Pedagoglik kasbining jamiyat taraqqiyotida tutgan o‘rni
Yuklangan vaqt
2024-10-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
29,4 KB
Pedagoglik kasbining jamiyat taraqqiyotida tutgan o‘rni
Mavzu rejasi:
1. O‘qituvchi kasbi haqida tushuncha. O‘qituvchilik kasbining o‘ziga
xosligi va uning insonparvarlik xususiyati.
2. O‘qituvchilik kasbining insonparvarlik yo‘nalishi.
3. O‘qituvchilik kasbi qadriyatlari. O‘qituvchining kasbiy va shaxsiy
sifatlarini rivojlantirish.
4. Professional va shaxsiy o‘zini o‘zi belgilash, shakllanishida o‘z-o‘zini
takomillashtirish va o‘z-o‘zini rivojlantirish.
5. Professional va shaxsiy sifat komponentlari.
Tayanch iboralar: O`qituvchi, o`quvchi, uzluksiz ta`lim, faoliyat, obro`, kasb,
layoqat, kasbiy sifatlar.
Respublikamiz hukumati xalq ta`limi sohasida o`rtaga qo`yayotgan
vazifalarni bajarish ko`p jihatdan o`qituvchilikka bog’liq. YAngi iqtisodiy siyosatga
o`tish sharoitida ta`lim-tarbiyadan ko`zda tutilayotgan maqsadlarga erishish,
o`quvchilarning xilma-xil faoliyatini uyushtirish, ularni bilimli, odobli, e`tiqodli,
mehnatsevar, barkamol inson qilib o`stirish o`qituvchi zimmasiga yuklatilgan.
O`zining fidokorona mehnati bilan yosh avlodni o`qitish va tarbiyalash
sifatini oshirishga katta hissa qo`shayotgan ijodkor o`qituvchilar soni yil sayin ortib
bormoqda. Ayniqsa, islohotlar davrida bunday murabbiylar el-yurtga tanilmoqda.
Har yili eng yaxshi o`qituvchini aniqlash uchun o`tkazilayotgan maktab ko`riklari,
tuman, viloyat, Respublika tanlovlari ana shu yutuqlarga omil bo`lmoqda.
Maktablarda «metodist o`qituvchi», «katta o`qituvchi», «O`zbekistonda xizmat
ko`rsatgan o`qituvchi» unvonlariga sazovor bo`lgan o`qituvchilar soni tobora
ko`paymoqda.
Xalqimizning kelajagi, mustaqil O`zbekistonning istiqboli ko`p jihatdan
o`qituvchiga, uning saviyasiga, tayyorgarligi, fidoyiligiga, yosh avlodni o`qitish va
tarbiyalash ishiga bo`lgan munosabatiga bog’liq.
So`nggi yillarda pedagogika institutlarida, universitet-larda, pedagogika bilim
yurtlarida o`qituvchilar tayyorlashni yaxshilashga qaratilgan ko`pgina ishlar amalga
oshirildi. CHunonchi, bo`lajak o`qituvchilarning kasbiy tayyorligini kuchaytirish,
ixtisosga doir fanlarni chuqur o`rgatish va pedagogik mahoratni egallash, nazariy
bilimlarni amaliyotda qo`llashga o`rgatish masalalariga e`tibor kuchaydi.
SHunindek, bo`lajak o`qituvchilarga pedagogika, ruhshunoslik, usuliyotga doir
fanlarni o`rgatish ko`lami yanada kengaydi. Pedagogika oliy o`quv yurtlarida bir
qancha ixtisosliklar bo`yicha besh yillik o`quv rejalari joriy etildi.
Uzluksiz pedagogik ta`lim g’oyalari amalga oshirilmoqda. SHu munosabat
bilan o`qituvchilar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ishi davlat va
jamoatchilikning diqqat markaziga bo`ladi. Bu tadbirlar universitet va pedagogika
institutlarining maxsus fakul’tetlarida, malaka oshirish institutlarida amalga
oshirilmoqda. O`qituvchilarni falsafiy jihatdan keng fikrlovchi, mulohazali
bo`lishlariga e`tibor berilayotir. Sinfiy, tarbiyaviy qarashlarning biryoqlamaligidan,
ayrim shaxs va guruhlar manfaatidan umuminsoniy qadriyatlar ustun turishi
ta`kidlan-moqda.
O`zbekiston hukumati maktab o`qituvchilarining haftalik o`quv ishlari
hajmini kamaytirdi, maoshini oshirdi. O`quvchilarning daftarlarini tekshirgani
uchun, shuningdek, «Xalq o`qituvchisi», «Xizmat ko`rsatgan o`qituvchi»,
«Metodist-o`qituvchi»larga va ilmiy darajasi bor o`qituvchilarga qo`shimcha haq
to`lash joriy etildi. Pedagogika o`quv yurtlarida ta`lim olayotgan talabalarning
stipediyalari oshirildi, ovqatlanishi uchun, shaxsiy uylarda yashagani uchun ularga
qo`shimcha po`l to`lanadi.
O`qituvchilik sharafli, lekin juda murakkab kasbdir. YAxshi o`qituvchi
bo`lish uchun pedagogik nazariyani egallashning o`zigina etarli emas. Chunki
pedagogik nazariyada bolalarni o`qitish va tarbiyalash umumiy qonun-qoidalar,
umumlashtirilgan uslubiy g’oyalar bayon etildi. O`quvchilarning yosh, individual
xususiyatlarini e`tiborga olish ta`kidlanadi. Maktab hayoti, amaliy pedagogik
jarayon esa juda xilma-xildir. Pedagogik nazariyaga mos kelmaydigan vaziyatlar
uchrab turadi. Bu esa o`qituvchidan keng bilimdonlikni, puxta amaliy
tayyorgarlikni, yuksak pedagogik mahorat va ijodkorlikni talab etadi.
Shuning uchun ham mustaqil O`zbekiston davlatining umumiy ta`lim
maktabida ishlaydigan o`qituvchi:
-pedagogik faoliyatga qobiliyatli, ijodkor, ishbilarmon;
-milliy, madaniy va umuminsoniy qadriyatlarni, dunyoviy bilimlarni
mukammal egallagan, diniy ilmlardan ham xabardor, ma`naviy barkamol;
-O`zbekistonning mustaqil davlat sifatida taraqqiy etilishiga ishonadigan,
vatanparvarlik burchini to`g’ri anglagan, e`tiqodli fuqaro;
-ixtisosga doir bilimlarni, psixologik, pedagogik bilim va mahorati,
shuningdek, nazariy ilmlarni mukammal egallagan;
-o`qituvchilik kasbini va bolalarni yaxshi ko`radigan, har bir o`quvchisi
ulg’ayib yaxshi odam bo`lishiga chin ko`ngildan ishonadigan, ularning shaxs
sifatida rivojlanib, inson sifatida kamol topishiga ko`maklashadigan;
-erkin va ijodiy fikrlay oladigan, talabchan, adolatli, odobli bo`lmog’i darkor.
Oʼqituvchi deyarli har kuni oʼquvchilar bilan uchrashadi, savol javob qiladi,
ularning yaxshi ishlarini maʼqullaydi, bilimini baholaydi, nojoʼya xatti-xarakatlari
uchun tanbeh beradi. Аlbatta oʼqituvchining fikri, muloxazalarida nisbiylik,
subʼektivlik aʼlomatlari mavjud. U hammaga aynan birdek juda toʼgʼri munosabatda
boʼla olmasligi mumkin. Lekin u hamma oʼquvchilarga nisbatan xolis niyatli
yaxshilik qilishga intiluvchi, adolatli kishi ekanligiga barchani ishonchi komil
boʼlmogʼi darkor. Sinfda oʼqituvchi yaxshi koʼradigan, yomon koʼradigan,
oʼquvchilar bor degan taʼassurot tugʼilmasligi kerak. Xullas, obroʼ oʼqituvchilik
faoliyati uchun zarur xususiyatdir. Obroʼ kishining chuqur bilimi, yuksak ahloqiy
sifatlari, hayot tajribasi, ilmiy tadqiqot va jamoat ishlarida faol ishtirok etishi tufayli
orttirilgan, koʼpchilik tomonidan eʼtirof etilgan taʼsir nufuzidir.
Pedagogik faoliyat oʼz mohiyatiga koʼra ijodiy xarakterga ega. Maʼlumki, inson
oldida biror muammo turgandagina ijodkorlikka ehtiyoj tugʼiladi. Oʼqituvchilik
faoliyati ana shunday xususiyatga ega pedagogik ijodkorlikning asosiy mohiyati,
pedagogik faoliyatining maqsadi va xarakteri bilan bogʼliq. Pedagogik faoliyat kishi
shaxsini, uning dunyo qarashini, eʼtiqodini, ongi, xulq-atvorini shakllantirishdek
umumiy maqsadga boʼysungan son-sanoqsiz pedagogik masalalar yechish
jarayonidir. Oʼqituvchi faoliyatidagi ijodkorlik ana shu masalalarni yechish
usullarida, ularni hal qila olish yoʼllarini qidirib topa bilishlarida ifodalanadi.
Pedagogik ijodkorlik manbai — boʼlgan pedagogik tajribadir. Pedagogik tajriba
muammoli vaziyatlarga juda boydir. Ilgʼor pedagogik tajriba deganda biz
oʼqituvchining oʼz pedagogik vazifasiga ijodiy yondashishini, oʼquvchilar taʼlim-
tarbiyasining yangi, samarali yoʼl va vositalarini qidirib topishni tushunamiz. Ilgʼor
pedagogik tajriba oʼqituvchi tomonidan qoʼllanadigan ish shakli va usullari, uslub
va vositalaridir. Ular vositasida oʼquv-tarbiyaviy ishlarni eng yuqori natijalariga
erishiladi.
Ilgʼor pedagogik tajribani oʼrganish, unga asoslanib yangi pedagogik hodisa va
qonuniyatlarni ochish, oʼquv-tarbiya jarayoniga yaxshi sifatli oʼzgarishlar kiritish,
oʼquvchilarning bilim faoliyatini boshqarish, yangi koʼrinishdagi oʼquv jarayonini
modellashtirish muammolarini yechishga sabab boʼladi. Ijodiy ishlaydigan
oʼqituvchi faqatgina bolalarni muvaffaqiyatli oʼqitish va tarbiyalash, ilgʼor
oʼqituvchilar tajribalarini oʼrganish bilangina cheklanib qolmasdan tadqiqotchilik
koʼnikma malakalariga ham ega boʼlishi zarur. Hozirgi zamon fan va texnika
taraqqiyoti oʼqituvchining ijodkor boʼlishini, fanning muhim muammolari
yuzasidan erkin fikr yurita olishi, fan yutuqlarini oʼquvchilarga yetkaza olishini
taqozo etadi. Bu ahloqiy eʼtiqod oʼqituvchining dars berish jarayonida, tarbiyaviy
ishlarda, oʼquvchilar va boshqa kishilar bilan munosabatlarida, muomalasida,
kundalik turmushda oʼzining shaxsiy namunasi bilan ahloqiy taʼsir oʼtkazilishida
koʼzga tashlanadi. Pedagogik etikaning asosiy tushunchalari umuminsoniy ahloq
kategoriyalariga mos keladi va ularni oʼqituvchi faoliyati bilan bogʼliq tarzda bir
qadar aniqlaydi.
Pedagogik etikada gumanizm, adolatlilik, vijdonlilik, halollik, yaxshilik qilish
kabilar oʼqituvchilik faoliyati bilan bogʼliq ravishda tahlil qilinadi. Аhloq
nazariyasida yaxshilik eng muhim kategoriya hisoblanadi. Yaxshilik-ahloqiy ijobiy
fazilat boʼlib, normativ etikaning idealini, individual ahloqda ijobiy-xulqiy
fazilatlarni mazmunini inson faoliyati yoki biror hatti-harakatiga ijobiy
munosabatining yigʼindisini aks ettiradi. Yaxshilik kishining ongi va ahloqiy
amaliyotida jamiyat va shaxs manfaatlarining birligini aks ettirib jamiyat va shaxsga
manfaat keltiradigan, ijtimoiy taraqqiyotga mos keladigan tushunchalar. Pedagogik
etikada
yaxshilik
tushunchasi
oʼqituvchi
faoliyati
bilan
bogʼliq
holda
aniqlashtiriladi. Unda oʼqituvchi va oʼquvchilar jamoasi manfaatlarining birligi,
muallim va oʼquvchi maqsadining birligi, taʼlim va tarbiyaning samarasi uchun
kurashning birligi aks etadi. Yaxshilik fazilati ikkala tomonning ham yaxshi niyatli,
xayrihoh, mehribon boʼlishini taqozo qiladi. Yaxshilik qaror topishi uchun
yomonlikka murosasiz boʼlishi lozim. Yaxshi istak bilan xush muomalalik, yaxshi
qiliq, yaxshi hatti-harakatning birligi zarur. Shaxs axloqini xarakterlaydigan
belgilardan biri masʼuliyatdir.
Oʼqituvchining masʼuliyati — masʼuliyat tushunchasining butun mazmunini
saqlagan holda muallimning faoliyati va taʼlim-tarbiya jarayonining aniq
vazifalarini ham oʼz ichiga oladi. Oʼqituvchi zimmasiga bola shaxsini har
tomonlama kamol toptirish masʼuliyati yuklandi. Muallim oʼquvchiga chuqur
nazariy bilimlar berishi, uni hayotga, mehnatga tayyorlashi lozim. Shu bilan birga,
u boladagi mavjud layoqat va qobiliyatlarni payqab, individual munosabatda
boʼlishi, unda mavjud boʼlgan ijobiy ahloqiy sifatlarni avaylab oʼstirishi darkor.
Muallim sinfda jamiyatning vakili sifatida oʼqituvchilar jamoasi bilan yolgʼiz oʼzi
ish olib boradi. Bunday sharoitda oʼqituvchining masʼuliyati uning xuquqini tartibga
solib turadigan boshqaradigan kuch, oʼqituvchilarga taʼsir oʼtkazish darajasining
asosiy mezoni hisoblanadi.. Pedagogik faoliyat koʼrsatayotgan oʼqituvchi mahoratli
ravishda oʼtayotgan darsning taʼlimiy-tarbiyaviy tomonlarni tushunarli qilib
bolalarni faoliyatini dunyoqarashda tabiat va jamiyat faoliyatidagi oʼzgarishlardagi
koʼnikmalarni malakalarga aylantiradi. Eʼtiqod, odob, fuqarolik burchini anglash
oʼqituvchining asosiy sifatlaridan biridir. Maktab oʼqituvchisini oʼzi targʼib
qilayotgan idealning fazilatlarini shaxsiy namunasida koʼrsatish kerak. Bolalarga
mehr-muhabbat oʼqituvchining eng muhim fazilatidir. Bu bolalarning hamma qiliq-
qilmishlarini kechirish ularga xushomadguylik qilish emas, balki talabchanlik va
qattiqqoʼllik, adolatlilik bilan qoʼyilgan mehr-muhabbat boʼlib ana shu sifatga ega
boʼlgan shaxs oʼzining koʼp vaqtini va kuchini bolalarga bagʼishlaydi. U zarur
vaqtida istaklarini qurbon qilib, bolalar manfaati yoʼlida ehtiyojlarini cheklashga
tayyor turadi.
Ijtimoiy faollik va fuqarolik burchini anglash oʼqituvchi shaxsiga xos sifat, zero
xaqiqiy pedagog toʼla maʼnodagi jamoatchi boʼlib, bolalarga hayotda ijtimoiy faol
holda turishining amaliy namunasini koʼrsatadi. Oʼqituvchining muhim fazilati
kishilar bilan tez el boʼla olish, koʼpchilikka aralasha bilish, dilkashlik boʼlib, bu
unda muomala madaniyatining yuksakligini ifodalaydi. Chunki oʼqituvchiga
hamisha odamlar bilan aloqa qilishga, ular bilan ishlashga toʼgʼri keladi. Oʼqituvchi
ishidagi muvaffaqiyatni kundalik faoliyatida kattalar va bolalar, ayrim guruh va
yakka shaxslar bilan aloqaga kirisha olish qobiliyatini taʼminlaydi. Oʼqituvchi odobi
umuminsoniy ahloqning kategoriyalari, qoidalari va normalarini taʼlim-tarbiya
jarayoniga mos xususiyatlari bilan uygʼunlashtirish, pedagogning oʼquvchilar,
oʼqituvchilar jamoasi, ota-onalar va jamoatchilik vakillari bilan munosabatida
ifodalanadigan kasbiy-ahloqiy xususiyatdir. Oʼqituvchi pedagogik etikaning
normalarini oʼzlashtirib olishi, tajribada qoʼllashi, oʼzining dunyo qarashi va ahloqiy
tajribasi bilan taqqoslashi lozim. Fikrlash va his etish, turmushda sinab koʼrish
natijasida pedagogik etikaning qoidalari oʼqituvchining oʼz etiqodiga, intilishiga,
oʼz ahloqiy sifatiga aylanadi. Pedagogik faoliyat yosh avlodni hayotga, mehnatga
tayyorlash uchun xalq oldida, davlat oldida javob beradigan, bolalarga taʼlim-tarbiya
berishga maxsus tayyorlangan odamlarning mehnat faoliyatidir. Maktab
oʼqituvchilarining faoliyati inson shaxsini shakllantirishga qaratilgan. Har bir bola
oʼz xulq-atvoriga, xarakteriga ega. Bolalarni tarbiyalashda ularning ana shu oʼziga
xos xususiyatlarini hisobga olish, oʼrganish nihoyatda murakkab. Bunda odamlar
oʼrtasidagi ijtimoiy munosabatlarning murakkabligini oʼzida aks ettiruvchi maxsus
usullardan foydalaniladi. Pedagogik faoliyatga tayyorgarlik koʼrayotgan yoshlar
uning ana shunday xususiyatlarini bilishlari lozim. Pedagogika, psixologiya,
uslubiyot va pedagogik mahorat bir-biri bilan oʼzaro bogʼliq, yaqin aloqadagi
fanlardir.
Muvaffaqiyatli ishlash uchun har bir oʼqituvchi pedagogik mahoratga ega boʼlishi
zarur. Pedagogik mahorat egasi oz mehnatini sarf qilib, katta natijaga erishadi,
ijodkorlik uning xamisha hamkori boʼladi. Pedagogik ishga qobiliyatli, isteʼdodli
kishidagina pedagogik mahorat boʼlishi mumkin. Qobiliyat faoliyat jarayonida
paydo boʼladi va rivojlanadi. Qobiliyat malaka va uddaburonlikdan farq qiladi.
Malaka va uddaburonlik mashq, oʼqish natijasi xisoblansa, layoqat va zexn yaʼni
inson nerv tizimida anatom-fiziologik xususiyat boʼlishi xam zarur. Аna shu tabiiy
zaminda qobiliyat deb ataluvchi ruhiy xususiyat taraqqiy etadi. Pedagogik
faoliyatning samarali boʼlishi uchun oʼqituvchida qobiliyatning quyidagi turlari
mavjud boʼlmogʼi lozim. Bilish qobiliyati fanning — tegishli sohalariga oid
matematik, fizika, biologiya, adabiyot va xokazolarga doir qobiliyatdir. Bunday
qobiliyatga ega boʼlgan oʼqituvchi fanni oʼquv kursi hajmidagi emas balki ancha va
chuqurroq biladi, oʼz fani sohasidagi kashfiyotlarni xamisha kuzatib boradi,
materialni ipidan ignasigacha biladi, unga nixoyatda qiziqadi, oddiy tadqiqot
ishlarini ham bajaradi. Tushuntira olish qobiliyati — oʼquv materialini
oʼquvchilarga tushunarli qilib bayon eta olish, oʼquvchilar mustaqil ravishda faol
fikrlashga qiziqish uygʼotish qobiliyatidir. Oʼqituvchi zarur hollarda oʼquv
materiallarini oʼzgartira olishi, qiyin narsani oson, murakkab narsani oddiy, noaniq
narsani tushunarli qilib oʼquvchilarga yetkaza olishi darkor. Bunda oʼquvchilar
ruhiyatini hisobga olish zarur. Qobiliyatli pedagog oʼquvchilarning bilim va kamolat
darajasini hisobga oladi, ularning nima bilishlari va hali nimani bilmasliklarini,
nimani unitib qoʼyganlarini tasavvur etadi. Kuzatuvchilik qobiliyati —
oʼquvchining, tarbiyalanuvchining ichki dunyosiga kira olish qobiliyati, oʼquvchi
shaxsini va uning vaqtinchalik ruhiy xolatlarini juda yaxshi tushuna bilish bilan
bogʼliq boʼlgan pedagogik kuzatuvchanlikdir. Bunday oʼqituvchi oʼquvchining
ruhiyatidagi koʼz ilgʼamas oʼzgarishlarni ham tez farqlab oladi. Oʼquvchilar bunday
oʼqituvchilar haqida: “Qaramayotganga oʼxshaydiyu, hamma narsani koʼrib turadi.
Oʼquvchining hafa boʼlganini yoki dars tayyorlamayotganligini koʼzidan biladi”-
deydilar. Nutq qobiliyati — nutq yordamida, shuningdek imo ishora vositasida oʼz
fikr va tuygʼularini aniq va ravshan ifodalash qobiliyati. Bu oʼqituvchilik kasbi
uchun juda muhimdir.Oʼqituvchining nutqi darsda hamisha oʼquvchilarga qaratilgan
boʼladi. Oʼqituvchi yangi saboqni tushuntirayotgan, oʼquvchining javobini tahlil
qilayotgan yoki tanqid qilayotgan boʼlsa ham uning nutqi xamisha oʼzining ichki
kuchi, ishonchi, oʼzi gapirayotgan narsaga qiziqqanligi bilan ajralib turadi. Fikrining
ifodasi oʼquvchilar uchun aniq, sodda tushunarli boʼladi. Tashkilotchilik qobiliyati
— birinchidan, oʼquvchilar jamoasini uyushtirish, jipslashtirish, muhim vazifalarni
hal etishga ruhlantirishni, ikkinchidan, oʼz ishini toʼgʼri uyushtirishini nazarda
tutadi.
Oʼz ishini tashkil etish deganda ishni toʼgʼri rejalashtira olish va uni nazorat qila
bilish nazarda tutiladi. Tajribali oʼqituvchilarda vaqtni oʼziga hos, xis etishini vaqtga
qarab toʼgʼri taqsimlay olish, belgilangan muddatga ulgurish xususiyati hosil
boʼladi. Obroʼ orttira olish qobiliyati — oʼquvchilarga bevosita emotsional-irodaviy
taʼsir koʼrsatish va shu asosda obroʼ qozona olishdir. Obroʼ faqat shu asosdagina
emas, balki oʼqituvchining fani yaxshi boʼlishi, mehribonligi, nazokatligi va
hokazalar asosida ham qozoniladi. Bu qobiliyat oʼqituvchi shaxsiy sifatlarining
butun bir yigʼindisiga, chunonchi uning irodaviy sifatlariga dadilligi, chidamliligi va
xokazolarga, shuningdek oʼquvchilarga taʼlim hamda tarbiya berish masʼuliyatini
his etishga oʼzining haq ekanligini ishonishga, bu ishonchni oʼquvchilarga yetkaza
olish qobiliyatlarga ham bogʼliq. Toʼgʼri muomala qila olish qobiliyati — bolalarga
yaqinlasha olish, ular bilan pedagogik nuqtai nazardan juda samarali oʼzaro
munosabatlar oʼrnata bilish, pedagogik nazokatning mavjudligini bildiradi.
Kelajakni koʼra bilish qobiliyati — oʼz xarakatlarining oqibatini koʼra bilishda,
oʼquvchining
kelgusida
qanday
odam
boʼlishi
tasavvur
qila
olishida,
tarbiyalanuvchida qanday fazilatlarni taraqqiy ettirish lozimligini oldindan aytib
bera olishda ifodalanadi.
Diqqatni taqsimlay olish qobiliyati — oʼqituvchi uchun diqqatning barcha
xususiyatlari, hajmi, kuchi, koʼruvchanligi iroda qila olishi, safarbarligi kabilarning
taraqqiy etishi bilan izohlanadi. Pedagogik mehnatni, yaʼni taʼlim-tarbiya ishlarini
toʼgʼri tashkil qilish faqat iqtisodiy jihatdan muhim ahamiyatga ega boʼlmay, balki
taʼlim-tarbiyaning sifatini oshirishda, uni takomillashtirishda ham katta ahamiyatga
molikdir. Faoliyatni toʼgʼri, tejamli tashkil qilish kishining oʼzi uchun ham, u bilan
birga ishlaydigan kishilar uchun ham qulaylik tugʼdiradi. Oʼqituvchi mehnatining
oʼziga xosligi uning koʼp qirraliligi va murakkabligidir. Shu bilan birga bu mehnat
ijodiy xarakterga ega, yaʼni u, faqat yangilik yaratib qolmaydi, balki mazmunan
oʼzgarib ham boradi. Har bir vaziyat, oʼquvchilar bilan munosabatning har bir ongli
oʼqituvchilikda maʼlum maʼnoda bir-biriga oʼxshamaydi va takrorlanmaydi.
Oʼqituvchi ish koʼradigan soha — oʼquvchi ham jismoniy, aqliy, ruhiy jihatdan
oʼzgarib boradi. Oʼqituvchi mehnatining qiyin murakkabligi, oʼquvchi bilan
muomala qilishning, unga taʼsir koʼrsatishning nozikligi, undan tarbiya nazariyasini,
psixologiya fanini chuqur bilishni talab qiladi. Oʼqituvchi mehnatining koʼp
qirraliligi, uni bajarishga sarflanadigan vaqtda ham koʼrinadi. Taʼlim-tarbiyaning
murakkablashuvi oʼqituvchi mehnatiga ketadigan vaqt miqdorining koʼpayib borishi
bilan xarakterlanadi. Bu esa oʼqituvchining ishi va boʼsh vaqti oʼrtasidagi chegara
tobora yoʼqolib borishga sabab boʼlmoqda.
Oʼqituvchi mehnatining yana bir xususiyati doimo oʼqituvchilar nazorati va nigohi
ostida amalga oshishidir. Oʼqituvchi oʼquvchilarga taʼlim-tarbiya berar ekan, uning
faoliyati
turlari
uzluksiz
almashinib
turadi.
Taʼlim-tarbiya
ishlarining
murakkablashib borishi oʼqituvchining vazifasini qiyinlashtirmoqda va faoliyat
sohasini kengaytirmoqda. Oʼqituvchi bilimlarini oʼzlashtirib, keyin ularni yoshlarga
oʼrgatadigan tadqiqotchi olim darajasiga yaqinlashmoqda, oʼqituvchi bolalar
jamoasining tadqiqotchisi, nozik psixologik, tarbiyachi sifatida nazariyotchi va
amaliyotchiga xos xususiyatlarni oʼzlashtirmoqda. Biz oʼqituvchining mehnati oʼz
xarakteri bilan tadqiqotchi olim mehnatiga yaqinlashmoqda, dedik. Аmmo bu ikkala
faoliyat oʼrtasidagi umumiylik boʼlsada ularning tafovuti ham mavjud. Bu tafovut
oʼqituvchi mehnatining oʼziga xos xususiyati bilan belgilanadi. Oʼqituvchining
maqsadi fan uchun yangilik ochish, pedagogika nazariyasiga tugal ilmiy hissa
qoʼshish emas, balki oʼzining va boshqalarning ilgʼor tajribasini chuqur tahlil qilib,
taʼlim tarbiyaning samarali usul va vositalarini topishdir. Oʼqituvchilarning ijodi
ilmiy pedagogik tadqiqot bilan taʼlim tarbiya tajribasini bir biriga bogʼlaydigan
zanjir rolini oʼynaydi. Ilgʼor maktablarning ish tajribasidan koʼrinadiki, xaqiqiy
ilmiy va qimmatli pedagogik asar ana shu bogʼlanish tufayli yuzaga kelishi mumkin
va shunday asardagi pedagogik xulosalar, tavsiyalar koʼpchilikga maʼqul boʼladi va
maktablarda taʼlim tarbiyaning takomillashuviga munosib hissa qoʼshadi.
Oʼqituvchining ijodi hamma vaqt maʼlum tajribaga asoslanadi. Chunki ijodkor kishi
nimagadir intilishi kerak. Oʼqituvchi ilgʼor metod va usullarni egallash hamda oʼz
ishida qoʼllash yoʼllarini izlab pedagogik, ruxshunoslik va taʼlim metodikasining
yutuqlariga murojat qiladi. Chunki ijodiy ishlaydigan oʼqituvchi oʼzgalar tajribasini
tahlilsiz toʼgʼridan-tugʼri qabul qilmay, oʼz tajribasiga taqqoslab koʼradi. Shundan
keyingina uning yangi tomonlarini qabul qiladi. Demak, ijodkorlik xissiyot emas,
balki oʼqituvchining uzoq ishlashi, yuksak pedagogik madaniyatining mahsulidir.
Oʼqituvchilik sharafli, lekin murakkab kasbdir. Yaxshi oʼqituvchi boʼlish uchun
pedagogik nazariyani egallashning oʼzigina yetarli emas. Chunki pedagogik
nazariya bolalarni oʼqitish va tarbiyalash haqida umumiy qonun qoidalar,
umumlashtirilgan usuliy gʼoyalar bayon etiladi. Oʼqituvchilarning yosh individual
xususiyatlarini eʼtiborga olish taʼkidlanadi. Maktab hayoti, amaliy pedagogik
jarayon esa juda xilma-xildir. Pedagogik nazariyaga mos kelmaydigan vaziyatlar
uchrab turadi. Bu oʼqituvchini keng bilimdonlikni, puxta amaliy tayyorgarlik,
yuksak pedagogik mahorat va ijodkorlikni talab etadi.
O`qituvchining ko`p qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni barkamol
shaxs sifatida tarbiyalash, ularni ilmiy bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim
vazifalar yotadi. Bularni amalga oshirish esa o`qituvchining xilma-xil faoliyatiga
bog’liq: bolalarni o`qitish, darsdan va ta`lim muassasalaridan tashqari tarbiyaviy
ishlarni tashkil eta bilish va o`tkazish, ota-onalar va jamoatchilik o`rtasida
pedagogik targ’ibot ishlarini olib borish va hokazo. Bularning hammasi
o`qituvchidan chuqur bilimga ega bo`lishni, o`z sohasini, o`quvchilarni sevishni
talab qiladi.
Ta`lim muassasalarida ta`lim va tarbiya ishlarini tashkil etuvchi va amalga
oshiruvchi shaxs, bu - o`qituvchi. YAxshi o`qituvchi bo`lish uchun pedagogik
nazariyani egallashning o`zi etarli emas. CHunki pedagogik nazariya bolalarni
o`qitish va tarbiyalash haqida umumiy qonun-qoidalar umumlashtirilgan uslubiy
g’oyalarni ilgari suradi. Biroq ta`lim berish jarayonida pedagogik nazariyaga mos
kelmaydigan vaziyatlar ham uchrab turadiki, ularning oqilona echimini topish uchun
o`qituvchidan bilimdonlik, puxta amaliy tayyorgarlik, yuksak pedagogik mahorat va
ijodkorlik talab qilinadi.
O`qituvchi oldida turgan asosiy vazifalar
O`zbekiston davlatining umumiy ta`lim muassasalarida ishlaydigan o`qituvchi:
-
pedagogik qobiliyatli, ijodkor, ishbilarmon;
-
milliy madaniyat va umuminsoniy qadriyatlarni,
dunyoviy bilimlarni mukammal egallagan, diniy ilmlardan
ham xabardor, ma`naviy barkamol shaxs;
-
O`zbekistonning mustaqil davlat sifatida taraqqiy
etishiga ishonadigan, vatanparvarlik burchini to`g’ri anglagan, e`tiqodli fuqaro;
-
ixtisosga doir bilimlarni, psixologik, pedagogik
bilim va mahoratni, shuningdek, nazariy ilmlarni mukammal egallagan mutaxassis;
-
o`qituvchilik kasbiga mehr qo`ygan, bolalarni yaxshi
ko`radigan, har bir o`quvchisi ulg’ayib, yaxshi odam bo`lishiga
chin ko`ngildan ishonadigan, uning shaxs sifatida rivojlanib, inson sifatida kamol
topishiga ko`maklashadigan murabbiy;
-
erkin va ijodiy fikrlay oladigan, talabchan, adolatli, odobli kasb egasi
bo`lmog’i darkor.
O`qituvchi yosh avlodni hayotga, mehnatga tayyorlash uchun xalq, davlat oldida
javob beradigan, o`quvchilarga ta`lim-tarbiya berishga maxsus tayyorgarlik
ko`rgan, kasbiga muvofiq pedagogik faoliyat bilan shug’ullanayotgan insondir. Bu
erda «kasbiga muvofiq» jumlasiga e`tibor berish lozim, chunki nokasbiy pedagogik
faoliyat bilan deyarli barcha odamlar shug’ullanadi, ammo faqat o`qituvchigina
qachon, qaerda, qanday tarbiya berish kerakligini biladi va bu tarbiyaning samarali
usullaridan foydalanish hamda pedagogik qoidalarga mos holda olib borishni
uddalay oladi, o`z kasbiy burchini bajarish uchun belgilangan tartibda mas`uliyatni
sezgan holda mehnat qiladi.
O`qituvchilik ishi - inson faoliyatining eng murakkab turlaridan biridir.
O`quvchilarni tarbiyalashda ularning o`ziga xos xususiyatlarini hisobga olish,
o`rganish
nihoyatda
murakkab.
Bunda
odamlar
o`rtasidagi
ijtimoiy
munosabatlarning murakkabligini o`zida aks ettiruvchi maxsus usullardan
foydalaniladi. Ammo odamlarning aksariyat qismi o`qituvchilik kasbidan chuqur
xabardor emas va pedagogik faoliyatning tashqi belgilari bo`yichagina fikr yuritadi.
Agar savolni: «O`qituvchining boshqa kasbdagilardan nima farqi bor?», - deb
bersak, ko`p narsa oydinlashadi. O`qituvchilik faqatgina fanni bilgan kishining
vazifasi emas, u pedagogik faoliyatni ham eplay olishi kerak.
Albatta, matematikani o`rgatish faqat matematikani biladigan odamning qo`lidan
keladi. Lekin tarbiyalashni bilmagan bilimli matematiklar hech narsaga
yaramaydigan o`qituvchi bo`lib chiqadilar. «O`qituvchi o`zi nima ish qiladi? Uning
pedagogik vazifalarini qanday so`zlar bilan ifodalash mumkin?», degan savolga
javob topishga harakat qilamiz.
Pedagogik professiogramma
Pedagogik
faoliyatga
tayyorgarlik
ko`rayotgan
yoshlar
pedagogik
professiogrammada
keltirilgan
ixtisoslik
xususiyatlarini
bilishlari
lozim.
Professiogramma quyidagi xususiyatlarni o`z ichiga oladi:
1) o`qituvchi shaxsi xususiyatlari;
2) o`qituvchining ruhiy-pedagogik tayyorgarligiga qo`yiladigan talablar;
3) maxsus tayyorgarlikning hajmi va mazmuni;
4) ixtisosga oid uslubiy tayyorgarlikning mazmuni.
Bo`lajak o`qituvchilarning kasbga xos xususiyatlarini shakllantirish uchun ularning
pedagogik-psixologik qiyofasi, ya`ni milliy professiogrammasini yaratish zarur.
«Ta`lim
to`g’risida»gi
Qonun,
“Kadrlar
tayyorlash
milliy
dasturi”da
o`qituvchilarga, ayniqsa boshlang’ich sinf o`qituvchilariga alohida e`tibor
qaratilgan. SHuning uchun ham boshlang’ich sinf o`qituvchisining pedagogik-
psixologik qiyofasini yaratish bugungi kundagi dolzarb masaladir. Jumladan,
boshlang’ich sinf o`qituvchisi O`zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonishi,
milliy iftixor tuyg’usiga ega bo`lishi; bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda
milliy qadriyatlarimiz asosida tarbiya qila olishi; nutqi ravon, tili boy bo`lishi zarur.
Boshlang’ich ta`lim o`qituvchilari uchun zarur bilimlar:
1.
Pedagogika va psixologiya fanining metodologik
asoslarini egallash.
2.
Tarbiya mohiyatini, uning maqsad va vazifalarini
hamda metodlarini bilish.
3.
O`quvchining rivojlanishini, pedagogik, psixologik-
fiziologik xususiyatlarini bilish.
4.
Boshlang’ich sinf o`quvchilari bilan tarbiyaviy ishlar
olib borish metodikasini bilish.
5.
Boshlang’ich sinf o`quvchilariga dars o`tishning pedagogik-psixologik
yo`llarini bilish.
6.
Fan va madaniyat sohasida umumiy bilimlarni egallash.
Boshlang’ich ta`lim o`qituvchisi uchun zarur malakalar
Amaliy-konstruktiv malakalar:
1. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtira bilish.
2. O`quvchi shaxsini jamoa sharoitida tarbiyalashning indi-vidual rejasini amalga
oshira bilish.
3. Har xil o`yinlar orqali o`quvchilar tarbiyasini muvaf-faqiyatli amalga oshirish.
Tashkilotchilik malakalari:
1. O`quvchilar jamoasidagi faol bolalarni aniqlay bilish, sinf faollarini tashkil qilish
va ularni boshqara
olish.
2. O`quvchilarning jamoatchilik faoliyatini uyushtira bilish, ularning ijtimoiy
faolligini rivojlantirish.
3. O`quvchilarga berilgan jamoa topshiriqlarining baja-rilishi ustidan nazorat
o`rnatish va ularga zarur
vaqtda amaliy yordam bera bilish.
4. Maktabda sinf rahbarligi ishlarini faol amalga oshira bilish.
5. Jamoatchilik va ota-onalar o`rtasidagi ishlarni tashkil eta bilish.
Kommunikativ malakalar:
1.
O`quvchilar, ota-onalar, o`qituvchilar, jamoatchilik
vakillari bilan pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq keladigan munosabat va
aloqalar o`rnata bilish.
2.
O`quvchilar jamoasining qiziqishlarini, ichki munosabatlarini idora qila
bilish.
3.
O`quvchilar fikrini tushunish va o`z fikrini tushuntira bilish.
4.
O`quvchilar bilan yaqindan munosabatda bo`lish va
ularda o`ziga nisbatan mehr, ishonch, hurmat uyg’ota bilish.
Amaliy malakalar:
1.
Rasm solish.
2.
Ashula aytish.
3.
Sport bilan shug’ullanish.
4.
Sayohat qildirish.
5.
O`yinlar tashkil qilish.
6.
Pazandalik.
7.
Tikuvchilik.
Kasbiy sifatlar:
1. Bilimdonlik.
2.
Kasbga e`tiqodlilik.
3.
Fuqarolik burchini anglash (mas`uliyatni anglash).
4.
Adolatlilik.
5.
Talabchanlik.
6.
O`zini tuta bilish.
7.
Pedagogik nazokat.
8.
Vazminlik, sabr-toqatlilik.
9.
Kuzatuvchanlik va ziyraklik.
10.
Nutq madaniyati..
11.
Aniq, ifodali o`qish.
12. Ijodiy xayol - kelajakni ko`ra olish yoki pedagogik tasavvur.
13. Ta`sir eta olish. Kasbiy layoqatlilik.
Shaxsiy sifatlar:
1.
Bolalarni sevish.
2.
Mehnatsevarlik.
3.
Ijtimoiy g’ayrat.
4.
Kuzatuvchanlik.
5.
Mehribonlik.
6.
Kamtarlik.
7.
Quvnoqlik.
8.
Qat`iylik.
9.
Dadillik.
10.
Intiluvchanlik.
11.
Diqqat-e`tiborlilik.
Ijodiy sifatlar:
1.
Ta`lim-tarbiyaga oid ishlarni amalga oshirish ja-
rayonida pedagogik mahoratni mukammallashtirishga doimiy
intilish.
2.
Tarbiyaviy ta`sir natijasini oldindan ko`ra bilishga intilish.
3.
Bo`lib o`tgan voqea-hodisalarga, tarbiyalanuvchilarga
nisbatan yangicha qarash qobiliyati.
4. O`zini tarbiyalanuvchi holatiga qo`ya bilish, atrof-muhitga nisbatan uning
qarashini ko`ra bilishga intilish.
Qobiliyatlar:
1.
Didaktik qobiliyat.
2.
Akademik qobiliyat.
3.
Pertseptiv qobiliyat.
4.
Nutq qobiliyati.
5.
Tashkilotchilik qobiliyati.
6.
Avtoritar qobiliyat.
7.
Kommunikativ qobiliyat.
8.
Pedagogik xayol.
9.
Diqqatni taqsimlay olish qobiliyati.
10.
Umuminsoniy va milliy qadriyatlarni bilish va targ’ib qila olish qobiliyati.
Ushbu pedagogik-psixologik qiyofa pedagoglarni tanlashda, ularning bilim
qobiliyatlarini tashhis qilishda qo`llanishi mumkin.
Nazorat uchun savollar
1.
Oʼqituvchi kasbi va uning kelib chiqish tarixi qanday?
2.
Oʼqituvchilik kasbining qanday oʼziga xos jihatlarini bilasiz?
3.
Oʼqituvchi kasbidagi insonparvarlik nimalarda namoyon boʼladi?
4.
Oʼqituvchi kasbidagi insonparvarligi nimalarda namoyon boʼladi?
5.
Professional oʼz-oʼzini rivojlantirish deganda nimani tushunasiz?
6.
Professionallik nima?
7.
Oʼqitkuvchining ijodkorligi nimalarda aks etadi?
8. O‘qituvchining amaliy malakalariga nimalar kiradi?
9. O‘qituvchining kasbiy sifatlariga nimalar kiradi?
10. O‘qituvchining ijodiy sifatlariga nimalar kiradi?
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.: «O‘zbekiston», 2017.
2. O'zbekiston Respublikasining “Ta'lim to'g'risida”gi Qonuni// Qonun hujjatlari
ma'lumotlari milliy bazasi, 24.09.2020-y., 03/20/637/1313-son.
3. “O‘zbekistonni rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil, 7-fevraldagi PF- 4947-son
Farmoni// O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017- y., 6-son,
70-modda, 20-son, 354-modda, 23-son, 448-modda, 37-son, 982- modda.
4. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022- 2026-
yillarga
mo‘ljallangan
Yangi
O‘zbekistonning
taraqqiyot
strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni.
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 11-maydagi “2022- 2026-
yillarda Xalq ta’limini rivojlantirish bo‘yicha Milliy dasturni tasdiqlash
to‘g‘risida”gi PF-134-son Farmoni.
6. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 21-iyundagi “Pedagogik
ta’lim sifatini oshirish va pedagog kadrlar tayyorlovchi oliy ta’lim muassasalari
faoliyatini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” PQ-289-sonli
Qarori.
7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 2-iyundagi “Nizomiy
nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti faoliyatini takomillashtirish
bo’yicha qo’shimcha chora-tadbirlar tog’risidagi PQ-290-sonli Qarori.
8. Pedagogika. // M.Toxtaxodjayevaning umumiy tahriri ostida. Darslik. – T.:
Oʻzbekiston faylasuflari milliy jamiyati, 2010.
9. Xodjayev B.X. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti. Darslik – T.: Sano-
standart, 2017.
10. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022-2026-
yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi
PF-60-sonli Farmoni.