PUBLITSISTIK USLUB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI TILI. PUBLITSISTIK JANRDAGI MAQOLALAR TAHLILI

Yuklangan vaqt

2024-05-24

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

476,0 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
PUBLITSISTIK USLUB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI TILI. 
PUBLITSISTIK JANRDAGI MAQOLALAR TAHLILI 
 
 
 
Tashviqot-targ‘ibot ishlarini olib borishda qo‘llaniladigan uslub, ya’ni matbuot 
uslubi ommabop uslub hisoblanadi. Soddalik, tushunarli bo‘lish, ta’sirchanlik, 
adabiy til me’yorlariga rioya qilish bu uslubning asosiy belgilaridan hisoblanadi. 
Ommabop uslubning radio, televideniyada ishlatiladigan ko‘rinishi og‘zaki 
ommabop uslub deyilsa, gazeta-jurnallarda ishlatiladigan ko‘rinishi yozma 
ommabop uslub hisoblanadi. Bu uslubda ijtimoiy-siyosiy so‘zlar ko‘p qo‘llaniladi. 
Nutq ta’sirchan bo‘lishi uchun ta’sirchan so‘z va birikmalardan, maqol va hikmatli 
so‘zlardan foydalaniladi. Bunday uslubda gap bo‘laklari odatdagi tartibda bo‘ladi, 
kesimlar buyruq va xabar maylidagi fe’llar bilan ifodalaniladi, darak, his-hayajon va 
ritorik so‘roq gaplar, yoyiq undalmalar, takroriy so‘z va birikmalardan unumli 
foydalaniladi. 
Publitsistika keng ma’noda ijtimoiy-siyosiy hayot masalalarini yoritadigan 
barcha turdagi asarlarni o‘z ichiga oladi. Bu uslub ham o‘zining yozma va og‘zaki 
ko‘rinishlariga ega. Hayotning muhim ijtimoiy-siyosiy masalalariga bag‘ishlangan 
bosh maqolalar, felyeton, murojaatnomalar, chaqiriqlar, deklaratsiyalar uslubning 
yozma turidagi asarlardir. 
Publitsistik 
uslubning 
yozma 
va 
og‘zaki 
ko‘rinishlari 
o‘ziga 
xos 
xususiyatlariga ega bo‘lsa-da, ular publitsistik uslubning umumiy talablariga 
bo‘ysunadi. Chunonchi, bu uslubning ikkala turida ham siyosiy faollik, 
hozirjavoblik, o‘tkir va ta’sirchan notiqlik, mantiqiy salobat, tashviqot va targ‘ibot 
kabi xususiyatlar mavjud bo‘ladi. 
Ilmiybaza.uz PUBLITSISTIK USLUB. OMMAVIY AXBOROT VOSITALARI TILI. PUBLITSISTIK JANRDAGI MAQOLALAR TAHLILI Tashviqot-targ‘ibot ishlarini olib borishda qo‘llaniladigan uslub, ya’ni matbuot uslubi ommabop uslub hisoblanadi. Soddalik, tushunarli bo‘lish, ta’sirchanlik, adabiy til me’yorlariga rioya qilish bu uslubning asosiy belgilaridan hisoblanadi. Ommabop uslubning radio, televideniyada ishlatiladigan ko‘rinishi og‘zaki ommabop uslub deyilsa, gazeta-jurnallarda ishlatiladigan ko‘rinishi yozma ommabop uslub hisoblanadi. Bu uslubda ijtimoiy-siyosiy so‘zlar ko‘p qo‘llaniladi. Nutq ta’sirchan bo‘lishi uchun ta’sirchan so‘z va birikmalardan, maqol va hikmatli so‘zlardan foydalaniladi. Bunday uslubda gap bo‘laklari odatdagi tartibda bo‘ladi, kesimlar buyruq va xabar maylidagi fe’llar bilan ifodalaniladi, darak, his-hayajon va ritorik so‘roq gaplar, yoyiq undalmalar, takroriy so‘z va birikmalardan unumli foydalaniladi. Publitsistika keng ma’noda ijtimoiy-siyosiy hayot masalalarini yoritadigan barcha turdagi asarlarni o‘z ichiga oladi. Bu uslub ham o‘zining yozma va og‘zaki ko‘rinishlariga ega. Hayotning muhim ijtimoiy-siyosiy masalalariga bag‘ishlangan bosh maqolalar, felyeton, murojaatnomalar, chaqiriqlar, deklaratsiyalar uslubning yozma turidagi asarlardir. Publitsistik uslubning yozma va og‘zaki ko‘rinishlari o‘ziga xos xususiyatlariga ega bo‘lsa-da, ular publitsistik uslubning umumiy talablariga bo‘ysunadi. Chunonchi, bu uslubning ikkala turida ham siyosiy faollik, hozirjavoblik, o‘tkir va ta’sirchan notiqlik, mantiqiy salobat, tashviqot va targ‘ibot kabi xususiyatlar mavjud bo‘ladi. Ilmiybaza.uz 
 
Publitsistik uslub siyosiy-ijtimoiy doiradagi munosabatlar uchun xizmat qiladi. 
Bu uslubning yozma turiga publitsistik maqolalar, feleton, murojaatnoma, xatlar, 
chaqiriqlar kirsa, og‘zaki turiga notiqlik kiradi. Bu uslub, avvalo, tashviqot va 
targ‘ibot uslubi bo‘lganligi uchun ham unda siyosiy faollik, hozirjavoblik, o‘tkir va 
ta’sirchan notiqlik, mantiqiy mulohaza va dalillar bilan tushuntirish, isbotlash kabi 
belgilar ustunlik qiladi. 
Shunga ko‘ra publitsistik uslubda yozma nutqqa xos xususiyatlar (ijtimoiy-
iqtisodiy va boshqa sohalarga oid leksikaning, intonatsion sintaktik vositalarning 
ishlatilishi) ham, badiiy uslubga xos belgilar (obrazli ifodalar, bo‘yoqdor so‘zlarni 
qo‘llash) ham o‘zaro uyg‘unlashadi. Bu uslubda hayotiy voqea va dalillar oddiygina 
qayd qilinmay, jo‘shqin va haroratli ifodalanadi, ulardan umumiy xulosalar 
chiqariladi hamda muhimi, xalqqa murojaat, undash, qiziqtirish orqali ommaga 
ta’sir ko‘rsatiladi. 
 
Ilmiybaza.uz Publitsistik uslub siyosiy-ijtimoiy doiradagi munosabatlar uchun xizmat qiladi. Bu uslubning yozma turiga publitsistik maqolalar, feleton, murojaatnoma, xatlar, chaqiriqlar kirsa, og‘zaki turiga notiqlik kiradi. Bu uslub, avvalo, tashviqot va targ‘ibot uslubi bo‘lganligi uchun ham unda siyosiy faollik, hozirjavoblik, o‘tkir va ta’sirchan notiqlik, mantiqiy mulohaza va dalillar bilan tushuntirish, isbotlash kabi belgilar ustunlik qiladi. Shunga ko‘ra publitsistik uslubda yozma nutqqa xos xususiyatlar (ijtimoiy- iqtisodiy va boshqa sohalarga oid leksikaning, intonatsion sintaktik vositalarning ishlatilishi) ham, badiiy uslubga xos belgilar (obrazli ifodalar, bo‘yoqdor so‘zlarni qo‘llash) ham o‘zaro uyg‘unlashadi. Bu uslubda hayotiy voqea va dalillar oddiygina qayd qilinmay, jo‘shqin va haroratli ifodalanadi, ulardan umumiy xulosalar chiqariladi hamda muhimi, xalqqa murojaat, undash, qiziqtirish orqali ommaga ta’sir ko‘rsatiladi. Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz