Pedagogika fanining umumiy asoslari. (Pedagogikaning fan va o‘quv predmeti sifatidagi taraqqiyoti.)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

18,8 KB


Pedagogika fanining umumiy asoslari.
Reja:
1.
Pedagogikaning fan va o‘quv predmeti sifatidagi taraqqiyoti. 
2.
Fan va o‘quv predmeti, ularning aloqasi va o‘ziga xos xususiyatlari.
3.
 Pedagogikaning o‘quv predmeti sifatidagi asosiy rivojlanish davrlari. 
Pedagogikaning fan sifatida shakllanishida chex pedagog olimi Yan Amos
Komenskiyning hissasi katta bo’ldi. Uning „Buyuk didaktika“ asari haqli ravishda
pedagogika sohasida yaratilgan birinchi ilmiy asar hisoblanadi. O’n sakkizinchi
asrga kelib O’rta Osiyoda ham pedagogik fikrlar taraqqiy eta boshladi. XIX asr
boshlarida  Mahmudxo’ja  Behbudiy,  Abdulla  Avloniy,  Saidrasul  Aziziy,
Saidahmad Siddiqiy kabi ma’rifat jonkuyarlari yetishib chiqdi. Bu olimlar yangi
usuldagi  maktablar  tuzish,  darsliklar  yaratish,  xalq o’rtasida  ma’rifatni  targ’ib
etishda  jonkuyarlik  qildilar.  Pedagogika  fanining  mazmunini  boyitib  va
rivojlantirib  boradigan  qator  manbalar  mavjud.  Ayniqsa,  maqollar,  ertaklar,
dostonlar,  ashulalar,  udumlar  va  topishmoqlarda  tarbiya  haqidagi  xalq
donishmandligi qamrab olingan.
Allomalarning  pedagogika  nazariyasiga  oid  fikrlaridan  fanda  unumli
foydalanilmoqda.  Shu  bilan  birga,  pedagogika  fani  yangi  g’oyalar  evaziga
boyimoqda.Pedagogikada  „tarbiya“  so’zi  turli  ma’noda  ishlatiladi.  Chunonchi,
tarbiya keng sotsial ma’noda, ijtimoiy hodisa sifatida qo’llanilganda jamiyatning
barcha  tarbiyaviy  vositalarini:  oilani,  maktabgacha  tarbiya  muassasalarini,
o’quvtarbiya  muassasalarini,  mehnat  jamoalari,  axborot  manbalarining  tarbiya
yo’nalishida olib boradigan harakatlarini o’z ichiga oladi. Bu tarbiya vositalari
o’sib kelayotgan yosh avlodning har tomonlama kamol topishiga xizmat qiladi.
Pedagogik  adabiyotlarda  va  amaliyotda  „tarbiya“  so’zi  aniq,  tor  yo’nalishni
Logotip
Pedagogika fanining umumiy asoslari. Reja: 1. Pedagogikaning fan va o‘quv predmeti sifatidagi taraqqiyoti. 2. Fan va o‘quv predmeti, ularning aloqasi va o‘ziga xos xususiyatlari. 3. Pedagogikaning o‘quv predmeti sifatidagi asosiy rivojlanish davrlari. Pedagogikaning fan sifatida shakllanishida chex pedagog olimi Yan Amos Komenskiyning hissasi katta bo’ldi. Uning „Buyuk didaktika“ asari haqli ravishda pedagogika sohasida yaratilgan birinchi ilmiy asar hisoblanadi. O’n sakkizinchi asrga kelib O’rta Osiyoda ham pedagogik fikrlar taraqqiy eta boshladi. XIX asr boshlarida Mahmudxo’ja Behbudiy, Abdulla Avloniy, Saidrasul Aziziy, Saidahmad Siddiqiy kabi ma’rifat jonkuyarlari yetishib chiqdi. Bu olimlar yangi usuldagi maktablar tuzish, darsliklar yaratish, xalq o’rtasida ma’rifatni targ’ib etishda jonkuyarlik qildilar. Pedagogika fanining mazmunini boyitib va rivojlantirib boradigan qator manbalar mavjud. Ayniqsa, maqollar, ertaklar, dostonlar, ashulalar, udumlar va topishmoqlarda tarbiya haqidagi xalq donishmandligi qamrab olingan. Allomalarning pedagogika nazariyasiga oid fikrlaridan fanda unumli foydalanilmoqda. Shu bilan birga, pedagogika fani yangi g’oyalar evaziga boyimoqda.Pedagogikada „tarbiya“ so’zi turli ma’noda ishlatiladi. Chunonchi, tarbiya keng sotsial ma’noda, ijtimoiy hodisa sifatida qo’llanilganda jamiyatning barcha tarbiyaviy vositalarini: oilani, maktabgacha tarbiya muassasalarini, o’quvtarbiya muassasalarini, mehnat jamoalari, axborot manbalarining tarbiya yo’nalishida olib boradigan harakatlarini o’z ichiga oladi. Bu tarbiya vositalari o’sib kelayotgan yosh avlodning har tomonlama kamol topishiga xizmat qiladi. Pedagogik adabiyotlarda va amaliyotda „tarbiya“ so’zi aniq, tor yo’nalishni
belgilash uchun ham ishlatiladi. Xuddi shu ma’noda tarbiyachi rahbarligida aniq
maqsadga qaratilgan jarayon tushuniladi.
 O’qitish  -  o’qituvchi  va  o’quvchining  birgalikdagi  faoliyati  va  bu
jarayonda bolalarning ma’lumot olishi, o’quv ko’nikma va malakasini egallashi,
tarbiyalanib, rivojlanib borishi nazarda tutiladi.
Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri -
o’qituvchi  va  pedagogik  mehnat  sharoiti  muammosi  hisoblanadi.  Chunki
o’qituvchida barcha pedagogik g’oyalar mujassamlangan bo’lib, uning faoliyati
orqali bu g’oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. O’qituvchining ko’p
qirrali  va  murakkab  faoliyati  zamirida  yosh  avlodni  odobli,  axloqli  qilib
tarbiyalash,  ularni  bilimlar  bilan  qurollantirish  kabi  muhim  vazifalar  yotadi.
Bularni amalga oshirish esa o’qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog’liq: bolalarni
o’qitish, maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta bilish va
o’tkazish, ota-onalar o’rtasida pedagogik targ’ibot ishlarini olib borish va hokazo.
Bularning  hammasi  o’qituvchidan  chuqur  bilimga  ega  bo’lishni,  o’z  sohasini,
bolalarni sevishni talab etadi. 
O’zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim konsepsiyasida mutaxassis vazifalari
quyidagicha belgilangan: “...mutaxassis o’z faoliyati, sohasidan qat’iy nazar, ijodiy
jamoalarda  ishlay  olish  qobiliyatiga,  menejment  va  marketing  sohalarida
tayyorgarlikka ega bo’lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xo’jalik, ijtimoiy
va  madaniy  jihatlarini  aniq  tasavvur  qila  olishi  kerak“.  Ushbu  fikrlar
o’qituvchilarga ham bevosita taalluqli.
 Chunki  jamiyatimizda  sodir  bo’layotgan  tub  o’zgarishlar,  bozor
munosabatlariga kirib borishimiz o’qituvchidan nafaqat kasbiy bilimlarni, balki
iqtisodiy, yuridik, texnikaviy bilimlardan ham xabardor bo’lishni taqozo qilmoqda.
Bu o’rinda boshlang’ich sinf o’qituvchisi xususida alohida to’xtalmoq zarur. 
Hozirgi  zamon  o’qituvchisining  asosiy  fazilatlaridan  biri  -o’z  kasbiga
sadoqatliligi, g’oyaviy e’tiqodliligi, o’z kasbini sevishi uni boshqa kasb egalaridan
ajratib  turadi.  Chunki  maktabda  ta’lim-tarbiya  ishining  yuqori  saviyada  olib
borilishi  faqat  o’qituvchiga,  uning  kasbiy  tayyorgarligiga  bog’liq.  O’qituvchi
shaxsiga  qo’yiladigan  muhim  talablardan  biri  shuki,  u  o’zi  o’qitayotgan
predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o’zlashtirib olgan bo’lishi zarur.
Logotip
belgilash uchun ham ishlatiladi. Xuddi shu ma’noda tarbiyachi rahbarligida aniq maqsadga qaratilgan jarayon tushuniladi. O’qitish - o’qituvchi va o’quvchining birgalikdagi faoliyati va bu jarayonda bolalarning ma’lumot olishi, o’quv ko’nikma va malakasini egallashi, tarbiyalanib, rivojlanib borishi nazarda tutiladi. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri - o’qituvchi va pedagogik mehnat sharoiti muammosi hisoblanadi. Chunki o’qituvchida barcha pedagogik g’oyalar mujassamlangan bo’lib, uning faoliyati orqali bu g’oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. O’qituvchining ko’p qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni odobli, axloqli qilib tarbiyalash, ularni bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim vazifalar yotadi. Bularni amalga oshirish esa o’qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog’liq: bolalarni o’qitish, maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta bilish va o’tkazish, ota-onalar o’rtasida pedagogik targ’ibot ishlarini olib borish va hokazo. Bularning hammasi o’qituvchidan chuqur bilimga ega bo’lishni, o’z sohasini, bolalarni sevishni talab etadi. O’zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim konsepsiyasida mutaxassis vazifalari quyidagicha belgilangan: “...mutaxassis o’z faoliyati, sohasidan qat’iy nazar, ijodiy jamoalarda ishlay olish qobiliyatiga, menejment va marketing sohalarida tayyorgarlikka ega bo’lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xo’jalik, ijtimoiy va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak“. Ushbu fikrlar o’qituvchilarga ham bevosita taalluqli. Chunki jamiyatimizda sodir bo’layotgan tub o’zgarishlar, bozor munosabatlariga kirib borishimiz o’qituvchidan nafaqat kasbiy bilimlarni, balki iqtisodiy, yuridik, texnikaviy bilimlardan ham xabardor bo’lishni taqozo qilmoqda. Bu o’rinda boshlang’ich sinf o’qituvchisi xususida alohida to’xtalmoq zarur. Hozirgi zamon o’qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri -o’z kasbiga sadoqatliligi, g’oyaviy e’tiqodliligi, o’z kasbini sevishi uni boshqa kasb egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda ta’lim-tarbiya ishining yuqori saviyada olib borilishi faqat o’qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog’liq. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan muhim talablardan biri shuki, u o’zi o’qitayotgan predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o’zlashtirib olgan bo’lishi zarur.
Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o’quvchilarga
yetkaza  olishi  bolalarning  shu  predmetga  bo’lgan  qiziqishini  oshiradi,
o’qituvchining obro’yini oshiradi. 
O’quvchilar  o’qituvchining  o’z  bilimlarini  bolalarga  yetkaza  olish
imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning fidoyiligini ham taqdirlashadi.
O’qituvchining yuksak madaniyati, uning teran bilim doirasi (ayniqsa, O’zbekiston
mustaqillikka erishgandan so’ng xalqimizning o’z tarixi, madaniyati, urf-odatini
o’rganishga,  bilishga  bo’lgan  qiziqishi  ortib  borayotgan  davrda)  ta’limtarbiya
ishlarining muvaffaqiyatli kechishiga yordam beradi.
 Hozirgi zamon o’qituvchisi  va ayniqsa, boshlang’ich sinf o’qituvchisi
milliy qadriyatlarimizni bilibgina qolmay, keng ota-onalar jamoatchiligi ichida,
sinfda uning otashin targ’ibotchisi ham bo’lishi kerak. O’qituvchi kasbiga xos
bo’lgan muhim talablardan biri— bolalarni sevish, ularning hayoti bilan qiziqish,
har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. 
Bolani sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga
sodiq fuqaro qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o’qituvchi
bo’la  oladi.  Bolaga  befarq,  uning  kelajagi  bilan  qiziqmaydigan,  o’qituvchilik
kasbiga loqayd inson haqiqiy o’qituvchi bo’la olmaydi.
 “Boshlang’ich ta’lim konsepsiyasi“da boshlang’ich sinf o’qituvchisining
qiyofasi quyidagicha ta’riflanadi: „...eng muhimi, bolalarda o’qish, o’rganishga
chinakam havas, ishtiyoq uyg’otuvchi, e’tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida
o’rin  tutadi“.  Bu  konsepsiyada  boshlang’ich  sinf  o’qituvchisiga  qo’yiladigan
quyidagi talablar ham keltiriladi:
 - O’zbekiston - kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor
tuyg’usiga ega bo’lishi; 
- bolalarni  xalq pedagogikasi  durdonalari  hamda milliy qadriyatlarimiz
asosida tarbiya qila olishi;
 - nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til
uslub va me’yorini to’la egallagan bo’lishi zarur.
 O’qituvchilik kasbiga xos bo’lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik
odob shakllantiradi. Pedagogik odob o’qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U
o’qituvchining sabotli bo’lish, o’z hissiyotini idora qila olishi, bolalarga pedagogik
Logotip
Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o’quvchilarga yetkaza olishi bolalarning shu predmetga bo’lgan qiziqishini oshiradi, o’qituvchining obro’yini oshiradi. O’quvchilar o’qituvchining o’z bilimlarini bolalarga yetkaza olish imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning fidoyiligini ham taqdirlashadi. O’qituvchining yuksak madaniyati, uning teran bilim doirasi (ayniqsa, O’zbekiston mustaqillikka erishgandan so’ng xalqimizning o’z tarixi, madaniyati, urf-odatini o’rganishga, bilishga bo’lgan qiziqishi ortib borayotgan davrda) ta’limtarbiya ishlarining muvaffaqiyatli kechishiga yordam beradi. Hozirgi zamon o’qituvchisi va ayniqsa, boshlang’ich sinf o’qituvchisi milliy qadriyatlarimizni bilibgina qolmay, keng ota-onalar jamoatchiligi ichida, sinfda uning otashin targ’ibotchisi ham bo’lishi kerak. O’qituvchi kasbiga xos bo’lgan muhim talablardan biri— bolalarni sevish, ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. Bolani sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq fuqaro qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o’qituvchi bo’la oladi. Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o’qituvchilik kasbiga loqayd inson haqiqiy o’qituvchi bo’la olmaydi. “Boshlang’ich ta’lim konsepsiyasi“da boshlang’ich sinf o’qituvchisining qiyofasi quyidagicha ta’riflanadi: „...eng muhimi, bolalarda o’qish, o’rganishga chinakam havas, ishtiyoq uyg’otuvchi, e’tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida o’rin tutadi“. Bu konsepsiyada boshlang’ich sinf o’qituvchisiga qo’yiladigan quyidagi talablar ham keltiriladi: - O’zbekiston - kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor tuyg’usiga ega bo’lishi; - bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida tarbiya qila olishi; - nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til uslub va me’yorini to’la egallagan bo’lishi zarur. O’qituvchilik kasbiga xos bo’lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob shakllantiradi. Pedagogik odob o’qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U o’qituvchining sabotli bo’lish, o’z hissiyotini idora qila olishi, bolalarga pedagogik
ta’sir o’tkazish vosita va me’yorlarini belgilashi va aniqlashiga yordam beradigan
fazilat hisoblanadi. 
Yuksak  pedagogik  odobga  ega  bo’lgan  o’qituvchigina  sinfda  mo’tadil
psixologik iqlim o’rnata oladi, bolalar qalbiga tez yo’l topa oladi. Pedagogik
taraqqiyotning samarali bo’lishi o’qituvchidan quyidagi qobiliyat turlarini talab
qilinadi: 
1. Bilish qobiliyati
 2. Tushuntira olish qobiliyati 
3. Kuzatuvchanlik qobiliyati 
4. Nutq qobiliyati 
5. Tashkilotchilik qobiliyati 
6. Obro’ orttira bilish qobiliyati 
7. To’g’ri muomala qila olish qobiliyati 
8. Kelajakni ko’ra bilish qobiliyati 
9.  Diqqatni  taqsimlay  olish  qobiliyati  O’z  xizmati  xususiyatiga  ko’ra
o’qituvchi tashkilotchilik fazilatiga ham ega bo’lmog’i lozim. 
Buning uchun o’qituvchi tashabbuskorlik va tashkilotchilik qobiliyatiga ega
bo’lib, har doim tetik, g’ayratli, o’z kuchi va imkoniyatiga ishongan bo’lmog’i
zarur.  Tashabbuskor  va g’ayratli  o’qituvchi  bolalarni  o’z  orqasidan  ergashtira
oladi, o’quvchilar unga ergashadi. 
O’qituvchilik kasbi juda katta ruhiy va jismoniy kuch talab etadi, shuning
uchun o’qituvchining salomatligiga ham ma’lum talablar qo’yiladi. O’qituvchining
ovoz paychalari rivojlangan, ko’rish qobiliyati yaxshi bo’lishi, uzoq vaqt tikka tura
olishi,  ko’p  yurishi,  epchil  harakat  qila  olishi  (ayniqsa,  boshlang’ich  sinf
o’qituvchilari) kerak. Chunki kichik maktab o’quvchilari tinib-tinchimaydigan, o’ta
qiziquvchan, serharakat bo’ladilar. Bu sharoitda o’qituvchi ham shu xususiyatlarga
ega bo’lmog’i lozim. 
O’qituvchi  shaxsiga  qo’yiladigan  umumiy  talablar  bilan  bir  qatorda,
boshlang’ich  sinf  o’qituvchisi  kasbining  o’ziga  xosligi  ham  ayrim  muayyan
talablarni keltirib chiqaradi. 
Chunonchi, boshlang’ich sinf o’qituvchisi anatomiya, fiziologiya, maktab
gigiyenasi  fanlaridan  xabardor  bo’lmog’i,  o’quvchilar  faoliyatini  shu  fanlar
Logotip
ta’sir o’tkazish vosita va me’yorlarini belgilashi va aniqlashiga yordam beradigan fazilat hisoblanadi. Yuksak pedagogik odobga ega bo’lgan o’qituvchigina sinfda mo’tadil psixologik iqlim o’rnata oladi, bolalar qalbiga tez yo’l topa oladi. Pedagogik taraqqiyotning samarali bo’lishi o’qituvchidan quyidagi qobiliyat turlarini talab qilinadi: 1. Bilish qobiliyati 2. Tushuntira olish qobiliyati 3. Kuzatuvchanlik qobiliyati 4. Nutq qobiliyati 5. Tashkilotchilik qobiliyati 6. Obro’ orttira bilish qobiliyati 7. To’g’ri muomala qila olish qobiliyati 8. Kelajakni ko’ra bilish qobiliyati 9. Diqqatni taqsimlay olish qobiliyati O’z xizmati xususiyatiga ko’ra o’qituvchi tashkilotchilik fazilatiga ham ega bo’lmog’i lozim. Buning uchun o’qituvchi tashabbuskorlik va tashkilotchilik qobiliyatiga ega bo’lib, har doim tetik, g’ayratli, o’z kuchi va imkoniyatiga ishongan bo’lmog’i zarur. Tashabbuskor va g’ayratli o’qituvchi bolalarni o’z orqasidan ergashtira oladi, o’quvchilar unga ergashadi. O’qituvchilik kasbi juda katta ruhiy va jismoniy kuch talab etadi, shuning uchun o’qituvchining salomatligiga ham ma’lum talablar qo’yiladi. O’qituvchining ovoz paychalari rivojlangan, ko’rish qobiliyati yaxshi bo’lishi, uzoq vaqt tikka tura olishi, ko’p yurishi, epchil harakat qila olishi (ayniqsa, boshlang’ich sinf o’qituvchilari) kerak. Chunki kichik maktab o’quvchilari tinib-tinchimaydigan, o’ta qiziquvchan, serharakat bo’ladilar. Bu sharoitda o’qituvchi ham shu xususiyatlarga ega bo’lmog’i lozim. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan umumiy talablar bilan bir qatorda, boshlang’ich sinf o’qituvchisi kasbining o’ziga xosligi ham ayrim muayyan talablarni keltirib chiqaradi. Chunonchi, boshlang’ich sinf o’qituvchisi anatomiya, fiziologiya, maktab gigiyenasi fanlaridan xabardor bo’lmog’i, o’quvchilar faoliyatini shu fanlar