Qadimgi Sharqda siyosiy fikr va mafkuralar.
REJA:
1.Qadimgi Sharqda diniy-afsonaviy, siyosiy qarashlarning shakllanishi va
rivojlanishi.
2.Qadimgi Misr va qadimgi Bobildagi siyosiy ta’limotlar.
3.Qadimgi Turonda siyosiy qarashlar (“Avesto”).
1. Qadimgi Sharqda diniy-afsonaviy, siyosiy qarashlarning shakllanishi
va rivojlanishi.
Dastlabki siyosiy xuquqiy ta’limotlar asosan diniy bilimlarda, afsonalarda,
dostonlarda aks etgan. Davlat paydo bo’lgach uni ilohiylashtirishga e’tibor beriladi.
Masalan: Qadimgi Misr davlatida Misr podsholari (Fir’avn) «Xudo Raning o’g’li»
deb e’tirof etilgan. Afsonalarda davlat ilohiy quvvat tufayli paydo bo’lgan degan
tasavvur
mavjud bo’lgan.
Dastlabki mifologik tasavvurlarning asta-sekin, konkretlashib, ijtimoiy
hayot, davlat, siyosat, huquq haqidagi dastlabki ta’limotlarning paydo
bo’lishi tarixi uzoq tarixga ega. Bu jarayon turli xalqlarda turli xil kechgan.
Lekin barcha xalqlarga, mamlakatlarga xos bo’lgan umumiy qonuniyatlarni
olsak adolatsizlikka qarshi adolat, zo’rlik va qonunsizlikka qarshi qonuniylik,
rahm-shafqat,
urushga qarshi tinchlik g’oyalarining ilgari surilishini
kuzatamiz. Harakterli joyi shundaki, xalq og’zaki ijodida, yozma manbalarda
diniy va dunyoviy kitoblarda ezgulikka intilish, inson nomini ulug’lash, sotsial
adolatga erishish uchun kurash tarixi barcha qadimgi xalqlar hayotiga xosdir.
Shunday qilib, eng qadimgi davlat va xuquq to’g’risidagi qarashlar,
g’oyalar Sharqda taxminan to’rt ming yil avval xalq og’zaki ijodida, yozma
diniy kitoblarda diniy-mifologiyalar tarzida shakllandi1.
2. Qadimgi Misr va qadimgi Bobildagi siyosiy va huquqiy ta’limotlar.
Qadimgi Misrda mamlakat Fir’avnga qarashli bo’lgan. Uning huquqlari
cheksiz hisoblangan. Fir’avn mamlakatni vazilar, ayonlar, katta-kichik amaldorlar
yordamida boshqargan. Qo’shin podshoning asosiy tayanchi bo’lgan. Qadimgi
Misrni davlat boshqaruv tashkilotlari 3 bosqichli – markaziy, viloyat va mahalliy
davlt tashkilotlaridan iborat bo’lgan.
Qadimgi Misrdagi siyosiy-huquqiy ta’limotlar asosan padsholar yoki biror
bir voqea hodisa yuzasidan berilgan xulosalarda ko’rinadi. Miloddan avvalgi 1750
yilda sodir bo’lgan qadimgi Misrdagi yirik xalq qo’zg’oloni xaqidagi hikoyada
siyosiy-huquqiy g’oyalar berilgan. Misrdagi bu voqealar o’sha vaqtda yaratilgan
«Ipuser so’zlari» nomli yodgorlikda o’z ifodasini topgan. Bu yodgorlik muallifi
1 Сиёсий ва ҳуқуқий таълимотлар тарихи.проф.Ҳ.Б.Бобоев таҳрири остида .
(Дарслик).Тошкент. ТДЮИ.2003йил.19-бет
yirik mansabdor shaxs bo’lgan. Shuning uchun xalq ommasiga nafrat bilan qaraydi.
Ipuserdagi ma’lumotlarga ko’ra kambag’allar va qullar zodagon va ayonlarga
qarshi bosh ko’targanlar. Quyida undan bir parcha keltiriladi: «Nasl-nasabi
bo’lmagan kishilar endi zodagonlardan farq qilmaydilar. Hokimlarning farzandlari
qo’zg’alonchilar qo’lida asirga tushgan, ularni urib kaltaklaganlar. Podsho va
badavlat kishilarning mol-mulklari butunlay taqsimlangan. Boshpanasi bo’lmagan
kishilar endilikda hashamatli turar joylarga ega. Bitta qayig’i bo’lmagan kishilar
butun bir kemalar flotiliyasiga egalik qalganlar. Bir vaqtlar bashang kiyinib yurgan
kishilar endilikda juldur kiyimda yuradilar. Qo’zg’alonchilar sud idorasiga va
arxivlarga kirib, unda saqlanayotgan xujjatlarni soliq ro’yxatlarini ko’chalarga
uloqtirib tashaganlar. Qullar quldorlarga aylandi.» Ipuserdagi bu qo’zg’olonni
qancha davom etgani to’g’risidagi ma’lumot saqlanmagan.
Fir’avn Amenxotep III davlatni boshqarish to’g’risida fikr bildirib, «tinchlik
eng ulug’ ish» deydi. Aynan uning davrida istilochilik yurishlariga barham beriladi.
Mil. av. 1280 yilda Ramzes II bilan Xett podshosi Xettisuli III o’rtasida
tinchlik va do’stlik bitimi tuziladi. Bu sulh shartnomasiga ko’ra har ikki tomon bir-
birlariga mamlakat xududiga bostirib kirmaslik to’g’risidagi sharnomani
imzolaydilar. Ular harbiy ittifoq tuzadilar. Jinoyatchilarni jazolashda har ikki
tomonning o’zaro yordam berishligi qayd etilgan. Ayni paytda birdan ikkinchisiga
qochib o’tgan muxojirlarni o’z yurtiga qaytarish va ularga umumiy avf berish
majburiyati ham olingan.
Qadimgi Misr xalqlarida keng tarqalgan g’oyalarga ko’ra, barcha haqiqat,
Adolat, odil sudlov (Maat) xudo tomonidan boshqariladi. Sudyalar Maat tasviri
tushirilgan tumorlarni taqib yurganlar. Erdagi barcha tartibotlar, siyosat,
qonunlar, odamlar o’rtasidagi o’zaro munosabatlar, bosh ijodkorga sig’inish
«Ptaxotep nasihatlari" (mil.avv. XXV -XXIV asrlar), «Murdalar kitobi» kabi
qadimgi yozma manbalarda o’z aksini topgan. «Ptaxotep nasixatlari» da
ta’kidlanishicha, barcha erkin fuqarolar tabiiy ravishda bir-biriga tengdir, ushbu
holat insonning axloqiy jihatlarini ko’rsatuvchi printsip bo’lgan - har bir
insonning hatti-harakatlari adolat va yaxshilik me’yorlariga mos bo’lishi
kerak.2 Albatta bu talablar qadimgi misr jamiyatining yuqori tabaqa
2 История политических и правовых учений. В.С.Нерсесянц .Москва. «НОРМА-ИНФРА.М»,1999.17-бет.
vakillarga tegishli edi. Aholining ko’pchiligini tashkil etgan qo’llar bundan
tashqarida edi.
Shuni ta’kidlash joizki, qadimgi siyosiy-huquqiy ta’limotlar avvalambor
xalq og’zaki ijodida keyinchalik yozma manbalarda afsonaviy qahramonlar,
xalq xaloskorlari xudolar to’g’risidagi yozma manbalarda ifodalangan bo’lsa,
keyinchalik "Avesto" (Axura Mazda) hamda Siptomen haqidagi afsonoviy
diniy ta’limotlarga muxolifat sifatida dunyoviy ta’limotlar ham taraqqiy etdi.
Masalan, qadimgi Yunon mutafakkirlari Suqrot, Aflotun, Arastu sharqda esa
Farobiy kabilar asarlarida o’z ifodasini topdi. Qadimgi Vaviloniyada
tarkalgan mifga ko’ra, adolat homiysi, ezilganlarni himoya qiluvchi xudo
Shaman bo’lib, u barcha adolatsiz va yomonlikni keskin jazolardi. Kimda kim
Shamanning adolatli, haqiqiy tamoyillarini buzsa, o’sha paytda amaldagi
qonunlar asosida qattiq jazoga tortilardi. Shaman talablarini buzish bu og’ir
jinoyat edi.
Shumer va Vaviloniya hukmdorlari o’z hokimiyatlarini xudo tomonidan
berilgan deb hisoblardilar. Bu g’oyalar eramizgacha XVIII asrda yaratilgan
Xammurapi qonunlarida (bu qonunlar o’z davrida keng tarqalgan edi)
ifodalab berilgan. Bu qonunlar odamlarni erkinlar va qullarga ajratardi.
Erkinlar ham bir qancha tabaqalarga bo’linardi.
Xammurapi (1792 – 1750) Bobil podsholigiga hukumronlik qilgan davrda
o’zi tuzgan qonunlar asosida davlatni boshqardi.
Xammurapi qonunlari qora bazalt toshga yozilgan bo’lib, 282 moddadan
iborat bo’lgan biroq uning 274 tasi bizga qadar etib kelgan. Qonunning kirish
qismida qonunlarni chiqarishdan asosiy maqsad mamlakatda adolat o’rnatish deb
aytilgan. Unda podsho ulug’lanib ko’klarga ko’tarilgan.
Qonunlarning asosiy qismida mamlakat xo’jaligining o’rmonchilik,
chorvachilik, chorva mollari, ekinzorlar va mulkiy munosabatlar bilan bog’liq
ko’plab masalalar to’g’risida fikr bildiriladi. Qonunda hususiy mulk qattiq himoya
qilinadi. Oilaviy munosabatlar va turli jinoyatlarga tegishli bo’lgan masalar ko’rib
chiqilgan. Qonunda ko’rsatilishicha jinoyat qilgan shaxslar kim bo’lishidan qat’iy
nazar qattiq jazolangan. Qonunda podsho xuquqlarining cheklanmaganligi