PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

38,5 KB


PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI.
Reja:
1. Pedagogika fan sifatida:
2. Pedagogika fanining predmeti:
3. Pedagogikaning metodologiyasi:
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot obyekti:
5. Pedagogika metodlari.
Tayanch  tushunchalar:  pedagogika,  pedagogikaning  tuzilishi,  pedagogika
tarmoqlari, bilim, ko’nikma, malaka,  maxsus pedagogika, pedagogik tizim, ilmiy-
pedagogik tadqiqot metodlari, kuzatish metodi, suhbat metodi, eksperiment metodi. 
1. Pedagogika fan sifatida:
Pedagoglik  kasbining shakllanishi kishilik taraqqiyoti tarixi bilan uzviy bog'liq.
Ibtidoiy davr kishilari bolalarni o'zlari bilan ergashtirib yurib, ularga ov qilish, turli
daraxt mevalarini terish, o'simliklarning ildizini kovlab olish, suv manbalarini izlab
topish  kabi  harakatlarni  amalga  oshirishni  o'rgatganlar.  Bunday  harakatlar  qabila
(urug')ning tajribali kishilari yoki keksalar tomonidan amalga oshirilgan. Oddiy kundalik
ehtiyojlarni  qondirish  yo'lida  olib  borilayotgan  xatti-harakatlar  asosida  yoshlarga
mavjud  tajribalar  asosida  ma'lumotlarni  berib,  ularda  amaliy  ko'nikmalarni
shakllantirganlar.Turli tovushlarni chiqarish yordamida atrofdagilarni yaqinlashayotgan
xavfdan ogoh qilishni bolalar kattalarning namunalari asosida o'zlashtirganlar. Nutq va
Logotip
PEDAGOGIKA FANINING MAQSAD VAZIFALARI. Reja: 1. Pedagogika fan sifatida: 2. Pedagogika fanining predmeti: 3. Pedagogikaning metodologiyasi: 4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot obyekti: 5. Pedagogika metodlari. Tayanch tushunchalar: pedagogika, pedagogikaning tuzilishi, pedagogika tarmoqlari, bilim, ko’nikma, malaka, maxsus pedagogika, pedagogik tizim, ilmiy- pedagogik tadqiqot metodlari, kuzatish metodi, suhbat metodi, eksperiment metodi. 1. Pedagogika fan sifatida: Pedagoglik kasbining shakllanishi kishilik taraqqiyoti tarixi bilan uzviy bog'liq. Ibtidoiy davr kishilari bolalarni o'zlari bilan ergashtirib yurib, ularga ov qilish, turli daraxt mevalarini terish, o'simliklarning ildizini kovlab olish, suv manbalarini izlab topish kabi harakatlarni amalga oshirishni o'rgatganlar. Bunday harakatlar qabila (urug')ning tajribali kishilari yoki keksalar tomonidan amalga oshirilgan. Oddiy kundalik ehtiyojlarni qondirish yo'lida olib borilayotgan xatti-harakatlar asosida yoshlarga mavjud tajribalar asosida ma'lumotlarni berib, ularda amaliy ko'nikmalarni shakllantirganlar.Turli tovushlarni chiqarish yordamida atrofdagilarni yaqinlashayotgan xavfdan ogoh qilishni bolalar kattalarning namunalari asosida o'zlashtirganlar. Nutq va
yozuv paydo bo'lgunga qadar bu kabi harakatlar imo-ishoralar asosida amalga oshirilgan.
Kishilik  tarixida  tub  inqilobni  sodir  etgan  nutq  va  yozuvning  paydo  bo'lishi,
shuningdek, urug' jamoasi tomonidan bajariladigan mehnat faoliyatining turli sohalarga
ajralishi yoshlarga  nisbatan munosabatning ilg'or (progressiv) xarakter kasb etishiga
imkon berdi. Jamiyatning tabaqalanishi natijasida, quldorlik tuzumida bolalarni ta'lim
maskanlariga olib borish va olib kelish vazifasini qullar bajarishgan va ular “pedagog” deb
nomlanganlar.  “Pedagogika” atamasi “Peyne”-“bola” va  “aygogeyn”-“etaklamoq”
degan ma’noni bildiruvchi lotincha “daydagogos” so’zlaridan paydo bo’lishi quyidagicha
izohlanadi:  eramizdan oldingi II  asrlarda Gretsiyada,  quldorlarning bolalalarini
ovqatlantiradigan,  sayrgaolibboruvchi,  tarbiyachi-qullarni “pedagog” deb atalgan.  U
bolalarning kamolga yetishiga mas’ul bo’lgan. Uldorning bolasini yetaklab maktabga olib
borgan va olib kelgan. Maktabda ishlovchi o’qituvchilarni “didaskallar”  (didayko-men
o’qitaman) deyishgan. Feodalizm jamiyatiga kelib esa har ikki kasbdagi kishilar hamkorligi
natijasida  ta’lim-   tarbiya  bilan  maxsus  shug’ullanuvchilar  vujudga  kelgan.  Ularni
“pedagog” deb nomlaganlar va bu so’z hozir ham ta’lim-tarbiya beruvchi o’qituvchilarga
nisbatan qo’llaniladi.
“Pedagog”  kasbining ravnaq topishida Qadimgi Yunonistonlik allomalar Suqrot,
Aflotun, Arastu, Demokrit va boshqalarning hissasi katta. Ular  o‘z faoliyatida yoshlarni
o‘qitish  hamda  tarbiyalash  vazifalariga   mos  ravishda  o‘z  davrida  ta'lim-tarbiya
nazariyasini  ishlab  chiqdilar.  Yunonistonda  pedagogikaning  rivojiga    ulkan xissa
qo‘shdilar. 
Antik davrda maktablar Sparta, Afina va Rim tarbiya tizimining muhim tarkibiy
qismi sifatida faoliyat olib borganlar.
Qadimgi Yunonistonda ustozlar tomonidan shogirtlarini yig’ib talim va tarbiya
bilan shug’ullanadigan joylar akademiva deb nomlangan. “Akademiya” so'zi afsonaviy
qahramon  Akadema  nomidan  kelib  chiqqan.  Eramizdan  avvalgi  IV  asrda  Afina
yaqinidagi Akadema nomi bilan nomlanuvchi joyda Platon o'z shogirdlariga ma'ruzalar
o'qigan bo'lib, keyinchalik ta'lim tashkil etiluvchi maskan ham shunday nom bilan atala
boshlagan.
Sharqda esa akademiya ko'rinishidagi ta'lim muassasalari “Donishmandlar uyi”
Logotip
yozuv paydo bo'lgunga qadar bu kabi harakatlar imo-ishoralar asosida amalga oshirilgan. Kishilik tarixida tub inqilobni sodir etgan nutq va yozuvning paydo bo'lishi, shuningdek, urug' jamoasi tomonidan bajariladigan mehnat faoliyatining turli sohalarga ajralishi yoshlarga nisbatan munosabatning ilg'or (progressiv) xarakter kasb etishiga imkon berdi. Jamiyatning tabaqalanishi natijasida, quldorlik tuzumida bolalarni ta'lim maskanlariga olib borish va olib kelish vazifasini qullar bajarishgan va ular “pedagog” deb nomlanganlar. “Pedagogika” atamasi “Peyne”-“bola” va “aygogeyn”-“etaklamoq” degan ma’noni bildiruvchi lotincha “daydagogos” so’zlaridan paydo bo’lishi quyidagicha izohlanadi: eramizdan oldingi II asrlarda Gretsiyada, quldorlarning bolalalarini ovqatlantiradigan, sayrgaolibboruvchi, tarbiyachi-qullarni “pedagog” deb atalgan. U bolalarning kamolga yetishiga mas’ul bo’lgan. Uldorning bolasini yetaklab maktabga olib borgan va olib kelgan. Maktabda ishlovchi o’qituvchilarni “didaskallar” (didayko-men o’qitaman) deyishgan. Feodalizm jamiyatiga kelib esa har ikki kasbdagi kishilar hamkorligi natijasida ta’lim- tarbiya bilan maxsus shug’ullanuvchilar vujudga kelgan. Ularni “pedagog” deb nomlaganlar va bu so’z hozir ham ta’lim-tarbiya beruvchi o’qituvchilarga nisbatan qo’llaniladi. “Pedagog” kasbining ravnaq topishida Qadimgi Yunonistonlik allomalar Suqrot, Aflotun, Arastu, Demokrit va boshqalarning hissasi katta. Ular o‘z faoliyatida yoshlarni o‘qitish hamda tarbiyalash vazifalariga mos ravishda o‘z davrida ta'lim-tarbiya nazariyasini ishlab chiqdilar. Yunonistonda pedagogikaning rivojiga ulkan xissa qo‘shdilar. Antik davrda maktablar Sparta, Afina va Rim tarbiya tizimining muhim tarkibiy qismi sifatida faoliyat olib borganlar. Qadimgi Yunonistonda ustozlar tomonidan shogirtlarini yig’ib talim va tarbiya bilan shug’ullanadigan joylar akademiva deb nomlangan. “Akademiya” so'zi afsonaviy qahramon Akadema nomidan kelib chiqqan. Eramizdan avvalgi IV asrda Afina yaqinidagi Akadema nomi bilan nomlanuvchi joyda Platon o'z shogirdlariga ma'ruzalar o'qigan bo'lib, keyinchalik ta'lim tashkil etiluvchi maskan ham shunday nom bilan atala boshlagan. Sharqda esa akademiya ko'rinishidagi ta'lim muassasalari “Donishmandlar uyi”
(IX asr, Bag'dod), “Ma'mun akademiyasi” (XI asrboshlari, Xorazm), observatoriyalar
qoshidagi jamiyatlar (XV asr, Samarqand) tarzida nomlangan.
Fanning  maqsadi;  jamiyatningbarchaa’zolariniijtimoiyehtiyojgamosholdatarbiyalash,
shaxssifatidashakllantirish, barkamolavlodnitarbiyalash.
Fanning  vazifalari;  o’qitishning,  ta’lim–tarbiyaning  zamonaviy  qonuniyatlari,
mazmuni, usullari, vositalarini o’rganish, yoshlarni zamonaviy pedagogik bilimlar bilan
qurollantirish, intellektual salohiyatini oshirish.
Fanni  o’rganish  natijasida  o’quv  tarbiyaviy  faoliyatni  muvaffaqiyatli  olib borish
uchun zarur bo’lgan pedagogik  bilim va ko’nikmalarning umumiy hajmini, o’qituvchi
–murabbiyga xos umumiy kasbiy va  shaxsiy fazilatlarni egallaydi.
2. Pedagogika fanining pretmeti:
Pedagogika  ijtimoiy  fanlar  tizimiga  kiruvchi  fan  sanalib,  yosh  avlod  hamda
kattalarni milliy istiqlol g`oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini
o`rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o`qitish va
tarbiyalashgaasosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya
nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. 
Didaktika  (ta’lim  nazariyasi,  yunoncha  didaktikos  «o`rgatuvchi»,  didasko
«o`rganuvchi»)ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari,
qonuniyatlari,  o`qituvchi  va  o`qituvchi  faoliyatlari,  ta’limning  maqsadi,  mazmuni,
shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo`llari va hokazo
muammolarni tadqiq etadi. 
Ta’lim o`z mohiyatiga ko`raumumiy va maxsus kabi turlargaajratiladi. Umumiy
ta’lim har bir shaxsning kamol topishi hamda u tomonidan hayotiy faoliyatni tashkil
etaolishi uchun zarur bo`lgan ma’lumotlarni berishga yo`naltiriladi. Umumiy ta’lim
asosida  o`zlashtirilgan  ma’lumotlar  kelgusida  shaxsning  kasbiy  tayyorgarligini
ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bo`ladi. 
Maxsus  ta’lim–  o`zida  mutaxassislik  xususiyatlarini  namoyon  qilib,  shaxsga
muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosidaamaliy
ko`nikma hamda malakalarni shakllantirishgaxizmat qiladi.
Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalgaoshirishiga ko`ra
maktabgacha ta’lim, umumiy o`rta ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim,
Logotip
(IX asr, Bag'dod), “Ma'mun akademiyasi” (XI asrboshlari, Xorazm), observatoriyalar qoshidagi jamiyatlar (XV asr, Samarqand) tarzida nomlangan. Fanning maqsadi; jamiyatningbarchaa’zolariniijtimoiyehtiyojgamosholdatarbiyalash, shaxssifatidashakllantirish, barkamolavlodnitarbiyalash. Fanning vazifalari; o’qitishning, ta’lim–tarbiyaning zamonaviy qonuniyatlari, mazmuni, usullari, vositalarini o’rganish, yoshlarni zamonaviy pedagogik bilimlar bilan qurollantirish, intellektual salohiyatini oshirish. Fanni o’rganish natijasida o’quv tarbiyaviy faoliyatni muvaffaqiyatli olib borish uchun zarur bo’lgan pedagogik bilim va ko’nikmalarning umumiy hajmini, o’qituvchi –murabbiyga xos umumiy kasbiy va shaxsiy fazilatlarni egallaydi. 2. Pedagogika fanining pretmeti: Pedagogika ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, yosh avlod hamda kattalarni milliy istiqlol g`oyalari asosida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o`rganadi. Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati – uni o`qitish va tarbiyalashgaasosiy e’tiborni qaratganligi bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. Didaktika (ta’lim nazariyasi, yunoncha didaktikos «o`rgatuvchi», didasko «o`rganuvchi»)ta’limning nazariy jihatlari, ta’lim jarayonining mohiyati, tamoyillari, qonuniyatlari, o`qituvchi va o`qituvchi faoliyatlari, ta’limning maqsadi, mazmuni, shakl, metod, vositalari, natijasi, ta’lim jarayonini takomillashtirish yo`llari va hokazo muammolarni tadqiq etadi. Ta’lim o`z mohiyatiga ko`raumumiy va maxsus kabi turlargaajratiladi. Umumiy ta’lim har bir shaxsning kamol topishi hamda u tomonidan hayotiy faoliyatni tashkil etaolishi uchun zarur bo`lgan ma’lumotlarni berishga yo`naltiriladi. Umumiy ta’lim asosida o`zlashtirilgan ma’lumotlar kelgusida shaxsning kasbiy tayyorgarligini ta’minlashga imkon beruvchi maxsus ta’lim olishi uchun asos bo`ladi. Maxsus ta’lim– o`zida mutaxassislik xususiyatlarini namoyon qilib, shaxsga muayyan kasbiy faoliyatni tashkil etish borasida nazariy bilimlarni berish asosidaamaliy ko`nikma hamda malakalarni shakllantirishgaxizmat qiladi. Ta’lim, shuningdek, turli darajadagi ta’lim dasturlarini amalgaoshirishiga ko`ra maktabgacha ta’lim, umumiy o`rta ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim,
oliy  o`quv  yurtidan  keyingi  ta’lim,  kadrlar  malakasini  oshirish  va  ularni  qayta
tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo`linadi. 
Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim  tarkibiy qismlaridan biri bo`lib,
tarbiya  jarayoni  mazmuni,  shakl,  metod,  vosita  va  usullari,  uni  tashkil  etish
muammolarini o`rganadi.
Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajribaasosida yosh avlodni
har tomonlama o`stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish
jarayonidir. 
Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy va
ekologik tarbiya kabi yo`nalishlarda tashkil etiladi.
3. Pedagogikaning metodologiyasi:
Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat mahsuli
sifatida turli fanlar bilan qadim-qadim zamonlardan bog‘liqligidir. Shuni ta'kidlamoq
kerakki pedagogika fanining metodologik asosi  diniy va dunyoviy fanlar tarkibida
rivojlangan. Qur'onda “Ilm” so‘zi turli hollarda 765 marta takrorlanadi. G‘arb faylasuf
olimlari ham Islom falsafasiga suyangan holda ijod etganlar.
Pedagogika  fanining  metodologiyasini  yaratishda  qomusiy  mutafakkir  va
pedagoglarning o‘rni diqqatga sazovardir. Al-xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayxon Beruniy,
Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, chex olimi Yan Amos Kamenskiy, shveytsariyalik
pedagog Iogann Genrix Pestalotstsi, nemis pedagogi Adol'f Disterverg, rus pedagogi
K.D.Ushinskiy kabilar o‘z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratib,
komil  inson  tarbiyalashdagi  qonuniyatlarni  asosladilar.  Yangicha  sharqona
pedagogikaning metodologiyasi o‘tmish ajdodlarimizning barkamol inson tarbiyasidagi
g‘oya  va  ta'limotlarini  o‘rganib,  unga  suyangan  holda  milliy  istiqlol  mafkurasini
mustaqkamlash  va  unga  amal  qilishdir.  Pedagogika  fanining  mazmuni,  maqsadi,
vazifalari,  tamoyil  usul  va vositalari, umuman, har-bir  inson  uchun  zarur  bo‘lgan
tarbiyaviy ta'sirlar yangicha asosga ega bo‘lishi kerak.
O‘zbekiston  mustaqillikka erishgandan keyin birinchi marotaba 1992 yil iyul
oyida fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini
belgilaydi  hamda  har  kimning  bilim  olishdan  iborat  konstitutsiyaviy  huquqini
ta’minlashga qaratilgan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy
Logotip
oliy o`quv yurtidan keyingi ta’lim, kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash hamda maktabdan tashqari ta’lim kabi turlarga bo`linadi. Tarbiya nazariyasi – pedagogikaning muhim tarkibiy qismlaridan biri bo`lib, tarbiya jarayoni mazmuni, shakl, metod, vosita va usullari, uni tashkil etish muammolarini o`rganadi. Tarbiya muayyan, aniq maqsad hamda ijtimoiy-tarixiy tajribaasosida yosh avlodni har tomonlama o`stirish, uning ongi, xulq-atvori va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayonidir. Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy va ekologik tarbiya kabi yo`nalishlarda tashkil etiladi. 3. Pedagogikaning metodologiyasi: Pedagogikaning fan sifatida shakllanib borishi ijtimoiy-iqtisodiy zaruriyat mahsuli sifatida turli fanlar bilan qadim-qadim zamonlardan bog‘liqligidir. Shuni ta'kidlamoq kerakki pedagogika fanining metodologik asosi diniy va dunyoviy fanlar tarkibida rivojlangan. Qur'onda “Ilm” so‘zi turli hollarda 765 marta takrorlanadi. G‘arb faylasuf olimlari ham Islom falsafasiga suyangan holda ijod etganlar. Pedagogika fanining metodologiyasini yaratishda qomusiy mutafakkir va pedagoglarning o‘rni diqqatga sazovardir. Al-xorazmiy, Ibn Sino, Abu Rayxon Beruniy, Rudakiy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, chex olimi Yan Amos Kamenskiy, shveytsariyalik pedagog Iogann Genrix Pestalotstsi, nemis pedagogi Adol'f Disterverg, rus pedagogi K.D.Ushinskiy kabilar o‘z ijodiyotlarida pedagogikaning metodologik asosini yaratib, komil inson tarbiyalashdagi qonuniyatlarni asosladilar. Yangicha sharqona pedagogikaning metodologiyasi o‘tmish ajdodlarimizning barkamol inson tarbiyasidagi g‘oya va ta'limotlarini o‘rganib, unga suyangan holda milliy istiqlol mafkurasini mustaqkamlash va unga amal qilishdir. Pedagogika fanining mazmuni, maqsadi, vazifalari, tamoyil usul va vositalari, umuman, har-bir inson uchun zarur bo‘lgan tarbiyaviy ta'sirlar yangicha asosga ega bo‘lishi kerak. O‘zbekiston mustaqillikka erishgandan keyin birinchi marotaba 1992 yil iyul oyida fuqarolarga ta’lim, tarbiya berish, kasb-hunar o‘rgatishning huquqiy asoslarini belgilaydi hamda har kimning bilim olishdan iborat konstitutsiyaviy huquqini ta’minlashga qaratilgan “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi qabul qilindi va 1997 yilning 29 avgustida bir qancha o’zgartirishlar kiritilgan
holda  qaytadan  tasdiqlandi,  Qonun  5  bo’lim  va  34  moddadan  iborat bo’lib  3
bosqichda amalga oshirish nazarda tutilgan ya’ni: 
Birinchi bosqch (1997-2001 yillar) mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy
salohiyatini saqlab qolish asosida ushbu tizimni isloh qilish va rivojlantirish uchun
huquqiy, kadrlar jihatidan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy shart-sharoitlarni yaratish.
Ikkinchi bosqch (2001-2005 yillar) - Mehnat bozorining rivojlanishi va real
ijtimoiy-iqtisodiy  sharoitlarni  hisobgaolgan  holda  ungaaniqliklar  kiritish.  Bu
bosqchda, shuningdek, ta’lim muassasalarini maxsus tayyorlangan malakali pedagog
kadrlar bilan to`ldirish ta’minlanadi, ularning faoliyatida raqobatgaasoslangan muhit
vujudga keltirish hamda ta’lim muassasalarining moddiy-texnika vaaxborot bazasini
mustahkamlash  davom  ettiriladi,  o`quv-tarbiya  jarayonining  yuqori  sifatli  o`quv
adabiyotlari va ilg`or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash, uzluksiz ta’lim
tizimini axborotlashtirish vazifalarining ham hal etilishi alohida urg`u beriladi. 
Uchinchi bosqich (2005 va undan keyingi yillar) to`plangan tajribani tahlil etish va
umumlashtirish  asosida,  mamlakatni  ijtimoiy-iqtisodiy  rivojlantirish  istiqbollariga
muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish.
O’zbekiston  Respublikasida  uzluksiz  ta’lim  quyidagi  ko’rinishlarda  amalga
oshirilib kelinmoqda.
1. Maktabgacha ta’lim;
2. Umumiy o’rta ta’lim;
3. Kasb-hunar ta’limi, Akademik litsey;
4. Oliyta’lim;
5. Oliy o’quv yurtidan keying ta’lim;
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
7. Maktabdan tashqari ta’lim.
201_ yil _ ___________dagi F-____ sonli Farmoniga binoan 2017-2021 yillarda
O’zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning  beshta  ustuvor  yo’nalishi  bo’yicha
Harakatlar strategiyasi qabul qilindi. Mazkur hujjat asosida boshqa sohalar kabi
ta’lim sohasida ham qator islohotlar amalga oshirildi. Jumladan,
Logotip
dasturi qabul qilindi va 1997 yilning 29 avgustida bir qancha o’zgartirishlar kiritilgan holda qaytadan tasdiqlandi, Qonun 5 bo’lim va 34 moddadan iborat bo’lib 3 bosqichda amalga oshirish nazarda tutilgan ya’ni: Birinchi bosqch (1997-2001 yillar) mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy salohiyatini saqlab qolish asosida ushbu tizimni isloh qilish va rivojlantirish uchun huquqiy, kadrlar jihatidan, ilmiy-uslubiy, moliyaviy shart-sharoitlarni yaratish. Ikkinchi bosqch (2001-2005 yillar) - Mehnat bozorining rivojlanishi va real ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni hisobgaolgan holda ungaaniqliklar kiritish. Bu bosqchda, shuningdek, ta’lim muassasalarini maxsus tayyorlangan malakali pedagog kadrlar bilan to`ldirish ta’minlanadi, ularning faoliyatida raqobatgaasoslangan muhit vujudga keltirish hamda ta’lim muassasalarining moddiy-texnika vaaxborot bazasini mustahkamlash davom ettiriladi, o`quv-tarbiya jarayonining yuqori sifatli o`quv adabiyotlari va ilg`or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash, uzluksiz ta’lim tizimini axborotlashtirish vazifalarining ham hal etilishi alohida urg`u beriladi. Uchinchi bosqich (2005 va undan keyingi yillar) to`plangan tajribani tahlil etish va umumlashtirish asosida, mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish istiqbollariga muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada rivojlantirish. O’zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’lim quyidagi ko’rinishlarda amalga oshirilib kelinmoqda. 1. Maktabgacha ta’lim; 2. Umumiy o’rta ta’lim; 3. Kasb-hunar ta’limi, Akademik litsey; 4. Oliyta’lim; 5. Oliy o’quv yurtidan keying ta’lim; 6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish; 7. Maktabdan tashqari ta’lim. 201_ yil _ ___________dagi F-____ sonli Farmoniga binoan 2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi qabul qilindi. Mazkur hujjat asosida boshqa sohalar kabi ta’lim sohasida ham qator islohotlar amalga oshirildi. Jumladan,
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston
Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida» PQ-
3305-son qarori asosida respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil
etildi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to’g’risida» gi PQ-
3304-son Qarori qabul qilindi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining  2018-yil  25-yanvardagi  «Umumiy
o’rta, o’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari  to’g’risida»gi  PF-5313-son Farmoni  qabul  qilindi. Farmonga muvofiq,
2018/2019 o’quv yilidan boshlab majburiy umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim umum
ta’lim maktablarida, shujumladan, ixtisoslashtirilgan maktablarda, ixtisoslashtirilgan
san’at  va  madaniyat  maktab-internatlarida,  ixtisoslashtirilgan  olimpiya  zaxiralari
maktab-internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda;
2019/2020  o’quv  yilidan  boshlab  kasb-hunar  kollejlariga  o’qishga  qabul  qilish
umumta’lim maktablarining 11-sinflari bitiruvchilari hisobidan, ixtiyoriylik asosida,
tegishli mutaxassislikka (kasbga) ega bo’lish uchun 6 oydan 2 yilgacha bo’lgan o’qitish
muddatlarida amalga oshirilishi belgilab berildi.
Vazirlar  Mahkamasining  2017-yil  24-oktabrdagi  «Umumiy  o’rta  ta’lim
muassasalarining 10-11-sinflari o’quvchilariga kasbiy ta’lim berishga ixtisoslashgan
o’quv-ishlab  chiqarish  majmualarini  tashkil  etish  chora-tadbirlari  to’g’risida»gi
868-son qarori qabul qilindi.
2017-yil 20-apreldagi «Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari
to’g’risida»g iPQ-2909-son Qarori qabul qilindi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim
tizimini yanada takomillashtirish to’g’risida» 2017 yil 16 fevraldagi PF-4958-son
Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida
4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot ob’ekti:
Pedagogika fani rivoji muayyan  pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida
Logotip
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida» PQ- 3305-son qarori asosida respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil etildi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to’g’risida» gi PQ- 3304-son Qarori qabul qilindi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 25-yanvardagi «Umumiy o’rta, o’rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimini tubdan takomillashtirish chora- tadbirlari to’g’risida»gi PF-5313-son Farmoni qabul qilindi. Farmonga muvofiq, 2018/2019 o’quv yilidan boshlab majburiy umumiy o’rta va o’rta maxsus ta’lim umum ta’lim maktablarida, shujumladan, ixtisoslashtirilgan maktablarda, ixtisoslashtirilgan san’at va madaniyat maktab-internatlarida, ixtisoslashtirilgan olimpiya zaxiralari maktab-internatlarida hamda akademik litseylarda uzluksiz va 11 yillik muddatda; 2019/2020 o’quv yilidan boshlab kasb-hunar kollejlariga o’qishga qabul qilish umumta’lim maktablarining 11-sinflari bitiruvchilari hisobidan, ixtiyoriylik asosida, tegishli mutaxassislikka (kasbga) ega bo’lish uchun 6 oydan 2 yilgacha bo’lgan o’qitish muddatlarida amalga oshirilishi belgilab berildi. Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 24-oktabrdagi «Umumiy o’rta ta’lim muassasalarining 10-11-sinflari o’quvchilariga kasbiy ta’lim berishga ixtisoslashgan o’quv-ishlab chiqarish majmualarini tashkil etish chora-tadbirlari to’g’risida»gi 868-son qarori qabul qilindi. 2017-yil 20-apreldagi «Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida»g iPQ-2909-son Qarori qabul qilindi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim tizimini yanada takomillashtirish to’g’risida» 2017 yil 16 fevraldagi PF-4958-son Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida 4. Pedagogikaning ilmiy tadqiqot ob’ekti: Pedagogika fani rivoji muayyan pedagogik muammolarni tadqiq etish maqsadida
olib  borilgan  tadqiqot  ishlarining  g'oyasi,  mazmuni  hamda  natijalari  hisobiga
ta'minlanadi. 
Pedagogik  ilmiv-tadqiqot  metodlari shaxsni  tarbiyalash,  unga  muayyan
yo'nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyektiv va
subyektiv  omillarini  aniqlovchi  pedagogik  jarayonning  ichki  mohiyati,  aloqa  va
qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir.
Pedagogik  ilmiy  tadqiqotlarni  amalga  oshirish  murakkab,  muayyan  muddatni
taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga
ega bo'lgan jarayon bo'lib, uning samarali bo'lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish
zarur. Ular quyidagilardir:
1)
muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi;
2)
ilmiy farazlarning to'g'ri shakllantirilganligi;
3)
vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to'g'ri belgilanganligi;
4)
tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv;
5)
tajriba-sinov  ishlari  jarayoniga  jalb  etiluvchi  respondentlarning  yosh,
psixologik va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi  qonuniyatlarining
to'g'ri hisobga olinganligi;
6)
tadqiqot natijalarini oldindan tashxislash va uning natijalarini aytib o'tish;
7)
tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi.
Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo'nalishda, tadqiqotlarni olib oorishda quyidagi
metodlardan  foydalanilmoqda:Pedagogik  kuzatish  metodi,  Suhbat  metodi,  Anketa
metodi, Intervyu metodi, Ta'lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi, Test metodi,
Pedagogik  tahlil metodi,  Bolalar ijodini o'rganish metodi, Pedagogik tajriba metodi,
Matematik-statistik metod.
5. Pedagogikaning metodlari.
Pedagogik muammolarni hal qilishda turli-tuman tadqiqot metodlari mavjud.Metod
lotincha-mitodos-yo‘l so‘zidan olingan.Ilmiy tadqiqot esa shu metod orqali nazariy,
siyosiy, ilmiy, milliy va ijtimoiy hayot hodisalarini bilish maqsadida qizmat qiladi.
Ilmiy-pedagogik  tadqiqot  metodlaridan  biror  pedagogik  muammoni  qal  qilish
maqsadida  talaba,  o‘qituvchi-tarbiyachi,  aspirant-tadqiqotchi  va  ilmiy  xodimlar
Logotip
olib borilgan tadqiqot ishlarining g'oyasi, mazmuni hamda natijalari hisobiga ta'minlanadi. Pedagogik ilmiv-tadqiqot metodlari shaxsni tarbiyalash, unga muayyan yo'nalishlarda chuqur, puxta ilmiy bilimlarni berishga berish tamoyillari, obyektiv va subyektiv omillarini aniqlovchi pedagogik jarayonning ichki mohiyati, aloqa va qonuniyatlarini maxsus tekshirish va bilish usullaridir. Pedagogik ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish murakkab, muayyan muddatni taqozo etuvchi, izchillik, uzluksizlik, tizimlilik hamda aniq maqsad kabi xususiyatlarga ega bo'lgan jarayon bo'lib, uning samarali bo'lishi uchun bir qator shartlarga rioya etish zarur. Ular quyidagilardir: 1) muammoning dolzarbligi va mavzuning aniq belgilanganligi; 2) ilmiy farazlarning to'g'ri shakllantirilganligi; 3) vazifalarning tadqiqot maqsadi asosida to'g'ri belgilanganligi; 4) tadqiqot metodlar tizimiga nisbatan obyektiv yondashuv; 5) tajriba-sinov ishlari jarayoniga jalb etiluvchi respondentlarning yosh, psixologik va shaxsiy xususiyatlari, shuningdek, shaxs rivojlanishi qonuniyatlarining to'g'ri hisobga olinganligi; 6) tadqiqot natijalarini oldindan tashxislash va uning natijalarini aytib o'tish; 7) tadqiqot natijalarining kafolatlanganligi. Zamonaviy sharoitda, pedagogik yo'nalishda, tadqiqotlarni olib oorishda quyidagi metodlardan foydalanilmoqda:Pedagogik kuzatish metodi, Suhbat metodi, Anketa metodi, Intervyu metodi, Ta'lim muassasasi hujjatlarini tahlil qilish metodi, Test metodi, Pedagogik tahlil metodi, Bolalar ijodini o'rganish metodi, Pedagogik tajriba metodi, Matematik-statistik metod. 5. Pedagogikaning metodlari. Pedagogik muammolarni hal qilishda turli-tuman tadqiqot metodlari mavjud.Metod lotincha-mitodos-yo‘l so‘zidan olingan.Ilmiy tadqiqot esa shu metod orqali nazariy, siyosiy, ilmiy, milliy va ijtimoiy hayot hodisalarini bilish maqsadida qizmat qiladi. Ilmiy-pedagogik tadqiqot metodlaridan biror pedagogik muammoni qal qilish maqsadida talaba, o‘qituvchi-tarbiyachi, aspirant-tadqiqotchi va ilmiy xodimlar