Po‘lat Mo‘min va Qudrat Hikmat, Xudoyberdi To‘xtaboev hayoti va ijodi
Yuklangan vaqt
2024-09-23
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
60,5 KB
Po‘lat Mo‘min va Qudrat Hikmat, Xudoyberdi To‘xtaboev hayoti va ijodi
Reja:
1. Po‘lat Mo‘minning ijod yo‘li.
2. SHoir ijodida bola psixologiyasining berilishi.
3. Adabiy ertak-ppesalari.
1. O‘zbek bolalar adabiyotida butun ijodini kichiklarga bag‘ishlagan,
ularning o‘zaro munosabati, psixologiyasi, o‘sib-ulg‘ayishlaridagi harakter
o‘zgarishlarini turli janr asarlarida keng va chuqur ochib bergan bolalar
ijodkorlaridan biri Po‘lat Mo‘mindir.
Nizomiy nomli Toshkent davlat pedagogika institutining o‘zbek tili va
adabiyoti
faku’ltetiga
o‘qishga
kirib,
uni
muvaffaqiyatli
tamomlagach,
aspiratnurada o‘qidi, maktablarda o‘qituvchilik qildi. So‘ngra O‘zbekiston Davlat
nashriyotida ishladi. P.Mo‘min qaerda ishlamasin, doimo adabiyotga muhabbat
bilan qaradi, uni qunt bilan mutolaa qildi, o‘rgandi. Kichik-kichik she’rlar yoza
boshladi. 1914 yilda “Bahorga sayohat” nomli birinchi she’ri bosilib chiqdi.
Birinchi she’rlar to‘plami esa 1949 yilda “Sayrang qushlar!” nomi bilan nashr
etildi. Kitob adabiy jamoatchilik tomonidan iliq kutib olindi. To‘plamdan munosib
o‘rin olgan “Darslar majlisi”, “YAshna, ulug‘ o‘lkamiz”, “O‘qituvchim”,
“Haykal”, “Alla va Jalla” (ertak) singari asarlari mazmundorligi, qiziqarliligi bilan
kitobxonlarning e’tiborini o‘ziga jalb etadi.
SHoirning tinimsiz ijodiy mehnati tufayli “Hunardan unar”, “To‘g‘ri
o‘sgan gul bo‘lar”, “Aql qaerda bo‘lar”, “O‘rinbosarlar”, “Oltin nay”, “Bir yarim
Karim”, “Endi adashmaydi”, “Barcha bola do‘st bo‘lsa”, “Rahmatga rahmat”,
“Gazpolvon ertak aytar”, “CHangyutar botir”, “Do‘sting qancha ko‘p bo‘lsa”,
“Oftob va odob”, “YAxshilarga o‘xshasam”, “Bu juda soz”, “Eson va Omon”,
“Oltmish olti oltin qo‘l”, “Ustozlar izidan”, “Bolalarning baxti kulgan”, “Bir yuz
bir oltin qo‘l” she’riy to‘plamlari, “Apreloy bilan Mayxon qiz”, “Qovoqvoy bilan
CHanoqvoy” kabi ertaklari, p’esalari yuzaga keldi.
2. Po‘lat Mo‘min ta’lim va jismoniy mehnatga bag‘ishlangan
she’rlarida mehnat va mehnatsevar bolalar haqida fikr yuritadi. Ba’zi ishyoqmas,
dangasa, yalqov o‘quvchilarni tanqid qiladi, ularning kamchiliklarini ochib
tashlaydi. Masalan, “Besh oldim besh!” degan she’rini olaylik. Asar qahramoni
uzoq vaqt past bahoga o‘qib yurardi, fanlarni ko‘ngildagidek o‘zlashtira
olmaganidan do‘stlari, ota-onasi va o‘qituvchilari oldida gunohkordek his qilardi
o‘zini. O‘quvchi bunday qiyin ahvoldan faqat ko‘proq dars tayyorlashi, kitob
o‘qishi bilan qutulib ketishi mumkinligiga ham ishonmaydi. Nima bo‘ladi-yu, bir
kuni u uyga berilgan topshiriqni qayta-qayta o‘qiydi, dars, kitobdan boshqa hech
narsani o‘ylamaslikka harakat qiladi.
Bolalar shoirining “Tuganmas kon”, “O‘qituvchi baho qo‘yganda”,
“Ko‘chalarni to‘ldirib”, “Sizga nima bo‘ldi, o‘g‘il bolalar?”, “YUqumli “2” lar”,
“Bilsa bo‘lar ekan-ku!”, “Sentyabrdan kim sevinar?” kabi she’rlari ham a’lo va
yaxshi o‘qish uchun intilayotgan, harakat qilayotgan bolalar to‘g‘risida
yozilgandir.
Po‘lat
Mo‘minning
“5”
baho
qo‘shig‘i”,
“Xursandmisiz?”,
“Sentyabrim”, “Internat qo‘shig‘i”, “Uch baho - puch baho” singari qo‘shiqlari
o‘qish, ilmli bo‘lish mavzuiga bag‘ishlangan. O‘z ustida ko‘p ishlash, kitob o‘qish,
dars qoldirmaslik “a’lo” o‘qishning mustahkam garovi ekanligini shoir “5” baho
qo‘shig‘i” da eks ettirsa, dangasa, yalqovlarni “Uch baho - puch baho” qo‘shig‘ida
ancha tanqid qilib o‘tadi.
Po‘lat Mo‘min axloq va odob kuychisi hisoblanadi. Bu masala
ko‘proq “Birovlar”, “Bir odamning afsusi”, “So‘zi shunaqa - o‘zi shunaqa”,
“Behzodni bilasizmi?”, “Ulg‘aydimi aqlingiz?”, “qo‘ling oltin, yo‘ling oltin”,
“Birinchi bo‘l, birinchi” kabi she’r va qo‘shiqlarida ochib beriladi.
Po‘lat Mo‘minning “Alla bilan Jalla”, “Ziyrak fil va ziqna baqqol”,
“Har kimniki o‘ziga, oy ko‘rinar ko‘ziga”, “Unutgan o‘g‘il”, “Oltin nay”, “Dono
bola”, “Jalil eshitgan ertak”, “Bilganni qari - bilmaydi pari” singari ertak-
dostonlarida xalq og‘zaki ijodi namunalaridan unumli foydalangani ko‘rinib turadi.
Po‘lat Mo‘min dostonchi-shoir sifatida ham juda qadrlidir. Uning
“Oltin nokli bog‘”, “Ko‘cha-ko‘pchilik uchun”, “Eh, rosa shirin ekan”, “Xolning
jiyron velosipedi”, “Ko‘ngil istar yaxshilik” degan poemalari allaqachon
kichkintoylarning sevimli asarlariga aylanib kelgan.
3. Po‘lat Mo‘min o‘zining ertak-pesalari bilan ham yosh kitobxonlar
o‘rtasida shuhrat qozondi. Uning “Qovoqvoy va CHanoqvoy”, “Suqatoy -
Konfetvoy”, “Ona bolam deydi, bola onam deydi” nomli fantastik ertak-ppesalari
uzoq vaqtlardan beri bolalarning quvonchiga-quvon qo‘shib kelayotir.
Qovoqvoyning dangasaligi, lapashangligi, erkaligi, tantiqligini o‘tkir
kulgi ostiga oluvchi va CHanoqvoyning bilimdonligi, donoligi va mehribon
do‘stligini ulug‘lovchi “Qovoqvoy va CHanoqvoy” bolalarni yaxshilikka da’vat
etadi.
Bu asardagi yaxshi fazilatlar dramaturgning boshqa bir ertak-ppesasi
“Suqatoy - Konfetvoy”da ham ko‘ringan. Tematikasi va g‘oyaviy yo‘nalishi,
uslubi jihatidan bu ikki asar bir-biriga yaqin. Unda ham ilm, odob, halollik va
mehnatsevarlik ulug‘lanadi. Voqea Bilim xola, Aqljon, Odobjon, CHalavoy,
Oypopuk bilan Nafasvoy, YOmonjon, Laqma ota, Janjal xola, qurt o‘rtasidagi
kurash asosida rivojlanadi.
Xulosa qilib aytganda, Po‘lat Mo‘min ijodi o‘zbek balalar adabiyotida
o‘ziga xos maktab yaratgan bo‘lib, uning asarlari mustaqil mamlakatimiz
yoshlarining ma’naviy-ma’rifiy onglarini oshirishga har doim xizmat qilaveradi.
Mavzuga oid savollar:
1. Po‘lat Mo‘min hayoti haqida gapiring.
2. Po‘lat Mo‘min ijodi xaqida gapiring.
3. SHoir she’riyati mavzulari.
4. SHoirning adabiy ertaklari haqida.
5. SHoirning dastlabki she’riy to‘plami haqida gapiring.
6. “Alla va jalla” ertagining g‘oyasi nima?
7. “Eson va Omon” she’ridagi timsollarni tahlil qiling.
8. “Gazpolvon ertak aytar” she’rini ifodali o‘qing.
9. “CHanoqvoy bilan qovoqvoy” ertak-p’esasining g‘oyaviy mazmuni
nima?
10. Po‘lat Mo‘min she’rlarida yumor havqida gapiring.
11. SHoirning qo‘shiq qiligan she’rlari qaysilar?
12. “Xursandmisiz?” she’r-qo‘shig‘ini yod oling va kuylang.
13. “Ziyrak fil va ziqna baqqol” ertagidan qanday xulosa
chiqardingiz?
14. Po‘lat Mo‘minning qanday dostonlari bor?
15. “Suqatoy-konfetvoy” asaridagi Aqljon va Odobjon timsollari.
16. “Suqatoy-konfetvoy” asaridagi YOmonjon, Janjalxola va qurt
timsollari haqida gapiring.
17. Asardagi Bilim xola qanday g‘oyaviy vazifa bajaradi?
18. SHoirning fantastik ertak-p’esalarini sanang.
19. “Birinchi bo‘l - birinchi” she’rini yod oling.
20. Mavzu bo‘yicha test toshiriqlari tuzing.
Qudrat Hikmat 1925 yilda Toshkent shahrida kambag‘al oilasida tug‘ildi.
Bo‘lajak Quddus Muhamadiy rahbarlik qilgan adabiyot to‘garagida faol ishtirok
etdi. Bu to‘garak uning she’riyat sirlarini egallashida katta rol o‘ynaydi.
Qudrat Hikmat bir qancha vaqt CHirchiq shahar ro‘znomasida ishladi.
SHu bilan birga mexnatdan ajralmagan holda Toshkent davlat Pedagogika
institutida o‘qidi. 1957-60 yillarda O‘zbekiston badiiy adabiyot nashriyotida
muharrirlik qildi. 60-yildan to umrining oxirigacha “YOsh gvardiya” nashrtiyotida
bo‘lim boshlig‘i sifatida yosh avlodga kitoblar chop etishda fidoyilik qildi.
Qudrat Hikmatning “Mening Vatanim” (1950), “Baxtli bolalar”
(1951-1952), “Obodlik” (1953), “Do‘stlik” (1954), “Rodnoy Uzbekistan” (1955)
kabi qator to‘plamlari nashr etildi. Keyinchalik “Ilon shoh va uning amaldori ari
haqida ertak” (1963), “Soatjonning soati” (1964), “Toshbaqalar hujumi” (1965),
“Daydi bola”, “O‘g‘lim bilan suhbat” (1970) singari kitoblari bilan o‘zek bolalar
adabiyoti taraqqiyotiga samarali hissa qo‘shdi.
SHoir asarlarining mavzu doirasi keng va rang-barang. Turli yoshdagi
kitobxonlar Qudrat Hikmat asarlarini sevib o‘qiydilar, ulardan estetik zavq
oladilar. SHoir o‘z asarlarida bolalarni qiziqtirgan, ularning bilgisi, eshitgisi kelgan
narsa va voqealarni ixcham, yoynoqi, vazn va qofiyalari pishiq ishlangan
misralarda ifodalaydi.
Qudrat Hikmat o‘zining ilk she’rlaridan biri “Mening Vatanim”da
mehribon ona Vatanning ulug‘vorligini ko‘tarinki ruh bilan kuylasa, “Bog‘cha”
she’rida bolalarni ulkan Vatanning quchog‘iga etaklab kiradi. Vatan degan aziz
so‘zni, uning tom ma’nosini bolalarning soya-salqin, ozoda, orombahsh
bog‘chasiga ko‘chardi. SHu er, kichkintoylarning yurgan-turgan joyi ulug‘ Vatan
ekanini uqtiradi.
Qudrat Hikmat halol mehnatni go‘zal hayot manbai, u bilan kishi
hurmat, e’tibor orttiradi deb ifodalaydi. SHuning uchun u o‘zining kichik
kitobxonlarida yoshligidanoq mehnat ko‘nikmalarini targ‘biyalashni asosiy vazifa
deb biladi. “Buvimning deganlari” she’rida o‘z mehnati samarasidan xursand
bo‘lgan kichkintoylar obrazini yaratadi. Buni shoir Sanobar obrazida yaratadi.
Sanobar buvisi bilan pilla qurti tutadi va bu ishidan benihoya hursand bo‘ladi.
Buning uchun uning sevinchi, buvisiga bo‘lgan muhabbati cheksizdir.
SHoir bu she’rida bolalarning mehnatsevarlikka, Vatan va xalq
oldidagi birinchi muqaddas deb bilishgaundaydi.
Qudrat Hikmat ijodida bolalarning ona Vatanga nisbatan bo‘lgan
muhabbatlari “Mening Vatanim”, “Men tug‘ilgan kun” kabi she’rlarida yaqqol
ifodasini topgan. Jumladan, “Meni Vatanim” she’rida jonajon O‘zbekistonimizning
go‘zalligi, yurtimizdagi barcha xalq aka-ukaday do‘st bo‘lib, ittifoq bo‘lib hayot
kechirayotganligini o‘ynoqi misralarda aks ettirilgan.
Tinchlik uchun kurashga bag‘ishlab shoir “Bor bo‘lsin tinchlik”,
“Yo‘qolsin urush”, “Tinchlik — obodlik”, “Tinchlik haqida qo‘shiq” asarlarini
yaratgan.
Qudrat Hikmatning “CHovkar”, “Tobaqalar hujumi”, “qum ostida
qovunlar”, “ilonshoh va uning amaldori ari haqida ertak”, “CHirchiq farzandi”
kabi poema va ertak-dotonlarini bolalar huzur qilib o‘qiydilar va katta estetik zavq
oladilar.
Qudrat
Hikmatning
“Bobodehqon
hangomasi”,
“qum
ostida
qovunlar”, “Tobaqalar hujumi” poemalarida bolalarning kattalar mehnatiga
qiziqishlari, ulardan o‘rnak olishga intilishlari yoritiladi.
Bolalar shoirining “CHovkar”, “Ko‘milgan oltin, vaysaqi xotin va
tadbirkor ovchi qissasi”, “Ilonshoh va uning amaldori ari haqida ertak” singari
ertak-dostonlarini ham yaxshi biladilar.
SHoir ertak-qissalarni xalq og‘zaki ijodi yo‘lida yaratishining katta
yutug‘i shundaki, bunda voqealar sarguzashtnamo bo‘ladi, so‘zlar sodda va
tushunarli, ayni vaqtda asar o‘ta milliy, xalq hayotiga yaqin bo‘ladi. Bu esa, voqea
hodisalarni, g‘oyaviy mazmunni kichiklarga etqazishda muhim omildir.
Xulosa qilib aytganda, Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Tursunboy
Adashboev, Anvar Obidjon kabi 60-80 yil bolalar shoirlarining kamol topishida
Qudrat Hikmat she’riyati alohida maktab bo‘la olgan.
.
Mavzu bo‘yicha tayanch iboralar:
SHoirning ijodiy yo‘li. SHe’riy janrlar. Ertak-dostonlar. Ertak-
qissalar. SHe’r qahramonlari.
Mavzu bo‘yicha nazorat savollar:
1. Qudrat Xikmat hayoti haqida gapiring.
2. Qudrat Xikmat ijodi xaqida gapiring.
3. SHoir she’riyati mavzulari.
4. YOzuvchi ijodining janrlari.
5. SHoirning “CHovkar” ertak-dostonining mavzusi.
6. Qudrat hikmat ijodida folklor an’analari.
7. “Mening vatanim” she’rining g‘oyasi haqida gapiring.
8. “Toshbaqalar xujumi” ertak dostonning estetik ahamiyati.
9. “Alisher va kitob” she’rini yod oling.
10. Mavzu bo‘yicha test toshiriqlari tuzing.
XUDOYBERDI TO‘XTABOEV
1. YOzuvchining hayoti va ijodi.
2. Xudoyberdi To‘xtaboevning xikoyalari haqida.
3. “Sariq devni minib” trilogiyasi va “Qasoskorning oltin boshi” asari
haqida.
1. Hozirgi zamon o‘zbek bolalar adabiyotida sarguzasht va fantastika
janrlarining rivojlanishiga katta hissa qo‘shib kelayotgan talantli adiblardan biri
Xudoyberdi To‘xtaboevdir.
Xudoyberdi To‘xtaboev 1932 yilning 17 dekabrida Farg‘ona
viloyatining O‘zbekiston tumaniga qarashli Kattabog‘ qishlog‘ida dehqon oilasida
dunyoga keldi. Boshqa bolalar qatori Xudoyberdi ham hamqishoq bolalarga
qo‘shilib poda boqdi, er chopdi, paxta terdi, xullas, qishloqda bo‘ladigan hamma
mehnatlarda holi-qudrat ishtirok etdi, hayot nimadan iborat ekanligini
yoshligidanoq bila boshladi.
Bo‘lajak adib Vatan urushi yillarida o‘qishni yig‘ishtirib qo‘yib,
dalada ketmon chopdi, hisobchilik qildi, mashaqqatli mehnat bilan suyagi qotdi.
Qo‘qon pedagogika bilim yurtini muvaffaqiyatli tamomlagan
X.To‘xtaboev ona qishlog‘ida muallimlik qilar ekan, ilmga cheksiz ishtiyoq
uyg‘onadi. SHuning uchun ham u o‘qituvchilikni tashlab, Toshkent davlat
dorilfununiga o‘qishga kirdi. Toshkent davlat dorilfununiga o‘qishga kirdi. Bu erda
Alisher Navoiy, Bobur, G‘.G‘ulom, Oybek, H.Olimjon, A.Qahhor asarlarini sevib
o‘qidi, shrgandi.
2. “Xadik”, “Tilxat”, “Ona”, “Xarakteristika”, “Bevaqt aytilgan azon”,
“Domlaning uyiga o‘t ketdi”, “Jonginam shartingni ayt” kabi kattalar uchun qissa
va hikoyalar yozgan Xudoyberdi To‘xtaboev bolalar uchun ham xikoyalar yarata
boshladi. Uning “Birinchi daraxtim”, “Qochoqlar”, “Qizg‘anchiq”, “Dadajon,
yozmang!”, “Kelvordim, dada”, “Vali bilan Salim”, “SHoshqaloq”, “YAxshi-
yaxshi” singari o‘nlab hikoyalari yosh kitobxonlarda katta qiziqish uyg‘otdi.
Ma’lumki, hajviy qissalarimiz barmoq bilan sanalardi. “Kalvak
mahsum”, “Toshpo‘lat tajang”, “Tirilgan murda”, “SHum bola”dan keyin ancha
vaqt bu janrda aytarli asar yaratilmadi. Keyingi yillarda Abdulla qodiriy va g‘afur
g‘ulomlarning an’analarini Xudoyberdi To‘xtaboev davom ettirib, bu “bo‘shliq”ni
to‘ldirishga harakat qildi.
3. YOzuvchining yumorga moyilligi, oddiy vaziyatlardan ham kulgi chiqara
olish iste’dodi ilgarigi asarlariga nisbatan bu asarida yana ham chuqurroq sezildi.
“Sariq devni minib” asarini qiziqarli syujet asosiga quradi, asrning hikoyachisi-
bayonchisi qilib undagi barcha voqealarning ishtirokchisi, guvohi bo‘lmish
Hoshimjonni qo‘ydi, tilga olinadigan voqealar uning tilidan hikoya qilinadi.
YOzuvchi Hoshimjonning hikoyasi orqali uning hayot yo‘li sarguzashtlarini,
o‘ziga xos xarakteri va psixologiyasini atroflicha ochib beradi. SHuningdek,
Xoshimjon xarakterida Xo‘ja Nasriddinning vaxalq ertaklaridagi “tegirmonga
tushsa
butun
chiqadigan”
zukko
bolalarning
fazilatlari
yaqol
mujassamlashganligini ko‘ramiz.
“Sariq devni minib”da o‘qish, ilm cho‘qqilarini egallash uchun va
insoning o‘z orzusi, ezgu niyatiga erishish uchun barcha imkoniyatlarni yaratib
bergan zamonamizda yashashiga qaramay, dangasalik, yalqovlik qilgan, hayotda
engil-elpi yo‘l axtargan va adashgan bolalar - Hoshimjonlar kulgi ostiga olingan.
YOzuvchi Hoshimjon obrazini butun qirralari bilan ochishga uringan,
bolalarga xos o‘yinqaroqlik ham, soddaligu beg‘uborlik ham, g‘ururlik, to‘g‘ri
so‘zlik, shumlik, biroz maqtanchoqlik, xatto o‘rnida yolg‘onni ham ko‘rsatishga
intilish odatlari, bolalarga taqlidchilik, dovyurak, epchil va ruhiy tetiklik,
xafachilik va ruxiy tushkunlikdan yiroqlik Hoshimjon harakteriga xos xusuisyatdir.
Xudoyberdi To‘xtaboevning “Sariq devni o‘limi” sarguzasht romani
uch qism - “O‘rtoq polkovnik”, “Sariq devni quvib”, “Sariq devning o‘limi yoki
olam guliston bo‘lgani”dan iborat. Bu roman asosida ham Hoshimjon
sarguzashtlari yotadi. Kitobni o‘qib uning yangi sarguzashtlaridan xabardor
bo‘lasiz, sehrli qalpoqcha yana madadga keladi, ajoyib g‘aroyib karomatlar
ko‘rsatadi. U Hoshimjonga jiddiy masalalarda - o‘g‘ri, muttaham, tekinxo‘rlarni
osh etishda yordam beradi.
“Qasoskorning oltin boshi” romani to‘rt qismdan iborat bo‘lib, 1904-
1907 yillarda
Samarqand gubernasida
zulmga
qarshi kurashgan xalq
harakatiga rahbarlik qilgan Nomoz Pirimqul o‘g‘lining jasoratlari hikoya qilinadi.
Asar markazida bosh qahramon - tarixiy shaxs, xalq qasoskori
Nomozning taqdiri yotadi. “qasoskorning oltin boshi” romani tarixiy biografik
roman emas, yozuvchi uning hayotini to‘liq xikoya qilib bermaydi, balki Nomoz
xarakteri kurashi orqali milliy xalq harakatining maqsad-vazifasi, g‘oyasi, rejasini
chizib beradi.
Namoz faqat jismonan emas, aqlan ham etuk. U haqiqat uchun
qasoskor, qo‘rqmas, tadbirkor, ochiq ko‘ngil qahramon sifatida gavdaldantiriladi.
U atrofiga o‘zi kabi dovbrak yigitlarni to‘plab, zulmkorlarga qarshi kurashishga
undaydi.
YOzuvchi “Besh bolali yigitcha” romanida Vatan urushi davrida etim
qolgan bolalarning yashash uchun kurashini tasvirlar ekan, o‘zbek xalqining
insonparvarligi, bolaparvarligi, ochiqqo‘lligi kabi hislatlarini bir qator timsollar
orqali ko‘rsatib beradi. Ayniqsa, Orifjonning og‘ir kunlarda ham ukalarini
tashlamasdan, ularni yashashi va o‘qishi uchun kurashishi yosh kitobxonni kurash
falsafasi bilan tanishtiradi.
Xudoyberdi To‘xtaboev “Mungli ko‘zlar” romani bilan kattalar
o‘rtasidagi aldamchilik, poraxo‘rlik, orsizlik, mansabparastlik, bolalar boshiga
keltiruvchi kulfatini ko‘rsatib beradi.
Bundan tashqari yozuvchi “SHirin qovunlar mamlakatida”, “Sir
ochildi”, “Aka uka Omonboy va Davronboylarning sarguzashtlari” kabi nasriy
asarlarn yozib, o‘zbek bolalar adabiyotining mundarijasini yana ham boyitdi.
Xulosa qilib aytganda Xudoyberdi To‘xtaboev ijodi o‘zbek bolalar
adabiyotida o‘z o‘rniga, mazmuniga, kitobxonlariga ega.
Mavzu bo‘yicha savollar:
1. Mavzu bo‘yicha test toshiriqlari tuzing.
2. Xudoyberdi To‘xtaboev ijodi haqida gapiring.
3. Xudoyberdi To‘xtaboev xikoyalarini sanab bering.
4. “Kichkina rais” xikoyasini tahlil qiling.
5. “Sariq devni minib” qanday asar?
6. Hoshimjon timsoliga tavsif bering.
7. “Sariq ddevni minib” nech qismdan iborat?
8. “qasoskorning oltin boshi” asari nima haqida hikoya qiladi?
9. “Besh bolali yigitcha” romanining mazmuni nima?
10. “Mungli ko‘zlar” qanday roman?