PUL ISLOHOTLARI VA UNI MUOMALASINI
BARQARORLASHTIRISHDAGI O‘RNI
REJA:
KIRISH
ASOSIY QISM:
1. Pul islohotlari va uning elementlari.
2. O‘zbekiston Respublikasida pul islohotlarini amalga oshirish prinsiplari.
3. O‘zbekistonda milliy valyutani barqarorligini ta’minlashda pul islohotining
o’rni.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
Har bir davlat o‘zining pul tizimiga ega bo‘lganidek O‘zbekiston mustaqil
pul tizimiga ega. Respublikamizda mustakil pul tizimini tashkil topishining
I-bosqichi 1992-yilni noyabr oyida «so‘m-ko‘pon» larni muomilaga chiqarilishi
hisoblanadi. Pul tizimining ikkinchi bosqichi 1994-yilning 1-iyulidan
muomilagacha milliy valyuta «so‘m»ni chiqarilishidir.
O‘zbekiston milliy pul tizimining asosiy elementi bo‘lmish so‘m jamiyat
manfatlariga xizmat qiladi. Shuning uchun pul tizimining asosiy vazifasi milliy
pulimizning qadrini mustahkamlashdan iborat. Bu juda ma’suliyatli va oson
bo‘lmagan vazifa. O‘zbekistonning o‘z iqtisodini bozor talablariga mos ravishda
rivojlantirishga qaratishi, bozor iqtisodiyotiga o‘tishda O‘zbekistonning o‘ziga xos
xususiyatlariga ega ekanligi milliy valyutaning barqaror bo‘lishini taqozo etadi.
Zero mustaqil pul tizimiga ega bo‘lmasdan iqtisodiy jihatdan mustaqil davlat
bo‘lishi mumkin emas. Shu boisdan Respublikamiz birinchi Prezidenti
I.A.Karimov – «bugungi eng muhim vazifa valyutamizni baquvvat, dunyoda obruli
valyutaga aylantirishdir u, yuksak va katta kuchga ega bo‘lishi lozim» - degan edi.
Respublikamiz birinchi Prezidentining 2005-yil 5-avgustdagi PK-147 sonli
«Banklardagi depozit xisob varaqalaridan naqd pul tulovlarini uzliksiz ta’minlash
to‘g‘risida» gi qarori asosida banklarga bo‘lgan ishonchning ta’minlanishi
natijasida 2005-yil yanvar - iyul oyida bank kassalariga tushgan o‘rtacha oylik
naqd pul tushumlari 344 mlrd. so‘mni tashkil etgan bo‘lsa, maskur qaror qabul
qilingandan so‘ng avgust – dekabr oylarida bu ko‘rsatkich 515 mlrd. so‘mni
tashkil qildi yoki 49,7 % ga oshdi.
Agar 1996-2002-yillar mobaynida naqd pullarning bank kassalariga qaytishi
80-93 foiz oralig’ida bo‘lgan bo‘lsa, bu kursatkich 2005-yilda 96,3 foizni tashkil
etdi. Xususan, 2005-yilda bank kassalariga tushgan naqd pullar 2004-yilga
nisbatan 38,6 foizga, shu jumladan savdo tushumlari 47,2 foizga oshdi.
Shuni ham ta’kidlab o‘tish lozimki, hozirgi kunda milliy valyuta tizimini
rivojalantirish dolzarb ahamiyatga ega bo‘lib kelmoqda. Chunki milliy valyutaning
rivojini ta’minlash, uning barqarorligini oshirish mamlakat iqtisodiyotida,
shuningdek, uning rivoji va davlatlararo o‘z o‘rniga ega bo‘lishida juda muhim
hisoblanadi.
Shundan kelib chiqib yurtimizda ham milliy valyutani rivojlantirishda bir
qator islohotlar amalga oshirildi. Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi
bilan milliy valutani mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar
izchil amalga oshirildi. Hususan, 1994-yilning 1-iyulida milliy valyutamiz so‘mni
muomilaga kiritilishi buning yaqqol dalili bo‘la oladi.
Davlatimiz birinchi prezidenti Islom Karimov ta’kidlaganidek, milliy valuta
kuchli bo‘lgan taqdirdagina iqtisodiyot izchil rivojlanadi. Yurtimizda amalga
oshirilayotgan islohotlar, oqilona pul-kredit siyosati samarasida iqtisodiyotimiz
jadal rivojlanmoqda, milliy valyutamizning barqarorligi mustahkamlanmoqda. Bu
esa o‘zbek so‘mining mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligining ishonchli kafolatiga
aylanganining amaldagi yaqqol tasdig’idir.
Milliy valyuta to‘g’rida so‘z borar ekan avvalo pul va uning kelib chiqishi
haqida qisqacha o‘rganib chiqish o‘rinli boladi.
ASOSIY QISM:
1. Pul islohotlari va uning elementlari.
Pul – bozor tizimining universal va eng likvidli iqtisodiy vositasi sifatida
iqtisodiy o‘lchov, muomala va jamg‘arish funksiyalarini bajaradi. Pul uzoq
zamonlardan beri odamlarga ma’lum. Pulning kelib chiqishi turli nazariyotchilar
tomonidan Tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq holda
tushuntiriladi.
Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy konsepsiyalari mavjud
bo‘lib, ular orasida ratsionalistik va evolutsion konsepsiyalar muhim o‘rin tutadi.
Ratsionalistik konsepsiya pulning kelib chiqishini kishilar o‘rtasidagi bitim,
kelishuv natijasi sifatida izohlaydi. Bu holat ularning tovarlarni ayirboshlash
chog’ida qiymatlarning harakatlanishi uchun maxsus vositalar zarurligiga amin
bo‘lishiga asoslanadi. Pulning o‘zaro kelishuv sifatida amal qilishi to‘g’risidagi
mazkur g’oya XVΙΙΙ asrning oxirigacha hukm surdi. Pulning kelib chiqishiga
subyektiv psixologik yondashuv ko‘plab hozirgi zamon xorijiy iqtisodchilarning
qarashlarida ham uchrab turadi.
Masalan, P.Samuelson pulni sun’iy ijtimoiy shartlilik sifatida belgilaydi.
Amerikalik iqtisodchi J.K.Gelbreyt pulning vazifasini qimmatbaho metallar va
boshqa predmetlarga biriktirib qo‘yilishi – kishilar o‘rtasidagi kelishuv mahsuli,
deb hisoblaydi. Bu qoida ingliz iqtisodchisi J.Xiks tomonidan quyidagi shaklda
ta’riflangan: “Pul – bu pul sifatida foydalanuvchi barcha narsalardir”1 shunday
qilib, ularning fikricha, pul – kishilar o‘rtasidagi kelishuv mahsulidir.
Pul kelib chiqishining evolutsion konsepsiyasiga ko‘ra, ular ijtimoiy mehnat
taqsimoti, ayirboshlash, tovar ishlab chiqarishning rivojlanishi natijasida vujudga
kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining tarixiy jarayonini tadqiq
qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini bajaruvchi alohida tovarning
ajralib chiqishini tushunish mumkin. Pul inson kashfiyoti bo‘lib, u juda qadimdan
ma`lum. Pulning taqdiri ayirboshlashga borib taqaladi. Insonning yana bir muhim
kashfiyoti bo‘lgan ayirboshlash va uning rivoji pulni yuzaga keltirgan. Pul
birdaniga hozirgi shakliga aylangani yo‘q. Bu uzoq davom etgan taraqqiyot
natijasidir. Ayirboshlash boshida bevosita tarzda amalga oshgan, ya`ni tovar
bevosita tovarga almashilgan. Bu jarayon kengayishi bilan vositachilik zaruriyati
tug’iladi, uning oddiy shakllari murakkablashib, pulning va uning hozirgi
holatining paydo bo‘lishiga olib keladi. Pulning paydo bo‘lishidagi keyingi davr
metall pullar bulib, bunda kumush va oltin yetakchilik qilgan. Aytaylik, Buyuk
Britaniya pul birligi funt sterlingning ma`nosi bir funt kumushni anglatadi. Rossiya
pul birligi rubl kumushning bo‘lagi, bo‘lingan qismi ma`nosini bildiradi. Dollar va
taller ham "tahler", ya’ni katta kumush tangalar degan ma`noni beradi. Pulning eng
keyingi ko‘rinishi qog’oz pullar bulib, buning ham tarixi katta. Bundan oldin
monetalar yuzaga keladi. Bu metall pullar bo‘lagi bo‘lib, mis, bronza, kumush,
oltin monetalar bosilib chiqarilgan. Moneta so‘zi yunonlarning monastir nomidan
kelib chiqib, bunda tangalar yasalgan. Moneta tangalar barcha mamlakatlarga
tarqalib ketgan.
— monetaning paydo bo‘lishi savdoda mayda pul zarurligidan kelib chiqadi.
Moneta — og’irligi belgilangan, qadri muhrlangan metall bo‘lagidir.
Har bir mamlakat o‘zining puliga egadir. Chunonchi, dollar, funt sterling bir
necha mamlakatlarning puli bo‘lib xizmat qiladi. Lekin ularning qadri-qiymati bir
xil emas. AQSh, Kanada, Avstraliya dollarining qiymat miqdori farqlanadi.
Shuningdek, O‘zbekiston va Qirg’iziston so‘mlari ham bir xil emas. Pul birliklari
paydo bo‘lganda ma`lum miqdorga qadr-qiymat asos qilib belgilangan. Milliy
pullarning qadrliligi, boshqa pullarga nisbatan qiyosiy miqdori doimo o‘zgarib
turadi. Chunki, bu iqtisodiyotdagi ko‘p tomonlar, hatto siyosiy o‘zgarishlar,
mamlakatlar o‘rtasidagi munosabatlar kabi ta`sirlar natijasidir.
Milliy pul yagona to‘lov vositasi hisoblanadi, uning qadri, ya’ni xarid qurbi
mavjud. Pul birligining xarid qurbini kerakli tovarlarni ko‘paytirish yo‘li bilan
ta’minlanadi. Milliy pul muayyan mamlakatga tegishli bo‘lib, shu yerda
muomalada bo‘ladi, uni himoyalovchi belgilari bor, bir pul boshqasidan ko‘rinishi
bilan farqlanadi, o‘ziga xos kupyura, tanga va chaqa pullardan iborat bo‘ladi, pul
birligining xarid qobiliyati bir xil bo‘ladi. Milliy pul naqd va naqd bo‘lmagan pul
shakliga ega, bu faol va sust pullardan iborat, uning ma’lum massasi (miqdori)
muomalada yuradi. Iqtisodiyotning pul bilan ta’minlanishini uning monetizatsiya
darajasini bildiradi. Bu darajaning qandayligini pul muomalasi qonuni belgilab
beradiki, unga binoan muayyan vaqtda muomalada bo‘ladigan pul miqdori jami
sotiladigan tovarlar narxining summasi va pul aylanmasining (harakatining)
tezligiga bog‘liq bo‘ladi. Qancha pul zarurligi, bu pulga talab bo‘lib, buni oldi-
sotdi ko‘lami, olibsotarlik ishlari miqyosi, har ehtimolga qarshi pulga ega bo‘lish
ishtiyoqi va pulning naqadar tez qo‘ldan-qo‘lga o‘tib aylanib turishini yuzaga
keltiradi. Pulga talabni hamma subyektlar bildirsa-da, biroq ularning taklifi davlat
nomidan ishlovchi Markaziy bank qo‘lida bo‘ladi.
Pul muomalasi –bu tovarlar aylanishiga hamda notovar tusidagito‘lovlar
vahisoblarga xizmat qiluvchi naqd pullar va unga tenglashtirilgan aktivlarning
harakatidir. Naqd pul muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari)
xizmat qiladi. Naqd pulsiz hisoblar cheklar, kredit kartochkalari, veksellar,
akkreditivlar, to‘lov talabnomalari kabilar yordamida amalga oshiriladi. Ularning
hammasi pul agregati, deb yuritiladi. Muomalada mavjud bo‘lgan pul massasi
ularni qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi.
Pul muomalasi o‘ziga xos qonunlarga asoslangan holda amalga oshiriladi.
Uning qonunlaridan eng muhimi muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdorini
aniqlash va shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir.
Muomalani ta’minlash uchun zarur bo‘lgan pul miqdori quyidagilarga
bog‘liq:
1. Muayyan davrda, aytaylik, bir yil davomida sotilishi lozim bo‘lgan tovarlar
summasiga. Tovarlar qancha ko‘p bo‘lsa va narxi baland bo‘lsa, ularni sotish va
sotib olish uchun shuncha ko‘p pul birligi talab qilinadi.
2. Pul birligining aylanish tezligiga. Pul bir xil bo‘lmagan tezlik bilan
aylanadi. Bu ko‘p omillarga, jumladan ular xizmat qilayotgan tovarlar turiga
bog‘liq.
3. Muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdori puldan to‘lov vositasi sifatida
foydalanishga ham bog‘liq. Ko‘pincha tovarlar qarzga sotiladi va ularning haqi
kelishuvga muvofiq keyingi davrlarda to‘lanadi. Demak, zarur pul miqdori shunga
muvofiq miqdorda kamayadi. Ikkinchi tomondan, bu davrda ilgari kreditga
sotilgan tovarlar haqini to‘lash vaqti boshlanadi. Bu pulga ehtiyojni ko‘paytiradi.
Muomalada bo‘lgan pul birligi miqdorining tovarlar narxi summasidan oshib
ketishi va buning natijasida tovarlar bilan ta’minlanmagan pulning paydo bo‘lishi
pulning qadrsizlanishi, ya’ni inflatsiyani bildiradi. Milliy iqtisodiyotda davlatning,
tijorat banklari va boshqa moliyaviy muassasalarning majburiyatlari pul sifatida
foydalanadi. Pul operatsiyalarining asosiy ko‘pchilik qismi naqd pulsiz, cheklar,
plastik kartochkalar va unga tenglashtirilgan moliyaviy aktivlar yordamida amalga
oshiriladi. Shu sababli muomalada bo‘lgan pul miqdorini hisoblash uchun M1...Mn
pul agregatlari yoki tarkibiy qismi tushunchasidan foydalaniladi. Bizning
respublikamizda umumiy pul miqdori quyidagi (tarkib)lar asosida hisoblanadi:
Mo – naqd pullar;
M1 = Mo + tegishli hisob varaqalaridagi pul qoldiqlari, mahalliy budjetlar
mablag‘lari, budjet, jamoa va boshqa tashkilot mablag‘lari; M2 = M1 + xalq
(jamg‘arma) banklaridagi muddat omonatlar;
M3 = M2 + chiqarilayotgan sertifikatlar + aniq maqsadli zayom
obligatsiyalari + davlat zayom obligatsiyalari + xazina majburiyatlari.
Barcha pul agregatlari yig‘indisi yalpi pul massasi yoki yalpi pul taklifini
tashkil qiladi. Pulning tarkibiy qismlarida naqd pullar – metall va qog‘oz pullardan
iborat bo‘ladi. Naqd pullar bozor iqtisodiyotida rivojlanayotgan mamlakatlarda
umumiy pul massasining 5–7 foizni, bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan Mustaqil
Hamdo‘stlik Davlatlarida 30–35 foizni tashkil qiladi.
Pulga talab – bu bitimlar uchun (Pt) va aktivlar tomonidan pulga talab (Pa) ni
o‘z ichiga oladi.
Aholi o‘zlarining hisoblariga navbatdagi pul oqimi kelib tushguncha,
kundalik ehtiyojlari uchun qo‘llarida yetarli pulga ega bo‘lishi zarur. Korxonalarga
ish haqi to‘lash, material, yoqilg‘i sotib olish va shu kabilar uchun pul kerak
bo‘ladi. Shu barcha maqsadlar uchun zarur bo‘lgan pul bitim uchun pulga talab
deyiladi. Bitim uchun zarur bo‘lgan pul miqdori nominal yalpi milliy mahsulot
(YAMM) hajmi bilan aniqlanadi, ya’ni u nominal YAMMga mutanosib ravishda
o‘zgaradi. Aholi va korxonalarga ikki holda bitim uchun ko‘proq pul talab qilinadi:
narxlar o‘sganda va ishlab chiqarish hajmi ko‘payganda.
Pulning vazifalari va mohiyati
Kishilar o‘zlarining moliyaviy aktivlarini har xil shakllarda, masalan,
korporatsiya aksiyalari, xususiy yoki davlat obligatsiyalari shaklida ushlab turishi
mumkin. Demak, aktivlar tomonidan pulga talab ham mavjud bo‘ladi. Aktivlar
tomonidan pulga talab foiz stavkasiga teskari mutanosiblikda o‘zgaradi. Foiz
stavkasi past bo‘lsa, kishilar ko‘proq miqdordagi naqd pulga egalik qilishni afzal
ko‘radi. Aksincha, foiz yuqori bo‘lganda, pulni ushlab turish foydasiz va aktivlar
shaklidagi pul miqdori ko‘payadi. Shunday qilib, pulga bo‘lgan umumiy talab,
aktivlar tomonidan pulga bo‘lgan talab va bitim uchun pulga bo‘lgan talabning
miqdori bilan aniqlanadi.
Pul quyidagi vazifalarni bajaradi:
1. qiymat o‘lchovi. Bunda pul umumiy ekvivalent bo‘lgan tovar bo‘lib, o‘zida
mehnatni mujassamlashtiradi va shu sabab tovar qiymatini o‘lchay oladi;
2. muomala vositasi. Bunda pul oldi-sotdida ishlatiladi. Pul yordamida tovarni
xarid etish, pulga tovar ayirboshlash yuz beradi;
2. jamg‘arma vositasi – bu pulning jamlangan boylik shakliga kirib, o‘z
egasiuchun kerak bo‘lganda xarid etish vositasi bo‘lib xizmat qila olishidir.
Hozirgi kunda elektron pullar o‘tkazmalari keng rivojlanmoqda. Sanoqli
soniyalarda jo‘natmalar dunyoning ko‘rsatilgan manzillariga yetkazilmoqda. Bu
aholi uchun qulayliklar tug‘diradi.
Pul islohoti o‘tkazish yo‘llari:
deflyatsiya – muomaladagi pul miqdorini ortiqcha pul belgilarini
iste’moldanchiqarish yo‘li orqali kamaytirish;
denominatsiya – pul belgilari qiymatining o‘zgarishi va ma’lum nisbatda
yangiyirik pul birligiga almashtirilishi;
nullifikatsiya – eski pul belgilarini muomaladan olish va ozroq
miqdordayangilarini chiqarish;
revalvatsiya – milliy pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi
yokiqimmatbaho metallga nisbatan ko‘tarilishi;
devalvatsiya – mamlakat savdo va to‘lov balansining keskin yomonlashuvi,
valutarezervining holdan toyishi, xalqaro valuta bozorlarida milliy valuta kursining
pasayishi bilan bog‘liq holda pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el
valutasi yoki qimmatbaho metallga nisbatan pasaytirilishi. Pul bozorida
makroiqtisodiy muvozanatni saqlashda Markaziy bank muhim o‘rin tutadi. Shu
bois o‘quvchilarga bu borada to‘laqonli axborotga ega bo‘lishlari uchun 2021-yil
21-dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida»gi
qonunidan misollar keltirishni lozim topdik.
33-modda. Markaziy bankning pul belgilarini chiqarishdagi vakolatlari.
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida qonuniy to‘lov vositasi sifatida
banknotlar va tangalar ko‘rinishidagi pul belgilarini muomalaga chiqarishda
mutlaq huquqqa ega. Ularni qalbakilashtirish va noqonuniy tarzda tayyorlash
qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi.
Muomalada bo‘lgan banknotlar va tangalar Markaziy bankning qat’iy
majburiyatlari hisoblanadi va uning jamiki aktivlari bilan ta’minlanadi.
Markaziy bank yo‘q qilib yuborilgan, yo‘qotilgan, qalbaki, yasama va
qonuniy kuchini yo‘qotgan banknotlar va tangalarning o‘rnini qoplamaydi.
Markaziy bank banknotlar va tangalarning namunalarini, shuningdek ularning
dizaynini Oliy Majlis Senatining Kengashi bilan kelishgan holda tasdiqlaydi.
Banknot va tangalarning dizayni Markaziy bankning mulki hisoblanadi. Markaziy
bank yangi namunalardagi banknot va tangalar muomalaga chiqarilishi
to‘g‘risidagi axborotni, shuningdek ularning tavsifini ommaviy axborot
vositalarida e’lon qiladi. Markaziy bank va u vakolat bergan banklar talabga ko‘ra
bir nominal qiymatdagi banknot va tangalarni boshqasiga hech qanday to‘lovsiz
yoki vositachilik haqisiz ayirboshlab beradi.
34-modda. Pul belgilarini tayyorlash va saqlash.
Markaziy bank banknotlar bosilishi va tangalar zarb qilinishi, muomalaga
chiqarilmagan pul belgilari saqlanishini, shuningdek bosma qoliplar va bo‘yoqlar
saqlanishi hamda yo‘q qilinishini ta’minlaydi, naqd pullarni saqlash, tashish va
inkasso qilish, shuningdek ularni yo‘q qilib yuborish qoidalarini belgilaydi.
35-modda. Muomaladagi pul belgilaridan foydalanishga qo‘yiladigan
talablar.
Markaziy bank muomalaga chiqargan banknot va tangalar O‘zbekiston
Respublikasining butun hududida to‘lovlarning barcha turlarida yozilgan qiymati
bo‘yicha qabul qilinishi, shuningdek hisobvaraqqa, omonatga o‘tkazish va
jo‘natma sifatida o‘tkazish uchun qabul qilinishi majburiydir.
36-modda. To‘lovlarni amalga oshirish.
To‘lovlar O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd pul bilan yoki naqd pulsiz
hisob-kitoblar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Naqd pulsiz hisob-kitoblar
O‘zbekiston Respublikasi hududida banklar orqali amalga oshiriladi. Markaziy
bank naqd pulsiz hisob-kitoblar shakllari va qoidalarini belgilaydi. Markaziy bank
yuridik shaxslarning kassa operatsiyalarini amalga oshirish tartibini belgilaydi.
38-modda. Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish.
Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish va qaytarib olishni faqat
Markaziy bank amalga oshiradi.
39-modda. Pul belgilarini muomaladan qaytarib olish.
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida har qanday banknot va
tangalarni muomaladan qaytarib olishga haqli. Bunga Markaziy bankning
ayirboshlash tartibi va muddati ko‘rsatilgan normativ hujjat asos bo‘lib xizmat
qilishi kerak, ayirboshlash muddati bir yildan kam bo‘lishi mumkin emas.
Markaziy bank ayirboshlash uchun belgilagan muddat tugaganida ayirboshlanishi
kerak bo‘lgan banknot va tangalar qonuniy to‘lov vositasi sifatidagi o‘z kuchini
yo‘qotadi. O‘zbekiston Respublikasida 2021-yilning 1-iyunidan boshlab respublika
milliy valutasi «so‘m» muomalaga kiritildi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy
banki muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100 so‘ngra 200, 500 va 1000 so‘mlik
kupuralar hamda 1, 3, 5, 10, 20 va 50 «tiyin»lar va 5, 10, 25, 50, 100 so‘mlik
tangalar chiqardi. O‘zbekiston Respublikasining barcha hududlarida hisob-kitoblar,
to‘lovlar, respublika rezidentlari va norezidentlari, yuridik va xususiy shaxslar
o‘rtasidagi muomalalar, albatta, milliy valuta – «so‘m"da amalga oshirilishi qat’iy
belgilab qo‘yilgan.
Iqtisodiyotda pulning likvidligi muhim o‘rin tutadi. Pulning likvidligi uning
muomala sifatida hamma narsaga tez va hech bir to‘siqsiz ayirboshlanishidir.
Puldan boshqa likvidli aktivlar ham bor, lekin ular likvidlik jihatdan pulga
tenglasha olmaydi. Sababi pul hech bir xarajatsiz xohlagan paytda xohlagan
narsaga ayirboshlanishi mumkin. Bino, javohir yoki transport vositasi boshqa
narsaga ayirboshlanishi uchun u sotilishi kerak, bu ko‘p vaqt va xarajatni talab
qiladi.
Milliy pul –bu muayyan mamlakatda muomalada yuruvchi va tanho to‘lov
vositasi deb qabul qilingan puldir.
Hozirgi iqtisodiyotda tovar shaklidagi pul qo‘llanilmaydi deyish mumkin.
Ularning o‘rniga qog‘oz va elektron pullar qo‘llaniladi. Qog‘oz pullar
dekretlangan. Yuqoridagi 39-moddaga muvofiq, davlat tomonidan pul deb e’lon
qilingan maxsus belgilari bor qog‘ozlardir. Qog‘oz pullar kupura shaklida hamda
tangalar sifatida chiqarilishini yuqoridagi ma’lumotlardan bilib oldik. Milliy pul
yagona to‘lov vositasi hisoblanadi. U 12 ta himoya belgilariga ega. Himoya
belgilari uni qalbakilashtirishning oldini oladi. Pullar muomala qilish jihatidan
naqd va naqd bo‘lmagan pullarga ajraladi.
Naqd pullar – bu aholi qo‘lida aniq moddiy shakldagi qog‘oz vatanga
pullarbo‘lib, ular qo‘ldan qo‘lga o‘tib yuradi. Bu eng ko‘p tarqalgan to‘lov
vositasidir. Naqd bo‘lmagan pullar bu bankdagi ayrim fuqarolar (jismoniy
shaxslar), firmalaryoki davlat tashkilotlari (yuridik shaxslar) nomiga yozilgan
puldir. Naqd bo‘lmagan pul bankda turgani uchun u egasiga foiz keltirgan holda
o‘sib boradi.
Naqd bo‘lmagan pullar bankning joriy va muhlatli depozitlarida turadi, u ham
to‘lovlarda qo‘llaniladi. Pullar bankda saqlanganda xavfsiz bo‘ladi. Bugun dunyo
mamlakatlarida plastik kartochkalardan ham keng foydalanilmoqda. Biroq ularning
o‘zini pul deb bo‘lmaydi. Ular pul borligini tasdiqlovchi vositadir. Pul aktiv va
passiv pulga bo‘linadi. Aktiv pul amalda harakatda bo‘ladi, ya’ni iqtisodiyotdagi
oldi-berdi munosabatlarida to‘lov vositasi sifatida harakat qiladi. Passiv pul bu
iqtisodiy aylanmada ishtirok etmay turgan puldir. U jamg‘arma, pul rezervlari va
kassa qoldiqlaridan iborat bo‘ladi. Milliy pullardan tashqari jahon pullari ham
bo‘ladi. Bu xalqaro miqyosda, ya’ni mamlakatlararo iqtisodiy aloqalarga xizmat
qiluvchi puldir. Ilgarilari jahon puli vazifasini oltin quyilmalari, ya’ni yombilari
tashkil etgan. Hozir maxsus chiqarilgan jahon puli yo‘q. Bu pul vazifasini qadri
barqaror, ya’ni qattiq valutalar tashkil etadi (AQSh dollari, Angliya funt sterlingi,
Yaponiya iyenasi, Yevropa Ittifoqining yevrosi, qisman Xitoy yuani). Pul
muomalasi deganda, bu pulning qo‘ldan qo‘lga o‘tib, doimo harakatda bo‘lishidir.
Pul banklardan chiqib firmalar, davlat idoralari va nodavlat tashkilotlari kassasiga
kelib tushadi. Iqtisodiyotda pul yetarli bo‘lib, uning yetishmay qolishi yoki
ortiqcha bo‘lib ketishi kabi holler yuz bermasligi kerak. Iqtisodiyotning pul bilan
naqadar ta’minlanishi uning monetizatsiyalanish darajasi deb yuritiladi. Pul
muomalasini boshqarib turuvchi iqtisodiy qonun borki, bu bozor iqtisodiyotining
muhim qonunlaridan biridir. Bu qonun muomalada qancha pul zarur bo‘lishini
belgilab beradi.
2. O‘zbekiston Respublikasida pul islohotlarini amalga oshirish prinsiplari.
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni liberallashtirish va bozor mexanizmlari
rolini oshirishga qaratilgan iqtisodiy islohotlarning yangi bosqichi o‘rta muddatli
istiqbolda bank tizimi va pul-kredit siyosatini rivojlantirishning ustuvor
yo‘nalishlarini belgilab berdi.
Valyuta kursi shakllanishida tamomila yangi yondashuvdan foydalanilishi, o‘z
navbatida, Markaziy bankning asosiy e’tiborini ichki bozordagi narxlar
barqarorligiga qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini
beradi.
Ayni vaqtda valyuta bozorini liberallashtirish borasidagi islohotlarning
muvafaqqiyatli amalga oshirilishi ko‘p jihatdan pul-kredit siyosatini
takomillashtirish, tijorat banklari faoliyatini mustahkamlash hamda bank tizimini
rivojlantirish choralari samaradorligi bilan chambarchas bog‘liq.
Shundan kelib chiqib, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Valyuta bozorini
liberallashtirish bo‘yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi
Farmoni e’lon qilinishidan ko‘p o‘tmay O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
“Pul-kredit siyosatini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori
qabul qilindi va Pul-kredit siyosatini 2017-2021 yillarda rivojlantirish va
inflyatsion targetlash rejimiga bosqichma-bosqich o‘tish bo‘yicha chora-tadbirlar
Kompleksi tasdiqlandi.
Bu boradagi keyingi muhim qadamlardan biri O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki
faoliyatini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida”gi Farmonining qabul qilinishi
bo‘ldi.
Mazkur farmonda narxlar barqarorligini ta’minlash vazifasi Markaziy bankning
bosh maqsadi etib belgilanib, Markaziy bankning mustaqilligi va institutsional
rivojlanishini ta’minlash bo‘yicha tegishli choralar nazarda tutilgan.
Qayd etish lozimki, iqtisodiy siyosatni amalga oshirish yondashuvlarining qayta
ko‘rib chiqilishi davrida shakllanayotgan yangi voqeliklarda pul-kredit sohasidagi
o‘zgarishlarning aholi va tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi
va qo‘llab-quvvatlanishi muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining o‘rta muddatli istiqbolda pul-kredit
siyosatini rivojlantirish va amalga oshirish Konsepsiyasi kommunikatsiyalar
kanalining jamoatchilik fikrini shakllantirish hamda inflyatsion targetlash rejimini
amaliyotga joriy etishdagi yetakchi roli inobatga olingan holda ishlab chiqilgan.
Ushbu Konsepsiyaning maqsadi inflyatsion targetlashga o‘tishning konseptual
asoslarini hamda ushbu pul-kredit siyosati rejimini amaliyotga muvaffaqiyatli joriy
etish uchun zaruriy sharoitlar yaratish bo‘yicha o‘rta muddatli rejalarni keng
jamoatchilikka yetkazish va batafsil tushuntirishga qaratilgan.
Makroiqtisodiy barqarorlik va rivojlanishni ta’minlashda pul-kredit siyosatining
o‘rni
Mamlakatda ichki narxlar barqarorligi ta’minlanishi makroiqtisodiy va ijtimoiy
barqarorlikning kafolati bo‘lib, iqtisodiy islohotlarni jadallashtirish va
rivojlantirish dasturlarini muvaffaqiyatli amalga oshirishda zaruriy sharoit
hisoblanadi.
Bunda inflyatsiyaning past va barqaror ko‘rsatkichlari muvozanatli iqtisodiy
o‘sishni ta’minlash, ishlab chiqarish raqobatbardoshligi va aholini yashash
darajasini oshirishning muhim omili sanaladi. Shu nuqtai nazardan, narxlar o‘sish
sur’atlarining pasayishi va barqarorlashishi davlat iqtisodiy siyosatining asosiy
maqsadlaridan biri bo‘lishi kerak.
Inflyatsiyaning past va barqaror darajasi aholi hamda yuridik shaxslar omonatlarini
uzoq muddatli investitsiyalarga aylanishi uchun kerakli sharoit yaratadi hamda
ichki bozordagi narxlar nomutanosibligini kamaytirib mavjud iqtisodiy
resurslarning samarali taqsimlanishiga xizmat qiladi.
Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlarning markaziy banklari tajribalari hamda
xalqaro moliya institutlari izlanishlari natijalari pul-kredit siyosatini amalga
oshirishda narxlar barqarorligini ta’minlash maqsadining shak-shubhasiz
ustuvorligini ko‘rsatmoqda.
Shu bilan birga, pul-kredit siyosatini amalga oshirish tartibi va ketma-ketligi turli
mamlakatlarda iqtisodiyotning xususiyatlari hamda tarkibiy tuzilishiga qarab
farqlanadi.
Amaldagi O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining Markaziy
banki to‘g‘risida”gi Qonuniga ko‘ra, Markaziy bankning bosh maqsadi milliy
valyuta barqarorligini ta’minlash hisoblanadi. Bunda “milliy valyuta barqarorligi”
tushunchasini ikki xil, ya’ni almashuv kursining xorijiy valyutalarga nisbatan
barqarorligi yoki uning ichki xarid qobiliyati barqarorligi deb talqin qilish
mumkin.
Almashuv kursining erkin shakllanishi sharoitida milliy valyutaning barqarorligi
uning ichki harid qobiliyatini saqlash orqali erishiladi.
Bunda, erkin suzib yuruvchi almashuv kursi iqtisodiyotni ichki
barqarorlashtiruvchi funksiyasini bajaradi. Boshqacha qilib aytganda, to‘lov
balansi bilan bog‘liq tashqi shok va qiyinchiliklar kuzatilganda almashuv kursining
mos ravishda o‘zgarishi ekportyorlar va import o‘rnini bosuvchi mahsulotlar ishlab
chiqaruvchi korxonalarni rag‘batlantirishga xizmat qiladi.
Ayni paytda Markaziy bank pul-kredit siyosatining asosiy maqsadini ikki xil
tushunilishini oldini olish va uning faoliyati asosiy yo‘nalishini aniq belgilab olish
maqsadida qonunchilikka tegishli o‘zgartirishlar kiritilishi ko‘zda tutilgan.
Pul-kredit siyosatini amalga oshirishning usul va mexanizmlari (inflyatsion
targetlash rejimiga o‘tishning ahamiyati)
Ichki bozorda narxlar barqarorligini ta’minlash vazifasi pul-kredit siyosatini
amalga oshirishning aniq strategiyasi va batafsil rejasi bo‘lishini hamda maqsadli
ko‘rsatkichlarga erishish uchun samarali instrumentlar va mexanizmlarni talab
etadi.
Pul-kredit siyosati rejimlaridan foydalanishning xalqaro tajribasi
Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar markaziy banklari tomonidan keng
qo‘llanilayotgan usullar inflyatsion targetlash, monetar targetlash, valyuta kursini
targetlash va nominal yakorsiz rejimlarni o‘z ichiga oladi.
Inflyatsiyaning maqsadli ko‘rsatkichlariga erishish vazifasi aksariyat markaziy
banklar uchun bosh maqsad hisoblansa-da, yuqorida qayd etilgan uslublar asosan
tezkor va oraliq mo‘ljallarga qarab farqlanadi.
Monetar targetlash rejimi
Pul-kredit siyosatini amalga oshirishning ushbu usulida narxlar barqarorligini
ta’minlash maqsadida pul agregatlari, rezerv pullar va pul massasi hajmlari
o‘zgarishini nazorat qilish nazarda tutiladi.
Ushbu strategiyaning samarali qo‘llanilishi inflyatsiya ko‘rsatkichlari va pul
agregatlari o‘rtasidagi mustahkam doimiy bog‘liqlik bo‘lishini talab etadi. Bunda
inflyatsiyaning maqsadli ko‘rsatkichlariga pul agregatlari hajmini maqbul darajada
ushlab turish vositasida erishiladi.
Monetar targetlash rejimi 1970-chi va 1980-chi yillarda AQSh, Kanada, Buyuk
Britaniya, Germaniya, Shveytsariya va boshqa rivojlangan davlatlarda faol
qo‘llanilgan.
Shu bilan birga, so‘nggi yillarda moliya bozorlarining rivojlanishi va yangi
moliyaviy instrumentlarning amaliyotga joriy etilishi hisobiga pulga nisbatan
talabning nobarqaror darajada bo‘lishi mazkur usul samaradorligining pasayishiga
olib keldi.
Natijada markaziy banklar pul massasidagi o‘zgarishlarga samaralari ta’sir
ko‘rsatish va inflyatsiyaning maqsadli ko‘rsatkichlarini ta’minlash imkoniyati
cheklanishi kuzatildi.
Pul agregatlari va inflyatsiya darajasi o‘rtasidagi bog‘liqlikning kuchsizlanishi
tufayli ko‘pchilik markaziy banklar tomonidan pul agregatlarini targetlash
amaliyotidan voz kechilib, inflyatsion targetlash rejimini joriy qilinishiga sabab
bo‘ldi.
Monetar targetlash rejimi pul taklifi va talabining keskin o‘zgarishlari kuzatilgan
rivojlanayotgan va o‘tish davridagi mamlakatlarda iqtisodiy rivojlanishning
dastlabki yillarida samarali strategiya sifatida keng ko‘llanilgan. Bunda inflyatsiya
bo‘yicha tegishli ko‘rsatkichlarni belgilashda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish
maqsadlaridan kelib chiqilgan
.
3. O‘zbekistonda milliy valyutani barqarorligini ta’minlashda pul
islohotining o’rni.
Pul-kredit siyosatining transmission (o‘tkazish) mexanizmi
Iqtisodiyotda narxlar barqarorligini ta’minlashda pul-kredit siyosati
choralarining yalpi talab va inflyatsiya darajasiga samarali ta’sir mexanizmining
mavjudligi xal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.
Inflyatsion targetlash rejimida Markaziy bank inflyatsiya bo‘yicha qo‘yilgan
maqsaddan kelib chiqib, foiz stavkalarini o‘zgartiradi va o‘rnatadi.
Iqtisodiyotda inflyatsion xatarlar kuchayganda, Markaziy bank an’anaviy tarzda
foiz stavkalarini oshirish orqali pul-kredit qat’iylashtiradi.
Ushbu choralarning iqtisodiyotning real sektoriga ta’sir qilish darajasi va
muddatlari pul-kredit siyosati transmission mexanizmlarining samaradorligi bilan
belgilanadi.
Pul-kredit siyosatining transmission mexanizmi o‘zida Markaziy bank foiz
stavkalari o‘zgarishining iqtisodiy faollikka va pirovardida inflyatsiya darajasiga
ta’sir o‘tkazish jarayonini aks ettiradi.