QADIMGI DUNYO, FEODAL JAMIYATI IQTISODIY TA’LIMOTLARI
Yuklangan vaqt
2025-09-07
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
16,9 KB
QADIMGI DUNYO, FEODAL JAMIYATI IQTISODIY TA’LIMOTLARI
Reja:
1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, xususiyatlari.
2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari.
3.Qadimgi Misr. Misrning iqtisodiy gʻoyalari.
1.Qadimgi Hindistonning iqtisodiy gʻoyalari.
2. Qadimgi Xitoy iqtisodiy fikrlari
1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari,xususiyatlari.
Gomer (Homeros) — yunon shoiri. Uning hayoti haqida aniq maʼlumotlar
yoʻq. Turli davrlarda yaratilgan tadqiqotlarda uning yashab oʻtgan davrini mil. av.
XII-asr bilan VII-asr oraligʻida deb koʻrsatiladi. G.ning soʻqir boʻlgani, oʻz
asarlarini baxshilar kabi ogʻzaki aytgani maʼlum. Ularni kim, qachon yozib olgani
aniq emas. Gomerga nisbat berilgan asarlar koʻp, ammo gomershunoslar kup
tortishuvlardan keyin fakat 2 asarni — „Iliada“ va „Odisseya“ Gomerniki deb tan
olishgan. Ularning ikkovi ham qahramonlik eposi boʻlib, yunon mifologiyasi
asosida yaratilgan. Shu bilan birga, ularda faqat sheʼrlar, afsonalar va
rivoyatlargina emas, real tarixiy vokealar ham aks etgan. Jumladan, „Iliada“
dostonida tasvirlangan Troya koʻp zamonlar afsonaviy shahar hisoblanib kelingan,
ammo buyuk arxeolog Shpilman koʻp yillik izlanishlardan soʻng uni topdi va bu
shahar tarixda mavjud boʻlganini isbo’l qildi. G. asarlaridan namunalar oʻzbek
tiliga tarjima qilingan (Mirtemir, Qodir Mirmuhamedov va boshqalar).
Homer (yunonchada Ὅμηρος; hayotini lokallashtirish mumkin boʻlgan
davr — er. av. XII asrdan er. av. VII asrgacha) — Qadimgi Yunonistondagi
afsonaviy shoir-baxshi. "Iliada" va "Oddiseya"ning muallifi.
Ksenofont (Xenophon) (miloddan avvalgi taxminan 430—355 yoki 354)
— qad. yunon tarixchisi va davlat arbobi. Afinada boy oilada tugʻilgan, Suqrotning
shogirdi. Miloddan avvalgi 401 yil Eron taxti daʼvogari Kichik Kirning Bobilga
yurishida qatvashgan. Kir halok boʻlgach, Kichik Osiyo, Qora dengiz sohillariga
chekivayotgan 10000 kishilik yunon qoʻshiniga rahbarlik qilgan (bu voqealarni u
"Anabasis" asarida tasvirlagan). K. yunon tarixchisi Fukidid acarining davomi
boʻlgan "Yunoniston tarixi"(7 kitobdan iborat) hamda iqtisod, falsafa va harbiy
sohaga oid asarlar yozgan.
Sokrat (Sokrates), Suqrot (mil. av. 470/469 —Afina — 399) — yunon
faylasufi. Haykaltarosh Sofriniks va doya Fenaretta oilasida tugʻilib oʻsgan. Oʻz
taʼlimotini ogʻzaki bayon qilgan, hech qanday yozma manba qoldirmagan.
Sofistlarta qarshi kurashish va yoshlarni tarbiyalashni oʻz oldiga maksad qilib
qoʻygan. Atrofiga koʻplab iqtidorli talabalarni jamlagan. Bu talabalarning bir qismi
(Alkiviad, Kritiy va boshqalar) Afina demokratiyasiga qarshi kayfiyatda boʻlgan.
S.ni demokratiyaga nisbatan dushmanlikda asossiz ayblashgan. Aslida u
boshqaruvning hamma
shakli
—
monarxiya,
mustabidlik,
aristokratiya,
plutokratiya va demokratiyani, agar ular adolatni buzayotgan boʻlsa, tanqid qilgan.
S. taʼlimotidagi tanqidiy ruh Afina hukmron doiralarini xavotirga solgan. Buning
natijasida S. yoshlarni yoʻldan adashtirganlik, fuqarolik meʼyorlarini buzganlik
hamda "yangi xudolarga sajda qilish"da ayblanib, sudga berilgan va oʻlim jazosiga
hukm qilingan. Bu hukm turmada S.ga zahar ichirish yoʻli bilan ijro etilgan. S.ning
falsafiy taʼlimoti toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni unga zamondosh va shogird boʻlgan
Ksenofont, Platon, keyinroq Aristotel yozib qoldirgan. S. faqirona kun kechirib,
doimo eski liboslarda, oyoq yalang yurardi. Uning turmush tarzi ham, soʻzlari va
suhbatlari ham odamlarda katta qiziqish uygʻotardi. Faylasuf koʻp vaqtini odam
gavjum maydonlarda, xiyobonlarda oʻtkazgan. Oʻzining suhbatidan bahramand
boʻlish niyatida yurgan istalgan kishi bilan savoljavob qilgan. Ushbu
muloqotlarning uslubi va harakteri Platonning suhbat tarzida yozilgan asarlarida
oʻz ifodasini topgan. S. oʻz falsafiy tadqiqotlariga axloqiy masalalarni asos qilib
olgan. U olamning kelib chiqishi va tuzilishini oʻrganish zaruratini rad etib, bu
masalalarni yechishga inson tafakkuri qodir emas deb hisoblagan. S. taʼlimoti ga
koʻra, falsafaning maqsadi oʻz-oʻzini bilish boʻlib, bu esa chin ezgulikka erishish
yoʻlidir; ezgulik — bilim yoki donolikdir. S. insonda birdan, oʻrta miyonalik,
moʻʼtadillik (yaʼni. ehtiroslarni jilovlay bilish)ni, 2-dan, dovyuraklik (yaʼni,
xavfxatarni yenga bilish)ni, 3dan, adolat (yaʼni, ilohiy va insoniy qonunqoidalarga
rioya eta bilish)ni eng asosiy ezgulik va yaxshilik belgisi deb hisoblagan.
Zamondoshlari va shogirdlarining guvoxlik berishicha, S. oʻzining chuqur
dialektik
fikrlashi,
yaʼni
predmetga
oid
nomukammal
tushunchalardagi
ziddiyatlarni ochish orqali oʻsha predmetni bilish sari yetaklay olish sanʼati,
induktiv taʼlimotdan foydalanish mahorati bilan katta taassurot uygʻotgan. S.
taʼlim-tarbiya amaliyotidagi har qanday aqidaparastlikni qattiq qoraladi.
Taʼlimning maʼruza oʻqish shaklidan voz kechib, suhbat va munozaralar
orqali haqiqatni izlab topishni asosiy uslubga aylantirdi. U barcha mavjud nuqtai
nazarlarning hech biriga qoʻshilmay turib, ularni tanqidiy asosda muhokama
qilishga intilgan. Ped.da majburlashdan, zoʻravonlikdan voz kechish tarafdori
boʻlgan. Uningcha, bilim berishning yagona vositasi — ishontirishdir. S. nomi
keyingi davrlar uchun donishmand timsoli boʻlib qolgan.
Suqrot yoki Sokrat (yun.: Σωκράτης taxminan mil. av. 470–mil. av.
399) qadimgi yunon faylasufi boʻlgan. U falsafada toʻntarilish yasagan Suqrot
metodi muallifidir. Xususan, Suqrot pedagogiyaga ham falsafiy yondashuv olib
kirgan, bunda muallim oʻquvchining oʻzi eng yaxshi javobga kelishi uchun uni
yoʻnaltiruvchi savol-javobga tutadi. Suqrot Gʻarb falsafasiga hamda uning
asoschilari - Aflotun va Arastuga katta taʼsir oʻtkazgan, deb hisoblanadi
2.2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari.
Xitoy, Hindiston, Markaziy Osiyo, Yaqin Sharq, Yevropa davlatlarini
bog‘lovchi qadimgi savdo yo‘li - Buyuk ipak yo‘lidir. Bu yo‘l orqali asosan
ipak eksport qilinganligi sababli «Ipak yo‘li» nomi bilan shuhrat qozongan. Bu