PUL-KREDIT SIYOSATI
Reja:
1. Banklar va ularning bozor iqtisodiyotidagi vazifalari
2. Pul-kredit siyosatining maqsadlari, vositalari va koʻrinishlari.
3. Ochiq bozordagi operatsiyalar va hisob stavkasi
4. Oʻzbekistonning bank tizimini mustahkamlash va pul-kredit siyosatini takomillashtirish
yoʻnalishlari
“Bank” tushunchasi qadimiy fransuzcha bang va banca soʻzlaridan kelib chiqqan
boʻlib, “sarrof kursisi, doʻkoni” degan ma’noni anglatadi. Bunday tushuncha
tarixchilarning taxminan 2000 yil muqaddam faoliyat koʻrsatgan bankirlar haqidagi
ma’lumotlarida ham mavjud.
Moliya bozoridagi operatsiyalar moliya muassasalari vositasida amalga oshiriladi.
Bunday muassasalarga turli xil banklar, birjalar, depozitariylar, sugʻurta kompaniyalari,
investitsiya fondlari, agentliklar va h.k.lar kiradi.
Pul munosabatlarining rivojlanishi banklarni yuzaga keltirgan. Bank iqtisodiyot
ishtirokchilarining
pul
yuzasidan
boʻlgan
aloqalariga
xizmat
qiluvchi
institut
(muassasa)dir. Pul bilan bogʻliq xizmatlarni koʻrsatuvchi tashkilotlar koʻp, ammo ularning
markazida banklar turadi. Oʻzbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati
toʻgʻrisida”gi qonunida, bank nima, degan savolga quyidagicha javob topish mumkin:
Bank – tijorat tashkiloti boʻlib, bank faoliyati deb hisoblanadigan faoliyat turlari
majmuini amalga oshiradigan yuridik shaxsdir.
Oʻzbekistondagi bank tizimi Oʻzbekiston Respublikasi Markaziy banki, aksiyadorlik-
tijorat banklari va xususiy banklardan iboratdir. 2005-yil 1-iyul holatiga koʻra Oʻzbekiston
Respublikasi bank tizimi 29 tijorat bankini oʻz ichiga oldi.
Banklar pul olamini harakatga keltiruvchi motor – yurak, pul bilan boʻladigan hisob-
kitoblarni amalga oshiradi. Hamma pul toʻlovlari (transfertlar) banklar orqali oʻtadi.
Banklar quyidagi ishlarni amalga oshiradi:
- pul va qimmatli buyumlarni omonatga olib, saqlab beradi;
- pul bilan boʻladigan hisob-kitob operatsiyalarini, xususan, pul toʻlash ishlarini
bajaradi;
- chet el valyutasini sotadi va sotib oladi;
- oʻz qoʻlidagi pulni qaytarish, foizlilik va muddatlilik sharti bilan unga
(muhtojlarga) qarz (ssuda)ga beradi, ya’ni, kredit bilan shugʻullanadi;
- oʻz puliga aksiya sotib olib, uni boshqa sohaga joylashtiradi;
- biznes yuzasidan maslahat beradi va hokazo.
Bank ishi pul olamida boʻladigan biznesdir. Bank biznesi foyda topish maqsadida
yuritiladi.
Markaziy bankning monopollik mavqei uning mamlakatdagi pul va pirovard natijada
iqtisodiy barqarorlik uchun alohida javobgar ekanligi bilan chambarchas bogʻliq.
Oʻzbekiston Respublikasi Markaziy bankining bosh maqsadi va asosiy vazifalari
quyidagilar:
“Markaziy bankning bosh maqsadi milliy valyutaning barqarorligini ta’minlashdan
iborat.
Asosiy vazifalari:
-
Monetar siyosatni hamda valyutani tartibga solish sohasidagi siyosatni
shakllantirish, qabul qilish va amalga oshirish;
-
Oʻzbekiston Respublikasida hisob-kitoblarning samarali tizimini tashkil etish
va ta’minlash;
-
Banklar, kredit uyushmalari va garovxonalar faoliyatini litsenziyalash hamda
tartibga solish, banklar, kredit uyushmalari, garovxonalarni nazorat qilish, qimmatbaho
qogʻozlar blankalari ishlab chiqarishni litsenziyalash;
-
Oʻzbekiston Respublikasining rasmiy oltin valyuta rezervlarini, shu jumladan
kelishuv boʻyicha hukumat rezervlarini saqlash va tasarruf etish;
Davlat byudjeti kassa ijrosini Moliya vazirligi bilan birgalikda tashkil etishdan
iboratdir”*.
* Ўзбекистон Республикасининг “Ўзбекистон Республикаси Марказий Банки тўғрисида”ги
Қонуни, 3-модда, 1995 йил. 21 декабрь / Ўзбекистон банк тизимини ислоҳ қилиш ва
эркинлаштириш бўйича қонунчилик ҳужжатлари тўплами. Т.: Ўзбекистон, 2003., 8 - б.
Tijorat banklari Markaziy bankda oʻz qisqa muddatli va oʻrta muddatli
majburiyatlaridan muayyan foiz hajmida eng kam zaxira deb yuritiladigan foizsiz
omonatlarni saqlashga majbur.
Markaziy bank banklar faoliyatini nazorat qilishda oʻzining mintaqaviy boʻlinmalari
orqali kredit muassasalaridan majburiy ravishda axborot, oylik hisobot va yillik yakuniy
balans ma’lumotlarini taqdim etish asosida qatnashadi.
Kredit muassasalarining boʻysunishiga qarab bank qonunchiligi hamda kredit
tizimining pastdan yuqoriga tomon tarkibiy tuzilishiga muvofiq tarzda bank tizimini ikki
asosiy: bir bosqichli va ikki bosqichli turga ajratish mumkin.
Bir bosqichli bank tizimi doirasida barcha kredit muassasalari, jumladan, Markaziy
bank ham, yagona bosqichda turadi hamda mijozlarga kredit - hisob xizmati koʻrsatishda
bir xil vazifalarni bajaradi.
Ikki bosqichli tizimda banklar oʻrtasidagi oʻzaro munosabatlar boʻyiga (vertikal) va
eniga (gorizontal) yoʻnalishlarida tuzilishiga asoslanadi. Vertikal – rahbarlik qiluvchi,
boshqaruvchi markaz hisoblangan Markaziy bank bilan quyi boʻgʻinlar – tijorat va
ixtisoslashgan banklar oʻrtasidagi boʻysunish munosabatlari, gorizontal-turli quyi
boʻgʻinlar oʻrtasidagi teng huquqli sheriklik munosabatlari tushuniladi.
25.2. Pul-kredit siyosatining maqsadlari, vositalari va koʻrinishlari.
Pul-kredit siyosati deganda, toʻliq bandlik sharoitida yalpi milliy mahsulotni ishlab
chiqarishga inflyatsiyaning ta’sirini kamaytirish yoki bartaraf etish maqsadida
muomaladagi pul miqdorini oʻzgartirishga qaratilgan chora-tadbirlar tushuniladi. Pul
kredit siyosati davlat tomonidan belgilanadi va uni Markaziy Bank amalga oshiradi. Uning
yordamida har qanday davlat mamlakatda iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash vazifasini
hayotga tatbiq etadi.
Pul kredit siyosatini amalga oshirishning pirovard maqsadlari iqtisodiy oʻsish, toʻliq
bandlikni, baholarning hamda toʻlov balansining barqarorligini ta’minlashdan iborat.
Bu maqsadlarga erishish uchun milliy valyutani muomaladagi pul massasi, foiz
stavkasi va milliy valyuta almashinuv kursining optimal kattaliklarini ta’minlab turish
zarur boʻladi. Bu vazifalarni amalga oshirish uchun Markaziy Bank qator vazifalardan
foydalanadi.
Pul-kredit siyosatining uchta asosiy vositasi ajratib koʻrsatiladi:
1. Hisob stavkasi;
2. Majburiy zaxiralar normasi;
3. Ochiq bozordagi operatsiyalar.
Markaziy bank ular yordamida pul yoki asosan bank depozitlari koʻrinishidagi pul
massasiga yoki foiz stavkasiga ta’sir oʻtkazadi, taklifini oʻzgartiradi va shular orqali pul-
kredit muomalasini tartibga solib turadi.
Pul-kredit siyosatini yuritish vositalaridan biri – majburiy bank zaxira me’yorini
oʻzgartirish siyosatidir. Majburiy
zaxiralar
–
bu,
kredit
maqsadlari
uchun
ishlatilmaydigan bank omonatlarining bir qismidir. Zaxira normasi ikki asosiy funksiyani
bajaradi: bank likvidligini joriy tartibga solish uchun sharoit yaratadi va kredit
emissiyasini cheklaydi. Markaziy bank tijorat banklari Markaziy bankda ushlab turishga
majbur boʻlgan zaxiralarning eng quyi normasini oʻrnatadi va shu vosita yordamida ular
kreditlash qobiliyatiga, imkoniyatiga ta’sir etadi. Bu me’yor qanchalik yuqori boʻlsa,
ortiqcha zaxiralar shunchalik kam va tijorat banklarining kredit berish yoʻli bilan “pullarni
barpo etish” qobiliyati past boʻladi. Ilk majburiy zaxira normalari AQShda 1865-yilda
joriy qilingan edi. Agar Markaziy bank majburiy bank zaxirasini kamaytirsa, ortiqcha
bank zaxiralari ortadi, bu esa pul taklifining multiplikatsion ortishiga olib keladi. Masalan,
ushbu me’yor 25 % boʻlsa, unda bankka qoʻyilgan 800 soʻmdan 200 soʻm majburiy bank
me’yorini tashkil etadi. Bunda bank faqat 600 soʻmni qarzga berishi mumkin boʻladi. Endi
faraz qilaylik, me’yor 10 % ga tushiriladi, unda bank 720 soʻmni qarzga berish
imkoniyatiga ega boʻladi va boshlangʻich pul taklifini 720 soʻmga oshiradi.
Majburiy bank zaxirasi me’yorini koʻtarish yordamida pul taklifini kamaytiradi. Zero,
bu banklarning ortiqcha bank zaxiralari qisqarishiga olib keladi. Pul-kredit siyosatini
oʻtkazishda bu vosita butun bank tizimining asoslariga ta’sir etadi. Turli mamlakatlarda
qoʻllanilayotgan majburiy zaxira normalari turlichadir, Janubiy Koreyada bu norma -100
foiz boʻlgan boʻlsa, Italiyada -25 foizni, Yaponiyada bor yoʻgʻi -2.5 foizni tashkil etadi.
(1-jadval)
Oʻzbekiston Respublikasida Majburiy rezervlar me’yorlari
Majburiyat turi
Muddati
Majburiy rezerv
normativlari
(2018-yil 1-iyundan boshlab
kuchga kiradi)
Yuridik shaxslarning milliy
valyutadagi depozitlari
2 yildan ortiq
0 %
1 yildan 2
yilgacha
7 %
boshqa
majburiyatlar
14 %
Yuridik shaxslarning chet el
valyutadagi
depozitlari
2 yildan ortiq
0 %
1 yildan 2
yilgacha
8 %
boshqa
majburiyatlar
16 %
Jismoniy shaxslarning milliy
valyutadagi depozitlari
2 yildan ortiq
0 %
1 yildan 2
yilgacha
2 %
boshqa
majburiyatlar
4 %
Jismoniy shaxslarning chet el
valyutadagi depozitlari
2 yildan ortiq
0 %
1 yildan 2
yilgacha
3 %
boshqa
majburiyatlar
6 %
Keyingi yillardagi bunday pasayish pul multiplikator miqdorining kattalashishiga va
albatta iqtisodiyotda pul taklifining koʻpayishiga olib keladi. Tijorat banklari ortiqcha
rezervlarining koʻpayishi ularning aktiv operatsiyalarini koʻpaytiradi va bu iqtisodiyotning
real sektori rivojlanishiga ijobiy ta’sir koʻrsatadi.
Pul kredit siyosati vositalari albatta alohida-alohida ishlatilishi shart emas. Aksincha
koʻpincha bir necha vosita birdaniga qoʻllanilishi, ya’ni kompleks siyosat oʻtkazish
amaliyotda tez-tez uchrab turadi.
Xoʻsh, pul-kredit siyosatining oqibatlari qanday? Davlat tomonidan amalga
oshiriladigan pul-kredit siyosati YaIM, bandlik va baholar darajasiga bevosita ta’sir
koʻrsatadi. Faraz qilaylik, iqtisodiyotda ishlab chiqarish qisqarmoqda va ishsizlar soni
ortib bormoqda. Bunday sharoitda davlat Markaziy bank orqali pul taklifini biz yuqorida
koʻrib chiqqan vositalar yordamida oshirishga harakat qiladi. Natijada pul taklifi oʻsadi,
foiz stavkasi esa kamayadi. Bu esa investitsiyalarga boʻlgan talabni oshiradi va oʻz
navbatida, YaIM miqdorining koʻpayishiga olib keladi. Bu bilan davlat ma’lum davrda oʻz
maqsadiga erishadi, ishlab chiqarishning orqaga ketishi toʻxtaydi, ishsizlar soni kamayadi,
jamiyatning daromadlari esa oshadi.
Pul-kredit siyosatining oqibati toʻgʻrisida gapirganda, bu siyosatning qisqa muddatli va
uzoq muddatli oqibatlarini farqlash kerak. Agarda qisqa muddatli davrda davlat pul
taklifini oshirilishi natijasida YaIM miqdori oʻsishini ragʻbatlantirilgan hamda ma’lum
darajada samaradorlikka erishilgan boʻlsa, uzoq muddatli davrda bu choralarning
samaradorligi pasayishi mumkin.
25.3. Ochiq bozordagi operatsiyalar va hisob stavkasi
Ochiq bozordagi operatsiyalar – Markaziy bank tomonidan davlat obligatsiyalarini
(qimmatli qogʻozlarni) tijorat banklari va aholidan sotib olish va ularga sotish boʻyicha
operatsiyalardir. Markaziy bank tijorat banklaridan yoki aholidan bu qimmatli qogʻozlarni
sotib olar ekan, tijorat banklari zaxiralarini sotib olingan obligatsiyalar miqdori hajmida
koʻpaytiradi. Bu zaxiralar pul bazasiga kiradi, ya’ni yuqori quvvatli pullar boʻlganligi
uchun pul taklifi multiplikativ koʻpayadi. Markaziy bank tijorat banklari va aholiga
obligitsiyalarni sotish bilan zaxiralarni hamda tijorat banklarining kredit berish qobiliyatini
kengaytiradi. Bu holda pul taklifi qisqaradi.
Hozirda hamma mamlakatlarda pul miqdorini tartibga solishda ochiq bozordagi
operatsiyalarni, ya’ni davlat qimmatli qogʻozlarini taklif qilish usulidan keng
foydalanilmoqda. Ushbu operatsiyalarni Markaziy bank asosan nufuzi katta banklar guruhi
bilan birgalikda amalga oshiradi.
Pul bozorida muomalada pul miqdori ortiqchaligi mavjud deb faraz qilamiz. Tabiiyki,
Markaziy bank ortiqcha pul massasini kamaytirishga harakat qiladi. Buning uchun, oʻzida
mavjud boʻlgan oʻzining qimmatli qogʻozlarini u ochiq bozorda aholi va banklarga taklif
etadi, ular esa uni xarid qila boshlaydilar. Davlat qimmatli qogʻozlarini (sotish yoki xarid
qilish yoʻli bilan) taklifi oshib borgan sari, unga boʻlgan baho pasayadi, oʻz navbatida,
unga boʻlgan foiz (ya’ni, qimmatli qogʻozlarni sotib olganlarga foiz shaklida toʻlanadigan
haq) oshadi, bu esa unga boʻlgan talabni oshiradi. Banklar va aholi qimmatli qogʻozlarni
koʻproq xarid qila boshlaydi, pirovard natijada banklarning zaxiralari qisqaradi, oʻz
navbatida, bu hol pul taklifining bank multiplikatoriga teng nisbatda qisqarishiga,
shuningdek, bank zaxirasi va pul taklifining ortishiga olib keladi. Oʻzbekiston
Respublikasi Markaziy Banki ham pul kredit siyosatini yuritishda bu vositaning rolini
keskin oshirishni maqsad qilib olgan.
Pul - kredit siyosatini amalga oshirishning muhim vositalardan biri – bu, hisob
stavkasi siyosatidir. Hisob stavkasi yoki qayta moliyalash stavkasi deb Markaziy bank
tomonidan tijorat banklariga beriladigan ssudaning foiz stavkasi tushuniladi. Bu ssudalarni
tijorat banklari ayrim koʻzda tutilmagan zarurat tugʻilganda va moliyaviy ahvoli
mustahkam boʻlgan hollardagina oladilar. Hisob stavkasining pasayishi bilan tijorat
banklarida Markaziy bankdan qoʻshimcha zaxiralarni olish imkoniyatlari kengayadi. Oʻz
navbatida, bu tijorat banklarining zaxiralardan yangi kreditlar berish bilan pul taklifini
koʻpaytiradi. Yana shunday hollar mavjudki, Markaziy bank hisob stavkasini koʻtara
borib, tijorat banklari tomonidan qoʻshimcha zaxiralarni olish yoʻlidagi toʻsiqlarni biroz
koʻtarganday boʻladi va kreditlar berish boʻyicha ularning faoliyatini pasaytiradi, shu yoʻl
bilan pul taklifini cheklaydi. Agar ushbu stavka past boʻlsa, unda tijorat banklari koʻproq
kredit olishga harakat qiladilar. Natijada banklarning ortiqcha zaxiralari ortib boradi va
muomaladagi pul massasi miqdorining oshib borishiga olib keladi. Agarda hisob stavkasi
miqdori yuqori boʻlsa, unda banklar kamroq kredit olishga, olganlarini esa qaytarib
berishga harakat qiladilar, pirovard natijada ortiqcha bank zaxiralari qisqaradi,
muomaladagi pul miqdori kamayadi.
2018-yil 25-sentyabrdan boshlab qayta moliyalash stavkasi 16 % etib belgilandi.
25.2-jadval
Oʻzbekiston Respublikasi
Markaziy bankining qayta moliyalash
STAVKASI
Amal qilgan davri
Foizda
2018-yil 25-sentyabr – hozirgi kungacha
16
2018-yil 28-iyul – 2018-yil 24-sentyabr
14
2018-yil 7-fevral – 2018-yil 27-iyul
14
2017-yil 28-iyun – 2018-yil 6-fevral
14
2016-yil 1-yanvar – 2017-yil 27-iyun
9
2015-yil 1-yanvar – 2015-yil 31-dekabr
9
2014-yil 1-yanvar – 2014-yil 31-dekabr
10
2011-yil 1-yanvar – 2013-yil 31-dekabr
12
2006-yil 15-iyul – 2010-yil 31-dekabr
14
2006-yil 1-yanvar – 2006-yil 14-iyul
16
2004-yil 21-dekabr – 2005-yil 31-dekabr
16
2004-yil 5-iyul – 2004-yil 20-dekabr
18
2003-yil 10-sentyabr – 2004-yil 4-iyul
20
2003-yil 16-iyul – 2003-yil 9-sentyabr
24
2002-yil 1-yanvar – 2003-yil 15-iyul
30
2000-yil 1-iyul – 2001-yil 31-dekabr
24
2000-yil 1-iyun – 2000-yil 30-iyun
27,6
2000-yil 1-may – 2000-yil 31-may
28,8
2000-yil 1-aprel – 2000-yil 30-aprel
30
1998-yil 1-yanvar – 2000-yil 31-mart
36
1997-yil 1-noyabr – 1997-yil 31-dekabr
30
1997-yil 1-yanvar – 1997-yil 31-oktyabr
39,6
1996-yil 1-avgust – 1996-yil 31-dekabr
48
1996-yil 1-iyul – 1996-yil 31-iyul
60
1995-yil 1-avgust – 1996-yil 30-iyun
84
1995-yil 1-yul – 1995-yil 31-iyul
120
1995-yil 20-mart – 1995-yil 30-iyun
300
1995-yil 1-fevral – 1995-yil 19-mart
250
1994-yil 1-oktyabr – 1995-yil 31-yanvar
225
1994-yil 2-may – 1994-yil 30-sentyabr
150
Pul-kredit siyosati asosida iqtisodiyotga pul-kredit siyosatining ta’sir etishi
jarayonlarini oʻrganuvchi pul nazariyasi yotadi. Ushbu nazariyaga ikki xil yondashuvchi
iqtisodchilar oʻrtasida koʻp yillardan beri tortishuvlar boʻlib kelmoqda. Bularga
neokeynschilar nazariyasi va zamonaviy pul miqdori nazariyasi tarafdorlarini kiritamiz.
Har ikki nazariya tarafdorlari ham pul taklifining nominal YaIM ga ta’sirini inkor
etmaydilar, ammo bu ta’sirning ahamiyatiga har xil baho beradilar. Keynschilar fikricha,
monetar siyosat yuritishda foiz stavkasi darajasiga asoslanishi, monetaristlar fikricha esa,
pul taklifining darajasiga asoslanishi lozim. Keynschilar bozor iqtisodiyotini tartibga
solishda davlat aralashuvi shart deb hisoblashadi, monetaristlar esa uni ortiqcha deb
hisoblaydilar.
Monetaristlar pul miqdorining oʻzgarishi bilan YaIM oʻzgarishi oʻrtasida yaqinroq
aloqa mavjud; ya’ni, pul miqdorining oʻzgarishi bevosita YaIM oʻzgarishiga olib keladi
deb hisoblashadi. Buni ular pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi bilan izohlaydilar.
Ayni paytda monetaristlar pulning aylanish tezligini barqaror deb hisoblaydilar,
keynschilar esa, aksincha, beqaror deydilar.
Hozirda mavjud boʻlgan monetaristik siyosatning modellari bu ikki yondashuvni
sintez qilgan, ya’ni, bu yondashuvlarning ijobiy jihatlarini qoʻshib, oʻzida aks ettiradi. Pul
kredit siyosatining uzoq muddatli maqsadlariga erishish uchun monetaristik yondashuv
koʻproq ishlatiladi. Shu bilan birga qisqa muddatli davrlarda esa davlat foiz stavkasiga
ta’sir etish usulidan voz kechmaydi.
Markaziy Bank bir vaqtning oʻzida ham pul massasini, ham foiz stavkasini
oʻzgartirmasdan ushlab tura olmaydi. Pulga talab oʻsgan holatlarda maqsad foiz
stavkasining barqarorligini ta’minlash boʻlsa Markaziy Bank pul taklifini oshirishga
majbur boʻladi. Bu tadbir yumshoq pul kredit siyosati deb yuritiladi. Pul massasining
koʻpayib ketishiga yoʻl qoʻymaslik uchun pul taklifini cheklash siyosatini qoʻllash foiz
stavkasining koʻtarilishiga olib keladi va bu siyosat qattiq pul kredit siyosati deb yuritiladi.
Agar pulga talab inflyatsiya taʼsirida koʻpaysa, qattiq pul kredit siyosatini qoʻllash
maqsadga muvofiq boʻladi. Mabodo pulga talab ishlab chiqarish va daromadlarning
oʻsishi oqibatida oshsa yumshoq pul kredit siyosatini qoʻllash oʻrinlidir.
Pul kredit siyosatinig ishlab chiqarish hajmiga ta’siri birinchi paragrafda
ta’kidlanganidek pul taklifi oʻzgarishining foiz stavkasi darajasiga, foiz stavkasi
oʻzgarishida esa investitsiya xarajatlari hajmiga (bu bilan yalpi xarajatlar hajmiga ham) va
yalpi xarajatlar oʻzgarishining ishlab chiqarish ya’ni yalpi taklif hajmiga ta’siri
koʻrinishida bosqichma-bosqich roʻy beradi. Foiz stavkasining pul taklifi oʻzgarishiga
tasirchanligi, yoki investitsiya xarajatlarining foiz stavkasi oʻzgarishiga taʼsirchanligi past
boʻlishi pul kredit siyosatini amalga oshirishda muammolarni keltirib chiqaradi.
Pul-kredit siyosati fiskal va savdo siyosatlari bilan chambarchas bogʻliq. Agarda
Markaziy bank qayd qilingan valyuta kursini saqlab turishni maqsad qilib qoʻysa mustaqil
(ichki) pul siyosatini olib borish mumkin boʻlmay qoladi. Chunki almashinuv kursini
ta’minlab turish uchun valyuta zaxiralarini koʻpaytirib yoki kamaytirib turish iqtisodiyotda
pul hajmiga bevosita ta’sir koʻrsatadi. Pul-kredit va fiskal siyosatlarni muvofiqlashtirish
bilan bogʻliq qiyinchiliklar ham mavjud. Agarda hukumat iqtisodiyotni davlat xarajatlarini
oshirish orqali qoʻllab-quvvatlashni amalga oshirmoqchi boʻlsa, uning muvaffaqiyatli
amalga oshishi koʻproq pul-kredit siyosatining xarakteriga bogʻliq. Chunki, bu
moʻljallanayotgan xarajatlar qimmatli qogʻozlar (ya’ni, obligatsiyalar)ni chiqarish evaziga
amalga oshsa, pulga boʻlgan talab oshadi va natijada esa foiz stavkalari koʻtariladi. Bu esa
investitsiya xarajatlarining kamayishiga olib keladi. Yoki Markaziy bank hukumatning
yuqoridagi siyosatini qoʻllab-quvvatlash uchun pul taklifini ma’lum miqdorda koʻpaytirsa,
pul qadrsizlanishi mumkin.
Umuman, barqaror pul-kredit siyosati hukumat tomonidan olib boriladigan fiskal
siyosatga hamma vaqt ham mos kelavermaydi.
25.4. Oʻzbekistonning bank tizimini mustahkamlash va pul-kredit siyosatini
takomillashtirish yoʻnalishlari
2017-yilda boshlangan iqtisodiyotni liberallashtirish va bozor mexanizmlari rolini
oshirishga qaratilgan iqtisodiy islohotlarning yangi bosqichi oʻrta muddatli istiqbolda bank
tizimi va pul-kredit siyosatini rivojlantirishning ustuvor yoʻnalishlarini belgilab berdi.
Ushbu yoʻnalishdagi muhim qarorlardan biri milliy valyuta almashuv kursining bozor
mexanizmlari asosida shakllanish tamoyillarini joriy etish orqali ichki valyuta bozorini
bosqichma-bosqich liberallashtirilishi bilan bogʻliq amaliy qadamlar boʻldi.
Valyuta kursi shakllanishida tamomila yangi yondashuvdan foydalanilishi, oʻz
navbatida, Markaziy bankning asosiy e’tiborini ichki bozordagi narxlar barqarorligiga
qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini beradi.
Ayni
vaqtda
valyuta
bozorini
liberallashtirish
borasidagi
islohotlarning
muvafaqqiyatli amalga oshirilishi koʻp jihatdan pul-kredit siyosatini takomillashtirish,
tijorat banklari faoliyatini mustahkamlash hamda bank tizimini rivojlantirish choralari
samaradorligi bilan chambarchas bogʻliq.
Shundan kelib chiqib, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining “Valyuta bozorini
liberallashtirish boʻyicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar toʻgʻrisida”gi farmoni e’lon
qilinishidan koʻp oʻtmay Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining “Pul-kredit siyosatini
yanada rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi qarori qabul qilindi va Pul-kredit
siyosatini 2017–2021-yillarda rivojlantirish va inflyatsion targetlash rejimiga bosqichma-
bosqich oʻtish boʻyicha chora-tadbirlar Kompleksi tasdiqlandi. Bu boradagi keyingi
muhim qadamlardan biri Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil 9-yanvardagi
“Oʻzbekiston
Respublikasi Markaziy banki faoliyatini tubdan takomillashtirish
toʻgʻrisida”gi farmonining qabul qilinishi boʻldi. Mazkur farmonda narxlar barqarorligini
ta’minlash vazifasi Markaziy bankning bosh maqsadi etib belgilanib, Markaziy bankning
mustaqilligi va institutsional rivojlanishini ta’minlash boʻyicha tegishli choralar nazarda
tutilgan. Qayd etish lozimki, iqtisodiy siyosatni amalga oshirish yondashuvlarining qayta
koʻrib chiqilishi davrida shakllanayotgan yangi voqeliklarda pul-kredit sohasidagi
oʻzgarishlarning aholi va tadbirkorlik subyektlari tomonidan toʻgʻri qabul qilinishi va
qoʻllab-quvvatlanishi muhim ahamiyat kasb etadi.
Oʻzbekiston Respublikasi Markaziy bankining oʻrta muddatli istiqbolda pul-kredit
siyosatini rivojlantirish va amalga oshirish Konsepsiyasi kommunikatsiyalar kanalining
jamoatchilik fikrini shakllantirish hamda inflyatsion targetlash rejimini amaliyotga joriy
etishdagi yetakchi roli inobatga olingan holda ishlab chiqilgan. Ushbu Konsepsiyaning
maqsadi inflyatsion targetlashga oʻtishning konseptual asoslarini hamda ushbu pul-kredit
siyosati rejimini amaliyotga muvaffaqiyatli joriy etish uchun zaruriy sharoitlar yaratish
boʻyicha oʻrta muddatli rejalarni keng jamoatchilikka yetkazish va batafsil tushuntirishga
qaratilgan.
Mamlakatda ichki narxlar barqarorligi ta’minlanishi makroiqtisodiy va ijtimoiy
barqarorlikning kafolati boʻlib, iqtisodiy islohotlarni jadallashtirish va rivojlantirish
dasturlarini muvaffaqiyatli amalga oshirishda zaruriy sharoit hisoblanadi. Bunda
inflyatsiyaning past va barqaror koʻrsatkichlari muvozanatli iqtisodiy oʻsishni ta’minlash,
ishlab chiqarish raqobatbardoshligi va aholini yashash darajasini oshirishning muhim
omili sanaladi. Shu nuqtayi nazardan, narxlar oʻsish sur’atlarining pasayishi va
barqarorlashishi davlat iqtisodiy siyosatining asosiy maqsadlaridan biri boʻlishi kerak.
Inflyatsiyaning past va barqaror darajasi aholi hamda yuridik shaxslar omonatlarini uzoq
muddatli investitsiyalarga aylanishi uchun kerakli sharoit yaratadi hamda ichki bozordagi
narxlar
nomutanosibligini
kamaytirib
mavjud
iqtisodiy
resurslarning
samarali
taqsimlanishiga xizmat qiladi.
Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlarning markaziy banklari tajribalari hamda
xalqaro moliya institutlari izlanishlari natijalari pul-kredit siyosatini amalga oshirishda
narxlar barqarorligini ta’minlash maqsadining shak-shubhasiz ustuvorligini koʻrsatmoqda.
Shu bilan birga, pul-kredit siyosatini amalga oshirish tartibi va ketma-ketligi turli
mamlakatlarda iqtisodiyotning xususiyatlari hamda tarkibiy tuzilishiga qarab farqlanadi.
Amaldagi Oʻzbekiston Respublikasining “Oʻzbekiston Respublikasining Markaziy
banki toʻgʻrisida”gi qonuniga koʻra, Markaziy bankning bosh maqsadi milliy valyuta
barqarorligini ta’minlash hisoblanadi. Bunda “milliy valyuta barqarorligi” tushunchasini
ikki xil, ya’ni almashuv kursining xorijiy valyutalarga nisbatan barqarorligi yoki uning
ichki xarid qobiliyati barqarorligi deb talqin qilish mumkin.
Almashuv kursining erkin shakllanishi sharoitida milliy valyutaning barqarorligi
uning ichki xarid qobiliyatini saqlash orqali erishiladi. Bunda, erkin suzib yuruvchi
almashuv kursi iqtisodiyotni ichki barqarorlashtiruvchi funksiyasini bajaradi. Boshqacha
qilib aytganda, toʻlov balansi bilan bogʻliq tashqi shok va qiyinchiliklar kuzatilganda
almashuv kursining mos ravishda oʻzgarishi ekportyorlar va import oʻrnini bosuvchi
mahsulotlar ishlab chiqaruvchi korxonalarni ragʻbatlantirishga xizmat qiladi.
Ayni paytda Markaziy bank pul-kredit siyosatining asosiy maqsadini ikki xil
tushunilishini oldini olish va uning faoliyati asosiy yoʻnalishini aniq belgilab olish
maqsadida qonunchilikka tegishli oʻzgartirishlar kiritilishi koʻzda tutilgan.
Ta’kidlash lozimki, narxlar barqarorligi deyilganda nol darajadagi yoki salbiy
inflyatsiya koʻrsatkichlari nazarda tutilmaydi. Narxlar barqarorligi deyilganda narxlarning
turgʻun holatda turishi emas, balki ularning past darajada oʻsishi tushuniladi. Bir qarashda
narxlarning turgʻun turishi maqbul koʻrinsa-da, narxlarning past va barqaror oʻzgarishi
iqtisodiyotning samarali faoliyati uchun eng qulay sharoit hisoblanadi.
Ichki bozorda narxlar barqarorligini ta’minlash vazifasi pul-kredit siyosatini amalga
oshirishning aniq strategiyasi va batafsil rejasi boʻlishini hamda maqsadli koʻrsatkichlarga
erishish uchun samarali instrumentlar va mexanizmlarni talab etadi.
Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar markaziy banklari tomonidan keng
qoʻllanilayotgan usullar inflyatsion targetlash, monetar targetlash, valyuta kursini
targetlash va nominal yaroqsiz rejimlarni oʻz ichiga oladi.
Inflyatsiyaning maqsadli koʻrsatkichlariga erishish vazifasi aksariyat markaziy
banklar uchun bosh maqsad hisoblansa-da, yuqorida qayd etilgan uslublar asosan tezkor va
oraliq moʻljallarga qarab farqlanadi.
Pul-kredit siyosatini amalga oshirishning ushbu usulida narxlar barqarorligini
ta’minlash maqsadida pul agregatlari, rezerv pullar va pul massasi hajmlari oʻzgarishini
nazorat qilish nazarda tutiladi.
Ushbu strategiyaning samarali qoʻllanilishi inflyatsiya koʻrsatkichlari va pul
agregatlari oʻrtasidagi mustahkam doimiy bogʻliqlik boʻlishini talab etadi. Bunda
inflyatsiyaning maqsadli koʻrsatkichlariga pul agregatlari hajmini maqbul darajada ushlab
turish vositasida erishiladi.
Pul agregatlari va inflyatsiya darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlikning kuchsizlanishi
tufayli koʻpchilik markaziy banklar tomonidan pul agregatlarini targetlash amaliyotidan
voz kechilib, inflyatsion targetlash rejimini joriy qilinishiga sabab boʻldi.
Monetar targetlash rejimi pul taklifi va talabining keskin oʻzgarishlari kuzatilgan
rivojlanayotgan va oʻtish davridagi mamlakatlarda iqtisodiy rivojlanishning dastlabki
yillarida samarali strategiya sifatida keng qoʻllanilgan. Bunda inflyatsiya boʻyicha tegishli
koʻrsatkichlarni belgilashda iqtisodiy oʻsishni ragʻbatlantirish maqsadlaridan kelib
chiqilgan.
Mazkur rejim rasman monetar targetlash deb tasniflansada, amaliyotda milliy
valyutaning almashuv kursini dollarga bogʻlash orqali bosqichma-bosqich devalvatsiya
qilib borilganligi tufayli ba’zi xalqaro institutlar va mutaxassislar tomonidan ushbu rejim
aralash turga kiritilgan.
Bir vaqtning oʻzida ikki maqsadga yoʻnaltirilgan almashuv kursi siyosati tashqi
shoklar vujudga kelgan sharoitlarda samarasiz ekanligini koʻrsatdi. Bunda bir tomondan
oltin-valyuta zaxiralarini oshirish vazifasi qoʻyilgan boʻlsa, ikkinchi tomondan soʻmning
almashuv kursini ma’lum bir darajada ushlab turish maqsadi koʻzlangan. Oʻz navbatida,
mazkur almashuv kursi toʻlov balansi holati va tashqi iqtisodiy sharoitlarni oʻzida aks
ettirmagan.
Bunday siyosat, oʻz navbatida, ichki valyuta bozorida muammolarni yuzaga keltirib,
samarali pul-kredit siyosatini yuritish imkoniyatlarini pasaytirdi. Bundan tashqari, pul-
kredit instrumentlaridan foydalanishning passiv rejimi monetar targetlashni samarali
qoʻllashda qoʻshimcha qiyinchiliklar tugʻdirdi.
Pul massasi oʻzgarishini omillar asosida tahlili, pul massasi oʻsishi turli davrlarda
oltin-valyuta zaxiralarining oshishi hamda iqtisodiyotni kreditlash hajmlarining
kengaytirish hisobiga ta’minlanganligini koʻrsatmoqda.
Oʻz navbatida, Davlat byudjetining muvozanatli ijrosi va hukumat hisobraqamlarida
mablagʻlar yigʻilishi, shuningdek, Oʻzbekiston Respublikasi tiklanish va taraqqiyot
jamgʻarmasi hisobraqamlarida mablagʻlarning jamlanib borilishi pul massasi oʻsishini
maqbullashtiruv- chi omillardan boʻlgan.
Ayni paytda iqtisodiyotni kreditlashning asosiy manbalari markazlashgan
mablagʻlar, shu jumladan, Oʻzbekiston Respublikasi tiklanish va taraqqiyot jamgʻarmasi
hisobidan moliyalashtirilganligi hamda ushbu mablagʻlar asosan ishlab chiqarish
texnologiyalari va xomashyo materiallarini import qilish maqsadida foydalanilganligi
tufayli iqtisodiyotda pul massasi oʻsishiga va mos ravishda inflyatsiya darajasiga
toʻgʻridan-toʻgʻri ta’sir koʻrsatmagan.
Umuman olganda, ushbu omillar ta’sirida pul massasi tez sur’atlarda oshishining
oldi olingan.
1-rasm. Inflyatsiya va pul agregatlari oʻzgarishi dinamikasi
Shu bilan birga, amalga oshirilgan tahlillar natijasida inflyatsiya darajasi, YaIM deflyatori
va pul massasi oʻzgarishi oʻrtasida aniq va barqaror oʻzaro bogʻliqliklar aniqlanmadi.
2-rasm. Pul multiplikatori dinamikasi
Pul aylanish tezligi va pul multiplikatori koʻrsatkichlari oʻzgarishi ham ushbu
koʻrsatkichlar dinamikasining oʻzgaruvchan xarakterga ega ekanligini, pul-kredit
koʻrsatkichlarining maqsadli parametrlarini ishlab chiqishda xatoliklarga olib kelishi
mumkinligini koʻrsatadi.
Umuman olganda, pul massasining YaIM nominal hajmiga nisbatan moʻtadil
darajada oʻsishi inflyatsiya bosimining sezilarli kuchayishini oldini olishga xizmat qildi.
Shu bilan birga, ushbu koʻrsatkichlar oʻrtasida aniq bogʻliqlikning mavjud emasligi rezerv
pullar va pul massasi aniq darajasini hisoblash imkoniyatini bermaydi.
3-rasm. Pul multiplikatori va pul aylanish tezligi dinamikasi
Masalaning yana bir muhim jihati, Markaziy bankning pul agregatlarini samarali
boshqara olishi qobiliyati bilan bogʻliq. Odatda, markaziy banklar rezerv pullar darajasini
samarali
boshqara
oladilar,
ammo pul massasini nazorat qilishda qiyinchiliklarga duch keladilar.
Ushbu jarayon asosan dollarizatsiya darajasi yuqori boʻlgan hamda moliya bozorlari
rivojlanish bosqichida turgan mamlakatlarda koʻp kuzatiladi, binobarin, bunday
mamlakatlarda kredit va depozitlarga boʻlgan talab keskin oʻzgarib turishi mumkin.
Pulga boʻlgan talabning oʻzgaruvchanligi, keng ma’nodagi pul massasining tarkibi,
dollarizatsiya darajasining yuqoriligi kabi omillar pulga boʻlgan talabni aniqlash
imkoniyatini pasaytiradi.
Bunday holatda, pulga boʻlgan talab va foiz stavkalari oʻrtasidagi bogʻliqlik sust
boʻlganligi sababli Markaziy bank uchun pul massasining maqsadli darajasini saqlab turish
vazifasi murakkablashadi.
Yuqorida qayd etilgan muammolar natijasida keng ma’nodagi pullar hajmining oraliq
moʻljallardan chetlashishi Markaziy bankning pul-kredit siyosatiga boʻlgan ishonchni
pasaytiradi.
Iqtisodiyotda inflyatsion xatarlar kuchayganda, Markaziy bank an’anaviy tarzda foiz
stavkalarini oshirish orqali pul-kredit qat’iylashtiradi.
Ushbu choralarning iqtisodiyotni real sektoriga ta’sir qilish darajasi va muddatlari pul-
kredit siyosati transmission mexanizmlarining samaradorligi bilan belgilanadi.
4-rasm. Markaziy bank instrumentlari
Pul-kredit siyosatining transmission mexanizmi oʻzida Markaziy bank foiz
stavkalari oʻzgarishining iqtisodiy faollikka va pirovardida inflyatsiya darajasiga ta’sir
oʻtkazish jarayonini aks ettiradi.
Pul-kredit siyosatining iqtisodiyotga ta’siri alohida transmission kanallar orqali
amalga oshiriladi. Asosiy kanallar sifatida quyidagilarni koʻrsatish mumkin:
- foiz kanali;
- kredit kanali;
- valyuta kursi kanali;
- inflyatsion kutilmalar kanali;
- aktivlar bahosi kanali.
Foiz kanali pul-kredit siyosatining iqtisodiyotga ta’sir etuvchi an’anaviy kanali
hisoblanadi. Markaziy bank foiz stavkasining oʻzgarishi iqtisodiyotdagi umumiy foiz
stavkalari darajasiga ta’sir koʻrsatib, investitsiya / jamgʻarma darajasini oʻzgartirish orqali
iqtisodiyotdagi yalpi talabning oʻzgarishiga olib keladi. Yalpi talabning oʻzgarishi, oʻz
navbatida, inflyatsiya darajasiga ta’sir etadi.
Markaziy bankning asosiy foiz stavkasi va yalpi talab orasida toʻgʻridan-toʻgʻri
bogʻliqlik mavjud boʻlmasada, foiz stavkasi oʻzgarishining ta’siri boshqa kanallar orqali
ham amalga oshadi.
Oʻzbekiston Respublikasi Markaziy banki qayta moliyalash stavkasining
iqtisodiyotdagi foiz stavkalariga ta’siri boʻyicha tahlillar ular orasida barqaror bogʻliqlik
mavjudligini koʻrsatmoqda.
Ayni vaqtda transmission mexanizm foiz kanalining ta’sirini Oʻzbekiston sharoitida
cheklanganligini
banklararo
pul
bozorining
shaffof
emasligi
va
yetarlicha
rivojlanmaganligi bilan izohlash mumkin.
Xususan, banklararo pul bozorida tijorat banklari faoliyatining sustligi va
operatsiyalar hajmlarining kichikligi foiz kanalining samaradorligini pasaytiradi.
2017-yilning ikkinchi yarmidan Markaziy bank tomonidan tijorat banklariga qisqa
muddatli likvidlikni taqdim qilish operatsiyalari faollashtirildi. Lekin bunda yagona
banklararo pul bozorining mavjud emasligi hamda pul-kredit instrumentlari ta’sirining
cheklanganligi amalga oshirilayotgan choralar samarasini pasaytirmoqda.
Yuzaga kelgan holatdan kelib chiqib hamda pul-kredit siyosati transmission
mexanizmining foiz kanalini kuchaytirish va pul bozorini samarali tartibga solish
maqsadida 2018-yilning birinchi yarim yilligida qisqa muddatli pul resurslarini jalb qilish
va joylashtirish boʻyicha banklararo pul bozorining yagona elektron platformasini yaratish
koʻzda tutilgan.
Shu bilan birga, pul-kredit siyosatining transmission mexanizmining foiz kanalini
mustahkamlashda zaruriyat tugʻilganda Markaziy bank tomonidan bank tizimidagi
ortiqcha likvidlikni jalb qilish boʻyicha operatsiyalar amalga oshiriladi.
Shuni ta’kidlab oʻtish joizki, pul-kredit siyosatining transmission mexanizmi
samaradorligini ta’minlash va foiz instrumentlarini optimallashtirish maqsadida Markaziy
bankning pul-kredit siyosatining asosiy koʻrsatkichi sifatida asosiy stavka va foiz
koridorini 2019-yildan amaliyotga joriy qilish koʻzda tutilgan.
Likvidlik taqdim etish va jalb qilish boʻyicha pul-kredit siyosati instrumentlari
turlarining kengaytirilishi Markaziy bankning asosiy operatsiyalari boʻyicha foiz
koridorini shakllantirishga xizmat qiladi.
Iqtisodiyotni liberallashtirish va unda bozor mexanizmlari ta’sirining oshib borishi bilan
bir qatorda faol pul-kredit siyosatining amalga oshirilishi transmission mexanizmning foiz
kanalini sezilarli darajada mustahkamlab boradi.
Kredit kanali pul-kredit siyosatining asosiy ta’sir kanallaridan biri boʻlib, ushbu
kanal orqali foiz stavkasi iqtisodiyotning real sektoridagi jarayonlarga oʻz ta’sirini
koʻrsatadi. Mazkur kanalning samaradorligi koʻp jihatdan kredit resurslariga boʻlgan talab
va taklifning Markaziy bank foiz stavkalarining oʻzgarishiga nisbatan ta’sirchanligiga
bogʻliq hisoblanadi.
Bugungi kunda iqtisodiyotdagi pul massasi oshishining asosiy qismi kredit kanali
hissasiga toʻgʻri kelganligi bois, uning oʻzgarishi ichki bozordagi narxlar darajasiga
oʻzining salmoqli ta’sirini koʻrsatadi.
Xususan, 2017-yil birinchi yarim yilligida tijorat banklari tomonidan iqtisodiyotning
real sektorini kreditlash hajmlarining sezilarli darajada oshirilishi pul massasi oʻsish
sur’atining tezlashishi va iqtisodiyotdagi inflyatsion bosimning kuchayishiga olib keldi.
Iqtisodiyotni kreditlash darajasini barqarorlashtirish maqsadida 2017-yilning
ikkinchi yarmidan Markaziy bank tomonidan qayta moliyalash stavkasi 14 foizgacha
oshirilib, pul-kredit siyosati qat’iylashtirildi. Bu esa, oʻz navbatida, kredit resurslari foiz
stavkalarining oshishiga olib keldi.
Shuningdek, umumiy depozit va kreditlar tarkibida xorijiy valyutadagi depozit va
kreditlar ulushining yuqoriligi hamda xufyona iqtisodiyotning mavjudligi kabi omillar
iqtisodiyotni kreditlash hajmiga ta’sir koʻrsatishga asoslangan pul-kredit siyosatining
samaradorligini sezilarli darajada pasaytirmoqda.
Oʻz navbatida, tijorat banklari tomonidan kreditlarni bozor shartlari asosida
berilmasligi, ya’ni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish davlat dasturlari doirasida imtiyozli va
maqsadli kreditlar berilishi kredit kanali samaradorligining pasayishiga sabab boʻlmoqda.
Bunday holatlarda Markaziy bank tijorat banklariga nisbatan prudensial nazorat
talablarini kuchaytirish va pul-kredit siyosatining instrumentlaridan oqilona foydalanish
asosida milliy valyutadagi kredit va depozitlarning jozibadorligini oshirish siyosatini faol
ravishda olib borishni koʻzda tutmoqda.
Markaziy bankning foiz siyosatini amalga oshirishda kredit resurslarini
moliyalashtirish manbalari xususiyatlari inobatga olinib, bozor mexanizmlariga
asoslanmagan kreditlar ta’sirini kamaytirish boʻyicha choralar kuchaytiriladi.
Valyuta kursi kanali. Mazkur kanal ta’siri pul-kredit siyosati shartlarining
oʻzgarishi natijasida almashuv kursining ichki hamda tashqi tovar va xizmatlarga boʻlgan
nisbiy talabning oʻzgarishi orqali namoyon boʻladi.
Boshqa tomondan, Markaziy bank foiz stavkasining oʻzgarishi milliy valyutadagi
moliyaviy aktivlar daromadlilik darajasining mos ravishda oʻzgarishiga olib kelib,
almashuv kursiga oʻz ta’sirini koʻrsatishi mumkin.
Ichki valyuta bozorining liberallashtirilishi jarayonida milliy valyuta almashuv kursining
devalvatsiyasi aholining inflyatsion kutilmalarini oshirib, valyuta kanalining inflyatsion
kutilmalar kanali bilan aloqasini kuchaytirdi.
Bunda, inflyatsion targetlashga oʻtish almashuv kursining erkin bozor sharoitida
shakllanishi talab qilinishini inobatga olib, valyuta kursi kanali va aholining inflyatsion
kutilmalari darajasi orasidagi aloqadorlikning muntazam ravishda kamaytirib borilishi
oʻrta muddatli davrdagi muhim vazifalardan biri hisoblanadi (valyuta siyosati qismida
batafsil yoritilgan).
Inflyatsion kutilmalar kanali pul-kredit siyosatining inflyatsion targetlash rejimi
doirasida amalga oshirilishida inobatga olinishi lozim boʻlgan asosiy omillardan biri
hisoblanadi.
Iqtisodiy jarayonlar ishtirokchilari qarorlar qabul qilishlarida nafaqat real bozor
sharoitlarini, balki ularning kelajakdagi oʻzgarish ehtimolini ham inobatga olishlarida
inflyatsion kutilmalar kanali asosiy ahamiyat kasb etadi. Xususan, korxona va tadbirkorlar
narxlarni oʻrnatishlari va kelajakda ish haqi oʻzgarishini baholashlari uchun inflyatsion
kutilmalar muhim hisoblanadi.
Shu oʻrinda, mazkur kanalning asosiy xususiyati korxona va tashkilotlar tomonidan
mahsulot va xizmatlar narxlarini shakllantirilishida namoyon boʻladi. Bunda, kelajakda
inflyatsiya darajasining oshishini kutayotgan korxona va tashkilotlar narxlarni oshiradi, bu
esa joriy inflyatsiya darajasining oʻsishiga olib keladi.
Shuni ta’kidlash joizki, kutilmalar kanali yuqorida keltirilgan toʻrtta kanallarning
barchasi bilan oʻzaro bogʻliqdir. Masalan, pul bozoridagi foiz stavkalari dinamikasining
shakllanishi koʻp jihatdan kelajakda kutilayotgan stavkalar darajasiga bogʻliqdir.
Iqtisodiyotda inflyatsion kutilmalarning markaziy bank maqsadli koʻrsatkichlariga
nisbatan yuqori darajada boʻlishi jamiyatda inflyatsiyani Markaziy bank tomonidan toʻla
nazoratga olish borasidagi shubhalarni keltirib chiqaradi. Mazkur vaziyat foiz stavkasini
keskin oshirish zaruriyatini tugʻdirishi mumkin.
Oʻzbekiston sharoitida iqtisodiyotni tarkibiy oʻzgartirish va erkinlashtirish
jarayonlari amalga oshirilayotgan davrda inflyatsion kutilmalar oshishi va kelajakda
ma’lum muddat davomida saqlanib qolishi mumkin.
Inflyatsion targetlash rejimiga oʻtish Markaziy bankning kelajakda amalga
oshirilishi kutilayotgan siyosatiga jamoatchilik ishonchini oshirish va shu asnoda ijobiy
inflyatsion kutilmalar shakllanishiga erishishni talab etadi.
Aholi va xoʻjalik yurituvchi subyektlarning kelajakda narxlar oʻzgarishi yuzasidan
kutilmalarini baholash va monitoring qilish, shuningdek, mazkur kutilmalarning
xususiyatlari hamda unga ta’sir koʻrsatuvchi omillarni atroflicha oʻrganish maqsadida
2018-yildan boshlab Markaziy bank tomonidan iste’mol narxlari dinamikasi va inflyatsion
kutilmalarni oʻrganish yuzasidan kuzatuvlar va soʻrovlar olib borish amaliyoti joriy
qilindi.
Bunda, Markaziy bank tomonidan inflyatsion kutilmalar shakllanish jarayonini
oʻrganish, tahlil qilish va ularni modellashtirish salohiyatini takomillashtirishga alohida
e’tibor qaratiladi.
Aktivlar
narxlari
kanalining
inflyatsiya
darajasiga
ta’siri
pul-kredit siyosatining oʻzgarishi natijasida aktivlar narxlarining oʻzgarishi tufayli
kuzatiladi.
Xususan, mazkur kanal samarali amal qilgan sharoitda pul-kredit shartlarining
yengillashtirilishi hisobiga davlat qarz majburiyatlari boʻyicha foiz stavkasining pasayishi
moliyaviy resurslarning daromadliligi yuqoriroq boʻlgan muqobil aktivlarga qayta
yoʻnaltirilishiga olib keladi. Natijada muqobil aktivlarning narxi va bunga mos ravishda
inflyatsiya darajasining oshishi kuzatiladi.
Ta’kidlash joizki, davlat obligatsiyalari, kapital va koʻchmas mulk bozorlarining
rivojlanganlik
darajasi
va
samarali
faoliyati,
oʻz navbatida, mazkur kanal ta’sirchanligini belgilaydigan asosiy omillardan hisoblanadi.
Bunda markaziy bank pul-kredit siyosati instrumentlarining samaradorlik darajasi
mazkur siyosatdagi oʻzgarishlarning (qisqa muddatli foiz stavkalari, rezerv pullar) boshqa
soha va tarmoqlarga ta’siri xususiyati, tezligi va intensivligi orqali belgilanadi.
Umuman olganda, oʻtkazish kanallarining amal qilishi bank va moliya sohasidagi
raqobat
muhiti,
muqobil
moliyalashtirish
manbalarining
mavjudligi,
moliyaviy
bozorlarning
rivojlanganlik
darajasi
va
samaradorligi,
moliyaviy
vositachilik
xizmatlarining sifati va qamrovi, valyuta kursi rejimi, kapitallar harakati, investitsiya
uchun xavfsiz moliyaviy instrumentlarning mavjudligi kabi bir qator omillarga bogʻliq.
Inflyatsion targetlash rejimiga oʻtish bozor mexanizmlari asosida erkin
shakllanadigan suzib yuruvchi valyuta kursining amal qilishini talab etadi.
Bunda, Markaziy bankning valyuta siyosati va intervensiya strategiyasining aniq belgilab
olinishi, shaffoflikning ta’minlanishi hamda qabul qilinayotgan qarorlarni valyuta bozori
ishtirokchilari tomonidan toʻliq tushunilishi muhim ahamiyat kasb etadi.