjudligini aniqlovchi jihatlar -o’quv predmeti mazmunini tashkil qiluvchi
tushuncha, qonun va dalillar.
O’zaro organik bog’lanuvchi avval va keyin o’zlashtirilgan muayyan soha
bilimlari mohiyatini ma’lum ketma-ketlik asosida asta-sekin ochib berilishini
ta’minlovchi harakatlar) hamda bilimlarini o’zlashtirish jarayonining qonuniyatlari
(didaktik jihatdan qayta ishlanmagan muayyan soha bilimlarining o’quv predmetiga
to’g’ridan-to’g’ri singdirilishiga yo’l qo’ymaydigan harakat, amal)ni inobatga olish
muhim ahamiyatga ega.
Pedagogika sohasiga oid adabiyotlarda uzviylik tushunchasiga turlicha
ta’riflar berilgan. Masalan, B.G.Ananyev «uzviylik» tushunchasiga quyidagicha
ta’rif beradi: «Ta’limdagi uzviylik o’quvchilar fan asoslarini egallash jarayonida
olgan bilimlar tizimining vaqt nuqtai nazaridan rivojlanishidir» .
Sh.I.Ganelin
fikricha,
«...uzviylik
-
bu
o’quvchilar
tomonidan
o’rganilayotgan o’quv materiali uchun tayanch bo’luvchi mavjud bilim, ko’nikma
va malakalarning amalda shunday qo’llanilishi va istiqbol rivojlanishidirki, ular
asosida bilimlar o’rtasida turli aloqalar yuzaga keladi, kursning asosiy g’oyalari
ochiladi, eski va yangi bilimlarning o’zaro aloqadorligi ta’minlanadi, natijada
o’quvchilarda puxta va chuqur bilimlar tizimi shakllanadi».
Ba’zi tadqiqotlarda esa uzviylik qonuniyat, tamoyil, omil, sharoit, usul, qoida,
vosita sifatida e’tirof etiladi. «Tor ma’noda uzviylik jarayoni - bu ta’limning turli
bosqichlari
orasidagi
ketma-ketlik
uzilishlarini
to’ldiruvchi
pedagogik
namoyishlarning tartibi. Keng ma’noda - bu namoyishlar pedagogik faoliyatning
umumiy kontekstiga kiritiladi».
Shunday qilib, uzviylik tushunchasi ko’pchilik tadqiqotchilar tomonidan
tizimlilik va ketma-ketlik tamoyillari bilan bog’langan (binobarin, ketma-ketlik
o’quv-tarbiya jarayonining tartibini, bo’g’in va aloqalarni aniqlashtirish,
belgilashning o’zi yetarli emasligi bois metodikaning barcha elementlarini qayta
ko’rib chiqish zarur .
Ilmiybaza.uz
Demak, uzviylikning barcha metodik jihatlari - ta’lim mazmuni, tarkibiy
tuzilmasi, shakllari, metodlari va vositalari uzviyligining ta’minlanishi har bir fanda
o’qitish jarayonini takomillashtirishga, uning aniq masalalarini hal etishga bog’liq
ekan.
Ta’lim turlari xususan:
• maktabgacha ta’lim va tarbiya;
• umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim;
• professional ta’lim;
• oliy ta’lim;
• oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
• kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
• maktabdan tashqari ta’lim.
ta’limning har bir fandan Davlat ta’lim standartlari va o’quv dasturlari tahlili
ularda qaytarilish va takrorlashlarning ko’pligini ko’rsatadi. Bunda mavzularning
to’laligiga takrorlanishi talablarning matematikaga bo’lgan qiziqishi, o’qitishning
samaradorligini, shuningdek ta’limning rivojlantiruvchi ta’sirini susaytiradi,
kibernetiklar ta’kidlanganidek, faqat takrorlash talabaga hech qanday yangi axborot
bermaydi. Chunki, bu holda axborot koeffisiyenti nolga teng. Buning oldini olishda
o’quv predmetlarini ularning ichki bog’lanishlariga alohida e’tibor qaratgan holda
bayon qilish imkoniyatini beruvchi metodlar muhim o’rin tutadi. Mavzular
mazmunining qaytarilishi keltirib chiqaradigan salbiy ta’sirlarni kamaytirish
maqsadida bilimlarni o’zlashtirishning didaktik birliklarini yiriklashtirish jarayonida
o’rganilishi zarur bo’lgan o’quv materialining oldingi ta’lim turida o’rganilganligiga
tayanish yaxshi natijalar beradi.”1
1.3. Pedagogika fani, uning predmeti, metodologiyasi, ilmiy-tadqiqot
obekti, metodlari.
Pedagogika (yunoncha paidagogike bo’lib, paida – «bola» va gogike –
«yetaklayman») ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, muayyan jamiyatda
yagona ijtimoiy maqsadga muvofiq yosh avlodni tarbiyalash hamda unga ta’lim
Ilmiybaza.uz
berishning mohiyati va muammolarini o’rganadigan fan. Pedagogika ijtimoiy fanlar
tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g’oyalari
asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o’rganadi.
Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o’qitish va
tarbiyalashga asosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va
tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.
Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «o’rgatuvchi», didasko
«o’rganuvchi») ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, qonun
va qonuniyatlari, tamoyillari,o’qituvchi va o’qituvchi faoliyati, ta’limning
maqsadi, mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini
takomillashtirish yo’llari kabi masalalarni tadqiq etadi.
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo’lib,
tarbiya jarayonining mazmuni, tarbiya turlari, shakl, metod, vosita va usullari, uni
tashkil etish masalalarini o’rganadi.
Ijtimoiy tarbiya fuqarolik, aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, huquqiy,
iqtisodiy, ekologik tarbiya kabi yo’nalishlarda tashkil etiladi.
Pedagogika fanining vazifalari. Pedagogika fani shaxsni shakllantirishdek
ijtimoiy buyurtmani bajarish asosida jamiyat taraqqiyotini ta’minlashga alohida
hissa qo’shadi. Pedagogika fani maqsadi va vazifalarining belgilanishida ijtimoiy
munosabatlar mazmuni, davlat va jamiyat rivojlanish strategiyasi, uning hayotida
yetakchi o’rin tutuvchi g’oyalar mohiyati muhim ahamiyatga ega.
O’zbekiston Respublikasida demokratik, insonparvar hamda huquqiy jamiyatni
barpo etish sharoitida mazkur fan yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob
Pedagogika – ta’lim va tarbiya jarayonini yaxlitlikda o’rganadigan fan sohasi.
Pedagogika fanining ob’yekti – yaxlit pedagogik jarayon.
Pedagogika fanining predmeti – ta’lim-tarbiya jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari,
shakl, metod va vositalari.
Ilmiybaza.uz
beruvchi yuqori malakali kadrlarni tarbiyalash tizimini ishlab chiqish, ilg’or xorijiy
tajribalar asosida ta’lim va tarbiya nazariyasini rivojlantirish vazifasini hal etadi.
Mazkur jarayonda quyidagi vazifalarni bajarishga e’tibor qaratiladi:
1-rasm. Pedagogika fanining asosiy vazifalari
Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. Bizga yaxshi ma’lumki, har bir
fan o’zining tayanch tushunchalari, qonuniyatlari, tamoyillari, qoidalari tizimiga
ega. Aynan mana shu holat uning fan sifatida e’tirof etilishini kafolatlaydi.
Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari shaxs kamolotini ta’minlash, ta’lim
va tarbiya samaradorligiga erishishga qaratilgan jarayonlarning umumiy mohiyatini
yoritadi. Eng muhim katego-riyalar sirasiga quyidagilar kiradi: shaxs, tarbiya, ta’lim
(o’qitish, o’qish), bilim, ko’nikma, malaka, kompetensiya, ma’lumot, shakllantirish,
rivojlantirish.
Fanning mohiyatini ochib beruvchi eng muhim, asosiy tushuncha kategoriya deb ataladi.
Analitik
- ta’lim va tarbiya jarayoni
mazmuni, mohiyati, sabab-
oqibat aloqadorligini
o’rganish;
- pedagogik tajribani tahlil
etish, umumlashtirish va
baholash.
Metodologik:
pedagogik fanlarning umumnazariy asoslarini aniqlashtirish
Prognostik
- ilmiy asoslangan
maqsadlarni belgilash va
ta’lim-tarbiya tizimini
rivojlantirish strategiyalarini
belgilash;
- ta’lim siyosatini samarali
boshqarishni ta’minlash
Tashkiliy
- yangi pedagogik texnologiya,
innovatsion shakl va vositalarni ishlab
chiqish;
- pedagogik tadqiqotlar natijalarini
amaliyotga tadbiq etish;
- ta’lim jarayonini boshqarishning ilmiy-
metodik ta’minotini yaratish
VAZIFALARI
Ilmiybaza.uz
Rivojlanish
Shakllanish
Ma’lumot
Tarbiya
Ta’lim
2-rasm. Pedagogikaning asosiy kategoriyalari
Shaxs – psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-
harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va
dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyat a’zosi.
Tarbiya – muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajriba asosida yosh
avlodni har tomonlama o’stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyo-qarashini tarkib
toptirish jarayoni.
Ta’lim – o’quvchilarni nazariy bilim, amaliy ko’nikma va malakalar bilan
qurollantirish, kompetentlikni tarkib toptirish, ularning bilish qobiliyatlarini
o’stirish va dunyoqarashlarini shakllantirishga yo’naltirilgan jarayon.
Bilim – shaxsning ongida tushunchalar, umumlashmalar, ma’lum obrazlar
ko’rinishida aks etuvchi borliq haqidagi tizimlashtirilgan ilmiy ma’lumotlar majmui.
Ko’nikma – shaxsning muayyan faoliyatni tashkil eta olish layoqati.
Malaka – muayyan harakat yoki faoliyatni bajarishning avtomatlashtirilgan
shakli.
Ilmiybaza.uz
Kompetensiya – egallangan bilim, ko’nikma va malakalarni kundalik va
kasbiy faoliyatda qo’llay olish qobiliyati.
Ma’lumot – ta’lim-tarbiya natijasida o’zlashtirilgan va tizimlashtirilgan bilim,
hosil qilingan ko’nikma va malakalar hamda tarkib topgan dunyoqarash majmui.
Shakllantirish – shaxsda barqaror xususiyat va sifatlarni belgilangan talab va
me’yorlae asosida tarkib toptirish jarayoni.
Rivojlanish – shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon
bo’ladigan miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayon.
Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. Ijtimoiy tarbiya mohiyatini
ilmiy jihatdan asoslash ma’lum pedagogik hodisaning muayyan vaziyatlarda
namoyon bo’lish qonuniyatlarini bilishni taqozo etadi. Bizga ma’lumki, pedagogik
hodisa murakkab tuzilmaga ega bo’lib, uning umumiy mohiyatini to’laqonli anglash
uchun bir qator fanlarning imkoniyatlariga tayaniladi. Ana shu nuqtai nazardan
pedagogika bilan quyidagi fanlar o’rtasida yaqin aloqadorlik mavjud:
Falsafa – shaxs rivojlanishi jarayonining dialektik xususiyatlari, muayyan
pedagogik g’oya, qarash hamda ta’limotlarning falsafiy jihatlari kabi masalalarni
tahlil etishga imkon beradi.
Etika – shaxs ma’naviyatini shakllantirish, unda eng oliy insoniy sifatlar,
axloqiy ong va ma’naviy-axloqiy madaniyatni tarbiyalashda muhim o’rin tutuvchi
nazariy g’oyalarni pedagogik jarayonga tatbiq etishda alohida o’rin tutadi.
Estetika – shaxs tomonidan go’zallikning idrok etilishi, uni yaratishga intilishi,
shuningdek, estetik didni tarbiyalashda muhim yo’nalishlarni aniqlashga xizmat
qiladi.
Iqtisod – ta’lim muassasalarining faoliyatini yo’lga qo’yish, o’quv binolarini
qurish, ta’lim-tarbiya jarayonlarini tashkil etish va ularning moddiy-texnika va
zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash kabi masalalarning iqtisodiy jihatlarini
anglashga xizmat qiladi.
Sotsiologiya – ijtimoiy munosabatlar mazmuni, ularni tashkil etish shartlari
xususida
ma’lumotlarga
ega
bo’lish
asosida
ta’lim-tarbiya
jarayoni
Ilmiybaza.uz
ishtirokchilarining o’zaro munosabatlarini samarali tashkil etish uchun imkoniyat
yaratadi.
Fiziologiya – o’quv-tarbiya jarayonida bolalarning fiziologik, anotomik
xususiyatlarini inobatga olinishi uchun boshlang’ich asoslarni o’rganishga yordam
beradi.
Gigiena – o’quvchilarning salomatligini muhofazalash, ularni jinsiy jihatdan
to’g’ri shakllantirishga nazariy va amaliy g’oyalarni taqdim etadi.
Psixologiya – shaxsda ma’naviy-axloqiy, ruhiy-intellektual, hissiy-irodaviy
sifatlarni tarkib toptirish uchun zamin yaratadi.
Tarix – pedagogika fani taraqqiyoti, ta’lim-tarbiya jarayonlarining dinamik,
dialektik xususiyatlarini inobatga olish, shuningdek, tarixiy tajribani yosh avlodga
o’rgatish uchun manba bo’lib xizmat qiladi.
Madaniyatshunoslik – o’quvchilarda insoniyat tomonidan yaratilgan
moddiy va ma’naviy madaniyat asoslari haqidagi tasavvurni shakllantirish, ularda
madaniy xulq-atvor xislatlarini tarkib toptirish uchun xizmat qiladi.
Tibbiy fanlar – shaxsning fiziologik-anatomik jihatidan to’g’ri rivojlani-
shini ta’minlash, uning organizmida namoyon bo’layotgan ayrim nuqsonlarni
bartaraf etishga amaliy yondashuv, shuningdek, nuqsonli bolalarni o’qitish hamda
tarbiyalash muammolarini o’rganishda ko’maklashadi.
Pedagogika fanlari tizimi. Shaxs kamolotini ta’minlash, uning intellektual,
ma’naviy-axloqiy hamda jismoniy jihatdan rivojlanishiga erishishda turli yosh
davrlari, har bir davrning o’ziga xos jihatlari, shuningdek, bolaning fiziologik,
psixologik holatini inobatga olish maqsadga muvofiqdir. Shu bois yaxlit pedagogik
jarayon muayyan turkumni tashkil etuvchi pedagogik fanlar tomonidan o’rganiladi.
Ular quyidagilardir:
Umumiy pedagogika – pedagogikaning kontseptual masalalari va amaliy
jihatlarini tadqiq etadi.
Pedagogika nazariyasi – pedagogikaning umumnazariy masalalari,
qonuniyatlari va tamoyillari hamda tasniflashga oid masalalarni o’rganadi.
Ilmiybaza.uz
Pedagogika tarixi – pedagogik fikrlarning taraqqiy etishi, maktab va ta’lim
turlarining davriy xususiyatlari, o’ziga xoj jihatlari va ahamiyatini tadqiq etadi.
Pedagogik mahorat – o’qituvchilarni pedagogik faoliyatga samarali
tayyorlash taktikasi, pedagogik qobiliyatlarni shakllantirish, pedagogik madaniyat
va texnikani tarkib toptirish hamda nutq texnikasini egallash yo’llarini o’rganadi.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi – maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalarni tarbiyalash, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va jismoniy jihatdan
kamolotga yetkazish masalalarini o’rganadi.
Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi – boshlang’ich sinf o’quvchilarini
tarbiyalash, ularga ta’lim berish, ularning o’ziga xos psixologik hamda fiziologik
xususiyatlarini tadqiq etish, shuningdek, ularni intellektual, ma’naviy-axloqiy va
jismoniy jihatdan kamolotga etkazish masalalarini o’rganadi.
Korrektsion (maxsus) pedagogika – jismoniy yoki ruhiy rivojlanishida
nuqsoni bo’lgan bolalarni tarbiyalash va o’qitish bilan bog’liq muammolarni
o’rganadi.
Metodika – xususiy fanlarni o’qitish mazmuni, qonuniyatlari, tashkiliy
shart-shroitlarini tadqiq etadi.
Pedagogik texnologiya – ta’lim va tarbiya jarayonida zamonaviy pedagogik
texnologiyalarni qo’llash, texnologik yondashuv asosida ta’lim va tarbiya
jarayonining samaradorligini oshirish muammolarini o’rganadi.
Ta’lim menejmenti – ta’lim muassasalarining faoliyatini tashkil etish,
boshqarish, nazorat qilish hamda istiqbollarini belgilash masalalarini o’rganadi.
Ijtimoiy pedagogika – shaxs ijtimoiylashuvi, ijtimoiy me’yordan
og’ishishning pedagogik diagnostikasi, korrektsiyasi va reabilitatsiyasi hamda
ijtimoiy-pedagogik faoliyatni tashkil etish masalalarini tadqiq etadi.
Oila pedagogikasi – oilaviy ta’lim-tarbiya, oilada bolalarni yuksak
ma’naviy-axloqiy
sifatlar
asosida
tarbiyalash,
ota-onalarning
pedagogik
madaniyatini oshirish masalalarini o’rganadi.
Ilmiybaza.uz
Xalq pedagogikasi – xalq og’zaki ijodi, urf-odatlar, marosimlar, milliy va
bolalar o’yinlari, o’yinchoqlari kabilarda saqlanib qolgan pedagogik ma’lumotlar va
milliy tarbiyaga doir tajribalar majmuidir.
Qiyosiy pedagogika – qiyosiy aspektda turli davlat, hudud, umuman dunyo
miqyosida, turli tarixiy davrlarda pedagogika nazariyasi va amaliyotining mavjud
holati, rivojlanish tendensiyalari va qonuniyatlarini o’rganadigan pedagogik fan
sohasi.
Pedagogik innovatika – pedagogik innovatsiyalarning yuzaga kelishi va
rivojlanishi qonuniyatlarini o’rganadigan, shuningdek pedagogik an’analar bilan
istiqboldagi ta’lim loyihalarining o’zaro aloqadorligini ta’minlaydigan fan.
Pеdаgоgik аksiоlоgiya ta’lim oluvchi vа tа’limni qаdriyat dеb e’tirоf etgаn
hоldа, tа’limiy qаdriyatlаrni o’rganish hаmdа tа’lim-tarbiyagа аksiоlоgik
yondаshuvni qaror toptirishga xizmat qiluvchi pеdаgоgik bilimlаr sоhаsidir.
Neyropedagogika – bu bosh miya (o’ng va chap miya yarim sharlari)
faoliyati va tuzilishidagi funksional tafovutlar to’g’risidagi bilimlar hamda
mazkur bilimlarni ta’lim-tarbiya jarayonida qo’llay olish haqidagi amaliy fan
sohasi.
Muzey pedagogikasi – pedagogika, psixologiya va muzeyshunslikning o’zaro
uyg’unligi natijasida shakllangan fan sohasi bo’lib, muzey muhitida ta’lim-tarbiya
berish yo’llarini tadqiq etadi. Muzeydagi mazkur ma’rifiy yo’nalish bilan
shug’yllanadigan xodim muzey pedagogi deb ataladi.
Pedagogik antropologiya – falsafiy, ijtimoiy, psixologik antropologiya
qonuniyatlariga asoslangan holda ta’lim oluvchi uchun qulay va individual shart-
sharoitlarni yaratish hamda ta’limning antropologik modeli va taexnologiyasini
o’rganuvchi fan sohasi.
Pedagogik akmeologiya – barcha yosh davrlari psixologiyasi bilan
bog’liqlikda jadal rivojlanayotgan shaxsnig yetuk rivojlanish cho’qqisi – «akme
shaxs» darajasiga yetkazish qonuniyatlari, texnika va texnologiyasini tadqiq etadi.
1.4. Ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlari
Ilmiybaza.uz
Pedagogika fani rivojining hozirgi bosqichida alohida dolzarb metodologik
masalalarni hal etish bilan chegaralanmasdan xususiy bilimlar tizimi sifatida
pedagogika fani metodologiyasini aniq belgilab olish zarur. Bu birinchidan,
pedagogik
nazariyalarning
ishonchliligini
ta’minlasa,
boshqa
tomondan
metodologik bilimlarsiz pedagogik tadqiqotlarni samarli tashkil etish va o’tkazish
mumkin emasligini uqtiradi.
Ijodiy jarayonda bugungi kunda pedagogika fani metodologiyasiga, uning
predmetiga nisbatan turlicha yondashuvlar vujudga kelmoqdaki, ularning
mohiyatini qisqacha tushuntirishga harakat qilamiz.
Metodologiya alohida fan sifatida ikkita funktsiyani bajaradi: deskriptiv
(ifodalovchi) va perskriptiv (me’yorlovchi). Birinchisi – ob’yektni nazariy jihatdan
ifodalashni ko’zlasa, keyingisi – tadqiqotchi uchun aniq mo’ljal olishga shart-sharoit
yaratadi. Bu ikki vazifaning mavjudligi pedagogika metodologiyasini ham ikki
guruhga ajratishni taqozo etadi – nazariy va me’yoriy.
Pedagogikaning nazariy metodologiyasiga quyidagilarni kiritish mumkin:
«metodologiya» tushunchasi ta’rifi; fan metodologiyasining umumiy tavsifi, uning
darajalari; metodologik bilimlar va faoliyat tizim sifatida; pedagogika sohasidagi
tadqiqiy faoliyatni metodologik ta’minlash manbalari; pedagogik tadqiqot ob’yekti
va predmetining metodologik tahlili.
Me’yoriy asos quyidagi savollar doirasini qamrab oladi:
pedagogikani ob’yektiv borliqni ma’naviy jihatdan o’zgartirishning boshqa
shaklidan farqli tomonlarini ilmiy asoslash;
pedagogika sohasidagi ishlarni fanning fundamental asoslariga muvofiqligini
aniqlash;
maqsadning aniqligi; maxsus tadqiqot ob’yektini ajratish; maxsus bilish
metodlari va vositalarini qo’llash; atamalarning bir xil qo’llanilishi;
pedagogik tadqiqotlarni tizimlashtirish;
tadqiqot asosnomasi: muammo, mavzu, uning dolzarbligi, tadqiqot ob’yekti,
predmeti, maqsad va vazifalari, farazi, himoya qilinadigan holatlar, ilmiy yangiligi,
ilmiy-amaliy ahamiyati;
Ilmiybaza.uz
pedagogik tadqiqotning tarkibi va mantiqiy ketma-ketligi;
pedagogik fanlar tizimi, ularning o’zaro aloqasi.
Tadqiqot muammosi bo’yicha qabul qilingan direktiv va me’yoriy hujjatlar
ham bevosita metodologiyaning me’yoriy asosini tashkil etadi.
Falsafiy nuqtai nazardan metodologiya nazariy va amaliy faoliyatni tashkil
etish prinsiplari va usullari tizimi, shuningdek, bu tizim haqidagi ta’limot (nazariya)
sifatida qabul qilinadi. Aniqrog’i, metodologiya predmeti – faoliyatni tashkil etish
haqidagi nazariya demakdir.
Ko’rinib turibdiki, bu ta’rifda ilmiy bilishning ikki jihati – bilimlar tizimi va
ilmiy-tadqiqiy faoliyat qamrab olingan. Yoki ikki faoliyat turi – metodologik
tadqiqot va metodologik ta’minot hisobga olinyapti. Agar birinchisining vazifasi
pedagogika
fanlari
rivojining
qonuniyatlari
va
yo’nalishlari,
pedagogik
tadqiqotlarning sifat va samaradorligini oshirish prinsiplari, ularning tushunchalari
tarkibini aniqlashtirsa, ikkinchisi –metodologik bilimlardan tadqiqot dasturlarini
asoslashda va sifatini baholashda foydalanishni anglatadi.
Shu bilan birgalikda pedagogik muammolarning umumnazariy muammolar
bilan almashtirishga yo’l qo’yib bo’lmaydi. Chunki, birinchisi «qanday qilib
metodologiyani pedagogikaga qo’llash mumkin» degan savolni aniqlashtirsa,
ikkinchisi – umumnazariy savollar esa pedagogikaning predmeti, uning boshqa
fanlar bilan aloqasi, ta’lim va tarbiya mohiyati kabi umumiy savollar yechimiga
qaratiladi.
Pedagog kadrlar tayyorlash sifatini oshirish masalasi respublikamiz va jahon
miqyosida tadqiqotchilarning diqqat markazida bo’lib kelmoqda. Mazkur muammo
ta’lim
mazmunini
modernizatsiyalash,
ta’lim
jarayonini
tashkil
qilish
Pedagogika metodologiyasi o‘zida pedagogikaning nazariy asoslari va tuzilmasi haqidagi bilimlar
tizimini, pedagogik hodisa va jarayonlarni tadqiq qilishga doir yondashuvlarini, pedagogik voqelikni
haqqoniy ifoda etadigan axborotlarni olish usullarini, shuningdek, mazkur bilimlar tizimini qo‘lga
kiritishga doir faoliyat tizimini o’zida mujassamlashtiradi.
Ilmiybaza.uz
texnologiyalari va usullarini optimallashtirish bilan chambarchas bog’langan.
Ularning to’laqonli hal etilishiga esa pedagogik tadqiqotlarni amalga oshirishda
yanada moslashuvchan va taraqqiyparvar yondashuvlarni keng joriy etish orqaligina
erishish mumkin. O’z navbatida pedagogika fani boshqa fanlar kabi yangi-yangi
faktlar, yuqori natijalarga erishish imkonini beruvchi texnologiyalar asosida
rivojlanib boradi. Buning uchun esa ilmiy asoslangan tadqiqot metodlariga tayanish
talab etiladi. Ilmiy tadqiqot metodlari esa o’z navbatida metodologiya tushunchasi
bilan ataluvchi nazariy prinsiplar majmuasiga bog’liq bo’ladi.
Pedagogik metodologiya sohasida amalga oshirilgan ilmiy ishlar tahlili
«metodologiya», shuningdek, «pedagogik metodologiya» tushunchasiga nisbatan
turlicha yondashuvlar mavjudligini ko’rsatadi. Pedagogika fanida metodologiya
tushunchasining gnoseologik talqini ko’proq ustuvorlik kasb etadi. Mazkur
yondashuvga ko’ra «metodologiya» tushunchasi, mazmunan «gnoseologiya» (bilish
to’g’risidagi fan), «nazariy bilish» kabi tushunchalarga yaqin turadi. Ushbu
yo’nalish tarafdorlari masalaga bir tomonlama yondashib, metodologiyani faqat
«bilish metodlari to’g’risidagi ta’limot» yoki hodisalarni bilish jarayoni sifatida
talqin qiladilar. Shu o’rinda, ushbu tushunchaning «borliqni o’zgartirish metodlari
to’g’risidagi ta’limot» ekanligini e’tibordan chetda qoldiradilar va metodologiyani
gnoseologik qolip bilan cheklab qo’yadilar.
Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish
maqsadida olib borilgan tadqiqot ishlarining g’oyasi, mazmuni hamda natijalari
hisobiga ta’minlanadi. Ijtimoiy va ishlab chiqarish jarayonining keskin rivojlanishi
shaxsni har tomonlama kamol toptirish imkonini beruvchi omil hamda pedagogik
shart-sharoitlarni aniqlash, jamiyat va shaxs ma’naviyatiga ziyon yetkazuvchi
holatlarni bartaraf etishni taqozo qiladi. Tarbiya jarayonlarining mohiyatini anglash
ularni keng yoki tor doirada o’rganish, mavjud ko’rsatkichlar vositasida ularning
Pedagogika fani metodologiyasi – jamiyatning rivojlanishi sharoitida uzluksiz taraqqiy etib boruvchi
pedagogik muhit holatini haqqoniy aks ettiruvchi, pedagogika nazariyasi hamda amaliyoti, ta’lim olish
hamda unga yondashuv mezonlari haqidagi bilimlar tizimi.
Ilmiybaza.uz
sodir bo’lish sabablarini o’rganish, zarur chora-tadbirlarni belgilash ilmiy
izlanishlarni tashkil etish zaruriyatini yuzaga keltiradi. Pedagogik izlanishlarning
samarali kechishi bir qator obyektiv va subyektiv omillarga bog’liq. Mazkur
jarayonda maqsadga muvofiq keluvchi, maqbul, ayni vaqtda samarali bo’lgan
metodlarni tanlay olish ham muhimdir.
Pedagogik ilmiy-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan
yo’nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyekti va
subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va
qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir.
Ayni vaqtda, O’zbekiston Respublikasida pedagogik yo’nalishda olib
borilayotgan ilmiy izlanishlar dialektik yondashuvga asoslanadi. Pedagogik
hodisa, voqelik va ularning qonuniyatlarilarni aniqlashga bunday yondashuv
pedagogik hodisa va jarayondlarning umumiy aloqasi, ularning izchil, uzluksiz
rivojlanishi, bolaning fiziologik rivoji uning psixologik, intellektual jihatdan
takomilashtirib borishini ta’minlashi, qarama-qarshiliklarning shaxs kamolotini
ta’minlashdagi o’rni va roli, shuningdek, dialektika kategoriyalarining
ahamiyatini e’tirof etadi.
Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan
muddatni taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi
xususiyatlarga ega bo’lgan jarayon bo’lib, uning samarali bo’lishi uchun bir qator
shartlarga rioya etish zarur. Ular quyidagilardir: muammoning dolzarbligi va
mavzuning aniq belgilanganligi; ilmiy farazlarning to’g’ri shakllantirilganligi;
vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to’g’ri belgilanganligi; tadqiqot metodlar
tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; tajriba-sinov ishlari jarayoniga jalb
etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik va shaxsiy xususiyatlari,
shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to’g’ri hisobga olinganligi;
tadqiqot natijalarini oldindan tashhislash va uning natijalarini aytib o’tish;
tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi.
Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo’nalishda, tadqiqotlarni olib borishda
quyidagi metodlardan foydalanilmoqda:
Ilmiybaza.uz
1. Pedagogik kuzatish metodi.
2. Suhbat metodi.
3. Anketa metodi.
4. Intervyu metodi.
5. Ta’lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi.
6. Test metodi.
7. Pedagogik tahlil metodi.
8. Bolalar ijodini o’rganish metodi.
9. Pedagogik tajriba metodi.
10. Matematik-statistik metod.
Pedagogik kuzatish metodi. Uni qo’llash jarayonida, ta’lim muassasalarining
o’quv-tarbiya ishlari jarayonini o’rganish asosida tadqiq etilayotgan muammo holat
aniqlanadi, tajriba avvali va yakunida qo’lga kiritilgan ko’rsatkichlar o’rtasidagi farq
to’g’risidagi ma’lumotga ega bo’linadi. Pedagogik kuzatish murakkab va o’ziga xos
xususiyatlarga ega. Kuzatish aniq maqsad asosida, uzluksiz, izchil va tizimli amalga
oshirilsa, kutilgan natijani qo’lga kiritish mumkin. Olib borilayotgan pedagogik
kuzatish ta’lim-tarbiya sifatini oshirish, o’quvchi shaxsini shakllantirishga xizmat
qilsa, mazkur metodning ahamiyati yanada oshadi.
Pedagogik kuzatuvni tashkil etishda xatoga yo’l qo’ymaslik muhimdir. Buning
uchun tadqiqotchidan quyidagilar talab etiladi:
1) kuzatuv jarayonida aniq maqsadga egalik;
2) kuzatishni tizimli ravishda yo’lga qo’yish;
3) kuzatishning har bir bosqichida muayyan vazifalarni hal etish;
4) har bir holatning mohiyatini sinchiklab o’rganish;
5) xulosa chiqarishga shoshilmaslik.
Suhbat metodi. Bu metod pedagogik kuzatish jarayonida ega bo’lingan
ma’lumotlarni boyitish, mavjud holatga to’g’ri baho berish, muammoning echimini
topishga imkon beruvchi pedagogik shart-sharoitlarni yaratish, tajriba-sinov ishlari
subyektlari imkoniyatlarini muammo echimiga jalb etishga yordam beradi. Suhbat
maqsadga muvofiq holda indiviudal, guruhli hamda ommaviy shaklda o’tkaziladi.
Ilmiybaza.uz
Suhbat jarayonida respondentlarning imkoniyatlari to’la-to’kis namoyon bilishga
erishish muhimdir. Uning samarali bo’lishi uchun quyidagilarga amal qilish
maqsadga muvofiq:
1) maqsaddan kelib chiqqan holda suhbat uchun belgilanuvchi savollarning
mazmuni aniqlash hamda savollar o’rtasidagi mantiqiylik va izchillikni ta’minlash;
2) suhbat joyi va vaqtini aniq belgilash;
3) suhbat ishtirokchilarining soni xususida ma’lum to’xtamga kelish;
4) suhbatdosh to’g’risida avvaldan muayyan ma’lumotlarga ega bo’lish;
5) suhbatdosh bilan samimiy munosabatda bo’lish;
6) suhbatdoshning o’z fikrlarini erkin va batafsil ayta olishi uchun sharoit
yaratish;
7) savollarning aniq, qisqa va ravshan berilishiga erishish;
8) olingan ma’lumotlarni o’z vaqtida tahlil qilish.
Anketa metodi (fransuzcha – tekshirish). Ushbu metod yordamida pedagogik
kuzatish va suhbat jarayonida to’plangan dalillar boyitiladi. Anketa metodi ham
tizimlangan savollar asosida respondentlar bilan muloqotni tashkil etishga
asoslanadi. Anketa savollariga javoblar, ko’p hollarda, yozma ravishda olinadi.
O’rganilayotgan jarayon mohiyatidan kelib chiqqan holda anketa savollari
quyidagicha bo’ladi:
1) ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun
imkon beruvchi savollar);
2) yopiq turdagi savollar (respondentlar «ha», «yo’q», «qisman» yoki «ijobiy»,
«qoniqarli», «salbiy» va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali savollarga
javob beradilar).
Anketa metodini qo’llashda ham bir qator shartlarga amal qilish zarur. Ular
quyidagilardir:
1) anketa savollari tadqiq etilayotgan muammoning mohiyatini yoritishga
xizmat qilishi lozim;
2) anketa savollari yirik hajmli va noaniq bo’lmasligi kerak;
Ilmiybaza.uz
3) anketa savollari o’quvchilarning dunyoqarashi, yosh va psixologik
xususiyatlarini inobatga olish asosida tuzilishi zarur;
4) anketa savollari respondentlar tomonidan to’la javoblar berilishini
ta’minlovchi vaqtni kafolatlay olishi zarur;
5) anketa o’quvchilarning pedagogik va psixologik tavsifnomalarini tuzish
manbaiga aylantirib yuborilmasligi zarur;
6) anketa javoblari muayyan mezonlar asosida puxta tahlil etilishi shart.
Intervyu metodi respondent tomonidan tadqiq etilayotgan muammoning u
yoki bu jihatini yorituvchi hodisaga nisbatan munosabat bildirilishini ta’minlaydi.
Intervyu respondent e’tiboriga turkum savollarni havola etish asosida o’tkaziladi.
Intervyu jarayonida olingan savollarga nisbatan tadqiqotchi tomonidan munosabat
bildirilishi uning samarasini oshiradi.
Ta’lim muassasasi hujjatlarni tahlil qilish metodi. Pedagogik hodisa va
dalillarni tekshirish maqsadida ta’lim muassasalari faoliyati mazmunini yorituvchi
ma’lumotlarni tekshirish maqsadga muvofiqdir. Mazkur metod O’zbekiston
Respublikasining «Ta’lim to’g’risida»gi qonuni hamda «Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi» talablarining ta’lim muassasalari amaliyotidagi bajarilish holatini o’rganish,
bu boradagi faolllik darajasi, erishilgan yutuq hamda yo’l qo’yilgan kamchiliklarni
aniqlash, ilg’or tajribalarni ommalashtirish va ta’lim muassasasi pedagogik
tajribasini oshirish maqsadida qo’llaniladi.
Ta’lim muassasasi faoliyati mohiyatini yorituvchi hujjatlar quyidagilardan
iborat: O’quv mashg’ulotlarining jadvali, o’quv dasturi, guruh (yoki sinf) jurnallari,
o’quvchilarning shaxsiy varaqalari, buyruqlar, Pedagogik Kengash yig’ilishi
bayonnomalari yozilgan daftar, Pedagogik Kengash qarorlari, ta’lim muassasasi
smetasi hamda pasporti, tarbiyaviy ishlar rejasi, o’quv-tarbiya ishlarini tashkil etish
borasidagi hisobotlar, ta’lim muassasasi jihozlari (o’quv partalari, stol stullar,
yumshoq mebellar va hokazo-lar) qayd etilgan daftar va hokazolar.
Mazkur metod muayyan yo’nalishlarda o’quv-tarbiya ishlari samaradorligi
darajasi, o’quvchilarda hosil bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalar hajmi, ilg’or
pedagogik tajribalar mazmunini o’rganishda muhim ahamiyatga ega.
Ilmiybaza.uz
Test metodi. Ushbu metod respondentlar tomonidan muayyan fan sohasi yoki
faoliyat (shu jumladan, kasbiy faoliyat) bo’yicha o’zlashtirilgan nazariy bilim va
amaliy ko’nikma, malakalar darajasini aniqlashga xizmat qiladi. Test o’z mohiyatiga
ko’ra quyidagi savollardan iborat:
2) ochiq turdagi savollar (respondentlarning erkin, bafsil javob berishlari uchun
imkon beruvchi savollar);
2) yopiq turdagi savollar (respondentlar «ha», «yo’q», «qisman» yoki «ijobiy»,
«qoniharli», «salbiy» va hokazo tarzdagi javob variantlarini tanlash orqali savollarga
javob beradilar).
3) to’g’ri javob variantlari qayd etilgan savollar (respondentlar o’z
yondashuvlariga ko’ra to’g’ri deb topgan javob variantini belgilaydilar).
Test metodini qo’llashda aniqlanishi zarur bo’lgan bilim, ko’nikma va
malakalarni turkum asosida berilishiga e’tibor berish maqsadga muvofiqdir. Ushbu
metodning afzalligi respondentlar javoblarini aniq mezonlar bo’yicha tahlil etish
imkoniyati mavjudligi hamda vaqtning tejalishi bilan tavsiflanadi. Biroq, metod
ayrim kamchilikdan ham holi emas. Chunonchi, aksariyat holatlarda javoblar yozma
ravishda olinadi, shuningdek, respondent taklif etilayotgan javob variantlardan birini
tanlashi zarur. Shu bois respondent o’z fikrini batafsil ifoda etish imkoniyaga ega
emas.
Pedagogik tahlil metodi. Tadqiqotni olib borish jarayonida ushbu metodni
qo’llashdan ko’zlangan maqsad tanlangan muammoning falsafiy, psixologik hamda
pedagogik yo’nalishlarda o’rganilganlik darajasini aniqlashdan iborat bo’lib,
tadqiqotchi ilgari surayotgan g’oyaning nazariy jihatdan haqqoniyligini asoslashga
xizmat qiladi.
Bolalar ijodini o’rganish metodi. Mazkur metod o’quvchilarning muayyan
yo’nalishlardagi layoqati, qobiliyati, shuningdek, ma’lum fan sohalari bo’yicha
bilim, ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash maqsadida qo’llaniladi. Uni
qo’llashda o’quvchilarning ijodiy ishlari – kundaliklari, insholari, yozma ishlari,
referatlari, hisobotlari muhim vosita bo’lib xizmat qiladi. Metodning afzalligi
Ilmiybaza.uz
shundaki, u ma’lum o’quvchiga xos bo’lgan individual imkoniyatni ko’ra olish,
baholash va uni rivojlantirish uchun zamin yaratadi.
Bolalar ijodini o’rganishning quyidagi shakllari mavjud:
1) bilimlar bellashuvi;
2) fan olimpiadalari;
3) turli mavzulardagi tanlovlar;
4) maktab ko’rgazmalari;
5) festivallar;
6) musobaqalar.
Pedagogik tajriba (eksperiment – lotincha «sinab ko’rish», «tajriba qilib
ko’rish») metodi. Pedagogik tajriba metodidan muammo echimini topish
imkoniyatlarini o’rganish, mavjud pedagogik sharoitlarning maqsadga erishishning
kafolatlay olishi, ilgari surilayotgan tavsiyalarning amaliyotda o’z in’ikosiga ega
bo’la olishi hamda samaradorligini aniqlash maqsadida foydalaniladi. Muayyan
muammo echimini topishga yo’naltirilgan pedagogik tajriba ma’lum doirada, soni
aniq belgilangan respondentlar ishtirokida amalga oshiriladi. Mazkur metoddan
foydalanish tadqiqotchi tomonidan ilgari surilayotgan maxsus metodikaning
samaradorligini aniqlay hamda unga baho bera olishi zarur.
1.4. Pedagogik antropologiya.
Zamonaviy pedagogika fan sifatida, uning rivojida bir necha bosqichda orqali
ketdi. qayta-qayta SSSRda mafkuraviy sabablarga ko'ra ta'qib qilinmoqda ta'limot -
Ulardan biri pedagogik antropologiya hisoblanadi. Bunday "qiyin yo'lga" asosiy
sababi u ta'lim jarayonini muhokama qilgan, nima bo'ldi, nafaqat rasmiy, davlat va
jamiyat institutlari, balki omillar, irsiyat, bo'lmagan-institutsional tabiatga tizimli
inson ta'sir etish sifatida atrof-muhit, ijtimoiy hayot. Shu ma'noda pedagogik
antropologiya yaqindan boshqalar psixologiya, sotsiologiya, psixiatriya, tarix,
genetika kabi fanlar bilan bog'liq keng qamrovli ta'limotni
Maktab ta'lim muammolari bilan bog'liq, bu yagona (bir necha farazlar bor edi)
maktab ta'lim roli ham boshqa omillar, yoki nisbatan sifatida hukmron ko'rib kerak
emas edi. jamiyat, oila, odamlar, urf-odatlari va e'tiqodlari, va hatto iqlim sharoitlari
Ilmiybaza.uz
mentaliteti - bir kam o'yin tarbiya va ob'ektiv muhitda roli ilmiy yo'nalishi
vakillariga ko'ra.
Bu tezisda asosida, psixologik va pedagogik antropologiya muvaffaqiyatli
ta'lim maqsadlari hisobga Ushinsky aytilganidek, turli fanlar, yutuqlarini olish kerak
erishish uchun, deb bahs yuritadi, shaxsning tabiatini "jismoniy va ruhiy o'rganib".
20-- Sovet Ittifoqi XX asrning 30-yillar ta'lim omillaridan ajralmas yondashuv
zarurligini ta'kidladilar butun bir ilmiy maktab o'qituvchilari, antropologlar,
shakllangan.
Ushinsky, Sevostyanov, Uznadze - bu maktab eng ko'zga ko'ringan vakillari
orasida. eng keng tarqalgan ilmiy va o'quv jamiyatda ishlatiladigan Ushinsky
pedagogik antropolojiyi qabul qildi. Bu o'qituvchi ta'lim Sovet tizimining
shakllanishi ishtirok nega Ushinsky bo'lgan, hatto bir o'qituvchi ta'lim muassasalari
va fakultet va antropologik nafaqat yaratish uchun taklif qildi. U bunday yondashuv
inson vahiy va dunyo aql limitlar kengaytirish va, binobarin, kelajak Sovet odam
shakllanishiga hissa deb ishonch hosil qildi.
Ushinsky va pedagogik antropologiya, o'qish, yozish va hisoblash uchun bir
kishini o'rgatish uchun etarli emas shaxsi, har tomonlama rivojlanish tamoyilini
ilgari suradi. Bunday bir tomonlama ta'lim, antropologlar o'qituvchilar ko'ra,
odamlar tez o'zgaruvchan ijtimoiy haqiqatga sharoitida juda unadapted o'sadi, deb
aslida olib kelishi va shunday kommunistik anglatadi yangi jamiyat qurish, bir
"balast" bo'lishi mumkin. Amalda, bu ta'lim uchun haqiqatga faktlari har qanday
foydalanish imkoniyatiga ega bo'lish uchun har bir o'qituvchi va tarbiyachi bunday
tarzda tayyorlangan bo'lishi kerak edi. Faqat bu holda, belgi va sifatini yosh avlod
tuyg'ulari haqida to'liq ta'sir erishish mumkin.
Sovet pedagogik antropologiya diqqat G'arbiy Evropa va boshqa
mamlakatlarning ilg'or pedagogik tajribasini o'rganish kerak, lekin u o'zi pedagogik
anthropologism asosiy g'oyasiga zid bo'lgani kabi, biz ko'r-ko'rona, ularni nusxa
kerak emas bu erda ta'kidladi.
pedagogika oqilona anthropologism hisobga shaxslar psixo-fiziologik
xususiyatlari asosida uning rivojiga moyillik shaxsi shakllanishi barcha, ijtimoiy,
Ilmiybaza.uz
madaniy, aqliy, tarixiy va siyosiy holatlarni oladi. Bu mezon sifatida foydalanish
uchun taklif anthropologism o'rgatish, ta'lim, ijtimoiy-madaniy va psixo-jismoniy
komponentlar birlashtirish haqida so'raladigan printsipi prirodosoobraznosti, tabiiy
fanlar va gumanitar, ham erishish uchun o'quv jarayonida barkamol birlashtirish
hisoblanadi.
1.5. Shaxs va uning rivojlanish qonuniyatlari.
Shaxs haqida umumiy tushuncha. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli
bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari
bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega
bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi.
Shaxs rivojlanishi. Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi
uchun ijtimoiy muhit sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida odam
inson sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir.
Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan
yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib
borishi,
miqdor
o’zgarishining
sifat
o’zgarishiga
o’tishini
ifodalaydi.
Rivojlanishining manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.
Bola shaxsining rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir degan falsafiy
ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak,
uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham muhim ahamiyatga
ega. Shuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar ekan, uning
rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir etadi, ularni bir-
biridan ajratib bo’lmaydi.
Chunki shaxsning faoliyati, hayot tarziga yoshi, bilimi, turmush taj-ribasi bilan
birga boshqa fojiali holatlar, kasalliklar ham ta’sir etadi.
Odam shaxs bo‘lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o‘zini yaxlit inson sifatida his etishi, o‘z
xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog‘i kerak.
Ilmiybaza.uz
Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. U ham ijtimoiy, ham psixik
jihatdan kamolga etadi, bunda bolaga berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq
bo’lsa, u jamiyat a’zosi sifatida kamol topib, murakkab ijtimoiy munosabatlar
tizimida o’ziga munosib o’rin egallaydi. Chunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida
boradi.
Shaxsning fazilatlarini to’g’ri ko’rish va bexato baholash uchun uni turli
munosabatlar jarayonida kuzatish lozim.
Demak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga
ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish zarur.
Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi uchun o’sish va rivojlanish qonuniyatlarini
bilish va hisobga olish maqsadga muvofiq. Shunday qilib, rivojlanish va tarbiya
o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud.
2.2. SHaxsiy rivojlanish jarayoni shaxs shakllanishiga ta’sir etuvchi
omillar
Fanda, odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning
ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom
etmoqda.
Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli
bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri
yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan
birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori
qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini
belgilab bergan, deydilar.
XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa
shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning
rolini inkor etadi.
Xorij psixologiyasidagi yana bir ohim – bixeviorizm XX asr boshlarida yuzaga
kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib,
Ilmiybaza.uz
insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim
E.Torndaykdir.
Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy
o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson
taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.
Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga
bog’laydilar.
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil bilan
belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u
yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar.
Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi.
Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga
moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblay-dilar. Demak,
odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib
kamolga etishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit),
shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga
ega. Bu omillarning ta’-sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va
faylasuflar ta’limotiga suyaniladi.
Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi murakkab
voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning munosabatlariga
bog’liq, deb hisoblaydilar.
Falsafiy-antropologik yondashuv o’zining tadqiqotchilik va tarbiyaviy
funktsiyasiga ko’ra o’quvchining ma’naviy dunyosiga yo’naltirilgandir. Ana shu
sababli mazkur yondashuv pedagogikadagi mavjud boshqa ilmiy yoki gnoseologik
yondashuvlardan farqli ravishda muloqot va o’zaro bir-birini tushunish asosida
ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishni talab etadi.
Mazkur yondashuvning o’ziga xosligi ta’lim-tarbiya jarayonining barcha
sub’ektlariga nafaqat dunyoqarash ko’rinishida, balki mavjudlik usuli tarzida
Ilmiybaza.uz
qarashni talab etadi. Mazkur mavjudlik usulini birinchi navbatda borliqni anglab
etish sifatida tushunish lozim. Ikkinchidan, mazkur mavjudlik usulini uzluksiz
ravishda o’z-o’zi, boshqalar va boshqa madaniyatlar bilan muloqot tarzi sifatida
aniqlashtirish maqsadga muvofiqdir.
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga
oshiriladi.
Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi,
mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi.
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs
kamolga etadi.
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish
mumkin.
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.
Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va
uzluksizdir.
Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega
bo’lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror
topgan:
1. Biologik yondashuv – inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-
harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga
bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi.
2. Ijtimoiy yondashuv – inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat
hayotiy faoliyati davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning
ta’siri ostida ijtimoiylashadi.
3. Psixologik yondashuv – insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash
kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi – qiziqishlari, qobiliyatlari
ijtimoiy hodisa sanaladi.
Ilmiybaza.uz
4. Yaxlit yondashuv – shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat
uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. SHu
bilan birga ijtimoiy hayot natijalari – motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning
rivojlanishida muhim rol o’ynaydi.
2.3. Shaxsiy faoliyat rivojlanishning yosh va individual xususiyatlari.
. Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga
tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi.
Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun
bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni
hisobga olish muhimdir. Chunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham,
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino,
Yan Amos Komenskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini
uqtirib o’tganlar.
Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. Chunki bir xil
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin.
Masalan, ko’rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi,
hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi,
yalqov yoki tirishqoqligi, palapartish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki ishga
tez kirishib ketishi kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki
tarbiyachi ularni bilishi zarur.
Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to‘rt – bilologik, ijtimoiy, psixologik va yaxlit
yondashuv qaror topgan.
Muayyan bir yosh davriga xos bo‘lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh
xususiyatlari deb ataladi.
Ilmiybaza.uz
Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish, metodikasini bilish
muhim. Temperament (lot. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati”
ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham
mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi:
1.
Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha
bo’lgan davr.
2.
Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha.
3.
Maktabgacha bo’lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha.
4.
Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar (bolalar) –7 yoshdan 11-12
yoshgacha.
5.
O’rta va kata maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar, ilk o’spirinlar)
– 12-17 yosh.
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda
quyidagi davrlarga bo’linadi:
-
go’daklik (1 yoshgacha);
-
ilk yosh (1-2 yosh);
-
ilk yosh guruhi (2-3 yosh);
-
kichik yosh (3-4 yosh);
-
o’rta yosh (4-5 yosh);
-
katta yosh (5-6 yosh);
-
maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim).
Kichik maktab yoshida o’yin faoliyatining o’rnini endi o’qish faoliyati
egallaydi. Bu juda qiyin o’tish davri bo’lib, bolaning bo’yi, og’irligi jihatdan uning
tashqi ko’rinishi kam farq qiladi. Suyaklari qotmagani tufayli tez shikastlanadi.
Muskullari tez o’sishi tufayli serharakat bo’ladi. Bosh miyasi tez rivojlanadi.
Jismoniy o’sishiga xos bu xususiyatlar tarbiyachidan ehtiyotkorlikni talab
etadi. Bu yoshda bola bilim olish va o’rganishga qiziquvchan bo’ladi.
Ilmiybaza.uz
O’rta va katta maktab yoshi (o’smirlik, ilk o’spirinlik 12-17 yosh).
O’smirlikning murakkabligi anotomik-fiziologik va psixologik xususiyatdagi kuchli
o’zgarishlar bilan bog’liqdir. Bolaning o’sishi tezlashadi. Bu davrni o’tish davri ham
deyiladi. Bu davrda jinsiy etilish davri boshlanadi. Bu bolaning fe’l-atvoriga ta’sir
etadi. O’smir hayotida mehnat, o’yin, sport va jamoat ishlari katta rol o’ynaydi.
Ba’zilarining o’zlashtirishi pasayadi, intizomi bo’shashadi.
Bu davr o’spirinlarning ilk balog’atga etgan davridir. Mazkur davrda jinsiy
etilish tugaydi. Ularda mustaqillik sezila boshlaydi. O’spirin yoshlar hayotga kelajak
nuqtai nazaridan qaray boshlaydilar. Madaniy darajasini orttirishga intilish kuchaya
boradi, his-tuyg’ularida ham o’zgarish yuz beradi. O’z-o’zlarini tarbiyalashga
kirishadilar. Ideal tanlash va unga ergashish kuchayadi. Bu davrda, ular o’rtasida
munozaralar o’tkazish yaxshi natija beradi. O’spirinlar o’z guruhiga intiladi.
Shuning uchun ham o’spirinning barcha intilishlari ma’lum maqsadga yo’naltirilgan
bo’lishi zarur. Ularda o’quv fanlarini tanlashga nisbatan ehtiyoj kuchaya boradi.
O’spirinlik – bu aqliy faoliyatning ham rivojlanish davri sanaladi. Ular o’z
fikrlarini mustaqil ifodalashga harakat qilib, shaxslik xislat-larini namoyish eta
boshlaydilar. Shunda o’qituvchilar va katta yoshlilar ularning hali g’o’r fikrlari va
dunyoqarashlarini to’g’ri yo’naltirishlari muhim. Zero, bu davrda o’z-o’zini anglash,
ma’naviy-axloqiy, ijtimoiy xislatlari tez shakllanadi.
Bunga uning faoliyati, jamoada va jamoat joylarida o’zini tutishi, odamlar bilan
tez muloqotga kirishishi ham turtki bo’ladi. O’zini kattalardek his etish, o’ziga
xosligini namoyon etish, boshqalarning diqqatini o’ziga qaratishga harakat qiladi.
Axloqiy muammolarni o’z qarashlari nuqtai nazaridan hal eta boshlaydi. Hayot
mohiyati, baxt, burch, shaxs erkinligini o’z qiziqishlari bilan o’lchaydilar. Shu bois
ularga katta yoshlilarning beg’araz, to’g’ri yo’nalish berishlari o’ta muhim.
Mazkur davrda yoshlar xulqi ham tarkib topa boshlaydi. Bunda shaxsning
jamoadagi mavqei, jamoa shaxslari bilan muomala-muloqoti muhimdir.
Albatta, bu borada, ta’lim muassasasida faoliyat ko’rsatayotgan yoshlar
ijtimoiy harakati ta’siri katta ahamiyatga ega. CHunki o’spirin-yoshlar mustahil
Ilmiybaza.uz
hayot ostonasida bo’lib, ularning bu hayotga to’g’ri qadam qo’yishi uning
jamiyatning faol fuqarosi bo’lishining muhim shartidir.
2.4. Shaxs ijtimoiylashuvi
Ijtimoiylashuv insonning madaniyat, kommunikatsiya ta’siri ostida shakllanish
jarayoni, bir-birlari bilan muloqotda bo’lishlarini ifodalasa, ijtimoiylashtirish
namunali xulq, psixologik mexanizm, sotsial norma va qadriyatlarni o’zlashtirish
jarayonidir. Ijtimoiy-falsafiy, psixologik va pedagogik tadqiqotlar jarayonida shaxs
ijtimoiylashuviga xos bo’lgan quyidagi holatlar aniqlangan:
shaxsning ijtimoiylashuvida ayrim davrlarning va bir davrdan ikkinchi davrga
o’tish jarayonida ro’y beruvchi ijtimoiy omillar (mega omillar, makro omillar, mezo
omillar, mikro omillar), voqeliklar hamda ularning ta’siri etakchi o’rin tutadi;
amol topishi, shaxs bo’lib shakllanishida ijtimoiy, xususan, ota-onalar va bola
o’rtasidagi munosabatlar, ularning o’zaro hissiy birligi muhim ahamiyatga ega;
shaxs ijtimoiy ta’sirlar yordamida ilmiy bilimlar hamda kishilik madaniyati
unsurlarini o’zlashtiradi, ularning negizida esa u aqliy jihatdan kamol topadi va
shaxsning ijtimoiylashuvi turli ijtimoiy tuzumlar, jamiyat rivojining muayyan
davrlarida bir xil kechmaydi; har bir davri shaxsning ijtimoiylashuvida o’ziga xos
ko’rinishda namoyon bo’ladi;
ijtimoiylashuv bolalikkagina xos xususiyat bo’lmay, shaxs hayotining barcha
Ma’lumki, ijtimoiylashuv shaxsning jamiyatdagi qadriyatlarni qabul qilishi va
zaruriy darajada ijtimoiy, fuqaroviy va shaxsiy etuklikka erishishi asosida jamiyatga
kirib borishidir. Shaxsning ijtimoiylashuvi esa, inson o’zini jamiyatda shaxs sifatida
anglab borishi jarayonidir. Bu tarbiya, ta’lim, o’z-o’zini tarbiyalash jarayonida
yuzaga kelib, inson qachonki, o’z maqsadlarini mustaqil aniqlay olsa va ularga
Ilmiybaza.uz
erishish yo’llarini belgilay olganida, o’z qadr-qimmatini anglab etganida,
jamiyatdagi o’z o’rniga ishonch hosil qilgan taqdirda amalga oshadi.
Ijtimoiylashuv
jarayoni
o’zining
sifat
xususiyatlariga,
tarkibiga,
qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan
insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra
murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan
ijtimoiylashuvning xilma-xil – madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik
ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi
ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga
xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan
qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan
va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni – tarbiyalanganlik, ta’lim
olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri
mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish
natijasidir.
Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u
ijtimoiy munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba
egallashda faollik va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini
shakllantiruvchi, shu bilan birga o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi
sub’yekt sifatida qaraladi. Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs,
ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z
istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik
tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga
yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir.
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud:
Shaxsning ijtimoiylashuvi – ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik funksiyalarining
takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o‘zlashtirilishi,
dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi.
Ilmiybaza.uz
ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb
etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish;
institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan
o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish;
shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda
muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish;
refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni
pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish.
O’quvchilarni
ijtimoiylashtirishning
muhim
sharti
ularda
ijtimoiy
kompetentlikni qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy
vaziyatlarga yo’nalganlik va boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar
bilan kommunikatsiyani yo’lga qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy
kompetentlikning asosiy funktsiyalariga moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs
integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar kiradi.
Faoliyatga yo’naltirilgan yondashuv nuqtai nazaridan ijtimoiy tajriba
o’quvchining boshqa kishilar, atrof-muhit bilan o’zaro harakati natijasida yuzaga
keluvchi ma’naviy-axloqiy qadriyatlar va ustanovkalar yig’indisini o’zida aks
ettiradi. Ana shu sababli shaxsda o’z-o’zini tashkillashtirish va o’z-o’zini
korrektsiyalash madaniyatini shakllantirishga yo’naltirilgan “o’z-o’zini boshqarish
tajribasi”ni ijtimoiy tajribaning komponenti sifatida qarash maqsadga muvofiqdir.
O’z-o’zini boshqarish tajribasini shakllantirishning asosiy ijtimoiy sohalari sifatida
individni
sub’yekt-sub’yekt
munosabatlariga
jalb
etish;
sub’yektda
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy, institutsional, shaxslararo,
refleksiv
Ijtimoiy tajriba o‘quvchilarni ijtimoiylashtirishning integral natijaviy tavsifini o‘zida aks ettirib,
faoliyatga yo‘naltirilgan va aksiologik yondashuvlarga asoslanishni talab etadi.
Ilmiybaza.uz
tashabbuskorlikni
shakllantirish;
hayotiy
faoliyat
jarayonida
o’z-o’zini
tashkillashning universal namunalarini qabul qilish kabilarni kiritish mumkin.
Aksiologik
yondashuv
nuqtai
nazaridan
shaxsda
ijtimoiy
tajribani
shakllantirish ikkita o’zaro aloqador yo’nalishda amalga oshadi. Birinchidan, inson
hayotining mazmuni, shaxslararo munosabatda ma’naviy-axloqiy me’yor va
qoidalar sifatida individda qadriyatga yo’naltirilgan orientatsiyani shakllantirish,
ikkinchi tomondan shaxsiy nuqtai nazardan yuqori mavqega ega o’z-o’zini
boshqarishda aks etuvchi o’zaro birgalikdagi faoliyat jarayonidagi xatti-harakatlar,
ijtimoiy va hayotiy ahamiyat kasb etuvchi xulq-atvor me’yorlarini o’zlashtirish bilan
bog’liqlikni o’zida aks ettiradi.
O’quvchilarni o’z-o’zini boshqarishga yo’naltirish pedagogik hodisa sifatida
shaxs salohiyatini rivojlantirish bilan bog’liq intellektual, emotsional-hissiy va
faoliyatga yo’naltirilgan sohalar uyg’unligini talab etadi hamda o’quvchilarning
ijodiy qobiliyatlarini yuqori darajada rivojlantirish asosida ijtimoiy faolligini
oshirishga xizmat qiladi.
O’quvchilarning ijtimoiy tajribani o’zlashtirishi quyidagi bosqichlarda amalga
oshirilishi lozim:
ijtimoiy moslashuv: ijtimoiy vaziyatlarda o’zining rolini aniqlay olish,
vaziyatga moslashuvchanlik va safarbarlik;
loyihaviy: ijtimoiy faoliyat jarayonida o’z-o’zini anglash, individual xulq-
atvor strategiyalarini tanlay olish;
interiorizatsiya: ijtimoiy faoliyatning asosiy me’yorlarini qabul qilish va
faoliyatda namoyon etish
1.6. Xorijiy mamlakatlarda boshlang’ich ta’lim-tarbiya tizimi yuzasidan
qisqacha izoh.
Finlyandiya ta'lim tizimi. Finlyandiyada aql bovar qilmaydigan ta'lim islohoti:
So'nggi paytlarda Skandinaviya mamlakatlarida, shu jumladan Finlyandiyada
mashg'ulotlar juda mashhur bo'ldi. Ushbu davlatning ta'lim tizimi yaqinda mavjud
bo'lganiga qaramay, u Evropa va dunyodagi eng yaxshi tizimlardan biri sifatida tan
olingan. Fin o'quv yurtlari jahon reytingida birinchi o'rinlarni ishonchli egallab
Ilmiybaza.uz
turibdi. Finlyandiya ta'lim tizimining xususiyatlari qanday? Chet ellik talabalarni
qanday kelajak kutmoqda?
Fin ta'lim tizimining xususiyatlari
Finlyandiya ta'lim tizimining tuzilishi shartli ravishda 4 bosqichga bo'linadi -
maktabgacha, maktab, o'rta va yuqori.
Tizimning har bir darajasida o'qitish asosan 2 ta davlat tilida (Fin va Shved
tillarida), shimoliy mintaqalarda - Suomida olib boriladi.
O'quv yilining boshlanishi avgust oyining o'rtalariga to'g'ri keladi (qoida
tariqasida, 8-16-kuni ta'lim muassasalari ixtiyoriga ko'ra) va oxiri - may oyining
oxirida. O'quv yili ikki semestrga bo'linadi - kuz (avgust oyining oxiri yoki
sentyabrning boshidan dekabrning o'rtalariga qadar) va bahor (yanvardan
maygacha). O'quvchilar va talabalar dushanbadan jumagacha (qisqartirilgan kun)
faqat kunduzi o'qishadi, kuzda ta'til 3-4 kun, qishda va bahorda 2 hafta. O'quv
yilining davomiyligi 190 kun.
BMT tadqiqotlariga ko'ra, Finlyandiya 2011 yilda Avstraliyadan keyin
dunyoda ta'lim bo'yicha dunyoda 2-o'rinni egalladi.
Tuzilishi fin tizimi rus tiliga o'xshash ta'lim
Maktabgacha ta'lim darajasi
Maktabgacha ta'lim muassasalari - 9 oylikdan 6 yoshgacha bolalarni qabul
qiladigan bolalar bog'chalari va bog'chalari. Maktabgacha ta'lim muassasalarining
asosiy vazifalari bolalarga g'amxo'rlik qilish va ota-onalarga ta'lim berishda yordam
berish, maktab intizomining asoslarini o'rgatish va jamoada bir-biri bilan o'zaro
munosabatda bo'lishdir. Maktabgacha ta'lim uchun yagona ta'lim standartlari
mavjud emas. Kundalik yurishlar va turli madaniy muassasalarga tashriflar
darslarning majburiy qismidir. Guruhning kattaligi odatda turli yoshdagi 12 dan 20
gacha bolalarni tashkil qiladi. Bitta o'qituvchi eng ko'pi bilan 4 ta bola bilan
shug'ullanishi mumkin, bu qoida qonun bilan mustahkamlangan.
Maktabgacha ta'lim muassasalarida ish vaqti 06: 30-17: 00. Biroq, ota-onalar
bolasini 4-5 soatga qoldirish imkoniga ega. Ba'zi bolalar bog'chalari tunda ishlaydi,
ular ota-onalar ish safari yoki tunda ishlayotgan holatlar uchun mo'ljallangan. Ular,
Ilmiybaza.uz
shuningdek, xususiy va munitsipal bo'linadi. Kichik guruhlar va uyga imkon qadar
yaqin joyda, qat'iy jadval bo'lmagan joylarda, oilaviy bog'lar juda mashhur.
Immigratsion bolalar uchun muassasalar mavjud, ularda Fin va Shved tillari bilan
birgalikda ularning ona tillari o'rganiladi.
Bolalar bog'chalariga tashrif buyurish majburiy emas. Fin maktabgacha
tarbiyachilarning uchdan bir qismi ushbu muassasalarda qatnashmaydi. Katta aholi
punktlari bolalar bog'chalarida joylar ko'pincha etarli emas, shuning uchun mustaqil
ravishda bolani tarbiyalash bilan shug'ullanadigan ota-onalarga 500 evro miqdorida
nafaqa to'lanadi.
6-7 yoshida boshlang'ich maktabga kirishdan bir yil oldin, bolalar maktabgacha
ta'lim oladi, bu hamma uchun majburiydir. Mahalliy maktablarda ham, bolalar
bog'chalarida ham ixtisoslashtirilgan tayyorgarlik sinflari munitsipalitetlarning
qaroriga binoan ishlaydi. Bolalarga o'qish, yozish, matematika, fan, axloq fanlari
o'qitiladi
Turli yoshdagi bolalarni bitta guruhda tarbiyalash mumkin
Maktab (boshlang'ich) ta'limi
Ta'lim majburiy va hamma uchun bepul. O'quv dasturlari birlashtirilgan (elita
o'quv muassasalari, ixtisoslashtirilgan sinflar mavjud emas). Bolalar maktabga 7–8
yoshdan kirishadi, o'qish muddati 9–10 yil. Inklyuziv ta'lim ta'limning muhim
tarkibiy qismi bo'lib, unda nogiron bolalar odatdagi maktablar bilan birga o'qishadi.
Maktablar boshlang'ich va yuqori sinflarga bo'linadi.
Xususiy maktablar davlat maktablari bilan bir qatorda ishlaydi, ammo ularga
to'lovlarni olish taqiqlanadi.
Boshlang'ich maktabda o'qish 6 yil davom etadi. Mashg'ulotlar bitta o'qituvchi
tomonidan olib boriladi. 1-2 sinflarda bolalar matematika, o'qish, ona tili va tabiiy
tarixni o'rganadilar. Bundan tashqari, talabalar jismoniy tarbiya, musiqa, ashula,
rasm, modellashtirish bilan shug'ullanadi. Shu bilan birga, bitta dars doirasida bir
nechta mavzularni o'rganish mumkin. Har yili fanlar soni ko'paymoqda.
O'qituvchilar baholarni faqat 3-sinfdan keyin berishni boshlaydilar.
Ilmiybaza.uz
7-sinfdan boshlab o'rta maktab boshlanadi. Qoida tariqasida, u alohida binoda
joylashgan. Mavzular turli o'qituvchilar tomonidan o'qitiladi. Dars paytida ularning
yordamchilari ham qatnashadilar. Qo'shimcha fanlarni talabalarning o'zi tanlaydi.
O'qish muddati - 3 yil. Talabaning iltimosiga binoan, u o'z bilimining sifatini
yaxshilash yoki ishlashga borish uchun yana 1 yil maktabda qolishi mumkin.
Fin maktablari talabalar uchun juda ko'p imkoniyatlar yaratadi
Boshlang'ich maktabda o'quvchilarning bilimlari og'zaki baholanadi. O'rta
maktabda baholash tizimi o'n balldan iborat (4 eng past va keyingi qayta ko'rib
chiqishni talab qiladi). Belgilar ota-onalar kirish imkoniga ega bo'lgan elektron
sinflarda qayd etiladi.
1-sinfdan boshlab mashg'ulotlar fin tilida olib boriladi. 3-sinfdan boshlab
o'quvchilar ingliz tilini o'rganishni boshlaydilar va 4-sinfdan boshlab ixtiyoriy til
tanlanadi (frantsuz, nemis, rus). 7-sinfdan boshlab majburiy shved tilini o'rganish
boshlanadi. Aytgancha, maktab o'quvchilariga deyarli uy vazifasi topshirilmaydi.
1. Pedagogika qanday fan ?
2. Pedagogika fanining obyekti va predmetini izohlang.
3. Pedagogika fanining asosiy vazifalariga izoh bering.
4. Pedagogikaning asosiy kategoriyalariga nimalar kiradi?
5. Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqadorligini asoslang.
6. Pedagogik fanlar tizimini shartli ravishda asosiy, yordamchi va mustaqil fan
sohasi yo’nalishlariga turkumlang.
7. Pedagogika fani metodologiyasi tushunchasiga izoh bering.
8. Pedagokaning ilmiy tadqiqot metodlari haqida gapirib bering.
9. Ta’lim to’g’risida”gi yangi tahrirda qabul qilingan Qonun mazmun-mohiyati
haqida ma`lumot bering?
10. Ta’limning uzviyligi va uzluksizligini ta’riflang.
NAZORAT UCHUN SAVOL VA TOPSHIRIQLAR
Ilmiybaza.uz
11. Pedagog kadr tavsifnomasi mazmuni
12. Pedagogik antropologiya deganda nimani tushunasiz.
13. “Individ” tushunchasi nimani ifoda etadi?
14. Odamning shaxs sifatida shakllanishining asosini nima tashkil etadi?
15. Shaxsning rivojlanishi tushunchasiga izoh bering.
16. Shaxs rivojlanishiga qanday omillar ta’sir ko’rsatadi?
17. Xorijiy mamlakatlarda boshlang’ich ta’lim-tarbiya tizimi haqida ma`lumot
bering?