QADIMGI DUNYO, FEODAL JAMIYATI IQTISODIY TA’LIMOTLARI

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

16,9 KB


 
 
 
 
QADIMGI DUNYO, FEODAL JAMIYATI IQTISODIY TA’LIMOTLARI 
 
 
  Reja:  
 1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, xususiyatlari. 
 2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari.  
3.Qadimgi Misr. Misrning iqtisodiy gʻoyalari. 
 1.Qadimgi Hindistonning iqtisodiy gʻoyalari.  
 2. Qadimgi Xitoy iqtisodiy fikrlari 
1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari,xususiyatlari. 
 
Gomer (Homeros) — yunon shoiri. Uning hayoti haqida aniq maʼlumotlar 
yoʻq. Turli davrlarda yaratilgan tadqiqotlarda uning yashab oʻtgan davrini mil. av. 
XII-asr bilan VII-asr oraligʻida deb koʻrsatiladi. G.ning soʻqir boʻlgani, oʻz 
asarlarini baxshilar kabi ogʻzaki aytgani maʼlum. Ularni kim, qachon yozib olgani 
aniq emas. Gomerga nisbat berilgan asarlar koʻp, ammo gomershunoslar kup 
tortishuvlardan keyin fakat 2 asarni — „Iliada“ va „Odisseya“ Gomerniki deb tan 
olishgan. Ularning ikkovi ham qahramonlik eposi boʻlib, yunon mifologiyasi 
asosida yaratilgan. Shu bilan birga, ularda faqat sheʼrlar, afsonalar va 
rivoyatlargina emas, real tarixiy vokealar ham aks etgan. Jumladan, „Iliada“ 
dostonida tasvirlangan Troya koʻp zamonlar afsonaviy shahar hisoblanib kelingan, 
ammo buyuk arxeolog Shpilman koʻp yillik izlanishlardan soʻng uni topdi va bu 
shahar tarixda mavjud boʻlganini isbo’l qildi. G. asarlaridan namunalar oʻzbek 
tiliga tarjima qilingan (Mirtemir, Qodir Mirmuhamedov va boshqalar). 
Logotip
QADIMGI DUNYO, FEODAL JAMIYATI IQTISODIY TA’LIMOTLARI Reja: 1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, xususiyatlari. 2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari. 3.Qadimgi Misr. Misrning iqtisodiy gʻoyalari. 1.Qadimgi Hindistonning iqtisodiy gʻoyalari. 2. Qadimgi Xitoy iqtisodiy fikrlari 1.Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari,xususiyatlari. Gomer (Homeros) — yunon shoiri. Uning hayoti haqida aniq maʼlumotlar yoʻq. Turli davrlarda yaratilgan tadqiqotlarda uning yashab oʻtgan davrini mil. av. XII-asr bilan VII-asr oraligʻida deb koʻrsatiladi. G.ning soʻqir boʻlgani, oʻz asarlarini baxshilar kabi ogʻzaki aytgani maʼlum. Ularni kim, qachon yozib olgani aniq emas. Gomerga nisbat berilgan asarlar koʻp, ammo gomershunoslar kup tortishuvlardan keyin fakat 2 asarni — „Iliada“ va „Odisseya“ Gomerniki deb tan olishgan. Ularning ikkovi ham qahramonlik eposi boʻlib, yunon mifologiyasi asosida yaratilgan. Shu bilan birga, ularda faqat sheʼrlar, afsonalar va rivoyatlargina emas, real tarixiy vokealar ham aks etgan. Jumladan, „Iliada“ dostonida tasvirlangan Troya koʻp zamonlar afsonaviy shahar hisoblanib kelingan, ammo buyuk arxeolog Shpilman koʻp yillik izlanishlardan soʻng uni topdi va bu shahar tarixda mavjud boʻlganini isbo’l qildi. G. asarlaridan namunalar oʻzbek tiliga tarjima qilingan (Mirtemir, Qodir Mirmuhamedov va boshqalar).
Homer (yunonchada Ὅμηρος; hayotini lokallashtirish mumkin boʻlgan 
davr — er. av. XII asrdan er. av. VII asrgacha) — Qadimgi Yunonistondagi 
afsonaviy shoir-baxshi. "Iliada" va "Oddiseya"ning muallifi. 
 Ksenofont (Xenophon) (miloddan avvalgi taxminan 430—355 yoki 354) 
— qad. yunon tarixchisi va davlat arbobi. Afinada boy oilada tugʻilgan, Suqrotning 
shogirdi. Miloddan avvalgi 401 yil Eron taxti daʼvogari Kichik Kirning Bobilga 
yurishida qatvashgan. Kir halok boʻlgach, Kichik Osiyo, Qora dengiz sohillariga 
chekivayotgan 10000 kishilik yunon qoʻshiniga rahbarlik qilgan (bu voqealarni u 
"Anabasis" asarida tasvirlagan). K. yunon tarixchisi Fukidid acarining davomi 
boʻlgan "Yunoniston tarixi"(7 kitobdan iborat) hamda iqtisod, falsafa va harbiy 
sohaga oid asarlar yozgan. 
Sokrat (Sokrates), Suqrot (mil. av. 470/469 —Afina — 399) — yunon 
faylasufi. Haykaltarosh Sofriniks va doya Fenaretta oilasida tugʻilib oʻsgan. Oʻz 
taʼlimotini ogʻzaki bayon qilgan, hech qanday yozma manba qoldirmagan. 
Sofistlarta qarshi kurashish va yoshlarni tarbiyalashni oʻz oldiga maksad qilib 
qoʻygan. Atrofiga koʻplab iqtidorli talabalarni jamlagan. Bu talabalarning bir qismi 
(Alkiviad, Kritiy va boshqalar) Afina demokratiyasiga qarshi kayfiyatda boʻlgan. 
S.ni demokratiyaga nisbatan dushmanlikda asossiz ayblashgan. Aslida u 
boshqaruvning hamma 
shakli 
— 
monarxiya, 
mustabidlik, 
aristokratiya, 
plutokratiya va demokratiyani, agar ular adolatni buzayotgan boʻlsa, tanqid qilgan. 
S. taʼlimotidagi tanqidiy ruh Afina hukmron doiralarini xavotirga solgan. Buning 
natijasida S. yoshlarni yoʻldan adashtirganlik, fuqarolik meʼyorlarini buzganlik 
hamda "yangi xudolarga sajda qilish"da ayblanib, sudga berilgan va oʻlim jazosiga 
hukm qilingan. Bu hukm turmada S.ga zahar ichirish yoʻli bilan ijro etilgan. S.ning 
falsafiy taʼlimoti toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni unga zamondosh va shogird boʻlgan 
Ksenofont, Platon, keyinroq Aristotel yozib qoldirgan. S. faqirona kun kechirib, 
doimo eski liboslarda, oyoq yalang yurardi. Uning turmush tarzi ham, soʻzlari va 
suhbatlari ham odamlarda katta qiziqish uygʻotardi. Faylasuf koʻp vaqtini odam 
gavjum maydonlarda, xiyobonlarda oʻtkazgan. Oʻzining suhbatidan bahramand 
boʻlish niyatida yurgan istalgan kishi bilan savoljavob qilgan. Ushbu 
Logotip
Homer (yunonchada Ὅμηρος; hayotini lokallashtirish mumkin boʻlgan davr — er. av. XII asrdan er. av. VII asrgacha) — Qadimgi Yunonistondagi afsonaviy shoir-baxshi. "Iliada" va "Oddiseya"ning muallifi. Ksenofont (Xenophon) (miloddan avvalgi taxminan 430—355 yoki 354) — qad. yunon tarixchisi va davlat arbobi. Afinada boy oilada tugʻilgan, Suqrotning shogirdi. Miloddan avvalgi 401 yil Eron taxti daʼvogari Kichik Kirning Bobilga yurishida qatvashgan. Kir halok boʻlgach, Kichik Osiyo, Qora dengiz sohillariga chekivayotgan 10000 kishilik yunon qoʻshiniga rahbarlik qilgan (bu voqealarni u "Anabasis" asarida tasvirlagan). K. yunon tarixchisi Fukidid acarining davomi boʻlgan "Yunoniston tarixi"(7 kitobdan iborat) hamda iqtisod, falsafa va harbiy sohaga oid asarlar yozgan. Sokrat (Sokrates), Suqrot (mil. av. 470/469 —Afina — 399) — yunon faylasufi. Haykaltarosh Sofriniks va doya Fenaretta oilasida tugʻilib oʻsgan. Oʻz taʼlimotini ogʻzaki bayon qilgan, hech qanday yozma manba qoldirmagan. Sofistlarta qarshi kurashish va yoshlarni tarbiyalashni oʻz oldiga maksad qilib qoʻygan. Atrofiga koʻplab iqtidorli talabalarni jamlagan. Bu talabalarning bir qismi (Alkiviad, Kritiy va boshqalar) Afina demokratiyasiga qarshi kayfiyatda boʻlgan. S.ni demokratiyaga nisbatan dushmanlikda asossiz ayblashgan. Aslida u boshqaruvning hamma shakli — monarxiya, mustabidlik, aristokratiya, plutokratiya va demokratiyani, agar ular adolatni buzayotgan boʻlsa, tanqid qilgan. S. taʼlimotidagi tanqidiy ruh Afina hukmron doiralarini xavotirga solgan. Buning natijasida S. yoshlarni yoʻldan adashtirganlik, fuqarolik meʼyorlarini buzganlik hamda "yangi xudolarga sajda qilish"da ayblanib, sudga berilgan va oʻlim jazosiga hukm qilingan. Bu hukm turmada S.ga zahar ichirish yoʻli bilan ijro etilgan. S.ning falsafiy taʼlimoti toʻgʻrisidagi maʼlumotlarni unga zamondosh va shogird boʻlgan Ksenofont, Platon, keyinroq Aristotel yozib qoldirgan. S. faqirona kun kechirib, doimo eski liboslarda, oyoq yalang yurardi. Uning turmush tarzi ham, soʻzlari va suhbatlari ham odamlarda katta qiziqish uygʻotardi. Faylasuf koʻp vaqtini odam gavjum maydonlarda, xiyobonlarda oʻtkazgan. Oʻzining suhbatidan bahramand boʻlish niyatida yurgan istalgan kishi bilan savoljavob qilgan. Ushbu
muloqotlarning uslubi va harakteri Platonning suhbat tarzida yozilgan asarlarida 
oʻz ifodasini topgan. S. oʻz falsafiy tadqiqotlariga axloqiy masalalarni asos qilib 
olgan. U olamning kelib chiqishi va tuzilishini oʻrganish zaruratini rad etib, bu 
masalalarni yechishga inson tafakkuri qodir emas deb hisoblagan. S. taʼlimoti ga 
koʻra, falsafaning maqsadi oʻz-oʻzini bilish boʻlib, bu esa chin ezgulikka erishish 
yoʻlidir; ezgulik — bilim yoki donolikdir. S. insonda birdan, oʻrta miyonalik, 
moʻʼtadillik (yaʼni. ehtiroslarni jilovlay bilish)ni, 2-dan, dovyuraklik (yaʼni, 
xavfxatarni yenga bilish)ni, 3dan, adolat (yaʼni, ilohiy va insoniy qonunqoidalarga 
rioya eta bilish)ni eng asosiy ezgulik va yaxshilik belgisi deb hisoblagan. 
Zamondoshlari va shogirdlarining guvoxlik berishicha, S. oʻzining chuqur 
dialektik 
fikrlashi, 
yaʼni 
predmetga 
oid 
nomukammal 
tushunchalardagi 
ziddiyatlarni ochish orqali oʻsha predmetni bilish sari yetaklay olish sanʼati, 
induktiv taʼlimotdan foydalanish mahorati bilan katta taassurot uygʻotgan. S. 
taʼlim-tarbiya amaliyotidagi har qanday aqidaparastlikni qattiq qoraladi. 
 Taʼlimning maʼruza oʻqish shaklidan voz kechib, suhbat va munozaralar 
orqali haqiqatni izlab topishni asosiy uslubga aylantirdi. U barcha mavjud nuqtai 
nazarlarning hech biriga qoʻshilmay turib, ularni tanqidiy asosda muhokama 
qilishga intilgan. Ped.da majburlashdan, zoʻravonlikdan voz kechish tarafdori 
boʻlgan. Uningcha, bilim berishning yagona vositasi — ishontirishdir. S. nomi 
keyingi davrlar uchun donishmand timsoli boʻlib qolgan. 
Suqrot yoki Sokrat (yun.: Σωκράτης taxminan mil.     av.     470–mil.     av. 
399) qadimgi yunon faylasufi boʻlgan. U falsafada toʻntarilish yasagan Suqrot 
metodi muallifidir. Xususan, Suqrot pedagogiyaga ham falsafiy yondashuv olib 
kirgan, bunda muallim oʻquvchining oʻzi eng yaxshi javobga kelishi uchun uni 
yoʻnaltiruvchi savol-javobga tutadi. Suqrot Gʻarb falsafasiga hamda uning 
asoschilari - Aflotun va Arastuga katta taʼsir oʻtkazgan, deb hisoblanadi 
2.2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari. 
  Xitoy, Hindiston, Markaziy Osiyo, Yaqin Sharq, Yevropa davlatlarini 
bog‘lovchi      qadimgi savdo yo‘li - Buyuk ipak yo‘lidir. Bu yo‘l orqali asosan 
ipak eksport qilinganligi sababli «Ipak yo‘li» nomi bilan shuhrat qozongan. Bu 
Logotip
muloqotlarning uslubi va harakteri Platonning suhbat tarzida yozilgan asarlarida oʻz ifodasini topgan. S. oʻz falsafiy tadqiqotlariga axloqiy masalalarni asos qilib olgan. U olamning kelib chiqishi va tuzilishini oʻrganish zaruratini rad etib, bu masalalarni yechishga inson tafakkuri qodir emas deb hisoblagan. S. taʼlimoti ga koʻra, falsafaning maqsadi oʻz-oʻzini bilish boʻlib, bu esa chin ezgulikka erishish yoʻlidir; ezgulik — bilim yoki donolikdir. S. insonda birdan, oʻrta miyonalik, moʻʼtadillik (yaʼni. ehtiroslarni jilovlay bilish)ni, 2-dan, dovyuraklik (yaʼni, xavfxatarni yenga bilish)ni, 3dan, adolat (yaʼni, ilohiy va insoniy qonunqoidalarga rioya eta bilish)ni eng asosiy ezgulik va yaxshilik belgisi deb hisoblagan. Zamondoshlari va shogirdlarining guvoxlik berishicha, S. oʻzining chuqur dialektik fikrlashi, yaʼni predmetga oid nomukammal tushunchalardagi ziddiyatlarni ochish orqali oʻsha predmetni bilish sari yetaklay olish sanʼati, induktiv taʼlimotdan foydalanish mahorati bilan katta taassurot uygʻotgan. S. taʼlim-tarbiya amaliyotidagi har qanday aqidaparastlikni qattiq qoraladi. Taʼlimning maʼruza oʻqish shaklidan voz kechib, suhbat va munozaralar orqali haqiqatni izlab topishni asosiy uslubga aylantirdi. U barcha mavjud nuqtai nazarlarning hech biriga qoʻshilmay turib, ularni tanqidiy asosda muhokama qilishga intilgan. Ped.da majburlashdan, zoʻravonlikdan voz kechish tarafdori boʻlgan. Uningcha, bilim berishning yagona vositasi — ishontirishdir. S. nomi keyingi davrlar uchun donishmand timsoli boʻlib qolgan. Suqrot yoki Sokrat (yun.: Σωκράτης taxminan mil. av. 470–mil. av. 399) qadimgi yunon faylasufi boʻlgan. U falsafada toʻntarilish yasagan Suqrot metodi muallifidir. Xususan, Suqrot pedagogiyaga ham falsafiy yondashuv olib kirgan, bunda muallim oʻquvchining oʻzi eng yaxshi javobga kelishi uchun uni yoʻnaltiruvchi savol-javobga tutadi. Suqrot Gʻarb falsafasiga hamda uning asoschilari - Aflotun va Arastuga katta taʼsir oʻtkazgan, deb hisoblanadi 2.2. Qadimgi Bobil davlatining gʻoyalari. Xitoy, Hindiston, Markaziy Osiyo, Yaqin Sharq, Yevropa davlatlarini bog‘lovchi qadimgi savdo yo‘li - Buyuk ipak yo‘lidir. Bu yo‘l orqali asosan ipak eksport qilinganligi sababli «Ipak yo‘li» nomi bilan shuhrat qozongan. Bu