QADIMGI XALQLARDA TA’LIM-TARBIYA
REJA:
1. Jamiyat taraqqiyotida ta’lim-tarbiyaning tutgan o‘rni.
2. Xalq pedagogikasi - pedagogika fanlarining sarchashmasi.
3. Qadimgi O‘rta Osiyo xalqlarida ta’lim-tarbiya tizimi.
4. “Avesto” da komil inson mohiyati va uni shakllantirish omillari.
5. Qadimgi Hindistonda ta’lim-tarbiya va fan taraqqiyoti.
6. Qadimgi Xitoyda ta’lim va tarbiya haqidagi ta’limotlar.
Tayanch tushunchalar: Ibtidoiy jamiyat, yoshlar uylari, xalq pedagogikasi,
etnografiya, ilmiy bilimlar,mezolit davri, tajriba, konfutsiy ta’limoti, pedagogik g‘oyalar,
urug‘chilik jamiyati,madaniy meros, zardo‘shtiylik, “Avesto”, “O‘rxo‘n-Yenisey”
yodgorliklar, Hindistonda ta’lim-tarbiya tizimi. VI-XII asrlarda Xitoyda ilm-fan.
Ibtidoiy jamiyat bola o‘zining hayot faoliyati jarayonida, kattalarning ishlariga
qatnashib, ular bilan kundalik muamolada bo‘lib tarbiyalanar va ta’lim olar edi. Bolalar
va o‘smirlar mehnatda, kattalar bilan turmush uchun zarur ko‘nikmalar va mehnat
malakalarni egallar, urf – odatlar bilan tanishaverardilar.Keyinchalik yosh avlodning
yashashi va tarbiyalanishi uchun o‘g‘il va qiz bolalar uchun alohida muassasalar paydo
bo‘ldi. Bunday yoshlar uylarida urug‘ oqsoqollarining rahbarligida yashashga mehnatga
o‘tkaziladigan sinovlarga tayyorlanar edi. Bu esa tarbiya ishi ijtimoiy faoliyatning
alohida formasiga aylana boshlaganidan dalolat beradi.
Yakka er-xotin bo‘lib yashash vujudga kelgandan keyin bolalarni tarbiyalash asosan
oila qo‘liga o‘tsa-da “yoshlar uylari ” davom etaverdi, O‘rta Osiyoda boshlang‘ich ilmiy
bilimlarni egallash, ta’lim – tarbiya bilan shug‘ullanuvchi kohinlar paydo bo‘lgan. Surat
solishga mohir ustalar qoya toshlarga va davrlarga odamlar va hayvonlarning rasmlarini
ov manazaralari chizganlar. Ayrim mamlakatlarda piktografik (rasmlar) asosida xat
paydo bo‘lgan. Harf bilan yozish usuli qadimdan O‘rta Osiyo xalqlariga ham tarqala
boshlagan. Misr va Xitoyda piktografik yozuvdan shartli-iyerogliflar (suratlar) bilan
yozuv kelib chiqdi. Xitoy va Yaponiyadagi hozirgi iyeroglif yozuvlar bir necha ming
yillik tarixga ega.
O‘rta Osiyoda aramiya (suriya) alfavitidan kelib chiqqan Xorazm, Sug‘d, Baqtiriya
ozuvlari ishlatilar edi. Turli mamlakatlar va xalqlar jahon madaniyatiga turlicha hissa
qo‘shganlar.Masalan: Xitoyda qog‘oz, Hindistonda hisoblashning o‘nlik tizimi ixtiro
qilingan.Mesopatamiyada yer kurrasini graduslarga, sutkani soatlar, minutlar va
sekundlarga bo‘lish o‘ylab topilgan. O‘rta Dengiz bilan Hindistonni birlashtiruvchi
karvon yo‘li, so‘ngra O‘rta Osiyo orqali Xitoydan O‘rta dengizga tomon “Buyuk ipak
yo‘li” ochildi. O‘rta Osiyo xalqlarini savdo sotiq marakazi bo‘lib qolishi vohada
madaniyatni rivojlanishiga ta’lim-tarbiya tizimini taraqqiyotiga tasir etdi. Kohinlar
ta’limi bilan birga savod va hunar o‘rgatadigan maktablar ham tashkil etilgan. Tarixiy
manbalarda yozuv va hisoblashni o‘rganish chog‘ida osonlashtirgan o‘qitish metodlari
o‘qituvchilikka qo‘yiladigan ayrim talablar haqida ham fikrlar uchraydi.
Inson faoliyatining barcha sohalaridagi tajribalar saqlanmay turib progressive tarixiy
taraqqiyot mumkin bo‘lmagan bo‘lur edi. Urug‘ning, qabilaning zo‘r berishlari tufayli
orttirilgan bilimlarni keksa avlod ijtimoiy xarakterga ega bo‘lgan ta’lim vositasi bilan
yosh avlodga o‘rgatib kelgan. Ilk yoshidagi bolalar kattalarning ishlab chiqarish
faoliyatiga jalb etilgan, katta yoshdagi yigit va qizlarga chinakam ta’lim berilgan.
Insoniyat qadim – qadimdan o‘z davriga xos turmush tarziga, moddiy va ma’naviy
madaniyatga ega bo‘lgan. Davrlar o‘tishi bilan odamlarning hayot tarzi, mehnat qilish
usuli, qanchalik darajada moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratish va ko‘paytirib borish
bilan bog‘liq kechgan. Insoniyatning tinimsiz mehnat, ma’naviyatga va marifatga
intilishi tufayli doimo o‘sib takomillashib, borishi bosqichlarini tarixda sivilizatsiya
davrlari deb baholanadi. Masalan, antik davr sivilizatsiya, Sharq sivilizatsiya, G‘arb
sivilizatsiya, Islom sivilizatsiya, Xristian sivilizatsiya kabilar. Malumki, sivilizatsiya
insoniyatning iqtisodiy, ijtimoiy -siyosiy hayoti, turmush tarzi, ma’naviy qiyofasi axloqi
bilim saviyasi, mehnat qurollari va hokazo jihatlar rivojlanish darajasini ifodalaydi.
U yoki bu sivilizatsiya insoniyatning yashash uchun kurashi, mehnati,qurollarini
taqsimi ma’naviyat va marifatga intilishi ijtimoiy- siyosiy, axloqiy -huquqiy
munosabatlari asosida tavsiflanadigan tarixiy bir davr. Demak, har bir davr
insoniyatning ta’lim-tarbiya borasidagi, tajribalarining natijasi, uning rivojlanib borishi
bilan xarakterlanadi. Zero, ta’lim-tarbiya kishilik jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab
paydo bo‘lgan, mehnat hayot tajribalarini yosh avlodga o‘rgatish zarurati asosida alohida
insoniy faoliyat sohasiga aylangan. Har bir jamiyatda ma’naviy qudrat omili sifatida
takomillashib borgan. Shunga asosan pedagogika tarixini to‘qqiz davrga bo‘lib o‘rganish
maqsadga muvofiqdir.Odamzodning biologik, ijtimoiy va ma’naviy kamoloti tarixiy
taraqqiyot bosqichlari, sharoit va imkoniyatlari ehtiyojlarining ko‘zgusidir. Ijtimoiy
borliq ijtimoiy ongni belgilaydi degan fikr insoniyatning minglab yillar amalga oshirgan
tajribasi va evolutsiyasi umumlashtirishdan kelib chiqqan ilmiy xulosadir.
Insonning ma’naviy olami asosan ijtimoiy taraqqiyotning ta’lim-tarbiyaning mahsuli
bo‘lsa ham u o‘z navbatida jamiyat taraqqiyotiga nihoyatda tasir ko‘rsatayotgan uni
belgilab beradigan omildir. Jamiyat taraqqiyotining har bir yangi bosqichi kishilarning
ma’naviy kamolotida yangi davrning yuzaga keltirishdir.Jamiyatning ma’naviy kamoloti
o‘z-o‘zidan stixiyali amalga oshmaydi. Har bir tuzum, davr muayyan maqsadlar talab va
ehtiyojlar asosida ta’lim-tarbiya tizimini joriy etadi, kishilarning ma’naviy kamolotini
tashkil etadi, unga mazmun va muayyan yo‘nalish beradi. Shunga asosan inson ta’lim-
tarbiyasining biror tizimi, usullari va shakllari kelib chiqqan. Taraqqiyotning har bir
bosqichida inson ma’naviy kamoloti, uning shakl vositalari qay darajada ekanligini
aniqlash, qanday bo‘lishi keraklagini belgilash, anglash muhim ahamiyatga ega.
Ibtidoiy jamiyat odamlarning yashash tarzi, jismoniy va aqliy tuzilishi, ular tomonidan
yasalgan mehnat qurollarining turi va materialiga ko‘ra bir qancha davrlarga bo‘linadi.
Arxeologlarning tadqiqotlariga ko‘ra sayyoramizda odamlar 3-2,5 million yillardan beri
yashab kelayotgani aniqlangan. Mehnat qurollari toshdan yasalgan, boshlang‘ich
ibtidoiy jamiyatni “poleolit” (grekcha “paleos” qadimgi “litos” toshdan degan manoni
bildiradi) qadimgi tosh davri deb atalgan. Ikkinchi davr “mezolit”, uchinchi “ neolit”,
to‘rtinchi “eniolit”, beshinchi “Bronza” yani mis davrlariga bo‘linadi. O‘rta paleolit
davrda odamlar olovni kashf qilganlar.
Mezolit, neolit davrlariga kelib odamlarning mehnat qurollari va madaniyati bir
muncha rivojlangan eniolit va bronza mis, broncha, ixtiro qilgani, ulardan mehnat
qurollari ketmon, bolta, tesha, nayza, pichoq, zargarlik buyumlari, omoch, g‘ildirak,
arava yasalgan. Dehqonchilik, chorvachilik, hunarmandchilik kasblari shakllandi,
shaharlar barpo etildi. Bu o‘ziga xos ta’lim-tarbiya tizimi shakllanganidan dalolat beradi.
2 Xalq pedagogikasi - pedagogika fanlarining sarchashmasi.
Odamlarning amaliy bilimlari maqollar va matallarda aks. etgan. Insonning tabiat
bilan kurashi aks sadolarini xalq og‘zaki ijodida (folklor) uchratamiz.
Afsonalarda,miflarda, ertaklarda qahramonlarning mardonavor ish-harakatlari aks
ettiriladi,ko‘pincha urug‘larning, qabilalarning kelib chiqishlari haqida, dunyoning
paydo bo‘lishi to‘g‘risida hikoya qilinadi. Ibtidoiy jamiyatda yozuv bo‘lmagan, shuning
uchun afsonalar avloddan-avlodga og‘zaki ko‘chib yurgan.Xalq turmush
madaniyatinining rivojlanish darajasi, ananalar, maqol va rivoyatlar, xalq pedagogikasi
izchil taraqqiy etganidan dalolat beradi.
Ta’lim-tarbiya haqidagi tajribalar, g‘oyalar, qonuniyatlar fanda pedagogika, xalqning
bu boradagi merosi xalq pedagogikasi deb atalgan butun bir tafakkur
hazinasidir.Saratonda, saharda toliqish, tashna qolgan odam sharqiragan buloqni
ko‘rganda qanday xursand bo‘lsa, musaffo chashma suvidan ichib qanchalik rohatlansa
ma’naviyatga tashna odam ham xalq pedagogikasidan shunday tuganmas huzr opadi,
bahra oladi. Xalqning har bir hikmati bir mashala qalblarga qo‘yiladigan bir ziyodir.
Inson bolasini yomonlikdan nafratlanish, yaxshilikdan faxrlanishga va komillikka
intilishga yetaklaydi. Xalqimizning ilmiy donishi,ma’naviy xazinasini qancha ko‘p va
xup o‘zlashtirsak fikrmiz quvvatti oshadi,hayotimiz shunchalik ravshan bo‘ladi.
XALQ PEDAGOGIKASI – PEDAGOGIKA TARIXINING SARCHASHMASI
Manbalar ,Tarixiy davr ,Ta’lim-tarbiya tajribalari,Ta’lim-tabiyaning nazariy
asoslari,Maqollar (har- bir xalqning turmush tarziga xos milliy hikmatlari), Kishilik
jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab hozirgacha , Ijtimoiy hayot ananalari, qadriyatlari,
urf-odatlar, iqtisodiy turmush, mehnat faoliyati kabilar,Komil insonni shakllanishida
ta’lim –tarbiyaning tutgan o‘rni, axloqiy fazilatlar, jismoniy madaniyat, estetik did
mezonlari, prinsiplari, metodlari.Rivoyatlar (har-bir xalqning turmush tarziga xos milliy
hikmatlari) Kishilik jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab hozirgacha Hayotiy lavhalar
asosida hikmatlar, ta’lim-tarbiyaning hayotda tutgan o‘rni,ta’lim-tarbiyaning ta’limiy-
tarbiyaviy faoliyati namunalari.
Ta’lim-tarbiyaning ijtimoiy iqtisodiy mohiyati, kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyotda
tutgan o‘rni, ta’lim-tarbiyaning metod va vositalari va hokozo Afsonaviy qahramonlik
dostonlari (Shiroq, To‘maris, Gershasb, Siyovush,Rustam, Alpomish, Go‘r o‘g‘li,
Avvazxon, Kuntug‘mish kabilar........)Kishilik jamiyati paydo bo‘lganidan boshlab
hozirgacha Qahramon, vatanparvar, mehnatsevar, xalqparvar, hayotiy va afsonviy
qahramonlarining faoliyati, xalqing orzu umidlari. Vatanparvarlik, insonparvarlik,
mehnatsevarlik, insoniy fazilatlarining ulug‘lanishi, ta’lim-tarbiya jarayonining
mohiyati, ta’lim –tarbiyaning imkoniyatlari qudrati ifodalangan. Shuningdek
qahramonlik, vatanparvarlik burchi insonning oliy maqsadi ekanligi, shaxs maqsadi
ezgulikka yetaklovchi omil ekanligi ko‘rsatilgan.
Ertaklar (har- bir xalqning turmush tarziga xos milliy ertaklari) Kishilik jamiyati
paydo bo‘lganidan boshlab hozirgacha Ramziy obrazlar orqali ijtimoiy hayot va undan
insoniy fazilatlarning tutgan o‘rni, hayot namunalariQahramonlik, vatanparvarlik burchi
insonning oliy maqsadi ekanligi, shaxs maqsadi ezgulikka yetaklovchi omil ekanligi
ko‘rsatilgan Qo‘shiqlar (lirik, marosim, mavsum qo‘shiqlari) Xalq turmush ananalari
Estetik tarbiya, mehnat tarbiyasi,axloqiy tarbiya g‘oyalari.
3.Qadimgi O‘rta Osiyo xalqlarida ta’lim-tarbiya tizimi
Bizning ona diyorimiz O‘rta Osiyo odam paydo bo‘lgan ilk mintaqalaridan biridir.
Qadimgi yozma manbalarda pedagogik g‘oyalar, ilmiy bilimlar va yozuvning joriy
etilishi, odam mehnat jarayonida atrofdagi tabiatni kuzatishlar natijasida bilimlar orttirib
borgan. Biz ibtidoiy odamlar bilimlarining darajasi haqida faqat etnografik malumotlar
asosidagina fikr yurita olamiz. O‘z joyini bilgan, qabila va hatto qo‘shni qabila
territoriyasining kartalarini qumga, yog‘ochga, po‘stloqqa, teriga chiza olgan ibtidoiy
odamlarning geografik bilimlari yaxshi ayondir; bazida sayohatchilar shu kartalardan
foydalanishgan. vchilik, hayvonlarning qo‘lga o‘rgatilishi, yeyiladigan o‘simliklarni,
mevalarni yig‘ib-terib olish botanika va zoologiya sohasidagi boshlang‘ich bilimlardan
darak beradi; odamlar shu o‘simlik va mevalarning tam-maza sifatlari va davolash
xossalarini bilib olishni juda barvaqt o‘rganishgan.
O‘simliklarga xos davolash xususiyatlarining kashf etilishidan ibtidoiy meditsinada
poroshok (kukun) lar, zaharlar, malham va boshqalar tayyorlash uchun foydalanilgan.
Mezolit davridan e’tiboran shikastlangan qo‘l va oyoqlarni xirurgiya yo‘li bilan kesib
tashlash (amputatsiya qilish) usuli qo‘llanila boshlagan. Davolashning jismoniy
vositalari: (massaj) silash-uqalash, qon olish, sovuq va issiq kompress qo‘llanilgan.
Faqat o‘simlik dorilardangina emas, balki hayvonot mahsulotlaridan tayyorlanadigan va
mineral dori-darmondan ham foydalanilgan. Oddiy meditsina faqat tajribaga asoslangan.
Ibtidoiy odamlar kasalliklarning sabablarini, kishi organizmining tuzilishi va faoliyatini
bilishmagan. Davolash sehrgarlik bilan chirmashib ketgan. Ibtidoiy odamlarda sanash
eng boshlang‘ich holatda bo‘lgan. Odatda uchgacha, bazan beshgacha sanashgan: 2+2+1
= 5. Ko‘pgina xalqlarda besh raqami «qo‘l» (panja-forscha beshta) ni bildiradi (ruscha
«pyat»-palsi) so‘zi bilan hamohang, rimcha V qo‘l panjasining soddalashtirilgan
tasvirini eslatadi. «Yozuvning eng dastlabki shakli urug‘chilik tuzumining oxirida paydo
bo‘lgan. U piktografiya (lotincha piktos - «rasmi solingan», grekcha grafio- «yozaman»)
deb atalgan va teriga, po‘stloqqa, yog‘ochga, suyak va toshga solingan shartli rasmlardan
iborat bo‘lgan.
Belgilarning tashqi ko‘rinishi borgan sari soddalashgan va eramizdan avvalgi III ming
yillik oxiriga kelib endi ulardan ilgarigi suratlarni bilish qiyin bo‘lgan. Taxta, prizma,
shar va shu kabi shakllarga solingan yumshoq gil yozuv uchun asosiy material bo‘lib
xizmat qilgani sababli, mirza qo‘l bosishini beixtiyor pasaytirishi orqasida to‘g‘ri chiziq
lona shakliga (gorizontal, vertikal yoki qiyalama pona shakliga) aylana borgan. Yumaloq
chiziqlar tez yozishda beixtiyor to‘g‘rilana borgan va, masalan, quyoshni bildiruvchi
doira rombga o‘xshab ketgan, keyinchalik esa uch pona shakliga (bitta vertikal va uning
qiyasiga yondoshadigan ikkita kichik pona shakliga) aylangan.
Qadimgi Sharqning boshqa mamlakatlarida qiz bolalar umuman maktabga
qatnamaganlar, o‘g‘il bolalarni maktablar, ibodatxona va saroylar qoshidagi muassasalar
uchun savodli kishilar bo‘lishi talab etdilar edi. O‘qish uchun haq to‘lanar edi,
qo‘shimcha sovg‘alar esa bundan mustasno. Yetarli qobiliyatli va tirishqoq bo‘lmagan
o‘quvchilar jazoga tortilgan, buning uchun maktabda «xivich bilan savalovchi» maxsus
nazoratchi bo‘lgan. Shuning badaliga o‘quvchilar jismoniy mehnatdan ozod qilinar va
maktabni muvaffaqiyatli bitirgan taqdirda serdaromad mansablarni egallar edilar.Misr
iyerogliflarga asosan Finikiyada 22 harfdan alifbo tuzilgan Boshqa xalqlar: yahudiylar,
so‘ngra esa arameylar o‘z alifbolarini finikiyaliklardan ko‘chirma qilib olganlar. Ular
tuzgan alifbolarini (bir qadar o‘zgartirib) Sharqdagi olis mamlakatlarga, Hindiston va
Markaziy Osiyogacha tarqatganlar. G‘arbda Finikiya alifbosini greklar qabul qilib, bazi
alomatlarni unli qilganlar, xatning yo‘nalishini o‘zgartirganlar o‘ngdan chapga qarab
yozgan finikiyaliklardan-yahudiylardan farq qilib, chapdan o‘ngga qarab yozadigan
bo‘lganlar.
Hind vodiysida hisobning o‘nli tizimi tarkib topgan. Keyinchalik hindlar
matematikada bazi jihatdan- boshqa sharqiy davlatlardan o‘zib ketgan. Masalan,nolni
bildiradigan alomat faqat Hindistonda ishlatilgan. Biz rim raqamlaridan farq qilib
arabcha raqamlar deganimizni aslda qadimgi hindlar ixtiro qilgan va keyin bu raqamlar
arablarga o‘tgan. Arab algebrasida ham hindlar algebrasining tasiri bor.Qadimgi Xitoy
yozuvining iyeroglif tizimi eramizdan avvalgi II ming yillikda tarkib topganligini
bilamiz. Ko‘pgina Sharq mamlakatlarida yozuvlar tamomila o‘zgarib ketgan bo‘lsa,
xitoylarning yozuv ananasida uzilish bo‘lmagan.
Asrlar o‘tishi bilan bu yozuv murakkablashib borsada Old Osiyo va Misrda bo‘lgani
kabi alifbo tuzishga ham urinilmagan. Aksincha, iyerogliflar soni to‘xtovsiz
ko‘payavergan.
Agar Shan (In) davrida ularning soni 2000 dan oshmagan bo‘lsa, lan sulolasi davrida
18000 ga yetgan. Mana shu g‘oyat ko‘p sonli alomatlar ichidan zarurini qidirib topish
uchun maxsus qo‘llanma tuzilgan; Avvallari yozuvlar taxtachalarga bitilgan, keyinroq
ipakka yozilgan. Eramizning I asrida qog‘oz ihtiro qilingan; qog‘oz yog‘och va eski
to‘rlardan qilingan.
Tekstlar o‘ngdan chapga qarab ustunlar tariqasida yuqoridan pastga qarab yozilgan
Xattotlar uchli cho‘pni (keyinroq mayda cho‘tkani (bo‘yoqqa) keyinroq tushga)botirib
olib yozganlar.Eramizdan avvalgi I ming yillik o‘rtalariga kelib, Xitoyda har xil falsafiy
oqimlar paydo bo‘lgan. Ularning eng e’tiborlisi konfutsiychilikdir; bu falsafiy oqim
garchi vaqtincha mag‘lubiyatga uchragan bo‘lsada, o‘z mavqeni saqlab kelgan. Bu
oqimga asos solgan faylasuf Kunszi (Konfutsiy) eramizdan avvalgi 551—479 yillarda
yashagan. Uning ta’limoti patriarxal tuzumi ananalarini o‘rnatish va ijtimoiy negiz
buzilmasligini davo qilishdan iboratdir. Tarixiy tadqiqotlarning ko‘rsatishicha
vatanimizda odamlar qariyb million yillardan beri yashab kelmoqdalar. Ular o‘z
taraqqiyotida ibtidoiy to‘da, urug‘ jamoasidan iborat uzoq tarixiy yo‘lni bosib o‘tganlar.
Yashash uchun kurashib oddiy tosh qurollari yasashdan metalni kashf etishgacha, jun,
paxta, ipak, tolasidan kiyim bosh tikish, uy-joy qurishgacha erishganlar.Urug‘chilik
davrida ona urug‘i, keyinchalik ota urug‘i davrini bosib o‘tgan, shunga xos turmush
madaniyati va ma’naviyati rivojlangan. Qabila, urug‘lar birlashishi asosida ilk davlatlar
tarkib topgan. Miloddan oldingi VII-VIasrlarda vatanimiz hududida 3 ta - Katta Xorazm,
Baqtiriya, hamda saklar va massagetlar davlatlari shakllangan.
Sharqda quldorchilik jamiyati tarkib toipishi bilan maxsus ta’lim muassasalari
hukmron tabaqaning qaramog‘iga o‘tdi. Dastlabki “jamoa maktablari” yoshlarni
dexqonchilik, sug‘orish inshoatlarini qurish, hunarmandchilik, tibbiyot asoslarini
o‘rgatishga qaratilgan edi. Qadimgi Hindiston, Xitoy, O‘rta Osiyo, Yegipet hududida
boshlang‘ich va yuqori ta’lim maktablari mavjud bo‘lib yuqori ta’lim maktablarida
boylarning bolalari mehnatkash xalqni,davlatni boshqarishga o‘qitilar edi. Hayotiy
tajribalar asosida astronomiya, geometiriya, matematika, tibbiyot, fanlarining elementar
asoslari tarkib topdi. Yozuvga hasobga o‘rgatishning yengil usullari yaratildi. Masalan,
hisobni o‘rganishda har-hil rangli toshchalardan foydalanish joriy etildi. Xitoyning
qadimgi taraxiy manbalaridan aniqlanishicha yuqori maktablarda yozuv bilan birga,
o‘qish, diniy xarakterdagi falsafa, axloq, o‘rgatilgan, astronomiya tibbiyot asoslari
bo‘yicha munozaralar tashkil etilgan. Tarbiya haqida o‘qituvchilik, tarbiyachilikka
qo‘yiladigan talablar bo‘yicha qadimgi qo‘lyozmalar mavjud.
Oddiy xalqning bolalari asosan mehnat qilish, hunar o‘rganish bo‘yicha bilimlar olar,
tarbiya esa oilada berilardi. Bu davrda bilim fanning ijtimoiy iqtisodiy ahamiyati ortadi,
farovon yashash, boylik ortttirish; malakatniboshqarish vositasiga aylanadi. Bizning
qadimiy va go‘zal diyorimiz nafaqat, balki jahon silivizatsiyasi beshiklaridan biri
bo‘lganini xalqaro jamoatchilik tan olmoqda va e’tirof etmoqda. Bu tabarruk zamindan
ne-ne buyuk zotlar, olimu ulamolar, siyosatchi va sarkardalar yetishib chiqqani,
umumbashariy silivizatsiya va madaniyatning uzviy qismiga aylanib ketgan dunyoviy va
diniy ilmlarning, ayniqsa, islom dini bilan bog‘liq bilimlarning tarixan eng yuqori
bosqichga ko‘tarilishida ona yurtimizda tug‘ilib kamoga yetgan allomalarning xizmatlari
beqiyos ekani bizga ulkan g‘urur va iftixor bag‘ishlaydi. Bu ko‘hna tuproq milodgacha
bo‘lgan davrda undan keyin qurilgan murakkab suv inshootlari, hali-hanuz o‘zining
ko‘rku tarovatini saqlab kelayotgan osori atiqalarimiz qadim-qadimdan o‘lkamizda
dehqonchilik va hunamandchilik madaniyati, memorchilik va shaharsozlik sanati yuksak
darajada rivojlanganidan dalolat beradi.
Mamalakatimiz hududida mavjud bo‘lgan to‘rt mingdan ziyot moddiy-ma’naviy obida
umujahon merosining noyob namunasi sifatida YUNESKO ro‘yxatiga kiritilgani ham
bu fikrni tasdiqlaydi. Ajdodlarimiz tafakkuri va dahosi bilan yaratilgan eng qadimgi
toshyozuv va bitiklar, xalq, og‘zaki ijodi namunalaridan tortib, bugungi kunda
kutubxonamiz xazinasida saqlanayotgan ming-minglab qo‘lyozmalar, ularda
mujassamlashgan tarix, adabiyot, sanat, siyosat, axloq, falsafa, tibbiyot, matematika,
mineralogiya, kimyo, astronomiya, memorchilik, dehqonchilik va boshqa sohalarga oid
qimmatbaho asarlar bizning buyuk ma’naviy boyligimizdir.
Bunchalik katta merosga ega bo‘lgan xalq dunyoda kamdan-kam topiladi.Ota
bobolarimizning asrlar davomida to‘plagan hayotiy tajribasi, diniy, axloqiy, ilmiy,
adabiy qarashlarini ifoda etadigan bu kabi tarixiy yodgorliklar orasida bundan qariyb uch
ming yil muqaddam Xozarm vohasi hududida yaratilagan, “Avesto”1 deb atalgan
qimmatbaho ma’naviy obida alohida o‘rin tutadi. Avvalombor, shuni aytish joizki, olis
ota-bobolarimizning aql-zakovati, qalb qo‘ri mahsuli bo‘lmish bu noyob yodgorlikning
zamon to‘fonlaridan, qanchadan-qancha og‘ir sinovlardan o‘tib, bizning davrimizgacha
etib kelganining o‘zida katta mano mujassam bunday o‘lmas asori-atiqalar bu ko‘hna
o‘lkada, bugun biz yashab turgan tuproqda qadimdan buyuk madaniyat mavjud
bo‘lganidan guvohlik beradadi.
4.“Avesto” da komil inson mohiyati va uni shakllantirish omillari
Haqiqatdan ham “Avesto” qadimgi tarximizni, xalqimizning ma’naviy merosini
o‘rganishdan noyob yozma manbadir. Avestoshunos professor Homidjon Homidiy
tadqiqotlarida xulosa qilinishicha: Malumki, qadimgi ota-boblarimiz turli-tuman
dinlarga topingan, u bilan bog‘liq ko‘plab rasm-rusmlarni bajargan. Ana shulardan biri
har bir qabilaning o‘z xudosiga qurbonlik qilish odatidir. Chorvadorlar orasida kezib
yurib, mo‘ysafidlar gurungida bo‘lgan Zardo‘sht ko‘p qurbonlik natjasida borgan sari
mollarning
kamayib, qirilib ketayotganini ko‘rib vaziyat chekadi, buning oqibati hunuk bo‘lishini
ko‘ra biladi.; qabilalar orasida tez-tez bo‘ladigan nizo, qirg‘in- urushlarning negizi ham
mana shu odat bilan bog‘liqligini his etadi.
Turfa dunyo qarashdagi keksalar bilan bo‘lgan suhbat, bahslar natijasida Zardo‘sht
ko‘p xudolikni zararini to‘la tushunib yetadi va yigirma yoshida o‘zining nor tuyasiga
minib (Zardo‘sht-sariq tuya egasi demakdir.) qishloqma-qishloq, shaharma-shahar
kezadi, yakkaxudolik g‘oyasini targ‘ib etadi; uch o‘g‘lini va oilasini xavf ostida koldirib,
bu yo‘lda fidoiylik ko‘rsatadi. Natijada, o‘n yildan keyin yakka xudo Axuramazdani
kashf etadi va qabila, urug‘chilik e’tiqodlariga qarshi yakka xudolik g‘oyasini targ‘ib
qilishni asosiy maqsad qilib qo‘yadi. Bu ishda u inson ruhiyatiga yaqin turadigan xalq
sheriyatidan ustalik bilan foydalangan. Zardo‘sht ilgari surgan g‘oyaning negizini ikki
narsa tashkil qiladi: mutloq moya Hurmuzdning yakkayu yagonaligini tan olish;
yaxshilik bilan yomonlik, rostgo‘ylik bilan yolg‘onchilik, zulmat bilan nur o‘rtasidagi
doimiy kurash haqidagi ta’limot-borliqni ikkiga bo‘lib qarash – dualitik qarashga sodiq
qolishdir.
“Avesto” zardo‘shtiylikning muqadddas kitobi bo‘lishi baln birga, ilm-fan, hayotning
barcha sohalari bo‘yicha mukammal malumot beradigan ulkan, eng ko‘hna manba
hisoblanadi. Kitobda shu sarzaminda istiqomat qilgan xalqlarning kasb-kori, savdo-
sotig‘i, qo‘shni xalqlar bilan munosabatlari bayon qilingan; har bir kasb-hunar egasining
jamiyatda tutgan o‘rni alohida qayd etilgan. Dehqonlar bilan chorvadorlar jamiyat
moddiy nematlarini yaratuvchilar sifatida tariflangan.
Mazkur obidada iqtisodiy hayot, jug‘rofiya, falakiyot, ilmi nujum, ijtimoiyot,
biologiya, falsafa, va tibbiyotga doir ko‘plab qimmatli malumotlar mavjud.
“Avesto”dagi tibbiy dalillar ota-bobolaraimizning tabobatga doir qarashlari Rim,Yunon
va arab tabobatidan ko‘hna va uzoq tarixga ega ekanligini ko‘rsatadi. Xullas, qadimgi
ajdodlarimiz yaratgan “Avesto” dunyodagi eng qadimiy, noyob bilimlar xazinasidir.
Unda olamdagi barcha-diniy, dunyoviy, tabiiy fanlar bo‘yicha teran mulohazalar
mavjud. Gippokratdan oldin tibbiyotning nozik jumboqlarini yechgan, falakiyot, musiqa
bo‘yicha shoh fikrlarni o‘rtaga tashlagan, o‘z donishmandligi, notiqligi bilan Ajam
xalqlarini o‘ziga ergashtira olgan Zardo‘sht ta’limoti fan tarixi, pedagogika tarixida
alohida o‘rin tutadi.
5. Qadimgi Hindistonda ta’lim-tarbiya va fan taraqqiyoti
Hindiston dunyo ilm-fani taraqqiyotiga eng ko‘p hissa qo‘shgan davlatlardan biri
sanaladi. Bu mamlakatda matematika, astronomiya, va tibbiyot sohasida katta
yutuqlarga erishilgan. O‘rta asrlarda rasadxonalar bugungi kungacha saqlanib
kelinmoqda.Hind astronomlari dunyoda birinchi bo‘lib, Yerni o‘z o‘qi atrofida
aylanishini va uning shar shaklida ekanligini taxmin qilganlar.Hind matematiklari ayni
shu davrda sanoqning o‘nlik tizimini yaratganlar.
Bu kashfiyot jahon fani taraqqiyotiga ulkan hissa bo‘lib qo‘shildi. Sayyoralarning
koinotda turgan joyini anglab beruvchi jadvalni ham hindlar kashf etdilar.Hind tabobat
allomalari o‘z bilimlari, mahoratlari bilan Sharq olamida katta shuhrat qozonganlar. Ular
inson bosh suyagi chonog‘ini ochib, murakkab jarrohlik ishlarini amalga
oshirganlar.Hind sanatida me’morchilik ham alohida o‘rin tutgan. Hindiston o‘zining
odamlarni hayratga soluvchi ko‘plab ibodatxonalari bilan dong taratgan. Bunday
ibodatxonalar katta qoyatoshlar ustida hamda g‘orlar ichiga qurilgan. Ibodatxonalar
orasida Kandarya ibodatxonasi ayniqsa mashhurdir. Hindiston tarixiga oid malumotlar
ibodatxona devorlariga ishlangan bo‘rtma naqsh va suratlarda o‘z ifodasini topgan.
BUDDA SHAKYA MUNI (miloddan avvalgi 556-476 yillar)
Budda dunyoda eng keng tarqalgan dinlardan biri—buddizmning asoschisidir.U
Hindistondagi Shakya qabilasi hukmdorining o‘g‘li bo‘lgan. Budda Himolay tog‘ining
etagida dunyoga kelgan. Uning asl ismi — Gau tama bulgan. Shakya Muni uning laqabi
bo‘lib, «shakya qabilasinig zohidi» degan ma’noni bildiradi. Gautama muhtasham
saroyda, gullar va duru javohirlar ichida, raqqosalar, musiqachilar qurshovida yashagan.
Shuning uchun u hayot hamma yerda go‘zal va zavqli degan xulosaga kelgan. Biroq bir
kuni og‘zida bitta ham tishi yo‘q, kartayib qolgan qariyani uchratgach, keksalik
muqarrar ekanligini tushunadi. Bemor odamni uchratib, salomatlik omonatligini angladi
va o‘lim to‘g‘risida o‘ylay boshlaydi. Shu tariqa zohidlikni ixtiyor qiladi. Yetti yil
tarkidunyochilikda, ochlik va sargardonlikda yashab donishmandlik sari yuz tutadi. Shu
paytdan boshlab uni Budda deb atashadi. Budda — sanskritcha xotirjam, osoyishta,
degan ma’noni bildiradi.Budda Gang daryosi bo‘yidagi Banoras shahrida o‘z ta’limoti
asoslari bo‘yicha dars bergan.
Budda Shakya Muni shunday degandi: «Inson hayoti azob-uqubatlardan iboratdir. Biroq
doimo to‘g‘ri so‘zlab, ezgulikka intilish, o‘zgalarning haqiga xiyonat qilmaslik, g‘azab
va hasadni yengish orqali uni yengillatish mumkin.Shuningdek, inson behuda yugur-
yugurlardan, mol-u dunyo orttirish havasi va haddan ziyoda huzur-halovat is-tagidan
ozod bo‘lmogi lozim.
Ana shunda har bir boy va kambag‘al, shoh va qul, ruhoniy va oddiy kimsalar
dunyoga qayta-qayta kelish azobidan xalos bo‘ladilar».Budda shogirdlari toliqib qolgan
kezlarda ularga kutilmagan savollar berib, tezlik bilan javob qaytarishlarini so‘rardi.
Masalan, gohida oddiy bir buyumni ko‘rsatib, uni ko‘pi bilan uchta so‘z va kamida yuz
satr orqali ta’riflab berishlarini buyurgan. Ba’zan talabalardan birini tanbalangan eshik
qarshisiga turg‘azib qo‘yib: «Eshikni nima bilan ochasan?» — deb savol bergan, goho
musiqachilarni deraza tagiga tizib, biror qo‘shiqni teskari mazmunda qo‘llashga majbur
etgan.Ba’zida shogirdlari safidan o‘ta turib, nechta qadam tashlaganini so‘rab kolardi.
Biror jonivordan yoki tabiat hodisalaridan cho‘chigan talabalardan esa o‘zlaridagi
qo‘rquvni yengishni talab qilgan. Donishmand doimo yuksaklik sari intiladi. Zero
odamlar doimo bir-biriga donolik sifatlarini ochgusidir.
6. Qadimgi Xitoyda ta’lim va tarbiya haqidagi ta’limotlar
Qadimgi Xitoyda madaniyat yuksalgan. Ilm-fan havas qilsa arzugulik darajada
rivojlangan. Ayniqsa, matematika astronomiya, geografiya va tarix ilmida katta
yutuqlarga erishilgan. Chunonchi, VIII asrda Xitoyda dunyoda birinchi fanlar
akademiyasi tashkil etilgan. Ayni shu asrda dunyoda birinchi gazeta ham Xitoyda nashr
etilgan. Birinchi gazeta “Poytaxt axboroti” nomi bilan chiqarilgan. Bu gazeta XX asr
boshlariga qadar chop etib kelingan. Dehqonchilikni rivojlantirish maqsadida sug‘orish
tizimlari barpo etish sohasida katta ishlar amalga oshirilgan. Ipak yetishtirish keskin
suratda ko‘paydi. Ayni paytda hunarmandchilikni rivojlantirishga ham alohida e’tibor
berilgan.Shoyi va ip gazlamalarga pardoz berish, qog‘oz, chinni, bo‘yoq, tayyorlash kabi
sohalar yanada rivojlangan. Hunarmandlarning metall fil suyagi va qimmatbaho
yog‘ochdan yasagan buyumlari nodir san’at asarlari edi. Dehqonchilik va
hunrmandchilikning taraqqiy etishi tashqi savdoning rivojlanishiga sabab bo‘ldi.
Buyuk ipak yo‘li orqali Xitoydan O‘rta Osiyo, Eron, Vizantiyaga savdo karvonlari
qatnagan. Mamalakat mudofasi qurollarni takomillashtirishni ham talab etgan.
Chunonchi XIII asrda miltiq, XIV asrda esa tosh va o‘q solib otadigan metall
zambaraklar ixtiro qilingan. Xitoy sayyohi Sima Szyan 630 yilda Samarqand haqida
quyidagilarni yozadi: bu shaharda o‘g‘il bolalarning hammasi besh yoshdan boshlab
yozish va hisoblashga o‘rgatiladi, o‘smirlik yoshiga yetganda esa savdo ishini
o‘rganmoq uchun savdogarlarning karvonlariga qo‘shilib, safarga jo‘naydilar. “Buyuk
ipak yo‘li” bo‘yida savdo-sotiq ishlarini o‘z qo‘llariga kiritib olganlar bolalari savdo
kasbida vorislik bo‘lgan. Savdogarlikdan tashqari soliq undirish va mamuriy
yozishmalar bilan shug‘ullanuvchi mirzalar ham savodli bo‘lshi kerak edi. O‘sha davrga
doir arxeologik topilmalarda qog‘oz, yog‘och, teri va boshqa vositalarda yozilgan
ashyolar topilgani arablar istilosiga qadar O‘rta Osiyoda maktablar ta’limi
rivojlanganidan dalolat beradi.
KONFUTSIY, Kun Futszi, ( 孔孔) Kun-szu,Kun Syu, Kun Chjunni (mil. av. taxm.
552 -Syuyfu, Xitoyning Shandun viloyati - 479) -qad. Xitoy faylasufi, konfutsiychilik
asoschisi, siyosiy arbob. Kambag‘allashib qolgan aristokrat va harbiylar oilasida
tug‘ilgan. 22 yoshida ta’lim berish b-n shug‘ullanib, Xitoyning eng mashhur o‘qituvchisi
sifatida shuhrat qozongan.
Konfutsiy o‘zi ochgan maktabida 4 ta fan: axloq, til, siyosat va adabiyot o‘qitilgan. 50
yoshida Konfutsiy siyosiy faoliyatini boshlab, Lu davlatida yuqori amaldor bo‘lib xizmat
qiladi.Fitnalar natijasida xizmatidan ketadi, 13 y. mobaynida Xitoyning turli o‘lkalariga
boradi, biroq u joylarda o‘z g‘oyalarini qo‘llay olmagach, mil. av. 484 y. Luga
qaytib keladi. Ta’lim berishdan tashqari qadimiy Xitoyning 5 ta mumtoz asari -«Shuts-
zin», «Shitszin», «Itszin», «Yuetszin» va «Litszi»ni to‘plash, tahrir qilish, tarqatish b-n
shug‘ullanadi. Konfutsiy ta’limoti uning «Lun yuy» («Suhbatlar va mulohazalar»)
kitobida bay on etilgan. Bu kitob aslida Konfutsiyning fikrlari va suhbatlari asosida
shogirdlari va izdoshlari tomonidan yaratilgan. Konfutsiy o‘zi uchun, avlodlari, yaqin
shogirdlari uchun alohida ajratilgan kabristonga dafn etilgan; uning uyi Konfutsiy
ibodatxonasiga aylantirilgan, bu joy ziyoratgoh bo‘lib qolgan.
KONFUTSIYCHILIK - Xitoydagi axloqiy-siyosiy ta’limot; keyinchalik eng ta’sirli
3 asosiy falsafiy-diniy oqimdan biri (daosizm va buddizm b-n birga).Konfutsiy asos
solgan. KONFUTSIYCHILIK - Xitoydagi axloqiy-siyosiy ta’limot; keyinchalik eng
ta’sirli 3 asosiy falsafiy-diniy oqimdan biri (daosizm va buddizm b-n birga). Konfutsiy
asos solgan. Konfutsiychilikning ilk davomchilari - Men-szi (Mek Ke- mil. av. 371-
289), Ven-szi (mil. av.6-a.), Xan Fey-szi (mil. av. 233 y. v.e.), keyingi davrda Fan Chjen
(6-a.), Xan Yuy (768—824) va b. Konfutsiychilik ta’limotida insonparvarlik (jen), odob
qoidalari (li), fazilat (de)tushunchasi muhim o‘rin egallaydi. Insonparvarlik
tushunchasiga ko‘ra, odamlar axloqiy va ijtimoiy munosabatlarda yoshi ulug‘, mavqei
baland kishilarni xurmat qilishlari, podshohga sadoqatli bo‘lishlari kerak. Odob qoidalari
tushunchasiga ko‘ra, u tufayli yuksak fazilatlar shakllanadi, jamiyat rivoj topadi, adolat
tantana qiladi. Burchni ado etish tufayli inson kamolotga erishadi. Uning negizida «sen
o‘zing nimaga erishishni istasang, unga boshqalarning erishishiga ko‘maqlash», «sen
nimani orzu qilmasang, uni boshqalarga ravo ko‘rma» kabi hayotiy tamoyillar yotadi.
«Buyuk ta’limot» va «O‘rtalik haqida ta’limot» degan asarlarni Konfutsiy yozgan deb
taxmin qilinadi. Bu kitoblarga ko‘ra, odamlarning birgalikda oqilona yashashi artibining
muhim shartini 5 ta oddiy va buyuk fazilat tashqil etadi: donolik; insonparvarlik;
sadoqat; kattalarni hurmat qilish; jasorat. Bu fazilatlar o‘ziga va boshqalarga halollikni
va chuqur hurmatni anglatadi. Faqat mumtoz va komil insonlargina bunday fazilatga ega
bo‘ladi.
Konfutsiychilikda ta’kidlanishicha, qonun inson manfaatlariga xizmat qilmog‘I
lozim. Qonun o‘zgarishi b-n manfaatdorlik va manfaatsizlik tushunchalari ham
boshqacha ma’no kasb etadi, inson faoliyatida tub o‘zgarish ro‘y beradi. O‘tmishda
o‘rnatilgan tartibga sajda qilish yangi qonunlar ruhiga ziddir. Konfutsiychilikda
jamiyatni boshqarishga katta e’tibor berilib, unga ko‘ra, jamiyatni keragidan ortik,oddiy
qonunlar b-n to‘ldirib yubormaslik zarur. Xitoyda asrlar mobaynida Konfutsiychilikning
turli maktablari yuzaga kelgan. Ular o‘rtasida keskin kurash borgan.
Konfutsiychilik miloddan 1-asrda davlat ta’limotiga aylandi, 9-asrda buddizm, 11-
asrda daosizm ustidan to‘la g‘alaba qozondi. Bunga, ayniqsa, Sun davri (960-1279)da
konfutsiychilik rivojlanganligi tufayli erishildi.Yunon falsafasida Suqrotning o‘rni qay
darajada bo‘lsa, Xitoy falsafasi ham Konfutsiy nomi bilan mashhuri jahondir. Oradan
qancha vaqt o‘tmasin, oltin yillar osha sayqal topgani singari uning purma’no hikmatlari
ham asrlar osha yangi-yangi qirralari bilan jilolanmokda.
Konfutsiy ilgari surgan g‘oyalar nafaqat Xitoy,ayni vaqtda Yaponiya, Koreya,
Vyetnam xalqlarining o‘y-fikri va hayotiga chuqur ta’sir ko‘rsatgan.Konfutsiyning
o‘gitlari, pand-nasihatlari Xitoyda hanuzgacha e’zozlanib, qadrlanib kelinadi. Quyida
faylasufning “Hikmatlar”idan parchalar e’tiboringizga havola etiladi.Chin mamlakati
deganda, barchaning ko‘z o‘ngida eng avvalo tobora yuksalayotgan mamlakatu uzun
cho‘pchalarni mohirona ishlatib taom yeyayotgan odamlar, Buyuk Xitoy devoriyu Pekin
operasi… va, albatta, buyuk donishmand Konfutsiy gavdalansa ajab emas. Yunon
falsafasida Suqrotning o‘rni qay darajada bo‘lsa, Xitoy falsafasi ham Konfutsiy nomi
bilan mashhuri jahondir. Oradan qancha vaqt o‘tmasin, oltin yillar osha sayqal topgani
singari uning purma’no hikmatlari ham asrlar osha yangi-yangi qirralari bilan
jilolanmokda.
Konfutsiy ilgari surgan g‘oyalar nafaqat Xitoy, ayni vaqtda Yaponiya,
Koreya,Vyetnam xalqlarining o‘y-fikri va hayotiga chuqur ta’sir ko‘rsatgan. Konfutsiy
ta’limoti markazida “oliy odam” (tushunchasi, g‘oyasi, maqsadi) turadi. «Oliy
odam»hukmron tabaqaning har tomonlama komil vakili bo‘lib, Konfutsiy ta’limoti
yordamida o‘zida oliyjanob fazilatlarni shakllantirgan. Faylasufning “Hikmatlar”I “oliy
odam”ning shunday yuksak insoniy fazilatlarini aks ettiradi. Aniqroq aytganda, bunday
odam oliy hukmdorga nisbatan chuqur ehtiromli, xalqqa muruvvatli bo‘lib, butun kuch
va qobiliyatini jamiyat oldidagi burchini oqlashga, milliy urf-odat va an’analarning to‘la-
to‘kis bajarilishini ta’minlashga sarf etuvchi kishidir.Konfutsiyning o‘gitlari, pand-
nasihatlari Xitoyda hanuzgacha e’zozlanib, qadrlanib kelinadi. Quyida faylasufning
“Hikmatlar”idan parchalar e’tiboringizga havola etiladi. Xitoy tilidan tarjima Ustoz
aytadi:
-Men bilimdon bo‘lib yaralgan emasman, shu bois bilimni o‘tmishdan olishga jiddu jahd
qildim.-Haqiqiy bilim- kimningdir bilimsizligidan saqlanmakdir.
- Fikrlamay ilm olmoq - behudalik; bilim bilan sug‘orilmagan tafakkur esa xatardir.
-Haqiqatni ko‘rmoq va unga intilmoq -yoki jasorat, yoki tarbiya mahsuli.
- Kimki nokamtarlik bilan yolg‘on so‘zlar ekan, uning jimjimador so‘zlari faqat va faqat
musibat keltiradi.
- Sadoqat va samimiyatni saqlab qolmoq - cho‘qqining qorni ushlab qolishidek
chiroylidir.
-Ezgulik uchun yaralgan yoxud ezgulikdan mutlaqo mosuvo insonni ko‘rmadim.Kimki
ezgulikka intilar ekan, hamisha hurmatda bo‘lur.
-Jarohat uchun adolatni, ezgulik uchun faqatgina ezgulikni qalqon biling.
-Ehtiyotkor inson ham ba’zan adashadi.
-Shirin so‘zlar va ta’ma ko‘ngildan chiqqan samimiyat belgisi emas.
-Hech bir do‘st o‘zing kabi bo‘lolmaydi.
-Oliy odam uch holatda o‘zini saqlay oladi: yoshlikda hirsdan, kuchga to‘lganda
janjaldan, keksalikda ochko‘zlikdan.
-Qayerga bormagin, e’tiqoding sen bilan bo‘lsin.
-Kelajak uchun kurashmoqchi bo‘lsang, o‘tmishni o‘rgan.
- Jaxd chiqqanda, aql taslim bo‘ladi.
-Oliyjanob odamning izlagani - o‘zi, pastkashning qidirgani esa o‘zgalar.
- Agar o‘z qalbingga nazar tashlasang-u, biror qora dog‘ ko‘rmasang, unda bezovtalik
nega, hadik nimaga?
- Oliyjanob odam xavfsizliqda ham xatarni, to‘qlikda ham yo‘qchilikni unutmaydi.
Tartib hukm surgan paytdatartibsizliklar bo‘lishini nazardan qochirmaydi. Bunday odam
zinhor xavf ostida qolmaydi, demakki, uning vatani ham, xalqi ham bexatar.
- Moddiyotning ortida ezgulik nish urmog‘i uchun besh narsa kifoya: ko‘ngil kengligi,
samimiyat, shiddat, yaxshilik va jiddiylik.
- O‘z xatolaringni tan olishdan uyalma, aks holda ular jinoyatga aylanadi.
- Intiqomga taraddudlanishdan avval ikki qabrni hozirlab qo‘y.
- Har bir hilqatning o‘z go‘zalligi bor, biroq har kim ham uni ko‘ra olmaydi.
- Jarohatlarni unut, lek zinhor yaxshilikni yodingdan chiqarma.
- Kimki isrofni bilmasa, azobni bilur.
- Eshitdim - unutdim. Ko‘rdim -eslab qoldim. Bajardim -tushundim.
- Bilimsizlik - insoniyat uchun eng qorong‘u tundir.
-Harakatdaman-ku deya emaklamoq - bu harakat emas.
- Erkaklar tabiati o‘xshash, ularni faqatgina odatlari ajratib turur.
- Biz uchun eng katta huzur - uyquda emas, har tong uyg‘onishdadur.
- Oliy odamning nutqi sokin, harakati jo‘shqin bo‘ladi.
-Agar inson yo‘lga maqsadsiz chiqsa, qadam bosar-bosmasdanoq falokatga yo‘liqur.
-Haqiqatparvar insonning birinchi qadami - no‘noq, ammo manzili - porloq bo‘lajak.
- Oliy odam mayda ishlar bilan ko‘zga ko‘rinmas, aksincha buyuk ishlarga bel
bog‘laydi. Mayda odam esa buyuk ishlarga ishonmaydi, uni safsata deb biladi, shu bois
uning taqdiri ham o‘zi kabi mayda bo‘lib qoladi.
- Oliy odam o‘zidan va o‘zgalardan hamisha mamnun, har qachon, har qayerda sokin;
pastkash odam esa hamisha tushkun, yon-atrofi musibat bilan to‘la.
-Agar yo‘qotishlarga duch kelsangiz, vahimaga tushmang. Yo‘qotish ortidan, albatta,
topilmalar ham keladi.
- Biz tabiatimizga zid insonlarga ro‘para kelganimizda, ularni o‘zimizga
moslashtirmoqqa emas, o‘z-o‘zimizga xolis baho bermoqqa o‘rganmog‘imiz lozim.
-Ortda qolgan ishlar to‘g‘risida bahslashib, ularni qoralashdan naf yo‘q. Chunki ular -
o‘tmishga aylanib bo‘lgan.
-Ezgulik hech vaqt yolg‘iz qolmagan. Uni sinab ko‘rgan inson o‘zini yaxshilikka
qo‘shni, deb hisoblayversin.
- Oliy odam Haqiqatga do‘stdir, manfaatga emas.
- Ish quroli soz, o‘tkir bo‘lgan odamning ishida unum, daromadida baraka bo‘ladi.
-Ezgulik uzoq-uzoqlarda, olisdami? Men oqko‘ngil, yaxshilik ulashguvchi inson
bo‘lmoqchiman. Bas, yaxshilik o‘z qo‘lingda! Xo‘jayin-xo‘jayin bo‘lishi, unga tobe