PUL ISLOHOTLARI VA UNI MUOMALASINI
BARQARORLASHTIRISHDAGI O'RNI
Reja:
KIRISH
1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari.
2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi.
3. Muomiladagi pul massasi va uni boshqarish.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Kirish
Har bir davlat o’zining pul tizimiga ega bo’lganidek O’zbekiston mustakil
pul tizimiga ega. Respublikamizda mustakil pul tizimini tashkil topishining I-
bosqichi 1992 yilni noyabr oyida «so’m-ko’pon» larni muomilaga chiqarilishi
hisoblanadi. Pul tizimining ikkinchi bosqichi 1994 yilning 1-iyulidan
muomilagacha milliy valyuta «so’m»ni chiqarilishidir.
O’zbekiston milliy pul tizimining asosiy elementi bo’lmish so’m jamiyat
manfatlariga xizmat qiladi. Shuning uchun pul tizimining asosiy vazifasi milliy
pulimizning qadrini mustahkamlashdan iborat. Bu juda ma’suliyatli va oson
bo’lmagan vazifa. O’zbekistonning o’z iqtisodini bozor talablariga mos ravishda
rivojlantirishga qaratishi, bozor iqtisodiyotiga o’tishda O’zbekistonning o’ziga xos
xususiyatlariga ega ekanligi milliy valyutaning barqaror bo’lishini taqozo etadi.
Zero mustaqil pul tizimiga ega bo’lmasdan iqtisodiy jihatdan mustaqil davlat
bo’lishi mumkin emas. Shu boisdan Respublikamiz Prezidenti I. A. Karimov – «
bugungi eng muhim vazifa valyutamizni baquvvat, dunyoda obruli valyutaga
aylantirishdir u, yuksak va katta kuchga ega bo’lishi lozim» - degan edi.
Respublikamiz Prezidentining 2005 yil 5 avgustdagi PK-147 sonli
«Banklardagi depozit xisob varaqalaridan naqd pul tulovlarini o’zliksiz
ta’minlash to’ђrisida» gi qarori asosida banklarga bo’lgan ishonchning
ta’minlanishi natijasida 2005 yil yanvar - iyul oyida bank kassalariga tushgan
o’rtacha oylik naqd pul tushumlari 344 mlrd. so’mni tashkil etgan bo’lsa, maskur
qaror qabul qilingandan so’ng avgust – dekabr oylarida bu ko’rsatkich 515 mlrd.
so’mni tashkil qildi yoki 49,7 % ga oshdi.
Agar 1996-2002 yillar mobaynida naqd pullarning bank kassalariga
qaytishi 80-93 foiz oraliђida bo’lgan bo’lsa, bu kursatkich 2005 yilda 96,3 foizni
tashkil etdi. Xususan, 2005 yilda bank kassalariga tushgan naqd pullar 2004 yilga
nisbatan 38,6 foizga, shu jumladan savdo tushumlari 47,2 foizga oshdi.
Shuni ham ta’kidlab o’tish lozimki, hozirgi kunda milliy valyuta tizimini
rivojalantirish dolzarb ahamiyatga ega bo’lib kelmoqda. Chunki milliy valyutaning
rivojini ta’minlash, uning barqarorligini oshirish mamlakat iqtisodiyotida,
shuningdek, uning rivoji va davlatlararo o’z o’rniga ega bo’lishida juda muhim
hisoblanadi.
Shundan kelib chiqib yurtimizda ham milliy valyutani rivojlantirishda bir
qator islohotlar amalga oshirildi. Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan
milliy valutani mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil
amalga oshirildi. Hususan, 1994-yilning 1-iyulida milliy valyutamiz so’mni
muomilaga kiritilishi buning yaqqol dalili bo’la oladi.
Davlatimiz rahbari Islom Karimov ta’kidlaganidek, milliy valuta kuchli bo’lgan
taqdirdagina iqtisodiyot izchil rivojlanadi. Yurtimizda amalga oshirilayotgan
islohotlar, oqilona pul-kredit siyosati samarasida iqtisodiyotimiz jadal
rivojlanmoqda, milliy valyutamizning barqarorligi mustahkamlanmoqda. Bu esa
o’zbek so’mining mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligining ishonchli kafolatiga
aylanganining amaldagi yaqqol tasdig’idir.
Milliy valyuta to’g’rida so’z borar ekan avvalo pul va uning kelib chiqishi
haqida qisqacha o’rganib chiqish o’rinli boladi.
Asosiy qism:
1. Pul islohotlari va uning elementlari. Pul tizimining turlari.
Pul – bozor tizimining universal va eng likvidli iqtisodiy vositasi sifatida
iqtisodiy o‘lchov, muomala va jamg‘arish funksiyalarini bajaradi. Pul uzoq
zamonlardan beri odamlarga ma’lum. Pulning kelib chiqishi turli nazariyotchilar
tomonidan Tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq holda
tushuntiriladi.
Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy konsepsiyalari mavjud bo’lib,
ular orasida ratsionalistik va evolutsion konsepsiyalar muhim o’rin tutadi.
Ratsionalistik konsepsiya pulning kelib chiqishini kishilar o’rtasidagi bitim,
kelishuv natijasi sifatida izohlaydi. Bu holat ularning tovarlarni ayirboshlash
chog’ida qiymatlarning harakatlanishi uchun maxsus vositalar zarurligiga amin
bo’lishiga asoslanadi. Pulning o’zaro kelishuv sifatida amal qilishi to’g’risidagi
mazkur g’oya XVΙΙΙ asrning oxirigacha hukm surdi. Pulning kelib chiqishiga
subyekyiv psixologik yondashuv ko’plab hozirgi zamon xorijiy iqtisodchilarning
qarashlarida ham uchrab turadi.
Masalan, P.Samuelson pulni sun’iy ijtimoiy shartlilik sifatida belgilaydi.
Amerikalik iqtisodchi J.K.Gelbreyt pulning vazifasini qimmatbaho metallar va
boshqa predmetlarga biriktirib qo’yilishi – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsuli,
deb hisoblaydi. Bu qoida ingliz iqtisodchisi J.Xiks tomonidan quyidagi shaklda
ta’riflangan: “Pul – bu pul sifatida foydalanuvchi barcha narsalardir”1 shunday
qilib, ularning fikricha, pul – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsulidir.
Pul kelib chiqishining evolutsion konsepsiyasiga ko’ra, ular ijtimoiy mehnat
taqsimoti, ayirboshlash, tovar ishlab chiqarishning rivojlanishi natijasida vujudga
kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining tarixiy jarayonini tadqiq
qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini bajaruvchi alohida tovarning
ajralib chiqishini tushunish mumkin. Pul inson kashfiyoti bo’lib, u juda qadimdan
ma`lum. Pulning taqdiri ayirboshlashga borib taqaladi. Insonning yana bir muhim
kashfiyoti bo’lgan ayirboshlash va uning rivoji pulni yuzaga keltirgan. Pul
birdaniga hozirgi shakliga aylangani yo’q. Bu uzoq davom etgan taraqqiyot
natijasidir. Ayirboshlash boshida bevosita tarzda amalga oshgan, ya`ni tovar
bevosita tovarga almashilgan. Bu jarayon kengayishi bilan vositachilik zaruriyati
tug’iladi, uning oddiy shakllari murakkablashib, pulning va uning hozirgi
holatining paydo bo’lishiga olib keladi. Pulning paydo bo’lishidagi keyingi davr
metall pullar bulib, bunda kumush va oltin yetakchilik qilgan. Aytaylik, Buyuk
Britaniya pul birligi funt sterlingning ma`nosi bir funt kumushni anglatadi. Rossiya
pul birligi rubl kumushning bo’lagi, bo’lingan qismi ma`nosini bildiradi. Dollar va
taller ham "tahler", ya`ni katta kumush tangalar degan ma`noni beradi. Pulning eng
keyingi ko’rinishi qog’oz pullar bulib, buning ham tarixi katta. Bundan oldin
monetalar yuzaga keladi. Bu metall pullar bo’lagi bo’lib, mis, bronza, kumush,
oltin monetalar bosilib chiqarilgan. Moneta so’zi yunonlarning monastir nomidan
kelib chiqib, bunda tangalar yasalgan. Moneta tangalar barcha mamlakatlarga
tarqalib
ketgan.
— Monetaning paydo bo’lishi savdoda mayda pul zarurligidan kelib chikadi.
Moneta — ogirligi belgilangan, kadri muhrlangan metall bo’lagidir.
Har bir mamlakat o’zining puliga egadir. Chunonchi, dollar, funt sterling bir necha
mamlakatlarning puli bo’lib xizmat qiladi. Lekin ularning qadri-qiymati bir xil
emas. AQSh, Kanada, Avstraliya dollarining qiymat miqdori farqlanadi.
Shuningdek, O’zbekiston va Qirg’iziston so’mlari ham bir xil emas. Pul birliklari
paydo bo’lganda ma`lum miqdorga qadr-qiymat asos qilib belgilangan. Milliy
pullarning qadrliligi, boshqa pullarga nisbatan qiyosiy miqdori doimo o’zgarib
turadi. Chunki, bu iqtisodiyotdagi ko’p tomonlar, hatto siyosiy o’zgarishlar,
mamlakatlar o’rtasidagi munosabatlar kabi ta`sirlar natijasidir.
Milliy pul yagona to‘lov vositasi hisoblanadi, uning qadri, ya’ni xarid qurbi
mavjud. Pul birligining xarid qurbini kerakli tovarlarni ko‘paytirish yo‘li bilan
ta’minlanadi. Milliy pul muayyan mamlakatga tegishli bo‘lib, shu yerda
muomalada bo‘ladi, uni himoyalovchi belgilari bor, bir pul boshqasidan ko‘rinishi
bilan farqlanadi, o‘ziga xos kupura, tanga va chaqa pullardan iborat bo‘ladi, pul
birligining xarid qobiliyati bir xil bo‘ladi. Milliy pul naqd va naqd bo‘lmagan pul
shakliga ega, bu faol va sust pullardan iborat, uning ma’lum massasi (miqdori)
muomalada yuradi. Iqtisodiyotning pul bilan ta’minlanishini uning monetizatsiya
darajasini bildiradi. Bu darajaning qandayligini pul muomalasi qonuni belgilab
beradiki, unga binoan muayyan vaqtda muomalada bo‘ladigan pul miqdori jami
sotiladigan tovarlar narxining summasi va pul aylanmasining (harakatining)
tezligiga bog‘liq bo‘ladi. Qancha pul zarurligi, bu pulga talab bo‘lib, buni oldi-
sotdi ko‘lami, olibsotarlik ishlari miqyosi, har ehtimolga qarshi pulga ega bo‘lish
ishtiyoqi va pulning naqadar tez qo‘ldan-qo‘lga o‘tib aylanib turishini yuzaga
keltiradi. Pulga talabni hamma subyektlar bildirsa-da, biroq ularning taklifi davlat
nomidan ishlovchi Markaziy bank qo‘lida bo‘ladi.
Pul muomalasi – bu tovarlar aylanishiga hamda notovar tusidagi to‘lovlar va
hisoblarga xizmat qiluvchi naqd pullar va unga tenglashtirilgan aktivlarning
harakatidir. Naqd pul muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari)
xizmat qiladi. Naqd pulsiz hisoblar cheklar, kredit kartochkalari, veksellar,
akkreditivlar, to‘lov talabnomalari kabilar yordamida amalga oshiriladi. Ularning
hammasi pul agregati, deb yuritiladi. Muomalada mavjud bo‘lgan pul massasi
ularni qo‘shish yo‘li bilan aniqlanadi.
Pul muomalasi o‘ziga xos qonunlarga asoslangan holda amalga oshiriladi.
Uning qonunlaridan eng muhimi muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdorini
aniqlash va shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir.
Muomalani ta’minlash uchun zarur bo‘lgan pul miqdori quyidagilarga
bog‘liq:
1. Muayyan davrda, aytaylik, bir yil davomida sotilishi lozim bo‘lgan tovarlar
summasiga. Tovarlar qancha ko‘p bo‘lsa va narxi baland bo‘lsa, ularni sotish va
sotib olish uchun shuncha ko‘p pul birligi talab qilinadi.
2. Pul birligining aylanish tezligiga. Pul bir xil bo‘lmagan tezlik bilan aylanadi. Bu
ko‘p omillarga, jumladan ular xizmat qilayotgan tovarlar turiga bog‘liq.
3. Muomala uchun zarur bo‘lgan pul miqdori puldan to‘lov vositasi sifatida
foydalanishga ham bog‘liq. Ko‘pincha tovarlar qarzga sotiladi va ularning haqi
kelishuvga muvofiq keyingi davrlarda to‘lanadi. Demak, zarur pul miqdori shunga
muvofiq miqdorda kamayadi. Ikkinchi tomondan, bu davrda ilgari kreditga
sotilgan tovarlar haqini to‘lash vaqti boshlanadi. Bu pulga ehtiyojni ko‘paytiradi.
Muomalada bo‘lgan pul birligi miqdorining tovarlar narxi summasidan oshib
ketishi va buning natijasida tovarlar bilan ta’minlanmagan pulning paydo bo‘lishi
pulning qadrsizlanishi, ya’ni inflatsiyani bildiradi. Milliy iqtisodiyotda davlatning,
tijorat banklari va boshqa moliyaviy muassasalarning majburiyatlari pul sifatida
foydalanadi. Pul operatsiyalarining asosiy ko‘pchilik qismi naqd pulsiz, cheklar,
plastik kartochkalar va unga tenglashtirilgan moliyaviy aktivlar yordamida amalga
oshiriladi. Shu sababli muomalada bo‘lgan pul miqdorini hisoblash uchun M1...Mn
pul agregatlari yoki tarkibiy qismi tushunchasidan foydalaniladi. Bizning
respublikamizda umumiy pul miqdori quyidagi (tarkib)lar asosida hisoblanadi: Mo
– naqd pullar;
M1 = Mo + tegishli hisob varaqalaridagi pul qoldiqlari, mahalliy budjetlar
mablag‘lari, budjet, jamoa va boshqa tashkilot mablag‘lari; M2 = M1 + xalq
(jamg‘arma)
banklaridagi
muddat
omonatlar;
M3 = M2 + chiqarilayotgan sertifikatlar + aniq maqsadli zayom obligatsiyalari +
davlat
zayom
obligatsiyalari
+
xazina
majburiyatlari.
Barcha pul agregatlari yig‘indisi yalpi pul massasi yoki yalpi pul taklifini tashkil
qiladi. Pulning tarkibiy qismlarida naqd pullar – metall va qog‘oz pullardan iborat
bo‘ladi. Naqd pullar bozor iqtisodiyotida rivojlanayotgan mamlakatlarda umumiy
pul massasining 5–7 foizni, bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan Mustaqil Hamdo‘stlik
Davlatlarida 30–35 foizni tashkil qiladi.
Pulga talab – bu bitimlar uchun (Pt) va aktivlar tomonidan pulga talab (Pa)
ni o‘z ichiga oladi.
Aholi o‘zlarining hisoblariga navbatdagi pul oqimi kelib tushguncha,
kundalik ehtiyojlari uchun qo‘llarida yetarli pulga ega bo‘lishi zarur. Korxonalarga
ish haqi to‘lash, material, yoqilg‘i sotib olish va shu kabilar uchun pul kerak
bo‘ladi. Shu barcha maqsadlar uchun zarur bo‘lgan pul bitim uchun pulga talab
deyiladi. Bitim uchun zarur bo‘lgan pul miqdori nominal yalpi milliy mahsulot
(YAMM) hajmi bilan aniqlanadi, ya’ni u nominal YAMMga mutanosib ravishda
o‘zgaradi. Aholi va korxonalarga ikki holda bitim uchun ko‘proq pul talab qilinadi:
narxlar o‘sganda va ishlab chiqarish hajmi ko‘payganda.
1. Pulning vazifalari va mohiyati
Kishilar o‘zlarining moliyaviy aktivlarini har xil shakllarda, masalan,
korporatsiya aksiyalari, xususiy yoki davlat obligatsiyalari shaklida ushlab turishi
mumkin. Demak, aktivlar tomonidan pulga talab ham mavjud bo‘ladi. Aktivlar
tomonidan pulga talab foiz stavkasiga teskari mutanosiblikda o‘zgaradi. Foiz
stavkasi past bo‘lsa, kishilar ko‘proq miqdordagi naqd pulga egalik qilishni afzal
ko‘radi. Aksincha, foiz yuqori bo‘lganda, pulni ushlab turish foydasiz va aktivlar
shaklidagi pul miqdori ko‘payadi. Shunday qilib, pulga bo‘lgan umumiy talab,
aktivlar tomonidan pulga bo‘lgan talab va bitim uchun pulga bo‘lgan talabning
miqdori bilan aniqlanadi.
Pul quyidagi vazifalarni bajaradi:
1.
qiymat o‘lchovi. Bunda pul umumiy ekvivalent bo‘lgan tovar bo‘lib,
o‘zida
mehnatni mujassamlashtiradi va shu sabab tovar qiymatini o‘lchay oladi;
2.
muomala vositasi. Bunda pul oldi-sotdida ishlatiladi. Pul yordamida
tovarni xarid etish, pulga tovar ayirboshlash yuz beradi;
2.
jamg‘arma vositasi – bu pulning jamlangan boylik shakliga kirib, o‘z
egasi uchun kerak bo‘lganda xarid etish vositasi bo‘lib xizmat qila olishidir.
Hozirgi kunda elektron pullar o‘tkazmalari keng rivojlanmoqda. Sanoqli
soniyalarda jo‘natmalar dunyoning ko‘rsatilgan manzillariga yetkazilmoqda. Bu
aholi uchun qulayliklar tug‘diradi.
Pul islohoti o‘tkazish yo‘llari:
deflyatsiya – muomaladagi pul miqdorini ortiqcha pul belgilarini
iste’moldan chiqarish yo‘li orqali kamaytirish;
denominatsiya – pul belgilari qiymatining o‘zgarishi va ma’lum nisbatda
yangi yirik pul birligiga almashtirilishi;
nullifikatsiya – eski pul belgilarini muomaladan olish va ozroq miqdorda
yangilarini chiqarish;
revalvatsiya – milliy pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet el valutasi
yoki qimmatbaho metallga nisbatan ko‘tarilishi;
devalvatsiya – mamlakat savdo va to‘lov balansining keskin yomonlashuvi,
valuta rezervining holdan toyishi, xalqaro valuta bozorlarida milliy valuta
kursining pasayishi bilan bog‘liq holda pul birligi qiymatining rasmiy tartibda chet
el valutasi yoki qimmatbaho metallga nisbatan pasaytirilishi. Pul bozorida
makroiqtisodiy muvozanatni saqlashda Markaziy bank muhim o‘rin tutadi. Shu
bois o‘quvchilarga bu borada to‘laqonli axborotga ega bo‘lishlari uchun 2021-yil
21-dekabrdagi «O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida»gi
qonunidan misollar keltirishni lozim topdik.
33-modda. Markaziy bankning pul belgilarini chiqarishdagi vakolatlari.
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida qonuniy to‘lov vositasi sifatida
banknotlar va tangalar ko‘rinishidagi pul belgilarini muomalaga chiqarishda
mutlaq huquqqa ega. Ularni qalbakilashtirish va noqonuniy tarzda tayyorlash
qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi.
Muomalada bo‘lgan banknotlar va tangalar Markaziy bankning qat’iy
majburiyatlari hisoblanadi va uning jamiki aktivlari bilan ta’minlanadi.
Markaziy bank yo‘q qilib yuborilgan, yo‘qotilgan, qalbaki, yasama va
qonuniy kuchini yo‘qotgan banknotlar va tangalarning o‘rnini qoplamaydi.
Markaziy bank banknotlar va tangalarning namunalarini, shuningdek ularning
dizaynini Oliy Majlis Senatining Kengashi bilan kelishgan holda tasdiqlaydi.
Banknot va tangalarning dizayni Markaziy bankning mulki hisoblanadi. Markaziy
bank yangi namunalardagi banknot va tangalar muomalaga chiqarilishi
to‘g‘risidagi axborotni, shuningdek ularning tavsifini ommaviy axborot
vositalarida e’lon qiladi. Markaziy bank va u vakolat bergan banklar talabga ko‘ra
bir nominal qiymatdagi banknot va tangalarni boshqasiga hech qanday to‘lovsiz
yoki vositachilik haqisiz ayirboshlab beradi.
34-modda. Pul belgilarini tayyorlash va saqlash.
Markaziy bank banknotlar bosilishi va tangalar zarb qilinishi, muomalaga
chiqarilmagan pul belgilari saqlanishini, shuningdek bosma qoliplar va bo‘yoqlar
saqlanishi hamda yo‘q qilinishini ta’minlaydi, naqd pullarni saqlash, tashish va
inkasso qilish, shuningdek ularni yo‘q qilib yuborish qoidalarini belgilaydi.
35-modda. Muomaladagi pul belgilaridan foydalanishga qo‘yiladigan
talablar.
Markaziy bank muomalaga chiqargan banknot va tangalar O‘zbekiston
Respublikasining butun hududida to‘lovlarning barcha turlarida yozilgan qiymati
bo‘yicha qabul qilinishi, shuningdek hisobvaraqqa, omonatga o‘tkazish va
jo‘natma sifatida o‘tkazish uchun qabul qilinishi majburiydir.
36-modda. To‘lovlarni amalga oshirish.
To‘lovlar O‘zbekiston Respublikasi hududida naqd pul bilan yoki naqd
pulsiz hisob-kitoblar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Naqd pulsiz hisob-kitoblar
O‘zbekiston Respublikasi hududida banklar orqali amalga oshiriladi. Markaziy
bank naqd pulsiz hisob-kitoblar shakllari va qoidalarini belgilaydi. Markaziy bank
yuridik shaxslarning kassa operatsiyalarini amalga oshirish tartibini belgilaydi.
38-modda. Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish.
Naqd pul mablag‘larini muomalaga chiqarish va qaytarib olishni faqat
Markaziy bank amalga oshiradi.
39-modda. Pul belgilarini muomaladan qaytarib olish.
Markaziy bank O‘zbekiston Respublikasi hududida har qanday banknot va
tangalarni muomaladan qaytarib olishga haqli. Bunga Markaziy bankning
ayirboshlash tartibi va muddati ko‘rsatilgan normativ hujjat asos bo‘lib xizmat
qilishi kerak, ayirboshlash muddati bir yildan kam bo‘lishi mumkin emas.
Markaziy bank ayirboshlash uchun belgilagan muddat tugaganida ayirboshlanishi
kerak bo‘lgan banknot va tangalar qonuniy to‘lov vositasi sifatidagi o‘z kuchini
yo‘qotadi. O‘zbekiston Respublikasida 2021-yilning 1-iyunidan boshlab respublika
milliy valutasi «so‘m» muomalaga kiritildi. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy
banki muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100 so‘ngra 200, 500 va 1000 so‘mlik
kupuralar hamda 1, 3, 5, 10, 20 va 50 «tiyin»lar va 5, 10, 25, 50, 100 so‘mlik
tangalar chiqardi. O‘zbekiston Respublikasining barcha hududlarida hisob-kitoblar,
to‘lovlar, respublika rezidentlari va norezidentlari, yuridik va xususiy shaxslar
o‘rtasidagi muomalalar, albatta, milliy valuta – «so‘m"da amalga oshirilishi qat’iy
belgilab qo‘yilgan.
Iqtisodiyotda pulning likvidligi muhim o‘rin tutadi. Pulning likvidligi uning
muomala sifatida hamma narsaga tez va hech bir to‘siqsiz ayirboshlanishidir.
Puldan boshqa likvidli aktivlar ham bor, lekin ular likvidlik jihatdan pulga
tenglasha olmaydi. Sababi pul hech bir xarajatsiz xohlagan paytda xohlagan
narsaga ayirboshlanishi mumkin. Bino, javohir yoki transport vositasi boshqa
narsaga ayirboshlanishi uchun u sotilishi kerak, bu ko‘p vaqt va xarajatni talab
qiladi.
Milliy pul – bu muayyan mamlakatda muomalada yuruvchi va tanho to‘lov vositasi
deb qabul qilingan puldir.
Hozirgi iqtisodiyotda tovar shaklidagi pul qo‘llanilmaydi deyish mumkin.
Ularning o‘rniga qog‘oz va elektron pullar qo‘llaniladi. Qog‘oz pullar
dekretlangan. Yuqoridagi 39-moddaga muvofiq, davlat tomonidan pul deb e’lon
qilingan maxsus belgilari bor qog‘ozlardir. Qog‘oz pullar kupura shaklida hamda
tangalar sifatida chiqarilishini yuqoridagi ma’lumotlardan bilib oldik. Milliy pul
yagona to‘lov vositasi hisoblanadi. U 12 ta himoya belgilariga ega. Himoya
belgilari uni qalbakilashtirishning oldini oladi. Pullar muomala qilish jihatidan
naqd va naqd bo‘lmagan pullarga ajraladi.
Naqd pullar – bu aholi qo‘lida aniq moddiy shakldagi qog‘oz va tanga pullar
bo‘lib, ular qo‘ldan qo‘lga o‘tib yuradi. Bu eng ko‘p tarqalgan to‘lov vositasidir.
Naqd bo‘lmagan pullar bu bankdagi ayrim fuqarolar (jismoniy shaxslar), firmalar
yoki davlat tashkilotlari (yuridik shaxslar) nomiga yozilgan puldir. Naqd
bo‘lmagan pul bankda turgani uchun u egasiga foiz keltirgan holda o‘sib boradi.
Naqd bo‘lmagan pullar bankning joriy va muhlatli depozitlarida turadi, u
ham to‘lovlarda qo‘llaniladi. Pullar bankda saqlanganda xavfsiz bo‘ladi. Bugun
dunyo mamlakatlarida plastik kartochkalardan ham keng foydalanilmoqda. Biroq
ularning o‘zini pul deb bo‘lmaydi. Ular pul borligini tasdiqlovchi vositadir. Pul
aktiv va passiv pulga bo‘linadi. Aktiv pul amalda harakatda bo‘ladi, ya’ni
iqtisodiyotdagi oldi-berdi munosabatlarida to‘lov vositasi sifatida harakat qiladi.
Passiv pul bu iqtisodiy aylanmada ishtirok etmay turgan puldir. U jamg‘arma, pul
rezervlari va kassa qoldiqlaridan iborat bo‘ladi. Milliy pullardan tashqari jahon
pullari ham bo‘ladi. Bu xalqaro miqyosda, ya’ni mamlakatlararo iqtisodiy
aloqalarga xizmat qiluvchi puldir. Ilgarilari jahon puli vazifasini oltin quyilmalari,
ya’ni yombilari tashkil etgan. Hozir maxsus chiqarilgan jahon puli yo‘q. Bu pul
vazifasini qadri barqaror, ya’ni qattiq valutalar tashkil etadi (AQSh dollari,
Angliya funt sterlingi, Yaponiya iyenasi, Yevropa Ittifoqining yevrosi, qisman
Xitoy yuani). Pul muomalasi deganda, bu pulning qo‘ldan qo‘lga o‘tib, doimo
harakatda bo‘lishidir. Pul banklardan chiqib firmalar, davlat idoralari va nodavlat
tashkilotlari kassasiga kelib tushadi. Iqtisodiyotda pul yetarli bo‘lib, uning
yetishmay qolishi yoki ortiqcha bo‘lib ketishi kabi holler yuz bermasligi kerak.
Iqtisodiyotning pul bilan naqadar ta’minlanishi uning monetizatsiyalanish darajasi
deb yuritiladi. Pul muomalasini boshqarib turuvchi iqtisodiy qonun borki, bu bozor
iqtisodiyotining muhim qonunlaridan biridir. Bu qonun muomalada qancha pul
zarur bo‘lishini belgilab beradi.
2. O’zbekiston Respublikasining pul tizimi va uning rivojlanish tarixi.
Faxr-iftixorimiz, ozod yurtimizning ramzlaridan biri bo‘lgan milliy
valutamiz
– so‘mning muomalaga kiritilgani mustaqilligimizni mustahkamlash yo‘lidagi
g‘oyat muhim qadam bo‘ldi. So‘m hayotimizdan o‘rin egallagan kundan boshlab
o‘tgan 14 yillik muddat mustaqil pul tizimini yaratish haqidagi qaror strategik
jihatdan to‘g‘ri tanlanganligini va mustaqilligimizning iqtisodiy poydevorini
mustahkamlashga yo‘naltirilganligini hayotning o‘zi isbotladi. Davlatimiz rahbari
Islom Karimovning 2021 yil 16 iyunda qabul qilingan “O‘zbekiston
Respublikasining milliy valutasini muomalaga kiritish to‘g‘risida”gi farmoniga
muvofiq, 1994 yil 1 iyuldan so‘m muomalaga kiritildi – mamlakatimiz mustaqil
valuta siyosatini yuritish imkoniga ega bo‘ldi. Bu mustaqil taraqqiyot yo‘lidan
borayotgan davlatimizning oyoqqa turib olishida, siyosatu iqtisodda erkinligini
ta’minlashda muhim omil bo‘ldi.
O‘zbekistonning bank sektori rubl hududining tarkibiy qismiga kirgan, uning
iqtisodiyoti esa markazlashtirilgan rejalashtirish tartibiga tobe bo‘lgan vaqtlarda
biz bugungidek tub o‘zgarishlarni, iqtisodiy yuksalishlarni xayolimizga ham keltira
olmas edik. Sobiq markazning respublikalar bilan kelishmay pulni emissiya qilishi
natijasida pul muomalasi izdan chiqqan o‘sha paytda mamlakatimizda narx-navo
keskin oshib ketgani, iste’mol mollarining surunkali taqchilligi avj olganini
eslasak, milliy valutamizning joriy etilgani hayotimizda qanchalik muhim
ahamiyat kasb etganini yanada chuqurroq anglaymiz.
So‘mning muomalaga kiritilishi iqtisodiy mustaqillik yo‘lidagi dadil
qadamlardan biri bo‘ldi. Mamlakatimiz o‘z milliy valutasining barqarorligi va
mustahkamligiga kimlardandir qarz olish evaziga emas, raqobatbardosh
mahsulotlar ishlab chiqarish, shuningdek, mavjud zahiralardan oqilona foydalanish
bilan
erishdi.
Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan milliy valutani mustahkamlash
maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil amalga oshirildi. Bu dasturlar
so‘mning xarid narxini oshirish uchun bozorlarimizni o‘zimizda ishlab chiqarilgan
mahsulotlar bilan to‘ldirish, mamlakatimizning eksport salohiyatini yuksaltirish,
pul-kredit siyosatining izchilligini, ichki bozordagi iste’mol mollari bilan naqd pul
mutanosibligini ta’minlashga qaratildi.
Faol investitsiya siyosatini yuritish, tarkibiy islohotlarni amalga oshirish va
valuta resurslaridan butun iqtisodiyot taraqqiyoti uchun poydevor bo‘lib xizmat
qiluvchi hamda import o‘rnini bosadigan mahsulotlar hajmini oshiruvchi yuqori
texnologiyalarga asoslangan ishlab chiqarish salohiyatini shakllantirish yo‘lida
foydalanilishi qisqa muddatlarda mashinasozlik, gaz va neftni qayta ishlash
sohalarida, kimyo sanoatida yangi, yirik ishlab chiqarish quvvatlarini ishga
tushirish imkonini berdi. Transport infratuzilmasini rivojlantirish borasida qator
yirik loyihalar amalga oshirildi.
Ko‘rilgan bunday chora-tadbirlar natijasida yurtimiz g‘alla va neft mustaqilligiga
erishdi. Ilgarilari mamlakatimizda yetishtirilgan paxta hosilini sotishdan tushgan
mablag‘ning yarmidan ko‘piga don va neft mahsulotlari sotib olingan bo‘lsa (so‘m
muomalaga kiritilishidan oldin O‘zbekiston chetdan yiliga 680 million AQSH
dollarigacha neft mahsulotlari, 430 million dollargacha g‘alla sotib olar edi), hozir
bunday mahsulotlarni eksport qilmoqda. Natijada har yili bir necha milliardlab
valuta resurslari tejalmoqda. Mamlakatning eksport salohiyati oshgani sayin
so‘mning qadri ham mustahkamlanmoqda.
2022 yilning 15 oktabridan O‘zbekistonda Xalqaro valuta jamg‘armasi
Nizomining VIII moddasi talablari kuchga kirdi. Mana, qariyb besh yildirki,
so‘mning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha erkin almashinuvi amalda. Milliy
valutamizning joriy xalqaro operatsiyalar bo‘yicha almashtirilishi mamlakatimizda
erishilgan makroiqtisodiy barqarorlik, iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish,
tadbirkorlikni rivojlantirish, xorijiy investorlarni jalb qilish borasida yangi
imkoniyatlarni yaratdi. O‘tgan vaqt so‘mimizning barqaror valutalardan biriga
aylanib borayotganini tasdiqladi. Xususan, inflatsiyani jilovlashga muvaffaq
bo‘lingani tufayli 2016 yilda uning yillik darajasi 26,6 foizni tashkil etgan bo‘lsa,
2018 yilda 6,8 foizdan oshmadi.
Keyingi yillarda mamlakatimiz oltin-valuta zahirasi sezilarli darajada oshdi.
Jumladan, 2018 yilda eksport hajmi 40,7 foizga ortib, importga nisbatan ancha
yuqori bo‘lgani sababli oltin-valuta zahiramiz 1,5 barobar ko‘paydi. Ayni chog‘da
tijorat banklariga qo‘yilgan depozitlar miqdori kundan-kunga ortmoqda. Joriy yil
boshidagi ma’lumotlarga qaraganda, 2013 yildan beri aholining tijorat banklaridagi
mablag‘lari 55 baravar o‘sgan. Prezidentimiz Islom Karimovning 2018 yil 20
fevralda qabul qilingan “Tijorat banklarida aholi omonatlari shartlarini
liberallashtirish hamda kafolatlarini ta’minlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi farmoni bu borada yangi imkoniyat va qulayliklar yaratdi. E’tiborga
molik yana bir jihati shundaki, hozir qattiq valuta hisob raqamlardagi
mablag‘larning so‘mdagi hisob-raqamlarga faol o‘tishi kuzatilmoqda. Bu qadamlar
yurtdoshlarimizning milliy valutaga bo‘lgan ishonchi tobora ortib borayotganidan
dalolatdir.
So‘m davlatimizning Bayroq, Gerb, Madhiya kabi ramzlari qatori milliy
iftixorimiz timsollaridandir. So‘m biz uchun nafaqat to‘lov vositasi, balki
xalqimizning boy tarixi, qadriyatlari, buyuk bunyodkorlik salohiyatini o‘zida aks
ettirgan ma’naviy vosita sifatida ham qadrlidir. Samarqanddagi Registon maydoni,
Tillakori, Sherdor madrasalari, Go‘ri Amir maqbarasi, Buxorodagi Chashmai
Ayyub ansambli kabi tarixiy obidalar, poytaxtimizdagi Temuriylar tarixi davlat
muzeyi, Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Davlat akademik katta teatri,
“Istiqlol” san’at saroyi, shuningdek, shavkatli sohibqiron bobomiz Amir Temurga
o‘rnatilgan muazzam haykal tasviri tushirilgan kupuralar nafaqat
mamlakatimizning iqtisodiy qudrati, balki xalqimiz ma’naviy salohiyatining
yanada yuksalishiga ham xizmat qilmoqda. Qo‘liga o‘zbek so‘mini olgan har bir
yurtdoshimizning qalbida unda aks etgan tasvirlar ta’sirida Vatani, bunyodkor
xalqi, ajdodlar merosi bilan faxr-iftixor tuyg‘ulari jo‘sh urishi shubhasiz.
4.
O’zbekistonda milliy valyutani mustahkamlash vazifalari
Respublikada milliy valyutani mustahkamlash ishida so’mning harid
quvvatini oshirib borish va uning barqarorligini ta’minlash asosiy vazifa
hisoblanadi. Bunga bozorni raqobatdosh mahsulotlar bilan to’ldirish va zarur
ehtiyojlar hosil qilish orqali erishiladi. Bozorni iste’mol mollari bilan to’ldirishda
milliy ishlab chiqarishni imkoni boricha kengaytirib boorish hal qiluvchi
ahamiyatga ega. Chunki shu orqali iste’mol mollari sotishning umumiy hajmida
milliy mahsulotlar hissasi oshib boradi. Bu yerda shuni ta’kidlab o’tish zarurki,
milliy ishlab chiqarishni kengaytirish orqali so’mning barqarorligini ta’minlash
chetdan mahsulot keltirishni inkor qilmaydi. Aholini sifatli chet el mollari bilan
ta’minlash maqsadida import ham rag’batlantirib boriladi.
So’mning barqaror amal qilishi, uning har qanday valyutaga erkin
almashilishi yetarli valyuta zaxirasi bo’lishiga bog’liq. Unga erishishda korxonalar
va barcha sub’yekylarning, jahon bozoriga raqobatga bardosh beradigan mahsulot
ishlab chiqarishi uchun zarur bo’lgan rag’batlantiruvchi omillarni vujudga keltirish
alohida ahamiyatga ega.
So’mning barqarorligini ta’minlashda undan oqilona va tejab tergab
foydalanish, ishlab chiqarishga sarflangan mablag’larning eng ko’p samara
berishiga, olingan kreditlarning o’z vaqtida qaytarilishiga erishish muhim o’rin
tutadi.
Inflyatsiyaga qarshi aniq o’ylangan siyosat o’tkazish milliy valyutani
mustahkamlashning muhim shartlaridan biridir. Bu siyosat eng avvalo inflyatsiya
darajasini keskin kamaytirishga qaratilishi lozim. Bunda pulning qadrsizlanish
darajasi ustidan qat’iy nazorat o’rnatish hamda unga qarshi samarali tadbirlar
qo’llash hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi. Shu orqali pulning qadrsizlanishida
maqbul sur’atni tanlashga erishiladi.