Pedagogika fanining dolzarb muammolari
Reja :
1.Pedagogika fanining dolzarb muammolarining nazariy asoslari.
2. Ta’lim jarayonidagi sifat ko‘rsatgichining dolzarblik asoslari.
3.Insonning intellekti va kasbiy yetukligiga erishish muammolari.
Respublikamiz mustaqilligining yigirma olti yillik rivojlanish davrida ta’lim-
tarbiya jarayonini takomillashtirish va zamonaviylashtirish masalasi dolzarb bo‘lib
qolmoqda.Shu bilan birga, jamiyatimizga yuksak professional kadrlar tayyorlash
masalasi pedagoglardan o’quv mashg‘ulotlarining yangi shakllarini izlab topish,
zamonaviy ta’lim texnologiyalarini yaratish va ularni ta Ta’lim-tarbiya jarayoniga
joriy etish, o‘quv jarayonini samarali tashkillantirish va shu orqali oliy o‘quv
yurtlarida talabalarning fanlardan o‘zlashtirish darajasini yanada oshirish maqsadini
amalga oshirishni talab qilmoqda. Ana shunday o‘qitish usullaridan biri bugungi
kunda bizga ma’lum bo‘lgan pedagogik texnologiya usulidir. Ammo so‘z ta’lim
texnologiyasini qo‘llash jarayonida o‘z talabalarining u yoki bu fanlarga individual
imkoniyatlarini birgalikda loyihalash jarayonida olingan natijalar oldimizda turgan
muammolarni tanqidiy tahlil qilish orqali, nostandart yechimlarni topish kabi
masalalami ishlab chiqishga yondashish ustida ketadi. Shu bois, texnologiyani
qo‘llash
pedagogning
tejalgan
vaqti,
ta’lim
olayotgan
o‘quvchilarining
mutaxassislik malakalarini yanada oshirishlarida juda zarur bo‘lgan shaxsiy
muloqotlari uchun asqotadi.
Respublikamiz ijtimoiy-iqtisodiy va ma’rifiy sohalarida amalga oshirilayotgan
modernizatsiyalash jarayonlari uzluksiz ta’lim tizimiga ham bevosita ta’sirini
ko‘rsatmoqda. Bu o‘z navbatida, zamonaviy ta’lim muhitining muhim tavsifi hamda
shaxs imkoniyatlari muvaffaqiyatli amalga oshirilishining sharti sifatida ta’lim
paradigmalarini takomillashtirish, uning tarkibiy qismlari funksional va konseptual
muammolari yechimini ishlab chiqishni taqozo etmoqda.
Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimi ijtimoiy sohalar hamda iqtisodiyot
tarmoqlarini modernizatsiyalash sharoitida muhim ijtimoiy institutlardan biri
sifatida ta’limiy, tarbiyaviy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy funksiyalarni
bajarmoqda. Ularning muvaffaqiyatli bajarilishini ta’minlash uchun o‘quvchilarda
ijodiy va mustaqil fikrlash, kasbiy yetuklik va yuksak ma’naviyatni shakllantiruvchi
pedagogik shart-sharoitlar yaratilishi lozim.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida o‘quvchi shaxsini uzviy
rivojlantirish muammolari:
uzluksiz ta’lim tizimida shakllantirilayotgan bilim va ko‘nikmalar hamda
jamiyatning ijtimoiy, fan va texnologiyalar taraqqiyoti darajasi qo‘yadigan talablar
o‘rtasidagi nomutanosiblik;
ta’lim jarayonida o‘quvchilar egallaydigan bilim va ko‘nikmalar hamda
mutaxassis sifatida faoliyat ko‘rsatish uchun talab etiladigan kasbiy ko‘nikma va
malakalar tarkibi o‘rtasidagi nomuvofiqlik;
o‘quvchi shaxsini shakllantirishdagi ta’lim va tarbiya maqsadi, mazmuni,
metodlari, vositalari, tashkiliy shakllarini o‘zida mujassamlashtiruvchi pedagogik
tizimning barcha tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi hamda istiqbolga
yo‘naltirilganligi, uzviyligi ta’minlanmaganligi;
o‘quvchilarda o‘sib borayotgan axborotlar hajmi bilan ishlash, mustaqil tahlil
qilish ko‘nikmalarini shakllantirish asosida ular faoliyatini intensivlashtirishning
dasturiy va metodik ta’minoti ishlab chiqilmaganligi.
Uzluksiz ta’lim tizimida har tomonlama yetuk, ijodkor shaxsni tarbiyalash,
o‘quvchini uzluksiz rivojlantirish uchun ta’lim-tarbiya jarayonining barcha
bosqichlarida pedagogik tizimning tarkibiy qismlari o‘zaro aloqadorligi, muvofiqligi
hamda istiqbolga yo‘naltirilganligini ta’minlash hamda ularni amalga oshirishning
didaktik shart-sharoitlarini aniqlashni taqozo etadi.
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan
uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni
amalga oshirishda ustuvor ahamiyat kasb etib, ta’lim tizimining vertikal va
gorizontal uzviyligini ta’minlash mexanizmlarini yanada takomillashtirish
borasidagi ilmiy tadqiqotlarni jadallashtirishni talab qiladi.
Ta’lim uzluksizligini ta’minlashning bosh g‘oyasi o‘quvchi shaxsining ta’lim
sub’ekti sifatida izchil rivojlanib borishi bilan bog‘liq. Kadrlar tayyorlash milliy
modelida bu g‘oya rivojlantirilib, shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’ekti
va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi sifatida e’tirof etilgan.
Respublikamizda amalga oshirilayotgan ta’lim islohotlarida shaxsning rivojlanishi
uzluksiz jarayon sifatida qaralib, unda o‘quv jarayonining faqat bilish emas, balki
o‘zlashtirilgan bilimlarni ijodiy talqin qilishni nazarda tutuvchi rivojlantiruvchi
ta’lim g‘oyalari bilan uyg‘unlashgan. Bu esa axborot berishga asoslangan
o‘qitishdan shaxsga yo‘naltirilgan ta’limga, xotiraga asoslangan o‘qitishdan faol
o‘zlashtirishga asoslangan o‘qitishga o‘tilishini belgilab berdi.
Respublikamizda uzluksiz ta’lim tizimini ishlab chiqishda milliy ta’lim modeli
ilmiy yondashuvining o‘ziga xos xususiyati shundaki, uzluksiz ta’lim tizimi
yaxlitlik, uzviylik va uzluksizlikda, ya’ni bir butun tizim shaklida qaraladi. Uzviylik
va uzluksizlik ta’lim sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillaridan biri
sifatida belgilanib, pedagogika nazariyasida uni ifodalovchi tizimlilik va izchillik
ta’limning metodologik asosini tashkil qilishi bilan birga didaktik prinsip sifatida
ham alohida qayd etilgan. Ta’limning uzviyligi – ta’lim mazmunining tizimliligi,
izchilligi va mantiqan bog‘liqligi ta’minlanishini, o‘quvchilar o‘zlashtirgan
bilimlarning keyingi bosqichlarda ko‘nikma va malakalarga o‘tishiga asos
yaratuvchi, ta’limning har bir bosqichida ma’lum darajada bilim, ko‘nikma va
malakalarni shakllantirishni ta’minlashni talab qiluvchi didaktik prinsipdir.
Uzviylikning mohiyati har bir shaxsga o‘ziga mos bilim olish sharoitlarini yaratib
bera oladigan ta’limga bo‘lgan shaxs va jamiyatning ehtiyojlarini qoniqtirish zarurati
bilan belgilanadi.
Bugungi kunda mamlakatimiz ta’lim muassasalarida o‘quv, tarbiyaviy,
boshqaruv hamda investitsion faoliyat Kadrlar tayyorlash milliy dasturining to‘la
ijrosini ta’minlashga qaratilgan. Bularning barchasi tuzilmaviy o‘zgarishlarni davlat
ta’lim muassasalari rivojlanish dinamikasi, uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlashni
boshqarishning samarali tartibini joriy qilish, ta’lim sifatini nazorat qilish tizimini
shakllantirishni talab etadi.
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlaridan biri bo‘lgan
uzluksiz ta’lim tizimida uzviylikni ta’minlash milliy dasturda belgilangan vazifalarni
amalga oshirishda ustuvor yo‘nalishlarni belgiladi.
Ta’lim-tarbiya jarayonining barcha bosqichlarini qamrab oluvchi uzluksiz ta’lim
tizimi har tomonlama yetuk, barkamol avlodni yetishtirish uchun barcha shart-
sharoitlarni yaratadi. Uzluksiz ta’lim deganda – o‘quvchi shaxsini uzviy
rivojlantirish maqsadida har bir ta’lim bosqichida pedagogik tizimning barcha
tarkibiy qismlarining o‘zaro muvofiqligi, istiqbolga yo‘naltirilganligi tushuniladi.
O‘zbekiston Respublikasi “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunida ta’lim sohasidagi
davlat siyosatining asosiy prinsiplaridan biri sifatida uzluksiz ta’lim kadrlar
tayyorlash tizimining asosi, respublikaning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini
ta’minlovchi, shaxs, jamiyat va davlatning iktisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va
madaniy extiyojlarini qondiruvchi ustuvor soha ekanligi, ijodkor, ijtimoiy faol,
ma’naviy barkamol shaxsning shakllanishi va yuqori malakali raqobatbardosh
kadrlar tayyorlanishi uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishi, davlat ta’lim
standartlariga
muvofiq turli darajalardagi ta’lim dasturlarining izchilligi
ta’minlanishi va maktabgacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy
ta’lim, oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va qayta
tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim turlarini o‘z ichiga olishi ta’kidlanadi.
Pedagogikada ta’limning ilmiy-nazariy, uslubiy asoslari bilan bir qatorda
ta’limning didaktik prinsiplariga ham alohida to‘xtalib o‘tiladi. Ularga ta’limda
ilmiylik, tizimlilik va izchillik, onglilik va faollik, bilimlarni puxta va mustahkam
o‘zlashtirish, o‘quvchilarni yoshi va individual xususiyatlarini hisobga olish,
ko‘rgazmalilik, nazariyani amaliyot bilan bog‘liqligi, mustaqillik va erkin fikrlash
hamda tafakkur qilish kabilar kiritiladi. Ta’lim-tarbiya jarayonida uzviylik va
uzluksizlik fan, ta’lim va ishlab chiqarishning o‘zaro uzviyligi; ta’lim mazmuni
uzviyligi; bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi uzviyligi; o‘quvchi
shaxsini shakllantirishdagi uzviylik; ta’lim metodlari hamda shakllarini qo‘llashdagi
uzviylik; o‘quvchilar o‘zlashtirishini baholashni tashkil qilishdagi uzviylikni
ta’minlaydi.
Ushbu talablardan kelib chiqib, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar
ta’limi tizimi o‘rtasidagi ta’lim–tarbiya jarayoni Davlat ta’lim standartlari, o‘quv
rejalari hamda dasturlarni ishlab chiqishda o‘zaro uzviylikni ta’minlash masalalariga
alohida etibor qaratiladi. Bu maqsadda variativ o‘quv dasturlari hamda darslik va
o‘quv qo‘llanmalarni yaratishda umumiy o‘rta, o‘rta maxsus hamda oliy ta’lim tizimi
pedagoglarining hamkorligini takomillashtirish talab etiladi.
Inson bugungi kunda tayyor yechimlar bo‘lmagan va berilmaydigan o‘zgarib
boruvchi muhitda, jamiyatda faoliyat yuritmoqdaki, unda har bir shaxs zarur
yechimni o‘zi mustaqil topishi va ushbu yechim oqibati uchun mas’uliyatni o‘z
zimmasiga olishi talab etilmoqda. Shu sababli ijodkor mustaqil fikrlovchi va qaror
qabul qila oluvchi, o‘zgalar fikrini tinglab, uni e’tiborga olgan holda xulosa chiqara
oluvchi shaxsni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ta’lim yoshlarni
tayyor o‘quv materialini o‘zlashtirishga emas, balki muammolar yechimini topishga
o‘rgatmog‘i lozim.
Mamlakat
iqtisodiyotining
uzviy
qismi
bo‘lgan
ta’lim
tizimini
modernizatsiyalash, texnik yangilash va diversifikatsiya qilish, innovatsion
texnologiyalarni joriy etish bugungi kunning dolzarb vazifasidir.
Biz ana shu kabi ta’lim texnologiyalaridan yaria biri «Akmetexnologiya»,
ya’ni «Akmeologiya» fanining texnologiyasini sizning e’tiboringizga tavsiya
etmoqchimiz.
Zamonaviy pedagogika fanining asosiy tendentsiyasi – uning shaxsni «anglash»,
o‘z dunyoqarashiga asoslanishga e’tibor qaratganligidir. Bu esa, zamonaviy
pedagogik amaliyotning muhim jihatiga aylandi. Pedagogika va inson amaliyotida
insonparvarlik an’analarining rivojlanishi, uning hayotiy faoliyat jarayonida o‘z
oldiga qo‘ygan muhim vazifalarni o‘zida aks ettiradi.
Inson hayoti har doim bo‘lib o‘tgan voqealarni baholash, vazifalarni qo‘yish,
izlash, xulosalar qabul kilish, dunyoqarash vaziyatlarida kechadi. Bunda uning atrof-
muhit bilan munosabatlari ikkita farq bilan o‘zaro bog‘lik: amaliy va
abstrakt-nazariy (bilish). Bundan kelib chiqadiki, pedagogika metodologiyasi
ta’lim falsafasiga haqiqiy insonparvarlikning mohiyati, borliqning yangilanishi va
pedagogik bilish haqidagi nazariy qoidalar yigindisi sifatida qaraydi. Bunday
metodologiyaga muvofiq, fanlarning, shu jumladan, pedagogikaning insonparvarlik
mohiyatidan kelib chiqadigan vazifasi o‘zida insonga bilish, muloqot, ijod sub’ekti
sifatida yondashishni aks ettiradi.
Bizga ma’lumki, ilmiy bilish, shuning barobarida pedagogik bilish faqatgina
ijodkorliknigina emas, ijtimoiy ehtiyojlarni to‘la qondirish maqsadini ham ro‘yobga
chiqaradi. Nazariy va amaliy bilish orasidagi «ko‘prik» vazifasini aksiologik yoki
qadriyat sifatidagi yondashuv bajaradi.
Aksiologiya (yun. «axyu» - qadriyat va «logos» - fan, ta’limot )-
qadriyatshunoslik; kadriyatlar haqidagi fan. XIX asrning ikkinchi yarmida nemis
qadriyatshunosi E.Gartman va fransuz olimi P.Lapilar tomonidan fanga kiritilgan.