OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
MENEJMENT FANIDAN
MUSTAQIL ISH
MAVZU:
Pullik xizmatlar tushunchasi va ularning turlari.
Guruh
Bajardi:
Qabul qildi: _________________
Toshkent – 2023
Pullik xizmatlar tushunchasi va ularning turlari.
Hozirgi kunda rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiy o’sishni
ta’minlash uchun xizmatlar sohasini jadal rivojlantirishni eng muhim vazifalardan
biri sifatida qo’yishmoqda. Xizmatlar sohasi aholining barcha qatlamlarini qamrab
oladi va jamiyatda sodir bo’layotgan deyarli barcha ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarga
ta’sir ko’rsatadi, bu esa mazkur masalaning qanchalik muhim va ahamiyatli
ekanligini ko’rsatib beradi.
O’zbekistonda mustaqillik yillarida, iqtisodiyotni diversifikatsiyalash va
tarkibiy o’zgartirishlarni chuqurlashtirish, mamlakat aholisining bandligini,
daromadlarini va turmush sifatini oshirishning muhim yo’nalishlari va omillaridan
biri sifatida xizmatlar sohasi va servisni jadal rivojlantirish bo’yicha tizimli ishlar
amalga oshirildi.
Xizmat ko’rsatish sohasini rivojlantirish O’zbekiston iqtisodiyotining
ustuvor yo’nalishlaridan biri hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-
sonli farmoni bilan tasdiqlangan “2017-2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalish bo’yicha Harakatlar strategiyasi” da
xizmat
ko’rsatish
sohasini
jadal
rivojlantirish,
yalpi
ichki
mahsulotni
shakllantirishda xizmatlarning o’rni va ulushini oshirish, ko’rsatilayotgan xizmatlar
tarkibini, eng avvalo, ularning zamonaviy yuqori texnologik turlari hisobiga tubdan
o’zgartirish tarkibiy o’zgartirishlarni chuqurlashtirish, milliy iqtisodiyotning
yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish hisobiga uning
raqobatbardoshligini oshirishning ustuvor yo’nalishlaridan biri sifatida belgilangan
edi.
Xizmatlar sohasi korxonalari faoliyatini balansli rivojlantirish va
diversifikatsiyalashni
ta’minlash,
ular
ko’rsatadigan
xizmatlarning
raqobatbardoshliligi va sifatini oshirish maqsadida O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 26 fevraldagi “2016-2020 yillarda xizmatlar
sohasini rivojlantirish dasturi to’g’risida”gi 55-sonli qarori qabul qilingan.
Butun dunyo bo’yicha internet rivojlangan sari muloqotning yangi shakllari
rivojlana boshladi. Internet orqali uydan chiqmasdan turib nafaqat bir birlari bilan,
balki davlat idoralari bilan ixtiyoriy axborot almashinish imkoniyatiga egadirlar.
Internet orqali taqdim etilayotgan xizmat turlariga elektron xizmat turlari deya ta’rif
ko’plab xorijiy olimlar tomonidan taqdim etilgan. Quyida 1-jadvalda ushbu
ta’riflarni keltirib o’tilgan.
1-jadval Elektron xizmat tushunchasiga xorijiy olimlar tomonidan
keltirilgan
ta’riflar
№
Keltirilgan ta’rif
Muallif
1
Elektron
xizmat
–
ariza
beruvchining
ehtiyojlarini
qondirish
uchun
uni
taqdim
etishning
avtomatlashtirilgan
elektron
shakllaridan
foydalangan holda axborot
xizmati.
Jidkova Oksana Sergeyevna Razvitiye
sistem
okazaniya
elektronnix
gosudarstvennix uslug naseleniyu (na
primere
Kurganskoy
oblasti)
avtoreferat. 2013 g.
2
Elektron
xizmatlar
deganda
Avstraliyaning siyosiy va huquqiy
doktrinasida
davlat
hokimiyatining
ijro
etuvchi
organlari,
hukumat
tizimi
tushunadi va u to'rt elementni o'z
ichiga oladi: elektron demokratiya,
elektron
xizmatlar, e-boshqaruv va
elektron hukumat.
Danilov Nikita Arkadevich pravovoye
regulirovaniye
elektronnogo pravitelstva v zarubejnix
stranax, Moskva 2013
3
Elektron xizmatlar - bu AKTdan,
shu
jumladan
Internetdan
foydalangan
holda
elektron
shaklda taqdim etiladigan moddiy
Vishnyakova Svetlana Sergeyevna.
Formirovaniye sferы elektronnix uslug v
Rossii: dis kand. ekon.
nauk: 08.00.05. Moskva, 2007 187 s.
va nomoddiy
xizmatlarning har xil turlari.
RGB OD, 61:07-8/2408
4
E xizmatlar - bu Internetdagi
xizmatlar
bo'lib,
unda
faqat
tavsiflovchi
ma'lumotlar
mavjud bo'lgan an'anaviy veb-
saytlardan farqli o'laroq, sotib
olish va sotish operatsiyalarini
amalga oshirish mumkin.
Chun
Hai,
J.,
Ibrahim.
(2007).
Fundamental
of
Development
Administration.
Selangor:
Scholar
Press. ISBN 978-967-5-04508-0.
http://lookup.computerlanguage.com/
host_app/search?cid=C999999&def=
652d7365727669636573.htm
5
Zeithaml
va
Bitner
(2003)
elektron xizmatni Internet orqali
taqdim etiladigan veb-xizmatlar
deb ta'riflagan.
Zeithaml, V., Bitner, M.J. (2003).
Services
Marketing.
Integrating
Customer Focus across the Firm. 3rd
ed. 2003, ew York: McGraw-Hill.
6
Wilson (1998) “elektron xizmat
– provayder va mijoz o‘rtasidagi
elektron
kanal
orqali o‘zaro
aloqada bo‘ladigan faoliyat yoki
bir
qator
tadbirlar”
deb
ta’kidlagan.
Wilson.
(1998).
NIST-Special-
Publication-800-16,
Information
Technology
Security
Training
Requirements:
A
Role
and
Performance Based Model, 1998,
National Institute of Standards and
Technology: Gaithersburg.
7
Taherdoost va boshqalar. (2014)
elektron
xizmatlarning
xususiyatlaridan foydalangan va
quyidagicha
umumlashtirilgan:
nomoddiylik, jarayon tabiati, bir
hil, ajralmaslik, egalik qilmaslik,
o'zaro harakat, o'z-
o'ziga xizmat ko'rsatish, raqib
Taherdoost, H. et al. (2014). A review
paper
of
e-services,
technology
concepts.
8th
International
Conference
Interdisciplinarity
in
Engineering,
INTER-ENG 2014, Romania.
emas.
8
Elektron xizmatlarning ta'rifi,
shuningdek, Kengash Nizomida
(Yevropa Komissiyasi, 2006 yil)
belgilangan
"e-xizmat"
-
bu
Internet orqali etkazib beriladigan
(yoki uni taqdim etish uchun
Internetga yoki shunga o'xshash
tarmoqqa tayanadigan elektron
tarmoq)
va uni
ta'minlashda
axborot texnologiyalariga
juda
bog'liq - ya'ni xizmat mohiyatan
avtomatlashtirilgan
bo'lib,
insonning minimal aralashuvini
o'z ichiga oladi va axborot
texnologiyalari
mavjud
bo'lmaganda
hayotiy
qobiliyatga ega emas”.
European
Commission.
2006.
Directive on VAT Law on Value Added
Tax (VAT) § 16 paragraph. 18, Annex
II.
Amalga oshirilgan
taxlillar
tadqiqot
elektron
xizmatlarning
asosiy xususiyatlarini aniqlash va tahlil qilish imkonini berdi.
Elektron xizmatlarning mohiyatining o'ziga xos xususiyatlarini hisobga
olgan holda, muallif ularning quyidagi turlarini ajratib ko'rsatadi:
1)elektron xizmatlar ko'rsatuvchi sub’ektga ko’ra:
-
hokimiyat organlari tomonidan taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
tashkilotlar tomonidan taqdim etiladigan elektron xizmatlar;
2)moddiy asosga ko’ra:
-
pullik asosda taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
bepul elektron xizmatlar;
3)xizmatni oluvchi (arizachi):
-
jismoniy shaxslarga taqdim etiladigan elektron xizmatlar,
-
yuridik shaxslarga elektron xizmatlar ko‘rsatish;
4)xizmat ko'rsatish uchun zarur bo'lgan sub'ektlar soni:
-
oddiy (asosiy) elektron xizmatlar;
-
kompleks (kompozit) elektron xizmatlar;
5)ma'muriy-huquqiy tartibga solish darajalariga ko’ra:
-
tartibga solingan,
-
tartibga solinmagan;
6) elektron xizmatlar ko'rsatish sohalariga ko’ra: moliya, soliq, bojxona va
boshqalar.
Elektron xizmatlar - bu kompyuter yoki Internetga kira oladigan boshqa
shunga o'xshash qurilma orqali foydalanish mumkin bo'lgan xizmatlardir.
Interaktivlik tushunchasi. Interaktivlik deganda biz, faqatgina, biz
o’rganayotgan fan kesimida texnik vositalar, kompyuter, ularning dasturlari hamda
foydalanuvchilar orasidagi o’rnatilgan muloqatni tashkil etish tushuniladi. Demak,
Kompyuter dasturlari shunday yaratilganki, Biz u yordamida kompyuter bilan
muloqat o’rnatamiz.
Umuman olganda interaktivlik bu muloqat tizimini tashkil etish bilan
bog’liq. Ya’ni, maqsadga ko’ra tizim elementlari orasidagi axborot ma’lumotlar
almashinuvi. Ushbu tushuncha axborot nazariyasi, informatika va dasturlash,
telekommunikatsiya tizimlari, sotsiologiya va boshqa sohalarda qo’llaniladi.
Interaktivlik orqali foydalanuvchi moddiy, ma’naviy, ijtimoiy, iqtisodiy,
axborot va ishlab chiqarishning turli manbalaridan ko’riladigan manfaat mavjud
bo’lsa, unga interaktiv xizmat qilingan deb tushuniladi. Ya’ni, kompyuter dasturlari
orqali foydalanuvchiga interaktiv xizmat tashkil etilgan deb tushuniladi.
Internet tarmog’i orqali ko’rsatiladigan interaktiv xizmat turlari. Hozirgi
vaqtda, hukumatimiz tomonidan interaktiv xizmatlarni shakllantirish, tashkil etish
va ularni boshqarishga katta e’tibor berilmoqda. Interaktiv xizmatlarni tashkil
etishning eng tez va yaxshi yo’li, bu, ularni internet tarmoqlari orqali amalga oshirish
hisoblanadi.
Mamlakatimiz qonunchiligiga binoan davlat elektron xizmati – ariza
beruvchilarning so‘rovlariga ko‘ra amalga oshiriladigan, davlat organlarining
vazifalarini bajarish bo‘yicha ular tomonidan ko‘rsatiladigan xizmat, elektron davlat
xizmati
–
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari
qo‘llanilgan
holda
ko‘rsatiladigan davlat xizmati hisoblanadi.
“Elektron hukumat” tizimini yaratishdan asosiy maqsad sub’ektiv faktorlarni
kamaytirgan holda davlat xizmatidagi mansabdor shaxslarni fuqarolar bilan
yaqinlashtirishni ta’minlashdir. Bundan jamiyat hech bo‘lmaganda poraxo‘rlik va
korrupsiyaning kamayishi ko‘rinishida foyda ko‘rishi mumkin.
Albatta, sodir bo‘ladigan o‘zgarishlar saylov tizimi, qonunchilik faoliyati,
barcha darajadagi hokimiyatlarning fuqarolar oldidagi mas’ulligi nazoratini
amalga oshirish tizimlari, ularning birlashma-lari va tadbirkorlik faoliyatini qamrab
olishi lozim. Qisqacha qilib aytganda, bu jarayonni jamiyat hayoti asosini aniqlovchi
uch muhim sub’ektning o‘zaro munosabatlari ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin
Bular: davlat, mamlakat fuqarolari va biznes sub’ektlardir. Bunda fuqarolar
birgalikda fuqarolik jamiyatini tashkil etsa, biznes sub’ektlari esa mamlakatning
iqtisodiyotini aniqlaydi, davlat esa o‘zaro munosabatlarni birlashtiruvchi yoki
integratsiyalovchi tizim hisoblanadi. Bu munosabatlar quyidagi uchta nim tizim yoki
boshqacha aytganda, “Elektron hukumat” tizimining tarkibiy modullarida namoyon
bo‘ladi:
-davlat boshqaruv organlarining o‘zaro aloqalariga yo‘naltirilgan modul
G2G (jahonda qabul qilingan davlat davlat uchun - government to government
jumlasining qisqartmasi asosida qabul qilingan belgi);
-hukumat muassasalari, davlat boshqaruv organlari bilan biznes sub’ektlari
o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarga yo‘naltirilgan modul G2B (davlat biznes uchun -
government to business);