Pedagogika fanining dolzarb muammolari

Yuklangan vaqt

2024-10-01

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

28,3 KB


 
 
 
 
 
 
Pedagogika fanining dolzarb muammolari 
 
 
             Reja : 
   1.Pedagogika fanining dolzarb muammolarining nazariy asoslari. 
   2. Ta’lim jarayonidagi sifat ko‘rsatgichining dolzarblik asoslari. 
   3.Insonning intellekti va kasbiy yetukligiga erishish muammolari. 
 
Respublikamiz mustaqilligining yigirma olti yillik rivojlanish davrida ta’lim-
tarbiya jarayonini takomillashtirish va zamonaviylashtirish masalasi dolzarb bo‘lib 
qolmoqda.Shu bilan birga, jamiyatimizga yuksak professional kadrlar tayyorlash 
masalasi pedagoglardan o’quv mashg‘ulotlarining yangi shakllarini izlab topish, 
zamonaviy ta’lim texnologiyalarini yaratish va ularni ta Ta’lim-tarbiya jarayoniga 
joriy etish, o‘quv jarayonini samarali tashkillantirish va shu orqali oliy o‘quv 
yurtlarida talabalarning fanlardan o‘zlashtirish darajasini yanada oshirish maqsadini 
amalga oshirishni talab qilmoqda. Ana shunday o‘qitish usullaridan biri bugungi 
kunda bizga ma’lum bo‘lgan pedagogik texnologiya usulidir. Ammo so‘z ta’lim 
texnologiyasini qo‘llash jarayonida o‘z talabalarining u yoki bu fanlarga individual 
imkoniyatlarini birgalikda loyihalash jarayonida olingan natijalar oldimizda turgan 
muammolarni tanqidiy tahlil qilish orqali, nostandart yechimlarni topish kabi 
masalalami ishlab chiqishga yondashish ustida ketadi. Shu bois, texnologiyani 
qo‘llash 
pedagogning 
tejalgan 
vaqti, 
ta’lim 
olayotgan 
o‘quvchilarining 
mutaxassislik malakalarini yanada oshirishlarida juda zarur bo‘lgan shaxsiy 
muloqotlari uchun asqotadi.   
Respublikamiz ijtimoiy-iqtisodiy va ma’rifiy sohalarida amalga oshirilayotgan 
modernizatsiyalash jarayonlari uzluksiz ta’lim tizimiga ham bevosita ta’sirini 
ko‘rsatmoqda. Bu o‘z navbatida, zamonaviy ta’lim muhitining muhim tavsifi hamda 
shaxs imkoniyatlari muvaffaqiyatli amalga oshirilishining sharti sifatida ta’lim 
Pedagogika fanining dolzarb muammolari Reja : 1.Pedagogika fanining dolzarb muammolarining nazariy asoslari. 2. Ta’lim jarayonidagi sifat ko‘rsatgichining dolzarblik asoslari. 3.Insonning intellekti va kasbiy yetukligiga erishish muammolari. Respublikamiz mustaqilligining yigirma olti yillik rivojlanish davrida ta’lim- tarbiya jarayonini takomillashtirish va zamonaviylashtirish masalasi dolzarb bo‘lib qolmoqda.Shu bilan birga, jamiyatimizga yuksak professional kadrlar tayyorlash masalasi pedagoglardan o’quv mashg‘ulotlarining yangi shakllarini izlab topish, zamonaviy ta’lim texnologiyalarini yaratish va ularni ta Ta’lim-tarbiya jarayoniga joriy etish, o‘quv jarayonini samarali tashkillantirish va shu orqali oliy o‘quv yurtlarida talabalarning fanlardan o‘zlashtirish darajasini yanada oshirish maqsadini amalga oshirishni talab qilmoqda. Ana shunday o‘qitish usullaridan biri bugungi kunda bizga ma’lum bo‘lgan pedagogik texnologiya usulidir. Ammo so‘z ta’lim texnologiyasini qo‘llash jarayonida o‘z talabalarining u yoki bu fanlarga individual imkoniyatlarini birgalikda loyihalash jarayonida olingan natijalar oldimizda turgan muammolarni tanqidiy tahlil qilish orqali, nostandart yechimlarni topish kabi masalalami ishlab chiqishga yondashish ustida ketadi. Shu bois, texnologiyani qo‘llash pedagogning tejalgan vaqti, ta’lim olayotgan o‘quvchilarining mutaxassislik malakalarini yanada oshirishlarida juda zarur bo‘lgan shaxsiy muloqotlari uchun asqotadi. Respublikamiz ijtimoiy-iqtisodiy va ma’rifiy sohalarida amalga oshirilayotgan modernizatsiyalash jarayonlari uzluksiz ta’lim tizimiga ham bevosita ta’sirini ko‘rsatmoqda. Bu o‘z navbatida, zamonaviy ta’lim muhitining muhim tavsifi hamda shaxs imkoniyatlari muvaffaqiyatli amalga oshirilishining sharti sifatida ta’lim  
 
paradigmalarini takomillashtirish, uning tarkibiy qismlari funksional va konseptual 
muammolari yechimini ishlab chiqishni taqozo etmoqda. 
Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimi ijtimoiy sohalar hamda iqtisodiyot 
tarmoqlarini modernizatsiyalash sharoitida muhim ijtimoiy institutlardan biri 
sifatida ta’limiy, tarbiyaviy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy funksiyalarni 
bajarmoqda. Ularning muvaffaqiyatli bajarilishini ta’minlash uchun o‘quvchilarda 
ijodiy va mustaqil fikrlash, kasbiy yetuklik va yuksak ma’naviyatni shakllantiruvchi 
pedagogik shart-sharoitlar yaratilishi lozim. 
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida o‘quvchi shaxsini uzviy 
rivojlantirish muammolari: 
 uzluksiz ta’lim tizimida shakllantirilayotgan bilim va ko‘nikmalar hamda 
jamiyatning ijtimoiy, fan va texnologiyalar taraqqiyoti darajasi qo‘yadigan talablar 
o‘rtasidagi nomutanosiblik; 
 ta’lim jarayonida o‘quvchilar egallaydigan bilim va ko‘nikmalar hamda 
mutaxassis sifatida faoliyat ko‘rsatish uchun talab etiladigan kasbiy ko‘nikma va 
malakalar tarkibi o‘rtasidagi nomuvofiqlik; 
 o‘quvchi shaxsini shakllantirishdagi ta’lim va tarbiya maqsadi, mazmuni, 
metodlari, vositalari, tashkiliy shakllarini o‘zida mujassamlashtiruvchi pedagogik 
tizimning barcha tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi hamda istiqbolga 
yo‘naltirilganligi, uzviyligi ta’minlanmaganligi; 
 o‘quvchilarda o‘sib borayotgan axborotlar hajmi bilan ishlash, mustaqil tahlil 
qilish ko‘nikmalarini shakllantirish asosida ular faoliyatini intensivlashtirishning 
dasturiy va metodik ta’minoti ishlab chiqilmaganligi. 
Uzluksiz ta’lim tizimida har tomonlama yetuk, ijodkor shaxsni tarbiyalash, 
o‘quvchini uzluksiz rivojlantirish uchun ta’lim-tarbiya jarayonining barcha 
bosqichlarida pedagogik tizimning tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi 
hamda istiqbolga yo‘naltirilganligini ta’minlash hamda ularni amalga oshirishning 
didaktik shart-sharoitlarini aniqlashni taqozo etadi. 
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan 
uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni 
amalga oshirishda ustuvor ahamiyat kasb etib, ta’lim tizimining vertikal va 
paradigmalarini takomillashtirish, uning tarkibiy qismlari funksional va konseptual muammolari yechimini ishlab chiqishni taqozo etmoqda. Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimi ijtimoiy sohalar hamda iqtisodiyot tarmoqlarini modernizatsiyalash sharoitida muhim ijtimoiy institutlardan biri sifatida ta’limiy, tarbiyaviy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy funksiyalarni bajarmoqda. Ularning muvaffaqiyatli bajarilishini ta’minlash uchun o‘quvchilarda ijodiy va mustaqil fikrlash, kasbiy yetuklik va yuksak ma’naviyatni shakllantiruvchi pedagogik shart-sharoitlar yaratilishi lozim. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida o‘quvchi shaxsini uzviy rivojlantirish muammolari: uzluksiz ta’lim tizimida shakllantirilayotgan bilim va ko‘nikmalar hamda jamiyatning ijtimoiy, fan va texnologiyalar taraqqiyoti darajasi qo‘yadigan talablar o‘rtasidagi nomutanosiblik; ta’lim jarayonida o‘quvchilar egallaydigan bilim va ko‘nikmalar hamda mutaxassis sifatida faoliyat ko‘rsatish uchun talab etiladigan kasbiy ko‘nikma va malakalar tarkibi o‘rtasidagi nomuvofiqlik; o‘quvchi shaxsini shakllantirishdagi ta’lim va tarbiya maqsadi, mazmuni, metodlari, vositalari, tashkiliy shakllarini o‘zida mujassamlashtiruvchi pedagogik tizimning barcha tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi hamda istiqbolga yo‘naltirilganligi, uzviyligi ta’minlanmaganligi; o‘quvchilarda o‘sib borayotgan axborotlar hajmi bilan ishlash, mustaqil tahlil qilish ko‘nikmalarini shakllantirish asosida ular faoliyatini intensivlashtirishning dasturiy va metodik ta’minoti ishlab chiqilmaganligi. Uzluksiz ta’lim tizimida har tomonlama yetuk, ijodkor shaxsni tarbiyalash, o‘quvchini uzluksiz rivojlantirish uchun ta’lim-tarbiya jarayonining barcha bosqichlarida pedagogik tizimning tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi hamda istiqbolga yo‘naltirilganligini ta’minlash hamda ularni amalga oshirishning didaktik shart-sharoitlarini aniqlashni taqozo etadi. Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda ustuvor ahamiyat kasb etib, ta’lim tizimining vertikal va  
 
gorizontal uzviyligini ta’minlash mexanizmlarini yanada takomillashtirish 
borasidagi ilmiy tadqiqotlarni jadallashtirishni talab qiladi. 
Ta’lim uzluksizligini ta’minlashning bosh g‘oyasi o‘quvchi shaxsining ta’lim 
sub’ekti sifatida izchil rivojlanib borishi bilan bog‘liq. Kadrlar tayyorlash milliy 
modelida bu g‘oya rivojlantirilib, shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti 
va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi sifatida e’tirof etilgan. 
Respublikamizda amalga oshirilayotgan ta’lim islohotlarida shaxsning rivojlanishi 
uzluksiz jarayon sifatida qaralib, unda o‘quv jarayonining faqat bilish emas, balki 
o‘zlashtirilgan bilimlarni ijodiy talqin qilishni nazarda tutuvchi rivojlantiruvchi 
ta’lim g‘oyalari bilan uyg‘unlashgan. Bu esa axborot berishga asoslangan 
o‘qitishdan shaxsga yo‘naltirilgan ta’limga, xotiraga asoslangan o‘qitishdan faol 
o‘zlashtirishga asoslangan o‘qitishga o‘tilishini belgilab berdi. 
Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimini ishlab chiqishda milliy ta’lim modeli 
ilmiy yondashuvining o‘ziga xos xususiyati shundaki, uzluksiz ta’lim tizimi 
yaxlitlik, uzviylik va uzluksizlikda, ya’ni bir butun tizim shaklida qaraladi. Uzviylik 
va uzluksizlik ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri 
sifatida belgilanib, pedagogika nazariyasida uni ifodalovchi tizimlilik va izchillik 
ta’limning metodologik asosini tashkil qilishi bilan birga didaktik prinsip sifatida 
ham alohida qayd etilgan. Ta’limning uzviyligi – ta’lim mazmunining tizimliligi, 
izchilligi va mantiqan bog‘liqligi ta’minlanishini, o‘quvchilar o‘zlashtirgan 
bilimlarning keyingi bosqichlarda ko‘nikma va malakalarga o‘tishiga asos 
yaratuvchi, ta’limning har bir bosqichida ma’lum darajada bilim, ko‘nikma va 
malakalarni shakllantirishni ta’minlashni talab qiluvchi didaktik prinsipdir. 
Uzviylikning mohiyati har bir shaxsga o‘ziga mos bilim olish sharoitlarini yaratib 
bera oladigan ta’limga bo‘lgan shaxs va jamiyatning ehtiyojlarini qoniqtirish zarurati 
bilan belgilanadi. 
Bugungi kunda mamlakatimiz ta’lim muassasalarida o‘quv, tarbiyaviy, 
boshqaruv hamda investitsion faoliyat Kadrlar tayyorlash milliy dasturining to‘la 
ijrosini ta’minlashga qaratilgan. Bularning barchasi tuzilmaviy o‘zgarishlarni davlat 
ta’lim muassasalari rivojlanish dinamikasi, uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlashni 
boshqarishning samarali tartibini joriy qilish, ta’lim sifatini nazorat qilish tizimini 
shakllantirishni talab etadi. 
gorizontal uzviyligini ta’minlash mexanizmlarini yanada takomillashtirish borasidagi ilmiy tadqiqotlarni jadallashtirishni talab qiladi. Ta’lim uzluksizligini ta’minlashning bosh g‘oyasi o‘quvchi shaxsining ta’lim sub’ekti sifatida izchil rivojlanib borishi bilan bog‘liq. Kadrlar tayyorlash milliy modelida bu g‘oya rivojlantirilib, shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi sifatida e’tirof etilgan. Respublikamizda amalga oshirilayotgan ta’lim islohotlarida shaxsning rivojlanishi uzluksiz jarayon sifatida qaralib, unda o‘quv jarayonining faqat bilish emas, balki o‘zlashtirilgan bilimlarni ijodiy talqin qilishni nazarda tutuvchi rivojlantiruvchi ta’lim g‘oyalari bilan uyg‘unlashgan. Bu esa axborot berishga asoslangan o‘qitishdan shaxsga yo‘naltirilgan ta’limga, xotiraga asoslangan o‘qitishdan faol o‘zlashtirishga asoslangan o‘qitishga o‘tilishini belgilab berdi. Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimini ishlab chiqishda milliy ta’lim modeli ilmiy yondashuvining o‘ziga xos xususiyati shundaki, uzluksiz ta’lim tizimi yaxlitlik, uzviylik va uzluksizlikda, ya’ni bir butun tizim shaklida qaraladi. Uzviylik va uzluksizlik ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri sifatida belgilanib, pedagogika nazariyasida uni ifodalovchi tizimlilik va izchillik ta’limning metodologik asosini tashkil qilishi bilan birga didaktik prinsip sifatida ham alohida qayd etilgan. Ta’limning uzviyligi – ta’lim mazmunining tizimliligi, izchilligi va mantiqan bog‘liqligi ta’minlanishini, o‘quvchilar o‘zlashtirgan bilimlarning keyingi bosqichlarda ko‘nikma va malakalarga o‘tishiga asos yaratuvchi, ta’limning har bir bosqichida ma’lum darajada bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishni ta’minlashni talab qiluvchi didaktik prinsipdir. Uzviylikning mohiyati har bir shaxsga o‘ziga mos bilim olish sharoitlarini yaratib bera oladigan ta’limga bo‘lgan shaxs va jamiyatning ehtiyojlarini qoniqtirish zarurati bilan belgilanadi. Bugungi kunda mamlakatimiz ta’lim muassasalarida o‘quv, tarbiyaviy, boshqaruv hamda investitsion faoliyat Kadrlar tayyorlash milliy dasturining to‘la ijrosini ta’minlashga qaratilgan. Bularning barchasi tuzilmaviy o‘zgarishlarni davlat ta’lim muassasalari rivojlanish dinamikasi, uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlashni boshqarishning samarali tartibini joriy qilish, ta’lim sifatini nazorat qilish tizimini shakllantirishni talab etadi.  
 
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan 
uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni 
amalga oshirishda ustuvor yo‘nalishlarni belgiladi. 
Ta’lim-tarbiya jarayonining barcha bosqichlarini qamrab oluvchi uzluksiz ta’lim 
tizimi har tomonlama yetuk, barkamol avlodni yetishtirish uchun barcha shart-
sharoitlarni yaratadi. Uzluksiz ta’lim deganda – o‘quvchi shaxsini uzviy 
rivojlantirish maqsadida har bir ta’lim bosqichida pedagogik tizimning barcha 
tarkibiy qismlarining o‘zaro muvofiqligi, istiqbolga yo‘naltirilganligi tushuniladi. 
O‘zbekiston Respublikasi “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunida ta’lim sohasidagi 
davlat siyosatining asosiy prinsiplaridan biri sifatida uzluksiz ta’lim kadrlar 
tayyorlash tizimining asosi, respublikaning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini 
ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iktisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va 
madaniy extiyojlarini qondiruvchi ustuvor soha ekanligi, ijodkor, ijtimoiy faol, 
ma’naviy barkamol shaxsning shakllanishi va yuqori malakali raqobatbardosh 
kadrlar tayyorlanishi uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishi, davlat ta’lim 
standartlariga 
muvofiq turli darajalardagi ta’lim dasturlarining izchilligi 
ta’minlanishi va maktabgacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy 
ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va qayta 
tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim turlarini o‘z ichiga olishi ta’kidlanadi. 
Pedagogikada ta’limning ilmiy-nazariy, uslubiy asoslari bilan bir qatorda 
ta’limning didaktik prinsiplariga ham alohida to‘xtalib o‘tiladi. Ularga ta’limda 
ilmiylik, tizimlilik va izchillik, onglilik va faollik, bilimlarni puxta va mustahkam 
o‘zlashtirish, o‘quvchilarni yoshi va individual xususiyatlarini hisobga olish, 
ko‘rgazmalilik, nazariyani amaliyot bilan bog‘liqligi, mustaqillik va erkin fikrlash 
hamda tafakkur qilish kabilar kiritiladi. Ta’lim-tarbiya jarayonida uzviylik va 
uzluksizlik fan, ta’lim va ishlab chiqarishning o‘zaro uzviyligi; ta’lim mazmuni 
uzviyligi; bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi uzviyligi; o‘quvchi 
shaxsini shakllantirishdagi uzviylik; ta’lim metodlari hamda shakllarini qo‘llashdagi 
uzviylik; o‘quvchilar o‘zlashtirishini baholashni tashkil qilishdagi uzviylikni 
ta’minlaydi. 
Ushbu talablardan kelib chiqib, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar 
ta’limi tizimi o‘rtasidagi ta’lim–tarbiya jarayoni Davlat ta’lim standartlari, o‘quv 
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda ustuvor yo‘nalishlarni belgiladi. Ta’lim-tarbiya jarayonining barcha bosqichlarini qamrab oluvchi uzluksiz ta’lim tizimi har tomonlama yetuk, barkamol avlodni yetishtirish uchun barcha shart- sharoitlarni yaratadi. Uzluksiz ta’lim deganda – o‘quvchi shaxsini uzviy rivojlantirish maqsadida har bir ta’lim bosqichida pedagogik tizimning barcha tarkibiy qismlarining o‘zaro muvofiqligi, istiqbolga yo‘naltirilganligi tushuniladi. O‘zbekiston Respublikasi “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunida ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy prinsiplaridan biri sifatida uzluksiz ta’lim kadrlar tayyorlash tizimining asosi, respublikaning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iktisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy extiyojlarini qondiruvchi ustuvor soha ekanligi, ijodkor, ijtimoiy faol, ma’naviy barkamol shaxsning shakllanishi va yuqori malakali raqobatbardosh kadrlar tayyorlanishi uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishi, davlat ta’lim standartlariga muvofiq turli darajalardagi ta’lim dasturlarining izchilligi ta’minlanishi va maktabgacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim turlarini o‘z ichiga olishi ta’kidlanadi. Pedagogikada ta’limning ilmiy-nazariy, uslubiy asoslari bilan bir qatorda ta’limning didaktik prinsiplariga ham alohida to‘xtalib o‘tiladi. Ularga ta’limda ilmiylik, tizimlilik va izchillik, onglilik va faollik, bilimlarni puxta va mustahkam o‘zlashtirish, o‘quvchilarni yoshi va individual xususiyatlarini hisobga olish, ko‘rgazmalilik, nazariyani amaliyot bilan bog‘liqligi, mustaqillik va erkin fikrlash hamda tafakkur qilish kabilar kiritiladi. Ta’lim-tarbiya jarayonida uzviylik va uzluksizlik fan, ta’lim va ishlab chiqarishning o‘zaro uzviyligi; ta’lim mazmuni uzviyligi; bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi uzviyligi; o‘quvchi shaxsini shakllantirishdagi uzviylik; ta’lim metodlari hamda shakllarini qo‘llashdagi uzviylik; o‘quvchilar o‘zlashtirishini baholashni tashkil qilishdagi uzviylikni ta’minlaydi. Ushbu talablardan kelib chiqib, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi o‘rtasidagi ta’lim–tarbiya jarayoni Davlat ta’lim standartlari, o‘quv  
 
rejalari hamda dasturlarni ishlab chiqishda o‘zaro uzviylikni ta’minlash masalalariga 
alohida etibor qaratiladi. Bu maqsadda variativ o‘quv dasturlari hamda darslik va 
o‘quv qo‘llanmalarni yaratishda umumiy o‘rta, o‘rta maxsus hamda oliy ta’lim tizimi 
pedagoglarining hamkorligini takomillashtirish talab etiladi. 
Inson bugungi kunda tayyor yechimlar bo‘lmagan va berilmaydigan o‘zgarib 
boruvchi muhitda, jamiyatda faoliyat yuritmoqdaki, unda har bir shaxs zarur 
yechimni o‘zi mustaqil topishi va ushbu yechim oqibati uchun mas’uliyatni o‘z 
zimmasiga olishi talab etilmoqda. Shu sababli ijodkor mustaqil fikrlovchi va qaror 
qabul qila oluvchi, o‘zgalar fikrini tinglab, uni e’tiborga olgan holda xulosa chiqara 
oluvchi shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ta’lim yoshlarni 
tayyor o‘quv materialini o‘zlashtirishga emas, balki muammolar yechimini topishga 
o‘rgatmog‘i lozim. 
Mamlakat 
iqtisodiyotining 
uzviy 
qismi 
bo‘lgan 
ta’lim 
tizimini 
modernizatsiyalash, texnik yangilash va diversifikatsiya qilish, innovatsion 
texnologiyalarni joriy etish bugungi kunning dolzarb vazifasidir. 
    Biz ana shu kabi ta’lim texnologiyalaridan yaria biri «Akmetexnologiya», 
ya’ni «Akmeologiya» fanining texnologiyasini sizning e’tiboringizga tavsiya 
etmoqchimiz. 
Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni «anglash», 
o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, zamonaviy 
pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson amaliyotida 
insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat jarayonida o‘z 
oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi. 
Inson hayoti har doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish, 
izlash, xulosalar qabul kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-
muhit bilan munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va 
abstrakt-nazariy (bilish). Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi 
ta’lim falsafasiga haqiqiy insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va 
pedagogik bilish haqidagi nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday 
metodologiyaga muvofiq, fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik 
mohiyatidan kelib chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti 
sifatida yondashishni aks ettiradi. 
rejalari hamda dasturlarni ishlab chiqishda o‘zaro uzviylikni ta’minlash masalalariga alohida etibor qaratiladi. Bu maqsadda variativ o‘quv dasturlari hamda darslik va o‘quv qo‘llanmalarni yaratishda umumiy o‘rta, o‘rta maxsus hamda oliy ta’lim tizimi pedagoglarining hamkorligini takomillashtirish talab etiladi. Inson bugungi kunda tayyor yechimlar bo‘lmagan va berilmaydigan o‘zgarib boruvchi muhitda, jamiyatda faoliyat yuritmoqdaki, unda har bir shaxs zarur yechimni o‘zi mustaqil topishi va ushbu yechim oqibati uchun mas’uliyatni o‘z zimmasiga olishi talab etilmoqda. Shu sababli ijodkor mustaqil fikrlovchi va qaror qabul qila oluvchi, o‘zgalar fikrini tinglab, uni e’tiborga olgan holda xulosa chiqara oluvchi shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ta’lim yoshlarni tayyor o‘quv materialini o‘zlashtirishga emas, balki muammolar yechimini topishga o‘rgatmog‘i lozim. Mamlakat iqtisodiyotining uzviy qismi bo‘lgan ta’lim tizimini modernizatsiyalash, texnik yangilash va diversifikatsiya qilish, innovatsion texnologiyalarni joriy etish bugungi kunning dolzarb vazifasidir. Biz ana shu kabi ta’lim texnologiyalaridan yaria biri «Akmetexnologiya», ya’ni «Akmeologiya» fanining texnologiyasini sizning e’tiboringizga tavsiya etmoqchimiz. Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni «anglash», o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, zamonaviy pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson amaliyotida insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat jarayonida o‘z oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi. Inson hayoti har doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish, izlash, xulosalar qabul kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof- muhit bilan munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va abstrakt-nazariy (bilish). Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi ta’lim falsafasiga haqiqiy insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va pedagogik bilish haqidagi nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday metodologiyaga muvofiq, fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik mohiyatidan kelib chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti sifatida yondashishni aks ettiradi.  
 
Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina 
ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga 
chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki 
qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi. 
 Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )- 
qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis 
qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan. 
 
Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi. Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )- qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan.