OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
MENEJMENT FANIDAN
MUSTAQIL ISH
MAVZU:
Pullik xizmatlar tushunchasi va ularning turlari.
Guruh
Bajardi:
Qabul qildi: _________________
Toshkent – 2023
Pullik xizmatlar tushunchasi va ularning turlari.
Hozirgi kunda rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiy o’sishni
ta’minlash uchun xizmatlar sohasini jadal rivojlantirishni eng muhim vazifalardan
biri sifatida qo’yishmoqda. Xizmatlar sohasi aholining barcha qatlamlarini qamrab
oladi va jamiyatda sodir bo’layotgan deyarli barcha ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarga
ta’sir ko’rsatadi, bu esa mazkur masalaning qanchalik muhim va ahamiyatli
ekanligini ko’rsatib beradi.
O’zbekistonda mustaqillik yillarida, iqtisodiyotni diversifikatsiyalash va
tarkibiy o’zgartirishlarni chuqurlashtirish, mamlakat aholisining bandligini,
daromadlarini va turmush sifatini oshirishning muhim yo’nalishlari va omillaridan
biri sifatida xizmatlar sohasi va servisni jadal rivojlantirish bo’yicha tizimli ishlar
amalga oshirildi.
Xizmat ko’rsatish sohasini rivojlantirish O’zbekiston iqtisodiyotining
ustuvor yo’nalishlaridan biri hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-
sonli farmoni bilan tasdiqlangan “2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalish bo’yicha Harakatlar strategiyasi” da
xizmat
ko’rsatish
sohasini
jadal
rivojlantirish,
yalpi
ichki
mahsulotni
shakllantirishda xizmatlarning o’rni va ulushini oshirish, ko’rsatilayotgan xizmatlar
tarkibini, eng avvalo, ularning zamonaviy yuqori texnologik turlari hisobiga tubdan
o’zgartirish tarkibiy o’zgartirishlarni chuqurlashtirish, milliy iqtisodiyotning
yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish hisobiga uning
raqobatbardoshligini oshirishning ustuvor yo’nalishlaridan biri sifatida belgilangan
edi.
Xizmatlar sohasi korxonalari faoliyatini balansli rivojlantirish va
diversifikatsiyalashni
ta’minlash,
ular
ko’rsatadigan
xizmatlarning
raqobatbardoshliligi va sifatini oshirish maqsadida O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 26 fevraldagi “2016-2020 yillarda xizmatlar
sohasini rivojlantirish dasturi to’g’risida”gi 55-sonli qarori qabul qilingan.
Butun dunyo bo’yicha internet rivojlangan sari muloqotning yangi shakllari
rivojlana boshladi. Internet orqali uydan chiqmasdan turib nafaqat bir birlari bilan,
balki davlat idoralari bilan ixtiyoriy axborot almashinish imkoniyatiga egadirlar.
Internet orqali taqdim etilayotgan xizmat turlariga elektron xizmat turlari deya ta’rif
ko’plab xorijiy olimlar tomonidan taqdim etilgan. Quyida 1-jadvalda ushbu
ta’riflarni keltirib o’tilgan.
1-jadval Elektron xizmat tushunchasiga xorijiy olimlar tomonidan
keltirilgan
ta’riflar
№
Keltirilgan ta’rif
Muallif
1
Elektron
xizmat
–
ariza
beruvchining
ehtiyojlarini
qondirish
uchun
uni
taqdim
etishning
avtomatlashtirilgan
elektron
shakllaridan
foydalangan holda axborot
xizmati.
Jidkova Oksana Sergeyevna Razvitiye
sistem
okazaniya
elektronnix
gosudarstvennix uslug naseleniyu (na
primere
Kurganskoy
oblasti)
avtoreferat. 2013 g.
2
Elektron
xizmatlar
deganda
Avstraliyaning siyosiy va huquqiy
doktrinasida
davlat
hokimiyatining
ijro
etuvchi
organlari,
hukumat
tizimi
tushunadi va u to'rt elementni o'z
ichiga oladi: elektron demokratiya,
elektron
xizmatlar, e-boshqaruv va
elektron hukumat.
Danilov Nikita Arkadevich pravovoye
regulirovaniye
elektronnogo pravitelstva v zarubejnix
stranax, Moskva 2013
3
Elektron xizmatlar - bu AKTdan,
shu
jumladan
Internetdan
foydalangan
holda
elektron
shaklda taqdim etiladigan moddiy
Vishnyakova Svetlana Sergeyevna.
Formirovaniye sferы elektronnix uslug v
Rossii: dis kand. ekon.
nauk: 08.00.05. Moskva, 2007 187 s.
va nomoddiy
xizmatlarning har xil turlari.
RGB OD, 61:07-8/2408
4
E xizmatlar - bu Internetdagi
xizmatlar
bo'lib,
unda
faqat
tavsiflovchi
ma'lumotlar
mavjud bo'lgan an'anaviy veb-
saytlardan farqli o'laroq, sotib
olish va sotish operatsiyalarini
amalga oshirish mumkin.
Chun
Hai,
J.,
Ibrahim.
(2007).
Fundamental
of
Development
Administration.
Selangor:
Scholar
Press. ISBN 978-967-5-04508-0.
http://lookup.computerlanguage.com/
host_app/search?cid=C999999&def=
652d7365727669636573.htm
5
Zeithaml
va
Bitner
(2003)
elektron xizmatni Internet orqali
taqdim etiladigan veb-xizmatlar
deb ta'riflagan.
Zeithaml, V., Bitner, M.J. (2003).
Services
Marketing.
Integrating
Customer Focus across the Firm. 3rd
ed. 2003, ew York: McGraw-Hill.
6
Wilson (1998) “elektron xizmat
– provayder va mijoz o‘rtasidagi
elektron
kanal
orqali o‘zaro
aloqada bo‘ladigan faoliyat yoki
bir
qator
tadbirlar”
deb
ta’kidlagan.
Wilson.
(1998).
NIST-Special-
Publication-800-16,
Information
Technology
Security
Training
Requirements:
A
Role
and
Performance Based Model, 1998,
National Institute of Standards and
Technology: Gaithersburg.
7
Taherdoost va boshqalar. (2014)
elektron
xizmatlarning
xususiyatlaridan foydalangan va
quyidagicha
umumlashtirilgan:
nomoddiylik, jarayon tabiati, bir
hil, ajralmaslik, egalik qilmaslik,
o'zaro harakat, o'z-
o'ziga xizmat ko'rsatish, raqib
Taherdoost, H. et al. (2014). A review
paper
of
e-services,
technology
concepts.
8th
International
Conference
Interdisciplinarity
in
Engineering,
INTER-ENG 2014, Romania.
emas.
8
Elektron xizmatlarning ta'rifi,
shuningdek, Kengash Nizomida
(Yevropa Komissiyasi, 2006 yil)
belgilangan
"e-xizmat"
-
bu
Internet orqali etkazib beriladigan
(yoki uni taqdim etish uchun
Internetga yoki shunga o'xshash
tarmoqqa tayanadigan elektron
tarmoq)
va uni
ta'minlashda
axborot texnologiyalariga
juda
bog'liq - ya'ni xizmat mohiyatan
avtomatlashtirilgan
bo'lib,
insonning minimal aralashuvini
o'z ichiga oladi va axborot
texnologiyalari
mavjud
bo'lmaganda
hayotiy
qobiliyatga ega emas”.
European
Commission.
2006.
Directive on VAT Law on Value Added
Tax (VAT) § 16 paragraph. 18, Annex
II.
Amalga oshirilgan
taxlillar
tadqiqot
elektron
xizmatlarning
asosiy xususiyatlarini aniqlash va tahlil qilish imkonini berdi.
Elektron xizmatlarning mohiyatining o'ziga xos xususiyatlarini hisobga
olgan holda, muallif ularning quyidagi turlarini ajratib ko'rsatadi:
1)elektron xizmatlar ko'rsatuvchi sub’ektga ko’ra:
-
hokimiyat organlari tomonidan taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
tashkilotlar tomonidan taqdim etiladigan elektron xizmatlar;
2)moddiy asosga ko’ra:
-
pullik asosda taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
bepul elektron xizmatlar;
3)xizmatni oluvchi (arizachi):
-
jismoniy shaxslarga taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
yuridik shaxslarga elektron xizmatlar ko‘rsatish;
4)xizmat ko'rsatish uchun zarur bo'lgan sub'ektlar soni:
-
oddiy (asosiy) elektron xizmatlar;
-
kompleks (kompozit) elektron xizmatlar;
5)ma'muriy-huquqiy tartibga solish darajalariga ko’ra:
-
tartibga solingan,
-
tartibga solinmagan;
6) elektron xizmatlar ko'rsatish sohalariga ko’ra: moliya, soliq, bojxona va
boshqalar.
Elektron xizmatlar - bu kompyuter yoki Internetga kira oladigan boshqa
shunga o'xshash qurilma orqali foydalanish mumkin bo'lgan xizmatlardir.
Interaktivlik tushunchasi. Interaktivlik deganda biz, faqatgina, biz
o’rganayotgan fan kesimida texnik vositalar, kompyuter, ularning dasturlari hamda
foydalanuvchilar orasidagi o’rnatilgan muloqatni tashkil etish tushuniladi. Demak,
Kompyuter dasturlari shunday yaratilganki, Biz u yordamida kompyuter bilan
muloqat o’rnatamiz.
Umuman olganda interaktivlik bu muloqat tizimini tashkil etish bilan
bog’liq. Ya’ni, maqsadga ko’ra tizim elementlari orasidagi axborot ma’lumotlar
almashinuvi. Ushbu tushuncha axborot nazariyasi, informatika va dasturlash,
telekommunikatsiya tizimlari, sotsiologiya va boshqa sohalarda qo’llaniladi.
Interaktivlik orqali foydalanuvchi moddiy, ma’naviy, ijtimoiy, iqtisodiy,
axborot va ishlab chiqarishning turli manbalaridan ko’riladigan manfaat mavjud
bo’lsa, unga interaktiv xizmat qilingan deb tushuniladi. Ya’ni, kompyuter dasturlari
orqali foydalanuvchiga interaktiv xizmat tashkil etilgan deb tushuniladi.
Internet tarmog’i orqali ko’rsatiladigan interaktiv xizmat turlari. Hozirgi
vaqtda, hukumatimiz tomonidan interaktiv xizmatlarni shakllantirish, tashkil etish
va ularni boshqarishga katta e’tibor berilmoqda. Interaktiv xizmatlarni tashkil
etishning eng tez va yaxshi yo’li, bu, ularni internet tarmoqlari orqali amalga oshirish
hisoblanadi.
Mamlakatimiz qonunchiligiga binoan davlat elektron xizmati – ariza
beruvchilarning so‘rovlariga ko‘ra amalga oshiriladigan, davlat organlarining
vazifalarini bajarish bo‘yicha ular tomonidan ko‘rsatiladigan xizmat, elektron davlat
xizmati
–
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari
qo‘llanilgan
holda
ko‘rsatiladigan davlat xizmati hisoblanadi.
“Elektron hukumat” tizimini yaratishdan asosiy maqsad sub’ektiv faktorlarni
kamaytirgan holda davlat xizmatidagi mansabdor shaxslarni fuqarolar bilan
yaqinlashtirishni ta’minlashdir. Bundan jamiyat hech bo‘lmaganda poraxo‘rlik va
korrupsiyaning kamayishi ko‘rinishida foyda ko‘rishi mumkin.
Albatta, sodir bo‘ladigan o‘zgarishlar saylov tizimi, qonunchilik faoliyati,
barcha darajadagi hokimiyatlarning fuqarolar oldidagi mas’ulligi nazoratini
amalga oshirish tizimlari, ularning birlashma-lari va tadbirkorlik faoliyatini qamrab
olishi lozim. Qisqacha qilib aytganda, bu jarayonni jamiyat hayoti asosini aniqlovchi
uch muhim sub’ektning o‘zaro munosabatlari ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin
Bular: davlat, mamlakat fuqarolari va biznes sub’ektlardir. Bunda fuqarolar
birgalikda fuqarolik jamiyatini tashkil etsa, biznes sub’ektlari esa mamlakatning
iqtisodiyotini aniqlaydi, davlat esa o‘zaro munosabatlarni birlashtiruvchi yoki
integratsiyalovchi tizim hisoblanadi. Bu munosabatlar quyidagi uchta nim tizim yoki
boshqacha aytganda, “Elektron hukumat” tizimining tarkibiy modullarida namoyon
bo‘ladi:
-davlat boshqaruv organlarining o‘zaro aloqalariga yo‘naltirilgan modul
G2G (jahonda qabul qilingan davlat davlat uchun - government to government
jumlasining qisqartmasi asosida qabul qilingan belgi);
-hukumat muassasalari, davlat boshqaruv organlari bilan biznes sub’ektlari
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarga yo‘naltirilgan modul G2B (davlat biznes uchun -
government to business);
-hukumat muassasalari, davlat boshqaruv organlari bilan fuqarolar
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarga yo‘naltirilgan modul G2C (davlat fuqralar uchun
- government to citizens).
“Elektron hukumat” tizimi, xususan, uning G2G moduli to‘g‘risida so‘z
yuritganda, barcha darajadagi davlat hokimiyati organlarining
boshqaruv
jarayonlarini axborotlashtirish, bu organlarni aholi va biznes sub’ektlari bilan o‘zaro
munosabat funksiyalarini qo‘llab-quvvatlovchi kompyuter tizimlarini yaratish
tushuniladi. Agar idoralarda ushbu jarayonlar avtomatlashtirilmagan bo‘lsa yoki
elektron hujjat aylanishi mavjud bo‘lmasa, davlatning ichki transaksiyalari amalga
oshirilgan va qog‘ozsiz ish yuritish rejimi joriy etilgan deb bo‘lmaydi. Bu borada
faqat alohida joriy qilingan amaliyotlar, masalan, elektron pochta orqali ma’lumot
jo‘natib, qog‘ozga chop etib, mansabdor shaxsga qo‘l qo‘ydirish jarayoni elektron
hukumat tizimidan yiroqdir.
Axborot
texnologiyalarini
joriy
etish
va
axborot
resurslarini
shakllantirishdan tashqari elektron hukumat normativ-huquqiy baza qabul qilishni
ham talab etadi. Ya’ni, hujjat elektron ko‘rinishining qog‘ozdagi ko‘rinishi bilan
huquqiy jihatdan teng kuchga ega ekanligi va u bilan asosiy bosh hujjat ko‘rinishida
ish yuritish mumkinligiga asos bo‘la oladigan normativ-huquqiy hujjatlar zarur
bo‘ladi. Bularga “Axborotlashtirish to‘g‘risida”gi, “Elektron raqamli imzo
to‘g‘risida”gi, “Elektron tijorat to‘g‘risida”gi va “Elektron hujjat aylanishi
to‘g‘risida”gi qonunlarni misol qilish mumkin.
G2G moduli butun elektron hukumat tizimining asosini tashkil etib, bu
modulsiz axborot kommunikatsiya texnologiyalarini davlat boshqaruvida joriy etib
bo‘lmaydi. Davlat boshqaruv organlarining korporativ tarmog‘i bu modulning
moddiy-texnik va axborot-kommunikatsion asosi sifatida xizmat qiladi. Davlat
boshqaruv organlarining korporativ tarmog‘i o‘z ichida davlat muassasalari o‘rtasida
axborot almashinish, davlatning fuqarolar, biznes sub’ektlar, shuningdek, Internet
global resurslari orqali boshqa tashqi foydalanuvchilar bilan aloqalarini ta’minlaydi.
Munosabat va aloqalarning ushbu modul yordamida hal etiladigan asosiy
vazifalariga quyidagilarni kiritish mumkin:
-davlat boshqaruv organlari va davlat muassasalarining axborot massivlari,
banklari va ma’lumot bazalarini yagona tizimga integratsiyalash;
-
barcha
davlat tuzilmalarini elektron hujjat aylanishiga o‘tkazish va
uni optimallashtirish;
-davlat qarorlarini ishlab chiqishni, uzatish va ijrosini nazorat
qilishni optimallashtirish;
-hukumat resurslaridan foydalanish tezligini oshirish maqsadida yagona
davlat portalini yaratish;
-davlat xizmatchilari o‘rtasida raqobat muhitini kuchaytirish va
ularning malakasini oshirish.
Bundan tashqari, davlat boshqaruv organlarining korporativ tarmog‘idagi
Intranet tizimi o‘z xususiyatlari bilan Internet tizimidan farq qilmagan holda,
jamiyatni axborotlashtirishdagi asosiy dasturiy vositalardan hisoblanadi. Bu
tizimdan foydalanishni o‘rganish uchun davlat xizmatchisi qo‘shimcha bilim olishi,
malakasini oshirishi zarur.
G2B
moduli,
birinchi
navbatda,
iqtisodiyot
sohasidagi
davlat
boshqaruvining amaldagi tizimini davlat va biznes tuzilmalarining umumiy ishi
yo‘lida – biznes sub’ektlaridan har birining, binobarin, mamlakatning ravnaq topishi
uchun ularning tadrijiy o‘zaro hamkorligining samarali mexanizmiga aylantirishdan
iboratdir.
Munosabatlarning ushbu modulida kuyidagilar asosiy sub’ekt hisoblanadi:
budjet va soliqlarni tartibga solish, davlat organlari va tijorat tuzilmalarining o‘zaro
iqtisodiy hamkorligi, kreditlar, investitsiyalar va boshqa moliyaviy resurslarni
boshqarish, tijorat faoliyatini litsenziyalash va boshqalar.
G2B moduli quyidagilarni ta’minlashi lozim:
-biznes tuzilmalari oldida turgan qog‘ozbozlik va ma’muriy to‘siqlarni
bartaraf etish;
-davlat boshqaruvining ortiqcha bo‘g‘inlarini qisqartirish, tartibga solish va
hujjatlar aylanishining raqamli texnologiyalarini keng joriy etish yo‘li bilan biznes
jarayonlarini va tranzaksiyalarni tezlashtirish, soddalashtirish va arzonlashtirish;
-qonunlar va bozor talablaridan kelib chiqib, resurslarni maqsadga
yo‘naltirib, erkin boshqarish.
Ushbu modul vazifalarini hal etish uchun biznes sub’ektlariga
quyidagi xizmatlarni ko‘rsatishni nazarda tutadi:
-kompaniyalarni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish va qayta ro‘yxatdan o‘tkazish;
-vakolatli tashkilotlardan loyiha hujjatlariga ruxsatnomalar olish va ular
bilan kelishish (ekologiya, qurilish, tabiiy resurslardan foydalanish);
-litsenziyalar olish va ular muddatini uzaytirish;
-yuridik maslahatlar, qonun hujjatlariga kiritilgan o‘zgartirish-lar to‘g‘risida
o‘z vaqtida va to‘liq axborot olish;
-budjetga (daromad, foyda, qo‘shilgan qiymat, yo‘l, yer soliqlari va
boshqalar) va budjetdan tashqari fondlarga majburiy korporativ to‘lovlarni amalga
oshirish;
-buxgalteriya, moliya, soliq va statistika hisobotlarini rasmiylash-tirish va
boshqalar.
G2B xizmatlari turli ijtimoiy guruh vakillariga yo‘naltirilgan bo‘lib, bu
xizmatlarning asosiy maqsadi davlat bilan bog‘liq ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy
jarayonlarni optimal boshqarishdan iborat.
Davlat boshqaruvining axborot-kommunikatsiya tizimlari bugungi kunda
ko‘plab mamlakatlar aholisi kundalik hayotiga tobora kengroq joriy etilmoqda.
Davlat tomonidan xizmat ko‘rsatishda bu xizmat qaysi muassasa tomonidan va
qanday ko‘rinishda bo‘lishidan qat’i nazar, eng asosiysi fuqarolarning idorama-idora
sarson bo‘lishlariga barham berishdan iborat. Bu xizmatlarga quyidagilarni nazarda
tutmoq joiz:
-soliq deklaratsiyalarini taqdim etish va shaxsiy to‘lovlar: daromad solig‘i,
mol- mulk solig‘i va h.k.larni amalga oshirish;
-ijtimoiy ta’minot xizmatlaridan foydalanish, grantlar va qarzlar olish;
-shaxsiy hujjatlar – pasport, haydovchilik guvohnomasi va boshqa hujjatlarni
rasmiylashtirish;
-fuqarolarni doimiy yoki vaqtincha yashash joyi bo‘yicha ro‘yxatdan
o‘tkazish, manzil o‘zgarganligi to‘g‘risida bildirishnoma berish;
-shikoyat va arizalarni qabul qilish, yuridik masalahat berish xizmatlari;
-ish izlash va mutaxassislarning kasb darajasini elektron test sinovidan
o‘tkazish bo‘yicha mehnat birjalari xizmatlari;
-sog‘liqni saqlash tizimi xizmatlari (interaktiv maslahatlar, qabulga yozish
va boshqalar);
-oliy o‘quv yurtlariga kirish test sinovlari, masofadan turib o‘qitish usuli
bilan davlat ta’lim muassasalarida malaka oshirish va boshqalar;
-daromadlar, dividendlar to‘g‘risida axborot va maslahatlar olish;
-kreditlar, imtiyozlar va litsenziyalarni online tizimida rasmiylashtirish;
-turli badallar, kommunal xizmatlar haqini to‘lash va shularga o‘xshash
boshqa xizmatlar.
Shuningdek, tarmoq resurslari orqali ko‘rsatilayotgan ko‘plab davlat
xizmatlarining o‘ziga xos moliyaviy asosini tashkil etuvchi elektron pullar aholiga
ko‘rsatilayotgan zamonaviy online xizmatlaridan biridir.
Shunday qilib, axborot kommunikatsiyasi tizimlarining davlat boshqaruviga
keng joriy etilishi u yoki bu formulyar, guvohnoma, ma’lumotnoma va hokazolar
uchun kishilarning shaxsan davlat muassasalariga kelishlari zaruriyatini ancha
qisqartiradi, istiqbolda esa bundan butunlay xalos qiladi. Ko‘plab mamlakatlar
tajribasini joriy etishning dastlabki bosqichidayoq kutilgan maqsadga – so‘rovlarga
xizmat ko‘rsatish tezligini oshirish va kutish vaqtini kamaytirish hisobiga
fuqarolarning davlat xizmatlaridan foydalanishini yengillashtirishga erishiladi.