Qadimgi Hindiston va Qadimgi Xitoyda siyosiy mafkuralar
Reja:
1.
Hindistondagi ilk davlatlar vujudga kelishining mafkuraviy
asoslari.
2.
"Manu qonunlarining" mafkuraviy asoslari.
3.
Braxmanizm va Buddaviylik o’rtasidagi munosabatlar
4.
Qadimgi Xitoydagi g’oyaviy-siyosiy qarashlar.
5.
Konfutsizmning davlat mafkurasi darajasida chiqishi
Hindiston davlati Hindiston yarim orolida joylashgan. U uch tomondan
suvlik bilan, bir tomoni baland tog’liklar orqali materikka bolangan. Uning bunday
geografik joylashuvi qadimda Hindiston aholisi rivojiga salbiy tasoir qilgan. Boshqa
xalqlar bilan o’zaro sovdo-sotiq, madaniy aloqalar kam rivojlangan. Hatto o’sha
davrdagi, bu erda joylashgan aholining diniy qarashlari, urf-odatlari, anoanalari xalq
taraqqiyotiga salbiy ta’sir etgan.
Abu Rayhon Beruniy o’zini "Hindiston" asarida hind xalqini taraqqiyotiga
tqsiq bo’lib kelgan ayrim odatlarni sanab qtgan. Bu kamchiliklar avvalo ularning
tillarida mavjudligini ko’rsatib, bir jumla ma’nosini anglash uchun undan oldin yoki
undan keyin keladigan jumlalar bilan solishtirgandagina bilish mumkinligini, tillarda
esa odtsiy va fozillar ipshatadigan tillar bo’lganligini aytib qtadi va bu ularning
taraqqiyotiga ma’lum mikdorda tqsqinlik qilishini yozib holdirgan. Bundan tashqari
hind ilmlari tizma ( sheor) shaklda bitilgan. U yodlashga moslashtirilgan. Bu esa
sheor shakldagi asarni vaznga solish uchun ayrim iboralarni boshqasi bilan
almashtirishga yoki moslash uchun uni qisqartirishga olib kelgan. Asarlarning bunday
bitilishi, ayrim hollarda so’zlarning ma’nosini o’zgarib ketishiga olib kelgan.
Ular o’zlarining dinlaridan boshqa hech qanday dinni, undagi
umumiylikni tan olmaganlar. Ularning dinini qabo’l qilish mumkin emas. Ya’ni bu
dinni boshqa millat yoki dindan bo’lgan kishi qabo’l qilishi mumkin bo’lmagan.
Hindistonning eng qadimgi aholisi dravid tilida so’zlashganlar. Bu erda
odamlar qadimgi tosh davridayoq yashaganlar. Bronza davriga oid Protohind
madaniyati xozirgi Xropa (Panjob)va Meheja- Daro (SIndda) shaharlari qoldiqlari
topilgan.
Eramizdan avvalgi II- ming yilikning o’rtalarida bu erda shimoliy-g’arbdan
oriy, «ariy» qabilalari bostirib kelganlar.Ular Pomir va Hinduqush tog’laridan
oshib qtib Panjob va Ganga daryosining yuqori havzasidagi unumdor
tekislliklarga qrnashib olganlar. Ular bilan birga otlar ham kirib kelganlar. Oriylar
o’zoq vaqt ko’chmanchi charvodorlik bilan shug’ullanishgan.
Oriylarning Hindistonga bostirib kirishi hindlarning eng qadimiy kitoblari
bo’lmish Veda degan diniy kitoblarida ham o’z aksini topgan Hindistonda
ham boshqa xalqlardagi kabi dastlabki dunyoqarash-diniy mifologik
dunyoqarashdan iborat bo’lib, tabiat sirlari va hodisalar, odamlarni itoat
ettirishning mafkuraviy jarayonlari ko’zga kqrinmas ilohlarga bolangan.
Braxmanizm - Hindistondagi qadimgi va dastlabki hamda keng tarqalgan
din bo’lib, uning asosini ko’p xudolilik tashqil etgan.
Bu din o’zining tub mohiyati bilan hind xalqining tabaqalarga bo’linishi
va yuqori tabaqalarga quyi tabaqa vaqillarining bo’yso’nishi hamda xizmat
qilishining mafkuraviy asosi bo’lib kelgan. Guyoki bu din targ’ibotchilari
bo’lmish braxmanlar (kohinlar) ilohlar shunday yaratganlar, bu takdirdan
qochib quto’lib bo’lmaydi deb targ’ib etganlar.
Braxmanizm aqidalari bqyicha hindiston ahli "varna"larga, ya’ni
tabaqalarga bo’lingan.
Eng oliy tabaqa-braxmanlar, ya’ni qohinlar hisoblanganlar. Kshaytriylar
— suvoriylar, ya’ni jangchilar ham yuqori tabaqalar tarkibiga kiritilgan.
Vayshiylar va Shudralarga bo’lingan. Bulardan tashqari aholining past
tabaqalari ham bo’lgan.
Braxmanizm vaqt qtishi, yani markazlashgan yirik davlatlarning vujudga
kelishi bilan o’z o’rnini boshqa bir din - buddizmga bo’shatib bera boshlagan.
Braxmanizm davrida Oriylar istilosidan so’ng Hindistonda "manu
qonunlari" nomi bilan mashhur qonunlar barpo etildiki, o’ziga muayyan
ma’noda ham diniy, ham dunyoviy masalalarni o’zida mujassam etgan bo’lib,
mohiyati jihatdan ko’proq Hindiston varnalarining yuqori tabaqalari
manfaatini ifoda etar edi.
Manu qonunlarida:
1.
o’rmonda darveshlarning eydigan ovqati, ya’ni sut, muqaddas
somqsimligining sharbati, sunoiy ravishda tayyorlangan gqsht va nizar -
niyoz» deyiladi;
2.
jamoa suvidan qonunga xilof ravishda foydalanish rad etilgan.
Shu bilan birga Braxman uchun xizmat qilganlar va don-dun yig’ganlar
sharaflangan;
3.
xotin kishi xudoni qanday hurmat qilsa, o’z erini hamshunday
hurmatqilishlari shart bo’lgan. Xotin qizlarga meros holdirilmagan;
4.
Manu qonunlarida kimki erni tozalab, yangi er ochsa usha er
ochgan kishiniki hisoblangan;
5.
Xotin va bolalar er va otaning tuma qo’llari hisoblangan. Shu
tufayliota qizini churi qilib sotib yuborishi mumkin bo’lgan. Manu
qonunlarida xotin, qil va qo’l mulkiy hukuqqa ega bo’lmagan teng odamlar
hisoblangan;
Buddizm dining paydo bo’lishi
Bu dinning asoschisi Budda Shakya Muni (m.av.556-476 y.). U
Hindistondagi Shakoya qabilasi hukmdorining quli. U Himolay tog’ining
etaglarida tug’ilib, asli ismi - Gautama. udda so’zi sanskritcha — osoyishta,
jotirjamlik degan ma’noni beradi.
Buddizm er.av. VI asrlarda paydo bo’lib, u o’zining g’oyalari bilan
braxmanizmga, uning tub mohiyati bo’lgan aholini tabaqalarga bo’linishiga qarshi
chiqdi. Jumladan Buddada shunday deyilgan: "Braxmanlar kastasiga mansub
bo’lgan onadan tug’ilgan kishini ham men braxman, deb atamayman. Butun fikri-zikri
dunyo g’amida bo’lgan ko’p odamlar Braxma tilida gaplashdilar. Shuning uchun men
dunyodan o’zoqlashib, har qanday nafosatdan voz kechgan odamnigina braxman deb
atayman", deyiladi. Bu din o’zining g’oyalari bilan ko’pchilik qalbiga kirib bordi.
Unda "Inson hayoti azob-uqubatlardan iboratdir. Biroq, doimo to’g’ri so’zlab,
ezgo’likka intilish, o’zgalarning haqiga xiyonat qilmaslik, g’azab va hasadni engish
orqali uni engillatish mumkin" deyiladi. Bu bilan buddizm aholini, ayniqsa braxmanlik
dining kastachilikka asoslangan mafkuraviy jarayonlariga keskin zarba beradi.
Buddistlar o’z g’oyalarini tqrt haqiqatda joy bo’lgan, deb targ’ib qilishadi va uni
quyidagilardir, deb belgilashadi.
1.
Turmush azob-uqubatlardan iborat,
2.
Azob-uqubatlar sababi-kishilarning istaklari va nafslaridir.
3.
Azob-uqubatlardan quto’lish uchun kishilar o’zlarining nafslarini
tiyishlari kerak.
4.
Azob-uqubatdan quto’lish uchun Budda kashf etgan qoidalarga amal
qilish kerak.
Budda dinida o’z ifodasini topgan ushbu fikrlar zamirida azob-uqubatlar va
ularning keltirib chiqarish sabablari va bu azob-uqubatlardan quto’lishning yo’li ham
ko’rsatilib u kishining o’ziga bog’liq, degan echimga ham kelinadi. Avvalo bu
braxmanlarga qarshi kurashishning g’oyaviy asosi bo’lib, hind xalqining tabaqalarga
bo’linishini qoraladi.
TTTu bilan bir qatorda buddizm markazlashgan davlat g’oyalarini ilgari surdi.
Bu g’oya yakka xudolik asosida ilgari surildi.
Xitoy davlati . Qadimiy davlatlardan biri bo’lib u o’zining geografik
joylashishi jixatdan har tomonlama qo’lay va strategik ahamiyatga ega bo’lgan
xududga ega. Xitoyda eramizdan avvalgi 2-minginchi yillikning boshlarida Tsiya
xonadoni xukmdorligi o’rnatilgan. Eramizdan avvalgi XVIII asrda Chintan
degan kishi Tsiya xonadoni xumronligini adarib tashlab o’rniga Shan davlatini
tashqil qildi. Bu davlat tarixda Shan in davlati deb ataladi. Eramizdan avvalgi
1027 yilda Chjou g’arbdan kelgan qo’shinlari Shan in podsholigini tugatdi.
Umuman olib qaraganda Xitoy tarixida o’zoq yillar davom etgan urushlar
xukmronliklar davrini ko’rish mumkin. Xitoy xukmronligi davrida buyuk Xitoy
devorini qo’rilishi shimoldan kelayotgan ko’chmanchi qabilalarning oldini olish
mamlakatda muayyan ma’noda tinchlik o’rnatishdan iboratdir. O’z o’rnida
Xitoy xukmronili ham boshqa mamlakatlarga harbiy yurishlar qilgan. Xitoy
tarixida davlatni boshqarish turli ta’limotlarni vujudga kelishi katta ahamiyatga
ega va bular o’z davrida davlatni siyosiy boshqarilishiga u yoki bu tarzda tahmir
etgan.
Xitoy boy ma’naviy-falsafiy merosga ega qadimgi tsivilizatsiya
beshiklaridan biridir. Qadimgi Xitoy siyosiy-xuquqiy ta’limotlari tarixi
miloddan avvalgi 1 ming yillikka borib taqaladi. Umuman, Xitoyda ijtimoiy-falsafiy
tasavvurlarning shakllanishi murakkab ijtimoiy sharoitlarda kechgan, desak
yanglishmagan bo’lamiz Murakkab iqtisodiy, ijtimoiy - siyosiy jarayonlar
ustidan davlat nazoratining kuchayishi Xitoy davlatchiligining o’ziga xos
tomoni xisoblanadi. Qo’ldorlik tuzumi va feodal munosabatlar urug’-
aymoqchilik, ajdodlarga ehtirom anoanalari bilan birgaliqtsa rivojlanib bordi.
Bu esa davlatga xuddi katta oilaga qaragandek munosabatda bo’lishining
vujudga kelishiga sabab bo’ldi. Shakllanib kelayotgan ilmiy-nazariy
tasavvurlar asosgan afsonaviy tushunchalar negizida shakllana borgan. Bu erda
ijtimoiy munosabatlarning rivojlanishi Qadimgi Yunoniston yoki
Xindistondagidek xukmron sinflar orasida faoliyat doirasining aniq bo’linishiga
olib kelmadi. Chunki Xitoyda mutafakkirlar va turli ta’limot asoschilarining
ko’pchiligi hokimiyat vaqillari edi. Bu xol nazariy qarashlarni bevosita siyosiy
amaliyotga bo’ysindirish imkonini berdi. Mamlakatni boshkarish, turli tabaqalar
o’rtasidagi munosabatlar, etika masalalari Xitoy mafkurasi asosiy yo’nalishiga
aylanib, jamiyat hayotiga amaliy yondashuvga asos soldi. Shuning uchun
Xitoy mutafakki^lari turli ijtimoiy utopiyalarni yaratdilar, eng qadimgi
davrlarni idellashtiruvchi jamiyat loyixalarini ishlab chiqish bilan shu g’ull an
dil ar.
Qadimgi davrdan to yangi davrga qadar shakllanib kelgan va
rivojlangan Xitoy falsafasi turli xil yo’nalish, oqimlarga boydir. Ularda
falsafiy tafakkur qadriyatlarini ishlab chiqishga jazm qilgan mashxur kishilar,
o’z davrining ko’zga ko’ringan donishmandlari tabiat, inson va jamiyat
hayotiga taalluqli ko’pgina muammolarning real echimini izlaydilar, ularni
o’z ijtimoiy ideallaridan kelib chiqqan holda xal etishga urinadilar. Tabiiyki,
muammolarning echimi bir xil emas, chunki olam cheksiz va benixoyadir.
Ularni chegaralangan nazariy tamoyillar tizimi vositasida jilovlab olish oson
emas. Falsafiy maktablar, yo’nalishlarning turli-tumanligini, asosan, shu bilan
izoxlash mumkin.
1. Xitoydagi eng qadimgi mafkura
Xitoy falsafiy tafakkuri birmuncha keyinroq shakllanib, kadimgi yunon-
grek mifologik tafakkurga o’xshab ketadi. Xitoy mifologiyasida butun koinot -
osmon, er va tabiat hodisalari ilohiylashtirilgan bo’lib, inson hayot kechirish
muxitini tashqil qiladi. Aynan shu afsonalashtirilgan muxitdan narsalar,
hodisalar mavjudligini tahminlaydigan, ularni boshqarib turadigan oliy bir
tamoyil keltirib chiqariladi. Bu tamoyil ko’pincha oliy xukmdor («shandi»),
ba’zan esa oddiy osmon («tyan») sifatida ishlatib kelingan.
Xitoy mafkurasiga xos jixatlardan biri - tabiat hodisalarini yoppasiga tirik
mavjudotlarga aylantirishga urinish. O’lgan odamlarning ruhi ham olam kezib
yuradi, ularning ruhi - arvoxlarini hurmat qilish va ulardan madad so’rash odat
tusiga aylangan edi. Ruhlar kelajakning sirli pardasini ochib beradi, odamlar
xo’lq-atvori va faoliyatiga qattiq ta’sir etadi. Bunday qadimgi asotirlar miloddan
avvalgi ikki minginchi yillarga borib taqaladi.
Qadimgi xalqlar tarixida bo’lgani kabi Xitoyda ham sexrli formo’lalarga
tayangan holda fol ochish amaliyoti keng tarqalgan edi. Ruhlar bilan mo’loqotga
kirishish sahy-harakatlari kishilarning odatiy e’tikodiga aylana borgan.
Ularning baozi namunalari, holdiqlarini bronzadan yasalgan idishlarda,
«O’zgarishlar kitobi»da saqlanib kolganligini ko’ramiz. Miloddan avvalgi
VII-V asrlarga taalluqli ko’pgina ajoyib asotirlar majmuasini «Tog’ va dengizlar
kitobi»da ham uchratish mumkin.
Xos kishilar, ko’pchilik tomonidan hurmat-ehtirom ila tan olingan
donishmandlar ta’sirida asta-sekin Xitoy falsafiy tafakkuri shakllana borgan. Ko’p
xollarda ularning ismlari aniq bo’lmasa-da, aynan ular asotirlar, afsonalar
ma’naviy ta’siridan ozod bo’la borganlar va olam to’g’risidagi ilk dunyoqarashni
o’zlarida shakllantirib, rivojlantirganlar.
Shunisi e’tiborliki, ularning
karashlarida afsonaviy va dunyoviy bilimlar bir-biri bilan bevosita bolanib, bir-
birini to’ldirib borgan.
Xitoy falsafiy tafakkurining o’ziga xos tomonlaridan biri voqeiy hodisalar,
bilish, ijtimoiy hayot, kishilar o’zaro munosabatlari, axloqiy kamolot
xaqidagi har qanday fikr-mo’loxazalar inson me’yori bilan o’zviy bir tarzda
bolanganligidir. Xitoy mafkuraviy mahnaviyati xilma-xil bo’lishiga qaramasdan,
moxiyatan ichki barqarorlikni, bir-biriga bolanib ketishni tashqil etadi. Oqibatda,
Xitoylarga xos fikr yuritish usulining ustunligi to’g’risida fikr shakllanib,
o’zga mafkuraviy qarashlarga nisbatan betoqatlik xissiyoti yuzaga keladi.
Xitoyda falsafiy fikrning shakllanishi va rivojlanishida Xitoy
ma’rifattchiligining namunasi bo’lmish mumtoz kitoblarga nazar tashlash
maqsadga muvofiqdir. Bunday kitoblar miloddan avvalgi birinchi ming
yillik va «yuzta maktab» deb atalmish davrda vujudga kelgan. Bu kitoblarda Xitoy
jamiyatining tarixiga, ma’naviy madaniyati, davlatchiligi, ijtimoiy hayoti, falsafasi,
qonunchiligiga oid bilimlar, g’oyalar keng o’rin olgan. Xitoy ziyolilarining
shakllanishida ularning ahamiyati beqiyos bo’lganligi ma’lum. Bunday bilimlarni
egallagan kishilargina amal shoxsupasidan o’rin egallashga muyassar bo’lganlar.
Xitoyda mavjud bo’lgan barcha falsafiy ta’limotlar XX asrga qadar bunday
kitoblarga murojaat qilganlar, isbot - dalil sifatida ulardan foydalanganlar.
Eramizning I asrida Xitoy mumtoz kitoblari topilgach, ularning mazmuni,
sharxi, talqini to’g’risida bahs-munozaralar avjga chiqadi. Konfutsiylikni
davlatning rasmiy mafkurasi darajasiga ko’targan Dun Chjunshuning fikricha,
barcha mumtoz kitoblarning muallifi Konfutsiydir. Bunday holda bu kitoblar
Konfutsiydan qadimiyroq bo’la olmaydi. Bunday fikrni rad etuvchilarning
gapiga qaraganda, mumtoz kitoblar Konfutsiydan avval bitilgan, Konfutsiy
esa ularning sharxlovchisidir, xolos.
«Qo’shiqlar kitobi» («Shi tszin») miloddan avvalgi birinchi ming yillikda
yaratilgan bo’lib, qadimgi xalq poeziyasi namunalaridan iborat. Unda qabilalar,
xunar va narsalarning paydo bo’lishiga oid qo’shiklar, turli-tuman mistik g’oyalar
o’rin olgan.
«Tartib kitobi» («Li shu») miloddan avvalgi 1U-1 asrlarda bitilgan bo’lib, u
uch qismdan iborat. Kitob Chjou li davri tartibi, marosimlar
tartibi (I li) va tartib to’g’risidagi yozuvlar (Li tszi)ni qamrab olgan. Bu
kitobda siyosiy diniy marosimlar, siyosiy ijtimoiy faoliyatning me’yor va
mezonlari bayoni berilgan. Utmish jamiyat kelajagi uchun namuna qilib
ko’rsatilgan.
«Tarix kitobi» - «Shu tszin» (miloddan avvalgi birinchi ming
yillikning boshlanishi) ko’pincha «Shan hujjatlari» nomi bilan
mashxurdir. Bu kitobda rasmiy hujjatlar, o’tmishda sodir bo’lgan tarixiy voqealar
bayon qilingan.
«Baxor va ko’z kitobi» - «Chun tsyu» Tszo chjuan (miloddan avvalgi
IV asr) sharxlari bilan birgalikda Lu davlatining xronikasidir. Bu kitob
keyingi davrga kelib, axloq-odob, adabiyotning o’ziga xos namunasi
vazifasini bajargan.
"O’zgarishlar kitobi" - "I tszin" (miloddan avvalgi X11-U1 asrlar) qadimgi
mumtoz kitoblardan farq qilib, olam va inson to’g’risida ilk falsafiy
tasavvurlar ko’zga tashlanadi. Kitobda ilk asotirlar, afsonalardan asta-sekin
olamni falsafiy tarzda anglash shakllanganini ko’ramiz. Unda qator ontologik,
gnoseologik muammolar va ularning qadimgi dunyo mahqo’l ko’rgan echimi
berilgan.
"O’zgarishlar kitobi"da keltirilgan bashoratlar voqeiy olamni tushuntirib
berishga bo’lgan urinishlarga ishora qiladi. Olam talqini borasida muayyan
darajada ishlab chiqilgan tushunchalar umumiy tushunchalar shaklida tafakkurni
barcha uchun bir xil mazmunga ega, subhektiv xilma-xillikdan o’zoqlashgan
tizimni yaratgan, degan xulosaga kelish mumkin. Bunday tushunchalarning
yagona tizimi orqali olamning universal birligini uqtirib berish real
imkoniyati yuzaga keldi, desak xato qilmaymiz. «O’zgarishlar kitobi»da
«Zoxirni yashirish, botinni kashf etish» imkoniyati yaratildi.
Ilk falsafiy tasavvurlarga ko’ra, osmon va er bilan chegaralangan olam
in hamda yan tamoyillariga amal qiladi. Yan tamoyili narsalar moxiyatiga faol
kirib boruvchi kuch sifatida talqin qilinsa, in esa passiv ko’zatuvchi, zo’lmatni
ifodalovchi tushunchadir. Lekin ularni bir-birini rad etuvchi jixatlar tariqasida
tushunish xato, chunki ularning hamjixatligi tufayli kuchlar birlashadi, o’zilgan
yo’nalishlar muayyan shaklga ega bo’ladi, er bilan osmon o’zaro
munosabatlari ochib beriladi. Yan va in harakati bir butunlik o’zgarishining
dialektik harakati. Narsa, hodisalarning o’zaro "hamkorligi" ularning
o’zgarishi orqali tahminlanadi. Yan va inning o’zaro harakati natijasida
oltita kategoriyalar paydo bo’ladi. Bular momaqaldiroq, shamol, olov, suv,
qaytish va osoyishtalik. Yan va inning o’zaro harakatidan "dao" kelib chiqadi.
Dao - harakatdagi narsalar va olamning yo’nalishi. Bunda osmon, er-zamin va
inson o’z yo’nalishlari bo’yicha aloxida harakat qilsa-da, lekin ular doimo birga
bo’ladi.
Inson boshqa barcha mavjudotlardan farqlanadi. U koinotning o’ziga
xos ob’ekti bo’libgina qolmasdan, balki voqelikda sodir bo’ladigan
hodisalar, mavjud narsalarni bilishga shaylangan subhekti hamdir. Inson bilishi
borliqdagi ob’ektlarni bir-biridan farq qila olish, belgilash va o’qib olishga
qaratilgan. Buni amalga oshirish donishmandlarga xos fazilatdir. Aqli raso
kishi o’zining tabiat, olamdagi o’rni to’g’risida fikr yuritishi, o’z kuch-
quvvatini (de) er va osmon bilan birlashtirishi, o’z shuhlasini quyosh va oy
bilan bolashi, faoliyatini yilning to’rt fasli bilan uyunlashtirishi lozim. Ana
shundagina u koinot siri - yuksalish va inqirozni o’qib olgan bo’ladi.
Tarixga nazar tashlasak, o’zga mamlakatlarni bosib olish, boshqa
xalqlarni o’ziga tobe qilib olish maksadida turli xil mafkuraviy va psixologik
vositalar ishga solinganligiga ko’plab dalillar topishimiz mumkin.
Qadim-qadim zamonlardayoq tajovo’z nishoni bo’lgan xalqning
ko’ngliga g’ulg’ula solish, raqib jangchilarini ruhiy «qurolsizlantirish» maqsadida
psixologik urush vositalaridan foydalanilgan.
Milodiy eradan avvalgi VI asrda yashagan xitoylik faylasuf va sarkarda
Sun Tszi raqib ruhini sindirishning quyidagi usullarini tavsiya etgan edi:
-
raqibingiz mamlakatida nimaiki yaxshi va xosiyatli narsalar bor -
barini buzing;
-
g’animning ko’zga ko’ringan arboblarini turli jinoyatlarga jalb eting;
-
muxolifingiz raxbarlari nufo’ziga putur etqazing va kerak paytda
jamoat oldida ularni obro’sizlantiring;
-
bunday maqsadlar yo’lida eng qabix va razil odamlar bilan til
biriktiring;
-
sizga dushman bo’lagan mamlakat fuqarolari orasida nizo uyoting va
janjal chiqaring;
-
yoshlarni katta avlodga qarshi gij-gijlang;
-
hukumat ishiga har qanday vositalar bilan xalal bering;
-
raqib jangchilarining me’yorida tahminlanishiga va ular orasida tartib-
intizom bo’lishiga hamma usullar bilan to’anok bo’ling;
-
qo’shiqlar va musiqa bilan yov qo’shinining irodasini buking;
-
dushmaningiz anoanalarini qadrsizlantirish va ularning o’z xudolariga
bo’lgan iymon-e’tiqodlarini qo’porish uchun hamma imkoniyatlarni ishga soling;
-
buzg’unchilik ishini qiyomiga etkazish uchun suyuq oyoq, engil tabiat
foxisha ayollarni safarbar eting;
-
yolg’on-yashiq va’dalarga saxiy bo’ling;
-
o’z maqsadingizga erishish uchun aqchani ham, va’dani ham
ayamang...
Bunday «maslaxat»larni eshitgan sof vijdonli har bir odamning badaniga
titroq turishi, har bir oqil odam bu borada qanday katta xavf -xatar borligini
anglashi qiyin emas. Bu taxlit tavsiyalar tii mahnaviyatga qarshi qaratilganligi,
inson ongi, ruhi, shuuriga ta’sir qilishga yo’naltirilganligini sezish oson.
Sun Tszidan keyin o’tgan davrlarda yanada daxshatli, ammo bulardan ham
nozik ruhiy qurollar, mafkuraviy vositalar o’ylab topildi va ishga solindi.
1. Falsafa rivoji nuqtai nazaridan Xitoyda yozilgan eng muxim asar
eramizdan oldingi XP-U1 asrlarga taalluqli O’zgarishlar kitobidir. Unda
birinchi marta dunyo va inson to’g’risidagi dastlabki tasavvurlar bayon etilgan.
Har xil vaqtlarda yozilgan uning matnlarida asotir tafakkurdagi dunyo
xaqidagi tasavvurlardan tortib, uning falsafiy talqiniga o’tish bosqichlari o’z
aksini topgan. O’zgarishlar kitobining eng muxim qismlaridan birida in va yan
unsurlari xaqidagi afsona keltiriladi. Yan faol, hamma narsa tarkibiga kira
oluvchi, ashyolarni bilish yo’llar t ni yoritib beruvchi narsa sifatida
ifodalanadi.In
esa
g’ayrifaol,biror
narsani kutib turuvchi, zo’lmat ibtidosi sifatida tahriflanadi. In va
yanning harakati - yagona narsada o’zgarishga sababchi bo’luvchi harakatdir.
Eramizdan oldingi U1-Sh asrlardagi Xitoy falsafasida olti asosiy yo’nalish: in-yan;
konfutsiychilik; daosizm; ismlar maktabi; moizm; legizm mavjud bo’lgan.
2.
Konfutsiychilik o’z e’tiborini axloqiy qoidalar, ijtimoiy
me’yorlar va idoraviy boshqaruvga qaratib, juda ham muxofazakorona
nuqtai nazarda turgan. Konfutsiy (er.ol. 551- 479 y.) o’zi xaqida:
«eskini bayon etaman va yangini barpo etmayman» degan. U va uning
izdoshlari jamiyatning tanazzo’lidan xavotirlanib, inson tarbiyasiga
aloxida e’tibor qaratganlar va jamiyatda bir-biriga kechirimli bo’lish
muxitini barkaror etishga harakat qilganlar.
Konfutsiy ta’limotining markazida «jen» («insonni sevish»), g’oyalar
tizimi «chjun» («podshoga sadoqat»), «i» («burchga sodiqlik»), «syao»
(«farzandlik hurmati») va boshqalar to’radi.
3.
Daosizmning
diqqat markazida tabiat, koinot va inson
to’radi. Bular aqliy yo’l bilan emas, balki izchil mantiqiy mezonlar shakliy tarkibi
yordamida mavjudlik tabiatiga to’g’ridan to’g’ri kirish orqali anglashiladi.
Dunyo doimiy harakat va o’zgarish xolatida bo’lib, qandaydir sabablarsiz
rivojlanishi, yashashi va undagi narsalarning bir-biri bilan to’qnashishi
mumkin. Borliq xaqidagi ta’limotda dao yo’li tushunchasi markaziy maqomdadir.
Daosizmga ko’ra, tafakkurning maqsadi insonni tabiat bilan «birikib ketishi» bo’lib,
uning (tabiatning)
bir qismi ekanligidadir. Bu erda «subhekt-ob’ekt»
munosabatida hech qanday chegaralanishga o’rin yo’q.
Ismlar maktabi voqeylikning til ifodasi muammolarini xal etishga
yo’naltirilgan. U ashyolarning munosabatini va bir-birlariga bo’lgan
nisbatlarining o’zaro aloqalarini tadqiq qilishi va ularga muvofik xukm va
atamalarni taxlil etishi zarur.
Moizm maktabi (asoschisi Mao Tszi er. av. 479 - 431yy.) asosiy
e’tiborni ijtimoiy axloq muammolariga qaratdi. Bunday axloqni vujudga
keltirish uchun mutloq hokimiyatga ega bo’lgan boshliqqa tobe bo’lgan jiddiy
tashqilot lozimligini ta’kidladi.
Moistchilarning ta’limoti Konfutsiy ta’limotiga tubdan qarama-qarshi edi.
Undagi barcha ma’no umumiy ishq g’oyalari, o’zaro yordam va muvaffaqqiyatga
erishishda ifodalangan. Jamiyatdagi barcha kishilar uchun o’zaro umumiy
insonparvarlik me’yori zarur bo’lib, barcha bir-birlarining foydalari to’g’risida
amxo’rlik qilishlari lozim.
Mao-Tszi o’z ta’limotida samoviy irodani tan olgan va
moistchilarning qoidalarini barqaror etishga ta’sir ko’rsatmoqlikni ta’kidlagan.
4.
Legizm faqat ijtimoiy - siyosiy o’zgarishlar masalasiga o’z e’tiborini
qaratgan ta’limot sifatida shakllandi.
Konfutsiychilar uchun komil insonni tarbiyalashga ishonch asosiy g’oya
bo’lsa, moistchilar uchun «o’zaro manfaatli foyda va umumiy ishq -muxabbat»
asosiy moxiyat va qonunning ustivorligida ifodalandi.
Moistchilarning xayr va sharrni yaratilishi xaqidagi qoidasi va unga muvofiq
ravishda taqdirlash va jazo berish xaqidagi fikrlari legistlar ta’limoti uchun asos
bo’lgan.
Legistlar ta’li1 yutining nazariyotchisi Shan Yan (er.ol. 340-338 yy.)
davlatni siyosiy va iqtisodiy jixatdan islox qilish dasturini ishlab chiqqan edi.
Uning g’oyalari «Shan tszyun shu» («Shan viloyati hokimining kitobi») asarida
bayon etilgan.
Legistlar er ishlariga (dexqonchilikka) davlat iqtisodining bosh manbasi
sifatida ustivor ahamiyat berganlar. Davlatning iqtisodiy vazifalar bilan
shug’ullanishi lozimligini birinchi bo’lib legistlar aytganlar.
2. Qadimgi Xitoyda Konfutsiyning siyosiy va xuququiy
ta’limotlari.
Konfutsiy ta’limoti Xitoy siyosiy - xuquqiy va falsafiy ta’limotlarining
poydevori xisoblanadi.
Kinfutsiy Xitoyning sharqidaga Lu knyazligida tug’ilgan. U aslzodalar
xonadoniga mansub bo’lib, otasi Shu lyan Xe Lu knyazligida Tszou mo’zofotini
boshqargan. Konfutsiy tug’ilganda otasi 70 yoshga to’lgan edi. Uch yoshga
to’lganida otasida, 17 yoshida onasidan ayrildi. Oilada Konfutsiydan tashqari 9
qiz va bir nogiron o’g’il bo’lgan.
Uning asl ismi Kun Tsyu bo’lib muxlislari Kun Fu-tszi, deb atashgan bu
ism bora bora Kun Fu-tszi, degan faxrli laqabga aylangan. Bu ism «hurmatli
ustoz Kun» degan ma’noni anglatadi. XVII asrda Xitoyga kelgan iezuit -
missionerlar xitoylik donishmand txdimoti bilan tanishib uni
Evropa
madaniyatining vaqiliga aylantirish maqsadidi Konfutsiy deb atay boshlagan.
Konfutsiychilik falsafiy g’oya sifatida maydonga kelgan.
Bu ta’limotning asoschisi miloddan avvalgi 551 yilda to’g’ilib 479 yilgacha
yashagan Kun Tszi bo’lib, Xitoy tashqarisida Konfutsiy nomi bilan mashxur
bo’lgan. Konfutsiy ikkinchi darajali davlat xisoblangan. Konfutsiy otasidan erta
ajrab, onasi qo’lida tarbiyalanadi. Onasi ham ko’p o’tmay dunyodan o’tadi.
Konfutsiy ilm taxsilini olgach, 19 yoshida uylanadi. Birinchi marta u omborchi
vazifasiga ishga tayinlanadi. U aslzoda, lekin kambag’al urug’ vaqili edi.
Konfutsiy faqat 15 yoshidan o’qishni boshlagan va 50 yoshida o’zining
maktabini tashqil etgan. U bir necha yillar davomida turli podshoxlar qo’l ostida
ishlagandan keyin yoshlarga ta’lim berishga kirishadi. Yangi ustozning ong
xaqidagi fikrlari, chuqur ma’noli so’zlari mamlakat bo’ylab keng tarqaladi.
Shundan so’ng Konfutsiy xo’zo’riga mamlakatning turli mintaqalaridan ilmga
chanqoq yoshlar oqib kela boshlaydilar. U ilm istab keluvchilarga hech qachon rad
javobini bermas edi. Konfutsiyning 3000 ga yaqin shogirdlari, 72 eng ko’zga
ko’ringan izdoshlari orasida mamlakatning obro’li xonadonlaridan bo’lgan kishilar
bilan bir qatorda kambag’al, oddiy kishilar ham bo’lgan. Uning ko’plab
o’quvchilari ustozning, shuningdek, o’zlarining mo’loxazalarini batafsil yozib
borishgan.
Konfutsiylikning yaxliti tizimga solinmagan va qarama -
qarshiliklarga boy bo’lgan asosiy kitobi «Lun yuy», «Suxbatlar va
mo’loxazalar» shu tarzda yaratilgan.
Ko’p asrlar davomida bu kitob xitoyliklar dunyoqarashiga va turmush tarziga
o’lkan ta’sir ko’rsatib kelgan. Mazkur kitobni bolalar yoddan bilishgan, kattalar
oilaviy va siyosiy ishlarni xal qilishda hamisha unga murojaat qilishgan.
Konfutsiy maktabi Qadimgi Xitoyda asta - sekin katta ta’sir doirasiga
ega bo’lib bordi. Uning ko’plab shogirdlari Qadimgi Xitoy podshoxliklarida
e’tiborli mansablarni egalladilar. Konfutsiy yoshlar tarbiyachisi va ustozi
sifatida keng shuxrat qozonib, ilk Xitoy ma’rifattparvari nomiga sazovor bo’lgan
bo’lsa, u tomonidan taklif qilingan isloxotlarning amalga oshirilishida buning aksi
bo’ldi.
Garchi Konfutsiy podshoxlar xizmatida bo’lgan paytlarida o’zining ish
faoliyatida baozi isloxatlarni amalga oshirishga harakat qilgan bo’lsa -da, ammo
uning ko’pchilik takliflari amaldorlar va xukmdorlar tomonidan qo’llab-
quvvatlanmadi. Konfutsiyning asosiy e’tiborini tortgan narsa o’z zamonasining
kamchiliklari va aybu nuqsonlari edi.
Oddiy xalqning nochorligi, amaldorlarning zolimligi, xukmdorlar o’rtasidagi
o’zaro ziddiyatlar, qadimgi ma’naviy anoana va qadriyatlardan o’zoqlashish -
bularning hammasi Konfutsiyning keskin tanqidiy qarashlari yuzaga kelishiga turtki
bo’ldi. U mavjud muammoni xal qilishda yangicha qarashlarga tayanish lozimligini
anglab etdi. Biroq u o’z fikrlarining jamoatchilik tomonidai qabo’l qilinishi
uchun hamma ehtirof qilgan obro’ga ega bo’lishi kerak edi. Konfutsiy xuddi ana
shu obro’ni o’zoq o’tmishning yarim afsonaviy obrazlaridan topdi. Konfutsiy
vafotidan bir necha asr o’tgach, uning ta’limoti xalq hayotining ajralmas bir
qismiga aylandi. Konfutsiy komil ipson (tszyun-tszi) xaqidagi g’oyani yaratdi.
Tszyun-tszi, ya’ni yuksak mahnaviyatli inson ikki asosiy xususiyatga ega
bo’lishi kerak: insoniylik va mas’uliyat (ajdodlar oldidagi qarz)ni xis qilish.
Komil inson, eng avvalo, ishonchli va fidoiy bo’lishi lozim. U buning uchun tinimsiz,
o’zini ayamasdan o’z xukmdori, o’z otasi va o’zidan katta barchaga birday xizmat
qilishi va doimo kamolot sari intilishi zarur.
Konfutsiychilikning ilk ko’rinishida axloq masalasi birinchi o’ringa qo’yilgan,
diniy e’tiqod esa ikkinchi darajali sanalgan. Diniy masalalar, aqidalarga
konfutsiychilik ancha sovuqqon munosabatda bo’lgan, baozi o’rinlarda ularni inkor
qilgan. Konfutsiy o’z vaqtida Qadimgi Xitoyda keng tarqalgan ruhlarga e’tiqod
masalasiga shubxali munosabatda bo’lgan. «Lun yuy»da keltirilishicha Konfutsiy
g’ayritabiiy narsalar va ruxlar to’g’risida gapirishni yoqtirmagan. Shuningdek, u taqdir,
inson umri, o’lim xaqida so’z yuritishdan qochgan. Undan «Ulim nima?» - deb
so’raganlarida, u: «Biz tiriklik nima ekanligini bilmaymiz-u, o’lim nima ekanligini
qaerdan bila olar edik», deb javob bergan.
Biroq qadimdan davom etib kelayotgan diniy qadriyatlar, urf-odatlarga
Konfutsiy hurmat bilan munosabatda bo’lgan.
Konfutsiyning yana bir ta’limoti - «Syao» bo’lib, u inson o’z ota-onasiga
munosib bo’lishi xaqidagi g’oyani o’zida mujassam qilgan. Konfutsiy fikricha, inson
uchun Syaodan muximroq narsa yo’q. U: «Syao va Di (ukaning akaga,
kichiklarning hurmati katgalarga hurmati) insonishshkning asosidir» degan.
Syaoning asosiy ma’nosi nima, farzandlik xizmati qanday bo’lishi kerak, degan
savolga Konfutsiy shunday javob bergan: «Aqlli va ota - onangni boqishga yarokli
bo’lishingdir. Chunonchi, odamlar uylarida itlar va otlarni ham boqadilar-ku.
Agar ota-onalariga ortiq ehtirom ko’rsatmasalar, xayvonlarni boqrshsharidan
nima farqi holadi?».
Syao ta’limotining «Li qonunlari»ga ko’ra, farzand ota-ona hayotlik choida
mutlaqo ularning ixtiyoridadir. To ular dunyodan o’tgunicha o’ziga-o’zi egalik
qilishga haqli emas. Agar ota-ona vafot etsa farzand qanday ish bilan masho’l
bo’lishidan qatiy nazar, barcha ishni tashlab uch yil aza tutishi shart.
Konfutsiychilikning Syao ta’limoti asrlar mobaynida Xitoy madaniyati, axloqiy
me’yorlariga katta ta’sir o’tkazib keldi.
Konfutsiychilik Xitoyda oila masalalariga xal qiluvchi ta’sir o’tkazdi.
Konfutsiychilik ta’limotiga ko’ra, oila nikoxdan, yoshlarning kelishuvi bilan
boshlanmaydi. Balki oila extiyojlari uchun nikox amaga oshiriladi.
Konfutsiychilar urf - odatlariga ko’ra, avlodlar o’z ajdodlari ruhi oldida
qilishlari kerak bo’lgan barcha marosimlarni o’z o’rnida, muntazam ravishda
bajarishlari lozim.
Xitoyda ij Chjou va davrlarida o’tganlar ruxdari tiriklar uchun madad
bo’lishi kerak, deb e’tiqod qilinsa, Konfutsiy ta’limoti buning aksini, ya’ni tiriklar
o’tganlar oldida qarzdordirlar, degan g’oyani ilgari surdi. Konfutsiy o’zidan oldin
jamiyatda mavjud bo’lgan o’tganlar ruxdari xaqidagi aqidalarni tamoman
o’zgartirib yubordi.
Modomiki, tiriklarning asosiy vazifasi o’tganlarni rozi qilish, ularga xizmat
qilish ekan, butun oila mana shu asosiy g’oyaga xizmat qiluvchi bir jixozni tashqil
qiladi. Mana shuning uchun ham har bir oila boshliqlari o’z ajdodlari oldidagi
qarzlarini ado etishlari uchun oila naslini davom etgarishlari kerak.
Konfutsiy fikricha, dunyodan befarzand o’tish va o’zidan nasl holdirmaslik
nafaqat shu insonning yoki shu xonadonning, balki butun jamiyatning fojiasidir.
Konfutsiychilikning yoyilishi sekin kechdi. Konfutsiyning o’zi esa
zamondoshlari tomonidan tan olinmay vafot etdi. Uning shogirdlariga ham oson
bo’lmadi. Garchi konfutsiychilar o’z ta’limotlarini qadimgi Chjou aqidalariga
bog’liq urf - odatlar, marosimaar, axloqiy meyorlar asosiga qurgan bo’lsalarda,
ular mazkur aqidalar orasida o’z munosabatlari, qolaversa, har bir masala
yuzasidan o’z xulosalarini ham berib bayon qilar edilar. Mana shu narsa
konfutsiychilikning muvaffaqiyatga erishipshga sabab bo’ldi. Bundan tashqari,
uning muvaffaqiyatiga sabab bo’lgan omillardan yana biri konfutsiychilarning
o’zlari foydalangan qadimgi kitoblar, sheorlar, risolalarni yiib o’quvchilariga
o’rgatganliklaridir. Bu ishning asosiy qismi Konfutsiyning o’zi tomonidan
bajarilgan edi. U turli podshoxliklarda mavjud bo’lgan uch mingdan ortiq
qadimiy qo’shiqlar, yozuvlarni jamlab, ularni qayta taxrir qilgan edi. Konfutsiy va
uning shogirdlari tomonidan taxrir qilingan asarlar keyinchalik
konfutsiychilikning asosiy manbalariga aylandi.
Mil. av. GU-Sh asrlarga kelib Konfutsiy ta’limoti ancha keng tarqaldi va
katta ta’sir doirasiga ega bo’ldi. Xan so’lolasi davriga kelib (mil. av. III - II
asrlar) konfutsiychilik davlat mafkurasi darajasiga ko’tarildi. Xan podshoxlari
Konfutsiy ta’limotlarini to’liq qabo’l qilmagan bo’lsalar - da, uning kuchini,
jamiyatda egallab o’lgurgan mavqeini ehtirof qilgan holda undan davlat
boshqaruvida foydalandilar.
Ananaviy dunyoqarashga suyangan Konfutsiy davlatchilikning
patriarxal - paternalistik g’oyasini ilgari surgan. Konfutsiyning "Olijanob
erlar" to’g’risidagi qarashi juda muxim bo’lib, u jamiyatning ideal ijtimoiy -
siyosiy qurilishining asosidir. Davlat uning talqinida katta bir oiladan tashqil
topgan. Konfutsiy jamiyatdagi munosabatlar xuddi yaxshi oiladagidek kattalarga
hurmat, imperatorga tavoze ruhida qurilmoi kerak deb xisoblagan. Qadimgi Xitoy
afsonalarida "osmon farzandi" sanaluvchi Imperatorning hokimiyati otaga,
boshqaruvchi va boshqariluvchilar munosabatlari esa oilaviy munosabatlarga
tenglashtirilgan. Konfutsiy tasvirlagan ijtimoiy - siyosiy tabaqalar odamlarning
tengsizligiga asoslangan. "Oddiy", "past", "kichik" odamlar "olijanob erlar"ga,
"yaxshi" va "yuksak" kishilarga bo’ysinishlari lozim.
Konfutsiyning o’qtirishicha, hamma narsa mutassil o’zgara boradi, lekin
jamiyatdagi tabaqalanish tartibini saqlab holish juda muximdir. Jamiyatni
boshqarishni esa faqat ko’proq ma’rifattli va qobiliyatli kishilarga ishonmoq
mumkin. Ko’rinib turganidek, Konfutsiy boshqaruvning aristokratik shakli
tarafdori, chunki, uning g’oyasiga ko’ra, oddiy xalq davlat boshqaruvida
qatnashishdan chetlashtirilgan.
Shu bilan bir qatorda, davlat boshqaruvida fazilat tamoyillariga amal qilish
borasidagi konfutsiylikning talablari Qadimgi Xitoy siyosatidagi istibdod tuzum
boshqaruvi amaliyotidan va bunday amaliyotni xaspo’shlovchi nazariy
qarashlaridan tubdan farq qiladi. Zo’lm zo’ravonliksiz boshqaruv tarfdori
bo’lgan Konfutsiy xukmdorlar, amaldorlar va oddiy xalqni o’zaro
munosabatlarni ezgo’lik asosida qurishga chaqiradi.
Konfutsiyning siyosiy etikasi jamiyatning yuqori va quyi tabaqalari
o’rtasida totuvlikka erishishga hamda boshqaruvni barqarorlashtirishga
qaratilgandir.
Konfutsiy: "Boshqaruvchi raxbar qanday bo’lishi kerak?", degan
masalaga ham katta e’tibor qaratadi. Uning ta’limotiga ko’ra, raxbar odam
imperatorga bo’ysunmoi, Konfutsiylik ta’limotiga amal qilishi kerak. U etarli
bilimga ega bo’lmoi, davlat va xalqqa faqat yaxshilik yo’lida xizmat qilmoi
shart. Yuksak vatanparvarlik aholi va mamlakat farovonligini o’ylaydigan
boshliqning asosiy fazilati bo’lmoi lozim.
Konfutsiy ta’limotida aholining o’ta darajada boy va qashshoqlarga
tabaqalanishiga yo’l qo’ymaslik zarurligi ta’kidlanadi: "Boylik teng
taqsimlanganda qashshoqlik bo’lmaydi. Mamlakatda muvofiqlik, uyunlik
xukmron bo’lsa, xalq kamayib ketmaydi. Tinchlik barqaror bo’lsa (yuqori va
quyi tabaqalar o’rtasida), xukmdorni adarish xavfi yuzaga kelmaydi".
Konfutsiy hokimiyatni qo’lga kiritish yo’lidagi qurolli
Qo’zg’olonlarga, tashqi urushlarga, Xitoy podshoxliklarining bosqinchilik
yurishlariga har doim qarshi turgan.
Konfutsiy ta’limoti siyosiy munosabatlarni ezgo’lik vositasida tartibga
solishni qonun asosida boshqarishga keskin qarshi qo’ygan. Konfutsiyning
fikricha, agar raxbar xalqni qonun vositasida boshqarib, jazo yordamida
mamlakatda tartib saqlasa, xalq jazodan qochishga harakat qiladi va bundan
uyalmaydi. Bordi-yu raxbar xalqni ezgo’lik vositasida boshqarsa va tartibni
saqlasa, u holda xalq uyaladi va o’z kamchiligini to’zatadi.
Konfutsiy pozitiv, ya’ni insonlar tomonidan yaratilgan konunlarga salbiy
munosabatda bo’lgan. Buning sababi, pozitiv qonunlar odatda jazolovchi
xususiyatta ega bo’lib, ular amaliyotda va nazariy karashlarda oir jazolar
berish bilan bog’liq edi. Garchi Konfutsiy qonunga ezgo’likning shunchaki
ko’makchisidek qarasada, qonunning ahamiyatini butunlay inkor qilmaydi.
Konfutsiylik ta’limotida dunyoqarash masalalariga emas, balki
ijtimoiy axloq muammolariga ko’proq o’rin berilgan. Unda "axloqli kishi" bo’lish,
donishmandlardan ta’lim olish xaqidagi g’oyalar ilgari so’riladi. Bu ta’limotga
ko’ra jamiyatda xukm surgan "jen" insonparvarlikka rioya qilmoi lozim.
Bu esa kamtarlik, onglilik, vazminlik, mexribonlik, odillik, saxiylikdan
iborat. Inson "jeno" qonunini o’zlashtirish uchun jamiyatda to’tgan o’rniga
qarab "li" me’yorlarini bajarishi talab etiladi. Anoanalar, urf-odatlar shunga
muvofiq belgilanadi. Past tabaqa xalqning "axloqiy ulug’" boshliqlarga itoat
qilishi zarurligi shu bilan oqlangan.
Konfutsiylikda kishilarni yuqori va quyi tabaqalarga ajratishda ularning
boyliga yoki ijtimoiy kelib chiqishi asosiy rol o’ynamagan; bunda yuksak
axloqiy fazilatning xizmati katta deb xisoblangan. Biroq bu xukmron va
qaram tabaqalarga ajratish butunlay inkor etiladi, degan gap emas.
Konfutsiyning fikricha, tabaqalarga ajratish tartibi eski anoanalarga
asoslanishi va uni davlat boshqarishi lozim. Nomlarning to’g’rilanishi,
Chjen-min siyosati bu tartiblarni amalga oshirish kuroli qilib belgilangan. Chjen-
min siyosati bo’yicha hamma narsa va hodisalar o’z ismiga mos kelishi kerak.
Ana shunda hamma o’z xukuqi va majburiyatini biladi.
Konfutsiy, garchi, samoni oliy ruhiy qudrat, ajdodlarga qurbonlik
keltirishni ularni ehzozlashning asosiy ifodasi deb bilsa ham, o’z ta’limotida
osmon sirlari muammolarini deyarli tilga olmagan hamda ruhlar va narigi
dunyo kabi tushunchalarga kam e’tibor bergan. Konfutsiyning falsafiy va
axloqiy g’oyalari markazida inson, uning akliy va ma’naviy qiyofasi,
olamdagi hamda jamiyatdagi urni, vazifasi muammolari turadi.
Konfutsiy fikricha, olamdagi barcha mavjudot singari insonning taqdiri
ham samoviy qudratga bog’liq, shuning uchun odamlarning olijanobligi
yoki tubanligi, oliy yoki past tabaqaga mansubligini o’zgartirib bo’lmaydi.
Binobarin, podsho - podsholigicha, fuqaro - fuqaroligicha, ota -
otaligicha, farzand - farzandligicha holishi kerak. Bunday g’oya, ko’ramizki,
mavjud tuzumni saqlab holishni nazarda tutar edi. Shu bilan birga, Konfutsiy
ideal, oliy inson, asl, mard kishi kontseptsiyasini ishlab chiqqan. Bu
kontseptsiyaga ko’ra, odamlar ijtimoiy kelib chiqishi yoki jamiyatdagi
mavqei orqali emas, balki odamiylik, adolatguylik, xaqguylik, samimiyat,
farzandlik izzat - hurmati kabi yuksak ma’naviy fazilatlarga erishish tufayli
yuksak kamolotga etishuvi mumkin.
Konfutsiyning falsafiy ta’limoti keyinchalik Xitoyda xukmron dinlarning
biriga aylangan va konfutsiychilik deb nom olgan dinning asosi bo’ldi
(milodning boshlarida). Konfutsiychilik manbai -Konfutsiy izdoshlari
ezgan «Lung-Yuy» (Suxbatlar va mo’loxazalar,
miloddan avvalgi VI asr) kitobidir. Konfutsiychilik Lao-Tszi
ta’limotidan tubdan farq qiladi. U jamiyatni ijtimoiy larzalardan asrab
holishga intilgan feodal amaldorlarning qarashlari va manfaatlarini ximoya
qilgan.
Konfuts^Chchilikning maqsadi - xalqni mavjud tartib - qoidalarni hurmat
qilish ruhida tarbiyalashdir.
Konfutsiychilik belgilangan diniy tartiblarga qattiq amal qilishni
talab etadi. Konfutsiyning o’zi hayotligida diniy tartiblarni sidqidildan bajargan.
Endilikda, har bir oilaning o’z ibodat xonasi bo’lishi zarur bo’ldi.
Har bir oila o’z ibodatxonasga ajdodlarning timsoli bo’lgan «Chju» tasvirini
joylashtiradi, uning yoniga qurbonliklarini quyadi va diniy marosimlarni ijro
etadi.
Konfutsiychilikda ijtimoiy-axloqiy masala aloxida o’rin egallaydi.
Shu ma’noda Konfutsiy ta’limotini inson xatti - harakati, hayoti me’yorlari
xaqidagi ta’limot deyish ham mumkin edi. Insonlar o’rtasidagi hayot tarzi
anoanaviy 5 munosabatdan iboratligi qayd etilgan:
1. davlat boshlii bilan amaldorlar o’rtasidagi munosabat;
2. ota-onalar bilan farzandlar o’rtasidagi munosabat;
2.er bilai xotin o’rtasidagi munosabat;
3.katta va kichik aka-ukalar o’rtasidagi munosabat;
4.do’st - birodarlar o’rtasidagi munosabat.
Bu ta’limotda shunday qadriyatlar ham borki, unga qoyil qolmay iloj yuq.
Birgina misol keltiramiz:
O’g’il ota - onasi oldida quyidagi 5 vazifani bajarishi shart edi:
5. har doim ota-onani to’la hurmat qilish;
6. ularga eng sukjli taomlarni keltirish;
7. ular betob bo’lib qolganlarida chuqur qayurish;
8. ular vafot etganlarida yurak - yurakdan achinish;
9. ular
xotirasiga
tantanali
ravishda
qurbonliklar
qilish.
Konfutsiychilikda diniy marosimlarning asosiy mazmuni
konfutsiychilikka qadar mavjud bo’lgan anoanalarni, urug’-qabilaviy
marosimlarni mustaxkamlash, qonunlashtirishni tashqil etardi. Chunki Konfutsiy
o’zining hech qanday yangi ta’limot yaratmanligini, faqat eski marosimlarga,
tartib - qondalarga, kursatmalarga qattiq rioya etishni talab qilishini qayta -
qayta takrorlar edi. Bu o’rinda uning quyidagi so’zlarini keltirinshi maqsadga
muvofiq deb bildik: «Qadimdan joriy etilgan marosimlar saqlanmas yoki ular
bekor qilinar ekan unda hamma narsa aralashib ketadi, izdan chiqadi. Nikox
marosimini yo’q qilingchi -unda er - xotinlik bo’lmaydi, bu bilan bog’liq
katta-katta jinoyatlarga yo’l ochiladi yoki dafn etish va qurbonlik qilish
marosimini yo’k qilingchi unda bolalar vafot etgan ota-onalari xotirasi
to’g’risida o’ylamay, tiriklariga esa xizmat qilmay quyadilar; Pin-Tszin
marosimini yo’q qilingchi - unda podsho bilan amaldorlar o’rtasidagi farq
yo’q bo’lib ketadi, kichik-kichik knyazchalar o’zboshimchalik qila boshlaydilar,
natijada tahqib etish va zo’ravonlik boshlanadi».
Xitoy xalqi tarixida qadimgi marosimlar katta o’rin tutganligini Konfutsiy
yaxshi bilar edi. Shuning uchun ham u xalq o’tmish anoanalarini, marosimlarini
o’zining ta’limotida asosiy mazmunga aylantirgan.
Xitoyliklar uchun eng yomon fojea - erkak tomonidan avlodning
qolmasligidir. Ular avlodlari qolmasa - biz o’lganimizdan so’ng kim bizlarni
yod etadi, deb qattiq qayo’ga to’shadilar.
Konfutsiychilikning bosh xudosi — osmon xudosi edi. Keyinchalik
Konfutsiyning o’zi ham ilohiylashtirilgan. Uning sharafiga xatto
imperatorning o’zi ham diniy marosimlarni bajo keltirardi. Bu bejiz emas edi,
albatta. Chunki konfutsiychilik oddiy xalq ustidan «aslzodalar»ning
xukmronligini oqlardi. Bundan tashqari, bu dinning mavjud tartiblar abadiyligi,
odamlar oliy va quyi tabaqaga bo’linishi xaqidagi ta’limoti aynan imperatorlik
manfaatlarini, saltanatni ximoya qilardi.
Bu dinga ko’ra, ayni paytda imperatorning o’zi oliy xudoning erdagi vaqili
edi. Konfutsiychilikda imperatorga qarata yozilgan quyidagi maslaxat ham
bor edi: «Agar imperator biror katta maqsadni amalga oshirmoqchi bo’lsa, u
albatga ajdodlari ibodatxonasiga borishi lozim.
Qilmoqchi bo’lgan ishidan, o’zining maqsadidan avlodlarini xabardor etmoi
kerak. Shu paytda u osmonda yuldo’zlarning xolatiga qaramoi, ular ko’lay
joylashganligiga ishonch xosil qilganidan so’ng, o’zining maqsadini amalga
oshirishga kirishmoi mumkin».
Shunday ekan, konfutsiychilikda ajdodlar ruhiga sig’inish oliy darajaga
ko’tarilgan.
Konfutsiylikda koxinlar bo’lmagan, dastlabki davrlarda hech qanday
sistemali ta’limot ham bo’lmagan. Keyinchalik bu ta’limotlar yaratilib, u hamma
klassik qonunlari 13 kitoba sharxi esa 40 jildda bayon qilingan. Bularning eng
ahamiyatli qismi 9 ta kitobdan iborat bo’ldi.
Konfutsiychilik dinining «Si-Shu» (To’rt kitob) va «U-Tszin» (Besh
kitob) degan muqaddas kitoblari bor. Biroq, bu kitoblarning barini ham diniy deb
bo’lmaydi. Ularning ichida dinga aloqasi bo’lmagan kitoblar ham mavjud.
Besh kitob quyidagi kitoblardan iborat:
1. «I-Tszin» (o’zgarishlar kitobi, sexrgarlik, duolar to’plami);
2. «Shu-Tszin» (qadimgi tarix. afsonaviy imperatorlar tarnxi);
3. «Shi-Tszin» (qo’shiq aytish kitobi, qadimgi poeziya to’plami);
4. «Li-Tszi» (marosimlar kitobi);
5. «Chun-Tsyu» (baxor va ko’z kitobi). To’rt kitob esa:
a)«Da-Syue» (buyuk talimot, insonning o’zini-o’zi
takomillashtiruvi xaqidagi kitob);
b)«Chjup-Yun» (oraliq, o’rtalik xaqidagi kitob);
v)«Lun-Yuy» (xikmatli so’zlar kitobi);
g) «Men-Tszi» (Konfutsiyning eng qadimgi shogirdlaridan biri Men-
Tszining ta’limoti).
Konfutsiychilik dinining o’ziga xos, uni boshqa dinlardan ajratib turadigan
eng muxim belgisi - bu dinda ruhoniylar qatlamining yo’qligidir.
Bu dinning marosimlarini ota o’z uliga o’rgatishi kerak bo’lgan.
Diniy marosimlar davlat tomonidan tayinlanadigan amaldorlar, mansabdor
shaxslar tomonidan ijro etilgan. Ular «marosim professorlari» deb atalarli.
Yaqin-yaqiigacha Xitoyda fuqarolarni danlat amaldorligi mansabiga
abo’l qilishda quyiladigan bir talab - ulardan konfutsiychilik dini
marosimlarini qanchalik bilishi va bajara olishi xaqida imtixon topshirishlari
bo’lganligi bejiz emas. Shunday qilib, imperator konfutsiychilik asoslarini
yaxshi bilgan amaldor orqali davlat ishlarini boshqargan. Bu esa xukmron
doiralarni mutlaqo qanoatlantirgan edi.
Konfutsiylikda ajdodlarga va ruhlarga sianish muxim o’rin egallaydi.
Shu boisdan qurbonlik qilish, to’g’ilish, oila qurish dafn va boshqa marosimlar
tantanali bajariladi. Bularni davlat hokimlari, oila yoki urug’ boshliqlari
boshqaradilar.
Hech qancha o’tmay Konfutsiylik Xitoydagi ta’sirchan siyosiy,
falsafiy va etnik ta’limot oqimiga aylandi. Miloddan avvalgi II asrg kelib
Konfutsiylik Xitoyning rasmiy mafkurasi sifatida tan olindi va u davlat dini
vazifasini bajara boshladi.
Eramizning boshida konfutsiylikka diniy g’oyalar kiritilgan va u diniy
ta’limot sifatida talqin qilina boshlangan. Konfutsiyning kabri yoniga ko’plab
ibodatxonalar qo’rilgan, unga qurbonliklar qilina boshlangan. Shu tariqa
Konfutsiy xudo darajasiga ko’tarila boshlangan. Ibodatxonaga Konfutsiyning
shogirdlari va yaqinlari tomonidan uning barcha tabarruk narsalari va unga taalluqli
ashyolar: yozgan asarlari, musiqa asboblari, ro’zor anjomlari, aravasi va boshqa
narsalari keltirib ko’yildi. Vaqt o’tshpi bilan faylasufning obro’si oshib, ta’limoti keng
tarqalgani sari ushbu ibodatxona ham ziyoratgoxga aylanib bordi. Tsuyfu yaqinida
Konfutsiy shogirdlari va izdoshlari makon tutgan kattagina qishloq barpo bo’ldi. Lu
podshoxligi xukmdorining o’zi Tsuyfuga kelib, Konfutsiy ibodatxonasida uning xotirasiga
qurbonlik qildi. Ibodatxonaning ahamiyati oshgan sayin er mulklari bilan boyidi. Bu
joy oddiy maxalliy ibodatxona shaklidan Xan so’lolasi davriga kelib butun mamlakat
miqyosidagi muqaddas ziyoratgoxga aylandi. Mil. av. 195 yilda birinchi Xan podshoxi
Lyu Ban shaxsan o’zi Konfutsiy ibodatxonasida unga atab «tay-lyao» (Xitoydagi eng oliy
qurbonlik - qo’y, xo’kiz va cho’chqa) uchlik qurbonligi keltiradi.
Mana shu asrdan boshlab Konfutsiy nomi Xitoyda ilohiylashtirildi va unga atab
muntazam qoidalar asosida qurbonliklar qilinadigan bo’ldi.
Xan so’lolasi davrida konfutsiyga knyazlik unvoni berildi. X-X1P asrlarga
kelib, Sun so’lolasi davrida unga imperatorlik unvoni, otasiga esa kiyazlik unvoni
berildi. Keyinroq Yuan va Min so’lolalari (XSh-X1U asrlar) davrida unga yana ham
yuksakroq daraja - «Xaqiqiy donishmand», «Millatlarning buyuk ustozi»
unvonlari berildi.
Xitoyning deyarli barcha shaharlarida Konfutsiyga atab kurilgai ibodatxonalar
paydo bo’ldi. Bunday ibodatxonalar soni mingga yaqin edi. Dastlabki paytda ibodatxonaning
qurbonlik qilinadigan joyida oddiygina Konfutsiy nomi yozilgan lavxa osilgan edi. Xitoyga
buddizm kirib kelgach, lavxa o’rnini endi Konfutsiyning xaykali egalladi. Tsuyfudagi
ibodatxonadan boshqa hammasi bir xil shakja ega edi. Unda Konfutsiy xaykali yoniga 86
shogirdining nomi bitilgan lavxa yoki xaykallar qo’yilgan. Tsuyfudagi ibodatxonada
ularning soni ko’proq.
Faylasufga atab qilinadigan kurbonlikyaar va boshqa muxim marosimlar tartibga
solingan. Har oyning birinchi va 15-kunlarida ikki marta Konfutsiy xaykali oldida
odatiy qurbonliklar, yilda - baxorda va ko’zda ikki marta aloxida tantanali marosimlar
o’tkazilar edi. Tantanaga kelgan imperator va ularning mo’lozimlari doninshand timsoli
oldida turib, unga: «Sen buyuksan, ey
utlaq donishmand, sening fazilatlaring ko’p, ta’limoting beqiyos, o’tganlar
orasida senga tengi yo’q!» - kabi hamdu sanolar bilan murojaat qilganlar.
Konfutsiy nomi o’rta asrlarga kelib Xitoyda ilohiylashtirildi. Uning timsoli
podshoxlar boshidagi tojlardan o’rin oldi.
XX
asr boshlariga kelib, Konfutsiy sharafiga qurilgan
ibodatxonalar soni tobora ko’paya bordi.
Konfutsiylikda axloqiy tamoyillar - xukmronlik - tobelik
munosabatlariga asoslangan. Yoshi va ijtimoiy axvoliga ko’ra kichik
bo’lganlar kattalarga qathiy bo’ysinmoqlari lozim. Shuning uchun ham
Konfutsiylik otani, amaldorni, samoning erdagi farzandi bo’lgan podshoxni
izzat-hurmat qilish, unga xizmat qilish va bo’ysunishni esa hayotning maqsadi
deb tushuntirgan. Bu ta’limotning bosh tamoyili -insonparvarlik bo’lsada,
ammo ularning qarashlaricha, insonparvarlik faqat aslzoda, oqsuyaklarga xos
fazilat bo’lib, oddiy odamlar rostgo’ylik, yaxshilik, olijanoblik, ma’rifatt, jasurlik
nima ekanligini bilmaydi. Axloqiy tarbiyanining zarurligini ehtirof etsada,
Konfutsiylik umuman olganda mulkdorlarning xukmdorligini, aristokratlarning
imtiyozlarini saqlash va mustaxkamlashni, eziluvchilar va ezuvchilarni
o’zaro kelishtirishni maqsad qilib qo’ygan ta’limot edi. Xuddi shu narsa
Konfutsiylikning juda o’zoq davrda (1911) Xitoydagi rasmiy axloq bo’lib
kelganligini asosan belgilab berdi.
Konfutsiylik tarafdorlari diniy kitoblardagi ta’limotga qathiy rioya
qiladilar; bu ta’limot mavjud tizimning engilmasligini targ’ib qilganligi uchun
Xitoy feodalizminining asosiy mafkurasi bo’lib qolgan.
U 1503 yilda davlat tomonidan mashxur avliyolardan biri sifatida ehtirof
etilgan. Aslida Konfutsiy o’zining diniy-axloqiy falsafasini yaratmagan. U
qadimgi Xitoyda bitilgan beshta mumtoz kitobni to’plash, uni har tomonlama
sharxlab berish va keng tashvik etishda mashxur bo’lgan. Masalan, uning
"Baxor va ko’z kitobi"da Lu davlatining tarixiga doir sharxlar yozilgan.
Konfutsiy tomonidan bayon etilgan kitoblarning asosiy mazmuni
beshta oddiy, lekin buyuk insoniy fazilatdan iboratdir. Bu donolik, insoniylik,
sadoqat, keksalarni hurmat qilish va jasoratni qamrab oladi. Bular kishilar xatti-
harakati, xo’lq-atvorini belgilovchi axloqiy qoidalar bo’lib, amaliy dastur
vazifasini bajargan. Bu vijdoniylik va o’zini hamda o’zgalarni hurmat qilishni
bildiradi. Ular o’z moxiyatiga ko’ra, tabiat qonunlariga mos tushib, kishilar
hayotida aql mezoni asosida o’rnatilgan tartibning muxim shartlari xisoblanadi.
Lekin bunday talablarni amalga oshirishga yuksak mahnaviyatli, xos
kishilargina qodirdirlar. Konfutsiyning fikricha, qayd etilgan qoidalarni
o’rinsiz kengaytirish maqsadga muvofiq emas. Har qanday "nomlarni islox
qilish" nazariy jixatdan kishilarning o’zligini anglashga, aql tamoyillariga
asoslangan va inson kamolotini tahminlay oladigan ijtimoiy tuzumni yuzaga
keltirishga xizmat qilmoi lozim.
Konfutsiylik miloddan avvalgi I asrda davlat tomonidan ehtirof etilgan
ta’limot mavqeiga ega bo’ldi. Konfutsiylik eramizning IX asridan boshlab
buddizm ustidan alabaga erishadi, XI asrga kelib, daosizmni jamiyatning
ma’naviy hayotidan siqib chiqara boshlaydi.
Konfutsiy ta’limotini Men-tszi (Men Ke miloddan avvalgi 371-289 yil)
davom ettirdi. U Konfutsiyning axloqiy qarashlarini rivojlantirib, ezgo’likni
inson tabiatining asosi qilib oldi. Insonda ezgo’lik to’rtta fazilat orqali amalga
oshadi. Uning asosini bilim tashqil qiladi, chunki narsalar, olam va insonga xos
tartibni bilish insoniylik, xushfehllik, bilim va to’g’rilikni ro’yobga chiqarish bilan
ifodalanadi. Aql tamoyiliga asoslangan insoniylikni tan olmagan,
o’zining xukmronligini zo’ravonlik bilan amalga oshirgan xukmdorning xalqdan
umidini o’zgani mahqo’l. Osmon xukmi barcha narsalar, jumladan,
kishilar, ularning hayoti, ijtimoiy funktsiyasi, hokimiyatini belgilaydi.
Konfutsiychilikning yirik namoyandasi Syun-tszi (Syun Tsin,
miloddan avvalgi III asr) Men-tszi bilan bahs-munozaralarga kirishib, uning
inson tabiati xaqidagi ta’limotiga qarshi chiqadi. Inson tabiatning bir
qismidir, deb ta’lim beradi Syun-tszi. Inson, o’z tabiatiga ko’ra, yomon
axloq soxibidir. Uning barcha yaxshi, ijobiy fazilatlari tarbiyaning
natijasidir. Kishilar tabiat ustidan xukmron bo’lish maqsadida bir-
birlari bilan birlashadilar. Agar biz axloqiy ong chegarasini aniq belgilab
olsak, garmoniyaga erishamiz. Garmoniya - birlik. Garmoniyaga erishgan inson
qudratli kuchdir. Syun-tszi tabiatni jonsiz, jonli, ongli mavjudotlarga bo’ladi.
Uning qarashlarida bilish masalalari ham tilga olinadi. Bilishning birinchi ilk
bosqichi xissiy bilishdir. Voqelikni tushunchalar orqali bilish esa aqliy bilishni
tashqil etadi. Aql uchta talabga javob berishi lozim, ulardan eng muximi -
aqlning sofligi.
3. Daosizm
Daosizm falsafiy ta’limot sifatida Xitoyda mil. av. birinchi ming yillikning
o’rtalarida konfutsiychilik bilan deyarli bir vaqtda paydo bo’ldi. Bu ta’limot, dastavval
birmuncha mavxum harakterga ega bo’lib, din bilan hech qanday aloqasi bo’lmagan.
Ushbu ta’limot tarafdorlari ham konfutsiychilar kabi o’z zamonalaridagi harakatlarga
qarshi bo’lganlar. Daosizm targabogchilari ham xukmdorlar orasidagi tinimsiz urushlarni
qoralar edilar. Ular boshqa bir qator falsafiy ta’limotlar qatori orqaga - «oltin asr»ga
qaytishga chaqirar edilar.
Xitoylik faylasuf Lao tszi Chu podshoxligining fuqarosi bo’lib, asl ismi
Li Er edi. Lao tszi «ustoz Lao» degan ma’noni anglatadi. Lao esa laqab bo’lib,
«qariya» deganidir.
Lao tszi Chjou saroyida arxiv xodimi bo’lib xizmat qilgan.
Konfutsiy bilan uchrashgan. Lao tszi Chjou saltanatining inqrozga yuz tutganini
ko’rib, «istehfoga» chiqadi va tarki dunyo qilib, g’arbga qarab yo’l oladi.
Chegaraga etib kelganda chegara boshlii undan o’z vataniga nimadir holdirib
ketishni so’raydi. Li Er chegara boshliiga 5000 belgidan iborat qo’lyozmani
topshiradi. Bu tarixda «Daodetszin» («Ezgo’lik yo’li yoki Kuch va harakat
xaqidagi kitob») nomi bilan mashxur kitob edi. Bu kitobda Dao ta’limotining
moxiyati xaqidagi so’z boradi. Dao ieroglifi ikki qism: «Shou» - bosh va
«Tszou» - barmoq degan so’zdan iborat. Bu «odamlar yuradigan yo’l»,
degan ma’noni bildiradi. Xozirga kelib «Dao» qonuniyat, qonun degan
ko’chma ma’noni anglatadi.
Daosizm o’zining ilk ko’rinishida nazariyadai ko’ra ko’proq amaliyotga
aloqador edi. Bu shamanizm, folbinlik, tabiblik bilai bog’liq edi. Chunonchi qadimgi
davolash uslublari falsafa, ayniqsa, daosizm falsafasi bilan chambarchas bog’liq
bo’lgan. Shamanlar davolash uslublarida inson tanasidagi jarayonlarni tashqi
fazoviy kuchlar, har xil ruhlar ta’siri bilan bolab, jodugarlik va sexrdan keng
foydalanganlar.
Daosizmda mil. av. IV - III asrlarga kelib nazariy asarlar paydo bo’la boshladi. Bunday
asarlarda ijtimoiy - siyosiy va axloqiy masalalar daosizm uchun unchalik muxim
sanalmadi. Biroq daosizm vaqillari ilk bor borliq, tabiat, koinot xaqidagi tushunchalarni
ishlab chiqa boshladilar. Xitoydagi Tszis faylasuflar akademiyasida daosizm
nazariyotchilari: Tyan Pen, Sun Tszyan, In Ven, Shen Dao, Xuan Yuan va boshqalar
to’plangan bo’lib, ular inson va uni o’rab turgan borliq xususida beto’xtov munozaralar
olib bordilar va risolalar yozdilar. Bunday asarlar xozirgi kungacha saqlanmagan, biroq
daosizmning asosiy manbasi sanaladigan «Daodetszin» risolasida o’z aksini topgan.
Mazkur risola muallifi Lao-Tszi xisoblanadi. Uning hayoti xaqidagi ma’lumotlar kam,
borlari ham noaniq. Afsonalarga qaraganda, Lao-Tszi onasining qornida bir necha o’n
yillar yashab, keksa donishmand xolida dunyoga kelgan. Shuning uchun uni «Lao-
Tszi» - «keksa donshpmand», «qari bola» deb atadilar.
Lao-Tszi mil. av. VII asrda tug’ilgan, Konfutsiyning zamondoshi
xisoblanadi. Qadimgi Xitoy yodgorliklarida Konfutsiyning Lao-Tszi bilan
uchrashganligi, uning donoligidan xayratta tushgani va uni ajdaxo deb atagani xaqida
rivoyat keltiriladi.
Lao-Tszi ta’limotiga ko’ra, tabiat, jamiyat va butun borliqning asosi «Ulug’ Dao»
xisoblanadi (dao, tao - «yo’l», «xaqiqat», «tartib» demakdir). Dao xaqidagi ta’limot
konfutsiychiliqda bo’lgan. Chunki dao to’g’risidagi fikrlar konfutsiychilik va
daosizm shakllanishidan ancha oldin mavjud edi, shuning uchun ham har ikki
ta’limotning o’xshash jixatlari ko’p. Konfutsiy daoni jamiyatda muayyan tartiblarni
yaratuvchi samoviy qonunlar majmuasi deb xisoblagan. Boshqacha aytganda, dao —
ijtimoiy me’yorlar, intizom va axloqning yiindisidir. Daosizm vaqillari uchun dao o’zgacha
mazmunga ega: dao umumiy tabiat qonuni va ibtido, intixoning o’zagidir. Umumiy
mazmunda dao - butun borliq demakdir. Daoni hech kim yaratmagan, barcha narsalar
daodan kelib chiqqan va unga qaytadi. Dao hech kimga ko’rinmaydi, sezgi ahzolari uni
ilay olmaydi. Nimani ko’rish, eshitish, sezish, anglash mumkin bo’lsa, u dao emas.
Dao osmon, tabiat va jamiyat qonunlarini belgilaydi. U - yuksak
ezgo’lik va tabiiy adolat timsoli. Uning uchun hamma teng, barobardir.
Usha davr madaniy hayotidagi kamchiliklar, kishilar o’rtasidagi ijtimoiy-
siyosiy tengsizlik, xalqning nochor axvolini Lao-tszi asl daodan chekinish tufayli
kelib chiqqan deb xisoblaydi. U mavjud axvoldan noroziligini ifodalarkan,
adolatni tiklash qudratiga ega deb sanalgan daoga umid bolaydi: "Osmon daosi
boylardan ortiqchasini tortib oladi va muxtojlarga beradi. Odam daosi esa,
aksincha, kambag’allardan tortib oladi va boylarga beradi". Bunday talqinda dao
bevosita amal qiluvchi tabiiy xuquk sifatida namoyon bo’ladi.
Tabiiy bo’lmagan barcha narsa-hodisa (madaniyat, boshqaruv,
qonunchilik soxasidagi inson o’rnatgan tartib-qoidalar), Dao ta’limotiga ko’ra,
daodan chekinish va xato yo’l deb qaraladi.
Lao-tszining fikricha, olamdagi barcha narsalar doimiy harakatda,
o’zgarishda. Insonning tabiat bilan o’zaro hamkorligi uning ruhiy
barqarorligi, osoyishtaligini tahminlaydi. U inson, jamiyatning ortiqcha
bezovtaligini, o’ta faolligini mahqo’l ko’rmaydi. Ortiqcha
faollik
tsivilizatsiyani tudirib, inson va olam o’rtasidagi garmoniyaning
bo’zilishiga, disgarmoniyaga olib keladi. «Narsalar me’yori»ga amal qilish
insonning muxim hayotiy vazifasi bo’lmoi lozim. Voqelikni bilish osoyishtalik
vaziyatida amalga oshadi. Bunday fikr Konfutsiyning ta’limotiga ziddir,
chunki u ta’lim-tarbiyaga aloxida e’tibor berganligi ma’lum.
Dao ta’limotida faoliyatsizlik va faol harakatdan voz kechish
tamoyillariga keng o’rin berilgan. Ushbu ta’limotda faoliyatsizlik, avvalo,
xukmdorlar va boylarning xalqqa qarshi faoliyatini tanqid qilish, xalqni siquvga
olishdan voz kechishga da’vat sifatida yangraydi.
Daoga amal qilgan donishmand xukmdor davlatni odamlar yaratgan, ya’ni
pozitiv qonunlar, urf-odatlar bilan boshqarmasligi lozim, aksincha, u tabiiylikka
suyanmoi kerak.
Dao ta’limoti targ’ib qilgan bunday faoliyatsizlik ijtimoiy passivlikni
keltirib chiqarardi. Shunga ko’ra madaniyat va taraqqiyot yutuqlarini tanqid
qilgan Lao-tszi o’tmishdagi tarqoq qishloq va shaharlardagi patriarxal
tuzumga qaytishga, mexnat vositalari, yozuv va barcha yangiliklardan voz
kechishga chaqiradi.
Daosizmning falsafiy printsiplari «Dao Dets-zin» kitobida bayon etilgan.
Bu asar o’tmishdagi yarim afsonaviy Xitoy donishmandi Lao-Tszi qalamiga
mansubdir. Bu kitob alati va jumboqli aforizmlar, xikmatli so’zlar to’plamidan
iborat.
U olamning moxiyati va bosh sababi, dunyoning turli - tumanligi
manbai, barcha narsalarning onasi deb tushunilgan. Bu, tus qandaydir yo’l bo’lib,
atrofni o’rab olgan olam va barcha kishilar shu yo’l bilan borishi lozim. «Dao»
diniy mazmun kasb etgan yo’lgina bo’lib holmay, ayni paytda, u hayot tarzi, usuli,
printsiplari ham edi.
Daosizm falsafasida materializm hamda stixiyali dialektika unsurlari
ham bo’lgan. Masalan, «dao» so’zini materialistik no’qtai nazardan talqin
etganda, u tabiat. ob’ektiv olam deb ham tushuniladi. Lao-Tszining ayrim
izdoshlari «dao»ni xuddi ana shu mazmunda tushunganlar.
Lao-Tszi falsafasida o’ziga xos stixiyali dialektik unsurlari quyidagi
fikrlarda ko’zga tashlanadi:
4.
borliq va yo’qlikdan hamma narsa kelib chiqqan;
5.
mumkin bo’lgan va mumkin bo’lmagan narsalardan - harakat;
6.
o’zun va qisqadan - shakl;
7.
yuqorilar o’zlariga quyilarni bo’ysundiradilar;
1.
baland ovoz past ovoz bilan birgalikda uyunlikni vujudga
keltiradi;
8.
avval vujudga kelgan narsa keyingisini o’ziga buysundiradi;
9.
mukammal bo’lmagan narsalardan bir butunlik xosil bo’ladi;
2.
qiyshiqdan - turilik; past-balandliqdan - tekislik; eskidan
yangi kelib chiqadi;
10.
biror narsa siqilar ekan - u albatta, keyinchalik kengayadi;
11.
nimadir kuchsizlanar ekan - u keyiichalik kuchayadi;
nimadir yo’q qilib yuborilar ekan - keyin u qayta tiklanadi va
xokazo.
Lao-Tszi o’z dialektikasini qarama-qarshiliklarning ko’rashi
ma’nosida emas, balki ularni murosaga keltirish ma’nosida tushungan.
Daosizm ta’limotidagi ajabtovurlik shundan iboratki, u kishilarni
harakatsizlikka, faoliyatsizlikka da’vat etadi. Shuning uchun ham
daosizmda tabiatdagi hayotdagi biror narsani o’zgartirishga qaratilgai har qanday
harakat, o’rinish, faoliyat qoralangan.
Lao-Tszi har qanday bilimni yovo’zlik bilan teng xisoblagan. Shuning
uchun ham daosizm ta’limotida quyidagi alati so’zlar bor edi:
Kimda-kim har qanday bilimdan ozod bo’lsa, u hech qachon kasal
bo’lmaydi.
Kimda-kim o’zining borliini teran bilsa, u nodon bo’lib holadi.
Bilim yuq, mana, nima uchun men hech narsa bilmayman. Biz yuqorida
Lao-Tszi ta’limotida odamlarni faoliyatsizlikka undovchi g’oyalar
ham borligini ta’kidlagan edik. Bu uning quyidagi so’zlarida o’z
ifodasini topgan edi: hamma faoliyatsiz
bo’lsa. Hech narsa bilan
shug’ullanmasa. Er yuzida to’la xotirjamlik xukm suradi; men hech narsa
bilan shug’ullanmas ekanman, bu xalq uchun yaxshidir: qachonki men
xotirjam - ekanman, demak men xalqni adolatli qilgan
bo’laman: qachonki men biror-bir yangi narsaga harakat qilmas
ekanman, demak, xalq boyiydi.
Lao-Tszi xalq orasida podsho hokimiyatini juda yuqori quygan.
Uning fikricha Dao ulug’ osmon ulug’ er ulug’, podsho ulug’. Demak er
yuzida 4 ulug’lik borkim ulardan biri podshodir. Lao-Tszi fikricha, bunday podsho
muqaddas va faoliyatsiz doxiy edi. Lao-Tszi o’z davridagi davlat hokimiyatini tan
olmagan, uni inkor etgan. Shuning uchun ham u «Bu davlat hokimiyati mavjudligi
tufayli xalq och-yalanochdir, davlat soliqlari juda o’lkan va oirdir. Bu narsa xalq
ko’lfatining sababidir», deb yozgan edi.
U o’z fikrini davom ettirib: «Asosiy fazilat, ximmat - qanoat qilmoqdir.
Osmonga xizmat qilmoq va odamlarni boshqarmoq uchun, yaxshisi, qanoat
qilmoqlik zarur. Qanoat qilmoqlik - axloqiy mukammallikka erishishning
birinchi poonasidir», deb ham yozgan.
Lao-Tszi bu fikrlarni bekorga aytmagan edi. Bu ta’limot ma’lum bir ijtimoiy
qatlamning - mavjud tartiblarni saqlab holishga urinayotgan patriarxal
koxinlarning manfaatini ifodalar edi.
Lao-Tszining o’zi u davrda davlat xizmatida edi (arxiv ishlarini
boshqarardi), lekin keyinchalik u mamlakatda sodir bo’layotgan
tartibsizliklardan norozi bo’lib davlat xizmatidan ketgan. Demak, Lao-Tszi
davlat ishlariga ta’sir ko’rsata olmagan. Buning sababi, uning ta’limotida
davlat ishlariga aralashmaslik g’oyasining mavjudligida edi. Uning ta’limoti
esa, yuqorida aytganimizdek, miloddan avvalgi II asrda vujudga kelgan daosizm
dinining asosi bo’lib xizmat qilgan.
Daosizm dinida uch xudo - Shan-Di, Lao-Tszi hamda dunyoning
yaratuvchisi Pant - Gu boshchiligida xudolar panteoni shakllangan.
Shan - Di osmon xudosi, oliy ruh, qudrat va osmon uillari bo’lgan
imperatorlarning otasi xisoblanardi.
Daosizm dininiig asosiy moxiyatlaridai biri bu dao va u bilan aloqador tabiat
falsafasi hamda kosmogoniya masalalaridir. Ikkinchi asosiy nuqta
avjudlik, hayot va o’limning nisbiyligi va shunga bog’liq holda o’zoq yashash,
abadiy hayotga erishish tushunchasidir. Milodning birinchi asrlari - Xan asriga kelib,
abadiy hayot masalasi daosizm olimlarining asosiy muammosiga aylandi. Uchinchi va
so’nggi masalp uvey tamoyilidir. Daosizm falsafasining mana shu uch ta’limoti Xan asriga
kelib daosizm dinining shakllaishliga asos bo’ldi.
Milodiy II asrga kelib daosizm dinida yangi sektalar paydo bo’ldi. Ulardan biri
«Taypindao» («Buyuk tenglik ta’limoti») bo’lib, uning asoschisi Chjan Tszue
xisoblanadi. U xalq orasida sexr-jodu orqali barcha kasalliklarni to’zatuvchi hamda
kishi umrini o’zaytiruvchi shaxs sifatida shuxrat topdi. Uning atrofiga ko’plab odamlar
yiildilar. Chjan Tszue odamlarni 36 jangovar guruxga bo’lgan. Katga guruxdarga «da
fan» katta sexrgarlar, kichik guruhlarga «syao fan» kichik sexrgarlar boshliq etib
tayinlanganlar. Sektada yuqori bopshiq Chjai Tszue («Buyuk osmon raxnamosi»)
sanaladi. Uning ikki ukasi «Buyuk er raxnamosi» va «Buyuk inson raxnamosi» deb
talqin qilinadi. Bu uchtalik daosizmdagi uchtalik ta’limoti - osmon, er va inson
birligining ramziy timsoli edi. «Taypindao» sektasi ta’limoti «Taygshntszin» kitobiga
asoslanadi.
«Taypindao» sektasi bilan birga yana bir «Udoumidao («Besh dou guruch
ta’limoti») sektasi ham mavjud bo’lib, qadimgi Xitoy jamiyatida katta ta’sir doirasiga
ega bo’lgan. Uning asoschisi mashxur daochi Chjan Dao Lin bo’lib, u ushbu
sektaninggina emas, balki butun daosizm ibodatxonasining asoschisi xisoblanadi.
Ushbu sektalar tarixda xukmron tabaqalarning adolatsizligiga qarshi ko’plab
siyosiy kurashlarga, Qo’zg’olonlarga boshchilik qilgan.
Daosizm dini o’z ibodatxonalariga, muqaddas kitoblariga, diniy xizmatni
bajaruvchi ruhoniylariga ega.
Bu dinning diniy tashqiloti ierarxiya printsipiga asoslangan. Ierarxiyaning
boshida oliy ruhoniy (patriarx) - Tyan-Shi (samoviy ustoz) turadi. Uning so’lolasi
milodning II asrida vujudga kela boshlagan. Oliy ruhoniy oilaviy turmush qura
olar edi. U o’z dindorlari orasida juda katta obruga ega bo’lgan. Bu dinning
boshqa ruhoniylari ham oilaviy turmush kura olgan. Ayni paytda bu dinda
roxiblar ham mavjuddir.
V asr boshiga kelib, daosizm diniy ta’limoti va marosimlari
rasmiylashgan, u davlat diniga aylangan. Biroq, uning zamirida juda ko’p
sektalar vujudga kelganki, ular iloxiyot masalalari, aqidalar, marosimlarni
mustaqil talqin etishlari, dindorlar burchlarga turlicha qarashlari bilan bir-biridan
farq qiladi.
Daosizm muxlislari orasida dunyodan mutlaqo yuz o’girgan
zoxidlar ham, oliy xo’zo’r - xalovatga erishish uchun bu dunyo nehmatlaridan voz
kechish shart emas deb biladigan dindorlar ham bor.
Daosizm ruhoniylari shaxsning axloqiy o’z - o’zini takomillashtirish
g’oyasini targ’ib qilib, dindorlarga o’zoq umr ko’rishga erishishniig muayyan
usulini ham taklif etadilar. Bu usullar - parxezni. jismoniy mashqlar tizimini va
boshqalarni o’z ichiga oladi. Ayni vaqtda ular «yovo’z ruhlar»ni xaydash fol
ochish bilan shug’ullanadilar.
Daosizm ta’limoti shakllangai paytda ijobiy harakterga ega edi. Keyinchalik
u o’zining bu xususiyatini yo’qotgan. Nega? Bu dinda dunyoda 4 ulug’likdan biri
podshodir deb xisoblanishini biz yuqorida aytib o’tgan edik. Shuning uchun ham