PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI.
Reja:
1. Pedagogika fan sifatida:
2. Pedagogika fanining predmeti:
3. Pedagogikaning metodologiyasi:
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot obyekti:
5. Pedagogika metodlari.
Tayanch tushunchalar: pedagogika, pedagogikaning tuzilishi, pedagogika
tarmoqlari, bilim, ko’nikma, malaka, maxsus pedagogika, pedagogik tizim, ilmiy-
pedagogik tadqiqot metodlari, kuzatish metodi, suhbat metodi, eksperiment metodi.
1. Pedagogika fan sifatida:
Pedagoglik kasbining shakllanishi kishilik taraqqiyoti tarixi bilan uzviy bog'liq.
Ibtidoiy davr kishilari bolalarni o'zlari bilan ergashtirib yurib, ularga ov qilish, turli
daraxt mevalarini terish, o'simliklarning ildizini kovlab olish, suv manbalarini izlab
topish kabi harakatlarni amalga oshirishni o'rgatganlar. Bunday harakatlar qabila
(urug')ning tajribali kishilari yoki keksalar tomonidan amalga oshirilgan. Oddiy kundalik
ehtiyojlarni qondirish yo'lida olib borilayotgan xatti-harakatlar asosida yoshlarga
mavjud tajribalar asosida ma'lumotlarni berib, ularda amaliy ko'nikmalarni
shakllantirganlar.Turli tovushlarni chiqarish yordamida atrofdagilarni yaqinlashayotgan
xavfdan ogoh qilishni bolalar kattalarning namunalari asosida o'zlashtirganlar. Nutq va
yozuv paydo bo'lgunga qadar bu kabi harakatlar imo-ishoralar asosida amalga oshirilgan.
Kishilik tarixida tub inqilobni sodir etgan nutq va yozuvning paydo bo'lishi,
shuningdek, urug' jamoasi tomonidan bajariladigan mehnat faoliyatining turli sohalarga
ajralishi yoshlarga nisbatan munosabatning ilg'or (progressiv) xarakter kasb etishiga
imkon berdi. Jamiyatning tabaqalanishi natijasida, quldorlik tuzumida bolalarni ta'lim
maskanlariga olib borish va olib kelish vazifasini qullar bajarishgan va ular “pedagog” deb
nomlanganlar. “Pedagogika” atamasi “Peyne”-“bola” va “aygogeyn”-“etaklamoq”
degan ma’noni bildiruvchi lotincha “daydagogos” so’zlaridan paydo bo’lishi quyidagicha
izohlanadi: eramizdan oldingi II asrlarda Gretsiyada, quldorlarning bolalalarini
ovqatlantiradigan, sayrgaolibboruvchi, tarbiyachi-qullarni “pedagog” deb atalgan. U
bolalarning kamolga yetishiga mas’ul bo’lgan. Uldorning bolasini yetaklab maktabga olib
borgan va olib kelgan. Maktabda ishlovchi o’qituvchilarni “didaskallar” (didayko-men
o’qitaman) deyishgan. Feodalizm jamiyatiga kelib esa har ikki kasbdagi kishilar hamkorligi
natijasida ta’lim- tarbiya bilan maxsus shug’ullanuvchilar vujudga kelgan. Ularni
“pedagog” deb nomlaganlar va bu so’z hozir ham ta’lim-tarbiya beruvchi o’qituvchilarga
nisbatan qo’llaniladi.
“Pedagog” kasbining ravnaq topishida Qadimgi Yunonistonlik allomalar Suqrot,
Aflotun, Arastu, Demokrit va boshqalarning hissasi katta. Ular o‘z faoliyatida yoshlarni
o‘qitish hamda tarbiyalash vazifalariga mos ravishda o‘z davrida ta'lim-tarbiya
nazariyasini ishlab chiqdilar. Yunonistonda pedagogikaning rivojiga ulkan xissa
qo‘shdilar.
Antik davrda maktablar Sparta, Afina va Rim tarbiya tizimining muhim tarkibiy
qismi sifatida faoliyat olib borganlar.
Qadimgi Yunonistonda ustozlar tomonidan shogirtlarini yig’ib talim va tarbiya
bilan shug’ullanadigan joylar akademiva deb nomlangan. “Akademiya” so'zi afsonaviy
qahramon Akadema nomidan kelib chiqqan. Eramizdan avvalgi IV asrda Afina
yaqinidagi Akadema nomi bilan nomlanuvchi joyda Platon o'z shogirdlariga ma'ruzalar
o'qigan bo'lib, keyinchalik ta'lim tashkil etiluvchi maskan ham shunday nom bilan atala
boshlagan.
Sharqda esa akademiya ko'rinishidagi ta'lim muassasalari “Donishmandlar uyi”
(IX asr, Bag'dod), “Ma'mun akademiyasi” (XI asrboshlari, Xorazm), observatoriyalar
qoshidagi jamiyatlar (XV asr, Samarqand) tarzida nomlangan.
Fanning maqsadi; jamiyatningbarchaa’zolariniijtimoiyehtiyojgamosholdatarbiyalash,
shaxssifatidashakllantirish, barkamolavlodnitarbiyalash.
Fanning vazifalari; o’qitishning, ta’lim–tarbiyaning zamonaviy qonuniyatlari,
mazmuni, usullari, vositalarini o’rganish, yoshlarni zamonaviy pedagogik bilimlar bilan
qurollantirish, intellektual salohiyatini oshirish.
Fanni o’rganish natijasida o’quv tarbiyaviy faoliyatni muvaffaqiyatli olib borish
uchun zarur bo’lgan pedagogik bilim va ko’nikmalarning umumiy hajmini, o’qituvchi
–murabbiyga xos umumiy kasbiy va shaxsiy fazilatlarni egallaydi.
2. Pedagogika fanining pretmeti:
Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda
kattalarni milliy istiqlol g`oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini
o`rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o`qitish va
tarbiyalashgaasosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya
nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi.
Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «o`rgatuvchi», didasko
«o`rganuvchi»)ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari,
qonuniyatlari, o`qituvchi va o`qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, mazmuni,
shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo`llari va hokazo
muammolarni tadqiq etadi.
Ta’lim o`z mohiyatiga ko`raumumiy va maxsus kabi turlargaajratiladi. Umumiy
ta’lim har bir shaxsning kamol topishi hamda u tomonidan hayotiy faoliyatni tashkil
etaolishi uchun zarur bo`lgan ma’lumotlarni berishga yo`naltiriladi. Umumiy ta’lim
asosida o`zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida shaxsning kasbiy tayyorgarligini
ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bo`ladi.
Maxsus ta’lim– o`zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon qilib, shaxsga
muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosidaamaliy
ko`nikma hamda malakalarni shakllantirishgaxizmat qiladi.
Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalgaoshirishiga ko`ra
maktabgacha ta’lim, umumiy o`rta ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim,
oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta
tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo`linadi.
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo`lib,
tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish
muammolarini o`rganadi.
Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajribaasosida yosh avlodni
har tomonlama o`stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish
jarayonidir.
Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy va
ekologik tarbiya kabi yo`nalishlarda tashkil etiladi.
3. Pedagogikaning metodologiyasi:
Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat mahsuli
sifatida turli fanlar bilan qadim-qadim zamonlardan bog‘liqligidir. Shuni ta'kidlamoq
kerakki pedagogika fanining metodologik asosi diniy va dunyoviy fanlar tarkibida
rivojlangan. Qur'onda “Ilm” so‘zi turli hollarda 765 marta takrorlanadi. G‘arb faylasuf
olimlari ham Islom falsafasiga suyangan holda ijod etganlar.
Pedagogika fanining metodologiyasini yaratishda qomusiy mutafakkir va
pedagoglarning o‘rni diqqatga sazovardir. Al-xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayxon Beruniy,
Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, chex olimi Yan Amos Kamenskiy, shveytsariyalik
pedagog Iogann Genrix Pestalotstsi, nemis pedagogi Adol'f Disterverg, rus pedagogi
K.D.Ushinskiy kabilar o‘z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratib,
komil inson tarbiyalashdagi qonuniyatlarni asosladilar. Yangicha sharqona
pedagogikaning metodologiyasi o‘tmish ajdodlarimizning barkamol inson tarbiyasidagi
g‘oya va ta'limotlarini o‘rganib, unga suyangan holda milliy istiqlol mafkurasini
mustaqkamlash va unga amal qilishdir. Pedagogika fanining mazmuni, maqsadi,
vazifalari, tamoyil usul va vositalari, umuman, har-bir inson uchun zarur bo‘lgan
tarbiyaviy ta'sirlar yangicha asosga ega bo‘lishi kerak.
O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin birinchi marotaba 1992 yil iyul
oyida fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini
belgilaydi hamda har kimning bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqini
ta’minlashga qaratilgan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi qabul qilindi va 1997 yilning 29 avgustida bir qancha o’zgartirishlar kiritilgan
holda qaytadan tasdiqlandi, Qonun 5 bo’lim va 34 moddadan iborat bo’lib 3
bosqichda amalga oshirish nazarda tutilgan ya’ni:
Birinchi bosqch (1997-2001 yillar) mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy
salohiyatini saqlab qolish asosida ushbu tizimni isloh qilish va rivojlantirish uchun
huquqiy, kadrlar jihatidan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy shart-sharoitlarni yaratish.
Ikkinchi bosqch (2001-2005 yillar) - Mehnat bozorining rivojlanishi va real
ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni hisobgaolgan holda ungaaniqliklar kiritish. Bu
bosqchda, shuningdek, ta’lim muassasalarini maxsus tayyorlangan malakali pedagog
kadrlar bilan to`ldirish ta’minlanadi, ularning faoliyatida raqobatgaasoslangan muhit
vujudga keltirish hamda ta’lim muassasalarining moddiy-texnika vaaxborot bazasini
mustahkamlash davom ettiriladi, o`quv-tarbiya jarayonining yuqori sifatli o`quv
adabiyotlari va ilg`or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash, uzluksiz ta’lim
tizimini axborotlashtirish vazifalarining ham hal etilishi alohida urg`u beriladi.
Uchinchi bosqich (2005 va undan keyingi yillar) to`plangan tajribani tahlil etish va
umumlashtirish asosida, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga
muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish.
O’zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’lim quyidagi ko’rinishlarda amalga
oshirilib kelinmoqda.
1. Maktabgacha ta’lim;
2. Umumiy o’rta ta’lim;
3. Kasb-hunar ta’limi, Akademik litsey;
4. Oliyta’lim;
5. Oliy o’quv yurtidan keying ta’lim;
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
7. Maktabdan tashqari ta’lim.
201_ yil _ ___________dagi F-____ sonli Farmoniga binoan 2017-2021 yillarda
O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha
Harakatlar strategiyasi qabul qilindi. Mazkur hujjat asosida boshqa sohalar kabi
ta’lim sohasida ham qator islohotlar amalga oshirildi. Jumladan,
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston
Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida» PQ-
3305-son qarori asosida respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil
etildi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to’g’risida» gi PQ-
3304-son Qarori qabul qilindi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 25-yanvardagi «Umumiy
o’rta, o’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to’g’risida»gi PF-5313-son Farmoni qabul qilindi. Farmonga muvofiq,
2018/2019 o’quv yilidan boshlab majburiy umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim umum
ta’lim maktablarida, shujumladan, ixtisoslashtirilgan maktablarda, ixtisoslashtirilgan
san’at va madaniyat maktab-internatlarida, ixtisoslashtirilgan olimpiya zaxiralari
maktab-internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda;
2019/2020 o’quv yilidan boshlab kasb-hunar kollejlariga o’qishga qabul qilish
umumta’lim maktablarining 11-sinflari bitiruvchilari hisobidan, ixtiyoriylik asosida,
tegishli mutaxassislikka (kasbga) ega bo’lish uchun 6 oydan 2 yilgacha bo’lgan o’qitish
muddatlarida amalga oshirilishi belgilab berildi.
Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 24-oktabrdagi «Umumiy o’rta ta’lim
muassasalarining 10-11-sinflari o’quvchilariga kasbiy ta’lim berishga ixtisoslashgan
o’quv-ishlab chiqarish majmualarini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida»gi
868-son qarori qabul qilindi.
2017-yil 20-apreldagi «Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari
to’g’risida»g iPQ-2909-son Qarori qabul qilindi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim
tizimini yanada takomillashtirish to’g’risida» 2017 yil 16 fevraldagi PF-4958-son
Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot ob’ekti:
Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida
olib borilgan tadqiqot ishlarining g'oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga
ta'minlanadi.
Pedagogik ilmiv-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan
yo'nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyektiv va
subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va
qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir.
Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan muddatni
taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga
ega bo'lgan jarayon bo'lib, uning samarali bo'lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish
zarur. Ular quyidagilardir:
1)
muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi;
2)
ilmiy farazlarning to'g'ri shakllantirilganligi;
3)
vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to'g'ri belgilanganligi;
4)
tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv;
5)
tajriba-sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh,
psixologik va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining
to'g'ri hisobga olinganligi;
6)
tadqiqot natijalarini oldindan tashxislash va uning natijalarini aytib o'tish;
7)
tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi.
Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo'nalishda, tadqiqotlarni olib oorishda quyidagi
metodlardan foydalanilmoqda:Pedagogik kuzatish metodi, Suhbat metodi, Anketa
metodi, Intervyu metodi, Ta'lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi, Test metodi,
Pedagogik tahlil metodi, Bolalar ijodini o'rganish metodi, Pedagogik tajriba metodi,
Matematik-statistik metod.
5. Pedagogikaning metodlari.
Pedagogik muammolarni hal qilishda turli-tuman tadqiqot metodlari mavjud.Metod
lotincha-mitodos-yo‘l so‘zidan olingan.Ilmiy tadqiqot esa shu metod orqali nazariy,
siyosiy, ilmiy, milliy va ijtimoiy hayot hodisalarini bilish maqsadida qizmat qiladi.
Ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlaridan biror pedagogik muammoni qal qilish
maqsadida talaba, o‘qituvchi-tarbiyachi, aspirant-tadqiqotchi va ilmiy xodimlar